PROBEERT HET EENS
ME POOI 13 CEItT
GELE POOL II CENT
Van foSei* en daar
Nieuwstijdingen
SPORT EN WEDSTRIJDEN
De Pestvlucht
HolBansS-Bndië
AGENDA
BEURSOVERZICHT
Alle voordeelen van
dure tabak voor
den halven prijs
per half ons.
U niet tkteHrf'
NOORDlSCHARWOUBiE.
Naar wij vernemen moet een der bestellers ten
hulppostkantore alhier, bij bet innen van gelden
een kwitantie hebben afgegeven, zonder dit geld
to hebben kunnen afdragen. Hij moet na verhoord!
tez ijn geworden en ©enigen tijd in het arrestan
tenlokaal opgesloten te zijn geweest, bekend heb
ben, zich dit geld te hebben toegeëigend. s
De zaak is in onderzoek.
Nader vernamen wij nog, dat de verdachte,
nadat was gebleken, dat de kwitantie ontbrak,
er op zou hebben aangedrongen deze zaak te on
derzoeken, omdat HIJ dit geld niet had ontvan
gen. Hij wierp aanvankelijk dan. ook alle schuld
van zich.
Ten kantore genoot hij alle vertrouwen.
BROEK OP LANGENDIJK,
Toen de heer A. Reus Woensdagmorgen zou
helpen bij het te water laten van een vlet op de
scheepswerf van den beer P;. die Wit, kreeg h^
daarbij een der rollen over zijn voet, welke ge
heel verbrijzeld werd. De dokter achtte dadelijk
opneming in het ziekenhuis noodzakelijk.
BROEK OP LANGENDIJK.
Door het uitwijken voor een auto, werd ie
Wed. IJ. van der Molen, juist door een aanko
menden wielrijder omver gereden, waarbij zij zoo
danig kwam te vallen, dat zij een arm en een
been kneusde.
ZUIDSCHARWOUDE.
Uitslag onderzoek van geleverde zwavelzure
Ammoniak door Krol en Co.'s Kunstmesthandel
te Alkmaar aan de vereeniging „De Toekomst"
te Zuidscharwoude; garantie do.5 pCt; uitkomst
onderzoek 20.70 pCt.
BROFK OP LANGENDIJK.
Gisteravond sprak in de Ger. Kerk van Broek
op Langendijk Mej. C. de Witte van Utrecht ©ver
„Het lijden van de Armeensche Christenen."
Ds. van Baaien opende deze vergadering, liet zin
gen Ps. 146:1 en 4, las voor Matt. 25, de laatste
verzen en ging voor in gebed.
Na een inleidend woord kreeg Mejuffr. de Witte
het woord, die ons een overzicht gaf van de_ ty
rannic der Turkelï en den schoonen arbeid der
Christenen, uie op allerlei wijze het lijden trachten
fc verzachten.
Ds. Dor.ner eindigde de vergadering met Ps. 72:2
en 7 pn gebed.
De gehouden collecte bracht f 188.14 op.
i Het wac een mooie avond. Het kerkgebouw
was gehee l gevuld.
Dezer dagen is te Weltevreden een man heenga
gaan aan wiens nagedachtenis wij op doze plaats
enkele regels willen wijden. Het is Dr. Koch
de chirurg en röntgenoloog. Hij begon zijn loop-
baan a'ls officier van gezondheid in liet Indische
leger en deed actieven 'dienst in Atjeh, waar zijn
gaven hem tot een bekend medicus maakten. Daar
na werd hij chirurg aan het militair hospitaal te
Weltevreden en wijdde Fich tevens aan le stra-
lenhehandeling van kwaadaardige gesfwdllen. Men
weet dat deze tak der medische wetenschap nog
jong is en dat 'wat vel epatiënten t,ot zegen is|
den geneesheer noodlottig kan worlen. Helaas
hebben we hier weer te maken met een dergelijk
feit. Zeer vele kankergezwellen werden door hem
behandeld en door herhaalde röntgenbestraling
werd permanenten of tijdelijke verlichting teweeg
gebracht. Doch dit voortdurende blootstellen van
zichzelf aan de intense stralen bleef op den duur
niet zonder gevolg: een kwaadaardige ziekte ont
stond in de vingertoppen, en veroorzaakte veel
pijn. Het oenige redmiddel in dit ziekte-type
werd toegepast: de aangetaste vingers werden
geamputeerd. Intusschen bleef Dr. Koch op zijn
post, doch zijn werk als chirurg was a'fgeloopen.
Hij zette de onderzoekingep voort en verrijkte
Je wetenschap met kostbaar materiaal. Verdere
uitbreiding van de ziekte had plaats en werd
gevolgd door andere amputaties. Doch een on
verzettelijke wil stelde hem in staat zijn arbeid
vol te houden, hoewel hij zich volkomen bewust
wa sva nden lijdensweg die hem te wachten stond.
Ten slotte moest hij den arbeid neerleggen, en de
strenge ernstige man, die door zijn assistenten
vereerd werd, moest toezien hpe het lichaam
langzaam, maar onverbiddelijk werd gesloopt.
Zo ois dezer dagen het einde gekomen en met
weemoed wordt weer een naam toegevoegd aan de
lange lijst der geneeskundigen die hun leven
welbewust hebben gewaagd en verloren om het
lot der lijdende menschheid te verzachten. Latere
geslachten zullen dezen martelaar der wetenschap
prestatie van het materiaal van het vliegtuig
onderstrepen of trachten duidelijk te maken wat
er op dezen tocht gevergd werd van het vervoer
middel.
Binnenkort zullen velen met intense belang
stelling de vijf vliegmachines gadeslaan, die in
den loop van September en October naar In li?
zullen gaan. Dit worden speciale postvluchten,
waarvoor men reeds nu zijn correspondentie kan
afgeven. Voor zakenlieden is dit een hoogst be
langrijk experiment en de beste wensehen zullen
de machines met de wakkere bemanning door het
I wijde luchtruim vergezellen. Op 13 September
j vertrekt de eerste aviateur, de beproefde luitenant
Koppen, die dan voor de tweede maal die luchtreis
j aanvaar It. Vier der vijf machines blijven in Indië
en zijn bestemd om aldaar dienst te doen, het
vijfde keert met post geladen naar ons land terug.
Dit zijn grodte feiten en zij vormen He grond
slag van een'traditie die latere geslachten initia*
tieff en doorzettingsvermogen zal geven. 'Men zal
dan dankbaar de pioniers gedenken, due stout
moedig de gevaren durfden trotseeren om onze
reputati ein de wereld te versterken.
Zaterdagmorgen om 3.30 ving een Haagsch
zwemmer, de heer Simons, een 'tocht langs de kust
aan die bedoeld was als training voör ©en tocnt
ove rhet Kanaal. Het weer was ideaal, de Zwem
mer wilde zelfs niet een bril opzetten. Regel
matig, met schoolslag ,werd de tocht voortgezet
en langzaam trok de Nederlandsche kust voorbij.
Onderweg belandde de zwemmer in een school
bruinvisschen, die uiteengejaagd werden door oie
begeleidende boot, doch de tocht ging rustig en
zeke rverder. Niet ver van Katwijk kreegIe heer
Simons helaas kramp in een been, waardoor hij
zeer werd gehinleri en die tenslotte een einde
maakte aan den tocht. Het strand te Katwijk
liep leeg toen men den koenen zwemmer om halt
één aan land zag stappen. Een volgend maal
Een pijnlijk contrast met het bovenstaande
wordt gevormd door de klachten over de balda
digheid van de jeugd, welke tegenwoordig niet
van de lucht zijn. Het is wel een eigenaardig Ver
schijnsel dat dit juist plaats heeft in den tègeiy
woordigen tijd, nu van alle zijden paeaagogr
sche invloeden zich trachten te doen gelden op
de jeugd. "We lezen van buurten in groote steden
die onveilig worden gemaakt door opgeschoten
jongens, die men de rijpere jeugd pleegt te noe
men, en die argelooze wandelaars met voetzoek';:
den schrik op het lijf jagen. We denken dan
tevens aan die jongens die een le veilden kikvosch
aan een vliegertouw omhoog deden dwarrelen
inplaats van de papieren ringen die vroeger wer
den gebruikt. Toen de ouders der jongens over
deze ergerlijke en laffe dierenmishandeling wer
den aangesproken, was het antwoord, met een
onverschillig schouderophalen: „Ts dat nu zoo
erg?" Het antwoord hierop behoorde te luiden
Ja, dat is inderdaad heel erg, want het karakter
der jongens lijdt onherstelbare schade". I11 het
weekblad „De Kampioen", het orgaan van de
sympathieke A.N.W.B vindt men geregeld klach
ten over het vernielen der fraaie emaille naam
borden aan den ingang der steden en dorpen
hetgeen uitsluitend op rekening komt van onbe
suisde baldadigheid, en waarvoor geen enkele
reden bestaat. Een opwekking aan het pubJiek
om hier een oogje in het zeil te houden zou tevens
een goede invloed kunnen hebben op ie jeugdige
bedrijvers dezer baldadige streken. Ons Neder
landsch publiek begint langzamerhand in de oogen
van Buitenlanders een ongunstige reputatie te
krijgen, en "dit is een omstandigheid die zeer te be
treuren is. Als ieder zijn plicht doet, kan nog
veel in rechte banen worden geleid, wat anders
hopeloos op 'het verkeerde pad zou geraken
DE TOL TE MUIDEN
Gisteren is het „lieve leventje" aan den Muider
Tol van voren af aan begonnen, zoo schrijft het
Handelsblad."
Te tien minuten over twee kwam de heer Mo
ris Vos met zijn auto voor den gesloten tolboom
en eischtc zonder dat hij betaald had door
lating, hoewel hij natuurlijk van tevoren wist, dat
dit geweigerd zou worden. Toen de tolboom ge
sleten bleef, gaf hij den onverstoorbare© tolgaar
der te kennen, dat hij hem verantwoordelijk.stelde
voor eventueele schade, die aan zijn auto zou
worden toegebracht.
Toen de tolgaarder even onverstoorbaar het tol
hek gesloten hield, confereerde de heer Vos even
met den tolgaarder en de marechaussee en ging
daarna op weg om een vrachtkar te halen, waar
mede hij den tolboom wilde „rammen."
Even daarna kwam hij terug, met een groote met
hout beladen vrachtauto, bestuurd door den hr.
G. P. Smidt uit Naarden, den bedrijfsleider van
Oud-Bussum. Voordat dit gevaarte evenwel de
brug kon oprijden, kwam de wachtmeester der
marechaussee tusschenbeide, omdat op de brug
een lichte particuliere auto stond, die doorwilde.
De wachtmeester deed de auto langs de Heeren
gracht den omweg maken over de noodbrug en
beval de vrachtauto achteruit te rijden. De be
stuurder voldeed hieraan, maar raakte daarbij be
klemd tegen een bus van de „Gooi Express" die te
wachten stond.
Vos ook deze hindernis té „nemen.
Hij was er door zonder betalen, maar op een
manier die niet volgens zijn eigen bedoeling zal
zijn geweest.
De tolboom „geramd
Klokslag vijf uur kw^m de heer Vos Muiden
gistermiddag weer binnenrijden. Daar was al op
gerekend, want nu was ook de zware ijzeren boom
aan der. AmsterdafrrSfhen kant een draaiboom
-- afgesloten. De herhaling wordt vervelend, ge
nocg zij vermeld, de heer Vos mocht er niet door.
De opgeschoten jongen, die hem de boom te
voren voor den wagen had wiUen gooien kreeg
„sans rancune" een paar plakken chocolade.
Er was een verschrikkelijke volte ontstaan, voor
al van kinderen, en van een forceerpoging vreesden
zij het ergste, vooral omdat het politietoezich be
slist onvoldoende was. Het plan de campagne had
de mogelijkheid der ook hier gesloten boom blijk
baar niet voorzien. Na eenig beraad wilde de heer
Vos den burgemeester spreken. Deze was evenwel
niet op liet raadhuis, maar- naar zijn huis te Mui-
lerberg. Tenslotte nam dd hfeer goé wéér rurkijn
wagen plaats, om vlak rijdéhd achter een andere
late waarvoor betaald werd en dus de draaiboom
open ging, door te snappen.
De eerste poging daartoe mislukte. De tolbaas
draaide hem de boom voor den neus dicht.
De tweede ging beter. Het was toen 5-4° uur.
Met zijn wagen tegen den wagen waarvoor betaald
jzou worden aangeleund, stend men klaar. De
boom ging open, de voorste wagen reed op, die
van den heer Vos reed mee maar daar kwam de
'boom al aan. Iets te laat, doordat er teveel kin
deren liepen, het linker voorlicht werd omgebogen
het spartboid beschadigd, maar de tol was ge
forceerd. Werd de heer Vos bij zijn mislukte poging
uitgejouwd nu ging weer een hoerah op. Een groot
(gedrang van het publiek om met z'n neus vooraan
ts staan, eenige angstige oogenblikken... wonder
boven wonder," alles liep zonder ongelukken af.
Achter de andere wagen stond nu de heer yos
voor den houten boom. Even ging het houten ding
op om den voorsten wagen door te laten, weer
neer, net op tijd Een steviger man was nu de be
waker Er was geen tijd om de 'pin in te steken
maar de bewaker ging op de boom hangen. De
heer Vos zette den motor aan, reed doorde
boom boog door, schoof met een smak terug,
waarbij de icchter zijruit van de auto brak, de. me
depassagier van den heer Vos kreeg een hevigen
klap van den boom op het hoofd, maar men was
de baricade gepasseerd.
1 Tegen den heer Vos werd op het gemeentehuis
proces verbaal opgemaakt wegens vernieling van
(len tolboom
Drama reed hij naar huis, zijn vrachtauto on
der hoede van Muiden's burgemeester achterlatend
AUTO-BOTSING.
Gister in den vooravond zijn bij den viersprong
nabij Garderen twee luxe auto's, waarvan de een
uit de richting Garderen "en de andere uit die
richting Voorthuizen kwam, met geweld tegeh
elkaar gebotst. Alle inzittenden, zieven in getal,
zijn gewond, waarvan drie buitengewoon ernstig.
Eenige gewonden zijn naar ihet ziekenhuis te
Apeldoorn vervoerd, de anderen mochten niet
worden vervderd, zoolat onze berichtgever alleen
te ween kon komen, dat de leene wagen uit
Groningen, de andere uit Gelderland kwam. Ook
de auto's waren re^Üs opgehaald. Die auto uit
Gelderland werd bestuuru dioor mevrouw Bidder
Huyssen van "Kattendijke, die zelf zwaar ge
wond, zich buitengewoon kranig moet hebben
gehouden .Zij is door een auto van den heer
Zendijk, die achter haar auto kwam aanrijden,
opgenomen en naar het St. Josephgesticht te
Deventer vervoeril. Haar toestand, hoewel vrij
ernstig, is niet levensgevaarlijk.
Nader wordt gemeld:
Het autoongeluk is gebeurd om zeven uur
's avonds, voorbij Voorthuizen. De auto van me
vrouw Huyssen van Kattendijke werd in de flank
gereden door een Ford, waarin gezeten warren
de heer F. Rinsma, apotheker te Groningen met
zijn vrouw en een zwager, de beer G. H. Pfeiffer,
eri diens vrouw, de Ford sloeg over den kop, aie
vier inzittenden zijn zwaar gewond. Een dame
moest uit den wagen gezaagd worden.
Mevr. Huyssen van Kattendijke heeft een
zware hoofdwonde; de chauffeur, die geen dienst
deed, kwam er met een lichte kwetsuur af. Haar
dochtertje is geheel ongedeerl.
De burgemeester van 'Barneveld -was evenals
een aantal doctoren uit den omtrek spoedig ter
plaatse; ook een ziekenauto uit Apeldoorn ver
leende hulp. Het terrein van de ramp werd onder
leiding van den burgemeester afgezet. (Hdbl.)
S. 't Zand 12.2 sec.. 2. K. Bekker, D.V.V. Noord-
scharwoude 12.4 sec. 3. P. Smit D.W.V. Warmen-
liuizen 12.6 sec.
100 'M. hindernisbaan heeren: 1. J. Slijkerman,
S.S..S. 't Zand 14.8 sec. 2. M. Pronk 15 sec. 3.
A Metselaar D.V.V. Noordscharwoude 15.2 sec.
Verspringen heeren: 1. P. Smit D.W.V. Warmen-
huizen 5.38 M. 2. A. Metselaar D.V.V. Noordschar-
woude 5.37 M. 3. P. Slijkerman S-S-S, 't Zand
5.28 Meter.
Pci&hoogspringen: i. P- Slijkerman S.S.S. 't
Zand 2.95 M. 2. K. Bekker D.V.V. Neordscharwou-
de 2.90 M. 3. G. Slijkerman S.S-S. 't Zand 2.75
Estafette heeren: 1. S.S.S. 't Zand. 2. D.V.V.
Noordscharwoude.
Brug heeren: 1. D.V.V. Noordscharwoude.
Rek heeren: 1. S.S.S. 't Zand.
Personeele prijs aan brug: Jb. Borst van KD'.O.
jHeerhugowaard. Aaan rek: P. Slijkerman S..S.S.
Wedstrijden adspiranten:
'Polsho:,g1. C. Vader S.S;.S. 't Zand. 2. N;.
Kossen, D.W.V. Warmenhuizen. 3. P- Vader S.S.S,
Hindernisbaan 1216 jaar: 1. .A Bakker S.S.S.
2. N, Kossen D.W.V. Warmenh. 3. G. Tromp,
D.V.V. Noordscharwoude.
Hindernisbaan 8—12 jaar: 1. P. Brink, D.V.V.
Noordscharwoude. 2. Jb. Schilder S.S.S-
Duitsche driesprong: 1. K. Metselaar D.V.V.
N.oordscharwoude. 2. P. Brink, D.V.V- idem. 3. Jb.
Schilder S.S.S.
Hoogspringen: 1. C. Vadrf S.S.S. 2. Ni. Kossen
D.W.V. Warmenhuizen.
Verspringen: 1. A. Metselaar D.V.V. Noord
scharwoude. 2. P. Brink, D.V.V- Nrd.scharw.
DE 24-UURIS BETRfüUW BA AR HEIDiSRJT.
Bij de door de Kon. Ned. Autoclub uitgeschre
ven 24-uurs betrouwbaarheidsrit voor automobie
len, welke de vorige wieek Vrijdag en Zateniag
in Limburg is gehouden, namen 24 deelnemers
met diverse automobielen deel.
Tijdens de rit, die dit jaar bijzondjer veel;
zwaarder was dan het vorige jaar, vielen 7 deel
nemers wegens autodefect uit, die resteerenie deel
nemers volbrachten allen het zware parcours,1
doch slechts 7 deelnemers eonder strafpunten.
Onder deze laatsten bevond zich ook oazw
vroegere plaatsgenoot, de hiciar '0. ten Bruggen
cate, (thans wonende in Heiloo), welke met zijn
vragen de „Ghevrolef'-fabriek vertegenwoordig
de, dit type auto heeft wel een bijzonier bewijs
van deugdelijkheid en zuinigheid gegeven, daar
die de ©enigst© auto was, waarvan gedurende het
geheele parcours van 24 uur, (waarin 1209 KIM.
overeenkomende met den afstand van hier naar
Monte arlo aan de |MicLi. Zee is afgelegd) d|s
'door de stajt..verzegelde motorkap niet behoefde
te worden opengemaakt, wat o.m. be teekend, dat
er ook op dat geheele trajiect geen smeerolie be
hoefde bijgevoegd te worden.
Na afloop van den rit werden dan ook onder
algemeene belangstelling de zegels verbroken en
geconstateerd, dat slechts U/2 Liter smeerolie
was verbruikt, aan. brandstof (benzine) 145 Liter,
\wat dus bij de voorgeschreven gemidüieldie snel
heid van ruim 53 KM. per uur (in aanmerking
nemende de 1334 dorpen ten 335 scherpe bochten
in den weg die gepasseerd moesten worden, be-
teekend een gemiddelde van 53 K.M. ruim 70
K.M. op den grooteren weg)- ook zeer zuinig is,,
is deze prestatie van de „Chevrolet(Model 28)
zoowel voor het merk alsook voor den bestuurder
een waar succes.
Per Telefoon
ALGEMEENE R.K. SPORTDAG TE 'T ZANDi
ONDER LEIDING v. d. Kr. W. KAPTE IN.
De R.K. Gymnastiekvereeniging S.S.S. te. 't
Zand gaf met medewerking van verschillende an
dere R.K. Gymnastiekverenigingen .een Propa
ganda- en Wedstrijddag.
Om 1 uur had de officieele ontvangst plaats,
waarbij alle turners en turnsters een hartelijk wel
kom werd toegeroepen door den Z.Eerw. Heer
i Pastoor.
AMSTERDAM. V.D. 13 September 1928.
Klokslag hedenmorgen 6 uur, is precies op den
vastgesteld en tijd een der eerste van de vijf post
vliegtuigen naar Indië vertrokken.
Er waren vele honderden personen op Schiphol
tezamen gekomen om van dit historisch moment
igetuige te zijn. Ook de burgemeester van Am
sterdam, de Heer W. van der Vlugt, was aanwezig.
Omstreeks tien minuten voor zessen werden de
postzakken, die niet minder dan 276 K.G. post
bevatten, ongetwijfeld meer dan men verwacht had
in de K.N.A.F.A. geladen. Onmiddellijk voerde
de ofticier van de bemanning eenige bevelen uit»
Aan den heer A. E, Koppen werden bloemen aan-
géboden. De tweede stuurman, de heer E. T.
Kengen volgde en daarna de heer H. M. van Herk,
alsmede de eenige passagier, die met het vliegtuig
meereisde, de heer Zimmerman, hoofdredacteur
van de „Oriënt."
Het duurde slechts enkele oogenblikken of het
vliegtuig was uit het gezicht van de geestdriftige
menigte in Z.O. richting verdwenen.
Om 1.30 uur opstelling en optocht door de ge-
'meente, voorafgegaan door het flinke muziekkorps
Een geweldig spektakel was nu weer het ge- j \y-nubs" van Den Helder. Hierdoor werd* de pas
volg. van alle kanten was het publiek toegeloopen, i/r goec; jn gehouden. De afstand van deze marsch
de chauffeurs schreeuwden, een tram klingelde
en onderhand delibereerden de heeren Vos en
Smidt met den wachtmeester, die vasthield aan
izijn bevel, dat de groote wagen ruimte moest ma
ken. Na veel moeite gelukte het de bus van de
'„Gooi Express" langs den vrachtwagen om vrij
te komen. De wachtmeester gebood tenslotte: Te
rug of ik neem den wagen in beslag. En toen de
dankbaar gedenken. Wij zijn trotsch, dat hij een ^,"gen niet Epoecjig genoeg terug ging nam de
Nederlander was. l nTarefhau-,se de vrachtauto in beslag en liet haar
Onze naam is dezer dagen in Engeland weer wegvoeren.
op veler lippen geweest in yerW met den j tolgaarder verschalkt.
Tegen dtie uur kwam echter de heer Floris
vliegtocht van Barnard en Alliott, die in '41/2 dag
van Britsch-Indië naar Croydon zijn gevlogen,
een afstand waarvoor de bekende Australiër
Hinckler zeven dagen noodig had. De laatste
etappe was van Sofia naar Croydon, een afstand!
van ruim twee duizend kilometers. Om aan te
tooneu dat de tocht van belang is voor passa
gio, rsdienst en handel, hadden 'die aviateurs een
kist thee meegebracht: een tastbaar bewijs dat
handeldrijven over een dergèlijken afstand moge
lijk is. Dit vliegtuig was in Nederland gebouwd,
het was afkomstig uit de Fokkerfabriek en het
za nauwelijks noodig zijn dat wij de geweldige
Vos niet zijn auto, waarin ook nog andere passa
giers zaten, wederom voor den tol en vroeg door-,
Lating zo rider betaling. 0ok nu weer weigerde de
tolgaarder. Hetzelfde over- en weergepraat, ge-
dreig en gedelibereer volgde, de marechaussee ge
lastte terugrijden, de auto ging even achteruit,
toen weer vooruit en opeens zag een der inzit
tenden de kans den tolboom omhoog te gooien.
In volle vaart vloog nu de auto de brug op. Aan
den anderen kant trachtten jongens nog het hekj
dicht te gooien, maar in volle vaart wist de heer.
echter, had naar onze meening wel wat korter
kunnen zijn.
Spoedig was het terrein gevuld met een flink
opgekomen publiek en na het défilé voor de Jury
en Officials werd begonnen met den wedstrijd.
Een en ander verliep heel aardig.
Jammer dat enkele zaken minder goed waren
geregeld, waardoor het programma langer duurde
dan wij dachten.
Overigens kan S.S'.S. op een zeer goed geslaag
den dag terugzien en wij hopen dat nog menig
maal deze vereeniging op het gebied van Gymna
stiek Van zich zal laten hooren.
Met een toepasselijk woord reikte de Z.Eerw.
Heer Pastoor de prijzen uit en de verschillende mende mate is geïnternationaliseerd, be eetd m
menschen die welwillend hun medewerking hadden feitelijk met meer die dagen van troostelooze^
veling, die in vroeger jaren de beursgang som»
Ger. J. V. „Benjamin" te Krabbendam
Agenda voor Zondag 16 September.
Inleiding Gew. Gesch. „Mozes' dood" door P.
Paarlbetg. Debater P. Grin.
Voordracht door K. Paarlberg Jz.
Opstel Vad. Gesch. „Een nieuwe geest" door
'C. Visser. Debater F. Biersteker.
Ger. M. V. „Roeping en Plicht."
Agenda voor Maandag 17 September.
Gew. Gesch. „Opgang naar Jeruzalem" door S.
Yb erna
GeL. Bel. art. 18 door G. Paarlberg.
Voordracht N.. Paarlberg.
Agenda.
Ger. M. V. „Ten Arbeid geroepen." Afd. a-
J Koffemail, Gew. Gesch. Schets 27.
G A. Wagenaar, M. O. schets 14.
T. Hoogland, voordracht.
Sinds de Amsterdamsche beurs in steeds toene
verleend op een hartelijke wijze bedankt door den
Weled. Heer Luiks en hiermede was ook deze
dag weder volbracht.
De uitslag der gehouden wedstrijden luidt:
'Marschwedstrijd: 1. S.S.S. te 't Zand met 48
punten —2 K.D.O. te Heerhugowaard met 46
punten en 3. D.V.V. te Noordscharwoude met
41 punten.
een zeer problematisch genoegen maakte. Tegen
woordig gevoelt men zich op het Damrak z0°
uitstek als een spin in haar web, waarbij de draden
naar vrijwel alle internationale beurzen worden
gesponnen- En al mag mem dam niet meer zeggen,
dat de koopstad aan d' Aemstel en aan 't a
Keizerin de Kroon van Europa draagt, zoo telt on