Buitenlandsch Overzicht
Kamer van Koophandel
De concessieaanvrage der Firma
Kok, Tuinman en Wiiken.
Nadruk verboden.
Engeland en Rusland zijn nooit bijzondere vrien
dm geweest Als de twee groote EuropeesehSe
machten, die op Midden-Azië beslag trachten te
leggen en als concurrenten ten opzichte van de
heerschappij over den Balkan, die in het Oosten
der Middellandsehe Zee en in het nabije Oosten
het overwicht moesten verzekeren, stonden ze
voortdurend argwanend tegenover elkaar. Zelfs
hun bondgenootschap tijdens den wereldoorlog kon
dat wantrouwen en aangroeiend antagonisme niet
geheel wegnemen. En na den oorlog is het in
volle kracht herleefd.
Het kan aanvankelijk schijlnen, of Sovjet-Rus
land met de gewoonten en de politiek van het
Tsarenrijk breken zou en de verhouding tot En
geland daarvan den goeden invloed zou ondervin
den. Het communisme heette toch onvereenigbaar
met het imperialisme en Pan-Slavisme, waaraan
liet tsaristisch Rusland ten slotte ten gronde was
gegaan.
Maar het bleek alras, dat. alleen de namen,
niet de dingen veranderd waren. Sovjet-Rusland
begeerde A zië voor Sovjet-Rusland en het commu
nisme, zooals het tsaristisch Rusland dit voor
het tsarenrijk begeerd had. En zoo het al van de
verovering van Constantinopel had afgezien, het
trachtte toch evengoed, thans door vriendschap
met liet verslagen, maar tot nieuwe energie ont
waakte Turkije zijn positie en invloed in het
nabije Oosten te verzekeren. Even goed als het
tsarenrijk stuitte het daarbij, vooral in Azië,
op het Britsche wereldrijk.
Daar kwam nog bij, dat het in dit wereldrijk
de rnacht, van het kapitalisme als 't ware ver
persoonlijkt zag, dat Engeland de vertegenwoor
diger werft van de kapitalistische staten en daar
mee de gevaarlijkste en machtigste vijand van het
communisme cn de groote hindernis voor de we
reldrevolutie. Zoo werd de verhouding tussöhen
de twee ouae tegenstanders na de metamorphose,
die Rusland ondergaan had, in plaats van beter,
slechter.
Maar bo vendien deed het nieuwe Rusland min
der moeite dan het oude om die slechte verhou
ding te verbergen en toonde het minder voor-
zientigheia en ook minder eerbied voor den vorm
en den vriendsehappelijken toon, die tusschen sta
ten gebruikelijk was. Het brusqueerde Engeland
en verborg het niet, dat -het, de wereldrevolutie
predikende, en daartoe in Azië een beroep doende
op het nationaal bewustzijn, overal, en de volken
van Azië in bizonderen zin tegen Engeland als
de grootste kapitalistische wereldmacht en be-
heersche rvan een groot deel van Azië, systema
tisch opzette. De jongste gebeurtenissen in Chi
na leverden daarvan een onwederlegbaar bewijs.
En deze gebeurtenissen, waarvan de Engelsche
belangen in Hankau en elders zoo ernstig nadeel
ondervonden, hebben er Engeland dan ook ein
delijk toe gebracht, tegen den ouden tegenstan
der met een min of meer dreigende nota op te
treden.
Indertijd hebben Engeland en Sovjet-Rusland
een handelsovereenkomst gesloten onder voorwaar
de ,dat Rusland zich van verdere propaganda te
gen Engeland zou onthouden. Daarop beroept de
Engelselie regeering zich nu. Maar het moet haar,
zo.) de Sovjet-regeering ontkent, toch nog moei
lijk vallen die propaganda te bewijzen. Voor wat
Russeu, zelfs Russische regeeringspersonen, wan
neer ze niet als zoodanig optreden, doen, kan de
Russische regeering niet rechtstreeks verantwoor
delijk gesteld worden. En de Russen zullen wel
niet nalaten dit ter verdediging aan te voeren,
lntusschen zullen ze, zoowel te Sjanghai als el
ders, buiten verantwoordelijkheid van de Rus
sische regeering om. hun gang blijven glaan en
Engeland' na dit dreigement en vooral wanneer
het dit dreigement uitvoert en alle betrekkingen
met Ruslana afbreekt, nog meer kwaad trachten
te doen dan voordien.
Misscnien zullen zij zich daarbij ook beroepen
op Engeland's actie in de Oostzee-staten, ten be
wijze, dat Engeland even goed tegen Rusland
ageert. .Want de pogingen om daar aan invloed 1»
winnen, zijn toch wel in de eerste plaats tegen
Rusland gericht. En het Engelsche streven om
tusschen Polen en Lithauen den vrede te herstel
len. bete attent «en pogen om Lithauen van Rus
land af te hebben. Het heet, dat dit streven al
resultaat heeft gehad en de vrede geteekend is op
voorwaarde, dat Polen in theorie het bezette
Wilna weer aan Lithauen afstaat, maar hot reeht
krijgt er zijn militaire bezetting te handlhaven,
zoolang Rusland's nouding tegenover Polen dat-
noodzakelijk maakt.
Maar het nationalistisch karakter van de te
genwoordige Lithausclie regeering maakt het nau
welijks waarschijnlijk, aat zij Wilna zou afstaan.
Voor Polen zou de schikking zeker niet onvoor-
deelig zijn. Want feitelijk behoudt het Wilna,
verzwakt het Rusland's invloed in de Oostzee-
landien en wint het Lithauen's vriendschap. En
die vriendschap moge al niet zoo heel veel waardt
zijn, bij de gespannen verhoudingen, die in dat
deel van Europa bestaan, heeft zij niettemin be-
teekenis.
Juist die verhoudingen geven aan het Duitsch-
Poolsch conflict haar bizonder karakter en ze
moeten ongetwijfeld' ook de motie verklaren, die
de legereommissie van den Poolschen Landdag
heeft aangenomen en die met het oog op Duitsch-
land's gewapende toebereidselen, 'die een overval
op Polen baoogen, ae regeering om mededeelingjen
omtrent die voorbereidingen en haar eigen tegen
maatregelen verzoekt.
.Wint, het feitelijk niet overal aan kracht, in
China zoowel als Polen, in Lithauen en Turkije,
in Italië en in Vlaanderen? In Vlaanderen is het
een nationalisme van zeer bizonderen aard. Want
hier is het niet tegen .anderen als tegen vijanden
gekeerd, rnaar is het nog de worsteling van een
volk om zich vrij te maken, het ontwaken van het
zuive rnationaal bewustzijn, dat we feitelijk geen
nationalisme plegen te noemen. Zal een verzet
daartegen, als zich in den Vastenbrief van den
bisschop van Brugge heeft uitgesproken, toen de
Vlaamsche nationalistische partij veroordeelde en
haar organen verbood, dat ontwaken kunnen te
genhouden? Het nationaal bewustzijn is een ster
ke kracht. En lerlaud heeft getoond dat daarte
gen ook soms de kerk het moet afleggen. Het
streven kan alleen zijn haar in de goede richting
te laten werken.
Voor de eerste maai sinds langen tijd zet ik
me neer met opgeruimden geest om mijn weke
lijks overzicht neer te pennen.
Den Ifiect Februari was er in ons groentenlanr!)
nog een voorraad van bijna 5300 wagons van
ton. Schatten we de afzet van 15 Febr. tot L
Maart niet te benauwd op L000 wagons, dan
soniet er nog een dikke vierduizend wagons over
die we in 't globaal genomen, met, 1 Mei dienen
kwijt te zijn.
Dat is toch nog geen peulenschil. Wat nu nog
aatiwezig" blijkt is nog altijd meer als in I beste
kooljaar 1923—'21 in December.
En toch we kijken allen thans den toestand 'n
beetje anders anti dan 'n week of drie geleden.
Ja. wij menschen hebben wel wat van 1 weer,
wat onze stemmingen betreft. Vandaag enkel mist
en nevel, somber- en zwartgalligheid, morgen
breekt 'n zonnestraaltje door, en wie ziet nu niet
liever net leven- en hoopverwekkende licht, dan
de. duistere nevel?
j.l. Maanaag was er 'n bedroefd schijntje goed
aan de beioe veilingen en vele kooplui keken 'n
beetje sip. Dat was de nevel.
Moeten ze weer den boer op? Dan zijn ze ge
woonlijk niet te bes* af, want onze bouwers kun
nen best los loopen en weten, waar Abram de
mosterd haalt. Onder veilingsprijs 'n boer „be
gaan" met 'a bon, neen maar, dat moet wel een
driemaal gehaaide koopman wezen, die 'm dat
flikt.
Nu zijn er altijd nog heel wat bouwers, die,
't zelfs gewenscht achten, dat. er te weinig aan
voer is. Dat helpt niet weinig, om den prijs op
peil te brengen Dat went wel en doet de afne
mers wel aanpassen.
Ik voor mij geloof nog niet zoo dadelijk aan
't voordeel van die extra-vaganzen. Zoo dikwijls
blijkt het, dat een te kleine aanvoer eerder de
prijs drukt, dan doet verheffen. Vele koopers
wachten 'kalm een dag en hebben een grondige
afkeer van kunstmatige opdrijverij, want
't breed komt achteraan, de rekening, die ze hun
cliënt moeten toezenden.
Na een te kleinen aanvoer volgt vaak een zeer
ruimen, zooals j.l. Dinsdag en wel aan beide
veilingen. Toen keken til van bouwers en heel
wat kooplui naar 't veilingsbord, waar de markt-
beambte de aanvoeren op noteert. Zou het avans
van Maandag behouden kunnen blijven? 'tZette
al heel test in met de uien, die op een paar sim
pele dubbeltjes na reeds de fl.konden berei
ken, ergo ,t was beter nog dan Maandag.
De aanvoer van witte kool was ook grootcr,
maar van eenige prijsstijging viel voor deze soort
piet zoo heel veel te bespeuren.
Er waren 'n dikke tachtig bouwers met gele
kool ter markt. Geel is nu eenmaal favoriet in
Broek ,daar heeft men de meeste aandacht voor.
En 't ging „reus", de prijs voor de gelen kon
zich niet alleen handhaven, maar ging nog pittig
omhoog.
Er zijn er al heel wat, die begonnen te twijfe
len, of er nog wel goede gele kool in Broek is.
Er zijn heel wat ..lijken'' in den laatsten tijd aan
gevoerd, gelen met 'n lijkkleur, met als ontbin
dingsverschijnsel. 'n blauwe rand. Maar er is
nog prima gere kool, dat is thans wel gebleken.
Mooie geeltjes met 'n frischgroene tint, keurig
gestapeld aangevoeru.
Daar komt een bouwer met zoo'n keurpartijtje
aangevaren. 'kStel me voor, dat 'I voor -de betrok
kene 'n mooi werkje moet wezen, met zulk goed
ter veiling te verschijnen. Voor 't oog van colle
ga's en van de kooplui.
Ik leid dit hieruit af, dat de Broeker-markt-
vaarder-s ("men noemt hen ook wel piekeniers,
maar «at vind ik 'n afschuwelijke benaming)
maar hoogst zelden met zulk prima goed door hun
committenten ter markt worden gezonden.
Dat deze partij inzonderheid de aandacht trok,
bewees wel 't feit, dat de marktmeester uitriep'
„Nou mot 't beuren!"
En 't gebeurde -ook. Voor de eerste maal in 1927
werd j.l. Dinsdag voor gele kool f7 per 100 Kg.
betaald. Er ging een zwak applausje en een krach
tig voet getrappel op, en dat was geen bewite
van afkeuring wegens te duur, aan 't adres van
den 'kooper. Volstrekt niet. Dat is heel goed aaD
te voelen, maar was 'n spontane uiting van vol
doening over 't feit, dat er uiteindelijk verrui
ming kwam, na zoo langdurige periode van ma
laise. Later daalde de prijs wel eenige dubbel
tjes per 100 Kg., maar dat is van weinig invloed
op de stemming. Zoo'n beetje variatie ter mat kt
is voor alleman prettig, 't breekt de eentonig
heid en houot de aanklacht gespannen.
Ook met ae roode kool ging 't naar wensch.
En d? goede gang vow geel en rood werkte op
de stemming, gelijk de zonnestraal, die door de
nevelen breekt, op onzen gezichtskring. Men voelt
zich opgewekter, men kijkt 'n beetje anders,
Er is nog 'n flinke hoeveelheid, de hoop is
verlevendigd op sen 'nog eenigermate bevredigend
eindresultaat.
Vanwaar nu die vrij plotselinge opleving r
't Vorig jaar begon 't ook pas begin Maart,
vertelde me hedenmorgen 'n bouwer, wat we
gaarne als toevallig verschijnsel aanvaarden, maar
kwalijk als directe oorzaak kunnen aannemen.
En Carnaval is nog niet voorbij, waiit heden
1 Maart loopen er volgens 't Handelsblad tal
van Maastrichtenaren als filmsterren in 't nar-
renpak rond. Dus vervalt ook Carnaval als boe
man 'voor ons koolmenschen.
't Maakt op mij den indruk, dat Duitschland
meer in 'de markt komt. In de buitenlanjsche
vakpers vindt men nog steeds onder de rubriek
„marktberichten" twee noteeringen voor kool, en
wel voor inlandsche en voor buitenlandsche. Met
die laatste is onze kool bedoeld, want er is in Euro
pa buiten Noord-Holland geen plekske te vinden,
dat in eenigen omvang onze artikelen voort
brengt. We meenen niet ver van de waarheid te
zijn, ais we beweren, dat de Duitsche groenten-
voorraad' ongeveer uitgeput is.
'De winter van 1926'27, zondter winter is
voor den Duitschen producent niet onvoordteelig
geweest, er is weinig of niets door vorst verloren
gegaan.
Nu is 't ook niet te ontkennen, diat onze koop
lui buitengewoon veel werk hebben gemaakt van
ondiere Europeesehe landen, die zijn dit. jaar inten
sief bewerkt als nooit te voren. Met als gevolg,
dat er een berg goed door Moffrika. verzonden is
I tan prijzen, die bij onzen Oosterbuur niet te raa-
1 ken waren. Dat is inderdaad 't groote voordeel,
dat we indirect aan de Duitsche invoerbelem-
mering eenerzijds en de grapte_ Duitsche oogst,
iu 1926 hebben te dankem
Nieuw afzetgebied is er voorloopig nog niet
ontdekt alleen -is in de reeds eerder bewerktie
1 i'Euen wat grondiger gevischt, 't gebruik van
ons artikel is er ongetwijfeld verhoogd, wat door
j de iage prijzen in de hand is gewerkt,
Als in de komende weken de Duitsche vraag
aanhoudt, de andere landen in de markt blijven
nou... wie weet!!
Er is overigens nog heel wat te schrijven,
b.v. over het besluit van de tuinbouworganisatie
te Warmenhuizen, om voor gezamenlijke rekening
een proef-drutVenkas te bouwen.
„Men" zegt, dat Langendijk volgen zal.
Bevestiging kon ik nog niet krijgen. Over een
en ander prpten we wel eens.
Heden, Woensdag, 'was 't stemmingsbeeld ter
veiling weer heelemaal anders. De aanvoeren wa
ren ongeveer gelijk aan die van den vorigen dag.
Uien hielden best prijs, voor denen de kooplust
traag; voor geel en rood was 't gewoonweg ntis.
'tBeliaalds avans sinds Maandag ging goed
deels verloren.
Zoo gaat het in 't leven, op en neer, licht en
schaduw wisselen elkaar af. Een koopman pro
feteerde alweer, morgen (Donderdag) komt er
minder en daardoor zal 't wel een ietsje oploopen.
Een langzame, zekere, voortdurende prijsstij
ging bij een v<x>rjaarstempei'atuur, als thans, bij
een voorraad als nog aanwezig is, zouden we dit
niet een beetje abnormaal vindien?
En toen we blijven hopen.
De Kamer van Koophandel vergaderde gister
avond 7-,15 uur ten stadhuize te Alkmaar.
Afwezig de heeren Endel en Offers.
De voorz. nerdenkt in dankbare woorden de
nagedachtenis van wijlen den heer Kossen, voorz.
van do Miudenstandsvereeniging te Anna Pau-
lovvna.
Na ojrening door den voorz., den heer Arntz,
worden de notulen van de vorige vergadering on
veranderd goedgekeurd.
Ingekomen stukken:
Schrijven van de firma M. A. Grunwald en
Zoon te Helder met verzoek te bevorderen, dat
voor verharding van wegen geen gébruik worde
gemaakt van besaltslag. doch van riviergrint.
De heer Grunwald zegt, dat de weg met basalt-
slag, zoogenaamd wordt verbeterd, en de wegge
bruikers toch goeae wegen mogen eischen. waar
zij aanstonds sterk moeten betalen aan de op
gelegde wegenbelasting.
De heer Messelaar wil het verzoek ondersteu
nen, met dien verstande, dat bij het maken van
een nieuwen Weg de basalt ingdwalst wordt èn
bij onderhoud de oasa.lt wordt ingestampt.
De heer Nobel wenseht de Kamer eenvoudige
adviezen té doen geven bij het behaxden van we
gen. in aen vorm van een brochure.
De 'heer Coltoff vraa.g't waarop de bewering
van de firma Grunwald berust, dat riviergrind
bete ris dan basalt? Spr- heeft'geinformeerd en
hem is medegedeeld, dat basalt beter is. Eveneens
vraagt hij of 'het niet aan de banden kan liggen?
Nadat nog eenige heeren zich over, deze kwestie
hiebben uitgelaten, wordt besloten het verzoek
van de fa. Grunwald in handen te stellen van de
Verkeers-Commissie.
Adres der K. v. Koophandel te Leeuwarden,
gericht aan den Minister van Waterstaat, strek
kende te geraken tot een algemeen verbod tot
het berijden van afzonderlijke rijwielpaden met
motorrijtuigen op twee wielen.
De voorz. meent dat deze kwestie niet- in de
K. v. Kooph. thuis behoort, en wordt het adres
voor kennisgeving' aangenomen.
Adres van den Ned. Bond van werkgevers in
Hotel-, Restaurant-, Café- en aanverwante be
drijven .Horecaf', gericht aan de K. v. K. in
Nederland, met een exposé van de voorgestelde-
wijzigingen in ae drankwet.
Adlres oer K. v. K. te Midlelburg, inzake voor
ontwerp Diankwet.
Nadien is nog een schrijven ingekomen van de
Ned. Vereen, van Winkeliers om steun, teneinde
hun bezwaren uiteen te kunpen zetten bij dén
minister.
Besloten wordt medewerking aan dit verzoek
te verleenen.
Afschrift, van een aares der Kamer van Kooph.
te Middelburg, gericht aan den Minister van
Justitie, inzake de beëeaiging van makelaars dn
oiji hiervan een vrij bedrijf te maken.
De heer Grondsma en de heer Schmalz spreken
zich er tegen uil om van het makelaarschap een
vrij bedrijf te maken.
De voorz. zegt dat de makelaars indertijd zelf
op beëediging heltben aangedrongen.
Het adres wordt voor kennisgeving aangenomen
Mededeeling van den Directeur van het. Tele
graafkantoor te Alkmaar, aat op het werkplan is
1 gebracht her, bijspannen van een tclefoongelei-
j ding Alkmaar'sGravenhage.
I De heer Schmalz voegt hieraan toe dat Anna
Paulowna eea rechtstrecksehe verbinding heeft
gekregen met Scha gen.
Schrijven van den Directeur-Generaal der Pos
terijen, dat ton pos-kantore te Helder op drukke
dagen een extra-loket voor de behandeling van
geldzaken zal worden opengesteld.
Hierop was door ae 'K.v.K. aangedrongen op
verzoek van de Helaersche leden.
Antwoord van den Inspecteur der Posterijen
te Haarlem op het desbetreffende schrijven der
Kamer, waaruit blijkt, dat een versobering van
den Postdienst, zooals te Egmcnd a. Zee wordt
beoogd', zoover bekend, zich nog niet heeft voor
gedaan.
De voorz. komt krachtig op tegen de handel
wijze van de posterijen, en acht het noodzakelijk
diat aanstonds eens van uit 'de Kamer een krach/tig
protest wordt gehoord tegen dergelijk optreden.
De adviezen worden pro forma ingewonnen en
i na ontvangst gewoon weggelegd.
Schrijven d.a. 31 Jan. '27 van den waarnemend
Dir. Van het Postkantoor 'te Alkmaar, waarin ter
j kennis wordt georacht, dat het afhaaluur voor
coriespond|entiestukken op Zon- en Feestdagen zal
worden gebracht van 8.309.30 v.m
De voorz. zegt, dat dit tegen de geuite wen-
schen is.
Door den Secretaris is een bezoek gebracht aan
de Dir. der Posterijen, deze maatregel is nog niet
doorgevoerd.
Dan wijst de voorz. tevens op het late bezor
gen van d" morgenpost, en zou in plaatsan van
gelijke grootte eens willen onderzoeken, hoe of
de toestand daar is, en met deze gegevens naar
den Minister te gaan om vervroeging van postbe
stelling- to krijgen.
Dit zal door ae Kanier ter hand genomen wor
den.
Dit) d.a. 2 Febr., waarin wordt medegedeeld,
aat de bedoelde wijziging voorloopig wordt op-
gesohort-
Voor kennisgeving aangenomeu.
Adtes der K. v. K. te Hoorn, inzaite concessie
aanvrage autobusdiensten.
Door de K. v. K. van Hoorn is geadresseerd om
geen concessie aan de Ned. Spoorwegen te geven.
De heer Grunwald zegt, namens de Verkeers-
Commissie, dat de Spoorweg-mij. zelf de schuld
draagt dat particulieren deze zaak ter hand heb
ben genomen. De Spoorweg-mij. heeft nooit in
gezien, dat aoor dea handel ter wille te zijn/ voor
deel zou zijn verkregen. Het ligt op aen weg vnn
de Kamer, met alle kracht, energie, eri allen
invloed, die de Kamer heeft, bij Ged. Staten te
waarschuwen, geen gevolg te gteven aan het ver
zoek van de Spoorweg-mij., en zelfs aan Prov.
Staten te verzoeken aan Ged. Staten te advisee-
ren, niet op het verzoek van de Spoorweg-mij. in
te gaan en inet de protesten van de particuliere
ondernemingen ernstig rekening te houden.
De heer De Raadt beschouwt het als een prin-
cipieele kwestie, dat de Kamer op moet komen
voor aeze particuliere bedrijven en desnoods moet
protesteeren bij de Landsregeering, dat goed ge
ëxploiteerde trajecten (e niet worden gedaan door
concessie aan de spoorweg-mij. Het is een eischj,
die de handel kan stellen, aan Ged. Slaton, en wil
spr. een actie over het geheele land op touw zet
ten, dat het particulier initiatief niet te niet
wordt gedaan door concessie te verleenen aan een
Staatsbedrijf als de Nod. Spoorwegen zijn.
Door de Kamer zal worden geadresseerd bij
Ged. Stalen tegen het geven van concessie aan
de Ned. Spoorwegen, op grond van de groote on
billijkheid, dat goed geoutilleerde bedrijven, zoo
als dat van d efa. Kok en Tuinman, dat ten
voorbeeld kan worden gesteld aan vele anderen,
doo rrle Spoorweg-Mij. worden genaast.
Verzoek van den Autodienst Kok, Tuinman en
Wiiken, te Oudkarspel, om hunne bezwaren tegen
het instellen van een autodienst van de Ned.
Spoorwegeu op hun traject te ondersteunen.
De jreer Wagenaar zegt dat de A.T.O. met 3
(wagens, zooals het plan is, om die op Langendijk
te laten rijden niet in de behoefte kan voorzien.
Het tarief tusschen de aorpenindeeling wordt wel
iets lager, maar het tarief tusschen Alkmaar en
Langendijk, zal ongeveer een derde hoOger wor
den, dan bij Je bestaande onderneming. Verder
wil de A.T.O. het traject St Pancras tot aan
de Halvemaansbrug, zoolang de Twüijverweg ge
sloten blijft, laten rusten.
De tegenwoordige onderneming kan niet ver
beterd, kan niet overtroffen worden wat materi
eel, chauffeurs en regeling betreft. Spr. verzoekt
om atieen voor deze onderneming concessie te
vragen, (applaus).
De voorz. meent dat het tegen alle gezond ver
stand in zou gaan, wanneer anders werd gedaan.
Groote lol' wordt gebracht aan dit bedrijf, on
besluit de Kamer met groote instemming het
verzoek van deze firma te steunen.
Afschrift van S. Meerkamp c.s. te Egmondj
Binnen, inzake de electriciteitstarieven ter plaatse
Deze zaak wordt ter regeling overgelaten aan
het Bureau.
Vaststelling Jaarverslag 1926.
Dit verslag' wordt vastgesteld.
Verslag van aen heer P. J. M. Endel, omtrent
de bijwoning van de d.d. 7 Jan. '27 gehouden
vergadering va.n het Comité te bestrijding van
aen verkoop met cadeaux.
Aangehouden tot een volgende vergadering in
verband met de afwezigheid van :den heer Endel.
Mededeeling van den heer Grondsma betret'-
Gi'ende de train verbinding 'Alkm.Purnierend.
De heer Grondsma, doet mededeeling da.t aan
stonds een betere verbinding tot stand komt,
'dank zij de medewerking van de Kamer.
Uitgegane stukken:
Telegram aan den Min. van Waterstaat met
bezwaar tegen de onaer punt 3h bedoelde be
slissing.
Dito aan den Dir.-Generaal der Posterijen en
Telegrafie.
Schrijven aan den Min. van Waterstaat betref
fende deze beslissing.
Adres aan Ged. Staten in N.-H.. lor ondersteu
ning van het verzoek van de Eerste Langendijker
autogarage en autobus-onderneming tot het ver
krijgen eener concessie.
o. Adhesie-betuiging, gericht aan den Min. van
Financiën, teneinde te bevoraeren, dut de waar
schuwingen van 's Rijks Directe Belastingen
voortaan in briefvorm zullen worden verzonden-
Rondvraag.
Naar aanleiding van een 3-tal artikelen in het
Handelsblad over het lnvaliditeitsfonds, welk
fonds thans f 230 gilloen groot iis, zou- de heer
Grunwald willen aandringen op herziening van
de te betalen bedragen door de diverse bedrijven
aan de Rijksverzekeringsbank. De bedragen die
door handel en nijverheid worden, betaald, zijn
hooger dan de risico door de Rijksverzekerings
bank te dragen.
Na eenige discussie wordt op dit onderwerp
niet ingegaan, waarna sluiting der vergadering
volgt. i