Twuyveiweg en Mosselenbrug. Steeds wachtende ger Gi< mei leei wij ren Me ami vuli Mei gen A VOO op gen C L ber sten f 22 Op vain D Witt smel leest V. Gi leeni fabr tea e C dejnii] de f Vc Ee meen 1928 H< over schik Dé besiu igaajn" De geme ontho ben. van d De drage Dit huizet Hei voorst dere 1 I Var ttekse Boon, .gateer waard Dé "lijk zij Zij ste ;goedk< De "ling i: leggen De is bes leggen De legaat. Inge A. vo< pei todi Pz. en wensch gen vc P. G;a De voigenc Dooi naar a; het ve blijken dat f 1 huisver het scl -de heé heid. I istrekt Men w; De men di wachtel te hout hen bel Over groote wegen doordrongen zijn van de noodza kelijkheid, dat er een goede weg komt en dat te bevorderen. Maar als er 1 of 2 zijn, die de laatste 20 jaren niet hebben geprocedeerd, maar al het mogelijke moet worden gedaan om dat nu wel eens een proces willen voeren, dan kunnen die, ook ai zijn alle anderen van nog zoo'n goe den wil, een spaak in het wie\ steken en dart komt. er van die goede plannen diets terecht. In dit opzicht een voorbeeld: Op een weg van 14 K.M. lengte, een zeer drukken weg, al wil ik niet zeggen, dat het in de eerste plaats is een weg voor doorgaand verkeer, den weg "van Oud karspel naar Alkmaar, tref ik aan 9 eigenaren, waaronder 6 gemeente-, 3 polder- en bannebestu- ren, 9 onderhoudsplichtigen, benevens voor de fundeering van 'de kaaimuur 8 bannebestureu. Er is zelfs een stuk van 150 M. aan den Frie- schen weg, waarvan die eigenaar onbekend is en waarvan het onderhoud behoort bij de gemeente Alkmaar. Van hetgeen de heer Zeeman en ik hier hebben gezien van een goed wegbeheer, heb ben wij een paar kiekjes laten maken. Eiken cLa)g gaan tal van auto's, wegende tussdh'en de 4 a 5000 K.G. over dien weg en over de versehillenidlo bruggen, die wij in dezen weg aantroffen. Daar onder is een brug, waarover de eigenaars en be heerders ruzie ficbben. Ik ben leek op het ge bied van bruggenboüw, maar wanneer men da.t ziet, wat voor een toestand 't daar is, omdat ■alle dagen over de Mosselbrug tal van zware auto's rijden. Ik zou gaarne willen, dat Gedeputeerde Staten een beetje gang zetten achter de behandeling van deeze zaak, omdat de bovenstaande toestand ge vaar oplevert. Ir mogen over die brug geeu zwaardere voertuigen rijden, dan van 3000 K.G., maar geregell passeeren daar de auto's van ee firma Kok en Tuinman, die daar een zeer goedje dienst onderhouden, auto's, die tusschen de 4 en 5000 K.G. wegen. Als men ziet, hoe daar "de kaaimuur wordt onderhouden en ondermijnd is, dan begrijp ik niet dat Gedeputeerde Staten tot de opmerking kunnen komen, dat het wegbeheer en alles, wat daarmede annex is', op dit oogenblik in goede handen verkeert. Bovenstaande foto's mogen illustreeren, hoe 't met de Mosselenbrug gesteld is- Van de heide redevoeringen gaven wij een uittreksel, en wij1 mogen er bij dezen aan" herinneren, dat het EEK' MAAND geleden is, dat dit oordeel door de vergaderzaal van de Statten heeft geklonken. EEN HALF JAAE, dat de Mosselenbrug voor het verkeer niet ongevaarlijk werd geacht, EEN JAAR, dat het 'verkeer over 'den Twuij- verweg met vierwielige motorrijtuigen werd ver boden. Met den Twuijverweg 'is het hetzelfde. Mag ik ter illustratie het volgende zeggen: eiken dag zijn de autobussen van de onderneming van Kok I en Tuinman gedwongen om 130 K.M- om te I rijden, terwijl er nog wel 2 jaar voorbij kunnen gaan, voordat daarin verandering komt. De oor zaak is alleen, dat een paar burgemeesters niet de volle verantwoordelijkheid hebben gevoéld voor het gemeentebelang, dat bij verbetering van dien toestand is betrokken. Het spijtö mij, dat ik dat op een dergelijk scherpe wijze moet zeggen. Zij hebben gemeend het gemeentebelang te dienen, maar ik wil wel zeggen, 'dat daar oen toestand) bestaat, die schreeuwend verbetering behoeft en die niet tot zijn recht kan komen, omdat geen centralisatie ten aanzien van deze bestuursaan gelegenheden bestaat. De Heer Van der Vall bestrijdt de meening van Ged. Staten, als zou het wegbeheer thans in goede handen berusten, waar van de wegenbelas ting een stuivertje aan de wegbeheerders ten goede komt. Wij geven thans de Heer Van der Vall het woord M. de V. Ten opzichte van dat goede beheer van die verschillende colleges, die het wegbeheer hebben in onze provincie, durf ik den naarn haast niet meer uit te spreken van den Twuijver weg. Goed wegbeheer en de .Twuijverweg, dat is een heel eind vau elkaar verwijderd. M. de V. Laat ik in dit verband een woord van dank brengen aan Gedeputeerde Staten en speciaal tot de betrokken Gedeputeerden, voor de groote moeite en de vele werkzaamheden, die zij ziah getroost hebben om alsnog te trachten die koppige wegbeheerder3 bij elkaar te brengen, opdat daar een normale toestand kome en niet geschiede, wat tijdelijk is opgeheveh nu de Twuij verweg weer druk bereden wordt, dat de lasten, door verkeerd wegbeheer, gelegd worden op Re naburigs gemeente Heerhugowaard, hetgeen naar mijn meening een groet schandaal is. Wij moe ten te dien opzichte tot een behoorlijke oplos sing komen. De nieuwe tijd steit ook op dit gebied nieurwe eisehen, en ik heb den indruk, dat de tegenwoor dige betrokken autoriteiten die niet zien. Bij die nieuwe eisdhen is uniformiteit een van de voor naamste idingen. Zijn en ik mag deze vraagl naar aanleiding van de opmerking van Gedepu teerde Staten in de stukken tocih zeker stellen al die oommissies, bannen, polderbesturen en ge meentebesturen en wat voor rwegbestuurders wij nog meer mogenlhebben, doordrongen van de groo te belangen die daarbij op het spel staan? Ja, zegt de Gedeputeerde, anders krijgen wij geene subsidie. Maar, M .de V., ik zie de moge lijkheid, dat een groot aantal beheerders van de Over den Twuijverweg is reeds zoovélel geschre ven, dat wij er nu verder 't zwijgen toe zoud'en kunnen doen. Namenlijk, wat de Twuijverweg als zoodanig betreft. Evenwel, er bestaat ook nog een Wegtenplan, waarbij de Twuijverweg is inbegrepen. Dit we genplan, voor zoover het dit deel van NoorN Holland betreft, heeft de volle belangstelling onzer Statenleden in dit district. En nu hebben wij gemeend meer in het bijzonder Je handaeht te moeten vestigen op hetgeen door onze afgevaar digden in de Staten Provinciaal voor verbetering van het algemeen verkeer wordt gepleit. In lit Verband loopen de belangen van verbetering der wegen en ook bruggen parallel. Zoo hebben die afgevaard/en, de HH. Zeeman en Van der Vall het bij die behandeling der begrooting gehad ovter Wegen en bruggen, waarbij in de eerstfe plaats werd gewezen op den dessolaten toiestana van den Twuijverweg en de Mosselenbrug. Het is niet van belang ontbloot eens te luis teren naar de geluiden welke in die Staten wor den gehoord. De heer van de Vall en ik hebben met pho to's gedemonstreerd, wat voor beroerde vlekken in de provincie voorkomen. Ik zal ze niet alle noemen, maar ik wijs op den Twuijverweg, op de Mosselbrug en dergelijke. Indien dergelijke toestanden in de provincie voorkomen, dan schuilt de fout in de bestuursverhouding, zooals die reg lementair is vastgelegd. Als bij een zelfde brug de onderbouw in beheer is hij een banne en de bovenbouw bij de gemeente, als het water, dat j er onderdoor loopt behoort aan den polder Geost- merambacht, dan moet centralisatie in de be stuursaangelegenheden een van de eêxste punten zijn, die men naar voren brengt en in ons regle ment neerleggen. Ik hoop, dat ik alle medewer king zal krijgen om die overtolligle waterschap pen en andere lidhamen, welke thans bestaan, te doen afschaffen. Ik heb het oog op de kleine bannebestureu, die niet meer noodig zijn; die- hebben afgedaan in de geschiedenis; zij hebben vroeger een rol gespeeld, maar dat is nu afgte- loopen; zij Waren op hun plaats 4 geslachten) terug, toen de hoepelrok nog in de tnode waa en onze overgrootvaders met een hoogen hoed Nog even moeten wij memoreeten, dat de ge meente Noordscharwoude tegelijk met de Banne, wanneer wij ons niet vergissen, voor verbetering van de Mosselenbrug aan den Polier Geestmfer- Ambacht (O. en M.) eene subsidie hebben gte- vfaagd van f 6000.—, welk verzoek van de hand is gewezen. Ged. Staten hebben échter dit be sluit, niets te geven, niet goedgekeurd, en bevolen die f 6000.wel te geven. Maar, daarmede liet het Bestuur van genoemden Polder zich niet van zijn stuk brengen en weigerden aan dit bevel gevolg te geven. De zaak hangt nog. Aan dte i\aar het land gingen. Laten wij die baunebestu- ren een andere kleeding geven of in het museum zetten. Indien er één bestuurslichaam was ter behandeling van kwesties, die zich in naburige gemeenten voordoen, dan zou dat een prettige manier van werken zijn, want dan kon men on middellijk ingrijpen. Men zal de bespreking van deze zaak misschien willen verschuiven tot de zomer-zitting, maar het gevaar is groot, als er een auto over de Mosselbrug gaat, 'dat de muur scheurt en datgene zou gebeuren, wat wij al len zouden betreuren. Plaatselijk Nieuws - OUDKARSPEL. Blijkens de advertenties voorkomende in dit nummer is het bestuur van de ijsclub „Volhar- j ding" weer in volle' actie. De banen zijn weer aangelegd a.i zijn goed voor zoover ze goe'd te maken warejn. Al bet mogelijke is ér tot bedien aan gedaan en het resultaat valt aardig mee', al is dan ook door de mindere kwaliteit van bet ijs niet het resul taat van de voorlaatste week bereikt. Het spreekt wel vanzelf, dat weer voldoan de afzetting van de' wakken gezorgd is en al les gedaan is om de veiligheid te verzekeren. De banen zijn Donde'rdag berieidbaar ver klaard en Vrijdag officieel geopend. Heden Zaterdag heeft de eerste wedstrijd plaats en zal het kampioenschap hardrijden vcor den Langend ij k verredien worden. Zondag zal hardrijden voor paren gehouden worde^^n schooinrijdén voor paren beneden 17 jaar. Maandag zal het rust zijn om voldoende ge legenheid te hebben de banen punctueel in orde te maken voor de wedstrijd om het Kam pioenschap Hardrijden voor Noordholland, welke wedstrijd is uitgeschreven door dien K. Ned. Sch. Bond. Verder zijn voor Woensdag gecosturrueerde wedstrijden in voorbereiding waaraan zoowtel enkeliTlge'n als grroepen kunnen deelnemen!, terwijl Donderdag de dag is voor de algemeene sportmenschen door hét houden van estafette- wedstrijden. Zoo is dan het volledig programma weec gepubliceerd en wordt algemeen gehoopt dat de uitvoering er van niet belet, zooals de voor laatste week het geval was. Poste ijbn, Telegrafie en Telefonie. Met ingang van 1 Januari 1928 is het hulp kantoor te Sint Pancras op werkdagen voor den post- en telegraafdienst geopend als volgt 8-12 14—16 18—19. Met ingang van 1 Januari 1928 is het hulp kantoor te Zuidscharwoude op werkdagen voor- den post en telegraafdienst geopend als volgt 9—I2V2 14—15V2 18—19 BROEK OP LANGENDIJK. Door de vorst zitten we hier miet groote ver- voermoeilijkhédenSchuiten liggen vastgevro ren en tot overmaat van ramp worden zoovele wagons door 't heelé land gevraagd, dat ter een tekort aan wagons bestaat. Hier wordt dit sterk gevoeld. MM aar nu zien we het autovervoer ster^ toenemen en die zware geladen auto's, de la ding met papier, stroo en kleeden gedekt, snor ren over de schitterende hardie Twuijverweg, dat 't zoo'n aard heeft. OUDiKARSPlELw De D.T.S.-VERLOTING zal op Maandagavond a.s. in het clublokaal plaats hebben. NO ORBiS CHAR W O UD|E. KLEINE TOONEEL. Blijkens advertentie in dit blad zal de twee Je Opvoering van Dolle Hans niet plaats htebben op Donderdag 5 Jan., doah op DINSDAG 3 Ja nuari a.s. Belangstellenden kunnen gratis plaats bespreken aan de zaal. De eerste opvoering van dit mooie aangrijpen de Indo-Drama van Fabricius, heeft 2en Kerstdag in Concordia zeer veel succes gehad. In de Donderdagavond gehoudten vergadering van den gemeenteraad van Noordscharwoude is met geen enkel woord over 3e verbetering van de Mosselenbrug gesproken. De hoofdschotel was' de nota van den Burgemeester inzake die veron derstelde corruptie bij de Lichtbearijven. Over die zaak, hoe belangrijk ook, wenschen Wij 't heden niet te hebben. Stap voor stap zal ook in deze precaire aangelegenheid de waarheid aan den dag treien. Geduldig afwachjten wat ihiet onderzoek in dezen zal uitwijzen, is voorloo- pig geboden. Op ons programma van heden staat wat anders. Wij willen 't nog eens hebben over den Twuij verweg en de Mosselenbrug. De Twuijverweg! Het is nu reeds eten jaar gele den, dat deze weg werd afgesloten voor hfet ver keer met vierwielige motorrijtuigen. Lang gte- noeg om 'de plannen gereed te Webben voor zijne verbetering. Maar die plannen kwamen, niet of eigenlijk, kwamen wel, maar, om de hoof den in één zak te krijgen, dat was het grootste bezwaar, waarop dan ook alle beraamde en uit gewerkte plannen zijn gestrand. Noordscharwou de en Zuidscharwoude haddten eeumaal „toeten" gezegd en zij bleven eenmaal ^onvermurw baar". Mosselen orug is nog niets gedaan, aan den Twuij verweg evenmin. De Heer Zeeman bouwde in dit verban! zijn redie, gehouden in de Staten, als volgt op: Wij hebben gehoord, dat de vorige week een besluit is genomen door een belangrijk water schap, dat met een belangrijke meerderheid van stemmen besloten heeft geen oent bij to dragen voor de kanalisatie, terwijl onomstootelijk vast staat, dat er ook voor dat waltersdhap groote voordeelen aan verbonden zijn. Is het niet mo gelijk op de een of andere wijze deze waterschap pen tot redelijkheid te brengen? Want bij som mige Waterschappen is het in het geheel geen kwestie van onmacht, maar van onwil. Het is ook de kwestie van de bestuursorganisaties, die er aan vasthangen. Wij krijgen bij gelegenheid de herziening van het Algemeen Reglement op de Waterschappen. Ik vod natuurlijk wel waar het heen moet. Maar wanneer dan deze belangrijke voorstellen zullen zijn verworpen, dan zullen zij naderhand moeten Worden herzien. Bij de organisatie van het be stuur der waterschappen is het de fout, dat- de bestuursleden gekozen worden naar de groot te, laat ik maar zeggen naar de waarde, die zij aLs groot-grondbezitter uitmaken. In datzelfde Waterschap, waarop ik zooeven doelde, het Geest- mer-Ambacht, is een zoo beperkte keuze van be- stuursmenschen, dat men absoluut geen gelegen heid heeft om de geschikte menschen, met een ruimen blik op het algemeen belang, daar te brengen, waar zij eigenlijk behooren. Het is daar om, dat ik met nadruk verzoek om, -wanneer er jeans is, dat deze belangrijke voorstellen thans niet worden aangenomen, ze zoo mogelijk in pet to te houden, opdat zij weer aan de orde kunnen komen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1927 | | pagina 2