der kielden
Het oudere Kind
De Holland-lndië-vlucht
Nieuwstijdingen
Buitenland
(II WlÜüi 1 flf 1040 BEZOEKT de voorwedstrijden onder leiding van den Noord-Hollandschen H
ULTRiriAbL IvfaO rmb Athletiekbond, op Zondag 21 Augustus 1927 te Oudkarspel.
Plaatselijk üieuws
Zaterdag 23 Juli j.l. slaagde te Amsterdam
voor de examens handenarbeid Diploma's A. en
B., Mej. G. van der Plas, vroeger te Broek op
Langendijk, thans onderwijzeres aan een Chr.
School te Schiedam.
ZITIDSCHARWOUEIE.
De collecte, ten bate der bij de Stormramp
getroffen s'laehtofefrs, heeft opgebracht een
bedrag van f 572.95. Een woord van dank aan
allen eu tevens aan de dames en heeren, die de
moeite gedaan hebben om tot dit mooie resultaat
te komen.
BROER OP LANGEiNBIJK.
Toen het 9-jarig zoontje van den heer P
Dekker trachtte achter op een vrachtauto te
klimmen, viel hij er af, maakte een buiteling
over den kop en brak daarbij zijn sleutelbeen.
BROEK OP LANGENDIJK.
Zaterdagavond- geraakte de 91-jarige J. IJfs
op het Papenhorn te water. Gelukkig waren er
eenige transportarbeiders in de nabijheid, die
ijlings toeschoten en .den oude van een wissen
dood redden.
ZUIDSCHARWOUDiE.
(Verbeterd bericht.) Bij het te 's Graven-
hage gehouden examen slaagde Mej. N. Ploe
ger Pd. voor costumière.
Uit den Omtrek.
- SINT PANCRAS.
Geslaagd voor het examen Boekhouden, af
genomen door de Vereeniging van Leeraren
in de Handelswetenschappen, gehouden te Alk
maar op 26, 27 en 28 Juni, onze plaatsgenoot,
de heer K. Bus Jbzn.
HEERHUGOWAARD.
De bouw eener nieuwe bakkerij voor den hr.
Th. P. Heijmans alhier, is opgedragen aan P.
Beers, timmerman en aannemer, alhier.
Parlementair overzicht
23 aJuli.
Niettegenstaande een groot aantal leden „met
kennisgeving" afwezig was (lees: reeds,op vacan-
tiereis was), heeft de Eerste Kamer in haar
laatste vergadering van dit zittingsjaar vrij uit
voerig, dikwijls te uitvoerig, bij verschllen.de ont
werpen stilgestaan. De comptabiliteitswet en Het
ontwerp tot steunverleening aan de Midd-en-
standscredietbank, gingen er vrijwel zonder de
bat door, doch de interpellatie inzake ae gunning
van de brug over de Koninglshaven te Rotterdam
heeft een vrij uitvoerige gfedachtenwisseling uit
gelokt. Minister Kan erkent de bezwaren tegen
overheidssteun aan de binnenlandsche industrie
ter wering van buitanland&che concurrenten, doch
eischt de vrijheid op om in bijzondere gevallen
met groote omzichtigheid dergelijken steun toe
te zeggen in het belang van de werkverruiming
Eienige sensatie verwekte de bestrijding van den
iuterpellant, den socialistisehen wethouder van
Rotterdam De Zeeuw, door diens partijgenoot
Henri Polak. Uit deze oneenigheid in de socia
listische gelederen bleek duidelijk, dat de
machtige vakvereenigingsleiders het beginsel (in
deze van het gezonde internationalisme) tot bij
zaak maken zoodra voor de eigen groep onmid
dellijke tastbare materieele voordeelen zijln te ver
krijgen en dat de socialistische partijleiders en
politici te weinig weerstand tegen dit streven bie
den. De poging om loon en arbeidsduur hier uit
tè schakelen, moest mislukken, want de langere
Iwerkduur en het lagere loon in DuitschlancL zijD
nu eenmaal nuchtere feiten. De binnenlandsche
nijverheid zag zich hier een belangrijk werk ont
gaan, doordat het buitenland tetgtenover onze ar
beidsvoorwaarden helaas gemakkelijk goedkoop le
veren kan. Zou ons geheele volk moeten bijpassen
om liet werk in het land te houdien en daardoor
de bezwarende arbeidsvoorwaarden te handha
ven, het zou op den duur al heel Weinig in het
belang van 's lands welvaart en in de eerste plaats
van de arbeiders zeiven zijn.
Nog een debatje over het .Wegenfonds en over
het zevende leerjaar, en ook de Senaat was door
het Werk heen. Officieel is thans ook voor onze
Senatoren de zomervacantie ingegaan.
Tegenover de politieke en maatschappelijke
machtsverschuivingen, die de oorlog heeft te weeg
gebracht, staan velen onzer nog in angstig af
wachten. Wat zal uit dat nieuwe worden Wat
is er goed, wat is er kwaad) van? Welke nieuwe
verhoudingen zullen tot geleidelijke ontwikke
ling geraken en Welke zullen als onhoudbaar
zijnde, moeten verdwijtaen
De wereld is voortdurende wording. Alles is
vergankelijk, volkomen waar, maar het gaat ons
nu toch Wel wat al te snel. Vandaar bij velen
onzer die levensangst, die bezorgdheid voor de
toekomst, welke zich dikwerf uit in de vraag
van ouders: „Hoe zal het wezen, wanneer onze
kinderen groot zijn, beter of slechter?"
OOok nu nog, evenals voor den oorlogi, is het
ouder-ideaalwerken voor het kind, nu nog,
evenals Vroeger, willen vader en moeder hun kind
op de maatschappelijke ladder een sport hooger,
dan die waarop zij hun leven begonnen, stellen.
Maar er is een zoo sterk element van onzekerheid/
in ons leven geslopen, dat menig ouderpaar vkn.
de toekomst meer vreest, dan hoopt.
Wij moeten die vrees bestrijden en het besef
versterken, dat wat ook worden zal, onze wil
mede beslist over het leven van hen, die onder
onze leiding opgroeien en eenmaal volwassen
zullen zijn. Niet passief, maar actief hebben wij-
ons te gedragen tegenover de dingen om ons heen.
Is niet juist de macht te kunnen wijzigen en
vervormen het milieu, waarin wij leven, wat
de mensch doet verschillen van het dier?
Er zal veel van onze krachten geëischt. wor
den, nu de zekerheid biedende geleidelijke ontwik
kelingsgang verstoord werd en veel opnieuw ge
ordend' en geregeld moet worden voor er weer
sprake kan zijn van een hóóp vol leven voor de
toekomst. Actief in het maatschappelijk leven,
actief in ons eigen leven, met het kind, vooral
met het „groote kind", dat op het punt staat
de band met zijn ouders losser te maken óm
op eigen beenen te kunnen staan en den strijd
om het bestaan aan te vangen, uitgerust met
de wapens hem door zijn ouders geschonken.
Actief zijn in ons leven met de rijipere jeugd.
Niet in den An, dat wij het kind beletten zijn
eigen ik uit te leven en het onze opvattingen
opdringen om van de jongeren copieën te maken
van de ouderen, maar voorbeeld zijn. In den
oudere moet het opgroeiende kind het voorbeeld
zien van wat, met simpele middelen zelfs, ge
maakt kan worden van het leven. Voorbeeld' zijn
in doen en in niet-doen; in uiting en in onder
drukking van onze levensdriften. Dan, maar ook
allleen dan, kweeken wij een sterk geslacht, dat
den zwaarder wordenden last yan het leven tor
sen kan.
Er wordt in onze dagen veel geschreven en ge-
sproken over maatschappelijke vraagstukken, die
om een oplossing vragen. De arbeid van ettelijke
oommissies is aan de verwijdering van wantoe
standen uit onze voKcssamenlèving gewijd, maar
ook de opvoeding van het „groote kind" moet ge
rekend worden tot maatschappelijke vraagstuk-
ken, die oplossing behoeven.
Aan die opvoeding hapert gemis van besef dat
hij zijn leven verdienen moet door daden, dat de
schatten eener hooge beschaving hem niet in den
selioot worden geworpen.
Het groote kind moet leeren actief te zijn. I
Wij ouderen moeten hem ten voorbeeld' zijin. j
Schiphol was ter ©ere van de terugkomst
van het Indië-vliegtuig in feesttooi. Op hef
terrein, vlak bij de plek, waar de H.N.A.D.P.
zou landen, was een soort tribune, een plat- j
form gebouwd, waar gasten plaats hadden ge-
nomen en waar tevens de bemanning van het J
vliegtuig ontvangen zou worden. Daarachter
waren afrasteringen, die de toeschouwers van
het vliegveld scheidden, terwijl langs de af
rasteringen tal van vlaggen stonden gesteld.
Enkele groote Philips luidsprekers vertelden
den volke luidkeels de mededeelingen die op
het platform gedaan werden, waar het ver
wachte toestel het laatst gemeld was, wanneer
bet precies op Schiphol kon lainden, enz., ook
de begroetingsredevoerijngen zouden zij over
het veld doen weergalmen.
Tenslotte vermelden wij nog ,een escadrille
vliegtuigen uit Soesterberg, die aan de Oost
zijde van het vliegveld stonden opgesteld.
Om drie uur stond de menschenmassa en
wachtte. Dank zij het gunstige weer zag het
veld er vroolijfk uit: de vlaggen wapperden
de^luidsprekers spraken, vliegtuigen zonder tal
kruisten in /en door de wolken.
Ongeveer 3 uur kwam de mededeeling „het
vliegtuig is bij Keulen gezien"; een licht ru
moer ging over het veld. De H.N.A.D.P. na
dert dus. Vijf minuten voor vier: „de vliegers
zijn.Venlo voorbij". Goed vier uur komt weer
een mededeeling„de vliegers naderen en wor
den binnen een half uur op het vliegveld ver
wacht."
De spanning op Schiphol stijgt. Optimisten
wenden den hoopvollen blik reeds naar de rich
ting vanwaar het toestel zal moeten komiein.
Doch nog te vroeg; geduld moet men hebben.
Intusschen wordt op de tribune alles voot
de ontvangst in gereedheid gebracht. Tal van
vooraanstaande personen hebben er plaats ge
nomen: de minister van Marine a.i. de beer
Lambooy, vergezeld van zijfn. adjudant lt. t. z.
Ie kl. Vreedede Minister van Waterstaat de
heer Van der Vegte; de burgemeester van Am
sterdam de heer De Vlugt; enkele wethouders,
bestuur van de Kamer van Koophandel; de
Amerikaansche gezant mr. Tobin; de Ameri-
kaansche marine attaché mr. Emmet, sir Sef
ton Brancker, directeur der Ejigelsche bur
gerlijke Luchtvaart en nog vele anderen.
De bloemen die aan de luchtvaarders zul
len worden aaangeboden, worden op een rijtje
gezet, de spreker de heer Johan Bol, die
namens de K.L.M. en het comité Holland-In-
dié de ontvangst regelde had er ongeveer twin
tig op een papiertje staan stelden zich op,
en terwijl dit alles gebeurde werd per luid
spreker den volke kond gedaan van de gebeur
tenissen die stonden te geschieden. Tevens ont
vingen de toeschouwers hierbij den raad bij
het landen van het vliegtuig geen omheiningen
te vei breken, niet oveir velden ejn slooten na
derbij te snellen, daaNdit slechts gevaar zou
opleveren een raadgeving die uitstekend is
opgevolgd, zoodat alles, zooals het bedoeld was,
in de meest volmaakte' orde verliep.
Het toestel nadert.
De laatste berichten waren geweest„het
vliegtuig is Soesterberg voorbij." Daarna kon
het niet lang meer duren of bet moest op,
Schiphol aankomen; het duurde dan ook niet
lang of in de verte in Oostelijke richting
werd een Fokker machine zichtbaar, aan
weerszijden begeleid door twee andere K.L.M.
vliegtuigen. De vliegers naderen: een gejuich
ging onder de duizenden menschen op toen
het groote oogenblik dus aangekomen was. De
H.N.A.D.P. kwam boven het veld, met hoe
den en zakdoeken werd de bemanning toege
wuifd,. die terug groette. Twee groote cirkels
eschreef het vliegtuig boven het terrein, steeds
kwam het lag er,steeds lager, totdat de wielen
den grond raakten. Nog een eind liep het toe
stel door, zwenkte om en kwam niet een bocht
vlak bij de tribune tot stilstand.
De glundere koppen van de vliegers Geysen-
dorfer en ook van Scholte zag men uit de be-
stuurscabine kijken, de heer Van Lear Black
en de overige opvarenden waakten reeds aan
en de overige opvarenden maakten reeds aan
stalten om uit te stappen.
Een daverend geluid ging over het veld bij
het stilhouden van het toestel. De heer PLes-
man snelde toe om als eerste in het toestel de
bemanning de hand te drukken, de heer Jo-
ha i Bol en generaal Snijders verwelkomden
daarna bij het uitstappen de vliegers.
Voor het toestel stonden het eerst de fami
lieleden van de vliegers om hen te begroeten
en nadat dit geschied was, nadat filmdraaiers
dit alles hadden ogepnomen, toog het gezel
schap naar het platform, waar de heer Vpn
Lear Black, de twee vliegers en hun -familie
leden, de mecanicien Weber de heer Baylin
plaats namen en waar de huldiging begon.
De huldiging.
De heer Bol kondigde daar als eerste spre
ker aan generaal J. C. Snijders, die aR gastheer
namens K. L. M. en het Comité Vliegtocht
Nederland—Indië de vliegers verwelkomde in
een in de Engelsche taal uitgesproken rede.
Spr. wenschte allen geluk met hun behouden
terugkeer in het land en mét het schitterend1
succes door hen behaald. Hij dankte de vlie
gers voor hetgeen zijl voor de ontwikkeling
van de luchtvaart en voor de Nederlandsche
luchtvaart in het bijzoïidier gedaan hadden en
overhandigde hen, groote krans met de Neder
landsche en Amerikaansche kleuren.
Daarna was het woord aan den minister van
Waterstaat, mri Van der Vegte.
Den heer Van Lear Black deelde de mi
nister vervolgens mede, dat het de Koningin
behaagd had hem te benoemen tot Ridder in
de Orde van Oranje Nassau, uit erkentelijk
heid voor hetgeen hij voor de luchtvaart deed.
Het vertrouwen, aldus spr„ dat gij,, voortko-i
mende uit een Nederlandsch geslacht, in het
kunnen van de Nederlandsche Luchtvaart Mij
stelde, is gelukkig niet beschaamd.
Vervolgens wendde de minister zich tot Gey
sendorffer, Scholte en Weber, teneinde hen
mede te deelen, dat het de Koningin heeft be
haagd ook hen ter erkenning van hetgeen zij
voor de luchtvaart deden, te benoemen tot Rid
der in de Orde van Oranje Nassau.
Hier volgen nog enkele data omtrent de
rreis heen en terug.
kilom.
1350
1460
15 Juni AmsterdamBudapest
16 BudapestConstantinopel
17 \In Constantinopel opgeh.
18 ConstantinopelAleppo
19 AleppoBagdad'
20 (In Bagdad gebleven.)
21 (Na vertrek terug naar Bagdad'
o wegens motorstoring'.)
22 BagdadBender A bbas
23 Bender A bbasKarachi
24 Karachi-Allahabad
25 Allahabad.Calcutta
26 CalcuttaRangoon
27 RangoonBangkok
28 BangkokSengora
29 SengoraSingapore
30 SingaporeBatavia
1070
800
1590
1180
1600
770
1350
790
865
750
1200
14775
Alhoewel op het door de K.L.M. uitgegeven
routekaartje als totale lengte van het parcours
opgegeven werd 15195 km., wijWzigde de totale
afstajnd zich, doordat Geysendorffer en Scholte
„en route" zijn besloten, den te Constantinopel
verloren dag veer in te halen door van Karachi
direct naar Allahabad- te vliegen en zoodoende
Ambala links te laten liggen. Zoodoende werd
de weg' 420 kilometer korter.
Batavia werd dus bereikt 16 dagen na liet,
vertrek van Schiphol en in 13 vliegdagen. Het
verblijf in Indië duurde van 1 tot en met 5
Juli, dus slechts 5 dagen, waarna op 6 Juli
de terugreis werd' aanvaard. DUe route onderging,
nu in zoover een wijziging, dat van Batavia niet
naar Singapore werd gevlogen, doch rechtstreeks
naar Medan om van die plaats naar Sengora
over te steken. Dit is de route die ook gevolgjd
werd door van der Hoop en Van Weerden Poel
man op hun vlucht van Nederland1 naar Indië
in 1924. De afstand MedanBatavia werd toen
echter gevlogen in twee dagen, met Muntok als
tussehenstation.
De terugtocht van Geysendorffer en Scholte
werd gemaakt in de volgende étappes:
kilom.
6 Juli
Batavia.Medan
1800
7
MedanSengora
563
8
SengoraBangkok
865
9
..(In Bangkok gebleven.
10
BangkokRangoon
790
U
RangoonCalcutta
1350
12
CalcuttaAllahabad
770
13
A llahabadKarachi
1600
14
Karachi—Bender Abbas
1180
15
Bender AbbasBender Dilam
850
16
Bender DilamBasra
240
17
(In Basra gebl. w. zandstorm!.).
18
(In Basra gebl, w. zandstormt),
19
(In Basra gebl. w. zandstorm(.)i
20
BasraBagdad1Aleppo
1283
21
AleppoConstantinopel
1070
22
Constantinop.BudapestNeuronb. 2200
23
Neuren bergAmsterdam
610
14971
Werd de heenreis dus volbracht in 16 dagen,
de thuisreis vroeg 18 dagen, en boekte de Fok
ker-bemanning naar Indië toe 13 vliegdagen, te
rugkomende maakte ze 14 vliegdagen. De af
stand werd iets langer tengjevolge van het feit
dat via Medan werd gevlogen. Als iagprestatie
is de fraaiste étappe geweest die van Neurenberg
naar Amsterdam, toen rond' 2200 kilometer werd
afgelegd.
ONWEER.
Boven dein Zuidoosthoek van Drente heeft
Vrijdagmiddag wij maakten er reeds gewag
van een hevig onweer gewoed, dat ongeveer
twee uren aanhield. Onder Klazienaveen werd
de l-7jarige B. Kamping in huis door den blik
sem getroffen, hij was op slag dood. Zijn moe
der en zij|n zuster werden bewusteloos gesla
gen; zij kwamen na eenigen tijd bij en bleken
geen letsel gekregen te hebben. In de woning
werd verder geen schade aangericht.
Tengevolge van den hevigen slagregen is
de trambaan der Eerste Drentsche Stoom
trammij. onldergespoeld. zoodat het tramverkeer
gestoord werd.
De oogst heeft veel geleden door hagelslag,
waarmee het onweer gepaard ging.
Te Erica zij|n, tengevolge van het inslaan
van den bliksem, de woningen der families
Scholten en De Vries afgebrand. Bij de fa
milie Scholten werden twee kinderen bewus
teloos geslagen; eerst/ laat in den avond kwa
men zij bij. i
Het weer in het buitenland.
Het Noord Westelijk gedeelte van het district
Kleef is door een hevig noodweer geteisterd. Het
geheele gebied lijkt op een groot meer. Het wa
ter kan niet snel wegvloeien, daar de Nijmee.gr
sehe sluizen gesloten zijn. Be schade, aan dién
landbouw berokkend, is buitengewoon groot.
Een hevig noodweer heeft in de buurt Van
Altona groofe verwoestingen aangericht. Vele hui
zen zijn vernield en van een zestigtal huizen
werden de daken afgerukt. Een veertig) meter
hooge schoorsteen is omgewaaid. Een arbeider
werd levensgevaarlijk gewond.
In Oost Pruisen zijn uitgestrekte gebieden over
stroomd. Meer dan 100.000 morgens land staan
onder -water. Bij Osterburg lijkt het la,nd< op een
uitgestrekt meer. In de districten Tanneifbergt
en Lukhiow is de oogst voor een groot gecteelte
vernield.
Opk het gebied van de Midden Elbe heeft on
der overstroomingen te lijden. Het verkeer is
op verschillende plaatsen onderbroken.
In de Altmark is het Wilde Biese Alandbekken
volkomen overstroomd. Het vee moest op de hoogst
gelegen weiden gedreven worden, om tegen ver
drinking behoed te zijn. De districtsstad Oster
burg staat, midden in het water.
In verschillende plaatsen vielen hagelsteenon
en stukken ijs neer.
AUTO TEGEN EEN BOOM.
Gisteravond omstreeks kwart voor achten
kwam op den Rijjksstraatwemg Amersfoort
—Utrecht, bij de villa Kraaiend,orst, tusscheiri
tie Stomperd en Amersfoort, dr. Melchior uit
De Bildt per au tor gereden va'n Amersfoort
in de richting Utrecht. Hij raakte zijn stuur
kwijt en botste in volle vaart tegen een boom.
Dr. Melchior werd uit den wagen geslingerd
en overleed enkele oogenblikken daarna.
Door het plotseling zwenken reed de auto
tegen den wielrijjder Alnema uit Amersfoort,
ide kwam te vallen en met een'ernstige been
wonde en een gebroken been naar het zie-)
kenhuis te Amersfoort is overgebracht.
een brutaal heer.
Ten huize van den heer J. Meester te Me«
demblik vervoegde zich iemand, voorgevende
te zijn opzichter bij de Zuiderzeewerken; hij
wenschte in pension te gaan en daarvoor f 80
per maand te betalen'.
De heer M. ging hierop in, doch kwam tot
üe ontdekking, dat de „opzichter" spoorloos