li ié Man mi! Radio-Omroep jgjtSTE LAN GEDIJEER. RADIO-CENTRALH gCHU ITE M A K ER Jr. NoorJlsch ar wonde EERSTE PROGRAMMA. 'Zondag 5 Augustus. [j oO V.PR.O Lezing over wetenschap. Hilv. g'30 V.PR.O. Och tend iernst Y.G. A'dam. Q02.30 A.V.B O. Lunchmuziek Hilversum 30 A.V.B.Ó Aansluiting Sterkamp" Ommen. qO8.00 A.V.B O. Vooravondconoert. QOA.V.B.O. Tijdsein sport en persberichten, [5 Kur haus - aansluiting A.V.B.O. Hierna dansmuziek en cabaret uit Motala (Zjw.) Maandag 6 Augustus- 202.'20 Lunchmuziek. '205.20 Loze]I's bioscoopmuziek Dav. Jr. 206.00 Dansmuziek 007.45 Vooravondconoert Hilversum Kurhausaansluiting. Dingdag 7 Augustus. ^202.20 Lunchmuziek. 1.205.20 Concert uit Kalundborg. 007.45 Vooravondconoert Hilversum 8.15 TooneelavondRe huizen van den weduw naar". Hilvinersum Hierna tot 12.00 dansmuziek. TWEEDE PROGRAMMA. Huizen. Zondag 5 Augustus. 8.309.30 Morgenwijding. NJCR.V. 11.0012.30 Kerkdienst. KJRO. 12.301.30 Lunchmuziek. K.RO. 1.302.00 Boekbespreking. KRO. 2.304.00 Artisconcert. K.[R:0. 4.005.00 Ziekenlof. KjRO. 5.20 Kerkdienst Groningen. 'N.G.'R- V. 57.45—8.15 Lezing. KRO. 8.15 Avondconcert. KR.0 Maandag 6 Augustus- 12.301.45 Orgelconcert N.CR V. 4.00—5.00 Zieken uurtje. NJCR.V. 7.308.00 Declamatie. N.CB.V. 8.00 Uitzendavond. N.C.BV. Dinsdag 7 Augustus. 12.301.30 Lunchmuziek. KR, O. 0.007.00 Gramofoouplaten. KJR O. 7.308.00 „de Katholieke vrouw" Lezing. 8.00 Concertavond. RADIO-CENTRALE HART KUIJT. OUDiKAJRSPlEIL A 117 EERSTE PROGRAMMA. Zondag 5 Augustus. 10.00 Lezing over „De twaadde der wetenschap voor de Wereldbeschouwing" Ver. „De Da geraad". V.A.RJA. 10.30 V.PR.O Uitzending. I.002.30 Lunchmuziek A.VjR.O. 2.30 Aansluiting van het z.g. R terkamp te O. 6.00—8.00 V oor a vond- con oe-rt 8.00 Pers- en sportberichten. 8.15 Aansluiting „Kurhaus". Daarna dansmuziek. Maandag 6 Augustus. II.20 Daventry. 12.302.— Lnnèhmuziek. 4.20 Concert Daventry. 6.007.45 Diner-concert. 8.15 Volksconcert „Kurhaus". Dinsdag 7 Augustus. 11.20 Daventry. 12.30—2.— Lunchmuziek. 3.20 Coucei-t Kalundborg. 6.007.45 Vooravond-concert. 8.15 Badiotooneel ,,De Huizen van den WeduW- i naar" van Bernard Shaiw- I 10.30 Dansmuziek. TWEEDE PROGRAMMA. Huizen. Zondag 5 Augustus. 8.309.30 Morgenwijding. NJCR.V. 11.0012.30 Kerkdienst. KjRO. I 12.30—1.30 Lunchmuziek. KR O. 1.302.00 Boekbespreking. KjRO. i 2.304-00 Artisconoert. KRO. 4.00—5.00 Ziekenlof. KRO. j 5.20 Kerkdienst Groningen. N.C.RV. 57.45—8.15 Lezing. KRO. 1 8.15 Avondconcert. KR.O Maandag 6 'Augustus- 12.301.45 Orgelconcert N.C.R V. 4.005.00 Ziekenuurtje. NJC R.V. i 7.308.00 Declamatie. NjC E.V. 8.00 Uitzendavond. N.CRV. Dinsdag 7 Augustus. 12.301.30 Lunchmuziek. KRO. 6.007.00 Gramofoouplaten. KRO. 7.308.00 „de Katholieke vrouw" Lezing. 8.00 Concertavond. Zijn gedachten hielden hem zoo bezig, dat hij', agemerkt, een hee leind buiten Doreveld was rekomen. Hij moest naar huis. Wel had hij er ven aan gedacht "het tochtje waarvoor hij was .itgenoodigid, er aan te geven', doch, tegenover ajia kennissen vond hij dat niet aardig. En, daar- mbo ven, den heelen volgenden dag thuis; zitten, Moeder alleen, dat lachte hem niet boe. Lize zeker ook wel bij haar plan blijven uit ie •aan .Daar hij om op tijd bij zijn kennissen in te zijn, vroeg van huis zou moeten jgaan, zou „j vroeg uit de voeren moeten. Hij wilde 'dus iiet verder wandelen. Juist toen hij op het punt tönd terug te keeren, hoorde hij- zijn naam noe- n. „Rudolf, zoo werd er geroepen, „Wandel mee terug naar Doreveld?" 'tWas: de stem' ,-an Burger. Zeker had R.udolf niet verwacht, 10c hgewenscht den ouden huisvriend op den laten vond nog te zullen ontmoeten. Er zat echter iet anders op, dan dat hij met hem terug ging. Iet gesprek tusschen de twee vlotte niet best. laar, de oude Burger bleek' het er op gezet te lebbén, nu hij Rudolf alleen ontmoette, een® net hem te praten en na een enkele opmerking >ver het weer en de late wandeling, vroeg Bur ger kortweg. „Zeg eens, Rudolf, hou jij van jize?" De vraag was kort en duidelijk, E.udolf teek Burrger onderzoekend aan. Wat wou die ude Burger eigenlijk? En wat had hij er mee e maken, of hij, Rudolf van Lize hield? Rudolfs! ntwoord bleef nog uit „Kijk," zoo ging Burger voort, „ik begjrijp, dat het misschien niet nooiig vindt mij1 te vertel en of je van Lize houdt. Maar, jongen, ik ben moeder, jou en Herman al zoo lang en ik stel jullie allen zooveel belang, dat je gerust kunt lannemen, dat het niet uit nieuwsgierigheid is, lat ik mijn vraag gedaan heb. Je weet, dat Her man en Lize verloofd zijin, wel is'Waar nog niet mbliek, maar dat is voor jou en hen t zelfde,, "k heb me al lang verwonderd over de wijze, ivaarop jij met Lize omgaat- Ik vind het verkeerd, ludolf, dat je vergeet, dat Lize de aanstaanafe vrou iwvan Herman "is. Heb je jejwlel eens afge vraagd, of het wel eerlijk is' fegenSver Herman Zwijgend hoorde Rudolf zijn metgezel aan. Het ïinderde hem, dat Burger dezelfde hwffi'tie aan roerde, Waarover z'ijn moeder reeds' diezelfden vond gesproken had'. Zij had er in elk geval i-eht op, te spreken, zooals ze gedaan had'. Bur* er bemoeide zich naar Rudolf's meening met ïts dat hem niet aanging, al wtas hij dan nog ondèrdmaal de huisvriend. Er kwam een prik- :e lin hem om den oude 'dit eetns ronduit te zeg en. „Burger," zoo sprak hij. ,,Ik denk niet dat mand u opgeiragen heeft een Wiakend oog te aten gaan over mij en Lize, maar al was dat oo, dan zou ik je zeggen, dat ik wat mij betreft oor dat toezicht beiank." Al sprekende wionid Rudolf zich op en verge- ende het autwloord op de door Burger gesteldie uaag te geven, vervolgde hij: „Als ik eens van Lize hield en zij hield van nij' Burger, zou het dan in elk geval niet het x-itc zijn dat we er voor uit ktwiameri en als Lize van' mij hield, zon toch niemand kunnen verlangen, dat ze op Herman bleef wachten Ruist, Rudolf, je hebt gelijk. Als Lize niet an Herman houdt, moet ze niet op hem wachten. Maar, toen 'Herman vertrok hield ze toch waar schijnlijk wel van hem. Er zou dus in haar gevoe lens voor Herman iets verouderd moeten zijn nu vraag ik me af, als' dat waar is, hoe komt dan? Het komt mij voor Rudolf, dat jij op die vraag het antwoord Wel kunt geven. Jij hebt heusch genoeg, meer dan genoeg gedaan om Li- ze's genegenheid te winnen en Wat jij dan mis schien gewonnen hebt, heeft Herman verloren. Denk daar maar eens over na. Dit wil ik je nog zeggen, jongen, als het zoover giekomen is, lat Lize meer om jou geeft dan om Herman, wie>edt dan beiden zoo eerlijk open kaart te spelen. En mocht de genegenheid alleen van jou kant komen, laat dan 'Lize met rust, ga desnoods Dorevel: uit. Nu, wie zijn er. De volgende' Week kom ik Wel eens "bij je moeder." Eenigszins gebelgd over de woorden, maar des niettemin 'toch min of meer onder den ïnlruk er van, 'kwam Rudolf thuis. Den volgenden mor gen was 'hij al vroeg op. Met eenigen tegjenzin begaf hij 'zich naar U. Daar aangekomen, werd hij met blijdschap door zijn vrienden meegenomen. Tevergeefe trachtte Rudolf m de apgewebthevi der anderen te deelen. Zijn gpiachtien 'war©n thuis, in Doreveld hij Lize, wier gezelschap hij miste. Hij dacht er aan hoe prettig het geweest zon zijn als zij ook van de partij geweest was- En dan ■wieer dacht hij aan zijn gesprek met moeder ten aan de Woorden van Burger. Open kaart spelen Hield hij Werkelijk van Lize? Wlaarom speet het pen is ziekelijke philantropie. Het voorbeeld van hem zoo, Idat ze niet meegegaan was. Waarom gezond altruïsme is de zorg der moe ers voo - verlangde hij Inaar het eind van het zeiltochtje. j jeugdige kinderen, eene zorg, die wy bijna an ae Waar zou Lize zijn? Zou ze van avond al terug geheele dierenwereld zijn als hij terug kwam? 'tWas met een gevoel van verlichting, dat RRudolf 's avonds afscheid nam van zijn vrien den ,die het er over eens Wanen, dat Rudolf „iets (W.ordt vervolgd). had/ WAARUIT BESTAAT 'N GOED KARAKTER? (D ior Mr. J. M. van Stipriaan Lufecius.) Een goed karakter bestaat uit de volgende ei genschappen: Plichtbesef. Plichtbesef is het besef, dat men duen en laten moet wat een ander behoeft' of, waar ondergeschiktheid is, een ander wil. Het is de spil, waarom een goed karakter draait. Het is de bron, waaruit een goed karakter ontstond, op bruisend in dat karakter. Het is de toepassing varf het grx>te gebod: doe wat ge doen moet, wat er ook van komt. Het geeft de voorkeur aan het eigen gebod, maar voegt zich, waar dit niet kan, geheel naar het gebod van anderen. Het doet zelfs daar, waar in dienst van anderen gehandeld wordt, de ondergeschiktheid vrijwillig betrachten. Voorzoo ver men" ondergeschikt is, is gehoorzaamheid de plicht, Nverigens is welwillendheid de plicht. In zekeren zin zijn wij allen ondergeschikten, onder geschikten van den wetgever. Waar wij niet allen onzen plicht naar eigen inzien kunnen doen, moe ten wij een gemeenschappelijken regel volgen. Het onderscheid tusschen den man met plichtbesef en den man zonder plichtbesef is, dat de eerste zich vrijwillig aan de wet onderwerpt en de tweede Uit vrees voor straf. Voor velen is het een zegen te hebben moeten luisteren naar het vreemde bevel. Het lêerl hun, dat er nog iets hooger is dan de rechten van den mensch": de plicht van den mensch. Ook jegens het nageslacht hebben wij plichten. Wie gezond is en genoeg inkomsten heeft, moet trouwen; wie niet gezond is of niet genoeg inkomsten heeft, moet niet trouwen. Men moeit niet te j ong en niet te oud trouwen en' de< man moet enkele jaren ouder zijn dan de vrouw. Zon der liefde moet men niet trouwen. Men moet trouwen met iemand, met wie men niet nauw verwant is en die op denzelfden trap van bescha ving staat. Wanneer er een of meer kinderen zijn, moet men niet scheiden. De kinderen hebben bei de ouders noodig. De ouders moeten leven voor hun kinderen. Plicht vóór allesl 7 Welwillendheid. Er zijn twee soorten van menschen op de we reld: egoïsten en altruïsten. Egoïsten zijn men schen, die leven voor hun eigen belang; altruïsten zijn menschen, die leven voor het belang van an deren, hebben tot beginseL: welwillendheid. Van nature zijn alle menschen egoïst, opvoeding of zelfopvoeding maakt altruïst. Welwillendheid of altruïsme sluit geenszins de zorg voor het eigen belang uit, maar de egoïst zorgt daarvoor zooveel mogelijk en de altruïst zorgt daarvoor zooveel noodig. Men moet zorgen voor zijn eigen onder houd. Om voor anderen te kunnen zorgen moet men beginnen met voor zich zelf te zorgen- Dat voor zich zeiven te zorgen zorgt de altruïst in direct voor anderen. Doch wat men voor zich zei ven niet behoeft te doen moet men voor anderen doen. Er is niets, dat zich zelf zoo beloont' als welwillendheid. Wie gelukkig wli zijn, moet trach ten anderen gelukkig te maken. ,,Hij heeft gelijk hij wil, die niet en wil als wel" heeft vader; Cats tens- gezegd en het oude rijmpje luidt: „och waren alle menschen wijs en wilden daarbij wel, ideez aard ■waar een paradijs, nu is zij vaak een hel.'HEen hu>- welijk is of een hemel of een bel en alleen dat .hu welijk is gelukkig, waarvan beide echtgenooten •welwillend zijn. Slechts tusschen welwillende men schen kan vriendschap bestaan. Welwillendheid is in de theorie zoo gemakkelijk mogelijk en in de praktijk zoo moeilijk mogelijk. Er zijn weinig za ken zoo moeilijk als weldoen. Binnen de grenzen onzer krachten en buiten de grenzen onzer behoef ten te voorzien in de 'behoeften van anderen, is ge makkelijker gezegd dan gedaan. De moeilijkheid zit hierin, dat men de behoeften van anderen niet kent. Maar waar de wil is is de weg en 1de moei lijkheden zijn er om overwonnen te worden. Hoe grooter de strijd des te schooner de overwinning. Bismarck heeft eens gezegd, dat het te doen is om een gezond egoïsme, maar het is te doen om een gezond altruïsme. Het is ziekelijk altruïsme, indien men voorziet in de behoeften van anderen, waar in dezen zeiven kunnen voorzien. Men ontneemt hun dan het kostbare begrip van het „help u zelf." Iedereen moet zich bij de vervulling zijner behoeften zooveel mogelijk zelf helpen. Maar waar hij dat niet kan, moeten anderen hem helpen. Dait is de ware liefdadigheid. Niet-hulpbehoevenden hel- bijna ongelooflijk op hoe veleerlei wijzen men dat voorbeeld kan navolgen. De armste man weet niet hoe rijk hij is en de hulpbehoevendste mensch weet niet, hoe hij soms nog iemand kan helpen. Wie met de lantaarn der vriendelijkheid naar 'menschen zoekt .die behoeften hebben, welke niet zij, maar hij ver vullen kan, staat verbaasd over zijne vondst. Men moet niet alleen tegenover menschen, maar ook tegenover dieren welwillend zijn. De ikheid van .een dier is precies dezelfde als de ikheid van een 'mensch, het verschil bestaat alleen in de woning dier ikheid. De dieren mogen niet kunnen spre ken en minder goed kunnen denken, zij zijn even vatbaar voor lijden als en nog meer vatbaar voor angst dan de menschen. Behalve het op de minst pijnlijke wijze slachten tot voeding en het dooden tot verdediging is elk verzuim; van welwillendheid tegenover dieren eene zeer groote karakterfout. Tomaten met gehakt. half Wetenswaardigheden WEET GIJ??? <la,t Rusland het langste kanaal ter we reld heeft, dat bij Leningrad begint en vanidaar naar de Óhineesche grens loop|t? en dat volgeiiB het bodem-instituut der Ver- eenigde Staten van Amerika de totale kracht 'welke aan waterstroomen ontleend kan worden ongeveer 451 millioen paardenkrachten bedraagt? dat hiervan in 1920 23 millioen en in 1926 33 millioen nuttig werden aangetoond? en dat in weinige tientallen jaren in Nei- OoSt-Indie onbewoonde streken, grooter dan Ne derland veranderd werdien in bloeiende streken? dat de bewapening der verschillende laai den toch altijd nog het bedrag van 6.000.000.0000 gulden overschrijden en dat de gemiddelde eieropbrengst pier hen plus minus 140 stuks bedraagt? en dat men per kip voor voer, grond en stal ling ongeveer 9 gulden noodig heeft, terwijl de opbrengst van de eieren gemiddeld, op 12 guldjen geschat wordt? en dat de pluimveebeirijven van 1000 hoen ders'lie meest rendabele zijn? en dat ongezonde gedachten een geestelijke ontsteking kunnen veroorzaken, maar dat onreine gedachten, olie is op een vuur dat, onze best)» krachten verteereu? 11 tomaten half pond rundergehakt - pond varkensgehakt, wat overgebleven jus. Wasch de tomaten. Snijd het bovenste kopje er af en hol ze voorzichtig met een klein lepeltje uit. Maak het gehakt op de gewone wijze aan, dus imet wat peper, zout en nootmuskaat, en laat heit' in'de pan onder flink roeren gaar worden, ongeveer 5 minuten. Vul de tomaten nu met het gehaklt zoo, dat een klein kopje van het gehakt er boven uiti- steekt. Druk het uitgeholde gedeelte en de kop jes door een zeef en roer deze purée door de rest jjus. Plaats de tomaten, allen stevig naast elkaar, in een vuurvast schoteltje. Giet de jus erover heen. Leg op iedere tomaat een klein klontje bo ter en plaats het schoteltje nog eenigen tijd in den oven (ongeveer 20 minuten). Presenteer het warm. Omelette met kaas. 1 4 eieren 4 lepels water pepe rzout -r1 theelepeltje maggi-aroma 50 gr. kaas (bv. res ten); 2 lepels boter. Klop de eieren los' met het water en de kruiden. Snijd de kaas in dobbel steentjes o frasp ze fijn. Laat de boter in de pan lichtbruin worden. Roer de kaas door de eieren en giet de massa in de koekepan. Laat de omen lette zeer langzaam- gaar en lichtbruin bakken, liefst met een deksel op de koekepan. Is de on derkant bruin en het bovenste gedeeLte vast ge worden, yvouw ze dan dubbel of in drieën en dien de om-lette op op een verwarmde schotel. .1 Aardappelsla. Ongeveer 1 K.G. koude gekookte aardappelen (liefst nieuwe); 1 eetlepel gehakte peterselie 3 sjalotten 1 theelepel mosterd 1 hardge kookt ei peper en zout 2 lepels olie —f 3 lepels azijn. Snijd de koude aardappelen, die liefst niet te gaar moeten zijn, in plakjes. Maak een mengsel van het fijngewreven hardgekookte ei, de fijngesnipper de ui, de peterselie, olie, azijn, peper en zout. Roer dit sausje voorzichtig door de aardappelen heen en laat het slaatje eenige uren staan, voor dat (l(et gebruikt wordt. HET BESTE WAT ONZE DICHTERS BRACHTEN VACANTIE. Gelukkig hij, wien 't is gegeven Nia dag en week en maand en jaar 1 Van naestcn arbeid, moeizaam streven Te zeggen: Vrijheid is weer daar. Wie vliegt in de vacantieweken Niet uit, zij het soms voor korten tijd, J Door wien wordt dan niet uitgekeken Naar 't oord, waar "t meest men zich verblijdt? Helaas, zelfs in vacantiedagen Komt menigeen nog niet tot rust. Vacanti-e wordt: een eindeloos jagen. In 't rusten zelf heeft men geen lust. En is, na enk'le drukke weken De tijd van werken dan weer daar, En is vacantietijd verstreken, -En zit men vast weer voor een jaar, Wel, dan moet menigeen bekennen Dat rusttijd toch heel moeizaam was. Dat 't was één jachten, jagen, rennen, Tot slot een leegte in zijn kas. Willen we aan de koffietafel een uitbreiding geven, dan gaat dit zeer gemakkelijk door. de brood maaltijd met een koud of warm gerecht aan te yullen. Eenige zeer geschikte zijn de hieronder genoemde Naar ziel eii lichaam beide, Gezond, en frisch en sterk, Dat wordt meen niet van zeiven, Dat 'is de vrucht van 't 'werk. Hij, die zijn krachten oefent, Naar lichaam en naar geest, Maakt zich voor achteruitgang In 't leven niet bevreesd- H. Wi- T. Tijdëman., DE BESTE SOLDAAT. Zeker Engelsch generaal hield bij een inspectie over ;een regiment cavalerie plotseling stil voor een flink gebouwden kerel en vroeg hem- kortaf: Welk is het beste paard van het regiment? Nummer veertig, generaal. Waarom'? Het Loopt, 'draaft en galoppeert buitenger woon goed; springt goed. Het is niet ondeugend, houdt zijn kop flink op en is nog jong. .1 - En wie is de beste soldaat van het regiment? Tom Mhuis, generaal. Waarom? Omdat hij een eerlijke vent is, gehoorzaam en zindelijk, goed voor zijne uitrusting en paard zorgt en zijne plicht doet. En wie berijdt het beste paard? Tom- Mhuis, generaal. En wie is Tom Mhuis? j Dat ben ik, generaal. De generaal schaterde het uit, kon zijn pret niet bedwinget(rijen gaf den man een shilling, die deze zonder een spier van z'n gelaat te vertrekken, aan nam. EVEN LACHEN. Wat zou je doen, als je wist, dat jel maar één dag meer te leven hadt? Veel geld leenen. Emma: Ik haat dien vervelenden Maunts. Ik wou dat>ie altijd ongelukkig was. Marie: Trouw dan met hem. ,'"n Marie, is: mijn bad klaar? Ja, mevrouw, op het warme water na. Hoe staat het met het warme water? Dat is nog koud, mevrouw.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1928 | | pagina 5