mmmmp met Uw KEEL moet houden. En dan moeten wij! verklaren, liat de belangen der schipperij de belangen van onze streek zijn. iWanneer wij wekelijks in de krant lezen het staatje van door de sluis gtegane tonnen gToenten, dan is d,it een groot kwantum. E® al was het I dan ook maar 10 jpCt. van onzen afvoer, dan I !was dit nog van groeit belang Voor onze pro ducten. leftere vooruitgjang van onzen afvoer be- teekent winst. De ijsgang in den winter bij' de Zes "Wielen is de vloek van onze streek. Dat kost ons in djen winter machtig veel. E® de groote vaart geraakt niet zoo gauw dicht, waardoor dit nadeel wordt opgeheven. Het is onmogelijk, de waarde in cijfers uit te drukken, wanneer de producten goed weggevoerd worden. De kanalen zullen dieper zijn dan het vaarwa ter van thans, waardoor grooter schepen kunnen varen en het vervoer sneller gaat. Em wanneer de handel op 'Engeland zich nog meer uitbreidt, dan wat hij nu is, dan zullen de kanalen zeker van groote beteaken is blijken te 2ijn. Het snelvervoer is aangewezen op de wegen, !maa,r het is altijd een feit geweest, dat het ver voer te water goedkooper is, en zal de handel hiervan zéker profiteeren.'Hadden "wij reeds.de kanalen, onze motorschippers gingen "misschien reeds verder 'de rivieren opldan thans. Met het oog op dit alles wil ik gaarne medje- werken aan de totstandkoming van deze plan nen. iWelk een groot voordeel zal er diet aan ver bonden zijn, alleen al reeds voor den. aanvoer van drqos rod aapje uafiui ;aoui n^j •jsewps'unxj en alleen als Westfriesland doorgraven is met kanalen, zal ook deze aanvoer goedkoöper zijn. §pr. wijst er tenslotte op dat het een plah is door deskundigen samengesteld en wijst dan nog op 'liet vervoer per schip in 1920 vanaf den N. M.B. 1400 wagons en vanaf de L.G.C. 2200 wagons. De schae moet voor de baet. De heer Kramer begint ook met het voorstg] van B. en W. toe te juichen. Heb ik zoo ver vólgt. liij f 1700 wel wat veel gevonden, een bedrag van f 600 vind ik niet hoog. Wanneer de toestand zoo- is, dat het plan niet zal afstuiten op die gemeenten, die niets of misschien gedeel telijk zuilen bijdragen, dan vertrouw ik dat èn Provincie èn Rijk het overschot voor hun reke ning zullen nemen. Voor mij staat het vast dat er groote voordee le® aan de kanalisatie zijh verbonden, al zijn deze op het ©ogenblik niet onder cijfers te bren gen. Hebben wij eenmaal de kanalen, dan zal daarmede zeker het- verkeer te water vooruitgaan. Steeds'•ds er nog een tekort aan schteepsruimte. En, wanneer wij dan de cijfers zien, dat vanaf Noorder mark thond en L.G.C. ieder 1/3 van de producten per Schip is verzonden, dat vólgens de cijfers van den ingenieur 35 pCt. te water j gaa't, dan kan men niet zeggen, dat dit niet veel is. De schippers en motoren worden echter niet ge teld. Er wordt wel gezien wat er per spoor gaat, maar er wordt weinig aandacht geschonken aan het vervoer Ie water, hoewel iedtere Week dit 60 a 40 pCt. van de aangevoerde producten be draagt. Wat de export- naar Engeland betreft, ongeveer 70 a 80 pCt. van deze producten wordt per schip naar de boot in Rotterdam gevoerd. En nu het snelvervoer. Wanneer men morgen voor Engeland in de boot moet laden, dan ligt de motor morgen om 8 uur langszij, terwijl de trein niet eerder aahkoimt dan om 10 uur. De "Z motorboot komt nooit te laat, taiaar de wagond II met groenten blijven dikwijls staan, zoodat oók ff hieruit blijkt, dat ®e kanalen voor den export op Engeland van groot nut zullen zijn. Het vervoer uit De Streek gaat'niet te water. H Wanneer er aardappelen vandaar en vanaf Lan- H gendijk naar Engeland moeten worden verzon- den, dan gaan ze van hier per schip, en de wa ff gons van uit De Streek blijven in Amsterdam ff staan, zoodat de Langendijker aardappelen wor- m den verzonden en de andere niet. tEh wat dan ook het bezwaar van De Streek betreft tegen het kanaal, dat -dwars doorde lan ds d©r ij en zal gaan. dat komt hoofdzakelijk voort H uit het feit, dat men daar ihet vervoer te water H niet kent. Maar dan is dat bezwaar ook overdreven. Het ff is een kwestie van onkunde in de belangen van ff De Streek, verbonden aan "het vervoer per schip. Wianneer het kanaal _er eenmaal is, en men zich i.l za lhebben leeren aanpassen, zal ook daar het ff oordeel zich zeker wijzigen. ff Het direct belang valt dan ook-niet onder cij- M fers te brengen. -Wat hu de sympathie van ónze bevolking be ff treft, waarop door den hear Groen wprdt ge- wezen, wanneer (wlij ons 'daardoor laten leiden, ff' dan was er thans waarschijnlijk geen Waterlei- JÉ ding, geen gas en geen electrióiteit. De groote massa is niet op de hoogte en doet ook geen ff moeite om op de hoogte te kómen, en wanneer H daarbij ae menschen worden voorgelicht door te- H genstandens, een voorlichting die zeker invloed a uitoefent, dan zal die sympathie nog langer ifit- H blijven. Voor ónze streek is er een- groot ^belang in ge il legen. |F!n nu mag men zeggien, dat onze vaartuigen (f hiet geschikt zijh voor het verkeer op 'de groote kanalen, zoo goéd als voorheen, zullen deze gelei- delijk, voor velen onmerkbaar, hieraan worden 4 aangepast. Het- eetiige is, dat om de groote vaartuigen ff door te laten, de Broeker sluis van '3.18 M. op H 3.50 M. zal moeten worden gebracht. De «Lus in Noordscharwoude is pas vergroot. En dat is f> tóch niet zoo'n groot offer voor een gemeente, om daarop het plan te laten vallen- Er komen reeds grootere schepen, dan wij hier óver het algtemeten gewend zijn, maar deze gaan door de sluis te Noordscharwoude, omdat ze niet door die van Broek kunnen- -Mat hetgeen ik thans naar voren'heb gebracht, vertrouw ik, dat de sympathie van de burgerij zich ook zal uiten ten voordeele van de sfclhip'perij. Eln ik heb hiermede niet willen zeggen, dat het uitsluitend een belang is vioor de schipperij, het is een groot algerfieen belang. Wat de producten -betreft, weet men niet wat voor belang er aan de kanalen is verbonden., Misschien wordt de teelt van winteraardappelen er door bevorderd, omdat men dan beter kan vervloeren. Men weet niet hoe er een verandjering ten goede kan komen. Nu is men aangewezen op het vervoer per spoor. Daar mankeert ook nog wel wiat aan. Het vervoer per boot gaat even snel. Eh dan is het ook best mogelijk dat onze schepen nog ver der den Rijn opgaan, naar Keulen en het Ruhr- gebied, terwijl er andere mogelijkheden worden geopend mei het verkeer op Eriesland en 'Ov'er- ijsdl, vergeleken bij thans. Wanneer wij eenmaal schepen hebben, die góed zijn, dan zullen wij ook België kunnen bevaren met eigen schepen, zullen wij Brussel en Ant werpen kunnen bereiken. En waarom gaat er van onze groenten thans niets per spoor naar Amsterdam. Ojmdat men niet vlug genoeg den Volgenden morgen aan de max-kt kan zijn. Wanneer de mogelijkheid van vervoer 'te water er is, zal die ook worden toe gepast niet alleen, maar ookmeer worden uii ge hreid. Gezien de voortvarendheid van onze schippers, zullen, wanneer wij eenmaal in het bezit zijn van de kanalen, de producten oók in andere sle den en in het buitenland per schip kunnen worden aangevoerd. En zegt het 'betere vervoer per schip ons ook niets? De groenten kómen uit het schip zooals ze er ingaan, ze'hebben er niets in, te lijden/ Dat is niet nij het vervoer per spoor het geval. Men zou kunnen huilen, wanneer men zag, 'hoe onze producten soms elders ter markt kojmen. Het vervoer per schip komt ten goede aan den naam van ons product. Hejt mag een offer zij® voor de gemeente, maar het is voor den tuinbouw vólkomen gemo tiveerd en anardoor wordt het algemeen belang gediend. (Vanaf de publieke tribune worden door Kor- «•er eenige «vorder; gesproken hetgeen -den voorz hem doet waarschuwen, daar hij anders verwij derd zal worden. De heer Groen vindt het jammer, dat er door 'den heer 'Kramer zoo sterk den nadruk is' gelegd oip het feit, als zou hij gezegd hebben, dat de schippers niet in. tel waren. Dat is niet het ge val en dat heerscïit oók niet onder het publiek. Men kan alle hulde brengen aan de schipperij. Maar /hen behoeft geen pleidooi alleen 'op te hangen voor de schippers. Voor hen alleen wor den de kanalen niet gemaakt. Vooral mag niet vergdten worden, dat thans de klein-schipperij veel voordeel geniet van de overlading vanuit de groote kanalen, en "dan 'zal zij 'dat sttraks moeten missen. Het nadeel is dat velen met hun kleine schuitjes niet langs 'de kanalen naar de veiling kunnen gaan en zal men deze noodgedwongen moeten vergrooten. Zeker mag men dat niet overwegten, wanneer men het algemeen belang gaat erkennen. Em nu ontken ik niet geheel het nut van de 'kanalen, maar daarnaar wil ik het offer voor onze ge meente niet afwegen. Men moet het beschouwen uiti Jv et oogpunt van een streek'belang. Mijn groote bezwaar Is, dat liet kanaal niet bij de veiling komt en daardoor de producten altijd in de groote vaartuigen zullen moeten wor den overgeladen. En dat bezwaar blijft. Daarbij heb ik mij ook afgevraagd of het nu wel direct oooaig is een plan van 151/2, m'illioen te ontwerpen? Had het niet meer geleidelijk kunnen gebeuren? 'Een indirect belang is er altijd aan verbanden. Maar wij hebben voor meer "dingen gestaan, die een offer vroegen, en hebben wijl ons altijd afge vraagd of de voordeele® wel tegten het offer opwogen. Ik zie in de naaste toekomst geen voordeden voor ons in de kanalisatie. Het gaat thans over een gewichtig punt. De raad komt aanstonds te staan tegenover een be slissing, waarbij een offer wordt gevraagd- voor 40 jaar. Nu betreur ik wat er straks is voorge vallen, maar de raad is daardoor onvoltallig ge worden. E® waarschijnlijk zal men 'besluiten lol: het brengen van 'dit óffer, en men niet weet of het de instemming heeft van "den gehieel-en raad- "Wanneer ik tot de voorstanders! behoorde, zou ik er ook tegen op zien mee te werken aan het nemen van een besluit, waarbij men niet het gevoelen van den geheelen raad- bent. Spr zou daarom liever de beslissing willenaanhlou dón tot de volgende vergadering. De voorz. antwoordt den heer Groen, dat de raad wettig bijeen is geroepen. Er is thans geen motief aanwezig om de beslissing te verschuiven. Het zou een ander geval zijn, wanneer de afwe zigheid van de andere hoeren voortkwam uit ziekte en zou 'ik er voor kunnen zij®. De heeren hé 5 ben de beenèn genomen, en ik geef den raad ernstig in overweging, door 'het wegloopen van 2 leden «ie beslissing niet uit te.stellen tot de volgende vergadering. De heer Groen. "Wat de reden is, maakt mij niet uit. Ex is natuurlijk nog een middel om den raad onvoltallig te maken, hoewel ik bij voor baat zeg, aan een dergelijke demonstratie niet mede te zullen doen. (Dan spreekt de heer Korver weer, en verzoekt den voorz. hem, de zaal te verlaten. Waar K. weigert, wordt hij door don veldfwiachter wegge leid, ornaat dit. zooals hij zegt-, deftig staat. De heer Groen zegt na dit incident, waarbij de vergadering teen óogtenblik werd geschorst, nóg eens, aan een dergelijke demonstratie niet te zul len meedoen, hoewel men daartoe zekter eenigten prikkel zou kunnen gevoelen- Hij1 dringt nogmaals aan op aanhouding. De voorz. spreekt zijn spijt uit, dit uit den/ mond van den heer Groen te moeten vernemen. Dte heer Bekker herinnert er dan aan dat ex door ingenieur Ringers oók gesproken is over het tekort. Nu gaat het over Tt algemeen ov'er de tuinbouwbelangen. Om nu dezetekorten aan te vullen, zou men misschien de producten met Vi pGt. meer kunnen Belasten, hoewel spr. er kent, dat «leze al tamelijk belast zijxr. "De heer Zeeman meent dat -men niet uitsluitend een pleidooi behoeft te hoxidlem voor de schipperij, want het is een algemeen belang- Maar beide belangen grijpen in elkaar. 'Het belang 'van de schipperij is het belang van «mze tuinbouwstreek. Wanneer men het initiatief ziet van schip pers ,dan moet men dat bewonderen. Hun be langen loopen parallel met die van den tuin bouw. In de overlading zie ik absoluut ge'en gevaar. Er is vólk genoeg om in korte spanne tijds de schepen van 80 ton vol te laden. Veel menischen staan er klaar om voor een spoedig vervoèr te zorgen. De wisselbouw en herfstbohw kan van veel belang voor onS worden. Wijl moe ten alle mogelijke middelen betrachten om ie concurrentie te kunnen weerstaan., Speel niet I De meeste aandoeningen van de keel doen zich in sterke mate in het alge meen gestel voelen en verminderen daardoor het weerstandsvermogen van den lijder. Wie een aandoening der keel niet reeds bij het begin met de juiste middelen bestrijdt, stelt zich aan ge vaarlijke gevoljen bloot. Neemt men echter tijdig de uit zuivere plan tensappen bereide Akker s Abdijsiroop, dan brengt men daarmee n et alleen een ziektekiem-doodende, maar tevens een algemeen versterkende en dus het weerstands vermpgen verhoogende mid del in het lichaam. In enkele dagen kan een beginnende keelaandoeningheesch- heid, keelpijn, prikkelhoest verdwijnen door het gebruik van de krachtige AKKER*5 Voorde Borst. Per koker: f 1.50, f 2.75, f 4.50 Men probeert de tarieven van de 'spoorwegen verlaagd te krijgen, en met het een te doen be hoeft men het andere niet te laten- Aanstonds zal het voorstel van B. èn W. wor de® aangenomen en is 't absoluut geen kwestie van doordrijven. Van de 2 weggeloopen raadsleden w-as er 1 niet aanwezig op de vergadering, met ingenieur Ringers, en heeft hij verzuimd de noodige in lichtingen aan te kooren- Wanneer nu op die vergadering bericht van verhindering zou zijn gedaan, zou ook ik ér tegen op kien nu een be slissing te nemen. Hun Weggaan betreurde ik straks met liet oog op de verdere agenda. Diient men zoo het al gemeen belang? Laat men de algtemeene groote belangen blijven dienen. Men zit hier niet meer als individueel persoon, maar als publiek mensch, e® dat dient men te begrijpen bij al z'n hande lingen. (T|hans is de dag v ex-schenen een beslissing te nemen en ik waag mjj aan de beslissing. De heer Kramer zegt te hebben wéergogevfen hoe men over 't algemeen over de schipperij denkt, zonder nu daarmee den heer Groen te bedoelen. Maar men weet niet- wat ,de schipperij doet. 'De schippers doen wel eens iets anders dan alleen langs 'den Langendijk varen. En -dat is nooit doorgedrongen 'tot het publiek. Het publiek is niet op de hoogte van het belang Van «ie sdh'ip- perij voor onze streek. Wat het aanhouden van het nemen van een besluit betreft ,kan ik mij: volkomen ®iet den heer Zeeman vereenigen. Danzou men 3e vól gende vergadering opnieuw met de besprekingen kunnen beginnen. De reden va® on voltalligheid wil ik niet als reden aannemen, en "kunnen wij gerust nu een beslissing nemen. Het voors'iel 'van den heer Groen wordt niet ondersteund. Het voorstel van B. en Wi. wordt hierna aan genomen met de heeren Kralmer, Zeeman en Bek ker voor, de heeren "Kroon en Xlroen tegen. De voorz. noopt dat in de toekomst mag blij ken, dat iait besluit een goed en nuttig besluit is geweest. Benoeming personeel vervolgonderwijs. B. en 'W, stellen voor als hoofd te benoemen het 'hoofd der o. I. schóól Ronaud en "als onder wijzeres mej. Vos van Zon. De heer Groen herinnert aan de door hem bij de rekening gemaakte opmerking, dat het aantal kinderen niet in verhouding s'taat 'tot het 6edrag, en desnoods te corobineeren met an- I dere gemeenten. Spr. vraagt hoe 'het met het onderzoek staat, dat zou worden ingesteld. De voorzitter gelooft niet, dat een onderzoek in deze is toegezegd. Wel is gezegd, dat wanneer er minder leerlingen waren dan 10, men eventueel zou kunnen combineeren met Noordscharwoude. De heer Gr«>en antwoordt, dat zijn gedachte was, zoo er 11 of 12 leerlingen waren,, eveneens combinatie zou worden gezocht. Spr. vraag't of het aantal voldoende is. J Voorz. antwoordt dit niet te weten. Is het aantal minder dan 10, dan wordt geen onderwijs gegeven. B. en W. zullen dan waarschijnlijk met i het voorstel komen, het vervolgonderwijs óp te heffen. Naar bekomen inlichtingen van de hoóf- j. den van ®e scholen is combinatie niet gewenséht, omdat «tan eerste veréisefxte is dat |de leerkraóh- ten moeten weten, wat er in een leerling zit. Wiij moeten thans afwachten hoe gjroot de deelname I zat zijn. Overeenkomstig de voordracht van B. eh W. I wordt hierna het personeel benoemd, i Voorstel van B. en W;. tot wijziging, van de verordening op de heffing van opcenten op. "Ie j perseneele belasting. j De voorz. vermoed dat het den leden bekendl j zal zijn waarom B. en Wj. met dit voorstel ko- men. Dte aandrang hiertoe moet gèzocht worden in de verlaging «lezer belasting door het rijk, waardoor de gemeente een mindere ontvangst zal hebben te boeken. Gelukkig is deze verlaging niet Van kracht voor '27, maar gaat in 1 Januari 1928. Een belangrijk minder bedrag aan inkomsten zou moeten worden geboekt, wanneer Me veror dening «mgewijzigd bleef. Was vocxr 'deze ge meente, die in de 7e klasse staat, het onbelast gedeelte f75, dit is thans gebracht op f 100, en vele perceelen zullen hierdoor buiten de be lasting vallen. Daarbij moet ook in aanmerking genomen worden, dat niet het bedrag, dat aan huur betaald wordt, wordt gerekend, maar dat waarop de schatters het [hebben geschat. 'Zoo o.a -bedraagt de huur voor 'de ambtswoning f 600, terwijl de schatting f 350 is. De opcenten zijn thans als volgt geregeld. 50 bij minder dan *- f 150. 64 tusschen f 150—f 175.- 78 - 175200.—' 29 - 200— 225.— 100 - 225250.— 120 voor meer dan f 250. Dóór B. en W. wordt voorgesteld: 50 voor minder dan f 125. 65 tusschen f 125f 150. 80 - 150—f 175.— 95 - 175—f 200.— 115 - 200— f 225.— 130 voor meer dan f 225. Zou de opbrengst 'nog lager zijh, dan werd ontvangen, zoo zal men 't volgend jaar moeten wijzigen, en is de opbrengst meer eveneens. E-clrter is dit nog een groote verlaging bij wat het voor "1920 was. T,oen w<as dte regeling: 50 voor minder dan f 100. 85 tusschen f 100f 150.— 120 voor meer dan f 150. terwijl de vroorgestelde regeling luidt van 130 opcenten bij meer dan f225. Op een vraag van den heer Zeeman, hoeveel 't vorig jaar is ontvange®, antwoordt Voorzitter f 1985.55. Die heer Groen zegt zich niet te zullen verzetten hoewel het onsympathiek aandoet, dat als* het rijk gaat verlagen, "de gemeente gaat verhoogen. Spr. meent '-t 'te moeten zien als noodzaak. De vraag is dan maar of me®, zij® huishouding 'niet anders dient in te richten. Het 'bedrag is spr. te gering om zich te verzette®, omdat het prac- practisch anders zal neerkomen op een verhoo ging van de inkomstenbelasting. Tie voorz. doet dan nog de mededeeling, ®oe- wel men zeer voorzichtig moet zijn, dat de kwes tie van de financieele verhouding tusschen rijk I en gemeente «yp het punt staat beslist te wor den, hetgeen een aanzienlijke verlichting voor de gemeenten zal beteekenen. Het voorstel wordt hierna met allen voor aan genomen, waarna sluiting der vergadering volgt. (Zeker had men alle verwachting Van deze vergadering mogen koesteren, want het toeval wilde dat de zitting wercl gehóuden op Groote Verzoendag. Het noodlot heeft 'het echter an- "Verslaggever). Uit den Omtrek ZIJDEWIND. Het duóoele wooiüiuis, erf en tuin, groot 7.60 Ara, staande in de Moerbeek, gem. Barsinger- 'hörn, eigendom van de erven van Koen Meiten, is Dxnderaagmid) lag alhier publiek door Nota ris Hilbrand van Obdam gevóild, is gekocht door Mevrouw J. Nagelhout te Amsterdam vóór f 835. OUDE NIEEiORP. Dte landkmwwintercursus, giegteven door de ge meente, is deze week heiwat met 15 leerlingen. Het onderwijs wordt gegeven Moór aten Heer I. J Sehroevers, H. der School alhier. OUDE NIHBORP. Het hexhalingsondferwijs voor de schoolvrije jeugd is Donderdagavond aangevangen met 12 leerlingen. PlaatseBijk Nieuws ZUIDiSCHARWOUDE, Dte levering van 19000 Kg. anthracietnootjea II en 1500 Kg. Authracieinootjes III voor de tuinbouwvereeniging ,yd« Toekomst" is gegund aan den heer Ju. Zijp, brandstoffenhandel alhier. ZUIDSCHARWOUDiE- Burgemeester en Wethouders maken bekend, dat er Woensdag 19 October, 's middags 2 uur in een der lokalen van dte Openbare Lagere School ge legenheid bestaat tot kostelooze inenting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 5