Abonneert U heden op dit blad - Tot I Juli gratis Een stemming makend beeld uit Groentenland. Nu eens iels onder een ietwat schreeuwerig, aandoend hoofd; 't doet er minder toe; als 't maai' gelezen wordt. Multatuli kon op de laatste pagina van zijn beroemden „Max Havelaar" schrij ven: „Ik wil gelezen worden.'" Fn 't publiek werd als meegesleept door zijn levendigen stijl, zijn uitbeeldend vér mogen, zijn gloeiende ver ontwaardiging. Heden ten dage hebben we pakkende, reel a- me-aehtige hoofdjes noodig, liefst dik zwart ge drukt, a 1", „Telegraaf", om 't verwende publiek nog te trekken. Misschien ligt 't ook wel aan onze courantiers; dat zij te weinig bieden. Welke persmuskiet durft heden ten dage Mul tatuli naschrijven: „Publiek, ik veracht je?" Hij is gewoon zijn publiek te aaien, 't 'naar den mond te praten, onze bladen druipen van honig en zoetigheid. Behalve de kerkelijke pers, daar kan 't onderling heel aardigjes onweeren. Nu heb ik een begin, maar hoe krijg ik nu verband tusschen 't geschrevene en wat ik te zeggen heb? In de niet stemming-makende stemmingsbeel den uit Groentenland, is heel wat over handels politiek geschreven. Het onderwerp is tegenwoor dig buitengewoon urgent. Aan alle zijden wordt onzen kooplieden moeilijkheden in den weg ge legd- Fn nu mogen we nog1 zulke groote voor standers zijn van vrijen handel, wat we in den grond alten zijn, die hetzij 'direct of indirect bij den bodemcultuur zijn betrokken, hoe langer hoe. meer gaan de oogen open voor het feit, dat we danig in 't nauw geraken. Wc hooren in samenkomsten en in de bladen, per vlugschriften en hoogstaande brochures aller lei middelen bepleiten, om onze belangen te ver dedigen. Gewoonlijk luidt ae eindconclusie, de regeering moet dat of dat doen. Tot zelfwerk zaamheid wordt zelden of nooit opgeroepen. En tot die activiteit op te wekken, in een zeer speciaal geval, waar de georganiseerde tuiubouw nu eens niet de rogeering uoodig heeft, voor wat bij zelf kan uitvoeren, dat is het doel van dit artikel. Wat. is het geval? Ons bereiken uit 't. buitenland berichten, dat 't gure, koude voorjaar, inzonderheid in Duits h- land, zeer schadelijk is geweest voor het sla gen van den koolplantenteelt. i Sinds eenige jaren bereizen de Duitschers ons groentenland. Ze vragen zoowiat om 't in de volkstaal te zeggen 't hemd van je lijf. Opdat ze geenerlei wetenswaardigs zullen vergeten, schrijven ze de bizonderheden op. Leeraren van land- en tuinbouwscholen, leerlingen dier inrich tingen, studenten, hoogleeraren, practische tuin ders en boeren komen bij hoopen hier de boel afneuzen. „Hoe zijn jullie toch aan de „ausnahmsweise schone Kohl gekomen?" En wij, goedbloeden van Noord Hollanders vertellen, vertellen. „Hoe behandelen jullie de kool in den winter?" We noodigen de heeren in de koolboeten, zij, ae. Duitschers, nemen ijverig photo's, en ze bedan ken ons allervriendelijkst. „Waar kun je van lat élite koolzaad krijgen?" Wij bezorgen het hun en de Duitschers betalen een paar rijksdaalders per pond boven den prijs, wij meenen nu eens een heel goeden handel te hebben gedaan. Maar in werkelijkheid handelen we oliedom, geven 't zaad, waar onze bouwers jaren en jaren voor hebben gewerkt, het zoo te krijgen, door selectie, ver en ver beneden de marde, eigenlijk voor niets weg. Zoo handelt, de Noord-Hollander, tegenover d.e Duitseher, die in de groote wereld wel eens „du-m me Michel" wordt genoemd. Vraag de Duitschers eens zakelijke bizonderheden. Zij sturen u met 'u kluitje in 't riet. Maar nu is dit voorjaar de koude noodlottig geweest in Duitschland voor het geïmporteerde de koolzaad, die jonge plantjes hebben grooten- d-eels 't loodje moeten leggen. W.at zal daarvan 't gevolg zijn? Weer zal straks het oog van den Duitschen verbouwer op Holland gericht zijn. Zouden daar niet van die „annahmsweise gute Planzen" te krijgen wezen? En NoorJ-Hollandsche tuinders, wat zult ge dan doen? Ge kunt het doen planten leveren, wie zou het u beletten. Geen wet in Nederland legt u eenige moeilijkheid in den weg. Ge kunt dan wei- licht, zeg een honderd gulden extra maken van den plantenakker, het als een buitenkansje be schouwen; ge weet 't immers zeer goed, dat er in ons groentenland een masse planten te veel zijn, die anders te -water geraken. En ge kunt ook redeneexen, kijk als ik het nu niet doe, buur Jan doet bet vast, 't resultaat blijft voor het gemeen 't zelfde, of ik of Jan de plan ten lever. Maar voor mij maakt 't veel uit, of ik die honderd gulden ontvang of Jan. Zoo zoudt ge kunnen spreken en velen zullen, als er straks vraag mocht komen (wat waarschijn lijk is) zoo redeneeren. Ge kunt ook zeggen ik lever geen planten naai' Duitschland, 'k gooi ze liever 'te watèr. En daar heeft het- Duitsche volk 't naar ge maakt. Op alle mogelijke manier worden door de Duitsche agrariërs onze belangen bedreigd, -we ziju goed genoeg om hen te onderwijlen, goed'1 genoeg om'Duitsche artikelen „en masse" te ont vangen, beneden dikwijls zelfkostendlen prijs, je reinste dumping, waardoor weer andiere nationale bedrijfstakken in 't nauw geraken. Wij 'tuinbouwers vragen om behartiging van onze rechtmatige wenschen en belangen, wij vor deren van de regeering en Staten-Generaal, dat daar rekening mee gehouden wordlt. We zijn geen „-(Joetjes'' meer, die tijd is voorbij:, we zien op vandaag gelukkig ook iets verder en meer d'an -do enge kring van 't eigen bedrijf. Leveren we nu de planten, dan snijden we als 't ware met 'n bot mes ons eigen keel door, we zoujen dan dommer zijn dan -dom, echt osach- tig handelen- We kunnen er dan staat op maken, dat we 't aan ons zelf te wijten hebben, dat we in Jen komenden winter onze kool voor 'n spotprijsje naar Duitschland kunnen leveren. En in dit geval hebben we geen enkel uitvoer verbod noodig, wij tuinders, gewend ons zelf te helpen, zul Ion er zelf wel zorg voor dragen, dat o- geen koolplanten naar Moffrika gaan. En nu mogen straks de zeer geleerde heeren hooggeleerde artikelen schrijven, onze handelwijze aan ernstige critiek onderwerpen, kijk, dat laat ons Siberisch koud, want wij zijn geen theoretici, maar nuchtere, zakelijke, practische men9Chen. Zie, zoo kan worden gesproken, gehandeld Lezers, tuinders, wat is uwe houding in dit gevalr Wat ik u rad-en mag, houdt het toch met de laatste redeneering, en levert geen koolplanten. Misschien, -dat de tuinbouworganisatie zich straks met 't geval bemoeit. Indien de vraag om planten komt, dan is de organisatie m.i. zedelijk verplicht,, er zich mee te bemoeien. Laorge en mooie artikelen schrijven, 'n interes sante redevoering houden over het wenschelijke van afweermaatregelen is heel goed; hooger staat in voorkomende gevallen zelf te handelen. En geen, ©ogenblik komt de twijfel bij: ons op, alsof de tuinbouworganisatie in dezen nalatig zou zijn. Bijtijds waarschuwen is gewenscht. Op de scha delijke gevolgen van eventueele levering even eens. Zoover mag het itiet komen, laat dit besef j toch tot allen doordringen. En verspelen we de kans niet, dat in het komende seizoen de Duit- schers eens genoodzaakt worden, dubbel en dwars j het invoerrecht zelf te betalen. LUCHTVAART Holland-Kndië. Gisterochtend, 8.30, is het K. L. M.-vliegt«ig HN-APP., met dien inilFionnair Van Lear Black als passagier, van, Sdhüplial ver trokken, mei bestemming: Batavia. Het „Handelsblad" geeft omtrent deze vlucht heit volgende verslag: 't Was gisterochtend drukker dan anders vóór het K.L.M.-station op het Leidscheplein. Van waar ongeveer zeven uur een drietal auto's van de K- L. M. benevens twee van de gemeente ge huurde bussen, vertrokken. Brengende een aantal enthousiasten naar vliegkamp Schiphol, om daar getuige te zijn van het vertrek van den heer Van Lea rBlaek, van Amsterdam naar Batavia. 'Een wereldreis. Maar dan -een wereldreis, die niet met veel fanfares was aangekondigd, waarvoor niet maan den van te voren de organisatie in orde was ge maakt .Ook niet een reis met een speciaal voor dat doel gebouwd of zelfs verbouwd toestel. Neen, heel eenvoudig een wereldreis met een gewoon toestel uit den dagelijkschen Iv. L. M. dienst, een Fokker E VIIA, door een Amerikaan- schen millionair gehuurd om er een trip mee te mak-en van hier naar Batavia en "terug. En juist omdat alles zoo heel gewoon gaat, juist omdat omdat alles wat naar bijzondere maat regelen zweemt, is vermeien, juist daarom betee- kent u-ez evlucht alweer een 'mijlpaal in de ge schiedenis van de luchtvaart. Dat het Nederland is, dat, het onze goed-georgianiseerde K. L. M. is, die in dezen alweer aan de spits gaat, dat moge J tyis Hollandsch harte goed doen! Verschillende autoriteiten op het gebied der burgerluchtvaart waren bij het vertrek aanwe- j zig. Daar was natuurlijk generaal Snijders, pro- j pagan'-Hist voor de vliegerij als gOen ander, daar j warer, meer leien nog van het Comité NederlaniJ- Ilndië. Natuurlijk -drectieur Plesman; verder com- I mandant H. Nieuwenhuis en de luchthavenmees- 1 ter Dellaert. Dan waren er dr. Wolff en ir. von j Bauwliau-or van den Rijks studiedienst voor de j Luchtvaart: ir. Stephan, dir. van de Ned. Vlieg- I tuigenfabriek „Fokker"; en Er. Koolhoven, de J bekende vliegtuig-constructeur. Voorts was de Kamer van Koophandel te Amsterdam officieel j vertegenwoordigd door de heeren Van Hek en Bol. Die allen, mitsgaders natuurlijk de onmisbare krantenmenschen en persfotografen, volgden allen met belangstelling de voorbereidingen. Uiteraard j was dat alles heel eenvoudig: er werd wat bagagte ingeladen, daarna draaide de motor proef. Geysen- j dorffer en Scholte, de beide vliegers, en Weber i de mecano, wandelden er zoo rustig rond als gold hun tocht niet een reis heel naar het verre Insu- linde... Van Lear Black, genoeglijk lachend, onderhield zich met Plesman, liet zich onderwijl graag kie- ken Vijf minuten voor half negen stegen allen in het vliegtuig; de millionair met z'n kamerdiénaar - maakteft 't zich gemakkelijk. Weber zette zich ook in de cabine. De beide piloten namen hun 1 plaatsen in. Half negen. De motor dreunt heftig nog, dan mindert G.ey- sendorffer, die het eerst zal vliegen, gas... De blokken worden weggenomen, meer gias geeft Geys, de HNADP" begint u- mollen. Hoejcngewuif en hand-gezlwaai: een spontaan hoezeetje hier en daar,., dan taxiet het toestel naar het Z.W.-deei vamTiet vliegveld. 'Even later zien wij de P. volle kracht vooruit gaan in den wind op. Statig verheft Ihet Fokker- toestel zich in de luchtde vlucht naar Batavia is begonnen. Na een korte vlucht over Amsterdam kwam de HN—ADP gevolgd door de G., die een kort stukje meevloog, benevens enkele militaire vlieg tuigen, wederom over het vliegkamp Schiphol. Laag vloog het toestel ove r-de hangars en ver dween daarna in O.Zi.0.-richting. Zooals we ook reeds in ons avondblad van eer gisteren schreven, karakteriseert deze vlucht, on dernomen twee en een half ja,ar na den roemrijken tocht van Van -der Hoop en Van W,eerden Poel man, wei heel duidelijk en zuiver den geweldigen vooruitgang van het verkeer -door do lucht. Deze vooruitgang moeten we echter niet alleen, of beter gezegd, niet zoozeer zien in het vliegtuig- technisch verband, doch vooral -ook uit.een oog punt van grond-organisatie. Het is voornamelijk door de groote rol die de Britsche Royal Air Foroe in Azië speelt, en buiten de R. A. F1, ook de militaire vliegdiensten der niet onder Britsch bestuur of mandaat staande Aziatische landen, dat zich van af Klein-Azië tot aan Nederlandjsch- Indië een keten van goed geoutileerde vliegvel den heeft ontwikkeld, welke reeds in het hui dige stadium in alle behoeften voorziet, om een tocht als vaji den heer Van Lear Black even goed uitvoerbaar te maken als een luchtreis dwars over Europa. Deze vlucht getuigt echter niet alleen van een grootere vervolmaking van het tegenwoordige vliegtuig en de tegenwoordige grond-organisatie, doen uok van oen wijziging in -de algemeene op vattingen inzake 'de meteorologische en 'klimato logische invloeden, die zich bij het vliegen over Azië kunneD doen gelden. Immers toen Van der Hoop naar Indië zou vliegen, was men van oordeel, dat het vertrek van hier zou moeten plaats hebben óf op 1 April óf op 1 October. E'en vertrekken in den zomer moest worden afgeraden, omdat Britscb-lndië dan juist in de periode van den natten moeson zit. In Karachi is bijv. de natste maand Juli, en in Cal cutta Augustus. Het is natuurlijk de bedoeling, dat de Fokker Indië zal hebben bereikt vóór i n Azië de natte moeson invalt; op den terugtocht zal men met dezen factor toch wel degelijk reke ning hebben te houden. Al is men natuurlijk ook in zijn opvattingen over -de vermeende moeilijk heden minder Zwaar oj) de hand dan twee en een hal fjaar geleden, voor een niet gering deel zijn die gewijzigde opvattingen toch ook -weer moge lijk door de perfectie van 'de grond-organisatie en den beteren weerberichten-dienst tusschen de vliegvelden onderling. O-iize vooruistnsveinde en actieVe K. L. M. mag dezein geweldigen tocht van twee maal 16.000 K.M. geenszins als een „stunt"' be schouwen, doch veeleer als een soort „bezoekt; de rijstveiden"-vlucht, om een kleine variatie t-i gebruiken op het bekdnde K.L.M.-thema; „bezoekt de bloembollenv-eM-en,toch is deze vlucht, die voert over uitgestrekte' woestijnen! en oerwoudeinf een zeer bijzondereon de rne-> ming. Wamt al mag grondorganisatie en tech niek ai weer veel beitler zijn dan in 1924, d<( onherbergzame streken waarover de luchtweg naar ons Ilnsulind-e voert, hebben hun ernstig karakter nog geheel en al behouden. En zoo: blijf: een vlucht met 'n enkel-motorig vlieg tuig over de honderden mijlen groote woestijn vlakten in Klein-Azië, over de .woeste geberg ten in P-erzië en de oerwoudejn in Achter-i Indië, een, niet geheel ongevaarlijke onderne ming. Indien Indië is bereikt, blijft ook nog een zwaar stuk, de tocht langs of boven het, m geval van -een noodlanding, al even weinig goeds belovende Sumatra. Hopen: en vertrou wen wij echt-er, dat de merkwaardige veine, die de heer Black tot nog toe had op al zijfin tochten met de K.L.M. hem ook op deze trip van 32.000 K.M. niet in den steek zal laten. De grootste etappe, -die -de vliegers hebben af t-leggen, is de afstand tusschem Karachi en Delhi, welke rond 1200 K.M. bedraagt. Het vliegtuig. Een non-stop vlucht van 1200 K.M. ligt ech ter geheel binnen het bereik van den K.L.M.- Fokker H.N.A.D.P., zooals trouwens reeds be wezen werd door de prachtige non-stop vlucht Napels-Parijs (1600 K.M.) die Geijsendorffer en Scholte op 30 Maart met dein heer Black; uitvoerden, en waarbij men bovendien te kam pen had met een zeer zwaren tegenwind, zoo-, dat de tocht 111/2 uur duurde. Ofschoon dit toe s te. in algemeene uitvoering en afmetingen- geheel gelijk is aan de normale Fokker F. VII-vliegtuigen die de K.L.M. iin gebruik heeft, is wel de hoeveelheid benzine, die deze ma chine kan bergen, aanmerkelijk grooter. De inhou-l der benzine-reservoirs van d-e H.N.A. D.P. is echter npg precies dezelfde als toerai dit vliegtuig de eerste Rotterdam—Marseille non-stop post vlucht volbracht en toen uitge rust was met drie tanks vaj\ elk 350 liter. Se dert de heer Black het toestel geregeld char-: terde, werden, afgezien van de inrichting der cabine ge-en verdere wijzigingen aangebracht. Alleen zijn inst-ede van één, twee oliekoelers' onder den neus van den romp van het toestel aangebracht. De motor is de normale lucht-, gekoelde Jupiter'", die maximaal 4460 p.k. ontwikkelt en het toestel een snelheid geeft van maximum 185 K.M. per uur. Indien wij bedenken dat de Fokker F. VII, waarmede; Van der Hoop naar Indië vloog, maximaal nog geen 140 K.M. per uur kon maken, dan springt de groote technische vooruitgang van het ver beterde type Fokker F, VII wel duidelijk in hei oog. Aan grootere res-ervedeelem zijn slechts en kele stukken meegenomen, bestaande uit drie cylinders lemi één bond. Verder vele kleinere reserve-deelan. Naar ons werd medegedeeld, is op de route geen reserve-motor gedepo neerd. zoodat men den geheelen tocht met denzelfden, motor hoopt te volbrengen. De voornaamtse afmetingen van de H.N.A. D.P zijn: vluchtwijdte 19.3 m., lengte 14.5 m. en dragend vleugeloppervlak 58.5 ra8. NUNGESSER EN COLI. Reuter meldt uit Quebec, dat den 12ieih Juni tegen acht uur 's avonds een houtvester m het berggebied der Saguenay-rivier, in het j noorden van d-e provincie Quebec, geheimzim- nig; seinen in den vorm van vuurpijlen waar nam. De seinen do-en veronderstellen, dat zij. door Nungesser en Coli zouden kunnen zijn afgezonden. Zij werden door vier personen in de bergen gezien, in een streek, waar het hoogstonwaarschijinlijk is dat zich menschen be- vinden, behalve Indiaan^che jagers. De vuurpijlen waren van een modern model. Men acht het mogelijk, dat Nungesser en Coli in de ver-verwijderde gedeelten der bosschem zijn verdwaald na een noodlanding. De regeering van Quebec heeft al het hout-. vesterp-ersoneel getelegrafeerd nauwlettend toe te zien. DE VLIEGTOCHT NAAR INDIë Te Boedapest aangekomen. Het toestel van de K. L. M., dat gistermor- j gen uit Amsterdam voor de Nederland—Indië- vlucht was vertrokken, is naar een zeer voor spoedige reis te 15.40 uur Midd. Europ. tijd te Boedapest aangekomen. Gieysendorffer heeft dus in ,71/2 uur de 1200 K.M. afgelegd. De vliegers hebben onderweg uistekend weer ge- had. Zooals bekend, zullen zij heden naar Koin- s'.antimopel vertrekken. LINDBERGH TE NEW-YORK. De tocht van Lindbergh in Now-York naar het stadhuis, waar -hij officieel is ontvangen en ge huldigd met de medaille van de stad New-York, is een ware triomphtocht ^geweest. In en om het Batterijpark had een menigte van 200.000 mensohen post gevat om den vlieger te ontvangfen, wiens aankomst op het vliegveld Mitchel al werd aangekondigd door vliegtuigen, -die in r-ookschrift aan den hemel het parool van -den dag: „Heil Lindbergh" schreven. Toen de gevierde, bijna twee uur (l'ater aan de Batterij aankwam, don derde. deze kreet hem tegen, zooals ze hem al toegedonderd was van de schepen en de kaden van Staten eiland. Aanvankelijk slaagde de po litie er nog in de menigte in bedwang te hou- den, zoodat ae vlieger ongemoeid zijn auto kon bereiken. Zoodra de auto echter de Broadway inreed, brak de muur en rende de menigte op de auto in. Een oogenblik zag het er bedenkelijk uit, maai- ten slotte -werd de orde toch in zoo verre hersteld, -dat ernstige ongelukken uitbleven. D epoiitie schat, dat meer dan vier millioen menschen aan .den plechtigen intocht van Lind bergh te New-York hebben deelgenomen. In een interview met Lindbergh's moeder, deel de zij mede, niet van plan te zijin haar betrekking als leerares in scheikunde te Detroit op te geven en dat Charles zelf wel zal weten, wat hij ver der doen moet. Op de vraag of zij met Cihlarles mee zou vliegen, antwoordde zij, dat ze éérst maar eens zou afwachten of hij het haar vragen zou. Een andere vraag, of Charles -wat voor haar mee had gebracht uit Europa werd beantwoord niet een „Ik heb er nog niets van gezien", eit de vraag hoe de ontvangst te Washington was geweest met een „wondierbaar". COL LINDBERGH IN NEW YORK. Hiel is ongelooflijjk zooveel ruimte als de New Ycrksche bladen g-evön aan de huldiging, van coioiniel Lindbergh. lm de eerste 16 blad zijden van een der belangrijkste bladen komt bijv. maar 'één heel kl-eiin berichtje voor, dat niet -op Lindbergh of op diens moeder betrek-I king heeft. Dat berichtje meldt de aankomst van de Pime-do te Barcelona. 1 Om een idee te geven van de geweldige 1 drukte bij den f-eqstelijkem intocht van Lind bergh, diene, dat omstreeks twee millioea per- - sonen op de been waren; de New Yorksche reinigingsdienst werkte den ganschen nacht en ruimde in straten en parken ongeveer 1600 ton papier óp! 1 Rechtzaken ARRONDISSEMENTS RECHTBANK, j (Masrv. Kamer.) Zitting van 14 Juni. UITSPRAKEN. Alber' N., Callantsoog, schuldvernieling. 1 Evert Jan H., Arhsterdam, zwaar lichamelijk letsel door schuld, f 100 boete of 25 dagen. [an B Bre-ezand, Kwaadwillige verlating, nieuw onderzoek gelast. Corn. S., Koedijk, mishandeling, f 100 boete of 50 dagen. Gerrit St. Helder, thans gedetineerd, Rijwiel diefstal. 3 maanden gev. St. S„ H. H. Waard, Hooger beroep vonnis Kantongerecht, ontslagen om rechtsvervolging jan de W., Egmond a.d. Hoef, Hooger be roep vonnis wapenwet, f 8 boete of'4 dagen met teruggave van geweer en patronen. Jan S„ N. en Z. Schermer, Hooger beroep overtreding Visscherij reglement. Vrijgespro ken. 1 Heden geen nieuwe zaken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 4