Stemmingsbeeld -n Groentenland Wijn - Vorstenhuizen - Ineenstorting Nieuwstijdingen Buitenland Wat zette ids vorige week goed in. Bezoek van Z.E. den Minister valti Binnen landsche zaken, en deze autoriteit was getuige van een zeer opgewekte hamdielsstemftiiag. De aardappelen waren duur, brandduur, 13 ct. per kg. Onzeker lajng is dit jaar de markt v,oor vroege aardappelen hoog geweest, vijf volle weken, en dat wil toch nog al wat zeggen. Massa's aardappelen zij(n voor besten prijs ver zonden, en 't is wel zeer eigenaardig, dat zoo'n periode altijd optimisme kweekt. Men hoorde al uitingen al zouden wijj eelra bij uitstek hoogem, aardappelprijs houden. Zij, die later ter markt kwamen, zouden nog beter resultaten verkrij gen, dan de bouwers, die reeds geruimd had den. In Europa was nu eenmaal gebrek, de gure lente had niet alleen den oogst elders vertraagd, maar was ook oorzaak van gedeel telijke oogstmislukking. De opbrengst in onze provincie (en 'f blijkt wel, dat dit zoo is) is niet groot, beneden het normale. In de hoofd centra van vroege aardappelenverbouw rekent men op ongeveer 1/3 mindere opbrengst per TLA. als normaal. Men rekende U voor, dat de groote aanvoeren te Bovsnkarspel eigenlijk zeer gering waren. Wel was er een totaal aan voer van ongeveer 90 wagons per dag, maar men diene vooral niet te vergetis|ni, dat 1/3 van deze hoeveelheid uit witvleezige soorten be stond. Voor verzending naar Duitschland kun nen dieze laatstgenoemde soorten niet dienen, ergo was er hoogstens een zestigtal wagons voor Duitschland te Grootebroek-Bovenkarspe! disponibel. En waar de aanvoeren aam den Langendijk ook geringer zij|n dan im andere jaren, lag im mers de conclusie voor de hand. De aar,dap-, pelen waren duur en moestem duuf blijven. Wij menschen zien zoo graag 'de zonzijde van het leven, aan de schaduwen hebben we 't tand. Tot Woensdag bleef het goedgaan, dien mid dag trad elders de groote daling in. Wel was er dien morgen te Broek een paar gulden afgegaan, en de aardappelprijs van 13V2 op HV2 ets. geraakt, de groote val echter kwam allereerst om de „Oost" tot uiting, waar dien zelfden W,oensdag beneden de negen gul-, den werd gekocht. Onder deze ongunstige vooruitzichten gingen de kooplui Donderdagmorgen naar onze beur zen. Talrijke bouwers zullen er wel ge an ver moeden op hebben gehad, wat dien morgen) te gebeuren stond. Zij toch zijn niet zoo ge ïnformeerd, als de kooplui, de aanvoerders had den voor tal van mooie partijtjes den vorigan morgen nog tot 121/2 gld. voor hun product kunnen maken. En >'t is niemand kwalijk te nemen geweest, maar velen hebban Donder dagmorgen er wel wat uit 't veld geslagen uitgezien. Daar gingen groote partijen voor f 6.70 dé vorigen morgen nog 11.50, eem prijsverschil van f 4.50—5.per 100 kg. binnen 24 'uur. We zijn hier nog al wat gewend, aam kleine niarktschommelingen gewoon, maar vonden dit toch wei wat al te abnormaal. Nu gaan we vragen, hoe is dat toch zoo plotseling en zoo erg gekomen. Eem knappe man, die 't weet. Gewoonlijk werken ia zulke gevallen heel wat oorzaken santen, de een zal aan deze, de andere aan geemie gebeurtenis dein grootsten invloed toekennen. Zoc is het niet te ontkennen, dat de vele grond aan de aardappelen voor dein verkoop op de buitenlandsche markt zeer nadeel ig is geweest, 't Vlotte niet, 't duurde te lang, eer geruimd kon worden. En slechts noodgedwon gen ging men over tot verkoop tot beneden kostprijs. Maar eiken dag was er aanbod, dat verwerkt moest en 't oude was niet weg. En dan de hooge, pr\j,s, die maakt dat slechts een deel van het, publiek in staat was onze aardappelen te koo- pen. De aanvoeren werden daarvoor te groot, ook uk Belgiè en eigen land kwamen partijen aam vle markt, zoodoende werd 't aanbod bedui dend grooter. En op tal van plaatsen gaf men aan de Ita;- liaansche aardappelen, wjjil deze veel schooner waren, de voorkeur. Zoo werkten tal van oorzaken mede, tot de zoo scherpe prijsdaling; waarbij ook de orrH standigheid, dat Engeland weinig bestelde, nief weinig heeft bijgedragen. J .1. Zaterdag trad een licht herstel in, de mooie partijlen voor 't binnenland konden weer een goeden pry's doen, ook voor export was het beter dan in de vorige dagen. Maar toch; gelcoven we veilig te kunnen neerschrijven, met de vroege-aardappelen is het extra vel; van de ketel. Hoe hierop de bouwers reageeren? Natuurlijk uit zich de teleurstelling. Maar 't is ons menschen eigen in zulke gevallen óók! naar lichtzijden te zoeken. 1 Voor een goede week kon je van dezen of genen nog wel earns hooren, ,,'k heb nog zoo-1 veel snees te delven." En 't wierd.met voldoe-1 ning gezegd, begrijpelijk nietwaar! Nu 't blaadje omgekeerd is, kunt ge van velen ver nemen, of dat zij er precies dóór waren, ofj net nog één vrachtje hadden. Wij hebben den, indruk, dat bepaaldelijk door de Broeker bou wers niet zoo heel veel aardappelen miaer zul len worden aangevoerd in dit seizoen. En de kooplui? Dat zijn zieltjes zonder zorg, zou je zoo oppervlakkig gezien, zeggen. Aan hen is het ingrijpend veilimgs-gebeuren schijn baar ongemerkt voorbij gegaan. 't Lijkt er niet op, dat ze uit wispelturigheid) zoo maar eens op een dag de aardappelenl met 4.5.-lieten tippelen. Deze daling is wat al te forsch geweest, 'n prijsverschil van 400—500 gld. per wagon is te groot en zal in vele gevallen wel tot geharre war aanleiding geven. Gelukkig zijp onze pie pers nog gezond, en al verwacht mu niemand een hooge aardappelnoteering te zien, dat 't artikel nu op eens spotgoedkoop wordt, zie dat wagen w toch te betwijfelen. Met dat al was het een veelbewogen week. die niet gauw vergeten zal worden. En nu gisteren, 't Was een wonderlijke, zeld zaam vreemde markt. Voor export werd in ,'t begin gekocht voor 6.40; plotseling ïakte de prijs tot f 4.60. waarvoor heele partijen ver kocht zijn. Reeds werd voor plantdoeleinde» gekocht. Men is nu buitengewoon, huiverig voor vuile aardappelen en bang voor broei. Misschien; ook wel gevolg van 't geen men ondervond m de vorige week, want men hoort daarover rare noten kraken. Nu zijln de mooie aardap pelen weer geld waard en stellig zal er nu wej werk van gemaakt worden de grooten wat; meer uit de partijen te verwijderen. Fijne aard-; appelen brachten tot f 11 op, 't verschil meti den prijs voor export is dus toch enorm. Met de bloemkool is 't niet veel gedaan, dit product brengt 'n prijsje op. Heden Maan dag was er een schuit met pracht bloemkool ter markt, zoo groot, dat een grappenmaker) den koolomvang noemde als gelijk aan die van hoepelrokken. Dit was natuurlijk een reeds be jaard man, de jonge garde weet van die mode' niets. i i Vergeleken met die z.g.n. hoepelrokken is de rest van de bloemkoolaanvoer te vergelijken bij de rokskéns van den huidigen dag, bij de meest modieuse. D,e eersten brachten nog eem prijis op tot f 6.80, de laatsten tot f 2.50. Wortels zijn ook[ niet erg begeerd, al schikt 't nog al met den< prijs. En heden 11 Juni was de eerste vroege roodel kool ter markt, die een goeden prijis opbracht n.l. van f 14.80—15.60. Niet zoozeer om het feit, maar meer om de bijzonderheden, die het feit illustreeren, plaat sen wij onderstaand excerpt uit een Berlijn- 1 schen brief aan het „Handelsblad." Daarin wordt van een faillissement gerept, dat niettegenstaande men in die jaren van ma- 1 laise aan veel en velerlei gewend is geraakt, toch de algemeene aandacht heeft getrokken van Berlijn in de eerste plaats, maar zeer zeker ook buiten Berlij|n en in het buitenland de 1 grootste verwondering en verbazing moet heb ben gewekt. Het Huis Borchardt is failliet. Wie was Borchardt? De Bierlijlnsche briefschrijver van het „Han delsblad" licht ons als volgt in: Maar niettemin zijn we allen toch even ge schrokken, toen wij het bericht lazen, dat de I delicatessenhandel en groothandel in wijnen F. W. Borchardt in de Framzösische Strasse fail lissement heeft aangevraagd. Want Borchardt is niet alleen een groote en oudje firma, maait zii belichaamt een stuk Bierlijnsche geschiede1 nis. Het is een firma., die een heel eigen plaats in het zakenleven vaira deze metropool inneemt en die gedurende twee mienschenleeftijden een voorname rol heeft gespeeld i.n de society en in het politieke en diplomatieke leven iin Ber lijn. Onafscheidelijk is de naam Borchardt ver bonden met de glans periode van het keizerrijk onder Willem II. Hij was niet alleen hofleve rancier van den Keizer, maar van alle Duit- sche vorsten en potentaatjes, van. den Tsaar, den Koning van Engeland, den Sultan van Turkije en tal van andere heerschers. Zijn beste klant was echter keizer Wilhelm, die al zijn feestmalen en hij heeft ler wat gegeven door Borchardt liet bereiden. Dia inauwe relaties tusschen keizer en dielicatessem,1- handelaar dateert van 1895. De keizer zou toen naar aanleiding van de inwijding van het Noord-Oostzee-kanaal, dat de Noordzee met de de Oostzee verbindt, te Holtenau een groot feestmaal geven, waaraan de vorsten van alle feestbondstaten, de leden van Bondsraad, Rijjksi dag en Landdag, de admiraliteit, de pers en nog tal van andere gasten zouden deelnemlsn. Het bleek echter, dat geen enkel hotel te Kiel in staat was, een diner voor zóóveel gasten ge reed te maken en ook de keizerlijke hofkeuken was op zulk een massa-bedrijf niet berekend. Borchardt verklaarde zich bereid de zaak te organiseeren. En hij deed het op meesterlijke wijze. Bijzonder nauw waren ook de betrekkingen, van de firma Borchardt miet het Russische Hof, Niet alleen de laatste Tsaar, Nicolaas II, maar; ook zijn voorganger lieten tal van delicatessen voor hun groote diners van Borchardt komen.- De groote galadiners voor honderden gasteiai werden ten deele in Berlij.11 gereed gemaaktde de gerechten werden half gekookt en werden) dan mèt d-e koks van Borchardt, met den snel trein naar Petersburg gezonden, waar er de laatste hand aan werd gelegd. Toen Wilhelm II met groot gevolg het Hei lige Land bezocht gaf de Sultan van Turkije de firma Borchardt opdracht, voor de foura- geering van bet keizerlijk reisgezelschap, zoo lang het zich op Turksch grondgebied bevond zorg te dragen. Waarop de koks van Borchardt naar Palestina togen en voor hun keizer kook ten Een aardige bijzonderheid omtrent de firma Borchardt vindt men in de mémoires van Vóïi Radowitz, den secretaris-generaal van liet Ber- lijnsche congres van 1878 en lateren Duitschen ambassadeur te Konstantinopel en Madrid. Von Radowitz, die een zwak had voor lekker eten, haid voorgesteld, in een der conferentiezalen een koud buffet te laten inrichten. Bismarck was er aanvankelijk tegen, maar gaf later toe en Von Radowitz vertelt in zijla"herinneringen dat' dit buffet „een van de grootste succes sen Yan het congres is geweest. De in rich ting was van den uitstekenden vakman F. W. Borchardt, den chef van de door hem zoo be kend geworden firma in de Französische Stras-1 se. opgedragen en hij kweet zich op schitte rende wyze van zijn internationale verplich tingen. Borchardt, een oude garde-ducorps en- een goed patriot, beschouwde het als ©en eere zaak, met het oog op de vele voorname vreem delingen alleen het meest uitgelezen© te bieden en hij heeft daarvoor, ofschoon de hem betaal de prijs van 500 Mark voor ieder van de twin tig conferentiedagen niet gering was, zeer ze ker aanzienlijke offers gebracht. Men kon zich echter moeilijk iets volmaakters aan zeldzame en fijne gastronomische versnaperingen denken dan hij ons heeft voorgezet. Zelfs versch© oesters liet hij, stuk voor stuk tusschen ijs, verpakt, Lederen dag naar Berlijn komen."' Aldus schildert Von Radowitz in geestdrif tige bewoordingen de werkzaamheid van Bor chardt op het Berlijnsche Congres. Het wijnrestaurant Bprchardt, achter den hooggewelfden, door granieten zuilen ge- schraagden idelicatessenwinkel gelegen, was jarenlang het middelpunt van het Berlijnsche societv-leven. De garde-officieren, dis generale staf, de diplomatieke gaven er elkaar rendez vous, de kring van Eulenburg ein Holstein, die jarenlang achter de coulissen aan de touw-i tjes van de hooge politiek trok, had er zijn, stamtafel, tal van vooraanstaande figuren uit de haute finance en de industrie waren isr stamgast. Theodoor Fontaneen Paul Lindauheb ben de „Weinstube Borchardt" in verschillend© romans vereeuwigd en in vroeger jaren placht ook de koning van Engeland er gaarne te toeven. Bij Borchardt was het usance, dat er slechts, eenmaal per jaar rekeningen werden verzon den en wel met Nieuwjaar. Betaalde injsn, danj was het goed, maar betaalde men niet dan was het ook goad. Aanmaningen werden prin cipieel niet geschreven. Wellicht heeft deze nobele, maar wsinig za kelijke opvatting de débacle verhaast -- ver oorzaakt heeft zij haar niet. De moeilijkheden van de firma Borchardt zijp in November 1918 begonnen, toen de revolutie ©en einde maakt© aan de heerlijkheid en de groote bestellingen! van de keizerlijke hofhouding. De inflatie h©eft juist in de kringen, die tot de beste klanten van Borchardt behoorden, de meeste slacht- otters gemaakt. Steads kleiner werd de clien tele. De omzet daalde stierk, de nendabiliteit van de onderneming slonk meer en m©er. De kost bare wijnen in den beroemden wijnkelder van Borchardt vonden geien drinkers en geen koo- pers meer, maar het kapitaal, dat in dezen wijnkelder was gestoken, verslond enorme be dragen aan rente... Zoo moest het te langen leste wel uitbopew op een débacle. Borchardt is failliet! EIEN SU JET;. Zooals men zich zal herinneren, zijn eeingen tijd geleden enkele bijzon dierheden gepubliceerd1 over de aanhouding van een Pool, die door mid del van advertenties in de bladen in connectie zocht te komen met dames en van wie later bleek, dat hij een „ongewenschte vreemdelingj" was> die verschillende valsche passen in zijn be zit had. Dit bericht trok ook in de buitenlandsche pers de aandacht en kwam zoo onder oogen van buiten landsche autoriteiten. Toen bleek, Jat de aangehoudene, nog veel meer op zijn kerfstok heeft, dan men aanvankelijk vermoedde. Uit verschillende plaatsen in Tsje- Chio-Slowakije, Polen en Duitschland bereikten de Haagsche politie brieven, waarin mededeeling) werd gedaan van oplichting;, ziwiendelariji, enz., waarvan de anageihoudene, die zich nu eens uit gaf voor Odermatt, dan weer voor Saudov, We- bach of Beitel, verdacht wordt. Va.n den officier van justitie te Offenburg kwam een schrijven, dat men een zekeren Oder matt zocht,- terzake van oplichting en „Heirat- schwindel" Een. bevel tot gevangenneming was reeds tegen hem uitgevaardigd. De verschillende namen, welke op zijn pas sen voorkomen, zijn alle van dames, waarmee hij in connectie geweest is. Op de een of andere slinksche wijze wist hij een pas van de dame in handen te krijgen, welke hij zich toeëigende, waarvan hij het portret ver anderde, enz. Zoo kwam hij in het bezit van de valsc'hle passen. Enkele van de dames zijn verdwenen, zoodat het vermoeden, dat men met een handelaar in vrouwen en meisjes te doen heeft, aanmerke lijk versterkt is. Een uitgebreid internationaal onderzoek om trent de handelingen van den Pool zal ingesteld worden. Onder tusschen heeft de officier van justitie te Offenburg aan de Nederlandische Regeerimg zijn uitlevering .gevraagd. i P. NOODWEER IN het BUITENLAND. Een vreeselijk onweer heeft in Sacksen in Duitschland gewoed, gepaard van een ontzettende ■wolkbreuk. De volgende bijzonderheden zijn daaromtrent bekend geworden: D;e overst,rooming in Saksen. Nauwelijks is men bekomen van de eerste ont steltenis over den ramp in de Harz of geheel Duitschland wordt opnieuw opgeschrikt door een Jobstijding. In den afgieloopen naoht heeft boven het Ertsgebergte, in die wondermooie spreek, die men met recht de „Sachsischie SdhJweiz" noemt, een wolkbreuk van ongekende hevigheid plaats gehad, waarbij honderd, voljglens de laatste, nog oncontroleerbare berichten zelfs 150 personen om het leven zijn gekomen. De beide beken, die zich door hun nauwe dalen dwars door het Ertsgebergj- te naar de Elbe kronkelen, de Müglitz en de Gottleuba, zwollen in enkele uren tijds tot brui sende bergstroomen aan, die de smalle dalen ge heel vulden en met donderend geweld boomen, huizen, telegraaf- en telefoonpalen, de .baanwach tershuisjes bij de spoorwegen, de spoorwegen zei f, bruggen enz. vernielden. Het zwaarst geteisterd werden. Berggiesshübel, waar 45 personen om het leven kwamen, Rotterddorf met tfw.intig dooden, Neuendorf met 14 dooden, Gottleuba met 10 doo den en het wereldberoemde horlogemakersstadje Glashiitte met 10 dooden. Het gehucht Oesen- grund, dat uit slechts 25 huizen bestond, werd geheel door de watermassa',s Weglgevaagd. Ongeveer 100 personen worden vermist en het is helaas niet onmogelijk, dat ook tal van leze vermisten den dooa-in de golven hebben gievon- den. Aan het verhaal van een ooggjetuige, die de katastrofe te Glashütte meemaakte, onltleenen we de volgende bijzonderheden: Het had den glehjee- len dag naar onweer uitgjezien en des avondte om negen uur begon het dan ook. De eene wolk breuk volgde op de andere en we dachten need's dat er een tweede zondvloed gekomen was. Maar dat was nog slechts een voorspel. Omstreeks 11 uur drong een vloedgjolf van wel twee meter hoogte het dal binnen met 'een gjaweld waar niets tegen bestand was. Het geheele dal was in enkele oogenblikken tijds in een ziedende, schui mende, donderende rivier herschapen. Zware boo men werden door het kokende water ontworteld en neergeslagen. Alle bruggen werden vernield, evenals vele huizen. Het in het benedengedeel te van de stad gelegen station stond ruim twee meter onder water. De trein naar Altenburg stond, stampvol vacantiereizigens, op het punt van vertrekken, toen het water plotseling de wagons binnendrong1. Binnen enkele oogenblikken stonden de passagiers tot hun middel in het water. Eenige reizigers, die in hun doodsangst *ie portieren openden en uit den trein sprongen,, dronken. De meeste passagiers bleven gelukkig werden door den woesten stroom gegtepen en ver in den trein, fen konden, al was het ook pas na twee uren, gered worden. Een rangeertrein werd1 door het water omvergeworpen. De geheele ramp speelde zich in slechts enkele minuten af." Het dorp Berggiesshübel, dat 'het zwaarst door de katastrofe is getroffen (men vreest dat er van de 130 inwoners niet minder dan 60 verdron ken zijp), biedt een troosteloozen aanblik. 12 huizen zijn geheel van den aardbodem verdwenen. Van de meeste andere huizen zijn gevels of muren ingestort. Op het oogenblik zijn politie en rijks- weertroepen bezig onder de puinhoopen naar lij ken te zoeken. Alleen te Birna aan de Elbe zijn tot dusver 21 dooden aangedreven. Geweldige hoeveelheden verdronken vee werden evenééns uit de rivier opgevischt. Alle dooden zjjn afkomstig uit de hooger gtelegen bergdorpen en zijn kilo meters ver door het water meegevoerd. Alleen te Gottleuba bedraagt de schade 3 a 4 millioen Mark. Volgens mededeelingfen van de Saksische regeering bedraagt de schade in het geheele ge- bie dten minste 12 millioen Mark. De beide dalen zijn thans, nadat het water is weggevloeid, met een slijklaag van wel 1/2 meter dikte over de geheele breedte bedekt. De spoor wegen in de beide dalen zijn geheel vernield én het spoorwegverkeer zal de eerste week niet hervat kunnen worden. Ook het telegraaf- en telefoonver keer is gestaakt, zoodat berichten uit die om geving schaars binnenkomen. EEN SPOORWEGRAMP. Imzake het spoorwegramp bij' Wernigerode in de Harz wordt mog gemeld, dat "men met! man en macht in de weer is om de locomo-i tief, den tender en dan wagon uit elkaar tie slaan, daar zij niet in huim geheel op te rui-; men wanen. Volgens het „Berliner Tagebl." is een emf stige ramp voorkomen door het breken van de koppeling achter den eersten wagon. Daar door bleven de volgende wagons, waarin 200' kinderen zaten, die voor "herstel van gezond heid naar de Harz gingen, gespaard. Een ooggetuige van de ramp, die de neis ifcet d.en verongelukten trein meemaakte, ver haalde het volgende: „De Broeken-trein, die, behalve uit den ba gagewagen, uit zeven wagons bestond, reed van Dreiannen—Hohne in de richting Steinerne Reniie. In het midden tusschen beide stations be-: vindt zich een groote tunnel. De trein had juist dezen tunnel gepasseerd, toen de loco motief plotseling van den weg afraakte en bij: een bocht uit de rails sprong. Ik stond op het platvorm van dan derden) wagon, en zag hoe de wagon tweede klasse voor mij lossprong en miet de locomotief eri den bagagewagen van den dijk afstortte. Op hetzelfde oogenblik viel de wagon, waar in ik zat langzaam om. Ik zelf viel van het platvorm, doch bleef als door een wonder on gedeerd. Het omvallen van den wagon, waarin ik mij bevond, heeft gelukkigerwijze verhinderd dat de vijf verdere wagons, die alle geheel bezet waren, eveneens van den dijjk stortten. Het volgende oogenblik ontstond er een on beschrijfelijke paniek. De passagiers liepen, luid schreeuwend rond. Aan de locomotief, den bagagewagen en den wagen tweede klasse zag mien beneden, in de diepte slechts de puinhoopen uit het water steken." De „Lok Anzeiger" verneemt, dat volgens de; opvatting der deskundigen de spoorbrugmaat schappij, geen schuld beeft. Men is het er over eens, dat niet voorzien kon worden, dat een ongeluk, als thans heeft plaats gehad, zou kun nen gebeuren. Intusschen zal de aanleg ter plaatse, waar het ongeluk geschied is, thans geheel giewij; zigd worden. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 4