Ver binding Oost- en West-lioordhollan J
Een weg Heerhugowaard-Langedijk-Koeilijk
Doorverbinding naar Bergen en Schoorl
Gistermiddag twee uur had in café „Central"
te Alkmaar, de groote vergadering plaats, waaJ
bcvengenoemd plan zou worden besproken.
Dcor B. en W. van Koedijk was het initiatief
genomen tot het bijeenroepen van deze vergade
ring en zou dit punt worden ingeleid door den.
heer P. Ko.teiijit van Heerhugowaard, Lid van.
de Provinciaie Staten van Noordholland.
Behaive dan het uitschrijvend college, B. en
W. van Koedijk, waren tegenwoordig genoemd
Statenlid, de Heer P. Kostelijk, de heer P. Zeeman
Lid van Prcv tSaten van Noordholland, de ge
meentebesturen van Oudkarspel, Noordscharwou-
de, Zuidscharwoude, Broek op Langendijk, Heer
hugowaard, Bergen, Schoorl, de besturen van de
Poidcro Geestmer-Ambacht, Diepsmeer en Klei-
meer, de Bannenbesturen van Oudkarspel, Koedijk
■Noordscharwouae en Zuidscharwoude, het Be
stuur van het Hoogheemraadschap Hollands Noor
derkwartier, de Verkeerstommissie uit de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands
Noorderkwartier te Alkmaar en de Secretaris de
zer Kamer.
Dé Burgemeester van Koedijk, de heer Kikkert,
de voorzitter dezer vergadering, zegt in zijn ope
ningswoord, dat het hem "een bijzonder genoegen
is, allen op deze vergadering waar uit de groo
te opkomst blijkt dat er belangstelling bestaat
voor de zaak waarom het gaat het .welkom
te kunnen toeroepen.
Uit de convocatie zal ieder duidelijk zijn ge-
Worden waarvoor deze vergadering is belegd, en
zal een ieder ook met belangstelling kennis heb
ben genomen van het wegenplajn der Provincie
dat kortelings Koninklijk is goedgekeurd.
Waar in dit plan wordt genoemd een termijn
tot I Maart, waarin wenschen naar voren kun
nen worden gebracht, ten aanzien van dit plan,
hebben B. en W. van Koedijk gemeend dezen
termijn te moeten benutten om een actie in te
leiden, om te komen tot verwezenlijking van de
plannen een weg te maken door den Polder Geest
mer-Ambacht, die Oost- en West-Noordholland
met eikander zal verbinden.
Een weg, die in het wegenplan wordt genoemd,
maar waarvan wij niet weten wanneer hij er zal
komen. En ligt het nu niet op den weg om door,
samenwerking te verkrijgen, wat in de toekomst
'voor ons is weggelegd?
Daarom doet het mij zoo'n groot genoegen,
dat u in zoo'n grooten getale zijt opgekomen, om
dat daaruit voor mij blijkt ook uw groote belang
stelling voor deze zaak.
Natuurlijk kan men verwachten, dat er op de
ze vergadering bedenkingen omtrent het tracé van
den weg naar voren zullen worden gebracht. Ik
zou ji echter willen verzoeken dit onderwerpje
lateh rusten, omdat dit nog niet is vastgelegd, en
langdurige discussies daardoor zullen worden ver
meden.
Wij hebben gemeend, uit deze vergadering een
commissie te vormen, die voor ons aan het werk
gaat en later aan ons voorlegt een schema yan
den weg en aanwijst de plaats waar hij 'het best
kan worden aangelegd.
Behalve, dat er door het maken van dezen weg
een goede verbinding wordt verkregen tusschen
Oost- en West-Noordholland voor het groóte ver
keer, worden er nog belangrijke perspectieven ge
opend. Denken we alleen maar aan den bouwrij-
pen grond, die vrij komt te liggen langs dezeruweg.
Waar deze zaak zooveel belangstelling heeft,
en van zoo'n groot belang is voor deze streek1,
vooral voor onze tuinbouwstreek, roep ik óók uwe
volle belangstelling voor deze aangelegenheid in,
een belangstelling, die alreeds zoo geuit wordt,
dat alle genoodigden op deze vergadering aanwe
zig zijn.
Mijneheeren, de grond is thans rjjp om bezaaid
te worden.
Na deze openingswoorden, wordt het woord ge
geven aan den inleider, den heer Kostelijk, die de
volgende rede houdt:
Mijnheer de Voorzitter. Geachte aanwezigten.
Het is mij een aangename taak, het onderwierp
waarvoor wij hier bij elkander zijn gekomen, te
behandelen en er een 'inleidend woord over te
mogen zeggen.
Niet zoozeer zal door mij worden voorgestaan
een positieve uitspraak te krijgen, als wel een
rollende beweging te bewerkstelligen in het door
ons voorgestane plan. Dagteekent de bedoeling
van een te projecteeren wieg door het Geestmer-
Ambacht alreeds van een ouderen datum, sinds
dien zijn weer jaren verstreken waarbij niet ge
dacht werd aan een verbinding van Oost met
.West,
Toch is het zeer wél mogelijk, dat de plannen,
welke vroeger reeds met het provinciaal bestuur
zijn besproken, omtrent de aanleg v5!ti een weg
door het Geestmerambacht, de aanleiding er toe
hebben gegeven, dat Ged. Staten bij de samen
stelling van het Provinciaal wegenplan, inge
volge de wegenbeiastingwet, ook hun aandacht
hebben geschonken aan de reeds zoo ldng in
Voorbereiding lijnde weg door het Geestmer-Am
bacht en waar bij behandeling van dit plan in de
Staten ook door eemge Statenleden werd ge
tuigd dat zij ten zeerste sympathiseerden met de
óp het plan voorkomenden weg, verbinding ge
vende van Oost naar West door het groote Geest
merambacht.
Dus waren al eerder plannen ontwidfpen voor
een weg door het Geestmerambacht. Eenerzijds
•werd getracht een noordelijker verbinding te
krijgen, anderzijds een meer zuidelijker dan de
op tiet provinciaal wegenplan getraceerde. Die
finaneieele moeilijkheid waarbij de Voorstanders
tot aanleg van 'deze wegen telkenmale afstuitten
behoort zeer zeker tot de voornaamste reden dat
nimmer tot verwezenlijking van een dezel plan
neii kon worden gekomen.
Mede als oorzaak kan naar voren worden geschoven
dat de oorlog zeer stagneerend op uitvoering hier
van heeft gewerkt. Eenerzijds waren in den eer
sten tijd der mobilisatie de gemoederen 'gedrukt,
anderzijds werd, nadat men Weer op verhaal hier
van was gekomen de aanleg zeer bemoeilijkt door
de ongekend hooge loonen welke men in die
jaren had moeten uitgeven, terwijl eveneens geen
materialen 'voor den aanleg van een weg Waren te
verkrijgen. Er was eventueel nog geen motief
hetwelk zeer stagneerend van invloed was op
verwezenlijking van een dezer plannen- Dat was
de algemeen esamenwerking. Niet zoo algemeen
als men mocht verwachten werd steun verleend
aan deze plannen.
Placht men de reden te zoeken van het niet
algemeen instemmen met die plannen en waaruit
niet de volle medewerking kan worden geboren
allicht zou men kunnen zeggen de eene verb in
dingsweg was te zuidelijk, wiaarbij de noordelijke
niet zooveel interesse bij hadden, Verwijl het an
dere plan te noordelijk uitging voor volle made
werking van het zuidelijk gedeelte der ingelan
den van het Geestmerambacht. Neemt men dan
het hierboven genoemde als grondsllag, waarop
I deze plannen zijn afgesprongen, dan is een
van het voornaamste, n.l. wat de historie ons
alzoo heeft geleerd, deze moeilijke klippen ta
omzeilen.
j Want wil men eenmaal komen tot verwezen
lijking dezer plannen dan is de algemeene mede-
i werking een behoefte niet alleen, maar een drin
gende noodzakelijkheid.
En waarom kan nven die algemeene medewer
king verkrijgen? Omdat de nieuw getraeeer.de
weg niec in het zuiden zoowel als in het noor-
den wordt aangegeven maar afgaat uit het mid
den van den Langehdijk uitkomende op het
Noordeinde van Koedijk, waarbij hetzij recht
streeks of door een zijwegje de Diepsmeer zal
worden langs gegaan.
De weg welke als een verbindingsweg van
Oost naar West Noord-Holland wordt genoemd,
zal uitgaan vanaf den middenweg van Heerhu
gowaard op de plaats Waaruit de Hasselaarswcg
zich als een zijweg van den midden'wcg afscheidt.
Zij volgt het verlengde gedeelte hiervan langs
het nerkepad door Zuidscharwoude en zoo ver
volgens naar Koedijk,
j Of dit nu de voordeeligste wij'ze is voor den
aanleg van dezen nieuwen weg valt zeker te
betwijfelen maar daarentegen zijn bij verwezen
lijking dezer plannen belangrijke economische
voordeelen te vinden, waardoor het mogelijk ge
worden is dat het provinciaal bestuur niet alleen
dezen weg in het provinciaal wegenplan heeft
opgenomen, maar dat zij ook hoofdzakelijk voor
de- financieering Van dit plan zal. zorg dragen
d.w.z. dat een groot deel zeer zeker het grootste
deel, zal worden bekostigd door de provincie.
Nu ook dit is genoemd, is alweer een bezwaar
waarop vroegere plannen zijn gestrand, grooten-
deels weggenomen. Dus 'kan men eenerzijds ver
wachten, dat door het aangeven van een centrum-
weg door het Geestmerambacht een eendrachtige
samenwerking kan worden Verkregen, anderzijds
mag men uit de finaneieele toezegging van de
provincie de conclusie trekken, dat ook 1
geen finaneieele bezwaren naar voren zullen wor-
den gebracht.
Waarom kan men verwachten dat de provin- I
cie zoo niet alles, dan toch groötendeels de kos- I
ten voor aanleg van dezen weg voor hare rek?
ning zal nemen.
De weg is, zooals ik reeds eerder aeide, in het
provinciaal wegenplan opgenomen én in de toe
lichting voor het Ontwerp besluit van dat pro
vinciaal wegenplan lezen we op pag. 6 van de
toelichting
„De aanleg van op het plan voorkomende
„nieuwe wegen zal als reggel geschieden door
j „de provincie."
Deze conclusie gaf al aardig vertrouwen, "doch
de bijvoeging, als regel, was mij niet positief
genoeg en heb ik mij dan ook bij de behandeling
van de begrooting van het wegenfonds voor 1928
in de afdeeling tot het betrokken lid van Ged.
Staten gewend met de vraag:
„Of de woorden, als regel, insloten dat het
„regel zal zijn dat de provincie de nieuw aan-
„geteekende wegeu op het provinciaal wegen
plan ingevolge de wegenbelasting!wet, zal aan-
leggen
Er tegelijkertijd bijvoegende dat deze vraag
betrekking heeft op den aanleg van een nieuwen
weg door het Geestmerambacht en wanneer mijn
vraag bevestigend werd beantwoord, of men spoed
zou willen betrachten. Zou men eventueel een
dusdanige toezegging niet kunnen doen, de tot
standkoming van dezen weg hangt er geheel
vanaf.
Het antwoord van Ged. Staten laat ik hier
Volgen
„Ten aanzien van den op het wegenplan, in-
„ingevolge 'de Wegenbelastingwet voorkomen
de weg door den polder Geestmerambacht, die
„een oppervlakte van ongeveer 4800 Hectaren
„bezit en thans niet door een „behoorlijke ver-
„keersweg" wordt doorsneden, brengen Gede
buteerde Staten in herinnering, dat bij ver
schillende gelegenheden door hen is verklaard
„dat de aanleg van den weg door de daarbij'
„belanghebbende streek kan worden bespoedigd',
„indien zij zich bereid verklaart in de daarmede
„gepaard gaande kosten bij' te dragen of op
„andere wijze, bijvoorbeeld door gratis beschik
baarstelling van den grond, mee te werken.
„Een dergelijke medewerking zou ook in het
„onderhavige geval aan de spoedige totstand
koming van den weg bevorderlijk kunnen zijn.
Dit antwoord laat aan duidelijkheid niets te
■wenschen over en zal de aanleg vanwege de pro
vincie geschieden, terwijl een bespoediging kan
worden bereikt door het gratis beschikbaar stel
len van 3e gronden. Dit blijkt zoo op zich zelf
nog zoo'n kleinigheid niet wanneer men bedenkt,
dat hier nogal kostbare gronden voor onteigendi
i moeten worden. Doch als men de belanghebbenden
voldoende in aantal, tot medewerking bereid zal
kunnen vinden, dan zullen de kosten in verhou-
ding met de groote belangen, wélke er mee
I worden verkregen, o zoo Weinig beteekenen. De
weg vanaf den Middenweg hééft* een lengte van
8.5 K.M., biervan volgt z-e over 1|7 K.M. de
richting van den HasselaarsWeg in den polder
Heerhugowaard, dus resteert een weglengte door
het Geestmerambacht van 6.8 K.M. De weg zal
j een kruinbreedte krijgen van 13 a 15 M., rekent
i men voor afscheiding en talud van den weg
5 M., alzoo zou men ongeveer dan moeten ont-
eigenen 13 H.A. land. Een globale kostprijs van
I dit land zou kunnen zijn 50 a 60 duizend gulden-
I Om niet al te ver vooruit te loopen op een kos
tenberekening, die bij lange na niet precies is
te zéggen zoolang het tracé nog niet is vastgelegd.
zal ik dan ook met de becijfering niet verdér
gaan, in hoeverre mijn genoemde cijfers dan ook
met de werkelijkheid zullen overeenkomen is nog
met geen schijn van zekerheid te benaderen en
heb ik ze dan ook genoemd onder alle mogelijke
voorbehoud.
Ook zou men in dit antwoord van Ged- Staten
kunnen gaan berusten en wachten de komende
dingen met kalmte af. Mogelijk zou dan na lengte
van dagen, wanneer het provinciaal bestuur zijne
Wegenbemoeienis eens volbracht hieeft zijn aan
dacht gaan schenken aan den door hem in het
provinciaal wegenplan geteekenden Wieg door het
Geestmerambacht. Het zou mijns inziens zeer ge
vaarlijk zijn hierop te wachten en "wiel om de
volgende reden: het provinciaal wegenplan 1927
draagt tot heden een zeer officieus karakter, im
mers de vaststelling hiervan zal plaats hebben
in de Zomerzitting der Prov. Staten Van 1928.
Bij de besprekingen dezer officieuse vaststelling
is er terdege op gewezen, dat de dffieieele plan
nen nader aan de Staten zullen worden voorge
dragen en dat dit meer beschouwd moest worden
als materiaal om den Minister de noodige aan-
wijzigingen te geven voor het opmaken der grond
slagen voor de plannen.
Dientengevolge heeft de hoofdingenieur direc
teur van den prov. Waterstaat in overleg met
de commissie voor waterstaatszaken uit het col
lege van Ged. Staten een zoodanig officieus plan
voor Noord-Holland opgemaakt.
Nu is bij de besprekingen van het wegenplan
de toezegging van Gedeputeerde Staten gevraagd
of de hernieuwde behandeling van dit onderwerp
reeds in den loop van 1928 zal kunnen plaats heb
ben en of, de voorbereiding van het definitieve
plan zal geschieden met medewerking van een
commissie, uit de Statenleden.
Hierbij verklaarden Gedep. Staten geen be
zwaar te hebben, machtiging aan de Kroon te
vragen tot deligentverklaring van de comiriissie
welke reeds behulpzaam is geweest bij de voorbe
reiding van het officieuze plan.
Door het betrokken lid van Ged. Staten werd
herhaaldelijk op het officieuse van dit plan ge
wezen, en zal dan ook het publiek zoowel als de
direct belanghebbende zonder twijfel nog gelegen
heid krijgen hunne wenschen kenbaar te maken.
Welk gevaar zou hier nu eventueel voor den
weg door het Geestmerambacht in opgesloten lig
gen?
Men weet n.l. dat de lengtegrens van het 'we
gennet, voorkomende op het Provinciaal wegen
plan aan een lengtemaat is gehouden. Deze lengte
is in het wegenplan ai op haar maximum aange-
teekend, dus zou uit een zeker deel der provincie
een zoodanige aandrang komen, dat ook een weg
uit dat gewest in het plan zou worden opgeno
men; onverwijld zou hier een ander traject voor
moeten plaats maken. Het zou dientengevolge
niet tot de onmogelijkheden behooren, wanneer
de ons reeds blijmakende toezegging voor den
weg Oost West weer uit het plan zou worden
teruggenomen. Ik zou hier niet gaaxne willen be
vestigen, dat dit zou gebeuren, maar toch heb ik
even willen wijzen op het kunnen ervan. Ook
moet men rekening houden met het wijzigen van
het Provinciaal Wegenplan; dat gevaar bestaat
ook nog, al is het dan niet binnen 10 jaar-
Het spreekt vanzelf, dat de eventueele verte-
genweordigegrs in de Prov. Staten uit dit district
steeds een oog in het zeil zullen houden, maar
ook hun macht is aan zekere grens gehouden,
voor een eventueele meerderheid moeten ook zij
bezwijken.
Het staat dan ook buiten twijfel dat de ze
kerste weg in dezen zal zijn, Ged. Staten èr op
te wijzen, dat gij met belangstelling hebt ken
nis genomen van de aanhangige plannen en op
spoedige verwezenlijking hiervan aandringt.
Laat dan ook uw belangstelling blijken dit
datgene wat rederlijke wijze door Ged. Staten
wordt gevraagd.
Nog even wil ik wijzen op de economische be-
teékenis voor het aanleggen van dezen weg voor
direct belanghebbenden. Uitgaande van de gedach
te, welke bij mij als kind al heeft voorgezeten,
dan wil ik de geachte toehooriers mededeelen,
dat ik geboren ben te Zuidscharwoude en mijn
kinderjaren hoofdzakelijk gesleten heb aan den
Langedijk. Wanneer men dan als kind zijn oog
richtte naar de duinenrij, waarop de hemel zijn
blauwen tint weerspiegelen liet en men zag bij
onderbreking hiervan zoo af en toe een meer
witten streep van een z,andgat dan kwam meer
malen de wenseh naar voren je kinderlijke g.eneug
ten daar eens vrij spel te mogen laten vieren.
Het Was dan ook opvallend, dat de Langeiijk
hemelsbreed maar enkele kilometers verwijderd
lag van dat lustoord en dat er toch maar zeer
gering gebruik van werd gemaakt omdat, zooala
men dat noemde, de reis steeds bij het noorden
om moest gebeuren, d.w.z. vanaf Zuidscharwou
de den geheelen Langeiijk over Kalverdijk, War-
menhuizen, Schoorldam en zoo kwam men ver
volgens te Schoorl aan.
Beeds uit dit oogpunt bezien, ik' geef gaarne
toe dat de communicatiemiddelen van thans ver
boven die van voor 25 jaar staan, kan men dezen
weg toch gaan beschouwen als een toevloeiende
bron van gemakkelijker komen aan de ontspan
ningsoorden voor oud en jong.
Wat volgens mijn inzicht een bijzonder in het
oog loopend voordeel van maatschappelijke be-
teekenis is, zoowel voor de bewoners van Koedijk
als de Langedijk, dat men krijgt bouwrïjpen
grond. Bouwrijpen grond in de ruimste beteeke-
nis van het woord.
Heeft aan den Langendijk de eilandenbouw een
ontzettenden omvang gekregen en brengt dit voor
het dagelijksch leven en werken, zoowel voor de
bewoners als voor den middenstand, hierbij doel
ik op neringdoenden, die op gezette tijden brug
op brug af moeten, een groot bezwaar mee. Als
een voorzien in een groote behoefte, zal bij aan
leg van den weg geen uitbreiding van dezen eilan
denbouw meer behoeven te worden gegeven en
zal men aan -den nieuw getraceerden weg, welke
een kruinbreedte zal krijgen van 13 a 15 M. met
een beharding van 5 M. daarnaast een rijwielpad
van 2i/o M., ruimschoots gelegenheid kunnen 'wor-
den gevonden de eventueele uitbreiding aldaar
te doen plaats vinden. 1
I Als vanzelfsprekend kan datgene ook toepas-
sing vinden te Koedijk. Hier is nog zoo'n groote
I behoefte niet, hoewel men ook daar reeds de
eerste schrede in die richting al heeft moeten
geven.
Dat er gaarne gebruik van zal worden gemaakt
staat zeker wel buiten twijfel. Hebben verschil
lende ingelanden van Geestmerambacht geen lan
derijen, zooals men dat noemt midden in het ard-
bacht liggen, zoo zou men juist bij beschouwing
van een nieuw bedrijf rekening gaan houden met
'de liggging van de in de toekomst te eultiveeren
gronden. Juist dit mag van groote economische
j waarde worden geacht.
Waarom is de prijs van het land in het midden:
van Geestmerambacht zoo ontzettend veel lager
dan juist bij de huizenrij aan den Langendijk?
Niet alles wil ik aan de moeilijke bereikbaaar-
lieid van de landerijen toeschrijven, zeer zeker
is de cultuurwaarde door een anderen groniaara
minder in waarde -dan hetwelk langs de huizenrij
gelegen is, maar toch kan de onvruchtbaarheid
van dezen bodem, ook alweer voor een zeer groot
deel, woeien toegeschreven aan het moeilijk ko
men en bewerken van Hezen grond.
Uit den aard der zaak komt men er een keer
tekort hetzij bij bewerking, hetzij1 bij bemesting,
alzoo een lagere oogstopbrengst, een lagere prijs
bepaling bij huur of koop.
Zeer zeker ligt in het middengedeelte van
Geestmerambacht veel land dat een hoogere cul
tuurwaarde krijgt door aanleg van dezen weg.
Ook voor hen die eenigszins verder blikken en
voorzien dat een eenzijdige koudegronidseultuur
niet langer bestendigd mag blijven voor .de inge
landen, inzonderheid voor die, van het Geestmer
ambacht en wordt dan ook algemeen in tüinders-
kringien het instellen van glascultuur besproken,
ja wordt zelfs onder leiding van de tuindersorga-
nisatie praetische provinciale voorlichting gege
ven en wel door het stichten van eenige glasbe-
drijven voor dit gewest, ook voor deze richting
komt cultuurwaardige grond bloot. Men krijgt
door dezen voldoende gelegenheid eenig land te
bekomen aan den beharden weg, waarop een glas-
bedrijf met woning "kan worden geplaatst. Mijn
heer de Voorzittier, het is allemaal toekomstmu
ziek zou men allicht genegen wezen te zeggen.
Toekomstbeelden waar misschien jaren en jaren
overheen zullen gaan voor men tot een werkelijke
totstandkoming van deze toekomstige "dingen zou
kunnen geraken. Maar dan kom ik tot de gedach
te, dat regeeren beteekent vooruitzien en wanneer
dan de betrokken Colleges hier vertegenwoordigd,
met deze gedachte hunne taak opvatten, dan is
het niet moeilijk om in deze tastbare resulta
ten te vinden, welke zeer zeker bij aanleg van
den weg direct naar voren zullen komen.
Zooals b.v. de Diepsmeer en de Kleimeer, ter
gezamenlijke grootte van 280 H.A. zullen uit
haar isolement vandaan worden gehaald.
Voor de bewoners van de Diepsmeer inzonder
heid, terwijl eveneens voor de landeigenaren en
een van de door mij genoemde meren het van
groot belang is, dat de hier genoemde weg zal
worden aangelegd. Men kan veel gemakkelijker
zijn landerijen tot bewerking bereiken, er zullen
woningen werden gebouwd, de vruchtbaarheid van
den bodem zal zich eveneens op het juiste peil
weten te ontplooien.
Eveneens zal de aanleg van den weg een zeer
gezocht werkobject vormen voor de in deze om
geving liggende gemeenten ter voorziening van
de werkloosheid. Het geeft een belangrijke werk
verruiming.
Met al deze plannen voor oogen zou het dan
ook zeer gewenséht zijn, dat een commissie werd
aangesteld voor verdere uitwerking dezer plannen,
welke zich dan hiervoor met Ged. Staten zou
kunnen verslaan.
Ook zou men de betrokken eomissie tot taak
kunnen stéllen, gehoord belanghebbenden, in over
leg met den Prov. Waterstaat te treden tot vast
legging van het tracé van den. weg.
De commissie zou als grondlegger diensi kun
nen doen na voorafgaande besprekingen met Wa
terstaat en Ged. Staten tot het aangeven van een
zekere gedragslijn in de bijdrage van de verschil
lende belanghebbende bestuurslichamen. Bij de
behandeling en de beoordeeling van <3^ zooeven
genoemde punten zal de oommissie rekening moe
ten houden met velerlei maar evienzoo zullen de
betrokken besturen, wélke voor medewerking
worden aangezocht, een ruim standpunt dienen
in te nemen, terwijl onderlinge naijver eveneens
terzijde zal moeten worden gezet. Met één doel
voor oogen zal steeds naar de verwezenlijking
van deze plannen moeten worden uitgezien; naar
het plan, dat alreeds voor jaren de belangstelling
hoeft getrokken van hen die voor ons waren.
Naar het plan dat voor het waterschap Geest
merambacht opbloei zal beteekenen; naar het plan
dat de volle aandacht heeft van het Prov. be
stuur; naar het plan dat is in het belang van een
verbeterde communicatie van 'Oost naar West
Noord-Holland; naar het plan dat voor vele inge
landen van Geestmerambacht een groot econo
misch voordeel zal brengen. Nu of nooit mijn?
heeren. Ik dank u. (Applaus.)
Hierna wordt het woord gegeven aan de ver
gadering.
De burgemeester van Bergen, Jhr. van Reenen
begint met te z eggen, met belangstelling de re
de van den inleider te hebben gehoord.
Dit plan vindt warme belangstelling ook in
pos gemeentebestuur. Wat de gemeente Bergen kan
doen, om te komen tot verwezenlijking van het
plan, zal zij zeker niet nalaten te doen. Reeds L*.
een stap in deze richting gedaan, door met onze
wegenpiannen rekening te houden met dezen weg
en aansluiting kan worden verkregen met een
weg naar Bergen. Deze weg zal kunnen aansluiten
op een parallelweg BergenSchoorl.