DE OCEAANVLUCHT New York-Berlijn. ZES EN VEERTIG UUR IN DE LUCHT. Wij, die de gemakken en voordeelen eener groote stad moeten missen, hebben, en daarmede zijn wij niets ten achter, onze Radio. Zoo werden wij getrouw en vlug op de hoogte gehouden van CHAMBERLIN'S VLUCHT. OVER DEN OCEAAN. Deze is eveneens geslaagd en na Lindbergh/ komt Ghamberlin de eer toe hetzelfde te hebben volbracht. Het volgende vrij algemeen overzioht van den tocht, nemen wij over uit het „Handelsblad": Bet vertrek. Bij het zwakke licht van den nieuwen dag klom Ghamberlin in zijn toestel. De mensohenmassa, on het Roosevelt vliegveld aanwezig, zag hem knikken, waarop Levine, blootshoofds en onder der zijn ooi bert jasje alleen een leeren vest, naar hein toeliep en in het. toestel wipte. .Mevrouw Levine werd lijkbleek, maar de' ohef-mecano stel de haar gerust, door te zeggen: „Het is maar een proefvlucht". De Wright „Whirlw,ind"-mo- tor sloeg aan, waarop Chamberlin naar het eind van het veld taxiede. Daar werd het toestel ge zwaaid .Even later zette de „Columbia" zich in beweging. Na een aanloop van een paar duizend voet, kwam het zware toestel los, steeg langzaam omhoog en ging de opkomende zon. tegemoet. Lang nadat de „Columbia" achter .de heuvels was ver dwenen, stond mevrouw Levine nog met ver-, starde oogen naar het oosten te staren, haar rech terhand bevend voor haar mond. Alleen Chamberlin was 't bekend, dat Levine hem zou vergezellen. Zelfs zijn beste vrienden en evenmin dè monteurs die het hoest el vliegkiaar maakten, wisten echter niets van het besluit, van den miilionair af. Door vrienden naar huis gebracht, vond mevrouw Levine èen brief van haar man waarin hij haar om vergiffenis vroeg, maar haar de'verzekering gaf, dat zijn daad de vervulling was van zijn levens-ideaal. Den vol genden dag had mevrouw Levine zich reeds met het pirn van haar man verzoend. Aan een repor ter verklaarde ze: „Ik had hoegenaamd geen vermoeden, flat Charlie mee zou gaan. Ik was dan ook geweldig van streek, toen ik hem zag vertrekken. Nu voel ik me echter heel wat beter. Ik ben er zeker van dat ze „er over" komen, en dan kan ik me er slechts in verheugen dat mijn man zijn grootste verlangen in vervulling heeft zien gaan." Aangaande de bestemming van de „Columbia" wist niemand iets met zekerheid te zeggen. De woorden New YorkParijs" waren den avond voor het vertrek door een schilder weggewerkt. Vóór hij, vertrok, had Chamberlin gezegd: „Het is mogelijk dat- ik land in Londen, Parijs, Ber- llijn, of in Rome. Of misschien zelfs wel in Mos- kqu. Het hangt alles af van den benzime-voor- raad." Bij het vertrek woog de „Coluinbia" rond 2600 Kg. hetgeen aanmerkelijk meer is, dan het gewicht van capt. Lindbergh's vliegtuig. Er was 2060 liter benzine aan boord, waarvan 1800 liter in de tanks en de rest in blikken die opgespeld waren in de fuselage. Chamberlin was van mee ning, dat hij met deze hoeveelheid bedrijfsstof onder gunstige omstandigheden een afstand zou kunnen afleggen van 7000 Km. De meegenomen proviand was rijker en van grooter verscheidenheid dan de enkele sandwiches wiehes en flesschen water waarop Charles Lind bergh van Amerika naar Europa vloog. In de „Columbia" bestond de voorraad voedsel uit twee thermos-flesschen met kippensoep, een thermos- flesch met koffie, oplosbare melktabletten, tien sandwiches met kip en 'n dozijn sinaasappelen. Een opvouwbare book met roeiriemen was gebor gen achter in de fuselage. Zooals bekend, was er geen draadlooze telegrafie'aan boorcj, Die belangstelling in Nederland. Evenals bij de vlucht van Lindbergh bestond' er thans weer buitengewone belangstelling in Nederland voor de prestatie van Chamberlin. Waalhaven was zooals hieronder blijkt voorbereid en den geheelen nacht op haar qui vive, maar ook Schiphol bleef waken en was ge deeltelijk verlicht. In den nacht van Zondag op Maandag hebben wij het vliegstation bij Amsterdam eenige malen informaties gevraagd of er misschien iets naders bekend was omtrent de route, die Chamberlin genomen had- Men wist zoo ongeveer ,1 uur 's nachts slechts mede te doelen, dat de Ameri- kaa nongeveer half elf boven de Normandische eilanden gesignaleerd was, doch officieel werd dit bericht niet bevestigd. Het is natuurlijk niet uitgesloten, dat Cham berlin boven die eilanden geweest is, doch aan heeft hij een grooten omweg gemaakt, omdat hij langen tijd de Eransche kust heeft moeten volgen om boven Boulogne sur Mer te komen om vervol gens dwars over Noord-Frankrijk en België te vier uur 'snachts Dortmund te passeeren. Vast staat, Jat Chamberlin niet boven Neder land is geweest, hoewel dit zeer goed mogelijk was, omdat de Amerikaan boven Plymouth is gesignaleerd. Ook werd door Waalhaven en Schiphol met de mogelijkheid rekening gehouden, .dat Cham berlin wegens gebrek aan benzine gedwongen was in Nederland fe dalen-. Deze berekening ging zooals thans wel blijkt niet op, omdat Chamberlin toen nog veel benzine in voorraad! had. i Ongetwijfeld zullen echter Zondagavond om streeks twaalf uur vele Amsterdammers en be woners van andere steden in Nederland hun ooren gespits hebben om te luisteren of er een vliegtuig! iu de lucht zat! j Welke gronden men daarvoor had weet niemand, I maar een feit is,dat degenen in onze stad, die in Oceaanvluchten belang stellen Waalhaven een goe- j de kans gaven dat Chamberlin er met zijn „Co- J lumbia" zou neerstrijken. In de stad werd zelfs met veel zekerheid verkondigd dat 'hij hier zijn benzinevoorraad zou komen aanvullen. De beter ingelichten waren niet zoo positief in hun ver wachtingen, maar toch hadden ook zij een vleugje hoop, dat Waalhaven het eerste plekje Europee- schen -grond zou kunnen worden, waar de „Co lumbia" zou neerdalen. Het duurde lang met het binnenkomen van berichten- Om vijf uur 's-mid- dagf ongeveer kwam met zekerheid het bericht, dat de vlieger 360 mijlen ten Westen der Scilly- eilanden was gesignaleerd. De "belangstellenden aan dezen kant loodsten hem toen veilig in gedachten over het Kanaal en veronderstelden, dat hij orp 10 uiterlijk 11 uur boven de Nederlandscho ikust kon zijn. Om elf uur 's-avonds kwam de tijding, dat hij 'vóór tienen Plymouth was gepasseerd, voort vlie gende in oostelijke richting. Het) uur van ver wachte overkomst in ons land moest tot één uur a half twee in den nacht worden verlaat. De hoop dat zij hem hier zouden! zien werd echter nog levendiger. Hoe zou de Amerikaan in den don deren nacht zijn weg vinden van de kust naar de Duitsche hoofdstad. En zou dan niet Waalhayen's lichtende vuurtoren hem lokken naar een veilig Hollandsch vliegveld, vanwaar hij 's-morgens zijn weg zou kunnen vervolgen. Het zou volkomen verdiend geweest zijn. Want op Waalhaven had men erg zijn best gedaan. r De voorbereidingen op Waalhaven. Van den avond van Zondag tot den morgen van (Maandag heeft het vliegveld in volle verlichting geprijkt. De verlichting op het terrein wees een cventueelen nachtelijken luchtreiziger duidelijk aan waar hij zou kunnen landen en roode lichten duid den de obstacles aan die gemeden moesten woo den. En ook al zou de Amerikaan niet willen lapden, hij zou- dan toch wel even boven het vlieg veld kunnen cirkelen. Zoo hoopten velen. Van twaalf uur 's-nachts tot vijf uur 's-morgens hebben wij in Waalhavens radiostation gewacht op de tijdingen, die zouden kunnen komen. Heel wat berichten zijn er gemeld, maar het verlangde was er met bij. Met onze positieve mededeelingen zijn wij heel den langen nacht niet verder gekomen, dan het feit, dat Chamberlin dan fcoch wel wis eij waarachtig Plymouth was gepasseerd. Ook daar aan begonnen, wij zoo langzamerhand te twijfelen, maar ter officieele plaatse in Engeland kwam men dat bevestigen. Heel den nacht door trouwens heeft de telegrafist van Waalhaven door den aether ge zocht naar Chamberlin. Alle stations die uitzonden hebben wij 's-nachts op Waalhaven beluisterd en verschillende hebben wij er zelf opgezocht. Na Ply mouth kwam uit den aether de tijding, dat de „Co- iumbia" gezien was bij de Normandische eilanden Later dat zij door Engelsche vliegers naar Bretag- ne werd geleid. Leelijk voor ons. Nu zou hij Waalhaven toch niet aandoen. Onze telegrafist, de heer Strijkers, weet uit er varing echter, dat er ook door den aether canards vliegen. Hij informeerde bij Le Bourget, het Pa- •rijsche vliegveld, dat nu niets wist en ook des nachts niet open zou blijven. Brussel bleef wel open, maar was niet verlicht. HetvFransche vlieg veld bij Calais, door Waalhaven ondervraagd over de vlucht naar Boulogne, meldde!, dat het hee) den avond posten had uitgezet, maar niets had bespeurd. Oostende was eveneens waakzaam, maar wist ook van niets. De hoop flikkerde weer op. Zou 'de Columbia dan toch nog boven de kust zwalken, niet wetende waarheen te koersen? De hoop werd echter ook gemengd met vrees voor den koenen vlieger. Het duurde lang te lang voor zijn benzinevoorraad, berekende onze des kundige al. Daarbijwas het slecht weer. Het re gende niet, maar het goot. Het zicht moest slecb zijn. Velen dachten, maar weinigen zeiden, dat de tocht van de Columbia wel eens in de wateren van Het Kanaal geëindigd zou kunnen zijn. De hard- nekkigen, die wilden weten, wendden zich dan maar weer tot den stationschef, den heer Thom son, die zoo ongeveer een etmaal lang vragen over Chamberlin en zijn kansen heeft moeten beant woorden en die steeds maar weer trachtte de hoop levendig te houden, al vreesde ook hij. Wij hadden er stellig op vertrouwd, dat de Ame rikanen op de kust, die hij dan toch moest pas seeren, zou worden opgemerkt. Van Boulogne tot Helder, had men hem echter nergens kunnen sig- naleeren. Wie nog wilde hopen, hield zich aan de veronderstelling, dat de Columbia vermoeid en ver dwaald ergens in Vlaanderen in het Boerenland zou zijn gedaald en dat het wel tot diep in den morgen zou duren voor wij meer zekerheid hadden. Een nieuw bericht. Duitsche grens gepasseerd zijn. Daar zouden ze dan toch op het vliegvelS in Keulen van moeten weten. Keulen bleek echter even wijs als wij en had van Chamberlin niets gehoord of gezien. Waal haven was niet de eenige, die in Keulen op infor matie uitging. Wij vingen een telegram op, waar in Berlijn Keulen verzocht nasporingen te doen, aan weik verzoek men daar ook voldeed. Telefoon gesprekken van daar met Essen, Duisburg en an dere plaatsen van den Rijn maakten niemand wij zer. Wij hoorden later, dat men van uit die plaat sen negatieve berichten ontvangen had. Negens bleek men iets vernomen te hebben. Na drieën hoorden wij van Berlijn, dat alle Duitsche lucht vaartstations om inlichtingen verzochten en tegen vieren riep de stad aan de Spree alle Duitscha luchtwachten in het geweer voor het 'doen van na sporingen naar Chamberlin. Niemand koesterde nu eenige verwachtingen meer op de Fransche, de Belgische en de Neder- landsche kust. Da duif, die van Amerika naar Mid den-Europa wilde vliegen, had nooit aan de waar nemingsposten kunnen ontsnappen, indie zij zich daar vertoond had en nu West-Duitschlqnd haar al evenmin had zien vliegen, dacht menigeen wat nij niet openlijk zeggen dorst. ;Uit den zwarten nacht werd een grauwe morgen geboren. In de schemering ging de laatste hoop verloren. De om standers gingen huiswaarts. Alleen de mannen van- Waalhaven bleven wachten bij hun ontvangtoestel len, tot zij te eeniger tijd de waarheid van den nieuwen dag zouden hooren. De onzekerheid bleef tot in de ochtenduren,.toen eindelijk de verlossen de tijding kwam, dat Chamberlin, zoo niet tot Ber lijn, dan toch tot het hart van Dui'tschiand was doorgedróngen. De mededeeling, die van de draad looze stations op de vliegvelden was verwacht, kwam tenslotte van een predikant, die zijn radio- preek even onderbrak, om de tijding te brengen, ■die aan allen twijfel een eind maakte. Zoo kwam Chamberlin terecht, maar de luchtvaaritstations van West-Europa, die een etmaal lang naar hem hebben .uitgekeken en in den aether naar hem hebben gezocht, heeft hij allemaal verschalkt. De volgende telegrammen werden gepubliceerd- De Amerikaansche "Vlieger is wegens gebrek aap Jóenzine in de buurt van Eisleben (Thqringen) gedaald. F.r is een vliegtuig van Tempelhof naar Eisleben- onderweg. Men zal trachten de Amerika nen te overreden met dit vliegtuig naar Berlijp ,te komen. Slecht weier. De Amerikaansche vlieger kon te 9.35 weer opstijgen wijl hij 100 liter benzine kreeg van een nabij zijnd landgoed. Chamberlin en Levine voelden zich lichamelijk best. Onmiddellijk ma den start begon h-et hard te regenen. Ook in Btilijn is bet weer ongunstig. Te twaalf uur werd bericht, dat de Amerikaan Berlijn weer. niet gevonden! heeft en ditmaal bij Kottbus moest landen wegenis eep breuk in de schroef. 100.000 Bcrliffiars op Tempelhof. Een telegram1 van anizen Berlijnschen cor respondent meldde,: dat Zondagavond bijna. 100.000 Berlijjners rondom het vliegveld Tem-1 pelhof op de beide- Amerikanen wachtten. De afzettingen waren, zeer streng. Slechts duizend personen werdemj na vertoon van kaarten op het afgezette gedeelte toegelaten. Onder dezé bevonden zich de rijkksmimister voor Econo mische Zaken, eenige Pruisische ministers, de burgemeester van Berlijn, de Amerikaainsche. gezant, beroemde vliegers, luchtvaarders en de pers. Naar uit Kottbus gemeld werd, zijn Cham-, berlin en Levine voornemens hun machine zelf ter plaatse te repareerten en dara naar Berlijn; door te vliegen. Op het oogenblik staat het echter nog niet vast, of dit gelukken zal. Indien zij er in slagen, kunnen zij in den loop van. den namiddag op het vliegveld te Tempelhof aankomen. Naar Kottbus. Gisternamiddag 1.20 uur is een vliegtuig van; de Duitsche Lufthanse naar Kottbus vertrok ken. Aan boord bevonden zich de Amerikaan- sche gezantschapsattaché Poole en den „Mini- sterialrat," benevens eenige monteurs van het vliegveld Tempelhof. Het plan was de beide AmerikaneCi naar Berlijn te brengen. Poole sprak de Amerikanen. Chamberlin ver telde hem bijideze gelegenheid, dat hij de Co-, lumbia zelf naar Berlij|n wilde vliegen. Men rekent ex op, dat Chamberlin morgein- namiddag te Berlijn aankomt. Die noodlanding. ontnemen. Het toestel zou ergens bij Athen de kwam evenwel deze veronderstelling haar grond Een redacteur van de Lokalanzeiger is on-| middellijk nadat bekend werd, dat Chamberlin bij Eisleben een noodlanding had gedaan, met een vliegtuig daarheen gegaan. Het bleek dat het Amerikaansche vliegtuig om 6.15 des mor-» gens op een weide, die geheel door bosch omgeven was, had moeten landen. Boeren uit den omtrek vonden de beide vliegers bij huin toestel. Zij, hadden veel moeite om zich verstaan baar te maken, daar alleen Levine een enkel woordje Duitsch spreekt. Zij wilden zoo spoe- j dig mogelijk benzine hebben. Chamberlin was goed gehumeurd' en zag er goed uit; Levin echter wijs ontstemt over het feit dat mqn had moeten noodlanden. Chamberlin verklaarde aan den correspondent dat hij tegen alle ver wachting in; een gupistigen wind had gehad. De tocht over den Oceaan had hij precies in 24 uren afgelegd. Ook boven Engeland had hij nog wind achter gehad. Boven het Kanaal echter was de wind zeer ongunstig geweest, zware buien hadden hem uit den koers gedreven. Toen hij het vaste land bereikt had besloot Chamberlin in Noord-Roste 1 ij|ke richting et 1 koersen. Op kaart en kompas vloog hij in, de richting ivan Coblenz. Hij| weet echter niet of hij deze stad inderdaad gepasseerd is. Het verhaal van ide viucht. Wel kon hij vaststellen, dat hij om 4.20 uur Kassei gepasseerd was, en vervolgens had hij zijn. weg langs de Zuidoostelijke rand van de, Harz genomen. Tegen half zes merkte hij dat zijn benzine opraakte. De landing had zonder, incidenten plaats. Uit de aanteekeningen op zijn. kaart bleek, dat hij over Keulen en Hamno-, ver Berlijn had willen bereiken. Hij heeft zich; I echter in de richting vergist. Dg vliegers wa- I ren zoo weinig vermoeid, dat zij zelf meta- hielpen, den boerenwagen, die de. benzine) g bracht, door het drassige weiland te trekken, i Onderweg hadden zij bijna niets gegeten. 'Na- 1 dat de tanks weider gevuld waren met de 100 I liter oenzine, die men had weten machtig te, j worden, verzocht Chamberlin dein burgemees-• I ter van Eisleben om een certificaat, dat hij' I daar een noodlanding had moeten maken, welk j certificaat hem ter hand werd gesteld. Cham» I berlin en Levin verzochten de,n burgemeester I daarop, een telegram aan hun vrouwen t* zen- den, wat eveneens geschiedde. Na de start I was hij andermaal de richting kwijtgeraakt, I waarna hij trachtte Leipzig te bereiken, maar I was te Kottbus terechtgekomen, daar ander- 1 maal de benzine was ogeraakt. Hij was genood» zaakt te landen en dat geschiedde om 11.50. Door de een of andere omstandigheid sloeg, I hel toestel echter met den kop naar voren, zoo-, I aal de schroef kapot sloeg. De vliegers v,er I klaarden nu dat zij honger hadden en zich; I eens flink wilden wasschen.'* VANDAAG IN DiE DiUITSOHE HOOFDEIADi VERWACHT. I Aan de „Telegraaf" ontleenen wij de volgende I bijzonderheden Terwijl op het Tempelhofer veld, de groote vlieghaven van Berlijn, de Amerikaansche Stars I and Stripes geheschen werden, terwijl buikige brandweerlieden op hun koperen instrumenten marsch na marsch spjplden om de wachtende autoriteiten wakker te nouden, terwijl duizenden politiemannen sedert middernacht het weinig tal- rijke Berlijinsche publiek als gold het een verga- dering van zware misdadigers bewaakten, daalde I de Amerikaansche vlieger Clarence Chamberlin I met zijn „Miss Columbia" in het kleine Saksische I dorp Bischoffsroda, niet ver van Luther's ge- I boorteplaatè Fisleben. Zijn benzinevoorraad was uitgeput en daar hij zijn vlucht niet als een tocht I New YorkBischoffsroda in de geschiedenis wil- I de vereeuwigd zien, besloot hij een beroep te I doen op den benzinevoorraad van het Saksische I dorp. r Dit gebeurde Maaniagmorgjen om negen uur. 1 Blijkbaar was de bènzine, die Chamberlin daar opdeed, een al te ingenieus mengsel, maar hij 1 slaagde er niettemin in 35 minuten later opnieuw I op te stijgen. Hij; wilde tot eiken prijs Berlijn k, hereiken. De Saksische benzine bracht weldra 1 de bougies van zijn motoren in de war. Om 12 I uur ging de „Miss Columbia" opnieuw omlaag', 1 maar dezen keer in een moerassig veld nabij liet I Pruisische stadje Cottbus. De machine zonk diep 1 in den grond en tte propeller brak af. De Amerikanen hebben wel is waar onmiddel- I lijk naar Berlijn getelegrafeerd om een nieuwen I propeller, waarbij zijl de afmetingen nauwkeurig I opgaven, doch het is uiterst twijfelachtig "of men I nog heden er in slaagt te Berlijn een passend on- 1 derdeel voor de Amerikaansche machine te vinden. I Zoo bleef het voorloopig bij een vliegtocht New I York—Cottbus. Het ouderwetsche stadje Cottbus met zijn ui- 1 terst conservatieve bevolking verbindt op deze I wijze aan zijin naam een nieuwe merkwaardig- 1 heid- Tot nu toe kende iedereen in Duitschland I den naam Cottbus uitsluitend als nuchterheids- 1 roef. Wie 's avonds wat laat thuis kwam, maar op verzoek van zijn echtgenoote zonder stotteren do I woorden: „Der Cottbuser Piostkutscher putzt den I Coctbuser Postkutsch" kon uitspreken, gold als I nuchter. De Amerikanen hebben hier voorloopig I hun intrek genomen in een klein hotel en zonder I teekenen van vermoeidheid te geven houden zij I zich gereed om de reis naar Berlijn voort te I zetten. Nauwelijks "was in den middag op het vlieg- 1 veld te Tempelhof bekend geworden, dat Cham- I berlin zcih te Cottbus bevond of de berichtgevers I die den geheelen nacht en morgen op hem gle- J wacht hadden, verschaften zich auto's om in een I paar uur tijds langs den niet al te goeden weg I de 150 K.M., welke Cottbus van Berlijn verwij.- I derd zijn, af/te leggen. Daar in het ouderwetsche 1 hotel Ansorge trof men de vliegers in een klei- I nen salon met rood pluces meubelen en Hohen- I zollern portretten aan de wanden, waar iedereen hen bestormde om mededeelingen. Chamberlin had met behulp van zijn motor I en zijn manager getracht zich los te werken, I maar was er niet in geslaagd de machine uit den I moerassjgen grond te trekken. Daarna hadden de I Amerikanen zich naar het hotel hegeven om zich I wat op te frisschen, en bij stukken en beetjes vertejde Chamberlin zonder veel pathos zijn we derwaardigheden op het laatste deelvan zijn vlucht. Cliamberlin vertelt. Toen mijn machine in den grond wegzonk en de propeller brak, aldus de vlieger, was ik aan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 2