Bij Scheren PUROL De gewijzigde School DE AVONTUREN VAN KWAAK I >t te Loochenen en dijk heeft 2 :1 vernieuwd, n van f26000. eeuwigdurend in de gemeente endom behoort en voor reke- iet een klinker- net- den Tiwuij- l. tot de grens Langendijk en raijverweg. De als de Twuij- erharding nitn- gemeente Alk- :-Pancras. Ook die het eeuwig- n heeft, omdat r grondgebied, it bij naburige te meer de on- r den Twuijver- ■ige giemeenten,. gemeenten Alk- Polder Geest- op Langendijk i een tol kun- n hebben daar een "tolheffing ige snelverkeer smeenten aller- 3 vergaan, deze gemeente llder Heerhugo- .encentrale een op den partieu ekocht is) van gowaarh. Voor 14000 betaald, 'door Ged. Sta- van den vroe- angedrongten. km aar en Sint- igl en wel den n het dorp ver en nieuwe tol an Broek op rnstig bezwaar liddel om geld clie zelf ver- 3 gemeenten en m overeenkom - ch verkeer, zou zich schuiven aten betalen, e onbillijkheid, bruikers straks lasting moeten Kok, Tuinman mers, een som op Langendijk verbeterd moet te Alkmaar in gemeente Sint »r gemeentewet verbetering ter Iholland aange- or het plaatsen Ires en Miemo- ordt gewijzigd van de uitga g wordt op sloten adhaesie IWS rs K". gaderde boven- dia" te Noord- de vergadering deelt mede dal ndigheden ver- vorige vergade- heer H. Jans- gging aan den surd. Heertjes, dat i niet kan aan ingen door om- kingen in huis- 3 kringvorming, van een prov. het bestuur niet ruling! en tevens he collectie niet t jaar over te ling aangaande it hoofdbestuur richten tot die de vraag welke het houden van me propaganda- voorloopig over- algemeene ver- hiervan nog en- t mede, dat op icsef der nood- 1 ingezien, benoemd de neer Looster te Deiv lorter voor zijne vertrek van den heer A. P. Posthumus. De heer T. Kliffen wenscht niet meer in aan merking te komen, doordien spreker niet altijd aanwezig kan zijn op de vergaderingen. Tevens acht spr. het wen schei ij kor, indien in het be stuur niet steeds dezelfde leden zitting hebben. De heeren Janssonius, Kist en Mallekotc wor den met algemeene stemmen herkozen. In de vacatures worden met algemeene stemmen •benoemd de heeren A. B. Jansen'en Jb. Dirkmaat Rekening en verantwoording over de jaren 1925 '26, en '27 van den penningmeester. De ontvangsten hebben bedragen f 51 l.löi/2, de uitgaven daarentegen f 388.101/2, alzoo een ba tig saldo van f 123.05. De commissie, belast met het nazien, brengt bij monde van den heer'Gorter rapport uit. en advi seert tot goedkeuring. Aldus wordt besloten. De voorzitter dankt de commissie voor hare werkzaamhecien en den penningmeester voor zijn gehouden beheer. Rondvraag. Ce heer Paarlberg vraagt, naar- aanleiding van de besprekingen, in de vorige gehouden vergade ring, betreffende het nieuwe geschiedenisonder wijs, of hieromtrent al iets bekend is. D: evoorz. antwoordt, niet aanwezig te zijn ge weest, tijdens de rondvraag op de vorige 'verga- i dering. I De lieer Gorter merkt op, dat besloten was. I zulks ter sprake te brengen op een ouderavond. Zulks is echter niet geschied. De heer Paarlberg dringt er op aan het ge schiedenisonderwijs in de nieuwe banen te leiden, door de verheerlijking van den oorlog achterwege te laten. De heer Gorter merkt op, dat deze kwestie reeds jaren lang een punt van bespreking uit maakt- in onderwijskringen, evenwel zijn er zeer veel moeilijkheden te overwinnen. De heer Paarlberg zegt bevredigd te zijn, dooi de mededeeling dat het onderwijs in de nieuwe richting gestuurd wordt. De voorz. deelt mede, dat het plan is, gezien de gunstige stand der kas, den volgenden winter een feestelijke bijeenkomst te organiseeren. Het bestuur zal vooibereidende maatregelen treffen. De heer Gorter vraagt of het wellicht op den weg van Volksonderwijs ligt om te trachten eene uniforme schoolgeldregeling te' verkrijgen voor de Langendijker gemeenten. Na eenige discussie, waaruit blijkt, dat over eenstemming niet zal kunnen worden verkregen, doordien het schoolgeld der verschillende gemeen ten te. zeer uiteenloopt. Niets meer aan de orde zijnde, volgt sluiting- der vergadering. VERBETERING. Gaarne doelen wijl mede ,dat het verslagje, over den vrouwenavond te Zuidscharwoude,: naar aanleiding waarvan een i'Tgezonden stukje werd geplaatst, niet afkomstig was van onzen, gewonen correspondent. I. roi - !Red) géén Pijn en naschrijnen of stukgaan der huid, indien men vóór liet inzeepen de baardoppervlakte inwrijft met Doos 30, Tub$ 80 et. De UaLaOa'-School te Noordscharwoude OUD. Klasse. Inkomen van per kind', i Schoolgeld! Klasse. f 1000.— tot f 1099. f 2.60 1 2 - 1100.- - 1199— - 5.— 2 3 - 1200.- - 1299 - - 10 - - 3 4 - 1300— - 1399. - 15— 4 5 - 1400.- - 1499.- - 20— 5 6 - 1500— - 1599, - 25.— 1 6 7 - 1600.— - 1699— - 30.— 7 8 - 1700— - 1799 - - "35— 8 9 - 1800— - 1899, - 40 9 10 - 1900— - 1999. - 50.— 10 11 - 2000— - 2099. - 60.— 11 12 - 2100.— - 2199, - 70 12 13 - 2200.— - 2299. - 80— 14 - 2300— - 2399.- - 90— 15 - '2400— - 2499. - 100, - 16 -*2500— - 2599. - 110— 17 - 2600.— en hooger - 120. NIEUJV, Inkomen van f 800.— tot f 1200, - 1200.— - 1400, - 1400— - 1600— - 1800— - 2100— - 2400.— - 1600.- - 1800.- - 2100.- - 2400. - 2700.- - 3000.- - 3300.- - 3600.- - 3600.— - 4000.- - 4000.en hooger - 2700.- - 3000- - 3300- Sohoolgeldl per kindt. f 5 - 7.50 - 12.50 20.— - 30.— - 40.— - 50.— - 60 - 70.— - 80 - 90- - 100— Steeds maar .weer opnieuw moet er „reclame" gemaakt worden voor onze „U.L.O.-School". Dat beteekent, dat men blijkbaar nog niet voldoende is doordrongen van het nut dezer onderwijsinrich ting. En, indien dat wèl zoo is, wanneer men dit instituut als zoodanig niet wil aanranden, dan bestaat er een andere reden, n.l., dat men het .uitgebreid lager onderwijs voor z'n kind niet noodig acht- De geestelijke volksontwikkeling gaat wel langzaam voiruit. Men weet nu een maal, dat men moet eten om te leven, maar dat ook de geest gevoed en ontwikkeld moet worden, we zouden haast zeggen, dat dit één van de eerste levensbehoeften is, dat begrip ligt nog in de Zwachtels van de oppervlakkige idee, dat 't niet noodig is, zooveel te weten. Hoe zal men tot een beter begrip in dezen komen? Bekrom penheid, kortzichtigheid en een minder schran der doorzicht laten zich niet zoo spoedig over winnen. Geleidelijk, heel geleidelijk gaat dit, Waarbij dan nog een belangrijke factor mee spreekt, n.l., ae mate van welstand waarin de ouders verboeren. Deze beheerscht ook voor een niet gering deel de eischen, die men aan de op voeding der kinderen stelt. Zoo bestaat er een schakel van invloeden, die de ontwikkeling beheerscht en tegenhoudt. En toch is beschaving en veredeling, van den geest zoo hoogst noodzakelijk voor 0ns maatschappelijk bestaan. En daarom achten wij het een gelukkig verschijnsel, dat de middelen, om hiertoe te ge raken, steeds in ruimer mate toenemen. Voor volksontwikkeling op elk gebied wordt thans meer gedaan dan ooit- De kleinste tot de grootste plaatsen, zelfs het kleinste gehucht, dee- len in de voordeelen van goed en vruchtbaar onderwijs. In de steden naast de inrichtingen voor Middelbaar en Hooger onderwijs, Handels-, Am- bachts-, Land en Tuinbouwscholen, op het platteland inrichtingen voor uitgebreid lager on derwijs, land- en tuinbouwcursussen, vereenigin- <gen voor volksonderwijs, en cursusavonden voor arbeidersontwikkeling enz. Gelegenheid om zich te ontwikkelen te over dus, - maar?! Dit „maar" sluit in, dat helaas moet worden geconstateerd, dat er van de gege- i ven gelegenheid nog geen algemeen gebruik wordt 1 gemaakt. .Wij zeiden 't reeds, de kosten van het 1 onderwijs spreken in dezen een woordje me*e. j Daarom was 't ons aangenaam in ons vorig nummer een staatje te hebben kunnen afdruk- 1 ken, waaruit men 'heeft kunnen zien, dat de schoolgelden voor het volgen 'Van het onderwijs aan de U.L.O.-School te Noórdseharwoude, aan merkelijk zijn verlaagd. Wij willen "t staatje nu nog eens plaatsen opdat men er zien opnieuw van "kan overtuigen, dat het schoolgeld, wanneer 't de toekomst van z'n kind: geldt, geen bezwaar meer is. De tijden zijn zoo geheel anders geworden. Er is geen rust meer. Maar nóg onrustiger wordt 't voor hen. die hun jeugd niet hebben besteed om zich te wapenen voor den strijd, die komen zou. Met weinig geestesgaven komt men er tegen woordig niet. Hee'ft men met goed gevolg den driejarigen cursus aan de U.L.O.-School doorloo- pen, men zal zich waarlijk beter toegerust we ten voor den grooten marsch door het leven. Hier helpt geen wissels trekken op de toekomst. Wanneer ge den vrede wilt, zult ge u ten strijde moeten toerusten; m.a.w., wanneer ge in den grooten, maatsohappelijken wedloop niet achter wilt blijven, dan vergaardt ge u die noodige kennis en wetenschap als DE wapenen in den strijd om het bestaan. De aangifte tot toelating voor de Gemeen schappelijke school voor uitgebreid lager onder wijs is opengestela tot 31 Maart a.s. biji het Hoofd dier School, den Heer H. Janssonius, bij wien alle verdere inlichtingen zijn te bekomen. Intusschen doet 't ons genoegen te kunnen medtedeelen, dat, als wij goed zijln ingelicht. 16 nieuwe leerlingen zijn ingeschreven. het Damspel in België. Hierin staan belangwek kende artikelen, o.a. Het Damspel voor de Orga nisatie, door Henri J. v. d. BBroek en "Belgische damspelers in ballingschap, dit is een verhande ling, hoe zij tijdens den oorlog 1914'18 in de Hollandsche Interneeringskampen met het dam spel kennis maakten. De probleemrubriek is in goede handen bij A. Meulenaer te Antwerpen. Een jaarabonnement kost slechts f2. De stand is van E Spruijt te Antwerpen, een der beste problemisten van België. ZWART Radio-Omroep PROGRAMMA van 27 Maart t.in. 2 April. FIRMA HART EN KUIT. OUDKARSPEL A 117. Zondag 27 Maart. 8.309.30 Morgenconcert. Rede v. d. hr. A. Ver meulen over „een zaaier ging uit om zijn zaadi te zaaien". 9.50 Kerkdienst in gebouw Salvatori, A'dam. Intrede van Ds. J. C. Aalders Predikatie over: De gemeente Gods en hare toekomst in profetisch licht. Hilversum I.002.30 Coucert Zang-matiné door de vereen. „Ons Hollandsch lied" te Den Haag, o.l.v. J. D. v. Ramshorst Hilversum 2.30 Namiddagconoert door de Amsterdamschje Qrkestvereen. in Artsi, o.l.v Frans van Diepenbeek. Hilversum 4.30 Conoert door den militairen band en het London and North-Eastern Railway-koor. Daventry 6.00 Kerkdienst in het gebouw v. d. Evang gemeente te Amsterdam. Rede van Ds. V. D. Lindhout „Jezus en de berouwhebbende zondaar". Hilversum 8.00 Pers- en Sportberichten. 8.10 „De Hugenooten" Opera van Meijerbeer. Tekstboekjes voor deze opera verkrijgbaar bij ons en bij G. van TwuijjVer te Zufcfk'li&rwaudic. Maandag 28 Maart. II.20 Daventry-kwartet en solisten. Daventry. 12.05 Duetten 12.20 Conoert (vervolg) I.202.2 OOrgelooncert met oello-begel. 3.304.30 Vrouwenuurtjo d'. Mevr. Rhémonda. 5-006.00 Kinderuurtje, d. Mevr. Ant. .v Dijk 6.006.45 Concert H D O.-orkest. Hilversum 6.457.15 Tuinbouwhalfuurtje d. Jac. Smit, over „De beteekenis van de boomlcweekerij in 't algemeen eu den export onzer producten in 't bijzonder. Hilversum 7.157.45 Engelsche les voor beginners 7.45 Politieberichten. 8.10 Kamermuziek door het Hulser Trio. wer ken van Beethoven, 'Mozart en Schubert II.2012.20 Dansmuziek Daventry Dinsdag 29 Maart. 11.2012.30 Het Daventry-kwartet en solisten. 12.302.00 Lunch-muziek door 'het Hall-orkest Terminus-Hotel te Utrecht. Dir. M. Noijer 3.004.00 Knipcursus. Hilversum 5.006.45 H D O.-orkest. F. Hillen piano. 6.457.45 Engelsche les. 7.45 Politieberichten. 8.10 R. K. omroep. Uitzending uit de St. Do- minicuskerk te A'dam. Meditatie over het lijden des Heeren /2e ged. door LPast- Th. J. v .Noord'. Hilversum 10.30 Persberichten. 10.5012.20 Dansmuziek. Daventry Dam rubriek. Verzoeke alles betreffende deze rubriek te zen den taan D. KLEEN te Winkel. Oplossing probleem no. 70 (PntihodO' Wit 30—25, 32—28, 36—31, 48—42, 39—34, 253 en wint- De fraaie ontleding is: Wit- 25—20 29—23 33—29 38—9 15:22 2619 en wint. Zwart. 14: 25 18:49 25:32 49:20 4: 13 Stand) no. 72 van D. KLEEN te Winkel (Wereldpost) ZWART Wit- 45—40 43—38 48:19 32:1 én wint- Zwart 35:31 24:42 23: 25 Ter oplossing: Auteur: ï'robloem na- 73. i. N. SINGER te Venhuizen, (eerste publicatie). WIT Zwart 10 schijven op 4, 610,13, 18, 19,. 30. Wit 10 schijven op 16, 17, 21, 24, 27,j 31, 32, De volgende stand ontleenen wij uit „Damspel- j 35, 37, 39. Studio", het maandblad ter bekendmaking van j Wit zet eri wint. ONS KINDERVERHAAL VII. KWAAK ZAL OP KEIS GAAN. Kwaak zat nu gevangen onder het glas. Hij begreep op geen stukken na waar hij was. Hij zag om zieh heen verschillende dieren: F wnn Reptielen, insecten, libellen en pieren. En beesten, die dreven in flesschen met water, En alle, zoo zag tot zijn schrik hij eerst later, Waren dood, en hierdoor was hij heel erg ontdaan, Want hoe zou het hem hier wel moeten vergaan! (Ook de wetenschap is vaak afschuwelijk wreed, Bekommert zich weinig om de pijn en het leed Der dieren, wanneer men ze gaat bestudeeren). De professor begon eerst met Kwaak t' observeeren. Maar allereerst kreeg hij eens lekker te eten. Kwaak snapte niet hoe zoo'n professor kon weten, Wat een kikker het allerlekkerste vindt. De geleerde scheen hem dus wel vxiend'lijk gezind. Toen- werd Kwaakje door een vergrootglas bekeken, Met platen van kikkers uit boeken verg'leken. „Deez' kikker komt in ganseh Europa niet voor", Zei de prof en krabde zich achter het oor. „Het is ongelooflijk interessant, „Hoe het dier in die regenton is beland, „Van klimmen of springen is in deze geen sprake, „Hij moet dus gekomen zijn via de. daken, „En zoo in de ton door de pijp van de goot". Maar toen hij tot deze conclusie besloot, Toen restte hem nog om het feit te verklaren, Wat wel de markwaardige oorzaken waren Waardoor Kwaak was verzeild in de goot van het dak. (De biologie is een heel moeilijk vak.) Na heel lang studeeren kwam hij er toch uit. Zijn studie nu bracht hem tot 't volgend besluit: De kikker kwam voor in de wildernissen Van Afrika, en wanneer we dit eerst gaan gissen, Dan nemen de reigers (voor onder 'den teek) Een voorraadje voedsel met zich mee in den bek. De kikvorsch kon zoo op het dak zijn gevallen, Deez' gissing beviel hem het beste van alle. .Maar hoe kan een knappe professor ook weten 'Dat Kwaak in een inktpot op school had gezeten, Doch niet adders was dan een heel gewoon beest En dat hem een musch was behulpzaam geweest Om zoo in de ton met water te komen!! Zoo iets kan de beste professor niet droomen. Maar Kwaakje nu had het daar lang niet plezierig, 'Hij zat er benauwd en was verre van tierig, Hij werd bij gebrek aan beweging steeds dikker En leek weldra meer op een pad dan een kikker. En telkens weer werd er op hem gestudeerd, Werd hij ernstig btkeken, gedraaid en gekeerd. Voor Kwaakje werd dit op den duur een verzetje, Hij vond het zoowaar na een tijd zelfs een pretje, Zoo spoedig de prof de stolp van hem nam Met sprongetjes Kwaakje dan bij hem al kwam. Toen was er een groot biologisch congres En de pent ging op reis met Kwaak in een fleseh. T. Kliffen, A e, ontstaan door

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 5