mmmmp
met Uw KEEL
moet houden. En dan moeten wij! verklaren, liat
de belangen der schipperij de belangen van onze
streek zijn.
iWanneer wij wekelijks in de krant lezen het
staatje van door de sluis gtegane tonnen gToenten,
dan is d,it een groot kwantum. E® al was het I
dan ook maar 10 jpCt. van onzen afvoer, dan I
!was dit nog van groeit belang Voor onze pro
ducten. leftere vooruitgjang van onzen afvoer be-
teekent winst.
De ijsgang in den winter bij' de Zes "Wielen is
de vloek van onze streek. Dat kost ons in djen
winter machtig veel. E® de groote vaart geraakt
niet zoo gauw dicht, waardoor dit nadeel wordt
opgeheven.
Het is onmogelijk, de waarde in cijfers uit te
drukken, wanneer de producten goed weggevoerd
worden.
De kanalen zullen dieper zijn dan het vaarwa
ter van thans, waardoor grooter schepen kunnen
varen en het vervoer sneller gaat. Em wanneer
de handel op 'Engeland zich nog meer uitbreidt,
dan wat hij nu is, dan zullen de kanalen zeker
van groote beteaken is blijken te 2ijn.
Het snelvervoer is aangewezen op de wegen,
!maa,r het is altijd een feit geweest, dat het ver
voer te water goedkooper is, en zal de handel
hiervan zéker profiteeren.'Hadden "wij reeds.de
kanalen, onze motorschippers gingen "misschien
reeds verder 'de rivieren opldan thans.
Met het oog op dit alles wil ik gaarne medje-
werken aan de totstandkoming van deze plan
nen.
iWelk een groot voordeel zal er diet aan ver
bonden zijn, alleen al reeds voor den. aanvoer van
drqos rod aapje uafiui ;aoui n^j •jsewps'unxj
en alleen als Westfriesland doorgraven is met
kanalen, zal ook deze aanvoer goedkoöper zijn.
§pr. wijst er tenslotte op dat het een plah is
door deskundigen samengesteld en wijst dan nog
op 'liet vervoer per schip in 1920 vanaf den N.
M.B. 1400 wagons en vanaf de L.G.C. 2200
wagons.
De schae moet voor de baet.
De heer Kramer begint ook met het voorstg]
van B. en W. toe te juichen. Heb ik zoo ver
vólgt. liij f 1700 wel wat veel gevonden, een
bedrag van f 600 vind ik niet hoog. Wanneer de
toestand zoo- is, dat het plan niet zal afstuiten
op die gemeenten, die niets of misschien gedeel
telijk zuilen bijdragen, dan vertrouw ik dat èn
Provincie èn Rijk het overschot voor hun reke
ning zullen nemen.
Voor mij staat het vast dat er groote voordee
le® aan de kanalisatie zijh verbonden, al zijn
deze op het ©ogenblik niet onder cijfers te bren
gen. Hebben wij eenmaal de kanalen, dan zal
daarmede zeker het- verkeer te water vooruitgaan.
Steeds'•ds er nog een tekort aan schteepsruimte.
En, wanneer wij dan de cijfers zien, dat vanaf
Noorder mark thond en L.G.C. ieder 1/3 van de
producten per Schip is verzonden, dat vólgens
de cijfers van den ingenieur 35 pCt. te water
j gaa't, dan kan men niet zeggen, dat dit niet
veel is.
De schippers en motoren worden echter niet ge
teld. Er wordt wel gezien wat er per spoor gaat,
maar er wordt weinig aandacht geschonken aan
het vervoer Ie water, hoewel iedtere Week dit
60 a 40 pCt. van de aangevoerde producten be
draagt.
Wat de export- naar Engeland betreft, ongeveer
70 a 80 pCt. van deze producten wordt per
schip naar de boot in Rotterdam gevoerd.
En nu het snelvervoer. Wanneer men morgen
voor Engeland in de boot moet laden, dan ligt
de motor morgen om 8 uur langszij, terwijl de
trein niet eerder aahkoimt dan om 10 uur. De
"Z motorboot komt nooit te laat, taiaar de wagond
II met groenten blijven dikwijls staan, zoodat oók
ff hieruit blijkt, dat ®e kanalen voor den export op
Engeland van groot nut zullen zijn.
Het vervoer uit De Streek gaat'niet te water.
H Wanneer er aardappelen vandaar en vanaf Lan-
H gendijk naar Engeland moeten worden verzon-
den, dan gaan ze van hier per schip, en de wa
ff gons van uit De Streek blijven in Amsterdam
ff staan, zoodat de Langendijker aardappelen wor-
m den verzonden en de andere niet.
tEh wat dan ook het bezwaar van De Streek
betreft tegen het kanaal, dat -dwars doorde lan
ds d©r ij en zal gaan. dat komt hoofdzakelijk voort
H uit het feit, dat men daar ihet vervoer te water
H niet kent.
Maar dan is dat bezwaar ook overdreven. Het
ff is een kwestie van onkunde in de belangen van
ff De Streek, verbonden aan "het vervoer per schip.
Wianneer het kanaal _er eenmaal is, en men zich
i.l za lhebben leeren aanpassen, zal ook daar het
ff oordeel zich zeker wijzigen.
ff Het direct belang valt dan ook-niet onder cij-
M fers te brengen.
-Wat hu de sympathie van ónze bevolking be
ff treft, waarop door den hear Groen wprdt ge-
wezen, wanneer (wlij ons 'daardoor laten leiden,
ff' dan was er thans waarschijnlijk geen Waterlei-
JÉ ding, geen gas en geen electrióiteit. De groote
massa is niet op de hoogte en doet ook geen
ff moeite om op de hoogte te kómen, en wanneer
H daarbij ae menschen worden voorgelicht door te-
H genstandens, een voorlichting die zeker invloed
a uitoefent, dan zal die sympathie nog langer ifit-
H blijven.
Voor ónze streek is er een- groot ^belang in ge
il legen.
|F!n nu mag men zeggien, dat onze vaartuigen
(f hiet geschikt zijh voor het verkeer op 'de groote
kanalen, zoo goéd als voorheen, zullen deze gelei-
delijk, voor velen onmerkbaar, hieraan worden
4 aangepast.
Het- eetiige is, dat om de groote vaartuigen
ff door te laten, de Broeker sluis van '3.18 M. op
H 3.50 M. zal moeten worden gebracht. De «Lus
in Noordscharwoude is pas vergroot. En dat is
f> tóch niet zoo'n groot offer voor een gemeente,
om daarop het plan te laten vallen-
Er komen reeds grootere schepen, dan wij hier
óver het algtemeten gewend zijn, maar deze gaan
door de sluis te Noordscharwoude, omdat ze niet
door die van Broek kunnen-
-Mat hetgeen ik thans naar voren'heb gebracht,
vertrouw ik, dat de sympathie van de burgerij
zich ook zal uiten ten voordeele van de sfclhip'perij.
Eln ik heb hiermede niet willen zeggen, dat
het uitsluitend een belang is vioor de schipperij,
het is een groot algerfieen belang.
Wat de producten -betreft, weet men niet wat
voor belang er aan de kanalen is verbonden.,
Misschien wordt de teelt van winteraardappelen
er door bevorderd, omdat men dan beter kan
vervloeren. Men weet niet hoe er een verandjering
ten goede kan komen.
Nu is men aangewezen op het vervoer per
spoor. Daar mankeert ook nog wel wiat aan. Het
vervoer per boot gaat even snel. Eh dan is het
ook best mogelijk dat onze schepen nog ver
der den Rijn opgaan, naar Keulen en het Ruhr-
gebied, terwijl er andere mogelijkheden worden
geopend mei het verkeer op Eriesland en 'Ov'er-
ijsdl, vergeleken bij thans.
Wanneer wij eenmaal schepen hebben, die góed
zijn, dan zullen wij ook België kunnen bevaren
met eigen schepen, zullen wij Brussel en Ant
werpen kunnen bereiken.
En waarom gaat er van onze groenten thans
niets per spoor naar Amsterdam. Ojmdat men
niet vlug genoeg den Volgenden morgen aan de
max-kt kan zijn. Wanneer de mogelijkheid van
vervoer 'te water er is, zal die ook worden toe
gepast niet alleen, maar ookmeer worden uii
ge hreid.
Gezien de voortvarendheid van onze schippers,
zullen, wanneer wij eenmaal in het bezit zijn
van de kanalen, de producten oók in andere sle
den en in het buitenland per schip kunnen worden
aangevoerd.
En zegt het 'betere vervoer per schip ons ook
niets? De groenten kómen uit het schip zooals
ze er ingaan, ze'hebben er niets in, te lijden/ Dat
is niet nij het vervoer per spoor het geval. Men
zou kunnen huilen, wanneer men zag, 'hoe onze
producten soms elders ter markt kojmen. Het
vervoer per schip komt ten goede aan den naam
van ons product.
Hejt mag een offer zij® voor de gemeente,
maar het is voor den tuinbouw vólkomen gemo
tiveerd en anardoor wordt het algemeen belang
gediend.
(Vanaf de publieke tribune worden door Kor-
«•er eenige «vorder; gesproken hetgeen -den voorz
hem doet waarschuwen, daar hij anders verwij
derd zal worden.
De heer Groen vindt het jammer, dat er door
'den heer 'Kramer zoo sterk den nadruk is' gelegd
oip het feit, als zou hij gezegd hebben, dat de
schippers niet in. tel waren. Dat is niet het ge
val en dat heerscïit oók niet onder het publiek.
Men kan alle hulde brengen aan de schipperij.
Maar /hen behoeft geen pleidooi alleen 'op te
hangen voor de schippers. Voor hen alleen wor
den de kanalen niet gemaakt.
Vooral mag niet vergdten worden, dat thans
de klein-schipperij veel voordeel geniet van de
overlading vanuit de groote kanalen, en "dan 'zal
zij 'dat sttraks moeten missen.
Het nadeel is dat velen met hun kleine schuitjes
niet langs 'de kanalen naar de veiling kunnen
gaan en zal men deze noodgedwongen moeten
vergrooten.
Zeker mag men dat niet overwegten, wanneer
men het algemeen belang gaat erkennen. Em nu
ontken ik niet geheel het nut van de 'kanalen,
maar daarnaar wil ik het offer voor onze ge
meente niet afwegen. Men moet het beschouwen
uiti Jv et oogpunt van een streek'belang.
Mijn groote bezwaar Is, dat liet kanaal niet
bij de veiling komt en daardoor de producten
altijd in de groote vaartuigen zullen moeten wor
den overgeladen. En dat bezwaar blijft.
Daarbij heb ik mij ook afgevraagd of het nu
wel direct oooaig is een plan van 151/2, m'illioen
te ontwerpen? Had het niet meer geleidelijk
kunnen gebeuren?
'Een indirect belang is er altijd aan verbanden.
Maar wij hebben voor meer "dingen gestaan, die
een offer vroegen, en hebben wijl ons altijd afge
vraagd of de voordeele® wel tegten het offer
opwogen.
Ik zie in de naaste toekomst geen voordeden
voor ons in de kanalisatie.
Het gaat thans over een gewichtig punt. De
raad komt aanstonds te staan tegenover een be
slissing, waarbij een offer wordt gevraagd- voor
40 jaar. Nu betreur ik wat er straks is voorge
vallen, maar de raad is daardoor onvoltallig ge
worden. E® waarschijnlijk zal men 'besluiten lol:
het brengen van 'dit óffer, en men niet weet
of het de instemming heeft van "den gehieel-en
raad- "Wanneer ik tot de voorstanders! behoorde,
zou ik er ook tegen op zien mee te werken aan
het nemen van een besluit, waarbij men niet
het gevoelen van den geheelen raad- bent. Spr
zou daarom liever de beslissing willenaanhlou
dón tot de volgende vergadering.
De voorz. antwoordt den heer Groen, dat de
raad wettig bijeen is geroepen. Er is thans geen
motief aanwezig om de beslissing te verschuiven.
Het zou een ander geval zijn, wanneer de afwe
zigheid van de andere hoeren voortkwam uit
ziekte en zou 'ik er voor kunnen zij®. De heeren
hé 5 ben de beenèn genomen, en ik geef den raad
ernstig in overweging, door 'het wegloopen van
2 leden «ie beslissing niet uit te.stellen tot de
volgende vergadering.
De heer Groen. "Wat de reden is, maakt mij
niet uit. Ex is natuurlijk nog een middel om den
raad onvoltallig te maken, hoewel ik bij voor
baat zeg, aan een dergelijke demonstratie niet
mede te zullen doen.
(Dan spreekt de heer Korver weer, en verzoekt
den voorz. hem, de zaal te verlaten. Waar K.
weigert, wordt hij door don veldfwiachter wegge
leid, ornaat dit. zooals hij zegt-, deftig staat.
De heer Groen zegt na dit incident, waarbij de
vergadering teen óogtenblik werd geschorst, nóg
eens, aan een dergelijke demonstratie niet te zul
len meedoen, hoewel men daartoe zekter eenigten
prikkel zou kunnen gevoelen- Hij1 dringt nogmaals
aan op aanhouding.
De voorz. spreekt zijn spijt uit, dit uit den/
mond van den heer Groen te moeten vernemen.
Dte heer Bekker herinnert er dan aan dat ex
door ingenieur Ringers oók gesproken is over
het tekort. Nu gaat het over Tt algemeen ov'er
de tuinbouwbelangen. Om nu dezetekorten aan
te vullen, zou men misschien de producten met
Vi pGt. meer kunnen Belasten, hoewel spr. er
kent, dat «leze al tamelijk belast zijxr.
"De heer Zeeman meent dat -men niet uitsluitend
een pleidooi behoeft te hoxidlem voor de schipperij,
want het is een algemeen belang- Maar beide
belangen grijpen in elkaar. 'Het belang 'van de
schipperij is het belang van «mze tuinbouwstreek.
Wanneer men het initiatief ziet van schip
pers ,dan moet men dat bewonderen. Hun be
langen loopen parallel met die van den tuin
bouw. In de overlading zie ik absoluut ge'en
gevaar. Er is vólk genoeg om in korte spanne
tijds de schepen van 80 ton vol te laden. Veel
menischen staan er klaar om voor een spoedig
vervoèr te zorgen. De wisselbouw en herfstbohw
kan van veel belang voor onS worden. Wijl moe
ten alle mogelijke middelen betrachten om ie
concurrentie te kunnen weerstaan.,
Speel niet I
De meeste aandoeningen van de keel
doen zich in sterke mate in het alge
meen gestel voelen en verminderen
daardoor het weerstandsvermogen van
den lijder. Wie een aandoening der keel
niet reeds bij het begin met de juiste
middelen bestrijdt, stelt zich aan ge
vaarlijke gevoljen bloot. Neemt
men echter tijdig de uit zuivere plan
tensappen bereide Akker s Abdijsiroop,
dan brengt men daarmee n et alleen
een ziektekiem-doodende, maar tevens
een algemeen versterkende en dus het
weerstands vermpgen verhoogende mid
del in het lichaam. In enkele dagen kan
een beginnende keelaandoeningheesch-
heid, keelpijn, prikkelhoest verdwijnen
door het gebruik van de krachtige
AKKER*5
Voorde Borst.
Per koker: f 1.50, f 2.75, f 4.50
Men probeert de tarieven van de 'spoorwegen
verlaagd te krijgen, en met het een te doen be
hoeft men het andere niet te laten-
Aanstonds zal het voorstel van B. èn W. wor
de® aangenomen en is 't absoluut geen kwestie
van doordrijven.
Van de 2 weggeloopen raadsleden w-as er 1
niet aanwezig op de vergadering, met ingenieur
Ringers, en heeft hij verzuimd de noodige in
lichtingen aan te kooren- Wanneer nu op die
vergadering bericht van verhindering zou zijn
gedaan, zou ook ik ér tegen op kien nu een be
slissing te nemen.
Hun Weggaan betreurde ik straks met liet
oog op de verdere agenda. Diient men zoo het al
gemeen belang? Laat men de algtemeene groote
belangen blijven dienen. Men zit hier niet meer
als individueel persoon, maar als publiek mensch,
e® dat dient men te begrijpen bij al z'n hande
lingen.
(T|hans is de dag v ex-schenen een beslissing te
nemen en ik waag mjj aan de beslissing.
De heer Kramer zegt te hebben wéergogevfen
hoe men over 't algemeen over de schipperij denkt,
zonder nu daarmee den heer Groen te bedoelen.
Maar men weet niet- wat ,de schipperij doet. 'De
schippers doen wel eens iets anders dan alleen
langs 'den Langendijk varen. En -dat is nooit
doorgedrongen 'tot het publiek. Het publiek is
niet op de hoogte van het belang Van «ie sdh'ip-
perij voor onze streek.
Wat het aanhouden van het nemen van een
besluit betreft ,kan ik mij: volkomen ®iet den
heer Zeeman vereenigen. Danzou men 3e vól
gende vergadering opnieuw met de besprekingen
kunnen beginnen. De reden va® on voltalligheid
wil ik niet als reden aannemen, en "kunnen wij
gerust nu een beslissing nemen.
Het voors'iel 'van den heer Groen wordt niet
ondersteund.
Het voorstel van B. en Wi. wordt hierna aan
genomen met de heeren Kralmer, Zeeman en Bek
ker voor, de heeren "Kroon en Xlroen tegen.
De voorz. noopt dat in de toekomst mag blij
ken, dat iait besluit een goed en nuttig besluit
is geweest.
Benoeming personeel vervolgonderwijs.
B. en 'W, stellen voor als hoofd te benoemen
het 'hoofd der o. I. schóól Ronaud en "als onder
wijzeres mej. Vos van Zon.
De heer Groen herinnert aan de door hem bij
de rekening gemaakte opmerking, dat het aantal
kinderen niet in verhouding s'taat 'tot het
6edrag, en desnoods te corobineeren met an-
I dere gemeenten. Spr. vraagt hoe 'het met het
onderzoek staat, dat zou worden ingesteld.
De voorzitter gelooft niet, dat een onderzoek in
deze is toegezegd. Wel is gezegd, dat wanneer
er minder leerlingen waren dan 10, men eventueel
zou kunnen combineeren met Noordscharwoude.
De heer Gr«>en antwoordt, dat zijn gedachte
was, zoo er 11 of 12 leerlingen waren,, eveneens
combinatie zou worden gezocht. Spr. vraag't of
het aantal voldoende is.
J Voorz. antwoordt dit niet te weten. Is het
aantal minder dan 10, dan wordt geen onderwijs
gegeven. B. en W. zullen dan waarschijnlijk met
i het voorstel komen, het vervolgonderwijs óp te
heffen. Naar bekomen inlichtingen van de hoóf-
j. den van ®e scholen is combinatie niet gewenséht,
omdat «tan eerste veréisefxte is dat |de leerkraóh-
ten moeten weten, wat er in een leerling zit. Wiij
moeten thans afwachten hoe gjroot de deelname
I zat zijn.
Overeenkomstig de voordracht van B. eh W.
I wordt hierna het personeel benoemd,
i Voorstel van B. en W;. tot wijziging, van de
verordening op de heffing van opcenten op. "Ie
j perseneele belasting.
j De voorz. vermoed dat het den leden bekendl
j zal zijn waarom B. en Wj. met dit voorstel ko-
men. Dte aandrang hiertoe moet gèzocht worden
in de verlaging «lezer belasting door het rijk,
waardoor de gemeente een mindere ontvangst zal
hebben te boeken.
Gelukkig is deze verlaging niet Van kracht
voor '27, maar gaat in 1 Januari 1928.
Een belangrijk minder bedrag aan inkomsten
zou moeten worden geboekt, wanneer Me veror
dening «mgewijzigd bleef. Was vocxr 'deze ge
meente, die in de 7e klasse staat, het onbelast
gedeelte f75, dit is thans gebracht op f 100,
en vele perceelen zullen hierdoor buiten de be
lasting vallen. Daarbij moet ook in aanmerking
genomen worden, dat niet het bedrag, dat aan
huur betaald wordt, wordt gerekend, maar dat
waarop de schatters het [hebben geschat. 'Zoo o.a
-bedraagt de huur voor 'de ambtswoning f 600,
terwijl de schatting f 350 is.
De opcenten zijn thans als volgt geregeld.
50 bij minder dan *- f 150.
64 tusschen f 150—f 175.-
78 - 175200.—'
29 - 200— 225.—
100 - 225250.—
120 voor meer dan f 250.
Dóór B. en W. wordt voorgesteld:
50 voor minder dan f 125.
65 tusschen f 125f 150.
80 - 150—f 175.—
95 - 175—f 200.—
115 - 200— f 225.—
130 voor meer dan f 225.
Zou de opbrengst 'nog lager zijh, dan werd
ontvangen, zoo zal men 't volgend jaar moeten
wijzigen, en is de opbrengst meer eveneens.
E-clrter is dit nog een groote verlaging bij
wat het voor "1920 was. T,oen w<as dte regeling:
50 voor minder dan f 100.
85 tusschen f 100f 150.—
120 voor meer dan f 150.
terwijl de vroorgestelde regeling luidt van 130
opcenten bij meer dan f225.
Op een vraag van den heer Zeeman, hoeveel
't vorig jaar is ontvange®, antwoordt Voorzitter
f 1985.55.
Die heer Groen zegt zich niet te zullen verzetten
hoewel het onsympathiek aandoet, dat als* het
rijk gaat verlagen, "de gemeente gaat verhoogen.
Spr. meent '-t 'te moeten zien als noodzaak. De
vraag is dan maar of me®, zij® huishouding 'niet
anders dient in te richten. Het 'bedrag is spr.
te gering om zich te verzette®, omdat het prac-
practisch anders zal neerkomen op een verhoo
ging van de inkomstenbelasting.
Tie voorz. doet dan nog de mededeeling, ®oe-
wel men zeer voorzichtig moet zijn, dat de kwes
tie van de financieele verhouding tusschen rijk
I en gemeente «yp het punt staat beslist te wor
den, hetgeen een aanzienlijke verlichting voor
de gemeenten zal beteekenen.
Het voorstel wordt hierna met allen voor aan
genomen, waarna sluiting der vergadering volgt.
(Zeker had men alle verwachting Van deze
vergadering mogen koesteren, want het toeval
wilde dat de zitting wercl gehóuden op Groote
Verzoendag. Het noodlot heeft 'het echter an-
"Verslaggever).
Uit den Omtrek
ZIJDEWIND.
Het duóoele wooiüiuis, erf en tuin, groot 7.60
Ara, staande in de Moerbeek, gem. Barsinger-
'hörn, eigendom van de erven van Koen Meiten,
is Dxnderaagmid) lag alhier publiek door Nota
ris Hilbrand van Obdam gevóild, is gekocht door
Mevrouw J. Nagelhout te Amsterdam vóór f 835.
OUDE NIEEiORP.
Dte landkmwwintercursus, giegteven door de ge
meente, is deze week heiwat met 15 leerlingen.
Het onderwijs wordt gegeven Moór aten Heer I. J
Sehroevers, H. der School alhier.
OUDE NIHBORP.
Het hexhalingsondferwijs voor de schoolvrije
jeugd is Donderdagavond aangevangen met 12
leerlingen.
PlaatseBijk Nieuws
ZUIDiSCHARWOUDE,
Dte levering van 19000 Kg. anthracietnootjea
II en 1500 Kg. Authracieinootjes III voor de
tuinbouwvereeniging ,yd« Toekomst" is gegund
aan den heer Ju. Zijp, brandstoffenhandel alhier.
ZUIDSCHARWOUDiE-
Burgemeester en Wethouders maken bekend, dat
er Woensdag 19 October, 's middags 2 uur in een
der lokalen van dte Openbare Lagere School ge
legenheid bestaat tot kostelooze inenting.