TWEEDE BUD
Buitenlandsch Overzicht
De ontwikkeling van het Vliegwezen
Nieuwstijdingen
Nadruk verboden.
In een uitvoerige rede heeft onlangs Dr. Stre-
semann, Je Duitsche minister van buitenlandsche
zaken, over de Vereenigde Staten van 'Europa
gesproken en over Je middelen, om .Jaartoe te ge
raken en Jaarbij Duitschland's bui óenlandsche
olitiek van ,na Jen oorlog als rechtstreeks op
et verkrijgen van dien toestand, immers van ie
vrede en de samenwerking tusschen de volken
gekenschetst. Niet lang geleden nog hebben Ame
rika en Frankrijk, ieder op eigeii gelegenheid,
de mogendheden het sluiter van een anti-oorlogs
verdrag voorgesteld en daarmee hun vredelie
vendheid en bereidwilligheid om zich voor het
vestigen van een blijvende vrede moeite te doen,
openlijk verkondigd.
Nadat Duitschland zijn instemming met' het
Amerikaansche voorstel had uitgesproken, heeft
Engeland zijn voorwaardelijke ggoedkeuring aan
liet voorstel gehecht door het samenroepen van
een juristenconferentie, die een dergelijk verdrag
nader zou moeten formuleeren in overweging
te geven. En Italië heeft zijn bereidwilligheid
om aan deze conferentie deel te nemen, reeds
uitgesproken en daarmee zijn neiging tot een
vre.de bewezen. En Rusland heeft op d? ver
gaderingen der veiligheidecommissie, enkele we
ken geleden te Genève gehouden, voorgesteld het
geheele oorlogsapparaat der mensehheid te doen
verdwijnen en zoo van zijn vreedzame bedoelin
gen blijk gegeven. Aan vredelievendheid ont
breekt het dus niet op de wereld- En alle groote
mogendheden spannen zich den laatsten tijd in,
om die vredelievendheid in dadien om te zeiten en
de mensehheid een stap na-der te brengen bij den
eeuwigen vrede.
In deze omstandigheden zou het verbazing
moeten wekken, .dat al niet sinds lang de vrede
der wereld voor goed en stevig verzekerd is en
dat er nog altijd en overai twist en tweedracht
heerschen, wanneer men niet bedacht, dat al die
vredelievendheid één stilzwijgende voorwaarde
had en daarmee haar praktische Waarde grooten-
dcels verloor. Want 't is deze voorwaarde, die
in een "wereld van tegenstrijdige belangen wel
nooit vervuld zal worden. Zoolang ieder volk
van de stelling uitgaat, dat de wet van zijn eigen
belang de hoogste wet 13 en dat zijn speciaal
belang hem ten allen tijde het recht geeft, den
vrede te verbreken, zoolang dus de vredelievend
heid niet verder reikt dan met Je behartiging
zijner eigen belangen vereenigbaar is, zoolangl
zal al die vredelievendheid den vrede niet kun
nen brengen, maar zullen telkens opnieuw en
overal de conflicten ontstaan, die dien vrede
bedreigen en "hem alleen ongeschonden laten,
wanneer een "der partijen in het conflict zich te
zeer van zijn machteloosheid bewust is, om zijn
eigen "belang met de wapenen te verdedigen. Op
Iwelk oogeriblik men ook de wereldgebeurtenissen
overziet, telkens openbaart zich die waarheid
aan ons met schrijnende zekerheid.
De acute conflicten,, die op het oogenblik den
algemeenen vrede bedreigen "of dien ie laatste
dagen bereikt hebben zïjn de ruzie tusschen En
geland en Egypte en de botsing tusschen Japan
ners en Chineezen. En in beide beroepen de par
tijen, die, als de machtigste den vrede bedreigen,
en zich met anderer zaken bemoeien zich ter
bevestiging van haar goed recht, op haar éigen
nationaal belang.
Engeland heeft indertijd Egypte onafhanke
lijkheid teruggegeven. Dat was een daad van
Wijs en rechtvaardig beleid. 'Maar het heeft aan
die onafhankelijkheid voorwaarden verbonden, die
alle van de gedachte uitgaan, dat Jie onafhanke
lijkheid nooit bij machte mag zijn Engeland'is
belang te schaden, dat de onafhankelijkheid dan
slechts in 'zooverre verleend wordt als Erageland's
belang dat toestaat'. Nu hebben de Egypte na
ren een wet willen maken waarvan Engeland
verstoring der "binnenlandsche orde en gevaar
voor de vreemdelingen in Egypte vreesde. En
op grond van 't gevaar dat daardoor ook Enge-
lands belang liep, heeft de Engelsche xegeering
de intrekking van het wetsvoorstel geëischt .on
der de 'bedreiging van ooflog3Schepen en beslag
name opJe Egyptische douaue-inkomsten. Inge
volge deze bedregiing hebben de Egjyptenaren
ofschoon er aan vasthouder d, dat ingrijpen van
Engeland in hun binnenlandsche aangelegenhe
den met de Egyptische onafhankelijkheid en sou-
véreiniteit onvereenigbaar was, zich bij den Em-
gelschen eisch moeten neerleggen. Hun onmacht
heeft dus êen strijd voorkomen- Ein die strijd,
Iwas hij ontbrandt, zou alleen het gevolg geweest
zijn van "Engeland's meeriing, dat zijn eigen be
lang liet het recht gaf Egypte'? zelfbeschikkings
recht in te 'korten en In zuiver Egyptische aan
gelegenheden -zijn wil doot te drijven.
Het is eenzelfde gedachte die de Japansehe
troepen inaar Ohina 'heeft gebracht en "daarmee de
botsing tusschen Chineesche- en Japansehe troe
pen heeft uitgelokt, die wellicht tot een ernstig
conflict kan leiden. Japan heeft ongetwijfeld
het recht eerbiediging van 'de belangen zijner
onderdanen in Ohina té vragen en het leven van
Japanners zoo noodig 'te beschermen. Maar het
mag daarom toch in vollen vredestijd geen troe
pen maar China sturen. Voelen de Japanners zich
in China niet veilig dan moeten ze er niet naar
toe komen. En 'lijden ze schade, Jan kan de
Japansehe regeering voor hen optreden. Maar het
zenden van een 'groote troepenmacht naar het
terrein van den strijd tusschen Noordelijken en
Zuidelijken ,was bij de geprikkelde stemming,
die hij de Chineezen tegen vreemdelingen be-
staatt niet anders dan het opzettelijk uitlokben
van een "botsing. 'Japan heeft er belang bij,
dat iSsjang-tso-lin niet van het tooneel verdwijnt
en Je nationalisten alle macht in handen krijgen.
E.n Je nationalistische successen deden Jat resul
taat van den strijd vermoeden. Daarom ook in
de eerste plaats heeft Japan zijn troepen ge
stuurd. Die troepen zijn door de botsing tusschen
Chineesche en Japansehe soldaten in een benarde
positie .geraakt. Is het dat wellicht ook, wat,
Japan verlangde? Nu heeft het een reden om
een aanzienlijk leger naar China te zenden en
daar met zijn volle macht in te grijpen. Dat het
zich daarmee even goed den tegenstand der Noor
delijken als dien der nationalisten qo Jen hals
naait, kan het daarbij koud laten. Wanneer de
interventie eenmaal heeft plaats gehad zal Ja
pan zich wel een vastere positie in China weten
te verzekeren. Tenzij dan dat het wenkbrauw
fronsen van Amerika en Engeland het daarvan
terughoudt. Want deze staten hebben oök groote
belangen in China. En het is uitsluitend eigen
belang, dat het recht van ingrijpen waarborgt.
ui.
Onder het tegenwoordige luchtverkeer, zooals
dat door de K. L. M. wordt onderhouden, wordt
verstaan het vervoer van passagiers, vrachtgoede
ren en poststukken.
:Dit luchtverkeer, dat thans van zoo grooten
omvang is geworden, 1; ontstaan na den oorlog.
Begonn.en werd met de vele overbodige oorlogs
vliegtuigen, die al heel slecht voldeden, omdat ze
den passagier in een met-afgesloten ruimte moes
ten vervoeren, zoodat deze aan weer en wind oloot
stond. Met deze vliegtuigen werden dus de eerste
passagiers tocht en gemaakt.
Het zijn echter de groote Hollander, Fokker en
de zoo gunstige bekende Hollandsche K. L. M.
geweest, die den Hollandschen vliegdienst heb
ben groot gemaakt en naam hebben gegeven.
Zij zijn de eersten geweest, die den krachtige/1
stoot tot de ontwikkeling van het tegenwoordige
luchtverkeer hebben gegeven, en zich daarmee een
wereldreputatie hebben verworven.
<De K L. M. staat in het internationale lucht
verkeer dan ook oekend als de meest betrouwbare
en veilige Maatschappij.
Door de Holland-Indië-vluchten aangemoedigd
heeft de K. l. M. zelfs plannen in voorbereiding
genomen voor het organiseeren van tochten naar
Nederl. Oost-Indië.
iDe goede reputatie, door de K. L. M. verwor
ven, heeft zij te danken aan de goede vliegtuigen en
aan het uitstekend geschoolde personeel.
Alles wij t er op en dit mag met rechtmatige
trotsch worcien gezegd dat de N.ederlandsche
Luchtvaart een even eevolle plaats gaat innemen
als dit reeds eeuwen door de scheepvaart is ge
daan.
Welk een groote vlucht" dit luchtverkeer van
de K.L.M. heeft genomen, moge blijken uit de
volgende cijfers::
Werden in 1921 1664 passagiers vervoerd, dit
aantal steeg in 1927 tot 12816. Aan gewone post
stukken en pakketten werden in 1921 vervoerd
1548 kilogrammen, deze cijfers waren voor 1927:
18814 K.G. poststukken en 16384 K.G. pakketpos»
Vrachtgoederen in 1921 38.907 K.G. in 1927 was
dit gestegen tot het respectabele getal van 401.939
Kilogrammen.
Er werd een afstand afgelegd van 1.310.00c
Kilometer.
Wat het vrachtvervoer beteekent blijkt wel uit
het feit dat in 1927 130.000 K.G. versche bloemen
per vliegtuig van de K.L.M. werden verzonden naar
de buitenlandsche markten. Begrijpelijkerwijze is
dit oorzaak geworden, dat aan de bloemkweekerij
een groote uitbreiding kon worden gegeven, door
dat de bloemen als pas afgesneden op de markt
konden worden gebracht.
Het verzenden van goud, juweelen en effecten
geschiedt tegenwoordig in groote mate per vlieg
tuig, omdat de verzekerimgsmaajtschappijen bij dit
vervoer een lagere premie vaststellen dan wanneer
de verzending op andere wijze plaats vindt.
Door de verzekeringsmaatschappijen wordt dit
dan ook als het meest veilige vervoermiddel be
schouwd.
Dit zijn echter niet de eenige zaken die per
vliegtuig worden getransporteerd. Daaronder moet
ook worden begrepen: modeartikelen, vruchten en
dieren, zooals: vossen en kuikens, ja zelfs werd
een stier voor een tentoonstelling met een vlieg
machine vervoerd, omdat het beest van dit trans
port minder zou hebben te leiden dan per trein.
Begon de K. L. M. in 1920 met een proefdienst
op Londen, thans in 1928, is er driemaal per dag
verbinding met Londen, waarbij 45 passagiers kun
nen worden vervoerd. 15 per vliegtuig.
Is hierdoor voldoende aangetoond de geweldige
ontwikkeling van het luchtverkeer in ons land,
door de K. L. M in Duitschland blijft men
niet achter. Ook daar is men reeds ver gevorderd
met de verkeersvliegtuigen. Daar wordt deze tak
van vliegerij intens ter hand genomen, en dit kan
destemeer omdat daar aan militaire vliegdiensten
zoo goed als niets mag worden gedaan, gebonden
als dit land is door de andere mogendheden.
'De Engelsche en Fransche vliegtuigen kun
nen echter in geen enkel opzicht concurreeren
met de Duitsche vliegtuigen.
(Eenige vliegtuigen van de „Lufthansa" werden
ons dan op beeld vertoond.)'
Natuurlijk zal het een ieder duidelijk zijn, dat
daar, waar het vliegverkeer zich zoo heeft ontwik
keld, een „Luchthaven" moest worden aangelegd,
en men niet meer kon volstaan met de velden en
hangers, die voorheen in gebruik waren.
Deze havens vormen een complex op zichzelf.
Zoo vindt men er behalve de hangars, de werk
plaatsen, de administratiegebouwen en het douane
kantoor, ook een restaurant en een hotel.
Deze havens staan open voor het bezoekend
publiek, en dat men algemeen steeds meer belang
gaat stellen in het vliegwezen, toonen de cijfers,
die aangeven, dat den 2en Paaschdag j.l de K.L--
M.-luchthaven te Rotterdam „Waalhaven" werd be
zocht door 10.300 menschen, terwijl er 900 op
dien dag hebben gevolgen.
Is „Waalhaven" dan ook niet zoo uitgestrekt,
als de Luchthavens te Berlijn en Parijs, zij be
hoort toch tot een der best-ingerichte
Het aantal luchthavens is in Nederland ook niet
zoo groot als in Duitschland, waar men er 86 telt,
in de Vereenigde Staten 700800, en in Canada 41
Het aantal lijnen in Amerika is nog niet zoo
uitgebreid als in andere landen, hetgeen moet won
den toegeschreven aan het feit, dat men zich daar
hoofdzakelijk toelegt op het postvervoer en het
passagiersverkeer bijzaak is. Dit in tegenstelling
met 111 Nederland, waar het passagiersvervoei
hoofdzaak en de post bijzaak is.
Welk een geweldige besparing op den tijd wordt
verkregen, zegt de afstand New YorkSan Fran-
l'cisco, die in 11/2 dag wordt gevlogen.
Ook is in Amerika het nachtvliegen sterker ont
wikkeld dan in Europa. V
Een kaart toont ons dan het aantal luchtlijnen
in 1924 in Europa in vergelijking met thans, loen
slechts enkele, thans een warnet van lijnen, waar
onder Europa Is bedolven ligt.
In Europa bestaat echter nog maar één nacht
route en wel die van BerlijnKoningsbergen.
Werd zooeven gewezen op de tijdsbesparing ir
het postvervoer, deze spreekt nog sterker wan
neer wordt medegedeeld dat het vervoer van de
post van Parijs naar Buenos Aires per boot 21 da
gen vordert en per vliegmachine 71/2 dag. Wordt
ook aanstonds het laatste gedeelte per vliegtuig
afgelegd over zee en niet per boot, dan zal deze
tijd nog weer worden gereduceerd 'tot 4 dagen.
De luchtlijn die in de Congo wordt onderhouden
ten dienste van het postvervoer, geeft 14 dagen tijd
besparing.
Wanneer uit de cijfers blijkt dat door alle
luchtlijnen tezamen 70 k 80 millioen K.M. wordt
gevlogen, dan mag daaraan oogenblikkelijk wor-
xlen verbonden: „het is de ontwikkeling van het
vliegwezen, dat de mensehheid dit resultaat heeft
doen bereiken."
Een groot bewijs van de veiligheid, die door het
luchtverkeer wordt geboden, levert ons de statis
tiek, volgens welke op de 4.361.281 K.M. slechts
1 doodelijk ongeval plaats heeft.
Maar bij deze ontwikkeling, die in zoo snel
tempo wordt voortgezet, is het de taak van ieder
land zijn plaats in het luchtverkeer te behouden
niet alleen, maar tevens te trachten die plaats be
langrijker te maken in het internationale lucht
verkeer.
En daarbij moet het oog gericht worden op
de in Engeland aanhangige plannen, om een lucht
verbinding te verkrijgen vanuit dit land met Eng-
Indië, Australië, en Afrika.
Waar hierdoor voor een groot gedeelte Ned. O.
Indië moet worden gepasseerd, zal men in Indië
moeten trachten hiervan te profiteeren, en zelf het
vliegen van dit gedeelte in handen moeten houden.
Is men niet gereed, zoo zullen de Engelschen
ons voor zijn.
Ook in andere landen "houdt men zich bezig
met het uitbreiden en inrichten van luchtlijnen.
Zoo worden thans in Spanje pogingen aangewend
een luchtverbinding te krijgen met Z. Afrika.
Uit dit alles zal duidelijk geworden zijn, dat in
het internationale luchtverkeer de grootst moge
lijke samenwerking kan en moet worden betracht,
een samenwerking die tevens zal leiden tot een
meer en meer tot elkaar brengen "der volkeren
in het internationale leven.
Wordt dit bereikt, dan zullen de offers, door
de pioniers op het vlieggebied niet tevergeefs zijn
gebracht. Door hen, die zelfs hun leven hebben
gegeven aan het doel waarvoor zij streden en vielen,
waardoor niets ter wereld als de vliegtechniek
zoo'n geweldige vlucht heeft genomen.
DE „VOORAVOND" VAN 1 MEI.
De heer Boon (v.b.), lid van de Tiweede Ka
mer, heeft aan den minister van waterstaat de
volgende vragen gesteld:
le. Is het juist, dat in een contract, bestaande
tusschen de neutrale A.V.R.O. en de socialistische
VjA.R.A., welk contract tot stand kwam op
aandrang van den minister van waterstaat, die
gelastte de V.A.R.A., bij den zender te Hilversum
over te brengen, een bepaling is opgenomen,
waarbij aan Je V.A.R.A. werd toegestaan, be
halve jp Zaterdagen en Zondagen programma's
uit te zenden op een "aantal hoogtijdagen, als
daar o.a. zijn 1 Mei en de vooravond
2e. I3 het juist, dat de minister aan het woor'J'
„vooravond" niet 3e uitlegging heeft gegeven
van voorgedeelte van den avond van een „hoog
tijdag", maar van vorigen avond, en, zoo ja, waar
op is 'dan die interpretatie gebaseerd?
Se. Is 'de minister niet van ooMeel, dat het'
programma van 'de A.V.R.O. oa. bevattende het
Wilhelmus, een aantal Nederlandsche volkslie
deren en liederen uit Valerius' Gedenckklanck
00 dey geboortedag van de troonopvolgster meer
in overeenstemming Ware geweest met de ge
voelens van "het overgroots deel van het Nederl.
volk dan »5ên uitzending door een anN-monar
chistische partij
4e. Is 'de minister niet van oordeel, dat nu
de V.A.R.A. 'de onkieschheid heeft gehad dezen
avond voor zich op te eischen, daarbij steunende
op een al of niet juiste uitlegging van de be
staande overeenkomst het de plicht vaü een
minister der Kroon is te voorkomen, dat derge
lijke gebeurtenissen zich herhalen
5e. Zoo ja, is de minister dan bereid te bevor
deren, dat in de betreffende overeenkomst zoo
danige wijzigingen Worden gebracht, dat versöhil
van interpretatie op dit punt onmogelijk wordt?
De heer Krijger (c.h.) heeft tot denzelfden mi
nister de Volgende vragen gesteld
Is de minister bereid mede te deelen, of zoo
ja, in 'hoeverre Zijn Excellentie verantwoordelijk
is voor 'den inhoud en de totstandkoming van de
overeenkomst van '13 April 1927 tusschen Je
A.V.R.O. en 'de V A.R.A. ter zake van den radio-
omroep op 30 April jil.
Stemt de minister niet toe, dat de nationale
beteekenis van 30 April vordert, dat de raiio-
omroep op 'dien dag zoodanig behoort te zijn
geregeld, dat Jeze niet in strijd is mét de nati
onale gevoelens, Waaraan op dien dag, mede op
voorbeeld van 'de regeering, op verschillende wij
ze uiting wordt gegeven, en acht Zijn Excellentie
xhet gebeurde 'ffp 30 April j.l. hiermede aJ dan
niet in overeenstemming?
Heeft de tainister pogingen aangdwend om het
gebeurde op 30 April j.l. tijdig te voorkomen, zoo
neen, wat is dan daarvan de roden, zoo ja, waarin
hebben die pogingen dan bestaan en waarop zijn
zij afgestuit?
Op grond waarvan heeft de minister, bij ge
bleken verschil tusschen partijen, aan het woord
„vooravond" een beteekenis toegekend, die, naar
het schijnt, in strijd is met de in de radio-wereld
gangbare opvatting?
Is de minister bereid maatregelen te nemen
om herhaling Van het gebeurde op 30 April j.l.
te voorkomen?
HET INCIDENT IN DEN AHAGSCHEN
RAAI).
Dc heer Van Langen J3.d.) heeft in den Haag-
schen gemeenteraad 'de volgende verklaring af
gelegd:
„Ik heb het woord gevraagd, om aan den
raad en zijn voorzitter excuus aan te bieden voor
de onparlementaire uitdrukking, die ik mij in
de vorige raadszitting heb laten 'ontvallen. Ik
,wa3 geprikkeld door Je houding van den voorzit
ter, die zeiie mij „ie eer van een antwoord"
niet te willen aandoen, Joch ik erken, dat ik mijn
protest tegen deze m.i. laatdunkende wijze van
doen tegenover mij in parlementairen vorm "had
behooren in te kleeien. Voor dit feit, 'dat ik
het niet deed, bied ik mijn Verontschuldiging
aan." (Instemming).
De voorzitter, burgemeester Patijn, antwoord
de daarop„De raad zal deze verklaring van
den heer Van Langen ongetwijfeld met genoe
gen hebben aangehoord. Het is inderdaad in
het belang van de verstandhoudingen in Jen
raad, waar hier over 'talrijke zaken zoo verschil
lend wordt gedacht, dat dergelijke uitdrukkingen
niet Worden, gebezigd. Ik veronderstel, dat hier
mede de zaak afgeloopen i3."
Het incident werd hierna gesloten verklaard.
EINDELIJK GESNAPT.
In den zomer van 1925 had de rijksvelJwacht
te Amsterdam op last van de justitie 'n zekeren
De Vos aangehouden, 'n koopman, die in gijze
ling zou worden gesteld. De veldwachter liep
met hem naar het Hui3 van Bewaring, doch vlah
bij de poort nam de aangeehoudene de vlucht en
sprong in een open auto, welke door den zoon
ter plaatse was voorgereden. De vluchteling ruk
te het portier open, waarop de zoon, Joh. Je Vos,
met groote snelheid wegreed. De veldwachter
zette het op een'loopen en slaagde er in op He.
treeplank te springen. Hij werd er echter met
geweld afgeworpen. 'Het werd een heele iacht
door Amsterdam, waaraan politie te jaaar5 en
oj> de fiets deelnam. Men slaagde er evenwel niet
in de auto aan te houden. Het tweetal bleef spoor
loos verdwenen. Later werd bekend, dat ue va
der zich te Antwerpen ophield en wijselijk niet
naar Holland kwam.
Van den zoon Johan bleek, dat hij zich wel
eens hier te lande ophield. Op een keer hield men
hem aan, doch hij verklaarde met groote stellig
heid ,dat er een vergissing in het spel was. Hij
zeide namelijk Willem de Vos, een broeder van
Johan te zijn, en loonde vele papieren, die ten
name van Willem de Vos waren gesteld. Zelfs
had hij een rijbewijs in den zak, dat ten name van
Willem gesteld was.
Zaterdag echter legde 3e politie Van het bu
reau Warmoesstraat te Amsterdam hem een strik
en arresteerde hem te Rotterdam. Opnieuw hield
hij vol Willem te zijn. Ook de vrouw, met wie
hij woonde, verklaarde zulk3. Op de vraag wie
zij Was, zeide zij de vrouw van Johan te zijn,
doch bij IVOlem in huis te wonen. De politie
(wist echter heel goed, zegt „de Cri", dat zij
Johan's wettige vrouw was en dat de aangehou
dene Johan en niet Willem was, aangezien Wil
lem op dat oogenblik te Amsterdam was. De
arrestant, die nog zijn zes maanden moet uit
zitten ter zake het behulpzaam zij'n bij een
Ontvluchting van iemand, die krachtens ^en rech
terlijk vonnis van zijn vrijheid was beroofd, is
naar het bureau Warmoesstraat overgebracht.
EEN AFSCHUWELIJKE MISDAAD'.
Een bericht uit New York maakt melding
van een opzienbarende misdaad, te Eldorado, in
den Amexikaanschen staat Kansas, gepleegd. Een
jongen, boos. omdat hij geen vergunning had ge
kregen, om de" auto van zijn ouders te mogen ge
bruiken, heeft zijn vader en moeder en z'irn vijf
broeders en zusters doodgeschoten, de lijken ver
volgens met petroleum 'begoten en het huis in
brand gestoken. Bij zijn verhoor verklaarde hij,
dat hij met het geweer van zijn vader eerst zijn
6-jarigen jongsten broeder, 'dan zij'n 2 andere
broers, die 10 en 14 jaar oud waren, vervolgens
zijn zusters van '8 en 16 jaar en tenslotte zijn
41-jarige moeder doodgeschoten heeft.
Toen zijn vajfler naar huis terugkeerde, school
hij ook dezen dood, nam een bedrag van ongeveer
100 gulden Uit diens zak, goot vervólgens pe
troleum over de 7 lijken en stak het huis in brand
Zelf ging hij naar een naburige stad om een
bioscoopvoorstelling bij te wonen.