Bij Scheren
PUROL
De gewijzigde School
DE AVONTUREN VAN KWAAK I
>t te Loochenen
en dijk heeft 2
:1 vernieuwd,
n van f26000.
eeuwigdurend
in de gemeente
endom behoort
en voor reke-
iet een klinker-
net- den Tiwuij-
l. tot de grens
Langendijk en
raijverweg. De
als de Twuij-
erharding nitn-
gemeente Alk-
:-Pancras. Ook
die het eeuwig-
n heeft, omdat
r grondgebied,
it bij naburige
te meer de on-
r den Twuijver-
■ige giemeenten,.
gemeenten Alk-
Polder Geest-
op Langendijk
i een tol kun-
n hebben daar
een "tolheffing
ige snelverkeer
smeenten aller-
3 vergaan,
deze gemeente
llder Heerhugo-
.encentrale een
op den partieu
ekocht is) van
gowaarh. Voor
14000 betaald,
'door Ged. Sta-
van den vroe-
angedrongten.
km aar en Sint-
igl en wel den
n het dorp ver
en nieuwe tol
an Broek op
rnstig bezwaar
liddel om geld
clie zelf ver-
3 gemeenten en
m overeenkom -
ch verkeer, zou
zich schuiven
aten betalen,
e onbillijkheid,
bruikers straks
lasting moeten
Kok, Tuinman
mers, een som
op Langendijk
verbeterd moet
te Alkmaar in
gemeente Sint
»r gemeentewet
verbetering ter
Iholland aange-
or het plaatsen
Ires en Miemo-
ordt gewijzigd
van de uitga
g wordt op
sloten adhaesie
IWS
rs
K".
gaderde boven-
dia" te Noord-
de vergadering
deelt mede dal
ndigheden ver-
vorige vergade-
heer H. Jans-
gging aan den
surd.
Heertjes, dat
i niet kan aan
ingen door om-
kingen in huis-
3 kringvorming,
van een prov.
het bestuur niet
ruling! en tevens
he collectie niet
t jaar over te
ling aangaande
it hoofdbestuur
richten tot die
de vraag welke
het houden van
me propaganda-
voorloopig over-
algemeene ver-
hiervan nog en-
t mede, dat op
icsef der nood-
1 ingezien,
benoemd de neer
Looster te Deiv
lorter voor zijne
vertrek van den heer A. P. Posthumus.
De heer T. Kliffen wenscht niet meer in aan
merking te komen, doordien spreker niet altijd
aanwezig kan zijn op de vergaderingen. Tevens
acht spr. het wen schei ij kor, indien in het be
stuur niet steeds dezelfde leden zitting hebben.
De heeren Janssonius, Kist en Mallekotc wor
den met algemeene stemmen herkozen.
In de vacatures worden met algemeene stemmen
•benoemd de heeren A. B. Jansen'en Jb. Dirkmaat
Rekening en verantwoording over de jaren 1925
'26, en '27 van den penningmeester.
De ontvangsten hebben bedragen f 51 l.löi/2,
de uitgaven daarentegen f 388.101/2, alzoo een ba
tig saldo van f 123.05.
De commissie, belast met het nazien, brengt bij
monde van den heer'Gorter rapport uit. en advi
seert tot goedkeuring.
Aldus wordt besloten.
De voorzitter dankt de commissie voor hare
werkzaamhecien en den penningmeester voor zijn
gehouden beheer.
Rondvraag.
Ce heer Paarlberg vraagt, naar- aanleiding van
de besprekingen, in de vorige gehouden vergade
ring, betreffende het nieuwe geschiedenisonder
wijs, of hieromtrent al iets bekend is.
D: evoorz. antwoordt, niet aanwezig te zijn ge
weest, tijdens de rondvraag op de vorige 'verga-
i dering.
I De lieer Gorter merkt op, dat besloten was.
I zulks ter sprake te brengen op een ouderavond.
Zulks is echter niet geschied.
De heer Paarlberg dringt er op aan het ge
schiedenisonderwijs in de nieuwe banen te leiden,
door de verheerlijking van den oorlog achterwege
te laten.
De heer Gorter merkt op, dat deze kwestie
reeds jaren lang een punt van bespreking uit
maakt- in onderwijskringen, evenwel zijn er zeer
veel moeilijkheden te overwinnen.
De heer Paarlberg zegt bevredigd te zijn, dooi
de mededeeling dat het onderwijs in de nieuwe
richting gestuurd wordt.
De voorz. deelt mede, dat het plan is, gezien
de gunstige stand der kas, den volgenden winter
een feestelijke bijeenkomst te organiseeren. Het
bestuur zal vooibereidende maatregelen treffen.
De heer Gorter vraagt of het wellicht op den
weg van Volksonderwijs ligt om te trachten eene
uniforme schoolgeldregeling te' verkrijgen voor
de Langendijker gemeenten.
Na eenige discussie, waaruit blijkt, dat over
eenstemming niet zal kunnen worden verkregen,
doordien het schoolgeld der verschillende gemeen
ten te. zeer uiteenloopt.
Niets meer aan de orde zijnde, volgt sluiting-
der vergadering.
VERBETERING.
Gaarne doelen wijl mede ,dat het verslagje,
over den vrouwenavond te Zuidscharwoude,:
naar aanleiding waarvan een i'Tgezonden stukje
werd geplaatst, niet afkomstig was van onzen,
gewonen correspondent.
I. roi - !Red)
géén Pijn en naschrijnen of stukgaan
der huid, indien men vóór liet inzeepen
de baardoppervlakte inwrijft met
Doos 30, Tub$ 80 et.
De UaLaOa'-School te Noordscharwoude
OUD.
Klasse.
Inkomen
van
per kind', i
Schoolgeld!
Klasse.
f 1000.— tot f 1099.
f 2.60
1
2
- 1100.-
- 1199—
- 5.—
2
3
- 1200.-
- 1299 -
- 10 - -
3
4
- 1300—
- 1399.
- 15—
4
5
- 1400.-
- 1499.-
- 20—
5
6
- 1500—
- 1599,
- 25.— 1
6
7
- 1600.—
- 1699—
- 30.—
7
8
- 1700—
- 1799 -
- "35—
8
9
- 1800—
- 1899,
- 40
9
10
- 1900—
- 1999.
- 50.—
10
11
- 2000—
- 2099.
- 60.—
11
12
- 2100.—
- 2199,
- 70
12
13
- 2200.—
- 2299.
- 80—
14
- 2300—
- 2399.-
- 90—
15
- '2400—
- 2499.
- 100, -
16
-*2500—
- 2599.
- 110—
17
- 2600.— en
hooger
- 120.
NIEUJV,
Inkomen van
f 800.— tot f 1200,
- 1200.— - 1400,
- 1400—
- 1600—
- 1800—
- 2100—
- 2400.—
- 1600.-
- 1800.-
- 2100.-
- 2400.
- 2700.-
- 3000.-
- 3300.-
- 3600.-
- 3600.— - 4000.-
- 4000.en hooger
- 2700.-
- 3000-
- 3300-
Sohoolgeldl
per kindt.
f 5
- 7.50
- 12.50
20.—
- 30.—
- 40.—
- 50.—
- 60
- 70.—
- 80
- 90-
- 100—
Steeds maar .weer opnieuw moet er „reclame"
gemaakt worden voor onze „U.L.O.-School". Dat
beteekent, dat men blijkbaar nog niet voldoende
is doordrongen van het nut dezer onderwijsinrich
ting. En, indien dat wèl zoo is, wanneer men dit
instituut als zoodanig niet wil aanranden, dan
bestaat er een andere reden, n.l., dat men het
.uitgebreid lager onderwijs voor z'n kind niet
noodig acht- De geestelijke volksontwikkeling
gaat wel langzaam voiruit. Men weet nu een
maal, dat men moet eten om te leven, maar dat
ook de geest gevoed en ontwikkeld moet worden,
we zouden haast zeggen, dat dit één van de
eerste levensbehoeften is, dat begrip ligt nog
in de Zwachtels van de oppervlakkige idee, dat
't niet noodig is, zooveel te weten. Hoe zal men
tot een beter begrip in dezen komen? Bekrom
penheid, kortzichtigheid en een minder schran
der doorzicht laten zich niet zoo spoedig over
winnen. Geleidelijk, heel geleidelijk gaat dit,
Waarbij dan nog een belangrijke factor mee
spreekt, n.l., ae mate van welstand waarin de
ouders verboeren. Deze beheerscht ook voor een
niet gering deel de eischen, die men aan de op
voeding der kinderen stelt.
Zoo bestaat er een schakel van invloeden, die
de ontwikkeling beheerscht en tegenhoudt. En
toch is beschaving en veredeling, van den geest
zoo hoogst noodzakelijk voor 0ns maatschappelijk
bestaan. En daarom achten wij het een gelukkig
verschijnsel, dat de middelen, om hiertoe te ge
raken, steeds in ruimer mate toenemen. Voor
volksontwikkeling op elk gebied wordt thans
meer gedaan dan ooit- De kleinste tot de
grootste plaatsen, zelfs het kleinste gehucht, dee-
len in de voordeelen van goed en vruchtbaar
onderwijs. In de steden naast de inrichtingen voor
Middelbaar en Hooger onderwijs, Handels-, Am-
bachts-, Land en Tuinbouwscholen, op het
platteland inrichtingen voor uitgebreid lager on
derwijs, land- en tuinbouwcursussen, vereenigin-
<gen voor volksonderwijs, en cursusavonden voor
arbeidersontwikkeling enz.
Gelegenheid om zich te ontwikkelen te over
dus, - maar?! Dit „maar" sluit in, dat helaas
moet worden geconstateerd, dat er van de gege-
i ven gelegenheid nog geen algemeen gebruik wordt
1 gemaakt. .Wij zeiden 't reeds, de kosten van het
1 onderwijs spreken in dezen een woordje me*e.
j Daarom was 't ons aangenaam in ons vorig
nummer een staatje te hebben kunnen afdruk-
1 ken, waaruit men 'heeft kunnen zien, dat de
schoolgelden voor het volgen 'Van het onderwijs
aan de U.L.O.-School te Noórdseharwoude, aan
merkelijk zijn verlaagd.
Wij willen "t staatje nu nog eens plaatsen opdat
men er zien opnieuw van "kan overtuigen, dat
het schoolgeld, wanneer 't de toekomst van z'n
kind: geldt, geen bezwaar meer is.
De tijden zijn zoo geheel anders geworden.
Er is geen rust meer. Maar nóg onrustiger wordt
't voor hen. die hun jeugd niet hebben besteed
om zich te wapenen voor den strijd, die komen
zou. Met weinig geestesgaven komt men er tegen
woordig niet. Hee'ft men met goed gevolg den
driejarigen cursus aan de U.L.O.-School doorloo-
pen, men zal zich waarlijk beter toegerust we
ten voor den grooten marsch door het leven.
Hier helpt geen wissels trekken op de toekomst.
Wanneer ge den vrede wilt, zult ge u ten strijde
moeten toerusten; m.a.w., wanneer ge in den
grooten, maatsohappelijken wedloop niet achter
wilt blijven, dan vergaardt ge u die noodige kennis
en wetenschap als DE wapenen in den strijd om
het bestaan.
De aangifte tot toelating voor de Gemeen
schappelijke school voor uitgebreid lager onder
wijs is opengestela tot 31 Maart a.s. biji het
Hoofd dier School, den Heer H. Janssonius, bij
wien alle verdere inlichtingen zijn te bekomen.
Intusschen doet 't ons genoegen te kunnen
medtedeelen, dat, als wij goed zijln ingelicht. 16
nieuwe leerlingen zijn ingeschreven.
het Damspel in België. Hierin staan belangwek
kende artikelen, o.a. Het Damspel voor de Orga
nisatie, door Henri J. v. d. BBroek en "Belgische
damspelers in ballingschap, dit is een verhande
ling, hoe zij tijdens den oorlog 1914'18 in de
Hollandsche Interneeringskampen met het dam
spel kennis maakten. De probleemrubriek is in
goede handen bij A. Meulenaer te Antwerpen.
Een jaarabonnement kost slechts f2.
De stand is van E Spruijt te Antwerpen, een
der beste problemisten van België.
ZWART
Radio-Omroep
PROGRAMMA van 27 Maart t.in. 2 April.
FIRMA HART EN KUIT.
OUDKARSPEL A 117.
Zondag 27 Maart.
8.309.30 Morgenconcert. Rede v. d. hr. A. Ver
meulen over „een zaaier ging uit om zijn
zaadi te zaaien".
9.50 Kerkdienst in gebouw Salvatori, A'dam.
Intrede van Ds. J. C. Aalders Predikatie
over: De gemeente Gods en hare toekomst
in profetisch licht. Hilversum
I.002.30 Coucert Zang-matiné door de vereen.
„Ons Hollandsch lied" te Den Haag, o.l.v.
J. D. v. Ramshorst Hilversum
2.30 Namiddagconoert door de Amsterdamschje
Qrkestvereen. in Artsi, o.l.v Frans van
Diepenbeek. Hilversum
4.30 Conoert door den militairen band en het
London and North-Eastern Railway-koor.
Daventry
6.00 Kerkdienst in het gebouw v. d. Evang
gemeente te Amsterdam. Rede van Ds. V.
D. Lindhout „Jezus en de berouwhebbende
zondaar". Hilversum
8.00 Pers- en Sportberichten.
8.10 „De Hugenooten" Opera van Meijerbeer.
Tekstboekjes voor deze opera verkrijgbaar bij ons
en bij G. van TwuijjVer te Zufcfk'li&rwaudic.
Maandag 28 Maart.
II.20 Daventry-kwartet en solisten. Daventry.
12.05 Duetten
12.20 Conoert (vervolg)
I.202.2 OOrgelooncert met oello-begel.
3.304.30 Vrouwenuurtjo d'. Mevr. Rhémonda.
5-006.00 Kinderuurtje, d. Mevr. Ant. .v Dijk
6.006.45 Concert H D O.-orkest. Hilversum
6.457.15 Tuinbouwhalfuurtje d. Jac. Smit, over
„De beteekenis van de boomlcweekerij in 't
algemeen eu den export onzer producten
in 't bijzonder. Hilversum
7.157.45 Engelsche les voor beginners
7.45 Politieberichten.
8.10 Kamermuziek door het Hulser Trio. wer
ken van Beethoven, 'Mozart en Schubert
II.2012.20 Dansmuziek Daventry
Dinsdag 29 Maart.
11.2012.30 Het Daventry-kwartet en solisten.
12.302.00 Lunch-muziek door 'het Hall-orkest
Terminus-Hotel te Utrecht. Dir. M. Noijer
3.004.00 Knipcursus. Hilversum
5.006.45 H D O.-orkest. F. Hillen piano.
6.457.45 Engelsche les.
7.45 Politieberichten.
8.10 R. K. omroep. Uitzending uit de St. Do-
minicuskerk te A'dam. Meditatie over het
lijden des Heeren /2e ged. door LPast- Th.
J. v .Noord'. Hilversum
10.30 Persberichten.
10.5012.20 Dansmuziek. Daventry
Dam rubriek.
Verzoeke alles betreffende deze rubriek te zen
den taan D. KLEEN te Winkel.
Oplossing probleem no. 70 (PntihodO'
Wit 30—25, 32—28, 36—31, 48—42, 39—34,
253 en wint-
De fraaie ontleding is:
Wit-
25—20
29—23
33—29
38—9
15:22
2619 en wint.
Zwart.
14: 25
18:49
25:32
49:20
4: 13
Stand) no. 72
van D. KLEEN te Winkel (Wereldpost)
ZWART
Wit-
45—40
43—38
48:19
32:1 én wint-
Zwart
35:31
24:42
23: 25
Ter oplossing:
Auteur:
ï'robloem na- 73.
i. N. SINGER te Venhuizen,
(eerste publicatie).
WIT
Zwart 10 schijven op 4, 610,13, 18, 19,. 30.
Wit 10 schijven op 16, 17, 21, 24, 27,j 31, 32,
De volgende stand ontleenen wij uit „Damspel- j 35, 37, 39.
Studio", het maandblad ter bekendmaking van j Wit zet eri wint.
ONS KINDERVERHAAL
VII. KWAAK ZAL OP KEIS GAAN.
Kwaak zat nu gevangen onder het glas.
Hij begreep op geen stukken na waar hij was.
Hij zag om zieh heen verschillende dieren:
F wnn
Reptielen, insecten, libellen en pieren.
En beesten, die dreven in flesschen met water,
En alle, zoo zag tot zijn schrik hij eerst later,
Waren dood, en hierdoor was hij heel erg ontdaan,
Want hoe zou het hem hier wel moeten vergaan!
(Ook de wetenschap is vaak afschuwelijk wreed,
Bekommert zich weinig om de pijn en het leed
Der dieren, wanneer men ze gaat bestudeeren).
De professor begon eerst met Kwaak t' observeeren.
Maar allereerst kreeg hij eens lekker te eten.
Kwaak snapte niet hoe zoo'n professor kon weten,
Wat een kikker het allerlekkerste vindt.
De geleerde scheen hem dus wel vxiend'lijk gezind.
Toen- werd Kwaakje door een vergrootglas bekeken,
Met platen van kikkers uit boeken verg'leken.
„Deez' kikker komt in ganseh Europa niet voor",
Zei de prof en krabde zich achter het oor.
„Het is ongelooflijk interessant,
„Hoe het dier in die regenton is beland,
„Van klimmen of springen is in deze geen sprake,
„Hij moet dus gekomen zijn via de. daken,
„En zoo in de ton door de pijp van de goot".
Maar toen hij tot deze conclusie besloot,
Toen restte hem nog om het feit te verklaren,
Wat wel de markwaardige oorzaken waren
Waardoor Kwaak was verzeild in de goot van het dak.
(De biologie is een heel moeilijk vak.)
Na heel lang studeeren kwam hij er toch uit.
Zijn studie nu bracht hem tot 't volgend besluit:
De kikker kwam voor in de wildernissen
Van Afrika, en wanneer we dit eerst gaan gissen,
Dan nemen de reigers (voor onder 'den teek)
Een voorraadje voedsel met zich mee in den bek.
De kikvorsch kon zoo op het dak zijn gevallen,
Deez' gissing beviel hem het beste van alle.
.Maar hoe kan een knappe professor ook weten
'Dat Kwaak in een inktpot op school had gezeten,
Doch niet adders was dan een heel gewoon beest
En dat hem een musch was behulpzaam geweest
Om zoo in de ton met water te komen!!
Zoo iets kan de beste professor niet droomen.
Maar Kwaakje nu had het daar lang niet plezierig,
'Hij zat er benauwd en was verre van tierig,
Hij werd bij gebrek aan beweging steeds dikker
En leek weldra meer op een pad dan een kikker.
En telkens weer werd er op hem gestudeerd,
Werd hij ernstig btkeken, gedraaid en gekeerd.
Voor Kwaakje werd dit op den duur een verzetje,
Hij vond het zoowaar na een tijd zelfs een pretje,
Zoo spoedig de prof de stolp van hem nam
Met sprongetjes Kwaakje dan bij hem al kwam.
Toen was er een groot biologisch congres
En de pent ging op reis met Kwaak in een fleseh.
T. Kliffen, A
e, ontstaan door