EEN GROOTSCH PLAN Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier Dinsdag 31 Januari 1928 37e Jaargang Uit den Omtrek No 13 imterc. telephoon 52 NIEUWE LAAIÏERIJKER ('GERANT Deze courant verschijnt Dinsdag, Donderdag en Zatcrüag Abonnenwntsprij s per 3 maanden f 1.15 Hedact.-Uitg. J. II. HE1ZER - Unreel Noordscharwoude A dvertentiën van 15 regels 75 oent, elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte Brieven rechtstreeks aan den Uitgever M. de Redacteur, Met belangstelling las ik in uw blad, dat eerst daags „een belangrijke vergadering" zal plaat^ vinden, bijeen geroepen door den Burgemeester, van Koedijk, tot bespreking van „een grootsch1 plan", nl. een nieuw aan te leggen weg Heerhugo-, waard—ZuidscharwoudeKoedijk, waarvan voor den Langendijk de grootste beteekenis is, een ver binding van de vier Langedijker dorpen met de, aan de overzijde van dien polder gelegen gemeen? te Koedijk. Dat een dergelijke weg midden door den 4803 Hectaren grooten polder Geestmer-Ambacht geen, overbodige weelde mag genoemd worden, is door den heer Kostelijk in de Statenzitting zeker vol doende aangetoond, waar deze memoreerde, dat zijn pojder de polder Heerhugowaard groot' 3500 Hectaren door 13 h 14 verkeerswegen door sneden wordt, terwijl onze polder de polder Geestmer-Ambacht groot 4803 Hectaren, dus nog 1303 Hectaren groot er en zeker nog veel belangrijker yat producten betreft dan de pol der Heerhugowaard geen enkele verkeersweg bezit. Die dan ook den toestand van den polder Geest- (mer-Ambacht kent en -weet, dat deze groote tot nog toe welvarende polder geheel van dwarswe gen verstoken is en de dorpen van dezen polder zoo goed als alleen in een cirkel op (of dichjj in de nabijheid om den dijkrand zijn gebouwd, zal het dan ook alleszins moeten toejuichen, wan neer een flinke verkeersweg de tegenovergestel de kanten van den polder met elkander in verbin ding zou brengen. (Er is zeker geen enkele zoo dich't bebouwde en belangrijke polder in geheel Noordholland te vinden, welke zoodanig van verkeerswegen ver stoken is dan juist de polder Geestmer-Ambacht, met z'n betrekkelijk bloeiende tuinbouwbedrijven en z'n sedert de laatste jaren sterk toegenomen' en steeds uitbreidende bevolking. Daar dan ook bij uitbreiding dezer bevolking en bij gebrek aan verkeerswegen door den pol der, deze zich alleen langs den éénen bestaandem verkeersweg op of langs den dijkrand moeten ves tigen en deze weg de daarvoor benoodigde wonin gen en gebouwen niet kan bevatten, zijn aan den Langendijk de onmogelijkste woningtoestanden ontstaan en moet een groot gedeelte der wonin gen en gebouwen op de naast de dorpsstraat lig gende akkers worden geplaatst, welke bebouw de akkers de nu zoogenaamde eilanden van den Langendijk vormen. Nu zijn deze eilanden met al hunne bruggetjes, nauwe paden, hoeken en ho len, zeker wel bijzonder typeerend voor onze srteek en heel aardig om te zien voor den vreem deling, die zoo'n enkelen keer den Langendijk komt bezoekert, voor de bewoners zelve bieden ze dikwijls een groot ongerief, daar noch de bruggetjes, noch de smalle straatjes voor eenig modern verkeer zijn ingericht, en zelfs gevaar op leveren, waar deze paden, dikwijls onbeschermd, langs een di^pe sloot loopen, dan wel dat ze de bewoners plezier zouden opleveren. 't Is dan ook zeker jammer, dat deze .onge- wenschtc toestand niet jreeds een 50 jaar eerder is ingezien, want wanneer de op de eilanden, ge plaatste gebouwen, op een verkeersweg dwars door den polder waren gezet, dan zouden ze ze ker met bijbehoorende terreinen en erven, reeds ïang tot aan den overkant tot Koedijk zijn gena derd, zou menigeen, die nu naar de Zomersioot, de Diepsmeer of de Krommezool moet varen, z'n land dichter bij huis hebben gehad, niet dagelijks dikwijls een paar uur tegen harden wind hebben behoeven op te boomen, wat groot tijdverlies ver oorzaakt en zou de West „the far West" niet zoo stiefmoederlijk zijn behandeld als nu misschien wel eens het geval is. Enfin, niet alles is te voorzien en wat (toen is verzuimd kan nu nog weer worden ingehaald en al zou het in de toekomst zeker ook jgewenscht zijn dat minstens 3 verkeerswegen den polder doorsnijden, nl. deze in bespreking v. d. Langen dijk naar Koedijk, een tweede van Sint Pancras acor of langs de Daalmeer naar het Zuideinde van Koedijk en een derde in de richting Noord-Zuid vanaf de Huisjes bij Kalverdijk in aansluiting op den weg van Dirkshorn, langs of door de Kerk- meer, langs de Oostzijde van de Diepsmeer, en verder langs de Zomersioot tot aan het Noordeinde van Sint Pancras of aan den weg door de Daal meer, mag het reeds een stap in. de goede richting genoemd worden, wanneer deze eerste weg, als verbinding tusschen den Langendijk en Koedijk, een afstand van ongeveer 5 Kilometer z'n beslag 4011 krijgen. Voor zoo'n weg is m.i. alles vóór en niets tegen te zeggen. Toch, M. de Redacteur, is er nog wel een be langrijk punt om nader onder de oogen te zien, en dat is de plaats waar deze weg zal .worden ge legd. Ik lees juist zoo richting Heerhugowaard ZuidscharwoudeKoedijk, en hoewel het mij niet bekena is, waar die weg de gemeente Zuidschar woude zoo ongeveer zou moeten kruisen, vermoed ik wel dat de bedoeling zal zijn de H'asselaa(rsweg| door te trekken en zoo in de richting van het zoor genaamde Zuidscharwouder Pad den Langendijk te snijden en vervolgens re'cht door naar Koedijk te trekken. 'N a vtaag ik me af of dit wel de goede plaats is, waar- deze weg zou komen te liggen. Om verschillende redenen toch, welke ik na der noop aan te toonen, zou ik meenen, dat heil zeer wenschelijk zou zijn voor dezen weg een eenigszins noordelijker richting te kiezen. In de eerste plaats toch, dient m.i. bij thet :aanleggen van een. weg door den polder Geestmer- Ambacht, rekening te worden gehouden met de belangen van de bewoners van de in het midden van den polder Geestmer-Ambacht gelegen polder Diepsmeer, de grootste en eenigste bewoonde pol der. Wanneer de weg wordt gelegd zoo ongeveer in het midden van de gemeente Zuidscharwoude, dan zal deze voor de bewoners van den Diepsmeer- polder, die nu van alle verkeer te lande versto ken zijn, weinig of geen voordeel opleveren of hen uit hun isolement verlossen en waaar deze bewo ner, bijna alle katholiek zijn, en dus dikwijls naar he. Jen Noordscharwoude gaan, zouden ze, wan neer ze nog bij winder of andere omstandigheden vat. dezen weg gebruik zouden willen maken, zulk een koiossalen omweg moeten nemen, dat deze weg, op meer dan een kwartier Zuidwaarts van de Diepsmeer gelegen, voor hen totaal waardeloos zou blijken. Een nieuwe weg toch dient langs of althans; op zeer korten afstand langs den Zuidelijken dijk van de Diepsmeer te loopen, wil hij voor de be- woners van de Diepsmeer eenig nut opleveren.' In de 2e plaats komt een groot gedeelte van 't verkeer uit de Heerhugowaard niet alléén langs den Hasselaarsweg maar in hoofdzaak langs den Laanderweg, vooral in doorgaand verkeer met de dorpen Oude 'en Nieuwe Niedorp, Waarland," Win- I kei en Noordelijker plaatsen en wanneer straks de I Zuiderzee zal worden drooggelegd de daar aan te leggen dorpen, zoodat een noordelijker verbin- dingsweg voor dit belangrijk dorpencomplex al- leszins gewensc.ht is. In de 3e plaats is er een kanalenplan en zonder hierop te willen vooruitloopen, bestaat er kans 1 'dat een groote kanaalsluis zal worden, gebouwd bezuiden de sluis van den Noordscharwouder Pol der. Mocht deze dus komen te liggen tusschen, den Amerikaanschen windmolen van den Noordschar wouder Polder en de eerste zuidwaarts daarvan gelegen boerderij van Gutter, dan zou men dezen sluisbouw tevens kunnen benutten tot het daar over maken van een brug, wat zeer dikwijls, b.v. over de sluis te Zaandam plaats vindt en wat een gnorme besparing van bruggenbouw zou geven. Dan bestaat er ook nog zoo iets als een Noor- dermarktbond in de gemeente Noordscharwoude, welke een groote aantrekkingskracht op de tuin bouwers van de geheele streef uitoefent, zoodat bij doorgaan van het plan,, de bezoekers van de markt liefst langs den koristen weg naar die markt zouden willen gaan. En nu zou het m.i. en in het belang van de provincie en in het voordeel van de geheele betrokken streek zijn, al deze .be langen te combineeren en inplaats van de richting van het Zuidscharwouder Pad te volgen, wat door nieuwen bruggenbouw en het wegruimen van be staande gebouwen een zeer duur plan zou kunnen worden, een 10 minuten of een kwartier Noor delijker te trekken. Wanneer nl., zooals gezegd, een nieuwe sluis volgens het kanalenplan zou worden gebouwd en de provincie er voor te vinden zal zijn deze op de aangeduide plaats te bouwen en daarover mef betrekkelijk geringe kosten een rijbrug kan wor den geiegd, zal daarmee oen enorme besparing worden verkregen, temeer waar siuis en, brug door één persoon kunnen worden bedient, terwijl, wan neer deze brug onder de gemeente Zuidscharwou de rou worden gelegd, op de plaats waar nu de Lange brug is, de aanleg van zoo'n brug over de ringvaart, dan kanaal, met zeer groote kosten zou gepaard gaan, een afzonderlijke bediening zou •behoeven en een belemmering van de scheepvaart zou blijken te zijn. Hier is dus wel een samengaan van zeer groote ook financieele belangen en wel, om het nog eens te herhalen: eerstens 2 voedings wegen Laanderweg en Hasselaarsweg, van waar uit het verkeer uit Heerhugowaard en verder Oost en Noordwaarts gelegen plaatsen dan zou kunnen samenvloeien; en ten tweede combinatie van sluis en brug ,a\s belangrijke kostenbesparing en goed- kooper bediening. Neemt men dan vanaf deze brug denkbeel dig nog' maar de richting naar het dorp Noord scharwoude, dan zal men zoo ongeveer in rech te lijn uitkomen benoorden de pastorie der Ge reformeerde Kerk, fegenover het zoogenaamde Gortersdiepje, zoo ongeveer het middelpunt van den Langendijk en tevens van den polder Geestmer- Ambacht, terwijl men om den dorpsweg te krui sen siech'ts voor geringe kosten zal komen te staan, daar de daartoe benoodigde perceelen, ge legen aan de Noordzijde der Geref. pastorie van betrekkelijk geringe waarde ^jjn, terwijl aan de Westzijde van de straat geen bebouwde perceelen worden aangetroffen en men dus onmiddellijk in rechte ïijn Westwaarts kan trekken langs de Zuid zijde van de Moiensloot om vervolgens bij het zoo genaamde krom van deze sloot naar de Noord zijde over te steken, om dan vervolgens steeds in rechten lijn zoo ongeveer aan de Zuidzijde van den Polder Diepsmeer of in de onmiddellijke nabij heid daarvan op te komen, waardoor de bewoners van dien Polder uit hun eenzaamheid zullen wor sen verlost en langs dezen weg op de kortst mo gelijke wijze het dorp en hun kerkgebouw te al len 'tijde zullen kunnen bereiken. .Zoolang echter de plaats, waar eventueel een nieuwe kanaalsluis zal worden gebouwd nog niet is bepaald, zal men m.i. het beste doen de thans joestaande verbindingswegen tusschen de Heerhu? gowaard en den Langendijk, nl. de Roskambrug en de weg langs de veiling v. d. Noordermarktbond naast den spoorweg, voor rijverkeer ook vanaf den Hasselaarsweg te blijven gebruiken, daar deze twee wegen ruimschoots in een goed verkeer tus schen de Heerhugowaard en den Langendijk voor- kien. 1 Zelfs zou het ernstig overweging verdienen, wanneer bijv. de kanaalsluis tusschen deze twee toegangswegen kwam te liggen, deze twee toe gangswegen, ook wanneer soms het kanalenplan vöor deze streek geheel in duigen mocht vallen, Ie blijven gebruiken en geen nieuwe rijbrug er gens Zuidwaarts bij te bouwen, daar zulks bij deze bestaande toegangswegen absoluut overbodig mag genoemd worden. Men zou dan, inplaats van den nieuwen weg door het Geestmer-Ambacht te leggen langs de Molen- kloot, evengoed den toegangsweg naar en langs de Veiling van den Noordermarktbond rechtdoor kun nen trekken en de richting van den weg door het Geestmer-Ambacht kunnen nemen langs de Noordzijde van de Schoutensloot, waarbij men hveneens aan de Zuidzijde van den Polder Dieps meer zou opkomen en met een lichte ombuiging naar Zuid langs den dijk van de Diepsmeer op de zelfde plaats zou uitkomen, waar anders de weg langs de Moiensloot zou komen te liggen. Welke van deze 2 richtingen langs de Moiensloot dan jwel langs de Noordzijde van de Schoutensloot dus de beste mag heeten, kan door autoriteiten nader worden overwogen. In elk geval maakt dit weinig verschil, maar zal de hoofdzaak, verlossing van de Diepsmeer uit z'n isolement daarmede wor den bereikt, wat voor de bewoners van dezen pol der een uitkomst mag heeten. Vanaf de Diepsmeer kan men dan, eenigszins naar Ijet Zuid-Westen ombuigende, den Noordelij ken dijk van 2e Kleimeer opzoeken, waardoor ook deze Polder verbinding krijgt, om dan ver der in rechte richting op Koedijk af te stevenen, om dan zoo ongeveer uit te komen bij den steiger van het overzetveer naar de overzijde van het ka naal, bij de tramhalte voor de tram naar Schoorl en Alkmaar, alweer dus een combinatiepunt, daf men op deze manier kan benutten en vanwaar mep dan verder z'n richting kan zoeken naar Schoorl of Bergen. Want hoewel men de hoofdbedoeling van de zen weg, nl. een verbindingsweg tusschen den Langendijk en Koedijk niet uit het oog mag verlie zen, meen ik toch dat men zich'hier niet toe mag bepalen. Een weg toch, die Oost- en West-Noordholland en straks ook de Zuiderzeeprovincie met elkander moet verbinden, zal niet aan dit doel beantwoorden, (wanneer hij te Koedijk tegen het Noordhollandscb Kanaai doodloopt. Als verkeersweg kan deze weg slechts waarde hebben, wanneer hij in rechte richting doorloopt naar Bergen in verbinding met Bergen aan Zee. Eerst dan zal hij als verbindings- en verkeersweg tusschen Oost en West belangrijke perspectieven openen en zal het daarom zeer wenschelijk zijn ook de gemeente Bergen, voor wie deze weg met het j oog op het vreemdelingenverkeer zeer belangrijk zou kunnen worden, in deze plannen te betrek ken. Waar reeds bij vroegere pogingen, het toen malig hoofd der gemeente Bergen z'n sympathie met een dergelijk plan te kennen gaf, valt er ze ker niet aan te twijfelen of deze gemeente zaTf gaarne den aanleg van een weg vanaf het Noord- hollandsch Kanaal tot aan de kom der gemeente Bergen, ongeveer uitkomende bij het Russische Mo nument, op zich nemen, temeer waar reeds een gedeelte van dezen afstand weg is, terwijl misschien of zeer waarschijnlijk het Rijk met het oog op defensiebelangen, ook nog wel te vinden zou zijn waai een zoo breed opgevatte weg de snelste verbinding tusschen Oost en West Noordholland zou vormen zijne financieele medewerking te verleenen. Waar ik dus meen te hebben aangetoond, dat bij den aanleg van een weg door den polder Geest mer-Ambacht de meest wenschelijke richting zou zijn, deze te leggen vanaf het centrum der ge meente Noordscharwoude, tevens centrum van den Langendijk, en eveneens van den Polder Geestmer- Ambacht, of iets Noordelijker vanaf den toegangs weg naar de veiling van den Noordermarktbond en waarbij bovendien de afzondering' van den Polder Diepsmeer wordt opgeheven, de Kleimeer een ver binding krijgt en men zich te Koedijk onmiddellijk bij het tramverkeer kan aansluiten, met alle kans op een verbindingsweg naar de kom der gemeente Bergen, komt de groote vraag: Wat kosten zal de ze weg meebrfengen en wie zal dat betalen? Want bij aile plannen en goede bedoelingen is dit gef- woonlijk de vraag waarop de groote plannen eD goede voornemens stranden. Toch, M. de Redacteur, meen ik, dat we hier, wanneer uw artikel de bedoelingen ongeveer juist weergeeft, reeds een heel stuk op den goeden weg zijn. De provincie interesseert zich voor dit plan en wil op hare kosten den weg aanleggen, wan neer de betrokken gemeenten- en polderbesturen genegen zouden zijn de benoodigde gronden gratis beschikbaar te stellen. Dat is reeds een aardige stap in de goede richting*. Hoe groot nu kunnen de kosten voor de betrokken belanghebbenden (worden, wanneer deze op dit alleszins billijke voor stel zouden ingaan? Nemen we aan, dat de weg van Langendijk naar Koedijk een lengte zal hebben van 5000 Me ter, bij een breedte met bermen etc. er jbij van 20 Meter, dan wordt dit een gezamenlijke opper vlakte van 50CO X 20 100.000 vierkante Meter of wel 10 Hectaren. Nemen we nu de waarde fvan het te onteigenen land op een doorsneeprijs van f4000 per Hectare, dan zou dit voor de 10 Hj.A, te onteigenen gronden een bedrag worden van 10X4000 £40.000.Me dunkt een niet on overkomelijk bedrag, waarbij den aanleg van de zen weg zooveel belangen zijn gemoeid, minstens vier gemeenten, Noordscharwoude, Zuidscharwou de, Oudkarspel en Koedijk, de geheele polder Geestmer-Ambacht, de bannen Noordscharwoude, Koedijx en Oudkarspel, de Polders Diepsmeer en Kleimeer en misschien ook nog andere corpora ties als bijv „De Noordermarktbond", bij deze zaak zijn betrokken, en zich voor deze zaak zou den kunnen interesseeren. Me dunkt, daar zal bij goeden wil dit bedrag geen onoverkomelijke hin derpaal blijken te <zujn, en mag het zekerg&- wenscht heeten, dat, waar de provincie zich op het oogenblik voor dit plan bijzonder schijnt te interesseeren en de noo'dige kosten van aanleg op zich wenscht te nemen, dat daar de betrokken corporaties zoo spoedig mogelijk de handen ineen slaan, om het ijzer te smeden zoolang het heet' is, want deze weg zal op den duur blijken te zijn in het belang van woningbouw, in het belang van .flen tuinbouw, in het belang van het verkeer, zoo wel plaatselijk als doorgaand, in het belang van den geheelen Polder Geestmer-Ambacht en de ge heele streek; zal blijken in een bestaande behoefte te voorzien. In dank voor de plaatsing, N.-S. V. WARMENHUIZEN. ZjiekenkluiStverplegingl. Vrijdagavond vergaderde de vereeniging voor ziekenhuisverplegog iinde kolfbaan van'H. Slik ker. Aanwezig zijn 9 bestuursleden en 19 leden. De vóorz. opent de vergadering, heet ie aan wezigen welkom en memoreert in dezie twleede algemeene vergadering dat het aantal ledien weer is toegenomen en de financieele toestand giunstig is te noemen. Nadat de notulen zijn voorgelezen en goedgekeurd, brengt de Secretaris 'het jaar- vierslag uit, waaruit onder meer blijkt dat het aantal aangesloten gezinnen van 350 is gestegen tot 378 en het aantal leden van 1530 tot 1655, waarvan 1408 betalende en 247 niet-betalen.ien. Voor rekfening der vereeniging werden 34 perso nen verpleegd met een totaal aantal verpleegfla- gen van 406. 'De financieele toestand van de vereeniging is gunstig te noemen, daar het batig saldo met ruim f 300 is gestegen. Ten slotte wordt dank' gebracht aan den medi- schen adviseur Dr. v. Hesteren voor zijn inedewer- king en steun aan de vereeniging. Goedgevonden wordt flat fle uit te keeren ver goeding aan den Penningmeester wordt vastge steld op f75. De rekening welke bereids door twee leden uit de vereeniging is nagezien en in oifle bevonden, wordt eveneens goedgekeurd. De inkomsten be droegen als volgt: sado '26 f211.54; inleggeldi nieuwe leden f 15contributie leden f 1756, terug ontvangen verpleegkosten Raad van Arbeid f114 rente kasgeld f20.88. Uitgaven waren: verpleeg kosten ziekenhuizen f1174, bodeloon f 129.70, vervoerkosten f 145.60; contributie K. v. K. en Federatie f28.33; vergoeding penningmeester 775. porto's enz. f27.15, drukwerk f 14.50, batig sal do f522.94, totale uitgaven en inkomstenf 2117.22 Tot reservelid van de financieele commissie werd benoemd de heer Jb. van Baar en herkozen: de aftredende bestuursleden C. Dekker Mz.; P'. J. Mink en D. W,ildeboer. Het salaris "van den bode werd vastgesteld op f10 per keer, in totaal f130, en werd het reglement gewijzigd in dien' zin, dat aan art. 4 een tweede lid werd toege voegd: „mede kunnen ook lid zijn, degenen, die behept zijn met een bestaande of verouderde kwaal, ondier bepaling, dat het betrokken lid hiervoor niet voor rekening van "de vereenigjing kan worden verpleegd." De vergadering wordt vervolgens gesloten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1928 | | pagina 1