der kielden Het oudere Kind De Holland-lndië-vlucht Nieuwstijdingen Buitenland (II WlÜüi 1 flf 1040 BEZOEKT de voorwedstrijden onder leiding van den Noord-Hollandschen H ULTRiriAbL IvfaO rmb Athletiekbond, op Zondag 21 Augustus 1927 te Oudkarspel. Plaatselijk üieuws Zaterdag 23 Juli j.l. slaagde te Amsterdam voor de examens handenarbeid Diploma's A. en B., Mej. G. van der Plas, vroeger te Broek op Langendijk, thans onderwijzeres aan een Chr. School te Schiedam. ZITIDSCHARWOUEIE. De collecte, ten bate der bij de Stormramp getroffen s'laehtofefrs, heeft opgebracht een bedrag van f 572.95. Een woord van dank aan allen eu tevens aan de dames en heeren, die de moeite gedaan hebben om tot dit mooie resultaat te komen. BROER OP LANGEiNBIJK. Toen het 9-jarig zoontje van den heer P Dekker trachtte achter op een vrachtauto te klimmen, viel hij er af, maakte een buiteling over den kop en brak daarbij zijn sleutelbeen. BROEK OP LANGENDIJK. Zaterdagavond- geraakte de 91-jarige J. IJfs op het Papenhorn te water. Gelukkig waren er eenige transportarbeiders in de nabijheid, die ijlings toeschoten en .den oude van een wissen dood redden. ZUIDSCHARWOUDiE. (Verbeterd bericht.) Bij het te 's Graven- hage gehouden examen slaagde Mej. N. Ploe ger Pd. voor costumière. Uit den Omtrek. - SINT PANCRAS. Geslaagd voor het examen Boekhouden, af genomen door de Vereeniging van Leeraren in de Handelswetenschappen, gehouden te Alk maar op 26, 27 en 28 Juni, onze plaatsgenoot, de heer K. Bus Jbzn. HEERHUGOWAARD. De bouw eener nieuwe bakkerij voor den hr. Th. P. Heijmans alhier, is opgedragen aan P. Beers, timmerman en aannemer, alhier. Parlementair overzicht 23 aJuli. Niettegenstaande een groot aantal leden „met kennisgeving" afwezig was (lees: reeds,op vacan- tiereis was), heeft de Eerste Kamer in haar laatste vergadering van dit zittingsjaar vrij uit voerig, dikwijls te uitvoerig, bij verschllen.de ont werpen stilgestaan. De comptabiliteitswet en Het ontwerp tot steunverleening aan de Midd-en- standscredietbank, gingen er vrijwel zonder de bat door, doch de interpellatie inzake ae gunning van de brug over de Koninglshaven te Rotterdam heeft een vrij uitvoerige gfedachtenwisseling uit gelokt. Minister Kan erkent de bezwaren tegen overheidssteun aan de binnenlandsche industrie ter wering van buitanland&che concurrenten, doch eischt de vrijheid op om in bijzondere gevallen met groote omzichtigheid dergelijken steun toe te zeggen in het belang van de werkverruiming Eienige sensatie verwekte de bestrijding van den iuterpellant, den socialistisehen wethouder van Rotterdam De Zeeuw, door diens partijgenoot Henri Polak. Uit deze oneenigheid in de socia listische gelederen bleek duidelijk, dat de machtige vakvereenigingsleiders het beginsel (in deze van het gezonde internationalisme) tot bij zaak maken zoodra voor de eigen groep onmid dellijke tastbare materieele voordeelen zijln te ver krijgen en dat de socialistische partijleiders en politici te weinig weerstand tegen dit streven bie den. De poging om loon en arbeidsduur hier uit tè schakelen, moest mislukken, want de langere Iwerkduur en het lagere loon in DuitschlancL zijD nu eenmaal nuchtere feiten. De binnenlandsche nijverheid zag zich hier een belangrijk werk ont gaan, doordat het buitenland tetgtenover onze ar beidsvoorwaarden helaas gemakkelijk goedkoop le veren kan. Zou ons geheele volk moeten bijpassen om liet werk in het land te houdien en daardoor de bezwarende arbeidsvoorwaarden te handha ven, het zou op den duur al heel Weinig in het belang van 's lands welvaart en in de eerste plaats van de arbeiders zeiven zijn. Nog een debatje over het .Wegenfonds en over het zevende leerjaar, en ook de Senaat was door het Werk heen. Officieel is thans ook voor onze Senatoren de zomervacantie ingegaan. Tegenover de politieke en maatschappelijke machtsverschuivingen, die de oorlog heeft te weeg gebracht, staan velen onzer nog in angstig af wachten. Wat zal uit dat nieuwe worden Wat is er goed, wat is er kwaad) van? Welke nieuwe verhoudingen zullen tot geleidelijke ontwikke ling geraken en Welke zullen als onhoudbaar zijnde, moeten verdwijtaen De wereld is voortdurende wording. Alles is vergankelijk, volkomen waar, maar het gaat ons nu toch Wel wat al te snel. Vandaar bij velen onzer die levensangst, die bezorgdheid voor de toekomst, welke zich dikwerf uit in de vraag van ouders: „Hoe zal het wezen, wanneer onze kinderen groot zijn, beter of slechter?" OOok nu nog, evenals voor den oorlogi, is het ouder-ideaalwerken voor het kind, nu nog, evenals Vroeger, willen vader en moeder hun kind op de maatschappelijke ladder een sport hooger, dan die waarop zij hun leven begonnen, stellen. Maar er is een zoo sterk element van onzekerheid/ in ons leven geslopen, dat menig ouderpaar vkn. de toekomst meer vreest, dan hoopt. Wij moeten die vrees bestrijden en het besef versterken, dat wat ook worden zal, onze wil mede beslist over het leven van hen, die onder onze leiding opgroeien en eenmaal volwassen zullen zijn. Niet passief, maar actief hebben wij- ons te gedragen tegenover de dingen om ons heen. Is niet juist de macht te kunnen wijzigen en vervormen het milieu, waarin wij leven, wat de mensch doet verschillen van het dier? Er zal veel van onze krachten geëischt. wor den, nu de zekerheid biedende geleidelijke ontwik kelingsgang verstoord werd en veel opnieuw ge ordend' en geregeld moet worden voor er weer sprake kan zijn van een hóóp vol leven voor de toekomst. Actief in het maatschappelijk leven, actief in ons eigen leven, met het kind, vooral met het „groote kind", dat op het punt staat de band met zijn ouders losser te maken óm op eigen beenen te kunnen staan en den strijd om het bestaan aan te vangen, uitgerust met de wapens hem door zijn ouders geschonken. Actief zijn in ons leven met de rijipere jeugd. Niet in den An, dat wij het kind beletten zijn eigen ik uit te leven en het onze opvattingen opdringen om van de jongeren copieën te maken van de ouderen, maar voorbeeld zijn. In den oudere moet het opgroeiende kind het voorbeeld zien van wat, met simpele middelen zelfs, ge maakt kan worden van het leven. Voorbeeld' zijn in doen en in niet-doen; in uiting en in onder drukking van onze levensdriften. Dan, maar ook allleen dan, kweeken wij een sterk geslacht, dat den zwaarder wordenden last yan het leven tor sen kan. Er wordt in onze dagen veel geschreven en ge- sproken over maatschappelijke vraagstukken, die om een oplossing vragen. De arbeid van ettelijke oommissies is aan de verwijdering van wantoe standen uit onze voKcssamenlèving gewijd, maar ook de opvoeding van het „groote kind" moet ge rekend worden tot maatschappelijke vraagstuk- ken, die oplossing behoeven. Aan die opvoeding hapert gemis van besef dat hij zijn leven verdienen moet door daden, dat de schatten eener hooge beschaving hem niet in den selioot worden geworpen. Het groote kind moet leeren actief te zijn. I Wij ouderen moeten hem ten voorbeeld' zijin. j Schiphol was ter ©ere van de terugkomst van het Indië-vliegtuig in feesttooi. Op hef terrein, vlak bij de plek, waar de H.N.A.D.P. zou landen, was een soort tribune, een plat- j form gebouwd, waar gasten plaats hadden ge- nomen en waar tevens de bemanning van het J vliegtuig ontvangen zou worden. Daarachter waren afrasteringen, die de toeschouwers van het vliegveld scheidden, terwijl langs de af rasteringen tal van vlaggen stonden gesteld. Enkele groote Philips luidsprekers vertelden den volke luidkeels de mededeelingen die op het platform gedaan werden, waar het ver wachte toestel het laatst gemeld was, wanneer bet precies op Schiphol kon lainden, enz., ook de begroetingsredevoerijngen zouden zij over het veld doen weergalmen. Tenslotte vermelden wij nog ,een escadrille vliegtuigen uit Soesterberg, die aan de Oost zijde van het vliegveld stonden opgesteld. Om drie uur stond de menschenmassa en wachtte. Dank zij het gunstige weer zag het veld er vroolijfk uit: de vlaggen wapperden de^luidsprekers spraken, vliegtuigen zonder tal kruisten in /en door de wolken. Ongeveer 3 uur kwam de mededeeling „het vliegtuig is bij Keulen gezien"; een licht ru moer ging over het veld. De H.N.A.D.P. na dert dus. Vijf minuten voor vier: „de vliegers zijn.Venlo voorbij". Goed vier uur komt weer een mededeeling„de vliegers naderen en wor den binnen een half uur op het vliegveld ver wacht." De spanning op Schiphol stijgt. Optimisten wenden den hoopvollen blik reeds naar de rich ting vanwaar het toestel zal moeten komiein. Doch nog te vroeg; geduld moet men hebben. Intusschen wordt op de tribune alles voot de ontvangst in gereedheid gebracht. Tal van vooraanstaande personen hebben er plaats ge nomen: de minister van Marine a.i. de beer Lambooy, vergezeld van zijfn. adjudant lt. t. z. Ie kl. Vreedede Minister van Waterstaat de heer Van der Vegte; de burgemeester van Am sterdam de heer De Vlugt; enkele wethouders, bestuur van de Kamer van Koophandel; de Amerikaansche gezant mr. Tobin; de Ameri- kaansche marine attaché mr. Emmet, sir Sef ton Brancker, directeur der Ejigelsche bur gerlijke Luchtvaart en nog vele anderen. De bloemen die aan de luchtvaarders zul len worden aaangeboden, worden op een rijtje gezet, de spreker de heer Johan Bol, die namens de K.L.M. en het comité Holland-In- dié de ontvangst regelde had er ongeveer twin tig op een papiertje staan stelden zich op, en terwijl dit alles gebeurde werd per luid spreker den volke kond gedaan van de gebeur tenissen die stonden te geschieden. Tevens ont vingen de toeschouwers hierbij den raad bij het landen van het vliegtuig geen omheiningen te vei breken, niet oveir velden ejn slooten na derbij te snellen, daaNdit slechts gevaar zou opleveren een raadgeving die uitstekend is opgevolgd, zoodat alles, zooals het bedoeld was, in de meest volmaakte' orde verliep. Het toestel nadert. De laatste berichten waren geweest„het vliegtuig is Soesterberg voorbij." Daarna kon het niet lang meer duren of bet moest op, Schiphol aankomen; het duurde dan ook niet lang of in de verte in Oostelijke richting werd een Fokker machine zichtbaar, aan weerszijden begeleid door twee andere K.L.M. vliegtuigen. De vliegers naderen: een gejuich ging onder de duizenden menschen op toen het groote oogenblik dus aangekomen was. De H.N.A.D.P. kwam boven het veld, met hoe den en zakdoeken werd de bemanning toege wuifd,. die terug groette. Twee groote cirkels eschreef het vliegtuig boven het terrein, steeds kwam het lag er,steeds lager, totdat de wielen den grond raakten. Nog een eind liep het toe stel door, zwenkte om en kwam niet een bocht vlak bij de tribune tot stilstand. De glundere koppen van de vliegers Geysen- dorfer en ook van Scholte zag men uit de be- stuurscabine kijken, de heer Van Lear Black en de overige opvarenden waakten reeds aan en de overige opvarenden maakten reeds aan stalten om uit te stappen. Een daverend geluid ging over het veld bij het stilhouden van het toestel. De heer PLes- man snelde toe om als eerste in het toestel de bemanning de hand te drukken, de heer Jo- ha i Bol en generaal Snijders verwelkomden daarna bij het uitstappen de vliegers. Voor het toestel stonden het eerst de fami lieleden van de vliegers om hen te begroeten en nadat dit geschied was, nadat filmdraaiers dit alles hadden ogepnomen, toog het gezel schap naar het platform, waar de heer Vpn Lear Black, de twee vliegers en hun -familie leden, de mecanicien Weber de heer Baylin plaats namen en waar de huldiging begon. De huldiging. De heer Bol kondigde daar als eerste spre ker aan generaal J. C. Snijders, die aR gastheer namens K. L. M. en het Comité Vliegtocht Nederland—Indië de vliegers verwelkomde in een in de Engelsche taal uitgesproken rede. Spr. wenschte allen geluk met hun behouden terugkeer in het land en mét het schitterend1 succes door hen behaald. Hij dankte de vlie gers voor hetgeen zijl voor de ontwikkeling van de luchtvaart en voor de Nederlandsche luchtvaart in het bijzoïidier gedaan hadden en overhandigde hen, groote krans met de Neder landsche en Amerikaansche kleuren. Daarna was het woord aan den minister van Waterstaat, mri Van der Vegte. Den heer Van Lear Black deelde de mi nister vervolgens mede, dat het de Koningin behaagd had hem te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, uit erkentelijk heid voor hetgeen hij voor de luchtvaart deed. Het vertrouwen, aldus spr„ dat gij,, voortko-i mende uit een Nederlandsch geslacht, in het kunnen van de Nederlandsche Luchtvaart Mij stelde, is gelukkig niet beschaamd. Vervolgens wendde de minister zich tot Gey sendorffer, Scholte en Weber, teneinde hen mede te deelen, dat het de Koningin heeft be haagd ook hen ter erkenning van hetgeen zij voor de luchtvaart deden, te benoemen tot Rid der in de Orde van Oranje Nassau. Hier volgen nog enkele data omtrent de rreis heen en terug. kilom. 1350 1460 15 Juni AmsterdamBudapest 16 BudapestConstantinopel 17 \In Constantinopel opgeh. 18 ConstantinopelAleppo 19 AleppoBagdad' 20 (In Bagdad gebleven.) 21 (Na vertrek terug naar Bagdad' o wegens motorstoring'.) 22 BagdadBender A bbas 23 Bender A bbasKarachi 24 Karachi-Allahabad 25 Allahabad.Calcutta 26 CalcuttaRangoon 27 RangoonBangkok 28 BangkokSengora 29 SengoraSingapore 30 SingaporeBatavia 1070 800 1590 1180 1600 770 1350 790 865 750 1200 14775 Alhoewel op het door de K.L.M. uitgegeven routekaartje als totale lengte van het parcours opgegeven werd 15195 km., wijWzigde de totale afstajnd zich, doordat Geysendorffer en Scholte „en route" zijn besloten, den te Constantinopel verloren dag veer in te halen door van Karachi direct naar Allahabad- te vliegen en zoodoende Ambala links te laten liggen. Zoodoende werd de weg' 420 kilometer korter. Batavia werd dus bereikt 16 dagen na liet, vertrek van Schiphol en in 13 vliegdagen. Het verblijf in Indië duurde van 1 tot en met 5 Juli, dus slechts 5 dagen, waarna op 6 Juli de terugreis werd' aanvaard. DUe route onderging, nu in zoover een wijziging, dat van Batavia niet naar Singapore werd gevlogen, doch rechtstreeks naar Medan om van die plaats naar Sengora over te steken. Dit is de route die ook gevolgjd werd door van der Hoop en Van Weerden Poel man op hun vlucht van Nederland1 naar Indië in 1924. De afstand MedanBatavia werd toen echter gevlogen in twee dagen, met Muntok als tussehenstation. De terugtocht van Geysendorffer en Scholte werd gemaakt in de volgende étappes: kilom. 6 Juli Batavia.Medan 1800 7 MedanSengora 563 8 SengoraBangkok 865 9 ..(In Bangkok gebleven. 10 BangkokRangoon 790 U RangoonCalcutta 1350 12 CalcuttaAllahabad 770 13 A llahabadKarachi 1600 14 Karachi—Bender Abbas 1180 15 Bender AbbasBender Dilam 850 16 Bender DilamBasra 240 17 (In Basra gebl. w. zandstorm!.). 18 (In Basra gebl, w. zandstormt), 19 (In Basra gebl. w. zandstorm(.)i 20 BasraBagdad1Aleppo 1283 21 AleppoConstantinopel 1070 22 Constantinop.BudapestNeuronb. 2200 23 Neuren bergAmsterdam 610 14971 Werd de heenreis dus volbracht in 16 dagen, de thuisreis vroeg 18 dagen, en boekte de Fok ker-bemanning naar Indië toe 13 vliegdagen, te rugkomende maakte ze 14 vliegdagen. De af stand werd iets langer tengjevolge van het feit dat via Medan werd gevlogen. Als iagprestatie is de fraaiste étappe geweest die van Neurenberg naar Amsterdam, toen rond' 2200 kilometer werd afgelegd. ONWEER. Boven dein Zuidoosthoek van Drente heeft Vrijdagmiddag wij maakten er reeds gewag van een hevig onweer gewoed, dat ongeveer twee uren aanhield. Onder Klazienaveen werd de l-7jarige B. Kamping in huis door den blik sem getroffen, hij was op slag dood. Zijn moe der en zij|n zuster werden bewusteloos gesla gen; zij kwamen na eenigen tijd bij en bleken geen letsel gekregen te hebben. In de woning werd verder geen schade aangericht. Tengevolge van den hevigen slagregen is de trambaan der Eerste Drentsche Stoom trammij. onldergespoeld. zoodat het tramverkeer gestoord werd. De oogst heeft veel geleden door hagelslag, waarmee het onweer gepaard ging. Te Erica zij|n, tengevolge van het inslaan van den bliksem, de woningen der families Scholten en De Vries afgebrand. Bij de fa milie Scholten werden twee kinderen bewus teloos geslagen; eerst/ laat in den avond kwa men zij bij. i Het weer in het buitenland. Het Noord Westelijk gedeelte van het district Kleef is door een hevig noodweer geteisterd. Het geheele gebied lijkt op een groot meer. Het wa ter kan niet snel wegvloeien, daar de Nijmee.gr sehe sluizen gesloten zijn. Be schade, aan dién landbouw berokkend, is buitengewoon groot. Een hevig noodweer heeft in de buurt Van Altona groofe verwoestingen aangericht. Vele hui zen zijn vernield en van een zestigtal huizen werden de daken afgerukt. Een veertig) meter hooge schoorsteen is omgewaaid. Een arbeider werd levensgevaarlijk gewond. In Oost Pruisen zijn uitgestrekte gebieden over stroomd. Meer dan 100.000 morgens land staan onder -water. Bij Osterburg lijkt het la,nd< op een uitgestrekt meer. In de districten Tanneifbergt en Lukhiow is de oogst voor een groot gecteelte vernield. Opk het gebied van de Midden Elbe heeft on der overstroomingen te lijden. Het verkeer is op verschillende plaatsen onderbroken. In de Altmark is het Wilde Biese Alandbekken volkomen overstroomd. Het vee moest op de hoogst gelegen weiden gedreven worden, om tegen ver drinking behoed te zijn. De districtsstad Oster burg staat, midden in het water. In verschillende plaatsen vielen hagelsteenon en stukken ijs neer. AUTO TEGEN EEN BOOM. Gisteravond omstreeks kwart voor achten kwam op den Rijjksstraatwemg Amersfoort —Utrecht, bij de villa Kraaiend,orst, tusscheiri tie Stomperd en Amersfoort, dr. Melchior uit De Bildt per au tor gereden va'n Amersfoort in de richting Utrecht. Hij raakte zijn stuur kwijt en botste in volle vaart tegen een boom. Dr. Melchior werd uit den wagen geslingerd en overleed enkele oogenblikken daarna. Door het plotseling zwenken reed de auto tegen den wielrijjder Alnema uit Amersfoort, ide kwam te vallen en met een'ernstige been wonde en een gebroken been naar het zie-) kenhuis te Amersfoort is overgebracht. een brutaal heer. Ten huize van den heer J. Meester te Me« demblik vervoegde zich iemand, voorgevende te zijn opzichter bij de Zuiderzeewerken; hij wenschte in pension te gaan en daarvoor f 80 per maand te betalen'. De heer M. ging hierop in, doch kwam tot üe ontdekking, dat de „opzichter" spoorloos

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 2