MOEDER EH MARTELARES
Purol bij doorziten, stukloepen en smetten der Huid.
De ontwikkeling van het Vliegwezen
Dc heer G. Bakker Oz., vraagt of op de alg.
verg. 1 plan komt en. zoo ja, waarom niet alle
3 plannen in de vergadering worden gebracht,
opdat men over alle zou kunnen oordeelen. B.v.
het plan Oosterlee heeft 2 M. steen en het plan
Vis niet. Steen 'geeft minder onderhoud 'en de
kosten waren niet zooveel hooger.
De vo.orz.antwoordt dat iedere yereeniging
toch de vertrouwensmannen in het 'hoofdbestuur
heeft, en meent dat zij gevoegelijk hierover kun
nen oordeelen.
De heer Bakker vertrouwt ten volle het hoofd
bestuur, maar bescho.uwt de leden daarvan toch
als leeken, wat betreft de beoohdeeling van de
plannen. Er kunnen toch technische fouten aan
kleeven. Verder zegt hij, dat de drie bouwkun
digen een teèkening moesten indienen, en meent
dat men die had moeten beoordeelen en niet
het plan dat zoo van de fabriek is gekomen.
De heer IJ. Kaan zegt nog dat het plan met
12 tegen 10 stemmen is aangenomen.
De heer Gutter kan er zich niet bij neerleggen
dat één plan naar voren wordt gebracht. Wanneer
hij straks borg moet worden, wil hij graag weten
waarvoor.
De heer. j. Heman verklaart zich tegen een
houten gé bouw, maar wil een 'gebouw van steen,
met het oog op het onderhoud.
Den heer Ootjers spijt 't dat hier persoonlijke
dingen naar voren worden gebracht. Daar moet
het N.MJB.-bestuur' fbch boven staan. Het is
praat van buiten, wanneer er gesproken wordt
over oneenigheid ïn het bestuur. Aan het bestuur
is opgedragen een plan teé maken voor overkap
ping en dat wordt gedaan. Men kan èr "toch,
niet met- ,100 menschcn 'over spreken. Laten de
menschen vertrouwen stellen in het 'bestuur, 't Is
toch niet mogelijk om alle plannen in de leden
vergadering te bespreken.
De heer G. Bakker verwondert er zich over
dat men er geen deskundige bij heeft gehad. Was
hij bestuurslid van den N.M.B. geweest, dan had
hij zich net bevoegd geaicht de plannen te be
oordeelen.
De heer Ij. Kaan noemt het geen jkaad van
buiten, wanneer in het officieel verslag van den
N.M.B. staat in de „N.L Crt." dat dit plan met
12 tegen 10 stemmen is aangenomen.
De heer Gutter had verwacht van het N.M.B -
be3tuur, dat zich bevoegd achtte tot beoordee-
lnig, dat het de plannen zou 'toelichten. De
pannen van Oosterlee met steenen 'fundeering
hebben bij hem de voorkeur boven een houten
fundeering.
D ebeér Kliffen zegt dat het plan Oosterlee
was: betonfundeering onder water en steen tot
aan de ramen boven water. Het plan Vis was
beton onder water, dan schoeiing en daarop ver
der bouwen. Later is dit gewijzigd.
De heer G. Bakker. De zaak is beslist. Wij
behoeven niet te stemmen.
De heer Kliffen. Het s'taat zoohet plan wordt
zijn.aangenomen of niet.
Dan gaat men beweren, dat de heeren, die thans
het woord voeren, bewerkt zijn-
De heeren komen daartegen op, en de heer
Gutter heeft alleen inzage gevraagd van het
plan van Oosterlee.
De heer A. Barton is van meening dat. de afge
vaardigden zich op de hoogte moeten stellen van
de plannen voor de algemeetie vergadering.
De heer Bakker zegt nog geen antwoord te
hebben gehad op zijn vraag, waarom geen des
kundige is gevraagd.
De heer Ootjers zegt, hierop geen dn tl woord te
kunnen geven.
De heer Gutter zegt dat men er niet over kan
stemmen. Spr. is van. meening dat wanneer 't.
hoofdbestuur a gezegd heeft, met het geven van
het plan aan Vis, behoudens goedkeuring van
de alg. verg., de afgevaardigden Vel b. kunnen
zeggen en zich neerleggen bij het bestuur. Spr.
houdt er zich van overtuigd dat -'f er zoo niet
zal komen en meent den gevolgden weg zeer on
democratisch.
De voorz. zegt tot stemming over te gaan,
et) dat de doorslag moet geven het 'vertrouwen
in het marktbeatuur.
Bij de dan ontstane discussie zegt de heer
Kliffen, dat de heer Vis zijn plan zal toelichten
en daarover gestemd moet. worden.
Dn heer Gutter. Dan i3 't gesneden koek.
De heer Ootjers zegt dat men op de alg. ver
gadering toch niet alle plannen kan bespreken.
De heer Gutter. Dat kan wel.
De heeren "Ootjers en A. Barton stellen voor
FEUILLETON
18)
Geheel gerust gesteld omtrent den gezondheiis-
t o eis tand van zijn zoontje, verliet mijnheer Julius
Labron Saint-Germain, met den trein, die hem
des avonds om negen uur te Parijs bracht.
Te Parijs gebruikte hij in een restaurant nabij
het station zijn avondmaaltijd. Hij vond daar
een paar kennissen, twee ingenieurs van den
spoor, met wie hij indertijd op ie polytechnische
school had 'gestudeerd.
Men drukte 'elkander de hand en dadelijk was
het gesprek 'in vollen gang. Onder aangenamen
kout schijnt 'de tijd vleugels te hebben en zoo
was het. 'ongemerkt reëds half twaalf geworden,
voordat mijnheer Labron zijn kennissen verliet
en een rijtuig zocht, 'dat "hem naar Alfortville
moest overbrengen.
Dat was op "'het uur, waarin het onweer 'los
brak. Niet 'dan met veel moeite, vond hij einde
lijk een koetsier, die zich liet overhalen, om met
zulk een noodweer den vrij langen rit te maken.
De storm woedde intussohen steeds voort.
Het was 'feeds half een, toen het rijtuig te Al
fortville aankwam.
De koetsier boog zich naar het portier.
„Waar moet Ik halt houden?'' vtoeg hij.
Mijnheer Labron gaf hem de richting aan,
waarin hij de fabriek' te voeken had, maar de
koetsier scheen hem niet goed te "kunnen begrij
pen en 'Waalde een tijd lang in verschillenifje
verkeerde richtingen.
De fabrikant geraakte in een minder goed hu
meur en sprong tenslotte uit hét rijtuig, zeg
gende
„Ik ben dadelijk thuis. Hier gijn de toegezegde
twintig frank, maak nu maar gauw dat ge naar
Parijs terugkeert!"
Mijnheer Labron wendde zich haastig naar
aan de afgevaardigden vrij mandaat te verleenen
om het voorgelegde plan te aanvaarden of niet.
Besloten wordt dit mandaat te verleunen.
2. Het bestuur stelt in verband met ie fi-
nantieele aangelegenheden van dezen bouw voor,
de statuten zoodanig te wijzigen, dat deze zich
hierbij zullen aanpassen.
Medegedeeld wordt dat een nieuw artikel moet
worden ingelast.
Deze wijziging betreft 'de aansprakelijkheid,
van de vereenigingen, die op hun beurt'de statu
ten moeten wijzigen, regelende de aansprakelijk
heid van 'de leden.
Goedgevonden.
2b. Het bestuur stelt voor indien de over
kapping gereed is geen liggeld voor de vaartui
gen meer te heffen en geen stalgeld voor de
paarden. Inplaats daarvoor 't marktgeld te ver-
hoogen met T/10 pCt., de entree voor het vei
lingsgebouw te brengen van 5 op 10 cents en
het abonnementsgeld op f3.
Aangenomen.
Voorstel van 't Bondsbestuur om 'de sortee
ring van de breekpeen in te voeren.
De uitspraak tegen van deze vereeriTging is be
kend, zoodat geen discussies worden gevoerd.
4. Bespreking van de, huidige belastingheffing
van Rijksinkomsten- en 'Gemeentebelasting.
De heer IJ. Kaan wenseht nogmaals aan te
dTingen op een regeling over 3 jaar.
De heer Ootjers zegt dat hiervoor wel een
wetswijziging moét plaats hebben, maar mis
schien kan er heel wat invloed in gaan van den
N.M.B.
De heer A. Barton vraagt of dit punt niet in
den Ned- Tuinbouwraad kan gorden gebracht.
De heer Ootjers antwoordt, dat dit al eens
is gedaan, maar meent dat men "even goed niet
behoeft te rusten.
Goedgevonden.
'5. „De Eendracht" wenseht de 'gelegenheid
te openen tot erwtenveiling.
Door het hoofdbestuur wordt dit ontraden.
Hierop wordt niet ingegaan.
6. „De Eendracht" wenseht gemeenschappe
lijk wortelzaad te telen voor verbetering van
't zaad.
De heer Ootjer3 zou een commissie willen be
noemen om in samenwerking met „De Eendracht"
deze zaak ter'hand te nemen.
De vergadering gaat hiermede accoord en het
bestuur zal een commissie hiervoor aanwijzen.
9. De L.T.B. stelt 'voor een rijwiel bergplaats
bij de veiling te stichten.
Goedgevonden.
10. Dezelfde vereen, stelt voor van het ver
plicht veilen van goedgekeurde aardappelen dis
pensatie toe te staan zoo, dat verplichting niet
gedt vóór 1 Aug. van elk seizoen.
De vergadering gaat met het prae-advies ac
coord om dispensatie te verleenen wanneer dit
noodzakelijk is.
11. Door verschillende yereengiingen wordt
voorgesteld de kool aan te voeren en te lossen
afg&wogen per ,50 K.G. om de krat.
Het hoofdbestuur acht dit geoorloofd, hoewel
cr zoo piogélijk per 100 Kg. gewogen 'zal worden,,
De bascules .zullen zoodanig geplaatst worden,
dat het géwicht door de aanvoerders valt te
controleeren.
De vergadering gaat met het prae-advies ac
toord.
12. „De Eendracht" stelt voor ieder jaar
nieuwe bascules aan te schaffen, of zoo moge
lijk een .Contract te sluiten met een solide fir
ma, dat het aantal bascules steeds aan goede
eischen voldoet.
'De vergadering gaat me't het prae-advies van
het hoofdbestuur accoord, om in dezen geest
een oplossing te zoeken indien dit mogelijk is.
De leden zetten than3 hun handteekening op
een gezegeld .stuk, waaruit hun officieel lid
maatschap moet iblijken van de Vereeniging
„Tuinbouwbelang" aan de hand van de wet 1858.
De Secret, jrégft nog dat zij, die hun handteeke
ning niet plaatsen, niet langer lid van de Veree
niging kunnen zijn. Bij bedanken voor het lid
maatschap blijft ,met nog 1 jaar aansprakelijk
voor de ,uti genomen besluiten 'voortvloeiende
gevolgen.
Statutenwijziging der vereeniging „Tuinbouw
belang".
zijne woning. Het water droop hem van de klee-
deren, doch hij had niet meer dan een vijftigtal
1 schreden te 'doen om de fabriek te bereiken.
Hij k.wam aan 'de deur, die hem tot zijn pri
vaat-gebruik diende, haalde zijn sleutel uit zijn
zak, opende, trad binnen, sloot de deur achter
j zich toe éh spoedde zich door het binnenplein;
ii aar "het paviljoen,
i !-;ar is i5ma.no binnengekomen Vir zei zè in
zien zeil.
,.ïk noor lemano over as pita.es joqpen. ik
moet weien, wie caaT is
En zonder zich lang te bezinnen, ijlde zij op
de deur toe.
George klemde zich met eene hand aan haar
rokken vast en riep daarbij
„Moe, moe, ga niet weg, ik ben zoo bang!"
„Ik ben dadelijk weer terug, mijn schat!"
„Neen, neen, ik ben zoo hang; moe mag niet
weggaan!"
En de kleine klemde maar voortdurend mét
zijn rechter "handje Johanna's rokken vast, ter-
Jwijl hij in de linker het touw van het paardje
hield.
Ten einde raad, nam de moeder het kind op
haar arm én trad in den regen naar buiten, waar
zij zich allereerst naar het paviljoen wendde.
Plotseling brak een rood en flikkerend licht
door de 'duisternis van 'den nacht heen. Dat licht
kwam niet van het ontweer, maar steeg op uit
de fabriek.
Met den Sëhrik in 'het hart, spoedde de arme
vrouw zich voorwaarts en ze kon nog geen fwin-
j tig schreden van "het paviljoen verwijderd zijn,
I toen zij 'duidelijk om „hulpH "hulpT' hoorde roe-
pen.
i Plotseling drong 'daarop een vreeselijke kreet,
een "doodskreet door de stilte heen. Op dien kreet
volgde een schrikaanjagend gereutel als dat van
een stervende. Daarop was het stil.
XVII.
Met verdubbelde snelheid ijlde Johanna' voor
uit. Spoedig bereikte zij den drempel van het
Voorgesteld wordt dat Je Statuten zoodanig
gewijzigd wordem dat elk lid gansprakelijk zal
zijn voor 10 pCt. van den omzet van alle geveil
de producten van "het vorige seizoenjaar ten be
hoeve van 'den „Noordermarktbond".
Ter toelichting wordt medegedeeld dat ieder
zich garant stelt voor 10 pCit. van het aaft éigen
producten geveilde bedrag.
Goedgevonden.
Rondvraag
De heer Houtkooper vraagt of er nog een be
grooting is gemaakt van de overkapping.
De heer Kliffen antwoordt, dat het bedrag
loopt tusschen de f 85000 en f 90000.
Verder vraa'gt de heer Houtkooper hoe het
staat met het vèilingspercentage voor hen, die
hun handteekening niet plaatsen.
Geantwoord worjt dat zij 5 pCt. moeten be
talen.
De heer IJ. Kaan brengt de rattenverdelging
ter sprake, en zou, wanneer de leden 't niet wen-
schen te doen, de verdelging van vereenigingst-
jwege ter hand te nemen. Spr. meent dat men
dit niet aan andere vereenigingen mag overlaten.
De vergadering vindt goed, dat het bestuur
een paar personen met serum het ambacht zal
inzenden. Leden, die odk zelf wenschen te ver
degen, kunnen het serum bij de vereeniging-ver
krijgen.
De rondvraag levert verder niets op, waarna
met dank sluiting der vergadering volgt, nadat
nog eens officieel besloten wordt lid te worden
van den N.M.B. met aanvaarding van "Statuten
en Reglementen van den „Noordermarktbond".
ii.
Wat nu het luchttoerisme betreft, dit vooral
is in Engeland zeer in de mode gekomen, krachtig
in zijn ontwikkeling gesteund door de Regeering.
Sommigen zijn in Engeland reeds zoover gegaan,
een eigen vliegtuig aan te schaffen. Vliegtuigen
waarmede ontzettende afstanden zijn afgelegd.
Is de prijs van een dergelijk vliegtuig nog f 8ooe
door sterke ontwikkeling van het particulier vlieg
verkeer en het daardoor mogelijk worden om se-
riebouw van deze kleine toestellen toe te passen,
zal de prijs zeer zeker sterk naar beneden gaan.
In een anderen vorm voor luchttoerisme wordt
het vliegtuig gebruikt door sommige scheepvaart
maatschappijen. Aan boord bevinden zich één of
twee toestellen, die worden gebruikt om den passa
giers bij het verblijf in een haven', te doen genie
ten van iuchttochten over Land of zee. Terwijl te
vens het vliegtuig soms wordt vooruitgezonden
■met de poststukken, om zoodoende eenige dagen in
de verzending te winnen.
Een der grootste prestaties van luchttoerisme
is wel ae vlucht van den welbekenden Amerikaan
Van Laer Black naar N. O. Indië, die tevens der
wereld het vertrouwen demonstreerde, dat in de
vliegtuigen en het personeel van onze HoLlamdsche
K.L.M. mag en lan worden gesteld.
Ja, dit heeft zelfs zoo de aandacht getrokken,
dat nog twee Amerikanen een aanvraag tot de
K.L.M. hebben gericht om hen te vliegen.
Of de K.L.M. met het groote en drukke ver
keer dat zij heeft te onderhouden aan deze aan
vrage zal kunnen voldoen, dient te worden afge
wacht.
Onder „sport"-vliegen moet gerekend worden
het houden,, van wedstrijden en het verbeterer
van vliegrecords.
Wat hierin ook alreeds bereikt is, moge blijken
uit het volgende:
In 1927 stond het duurrecord op 52 uur ruim
thans is dit record gebracht op 53.5 uur.
Het afstandrecord bedraagt 6295 K.M., terwijl
het hoogtrecord staa' geregistreerd op '1852 M
Werd in 1906 met het vliegtuig een snelheid
behaald van 41 K.M., deze werd in 1927 opge
voerd tot 479 K.M., terwijl in 1928 deze snelheid
met hetzelfde vliegtuig werd gebracht op 512
K.M. per uur
Van de wereldvluchten kunnen genoemd woi
den als sportprestatie: 20 maal de tocht Europa
Australië 10 maal de tocht EuropaKaapstad
3 maal de vlucht HollandIndië, waarvan de eer
ste in 1924 21 vliedagen vorderde, de tweede /n
paviljoen, welks vensters nu eveneens door een
vuurgloed van '.binnen verlicht werden. Angst en
ontzetting brachten haar een nauwelijks hoor
bare kreet op de lippen. In den gang zag zij
Ernst Garaud met een groot mes in de hand en
aan zijn voeten mijnheer Labron, lang^uitgestrekt,
roerloos, bloedend.
De jonge Vroufa liet haar kind uit haar armen
glijden, terwijl zij uitriep:
„Ellendige' moordenaarO, ik had den zin van
uw verachtelijken brief niet begrepen! Gij boodt
mij het geld, dat ge door een moord bemachtigen
moest! O, dridubbele ellendeling!"
De opzichter faas mei een sprong bij Johanna
en greep haar bij den póls.
„Zoo, begrijpt ge mij nu eerst!" vroeg hij met
een hoonend gelach. „Nu, dat heeft tijd gekost,!
Wil je mij volgen?"
„O nooit!" 1
„Als je 't niet willig doet, zal ik u er toe
dwingen."
„Nooit. Ik roep om hulp!"
„Ziwijg of ik vermoord uw kind! Als je wilt
!dat het kind in leven blijft, volg me dan,
maar spoedig, want dadelijk stort hier alles in!"
De opzichter trok Johanna en George naar
hét binnenplein én vervolgens door dê kleine
deur nabij het paviljoen in het vrije veld.
De jonge weduwe wilde om hulp roepen.
„Maar zwijg toch, krankzinnige!" zei Ernst
op bevelenden 'toon. „Om uw eigen bestwil, zwijg
Uiw geroep zou de mensehen bijeen brengen, die
beginnen met u aan te klagen."
„Mij? Mij?! Mij aanklagen?" herhaalde Johan
na, die nu werkelijk het verstand scheen 'te ver
liezen.
„Zeker, u en niemand anders! Aan bewijzen
voor uw schuld ontbreekt het niet. De petroleum,
door u gekocht, heeft mij gediend om de fabriek
in brand te steken. De leege Jlesschen zullen
op de binnenplaats gevonden worden. U zal men
beschuldigen mijnheer Labron te hebben ver
moord, want gij alleen kondet weten, dat hij:
v'an nacht was teruggekeerd en men ztfl zich
1927 14 vliegdagen en de derde eveneens in 1927
9 vliegdagen.
De welbekende ingenieur Grasé heeft thans de
plannen in voorbereiding, om den tocht naar In'
dié te maken in 2 etappes.
Werd in 1926 de eerste tocht per vliegtuig
gemaakt van Spitsbergen naar de Noordpool, ook
deze is laatstelijk door een tweede gevolgd.
Wat nu het gebruik van het vliegtuig voor mi
litaire doeleinden betreft, geen land ter wereld, of
het heeft er zijn intrede gedaan, waar het vlieg
tuig wordt gebruikt om samenwerkend op te tre
den, met de militaire macht, voor het uitvoerer
van verkenningen, het leiden van aanvallen en het
riclit^g geven aan de vuurleiding.
Zelfs zijn de groote mogendheden zoover ge
gaan met (het in het leven roepen van een. lucht
macht, bestaande uit groote, sterke vliegtuigen,
die worden gebruikt voor het voeren van den lucht
oorlog het ondernemen van raids naar het
„vijandelijk" land enz.
Om eens een klein denkbeeld te geven van hett
geen in 1928 door de verschillende mogendheden
aan het vliegwezen zal worden besteed, gelden hier
de volgende cijfers, die het bedrag aangeven in
Nederl. guldens:
Frankrijk: burgerluchtvaart 17.5 m.ll., leger-Hieg
dienst 20 mill., marine luchtmacht 45.5 mill.
•Engeland: burgerluchtvaart 20 millioen, militai
re luchtmacht (leger- en marinevliegdienst zijn
'mder één ministerie ondergebracht) 182 mill. gld.
Amerika: 25 millioen aan de burgerluchtvaart,
75 millioen voor de legervliegdienst, en 107.5 m*'b
voor de marine-luchtmacht.
Van Duitschland kunnen geen cijfers worden
gegeven, omdat het' dit land verboden is, vliegtui
gen t e laten maken voor leger of marine.
Welk een verschil deze uitgaven vormen in
Amerika met die in 1910 blijkt wel uit het feit, dat
in 1910 slechts 150 dollar werd uitgetrokken voor
de ontwikkeling van dq militaire aviatiek.
Wat de sterkte van de Engelsche luchtmacht
beteekent, toonen de volgende cijfers tegenover de
sterkte van de Nederlandsche Marine: Engelsche
luchtmacht in totaal 32500 man, Nederl Marine
nog geen 6000 man.
Zoo zijn er thans in Engeland 3000 vliegers.
Op hei enide van den oorlog was de sterkte van
de Engelsche Luchtmacht 30.000 officieren en in
totaal 300.000 man.
Waar Engeland zijn luchtmacht zoo heeft in
gericht, is het dezen staat ook mogelijk geworden
om in zijn overzeesche gebieden, de stammen in
bedwang te houden met een kleine luchtmacht.
Moest door Engeland voor het in stand houden
van ziin koloniale leger en bewaking zijner kolo
niën in 1922 27 millioen pond sterling worden
uitgetrokken -- thans nu de bewaking per vlieg
tuig wordt verricht kost dit nog geen 2 mill,
pond sterling per jaar.
Wat nu Nederland betreft ons land beschikt
over vliegtuigen ten behoeve van land- en zeemacht
De landvliegtuigen, in dienst hij het leger, zijn
behalve de watervliegtuigen, tevens een onderdeel
van de Marine.
Men kent bij de Marine het gewone watervlieg
tuig, dat op z.g.n. drijvers op het wator .rust, en
daarnaast de vliegbcot, een vliegmachine, waar
van het geheele lichaam op het water drijft.
Ten behoeve van de oorlogschepen .speciaal van
de „Java" en Sumatra" worden ook vliegtuigen
gebruikt, wier vleugels naast den romp van de
vliegmachine kunnen worden gedraaid, om aam
boord van een dezer oorlogsschepen te kunnen wor
den opgenomen. 1
•De bewapening van de vliegtuigen bestaat uit 1
of 2 - machinegeweren, waarmede alleen op het
doel kan worden geschoten, zoo. het vliegtuig in
de gewensente richting ligt.
Verder kunnen door een vliegtuig worden mee
gevoerd bommen, die in rekken onder aan de ma
chine hangen en op het door den vliegenier ge-
wenscht geachte oogenblik kunnen worden losge
laten.
Inplaats van deze bommen kunnen ook tor
pedo's worden meegevoerd, die moeten dienen tot
het torpedeeren van schepen.
Wat echter de Marine-vliegdienst betreft, zijn
voornaamste taak ligt zeker in Nederl. Oost In
dië.
Daar wordt het vliegtuig met succes toegepast
voor het opsporen van gevaarlijke riffen, die onder
den waterspiegel zijn gelegen en soms zeer gevaar
lijk. zijn voor de scheepvaart.
Doordat het water van de zee in de Archipel
veel helderder is dan hier, zoo kan men op groote
diepte zien wat zich daar bevindt, hoewel zoo
verhaalt de heer Moes ik zelf tien dagen heb
moeten zoeken met mijn vliegtuig om een gevaar
lijk rif. te vinden.
Ook worden in den Oost per vliegmachine zee-
roovers opgespoord en verdreven.
Teyens worden de "vliegtuigen gebruikt voor
luchtvertoon in de Buitenbezittingen, om te zor
gen dat betaling van achterstallige belastingschuld
i gereedelijk wordt nagekomen.
Men gebruikt het Marine-vliegtuig tenslotte ook
i nog daar voor het opsporen van schipbreukelingen.
I (Hierna werd ons op beeld vertoont een kaart
met een overzicht van de in Indië uitgevoerde
1'vluchten, waarbij er één is die in het hartje van
Borneo eindigt.
j Het zijn ontzettende afstanden, die daar moeten,
worden afgelegd, om een bepaald punt te bereiken.
hovériüien de dreigende woorden herinneren, die
door u in het bijzijn van getuigen werden uitge
sproken! Hoe dikwijls hebt ge niet gezegd: „Het
zal hem geen geluk aanbrengen, dat hij mij
heeft weggejaagd?" Kom dus mee!"
Johanna Fortier was een onmacht nabij.
Nog altijd trok de opzichter haar voord. Het
kind had hij op den arm genomen.
Met half verstikte stem herhaalde Johanna
tot tweemaal toe haar ang3tig hulpgeschrei.
Ernst Garaud schudde haar zoo ruw, dat zij
op de knieën viel.
„Nog één woord," snauwde hij haar toe, ,,en
het kind is dood!"
„O genade!"
„Als je wilt dat ik genadig zal zijn, zfwiijg
dan toch! Kom nu we zullen rijk zijn!"
„Neen, neen, liever sterven!"
(Wondt vervolgd).