Uit den Omtrek - HEER-HUGOWAARD. De voorbereiding voor de met Paschen '28 te houden bazar, door en ten bate der zang-1 vereeniging „Ons Genoegen" en de Gymjnas- tiekvereeniging „T.A.V^E.N.U.", is reeds in vollen gang. In het lokaal van den heer Rus, vergaderden Maandagavond de besturen van beide vereenigingen met de dames en heer-en,, die zich bereid hadden verklaard zitting te ne men in een der commissies van voorbereiding eD uitvoering. Da aangename stemming in deze vergadering werd verhoogd, door de roededee-i ling, dat Burgemeester van Slooten, hoewel dit maal verhinderd ter vergadering te zijn, heeft, aanvaard het voorzitterschap van het Bazar- <-omité. Door de regelingscommissie, welke blijkbaar de voelhorens al eens had- uitgestoken, konden reeids mededeelingen' worden gedaan omtrent verschillende nieuwe, attracties, welke niet zouden nalaten, naar men oordeelde, bezoekers te trekken. Door het be stuur was reeds beslag gelegd op de groote) tent van den heer J. de Bakker en waren re-, geüngen getroffen met den heer Rus omtrent het gebruik van diens localiteit en de baten vooz de bazar. Met groot genoegen werd ook' vernomen, dat volle medewerking was toege zegd door ons fanfarecorps „H.U.G.O.", waar mee men algemeen de onderneming zeer ge baat acht. K Door de aankoopveraeniging is een opslag plaats gekozen voor de te ontvangen goederen) gekregen, zoodat geconstateerd mag worden, dat reeds van vele zijden op medewerking karn worden gerekend. Door de reclamecommissie) werd een ontwerp circulaire ter bespreking voorgelegd, welke aan de burgerij zal worden gezonden. Deze bespreking gaf aanleiding tot eenige aanvullingen. In een volgende vergade ring zullen ontwerpen voor advertenties in de| verschillende bladen, welke in üezie omgeving verschijnen, worden besproken. Met het oog op bezoek van buiten, oordeelde de reclame commissie, dat de gelden voor adverteenen uit gegeven, goed besteed zullen zijn. Men komt nog al graag in De Waard, als daar wat op. touw wordt gezet, werd geoordeeld. Besloten werd, met het oog op meer animo voor hen,, die iets voor de Bazar maken of hun geschen ken geven, de verkochte goederen zoolang mo gelijk op de stands te doen blijtven, wat meer, het aanzien van het geheel ten goede zal ko men. De opening hoopt men weer vooraf te; kunnen doen gaan van een aardige optocht. Uit, de besprekingen mocht wel worden afgeleid, dat men vol goede verwachting is voor het, welslagen, wat we beide verqenigingen trouwens van harte toewenschen. - HEER-HUGOWAARD. Toen het Maandag dag was geworden zag men in de kom der gemeente een aantal bewo ners sjouwen met hekken, kruiwagens, konij nenhokken. enz., welke voorraden men in de vroegte tamelijk netjes uitgestald vond voor, op bet plein van den stal van den heer Rus.. De geheele voorraad is vermoedelijk daar biji- eengebracht op Zondagavond, toen de politie dienst moest doen tijdens een uitvoering in een. ander deel der gemeente. Uit de opstelling,, waarbij zelfs een versiering met gedroogde boontjes niet ontbrak, bleek, dat het zaakjq met alle kalmte en vetreende krachten bijeen was gebracht. Het meerendeel der inwoners, toonden zich nog al gemoedelijk bij 'het terug halen hunner eigendommen, andere bleken ech ter minder gesticht, zoodat een waarschuwing tegen herhaling wellicht niet misplaatst is. - HEER-HUGOWAARD. Voor een cursus in de eerste hulp bij onge lukken blijkt vrijwat animo te bestaan. De cur sus, door Dr. Spierings gegeven in het oude raadhuis, wordt door een flink aantal cursis-, ten gevolgd, terwijl ons werd meedegedefcld, dat tevens een cursus zal wordeh gegevien voor het noordelijk deel der gemeiente. - OUDE NIEDORP. Bij de op Dinsdag gehouden herstemming werd tot bestuurslid van den W .O.L.-polder gekozen de Heer J. Ligthart met 85 stemmlen. Op den Heer J. Bakker werden 61 stemmen uitgebracht. Binnenland VRAGEN VAN KAMERLID; BRAAT. De heer Braat heeft aan den Minister van'Jus titie de vólgende vragen gesteld: Is het den Minister bekend, dat door wijlen Johannes baron van Sijtzema, geb. 17 Sept. 1849 te Driesum en overleden. 6 Juni 1895 te Ven to, aan de „algemeene armen" onder Driesum bij testament is gelegateerd een bedrag van f 20000 zegge twintig duizend gulden? Is het juist, dat de algemeene armen reeds eeu paar jaar het recht hebben op deze erfe nis, terwijl de exeouTteur testamentair met die uitvoering van dit testament in gebreke is 'geL bleven Is het juist, dat B. en W, der gemeente Dan- tumadeel van den heer ontvanger der registratie en domeinen te Vento reeds in 1925 aanschrijving hebben ontvangen, om het- successierecht, vallen de op deze nalatenschap, te voldoen? Is het juist, dat ook de armenmeester van het burgerlijk armbestuur te Driesum van ge noemden ontvanger bericht kreeg, dat de alge meene armen te Driesum in het genot werden gesteld van die renten van genoemd kapitaal? Is de minister bereid;, de executip van dit on uitgevoerde testament in het belaing d|er alge meene armen te Driesum te bevorderen De beer Braat heeft -voorts aan den Minister van Waterstaat de vólgende vragen gesteld: Is het den Minister bekend, dat er mannen tot adviseurs voor het onderzoek van rijvaardigheid van motorrijtuigbestuurders benoemd; zijn, lie zelf nooit met een auto gereden hebben en ook geen schoon strafregister als motorrijder bezitten Is de minister bereid mede te dealen 1. of er vóór de aanstelling van bovengenoem de adviseurs onderzocht is, of zij zelf rijvaardig heid bezitten, ook al hadden zij een rijbewijs vóór 1 M®i 1924? 2. hoeveel Van de 4 gulden, die gestort moet worden door den aanvrager van een rijvaardig heidsbewijs den adviseur-examinator ten goéde komt? 3. of er destijds een openbare oproeping van sollicitanten voor die betrekking gedaan is; zoo ja, waar, en hoe? Nieuwstijdingen DE SIGARETTEN-AUTOMATEN. Zooals men weet, hebbiem verscheidene si garen en sigarettenwinkieliers in Rotterdam in verband met de verordening op de winbel-j sluiting en uit vrees voor vervroeging van het sluitingsuur, automaten in gebruik gesteld, wel ke na sluitingstijd worden opgehangen of neer gezet en waaruit het publiek zich na inwerp ping van een kwartje of een gulden sigaretten» of bij enkele automaten ook siganen kan ver-; schaffen. De automaten schenen eerlijke verkoopsrs,. zijn weigerden voor geldstukken die niet vol deden aan de eischep van een „fatsoenlijk"1 kwartje of gulden hun waar af te geven. Doch; helaas, de triomph van de techniek is nog niet; volkomen, aldus „de Msb." De automaten zijn; ongetwijfeld slim, de hebzuchtige menscbeini nog slimmer. C Daarom werden natuurlijk door onbekien-; den uit koper schijven vervaardigd die even zwaar zijn als kwartjes en guldens, In de unep waarin de misdaatd op de loer gaat liggen en listige uitvallen doet, zijn deze schijjvein in e;ni-( ge der verkoopzieke automaten geduwd ten deze gaven htm pakjes sigaretten en sigaren^ met geestdrift af. De bazen van de toestellen bemerkten met schrik, dat hun nachtelijke ver tegenwoordigers vol zaten met waardeloozej schijven en zij| hu|n kostelijke tabaksproduc-, ten kwijt waren. „Adverteeren" en wat er bij te pas komt. Als uitgave van het Centraal Hanze-Bunaau ,in het aartsbisdom Utrecht i.s onder den titel, die hierboven staat, door H!. Colijn een goïde' prettig' geschreven verhandeling verschenen! over een der typische verschijnselen van on zen tijd. Wat het nut der reclame is? 'Scha: geeft het als volgt aan: I „De advertentie maakt nieuwe producten ble kend, zij verhaast den goederenomloop, zij; ver hoogt de productie van fabrieken en werkplaat sen. Gebouwen worden vergroot, arbeidsperi soneel wordt in aantal versterkt, prijzen da len. De advertentie leidt de koopwaardie van het geld naar boven. Geweldige, onvermoede, ongedachte mogelijkheden houdt zij verbor gen. Maar haar schatten komen hoe langer hoe meer aan het licht. Niet alleen bet huidig tijdsgewricht trekt profijt van het machtig handels-voedingsmid del, dat de advertentie is. Het nut der dagblad reclame werkt door tot in lengte van dagen., Immers, wat eenmaal ontdekt is, behoeft niet meer ontdekt, wat eenmaal bekend is, behoeft niet mee: bekend te worden." Wij lezen dan, dat Charles D. Hastings, pre sident van de Hupp Motorcar Cororation, op het autocongres te New York te; verstaan gaf, dat het aan het adverteenen valt toe te schrij ven, dat de Amerikaansche automobielindustrie de voornaamste der wereld is geworden; Idat het concern van den Biergh in 1924 niet min der dan f 1.800.000 aan reclame bestead heeft; waarvan de advertentiën de grootste portie op slokten; dat de Califomische druivenkweekers na dc uitvaardiging van het drankverbod door, een reclameorganisatie, die een geweldige pro paganda ging voeren voor rozijnen, thans voor hun dubbel drooggelegd product meer dan ooit, te voren krijgen; dat de Buick Motor Comp. in 1925 voor reclame uitgaf 1.700.000 pd. ster ling, waarvan 600.000 pd. sterling voor couran ten; de Dodge B;ros, (auto's) 1.800.000 pond sterling, waarvan 1.200.000 pd. sterling voor, couranten; Lever Bros. (zeepen) 2.250.000 pd. sterling, waarvan 1.500.000 pd. sterling voor. couranten; enz. Vaak zien wij het gebeuren, dat fabrikanten, hun directe afnemers, de winkeliers, een handje helpen om de producten, diie hun fabrieken of; werkplaatsen verlaten, te slijten in zoo groot mogelijke hoeveelheden. Epn industrieel als, Verkade uit Zaandam, b.v., om één uit velem; te noemen, heeft op de bedoelde majnier véél voor den middenstander, voorzoover diens branche met Verkade's artikelen dan te makie|n had, gedaan. „Of advertenties gelezen worden, moge vroe ger een interessante vraag geweest zijn, tegen-, woordig zal iemand, die voor een verstandig man wil doorgaan, zich wel wachten haar te stellen. Advertenties worden in zulk öen mate gelezen, dat zij slechts voor. de propaganda van bonafide goederen tie gebrujiken zijn. On deugdelijke koopwaar met kans op blijvend succes annonceeren," kan eenvoudig niet meer. De advertenties worden door zooveel mjen- schen gelezen, dat, als inferieure praktijken aan de reclames ten grondslag liggen, Ide cam pagne altijd met minus eindigt, nooit met plus. Het geloof in de kracht, het besef van de[ waarde der dagblad-reclame zijn hier te lande, nog niet groot genoeg. Gedeeltelijk is dat wel aan de geringe voorlichting te wijten, idie et binnen onze landpalen op dit gebied gegevien, wordt en te verkrijgen valt. Maar de belang hebbenden gaan ook zelve niet vrijuit. Speci aal wat de reclame-wetenschap betreft hebben zij zich de klacht van prof. Desiderius Franses, O.F.M. aan te trekken: „dat de handelsstand, en de industrieelen niet meier waardeering en, liefhebberij in studie toornen en daarvoor niet zooveel tijd over hebben als mocht worden verwacht." Moge dat veranderen." 1 Een dagblad wordt genomen om het nieuws Sen om de advertenties. Een blad zonder advsr- tenties zou een onding zijn, niemand zou het, willen lezen, tenzij nevens e)en courant waarin; j wèl annonces voorkomen. j „Waar mm op moet beginnen te letten," vervolgt schr., „het zijn altoos de vier volgende j punten: 1. de gesteldheid van den lezerskring; 2. de oplage; 3. de verspreiding van de op lage; 4. de regelprijs der advertentie. Hst blad 1 dat op de gelukkigste, combinatie van Idiezie, vier (factoren bogen kan, is het beste." Ook omtrent de wijze van adverteeren geeft schr.. behalve voorbeelden van goiede on slech te advertenties in het aanhangsel, ook andere wenken „De advertentie moet iets hanprijzeh, iets1 (kunnen) verkoopen, zij behoort het motief tei bevatten, dat den lezer aanleiding gleeft ont bij u en bij u alleen zijn goederen te bestel-j len. Dóaraan kunt ge geen moeite genoeg be steden, want men is critisch tegenwoordig!. Breng actualiteit, leven in uw tekst. Laat hij eens een beer verband houden met het ge sprek, de gebeurtenis van dien dag. Dat is mlet( zoo lastig als u wel denkt. Probeer het leens! Doch wees altijd oorspronkelijk, pleeg nooit;; plagiaat, word geen slaafsch navolger van ian-' deren. Wilt ge den zandberg op, bestijg leien! eigen paard, geen huurknol haalt den top! 'Het is bijna ondoenlijk te zien hoeveel ad verteerders wegens gemis isn behoefte dan toch tevens aan een „Schlager", Brennink- l meyers „toch voordeeliger" nabootsen! Dat is geen bewijs van kracht. 1 Let op de spelling als ge bujtenlandsche fa brikaten aanprijst. Taalfouten geven een slor- digen indruk. Hebt gij speciaal den dochteren Eva's iet^ te zeggen, stel uw vrouw dan eens in de gele-! genheid uw advertentie-ontwierp te keuren vóóil het naar de zetterij gaat. Doe Üat eigenlijik maar altijd. De meeste behoeften, zieker idef regelmatig terugkeerande, zijn gezinsbehoef ten, waarin de hulpe des mans beslist. Alleen' een vrouw kan een vrouw in haar zwak treffen! Als ge in de gelegenheid zijt eten illustratief een cliché te gebruiken, wil het dan vooral niel nalaten. Iedereen, ziet graag naar een plaatje. Bovenal trekt een aardige, goad-geslaagde, toe passelijke afbeelding, onmiddellijk de aandacht En nogmaals, maak uw advertentie niet te doodsch! j Menig koopman verliest op eenmaal zijtnj „flux de bouche" als hij een advertentie moet stellen. Wees dan ook in bet schriftelijk ver-' keer niet bang voor 'n praatje met uw klanten. Betoon u natuurlijk en geen houten Klaas. Zeg in uw advertentie, waarom gij iets opruimt, hoe het komt dat ge dit of dat artikel zoo goed koop kunt leveren. Schrijf niet: „bezichtigt s.v.p. mijne etalage," maar breng Uw uitmoodi- ging wat uitvoeriger, smakelijker over, mé-er suggestief, meer aanprijzend, meer animieerend* meer beredeneerd." Geleerdheid heeft vastgesteld, dat lader deel van de advertentie-pagina in het dagblad zijp eigen inpreïitingswaarde bezit. Het psycho-technische onderzoek van Sta'rch geraakte tot de volgende verhoudin gen: boven links -28 pCt., boven rechts 33 pGt., onder links - 15 pCt,. onder rechts, 23 pCt. De wijze waarop deze uitslag tot stand kwam,, geeft voor den dagelijkschen gang van zaken, echter ook maar weer weinig houvast, al kan wel worden aangenomen, dat het verschil in uitwerking gedeeltelijk door een practischen. factor beheerscht zal zijn, n.l. door de bewe ging, die het menscbelijk oog aannelemt. Men. begint immers bij links, eindigt bij rechts eni alsdan is het min of meer, „op de plaats rust. Die waarde van een advertentie hangt echter niet van de stelling", die zij innejemt, allieieni af!" i i Schr. geeft ook antwoord op de vraag, hoe dikwijls en wanneer men moet adverteeren, on der het motto: de aanhouder wint. Hij 'heeft wel eens gehoord, dat de Zaterdagavond voor de provincie een zeer goede avond is en voor, de groote steden mind-ar preferabel. Als er in een plaats 's Zaterdagsavonds druk gewin keld wordt, dienen de voordeelige kruideniers waren des Donderdags of des Vrijdags al in helt blad afgedrukt te staan. Speculeert toen opj moeders-met-kinderen, d.w.z. op den vrijen. Woensdagmiddag b.v., dan geve toen daarvan des Maandags of des Dinsdags reeds blijk." Er wordt ook een en ander geschreven over den colporteur en het verband tusscben aidveri teeren en etaleenetnde advertentie voert den mensch maar den. winkel, de etalage laat hieiri binnentreden. Deelt de advertentie iets mede,; de etalage herhalé bet, zij geve den „finishing touch." „Goede reclame voor een goed artikjel in een goed blad," aldus besluit schr., „heeft, bij: normale omstandigheden, op den duur nog, nooit iemand teleurgesteld." ONS KINDERVERHAAL DE AVONTUREN VAN JOGO EN COCO WAT JOCO EN COCO AAN WONDERLIJKS BELEEFDEN. XXIII. 't Gezelschap was reeds lang naar kool, Want middernacht was al verstreken, Toen Joco en zijn kameraad Nog samen eens de boot rond keken. Ze vonden het een fraai gezicht, Dat in de lange gang bij paren De schoenen van de passagiers Buiten de deur gerangschikt waren. Die schoenen trokken zeer hen aan. „We kunnen ons best amuseeren Daarmee", zei Joco, en hij ging Onmid'lijk met een laars jongleeren. Coco wipt' in een heerenschoen, Hij had een allerleukst ideetje; Want aan de veters trok de aap Hem nu vooruit als op een sleetje. WINS De aap trok groote laarzen aan, Om daar parmantig mee te stappen, Gewichtig als de kapitein, Maar rolde er mee van de trappen. Toen bonden ze een heelen sliert Van schoenen aan elkaar met veters. Het werd een soort van langen trein, Die langer was wel dan drie meters. Dien sleepte Joco naar de gang, De trap naar boven en naar onder, Met zulk een vreeselijk geweld, Dat het geleek haast op den donder. En ook beviel dit spel hen zeer, Om zware schoenen langs de treden Te laten rollen, om te zien Wiens schoen het eerste was beneden. Daar maakten ze een wedstrijd va* Met groote en met kleine paren, Waarmee ze midden in den naeht Tezamen zeer tevreden waren. „Wat voor een donderend geweld I Wat kan dat leven toch beduiden", Daeht menigeen, die uit zijn slaap Werd opgeschrikt door die geluiden. M2 Maar ieder was een beetje bang, Daeht dat het spoken konden weze Men huiverde en bibberde En lag in kooi vol angst en vreezen. Men lag te bibberen in het bed En angstig zich steeds af te vragen, Wat of dat wel beduiden mocht, Maar niemand durfde het te wagen Om zelf te kijken wat er was. En onze beide goede vrinden, Die maakten steeds maar nieuwe pret En gingen 't als maar leuker vinden. Tot eindelijk het tweetal ook Een beetje moe werd van dit spelen, Want dat is toch met ieder spel, Dat het ten slotte gaat vervelen. Toen had nog Coco een idee: Hij wou de menschen nog wat foppen En van den grooten schoenenhoop Een paar zoo hier en daar verstoppen. 'k Vertel je in een volgend vers Wat of wel de gevolgen waren Van al het leven en kabaal En 't spelen met die schoenenparen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 6