TWEEDE BUD Buitenlandsch Overzicht De ontwikkeling van het Vliegwezen Nieuwstijdingen Nadruk verboden. In een uitvoerige rede heeft onlangs Dr. Stre- semann, Je Duitsche minister van buitenlandsche zaken, over de Vereenigde Staten van 'Europa gesproken en over Je middelen, om .Jaartoe te ge raken en Jaarbij Duitschland's bui óenlandsche olitiek van ,na Jen oorlog als rechtstreeks op et verkrijgen van dien toestand, immers van ie vrede en de samenwerking tusschen de volken gekenschetst. Niet lang geleden nog hebben Ame rika en Frankrijk, ieder op eigeii gelegenheid, de mogendheden het sluiter van een anti-oorlogs verdrag voorgesteld en daarmee hun vredelie vendheid en bereidwilligheid om zich voor het vestigen van een blijvende vrede moeite te doen, openlijk verkondigd. Nadat Duitschland zijn instemming met' het Amerikaansche voorstel had uitgesproken, heeft Engeland zijn voorwaardelijke ggoedkeuring aan liet voorstel gehecht door het samenroepen van een juristenconferentie, die een dergelijk verdrag nader zou moeten formuleeren in overweging te geven. En Italië heeft zijn bereidwilligheid om aan deze conferentie deel te nemen, reeds uitgesproken en daarmee zijn neiging tot een vre.de bewezen. En Rusland heeft op d? ver gaderingen der veiligheidecommissie, enkele we ken geleden te Genève gehouden, voorgesteld het geheele oorlogsapparaat der mensehheid te doen verdwijnen en zoo van zijn vreedzame bedoelin gen blijk gegeven. Aan vredelievendheid ont breekt het dus niet op de wereld- En alle groote mogendheden spannen zich den laatsten tijd in, om die vredelievendheid in dadien om te zeiten en de mensehheid een stap na-der te brengen bij den eeuwigen vrede. In deze omstandigheden zou het verbazing moeten wekken, .dat al niet sinds lang de vrede der wereld voor goed en stevig verzekerd is en dat er nog altijd en overai twist en tweedracht heerschen, wanneer men niet bedacht, dat al die vredelievendheid één stilzwijgende voorwaarde had en daarmee haar praktische Waarde grooten- dcels verloor. Want 't is deze voorwaarde, die in een "wereld van tegenstrijdige belangen wel nooit vervuld zal worden. Zoolang ieder volk van de stelling uitgaat, dat de wet van zijn eigen belang de hoogste wet 13 en dat zijn speciaal belang hem ten allen tijde het recht geeft, den vrede te verbreken, zoolang dus de vredelievend heid niet verder reikt dan met Je behartiging zijner eigen belangen vereenigbaar is, zoolangl zal al die vredelievendheid den vrede niet kun nen brengen, maar zullen telkens opnieuw en overal de conflicten ontstaan, die dien vrede bedreigen en "hem alleen ongeschonden laten, wanneer een "der partijen in het conflict zich te zeer van zijn machteloosheid bewust is, om zijn eigen "belang met de wapenen te verdedigen. Op Iwelk oogeriblik men ook de wereldgebeurtenissen overziet, telkens openbaart zich die waarheid aan ons met schrijnende zekerheid. De acute conflicten,, die op het oogenblik den algemeenen vrede bedreigen "of dien ie laatste dagen bereikt hebben zïjn de ruzie tusschen En geland en Egypte en de botsing tusschen Japan ners en Chineezen. En in beide beroepen de par tijen, die, als de machtigste den vrede bedreigen, en zich met anderer zaken bemoeien zich ter bevestiging van haar goed recht, op haar éigen nationaal belang. Engeland heeft indertijd Egypte onafhanke lijkheid teruggegeven. Dat was een daad van Wijs en rechtvaardig beleid. 'Maar het heeft aan die onafhankelijkheid voorwaarden verbonden, die alle van de gedachte uitgaan, dat Jie onafhanke lijkheid nooit bij machte mag zijn Engeland'is belang te schaden, dat de onafhankelijkheid dan slechts in 'zooverre verleend wordt als Erageland's belang dat toestaat'. Nu hebben de Egypte na ren een wet willen maken waarvan Engeland verstoring der "binnenlandsche orde en gevaar voor de vreemdelingen in Egypte vreesde. En op grond van 't gevaar dat daardoor ook Enge- lands belang liep, heeft de Engelsche xegeering de intrekking van het wetsvoorstel geëischt .on der de 'bedreiging van ooflog3Schepen en beslag name opJe Egyptische douaue-inkomsten. Inge volge deze bedregiing hebben de Egjyptenaren ofschoon er aan vasthouder d, dat ingrijpen van Engeland in hun binnenlandsche aangelegenhe den met de Egyptische onafhankelijkheid en sou- véreiniteit onvereenigbaar was, zich bij den Em- gelschen eisch moeten neerleggen. Hun onmacht heeft dus êen strijd voorkomen- Ein die strijd, Iwas hij ontbrandt, zou alleen het gevolg geweest zijn van "Engeland's meeriing, dat zijn eigen be lang liet het recht gaf Egypte'? zelfbeschikkings recht in te 'korten en In zuiver Egyptische aan gelegenheden -zijn wil doot te drijven. Het is eenzelfde gedachte die de Japansehe troepen inaar Ohina 'heeft gebracht en "daarmee de botsing tusschen Chineesche- en Japansehe troe pen heeft uitgelokt, die wellicht tot een ernstig conflict kan leiden. Japan heeft ongetwijfeld het recht eerbiediging van 'de belangen zijner onderdanen in Ohina té vragen en het leven van Japanners zoo noodig 'te beschermen. Maar het mag daarom toch in vollen vredestijd geen troe pen maar China sturen. Voelen de Japanners zich in China niet veilig dan moeten ze er niet naar toe komen. En 'lijden ze schade, Jan kan de Japansehe regeering voor hen optreden. Maar het zenden van een 'groote troepenmacht naar het terrein van den strijd tusschen Noordelijken en Zuidelijken ,was bij de geprikkelde stemming, die hij de Chineezen tegen vreemdelingen be- staatt niet anders dan het opzettelijk uitlokben van een "botsing. 'Japan heeft er belang bij, dat iSsjang-tso-lin niet van het tooneel verdwijnt en Je nationalisten alle macht in handen krijgen. E.n Je nationalistische successen deden Jat resul taat van den strijd vermoeden. Daarom ook in de eerste plaats heeft Japan zijn troepen ge stuurd. Die troepen zijn door de botsing tusschen Chineesche en Japansehe soldaten in een benarde positie .geraakt. Is het dat wellicht ook, wat, Japan verlangde? Nu heeft het een reden om een aanzienlijk leger naar China te zenden en daar met zijn volle macht in te grijpen. Dat het zich daarmee even goed den tegenstand der Noor delijken als dien der nationalisten qo Jen hals naait, kan het daarbij koud laten. Wanneer de interventie eenmaal heeft plaats gehad zal Ja pan zich wel een vastere positie in China weten te verzekeren. Tenzij dan dat het wenkbrauw fronsen van Amerika en Engeland het daarvan terughoudt. Want deze staten hebben oök groote belangen in China. En het is uitsluitend eigen belang, dat het recht van ingrijpen waarborgt. ui. Onder het tegenwoordige luchtverkeer, zooals dat door de K. L. M. wordt onderhouden, wordt verstaan het vervoer van passagiers, vrachtgoede ren en poststukken. :Dit luchtverkeer, dat thans van zoo grooten omvang is geworden, 1; ontstaan na den oorlog. Begonn.en werd met de vele overbodige oorlogs vliegtuigen, die al heel slecht voldeden, omdat ze den passagier in een met-afgesloten ruimte moes ten vervoeren, zoodat deze aan weer en wind oloot stond. Met deze vliegtuigen werden dus de eerste passagiers tocht en gemaakt. Het zijn echter de groote Hollander, Fokker en de zoo gunstige bekende Hollandsche K. L. M. geweest, die den Hollandschen vliegdienst heb ben groot gemaakt en naam hebben gegeven. Zij zijn de eersten geweest, die den krachtige/1 stoot tot de ontwikkeling van het tegenwoordige luchtverkeer hebben gegeven, en zich daarmee een wereldreputatie hebben verworven. <De K L. M. staat in het internationale lucht verkeer dan ook oekend als de meest betrouwbare en veilige Maatschappij. Door de Holland-Indië-vluchten aangemoedigd heeft de K. l. M. zelfs plannen in voorbereiding genomen voor het organiseeren van tochten naar Nederl. Oost-Indië. iDe goede reputatie, door de K. L. M. verwor ven, heeft zij te danken aan de goede vliegtuigen en aan het uitstekend geschoolde personeel. Alles wij t er op en dit mag met rechtmatige trotsch worcien gezegd dat de N.ederlandsche Luchtvaart een even eevolle plaats gaat innemen als dit reeds eeuwen door de scheepvaart is ge daan. Welk een groote vlucht" dit luchtverkeer van de K.L.M. heeft genomen, moge blijken uit de volgende cijfers:: Werden in 1921 1664 passagiers vervoerd, dit aantal steeg in 1927 tot 12816. Aan gewone post stukken en pakketten werden in 1921 vervoerd 1548 kilogrammen, deze cijfers waren voor 1927: 18814 K.G. poststukken en 16384 K.G. pakketpos» Vrachtgoederen in 1921 38.907 K.G. in 1927 was dit gestegen tot het respectabele getal van 401.939 Kilogrammen. Er werd een afstand afgelegd van 1.310.00c Kilometer. Wat het vrachtvervoer beteekent blijkt wel uit het feit dat in 1927 130.000 K.G. versche bloemen per vliegtuig van de K.L.M. werden verzonden naar de buitenlandsche markten. Begrijpelijkerwijze is dit oorzaak geworden, dat aan de bloemkweekerij een groote uitbreiding kon worden gegeven, door dat de bloemen als pas afgesneden op de markt konden worden gebracht. Het verzenden van goud, juweelen en effecten geschiedt tegenwoordig in groote mate per vlieg tuig, omdat de verzekerimgsmaajtschappijen bij dit vervoer een lagere premie vaststellen dan wanneer de verzending op andere wijze plaats vindt. Door de verzekeringsmaatschappijen wordt dit dan ook als het meest veilige vervoermiddel be schouwd. Dit zijn echter niet de eenige zaken die per vliegtuig worden getransporteerd. Daaronder moet ook worden begrepen: modeartikelen, vruchten en dieren, zooals: vossen en kuikens, ja zelfs werd een stier voor een tentoonstelling met een vlieg machine vervoerd, omdat het beest van dit trans port minder zou hebben te leiden dan per trein. Begon de K. L. M. in 1920 met een proefdienst op Londen, thans in 1928, is er driemaal per dag verbinding met Londen, waarbij 45 passagiers kun nen worden vervoerd. 15 per vliegtuig. Is hierdoor voldoende aangetoond de geweldige ontwikkeling van het luchtverkeer in ons land, door de K. L. M in Duitschland blijft men niet achter. Ook daar is men reeds ver gevorderd met de verkeersvliegtuigen. Daar wordt deze tak van vliegerij intens ter hand genomen, en dit kan destemeer omdat daar aan militaire vliegdiensten zoo goed als niets mag worden gedaan, gebonden als dit land is door de andere mogendheden. 'De Engelsche en Fransche vliegtuigen kun nen echter in geen enkel opzicht concurreeren met de Duitsche vliegtuigen. (Eenige vliegtuigen van de „Lufthansa" werden ons dan op beeld vertoond.)' Natuurlijk zal het een ieder duidelijk zijn, dat daar, waar het vliegverkeer zich zoo heeft ontwik keld, een „Luchthaven" moest worden aangelegd, en men niet meer kon volstaan met de velden en hangers, die voorheen in gebruik waren. Deze havens vormen een complex op zichzelf. Zoo vindt men er behalve de hangars, de werk plaatsen, de administratiegebouwen en het douane kantoor, ook een restaurant en een hotel. Deze havens staan open voor het bezoekend publiek, en dat men algemeen steeds meer belang gaat stellen in het vliegwezen, toonen de cijfers, die aangeven, dat den 2en Paaschdag j.l de K.L-- M.-luchthaven te Rotterdam „Waalhaven" werd be zocht door 10.300 menschen, terwijl er 900 op dien dag hebben gevolgen. Is „Waalhaven" dan ook niet zoo uitgestrekt, als de Luchthavens te Berlijn en Parijs, zij be hoort toch tot een der best-ingerichte Het aantal luchthavens is in Nederland ook niet zoo groot als in Duitschland, waar men er 86 telt, in de Vereenigde Staten 700800, en in Canada 41 Het aantal lijnen in Amerika is nog niet zoo uitgebreid als in andere landen, hetgeen moet won den toegeschreven aan het feit, dat men zich daar hoofdzakelijk toelegt op het postvervoer en het passagiersverkeer bijzaak is. Dit in tegenstelling met 111 Nederland, waar het passagiersvervoei hoofdzaak en de post bijzaak is. Welk een geweldige besparing op den tijd wordt verkregen, zegt de afstand New YorkSan Fran- l'cisco, die in 11/2 dag wordt gevlogen. Ook is in Amerika het nachtvliegen sterker ont wikkeld dan in Europa. V Een kaart toont ons dan het aantal luchtlijnen in 1924 in Europa in vergelijking met thans, loen slechts enkele, thans een warnet van lijnen, waar onder Europa Is bedolven ligt. In Europa bestaat echter nog maar één nacht route en wel die van BerlijnKoningsbergen. Werd zooeven gewezen op de tijdsbesparing ir het postvervoer, deze spreekt nog sterker wan neer wordt medegedeeld dat het vervoer van de post van Parijs naar Buenos Aires per boot 21 da gen vordert en per vliegmachine 71/2 dag. Wordt ook aanstonds het laatste gedeelte per vliegtuig afgelegd over zee en niet per boot, dan zal deze tijd nog weer worden gereduceerd 'tot 4 dagen. De luchtlijn die in de Congo wordt onderhouden ten dienste van het postvervoer, geeft 14 dagen tijd besparing. Wanneer uit de cijfers blijkt dat door alle luchtlijnen tezamen 70 k 80 millioen K.M. wordt gevlogen, dan mag daaraan oogenblikkelijk wor- xlen verbonden: „het is de ontwikkeling van het vliegwezen, dat de mensehheid dit resultaat heeft doen bereiken." Een groot bewijs van de veiligheid, die door het luchtverkeer wordt geboden, levert ons de statis tiek, volgens welke op de 4.361.281 K.M. slechts 1 doodelijk ongeval plaats heeft. Maar bij deze ontwikkeling, die in zoo snel tempo wordt voortgezet, is het de taak van ieder land zijn plaats in het luchtverkeer te behouden niet alleen, maar tevens te trachten die plaats be langrijker te maken in het internationale lucht verkeer. En daarbij moet het oog gericht worden op de in Engeland aanhangige plannen, om een lucht verbinding te verkrijgen vanuit dit land met Eng- Indië, Australië, en Afrika. Waar hierdoor voor een groot gedeelte Ned. O. Indië moet worden gepasseerd, zal men in Indië moeten trachten hiervan te profiteeren, en zelf het vliegen van dit gedeelte in handen moeten houden. Is men niet gereed, zoo zullen de Engelschen ons voor zijn. Ook in andere landen "houdt men zich bezig met het uitbreiden en inrichten van luchtlijnen. Zoo worden thans in Spanje pogingen aangewend een luchtverbinding te krijgen met Z. Afrika. Uit dit alles zal duidelijk geworden zijn, dat in het internationale luchtverkeer de grootst moge lijke samenwerking kan en moet worden betracht, een samenwerking die tevens zal leiden tot een meer en meer tot elkaar brengen "der volkeren in het internationale leven. Wordt dit bereikt, dan zullen de offers, door de pioniers op het vlieggebied niet tevergeefs zijn gebracht. Door hen, die zelfs hun leven hebben gegeven aan het doel waarvoor zij streden en vielen, waardoor niets ter wereld als de vliegtechniek zoo'n geweldige vlucht heeft genomen. DE „VOORAVOND" VAN 1 MEI. De heer Boon (v.b.), lid van de Tiweede Ka mer, heeft aan den minister van waterstaat de volgende vragen gesteld: le. Is het juist, dat in een contract, bestaande tusschen de neutrale A.V.R.O. en de socialistische VjA.R.A., welk contract tot stand kwam op aandrang van den minister van waterstaat, die gelastte de V.A.R.A., bij den zender te Hilversum over te brengen, een bepaling is opgenomen, waarbij aan Je V.A.R.A. werd toegestaan, be halve jp Zaterdagen en Zondagen programma's uit te zenden op een "aantal hoogtijdagen, als daar o.a. zijn 1 Mei en de vooravond 2e. I3 het juist, dat de minister aan het woor'J' „vooravond" niet 3e uitlegging heeft gegeven van voorgedeelte van den avond van een „hoog tijdag", maar van vorigen avond, en, zoo ja, waar op is 'dan die interpretatie gebaseerd? Se. Is 'de minister niet van ooMeel, dat het' programma van 'de A.V.R.O. oa. bevattende het Wilhelmus, een aantal Nederlandsche volkslie deren en liederen uit Valerius' Gedenckklanck 00 dey geboortedag van de troonopvolgster meer in overeenstemming Ware geweest met de ge voelens van "het overgroots deel van het Nederl. volk dan »5ên uitzending door een anN-monar chistische partij 4e. Is 'de minister niet van oordeel, dat nu de V.A.R.A. 'de onkieschheid heeft gehad dezen avond voor zich op te eischen, daarbij steunende op een al of niet juiste uitlegging van de be staande overeenkomst het de plicht vaü een minister der Kroon is te voorkomen, dat derge lijke gebeurtenissen zich herhalen 5e. Zoo ja, is de minister dan bereid te bevor deren, dat in de betreffende overeenkomst zoo danige wijzigingen Worden gebracht, dat versöhil van interpretatie op dit punt onmogelijk wordt? De heer Krijger (c.h.) heeft tot denzelfden mi nister de Volgende vragen gesteld Is de minister bereid mede te deelen, of zoo ja, in 'hoeverre Zijn Excellentie verantwoordelijk is voor 'den inhoud en de totstandkoming van de overeenkomst van '13 April 1927 tusschen Je A.V.R.O. en 'de V A.R.A. ter zake van den radio- omroep op 30 April jil. Stemt de minister niet toe, dat de nationale beteekenis van 30 April vordert, dat de raiio- omroep op 'dien dag zoodanig behoort te zijn geregeld, dat Jeze niet in strijd is mét de nati onale gevoelens, Waaraan op dien dag, mede op voorbeeld van 'de regeering, op verschillende wij ze uiting wordt gegeven, en acht Zijn Excellentie xhet gebeurde 'ffp 30 April j.l. hiermede aJ dan niet in overeenstemming? Heeft de tainister pogingen aangdwend om het gebeurde op 30 April j.l. tijdig te voorkomen, zoo neen, wat is dan daarvan de roden, zoo ja, waarin hebben die pogingen dan bestaan en waarop zijn zij afgestuit? Op grond waarvan heeft de minister, bij ge bleken verschil tusschen partijen, aan het woord „vooravond" een beteekenis toegekend, die, naar het schijnt, in strijd is met de in de radio-wereld gangbare opvatting? Is de minister bereid maatregelen te nemen om herhaling Van het gebeurde op 30 April j.l. te voorkomen? HET INCIDENT IN DEN AHAGSCHEN RAAI). Dc heer Van Langen J3.d.) heeft in den Haag- schen gemeenteraad 'de volgende verklaring af gelegd: „Ik heb het woord gevraagd, om aan den raad en zijn voorzitter excuus aan te bieden voor de onparlementaire uitdrukking, die ik mij in de vorige raadszitting heb laten 'ontvallen. Ik ,wa3 geprikkeld door Je houding van den voorzit ter, die zeiie mij „ie eer van een antwoord" niet te willen aandoen, Joch ik erken, dat ik mijn protest tegen deze m.i. laatdunkende wijze van doen tegenover mij in parlementairen vorm "had behooren in te kleeien. Voor dit feit, 'dat ik het niet deed, bied ik mijn Verontschuldiging aan." (Instemming). De voorzitter, burgemeester Patijn, antwoord de daarop„De raad zal deze verklaring van den heer Van Langen ongetwijfeld met genoe gen hebben aangehoord. Het is inderdaad in het belang van de verstandhoudingen in Jen raad, waar hier over 'talrijke zaken zoo verschil lend wordt gedacht, dat dergelijke uitdrukkingen niet Worden, gebezigd. Ik veronderstel, dat hier mede de zaak afgeloopen i3." Het incident werd hierna gesloten verklaard. EINDELIJK GESNAPT. In den zomer van 1925 had de rijksvelJwacht te Amsterdam op last van de justitie 'n zekeren De Vos aangehouden, 'n koopman, die in gijze ling zou worden gesteld. De veldwachter liep met hem naar het Hui3 van Bewaring, doch vlah bij de poort nam de aangeehoudene de vlucht en sprong in een open auto, welke door den zoon ter plaatse was voorgereden. De vluchteling ruk te het portier open, waarop de zoon, Joh. Je Vos, met groote snelheid wegreed. De veldwachter zette het op een'loopen en slaagde er in op He. treeplank te springen. Hij werd er echter met geweld afgeworpen. 'Het werd een heele iacht door Amsterdam, waaraan politie te jaaar5 en oj> de fiets deelnam. Men slaagde er evenwel niet in de auto aan te houden. Het tweetal bleef spoor loos verdwenen. Later werd bekend, dat ue va der zich te Antwerpen ophield en wijselijk niet naar Holland kwam. Van den zoon Johan bleek, dat hij zich wel eens hier te lande ophield. Op een keer hield men hem aan, doch hij verklaarde met groote stellig heid ,dat er een vergissing in het spel was. Hij zeide namelijk Willem de Vos, een broeder van Johan te zijn, en loonde vele papieren, die ten name van Willem de Vos waren gesteld. Zelfs had hij een rijbewijs in den zak, dat ten name van Willem gesteld was. Zaterdag echter legde 3e politie Van het bu reau Warmoesstraat te Amsterdam hem een strik en arresteerde hem te Rotterdam. Opnieuw hield hij vol Willem te zijn. Ook de vrouw, met wie hij woonde, verklaarde zulk3. Op de vraag wie zij Was, zeide zij de vrouw van Johan te zijn, doch bij IVOlem in huis te wonen. De politie (wist echter heel goed, zegt „de Cri", dat zij Johan's wettige vrouw was en dat de aangehou dene Johan en niet Willem was, aangezien Wil lem op dat oogenblik te Amsterdam was. De arrestant, die nog zijn zes maanden moet uit zitten ter zake het behulpzaam zij'n bij een Ontvluchting van iemand, die krachtens ^en rech terlijk vonnis van zijn vrijheid was beroofd, is naar het bureau Warmoesstraat overgebracht. EEN AFSCHUWELIJKE MISDAAD'. Een bericht uit New York maakt melding van een opzienbarende misdaad, te Eldorado, in den Amexikaanschen staat Kansas, gepleegd. Een jongen, boos. omdat hij geen vergunning had ge kregen, om de" auto van zijn ouders te mogen ge bruiken, heeft zijn vader en moeder en z'irn vijf broeders en zusters doodgeschoten, de lijken ver volgens met petroleum 'begoten en het huis in brand gestoken. Bij zijn verhoor verklaarde hij, dat hij met het geweer van zijn vader eerst zijn 6-jarigen jongsten broeder, 'dan zij'n 2 andere broers, die 10 en 14 jaar oud waren, vervolgens zijn zusters van '8 en 16 jaar en tenslotte zijn 41-jarige moeder doodgeschoten heeft. Toen zijn vajfler naar huis terugkeerde, school hij ook dezen dood, nam een bedrag van ongeveer 100 gulden Uit diens zak, goot vervólgens pe troleum over de 7 lijken en stak het huis in brand Zelf ging hij naar een naburige stad om een bioscoopvoorstelling bij te wonen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1928 | | pagina 3