MOEDER EH MARTELARES Purol bij doorziten, stukloepen en smetten der Huid. De ontwikkeling van het Vliegwezen Dc heer G. Bakker Oz., vraagt of op de alg. verg. 1 plan komt en. zoo ja, waarom niet alle 3 plannen in de vergadering worden gebracht, opdat men over alle zou kunnen oordeelen. B.v. het plan Oosterlee heeft 2 M. steen en het plan Vis niet. Steen 'geeft minder onderhoud 'en de kosten waren niet zooveel hooger. De vo.orz.antwoordt dat iedere yereeniging toch de vertrouwensmannen in het 'hoofdbestuur heeft, en meent dat zij gevoegelijk hierover kun nen oordeelen. De heer Bakker vertrouwt ten volle het hoofd bestuur, maar bescho.uwt de leden daarvan toch als leeken, wat betreft de beoohdeeling van de plannen. Er kunnen toch technische fouten aan kleeven. Verder zegt hij, dat de drie bouwkun digen een teèkening moesten indienen, en meent dat men die had moeten beoordeelen en niet het plan dat zoo van de fabriek is gekomen. De heer IJ. Kaan zegt nog dat het plan met 12 tegen 10 stemmen is aangenomen. De heer Gutter kan er zich niet bij neerleggen dat één plan naar voren wordt gebracht. Wanneer hij straks borg moet worden, wil hij graag weten waarvoor. De heer. j. Heman verklaart zich tegen een houten gé bouw, maar wil een 'gebouw van steen, met het oog op het onderhoud. Den heer Ootjers spijt 't dat hier persoonlijke dingen naar voren worden gebracht. Daar moet het N.MJB.-bestuur' fbch boven staan. Het is praat van buiten, wanneer er gesproken wordt over oneenigheid ïn het bestuur. Aan het bestuur is opgedragen een plan teé maken voor overkap ping en dat wordt gedaan. Men kan èr "toch, niet met- ,100 menschcn 'over spreken. Laten de menschen vertrouwen stellen in het 'bestuur, 't Is toch niet mogelijk om alle plannen in de leden vergadering te bespreken. De heer G. Bakker verwondert er zich over dat men er geen deskundige bij heeft gehad. Was hij bestuurslid van den N.M.B. geweest, dan had hij zich net bevoegd geaicht de plannen te be oordeelen. De heer Ij. Kaan noemt het geen jkaad van buiten, wanneer in het officieel verslag van den N.M.B. staat in de „N.L Crt." dat dit plan met 12 tegen 10 stemmen is aangenomen. De heer Gutter had verwacht van het N.M.B - be3tuur, dat zich bevoegd achtte tot beoordee- lnig, dat het de plannen zou 'toelichten. De pannen van Oosterlee met steenen 'fundeering hebben bij hem de voorkeur boven een houten fundeering. D ebeér Kliffen zegt dat het plan Oosterlee was: betonfundeering onder water en steen tot aan de ramen boven water. Het plan Vis was beton onder water, dan schoeiing en daarop ver der bouwen. Later is dit gewijzigd. De heer G. Bakker. De zaak is beslist. Wij behoeven niet te stemmen. De heer Kliffen. Het s'taat zoohet plan wordt zijn.aangenomen of niet. Dan gaat men beweren, dat de heeren, die thans het woord voeren, bewerkt zijn- De heeren komen daartegen op, en de heer Gutter heeft alleen inzage gevraagd van het plan van Oosterlee. De heer A. Barton is van meening dat. de afge vaardigden zich op de hoogte moeten stellen van de plannen voor de algemeetie vergadering. De heer Bakker zegt nog geen antwoord te hebben gehad op zijn vraag, waarom geen des kundige is gevraagd. De heer Ootjers zegt, hierop geen dn tl woord te kunnen geven. De heer Gutter zegt dat men er niet over kan stemmen. Spr. is van. meening dat wanneer 't. hoofdbestuur a gezegd heeft, met het geven van het plan aan Vis, behoudens goedkeuring van de alg. verg., de afgevaardigden Vel b. kunnen zeggen en zich neerleggen bij het bestuur. Spr. houdt er zich van overtuigd dat -'f er zoo niet zal komen en meent den gevolgden weg zeer on democratisch. De voorz. zegt tot stemming over te gaan, et) dat de doorslag moet geven het 'vertrouwen in het marktbeatuur. Bij de dan ontstane discussie zegt de heer Kliffen, dat de heer Vis zijn plan zal toelichten en daarover gestemd moet. worden. Dn heer Gutter. Dan i3 't gesneden koek. De heer Ootjers zegt dat men op de alg. ver gadering toch niet alle plannen kan bespreken. De heer Gutter. Dat kan wel. De heeren "Ootjers en A. Barton stellen voor FEUILLETON 18) Geheel gerust gesteld omtrent den gezondheiis- t o eis tand van zijn zoontje, verliet mijnheer Julius Labron Saint-Germain, met den trein, die hem des avonds om negen uur te Parijs bracht. Te Parijs gebruikte hij in een restaurant nabij het station zijn avondmaaltijd. Hij vond daar een paar kennissen, twee ingenieurs van den spoor, met wie hij indertijd op ie polytechnische school had 'gestudeerd. Men drukte 'elkander de hand en dadelijk was het gesprek 'in vollen gang. Onder aangenamen kout schijnt 'de tijd vleugels te hebben en zoo was het. 'ongemerkt reëds half twaalf geworden, voordat mijnheer Labron zijn kennissen verliet en een rijtuig zocht, 'dat "hem naar Alfortville moest overbrengen. Dat was op "'het uur, waarin het onweer 'los brak. Niet 'dan met veel moeite, vond hij einde lijk een koetsier, die zich liet overhalen, om met zulk een noodweer den vrij langen rit te maken. De storm woedde intussohen steeds voort. Het was 'feeds half een, toen het rijtuig te Al fortville aankwam. De koetsier boog zich naar het portier. „Waar moet Ik halt houden?'' vtoeg hij. Mijnheer Labron gaf hem de richting aan, waarin hij de fabriek' te voeken had, maar de koetsier scheen hem niet goed te "kunnen begrij pen en 'Waalde een tijd lang in verschillenifje verkeerde richtingen. De fabrikant geraakte in een minder goed hu meur en sprong tenslotte uit hét rijtuig, zeg gende „Ik ben dadelijk thuis. Hier gijn de toegezegde twintig frank, maak nu maar gauw dat ge naar Parijs terugkeert!" Mijnheer Labron wendde zich haastig naar aan de afgevaardigden vrij mandaat te verleenen om het voorgelegde plan te aanvaarden of niet. Besloten wordt dit mandaat te verleunen. 2. Het bestuur stelt in verband met ie fi- nantieele aangelegenheden van dezen bouw voor, de statuten zoodanig te wijzigen, dat deze zich hierbij zullen aanpassen. Medegedeeld wordt dat een nieuw artikel moet worden ingelast. Deze wijziging betreft 'de aansprakelijkheid, van de vereenigingen, die op hun beurt'de statu ten moeten wijzigen, regelende de aansprakelijk heid van 'de leden. Goedgevonden. 2b. Het bestuur stelt voor indien de over kapping gereed is geen liggeld voor de vaartui gen meer te heffen en geen stalgeld voor de paarden. Inplaats daarvoor 't marktgeld te ver- hoogen met T/10 pCt., de entree voor het vei lingsgebouw te brengen van 5 op 10 cents en het abonnementsgeld op f3. Aangenomen. Voorstel van 't Bondsbestuur om 'de sortee ring van de breekpeen in te voeren. De uitspraak tegen van deze vereeriTging is be kend, zoodat geen discussies worden gevoerd. 4. Bespreking van de, huidige belastingheffing van Rijksinkomsten- en 'Gemeentebelasting. De heer IJ. Kaan wenseht nogmaals aan te dTingen op een regeling over 3 jaar. De heer Ootjers zegt dat hiervoor wel een wetswijziging moét plaats hebben, maar mis schien kan er heel wat invloed in gaan van den N.M.B. De heer A. Barton vraagt of dit punt niet in den Ned- Tuinbouwraad kan gorden gebracht. De heer Ootjers antwoordt, dat dit al eens is gedaan, maar meent dat men "even goed niet behoeft te rusten. Goedgevonden. '5. „De Eendracht" wenseht de 'gelegenheid te openen tot erwtenveiling. Door het hoofdbestuur wordt dit ontraden. Hierop wordt niet ingegaan. 6. „De Eendracht" wenseht gemeenschappe lijk wortelzaad te telen voor verbetering van 't zaad. De heer Ootjer3 zou een commissie willen be noemen om in samenwerking met „De Eendracht" deze zaak ter'hand te nemen. De vergadering gaat hiermede accoord en het bestuur zal een commissie hiervoor aanwijzen. 9. De L.T.B. stelt 'voor een rijwiel bergplaats bij de veiling te stichten. Goedgevonden. 10. Dezelfde vereen, stelt voor van het ver plicht veilen van goedgekeurde aardappelen dis pensatie toe te staan zoo, dat verplichting niet gedt vóór 1 Aug. van elk seizoen. De vergadering gaat met het prae-advies ac coord om dispensatie te verleenen wanneer dit noodzakelijk is. 11. Door verschillende yereengiingen wordt voorgesteld de kool aan te voeren en te lossen afg&wogen per ,50 K.G. om de krat. Het hoofdbestuur acht dit geoorloofd, hoewel cr zoo piogélijk per 100 Kg. gewogen 'zal worden,, De bascules .zullen zoodanig geplaatst worden, dat het géwicht door de aanvoerders valt te controleeren. De vergadering gaat met het prae-advies ac toord. 12. „De Eendracht" stelt voor ieder jaar nieuwe bascules aan te schaffen, of zoo moge lijk een .Contract te sluiten met een solide fir ma, dat het aantal bascules steeds aan goede eischen voldoet. 'De vergadering gaat me't het prae-advies van het hoofdbestuur accoord, om in dezen geest een oplossing te zoeken indien dit mogelijk is. De leden zetten than3 hun handteekening op een gezegeld .stuk, waaruit hun officieel lid maatschap moet iblijken van de Vereeniging „Tuinbouwbelang" aan de hand van de wet 1858. De Secret, jrégft nog dat zij, die hun handteeke ning niet plaatsen, niet langer lid van de Veree niging kunnen zijn. Bij bedanken voor het lid maatschap blijft ,met nog 1 jaar aansprakelijk voor de ,uti genomen besluiten 'voortvloeiende gevolgen. Statutenwijziging der vereeniging „Tuinbouw belang". zijne woning. Het water droop hem van de klee- deren, doch hij had niet meer dan een vijftigtal 1 schreden te 'doen om de fabriek te bereiken. Hij k.wam aan 'de deur, die hem tot zijn pri vaat-gebruik diende, haalde zijn sleutel uit zijn zak, opende, trad binnen, sloot de deur achter j zich toe éh spoedde zich door het binnenplein; ii aar "het paviljoen, i !-;ar is i5ma.no binnengekomen Vir zei zè in zien zeil. ,.ïk noor lemano over as pita.es joqpen. ik moet weien, wie caaT is En zonder zich lang te bezinnen, ijlde zij op de deur toe. George klemde zich met eene hand aan haar rokken vast en riep daarbij „Moe, moe, ga niet weg, ik ben zoo bang!" „Ik ben dadelijk weer terug, mijn schat!" „Neen, neen, ik ben zoo hang; moe mag niet weggaan!" En de kleine klemde maar voortdurend mét zijn rechter "handje Johanna's rokken vast, ter- Jwijl hij in de linker het touw van het paardje hield. Ten einde raad, nam de moeder het kind op haar arm én trad in den regen naar buiten, waar zij zich allereerst naar het paviljoen wendde. Plotseling brak een rood en flikkerend licht door de 'duisternis van 'den nacht heen. Dat licht kwam niet van het ontweer, maar steeg op uit de fabriek. Met den Sëhrik in 'het hart, spoedde de arme vrouw zich voorwaarts en ze kon nog geen fwin- j tig schreden van "het paviljoen verwijderd zijn, I toen zij 'duidelijk om „hulpH "hulpT' hoorde roe- pen. i Plotseling drong 'daarop een vreeselijke kreet, een "doodskreet door de stilte heen. Op dien kreet volgde een schrikaanjagend gereutel als dat van een stervende. Daarop was het stil. XVII. Met verdubbelde snelheid ijlde Johanna' voor uit. Spoedig bereikte zij den drempel van het Voorgesteld wordt dat Je Statuten zoodanig gewijzigd wordem dat elk lid gansprakelijk zal zijn voor 10 pCt. van den omzet van alle geveil de producten van "het vorige seizoenjaar ten be hoeve van 'den „Noordermarktbond". Ter toelichting wordt medegedeeld dat ieder zich garant stelt voor 10 pCit. van het aaft éigen producten geveilde bedrag. Goedgevonden. Rondvraag De heer Houtkooper vraagt of er nog een be grooting is gemaakt van de overkapping. De heer Kliffen antwoordt, dat het bedrag loopt tusschen de f 85000 en f 90000. Verder vraa'gt de heer Houtkooper hoe het staat met het vèilingspercentage voor hen, die hun handteekening niet plaatsen. Geantwoord worjt dat zij 5 pCt. moeten be talen. De heer IJ. Kaan brengt de rattenverdelging ter sprake, en zou, wanneer de leden 't niet wen- schen te doen, de verdelging van vereenigingst- jwege ter hand te nemen. Spr. meent dat men dit niet aan andere vereenigingen mag overlaten. De vergadering vindt goed, dat het bestuur een paar personen met serum het ambacht zal inzenden. Leden, die odk zelf wenschen te ver degen, kunnen het serum bij de vereeniging-ver krijgen. De rondvraag levert verder niets op, waarna met dank sluiting der vergadering volgt, nadat nog eens officieel besloten wordt lid te worden van den N.M.B. met aanvaarding van "Statuten en Reglementen van den „Noordermarktbond". ii. Wat nu het luchttoerisme betreft, dit vooral is in Engeland zeer in de mode gekomen, krachtig in zijn ontwikkeling gesteund door de Regeering. Sommigen zijn in Engeland reeds zoover gegaan, een eigen vliegtuig aan te schaffen. Vliegtuigen waarmede ontzettende afstanden zijn afgelegd. Is de prijs van een dergelijk vliegtuig nog f 8ooe door sterke ontwikkeling van het particulier vlieg verkeer en het daardoor mogelijk worden om se- riebouw van deze kleine toestellen toe te passen, zal de prijs zeer zeker sterk naar beneden gaan. In een anderen vorm voor luchttoerisme wordt het vliegtuig gebruikt door sommige scheepvaart maatschappijen. Aan boord bevinden zich één of twee toestellen, die worden gebruikt om den passa giers bij het verblijf in een haven', te doen genie ten van iuchttochten over Land of zee. Terwijl te vens het vliegtuig soms wordt vooruitgezonden ■met de poststukken, om zoodoende eenige dagen in de verzending te winnen. Een der grootste prestaties van luchttoerisme is wel ae vlucht van den welbekenden Amerikaan Van Laer Black naar N. O. Indië, die tevens der wereld het vertrouwen demonstreerde, dat in de vliegtuigen en het personeel van onze HoLlamdsche K.L.M. mag en lan worden gesteld. Ja, dit heeft zelfs zoo de aandacht getrokken, dat nog twee Amerikanen een aanvraag tot de K.L.M. hebben gericht om hen te vliegen. Of de K.L.M. met het groote en drukke ver keer dat zij heeft te onderhouden aan deze aan vrage zal kunnen voldoen, dient te worden afge wacht. Onder „sport"-vliegen moet gerekend worden het houden,, van wedstrijden en het verbeterer van vliegrecords. Wat hierin ook alreeds bereikt is, moge blijken uit het volgende: In 1927 stond het duurrecord op 52 uur ruim thans is dit record gebracht op 53.5 uur. Het afstandrecord bedraagt 6295 K.M., terwijl het hoogtrecord staa' geregistreerd op '1852 M Werd in 1906 met het vliegtuig een snelheid behaald van 41 K.M., deze werd in 1927 opge voerd tot 479 K.M., terwijl in 1928 deze snelheid met hetzelfde vliegtuig werd gebracht op 512 K.M. per uur Van de wereldvluchten kunnen genoemd woi den als sportprestatie: 20 maal de tocht Europa Australië 10 maal de tocht EuropaKaapstad 3 maal de vlucht HollandIndië, waarvan de eer ste in 1924 21 vliedagen vorderde, de tweede /n paviljoen, welks vensters nu eveneens door een vuurgloed van '.binnen verlicht werden. Angst en ontzetting brachten haar een nauwelijks hoor bare kreet op de lippen. In den gang zag zij Ernst Garaud met een groot mes in de hand en aan zijn voeten mijnheer Labron, lang^uitgestrekt, roerloos, bloedend. De jonge Vroufa liet haar kind uit haar armen glijden, terwijl zij uitriep: „Ellendige' moordenaarO, ik had den zin van uw verachtelijken brief niet begrepen! Gij boodt mij het geld, dat ge door een moord bemachtigen moest! O, dridubbele ellendeling!" De opzichter faas mei een sprong bij Johanna en greep haar bij den póls. „Zoo, begrijpt ge mij nu eerst!" vroeg hij met een hoonend gelach. „Nu, dat heeft tijd gekost,! Wil je mij volgen?" „O nooit!" 1 „Als je 't niet willig doet, zal ik u er toe dwingen." „Nooit. Ik roep om hulp!" „Ziwijg of ik vermoord uw kind! Als je wilt !dat het kind in leven blijft, volg me dan, maar spoedig, want dadelijk stort hier alles in!" De opzichter trok Johanna en George naar hét binnenplein én vervolgens door dê kleine deur nabij het paviljoen in het vrije veld. De jonge weduwe wilde om hulp roepen. „Maar zwijg toch, krankzinnige!" zei Ernst op bevelenden 'toon. „Om uw eigen bestwil, zwijg Uiw geroep zou de mensehen bijeen brengen, die beginnen met u aan te klagen." „Mij? Mij?! Mij aanklagen?" herhaalde Johan na, die nu werkelijk het verstand scheen 'te ver liezen. „Zeker, u en niemand anders! Aan bewijzen voor uw schuld ontbreekt het niet. De petroleum, door u gekocht, heeft mij gediend om de fabriek in brand te steken. De leege Jlesschen zullen op de binnenplaats gevonden worden. U zal men beschuldigen mijnheer Labron te hebben ver moord, want gij alleen kondet weten, dat hij: v'an nacht was teruggekeerd en men ztfl zich 1927 14 vliegdagen en de derde eveneens in 1927 9 vliegdagen. De welbekende ingenieur Grasé heeft thans de plannen in voorbereiding, om den tocht naar In' dié te maken in 2 etappes. Werd in 1926 de eerste tocht per vliegtuig gemaakt van Spitsbergen naar de Noordpool, ook deze is laatstelijk door een tweede gevolgd. Wat nu het gebruik van het vliegtuig voor mi litaire doeleinden betreft, geen land ter wereld, of het heeft er zijn intrede gedaan, waar het vlieg tuig wordt gebruikt om samenwerkend op te tre den, met de militaire macht, voor het uitvoerer van verkenningen, het leiden van aanvallen en het riclit^g geven aan de vuurleiding. Zelfs zijn de groote mogendheden zoover ge gaan met (het in het leven roepen van een. lucht macht, bestaande uit groote, sterke vliegtuigen, die worden gebruikt voor het voeren van den lucht oorlog het ondernemen van raids naar het „vijandelijk" land enz. Om eens een klein denkbeeld te geven van hett geen in 1928 door de verschillende mogendheden aan het vliegwezen zal worden besteed, gelden hier de volgende cijfers, die het bedrag aangeven in Nederl. guldens: Frankrijk: burgerluchtvaart 17.5 m.ll., leger-Hieg dienst 20 mill., marine luchtmacht 45.5 mill. •Engeland: burgerluchtvaart 20 millioen, militai re luchtmacht (leger- en marinevliegdienst zijn 'mder één ministerie ondergebracht) 182 mill. gld. Amerika: 25 millioen aan de burgerluchtvaart, 75 millioen voor de legervliegdienst, en 107.5 m*'b voor de marine-luchtmacht. Van Duitschland kunnen geen cijfers worden gegeven, omdat het' dit land verboden is, vliegtui gen t e laten maken voor leger of marine. Welk een verschil deze uitgaven vormen in Amerika met die in 1910 blijkt wel uit het feit, dat in 1910 slechts 150 dollar werd uitgetrokken voor de ontwikkeling van dq militaire aviatiek. Wat de sterkte van de Engelsche luchtmacht beteekent, toonen de volgende cijfers tegenover de sterkte van de Nederlandsche Marine: Engelsche luchtmacht in totaal 32500 man, Nederl Marine nog geen 6000 man. Zoo zijn er thans in Engeland 3000 vliegers. Op hei enide van den oorlog was de sterkte van de Engelsche Luchtmacht 30.000 officieren en in totaal 300.000 man. Waar Engeland zijn luchtmacht zoo heeft in gericht, is het dezen staat ook mogelijk geworden om in zijn overzeesche gebieden, de stammen in bedwang te houden met een kleine luchtmacht. Moest door Engeland voor het in stand houden van ziin koloniale leger en bewaking zijner kolo niën in 1922 27 millioen pond sterling worden uitgetrokken -- thans nu de bewaking per vlieg tuig wordt verricht kost dit nog geen 2 mill, pond sterling per jaar. Wat nu Nederland betreft ons land beschikt over vliegtuigen ten behoeve van land- en zeemacht De landvliegtuigen, in dienst hij het leger, zijn behalve de watervliegtuigen, tevens een onderdeel van de Marine. Men kent bij de Marine het gewone watervlieg tuig, dat op z.g.n. drijvers op het wator .rust, en daarnaast de vliegbcot, een vliegmachine, waar van het geheele lichaam op het water drijft. Ten behoeve van de oorlogschepen .speciaal van de „Java" en Sumatra" worden ook vliegtuigen gebruikt, wier vleugels naast den romp van de vliegmachine kunnen worden gedraaid, om aam boord van een dezer oorlogsschepen te kunnen wor den opgenomen. 1 •De bewapening van de vliegtuigen bestaat uit 1 of 2 - machinegeweren, waarmede alleen op het doel kan worden geschoten, zoo. het vliegtuig in de gewensente richting ligt. Verder kunnen door een vliegtuig worden mee gevoerd bommen, die in rekken onder aan de ma chine hangen en op het door den vliegenier ge- wenscht geachte oogenblik kunnen worden losge laten. Inplaats van deze bommen kunnen ook tor pedo's worden meegevoerd, die moeten dienen tot het torpedeeren van schepen. Wat echter de Marine-vliegdienst betreft, zijn voornaamste taak ligt zeker in Nederl. Oost In dië. Daar wordt het vliegtuig met succes toegepast voor het opsporen van gevaarlijke riffen, die onder den waterspiegel zijn gelegen en soms zeer gevaar lijk. zijn voor de scheepvaart. Doordat het water van de zee in de Archipel veel helderder is dan hier, zoo kan men op groote diepte zien wat zich daar bevindt, hoewel zoo verhaalt de heer Moes ik zelf tien dagen heb moeten zoeken met mijn vliegtuig om een gevaar lijk rif. te vinden. Ook worden in den Oost per vliegmachine zee- roovers opgespoord en verdreven. Teyens worden de "vliegtuigen gebruikt voor luchtvertoon in de Buitenbezittingen, om te zor gen dat betaling van achterstallige belastingschuld i gereedelijk wordt nagekomen. Men gebruikt het Marine-vliegtuig tenslotte ook i nog daar voor het opsporen van schipbreukelingen. I (Hierna werd ons op beeld vertoont een kaart met een overzicht van de in Indië uitgevoerde 1'vluchten, waarbij er één is die in het hartje van Borneo eindigt. j Het zijn ontzettende afstanden, die daar moeten, worden afgelegd, om een bepaald punt te bereiken. hovériüien de dreigende woorden herinneren, die door u in het bijzijn van getuigen werden uitge sproken! Hoe dikwijls hebt ge niet gezegd: „Het zal hem geen geluk aanbrengen, dat hij mij heeft weggejaagd?" Kom dus mee!" Johanna Fortier was een onmacht nabij. Nog altijd trok de opzichter haar voord. Het kind had hij op den arm genomen. Met half verstikte stem herhaalde Johanna tot tweemaal toe haar ang3tig hulpgeschrei. Ernst Garaud schudde haar zoo ruw, dat zij op de knieën viel. „Nog één woord," snauwde hij haar toe, ,,en het kind is dood!" „O genade!" „Als je wilt dat ik genadig zal zijn, zfwiijg dan toch! Kom nu we zullen rijk zijn!" „Neen, neen, liever sterven!" (Wondt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1928 | | pagina 2