li ié Man mi!
Radio-Omroep
jgjtSTE LAN GEDIJEER. RADIO-CENTRALH
gCHU ITE M A K ER Jr. NoorJlsch ar wonde
EERSTE PROGRAMMA.
'Zondag 5 Augustus.
[j oO V.PR.O Lezing over wetenschap. Hilv.
g'30 V.PR.O. Och tend iernst Y.G. A'dam.
Q02.30 A.V.B O. Lunchmuziek Hilversum
30 A.V.B.Ó Aansluiting Sterkamp" Ommen.
qO8.00 A.V.B O. Vooravondconoert.
QOA.V.B.O. Tijdsein sport en persberichten,
[5 Kur haus - aansluiting A.V.B.O.
Hierna dansmuziek en cabaret uit Motala (Zjw.)
Maandag 6 Augustus-
202.'20 Lunchmuziek.
'205.20 Loze]I's bioscoopmuziek Dav. Jr.
206.00 Dansmuziek
007.45 Vooravondconoert Hilversum
Kurhausaansluiting.
Dingdag 7 Augustus.
^202.20 Lunchmuziek.
1.205.20 Concert uit Kalundborg.
007.45 Vooravondconoert Hilversum
8.15 TooneelavondRe huizen van den weduw
naar". Hilvinersum
Hierna tot 12.00 dansmuziek.
TWEEDE PROGRAMMA.
Huizen.
Zondag 5 Augustus.
8.309.30 Morgenwijding. NJCR.V.
11.0012.30 Kerkdienst. KJRO.
12.301.30 Lunchmuziek. K.RO.
1.302.00 Boekbespreking. KRO.
2.304.00 Artisconcert. K.[R:0.
4.005.00 Ziekenlof. KjRO.
5.20 Kerkdienst Groningen. 'N.G.'R- V.
57.45—8.15 Lezing. KRO.
8.15 Avondconcert. KR.0
Maandag 6 Augustus-
12.301.45 Orgelconcert N.CR V.
4.00—5.00 Zieken uurtje. NJCR.V.
7.308.00 Declamatie. N.CB.V.
8.00 Uitzendavond. N.C.BV.
Dinsdag 7 Augustus.
12.301.30 Lunchmuziek. KR, O.
0.007.00 Gramofoouplaten. KJR O.
7.308.00 „de Katholieke vrouw" Lezing.
8.00 Concertavond.
RADIO-CENTRALE HART KUIJT.
OUDiKAJRSPlEIL A 117
EERSTE PROGRAMMA.
Zondag 5 Augustus.
10.00 Lezing over „De twaadde der wetenschap
voor de Wereldbeschouwing" Ver. „De Da
geraad". V.A.RJA.
10.30 V.PR.O Uitzending.
I.002.30 Lunchmuziek A.VjR.O.
2.30 Aansluiting van het z.g. R terkamp te O.
6.00—8.00 V oor a vond- con oe-rt
8.00 Pers- en sportberichten.
8.15 Aansluiting „Kurhaus".
Daarna dansmuziek.
Maandag 6 Augustus.
II.20 Daventry.
12.302.— Lnnèhmuziek.
4.20 Concert Daventry.
6.007.45 Diner-concert.
8.15 Volksconcert „Kurhaus".
Dinsdag 7 Augustus.
11.20 Daventry.
12.30—2.— Lunchmuziek.
3.20 Coucei-t Kalundborg.
6.007.45 Vooravond-concert.
8.15 Badiotooneel ,,De Huizen van den WeduW-
i naar" van Bernard Shaiw-
I 10.30 Dansmuziek.
TWEEDE PROGRAMMA.
Huizen.
Zondag 5 Augustus.
8.309.30 Morgenwijding. NJCR.V.
11.0012.30 Kerkdienst. KjRO.
I 12.30—1.30 Lunchmuziek. KR O.
1.302.00 Boekbespreking. KjRO.
i 2.304-00 Artisconoert. KRO.
4.00—5.00 Ziekenlof. KRO.
j 5.20 Kerkdienst Groningen. N.C.RV.
57.45—8.15 Lezing. KRO.
1 8.15 Avondconcert. KR.O
Maandag 6 'Augustus-
12.301.45 Orgelconcert N.C.R V.
4.005.00 Ziekenuurtje. NJC R.V.
i 7.308.00 Declamatie. NjC E.V.
8.00 Uitzendavond. N.CRV.
Dinsdag 7 Augustus.
12.301.30 Lunchmuziek. KRO.
6.007.00 Gramofoouplaten. KRO.
7.308.00 „de Katholieke vrouw" Lezing.
8.00 Concertavond.
Zijn gedachten hielden hem zoo bezig, dat hij',
agemerkt, een hee leind buiten Doreveld was
rekomen. Hij moest naar huis. Wel had hij er
ven aan gedacht "het tochtje waarvoor hij was
.itgenoodigid, er aan te geven', doch, tegenover
ajia kennissen vond hij dat niet aardig. En, daar-
mbo ven, den heelen volgenden dag thuis; zitten,
Moeder alleen, dat lachte hem niet boe. Lize
zeker ook wel bij haar plan blijven uit ie
•aan .Daar hij om op tijd bij zijn kennissen in
te zijn, vroeg van huis zou moeten jgaan, zou
„j vroeg uit de voeren moeten. Hij wilde 'dus
iiet verder wandelen. Juist toen hij op het punt
tönd terug te keeren, hoorde hij- zijn naam noe-
n. „Rudolf, zoo werd er geroepen, „Wandel
mee terug naar Doreveld?" 'tWas: de stem'
,-an Burger. Zeker had R.udolf niet verwacht,
10c hgewenscht den ouden huisvriend op den laten
vond nog te zullen ontmoeten. Er zat echter
iet anders op, dan dat hij met hem terug ging.
Iet gesprek tusschen de twee vlotte niet best.
laar, de oude Burger bleek' het er op gezet te
lebbén, nu hij Rudolf alleen ontmoette, een®
net hem te praten en na een enkele opmerking
>ver het weer en de late wandeling, vroeg Bur
ger kortweg. „Zeg eens, Rudolf, hou jij van
jize?" De vraag was kort en duidelijk, E.udolf
teek Burrger onderzoekend aan. Wat wou die
ude Burger eigenlijk? En wat had hij er mee
e maken, of hij, Rudolf van Lize hield? Rudolfs!
ntwoord bleef nog uit
„Kijk," zoo ging Burger voort, „ik begjrijp, dat
het misschien niet nooiig vindt mij1 te vertel
en of je van Lize houdt. Maar, jongen, ik ben
moeder, jou en Herman al zoo lang en ik stel
jullie allen zooveel belang, dat je gerust kunt
lannemen, dat het niet uit nieuwsgierigheid is,
lat ik mijn vraag gedaan heb. Je weet, dat Her
man en Lize verloofd zijin, wel is'Waar nog niet
mbliek, maar dat is voor jou en hen t zelfde,,
"k heb me al lang verwonderd over de wijze,
ivaarop jij met Lize omgaat- Ik vind het verkeerd,
ludolf, dat je vergeet, dat Lize de aanstaanafe
vrou iwvan Herman "is. Heb je jejwlel eens afge
vraagd, of het wel eerlijk is' fegenSver Herman
Zwijgend hoorde Rudolf zijn metgezel aan. Het
ïinderde hem, dat Burger dezelfde hwffi'tie aan
roerde, Waarover z'ijn moeder reeds' diezelfden
vond gesproken had'. Zij had er in elk geval
i-eht op, te spreken, zooals ze gedaan had'. Bur*
er bemoeide zich naar Rudolf's meening met
ïts dat hem niet aanging, al wtas hij dan nog
ondèrdmaal de huisvriend. Er kwam een prik-
:e lin hem om den oude 'dit eetns ronduit te zeg
en. „Burger," zoo sprak hij. ,,Ik denk niet dat
mand u opgeiragen heeft een Wiakend oog te
aten gaan over mij en Lize, maar al was dat
oo, dan zou ik je zeggen, dat ik wat mij betreft
oor dat toezicht beiank."
Al sprekende wionid Rudolf zich op en verge-
ende het autwloord op de door Burger gesteldie
uaag te geven, vervolgde hij:
„Als ik eens van Lize hield en zij hield van
nij' Burger, zou het dan in elk geval niet het
x-itc zijn dat we er voor uit ktwiameri en als
Lize van' mij hield, zon toch niemand kunnen
verlangen, dat ze op Herman bleef wachten
Ruist, Rudolf, je hebt gelijk. Als Lize niet
an Herman houdt, moet ze niet op hem wachten.
Maar, toen 'Herman vertrok hield ze toch waar
schijnlijk wel van hem. Er zou dus in haar gevoe
lens voor Herman iets verouderd moeten zijn
nu vraag ik me af, als' dat waar is, hoe komt
dan? Het komt mij voor Rudolf, dat jij op
die vraag het antwoord Wel kunt geven. Jij hebt
heusch genoeg, meer dan genoeg gedaan om Li-
ze's genegenheid te winnen en Wat jij dan mis
schien gewonnen hebt, heeft Herman verloren.
Denk daar maar eens over na. Dit wil ik je nog
zeggen, jongen, als het zoover giekomen is, lat
Lize meer om jou geeft dan om Herman, wie>edt
dan beiden zoo eerlijk open kaart te spelen. En
mocht de genegenheid alleen van jou kant komen,
laat dan 'Lize met rust, ga desnoods Dorevel:
uit. Nu, wie zijn er. De volgende' Week kom ik
Wel eens "bij je moeder."
Eenigszins gebelgd over de woorden, maar
des niettemin 'toch min of meer onder den ïnlruk
er van, 'kwam Rudolf thuis. Den volgenden mor
gen was 'hij al vroeg op. Met eenigen tegjenzin
begaf hij 'zich naar U. Daar aangekomen, werd
hij met blijdschap door zijn vrienden meegenomen.
Tevergeefe trachtte Rudolf m de apgewebthevi
der anderen te deelen. Zijn gpiachtien 'war©n thuis,
in Doreveld hij Lize, wier gezelschap hij miste.
Hij dacht er aan hoe prettig het geweest zon zijn
als zij ook van de partij geweest was- En dan
■wieer dacht hij aan zijn gesprek met moeder ten
aan de Woorden van Burger. Open kaart spelen
Hield hij Werkelijk van Lize? Wlaarom speet het pen is ziekelijke philantropie. Het voorbeeld van
hem zoo, Idat ze niet meegegaan was. Waarom gezond altruïsme is de zorg der moe ers voo -
verlangde hij Inaar het eind van het zeiltochtje. j jeugdige kinderen, eene zorg, die wy bijna an ae
Waar zou Lize zijn? Zou ze van avond al terug geheele dierenwereld
zijn als hij terug kwam?
'tWas met een gevoel van verlichting, dat
RRudolf 's avonds afscheid nam van zijn vrien
den ,die het er over eens Wanen, dat Rudolf „iets
(W.ordt vervolgd).
had/
WAARUIT BESTAAT 'N GOED KARAKTER?
(D ior Mr. J. M. van Stipriaan Lufecius.)
Een goed karakter bestaat uit de volgende ei
genschappen:
Plichtbesef. Plichtbesef is het besef, dat men
duen en laten moet wat een ander behoeft' of,
waar ondergeschiktheid is, een ander wil. Het is
de spil, waarom een goed karakter draait. Het is
de bron, waaruit een goed karakter ontstond, op
bruisend in dat karakter. Het is de toepassing varf
het grx>te gebod: doe wat ge doen moet, wat er
ook van komt. Het geeft de voorkeur aan het
eigen gebod, maar voegt zich, waar dit niet kan,
geheel naar het gebod van anderen. Het doet zelfs
daar, waar in dienst van anderen gehandeld wordt,
de ondergeschiktheid vrijwillig betrachten. Voorzoo
ver men" ondergeschikt is, is gehoorzaamheid de
plicht, Nverigens is welwillendheid de plicht. In
zekeren zin zijn wij allen ondergeschikten, onder
geschikten van den wetgever. Waar wij niet allen
onzen plicht naar eigen inzien kunnen doen, moe
ten wij een gemeenschappelijken regel volgen. Het
onderscheid tusschen den man met plichtbesef en
den man zonder plichtbesef is, dat de eerste zich
vrijwillig aan de wet onderwerpt en de tweede
Uit vrees voor straf. Voor velen is het een zegen te
hebben moeten luisteren naar het vreemde bevel.
Het lêerl hun, dat er nog iets hooger is dan de
rechten van den mensch": de plicht van den
mensch. Ook jegens het nageslacht hebben wij
plichten. Wie gezond is en genoeg inkomsten heeft,
moet trouwen; wie niet gezond is of niet genoeg
inkomsten heeft, moet niet trouwen. Men moeit
niet te j ong en niet te oud trouwen en' de< man
moet enkele jaren ouder zijn dan de vrouw. Zon
der liefde moet men niet trouwen. Men moet
trouwen met iemand, met wie men niet nauw
verwant is en die op denzelfden trap van bescha
ving staat. Wanneer er een of meer kinderen zijn,
moet men niet scheiden. De kinderen hebben bei
de ouders noodig. De ouders moeten leven voor
hun kinderen. Plicht vóór allesl 7
Welwillendheid.
Er zijn twee soorten van menschen op de we
reld: egoïsten en altruïsten. Egoïsten zijn men
schen, die leven voor hun eigen belang; altruïsten
zijn menschen, die leven voor het belang van an
deren, hebben tot beginseL: welwillendheid. Van
nature zijn alle menschen egoïst, opvoeding of
zelfopvoeding maakt altruïst. Welwillendheid of
altruïsme sluit geenszins de zorg voor het eigen
belang uit, maar de egoïst zorgt daarvoor zooveel
mogelijk en de altruïst zorgt daarvoor zooveel
noodig. Men moet zorgen voor zijn eigen onder
houd. Om voor anderen te kunnen zorgen moet
men beginnen met voor zich zelf te zorgen- Dat
voor zich zeiven te zorgen zorgt de altruïst in
direct voor anderen. Doch wat men voor zich zei
ven niet behoeft te doen moet men voor anderen
doen. Er is niets, dat zich zelf zoo beloont' als
welwillendheid. Wie gelukkig wli zijn, moet trach
ten anderen gelukkig te maken. ,,Hij heeft gelijk
hij wil, die niet en wil als wel" heeft vader; Cats
tens- gezegd en het oude rijmpje luidt: „och waren
alle menschen wijs en wilden daarbij wel, ideez aard
■waar een paradijs, nu is zij vaak een hel.'HEen hu>-
welijk is of een hemel of een bel en alleen dat .hu
welijk is gelukkig, waarvan beide echtgenooten
•welwillend zijn. Slechts tusschen welwillende men
schen kan vriendschap bestaan. Welwillendheid is
in de theorie zoo gemakkelijk mogelijk en in de
praktijk zoo moeilijk mogelijk. Er zijn weinig za
ken zoo moeilijk als weldoen. Binnen de grenzen
onzer krachten en buiten de grenzen onzer behoef
ten te voorzien in de 'behoeften van anderen, is ge
makkelijker gezegd dan gedaan. De moeilijkheid zit
hierin, dat men de behoeften van anderen niet
kent. Maar waar de wil is is de weg en 1de moei
lijkheden zijn er om overwonnen te worden. Hoe
grooter de strijd des te schooner de overwinning.
Bismarck heeft eens gezegd, dat het te doen is om
een gezond egoïsme, maar het is te doen om een
gezond altruïsme. Het is ziekelijk altruïsme, indien
men voorziet in de behoeften van anderen, waar
in dezen zeiven kunnen voorzien. Men ontneemt
hun dan het kostbare begrip van het „help u
zelf." Iedereen moet zich bij de vervulling zijner
behoeften zooveel mogelijk zelf helpen. Maar waar
hij dat niet kan, moeten anderen hem helpen. Dait
is de ware liefdadigheid. Niet-hulpbehoevenden hel-
bijna ongelooflijk op hoe veleerlei wijzen men dat
voorbeeld kan navolgen. De armste man weet niet
hoe rijk hij is en de hulpbehoevendste mensch weet
niet, hoe hij soms nog iemand kan helpen. Wie met
de lantaarn der vriendelijkheid naar 'menschen zoekt
.die behoeften hebben, welke niet zij, maar hij ver
vullen kan, staat verbaasd over zijne vondst. Men
moet niet alleen tegenover menschen, maar ook
tegenover dieren welwillend zijn. De ikheid van
.een dier is precies dezelfde als de ikheid van een
'mensch, het verschil bestaat alleen in de woning
dier ikheid. De dieren mogen niet kunnen spre
ken en minder goed kunnen denken, zij zijn even
vatbaar voor lijden als en nog meer vatbaar voor
angst dan de menschen. Behalve het op de minst
pijnlijke wijze slachten tot voeding en het dooden
tot verdediging is elk verzuim; van welwillendheid
tegenover dieren eene zeer groote karakterfout.
Tomaten met gehakt.
half
Wetenswaardigheden
WEET GIJ???
<la,t Rusland het langste kanaal ter we
reld heeft, dat bij Leningrad begint en vanidaar
naar de Óhineesche grens loop|t? en
dat volgeiiB het bodem-instituut der Ver-
eenigde Staten van Amerika de totale kracht
'welke aan waterstroomen ontleend kan worden
ongeveer 451 millioen paardenkrachten bedraagt?
dat hiervan in 1920 23 millioen en in
1926 33 millioen nuttig werden aangetoond? en
dat in weinige tientallen jaren in Nei-
OoSt-Indie onbewoonde streken, grooter dan Ne
derland veranderd werdien in bloeiende streken?
dat de bewapening der verschillende laai
den toch altijd nog het bedrag van 6.000.000.0000
gulden overschrijden en
dat de gemiddelde eieropbrengst pier hen
plus minus 140 stuks bedraagt? en
dat men per kip voor voer, grond en stal
ling ongeveer 9 gulden noodig heeft, terwijl de
opbrengst van de eieren gemiddeld, op 12 guldjen
geschat wordt? en
dat de pluimveebeirijven van 1000 hoen
ders'lie meest rendabele zijn? en
dat ongezonde gedachten een geestelijke
ontsteking kunnen veroorzaken, maar dat onreine
gedachten, olie is op een vuur dat, onze best)»
krachten verteereu?
11 tomaten half pond rundergehakt -
pond varkensgehakt, wat overgebleven jus.
Wasch de tomaten. Snijd het bovenste kopje er
af en hol ze voorzichtig met een klein lepeltje uit.
Maak het gehakt op de gewone wijze aan, dus imet
wat peper, zout en nootmuskaat, en laat heit' in'de
pan onder flink roeren gaar worden, ongeveer 5
minuten. Vul de tomaten nu met het gehaklt zoo,
dat een klein kopje van het gehakt er boven uiti-
steekt. Druk het uitgeholde gedeelte en de kop
jes door een zeef en roer deze purée door de rest
jjus. Plaats de tomaten, allen stevig naast elkaar,
in een vuurvast schoteltje. Giet de jus erover
heen. Leg op iedere tomaat een klein klontje bo
ter en plaats het schoteltje nog eenigen tijd in
den oven (ongeveer 20 minuten). Presenteer het
warm.
Omelette met kaas. 1
4 eieren 4 lepels water pepe rzout -r1
theelepeltje maggi-aroma 50 gr. kaas (bv. res
ten); 2 lepels boter. Klop de eieren los' met
het water en de kruiden. Snijd de kaas in dobbel
steentjes o frasp ze fijn. Laat de boter in de pan
lichtbruin worden. Roer de kaas door de eieren
en giet de massa in de koekepan. Laat de omen
lette zeer langzaam- gaar en lichtbruin bakken,
liefst met een deksel op de koekepan. Is de on
derkant bruin en het bovenste gedeeLte vast ge
worden, yvouw ze dan dubbel of in drieën en dien
de om-lette op op een verwarmde schotel. .1
Aardappelsla.
Ongeveer 1 K.G. koude gekookte aardappelen
(liefst nieuwe); 1 eetlepel gehakte peterselie
3 sjalotten 1 theelepel mosterd 1 hardge
kookt ei peper en zout 2 lepels olie —f
3 lepels azijn.
Snijd de koude aardappelen, die liefst niet te
gaar moeten zijn, in plakjes. Maak een mengsel van
het fijngewreven hardgekookte ei, de fijngesnipper
de ui, de peterselie, olie, azijn, peper en zout.
Roer dit sausje voorzichtig door de aardappelen
heen en laat het slaatje eenige uren staan, voor
dat (l(et gebruikt wordt.
HET BESTE
WAT ONZE DICHTERS BRACHTEN
VACANTIE.
Gelukkig hij, wien 't is gegeven
Nia dag en week en maand en jaar 1
Van naestcn arbeid, moeizaam streven
Te zeggen: Vrijheid is weer daar.
Wie vliegt in de vacantieweken
Niet uit, zij het soms voor korten tijd, J
Door wien wordt dan niet uitgekeken
Naar 't oord, waar "t meest men zich verblijdt?
Helaas, zelfs in vacantiedagen
Komt menigeen nog niet tot rust.
Vacanti-e wordt: een eindeloos jagen.
In 't rusten zelf heeft men geen lust.
En is, na enk'le drukke weken
De tijd van werken dan weer daar,
En is vacantietijd verstreken,
-En zit men vast weer voor een jaar,
Wel, dan moet menigeen bekennen
Dat rusttijd toch heel moeizaam was.
Dat 't was één jachten, jagen, rennen,
Tot slot een leegte in zijn kas.
Willen we aan de koffietafel een uitbreiding
geven, dan gaat dit zeer gemakkelijk door. de brood
maaltijd met een koud of warm gerecht aan te
yullen. Eenige zeer geschikte zijn de hieronder
genoemde
Naar ziel eii lichaam beide,
Gezond, en frisch en sterk,
Dat wordt meen niet van zeiven,
Dat 'is de vrucht van 't 'werk.
Hij, die zijn krachten oefent,
Naar lichaam en naar geest,
Maakt zich voor achteruitgang
In 't leven niet bevreesd-
H. Wi- T. Tijdëman.,
DE BESTE SOLDAAT.
Zeker Engelsch generaal hield bij een inspectie
over ;een regiment cavalerie plotseling stil voor
een flink gebouwden kerel en vroeg hem- kortaf:
Welk is het beste paard van het regiment?
Nummer veertig, generaal.
Waarom'?
Het Loopt, 'draaft en galoppeert buitenger
woon goed; springt goed. Het is niet ondeugend,
houdt zijn kop flink op en is nog jong. .1
- En wie is de beste soldaat van het regiment?
Tom Mhuis, generaal.
Waarom?
Omdat hij een eerlijke vent is, gehoorzaam
en zindelijk, goed voor zijne uitrusting en paard
zorgt en zijne plicht doet.
En wie berijdt het beste paard?
Tom- Mhuis, generaal.
En wie is Tom Mhuis? j
Dat ben ik, generaal.
De generaal schaterde het uit, kon zijn pret niet
bedwinget(rijen gaf den man een shilling, die deze
zonder een spier van z'n gelaat te vertrekken, aan
nam.
EVEN LACHEN.
Wat zou je doen, als je wist, dat jel maar
één dag meer te leven hadt?
Veel geld leenen.
Emma: Ik haat dien vervelenden Maunts.
Ik wou dat>ie altijd ongelukkig was.
Marie: Trouw dan met hem.
,'"n
Marie, is: mijn bad klaar?
Ja, mevrouw, op het warme water na.
Hoe staat het met het warme water?
Dat is nog koud, mevrouw.