Purol bij Ruwe Handen een stuit KOEMEST, AFGESLOTEN zijn Openbare Verknoping De vliegtocht Hoiiand-indië m een net MEESJE. plm Huis met 2 H.A. Land, De terugkomst van „De Postduif" Gistermiddag om 3 uur 22 streek het Nedcrv, land-Indië vliegtuig „Die Postduif" op de vlieg,-.' weide van Amsterdam, Schiphol, behouden! neer. Hiermede hebben luit. Koppen, Frijmis en Elleman de* heen- en terugreis Amsterdam— Batavia, binnen een maand tijds volbracht. Het „Hbld." schrijft hiterover Het was een moment van ontroering. Een; werkelijk groot oogenblik. Want was het niet slechts juist vier weken geleden, dat zich, in het nog vage licht van!, den komenden dag, op 1 October op ditzelfde terrein deze Fokker F VII A zich zan denj grond losmaakte en zijn koers Oostwaarts zocht; ons heerlijk Indië tegen! Tien dagen later stond ons dappere drietal[ Koppen, Frijns en Elleman op het vliegveld] Tjihlitan nadat zij de bijjna 15000 K. M. rj ïiegen vliegdagen hadden afgelegd. Een kort verblijf te Batavia: toen werd de post weer ingeladen. En de terugreis met die; driemotorige Fokker aanvaard. Behoudens de twee dagen oponthoud ioj Bangkok nadat de machine, in den zachten grond gezakt, een landings,,poot" beschadigd! had heeft de terugreis plaats gehad in het zelfde tempo als de heenreis. En de optimistic sche toon der telegrammen van Koppen. door Aneta verspreid duidde op een pret tig kameraadschappelijke samenwerking der drie wij mogen gerust zeggen stoere man-, nen, een harmonische samenwerking, die abso luut noodig is voor het welslagen van ee;nf tocht als deze. 1 En zoo heeft dan ten derde male een N>ef derlandsch vliegtuig met een INederlandsch^ bemanning de reis naar Indië gemaakt, terwijl; het de tweede keer is dat de reis heen en terug, door de lucht werd afgelegd. Er zit een climax in het geval. Wel te ver staan, vanwege den tijd dien de vliegtuigen noodig hadden. Koppen heeft dm tocht naar Batavia in negen vliegdagen gemaakt en den terugtocht in tien. En hij heeeft dus over de; doorvlogen 30.000 K.M. slechts negentim vlieg dagen gedaan. Hetwelk zonder twijfel een zeer bijzondere prestatie mag worden genoemd. Gemakkelijk hebben de vliegers het niet ge had op hun terugreis, wijl zij om zoo te zeg-, gen het slechte weer tegemoet vlogen. Maar zij hebban dapper volgehouden: die elf-uurs-. vlucht den voorlaatstm dag van Aleppo naar, Belgrado was een bijzonder feit op zichzelf. Door deze vlucht van Koppen is weer eens te meer aangetoond de bruikbaarheid van het vliegtuig, vooral op groote trajecten. Weer een schrede dichterbij zijn wipgekomen tot de op lossing van het vraagstuk van een luchtver-, binding met ons Indië. Dat wij dit wederom; te danken hebben aan een Nederlander vervult; ons allen met trots. Koppen, Frijns en Elleman hebben, miet deze; nieuwe Indië-vlucht, een glorierijke bladzijd* toegevoegd aan de reads zoo opmerkelijke ge schiedenis van onze luchtvaart. De aankomst.1 Wat men gevoelde bij de aankomst blijkt; wel uit wat de correspondent van 't „Hbld."!" daarover schrijft: springt een der aanwezige mecaniciens] op met een schreeuw: „Daar zijn ze." Ze, dat is natuurlijk Koppen met zijp man-, nen. En we ranpen naar buiten. Sterker wordt? dan alras het motorgeronk, dat die mecainfe! zoo gauw gehoord had, en weldra snort laag over ons hem de verwachte Indië-machinie. Wij rennen, zou gauw onze boenen ons dra-, gen kunnen', maar we kunpen het niet winnen, van de machine, die wij net een sierlijke bocht! zien beschrijven. i i Ik sta nog te ver af. Een paar honderd me tets. Maar de emotie doet mij stilstaan. Heef alleen midden in de groote vliegweide sta ik. En daar komt me waarachtig dat ding neer,1, zoo mooi, zoo glad als hadden de beide pii loten daar in de machine niet achter zich een vlucht van meerr dan dertig duizend kilome ters ia recordtijd. Vier webe^geleden, op eenj donkeren ochtend, torn alleen oen paar lan taarns het veld verlichtten, heb ik daar ook gestaan. Heb ik daar Koppen en Frijnjs en Elleman zien weggaan. Naar de Oost! En ziedaar, daar zijn die geweldige kerelsi alweer. Ze zijn al in Indië geweest. In Ba-l tavia, en ze hebben daar een week gezetemjj Toen hebben ze de post kalmpjesweg weert in hun ultra-modernen, postwagen geladen en; met dezelfde bravoure en met hetzelfde niet xe fnuiken uithoudingsvermogen zijn ze terug gegaan, omdat ze een opdracht tie volvoeren! hadden, die zij zichzelf hadden opgelegd: het vliegtuig weer terug te voeren naar het vader-, land binnen een maand tijds. Ik heb niet geschreeuwd en ik heb niet ge juicht. Ik heb een oogenblik doodstil gestaan,: om dat geweldige te realiseeren en toen... bepi ik heel hard naar de telefoon geloopen, om, het gauw aan de krant te telefoneerem. Op mijn horloge was het juist 3.22 torn deJ wielen van „De Postduif" den gronjd beroer-i den. Wat daarna volgde? Een storir&>op naar het vliegtuig. Een om-] hangen met kransen van de dappere drie, dia achter elkaar uit het vliegtuig te voorschijn kwamen. En de enthousiaste Soesterbergers, die in grooten getale gekomen waren om voor-? al Koppen, maar ook Frijns en mede den be scheiden Elleman te huldigen, hieven hen alle diie op de schouders en zeulden hen zoo maar het met vlaggen afgeschutte deel van het veld. Daar werd Koppen allereerst verwelkomd door zijn vrouw en kind, daar vond Ellemanj moeder en zuster en daar vond ook Frijnte) de zijnen. Maar lang mochten zij niet van het weerzien genieten, want wieer hieven de kame raden htm luchthelden omhoog. Geen hoera geroep, geen herrie.... slechts een algemeen; gevecht als het ware, om de handen te drukken] van de drie mannen, die een zoo geweldige) prestatie achter den rug hadden. Toen de aftocht. i En voor l'Europe, waar de vliegers door de Nederlamdsche Vereeniging voor de Lucht-, vaart werden gerecipieerd, verdrongen de men-, schen zich. Onder enorm applaus komt het dappere drie-1 «al in de receptiezaal. Minuten lang duurt dit applaus, een ware ovatie. i i EEN ONDERHOUD MET KOPPEN. Ondanks het feit, dat Koppen geweldig in beslag genomen werd heeft 't „Hbld." kans) gezien een kort onderhoud met de zan heldi van de lucht te hebben. Koppen vertelde, dat hij drie kwartier te laat uit Belgrado startte, wijl op het laatste' oogenblik nog een olieckoeler moest verwis- sed worden. Het lag aanvankelijk in de be doeling eerst te Soesterberg te landen om dam om twintig minuten voor vieren naar Amster-, dam te vertrekken, maar het was zulk „ge-, meen" weer, aldus Koppen, dat ik dacht; „binnen is binnen" en we sjeesden door naar Schiphol. Koppen verheelde zich niet, dat hij den eer-, sten dag van de vlucht naar Inldië ongeloof lijke vieine had. „Die band was een beroer^ ding, want ik dacht nooit op tijd in Sofia te. komen. Maar ik snapte 't net en een kwartier voor zonsondergang volgde de landing. Een geregelde verbinding niiogi onmogelijk. Wij hebben Koppen in dit interview, waan in mededeelmgen kris-kras door elkaar kwa,- men o.a. de vraag gesteld, hoe hij dacht oven een geregelde luchtverbinding tusscheo Noden land en onze koloniën. Hij achtte zulk een; verbinding niet mogelijk, zoolang alle terrei nen niet in een behoorrlijken staat worden ge-, bracht. Op sommige ontbreken de hangars ge heel en we hadden, aldus Koppen, b.v. in Bang kok zulk een pech, omdat 't veld niet gedraK neerd was. En dan is man in den natten tijtf te veel afhankelijk van tropische buien. „Maar indien de terrein-bezwareini eens zou den worden opgeheven? Is dan een geregeldd verbinding mogelijk? Koppen antwoordde op deze vraag, dat bij een geregelde verbinding dag en nacht moet worden gevlogen en wel in kleine etappen, om dat groote etappes het laden van grooten beinr .zinevoorraad eischt. Luchtvaart in Indië., Koppen deelde ons mede, dat de Gouver-; neur-Generaal hem had verklaard, dat de ont wikkeling met de luchtvaart in Nederl.-Indië. met snelle schreden vooruit gaat. 1 Sept. 1298:. worrdt een begin gemaakt met den dienpt Ba tavia— Soerabaja en 1 Jan. 1929 volgt de in-, stelling van een dieinst op Singapore. I Pech.» Van z'n pech vertelde Koppen over 't ge val in Allahabad. 't Had er vier minuten zoo hard geregend], dat er water was gevallen in een hoeveel-; heid, waarvoor het in Nederland twee dagen moet regenen. Maar 't gevolg van deze „natte historie" was dat de machine 't was op did. heenreis te Allahabad in den grond weg-i zakte en er 1V2 dag noodig was om het toestel vrij te krijgen. Later haalde men weer een, halven dag in. Koppen verklaarde, dat hij de eerste vlie ger is geweest en zeker de eerste Neder land-Indië-vliegerr, die het trajekt Bpesjir, —Karachi over het hoogland van Perzië af legde, dus niet de kust volgde. I11 Singapore had hij een prettigen indruk meegenomen van de bestuurderen van de Racing Club, die alle moeite hebben gedaan, om Koppen een veili ge landing op de renbaan te waarborgen. Alle horden waren weggenomen. De terugreis zou' Koppen wellicht ook in negen dagen hebben1 gedaan, indien hij niet tengevolge van een licht motordefect twee malen naar Karachi had moeten terugkeeren. Bij een van de groote? etappes heeft de commandant van „De P-oslJ duif" 750 k.m. boven zee gevlogen. 1. De verdeeling van de etappes der terug tocht is als volgt: 17 Oct. Batavia—MuntokSingapore. Singapo re—Bangkok (Opgehouden w. materieele schade.) (Opgehouden w. materieele schade.). Bangkok—Calcu tta Calcutta—Allahabad. AllahabadKarachi Karachi—Bender Abbas. Bender Abbas—BushireBjagdad. Bagdad—Aleppo Aleppo—Sofia. SofiaAmsterdam.. laider, Willem Hespe, veel moois te hooren! Haar kracht kon zij ten volle ontplooien; in 't: „Salve Regina" „Adeste", „Vineta" enf „O, Gulden Hoofd". Zangstukken, die ons 't meest bekoorden. 'Geen wonder dan ook dat 'onder diepe stilte werd geluisterd naar wat ten gehoore werd', gebracht. Men was hoogst voldaan. Het was een mooie avond. OUDKARSPiEL. Bij den te Hoorn gehouden nationalen Reci- teerwedstrijdi werd door mevr. Bankersen-Boot de 2e prijs gehaald met een fragjment uit „De Deer ne" van Mw. Eoland-Holst. De prijzen bestonden uit medailles. E[EN jubileum. Wij ontvingen een exemplaar van het Jubileum'- numiner van „De Geheel-Onthouder" geheel ge- wjjd aan het 30-jarig bestaan van den „A.N.G, O.B." Vele vooraanstaanden in de geheelonthouders- wereld, uit de velen waarvan wij meenen Prof. v. Rees, Kaspers en C. de Jong, schreven bijdra gen ter herdenking van dit feit. Onze felicitatie met dit herdenkingsjaar. Predikbeurten Herv. Gem. Ondikarspel* Zondag geen samenkomst. Ger. Kerk Noordscharwoude. Zondag v.m. 9.30 en nalm'. 4 uur Cand. G. D. Kuiper, Kampen. Ned. Herv. Gem. Noordscharwoude. Zondag v.m. 9.30 uur Ds Staal. Extra collecte. Rervormingspreek. Ned. Herv. Gem. Zuidscharwoude. Zondag v.m. 10 uur Ds. J J. van Meurs. Collecte Gustaaf Adolfvereeniging- Chr. Ger. Gem. Broek op Langendijk. Zondag v.m. 9.30 en nain 3 uur De. Drenth. Doopsgez. Gem. Broek op Langendijk. Zondag v.m. 9.45 uur Ds de Jong. Ned. Herv. Gem. Broek op Langendijk. Zondag v.m. 9.30 en nm. 2,30 Ds. Jukema. 2 Nov. 7 uur. Dankstond voor 't gewas. Ger. Kerk Broek op Langendijk. Zondag v.m. 9.30 en nm. 2.30'uur Ds. Donner. 2 Nov. 7 uqr Dankuur voor 'tigewas. 4 November 7 uur Zendingsrede Ds. A. P;os van Zaandam. Ned!. Herv. Gem. St. Paaeras. Zondag v.m. 9.30 entnm» 6$0 uur Ds. J. Jellema. Gercf. Kerk St. Pane ras. Zondag v.m. 9.30 Leesdienst- 'sNam. 7 uur Ds. Donner van'-Br. op Langend. Gercf. Kerk, Beerimgowaard. Zondag 9.30 uur v.m. en 2 30 n.m. preeklezen. Katholieke Keirk Langiendijk. Zondag voorm. 7 uur Vroegtmis zonder preek. Voorm. 10 uur Hpogtais met preek van pastoor Van Noord. Nam. 6 uur. Lof met October-gebeden. Dinsdag, Allerheiligen,, te vieren als Zondag. Voorm. 7 uur Vroegmis zonder preek. Voorm. 10 uur. Hoogmis zonder preek. Nam. 6 uur. Doodenvespers met preek van kap. Standenmeijer. Onderwerp: „Menschelijke ontfer ming. Woensdag. Allerzielen. Gedachtenis onzer üoo- den. Voorm. 6 uur. Plechtige Requiem Nam. 7 uur. Kruisweg-oefening- 16 wagons- 6 20 „f 10 7 ,A 14 l ,J De drie koene luchtvaardiers z:ijn door H.M. de Koningin benoemd tot Ridder in de Orde. van Oranje-N assau. Plaatselijk Nieuws - NOORDSCHARWOUDE. DE ZANGVEREENIGING „CRESCENDO" EN JAN ZWART. Donderdagavond hadden wij 't geuDoegon, op uitnoodiging van genoemde !Zangvereeni« ging het Kerkconcert bij te wonen in de Nedj Herv. Kerk, waaraan medewerking werd ver-i leend door den bekenden organist Jan Zwarf van Zaandam. 1 Ondanks het bijzonder slechte weer, kan men; noemen op een flink bezet kerkgebouw. Al heel spoedig na ons biwmjenkomiem, ruischen de eerste orgelklanken door de kerk-; ruimte en zooals altijd weet de meester op dit instrument zijn luisteraars te boeien niet alleen) maar te doen genieten van zijn virtuoos-spel. De algeheele heerschappij over datgene wat ten gehore werd gebracht, de machtige, zoo wel als de zachte tonen, aan het orgel ontlokt, doen allen bewonderend luisteren. Er spreekt; een vaardigheid uit, die noodig is om te spelen zooals Jan Zwart dezen avond speelde. Maar niet minder was het vocale gedeelte van dit concert. „Crescendo." Een naam, die toch oog al tijd met eere mag worden genoemd. E»en ver-; eeniging, die onder directie van. h aar emi'nenten Groentevervoer BROEK OP LANGENDIJK. Zaterdag 22 October Maandag 24 October Dinsdag 25 October Woensdag 26 October Donder flag 27 October Vrijdag 28 October Totaal 73 SLUIS BROEK OP LANGENDIJK. 22 October 4 motoren 24 8 25 8 26 3 27 6 28 3 Totaal 32 NOORDSCHARWOUDE. Zaterdag 22 October Maandag 24 October Einsdag 25 October Woensdag 26 October Donderdag 27 October Vrijdag 28 October Totaal WAKMENHUIZEN. Zaterdag 22 Octooer Maandag 24 October 'Dinsdag 25 October Woensdag 26 October Donderdag 27 October Vrijdag 28 October Totaal Marktberichten I LANG ED IJKER GROENTEMARKT. 24800 stuks bloemkool: Lecerf 4.404.90, reu- 7en 10.40—13.50, 2e soort 1.80—3 30, 41000 Kg. roode kool 3.5.60, 22000 Kg. gele kool 2 40 —4 70, 77000 Kg. witte kool 1.60—2 40, Deen- 4sehe witte kool 2.70—4.10, 13500 Kg. uien 7 80 8.70, drielingen 7.708.30, nep 3 804.30, 2825 Kg. peen 2.3.50, 3100 Kg bieten 3.30 —4.70, 625 Kg. tomaten: A 1550, C. 9 30, CC. 3.20. 29 October. 2500 Kg. energgie 5.—, eigenheimers 5.30, 8300 stuks bloemkool reuzen 6.6012.30, 2e soort 1.30 i —3.30, 15000 Kg. roode kool 3.10—5 70, 2e soort 1.30—3.—, 27000 Kg. gele kool 2 60—5.10, 26000 Kg. witte kool 2.-2.60, Deensche witte 2.60—3.90, 6000 Kg. uien 8.10—8.50, 2250 Kg., peen 3.10—3.30, 800 Kg. bieten 3 50—4.60. 110 ton.v 65 "V 165 80 815 .8 v 7 'agons. 10 11 "8 O 8 52 4 wagonh. 0 1 '2 2 "t *4 13 >4 noordfrmarktbond. "=28 October. 7100 Kg. uien 7.908.40, drielingen 7 307.80, nep 4.60, grove uien 8.308.70, 7800 Kg peen 2.80—-3.20, 300,00 Kg. roode kool 4 60—5.60, 12800 Kg. gele kool 3.40—5.—, 3430Ö Kg witte kool 2.50, 3800 Kg. Deensèhe witte 2.803 10, 150 Kg. kroten 3.40, 2600 stuks bloemkool 7.20 -14.—, 2e sdort 1.40—2.40 29 October- 14600 Kg. uien 8.8.70, drielingen 7 30—7.90* nep 3.904.60, grove uien 8.10—8 30, 7800 Kg. peen 2.703.30, 35200 Kg. roode* kool 4 40— —6.30, 11600 Kg. gele kool 3.50—5 40, 3100 Kg. witte kool 2.302.50, 6000 Kg. D witte '2.80 4.30, 9900 stuks bloemkool 5.10;9b, 2e srt 1.20—2.30. WARMENHU1ZEN. 27 October. 4600 Kg. roode kool 4.80—5.30, kale 1 70—2.30 4200 Kg. gele kool 4.304.50, 21600 Kg witte kool 2.50—2.60, 3500 Kg. Deensche witte 3 20, kale 1.702.10, 230 stuks bloemkool 14.14 60 2e soort 3.—, 4000 Kg. uien: drielingten 7.5Ó-— 7.80, uien 7.508.20, grove uien 7 808.10. 28 October. 16400 Kg. roode kool 4.60—5.20, kale 2.20— 2.70, uitschot 1.502.—, 29300 Kg witte kool 2.20—2.60, 2100 Kg. Deensche witte 3 20, 1770 stuks bloemkool 13.14.50, 2e soort 2.50 5.t 3300 Kg. uien 7.908 30, grove uien 8.40, Al KMAARSCHE EXPC.RTVJ2ILING. 28 October. Appelen 2.24.peren 2.34 -4, druiven 40.60.—, roode kool 1.80—6 30, gele kool 2.70—4.80, uien 6.80—8 30, spruiten 11.—25, sinijhoonen 60.8063.20, spercieboonen 15.80- 60.40, witlof 14.—34.—alles per 100 Kg. bloemkool 14.2021.30, 2e soort 7.12—s, kropsla 1.605.40 andijvie 0.302 60, alles per 100 stuks, wortelen 4,308.20 p. 100 bos_ Advertentien Gevraagd tegen Kerstmis: Adres: J. KEIZER, Spoorstraat, Oudkarspel. Bij inschrijving te huur voor 1 tar een om te scheuren, op den Middelweg te Heerhugowaard, ook afzonderlijk. Nadere inlichtingen bij A. BLAUW, Dijk, Obdam. TE HUUR voor een jaar: (niet voor kool), bij C. KALVERDIJK, Spoorstraat, Noordscharwoude bij J. SLEUTEL, Barsingerhorn PSP Namens liet Bestuur van den Polder Geestmer-Ambacht zal de DIJK ten noorden Oudkarspel tot aan Kalverdijk, overdag voor al het rijverkeer, wegens van een nieuwe straat, vanaf 27 October a.s. tot naderen datum. De Opzichter, H. TAUBER. te Heer-Hugowaard, op Woensdag 16 November 1927 bij bod en op Woensdag 23 November 1927 bij afslag en combinatiën, telkens des namiddags i uur in het café „De Zwaan" van den heer Ruspa ten over staan van Mr. C. J. DE LANGE,, candidaat-notaris te Alkmaar, als plaatsvervanger waarnemende het va cante kantoor van wijlen notaris Mr. A P. H. DE LANGE, van: Eene Boerenwoning met Erf en eenige perceelen WEILAND en BOUWLAND zeer gunstig gelegen aan den Mjddel- weg, nabij dep Kruisweg, te Heerhugo waard, tezamen groot 6 hectaren 55 aren 50 centiaren te veilen in per ceelen en combinatiën. Eigendom van den heer J. PELS;. Thans nog in huur bij den heer P. KNIP en te aanvaarden bij de beta ling der kooppenningent Inlichtingen worden gegeven ten kantore van voornoemden plaatsverv. notaris, aan de Breedstraat te Alkmaar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 2