Plaatselijk Nieuws Over Oceaan. UIT DEN OMTREK. Nieuwstijdingen Wegens den Hemel vaartsdag zal ons blad Donderdag a.s. NIET VERSCHIJNEN De Uitgever. EEN AVOND IN NOORDSCHARWOUDE. Gisteravond heeft de radio-uitzendavond plaats gehad „een avond in Noordscharwoude" waaraan verschillende vereenigingen - deeLna- rnen. De zaal was geheel gevuld met belang stellenden en ide leden der deelnemende vr- eenigingen, die, te oordeelen naar het applaus, een schitterend succes inoogsten. Van elk oor deel onthouden wij, ons, omdat het was eefti avond van reclame en van kunstOok de kunst Laten wij dit zeggen. Aan duizenden in den lande is het gebleken, dat in het eenvoudige Noordscharwoude. maar daarop volstrekt niet een der onbelangrijkste gemeenten, niet alleen de naarstige hand werkzaam is, maar dat daar ook de kunst wordt beoefend en gediend. Onze solist van dezen avond, de heer C. van Nienes, de clarinettist, heeft ook nu weer be wezen en aan de duizenden luisteraars doen blijken, dat hij zijn instrument volkomen mees ter is. i. De Heer Brugman, voorz. van „De Noor- •Van New-Ycrk naar Parijs in ruim 33 uur. Den Amerika anschen vlieger Lindbergh is 't gelukt van New-York naar Parijis te vliegen over den Oceaan in ruim 33 uur. Hij vertrok uit New-York 7.52 en kwam den volgenden, dag te 10.21 op Le Bourget aan. De Amerikaansche vlieger Lindbergh is; hedenavond 10.22 te La Bourget gedaald. Dö Amerikaansche gezant, was op het veld aam wezig en begroette als eerste zijp k rati gein landgenoot. Meer dan vijfduizend menschen} hadden te Le Bourget de aankomst valt Lind-; bergh afgewacht. Als zeer bijzondere omstan digheid dient te worden vermeld, dat de vuur-j toren op de Mont Valériat, die anders niat> brandt, voor deze gelegenheid ontstoken was. Dit licht is op meer dan 100 km. van Parijs zichtbaar. Amerika is op het oogenblik gek met Lind-, bergh. Meer dan 1500 draaJdlooze telegrammen' met gelukwenschen werden door de radio-maat^ schappijlen verzonden. In elk dorpje, in elke stad klinkt telkens applaus voor de onver-, schrokkenheid van dezen „Columbus van heti luchtruim". Men verwacht dat de groote daad hem minstens een millioen dollars zal opbren gen van theaters enz- President Cooligide zond een1 telegram aan Lindbergh, waarin hij verklaart: „Het Amerikaansche volk verheugt zich met mij over het schitterend beeindigen van uw heldhaftige vlucht. De eerste nonstop-vlucht' van een vlieger over dan Atlantischen Oceaan; zet de kroon op het werk van de Amerikaanp sche luchtvaart en wanneer gij, de groeten van h,;t Amerikaansche aan het Fransche volk brengt geef dan ook tevens de verzekering van onze bewonidering voor de onverschrokken Franschen Nunjgesser en Coli, die het eerst uw heldendaad trachtten te volbrengen en deel het Fransche volk eveneenis mede hoe wij nog steeds begaan zijn met huni lot." De theaterbezoekiers op Broadway dansten, zongen en juichten van vreugde temidden van oorverdoovend loeien vaini fluiten, toen het nieuws van Lindbergh's aankomst New-York bereikte. Kranten; ent papieren, geworpen uit de wolkenkrabbers verduisterden de lucht. De vlaggen werden oinmiddellij[k uitgehangen en duizenden verzamelden zich voor de departe menten om bet laatste nieuws te vernemen. Uit vele andere steden komen eveneens berichten van ongebreideld enthousiasme. De kerkklok ken luiden, sirenen loeiden. Er hadden uitbar stingen. van vreugjde plaats als nooit te voren gezien, behalve op den dag van. den wapen stilstand. Tienduizenden het eene Fransche blad spreekt van 50.000, een ander van 100.000, een derde van 150.000 mensehen hebben Zater dagavond den koenen vlieger Lindbergh toege juicht toen hij te ongeveer half elf Franschien (Greenwich) tijd op het vliegkamp van Le Bour get neerstreek na drie en dertig en een half uur te voren te New York te zijn opgestegen. Van acht uur 's avonds af stroomde een reus achtige menigte naar het vliegkamp. De politie stond machteloos tegenover de onafgebroken file van voertuigen. Toen het vliegtuig verscheen stormde de me nigte er op af, den vlieger een ovatie brengjend die zijn vlieghelm afdeed om een strooien hoed' op te zetten! De menigte trok hem uit zijn toe stel, droeg hem in triumf rond. Beschermd door militairen bereikte hij eindelijk het directiege bouw van de vlieghaven. In het gedrang werden vrouwen omver geworpen kinderen onder den voet geloopen. Het was een paniek van geestdrift, schrijft een Fransch blad. Daar, in het directiegebouw: wachtte hem de Amerikaansche ambassadeur, Myron Herrick, dien hij omhelsde. Hij' wordt op een stoel gezet, men wenscht 'hem geluk, omringt hem met zorgen. Buiten klinkt het oorverdoovend gejuich en geroep der menigte. Eindelijk verschijnt de -Amerikaansche ambas sadeur op het balkon om namens den uitgeput- ten vlieger dank te brengen. Maar het geweldige dermarktbond" hield een causerie over onze j tuinbouwcultuur, veilingwezen, export enz. Jam- nier, dat de hem toebedeelde tijd wel wat bei stoken was, want, waarlijjk er moesten te groote i sprongen gemaakt worden om volledig verband' te krijgen tusschen detni toestand van voorheen- en dien van heden. Toch wist de heer Brug-: i man aan te toornen, dat ideze streek een der belangrijkste is op tuinbouwgebied, ver in het buitenland bekend. In korte trekken schetste hij den toestand van voor 35 jaar, klom op, geleidelijk tot hij kwam tot het stichten van i vereenigingen, ten slotte van de spoorlijn, stati- j on-dorp Noordscharwoude, daarna de veiling en het in botrudsgemeenschap stichten van „De Noordermarktbond", de groote tuinbouw- en vei 1 ingsvereenigimgmet een millioenen omzet. Spr. schetste verder de ligging dier streek, het bewaren der kool, den tocht naar het vei lingsgebouw, de inrichting daarvan, om te ein- I digen met eene opwekking deze streek eens I te komen bezoeken, die voor den vreemdeling bijzondere bekoring zou hebben. Wanneer wij een klein gedeelte slechts uit de rede van den beer Brugman overnamen, geselde :1- i de dit, doordat d© feiten-van te algemeene bé- 1 bendheid zijn, en wij dus meenden met eene herin nering aan het vroegere streven te kunnen vol- I staan. Maar toch willen wij wijzen op een geluk kig oogenbiikj? van den spr., toen hij het had over Dirk Witte's „Uit het land van Noord- scharwou". Juist, dachten wij, 't is wel eens goed, dat dit onder de duizenden luisteraars be kend wordt, 't Werd dan ook onomwonden ge zegd, dat Dirk Witte met deze voordracht er heelemaal „naast greep". Verbeeld je eens, da>t Dirk Witte ook heeft geluisterd! Het daarop gevolgde applaus overstemde de verschillende atmospherische storinger, idie gisteravond al bijjzonder hinderlijk optraden. De avond kan als volkomen geslaagd heetien. gesclireeuw belet hem een woord te uiten. Hij moet zich er mee vergenoegen met den leeren vliegershelm te zwaaien. Men roept „leve Ame rika!", „leve Frankrijk!", het Amerikaansche volkslied en de „Marseillaise" worden aange heven. lntusschen heeft de menigte zich op het vlieg tuig geworpen om er stukken van machtig te worden als aandenken: het linnen van de vleugels word taan stukken gescheurd. De politie voor komt dat het toestel geheel wordt gesloopt. Het werd in een hangar in veiligheid gebracht. Men vend er, zoo vertelt een Fransch blad, nog twee bananen en een chocoladereep in, benevens het linnen bootje dat den vlieger moest redden als hij in zee had moeten dalen. Voorts vond men er nog een heel primitief kompas in en een kaart van CherbourgParijs van een verrassende een voudigheid, die de be- en verwondering wekte van de aanwezige sportmenschen. Lindbergh heeft naar de „Figaro" meldt, ver klaard, dat hij ©en brief van president Coolidge voor president Doumergue bij zich had. De geschiedenis van zijn vlucht vertelt Lind bergh op dezelfde eenvoudige wijze zooals nij mededeelingen deed vóór zijn vlucht, betreffend^ do voorbereiding. Boven het land ging na zijn vertrek alles goed tot Nieuw-Schot 1 anddaarna had hij met regen en sneeuw te kampen. Hij daalde heel laag boven zee en steeg vervolgfens weer tot eenige duizenden voet hoogte om beter weer op te zoeken, maar vond dit niet, totdat hij uil de wolken kwam. De nacht was kort! Hij zag geen schepen overdag en slechts één of twee des nachts. Zijm motor liet hem geen oogenblik in den steek en ook met alle andere apparaten was hij gelukkig. Toen hiji op Le Bour get aankwam had hij nog benzine genoeg en dit feit scheen hem blijkbaar meer te interesseeren da.n het slagen van zijn verbazingwekkende daad. Hij hechtte geen bijzondere wetenschappelijke waarde aan de vlucht, ofschoon hij techinisch voortdurend op zijn qui vive moest zijn. Van het geen hij aan boord genomen had, heeft hiji niet eens veel genuttigd; hij dronk niets dan water en zijn eerste emotie na de aankomst was een droog verhemelte. Slaap interesseerde hem weinig ep hij was onmiddellijk gereed om vragen te beant woorden. Fransche deskundigen, die zich bogen over zijn kaarten op kleine schaal en bijna pri mitieve uitrustingsinstrumenten, waren verwon derd over zijn geluk en moed- Zij beschouwden hem als te zijin begiftigd met het instinct van een postduif. Later is evenwel gebleken, dat hij zijn vlucht vooruit zoo buiten gewoon had bestudeerd, dat hij 'alles in zijn hoofdl had', zelfs punten op den weg van Cherbourg naar Parijs. Lind berg heeft een bezoek gebracht aan Le Bourget, waar zijn vliegtuig! thans veilig ach ter een ballustrade is opgeborgen. De schade aan liet toestel, waaruit met mesjes reepjes zijn ge scheurd, zal zoo gauw mogelijk hersteld worden. In gezelschap van den Amerikaanschen am bassadeur is Lindbergh 's middags door den pré sident der republiek ontvangen, die hem het Le gioen van Eer op de borst spelde en hem le accolade gaf. Om zes uur werd de vlieger ont vangen door Poincaré, die hem eveneens harte lijk geluk wenschte. De menigte voor het Ely- sée en het ministerie van Financiën bleef Lind bergh zonder ophouden toejuichen. De vlieger draagt nog steeds het blauwe col bert, da.t hij van den ambassadeur Herrick leen de. Er zullen verschillende officiëele recepties worden gehouden: Woensdag in de Kamer en Donderdag in het Stadhuis. Lindbergh heeft tal van verleidelijke telegra fische aanbiedingen ontvangen, o.a. van 400.000 dollar van music halls, van 200.000 van een film maatschappij, 100.000 van schouwburgen, 50.000 van radiomaatschappijen; voorts hebben dagbla den en uitgevers hem aanzienlijke sommen aan geboden. Bij elkaar vertegenwoordigen de aan biedingen: een waarde van meer dan een millir oen dollar. „Het Handelsblad" schrijft naar aanleiding van dit bewonderenswaardig feit het volgende: Er zijn maar heel weinig gebeurtenissen 'die zóózeer de menschen in spanning houden in dezen tjjid van jachtende vooruitgang, als een luchtraid van be teekenis, zij die dan over land naar Indië, Australië, de Kaap, of over denj •gvcoten haringvijver, drë Atlantische Oceaan heet. Bijlo, het zijn mannetjesputters, die vlieg kerels, mannen met ontembare moed en echte cnvervalschte doodsverachting. Het zijn die picniers der luchten, die je doen rillen van emotie wanneer je leest, dat ze, overgegeven) aan de nukken van een tweeduizendmaal per minuut toerende motor, het bestaan om Ide duizenden kilometers, die twee werelddeelani scheiden, in één ononderbroken vlucht af te ieggen. Dat is sport! En de man die het bestaat, de man, die kalm en. koel in z'n toestel kruipt, met de wetenschap dat ie feitelijk alleen maar „een kaas" heeft, zoo'n man is wat de Engelschman noemt ,,a sport." Wij willen hier, onder dein overweldigenden indruk van het slagen van den jongen Zweed- Amerikaan, geen scherp betoog gaan houden tegen dergelijke sportieve, maar in hun wezen toch maar weinig nuttige ondernemingen, waar aan zonder twijfel nog menig leven zal worden opgeofferd. Lindbergh heeft het aangedurfd, zoo maar, zonder te veel voorbereiding, zonder tam-tam. Hij is eenvoudig weggegaan omdat ie meende, dat hij 't doen kon. En... hij heeft het ge;daan. De meer dan 6000 km. tusschen New York en Parijs heeft hij in één etappe gevlogen, ruim anderhalf etmaal zittende achter dein fel- ronkendem motor, die hem gelukkig --- niet in den steek heeft gelaten. En de honderd-duizenden in Amerika en Fianlcrijk, die natuurlijk in angstige spanning ide berichten over den koanien Zweed-Ameri kaan hebben gevolgd zullen zonder twijfel met een gevoel van opluchting de tijding van zijn slagen hebben vernomen. Gelijk overal in de wereld, hebben ook wij Nederlanders staan wij niet mee aan den spitj in de luchtvaartbeweging? ide grootste belangstelling voor deze buitengewonen vlucht. Ook al, omdat daar in Amerika nog klaar staat een groot driemoto rig Fokkertoestel, waarmee Byrd en zijn equipage demzelfden ontzagwek- ktnden tocht willen ondernemen. Dat het nu dezen jongen frisscben kerel, dezen „reus" Lindbergh, gelukt is, geheel al leen, met een simpel kompas als richtsnoer, mag een geweldige prestatie genoemd worden, waarvoor hem driewerf hulde moet worden ge bracht. Technisch gesproken is deze vlucht, hoe ge weldig ook, natuurlijk geen openbaring. Dat een vliegmotor twee etmalen achtereen kan draaien, is reeds vele malen bewezen. Wan neer we echter denken aan het verdwijnen van N ungesser en Coli en van De Saint Roman tn zijn beide metgezellen een verdwijnen,, dat men als vry, zeker mag toeschrijven aan het optreden van een motorpatnne, .Jan staan er tegenover deze zeer schitterende technische prestatie toch weer andere, die ons bewijzen, dat ide bedrijfszekerheid van den modernen motor, wanneer deze een twee etmalen on on derbroken moet arbeider*, toch nog geenszins volmaakt genoemd kan worden. Voor de Ame rikaansche Wright-motorenfabriek is deze viucht echter een mooi succes, omdat de door haai gefabriceerde Wright „Whirlwind" waar mede Lindbergh's toestel is uitgerust, een nieuwe triomf heeft toegevoegd aan de reeks van triomfen, waarop dit ontwerp sedert de' laatste twee jaren kan bogen. Deze vlucht is echter niet alleen een triomf voor den fabrikant van, den motor, doch even zeer voor den luchtgekoelden motor i:n het algemeen, die sedert geruimen tijd doende is den alt\j|d betrekkelijk zwaarderen en meer ge- compliceerden watergekoelden motor meer en meer te verdringen. Wat de factor „vliegtuig" betreft, kan men zeggen, dat vrijwel elk ander fabrikaat dat qua draagvermogen en doorsimee-smelheid met Lind bergh's toestel vergeleken kan worden, precies hetzelfde had kunnen presteeren als de Ryan- eendekker. Wat deze schitterend geslaagde tocht echter wel heel overtuigend heeft bewezen, is de ge weldige geestelijke en lichamelijke prestatie van den phenomenakn| Lindbergh deze koene jongen, die met het lot van al die slachtoffers die het overvlieden van dep Oceaan bij de voor bereiding of in de uitvoering eischte, voor oogen, toch blijmoedig en vol vertrouwen m eigen kunnen, moederziel alleen op weg toog. Niet echter alleen diens durf en uithoudings vermogen moet geprezen worden, doch ook vooral de navigatorische eigenschappen van den vlieger. Want de kans dat deze op den on- mAelijken Oceaan den weg bijster had kunnen worden, en zich verliezen of te veel noor lelijk of te veel zuidelijk, dit gevaar was, den groo- ten afstand in aanmerking genomen, inderdaad «iet gering. i Ol deze vlucht ons iets nader beeft gebracht tot het geregeld luchtverkeer tusschen oude en nieuwe wereld, me|enen we voorhands te moeten betwijfelen. Wamt voor deze mooie wen- schen verwezenlijkt kuinnen worden zal de be drijfszekerheid van den vliegmotor de volmaakt heid wel zeer nabij moetien komeni- NEjW' YORE—PARIJS! In het „Nbl.v.h. Noorden" dicht Joh. Chr W.: 'tls dus gelukt! De koene vlieger Heeft d'Oceaanvlucht goed volbracht, En een ontelb're menschenmassa Heeft hem haar jubelgroet gebracht. Hoe tuurde men aan Frankrijk's kusten Met kijkers langs den horizon, Om telkens weer opnieuw te speuren Of men de stip ontwaren kon; Die stip, die, naderbij gekomen, De wond're vogel toch kon zijn Die Lindbergh naar Eurnop' zou dragen, Den onverschrokken kapitein En waarlijk, eind'lijik klonk de mare, Die duizenden ontroeren deed: „Hij is in aantocht, 't mocht gelukken, „Hij komt!" dus klonk de jubelkreet. Het Fransche volk is in extaze, Het juicht, verrukt, om dezen held, die over d'Oeèaan klwam vliegen, Alléén.... door niemand vergezeld! De „flying fool", de „daring devil", Of hoe men hem ook noemen moog', Is plots beroemd als d'Oceaan-held, Die drie-en-dertig uren vloog. Hoe vast vertrouwde Lindbergh's moeder Dat hij de vlucht wel goed volbracht; Zij. had dus heeft zij: thans verzekerd 't Succes van haren zoon verlwiaCht. WèJ is 't contrast hier schrijnendrdroevig, Bij: ai dat jub'lend vreugdbetoon Een and're Moeder, half vertwijfeld, In Wianlioop over ha rn zoon - koedijk. GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN. Uitgebracht 883 geldige stemmen. Lijst I, Vrijz. Dem., 200 stemmen. Lijst 2, Christ. Hist.. 80 stemimiem. Ljjlst 3 (S.D.A.P., 227 stem men. Lijst 4, R. K., 1. A. Groen, 167 stemmen, 2. Jn. Commandeur 10, 3. C. Beerse 3, 4. F. Hes 9. 5. P. Zut 0, 6. Jb. v. Etten 1, 7. Jh. Boots 0, totaal 190 stemmen. Lijst Vrijheids bond, 186 stemmen. Gekozen: W. Visser en S. Smit, Vrijz. Dem., A Groen en Jim. Commandeur, R.K. P. Hart en Ab. Mulder, S. D, A. P. .en J. Visser, Vrijheidsbond. De Katholieken winnen een zetel, ten koste van dam Vrijheidsbond. ALKMAAR. BE BLOEMENTENTOONSTELLING. Zondag was liet dan de laatste dag van de bloemententoonstelling in de voormalige cadet tenschool en op de terreinen daarvan. Eigtenlijk had Zaterdag de sluiting zullen zijn, maar net bestuur nad gemeend de Zondag er nog bij te moeten riemen. Als het nu goed weer was ge weest, zouden zeker nog tal van menschen heb ben willen genieten van de kleurenpracht der tulpen, maar jammer genoeg lokte" het weer hee lemaal niet. Tegen 4 uur waren in de serre voor de officieel© sluiting aanwezig het dagjelijksch bestuur der tentoonstelling en verschillende leden van oomi- té's. De heer W. Balk, de voorzitter, nam net woord en deelde in een korte speech mede, dat het bezoek aan de tentoonstelling beneden ver wachting is gebleven. Of er een tekort is, zal de tijd nog moeten uitmaken. lntusschen dank te spr. allen voor wat zij in het belang van die exposities hebben gedaan, de hoeren Hoek en ïtoozen als opbouwers, de heer Blokker als secre taris, mej. Scalé als hulp van dezen, den heer Neisingh en nog verschillende anderen, alsmede natuurlijk de exposanten. x Mej. Van der Feen de Lille, de penningmees teres,, bood den heer Neisingh 'n gouden dasspeld' aan voor al Hetgeen hij voor haar tijdens de expo sitie had gedaan, tevens ontving diens echtgfe- moo te van haar een cadeau. NACHTVORST. De laatste nachten heeft het in Twente en be Graafschap weer gevroren tot, groote schade van aardappelen, vruchtboomen en haver. DE AARDBEVING. Ook aan het Meteorologisch Instituut te De Bildt is de aardbeving opgeteekend, op eatj afstand van 7500 km. De oorsprong is, zegt het Instituut, vermoedelijjk in Thibet. Zondagmiddag wilde het 13-jarig doch tertje Catharina van den chef der Staatsspoor wegen Rouwkamp, aan „De Klomp" te Vee- nendaal, uit het dakraam in de dakgoot klim men om haar jonger zusje een jonge spreeuw te laten zien uit het zich ander egn dier dak- pannen bevindende spreeuwennest. Waarschijn lijk is het meisje misgestapt, waardoor zij uit de dakgoot viel. Zwaar gewond werd de kleine opgenomen. Zonder dat zij weer tot bewust zijn is geweest, is zij aan de gevolgen over leden. - Vrijdagmiddag is in den Bergerhout te Alkmaar het 12-jarig dochtertje van den heer Veenstra, aldaar, door een auto overreden, die bestuurd werd door den heer Z„ uit A.bbekerk, De wielen gingen, het kind over de borst. Het kind is in deemiswekkenden toestand naar het stadsziekenhuis overgebracht. Plaatselijk Nieuws - ZUIDSCHARWOUDE. Het fanfarecorps Kunst na Arbeid" gaf Zondagmiddag een matinee, dat door eén tal rijk publiek werd bijgewoond. Door het on gunstige weer, wei^d het concert niet in den

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 2