Twuyveiweg
en Mosselenbrug.
Steeds wachtende
ger
Gi<
mei
leei
wij
ren
Me
ami
vuli
Mei
gen
A
VOO
op
gen
C
L
ber
sten
f 22
Op
vain
D
Witt
smel
leest
V.
Gi
leeni
fabr
tea e
C
dejnii]
de f
Vc
Ee
meen
1928
H<
over
schik
Dé
besiu
igaajn"
De
geme
ontho
ben.
van d
De
drage
Dit
huizet
Hei
voorst
dere 1
I
Var
ttekse
Boon,
.gateer
waard
Dé
"lijk zij
Zij ste
;goedk<
De
"ling i:
leggen
De
is bes
leggen
De
legaat.
Inge
A. vo<
pei todi
Pz. en
wensch
gen vc
P. G;a
De
voigenc
Dooi
naar a;
het ve
blijken
dat f 1
huisver
het scl
-de heé
heid. I
istrekt
Men w;
De
men di
wachtel
te hout
hen bel
Over
groote wegen doordrongen zijn van de noodza
kelijkheid, dat er een goede weg komt en dat
te bevorderen. Maar als er 1 of 2 zijn, die de
laatste 20 jaren niet hebben geprocedeerd, maar
al het mogelijke moet worden gedaan om dat
nu wel eens een proces willen voeren, dan kunnen
die, ook ai zijn alle anderen van nog zoo'n goe
den wil, een spaak in het wie\ steken en dart
komt. er van die goede plannen diets terecht.
In dit opzicht een voorbeeld: Op een weg van
14 K.M. lengte, een zeer drukken weg, al wil
ik niet zeggen, dat het in de eerste plaats is een
weg voor doorgaand verkeer, den weg "van Oud
karspel naar Alkmaar, tref ik aan 9 eigenaren,
waaronder 6 gemeente-, 3 polder- en bannebestu-
ren, 9 onderhoudsplichtigen, benevens voor de
fundeering van 'de kaaimuur 8 bannebestureu.
Er is zelfs een stuk van 150 M. aan den Frie-
schen weg, waarvan die eigenaar onbekend is en
waarvan het onderhoud behoort bij de gemeente
Alkmaar. Van hetgeen de heer Zeeman en ik
hier hebben gezien van een goed wegbeheer, heb
ben wij een paar kiekjes laten maken. Eiken cLa)g
gaan tal van auto's, wegende tussdh'en de 4 a
5000 K.G. over dien weg en over de versehillenidlo
bruggen, die wij in dezen weg aantroffen. Daar
onder is een brug, waarover de eigenaars en be
heerders ruzie ficbben. Ik ben leek op het ge
bied van bruggenboüw, maar wanneer men da.t
ziet, wat voor een toestand 't daar is, omdat ■alle
dagen over de Mosselbrug tal van zware auto's
rijden.
Ik zou gaarne willen, dat Gedeputeerde Staten
een beetje gang zetten achter de behandeling van
deeze zaak, omdat de bovenstaande toestand ge
vaar oplevert. Ir mogen over die brug geeu
zwaardere voertuigen rijden, dan van 3000 K.G.,
maar geregell passeeren daar de auto's van ee
firma Kok en Tuinman, die daar een zeer goedje
dienst onderhouden, auto's, die tusschen de 4 en
5000 K.G. wegen. Als men ziet, hoe daar "de
kaaimuur wordt onderhouden en ondermijnd is,
dan begrijp ik niet dat Gedeputeerde Staten tot
de opmerking kunnen komen, dat het wegbeheer
en alles, wat daarmede annex is', op dit oogenblik
in goede handen verkeert.
Bovenstaande foto's mogen illustreeren, hoe 't
met de Mosselenbrug gesteld is- Van de heide
redevoeringen gaven wij een uittreksel, en wij1
mogen er bij dezen aan" herinneren, dat het EEK'
MAAND geleden is, dat dit oordeel door de
vergaderzaal van de Statten heeft geklonken.
EEN HALF JAAE, dat de Mosselenbrug voor
het verkeer niet ongevaarlijk werd geacht,
EEN JAAR, dat het 'verkeer over 'den Twuij-
verweg met vierwielige motorrijtuigen werd ver
boden.
Met den Twuijverweg 'is het hetzelfde. Mag
ik ter illustratie het volgende zeggen: eiken dag
zijn de autobussen van de onderneming van Kok
I en Tuinman gedwongen om 130 K.M- om te
I rijden, terwijl er nog wel 2 jaar voorbij kunnen
gaan, voordat daarin verandering komt. De oor
zaak is alleen, dat een paar burgemeesters niet
de volle verantwoordelijkheid hebben gevoéld voor
het gemeentebelang, dat bij verbetering van dien
toestand is betrokken. Het spijtö mij, dat ik dat
op een dergelijk scherpe wijze moet zeggen. Zij
hebben gemeend het gemeentebelang te dienen,
maar ik wil wel zeggen, 'dat daar oen toestand)
bestaat, die schreeuwend verbetering behoeft en
die niet tot zijn recht kan komen, omdat geen
centralisatie ten aanzien van deze bestuursaan
gelegenheden bestaat.
De Heer Van der Vall bestrijdt de meening
van Ged. Staten, als zou het wegbeheer thans in
goede handen berusten, waar van de wegenbelas
ting een stuivertje aan de wegbeheerders ten
goede komt.
Wij geven thans de Heer Van der Vall het
woord
M. de V. Ten opzichte van dat goede beheer
van die verschillende colleges, die het wegbeheer
hebben in onze provincie, durf ik den naarn
haast niet meer uit te spreken van den Twuijver
weg. Goed wegbeheer en de .Twuijverweg, dat is
een heel eind vau elkaar verwijderd.
M. de V. Laat ik in dit verband een woord
van dank brengen aan Gedeputeerde Staten en
speciaal tot de betrokken Gedeputeerden, voor
de groote moeite en de vele werkzaamheden, die
zij ziah getroost hebben om alsnog te trachten
die koppige wegbeheerder3 bij elkaar te brengen,
opdat daar een normale toestand kome en niet
geschiede, wat tijdelijk is opgeheveh nu de Twuij
verweg weer druk bereden wordt, dat de lasten,
door verkeerd wegbeheer, gelegd worden op Re
naburigs gemeente Heerhugowaard, hetgeen naar
mijn meening een groet schandaal is. Wij moe
ten te dien opzichte tot een behoorlijke oplos
sing komen.
De nieuwe tijd steit ook op dit gebied nieurwe
eisehen, en ik heb den indruk, dat de tegenwoor
dige betrokken autoriteiten die niet zien. Bij die
nieuwe eisdhen is uniformiteit een van de voor
naamste idingen. Zijn en ik mag deze vraagl
naar aanleiding van de opmerking van Gedepu
teerde Staten in de stukken tocih zeker stellen
al die oommissies, bannen, polderbesturen en ge
meentebesturen en wat voor rwegbestuurders wij
nog meer mogenlhebben, doordrongen van de groo
te belangen die daarbij op het spel staan?
Ja, zegt de Gedeputeerde, anders krijgen wij
geene subsidie. Maar, M .de V., ik zie de moge
lijkheid, dat een groot aantal beheerders van de
Over den Twuijverweg is reeds zoovélel geschre
ven, dat wij er nu verder 't zwijgen toe zoud'en
kunnen doen.
Namenlijk, wat de Twuijverweg als zoodanig
betreft.
Evenwel, er bestaat ook nog een Wegtenplan,
waarbij de Twuijverweg is inbegrepen. Dit we
genplan, voor zoover het dit deel van NoorN
Holland betreft, heeft de volle belangstelling
onzer Statenleden in dit district. En nu hebben
wij gemeend meer in het bijzonder Je handaeht
te moeten vestigen op hetgeen door onze afgevaar
digden in de Staten Provinciaal voor verbetering
van het algemeen verkeer wordt gepleit. In lit
Verband loopen de belangen van verbetering der
wegen en ook bruggen parallel. Zoo hebben die
afgevaard/en, de HH. Zeeman en Van der Vall
het bij die behandeling der begrooting gehad ovter
Wegen en bruggen, waarbij in de eerstfe plaats
werd gewezen op den dessolaten toiestana van den
Twuijverweg en de Mosselenbrug.
Het is niet van belang ontbloot eens te luis
teren naar de geluiden welke in die Staten wor
den gehoord.
De heer van de Vall en ik hebben met pho
to's gedemonstreerd, wat voor beroerde vlekken
in de provincie voorkomen. Ik zal ze niet alle
noemen, maar ik wijs op den Twuijverweg, op
de Mosselbrug en dergelijke. Indien dergelijke
toestanden in de provincie voorkomen, dan schuilt
de fout in de bestuursverhouding, zooals die reg
lementair is vastgelegd. Als bij een zelfde brug
de onderbouw in beheer is hij een banne en de
bovenbouw bij de gemeente, als het water, dat
j er onderdoor loopt behoort aan den polder Geost-
merambacht, dan moet centralisatie in de be
stuursaangelegenheden een van de eêxste punten
zijn, die men naar voren brengt en in ons regle
ment neerleggen. Ik hoop, dat ik alle medewer
king zal krijgen om die overtolligle waterschap
pen en andere lidhamen, welke thans bestaan,
te doen afschaffen. Ik heb het oog op de kleine
bannebestureu, die niet meer noodig zijn; die-
hebben afgedaan in de geschiedenis; zij hebben
vroeger een rol gespeeld, maar dat is nu afgte-
loopen; zij Waren op hun plaats 4 geslachten)
terug, toen de hoepelrok nog in de tnode waa
en onze overgrootvaders met een hoogen hoed
Nog even moeten wij memoreeten, dat de ge
meente Noordscharwoude tegelijk met de Banne,
wanneer wij ons niet vergissen, voor verbetering
van de Mosselenbrug aan den Polier Geestmfer-
Ambacht (O. en M.) eene subsidie hebben gte-
vfaagd van f 6000.—, welk verzoek van de hand
is gewezen. Ged. Staten hebben échter dit be
sluit, niets te geven, niet goedgekeurd, en bevolen
die f 6000.wel te geven. Maar, daarmede liet
het Bestuur van genoemden Polder zich niet van
zijn stuk brengen en weigerden aan dit bevel
gevolg te geven. De zaak hangt nog. Aan dte
i\aar het land gingen. Laten wij die baunebestu-
ren een andere kleeding geven of in het museum
zetten. Indien er één bestuurslichaam was ter
behandeling van kwesties, die zich in naburige
gemeenten voordoen, dan zou dat een prettige
manier van werken zijn, want dan kon men on
middellijk ingrijpen. Men zal de bespreking van
deze zaak misschien willen verschuiven tot de
zomer-zitting, maar het gevaar is groot, als er
een auto over de Mosselbrug gaat, 'dat de muur
scheurt en datgene zou gebeuren, wat wij al
len zouden betreuren.
Plaatselijk Nieuws
- OUDKARSPEL.
Blijkens de advertenties voorkomende in dit
nummer is het bestuur van de ijsclub „Volhar- j
ding" weer in volle' actie.
De banen zijn weer aangelegd a.i zijn goed
voor zoover ze goe'd te maken warejn. Al bet
mogelijke is ér tot bedien aan gedaan en het
resultaat valt aardig mee', al is dan ook door
de mindere kwaliteit van bet ijs niet het resul
taat van de voorlaatste week bereikt.
Het spreekt wel vanzelf, dat weer voldoan
de afzetting van de' wakken gezorgd is en al
les gedaan is om de veiligheid te verzekeren.
De banen zijn Donde'rdag berieidbaar ver
klaard en Vrijdag officieel geopend.
Heden Zaterdag heeft de eerste wedstrijd
plaats en zal het kampioenschap hardrijden
vcor den Langend ij k verredien worden.
Zondag zal hardrijden voor paren gehouden
worde^^n schooinrijdén voor paren beneden
17 jaar.
Maandag zal het rust zijn om voldoende ge
legenheid te hebben de banen punctueel in
orde te maken voor de wedstrijd om het Kam
pioenschap Hardrijden voor Noordholland,
welke wedstrijd is uitgeschreven door dien K.
Ned. Sch. Bond.
Verder zijn voor Woensdag gecosturrueerde
wedstrijden in voorbereiding waaraan zoowtel
enkeliTlge'n als grroepen kunnen deelnemen!,
terwijl Donderdag de dag is voor de algemeene
sportmenschen door hét houden van estafette-
wedstrijden.
Zoo is dan het volledig programma weec
gepubliceerd en wordt algemeen gehoopt dat
de uitvoering er van niet belet, zooals de voor
laatste week het geval was.
Poste ijbn, Telegrafie en Telefonie.
Met ingang van 1 Januari 1928 is het hulp
kantoor te Sint Pancras op werkdagen voor
den post- en telegraafdienst geopend als volgt
8-12 14—16 18—19.
Met ingang van 1 Januari 1928 is het hulp
kantoor te Zuidscharwoude op werkdagen voor-
den post en telegraafdienst geopend als volgt
9—I2V2 14—15V2 18—19
BROEK OP LANGENDIJK.
Door de vorst zitten we hier miet groote ver-
voermoeilijkhédenSchuiten liggen vastgevro
ren en tot overmaat van ramp worden zoovele
wagons door 't heelé land gevraagd, dat ter
een tekort aan wagons bestaat. Hier wordt
dit sterk gevoeld.
MM aar nu zien we het autovervoer ster^
toenemen en die zware geladen auto's, de la
ding met papier, stroo en kleeden gedekt, snor
ren over de schitterende hardie Twuijverweg,
dat 't zoo'n aard heeft.
OUDiKARSPlELw
De D.T.S.-VERLOTING zal op Maandagavond
a.s. in het clublokaal plaats hebben.
NO ORBiS CHAR W O UD|E.
KLEINE TOONEEL.
Blijkens advertentie in dit blad zal de twee Je
Opvoering van Dolle Hans niet plaats htebben
op Donderdag 5 Jan., doah op DINSDAG 3 Ja
nuari a.s. Belangstellenden kunnen gratis plaats
bespreken aan de zaal.
De eerste opvoering van dit mooie aangrijpen
de Indo-Drama van Fabricius, heeft 2en
Kerstdag in Concordia zeer veel succes gehad.
In de Donderdagavond gehoudten vergadering
van den gemeenteraad van Noordscharwoude is
met geen enkel woord over 3e verbetering van
de Mosselenbrug gesproken. De hoofdschotel was'
de nota van den Burgemeester inzake die veron
derstelde corruptie bij de Lichtbearijven.
Over die zaak, hoe belangrijk ook, wenschen
Wij 't heden niet te hebben. Stap voor stap zal
ook in deze precaire aangelegenheid de waarheid
aan den dag treien. Geduldig afwachjten wat
ihiet onderzoek in dezen zal uitwijzen, is voorloo-
pig geboden.
Op ons programma van heden staat wat anders.
Wij willen 't nog eens hebben over den Twuij
verweg en de Mosselenbrug.
De Twuijverweg! Het is nu reeds eten jaar gele
den, dat deze weg werd afgesloten voor hfet ver
keer met vierwielige motorrijtuigen. Lang gte-
noeg om 'de plannen gereed te Webben voor zijne
verbetering. Maar die plannen kwamen, niet
of eigenlijk, kwamen wel, maar, om de hoof
den in één zak te krijgen, dat was het grootste
bezwaar, waarop dan ook alle beraamde en uit
gewerkte plannen zijn gestrand. Noordscharwou
de en Zuidscharwoude haddten eeumaal „toeten"
gezegd en zij bleven eenmaal ^onvermurw
baar".
Mosselen orug is nog niets gedaan, aan den Twuij
verweg evenmin.
De Heer Zeeman bouwde in dit verban! zijn
redie, gehouden in de Staten, als volgt op:
Wij hebben gehoord, dat de vorige week een
besluit is genomen door een belangrijk water
schap, dat met een belangrijke meerderheid van
stemmen besloten heeft geen oent bij to dragen
voor de kanalisatie, terwijl onomstootelijk vast
staat, dat er ook voor dat waltersdhap groote
voordeelen aan verbonden zijn. Is het niet mo
gelijk op de een of andere wijze deze waterschap
pen tot redelijkheid te brengen? Want bij som
mige Waterschappen is het in het geheel geen
kwestie van onmacht, maar van onwil. Het is
ook de kwestie van de bestuursorganisaties, die
er aan vasthangen.
Wij krijgen bij gelegenheid de herziening van
het Algemeen Reglement op de Waterschappen.
Ik vod natuurlijk wel waar het heen moet. Maar
wanneer dan deze belangrijke voorstellen zullen
zijn verworpen, dan zullen zij naderhand moeten
Worden herzien. Bij de organisatie van het be
stuur der waterschappen is het de fout, dat-
de bestuursleden gekozen worden naar de groot
te, laat ik maar zeggen naar de waarde, die zij
aLs groot-grondbezitter uitmaken. In datzelfde
Waterschap, waarop ik zooeven doelde, het Geest-
mer-Ambacht, is een zoo beperkte keuze van be-
stuursmenschen, dat men absoluut geen gelegen
heid heeft om de geschikte menschen, met een
ruimen blik op het algemeen belang, daar te
brengen, waar zij eigenlijk behooren. Het is daar
om, dat ik met nadruk verzoek om, -wanneer
er jeans is, dat deze belangrijke voorstellen thans
niet worden aangenomen, ze zoo mogelijk in pet
to te houden, opdat zij weer aan de orde kunnen
komen.