Twuijverweg en Mosselenbrug.
UIT DEN OMTREK.
Luchtvaart
De groote Stad
Het weigerend antwoord van het bestuur,
van den Polder Geestmer Ambacht (O. en M.)
op het verzoek te willen bijdragen in de kos
ten tot verbetering van de Mosselenbrug .en ver
breeding van de doorvaart aldaar, heeft ont
stemming in den Gemeenteraad van Noórdl
scharwoude en bijl velen wellicht verbazing of
verwondering gewiekt.
Wat toch is bet geval? i
Bedoelde brug ts zoo langzamerhand in mini-
dér goeden toestand geraakt. De oorzaak daar-,
van is niet ver te zoeken. Het verkeer is ver
drievoudigd, het vrachtvervoer eveneens. Het
rijtuig verkeer is vervangen door het autover
keer; het vrachtvervoer geschiedt tegenwoordig
met vrachtauto's, tengewolge waarvan duizen
den kilo's meer en sneller kunnen worden
vervoerd.
Het gewicht der geladen vrachten is zoo enormi
toegenomen, dat straten en bruggen daaronder
ernstig lij|den en de onderhoudskosten daar-t
door bedenkelijjk zijn gestegen.
Daarbij komt, dat niet alleen het verkeer,
maar ook de techniek met reuzenschreden is1
vooruitgegaan en zich heeft aangepast aan de
meest moderne eiscben die het economisch en;
bedrijfsleven tegenwoordig stelt. Op elk gebied,
in elk bedrijf heeft de machine haar weg ge7
vonden. 1
De wegen zijn ondergraven met een buizen-i
net. waardoor de electrische stroom wordt ge-,
leid, en gas en water worden gestuwd en ge
pompt. Geen wonder dat onze wegen, vooral
ook de straatweg langs den Langend ijk, de
Twujjverweg en overigens de geheele hoofd-
veikeersweg daardoor worden ondermijjnd.
Verder zijn reeds enkele moLsns of wordetj'
deze door stoomgemalen vervangen, en ookj
deze worden van de meest moderne centrifu-
gaalpompen voorzien. De waterverplaatsing is
daardoor veel grooter geworden, en hoe schil
derachtig onze molens ook het landschap stof-
feeren. de machines werken tenslotte goed-,
kooper en sneller en zijja daarbij niet afhanke
lijk van weer en wind. Maar wanneer die reuze-
pompen met haar geweldige zuigkracht van
ettelijke duizenden Liters per minuut het wa
ter uit den polder slurpen en liet uitstorten;
in den boezem der uitwatering, dan is ook
de strooming van bet water veel sterker, dan
bij de bemaling met watermolens het geval is
en cL zuiging bij bruggen en doorvaarten veel
grooler. 1
Het spreekt wel vanzelf, dat hierdoor de
onderbouw der bruggen over vaarten en sloo-
cen waar het water onder door stroomt, even
zeer wordt ondermijnd en het gevaar daardoor
bij! het verkeer te water, vooral bij bruggen,
vergroot..
Waar de middelen werden uitgedacht voor
sneller en grooter vervoer, zoowel te land als
te water, daar spreekt 't wel van zelf, dat,
wegen, bruggen en vaarten daarop voorloo-
pig niet berekend waren.
De scheepsmotoren verdrongen het zisil, de,
watermachimes de molens, de motorschuiten
in ,t kort „motóórs" genoemd, kregen groo-,
tere afmetingen, naar mate de handel an het
vervoer te water zich uitbreidden.
De beurtvaarten namen toe, de golfslag de
zer motorvaartuigen schuurde langs wallen e;n
schoeiïngen; de sluizen moesten verlengd en
verbreed; de wegen bleken eveneens niet be
rekend voor het moderne verkeer;het was
de wet van oorzaak en gevolg, waaraan men.
niet kon ontkomen.
En waar verbetering der wegen, uitdiepen en
verbr-eding der vaarten, alsmede bet verster
ken der bruggen, zoowel als herstellingen aan
wallen en schoeiïngen dringend noodzakelijk
wérd, daar moesten de noodige gelden op die
gemeente- of waterschapshegrootingen worden
uitgetrokken, om de kosten daarvan te kunnen
bestrijden.
Men had misschien het gevaar zien aan
komen. maar het was zoo ver nog niet,
„komt tijd, komt raad."
Echter, maar al te snel zou de tijd komen,,
dat ingrijpende maatregelen zouden moeten
worden genomen. Of vrees, of verstandige voor.
zorg leidde tot een onderzoek naar de deug-,
delijkheid, het bleek, wat de Mosselenbrug be
treft, dat men nog imtij]ds de noodige maat
regelen zou kunnen treffen, wanneer men in
dezen maar kon rekenen op voldoenden steun
en van de zijde van den Polder G. A. (O. en
M.) de gevraagde financieele hulp werd toege
zegd, omdat het voor de gemeente len de,
Banne alleen te bezwaarlijjk zou zijn.
Het waterschap Geestmer Ambacht,
(Oosterdijik -en Molengeerzen) zou ongetwijfeld
te vinden zijjn voor het verleenen aener financi-
ede bijjdrage, temeer, daar zijn stoomgemaal
eigenlijk het grootste kwaad deed aan de on
dermijning van de brug. Zoo redeneerde men.
En die meening kwam tot haar volle,
uiting in de laatste raadszitting van Noord*
scharwoude, waar het weigerend antwoord van
het Bestuur van genoemd waterschap aan ta
melijk scherpe critiek werd onderworpen.
Hoe ziet het bestuur dan niet in, dat door,
't bouwen van een grooter stoomgemaal de,
zuiging sterker is geworden, zóó, dat de fun-
idamenten, waarop de brug steunt, worden
ondermijnd, de grond losgewerkt art losge
woeld, waardoor het verkeer over die brug
gevaat lijker wordt? Heeft het zoo weinig ge
meenschapsgevoel dat het zich durft te ont
trekken aan den moreelen plicht van samen
werking in dezen, waar het medehielp het oo-
dermijningsprooes te bespoèdigen?
Onbegrijpelijk 1
Hoe durft het Bestuur er zich op beroepen,
dat de polder geen eigenaar is van de brug
en derhalve elke verplichting afwijst tot het
verleenen eenier bijdrage in de verbetering der-
zelve! i
Tot goed begrip der zaak diene, dat de ge
meente voor het onderhoud van het brugge 7
dek heeft te zorgen de Banne aansprakelijk)
is voor het onderhoud der muren en het fun
dament.
Zoo is nu eenmaal de toestand, die zichl
niet aanpast in de lijst van onzen tijd, maar,
steunt op oude tradities en besluiten.
Bij 't volgen der besprekingen in den Raad
over dit gewichtige onderwerp moet men toch
werkelijk moeite hebben gehad ©en glimlach
te onderdrukken.
Laten 'wij de vraag eens anders stellen ien
voor een oogenblik aannemen, dat de Polder
G. A. (O. en Mi.) eigenaar van de brug wasi
geweest ot verplicht was voor het onderhoud
te zorgen.
Niet de gemeente aan den Polder dus, maar.
de Polder aan de gemeente zou het verzoek
gericht hebben om een bijdrage in de verthe-
wingskosten van de Mosselenbrug.
Wat zou het antwoord van de gemeente in;
dat geval aan het Polderbestuur zijn geweest?
Wij kunnen in dezen' natuurlijk niets beves
tigen, maar wij gelooven, dat de raad even-1
oens afwijzend op het adres zou hebben be
schikt, zijn weigering baseerende op hetzelfde
motief, n.l. dat de gemeente geien eigenaresse
was van de brug en derhalve tot niets verplicht
kon worden geacht.
En wij. gelooven verder, dat de voorzitter van
den gemeenteraad in dien geest zou hebben
geadviseerd en tot staving van zijn advies zich,
zou hebben beroepen op het „gevaarlijke pre
cedent", dat eene inwilliging van het verzoek
zou scheppen.
Het valt zeker niet moeilijk deze meening te
distilleeren uit ervaringen, die pijnlijke her
inneringen wekken.
De meer dan stugge houding, stijfhoofdig in
kwadraat, door den voorzitter en de meerder-
he; 1 van den Raad ingenomen inzake de meer
malen tot hun gerichte vraag om mede te wil
len werken aan de oplossing van het Twuij-
verweg-vraagstuk, maakt onze veronderstelling
niet gewaagd.
„Hei is met onze weg" was de dood
doener, waarop men zich beriep en men wei
gerde niet alleen elke bijidrage, maar men
meende zelfs de uitnojdiging tot een© gemeen
schappelijke bespreking te moeten af wij zien, op
grond, dat men met deze zaak eenvoudig niets
te maken had. 1
Nu krijgt men dan z'n waar thuis, de
uitgespeelde troeven worden betaald gezet.
Nu hopen wij|, niet verkeerd te worden vér-
staan. 1
Wij meenen, dat het niet goed gezien is'
van het Bestuur van het G. A. inzake 'de ver
betering van de Mosselenbrug den gevraag-
den financieelen steun te hebben afgewezen
wij zijn zelfs van oordeel, dat het zich in
dezen niet had mogen onthouden van die ver
plichting, die zedelijk op zijn schouders rust,
al was 't dan alleen maar uit het begrip van
samenwerking en gemeenschapsgevoel. Echter
op leze moreele gronden zal 't nu voor den)
gemeenteraad van Noordscharwoude en zijn'
voorzitter moeilijk zijn de aanvrage om finan-
cieeien steun te verdedigen. Dat wapen hebben
zij zich zelf uit de hand geslagen, door hun ge-
ïncriminineeide houding inzake den Twuijyer-
wèg. 1
Het zou verkeerd zijn te denken, dat uit
hoofd*- daarvan de weigering zou zijn voortge
vloeid van het Bestuur van meergenoemd wa
terschap, Hoe bedenkelijk wij het ook achten,
■dat in belangrijke werken, waarbij de alge-
me-ene belangen zoozeer zijn- betrokken, geen
samenwerking is te treffen noch valt te con
st a tee ren daar moet ons toch van het hart,
dat de voorzitter en de meerderheid van den
Raad van Noordscharwoude eene kostelijke ge
1-egenheid voorbij hebben laten gaan. als vroede
vaderen wjjs beleid te betrachten en mu van
een ander verlangen, wat zijj zelf vergaten in<
toepassing te brengen.
Het toeval heeft 't gewild, dat opnieuw werd
bewezen, hoezeer men elkander in dezen tijd1
van snelle ontwikkeling, die zich op elk levens
gebied openbaart, noodig heeft.
Een oordeel, gegrond op bewjjzein, die
slechts een zekeren graad van waarschijnlijk
heid hebben, achten wij een gevaarlijke con
jectuur. 1
Maar het schijnt wel, dat men waarlijk heeft
rek-ning te houden met „gevaarlijke prece
denten 1"
Kon men zich dien angst maar een-s van
het lijf schudden 1
Vrees is nu eenmaal een slechte geleidster.
De algemeene belangen worden maar al te
vaak opgeofferd aan principes!
WARMENHUIZEN.
Gasbedrijf.
Aan het verslag van den toestand en de exploi-
tatie van het gasbedrijf der gemeente Warmeri-
huizen over het jaar 1926, ontleenen wij het
volgende; .De fabriek werkte het geheele jaar
zonder eenige stoornis. Met het gemeentebestuur
van Hareukarspel wierd overeengekomen, dat in
het vervolg geen reductie meer zal worden uit
betaald voor het gebruik boven 70000 M3. gas.
Daartegenover wordt ook geen twinst meer aan
de gemeente W armenhuizen uitgekeerd, doch ko
men eventueele winsten ten goede van het be-
drijf. Ondanks de vermeerdering van 30 st. gasme- i
Iers is het gasveroruik met 5595 M3. verminderd'. j
Het gemiddelde verbruik per gewone M- was I
444 M3., tegen het voorgaande jaar 464 M3. en
per Muntmeter 398 M3- tegen het voorgaande
jaar 417 M3. Het aantal ziektedagen van hef.
personeel bedroeg geheel 83 dagen. De druk i?
het geheele jaar voldoende geweest, de laagste
druk in het buizennet was 35 m.M., de hoogste
aan de uitlaat der automatische regulateur 108
m.M. Naphtaline-verstopping kwam 1 maal voor
bij het bruggetje aan de Oosterdijik.
Geproduceerd werd 494652 M3- gas, vorig jaar
500247 M3., minder productie 5595 M3-
Voor de straatverlichting werd verbruikt 8914
M3. gas, voor eigen gebruik 27230 M3., voor
Meter miswijzing, verlies en condensatie 27900
M3., door motoren werd verbruikt 9024 M3. Aan
gas voor verwarming werd 19106 M3. afgegeven.
De grootste etmaalaflevering had plaats op 23
December met 2012 M3., de kleinste op 2 Juli
met 820 M3. In de gemeente .Warmenhuizen brand
den gedurende het winterhalfjaar 78 lantaarns,
in Dirkshorn 30, in Kalverdijk en Tuitjenhorn
ieder 19 st. Aan steenkolen werd betaald f 1.45
pe rtion van af Schoorldam. Per 100 Kg. kolen
werd geproduceerd 32 M3. gas en was de calo
rische waarde van het gas geregeld 5000 oaloriën.
Geproduceerd werd 22815 H.L. .cokes en 1226
H.L. gruis. Aan teer Werd geproduceerd 778
H.L. aan ammoniakWter 1230 HL. De winst
van het gasbedrijf heeft bedragen f 2.132.04t/2
afgeschreven werd. een bedrag- van f11985. De
totale schuld bedroeg op 1 Jan. '27 f175385.---.
Aan rente weri betaald f8950.50.
DE, VLIEGTOCHT
BATAVIA AM&TEEiDAMj V.V.
Bij de K. L. M. is het volgende telegram ont
vangen V
Histeren zijn wij om, 6 uur 45 uit Karachi ver
trokken en om 14 uur 50 te Bender Abbas aan
gekomen. .Wij hebben geen last van de groote
hitte ondervonden. Heden wordt de reis voortge
zet naar Bagdad. (Hbl.)
DE TERUGKEER VAN HET VLIEGTUIG-
De directie der. K.L.M. heeft zich telegrafisch'
in verbinding gesteld met den heer van Laer( j
Black, teneinde hem te verzoeken zijn reisplan
zoodanig in te richten, dat -de luchtreis naar
Batavia en terug haax eindpunt vindt in het punt
van vertrek, n.l. Amsterdam. Indien de heer Van f
Laer Black aan het verzoek gevolg geeft en er
zich geenv tegenslagen voordoen, wordt het K.L.
M.-vliegtuig H.N.D.A.P. Dinsdag a.s 19 Juli des
namiddags tusscb.en 4 en 6 uur te Schiphol terug*
verwacht.
Er zijn maatregelen getroffen voor vervoer met
autobussen tusschen Amsterdam en het vliegveld
en zij, die op de een of andere wajze den passa
gier of de vliegtuigbestuurders Geysendorffer en
Scholte of den werkmeester Weber hulde wil
len betuigen, 2ullen daartoe in de' gelegenheid
worden gesteld. Vele overheidspersonen hebben
reeds hun voornemen te kennen gegeven om bij
de aankomst tegenwoordig te zijn.
Buitenland
NIEUWE ONWEDERS.
Uit Dresden wordt gemeld, dat er gistermiddag
boven het Ertsgebergte opnieuw ernstige wolk
breuken hebben plaats gehad. Ditmaal werd in
het bijzonder het Seisewitzdal, dat verleden week
niet ernstig heefit geleden, geteisterd. Het onweder
duurde eenige uren. In het dal stond het water
méér dan een meter hoog. De materieele schade is
zeer aanzienlijk. Voor zoover bekend is, is er één
man verdronken.
Uit Dippoldswalde wordt gemeld, dat het aan-
tals lachtoffers daar tot 34 is gestegen.
EEN MYSTERIEUS SCHIP.
Te Dover is een vreemd-uitziend' schip van een
bijna verouderd type binnengeloopen, dat veel be
kijks wekt. Het is een Russische bark met vier
masten van 1500 ton, die op weg van Buenos-
Aires naar Leningrad be Dover voedselvoorraden
kwam innemen. De bemanning bestaat uit zestig)
koppen, die van tijd tot tijd aan land komt en
door haar ongewone kleeding sterk de aandacht
trekt. Het schip heeft dag en nacht de roode
vlag in top. Niemand krijgt verlof het schip
te bezoeken. Men maakt uit het verhaal van ©en
lid der bemanning, dat gebroken Duitsch praat,
op, dat mem te doen heeft met een drijvend Utopia,
waar de bemanning een groote familie is zondier
onderscheid. De leden der bemanning ontvang(en
als soldij 132 gulden per maand. Een muziek
korps van dertig man zorgt voor de vroolijkheid
aan boord, waar alleen water wordt gedronken.
DE AARDBEVING IN PALESTINA
EN TRANS-JORDANIë.
Uit de berichten in de Engelsche bladen blijkt
dat het aantal personen, dat bij de aardbeving
in Palestina 'werd gedood, 125 bedraagt, het aan
tal gewonden 345. De meterieele schade is het
grootst te Nabloes, Ramleh en Loedd. Te Nabloes
zijn 62 personen gedood en 250 ge'wond- Te Ram
leh zijn 12 personen gedood door de instortende
huizen, 25 gewond. Te Loedd zijn 30 personen
gedood en 70 gewond.
Jaffa is intact gebleven. Haifa is slechts licht
getroffen.
Te Jericho is een hotel ingestort, drie toeris
ten 'werden onder ruïnes begraven.
Op hetzelfde oogenblik, dat Palestina werd
geteisterd, had een aardbeving te Kaïro plaats,
die drie minuten duurde. De inwoners der stad
waren zeer angstig, maar schade wordt niet ge
meld.
Het aantal dooden, waarvan gewag wordt ge-,
maakt, tengevolge van de aardbeving, blijft
toenemen. 15 nieuwe sterfgevallen worden ge
meld uit Lttdd en uit andere deelen van Pa
lestina is nog bericht ontvangen van 32 perso-f
nen, die ernstig zij|n gekwetst. Te Ramleh wer
den 20 personen ernstig gewond, te Ltldd 16,
en in het overige Palestina 19. Iln Trans Jor
danië worden de volgende cijfers als officieel
opgegeven: Aman 9 dooden, 35 ernstig ge-,
wond, Essalt 35 dooden, 34 ernstig gewoinid,
overig Trans Jordanië 20 dooden, 32 ernstig;
gewond. De cijfers welke eersst voor Essalt
werden opgegeven, zijin overdrevietn, maar,
iemand, die een bezoek gebracht heeft aan;
de stad en te Jeruzalem is teruggekeerd, meldt
dat de stad voor een groot gedeelte is v©r-t
woest en volkomen verlaten was, daar de in
woners naar de omliggende bergen zij|n ge
vlucht. Hel schijlnt, dat de hevige verliezen aan;
menschen levens te Ramleh veroorzaakt wer
den door het instorten van een moskee, digi
geheel gevuld was met geloovigen. Het is niet
mogelijk, de totale materieele schade te ramiejn,
daar er nog steeds huizen instorten. Maar memi
raamde de schade op een kwart millioen pondi
srerlang. De armste steden en dorpen hebben
het meest geleden en het herbouwen zal op
groote moeilijkheden stuiten. De bevolking
draagt haar lot met gelatenheid en moed en ler
zijn geen ongeregeldheden voorgekomen. In
ieder district werkt een steuncommissié ondier
toezicht der stedelijke autoriteiten. Het Near
East Relief Fund en Jewisch Joint Distribution)
Union, hebben hun steun aangeboden.
Da bovenste verdieping van het gouverne
mentshuis is ingestort en het bovenste gedeelte
van den toren is wankel, vanwege de groote
scheuren, die daarin zijjn ontstaan- Een deel
van het baloon van dein toren is door het da kt
der kapel gevallen en heeft de plafondschil-i
dering, welke zich daar bevond, voorstellende
den ex-keizer in bijfbelsch costuum met het
model van. het gebouw in de hand, vernield.
De schade, welke in de Hebneeuwsche univer
siteit is aangericht, wordt geschat op 10.000
pond sterling.
Ais de struisvogel achtervolgd wordt door men
schen of sterkere diereu, of de Woest ij nstorrrne n
het zand torenhoog optrekken en voortstuwen,
dan steekt hij op het moment, dat het gevaar
hem niet meer te, ontkomen lijkt, den kop in
het zand, omdat hij dat gevaar dan niet meer
zien kan en hij in zijn naïviteit meent, dat *het
dan ook niet meer bestaat.
Menschen doen in het leven vlaak óók zoo;
men zegt van hen dat ze een struisvogelpolitiek
Daaraan dachten we, toen we ons afvroegen, of
we een artikel zouden vdurven" schrijven over
de slechtheid en verdorvenheid, die mien in de
groote steden aantreft. Ja, daar behoort inder
daad moed toe. Zoo velen immers meenen ook te
genwoordig, nog, dat het geen pas geeft om óver
bepaalde onderwerpen te spreken of tie schrijven.
Zeker, er bestaat veel slechtheid in dje wereld,
dat- weten ze ook wel, een ontstellend groot per
centage der bevolking loopt tegenwoordig met
geslachtsziekten rónd en menigte buitenman^ op
bezoek in de groote stad, wordt er uitgeschud,
mdar tóch over zulke dingen liever maar niet
spreken.
Toch zullen we 'het er maar eens op wagen,
overtuigd als we zijn dat duizenden van veel mo
reele en lichamelijke ellendie bevrijd gebleven zou
den zijn, als ze het gevaar gekend hadden.
Aanleiding tot het' schrijven van dit artikel is
eene publicatie van het dagblad „Voorwaarts"
in Rotterdam, welke publicatie in boekvorm ver
schenen is en heel veel sensatie heeft gewekt. In
verband met enkele belangrijke beroovingjen van
den laaisten tijd heeft een redacteur van genoemd
blad uitgebreide onderzoekingen in die stad inge
steld en wat hij daarvan heeft weergegeven, is in
derdaad ontstellend. De „Voorwaarts" is een socia
listisch dagblad en de redactie bespreekt de fei
ten van haar, in dit geval zéér eenzijdig stand
punt. Al de ellende wordt natuurlijk geweten aan
de kapitalistische samenstelling van den slaat
en als remedie wordt aanbevolen eene samenJfe-
ving, „gegrondvest op gemeenschapszin, orde en
recht."
Dat is natuurlijk larie. Zoolang de menschen
geen engeltjes zijn, zullen toestanden als de re
dactie var, het blad beschreven heeft, blijven be
staan en niets waarborgt ons nog,'dat in een soeia-
lisfisehen staat die vervorming tot engeltjes met
succes ondernomen zal kunnen worden. Over de
prostitutie in het communistisch Rusland zijn in
dan iaat sten tijd feiten bekend geworden, die ten
hemel schreien.
De publicatie van de „Voorwaarts", in boek
vorm verschenen, is voorzien van een voorwoord
van Mr. C. F. J. Gombault, substituut-officier
van Justitie bij de rechtbank te Rotterdam. Deze
heer waardeert het bijeenbrengen van het materi
aal, erkent, dat de weergave juist en niet over
dreven is, maar hij is zelf geen sociaal-demo
eraat waarschuwt tegen eenzijdige conclusies,
als zouden de toestanden voortkomen uit de hui
dige maalschappelijkelijke vormen. Hij zegt;
„De maatschappelijke orde, hetzij die is com-
„niunistisch, socialistisch of anderszins, dwingt
„tot het bestaan van "dergelijke groote sociale
„kwalen en nooden, omdat ze wortelen in het
„menscïielijk wezen elf 'daarin alleen."
Jammer, dat ie „Voorwaarts" zich niet naar
dat verstandig woord gericht heeft. We onder
schrijven de meening van den substituut geheel
alleen zouden we het woordje „dwingt" vervan
gen willen zien door „geeft aanleiding". Ieder
normaal mensch beschikt over de kracht om zijn
hartstochten te bedwingen of ze in normale ba
nen te uiten, en als er mannen en vrouwen zijn.
die zich door uitspattingen ongelukkig maken,
dan is dat, óf doordat ze het slechte gewild Iheb-
ben, toen ze eens 'n keer buiten de .schreef gin
gen. En wat zijn nu de feiten?
Allereerst is het een feit, dat in Rotterdam
en in steden als Amsterdam en Den Haag zal
het niet beter zijn ongeveer 4000 mpisjes en
vrouwen van prostitutie leven. Over het alge
meen moeien al die menschen een harden strijd
om het bestaan voeren. Zij worden aan de eene
zijde uitgebuit door de souteneurs, den manneliji-
ken aanhang, die op de inkomsten dezer vrouwen
parisiteert en anderzijds door een aantal ploer
tige huisjesmelkers. Van een behoorlijken huis
eigenaar kunnen die vrouwen natuurlijk ter uit
oefening van haar bedrijf geen kamers betrekken
en daarom zijn ze aangewezen op de enkele indi
viduen, die in de binnenstad een groot aantal krot
ten in eigendom hebben met het doel om die aan
de prostituëe's te verhuren. De vrouwten huren dan
een kamer met kookgelegenheid of keukentje en
betalen schrikbarende prijzen. Ze moeten wel en
zijn met handen en voeten aan hun beul overge
leverd, daar ze anders op straat staan. Voor zoo'n
kamertje, wtaaxin wat vodden als meubilair staan,
moeten ze 3 gulden per dag; aan huur betalen en
voor den Zaterdag en Zondag 12.50 gulden extra-
Zijn de vrouwen achter in het betalen van huur,
dan Wordt het ontbrekende geleend ze krijgen
het geld dus niet in handen tegen een rente
van 50 cent per dag en per gulden. Een soort
verplichte winkelnering brengt nog meer geld ip
het laadje. Bij zoo'n zaak varen de huiseigenaren
natuurlijk wèl! Steeds meer huizen worden hun
eigendom en de heeren rijden in auto's rond. D©
vrouwen zijn geheel in hun macht. Willen ze
eens een paar dagen de stad uit, naar familie b.v.,
dan moeten ze eerst „verlof" vragen en als „scha
devergoeding f 10 per dag betalen. Vindt de eige
naar een vrouw des avonds op haax kamer, zonder
een man die bij haar op bezoek i9, dan heeft ze