TWEEDE BLAD
Zaterdag 28 januari 1928
De aanbeveling
Uit den Omtrek
Buitenland
Plaatselijk Nieuws
ZUIDSCHARWOUDE.
Het slechte weer van Donderdagavond was ze
ker mede een groote oorzaak te noemen, dat het
aantal bczoekers(sters) op de Openbare Propa-
gandavergadering, uitgeschreven door den A. N.
G. O. B. afd Langedijk, niet grooter was. Slechts
een 50 belangstellenden waren in de kolfbaan van
den heer Kramer aanwezig.
H:e geheel anders, aldus de heer De Jong in zijn
openingsrede, was dit in de eerste jaren van onze
beweging. Hierbij herinnerde spreker aan het werk
van Ds. Melchers, Ds. Schermerhorn, en Prof.
van Rees, de pioniers der drankbestrijding, waar
van vooral de laatste bezield was met een heilig
idealisme. Diens nagedachtenis zullen wij het
beste eeren door althans te trachten diens begon
nen werk te voleindigen. Waar de spreker van de
zen avond door omstandigheden iets later aanwezig
•zou zijn, werden door Mevr. BankersenBoot van
Oudkarspel, eerst een paar nummers van haar re
pertoire op verdienstelijke wijze gedeclameerd, 't
Woord was daarop aan den heer Martinus, voorz.
van den A. N. G. O. Bond. I
Wanneer wij op onze vergaderingen spreken van
het 30-jarig bestaansfeest van den A.N.G.O,.®.,
hebben wij er toch vooral den nadruk op te leg
gen, dat dit tevens en bovenal een sfrijdfeest zij.
.Immers, als wij een blik werpen op het heden-
daagsche leven, moeten wij tot de erkenning ko
men, dat wij nog lang niet hebben bereikt, wat
wij wenschen. Als wij na deze dertig-jarige peri
ode eeens omzien, kunnen we gelukkig constateerem
dat het aloude beginsel, niet drinken, niet schen
ken, nog steeds genoemd kan worden den grond
slag onzer organisatie. Hieruit moet niet worden
opgemaakt, dat wij zoo behoudend zijn, maar kun
nen wij prijzen het feit, dat heft inzicht van onze
pioniers zoo juist is geweest, toen zij in 1897, de
drankbestrijding, welke feitelijk vanaf 18412 had
bestaan, voor de consequentie stelden: alles of
niets. Zij hebben daarmee getoond, het alcoholisme
in zijn hartader te willen treffen. Stellen wij ons
nu de vraag: wat hebben wij bereikt? zoo ,wil[
spreker in de allereerste plaats waarschuwen te
gen zelfverheffing. Men zal terdege goed doen,
om allen vooruitgang niet als winst te beschouwen.
Zeker, de drinkzeden zijn veranderd, men kan bijv.
dagenlang rondloopen, zonder iemand beschonken
te ontmoeten, vele feesten of congressen bijwonen,
waar geen alcohol wordt geschonken, men kan
thans openlijk voor zijn meening uitkomen, zonder
met minachting te worden aangezien, de groote
massa heeft thans een geheel ander inzicht op de
drankbestrijding dan voorheen, maar, en hierop
vestig ik nu juist uwe aandacht, juisft deze (ver
anderde drinkgewoonten zijn het, waardoor een
oppervlakkig toeschouwer wordt misleid. Instede
van de vunzige jeneverkroegen van voorheen, vindt
men t hans de drankpaleizen voor bier en wijn. Men
ziet geen arbeider meer met een maatje jenever in
de jas. daarentegen wel de wijnflesch in den hui-
selijken kring, waar moeder voor een gezellig mil-
lieu zorgt bij een of ander feestje.
In het algemeen, de drinkgewoonten zijn niet
meer zoo ergerlijk als dertig jaar terug, waardoor
velen geneigd zijn te constateeren, dat ons werk
is afgeloopen. Dat zijn echter degenen, welke het
-verband tusschen drankbestrijding en geheelont
houding niet inzien, welke men in het dagelijksch
leven nog bij duizenden ontmoet. Vooral bij de
arbeiders in de breedste lagen heerscht deze op
vatting en blijkt het dat deze georganiseerde mas
sa wel met ons sympathiseerde, maar, nu het be-
dert, dat wij ons uit moeiten spreken voor of
tegen, nog niet achter ons staat. Juist deze groote
legers, welke zeggen te strijden tegen sociale eu
velen, zij, die hooge idealen koesteren voor een be
tere wereld, laten ons op dit terrein nog in den
steek.
Spreker wijst nog op een gedachtengang, wel
ke zich bij de jeugdorganisatie op elk terrein, ont-
',/Ha, dat is ten minste een kans om uit difc
verschrikkelijke nest weg te komen,," sprak de
jeugdige musicus Theodoor Velders tot zich zei
ven, terwijl hij een krant neerlegde.
Op het conservatorium gevormd, had hij als
talentvol musicus een onderwijzereplaats aange
nomen aan de muziekschool in een kleine stadj,
en wachtte hier, bij een karig salaris, op de
gelegenheid, zich een betere positie in ie we
reld te veroveren. Nog levendiger werd die
wensch, nadat hij in de dochter van een hoofd
onderwijzer een meisje had leeren 'kennen, dat
overeen kwam met zijn idealen en dat had toege
stemd in eene verloving.
Eti nu bracht de krant de volgende adver
tentie
„Aan het conservatorium ie 'N. is de be-
trekking vacant van leeraar 'in 't klavierspel
A„ien de compositieleer, waaraan te verbinden
l„is het directeurschap van een groote zang
f„vereeniging. Sollicitanten enz."
Deze regels wekten een stroom van gfedachten
in Velders' ziel op. Eindelijk kwam hij tot het
besluit, toegerust met aanbevelingten van ver
schillende oud-leermeesters en superieuren, zich
aan de invloedrijke autoriteiten te N. te gaan
voorstellen.
Begeleid door. de zegewenschen zijner verloof
de, zwart vanaf zijn das tot de punten zijner
laarzen, zdt hij den volgenden dag in den trein-
Hij keek eens rond. De eenige miedereizigier was
een jong heer, eveneens in 't zwart gfekleed, die
vterlegen groette.
b/Hé, Vroomberg, ben jij 't? Waar giaa.t de reis
naar toe?" vroeg Velder% eert ouden kennis her
kennende.
wikkelt. Van huis uit opgevoed in een drankvrije
omgeving, vestigt zich bij hen de meening, als zou
het orankvraagstuk reeds zijn opgelost- Al moge dit
voor u zoo zijn, bedenke men toch, hoevele dui-
zenaen weer zullen vastroesten in onze hedendaag-
sche gewoonten, hoevelen nog tot onzen sitrijd
moeten worden opgewekt. Als sociaal levende
mensch zal men niet alleen voor zichzelf kunnen
leven, maar zich in dienst hebben te stellen van
de menschheid De kwestie, waar het feitelijk om
gaat, wordt zoo duidelijk in het licht gesteld door
het boek „De mensch en de alcohol" door onze
georganiseerde tegenstanders, waartegenover door
ons is uitgegeven „De menschheid en de alcohol"
Wanneer wij onze ideëen als drankbestrijders in
alle consequentie willen verbreiden, hebben wij ons
vooral te wenden tot hen, die zeggen te strijden
voor een betere samenleving, welke in de eerste
plaats drankvrij behoort te zijn; tot he,il der
Menschheid. (Applaus.,)
Nogmaals trad Mevr. BankersenBoot voor 't
voetlicht, ditmaal met „De toespraak tot de Hoof
den van Lebak" door Multatuli, waarvan een sublie
me vertolking werd gegeven. Noemen we o.m.
nog „De Moeder, die den knaap Vrede zocht" uit
Thomas More van H. R. Holst, wat een dankbaar
applaus verwierf. Voor muzikale afwisseling zorg
de de heer A. Kist, terwijl de vergadering met een
opwekkend woord van den voorz. werd gesloten.
PRACTISCHE WENKEN
EN AANWIJZINGEN.
DER MOTOR- EN RIJWIELWET
ie. Voig de teekens en bevelen van den ver
keersagent punctueel na. Hij is de persoon, die
de verkeerssituatie van alle richtingen overziet'.
Denk niet „het kan nog wel," dit veroorzaakt) on
gevallen. Vraag nimmer een verkeersagent om in
lichtingen. Stel uw vraag aan een surveilleerenden
agent, deze zal u welwillend ten dienste zijn.
'ze. Berijd steeds de rechterzijde van den weg:
dit geld voor alle rij- en voertuigen. Het is zoowel
in de stad of dorpen of zoowel buiten-de stad en
dorpen verboden de linkerzijde van den weg te
berijden (dit geldt ook voor rijwielen.) De linker-
wegheift mag alleen bereden worden als dit noodig
is bij het inhaien van andere rij- of voertuigen en
rijwielen enz. Een tram is hiervan uitgesloten.
Lmkshouden bij het inhalen van een tram is niet
geoorloofd.
3c. Bestuurders van motorrijtuigen moeten al
tijd als zij vaart willen verminderen of stilhouden
een teeken geven, door met een arm, stok of iets
dergelijks een op en neergaande beweging te maken
terzijde van het rij- of voertuig (stoplicht vols
doende.) Willen deze bestuurders van richting ver
anderen, dan moeten ze altijd goed zichtbaar een
teeken geven, door arm, stok of iets dergelijks
(richtingaanwijzers in het midden van den voorruit
aangebracht voldoen hieraan niet), buiten het mo
torrijtuig in de gewenschte richting te steken.
Wielrijders en voerlieden geven dergelijke teekens
als het voor de verkeersveiligheid noodig is.
4e. Voorrang op kruispunten en hoeken. Rechts
gaat voor, als punt van kruising gelijktijdig wordt
genaderd.
Bij het omgaan van bochten binnen bebouwde
met technische gegevens moet aanwezig zijn. Ieder
motorrijtuig moet voorzien zijn van twee deugde
lijke remmen en van ten minste één éentonigen
hoorn, waarvan het geluid op een afstand van
minstens 100 meter duidelijk hoorbaar is, die voor
motorrijtuigen op meer dan drie wielen een zwaren
voor motorrijtuigen op twee of drie wielen een
schellen toon hebben.
Ieder motorrijwtuig op meer dan twee wielen
(ook zijspan combinaties), moeten een half uur
na zonsondergang en meer dan een half uur voor
zonsopkomst aan de voorzijde voorzien zijn van
twee lichten. Aan de linker achterzijde van een
rood licht (tevens nummer met letter helder ver
licht/)
Tweewielig motorrijtuig aan de voorzijde een
helder wit licht en aan de achterzijde een roode
reflector of rood licht (tevens nummer met letter
verlicht S)
Binnen bebouwde kom wordt geen lichtsterkte
bepaald, het moet een helder wit licht zijn (geen
verblindende verlichting mag binnen bebouwde
kom worden gevoerd.)
Buiten bebouwde kom moeten de lichten aan
de volgende eischen voldoen:
Sneineid tot 20 kilometer geen eischen (helder
wit licht.)
Snelheid van 20 t ut 40 kilometer 25 meter uit-
stralnig.
Snelheid van 40 kilometer en hooger ico meter
uitstraling. f-
Bij het tegenkomen van andere rij- of voertuigen
rijwielen en vee moeten de lichten wanneer ge
noemde rij-voertuigen enz. op 100 meter zijn ge
naderd, worden gedempt.
Ieder motorrijtuig en rij- of voertuig, moet voor
zien zijn van een spiegel, waarmede de bestuurder
vanaf zijne zitplaats het links achter hem liggend
weggedeelte kan overzien. Wanneer hij vanaf zijn
zitplaats zender spiegel het links achter hem lig
gend weggedeelte kan overzien, is een spiegel
overbodig.
I 9e- Rijwielen moeten van een half uur na zons
ondergang tot een half uur voor zonsopgang van
een helder wit licht voorzien zijn. Achterzijde een
roode reflector of rood licht. Reflector móet ver
ticaal zijn geplaatst en moet rood uitstralen bij
eveentueele beschijning van een lantaarn. Gebruik
een goede reflector, er zijn vele waardelooze re
flectoren, die niet aan de eischen voldoen.
10e. Rij- of voertuigen moeten van een half
uur na zonsondergang tot een half uur voor zons
opkomst van een helder wit licht zijn voorzien en
aan den achterkant (links) van een reflector. Hand
karren van voren een helder wit licht en aan de
linkerzijde waar men duwt een roode reflector.
Op dit punt wordt nog vaak gezondigd.
ne. Motorbestuurders, bestudeer den afdruk
van de Ministerieele bepalingen betreffende de af
metingen, de kleur, het aanbrengen en het verlich
ten van nummer en letter, welke u bij het nummer-
bewijs wordt afgegeven. Het bespaart u voor vele
moeilijkheden.
12e. De laagste maximum snelheid is 20 K.M,
Voor drukke verkeerswegen en bruggen kan 12
K.M. worden bepaald.
P.S. Spoorwegoverwegen bewaakt of onbe
waakt. mogen met geen grootere snelheid dan van
kommen en buiten bebouwde kommen, waar mep 10 K.M. per uur worden gepasseerd. (Zie naar de
geen vrij uitzicht heeft, moet men zonder uitzon- .borden.)
dering rechts houden. (Ook bij het inhalen ip -
bochten mag daarvan niet worden afgeweken/) j 1. Geldt alleen voor zware motorrijtuigen,
Se. Voetgangers, ge moogt het rijverkeer op vrachtauto's en motorrijtuigen, met aanhangwa-
den rijweg niet hinderen, ge moet behoorlijk ruim- gens. De wegen worden daarvoor verdeeld in de
te laten. Rijverkeer, ge moet de voetgangers als zij klassen I, II en III.
zich niet kunnen bergen, gelegenheid geven om
den rijweg te gebruiken. Geef elkaar bescherming
waardeenng en heb eerbied voor eikaars rechten.
6e. Wielrijders, berijdt steeds de rijwielpaden,
zooai. het behoort. Begeeft u steeds achter elkaar
bij het inhalen en tegenkomen. Berijdt steeds, wan
neer aan weerszijden van den weg een rijwielpad
-is gelegen, het rechtsliggende voor u. Een rijwiel
pad geeft waarborg voor uwe veiligheid.
7e. Motorbestuurders, weest steeds in het be
zit van uw: f
a. Rijbewijs.
b. Nummerbewijs.
c. Beiastingkaart.
d. Inschrijvingsbiljet. (1).
HEERHUGOWAARD.
Onze plaatsgenoote, mej. A. Zomer, ontving
van het bestuur der gymnastiekvereeniging ,,Lv'-
curgus" te Sehagen de uitnoodiging om de lei
ding der dames- en meisjesafdeeling op zich te
willen nemen. Mej. Zomer heeft deze uitnoodi
ging aanvaard.
Als bestuurslid werd herkozen de heer C de
Wit.
Op voorstel van den heer W. Keizer zaL aan het
'bestuur f 10 salaris worden toegekend.
Besloten werd de z.g.n. Sluissloot te laten uit
baggeren, waarna sluiting volgde.
EEN KOLOSSALE ERFENIS.
'Het grootste vermogen, dat ooit op het belas
tingbureau van den staat New York werd geregis
treerd, is door de weduwe van Stephen Harkness
den medevennoot van Rockefeller Sr. bij de
stichting van de Standard Oil Co. nagelaten, name
lijk 107 millioen dollar. Er is 18 millioen dollar
aan successierechten betaald.
De zoon, die de voornaamste erfgenaam is, nat-
vangt 90 millioen dollar.
AARDBEVING IN CALIFORNIE
Donderdagavond i in de Imperial Valley een
aardbeving gevoeld, die verscheiden seconden aan
hield. Er is geen schade aangericht.
AUTO CONTRA TREIN.
Het Duttsche rijksministerie van verkeer pu
bliceert een memorandum omtrent de ontwikkeling
van het autebus verkeer in Duitschland. Dit ver
keer, dat, niar de „Voss. Ztg." doet opmerken, tot
dusver ook van officieele zijde steeds eenigszins
als stiefkind werd behandeld, zal blijkens het me
morandum voortaan met groote kracht worden
bevorderd. Tot dusver had de rijkspost er het groot
ste aandee. in. Gedurende de eerste zes maanden
van 1927 vervoerde zij op haar 1600 lijnen met be
hulp van 2600 autobussen niet minder dan 21 mil
lioen personen. De verschillende particuliere on
dernemingen vervoerden met haar 800 autobussen
over 233 lijnen eveneens 21 millioen personen, het
geen volgens de „Voss. Ztg." een gevolg is van het
feit, dat de particuliere ondernemingen met veel
meer efficiency worden gedreven.
Het memorandum zet zeer uitvoerig de redenen
uiteen, waarom het autobusverkeer zich de laatste
jaren niet zoo gunstig heeft ontwikkeld als men
had verwacht. Vooreerst was er de concurrentie
strijd tusschen rijkspost en particuliere onderne
mingen, welke tot een strijd om de zeggingschap
Itusschen Pruisen en het rijk leidde, en ten twee
de de houding der autoriteiten, die jarenlang wei
gerden vergunning te verleenen tot de exploitatie
van nieuwe buslijnen door particuliere onderne
mingen. In de motiveering heet het, dat „omtrent
de levensvatbaarheid van het nieuwe verkeersmid
del eerst ervaring moest worden opgedaan" maar
de „Voss. Ztg." voegt er ter verklaring bij, dat de
spoorwegmaatschappij de voornaamste remmende
kracht was, welke zich scherp verzette tegen de
uitbreiding van het autobusverkeer.
De vrees der spoorwegen voor den nieuweD
concurrent was niet ongegrond. Onlangs heeft een
commissie bij de spoorwegmaatschappij vastge
steld dat deze tegenwoordig tengevolge van het.
autobusverkeer 250 millioen mark per jaar aan
'inkomsten uit het personen- en goederenvervoer
minder ontvangt dan was berekend. Dezelfde com
missie schat den achteruitgang der inkomsten voor
1932 reeds op een half milliard.
|Een en ander heeft er de spoorwegmaatschappij
toe geleid haar politiek te veranderen. De directie
heeft besloten zich tot de autobusondernemingen
te wenden, teneinde met deze gemeenschappelijk
de leiding van het busverkeer in handen te nemen;
Met de twee grootste in Rijnland en Hessen
is reeds een overeenkomst gesloten.
Speciaal belang heeft het rijk bij die buslijnen
welke, in de plaats komen voor oorspronkelijk
ontworpen lokaalspoorwegen, in streken, waar
hoofdlijnen de kosten niet zouden dekken, daar
het verkeer er niet druk genoeg is, zooals de Harz,
Thuringen enz. Om nuttelooze concurrentie te voor
komen is ook met de posterijen een overeenkomst
gesloten. Tenslotte wordt er op gewezen, dat het
particulier initiatief door de nieuwe regeling vol*
strekt niet zal worden uitgeschakeld.
SINT PANCRA&.
j Vergadering van belanghebbenden bij de Sluis jf$3 IJ^JHAI^I'IT5
r -.. ln de Daaimeer cp Donderdag 26 jan. ten lokale
Genoemde bewijzen moet u op eerste vordering van den heer Gerritsen, onder leiding van den hr<
tconen aan de ODsnonns-sambtenaren. r
aan de opsporingsambtenaren.
8e. Ieder motorrijtuig moet voorzien zijn van
een goea werkende stuurinrichting. Brand en ont
ploffing moet zoo goed als onmogelijk zijn. Róók-
C. Groen.
Na opening en notulen volgde rekening van den
Penningmeester. Ontvangsten f860.43, uitgaven
f2.1.02, voordeeiig saldo f839.41. Boeken en be-
damp mag niet veroorzaakt worden. Een plaat scheiden werden in orde bevonden.
Hoofdpijn-Tabletten 60 et.
Laxccr-Tabletten 60 et.
Zennw-Tabletten 75 et.
Sltaal-Ta bietten 90 et.
Maag-Tabletten 75 et.
Bjj Apoth. en Drogisten,
r„Naar N.,' antwoordde de andere; „er is daar waar de ander terstond in slaap viel en gin- toen
een plaats vacant aan het conservatorium, waar- uit om zijn visites te maken.
naar ik wilde solliciteeren, want 't privaat-les- Alles liep naar wensch, want overal gaf men
g8venw t°m,PTerCI1 CVert ni6t V6el 0p"" ,hem de schoonste hoop. Ten laatste had hij nog
Velders had de onaangename verrassing over het allergewichtigste bezoek af te leggen: bh
deze mededeeling spoedig overwonnen, en een den voorzitter der commissie van toezidit, den
slim lachje speelde hem om de lippen. rechter Willemer. Deze heer was .eerst om vijf
„En hoe kom jij zoo op reis? vroeg Vroom- uur te spreken en 't was nu vier.
rni a>. n 1, 1 Velders ging vergenoegd een koffiehuis binn,en,
„ik? Uch, een oude tante, een erftante, genoot een koelen dronk en liet zich schrijfde-
is gestorven en nu moet ik naar de begrafenis." radschap geven. Hij deed aan zijn meisje eenfg|e
„Zoo Dat is eigenlijk met zoo treurig, als 't er mededeelingen over het voorloopig reskltaat iter
uitziet, lachte Vroomberg en begon de voor- reis en ze waren zeker erg grappig, want hij
deelen van een goede erfenis in 't licht te stellen, lachte gedurig onder zijn werk.
velders liet hem m^ar babbelen, en zoo kwa- Daar sloeg liet vijf uur. Ilaastim schoof Vel- 1
menze tegen 12 uur te N. ders een brief in een couvert, stak hem in den
„ft heb nog een uurtje voor de begrafenis, zak en £ing op weg naar den rechter, dien hij
zei V elders, „en jij Vroomberg, kunt op dit uur thuis vond. Zeer genadig werd hij ontvangen
ook geen visites maken; ik sla je dus voor, dat en de groote man beloofde zijn steun,
we een lekker morgenwijntje giaan drinken en Vervuld van de schoonste verwachtingen, ver
lekker luncneu. liet de sollicitant het huis.
„Maar, denk aan mijn portemonnaie." Op het naastbijzijnd postkantoor adresseerde
„En denk aan mijn erftante! Beschouw je als hij den hrief aan zijn meisje, verzond dien en
geïnviteerd voor het begrafenismaal." vertrdk toen per spoor naar de naburige plaats,
Lachend stemde Vroomberg toe, en nu trok- waar hij, Van de gelegenheid gebruik makendie,
ken zij gearmd naar een hotel. Berden aten en eenige oude vrienden bezocht,
dronken met smaak;; zij werden vroolijk en uit- Den vijfden dag dreef het verlangen naar zijn
gelaten, wat zeker grootendeels op rek(ening kwam sehoone en de nieuwsgierigheid, of er onderwijl
van den wijn, dien Velders zijn vriend vlijtig ook iets naders bekend geworden was, "hem terug
schonk. naar zijn woonplaats. Daar vónd hij inderdaad een
Vroomberg vergat geheel het doel van zijn schrijven van den president van de commissie
reis en genoot, steeds in hoog|ere mate van den van toezicht. Hij opende het snel, maar wie
wijn, terwijl Velders slechts even proefde en met beschrijft het teleurgestelde oiezicht van ,^en
een listig lachje de uitwerking op zijn vriend den musicus.
gadesloeg. En de schelm kon met het resultaat Angstig las hij het schrijven nog eens over,
tevreden zijn, want Vroomberg, die zoo'n goed toen verkreukelde hij met zijn hand den brief
leventje niet gewend was, raakte na een uur en slingerde dien van zich af.
reeds in het stadium, dat men gaarne het .g|e- Wat stond er in dien brief? De rechter
heele menschdom zou omhelzen. Nog eenige haas- schreef:
tig geleegde glazen en zijn hoofd zonk moedle l 1 1
op de borst. Met behulp van een kellner bracht „Dat de oommissie vanJ toezicht van hef
Velders het offer zijner intriges op een kamier, „conservatorium op uwe medewerking geen bij-
„zonderen prijs stelt, zal u duidelijk worden
„bij lezing van de door u overlegde „aanbe
veling", welke ik bij dezen de eer heb, u
„te retourneeren
En wat was die aanbeveling Hier is ze
„Lieve Anna!
„Alles gaat naar wensch. De vijf leden der
„commissie heb ik reeds behoorlijk met honig
„ingesmeerd, den suffen directeur het hof ;gie-
maakt en eenige vleiende complimenten over
„zijne afschuwelijke compositiën gezegd, en nu
„(gaat het naar den Groot-Mogiol- Dien hoop
„ik ook wel in te pakken, "want zoo'n verza-
„ïneling titels en ridderorden is al gauw met
„een paar buigingen gelijmd. Tot ziensl...,"
Men denke zich Velders5 toestand- Einidelijk
herkreeg hij in zooverre zijne bezinning, 'dat hij
naar de woning zijner aanstaande kon gaan. Hij
had al een geheel verhaal gereléd gemaakt, om
haar uit te leggen, waarom hij niet benoemd'
was.
Men ontving hem zeer koel en zijn meisje
vroeg, of het niet genoeg was, dat de geheiela
stad den mond vól hal over het échec en wat
het beduidde, dat hij haar, vanuit de verte, zonder
een enkel woord, de nutteloos geworden aanbe
veling over de post had gezonden.
Het duurde lang, eer hij weer genade Vond,
maar wegjagen deed men hem toch niet, want
er waren weinig huwbare jonge mannen in het
stadje.
Een paar dagen later had hij nog het genoe
gen ,te lezen, dat Vroomberg te N. teaoemd was.
De jonge man was zoo verstandig geweest, eerst
den volgenden dag, toen hij weer drisch was,
zijne visites te maken.
Velders besloot, voortaan met het steken van
brieven in oouverten heel voorzichtig om te gaan.