Plaatselijk Nieuws
Nieuwstijdingen
Botsing tusschen twee electrische treinen
van den voorz. Verder id de begirooting, alsme.de
eene exploitatiebegrooting aan de beeren toe-ge- j
zonden. De zaak is van verschillende kanten be-
keken waar het bedrijf moet worden gesticht of
in de Oostwal of in de Oudewial, en moet. er een
woning bij gesticht 'worden. Dit krwam de com
missie en B. en W. noodzakelijk voor, in verband)
met de volledigbeid van het bedrijf.
De heer Molenaar merkt op, dat hoewel zijne
houding reeds bekend is, wil hij in het openbaar
zijne m'eeuing ook zegggen. "Hoewel spr. princi
pieel tegen overheidsbedrijven is, is hij toch voor
net stichten van een dergelijk bedrijf, omdat hij
van oordeel is, dat hier werkelijk iets moet ge
beuren, om te trachten verbetering in den be
st aanden toestand te krijgen.
Als de menscheo hier blijven, dan zal naar iets
anders moeten wofaen uitgezien. De bedrijven
zullen al meer moeten worden gesplitst. Men zal
kannen beweren, krijgen we ook niet1 te veiel
cultuur onder glas. Daar behoeven we ons niet-
tn te verdiepen, we kunnen niet bepalen iwat die
toekomst ous brengen zal.
Er zal een categorie menschen zijn, die zullen
zeggen, wat halen ze nu toch weer uit, doch dat
teekent de mentaliteit van dergelijke personen.
Als we ons aan dergelijke menschen zouden hou
den, zouaen we nu wellicht nög met de knieën
door ae modder naar "Alkmaar moeten loopen.
Al wordt een tamelijk bedrag geraamd, heeft
dit feitelijk niet te beteekenen, omdat deze onder
©enigszins gunstige omstandigheden beslist terug
komen. En zou mogelijk de proef niet slagen,
dan zal nog zoo'n bedrijfje zijn waarde wel ver
tegenwoordigen.
De heer v. 1. Meijden heeft als niet-tuinbouwer
het voorstel in érnstig beraad genomen. Na de
inlichtingen, wélkte hem zijn verstrekt, dat het
te stichten bedrijf niet enkel een demonstratie-
bedrijf is, doch een bedrijf is om winst te be
halen. Om een dergelijk bedrijf op te zetten zal
voor de kleine bouwers evenwel zeer "bezwaarlijk
zijn. f
De heer Slot zegt, om een dergelijk bedrijf te
stichten, is nogal een kapitaal noodig en om
.hiertoe over te gaan zijn gezonde argumenten,
zeer noodig. Spr, is 'het eens met het gczegd'e
vhn den heer Molenaar. De bestaande "bedrijven
kunnen door het stichten van een of meer kassen
de risico wat verdoelen, thans wordt alles nog
te veel op een kaart gezet. Ook zal de nieuwe cul
tuur medewerken tot arbeidsverruiming en de
werkloosheid verminderen. Terecht merkt de heer
v. d. Meijden op, aldus spr., dat hot geen demon-
stratiebedrijf moet zijn, maar aangetoond; moet
worden, dat dergelijke bedrijven winst op leverei?.
Het komt de heer v. cl. Meijden wenschelijk
voor, dat de bedrijfsleider aandeel in de winst
heeft, wat voor deze eene meerdere aansporing
is, om zich op het bedrijf toe te leggen.
Medegedeeld wordt dat dit de bedoeling is.
De voorz. zegt, dat wei enkele menschen tegten-
over dit voorstel onsympathiek zullen s^aan, doen
daaraan behoeven we ons niet te storen. Wij heb
ben de overtuiging, dat gehandeld wordt in het
algemeen belang. Het bedrijf is zoo economisch
mogelijk opgezet en het bedrijf zal zich zeker
volgens den opzet Dectruipen.
Na eenige discussie wordt met algemeene sham
men besloten het voorstel van B. en ,W:. aan te
nemen.
De heer v. d. Meijden. Ik hoop dat de heer
Slot veel ^genoegen van zijn voorstel mag "beleven.
De heer Slot onderschrijft de woorden van den!
hoe rv. d- Meijden, voor zoover Jat hij zich er
niet <jp zou willen beroepen, het voorstel te heb
ben gedaan. Het is bekend dat ik een voorstander
ben van deze nieuwe cultuur en heb dit ook in
de vereeuigingen verdedigd, maar zoo breed als
dit vd&rstel heb ik bet nog nooit gezien, dan
nadat de gemeente-secretaris mij eens had gje-
sproben, om van gemeentewege een dergelijk be-
drjf te stichten. Om alles tot zijn ware propor
tie terug te brengen, komt dit idee "feitelijk van
den gemeente-secretaris.
De heer Molenaar. Die is dus de z,g. vader.,
(Het vervolg voor dit nummer te Iaat ontvan
gen, wordt het volgend nummer opgenomen.)
U¥n Haai*
wordt gezond en sterk
het krijgt mooier gl ns
het wordt vrij van roos
het blijft beter zitten
het valt niet meer uit
indien gij des morgens een weinig PUROL
tusschen de handen wrijft en dit door de
haren uitstrijkt, 't Voldoet iedereen.
- OUDKARSPEL.
In de j.l gehouden vergadering van het Bestuur
van het Departement der Maatschappij tot Nut van
't Algemeen, werd de eerste Buitengewone Ver
gadering vastgesteld op Dinsdag 15 November.
Voor deze avond is uitgenoodigd Mej. Nelly Mena
gé Challa.
Tevens willen wij nog mededeelen, dat zij, die
lid wenschen te worden van het Departement.,
reeds vanaf heden aile voorrechten der leden zullen
genieten, terwijl de lidmaatschapsgelden pas in
gaan 1 Januari a.s. 1
Dit in tegenstelling met het feit, dat anders een
half jaar contributie voor het loopende jaar moest
worden betaald.
- ZUIDSCHARWOUDE.
Zondagmiddag gaf het Fanfarecorps „Kunst na
'-Arbeid" zijn laatste uitvoering in dit seizoen in de
'kolfbaan van den heer Kramer. Was het weer be
ier geweest, het concert zou in den tuin van Hen
theer De Boer zijn gehouden. Dte belangstelling
was weer vrij groot en de aanwezigen zullen zich
den gang naar het concert niet hebben beklaagd.
'Leent fanfaremuziek zich niet bijzonder voor een
uitvoering in besloten ruimte, beter althans in de
open lucht, hier waren de factoren aanwezig, nl.
een flinke zaal en goed corps, dat zich weet aan
te passen, om alles uitmuntend tot zijn recht te.
doen komen. „Kunst na Arbeid" heeft een goed
werk gedaan met dit concert te geven, waarmee
vélen een genotvollen muzikalen middag""s bezorgd 1
- BROEK OP LANGENDIJK.
Gistermiddag werd bij ^ic'brug in den polder
alhier, door de onderneming „Holland" hiertoe aan- 1
gezocht door het bestuur der L.G.C., een proef
genomenj»cF een snelblusch-apparaat. Gezien de
afdoende resultaten wélke hiermede bereikt wer-
,den, het yuur werd in een minimum van tijd 'ge-
bluscht, zullen, naar we vernemen, door de L.G.
C. enkele dezer apparaten aangeschaft worden voor
veiling en betaalkantoor.
- BROEK OP LANGENDIJK.
Donderdagavond half acht werd in de Openb.
School een ouderavond gehouden, welke weer goed
bezocht was. Met belangstelling werden de schrif-
»ten. de nuttige handwerken en de teekeningen dér
ieerlingen bezichtigd, terwijl de op het bord ge
stelde klasserapporten druk bekeken, vergeleken
en besproken werden. Vervolgens hield het hoofd
der school een causerie over „Het karakter van
het Openbaar Onderwijs" welke met groote aan
dacht gevolgd werd. Naar aanleiding daarvan ontj-
spon zich een levendige gedachtenwisseling over
de omstandigheid, dat de leerlingen der Openbare
School geen godsdienstonderwijs meer ontvingen
sinds het vertrek van Ds. Stehouwer. Gevraagd en
^getracht werd daarin te voorzien of daaraan te
gemoet te komen, maar een oplossing werd niet
gevonden en daarom de kwestie verdaagd. Intus-
schen was het ongeveer half elf geworden, waar
om de gezellige bijeenkomst gesloten werd met
woorden van dank voor de flinke opkomst, en aan
net f nderwijzend personeel voor de voorbereiding
van dezen avond.
NOORDSCHARWOUDE.
Zondag kwam alhier een verpleegde uit het ge
sticht te Medemblik aangeloopen, wat werd opge
merkt, met het gevolg, tlat hij door de politie te
ruggebracht werd.
Uit den Omtrek
SINT PANCRAS-
Aanbesteding van een woonhuis voor den heter
Zwanenourg aihier.
P. Hart.and Koedijk, timmerwerk f 1694,in
massa f 2979.—. P. Kooij Sint Pancras timmer
werk f 1893.in massa f3228.F. Hes Jz.
timmerwerk f 1640.S. Zegers Sint Pancras
timmerwerk f 1575.A. Schram Sint Pan
cras in massa f 2980.S. Kuitwaard, Broek
op Langendijk, timmerwerk f 1586.A. Visser
Heerhugowaard in massa f 3038.- F. Kuit-
waard Broek op Langendijk, metselwerk f 1325.
F. Hes Sint Pancras metselwerk f 1392.N.
Nierop Sint Pancras metselwerk f 1530.
S. Hes Sint Pancras metselwerk f 1285.
Gegund aan S. Zeegers en S. Hes. Het schil
derwerk aan den heer A. F. Blok voor f 375.
- SINT MAARTEN.
Dat aan de Langedijk dit jaar niet veel winter-
kool zal geteeld worden is eensdeels wel te mer
ken aan de booge prijzen, welke voor de z.g.n.
„sneezcnkool" besteed worden en anderdeels aan
de vele bouwers welke de Noord intrekken om zoo
mogelijk nog een akkertje kool op den kop te
tikken en zoodoende voor den winter nog iets op
hun dorsch te krijgen. j
De verkoop van winterkool is voor hier echter
niet zoo noodzakelijk meer als voor eep zestal jaren
terug. Wanneer wij de gemeente eens door rijden,
dan zien wij verschillende nieuw-gebouwde kool-
'dorschen staan. In genoemd tijdvak is door de
heeren van Drunen en van Beek wel voor 100 Spcior
wagons kool bergruimte gebouwd, voorwaar geen
kleinigheid. Het is dan ook te wenschen dat déze
boc-ten of dorschen gevuld worden en niet aljes
naar Langendijk gaat, want met de kool gaat ot>k
het werk daarheen plus het arbeidsloon en Ket
laatste is voor velen het voornaamste.
1 f
De oorzaak.
In de nabijheid van de Gist- en Spiritus
fabriek onder Delft is Zaterdagnacht de voor
laatste trein uit Den Haag, met een vaart van
naar schatting tusschein de 30 en 40 K.M.,
dein reeds stilstaamden, laatstein trein uit Rot
terdam geloopen. De wisselwachter, die, ter
hoogte van Rijkswijk, tusschen Den Haag en
Delft (Holl. Spoorlijn) geposteerd is, heeft ver
zuimd een wissel om te leggen, die dien Haag-
schem trein,(die ditmaal niet, zooals gewoon
lijk, van het rechterperron, maar van het lin
ker vertrok), in het rechte spoor moest hou
den. Hij bemerkte zijtn fout, toen het te laat
was, de trein was gepasseerd, en >er viel niets
meer aan te doen. De man was, najar verteld
wordt, radeloos van schrik in de eerste oogem-
blikken dien Zaterdagnacht. Maar hij is niet
de eenige, die een fout gemaakt heeft. De wa
genvoerder van den Haagscben trein heeft
niet gemerkt, dat hij op verke'erd spoor reed.
Dat had hij moeten merken en, wanneer hij
het gemerkt had, had hij, volgens de alge
meen geldende regelen moeten stoppen. De
wagenvoerders mogen nameinlijk nooit op een
verkeerd spoor doorrijden, zonder dat hun dit
van te voren is aangekondigd. Deze wagen
voerder, van den Haagschen trein heeft dus,
naar ons van welingelichte zijde werd mede
gedeeld, zijn plicht ook niet vervuld. De vraag
is verder, of de hoofdconducteur in de ge
geven omstandigheden, ook geen medeverant
woordelijkheid heeft voor de fout vajn den wa
genvoerder.
De justitie zal de oorzaak van het onge
luk nader onderzoeken. Een strafrechtelijke ver
volging van den wisselwachter zoowel als van
den wagen voerder van dein Haagschen trein
moet niet buitengesloten worden geacht.
De botsing.
De laatste trein uit Rotterdam was stamp
vol, vooral met derdeklas passagiers. De voor
laatste trein uit Den Haag was minder bezet.
In den Rotterdamschen' trein stonden (in de
derde klassewagons)' zelfs vele passagiers tus
schen de banken.
De wagenvoerder van den Rotterdamschfin)
trein heeft vrij tijdig gemerkt, dat hem, óp
eigen'spoor, een anderen tnein tegemoet kwam.
Hij heeft althans den trein volledig tot stilstand
gebracht en zich nog naar binjnen begevejt,
om de menschen in den wagen, dien hij aan
voerde, te waarschuwen, dat een botsing on
vermijdelijk was. De wagenvoerder van den
Haagschen trein heeft later dan zijl' collega
het ongeluk zien aankomen. Wel heeft hij nóg
geremd, maar volgens schatting van deskun
digen, moet de trein nog een. vaart hebb|n
gehad van tusschen de 30 en 40 K.M., toen
de Haagsche trein op den Rotterdamschen wejfed
De botsing was, uit den aard der zaak he
vig. Het ijzeren onderstel van dei eersten wa
gen van den Haagschei trein bleef staan, maar
de bekleedmg, de wagon zelf dus, vloog tegen
den anderen trem op. De bestuurscabines van
beide treinen werden in elkaar gedrukt, doch
zóó hecht schijnt het materiaal der nieuwe eliec-
trische treinen, dat de compartimenten 3e klas
van den zelfden wagen, waarvan de combine
ineen gedrukt werd, weinig schade vertoon
den. De beide voorste wagens van de trei
nen zagen er overigens wel gehaviend uit, maar
de andere wagens hadden geen eens gebro
ken ruiten.
Vreeselijke oogeuiiblikken.
Vreeseiijke oogenblikken heeft de overwegwach-
ter aan den Kleijweg medegemaakt. In eenvou
dig, maar daardoor juist te treffender woorden
vertelde hij er van.
- Als iederen nacht wadhtte ik de komst
der beide electrische treinen af. Omstreeks half
één komen ze hier voorbij, de laatste uit Rotter
dam, de voorlaatste van Dien Haag. Zaterdagnacht
stonde nalle signalen, op veilig en ik wachtte dus
in alle kalmte 'het voorbijrijden af. Eensklaps
rinkelt de telefoonEen opgewonden stem klinkt
me tegemoetom Godswilhoudt hemde
electrische uit Den Haag is op verkeerd spoor
houdt hem tegeu
Helaas, de waarschuwing waséén minuut
te laat. Daar kwam de trein reeds aangedonderd:,
met een snelheid van 90 KM- op het linkerspoor
ik holde naar buiten, maar hij was reeds
voorbij, in den lichten maannacht verder gesneld,
zijn noodlot tegemoet
E|n daar in de verte vanuit Delft, zag ik de
vurige oogen van den Rotterdamschen electrische
naderen
U begrijpt, wat er in me omging! Te weten,)
dat een ongeluk gebeuren gaat en er niets aan te
kunnen doen.
Het waren vreeselijke oogenblikken, die ik
niet licht vergeten zal
Daarop gebeurde het onvermijdelijkeeen
ontzaglijke vuurstraal, die boog de lucht in schoot,
en direct 'daarop een geweldige slag, die ver in 't
rond weerklonk.
Toen was het still
Direct heb ik per telefoon de stations ge
waarschuwd en om assistentie verzocht, die spoe
dig verscheen.
Eein paniek-
In den Rotterdamschen treiin ontstond, toen
het ongeluk tot de reizigers doordrong, toen
ze hoorden, dat het op komst zou zijn, nadat
de trein met een geweldige kracht tot stilstand
was gebracht, een paniek onder de reizigers,
Daaronder bevonden zich, naar een ooggetuige
ons vertelde, ook alle zingende artist ai, die
meeste leden van het koor 'en van het orkest
en de directie van de „Co-Opera-tie", die in
Rotterdam de première van „Rhena" hadden
gegeven. De heeren Van Raaltie en Poolman
waren vergezeld van mevr. Van Raalte—Hor-
neman en mevr. Poolmaw—Meissner, terwijl in
het gezelschap van den heer Van Raalte zich.
ook bevonden diens beide, reeds bejaarde'
ouders. De dames van het gezelschap waren
gezeten in den tweeden wagien, de heeren in
den eersten," die er bet ergst aan toe is ge|
weest bij den schok. Maar uit dezen eersten
wagen warén ze verdreven, omdat ze rookten.,
en dit geen rookcoupé was. Op het oogenbliki
van de botsing vertoefden de hoeren dan ook)
in den derde wagen. 1
De leden van de „Co-Opera-tie" waren inj
het bewustzijn van een sucoesavoind in Rot-,
terdam, nogal vroolijk en rumoerig. Er werd)
onderweg veel gezongen. Dit moet het werd)
als historische note gaie verteld een miedeJ
reiziger even vóór het ongeluk nog tot diei
verzuchting hebben gebracht: „hou toch op,
anders gebeurt er nog iets." Ofschoon de wa
genvoerder van den Rotterdamschen trein bui
tengewoon krachtig remde, zoodat de wagens
krakend stilstonden en "de passagiers een ern-
stigen schok kregen, waren zij zich nog zóó
weinig van het naderend onheil bewust, dat;
mevr. Poolman—Meissner, geheel uit de grap,
uitriep: „er gebeurt wat; leggen jullie je bee-,
neji vooruit!" Maar toen de wagenvoerder
kwam waarschuwen, ontstond een paniek.
Iedereen wou er uit. Maar de deuren gingen;
niet open. Menschen probeerden u,it het raam;
te komen, maar dat kon ook niet zoo gauw.
Toen kwam, eenige seconden later, de hevi
ge botsing. Alles trilde en schudde en sidder
de van den schok. De menschen werden door
een geworpen; de glasscherven vlogen rond
in de voorste coupé's.
De lichten gingen uit. Alles werd donker^
Een geschreeuw en gehuil ging uit alle waJ
geus op, terwijl een ieder probeerde weg te
komen. De conducteurs hebben hun. kalmte
echter behouden, openden de dieurein en hiel
pen de menschen naar buiten. 1
Een eind verderop was een blokhuis, van,-
waaruit dadelijk naar Delft werd getelefoneerd.
Dat was tegen één uur in den: nacht. Over
den tijd van aankomst van den Geneeskundi-t
gen Dienst liepen de meaningen van degenen,;
die erbij geweest waren, uiteen. Maar dat kan
nooit laat geweest zijn, want tegen drieën wer,
den de twee ernstiger gewonden in het Ge
meenteziekenhuis aan den Noordwal binnen ge
bracht, terwijl even tevoren, benevens even la;
ter, nog enkele andere gewonden werden aan
gevoerd.
De gewonden.
De wagen voer der van den Haagschen trein
A. G. de Gast, bleek er het ergst aan toe tie;
zijn. Hij zat met zijn beide beenen tusschen^
het houtwerk van zijn bestuurscabine bekneld,
en moest uitgezaagd worden, maar door ge-,
brek aan materiaal kon dat pas na anderhalf,
uur gebeuren. Zijn eene been, was gebroken*
znij andere gewond. Hij werd, nadat zijn been
gespalkt was en verbonden, door den Gen^
Dienst naar Den Haag gereden. Die tweede
ernstig, schoon niet levensgevaarlijk, gewon-)
de, was een passagier uit den Haagschen trein,
de heer Blekxtone, uit Rotterdam, van wiens
kwetsuren wij geen nadere berichten konden,
krijgen. Intusschen werden zoowel over zijn,
toestand als over dien van De Gast van het!
Ziekenhuis uit gunstige mededeelingien gedaan.
De patiënten maken het goed.
De minister van Waterstaat, mr. Hl. van der,
Vegte, heeft beiden gewonden Zondagochtend
in het Gemeenteziekenhuis een bezoek gé
bracht en met hen gepraat.
De Gen. Dienst heeft Zaterdagnacht Iniog
drie lichter gewonden in het Gemieente-zièken-
huis aan den Noordwal aangevoerd, maar die
konden nog, ina te zijn verzorgd, naar hun
haardsteden- worden overgebracht. Er werd
ook gesproken over eenige gevallen van her
senschudding, die zich zouden hebben voor
gedaan, "maar daarvan konden we geen madene,
bevestiging verkrijgen, zoodat we dus moenöni
te mogen aannemen, dat er niet meier ernstige,
gewonden zijn geweest. Wel hoeft de Geint,
Dienst ter plaatse des nachts vele lichtgewon-,
den verbonden, meestal slachtoffers van snij
dingen door glasscherven. Heel wat passagiers
hadden "kleine kneuzingen, bulten, gevoelige
plekken, enkelen eeini gebroken pols, zooals de
vader van den heer Van Raalte. Zijn stief
moeder was aan'het gelaat gewond.
Die aftocht' der passagiers.
De passagiers, bestemd voor Rotterdam, zijn
met ©en exira-trein, die uit Rotterdam werd ge-
xstuurd, afgehaald geworden van de plaats van
het ongeval, maar heel laat. De meeste passagiers
voor Den Haag bereikten de Residentie per auto.
Zoo het heele gezelschap van de „Co-Opera-tie",
waarvoor auto's uit Den Haag werden ontboden
door den a-dminsitrateur van het gezelschap, den
heer Pel, die daartoe eerst pér fiets naar Dien
Haag moest. De dames en 'heeren werden in tien
auto's naar huis gebracht, diep in den' nadht. En
vanavond, Zondagavond, trad het heele gzeleschap
de licht geblesseerde gevr. Poolman en de heeren
Van Raalte (als dirigent) en Poolman (als regis
seur), die hun knieën gewond hebben, ingegrepen,
weer in Den Haag op in de première van den
Pariser Tannhauser.
Des nachts kwam een werktrein aan op de
plaats van het ongeval. Een persfotograaf, die
magnesiumopnamen kwam maken in den nacht,
moet zich door het magnesium nog ernstig in
het gelaat verwond hebben.
De opruiming.
Het opruimingswerk werd met man en macht
reeds in den donkeren, vroegen ochtend aangevat.
Daarbij bleek nog eens de sterke constructie van
de nieuwe electrische treinen. Ofschoon in de
beide voorste wagens der treinen tal van ruiten
gesprongen waren, vertoonden de wagens verderop
geen uiterlijke schade. De motorwagens stonden
tegen elkaar op, naai' huiten geschoven, maar
verder was geen enkele wagen gedérailleerd. Ook
een wonder, met zoo'n schok.
Minister mr. H. van der Vegte heeft op 'het
terrein van het ongeval een bezoek gebracht.
Het parket uit Den Haag was aanwezig voor "het
gerechtelijk onderzoek. Verder waren er de hee
ren ir. Van der Vegte, hoofd van het Rijkstoe-
zicht op de Staatsspoorwegen, en ir. Maas Geeste-
ranus, chef van de afdeeling Weg en Werken.
D|e schade.
Ofschoon omtrent de gteheele schade nog geen
juiste mededeelingen kunnen worden gedaan, kan
wel gezegd, dat de beide motorwagens elk f 100
duizend kosten. In hoever ze 'nog kunnen worden
hersteld (van elk der wagens is één motor danig
gehavend), kon nog niet worden medegedeeld.
KNOEIERIJEN BIJ GASBEDRIJVEN.
In een artikel in het „Volk" over knoeierijen bij
leveranties voor gasbedrijven wordt medegedeeld,
dat in Rotterdam, buiten den directeur om, op
groote schaal geknoeid is. Naar aanleiding van
dez emededeeling hebben wij ons tot den wietbou-
deze mededeeling hebben w'ij ons tot den wethou
der voor de bedrijven, den heer Die Zeeuw om in
lichtingen gewend. De wethouder zei ons, dat hij
over deze zaak geen feitelijke mededeelingen kon
doen. Het eenige, dat hij ken mededeelen was,
dat hij een onderzoek zou instellen naar de be
weringen van het „Volk". (,jHdbl.")
NOG MEER GASLUOHT.
Naar „Het Volk" meldt, zullen nog meer Direc
teuren van gasfabrieken om de een of andere rjeden
hun ontslag vragen. „Het Volk" noemt enkele
plaatsen waaronder ook Schagen.
EEN MOORDGESCHIEDENIS.
In den nacht van 8 op 9 Februari j.l. werd te
Esbeek vrouw Kortv. Laarhoven op haar bed
doodgeschoten.
De kogel was van buiten af door een raam
in de woning gedroegen.
Als verdacht van dezen moord werd destijds
gezocht S. Geerts, een Belg, wonende te Eöbeek,
die sindsdien spoorloos verdwenen w:as.
Meermalen gingen er geruchten, 'dat G. den
laatsten tijd hier en daar gezien was. Onlangs
nog vertelde men, dat iemand helm in Canada
ontmoet had.
Thans is echter aan allen twijfel een eindle
gemaakt, zegt het „N. v. d. Dj.", doordat Zater
dag bij een klopjacht in de "bossdhen der Heide-
Maatscliappij het lijk werd gevonden, dat perti
nent als zijnde de persoon van genoemden Geerts
herkend is. 'Eten jachtgeweer, dat eveneens als
zijn eigendom 'herkend is, lag naast hem. Het lijk
verkeerd ein verregaanden staat Van ontbinding;
het is door ae politie in beislag genomen.
EEN OUDE ZAAK OPGEHELDERD.
lm den macht vaira 8 op 9 Februari j.l. werd
vrouw De Kort, wonende aan het H 00 gei ad te
Esbeek (N.-Br.) in haar bed doodgeschoten,
door iemand, dié van buiten door het venster
eein schot loste.
De verdachte, Jos Geerts, een buurman, ver
dween sedert dien uit zijn woning en keerde
daarin niet meer terug. Zaterdag is zijn lijk
gevonden tijdens eein drijfjacht op de goede
ren van de Maatschappij „Utrecht" bij den
Appelberg te Lage Mierde.
De man had door ophanging een einde aan,'
zijn leven gemaakt. Het lijjk, dat in verren
staat van ontbinding verkeerde, is ter plaatse;
gekist en naar de woning van de wed. Gpertsj
te Esbeek, overgebracht.
Het geweer, waarmede vermoedelijk het
schot gelost is, lag vlak in de .nabijheid van'
het lijk. 1
SPRING NIET OP DE ELECTRI&OHE
TREIN.
Te Delft is de 26-jarige werkman J. Sandli-
forl uit Rotterdam, toen hij op het station op
een in beweging zijnden electrisdhen trein wilde
springen, er onder geraakt en vermorseld. Dte
man is gehuwd en vader van een kind.
AUTO-O NGiElLUK.
In de Beemster nabij Purmerend' heeft: een
ernstig aut^opgeluk plaats gehad. Notaris Die
Boer uit Hoogwoud reedt met efen auto, waarin
mede zijn vrouw en dochter gezéten w;aren, pp