Twuijverweg en Mosselenbrug. UIT DEN OMTREK. Luchtvaart De groote Stad Het weigerend antwoord van het bestuur, van den Polder Geestmer Ambacht (O. en M.) op het verzoek te willen bijdragen in de kos ten tot verbetering van de Mosselenbrug .en ver breeding van de doorvaart aldaar, heeft ont stemming in den Gemeenteraad van Noórdl scharwoude en bijl velen wellicht verbazing of verwondering gewiekt. Wat toch is bet geval? i Bedoelde brug ts zoo langzamerhand in mini- dér goeden toestand geraakt. De oorzaak daar-, van is niet ver te zoeken. Het verkeer is ver drievoudigd, het vrachtvervoer eveneens. Het rijtuig verkeer is vervangen door het autover keer; het vrachtvervoer geschiedt tegenwoordig met vrachtauto's, tengewolge waarvan duizen den kilo's meer en sneller kunnen worden vervoerd. Het gewicht der geladen vrachten is zoo enormi toegenomen, dat straten en bruggen daaronder ernstig lij|den en de onderhoudskosten daar-t door bedenkelijjk zijn gestegen. Daarbij komt, dat niet alleen het verkeer, maar ook de techniek met reuzenschreden is1 vooruitgegaan en zich heeft aangepast aan de meest moderne eiscben die het economisch en; bedrijfsleven tegenwoordig stelt. Op elk gebied, in elk bedrijf heeft de machine haar weg ge7 vonden. 1 De wegen zijn ondergraven met een buizen-i net. waardoor de electrische stroom wordt ge-, leid, en gas en water worden gestuwd en ge pompt. Geen wonder dat onze wegen, vooral ook de straatweg langs den Langend ijk, de Twujjverweg en overigens de geheele hoofd- veikeersweg daardoor worden ondermijjnd. Verder zijn reeds enkele moLsns of wordetj' deze door stoomgemalen vervangen, en ookj deze worden van de meest moderne centrifu- gaalpompen voorzien. De waterverplaatsing is daardoor veel grooter geworden, en hoe schil derachtig onze molens ook het landschap stof- feeren. de machines werken tenslotte goed-, kooper en sneller en zijja daarbij niet afhanke lijk van weer en wind. Maar wanneer die reuze- pompen met haar geweldige zuigkracht van ettelijke duizenden Liters per minuut het wa ter uit den polder slurpen en liet uitstorten; in den boezem der uitwatering, dan is ook de strooming van bet water veel sterker, dan bij de bemaling met watermolens het geval is en cL zuiging bij bruggen en doorvaarten veel grooler. 1 Het spreekt wel vanzelf, dat hierdoor de onderbouw der bruggen over vaarten en sloo- cen waar het water onder door stroomt, even zeer wordt ondermijnd en het gevaar daardoor bij! het verkeer te water, vooral bij bruggen, vergroot.. Waar de middelen werden uitgedacht voor sneller en grooter vervoer, zoowel te land als te water, daar spreekt 't wel van zelf, dat, wegen, bruggen en vaarten daarop voorloo- pig niet berekend waren. De scheepsmotoren verdrongen het zisil, de, watermachimes de molens, de motorschuiten in ,t kort „motóórs" genoemd, kregen groo-, tere afmetingen, naar mate de handel an het vervoer te water zich uitbreidden. De beurtvaarten namen toe, de golfslag de zer motorvaartuigen schuurde langs wallen e;n schoeiïngen; de sluizen moesten verlengd en verbreed; de wegen bleken eveneens niet be rekend voor het moderne verkeer;het was de wet van oorzaak en gevolg, waaraan men. niet kon ontkomen. En waar verbetering der wegen, uitdiepen en verbr-eding der vaarten, alsmede bet verster ken der bruggen, zoowel als herstellingen aan wallen en schoeiïngen dringend noodzakelijk wérd, daar moesten de noodige gelden op die gemeente- of waterschapshegrootingen worden uitgetrokken, om de kosten daarvan te kunnen bestrijden. Men had misschien het gevaar zien aan komen. maar het was zoo ver nog niet, „komt tijd, komt raad." Echter, maar al te snel zou de tijd komen,, dat ingrijpende maatregelen zouden moeten worden genomen. Of vrees, of verstandige voor. zorg leidde tot een onderzoek naar de deug-, delijkheid, het bleek, wat de Mosselenbrug be treft, dat men nog imtij]ds de noodige maat regelen zou kunnen treffen, wanneer men in dezen maar kon rekenen op voldoenden steun en van de zijde van den Polder G. A. (O. en M.) de gevraagde financieele hulp werd toege zegd, omdat het voor de gemeente len de, Banne alleen te bezwaarlijjk zou zijn. Het waterschap Geestmer Ambacht, (Oosterdijik -en Molengeerzen) zou ongetwijfeld te vinden zijjn voor het verleenen aener financi- ede bijjdrage, temeer, daar zijn stoomgemaal eigenlijk het grootste kwaad deed aan de on dermijning van de brug. Zoo redeneerde men. En die meening kwam tot haar volle, uiting in de laatste raadszitting van Noord* scharwoude, waar het weigerend antwoord van het Bestuur van genoemd waterschap aan ta melijk scherpe critiek werd onderworpen. Hoe ziet het bestuur dan niet in, dat door, 't bouwen van een grooter stoomgemaal de, zuiging sterker is geworden, zóó, dat de fun- idamenten, waarop de brug steunt, worden ondermijnd, de grond losgewerkt art losge woeld, waardoor het verkeer over die brug gevaat lijker wordt? Heeft het zoo weinig ge meenschapsgevoel dat het zich durft te ont trekken aan den moreelen plicht van samen werking in dezen, waar het medehielp het oo- dermijningsprooes te bespoèdigen? Onbegrijpelijk 1 Hoe durft het Bestuur er zich op beroepen, dat de polder geen eigenaar is van de brug en derhalve elke verplichting afwijst tot het verleenen eenier bijdrage in de verbetering der- zelve! i Tot goed begrip der zaak diene, dat de ge meente voor het onderhoud van het brugge 7 dek heeft te zorgen de Banne aansprakelijk) is voor het onderhoud der muren en het fun dament. Zoo is nu eenmaal de toestand, die zichl niet aanpast in de lijst van onzen tijd, maar, steunt op oude tradities en besluiten. Bij 't volgen der besprekingen in den Raad over dit gewichtige onderwerp moet men toch werkelijk moeite hebben gehad ©en glimlach te onderdrukken. Laten 'wij de vraag eens anders stellen ien voor een oogenblik aannemen, dat de Polder G. A. (O. en Mi.) eigenaar van de brug wasi geweest ot verplicht was voor het onderhoud te zorgen. Niet de gemeente aan den Polder dus, maar. de Polder aan de gemeente zou het verzoek gericht hebben om een bijdrage in de verthe- wingskosten van de Mosselenbrug. Wat zou het antwoord van de gemeente in; dat geval aan het Polderbestuur zijn geweest? Wij kunnen in dezen' natuurlijk niets beves tigen, maar wij gelooven, dat de raad even-1 oens afwijzend op het adres zou hebben be schikt, zijn weigering baseerende op hetzelfde motief, n.l. dat de gemeente geien eigenaresse was van de brug en derhalve tot niets verplicht kon worden geacht. En wij. gelooven verder, dat de voorzitter van den gemeenteraad in dien geest zou hebben geadviseerd en tot staving van zijn advies zich, zou hebben beroepen op het „gevaarlijke pre cedent", dat eene inwilliging van het verzoek zou scheppen. Het valt zeker niet moeilijk deze meening te distilleeren uit ervaringen, die pijnlijke her inneringen wekken. De meer dan stugge houding, stijfhoofdig in kwadraat, door den voorzitter en de meerder- he; 1 van den Raad ingenomen inzake de meer malen tot hun gerichte vraag om mede te wil len werken aan de oplossing van het Twuij- verweg-vraagstuk, maakt onze veronderstelling niet gewaagd. „Hei is met onze weg" was de dood doener, waarop men zich beriep en men wei gerde niet alleen elke bijidrage, maar men meende zelfs de uitnojdiging tot een© gemeen schappelijke bespreking te moeten af wij zien, op grond, dat men met deze zaak eenvoudig niets te maken had. 1 Nu krijgt men dan z'n waar thuis, de uitgespeelde troeven worden betaald gezet. Nu hopen wij|, niet verkeerd te worden vér- staan. 1 Wij meenen, dat het niet goed gezien is' van het Bestuur van het G. A. inzake 'de ver betering van de Mosselenbrug den gevraag- den financieelen steun te hebben afgewezen wij zijn zelfs van oordeel, dat het zich in dezen niet had mogen onthouden van die ver plichting, die zedelijk op zijn schouders rust, al was 't dan alleen maar uit het begrip van samenwerking en gemeenschapsgevoel. Echter op leze moreele gronden zal 't nu voor den) gemeenteraad van Noordscharwoude en zijn' voorzitter moeilijk zijn de aanvrage om finan- cieeien steun te verdedigen. Dat wapen hebben zij zich zelf uit de hand geslagen, door hun ge- ïncriminineeide houding inzake den Twuijyer- wèg. 1 Het zou verkeerd zijn te denken, dat uit hoofd*- daarvan de weigering zou zijn voortge vloeid van het Bestuur van meergenoemd wa terschap, Hoe bedenkelijk wij het ook achten, ■dat in belangrijke werken, waarbij de alge- me-ene belangen zoozeer zijn- betrokken, geen samenwerking is te treffen noch valt te con st a tee ren daar moet ons toch van het hart, dat de voorzitter en de meerderheid van den Raad van Noordscharwoude eene kostelijke ge 1-egenheid voorbij hebben laten gaan. als vroede vaderen wjjs beleid te betrachten en mu van een ander verlangen, wat zijj zelf vergaten in< toepassing te brengen. Het toeval heeft 't gewild, dat opnieuw werd bewezen, hoezeer men elkander in dezen tijd1 van snelle ontwikkeling, die zich op elk levens gebied openbaart, noodig heeft. Een oordeel, gegrond op bewjjzein, die slechts een zekeren graad van waarschijnlijk heid hebben, achten wij een gevaarlijke con jectuur. 1 Maar het schijnt wel, dat men waarlijk heeft rek-ning te houden met „gevaarlijke prece denten 1" Kon men zich dien angst maar een-s van het lijf schudden 1 Vrees is nu eenmaal een slechte geleidster. De algemeene belangen worden maar al te vaak opgeofferd aan principes! WARMENHUIZEN. Gasbedrijf. Aan het verslag van den toestand en de exploi- tatie van het gasbedrijf der gemeente Warmeri- huizen over het jaar 1926, ontleenen wij het volgende; .De fabriek werkte het geheele jaar zonder eenige stoornis. Met het gemeentebestuur van Hareukarspel wierd overeengekomen, dat in het vervolg geen reductie meer zal worden uit betaald voor het gebruik boven 70000 M3. gas. Daartegenover wordt ook geen twinst meer aan de gemeente W armenhuizen uitgekeerd, doch ko men eventueele winsten ten goede van het be- drijf. Ondanks de vermeerdering van 30 st. gasme- i Iers is het gasveroruik met 5595 M3. verminderd'. j Het gemiddelde verbruik per gewone M- was I 444 M3., tegen het voorgaande jaar 464 M3. en per Muntmeter 398 M3- tegen het voorgaande jaar 417 M3. Het aantal ziektedagen van hef. personeel bedroeg geheel 83 dagen. De druk i? het geheele jaar voldoende geweest, de laagste druk in het buizennet was 35 m.M., de hoogste aan de uitlaat der automatische regulateur 108 m.M. Naphtaline-verstopping kwam 1 maal voor bij het bruggetje aan de Oosterdijik. Geproduceerd werd 494652 M3- gas, vorig jaar 500247 M3., minder productie 5595 M3- Voor de straatverlichting werd verbruikt 8914 M3. gas, voor eigen gebruik 27230 M3., voor Meter miswijzing, verlies en condensatie 27900 M3., door motoren werd verbruikt 9024 M3. Aan gas voor verwarming werd 19106 M3. afgegeven. De grootste etmaalaflevering had plaats op 23 December met 2012 M3., de kleinste op 2 Juli met 820 M3. In de gemeente .Warmenhuizen brand den gedurende het winterhalfjaar 78 lantaarns, in Dirkshorn 30, in Kalverdijk en Tuitjenhorn ieder 19 st. Aan steenkolen werd betaald f 1.45 pe rtion van af Schoorldam. Per 100 Kg. kolen werd geproduceerd 32 M3. gas en was de calo rische waarde van het gas geregeld 5000 oaloriën. Geproduceerd werd 22815 H.L. .cokes en 1226 H.L. gruis. Aan teer Werd geproduceerd 778 H.L. aan ammoniakWter 1230 HL. De winst van het gasbedrijf heeft bedragen f 2.132.04t/2 afgeschreven werd. een bedrag- van f11985. De totale schuld bedroeg op 1 Jan. '27 f175385.---. Aan rente weri betaald f8950.50. DE, VLIEGTOCHT BATAVIA AM&TEEiDAMj V.V. Bij de K. L. M. is het volgende telegram ont vangen V Histeren zijn wij om, 6 uur 45 uit Karachi ver trokken en om 14 uur 50 te Bender Abbas aan gekomen. .Wij hebben geen last van de groote hitte ondervonden. Heden wordt de reis voortge zet naar Bagdad. (Hbl.) DE TERUGKEER VAN HET VLIEGTUIG- De directie der. K.L.M. heeft zich telegrafisch' in verbinding gesteld met den heer van Laer( j Black, teneinde hem te verzoeken zijn reisplan zoodanig in te richten, dat -de luchtreis naar Batavia en terug haax eindpunt vindt in het punt van vertrek, n.l. Amsterdam. Indien de heer Van f Laer Black aan het verzoek gevolg geeft en er zich geenv tegenslagen voordoen, wordt het K.L. M.-vliegtuig H.N.D.A.P. Dinsdag a.s 19 Juli des namiddags tusscb.en 4 en 6 uur te Schiphol terug* verwacht. Er zijn maatregelen getroffen voor vervoer met autobussen tusschen Amsterdam en het vliegveld en zij, die op de een of andere wajze den passa gier of de vliegtuigbestuurders Geysendorffer en Scholte of den werkmeester Weber hulde wil len betuigen, 2ullen daartoe in de' gelegenheid worden gesteld. Vele overheidspersonen hebben reeds hun voornemen te kennen gegeven om bij de aankomst tegenwoordig te zijn. Buitenland NIEUWE ONWEDERS. Uit Dresden wordt gemeld, dat er gistermiddag boven het Ertsgebergte opnieuw ernstige wolk breuken hebben plaats gehad. Ditmaal werd in het bijzonder het Seisewitzdal, dat verleden week niet ernstig heefit geleden, geteisterd. Het onweder duurde eenige uren. In het dal stond het water méér dan een meter hoog. De materieele schade is zeer aanzienlijk. Voor zoover bekend is, is er één man verdronken. Uit Dippoldswalde wordt gemeld, dat het aan- tals lachtoffers daar tot 34 is gestegen. EEN MYSTERIEUS SCHIP. Te Dover is een vreemd-uitziend' schip van een bijna verouderd type binnengeloopen, dat veel be kijks wekt. Het is een Russische bark met vier masten van 1500 ton, die op weg van Buenos- Aires naar Leningrad be Dover voedselvoorraden kwam innemen. De bemanning bestaat uit zestig) koppen, die van tijd tot tijd aan land komt en door haar ongewone kleeding sterk de aandacht trekt. Het schip heeft dag en nacht de roode vlag in top. Niemand krijgt verlof het schip te bezoeken. Men maakt uit het verhaal van ©en lid der bemanning, dat gebroken Duitsch praat, op, dat mem te doen heeft met een drijvend Utopia, waar de bemanning een groote familie is zondier onderscheid. De leden der bemanning ontvang(en als soldij 132 gulden per maand. Een muziek korps van dertig man zorgt voor de vroolijkheid aan boord, waar alleen water wordt gedronken. DE AARDBEVING IN PALESTINA EN TRANS-JORDANIë. Uit de berichten in de Engelsche bladen blijkt dat het aantal personen, dat bij de aardbeving in Palestina 'werd gedood, 125 bedraagt, het aan tal gewonden 345. De meterieele schade is het grootst te Nabloes, Ramleh en Loedd. Te Nabloes zijn 62 personen gedood en 250 ge'wond- Te Ram leh zijn 12 personen gedood door de instortende huizen, 25 gewond. Te Loedd zijn 30 personen gedood en 70 gewond. Jaffa is intact gebleven. Haifa is slechts licht getroffen. Te Jericho is een hotel ingestort, drie toeris ten 'werden onder ruïnes begraven. Op hetzelfde oogenblik, dat Palestina werd geteisterd, had een aardbeving te Kaïro plaats, die drie minuten duurde. De inwoners der stad waren zeer angstig, maar schade wordt niet ge meld. Het aantal dooden, waarvan gewag wordt ge-, maakt, tengevolge van de aardbeving, blijft toenemen. 15 nieuwe sterfgevallen worden ge meld uit Lttdd en uit andere deelen van Pa lestina is nog bericht ontvangen van 32 perso-f nen, die ernstig zij|n gekwetst. Te Ramleh wer den 20 personen ernstig gewond, te Ltldd 16, en in het overige Palestina 19. Iln Trans Jor danië worden de volgende cijfers als officieel opgegeven: Aman 9 dooden, 35 ernstig ge-, wond, Essalt 35 dooden, 34 ernstig gewoinid, overig Trans Jordanië 20 dooden, 32 ernstig; gewond. De cijfers welke eersst voor Essalt werden opgegeven, zijin overdrevietn, maar, iemand, die een bezoek gebracht heeft aan; de stad en te Jeruzalem is teruggekeerd, meldt dat de stad voor een groot gedeelte is v©r-t woest en volkomen verlaten was, daar de in woners naar de omliggende bergen zij|n ge vlucht. Hel schijlnt, dat de hevige verliezen aan; menschen levens te Ramleh veroorzaakt wer den door het instorten van een moskee, digi geheel gevuld was met geloovigen. Het is niet mogelijk, de totale materieele schade te ramiejn, daar er nog steeds huizen instorten. Maar memi raamde de schade op een kwart millioen pondi srerlang. De armste steden en dorpen hebben het meest geleden en het herbouwen zal op groote moeilijkheden stuiten. De bevolking draagt haar lot met gelatenheid en moed en ler zijn geen ongeregeldheden voorgekomen. In ieder district werkt een steuncommissié ondier toezicht der stedelijke autoriteiten. Het Near East Relief Fund en Jewisch Joint Distribution) Union, hebben hun steun aangeboden. Da bovenste verdieping van het gouverne mentshuis is ingestort en het bovenste gedeelte van den toren is wankel, vanwege de groote scheuren, die daarin zijjn ontstaan- Een deel van het baloon van dein toren is door het da kt der kapel gevallen en heeft de plafondschil-i dering, welke zich daar bevond, voorstellende den ex-keizer in bijfbelsch costuum met het model van. het gebouw in de hand, vernield. De schade, welke in de Hebneeuwsche univer siteit is aangericht, wordt geschat op 10.000 pond sterling. Ais de struisvogel achtervolgd wordt door men schen of sterkere diereu, of de Woest ij nstorrrne n het zand torenhoog optrekken en voortstuwen, dan steekt hij op het moment, dat het gevaar hem niet meer te, ontkomen lijkt, den kop in het zand, omdat hij dat gevaar dan niet meer zien kan en hij in zijn naïviteit meent, dat *het dan ook niet meer bestaat. Menschen doen in het leven vlaak óók zoo; men zegt van hen dat ze een struisvogelpolitiek Daaraan dachten we, toen we ons afvroegen, of we een artikel zouden vdurven" schrijven over de slechtheid en verdorvenheid, die mien in de groote steden aantreft. Ja, daar behoort inder daad moed toe. Zoo velen immers meenen ook te genwoordig, nog, dat het geen pas geeft om óver bepaalde onderwerpen te spreken of tie schrijven. Zeker, er bestaat veel slechtheid in dje wereld, dat- weten ze ook wel, een ontstellend groot per centage der bevolking loopt tegenwoordig met geslachtsziekten rónd en menigte buitenman^ op bezoek in de groote stad, wordt er uitgeschud, mdar tóch over zulke dingen liever maar niet spreken. Toch zullen we 'het er maar eens op wagen, overtuigd als we zijn dat duizenden van veel mo reele en lichamelijke ellendie bevrijd gebleven zou den zijn, als ze het gevaar gekend hadden. Aanleiding tot het' schrijven van dit artikel is eene publicatie van het dagblad „Voorwaarts" in Rotterdam, welke publicatie in boekvorm ver schenen is en heel veel sensatie heeft gewekt. In verband met enkele belangrijke beroovingjen van den laaisten tijd heeft een redacteur van genoemd blad uitgebreide onderzoekingen in die stad inge steld en wat hij daarvan heeft weergegeven, is in derdaad ontstellend. De „Voorwaarts" is een socia listisch dagblad en de redactie bespreekt de fei ten van haar, in dit geval zéér eenzijdig stand punt. Al de ellende wordt natuurlijk geweten aan de kapitalistische samenstelling van den slaat en als remedie wordt aanbevolen eene samenJfe- ving, „gegrondvest op gemeenschapszin, orde en recht." Dat is natuurlijk larie. Zoolang de menschen geen engeltjes zijn, zullen toestanden als de re dactie var, het blad beschreven heeft, blijven be staan en niets waarborgt ons nog,'dat in een soeia- lisfisehen staat die vervorming tot engeltjes met succes ondernomen zal kunnen worden. Over de prostitutie in het communistisch Rusland zijn in dan iaat sten tijd feiten bekend geworden, die ten hemel schreien. De publicatie van de „Voorwaarts", in boek vorm verschenen, is voorzien van een voorwoord van Mr. C. F. J. Gombault, substituut-officier van Justitie bij de rechtbank te Rotterdam. Deze heer waardeert het bijeenbrengen van het materi aal, erkent, dat de weergave juist en niet over dreven is, maar hij is zelf geen sociaal-demo eraat waarschuwt tegen eenzijdige conclusies, als zouden de toestanden voortkomen uit de hui dige maalschappelijkelijke vormen. Hij zegt; „De maatschappelijke orde, hetzij die is com- „niunistisch, socialistisch of anderszins, dwingt „tot het bestaan van "dergelijke groote sociale „kwalen en nooden, omdat ze wortelen in het „menscïielijk wezen elf 'daarin alleen." Jammer, dat ie „Voorwaarts" zich niet naar dat verstandig woord gericht heeft. We onder schrijven de meening van den substituut geheel alleen zouden we het woordje „dwingt" vervan gen willen zien door „geeft aanleiding". Ieder normaal mensch beschikt over de kracht om zijn hartstochten te bedwingen of ze in normale ba nen te uiten, en als er mannen en vrouwen zijn. die zich door uitspattingen ongelukkig maken, dan is dat, óf doordat ze het slechte gewild Iheb- ben, toen ze eens 'n keer buiten de .schreef gin gen. En wat zijn nu de feiten? Allereerst is het een feit, dat in Rotterdam en in steden als Amsterdam en Den Haag zal het niet beter zijn ongeveer 4000 mpisjes en vrouwen van prostitutie leven. Over het alge meen moeien al die menschen een harden strijd om het bestaan voeren. Zij worden aan de eene zijde uitgebuit door de souteneurs, den manneliji- ken aanhang, die op de inkomsten dezer vrouwen parisiteert en anderzijds door een aantal ploer tige huisjesmelkers. Van een behoorlijken huis eigenaar kunnen die vrouwen natuurlijk ter uit oefening van haar bedrijf geen kamers betrekken en daarom zijn ze aangewezen op de enkele indi viduen, die in de binnenstad een groot aantal krot ten in eigendom hebben met het doel om die aan de prostituëe's te verhuren. De vrouwten huren dan een kamer met kookgelegenheid of keukentje en betalen schrikbarende prijzen. Ze moeten wel en zijn met handen en voeten aan hun beul overge leverd, daar ze anders op straat staan. Voor zoo'n kamertje, wtaaxin wat vodden als meubilair staan, moeten ze 3 gulden per dag; aan huur betalen en voor den Zaterdag en Zondag 12.50 gulden extra- Zijn de vrouwen achter in het betalen van huur, dan Wordt het ontbrekende geleend ze krijgen het geld dus niet in handen tegen een rente van 50 cent per dag en per gulden. Een soort verplichte winkelnering brengt nog meer geld ip het laadje. Bij zoo'n zaak varen de huiseigenaren natuurlijk wèl! Steeds meer huizen worden hun eigendom en de heeren rijden in auto's rond. D© vrouwen zijn geheel in hun macht. Willen ze eens een paar dagen de stad uit, naar familie b.v., dan moeten ze eerst „verlof" vragen en als „scha devergoeding f 10 per dag betalen. Vindt de eige naar een vrouw des avonds op haax kamer, zonder een man die bij haar op bezoek i9, dan heeft ze

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 4