ZACHT 0P DET0"° GELE POOL 55 CENT Kamérkroniek Aan de Schippers. IN PRIJS per half pond onze schippers niet voer zorgen, als zelfs de Alk maarder Paket met zijn zware en sterke stoom schepen den dienst moet stopzetten, tten kan nie- 1 mand hen verwijten, dat zij er 'niet voor hebben gezorgd. Zie, daar weet ik te weinig van. Stellig geloof ik, ware het Noond-HolLandseh kanaal open ge bleven als het Noordzeekanaal, onze schippers waren niet te houden geweest en 'haddien alles ge probeerd, uit hun kouid isolement te worden ver- lost. Nu waren'ze gehandicapt. I Is het niet zoo, vrinden? ruet 'tls nu al reeds weken, dat onze schippers tct werkeloosheid zijn gedoemd. Zie ze daar staan, eiken morgen vinidt gé ze aan. de veilingen. Ze zijn eikaars concurrenten, maar ze zoeken elkaar altijd weer op. Zoo lang de ve'iling duurt, verblij ven ze binnen, 'daarna ziet ge ze nog geruimien fijta op straat. Hoe 't eigenlijk komt, kan ik maar moeilijk verklaren, maar voor de schippers heb ik nu een maal veel sympathie. Ze lijken wat ruw, in hun nooit nieuw-modische costuum. Aan hun kleu ren, herkent ge hen, maar ook aan nog zooveel meer. Dezer dagen las ik een uitvoerig bericht in een onzer groote bladen over schippers: 't stond me slecht aan, dat bericht, 't maakte me min of meer kregelig. Bij Lobith poogde de genie het ijs met springstoffen te breken, teneinde de ingevroren schepen te bevrijden hit hun lang niet ongevaarlijke positie. Een correspondent van bedoeld blad was eens gaan kijken, had 'n praatje gemaakt met le soldaten, en heeft het durven be staan te schrijven, dat die schippers toch maar mannen zijn, die eigenlijk niet waard waren, te worden geholpen. "Want ze vertikten het gewoon weg, een veilige ligplaats te zoeken voor hun door kruiend ijs bedreigde vaartuigen; die waren im mers verzekerd Dat nu wil er bij mij niet ïflf- Een schipper, die geen hart heeft, voor zijn spullen, zijn vaartuig, waarmede hij zijn brood verdient, zou achten als een et.uk gereedschap, zooveel waar! en daarmee basta, neen daar wil ik nu eenmaa.1. nies aan. Bij velen hunner zat ik in le roef en dronk er koffie. Talrijke motorschepen 'heb ik nauwkeu rig onder geleide van den schipper gezien. Hun motor is nun „kar' van zooveel P.K. Baal vrij af naar de plaats, waar de machine stat; ge zult moeten erkennen, lat de motor er keurig onder honden uitziet. Hoor de schipper vertellen, ouder welke zware en moeilijke omstandigheden zijn machine hem trouw hielp. Er ligt als hij dit alles u vertelt, warmte in zijn stem, al spreekt hij dau van zijn „kar". Kunt ge u voorstellen, dat de boer in tijd) van gevaar zou zeggen: Mijn vee is verzekerd, laat komen wat komt? Dat een nijver ambachts man zijn gereedschap, dat voor hem meer Ls clan een hoeveelheid ijzer en hout, rustig zou laten branden want 't is immers verzekerd? Even min kan ik nu den schipper voorstellen, die zijn uiterste niet zon 'doen om zijn vaartuig te redden. O zeker, misschien is er ook wel onder dez!e mannen e?n schurftig schaap, in materialisme verzonken. Maar spreek me niet van ,d,e schip pers", die zoo "nonchalante houding tegenover hun schepen aannemen. 'k Weiger het eenvoudig te gelooven. Neen, dagbladschrijver, ik zeg u, ge kent rte schippers niet. Dezer dagen heeft men mij geztegd is het niet opvallend, dat er schier geen dag geweest is, of de tuinbouwers iwaren in staat, hun producten ondanks de zware vorst per vaartuig te vervoeren Als 'n curiositeit vindt ge in de geïllustreerd^ bladen vermeld, dat de veerman op een stads- pontje het vaarwater open hield. Groote zeesche pen lagen muurvast in 't ijs bekneld, 't pontje voei'. 'tWas de heeren persfotografen misschien te koud in die dagen. Andiers zouden ze nog wel iets an Iers op de gevoelige plaat hebben kunnen brengen dan gemeld pontje. I angs de Langend ijk konden de tuinbouwers varen, de Koeiijkers hiel den hun slop trouw open. Kilometers lang is de vaart opengehouden, 20 gr. vorst en meer ten spijt. Nu zei men mijIs het den schippers onmogelijk wat den bouwers gelukt Wordt het niet hoog tijd, dat ae vaart opengebroken wordt Tot onh lasting van de overbelaste spoorwegen? Nu zou ik 't liefst een schipper 't woord laten, hem laten vertellen, wat hij hiervan zegt. 'k Verzeker u, heel veel woorden zou hij niet gebruiken, ze zijn woordkarig als de pas afge treden Amerikaansche President Coolirtge. "Laat me in herinnering mogen brengen, dat de schippers alles hebben gedaan wat ze konden, om :1e vaart .open te houden. Een hunner heiaft me verzekerd, dat het openhouden van lie ring- sloot ruim f 700 heeft gekost. Hoeveel schroefbladen zijn op 't ijs stukgesla gen Op 't Noord-Hollandsch kanaal zijn er op 't eindl een paar schepen vastgevroren. Neen, daar kunnen Het Pact van Kellogg. Ophef fing van de "Rijkswerf te Hellevoet - sluis. Vreemdelingenwet. - De Z uider zeesteun wetStaatspensi oen. Zomertijd. De Tweede Kamer is de jongste onthullingten van het „Utrechtsch Dagblad" niet stilzwijgend voorbijgegaan. Wel- zijn ze geen onderwerp van discussie geworden. Maar de volksvertegenwoor diging heeft toch getoomd de zaak ernstig te ne men. Reeds lang prijkte het pact van TCellogg op de agenda. Het wetsontwerp nopens toetiledfing tot het verdrag van 'Parijs tot uitbanning van den oorlog. Handig was het van den r.k. afgevaar digde van Vuuren, aan d!e kamer voor te stellen „in de tegenwoordige omstandigheden" dit punt voorloopig van de agenda af te voeren. "Per slot van rekening kreeg de heer v. Vuuren wel niet z'n zin. Immers werd zijn voorstel met 4126 stemmen verworpen. Maar toet lat al hadden de verschillende politieke partijen dan toch maai de gelegenheid het een en ander te zeggen. En dat was misschien 't geen door "den Katholiek ver langd werd. De heer Hiemstra (3.D.A.P.) interpelleerde den Minsiter van Jefentie den heer Ijambooy. Hij vroeg of door bepaalde maatregelen als het op dragen van de herstelling van schepen van alle rijksdiensten, de werf te Hellevoiélsluis niet renda bel kan worden gemaakt en hare opheffing kan worden vobrkomem. Men zou zoó'n voorstel van een soc.-democraat allerminst verwachten- Maai de zaak was, dat reeds in 1923 Hellevoetsluis als marinestation werd opgeheven.. Oorlogssche pen vertoeven in den regél daar niet meer;. Tn tegenstelling met Willemsoord is het niet tegen luchtaanvallen beschermd, hetgeen wel met een belangrijke particuliere werf te Rotterdam' het geval zal zijn. Gevolg van de opheffing- van de Rijkswerf te Hellevoetsluis zal natuurlijk zijn ontslag van personeel enz. Een bezuiniging van f460.000 per jaar volgens den Minister- En voor die ontslag krijgenden sprong de heer Hiemstra in de bres. De motie Hiemstra werd aanvaard; door de anti-rev., chr- hist., staatkundig-gerefor meerden, liberalen en sociaal-democraten, teza men 37 afgevadbdigden. Tegen waren er 29. Al- gemeene principes kwamen echter niet naar voren Door den comm. afgevaardigde de Visser werd geïnterpelleerd over het aanwezig zijn in ons land van den gewezen Duitschen luitenant Kurt Vogel en omtrent het regelmatig gevangén nemen en uitwijzen van 'revolutionairen, die niet van be hoorlijke papieren ?ijn voorzien. Zooals men weet is Kurt Vogel één der zoogenaamde moordenaars van* Rosa Luxemburg en Karl Liebknecht. Be oogd werd een herziening der vreemdelingenwet. De vreemdelingenwet dateert van 1849, is verou derd en eisch-t al te veel formaliteiten. De wet wordt mede daarom niet heel vaak nageleefd en de regeering zelf laat dit oogluikend' toe. Maar als de autoriteiten het noodig achten kan plots het gemis van papieren en waarborgen, welke van vele vreemdelingen nimmer worden gevraagd-, reden tot uitzetting zijn. Daarin kan willekeur schuilen, al zal stellig menige uitzetting alles- zin sgerechtvaardigd zijn. Ware de motie -de Visser niet zoo scherp gesteld gelest, ze zou stellig zelfs door "den Minister aanvaard zijn. Thans weid ze ver'worenp met 44—23 stemmen. Voor stemden de soc. dem., vrij-z. dem., en de communist. De led»en der 2.e Kamer zijn blijkbaar wel zeer begaan met het lot der Zuiderzeevisschers. Door d<e afsluiting en droogmaking der Zuiderzee worden velen hun ner in hun bestaan bedreigd. Zonder hoofdelijke stemming nam de Kamer een motie Duymaer v. Twist aan, waarin op her ziening in dit zittingsjaar van de Z.uiderzeesteun- wet werd aangedrongen. Ofschoon d<e minister verzekerd had, dpzen aandrang niet eens te be hoeven. De heer Sannes heeft uitgerekend, dat er thans 38000 lieden van 65 jaar of hooger leeftijd zijn, •lie niet profit;eeren van do Invaliditeitswet of de Ouderdomswet en een route kwalijk kunnen ont beren. Bij de motie Sannes (staatspensioen als noodmaatregel, als kostelooze rente voor hen, die nu 65 jaar of ouder zijn) ging het links tegen rechts. Voor staatspensioen verklaarde zich de geheele linkerzijde, rechts vonden dje voorstan ders van kostelooze ouderdomsrente alleen steun bij mr. Arts. i En iddan kwam weer do heer Braat voor de zoo- veelste maal met een voorstel tot afschaffing van den zomertijd. Verschillende jaren had de plat telander de zaak laten rusten. Maar dit jaar, voor de verkiezingen, zou hij niet nalaten het ge vat weer eens naar voren te brengen. Zonder eenige discussie is het wetje met 63 tegen 1 stem tel ie van -den heer Braat) verworpen. Zonder hoofdelijke stemming werd aangenomen het wetsontwerp tot toetreding tot het Kellogg- Pact. Toetreding zal echter eerst eerst definitief j mogelijk zijn, wanneer de oorspronkelijke onder- j teekenaars hunne ratificaties te Washington heb ben neergelegd, hetgeen nog lang niet met allen het geval is. Plaatselijk Nieuws NOORESCHARWOUDjEi. IJSCLUB „VOORWAARTS" Dinsdagavond vergaderde bovengenoemde ijs- club in de Burg. De voorz., de heer J. Ootjers dankte in zijn open in gis woord voor de goede op komst. Zooals heden is deze nooit geweest en /dit wijst wel op de buitengewone omstandigheden, welke wij meemaken. Er bestaat ontevredenheid over -den gang van zaken mét het ijs openmaken cp het oogenblik, maar spr. wijst er op, dat eenig verwijt liet Bestuur moeilijk kan treffen, omdat de ledien 'door afwezigheid ter vergadle- ring nooit van eien afwijkende meèning kennis hebben gegeven. Spr. moet beamlen, Jat de toe stand hier van het ijs, als wij dit niet Broek en Zuidscharwoude vergelijken, beschamend is en spr .-hoopt -dat op -deze vergadering kan worden besloten om een voer ie toekomst betere riegeling te treffen. De Secretaris, de heer H. Swager, l-eest hierna, de notulen, welke worden goedgekeurd. Hierna zegt de voorz., daé ook het bestuur van meening is dat een betere regeling noodzakelijk is. Wel moet niet al te zeer gelet worden als iemand eens om dringende redenen verhindlerd is. maar er was bij het ijshakken gebrek aan samenwerking. Op het Spoor moet men zleh niet beroepen, want het is laar verre van gemakke lijk. Maar misschien is ook dit door een nieuwe regeling te ontlasten. Spr. deelt nog méde den heer J. Groen Az. namens Jen L.T B. verlof te hebben verleend aanwezig té zijn en geeft deze hierna het woord. De heer Green wijst er op, dat zich aan het Noordeinde van Zuidscharwoude moeilijkheden met Je menschen voordoen, omdat te Noordsehar- woude. waar zij met hun producten heen moeten, het ijs dicht blijft. Spr- dringt er op aan hier eenzelfde regeling te makten als te Zuidschar woude, iwaar 'de Commissie uitgaat van de Tuin bouw vereeniging en Jen L.T.B., de leden der ver- eenigingen over even groote wijken zijn verdeeld en -dat iedere groep va~n leden tiezamen het voor hen bestemde deel openhakken. De heer IJ. Kaan zegt dat men hier toch ook een regeling in 'dezen geest heeft, maar spr. heeft als de grootste last gevoeld, dat het bij het Spoor toch niet open was en dus hakken langs het dorp toch -niets gaf. De heer D. Kansen uit zich in denzélfden geest). Spr. zegt Jat dit allereerst in or die moet komen, evenals in Broek. De voorz. zegt dat in Januari bij het Spoor alles in orde was en men zeer tevreden kon zijn. Met de strenge vorst zijn echter de moeilijk heden gekomen; zoo Ts "het op het ooge-nblik een onmogelijkheid om er menschen voor te krijgen. De heer P. Duijves stelt voor, dat offk bij het Spoor het ijs door Je bouwers wordt opengdhiaakt en hierop een strenge regeling in toepassing te brengen. Na hog eenige besprekingen wordt besloden aan de tuinbouwvereeniging en den L.T.B. te ver zoeken ,voor 'Je ijsregeling een Commissie te be noemen, die overigens het gehfeele beheer blijft voeren. Verder dezelfdte regeling in het leven 'te roepen als te Zuidscharwoude, nl. een wijkv-er- deeling te maken met aanwijzing van een even groot gedeelte voor elke groep van leden. Een boetebepaling wordt niet noodig geacht, omdat de tuinbouwvereenigingen de leden bij onwillig heid en verzuim kunnen bestraffen met' röyiement. Verder kaan aan Je Gemeenteraad een subsidie wonden aangevraagd. Besloten twordt het uitwer ken van die plannen aan de besturen der tuin bouwvereenigingen over te laten. Gevraagd wordt hoe het aan het Spoor moét. Besloten wordt -deze zaak aanhangig te maken bij de vereenigingen Eendracht te Oudkarspel, Tuinbouwbelang en -len L.T.B., omdat dit een zaak is, waarbij allen zeer veel belang hebben. "Nog enkele meer ondergeschikte punten wor den besproken. De heer \V. Goudsblom zegt voor een volgend jaar als voorman van Men ijs boeier te bedanken. De voorzitter doet op "hem een be roep, waar hij -het vertrouwen 'heeft van iedereen om op dit besluit terug te komen. "Als de heer G. bij zijn besluit blijft, vraagt de voorz., om dit toch nog vóór volgend jaar in beraad1 te hou den. Hierna wordt de vergadering onder dank door den voorzitter gesloten. EEN AANRIJDING. Omstreeks 12 uur, hedenmiddag, reed de vracht auto van de firma Verburg een in lading zijnde koolwagen aan van den heer Jb. Kroon aan dén .Dijk Oudkarspel. De werkman KI. Dekker was bezig met laden, toen de aanrijding plaats had. Deze werd van den wagen geslingerd en bezeerde zijn rug. Oorzaak niet voldoende uitwijken van de auto, daar de weg op deze plaats diepe geu len heeft- Nieuwstijdingen HET ONGEVAL OP DE WADDEN. Omtrent het ongeval tusschen Terschelling in de Frieschc kust, waarbij een auto door het ijs zakte en de beer Bakker om het leven kwam, wordt aan de „Lw. Crt." nog het volgende gemeld: Ongeveer op de helft van de terugreis zonk tct grooten schrik van de drie inzittenden, Tho mas, Spanjer en Bakker, (je auto plotseling in 'de diepte weg, geheel onder water. Een ooggetuige vertelde ons, dat eerst de voor wielen wegzakten en daarna de achterwielen. In een minimum van tijd was de auto in de diepte. De vader van den heer Spanjer, die op den dijk bij Zwartehaan het gezelschap stond op te wach ten en met een kijker de naderende auto gadesloeg, zag dus ook het ongeluk gebeuren. De chauffeur Thomas opende nog tijdig het portier en kwam droog op het ijs terecht. De heeren Bakker en G. Spanjer verdwenen mee in de diepte, laatstgenoemde verscheen even later aan de oppervlakte en werd door den heer Tho mas gegrepen. H^e hij het voertuig had verlaten, de heer Spanjer kon er geen verklaring van geven. Inmiddels stelde de heer Thomas nog tot twee maal toe pogingen in het werk om den heer Bak ker, die achter in de auto zat, te hulp te komen, waartoe hij zich in het ijskoude water moest neer laten. Te vergeefs echter! Verdere pogingen konden niet in 't werk ge steld worden en de beide autorijders werden, totaai verkleumd, door passeerende personen, o.a. den heer Jouwersma, den zaalwachter van het post- 'kantoor te Leeuwarden, ondersteund, naar de kust gebracht, waar zij ten huize van den herbergier B. v. d. Zee te Zwartehaan werden opgenomen en te bed gebracht. De toestand van den chauf feur Thomas liet zich eerst minder goed aanzien, maar door de goede zorgen van de familie v. d. Zee en de behandeling van dr. Kliphuis te tS. Annaparochie, die gewaarschuwd was, trad spoedig verbetering in; nog 's avonds zijn beiden naar hun woonplaats Heerenveen vertrokken. De wielrijders en -sters, die inmiddels het eiland weer hadden verlaten om vóór hoog water ('s namiddags 3 uur)' de Friesche kust te berei ken, werden nog onder de kust van Terschelling door een motorrijder op de hoogte gebracht van het noodlottig ongeval en hun werd den goeden raad gegeven de rechterzijde van de baan, welke als 't ware zich als een zwart lint over de Wadden kronkelde, te houden. Te begrijpen viel, dat 't velen in de been-en schoot. Toch ondernam men den terugtocht, op behoorlijken afstand van elkaar rijdende, allen wa ren onder één hoedje te vangen, zoo goed werden de verkeersteekens van den voorrijder opgevolgd. 'Midden op 't Wad passeerde men de plaats van 't ongeval. Velen merkten haar niet op. Het on- heü had plaats gehad links van de baan, op een vaargeul, zoodat mag worden aangenomen, zoo als een ooggetuige ons ook opmerkte, dat de auto van het pad is afgeweken. Deze tochtgenooten bereikten 's namiddags 2 uur behouden den dijk bij het Hooghuis en allen waren dankbaar behouden te zijn aangekomen. EEN DOOS MET ZWARE VERGIFTEN GEVONDEN. Door een jongen werd bij de Heerengracht bij de Oude Leliestraat te Amsterdam een lang smal aoosje gevonden, dat door hem aan een agent' van politie werd ter hand gesteld. Deze nam het mee 'pnaar het bureau. Het bleek te bevatten een viertal zeer kleine fleschjes van een kublieké centimeter grootte, die door doktoren worden gebruikt voor het iullen van injecties-uitjes. Dé inhoud van déze fleschjes was zeer zwaar vergif van verschillende soort. Bij onderzoek js gebleken, dat vermoedelijk door leerlingen van de kleermakersschool op de Hee rengracht 119 een pak met deze doosjes is ge vonden. lAthans bij een aantal leerlingen waren deze fleschjes in handen gezien. Er werden nog1 27 gevulde doosjes in een pak op deze school terug gevonden. Verondersteld mag worden, dat er door leerlingen een aantal van deze doosjes of fleschjes mee naar huis is genomen. Het gevaar was dus zeker niet denkbeeldig, dat er geproefd zou worden of dat de inhoud ervan in aanraking zou komen met de handen der bezitters, die doodelijke gevolgen zouden heb ben. Maar evenzeer was de politie machteloos om in den avond deze fleschjes met hun zeer ge vaarlijken inhoud te achterhalen. Om echter zoo veel mogelijk het gevaar te beperken is per radio gewezen op den gevaarlijken inhoud der fleschjes. BEN GRAPPENMAKER? In een particuliere bank van leening' in de Govert Flinckstraat te Amsterdam heeft zich Vrij dagmiddag een zonderling geval voorgedaan. Deze bank van leening wordt gehouiden door twee vrouiwen, -die, omstreeks kwart over één, voof het loketje van hun kantoor een gèmas- kerden man zagen verschijnen, 'die niet ze iele, doch wel ©en revolver toonde. De pand huishoud sters schrokken daarvan natuurlijk hevig; de een meende goed te doen een ruit stuk te slaan en om hulp te roepen. De geheimzinnige, -die dat zag, liep daarop naar buiten, nu zonder masker en zei-Je tot omstanders, die natuurlijk terstond waren komen opdagen, dat hij de politie zou gaan waarschuwen, want -dat hier vreemde dingen ge beurden. De gevaarlijke man heeft zich -daarop De revolver bleek hem later niet meer te pas ongehinderd kunnen verwijderen, te komen want die werd naderhand gevonden. Had de pandhuishou-dster nu maar geen ruit stuk geslagen, want het bleek een klapperpistool te zijn EE NVIERTAL ROOVERS. Uit Helmond meldt men: Eenigen tijd geleden werd men in Oostelijk Noord-Brabant telkens opgeschrikt door gepleeg- de roofovervallen, diefstallen en dergelijke. Dbor de politie is gedurende enkele maanden een streng •onderzoek ingesteld. Men meende, dat men hier te doen had met een groote bende. De opsporing van de daders van den roofoverval te Lierop heeft klaarheid in deze zaak gebracht. Zooals gemeld, is dezer dagen een arbeider zekere A. M., gehuwd en wonende te Helmond, -gearresteerd. Dit bleek de hoofddader te zijn. Hij heeft bij den roofoverval op de familie VVijlaars te Lierop een slag met een knuppel toegebracht. 'Hij is te Roermond in arrest gesteld. Ook de ver dachten S. uit Uden en T. H., eveneens uit Uden, 'bevinden zich nog steeds in voorarrest, terwijl de onlangs op vrije voeten gestelde koopman J. K. weer is gearresteerd. Door deze arrestaties schijnt de geheele bende, waarvan allen vermoedelijk ge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1929 | | pagina 2