ONZE GROENTEVEILIHGEN
F U ROL
OVERZICHTEN EN PRIJSNOTEERINGEK
Nieuwstijdingen
EEN ERNSTIG VLIEGONGELUK.
Vier dooiden en verscheidene gewonden.
Tijdens het te Heerlen gehouden vliegfeest is
een tweepersoons tweedekker, het Duitsehe baby
vliegtuig D 572, vermoedelijk door een defect aan
den motor, op een tribune neergekomen, waardoor
vier personen werden gedood en tal van toeschou
wers gekwetst. Eenige hiervan zijn naar het St.
Joseph Ziekenhuis te Heerlen overgebracht
twee van hen verkeeren in levensgevaar. De^vlie
ger zelf werd licht gewond en is gearresteerd
Het „N. v. d. Dmeldt het volgende over
de ramp:
Het vliegterrein, waarop die vliegdag gehouden
werd ,is een heiland, niet bijster groot, doch
vlak aan den Schelsberg bij Heerlerheide. Het
word tbegrensd door een spoordijk van ie par
ticuliere lijn der Oranje-Nassaumijnen, den Rijks
weg van HeerlenHoensbroek, den Provincialen
weg van Heerlen naar 'Rumpen en den verbin
dingsweg naar Hessenberg. Het is omgeven door
een heuvelachtig terrein.
De dag was georganiseerd door enkele personen
uit Heerlen, waaronder de heer Meulenberg, die
in Duitschland een a viateursbrevet behaald heeft.
Een 1200 tot 1500 memsehen bevonden zich op
het veld, terwijl eenige duizenden een gratis staan
plaats gezocht hadden op het omringende heuvel
achtige terrein, vanwaar men een goed geziohb
op het vliegveld had. Aan de eene zijde bevindlt
zich op het vliegveld eien heuvel, die het comité
tot tribune ingericht had en waarop zich een
paar honderd personen, gezeten op stoeltjes, bevon
den. Er werd met drie kleine vliegtuigen gevlo
gen. Een groot vliegtuig, waarmede passagiers-
vuehten gehouden zouden worden, had pech gekre
gen en was ergens buiten Heerlen gedaald. Nadat
een der vliegtuigen boven de kom van Heerlen
allerlei evoluties had uitgevoerd, begonnen le
demonstraties op het vliegveld en werden door een
viegtuig loopings etc. boven het terrein gemaakt
Tegen 5 uur was de Duitsehe Dietrich D 572
met Siemens motor D.P. H A. no 121, toebeh0o-
rende aan de fabriek K. Giebel-er, uit Bonn, en
bestuurd door den vToegeren oorlogsvlieger Ges
per, eveneens uit Bonn, opgestegen. Kort daarop
was de machine weer gelaaid,, omdat door een
deefet het vliegtuig geen voldoende hoogite kon
krijgen. De machine had, zooals de eigenaar Gie
beler later mededeelde, een velte bougie. Dé mo
tor werd nagezien; de bougie afgebrand en na
proefdraaien startte tegen half zes de D 572
weder, terwijl een acrobaat zich gereed maakte,
om, wanneer de machine was neergekomen, mee
op te stijgen om onder aan het toestel toeren te
verrichten. Doch zoo ver zou het niet komen! In
overtrokken stand, zooals de eerste luitenant-vlie
ger Koen uit Soesterberg, die op het terrein aan
wezig was als officieel adviseur, mededeelde, be
woog de machine zich door de lucht. Het starten
zielff had de luitenant niet gezien omdat hij zijn
aandaeht gaf aan den juist voor de D. 572 opge
stegen Pelikaan, doch in de lucht bemerkte luite
nant Koen, dat er iets aan de D. 572 haperde.
De piloot kon geen voldoende hoogte krijgen.
Vlak boven het geboomte aan het einde van het
terrein trok hij de machine nog eenigszïns op
om op 4 0|a 50 M. hoogte een wilde bocht te
maken. Men meende dat de piloot ging terugkee-
ren. Dit was ook het geval doch, naar de luitenant
vérklaarde, en zooals de eigenaar van het vlieg
tuig later bevestigde, moet de bestuurder zijn
ezinning verloren hebben.
Achter het publiek om zocht hij het vliegter
rein weer op. Op zeer geringe hoogte en in plaats
van elders te dalen, streek hij over het achter
de tribune gelegen veld om te trachten dwars
over deze tribune op het vliegveld neer te komen.
Het publiek elders op het terrein had aanvanke
lijk niets gemerkt, doch zij die op de tribune
waren, bespeurden het gevaar dat achter hen op
doemde. Juist werd beneden de tribune itfgeroe-
pen, dat zij, die nog een passagiersvlucht mede
widen maken, naar voren en naar beneden moes
ten komen. i
Daarom waren reeds eenige personen opgestaan.
„Bukken, bukken!" werd er plotseling geroepen.
Op dat oogenblik raakten de vleugels van het
vliegtuig het publiek. De machine kwam hier
door nog een meter dichter op de heuvel-tribune
schuurde met den romp nog even over 3en grond
om dan aan den rand van aen heuvel naar bene de n
te storten en over den kop te slaan.
Angstg eschrequ w.
Een doodscne stilte en vlak daarop een' angstig
geschreeuw deed zich hooren. Op den rand boven
den heuvel lag een bloedende massa, terwijl on
der aan den voet van den heuvel qenige personen,
die aan den passagiersvlucht mede wilaen doen'
en daarvoor naar beneden waren gekomen, roer
loos neerlagen.
Vreeselijke verwarring.
Op de tribune zelve zaten en lagen tusschen
een gewirwar van tafeltjes, omgevallen stoeltjes
en gebroken glaswerk gesticuleerende, schreeu
wende en kermende menschen. Minstens 20 wa
ren er gewond en velen geheel in de war. Een
vijftien meter verder van de plaats van het ge
beurde stonden de waarnemende burgemeester van
Heerlen, de heer Schreuier, leden van het comité
en enkele Duitschers. Deze laatsten snelden naar
de machine, draaiden haar om over den kop en
trokken den vlieger 'Gesper uit den stuurstoel.
Hij was korten tijd bewusteloos, doch bleek on
beduidende wouden te hebben opgeloopen.
Van alle kanten kwam het publiek toeloopen.
De talrijke politie en marechaussees te paard wis
ten op bezadigde en tactvolle wijze het veld we
der vrij te maken. Toen kon het andere vliegtuig,
dat zich nog in de lucht bevond, dalen. De 'Heer-
lensche afdeeling van het Nederlandsche Roode
Kruis en een ziekenauto waren op het véld aanwe
zig. De manschappen snelden toe om oiider lei-,
ding van hun commandant, Dr. Wiiidershoven,
de eerste hulp tie verleenien, terwijl de evenééns
aanwezige doctoren Dr. Hustinx en Dr. Vogler
ook hulp verleenden. vreeselijk ongeluk gebeurd. Een monteur van «en
Mevrouw Schobben, geb. Gemmeke, uit Heef- garage te TJmuiden zo ueen bochtje met een auto
len, die-juist drie weken geleien In het huwelijk
was getreden, was door den propeller geraakt.
Het lichaam was nagenoeg in tweeën gesneden.
Ontzettende tafereelen.
Zij leefde nog even en een geestelijke, die toe
vallig op het térrein aanwezig was, bediende haar.
Toen stierf zij. Haar man stond als razend van
smart naast 'haar. Een wéinig verder lag het lijk ontzetting, dat de remmen weigerden. Hij reel op
van den '23-jarigen J. de Beye uit Schinnen, den de groep wachtenden in en de auto botste tegen
eenigen zoon van zijn ouders. Hij was met zijn de spoorboomen, waardoor hij tot stilstand kwam.
neef en een kameraad, die gewond werd, opgestaan De uitwerking iwas verschrikkelijk: de auto had
om naar beneden te gaan en aan Je passagiers- 1 juist alle kinderen geraakt. Twee, nd. een doch-
vlueht deel te nemen. De derrde doodle was ook terfje van. dein heer v. Lokeren, vroeger inspecteur
een jongeman, Ide mijnwerker Nic. Mees, wonende van politie te Bloemendaal, en het dochtertje van
naar Haarlem matken. Toen hij ;de Wrastelaan te
Santpoort afreed, zag hij, dat de spoorboomen
van den overweg naast het station Santpoort
gesloten waren. Voor de bopmen wachtten een
aantal kindieren, eenige volwassenen en een aantal
wielrijders. De chauffeur reed met flinke vaart
en wilde daarom remimen. doch bemerkte tot zijn
Pr. Heniriklaan te Brunssum. Met gebro
ken schedel werd hij naar het ziekenhuis overge
bracht. Mevrouw Van der BergJanssens uit
Maastricht, die met haax zesjarig zoontje de de
monstraties bijwoonde - „Werd gewond. Het kinl
stond erbarmelijk naast zijn moeder te schreien
en werd door den koster van Heerlerheide mede
genomen ,om later bij zijn (moeder in het hospitaal
gebracht te Iworden.
Ook zwaar gewond werd voorts overgebracht
een man, Voor wiens leven men vreest, doch dien
men nog hiet heeft kunnen identificeeren. De
slager Leo Kusters uit Hoens broek had een ern
stige buikwonde era werd eveneens naar hét zie
kenhuis vervoerd. S. Hertzidahl, uit Heerlen,
kreeg lichte inwendige kneuzingen en een been-
Wond. De heer Otermans werd aanvankelijk naar
zijn woning in Heerlerheide vervoerd, waar drie
den heer J. M. uit Haarlem, werden zeer ernstig
gewond, terwijl vier andere kinderen lichte ver
wondingen opliepen. Dr. de Groot uit Santpoort
era leden van de Eerste Hulp bij Ongelukken wa
ren spoedig ter plaatse. Ook de ouders van het
meise van L. waren direct aanwezig. Zij hebben
het kind hog in leven gezien, doch onmidaelijk
daarna overleed het.
Dr. de Groot verbond de slachtoffers, die een
nabijgelegen woning 'waren binnengedragen, waar-
n"a het dochtertje van den heer M. per ziekenauto
naar Haarlem werd vervoerd.
Het lijk van het meisje Van L. werd naar het
ziekenhuis in Haarlem overgebracht. De auto
Ver A door de politie in beslag genomen.
Tengevolge van iiit noodlottige ongeluk heersch
te in het dorpje groote verslagenheid zegt de
Cirt."
ribben en leen been gebroken bleken te zijn. Ook
hij werd later in het ziekenhuis opgenomen. Zoo- j Rllif@tf
as boven, vermeld kregen in totaal ongeveer 20 FNjnp.„. cTnoiicrii Ac „CDCI:,,
Opersonen verwondingen, welke echter van licit TORMSCHADE IN DE VEREEN,
ten aard Waren. Deze konden zich, na verbonden ,f A lew.
te zijn, haar huis begeven. I v De hl"e^,lf' waaronder het Oostelijk deel der
De officier Van Justitie werd terstond gewaar- 1 Vereenigde Staten ^durende eemgen tijd heeft ge
schuwd.
Nader meldt 'men uit Heerlen
Het aantal slachtoffers als gevolg van het
ernstig vliegongeval is tot 4 gestegen. Vannacht
is n.l. teen der zwaar gewonden, w'iens identiteit
nog niet kon worden vastgesteld, in het St. Jozef-
ziekenhuis bezweken. Over het algemeen makten
de o verige gewonden het redelijk wel. Alleen te
toestand van mevr. V. 1. Berg baart nog de
grootste zorg. De piloot 'Gesier uit Bonn Is na
het verhoor door den Officier van Justitie in'
arrest gehouden.
Doorzitten
Stuklnopen
tzucht, is, naar de „Un. Press" meldt, door gewei-
j di-ge stortregens en electrische stormen gevolgd, die
den geheelen nacht over een uitgestrekt gebied
1 van Midden- en Oost-Florida tot aan de Golf
van St. Laurens hebben gewoed.. Naar schatting
zijn er veertig dooden te betreuren, terwijl de
schade op meer dan drie millioen dollar wordt ge
schat, voornamelijk' door den typhoon in Florida
veroorzaakt.
Voorts zijn in den staat Georgia uitgestrekte
- landerijen overstroomd. Aan de kust van den At-
lantischen Oceaan heerscht een dichte mist, die
de scheepverbinding tusschen New York',. Boston
en Montreal onderbroken en verschillende kleine
ongevallen veroorzaakt heeft.
NA DE OLYMPIADE
VERTREKKENDE GASTEN.
Het „Hbld." schrijft:
Van de kleine internationale vloot, welke ter ge
legenheid van de Olympische Spelen in de Amster-
damsche haven verblijf heeft gehouden, is Zondag
avond het Duitsehe toeristenschip Orinoco" ver
trokken, welk voorbeeld gistermorgen te 4 uur
gevolgd is door het andere Duitsehe toeristenschip
,,Ubena." Het Italiaansche stoomschip „Solunto"
dat de zonen en dochteren uit het land van1 (Mus
solini geherbergd heeft, zal heden naar Italië ter
ruglceeren.
Het hotelschip Oranje Nassau" dat geruimen
tijd het stille Oosterdok verlevendigd heeft, ver
trekt in den nacht van 15 op 16 dezer.
Zondagavond zijn de Tsjechische deelnemers aan
de spelen, alsmede een groot aantal Duitschers,
vooral Saksers, vertrokken. Gisteravond pakten de
Italianen den trein naar het Zuiden, terwijl de
Franschen dit heden zullen doen.
De „President Roosevelt" is vertrokken en daan-
mede (de Amerikaansche deelntemers met hun een
en twintig eerste, zeventien tweede en zestien
derde prijzen.
Wij zullen de jongens en meisjes in hun ruige
blauwe zeemanstruien met U.S.A. over de borst,
niet meer door de Kalverstraat zien slenteren.
En de Slotensche jeugd treurt cum het heengaan
van haar en hun vrienden: Jozef, Frank en John.
Om half twaalf waren hardloopers, boksers, ko-
gelstooters, roeiers, hoogspringers, enz. enz. vrij
wel allen aan boord. Alle dekken wemelden van
de athleten, mannelijke en vrouwelijke, die er keer
'op keer voor zorgden, dat op het „Hallo, Hallo,
Cérémonie p-rotocolaire Olympique" de duizenden
in het Stadion zich van hun zitplaatsen verhieven
on. de „stars en stripes" de lucht in te zien gaan
èn toe te juichen, zoodat zelfs wie het te voren
gehoord had, nu het Amerikaansche volkslied wel
droom en kan.
ZICH TE VER IN ZEE GEWAAGD
HET ONGELUK TE EGMOND IN ZEE.
Zaterdagmorgen waren eenige kinderen uit het
koloniebuis „Het Zeehuis" aan het baden, toen'
plotseling de geleidster bemerkte, dat twee kin
deren door de zee werden meegesleurd. Zij kon
nog juist de kinderen vastgrijpen, doch was niet
iri staat hen op het strand te brengen, evenmin als
een inmiddels te hulp gekomen badmeester. Zij
moesten tenslotte de kinderen loslaten. Reeds was
een vlet op de plaats des onheils aangekomen en
het mocht den schipper der reddingsboot J. v. d.
met behulp van den veldwachter W. t. Br. ge-
-lukken een d er kinderen te grijpen en op het istrand
te brengen. Hoewel het andere kind nog gezien j
werd het schoot onder de boot door mocht
het helaas niet gelukken dit te grijpen. Hoewel
men tot drie uur bezig was met het geredde jon
getje, mocht het niet gelukken de levensgeesten op
te wekken. Te vier uur is het tweede kind aanges
poeld, niet ver van de plaats, waar beiden te
water waren geraakt. Het eene kind was afkont-
stig uit Hilligersberg* ,het andere uit Delft. Beiden
waren ondergebracht in het vacantiekoloniehuis
Zeehuis" van de Christelijke Vereeniging.
EEN AUTO RIJEIT IN EEN GROEP;
KINDjEREN.
Zondagmiddag om half vijf is te Santpoort éera
Vmoc Allen die Sukkelen
met Verstopping of moeilijken, tragen
en onregelmatigen Stoelglang zijn
Mijnhardt'ft Laxeertabletten
onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn.
„Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 et.
NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN
GOEDKOOPE TREIN
MET REGENVERZEKERING.
De Nederlandsche Spoorwegen zullen weder een
goedkoopen trein laten loopen (met regenverzeke
ring, de vorige maal reeds uitvoerig door ons be
schreven) 2e en 3e klasse, van Helder, Anna Pau-
lowna, Schagen, Noordscharwoude, Heerhugowaard
Alkmaar, Heiloo, Castricum, Uitgeest, Krommenie
Assendelft, Wormerveer Koog-Zaandijk, Zaandam
naar Oosterbeek Hoog, Arnhem en Nijmegen en te
rug op Woensdag 22 Augustus 1928.
Prijzen voor heen en terug: van de stations Hel
der tot en met Heerhugowaard 2e kl. f 5.25, 3e
klas f3.75. Van de stations Alkmaar tot en met
Castricum 2e klas f4.10 3de klas f2.90;; van de
stations Uitgeest tot' en met Zaandam 2e kl. f3.65
3e klas f 2.60.
De verkoop der plaatskaprten, tot een beperkt
aantal, vangt aan Woensdag 15 en wordt gesloten
Dinsdag 21 Augustus 1928, ten 15 uur of vroeger,
indien het vastgestelde aantal zal zijn' uitgegeven.
Zij worden verkocht door bovengenoemde stations
en zijn op geen andere dan de genoemde treinen,
geldig.
Vertrek van Helder 5.57. Schagen 6.26. Nioordr
scharwoude 6.39. Heerhugowaard 6.49. Alkmaar
7.06. Aank. Oosterbeek Hoog 10.14, Arnhem- 10.22
Nijmegen 10.49.
Vertrek Nijmogen 19.19. Arnhem 19.46. Ooster
beek Hoog 19.54. Aankomst Alkmaar 22.38. Heer
hugowaard 22.52. Noordscharwoude 23.01. Scha
gen 23.13. Helder 23.39.
Deelnemers kunnen zich bij het nemen van een
plaatskaart tegen regen verzekeren.
De verzekering komt hierop neer, dat de geno
men plaatskaarten ten volle worden terugbetaald
als te Oosterbeek, Arnhem en of Nijmegen op 22
Aug. 1928 tusschen 11 uur voormiddags en 5
uur namiddags (17 uur)-' een regenval is geconsta
teerd van 3 milimeter of meer.
I.ANGEDIJKER GROENTEMARKT.
13 Augustus.
Aanvoer 65000 kilogram Aardappelen. Schotsche
muizen f4.105.70. Schoolmeesters f4.5.10. Ei
genheimers f3.404 90. Blauwe f4.905.10. Duken
f4.60—4.70. Ideaal f3.10. Drielingen 4.304.40.
Kleine f 1.301.40. 2260 bos wortelen 4.504.60.
23000 stuks bloemkool ie soort f 11.9017.70, idem
2e soort f3.10—3.40. 52000 kilogram roode kool
f 7.609.20. 20000 kilogram gele kool f5.80.820.
25000 kilogram witte kool f 10—11.90. 800 kilogram
Zeeuwsche nep f 23.40. Drielingen f 4.80—4.90
Uien f3. 2500 kilogram gele nep f 16.40—22. Drie
lingen f6.40—7. Uien f6.406.70. 600 kilogram sla
boonen f 18—19.50. 350 kilogram' bieten f 5.
14 Augustus.
Aanvoer 35000 kilogram aardappelen. Schotsche
muizen f 4.20—4.80. Schoolmeesters f5. Eigenhei
mers f3.104.40. Duken f3.904.50. Drielingen
f3.70—4.80. Kleine fi.301.40. 2230 bos wortelen
f3.103.90. 11000 stuks bloemkool ie soort f14.40
—22.60, idem 2e soort f 2.603,10-. 122000 kilogram
roode kool f 5.80—9. 47000 kilogram gele kool
f4.407.20. 32000 kciiogram witte kool f9.60—.
12.20. 245 kilogram- zilvernep f 1921,10, drielingen
f4.705.40. Uien f2.10. 2200 kilogram- gele nep
f 17.60—18.30. Drielingen f7.307.70. Uien f5.10
—6.70. 665 kilogram slaboonen ff 16.50ai.ip. 94
kilogram snijboonen f 19.50—24.50. 1075 kilogram
bieten f55.70. 5000 kilogram tomaten A f24,
B f,21.90, G f21, CC f4.90. 16 meloenen 44—51 ct.
Door den heer Oly van Sint Pancras werd een
meloen aangevoerd met het respectabele gewicht
van, 18 pond. Deze bracht den prijs van f i: op,
NQORDERMARKTBOND. 13 Aug.
Aanvoer 56800 kilogram Aardappelen. Schotsche
muizen f4.40—5.70. Duken f4 504.60. Eigenhei
mers f4. Blauwe eigenheimers 14—4.20. Drielingen
f3.80—4.30. 125 kiLogrami spercieboonen f921
8 kilogram snijboonen f 10. 15300 kilogram zilver
uien. Zilveruien fi--i.io. Drielingen f5.105)70.
Zilvernep f 17.40—19.30. 5700 klogram uien; Uien
f4.905.60. Drielingen f7.307.60. Gele nep f 18
18.90. 13200 kilogram' roode kool f6.7.20. 8200
kilogram witte kool f 10.40—12.60. 3800 kilogram
gele kool f 5.90— 7.60. 640 bos wortelen f 4.20. 20800
stuks bloemkool ie soort f 1016.10, idem 2e sn.
fi.702.60.
NQORDERMARKTBOND. 14 Aug.
Aanvoer 56000 kilogram- Aardappelen. Schotsche
muizen f 4.506.10. Duken f4 50. Schoolmeesters
f 5. Eigenheimers f 4.404.80. Blauwe eigenheimers
f3.804. Drielingen f4.304.40. 2000 kilogram
spercieboonen f19—21. 185 kilogram- tuinboonen
f3--3.ro. 31200 kilogram zilveruien. Zilveruien
fo.701. Drielingen f 4.5a— 4.60. Zilvernep f15.10
18.80. 17200 kilogram uien. Uien f 4.70—6.20 Drie
lingen f5.808.20. Gele nep f17.2022.30. 1100
kilogram kroten f3.80—4.60. 58200 kilogram roode
kool f 6.409. 35200 kilogram witte kool f itv—13
23400 kilogram gele kool f 4.407.20. 400 'bos wor
telen f44.20. 17200 stuks bloemkool ie soort
f13.4018.30 idem 2e soort f 1.502.10.
DE LANGEDIJKER GROENTEMARKT
EN DE NOORDERMARKTBOND.
Het aanbod van de diverse soorten vroege aard
appelen is langzaam- afnemende, maar bedroeg
over de afgeloopen week toch aan beide veilingen
hamen nog 130 wagons. Aanvankelijk nog prijs hou
dend, was de stemming der laatste dagen minder
gunstig. Voor puike partijen Schotsche muizen
was de hoogste noteering nog f 5.50 of iets da'atbor
ven, maar overigens bewogen de prijzen zich van
f44.70, terwijl voor de drielingen van deze soo^t
slechts weinig minder werd betaald. Ook. yoor
de andere soorten waren de prijzen laag, zoodat
ock voor de beste partijen witte en blauwe eigen
heimers de prijs van f 4 per 100 kilogram maar zei-
den werd overschreden.
Voor de groenten in het algemeen was de stem
ming weer goed, zij het dat deze de laatsite dagen
wat gedrukter was. De witte kool was peperduur
en steeg vanaf Maandag nog voortdurend im prijs,
zoodat deze Vrijdag voor de mooiste partijen zelfs
de f 16 per 100 kilogram- teboven ging. Zaterdag
was bij een vrij beduidend aanbod de prijs lager,
maar deze liep toch nog van f 1114. Het totaal
aanbod over de geheele week beflroeg ruim 23
wagons. Ook van gele kool werd deze week in tot-
taal een 20 wagons geveild. Ook hiervan liep de
prijs op tot f 1214 per 100 kg. om de(Taatste
dagen te zakken tot f7—10. Evenals de andere
soorten wordt ook' de vroege roode bol, al is'deze
dan ook het minst duur, vlug geruimd en komtier
dus weinig groote kool aan de veiling. Het totaal-
anbod was iets grooter dan vorige week en be
droeg ruim 70 wagons. Het prijsverloop was zoo
als bij de andere soorten. Aanvankelijk steeds op
loopend tot 'boven de f 12 voor de mooist en, zak
te de prijs de laatste dagen beduidend, zoodat f9
de hoogste noteering was en overigens vanaf f7
werd gemaakt.
Het gezamenlijk aanbod van bloemkool bedroeg
deze week bijna 170000 stuks. Ook nu was de
markt zeer grillig en kwam de prijs in het 'begin
der week nog boven de f30 per 100 stuks, ótn vol
gende dagen dan weer omhoog en dan weer bnt-
laag te gaan. De laatste dagen kon de beste kjwaür
teit van f 1722 opbrengen en lichtere kool vanaf
f 12. De tweede soört bracht zeer weinig, op.. Het
n eeste ging naar de fabrieken voor f2.50—3-5°
per 100- stuks.
In deze week werd reeds een hoeveelheid van
20 wagons der verschillende uienproducten ge
veild. Zilvernep was nog de hoofdzaak en over het
algemeen bracht dit product een hoogen prijs op-
Eens zelfs tot f29 per 100 kg. Intusschen was ook
hiervoor de prijs de laatste dagen zakkende en
handhaafde zicji op f 19—21 en op gemiddeld f8
voor drielingen. Zilveruien was vrijwel onverkoop
baar. Daarentegen kon .gele uien en drielingen van
f6.50—8.50 per 100 kg. opbrengen en werd gele
nep, waarvan de hoeveelheid nog vrij gering bleef
gekocht voor f 1921.50.
Voor de andere groenten was de stemming iets
n.inder graag ofschoon de prijzen bevredigend ble-
en. Behalve voor boswortelen waarvan een 20.000
bos ter veiling kwam1. De mooiste partijen konden
hoogstens f 4.50 opbrengen, maar overigens ging er
heel wat voor f34 per 100 bos. Deze week wer
den reeds dagelijks kroten geveild, die meestal voor
f 5 of iets hooger werden afgedrukt.
Van slaboonen kwam een kleine 7000 kilogram
ter veiling. De prijs was vrij stationair 2022 ct-
per kilogram voor de beste kwaliteit en minstens
f 17 voor de anderen. Een enkel partijtje Snijboo
nen kon het tot 26 cent brengen. Tui-nboonen ble
ven f2.503 noteeren. -
Zeer bevredigend bleef de gang van zaken voor
het artikel tomaten. Er was deze week een aanbod
van een kleine 12000 kilogram. In het begin iets