Plaatselijk Nieuws
Over
Oceaan.
UIT DEN OMTREK.
Nieuwstijdingen
Wegens den Hemel
vaartsdag zal ons blad
Donderdag a.s. NIET
VERSCHIJNEN
De Uitgever.
EEN AVOND IN NOORDSCHARWOUDE.
Gisteravond heeft de radio-uitzendavond
plaats gehad „een avond in Noordscharwoude"
waaraan verschillende vereenigingen - deeLna-
rnen. De zaal was geheel gevuld met belang
stellenden en ide leden der deelnemende vr-
eenigingen, die, te oordeelen naar het applaus,
een schitterend succes inoogsten. Van elk oor
deel onthouden wij, ons, omdat het was eefti
avond van reclame en van kunstOok de kunst
Laten wij dit zeggen. Aan duizenden in den
lande is het gebleken, dat in het eenvoudige
Noordscharwoude. maar daarop volstrekt niet
een der onbelangrijkste gemeenten, niet alleen
de naarstige hand werkzaam is, maar dat daar
ook de kunst wordt beoefend en gediend.
Onze solist van dezen avond, de heer C. van
Nienes, de clarinettist, heeft ook nu weer be
wezen en aan de duizenden luisteraars doen
blijken, dat hij zijn instrument volkomen mees
ter is. i.
De Heer Brugman, voorz. van „De Noor-
•Van New-Ycrk naar Parijs in ruim 33 uur.
Den Amerika anschen vlieger Lindbergh is 't
gelukt van New-York naar Parijis te vliegen
over den Oceaan in ruim 33 uur. Hij vertrok
uit New-York 7.52 en kwam den volgenden,
dag te 10.21 op Le Bourget aan.
De Amerikaansche vlieger Lindbergh is;
hedenavond 10.22 te La Bourget gedaald. Dö
Amerikaansche gezant, was op het veld aam
wezig en begroette als eerste zijp k rati gein
landgenoot. Meer dan vijfduizend menschen}
hadden te Le Bourget de aankomst valt Lind-;
bergh afgewacht. Als zeer bijzondere omstan
digheid dient te worden vermeld, dat de vuur-j
toren op de Mont Valériat, die anders niat>
brandt, voor deze gelegenheid ontstoken was.
Dit licht is op meer dan 100 km. van Parijs
zichtbaar.
Amerika is op het oogenblik gek met Lind-,
bergh. Meer dan 1500 draaJdlooze telegrammen'
met gelukwenschen werden door de radio-maat^
schappijlen verzonden. In elk dorpje, in elke
stad klinkt telkens applaus voor de onver-,
schrokkenheid van dezen „Columbus van heti
luchtruim". Men verwacht dat de groote daad
hem minstens een millioen dollars zal opbren
gen van theaters enz-
President Cooligide zond een1 telegram aan
Lindbergh, waarin hij verklaart:
„Het Amerikaansche volk verheugt zich met
mij over het schitterend beeindigen van uw
heldhaftige vlucht. De eerste nonstop-vlucht'
van een vlieger over dan Atlantischen Oceaan;
zet de kroon op het werk van de Amerikaanp
sche luchtvaart en wanneer gij, de groeten van
h,;t Amerikaansche aan het Fransche volk
brengt geef dan ook tevens de verzekering
van onze bewonidering voor de onverschrokken
Franschen Nunjgesser en Coli, die het eerst
uw heldendaad trachtten te volbrengen en deel
het Fransche volk eveneenis mede hoe wij nog
steeds begaan zijn met huni lot."
De theaterbezoekiers op Broadway dansten,
zongen en juichten van vreugde temidden van
oorverdoovend loeien vaini fluiten, toen het
nieuws van Lindbergh's aankomst New-York
bereikte. Kranten; ent papieren, geworpen uit
de wolkenkrabbers verduisterden de lucht. De
vlaggen werden oinmiddellij[k uitgehangen en
duizenden verzamelden zich voor de departe
menten om bet laatste nieuws te vernemen. Uit
vele andere steden komen eveneens berichten
van ongebreideld enthousiasme. De kerkklok
ken luiden, sirenen loeiden. Er hadden uitbar
stingen. van vreugjde plaats als nooit te voren
gezien, behalve op den dag van. den wapen
stilstand.
Tienduizenden het eene Fransche blad
spreekt van 50.000, een ander van 100.000, een
derde van 150.000 mensehen hebben Zater
dagavond den koenen vlieger Lindbergh toege
juicht toen hij te ongeveer half elf Franschien
(Greenwich) tijd op het vliegkamp van Le Bour
get neerstreek na drie en dertig en een half uur
te voren te New York te zijn opgestegen.
Van acht uur 's avonds af stroomde een reus
achtige menigte naar het vliegkamp. De politie
stond machteloos tegenover de onafgebroken file
van voertuigen.
Toen het vliegtuig verscheen stormde de me
nigte er op af, den vlieger een ovatie brengjend
die zijn vlieghelm afdeed om een strooien hoed'
op te zetten! De menigte trok hem uit zijn toe
stel, droeg hem in triumf rond. Beschermd door
militairen bereikte hij eindelijk het directiege
bouw van de vlieghaven. In het gedrang werden
vrouwen omver geworpen kinderen onder den voet
geloopen. Het was een paniek van geestdrift,
schrijft een Fransch blad.
Daar, in het directiegebouw: wachtte hem de
Amerikaansche ambassadeur, Myron Herrick, dien
hij omhelsde. Hij' wordt op een stoel gezet, men
wenscht 'hem geluk, omringt hem met zorgen.
Buiten klinkt het oorverdoovend gejuich en
geroep der menigte.
Eindelijk verschijnt de -Amerikaansche ambas
sadeur op het balkon om namens den uitgeput-
ten vlieger dank te brengen. Maar het geweldige
dermarktbond" hield een causerie over onze
j tuinbouwcultuur, veilingwezen, export enz. Jam-
nier, dat de hem toebedeelde tijd wel wat bei
stoken was, want, waarlijjk er moesten te groote
i sprongen gemaakt worden om volledig verband'
te krijgen tusschen detni toestand van voorheen-
en dien van heden. Toch wist de heer Brug-:
i man aan te toornen, dat ideze streek een der
belangrijkste is op tuinbouwgebied, ver in het
buitenland bekend. In korte trekken schetste
hij den toestand van voor 35 jaar, klom op,
geleidelijk tot hij kwam tot het stichten van
i vereenigingen, ten slotte van de spoorlijn, stati-
j on-dorp Noordscharwoude, daarna de veiling
en het in botrudsgemeenschap stichten van „De
Noordermarktbond", de groote tuinbouw- en
vei 1 ingsvereenigimgmet een millioenen omzet.
Spr. schetste verder de ligging dier streek,
het bewaren der kool, den tocht naar het vei
lingsgebouw, de inrichting daarvan, om te ein-
I digen met eene opwekking deze streek eens
I te komen bezoeken, die voor den vreemdeling
bijzondere bekoring zou hebben.
Wanneer wij een klein gedeelte slechts uit de
rede van den beer Brugman overnamen, geselde :1-
i de dit, doordat d© feiten-van te algemeene bé-
1 bendheid zijn, en wij dus meenden met eene herin
nering aan het vroegere streven te kunnen vol-
I staan. Maar toch willen wij wijzen op een geluk
kig oogenbiikj? van den spr., toen hij het had
over Dirk Witte's „Uit het land van Noord-
scharwou". Juist, dachten wij, 't is wel eens
goed, dat dit onder de duizenden luisteraars be
kend wordt, 't Werd dan ook onomwonden ge
zegd, dat Dirk Witte met deze voordracht er
heelemaal „naast greep". Verbeeld je eens, da>t
Dirk Witte ook heeft geluisterd!
Het daarop gevolgde applaus overstemde de
verschillende atmospherische storinger, idie
gisteravond al bijjzonder hinderlijk optraden.
De avond kan als volkomen geslaagd heetien.
gesclireeuw belet hem een woord te uiten. Hij
moet zich er mee vergenoegen met den leeren
vliegershelm te zwaaien. Men roept „leve Ame
rika!", „leve Frankrijk!", het Amerikaansche
volkslied en de „Marseillaise" worden aange
heven.
lntusschen heeft de menigte zich op het vlieg
tuig geworpen om er stukken van machtig te
worden als aandenken: het linnen van de vleugels
word taan stukken gescheurd. De politie voor
komt dat het toestel geheel wordt gesloopt.
Het werd in een hangar in veiligheid gebracht.
Men vend er, zoo vertelt een Fransch blad, nog
twee bananen en een chocoladereep in, benevens
het linnen bootje dat den vlieger moest redden
als hij in zee had moeten dalen. Voorts vond men
er nog een heel primitief kompas in en een kaart
van CherbourgParijs van een verrassende een
voudigheid, die de be- en verwondering wekte
van de aanwezige sportmenschen.
Lindbergh heeft naar de „Figaro" meldt, ver
klaard, dat hij ©en brief van president Coolidge
voor president Doumergue bij zich had.
De geschiedenis van zijn vlucht vertelt Lind
bergh op dezelfde eenvoudige wijze zooals nij
mededeelingen deed vóór zijn vlucht, betreffend^
do voorbereiding. Boven het land ging na zijn
vertrek alles goed tot Nieuw-Schot 1 anddaarna
had hij met regen en sneeuw te kampen. Hij
daalde heel laag boven zee en steeg vervolgfens
weer tot eenige duizenden voet hoogte om beter
weer op te zoeken, maar vond dit niet, totdat
hij uil de wolken kwam. De nacht was kort!
Hij zag geen schepen overdag en slechts één
of twee des nachts. Zijm motor liet hem geen
oogenblik in den steek en ook met alle andere
apparaten was hij gelukkig. Toen hiji op Le Bour
get aankwam had hij nog benzine genoeg en dit
feit scheen hem blijkbaar meer te interesseeren
da.n het slagen van zijn verbazingwekkende daad.
Hij hechtte geen bijzondere wetenschappelijke
waarde aan de vlucht, ofschoon hij techinisch
voortdurend op zijn qui vive moest zijn. Van het
geen hij aan boord genomen had, heeft hiji niet
eens veel genuttigd; hij dronk niets dan water en
zijn eerste emotie na de aankomst was een droog
verhemelte. Slaap interesseerde hem weinig ep
hij was onmiddellijk gereed om vragen te beant
woorden. Fransche deskundigen, die zich bogen
over zijn kaarten op kleine schaal en bijna pri
mitieve uitrustingsinstrumenten, waren verwon
derd over zijn geluk en moed-
Zij beschouwden hem als te zijin begiftigd met
het instinct van een postduif. Later is evenwel
gebleken, dat hij zijn vlucht vooruit zoo buiten
gewoon had bestudeerd, dat hij 'alles in zijn hoofdl
had', zelfs punten op den weg van Cherbourg
naar Parijs.
Lind berg heeft een bezoek gebracht aan Le
Bourget, waar zijn vliegtuig! thans veilig ach
ter een ballustrade is opgeborgen. De schade aan
liet toestel, waaruit met mesjes reepjes zijn ge
scheurd, zal zoo gauw mogelijk hersteld worden.
In gezelschap van den Amerikaanschen am
bassadeur is Lindbergh 's middags door den pré
sident der republiek ontvangen, die hem het Le
gioen van Eer op de borst spelde en hem le
accolade gaf. Om zes uur werd de vlieger ont
vangen door Poincaré, die hem eveneens harte
lijk geluk wenschte. De menigte voor het Ely-
sée en het ministerie van Financiën bleef Lind
bergh zonder ophouden toejuichen.
De vlieger draagt nog steeds het blauwe col
bert, da.t hij van den ambassadeur Herrick leen
de. Er zullen verschillende officiëele recepties
worden gehouden: Woensdag in de Kamer en
Donderdag in het Stadhuis.
Lindbergh heeft tal van verleidelijke telegra
fische aanbiedingen ontvangen, o.a. van 400.000
dollar van music halls, van 200.000 van een film
maatschappij, 100.000 van schouwburgen, 50.000
van radiomaatschappijen; voorts hebben dagbla
den en uitgevers hem aanzienlijke sommen aan
geboden. Bij elkaar vertegenwoordigen de aan
biedingen: een waarde van meer dan een millir
oen dollar.
„Het Handelsblad" schrijft naar aanleiding
van dit bewonderenswaardig feit het volgende:
Er zijn maar heel weinig gebeurtenissen 'die
zóózeer de menschen in spanning houden in
dezen tjjid van jachtende vooruitgang, als een
luchtraid van be teekenis, zij die dan over land
naar Indië, Australië, de Kaap, of over denj
•gvcoten haringvijver, drë Atlantische Oceaan
heet.
Bijlo, het zijn mannetjesputters, die vlieg
kerels, mannen met ontembare moed en echte
cnvervalschte doodsverachting. Het zijn die
picniers der luchten, die je doen rillen van
emotie wanneer je leest, dat ze, overgegeven)
aan de nukken van een tweeduizendmaal per
minuut toerende motor, het bestaan om Ide
duizenden kilometers, die twee werelddeelani
scheiden, in één ononderbroken vlucht af te
ieggen.
Dat is sport!
En de man die het bestaat, de man, die kalm
en. koel in z'n toestel kruipt, met de wetenschap
dat ie feitelijk alleen maar „een kaas" heeft,
zoo'n man is wat de Engelschman noemt ,,a
sport."
Wij willen hier, onder dein overweldigenden
indruk van het slagen van den jongen Zweed-
Amerikaan, geen scherp betoog gaan houden
tegen dergelijke sportieve, maar in hun wezen
toch maar weinig nuttige ondernemingen, waar
aan zonder twijfel nog menig leven zal worden
opgeofferd.
Lindbergh heeft het aangedurfd, zoo maar,
zonder te veel voorbereiding, zonder tam-tam.
Hij is eenvoudig weggegaan omdat ie meende,
dat hij 't doen kon.
En... hij heeft het ge;daan.
De meer dan 6000 km. tusschen New York
en Parijs heeft hij in één etappe gevlogen,
ruim anderhalf etmaal zittende achter dein fel-
ronkendem motor, die hem gelukkig --- niet
in den steek heeft gelaten.
En de honderd-duizenden in Amerika en
Fianlcrijk, die natuurlijk in angstige spanning
ide berichten over den koanien Zweed-Ameri
kaan hebben gevolgd zullen zonder twijfel met
een gevoel van opluchting de tijding van zijn
slagen hebben vernomen.
Gelijk overal in de wereld, hebben ook wij
Nederlanders staan wij niet mee aan den
spitj in de luchtvaartbeweging? ide grootste
belangstelling voor deze buitengewonen vlucht.
Ook al, omdat daar in Amerika nog klaar staat
een groot driemoto rig Fokkertoestel, waarmee
Byrd en zijn equipage demzelfden ontzagwek-
ktnden tocht willen ondernemen.
Dat het nu dezen jongen frisscben kerel,
dezen „reus" Lindbergh, gelukt is, geheel al
leen, met een simpel kompas als richtsnoer,
mag een geweldige prestatie genoemd worden,
waarvoor hem driewerf hulde moet worden ge
bracht.
Technisch gesproken is deze vlucht, hoe ge
weldig ook, natuurlijk geen openbaring. Dat
een vliegmotor twee etmalen achtereen kan
draaien, is reeds vele malen bewezen. Wan
neer we echter denken aan het verdwijnen
van N ungesser en Coli en van De Saint Roman
tn zijn beide metgezellen een verdwijnen,,
dat men als vry, zeker mag toeschrijven aan
het optreden van een motorpatnne, .Jan staan
er tegenover deze zeer schitterende technische
prestatie toch weer andere, die ons bewijzen,
dat ide bedrijfszekerheid van den modernen
motor, wanneer deze een twee etmalen on on
derbroken moet arbeider*, toch nog geenszins
volmaakt genoemd kan worden. Voor de Ame
rikaansche Wright-motorenfabriek is deze
viucht echter een mooi succes, omdat de door
haai gefabriceerde Wright „Whirlwind" waar
mede Lindbergh's toestel is uitgerust, een
nieuwe triomf heeft toegevoegd aan de reeks
van triomfen, waarop dit ontwerp sedert de'
laatste twee jaren kan bogen.
Deze vlucht is echter niet alleen een triomf
voor den fabrikant van, den motor, doch even
zeer voor den luchtgekoelden motor i:n het
algemeen, die sedert geruimen tijd doende is
den alt\j|d betrekkelijk zwaarderen en meer ge-
compliceerden watergekoelden motor meer en
meer te verdringen.
Wat de factor „vliegtuig" betreft, kan men
zeggen, dat vrijwel elk ander fabrikaat dat qua
draagvermogen en doorsimee-smelheid met Lind
bergh's toestel vergeleken kan worden, precies
hetzelfde had kunnen presteeren als de Ryan-
eendekker.
Wat deze schitterend geslaagde tocht echter
wel heel overtuigend heeft bewezen, is de ge
weldige geestelijke en lichamelijke prestatie van
den phenomenakn| Lindbergh deze koene
jongen, die met het lot van al die slachtoffers
die het overvlieden van dep Oceaan bij de voor
bereiding of in de uitvoering eischte, voor
oogen, toch blijmoedig en vol vertrouwen m
eigen kunnen, moederziel alleen op weg toog.
Niet echter alleen diens durf en uithoudings
vermogen moet geprezen worden, doch ook
vooral de navigatorische eigenschappen van
den vlieger. Want de kans dat deze op den on-
mAelijken Oceaan den weg bijster had kunnen
worden, en zich verliezen of te veel noor lelijk
of te veel zuidelijk, dit gevaar was, den groo-
ten afstand in aanmerking genomen, inderdaad
«iet gering. i
Ol deze vlucht ons iets nader beeft gebracht
tot het geregeld luchtverkeer tusschen oude
en nieuwe wereld, me|enen we voorhands te
moeten betwijfelen. Wamt voor deze mooie wen-
schen verwezenlijkt kuinnen worden zal de be
drijfszekerheid van den vliegmotor de volmaakt
heid wel zeer nabij moetien komeni-
NEjW' YORE—PARIJS!
In het „Nbl.v.h. Noorden" dicht Joh. Chr W.:
'tls dus gelukt! De koene vlieger
Heeft d'Oceaanvlucht goed volbracht,
En een ontelb're menschenmassa
Heeft hem haar jubelgroet gebracht.
Hoe tuurde men aan Frankrijk's kusten
Met kijkers langs den horizon,
Om telkens weer opnieuw te speuren
Of men de stip ontwaren kon;
Die stip, die, naderbij gekomen,
De wond're vogel toch kon zijn
Die Lindbergh naar Eurnop' zou dragen,
Den onverschrokken kapitein
En waarlijk, eind'lijik klonk de mare,
Die duizenden ontroeren deed:
„Hij is in aantocht, 't mocht gelukken,
„Hij komt!" dus klonk de jubelkreet.
Het Fransche volk is in extaze,
Het juicht, verrukt, om dezen held,
die over d'Oeèaan klwam vliegen,
Alléén.... door niemand vergezeld!
De „flying fool", de „daring devil",
Of hoe men hem ook noemen moog',
Is plots beroemd als d'Oceaan-held,
Die drie-en-dertig uren vloog.
Hoe vast vertrouwde Lindbergh's moeder
Dat hij de vlucht wel goed volbracht;
Zij. had dus heeft zij: thans verzekerd
't Succes van haren zoon verlwiaCht.
WèJ is 't contrast hier schrijnendrdroevig,
Bij: ai dat jub'lend vreugdbetoon
Een and're Moeder, half vertwijfeld,
In Wianlioop over ha rn zoon
- koedijk.
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN.
Uitgebracht 883 geldige stemmen. Lijst I,
Vrijz. Dem., 200 stemmen. Lijst 2, Christ.
Hist.. 80 stemimiem. Ljjlst 3 (S.D.A.P., 227 stem
men. Lijst 4, R. K., 1. A. Groen, 167 stemmen,
2. Jn. Commandeur 10, 3. C. Beerse 3, 4. F.
Hes 9. 5. P. Zut 0, 6. Jb. v. Etten 1, 7. Jh.
Boots 0, totaal 190 stemmen. Lijst Vrijheids
bond, 186 stemmen.
Gekozen: W. Visser en S. Smit, Vrijz. Dem.,
A Groen en Jim. Commandeur, R.K. P. Hart
en Ab. Mulder, S. D, A. P. .en J. Visser,
Vrijheidsbond. De Katholieken winnen een
zetel, ten koste van dam Vrijheidsbond.
ALKMAAR.
BE BLOEMENTENTOONSTELLING.
Zondag was liet dan de laatste dag van de
bloemententoonstelling in de voormalige cadet
tenschool en op de terreinen daarvan. Eigtenlijk
had Zaterdag de sluiting zullen zijn, maar net
bestuur nad gemeend de Zondag er nog bij te
moeten riemen. Als het nu goed weer was ge
weest, zouden zeker nog tal van menschen heb
ben willen genieten van de kleurenpracht der
tulpen, maar jammer genoeg lokte" het weer hee
lemaal niet.
Tegen 4 uur waren in de serre voor de officieel©
sluiting aanwezig het dagjelijksch bestuur der
tentoonstelling en verschillende leden van oomi-
té's. De heer W. Balk, de voorzitter, nam net
woord en deelde in een korte speech mede, dat
het bezoek aan de tentoonstelling beneden ver
wachting is gebleven. Of er een tekort is, zal
de tijd nog moeten uitmaken. lntusschen dank
te spr. allen voor wat zij in het belang van die
exposities hebben gedaan, de hoeren Hoek en
ïtoozen als opbouwers, de heer Blokker als secre
taris, mej. Scalé als hulp van dezen, den heer
Neisingh en nog verschillende anderen, alsmede
natuurlijk de exposanten.
x Mej. Van der Feen de Lille, de penningmees
teres,, bood den heer Neisingh 'n gouden dasspeld'
aan voor al Hetgeen hij voor haar tijdens de expo
sitie had gedaan, tevens ontving diens echtgfe-
moo te van haar een cadeau.
NACHTVORST.
De laatste nachten heeft het in Twente en
be Graafschap weer gevroren tot, groote schade
van aardappelen, vruchtboomen en haver.
DE AARDBEVING.
Ook aan het Meteorologisch Instituut te De
Bildt is de aardbeving opgeteekend, op eatj
afstand van 7500 km. De oorsprong is, zegt het
Instituut, vermoedelijjk in Thibet.
Zondagmiddag wilde het 13-jarig doch
tertje Catharina van den chef der Staatsspoor
wegen Rouwkamp, aan „De Klomp" te Vee-
nendaal, uit het dakraam in de dakgoot klim
men om haar jonger zusje een jonge spreeuw
te laten zien uit het zich ander egn dier dak-
pannen bevindende spreeuwennest. Waarschijn
lijk is het meisje misgestapt, waardoor zij uit
de dakgoot viel. Zwaar gewond werd de kleine
opgenomen. Zonder dat zij weer tot bewust
zijn is geweest, is zij aan de gevolgen over
leden.
- Vrijdagmiddag is in den Bergerhout te
Alkmaar het 12-jarig dochtertje van den heer
Veenstra, aldaar, door een auto overreden, die
bestuurd werd door den heer Z„ uit A.bbekerk,
De wielen gingen, het kind over de borst. Het
kind is in deemiswekkenden toestand naar het
stadsziekenhuis overgebracht.
Plaatselijk Nieuws
- ZUIDSCHARWOUDE.
Het fanfarecorps Kunst na Arbeid" gaf
Zondagmiddag een matinee, dat door eén tal
rijk publiek werd bijgewoond. Door het on
gunstige weer, wei^d het concert niet in den