Ver binding Oost- en West-lioordhollan J Een weg Heerhugowaard-Langedijk-Koeilijk Doorverbinding naar Bergen en Schoorl Gistermiddag twee uur had in café „Central" te Alkmaar, de groote vergadering plaats, waaJ bcvengenoemd plan zou worden besproken. Dcor B. en W. van Koedijk was het initiatief genomen tot het bijeenroepen van deze vergade ring en zou dit punt worden ingeleid door den. heer P. Ko.teiijit van Heerhugowaard, Lid van. de Provinciaie Staten van Noordholland. Behaive dan het uitschrijvend college, B. en W. van Koedijk, waren tegenwoordig genoemd Statenlid, de Heer P. Kostelijk, de heer P. Zeeman Lid van Prcv tSaten van Noordholland, de ge meentebesturen van Oudkarspel, Noordscharwou- de, Zuidscharwoude, Broek op Langendijk, Heer hugowaard, Bergen, Schoorl, de besturen van de Poidcro Geestmer-Ambacht, Diepsmeer en Klei- meer, de Bannenbesturen van Oudkarspel, Koedijk ■Noordscharwouae en Zuidscharwoude, het Be stuur van het Hoogheemraadschap Hollands Noor derkwartier, de Verkeerstommissie uit de Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier te Alkmaar en de Secretaris de zer Kamer. Dé Burgemeester van Koedijk, de heer Kikkert, de voorzitter dezer vergadering, zegt in zijn ope ningswoord, dat het hem "een bijzonder genoegen is, allen op deze vergadering waar uit de groo te opkomst blijkt dat er belangstelling bestaat voor de zaak waarom het gaat het .welkom te kunnen toeroepen. Uit de convocatie zal ieder duidelijk zijn ge- Worden waarvoor deze vergadering is belegd, en zal een ieder ook met belangstelling kennis heb ben genomen van het wegenplajn der Provincie dat kortelings Koninklijk is goedgekeurd. Waar in dit plan wordt genoemd een termijn tot I Maart, waarin wenschen naar voren kun nen worden gebracht, ten aanzien van dit plan, hebben B. en W. van Koedijk gemeend dezen termijn te moeten benutten om een actie in te leiden, om te komen tot verwezenlijking van de plannen een weg te maken door den Polder Geest mer-Ambacht, die Oost- en West-Noordholland met eikander zal verbinden. Een weg, die in het wegenplan wordt genoemd, maar waarvan wij niet weten wanneer hij er zal komen. En ligt het nu niet op den weg om door, samenwerking te verkrijgen, wat in de toekomst 'voor ons is weggelegd? Daarom doet het mij zoo'n groot genoegen, dat u in zoo'n grooten getale zijt opgekomen, om dat daaruit voor mij blijkt ook uw groote belang stelling voor deze zaak. Natuurlijk kan men verwachten, dat er op de ze vergadering bedenkingen omtrent het tracé van den weg naar voren zullen worden gebracht. Ik zou ji echter willen verzoeken dit onderwerpje lateh rusten, omdat dit nog niet is vastgelegd, en langdurige discussies daardoor zullen worden ver meden. Wij hebben gemeend, uit deze vergadering een commissie te vormen, die voor ons aan het werk gaat en later aan ons voorlegt een schema yan den weg en aanwijst de plaats waar hij 'het best kan worden aangelegd. Behalve, dat er door het maken van dezen weg een goede verbinding wordt verkregen tusschen Oost- en West-Noordholland voor het groóte ver keer, worden er nog belangrijke perspectieven ge opend. Denken we alleen maar aan den bouwrij- pen grond, die vrij komt te liggen langs dezeruweg. Waar deze zaak zooveel belangstelling heeft, en van zoo'n groot belang is voor deze streek1, vooral voor onze tuinbouwstreek, roep ik óók uwe volle belangstelling voor deze aangelegenheid in, een belangstelling, die alreeds zoo geuit wordt, dat alle genoodigden op deze vergadering aanwe zig zijn. Mijneheeren, de grond is thans rjjp om bezaaid te worden. Na deze openingswoorden, wordt het woord ge geven aan den inleider, den heer Kostelijk, die de volgende rede houdt: Mijnheer de Voorzitter. Geachte aanwezigten. Het is mij een aangename taak, het onderwierp waarvoor wij hier bij elkander zijn gekomen, te behandelen en er een 'inleidend woord over te mogen zeggen. Niet zoozeer zal door mij worden voorgestaan een positieve uitspraak te krijgen, als wel een rollende beweging te bewerkstelligen in het door ons voorgestane plan. Dagteekent de bedoeling van een te projecteeren wieg door het Geestmer- Ambacht alreeds van een ouderen datum, sinds dien zijn weer jaren verstreken waarbij niet ge dacht werd aan een verbinding van Oost met .West, Toch is het zeer wél mogelijk, dat de plannen, welke vroeger reeds met het provinciaal bestuur zijn besproken, omtrent de aanleg v5!ti een weg door het Geestmerambacht, de aanleiding er toe hebben gegeven, dat Ged. Staten bij de samen stelling van het Provinciaal wegenplan, inge volge de wegenbeiastingwet, ook hun aandacht hebben geschonken aan de reeds zoo ldng in Voorbereiding lijnde weg door het Geestmer-Am bacht en waar bij behandeling van dit plan in de Staten ook door eemge Statenleden werd ge tuigd dat zij ten zeerste sympathiseerden met de óp het plan voorkomenden weg, verbinding ge vende van Oost naar West door het groote Geest merambacht. Dus waren al eerder plannen ontwidfpen voor een weg door het Geestmerambacht. Eenerzijds •werd getracht een noordelijker verbinding te krijgen, anderzijds een meer zuidelijker dan de op tiet provinciaal wegenplan getraceerde. Die finaneieele moeilijkheid waarbij de Voorstanders tot aanleg van 'deze wegen telkenmale afstuitten behoort zeer zeker tot de voornaamste reden dat nimmer tot verwezenlijking van een dezel plan neii kon worden gekomen. Mede als oorzaak kan naar voren worden geschoven dat de oorlog zeer stagneerend op uitvoering hier van heeft gewerkt. Eenerzijds waren in den eer sten tijd der mobilisatie de gemoederen 'gedrukt, anderzijds werd, nadat men Weer op verhaal hier van was gekomen de aanleg zeer bemoeilijkt door de ongekend hooge loonen welke men in die jaren had moeten uitgeven, terwijl eveneens geen materialen 'voor den aanleg van een weg Waren te verkrijgen. Er was eventueel nog geen motief hetwelk zeer stagneerend van invloed was op verwezenlijking van een dezer plannen- Dat was de algemeen esamenwerking. Niet zoo algemeen als men mocht verwachten werd steun verleend aan deze plannen. Placht men de reden te zoeken van het niet algemeen instemmen met die plannen en waaruit niet de volle medewerking kan worden geboren allicht zou men kunnen zeggen de eene verb in dingsweg was te zuidelijk, wiaarbij de noordelijke niet zooveel interesse bij hadden, Verwijl het an dere plan te noordelijk uitging voor volle made werking van het zuidelijk gedeelte der ingelan den van het Geestmerambacht. Neemt men dan het hierboven genoemde als grondsllag, waarop I deze plannen zijn afgesprongen, dan is een van het voornaamste, n.l. wat de historie ons alzoo heeft geleerd, deze moeilijke klippen ta omzeilen. j Want wil men eenmaal komen tot verwezen lijking dezer plannen dan is de algemeene mede- i werking een behoefte niet alleen, maar een drin gende noodzakelijkheid. En waarom kan nven die algemeene medewer king verkrijgen? Omdat de nieuw getraeeer.de weg niec in het zuiden zoowel als in het noor- den wordt aangegeven maar afgaat uit het mid den van den Langehdijk uitkomende op het Noordeinde van Koedijk, waarbij hetzij recht streeks of door een zijwegje de Diepsmeer zal worden langs gegaan. De weg welke als een verbindingsweg van Oost naar West Noord-Holland wordt genoemd, zal uitgaan vanaf den middenweg van Heerhu gowaard op de plaats Waaruit de Hasselaarswcg zich als een zijweg van den midden'wcg afscheidt. Zij volgt het verlengde gedeelte hiervan langs het nerkepad door Zuidscharwoude en zoo ver volgens naar Koedijk, j Of dit nu de voordeeligste wij'ze is voor den aanleg van dezen nieuwen weg valt zeker te betwijfelen maar daarentegen zijn bij verwezen lijking dezer plannen belangrijke economische voordeelen te vinden, waardoor het mogelijk ge worden is dat het provinciaal bestuur niet alleen dezen weg in het provinciaal wegenplan heeft opgenomen, maar dat zij ook hoofdzakelijk voor de- financieering Van dit plan zal. zorg dragen d.w.z. dat een groot deel zeer zeker het grootste deel, zal worden bekostigd door de provincie. Nu ook dit is genoemd, is alweer een bezwaar waarop vroegere plannen zijn gestrand, grooten- deels weggenomen. Dus 'kan men eenerzijds ver wachten, dat door het aangeven van een centrum- weg door het Geestmerambacht een eendrachtige samenwerking kan worden Verkregen, anderzijds mag men uit de finaneieele toezegging van de provincie de conclusie trekken, dat ook 1 geen finaneieele bezwaren naar voren zullen wor- den gebracht. Waarom kan men verwachten dat de provin- I cie zoo niet alles, dan toch groötendeels de kos- I ten voor aanleg van dezen weg voor hare rek? ning zal nemen. De weg is, zooals ik reeds eerder aeide, in het provinciaal wegenplan opgenomen én in de toe lichting voor het Ontwerp besluit van dat pro vinciaal wegenplan lezen we op pag. 6 van de toelichting „De aanleg van op het plan voorkomende „nieuwe wegen zal als reggel geschieden door j „de provincie." Deze conclusie gaf al aardig vertrouwen, "doch de bijvoeging, als regel, was mij niet positief genoeg en heb ik mij dan ook bij de behandeling van de begrooting van het wegenfonds voor 1928 in de afdeeling tot het betrokken lid van Ged. Staten gewend met de vraag: „Of de woorden, als regel, insloten dat het „regel zal zijn dat de provincie de nieuw aan- „geteekende wegeu op het provinciaal wegen plan ingevolge de wegenbelasting!wet, zal aan- leggen Er tegelijkertijd bijvoegende dat deze vraag betrekking heeft op den aanleg van een nieuwen weg door het Geestmerambacht en wanneer mijn vraag bevestigend werd beantwoord, of men spoed zou willen betrachten. Zou men eventueel een dusdanige toezegging niet kunnen doen, de tot standkoming van dezen weg hangt er geheel vanaf. Het antwoord van Ged. Staten laat ik hier Volgen „Ten aanzien van den op het wegenplan, in- „ingevolge 'de Wegenbelastingwet voorkomen de weg door den polder Geestmerambacht, die „een oppervlakte van ongeveer 4800 Hectaren „bezit en thans niet door een „behoorlijke ver- „keersweg" wordt doorsneden, brengen Gede buteerde Staten in herinnering, dat bij ver schillende gelegenheden door hen is verklaard „dat de aanleg van den weg door de daarbij' „belanghebbende streek kan worden bespoedigd', „indien zij zich bereid verklaart in de daarmede „gepaard gaande kosten bij' te dragen of op „andere wijze, bijvoorbeeld door gratis beschik baarstelling van den grond, mee te werken. „Een dergelijke medewerking zou ook in het „onderhavige geval aan de spoedige totstand koming van den weg bevorderlijk kunnen zijn. Dit antwoord laat aan duidelijkheid niets te ■wenschen over en zal de aanleg vanwege de pro vincie geschieden, terwijl een bespoediging kan worden bereikt door het gratis beschikbaar stel len van 3e gronden. Dit blijkt zoo op zich zelf nog zoo'n kleinigheid niet wanneer men bedenkt, dat hier nogal kostbare gronden voor onteigendi i moeten worden. Doch als men de belanghebbenden voldoende in aantal, tot medewerking bereid zal kunnen vinden, dan zullen de kosten in verhou- ding met de groote belangen, wélke er mee I worden verkregen, o zoo Weinig beteekenen. De weg vanaf den Middenweg hééft* een lengte van 8.5 K.M., biervan volgt z-e over 1|7 K.M. de richting van den HasselaarsWeg in den polder Heerhugowaard, dus resteert een weglengte door het Geestmerambacht van 6.8 K.M. De weg zal j een kruinbreedte krijgen van 13 a 15 M., rekent i men voor afscheiding en talud van den weg 5 M., alzoo zou men ongeveer dan moeten ont- eigenen 13 H.A. land. Een globale kostprijs van I dit land zou kunnen zijn 50 a 60 duizend gulden- I Om niet al te ver vooruit te loopen op een kos tenberekening, die bij lange na niet precies is te zéggen zoolang het tracé nog niet is vastgelegd. zal ik dan ook met de becijfering niet verdér gaan, in hoeverre mijn genoemde cijfers dan ook met de werkelijkheid zullen overeenkomen is nog met geen schijn van zekerheid te benaderen en heb ik ze dan ook genoemd onder alle mogelijke voorbehoud. Ook zou men in dit antwoord van Ged- Staten kunnen gaan berusten en wachten de komende dingen met kalmte af. Mogelijk zou dan na lengte van dagen, wanneer het provinciaal bestuur zijne Wegenbemoeienis eens volbracht hieeft zijn aan dacht gaan schenken aan den door hem in het provinciaal wegenplan geteekenden Wieg door het Geestmerambacht. Het zou mijns inziens zeer ge vaarlijk zijn hierop te wachten en "wiel om de volgende reden: het provinciaal wegenplan 1927 draagt tot heden een zeer officieus karakter, im mers de vaststelling hiervan zal plaats hebben in de Zomerzitting der Prov. Staten Van 1928. Bij de besprekingen dezer officieuse vaststelling is er terdege op gewezen, dat de dffieieele plan nen nader aan de Staten zullen worden voorge dragen en dat dit meer beschouwd moest worden als materiaal om den Minister de noodige aan- wijzigingen te geven voor het opmaken der grond slagen voor de plannen. Dientengevolge heeft de hoofdingenieur direc teur van den prov. Waterstaat in overleg met de commissie voor waterstaatszaken uit het col lege van Ged. Staten een zoodanig officieus plan voor Noord-Holland opgemaakt. Nu is bij de besprekingen van het wegenplan de toezegging van Gedeputeerde Staten gevraagd of de hernieuwde behandeling van dit onderwerp reeds in den loop van 1928 zal kunnen plaats heb ben en of, de voorbereiding van het definitieve plan zal geschieden met medewerking van een commissie, uit de Statenleden. Hierbij verklaarden Gedep. Staten geen be zwaar te hebben, machtiging aan de Kroon te vragen tot deligentverklaring van de comiriissie welke reeds behulpzaam is geweest bij de voorbe reiding van het officieuze plan. Door het betrokken lid van Ged. Staten werd herhaaldelijk op het officieuse van dit plan ge wezen, en zal dan ook het publiek zoowel als de direct belanghebbende zonder twijfel nog gelegen heid krijgen hunne wenschen kenbaar te maken. Welk gevaar zou hier nu eventueel voor den weg door het Geestmerambacht in opgesloten lig gen? Men weet n.l. dat de lengtegrens van het 'we gennet, voorkomende op het Provinciaal wegen plan aan een lengtemaat is gehouden. Deze lengte is in het wegenplan ai op haar maximum aange- teekend, dus zou uit een zeker deel der provincie een zoodanige aandrang komen, dat ook een weg uit dat gewest in het plan zou worden opgeno men; onverwijld zou hier een ander traject voor moeten plaats maken. Het zou dientengevolge niet tot de onmogelijkheden behooren, wanneer de ons reeds blijmakende toezegging voor den weg Oost West weer uit het plan zou worden teruggenomen. Ik zou hier niet gaaxne willen be vestigen, dat dit zou gebeuren, maar toch heb ik even willen wijzen op het kunnen ervan. Ook moet men rekening houden met het wijzigen van het Provinciaal Wegenplan; dat gevaar bestaat ook nog, al is het dan niet binnen 10 jaar- Het spreekt vanzelf, dat de eventueele verte- genweordigegrs in de Prov. Staten uit dit district steeds een oog in het zeil zullen houden, maar ook hun macht is aan zekere grens gehouden, voor een eventueele meerderheid moeten ook zij bezwijken. Het staat dan ook buiten twijfel dat de ze kerste weg in dezen zal zijn, Ged. Staten èr op te wijzen, dat gij met belangstelling hebt ken nis genomen van de aanhangige plannen en op spoedige verwezenlijking hiervan aandringt. Laat dan ook uw belangstelling blijken dit datgene wat rederlijke wijze door Ged. Staten wordt gevraagd. Nog even wil ik wijzen op de economische be- teékenis voor het aanleggen van dezen weg voor direct belanghebbenden. Uitgaande van de gedach te, welke bij mij als kind al heeft voorgezeten, dan wil ik de geachte toehooriers mededeelen, dat ik geboren ben te Zuidscharwoude en mijn kinderjaren hoofdzakelijk gesleten heb aan den Langedijk. Wanneer men dan als kind zijn oog richtte naar de duinenrij, waarop de hemel zijn blauwen tint weerspiegelen liet en men zag bij onderbreking hiervan zoo af en toe een meer witten streep van een z,andgat dan kwam meer malen de wenseh naar voren je kinderlijke g.eneug ten daar eens vrij spel te mogen laten vieren. Het Was dan ook opvallend, dat de Langeiijk hemelsbreed maar enkele kilometers verwijderd lag van dat lustoord en dat er toch maar zeer gering gebruik van werd gemaakt omdat, zooala men dat noemde, de reis steeds bij het noorden om moest gebeuren, d.w.z. vanaf Zuidscharwou de den geheelen Langeiijk over Kalverdijk, War- menhuizen, Schoorldam en zoo kwam men ver volgens te Schoorl aan. Beeds uit dit oogpunt bezien, ik' geef gaarne toe dat de communicatiemiddelen van thans ver boven die van voor 25 jaar staan, kan men dezen weg toch gaan beschouwen als een toevloeiende bron van gemakkelijker komen aan de ontspan ningsoorden voor oud en jong. Wat volgens mijn inzicht een bijzonder in het oog loopend voordeel van maatschappelijke be- teekenis is, zoowel voor de bewoners van Koedijk als de Langedijk, dat men krijgt bouwrïjpen grond. Bouwrijpen grond in de ruimste beteeke- nis van het woord. Heeft aan den Langendijk de eilandenbouw een ontzettenden omvang gekregen en brengt dit voor het dagelijksch leven en werken, zoowel voor de bewoners als voor den middenstand, hierbij doel ik op neringdoenden, die op gezette tijden brug op brug af moeten, een groot bezwaar mee. Als een voorzien in een groote behoefte, zal bij aan leg van den weg geen uitbreiding van dezen eilan denbouw meer behoeven te worden gegeven en zal men aan -den nieuw getraceerden weg, welke een kruinbreedte zal krijgen van 13 a 15 M. met een beharding van 5 M. daarnaast een rijwielpad van 2i/o M., ruimschoots gelegenheid kunnen 'wor- den gevonden de eventueele uitbreiding aldaar te doen plaats vinden. 1 I Als vanzelfsprekend kan datgene ook toepas- sing vinden te Koedijk. Hier is nog zoo'n groote I behoefte niet, hoewel men ook daar reeds de eerste schrede in die richting al heeft moeten geven. Dat er gaarne gebruik van zal worden gemaakt staat zeker wel buiten twijfel. Hebben verschil lende ingelanden van Geestmerambacht geen lan derijen, zooals men dat noemt midden in het ard- bacht liggen, zoo zou men juist bij beschouwing van een nieuw bedrijf rekening gaan houden met 'de liggging van de in de toekomst te eultiveeren gronden. Juist dit mag van groote economische j waarde worden geacht. Waarom is de prijs van het land in het midden: van Geestmerambacht zoo ontzettend veel lager dan juist bij de huizenrij aan den Langendijk? Niet alles wil ik aan de moeilijke bereikbaaar- lieid van de landerijen toeschrijven, zeer zeker is de cultuurwaarde door een anderen groniaara minder in waarde -dan hetwelk langs de huizenrij gelegen is, maar toch kan de onvruchtbaarheid van dezen bodem, ook alweer voor een zeer groot deel, woeien toegeschreven aan het moeilijk ko men en bewerken van Hezen grond. Uit den aard der zaak komt men er een keer tekort hetzij bij bewerking, hetzij1 bij bemesting, alzoo een lagere oogstopbrengst, een lagere prijs bepaling bij huur of koop. Zeer zeker ligt in het middengedeelte van Geestmerambacht veel land dat een hoogere cul tuurwaarde krijgt door aanleg van dezen weg. Ook voor hen die eenigszins verder blikken en voorzien dat een eenzijdige koudegronidseultuur niet langer bestendigd mag blijven voor .de inge landen, inzonderheid voor die, van het Geestmer ambacht en wordt dan ook algemeen in tüinders- kringien het instellen van glascultuur besproken, ja wordt zelfs onder leiding van de tuindersorga- nisatie praetische provinciale voorlichting gege ven en wel door het stichten van eenige glasbe- drijven voor dit gewest, ook voor deze richting komt cultuurwaardige grond bloot. Men krijgt door dezen voldoende gelegenheid eenig land te bekomen aan den beharden weg, waarop een glas- bedrijf met woning "kan worden geplaatst. Mijn heer de Voorzittier, het is allemaal toekomstmu ziek zou men allicht genegen wezen te zeggen. Toekomstbeelden waar misschien jaren en jaren overheen zullen gaan voor men tot een werkelijke totstandkoming van deze toekomstige "dingen zou kunnen geraken. Maar dan kom ik tot de gedach te, dat regeeren beteekent vooruitzien en wanneer dan de betrokken Colleges hier vertegenwoordigd, met deze gedachte hunne taak opvatten, dan is het niet moeilijk om in deze tastbare resulta ten te vinden, welke zeer zeker bij aanleg van den weg direct naar voren zullen komen. Zooals b.v. de Diepsmeer en de Kleimeer, ter gezamenlijke grootte van 280 H.A. zullen uit haar isolement vandaan worden gehaald. Voor de bewoners van de Diepsmeer inzonder heid, terwijl eveneens voor de landeigenaren en een van de door mij genoemde meren het van groot belang is, dat de hier genoemde weg zal worden aangelegd. Men kan veel gemakkelijker zijn landerijen tot bewerking bereiken, er zullen woningen werden gebouwd, de vruchtbaarheid van den bodem zal zich eveneens op het juiste peil weten te ontplooien. Eveneens zal de aanleg van den weg een zeer gezocht werkobject vormen voor de in deze om geving liggende gemeenten ter voorziening van de werkloosheid. Het geeft een belangrijke werk verruiming. Met al deze plannen voor oogen zou het dan ook zeer gewenséht zijn, dat een commissie werd aangesteld voor verdere uitwerking dezer plannen, welke zich dan hiervoor met Ged. Staten zou kunnen verslaan. Ook zou men de betrokken eomissie tot taak kunnen stéllen, gehoord belanghebbenden, in over leg met den Prov. Waterstaat te treden tot vast legging van het tracé van den. weg. De commissie zou als grondlegger diensi kun nen doen na voorafgaande besprekingen met Wa terstaat en Ged. Staten tot het aangeven van een zekere gedragslijn in de bijdrage van de verschil lende belanghebbende bestuurslichamen. Bij de behandeling en de beoordeeling van <3^ zooeven genoemde punten zal de oommissie rekening moe ten houden met velerlei maar evienzoo zullen de betrokken besturen, wélke voor medewerking worden aangezocht, een ruim standpunt dienen in te nemen, terwijl onderlinge naijver eveneens terzijde zal moeten worden gezet. Met één doel voor oogen zal steeds naar de verwezenlijking van deze plannen moeten worden uitgezien; naar het plan, dat alreeds voor jaren de belangstelling hoeft getrokken van hen die voor ons waren. Naar het plan dat voor het waterschap Geest merambacht opbloei zal beteekenen; naar het plan dat de volle aandacht heeft van het Prov. be stuur; naar het plan dat is in het belang van een verbeterde communicatie van 'Oost naar West Noord-Holland; naar het plan dat voor vele inge landen van Geestmerambacht een groot econo misch voordeel zal brengen. Nu of nooit mijn? heeren. Ik dank u. (Applaus.) Hierna wordt het woord gegeven aan de ver gadering. De burgemeester van Bergen, Jhr. van Reenen begint met te z eggen, met belangstelling de re de van den inleider te hebben gehoord. Dit plan vindt warme belangstelling ook in pos gemeentebestuur. Wat de gemeente Bergen kan doen, om te komen tot verwezenlijking van het plan, zal zij zeker niet nalaten te doen. Reeds L*. een stap in deze richting gedaan, door met onze wegenpiannen rekening te houden met dezen weg en aansluiting kan worden verkregen met een weg naar Bergen. Deze weg zal kunnen aansluiten op een parallelweg BergenSchoorl.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1928 | | pagina 2