Purol bij Ruwe Handen
een stuit KOEMEST,
AFGESLOTEN zijn
Openbare Verknoping
De vliegtocht Hoiiand-indië
m
een net MEESJE.
plm
Huis met
2 H.A. Land,
De terugkomst van „De Postduif"
Gistermiddag om 3 uur 22 streek het Nedcrv,
land-Indië vliegtuig „Die Postduif" op de vlieg,-.'
weide van Amsterdam, Schiphol, behouden!
neer. Hiermede hebben luit. Koppen, Frijmis en
Elleman de* heen- en terugreis Amsterdam—
Batavia, binnen een maand tijds volbracht.
Het „Hbld." schrijft hiterover
Het was een moment van ontroering. Een;
werkelijk groot oogenblik.
Want was het niet slechts juist vier weken
geleden, dat zich, in het nog vage licht van!,
den komenden dag, op 1 October op ditzelfde
terrein deze Fokker F VII A zich zan denj
grond losmaakte en zijn koers Oostwaarts
zocht; ons heerlijk Indië tegen!
Tien dagen later stond ons dappere drietal[
Koppen, Frijns en Elleman op het vliegveld]
Tjihlitan nadat zij de bijjna 15000 K. M. rj
ïiegen vliegdagen hadden afgelegd.
Een kort verblijf te Batavia: toen werd de
post weer ingeladen. En de terugreis met die;
driemotorige Fokker aanvaard.
Behoudens de twee dagen oponthoud ioj
Bangkok nadat de machine, in den zachten
grond gezakt, een landings,,poot" beschadigd!
had heeft de terugreis plaats gehad in het
zelfde tempo als de heenreis. En de optimistic
sche toon der telegrammen van Koppen.
door Aneta verspreid duidde op een pret
tig kameraadschappelijke samenwerking der
drie wij mogen gerust zeggen stoere man-,
nen, een harmonische samenwerking, die abso
luut noodig is voor het welslagen van ee;nf
tocht als deze. 1
En zoo heeft dan ten derde male een N>ef
derlandsch vliegtuig met een INederlandsch^
bemanning de reis naar Indië gemaakt, terwijl;
het de tweede keer is dat de reis heen en terug,
door de lucht werd afgelegd.
Er zit een climax in het geval. Wel te ver
staan, vanwege den tijd dien de vliegtuigen
noodig hadden. Koppen heeft dm tocht naar
Batavia in negen vliegdagen gemaakt en den
terugtocht in tien. En hij heeeft dus over de;
doorvlogen 30.000 K.M. slechts negentim vlieg
dagen gedaan. Hetwelk zonder twijfel een zeer
bijzondere prestatie mag worden genoemd.
Gemakkelijk hebben de vliegers het niet ge
had op hun terugreis, wijl zij om zoo te zeg-,
gen het slechte weer tegemoet vlogen. Maar
zij hebban dapper volgehouden: die elf-uurs-.
vlucht den voorlaatstm dag van Aleppo naar,
Belgrado was een bijzonder feit op zichzelf.
Door deze vlucht van Koppen is weer eens
te meer aangetoond de bruikbaarheid van het
vliegtuig, vooral op groote trajecten. Weer een
schrede dichterbij zijn wipgekomen tot de op
lossing van het vraagstuk van een luchtver-,
binding met ons Indië. Dat wij dit wederom;
te danken hebben aan een Nederlander vervult;
ons allen met trots.
Koppen, Frijns en Elleman hebben, miet deze;
nieuwe Indië-vlucht, een glorierijke bladzijd*
toegevoegd aan de reads zoo opmerkelijke ge
schiedenis van onze luchtvaart.
De aankomst.1
Wat men gevoelde bij de aankomst blijkt;
wel uit wat de correspondent van 't „Hbld."!"
daarover schrijft:
springt een der aanwezige mecaniciens]
op met een schreeuw: „Daar zijn ze."
Ze, dat is natuurlijk Koppen met zijp man-,
nen. En we ranpen naar buiten. Sterker wordt?
dan alras het motorgeronk, dat die mecainfe!
zoo gauw gehoord had, en weldra snort laag
over ons hem de verwachte Indië-machinie.
Wij rennen, zou gauw onze boenen ons dra-,
gen kunnen', maar we kunpen het niet winnen,
van de machine, die wij net een sierlijke bocht!
zien beschrijven. i i
Ik sta nog te ver af. Een paar honderd me
tets. Maar de emotie doet mij stilstaan. Heef
alleen midden in de groote vliegweide sta ik.
En daar komt me waarachtig dat ding neer,1,
zoo mooi, zoo glad als hadden de beide pii
loten daar in de machine niet achter zich een
vlucht van meerr dan dertig duizend kilome
ters ia recordtijd. Vier webe^geleden, op eenj
donkeren ochtend, torn alleen oen paar lan
taarns het veld verlichtten, heb ik daar ook
gestaan. Heb ik daar Koppen en Frijnjs en
Elleman zien weggaan.
Naar de Oost!
En ziedaar, daar zijn die geweldige kerelsi
alweer. Ze zijn al in Indië geweest. In Ba-l
tavia, en ze hebben daar een week gezetemjj
Toen hebben ze de post kalmpjesweg weert
in hun ultra-modernen, postwagen geladen en;
met dezelfde bravoure en met hetzelfde niet
xe fnuiken uithoudingsvermogen zijn ze terug
gegaan, omdat ze een opdracht tie volvoeren!
hadden, die zij zichzelf hadden opgelegd: het
vliegtuig weer terug te voeren naar het vader-,
land binnen een maand tijds.
Ik heb niet geschreeuwd en ik heb niet ge
juicht. Ik heb een oogenblik doodstil gestaan,:
om dat geweldige te realiseeren en toen... bepi
ik heel hard naar de telefoon geloopen, om,
het gauw aan de krant te telefoneerem.
Op mijn horloge was het juist 3.22 torn deJ
wielen van „De Postduif" den gronjd beroer-i
den.
Wat daarna volgde?
Een storir&>op naar het vliegtuig. Een om-]
hangen met kransen van de dappere drie, dia
achter elkaar uit het vliegtuig te voorschijn
kwamen. En de enthousiaste Soesterbergers,
die in grooten getale gekomen waren om voor-?
al Koppen, maar ook Frijns en mede den be
scheiden Elleman te huldigen, hieven hen alle
diie op de schouders en zeulden hen zoo maar
het met vlaggen afgeschutte deel van het veld.
Daar werd Koppen allereerst verwelkomd
door zijn vrouw en kind, daar vond Ellemanj
moeder en zuster en daar vond ook Frijnte)
de zijnen. Maar lang mochten zij niet van het
weerzien genieten, want wieer hieven de kame
raden htm luchthelden omhoog. Geen hoera
geroep, geen herrie.... slechts een algemeen;
gevecht als het ware, om de handen te drukken]
van de drie mannen, die een zoo geweldige)
prestatie achter den rug hadden.
Toen de aftocht. i
En voor l'Europe, waar de vliegers door
de Nederlamdsche Vereeniging voor de Lucht-,
vaart werden gerecipieerd, verdrongen de men-,
schen zich.
Onder enorm applaus komt het dappere drie-1
«al in de receptiezaal. Minuten lang duurt dit
applaus, een ware ovatie.
i i
EEN ONDERHOUD MET KOPPEN.
Ondanks het feit, dat Koppen geweldig in
beslag genomen werd heeft 't „Hbld." kans)
gezien een kort onderhoud met de zan heldi
van de lucht te hebben.
Koppen vertelde, dat hij drie kwartier te
laat uit Belgrado startte, wijl op het laatste'
oogenblik nog een olieckoeler moest verwis-
sed worden. Het lag aanvankelijk in de be
doeling eerst te Soesterberg te landen om dam
om twintig minuten voor vieren naar Amster-,
dam te vertrekken, maar het was zulk „ge-,
meen" weer, aldus Koppen, dat ik dacht;
„binnen is binnen" en we sjeesden door naar
Schiphol.
Koppen verheelde zich niet, dat hij den eer-,
sten dag van de vlucht naar Inldië ongeloof
lijke vieine had. „Die band was een beroer^
ding, want ik dacht nooit op tijd in Sofia te.
komen. Maar ik snapte 't net en een kwartier
voor zonsondergang volgde de landing.
Een geregelde verbinding niiogi
onmogelijk.
Wij hebben Koppen in dit interview, waan
in mededeelmgen kris-kras door elkaar kwa,-
men o.a. de vraag gesteld, hoe hij dacht oven
een geregelde luchtverbinding tusscheo Noden
land en onze koloniën. Hij achtte zulk een;
verbinding niet mogelijk, zoolang alle terrei
nen niet in een behoorrlijken staat worden ge-,
bracht. Op sommige ontbreken de hangars ge
heel en we hadden, aldus Koppen, b.v. in Bang
kok zulk een pech, omdat 't veld niet gedraK
neerd was. En dan is man in den natten tijtf
te veel afhankelijk van tropische buien.
„Maar indien de terrein-bezwareini eens zou
den worden opgeheven? Is dan een geregeldd
verbinding mogelijk?
Koppen antwoordde op deze vraag, dat bij
een geregelde verbinding dag en nacht moet
worden gevlogen en wel in kleine etappen, om
dat groote etappes het laden van grooten beinr
.zinevoorraad eischt.
Luchtvaart in Indië.,
Koppen deelde ons mede, dat de Gouver-;
neur-Generaal hem had verklaard, dat de ont
wikkeling met de luchtvaart in Nederl.-Indië.
met snelle schreden vooruit gaat. 1 Sept. 1298:.
worrdt een begin gemaakt met den dienpt Ba
tavia— Soerabaja en 1 Jan. 1929 volgt de in-,
stelling van een dieinst op Singapore.
I Pech.»
Van z'n pech vertelde Koppen over 't ge
val in Allahabad.
't Had er vier minuten zoo hard geregend],
dat er water was gevallen in een hoeveel-;
heid, waarvoor het in Nederland twee dagen
moet regenen. Maar 't gevolg van deze „natte
historie" was dat de machine 't was op did.
heenreis te Allahabad in den grond weg-i
zakte en er 1V2 dag noodig was om het toestel
vrij te krijgen. Later haalde men weer een,
halven dag in.
Koppen verklaarde, dat hij de eerste vlie
ger is geweest en zeker de eerste Neder
land-Indië-vliegerr, die het trajekt Bpesjir,
—Karachi over het hoogland van Perzië af
legde, dus niet de kust volgde. I11 Singapore
had hij een prettigen indruk meegenomen van
de bestuurderen van de Racing Club, die alle
moeite hebben gedaan, om Koppen een veili
ge landing op de renbaan te waarborgen. Alle
horden waren weggenomen. De terugreis zou'
Koppen wellicht ook in negen dagen hebben1
gedaan, indien hij niet tengevolge van een
licht motordefect twee malen naar Karachi had
moeten terugkeeren. Bij een van de groote?
etappes heeft de commandant van „De P-oslJ
duif" 750 k.m. boven zee gevlogen. 1.
De verdeeling van de etappes der terug
tocht is als volgt:
17 Oct. Batavia—MuntokSingapore.
Singapo re—Bangkok
(Opgehouden w. materieele schade.)
(Opgehouden w. materieele schade.).
Bangkok—Calcu tta
Calcutta—Allahabad.
AllahabadKarachi
Karachi—Bender Abbas.
Bender Abbas—BushireBjagdad.
Bagdad—Aleppo
Aleppo—Sofia.
SofiaAmsterdam..
laider, Willem Hespe, veel moois te hooren!
Haar kracht kon zij ten volle ontplooien;
in 't: „Salve Regina" „Adeste", „Vineta" enf
„O, Gulden Hoofd". Zangstukken, die ons 't
meest bekoorden.
'Geen wonder dan ook dat 'onder diepe stilte
werd geluisterd naar wat ten gehoore werd',
gebracht. Men was hoogst voldaan.
Het was een mooie avond.
OUDKARSPiEL.
Bij den te Hoorn gehouden nationalen Reci-
teerwedstrijdi werd door mevr. Bankersen-Boot de
2e prijs gehaald met een fragjment uit „De Deer
ne" van Mw. Eoland-Holst.
De prijzen bestonden uit medailles.
E[EN jubileum.
Wij ontvingen een exemplaar van het Jubileum'-
numiner van „De Geheel-Onthouder" geheel ge-
wjjd aan het 30-jarig bestaan van den „A.N.G,
O.B."
Vele vooraanstaanden in de geheelonthouders-
wereld, uit de velen waarvan wij meenen Prof.
v. Rees, Kaspers en C. de Jong, schreven bijdra
gen ter herdenking van dit feit.
Onze felicitatie met dit herdenkingsjaar.
Predikbeurten
Herv. Gem. Ondikarspel*
Zondag geen samenkomst.
Ger. Kerk Noordscharwoude.
Zondag v.m. 9.30 en nalm'. 4 uur Cand. G. D.
Kuiper, Kampen.
Ned. Herv. Gem. Noordscharwoude.
Zondag v.m. 9.30 uur Ds Staal.
Extra collecte. Rervormingspreek.
Ned. Herv. Gem. Zuidscharwoude.
Zondag v.m. 10 uur Ds. J J. van Meurs.
Collecte Gustaaf Adolfvereeniging-
Chr. Ger. Gem. Broek op Langendijk.
Zondag v.m. 9.30 en nain 3 uur De. Drenth.
Doopsgez. Gem. Broek op Langendijk.
Zondag v.m. 9.45 uur Ds de Jong.
Ned. Herv. Gem. Broek op Langendijk.
Zondag v.m. 9.30 en nm. 2,30 Ds. Jukema.
2 Nov. 7 uur. Dankstond voor 't gewas.
Ger. Kerk Broek op Langendijk.
Zondag v.m. 9.30 en nm. 2.30'uur Ds. Donner.
2 Nov. 7 uqr Dankuur voor 'tigewas.
4 November 7 uur Zendingsrede Ds. A. P;os
van Zaandam.
Ned!. Herv. Gem. St. Paaeras.
Zondag v.m. 9.30 entnm» 6$0 uur Ds. J.
Jellema.
Gercf. Kerk St. Pane ras.
Zondag v.m. 9.30 Leesdienst-
'sNam. 7 uur Ds. Donner van'-Br. op Langend.
Gercf. Kerk, Beerimgowaard.
Zondag 9.30 uur v.m. en 2 30 n.m. preeklezen.
Katholieke Keirk Langiendijk.
Zondag voorm. 7 uur Vroegtmis zonder preek.
Voorm. 10 uur Hpogtais met preek van pastoor
Van Noord.
Nam. 6 uur. Lof met October-gebeden.
Dinsdag, Allerheiligen,, te vieren als Zondag.
Voorm. 7 uur Vroegmis zonder preek.
Voorm. 10 uur. Hoogmis zonder preek.
Nam. 6 uur. Doodenvespers met preek van kap.
Standenmeijer. Onderwerp: „Menschelijke ontfer
ming.
Woensdag. Allerzielen. Gedachtenis onzer üoo-
den.
Voorm. 6 uur. Plechtige Requiem
Nam. 7 uur. Kruisweg-oefening-
16 wagons-
6
20 „f
10
7 ,A
14 l ,J
De drie koene luchtvaardiers z:ijn door H.M.
de Koningin benoemd tot Ridder in de Orde.
van Oranje-N assau.
Plaatselijk Nieuws
- NOORDSCHARWOUDE.
DE ZANGVEREENIGING „CRESCENDO"
EN JAN ZWART.
Donderdagavond hadden wij 't geuDoegon,
op uitnoodiging van genoemde !Zangvereeni«
ging het Kerkconcert bij te wonen in de Nedj
Herv. Kerk, waaraan medewerking werd ver-i
leend door den bekenden organist Jan Zwarf
van Zaandam. 1
Ondanks het bijzonder slechte weer, kan men;
noemen op een flink bezet kerkgebouw.
Al heel spoedig na ons biwmjenkomiem,
ruischen de eerste orgelklanken door de kerk-;
ruimte en zooals altijd weet de meester op dit
instrument zijn luisteraars te boeien niet alleen)
maar te doen genieten van zijn virtuoos-spel.
De algeheele heerschappij over datgene wat
ten gehore werd gebracht, de machtige, zoo
wel als de zachte tonen, aan het orgel ontlokt,
doen allen bewonderend luisteren. Er spreekt;
een vaardigheid uit, die noodig is om te spelen
zooals Jan Zwart dezen avond speelde.
Maar niet minder was het vocale gedeelte
van dit concert.
„Crescendo." Een naam, die toch oog al
tijd met eere mag worden genoemd. E»en ver-;
eeniging, die onder directie van. h aar emi'nenten
Groentevervoer
BROEK OP LANGENDIJK.
Zaterdag 22 October
Maandag 24 October
Dinsdag 25 October
Woensdag 26 October
Donder flag 27 October
Vrijdag 28 October
Totaal 73
SLUIS BROEK OP LANGENDIJK.
22 October 4 motoren
24 8
25 8
26 3
27 6
28 3
Totaal 32
NOORDSCHARWOUDE.
Zaterdag 22 October
Maandag 24 October
Einsdag 25 October
Woensdag 26 October
Donderdag 27 October
Vrijdag 28 October
Totaal
WAKMENHUIZEN.
Zaterdag 22 Octooer
Maandag 24 October
'Dinsdag 25 October
Woensdag 26 October
Donderdag 27 October
Vrijdag 28 October
Totaal
Marktberichten
I LANG ED IJKER GROENTEMARKT.
24800 stuks bloemkool: Lecerf 4.404.90, reu-
7en 10.40—13.50, 2e soort 1.80—3 30, 41000 Kg.
roode kool 3.5.60, 22000 Kg. gele kool 2 40
—4 70, 77000 Kg. witte kool 1.60—2 40, Deen-
4sehe witte kool 2.70—4.10, 13500 Kg. uien 7 80
8.70, drielingen 7.708.30, nep 3 804.30,
2825 Kg. peen 2.3.50, 3100 Kg bieten 3.30
—4.70, 625 Kg. tomaten: A 1550, C. 9 30, CC.
3.20.
29 October.
2500 Kg. energgie 5.—, eigenheimers 5.30, 8300
stuks bloemkool reuzen 6.6012.30, 2e soort 1.30
i —3.30, 15000 Kg. roode kool 3.10—5 70, 2e soort
1.30—3.—, 27000 Kg. gele kool 2 60—5.10,
26000 Kg. witte kool 2.-2.60, Deensche witte
2.60—3.90, 6000 Kg. uien 8.10—8.50, 2250 Kg.,
peen 3.10—3.30, 800 Kg. bieten 3 50—4.60.
110
ton.v
65
"V
165
80
815
.8 v
7
'agons.
10
11
"8
O
8
52
4 wagonh.
0
1
'2
2
"t
*4
13
>4
noordfrmarktbond.
"=28 October.
7100 Kg. uien 7.908.40, drielingen 7 307.80,
nep 4.60, grove uien 8.308.70, 7800 Kg peen
2.80—-3.20, 300,00 Kg. roode kool 4 60—5.60,
12800 Kg. gele kool 3.40—5.—, 3430Ö Kg witte
kool 2.50, 3800 Kg. Deensèhe witte 2.803 10,
150 Kg. kroten 3.40, 2600 stuks bloemkool 7.20
-14.—, 2e sdort 1.40—2.40
29 October-
14600 Kg. uien 8.8.70, drielingen 7 30—7.90*
nep 3.904.60, grove uien 8.10—8 30, 7800 Kg.
peen 2.703.30, 35200 Kg. roode* kool 4 40—
—6.30, 11600 Kg. gele kool 3.50—5 40, 3100 Kg.
witte kool 2.302.50, 6000 Kg. D witte '2.80
4.30, 9900 stuks bloemkool 5.10;9b, 2e srt
1.20—2.30.
WARMENHU1ZEN.
27 October.
4600 Kg. roode kool 4.80—5.30, kale 1 70—2.30
4200 Kg. gele kool 4.304.50, 21600 Kg witte
kool 2.50—2.60, 3500 Kg. Deensche witte 3 20,
kale 1.702.10, 230 stuks bloemkool 14.14 60
2e soort 3.—, 4000 Kg. uien: drielingten 7.5Ó-—
7.80, uien 7.508.20, grove uien 7 808.10.
28 October.
16400 Kg. roode kool 4.60—5.20, kale 2.20—
2.70, uitschot 1.502.—, 29300 Kg witte kool
2.20—2.60, 2100 Kg. Deensche witte 3 20, 1770
stuks bloemkool 13.14.50, 2e soort 2.50
5.t 3300 Kg. uien 7.908 30, grove uien 8.40,
Al KMAARSCHE EXPC.RTVJ2ILING.
28 October.
Appelen 2.24.peren 2.34 -4, druiven
40.60.—, roode kool 1.80—6 30, gele kool
2.70—4.80, uien 6.80—8 30, spruiten 11.—25,
sinijhoonen 60.8063.20, spercieboonen 15.80-
60.40, witlof 14.—34.—alles per 100 Kg.
bloemkool 14.2021.30, 2e soort 7.12—s,
kropsla 1.605.40 andijvie 0.302 60, alles per
100 stuks, wortelen 4,308.20 p. 100 bos_
Advertentien
Gevraagd tegen Kerstmis:
Adres: J. KEIZER, Spoorstraat,
Oudkarspel.
Bij inschrijving te huur voor 1
tar een
om te scheuren, op den Middelweg
te Heerhugowaard, ook afzonderlijk.
Nadere inlichtingen bij A. BLAUW,
Dijk, Obdam.
TE HUUR voor een jaar:
(niet voor kool),
bij C. KALVERDIJK, Spoorstraat,
Noordscharwoude
bij J. SLEUTEL, Barsingerhorn
PSP Namens liet Bestuur van den
Polder Geestmer-Ambacht
zal de DIJK ten noorden Oudkarspel tot
aan Kalverdijk, overdag
voor al het rijverkeer, wegens
van een nieuwe straat,
vanaf 27 October a.s.
tot naderen datum.
De Opzichter,
H. TAUBER.
te Heer-Hugowaard,
op Woensdag 16 November 1927 bij
bod en op Woensdag 23 November
1927 bij afslag en combinatiën, telkens
des namiddags i uur in het café „De
Zwaan" van den heer Ruspa ten over
staan van
Mr. C. J. DE LANGE,,
candidaat-notaris te Alkmaar, als
plaatsvervanger waarnemende het va
cante kantoor van wijlen notaris Mr.
A P. H. DE LANGE, van:
Eene Boerenwoning met Erf
en eenige perceelen
WEILAND en BOUWLAND
zeer gunstig gelegen aan den Mjddel-
weg, nabij dep Kruisweg, te Heerhugo
waard, tezamen groot 6 hectaren 55
aren 50 centiaren te veilen in per
ceelen en combinatiën.
Eigendom van den heer J. PELS;.
Thans nog in huur bij den heer P.
KNIP en te aanvaarden bij de beta
ling der kooppenningent
Inlichtingen worden gegeven ten
kantore van voornoemden plaatsverv.
notaris, aan de Breedstraat te Alkmaar