ZACHT 0P DET0"°
GELE POOL 55 CENT
Kamérkroniek
Aan de Schippers.
IN PRIJS
per half pond
onze schippers niet voer zorgen, als zelfs de Alk
maarder Paket met zijn zware en sterke stoom
schepen den dienst moet stopzetten, tten kan nie-
1 mand hen verwijten, dat zij er 'niet voor hebben
gezorgd.
Zie, daar weet ik te weinig van. Stellig geloof
ik, ware het Noond-HolLandseh kanaal open ge
bleven als het Noordzeekanaal, onze schippers
waren niet te houden geweest en 'haddien alles ge
probeerd, uit hun kouid isolement te worden ver-
lost. Nu waren'ze gehandicapt.
I Is het niet zoo, vrinden?
ruet
'tls nu al reeds weken, dat onze schippers
tct werkeloosheid zijn gedoemd. Zie ze daar staan,
eiken morgen vinidt gé ze aan. de veilingen. Ze
zijn eikaars concurrenten, maar ze zoeken elkaar
altijd weer op. Zoo lang de ve'iling duurt, verblij
ven ze binnen, 'daarna ziet ge ze nog geruimien
fijta op straat.
Hoe 't eigenlijk komt, kan ik maar moeilijk
verklaren, maar voor de schippers heb ik nu een
maal veel sympathie. Ze lijken wat ruw, in hun
nooit nieuw-modische costuum. Aan hun kleu
ren, herkent ge hen, maar ook aan nog zooveel
meer.
Dezer dagen las ik een uitvoerig bericht in
een onzer groote bladen over schippers: 't stond
me slecht aan, dat bericht, 't maakte me min
of meer kregelig. Bij Lobith poogde de genie
het ijs met springstoffen te breken, teneinde de
ingevroren schepen te bevrijden hit hun lang
niet ongevaarlijke positie. Een correspondent van
bedoeld blad was eens gaan kijken, had 'n praatje
gemaakt met le soldaten, en heeft het durven be
staan te schrijven, dat die schippers toch maar
mannen zijn, die eigenlijk niet waard waren, te
worden geholpen. "Want ze vertikten het gewoon
weg, een veilige ligplaats te zoeken voor hun door
kruiend ijs bedreigde vaartuigen; die waren im
mers verzekerd Dat nu wil er bij mij niet ïflf- Een
schipper, die geen hart heeft, voor zijn spullen,
zijn vaartuig, waarmede hij zijn brood verdient,
zou achten als een et.uk gereedschap, zooveel
waar! en daarmee basta, neen daar wil ik nu
eenmaa.1. nies aan.
Bij velen hunner zat ik in le roef en dronk er
koffie. Talrijke motorschepen 'heb ik nauwkeu
rig onder geleide van den schipper gezien. Hun
motor is nun „kar' van zooveel P.K. Baal vrij
af naar de plaats, waar de machine stat; ge zult
moeten erkennen, lat de motor er keurig onder
honden uitziet. Hoor de schipper vertellen, ouder
welke zware en moeilijke omstandigheden zijn
machine hem trouw hielp. Er ligt als hij dit
alles u vertelt, warmte in zijn stem, al spreekt
hij dau van zijn „kar".
Kunt ge u voorstellen, dat de boer in tijd)
van gevaar zou zeggen: Mijn vee is verzekerd,
laat komen wat komt? Dat een nijver ambachts
man zijn gereedschap, dat voor hem meer Ls clan
een hoeveelheid ijzer en hout, rustig zou laten
branden want 't is immers verzekerd? Even
min kan ik nu den schipper voorstellen, die zijn
uiterste niet zon 'doen om zijn vaartuig te redden.
O zeker, misschien is er ook wel onder dez!e
mannen e?n schurftig schaap, in materialisme
verzonken. Maar spreek me niet van ,d,e schip
pers", die zoo "nonchalante houding tegenover hun
schepen aannemen.
'k Weiger het eenvoudig te gelooven.
Neen, dagbladschrijver, ik zeg u, ge kent rte
schippers niet.
Dezer dagen heeft men mij geztegd is het
niet opvallend, dat er schier geen dag geweest is,
of de tuinbouwers iwaren in staat, hun producten
ondanks de zware vorst per vaartuig te vervoeren
Als 'n curiositeit vindt ge in de geïllustreerd^
bladen vermeld, dat de veerman op een stads-
pontje het vaarwater open hield. Groote zeesche
pen lagen muurvast in 't ijs bekneld, 't pontje
voei'.
'tWas de heeren persfotografen misschien te
koud in die dagen. Andiers zouden ze nog wel
iets an Iers op de gevoelige plaat hebben kunnen
brengen dan gemeld pontje. I angs de Langend ijk
konden de tuinbouwers varen, de Koeiijkers hiel
den hun slop trouw open. Kilometers lang is de
vaart opengehouden, 20 gr. vorst en meer ten
spijt.
Nu zei men mijIs het den schippers onmogelijk
wat den bouwers gelukt Wordt het niet hoog
tijd, dat ae vaart opengebroken wordt Tot onh
lasting van de overbelaste spoorwegen?
Nu zou ik 't liefst een schipper 't woord
laten, hem laten vertellen, wat hij hiervan zegt.
'k Verzeker u, heel veel woorden zou hij niet
gebruiken, ze zijn woordkarig als de pas afge
treden Amerikaansche President Coolirtge.
"Laat me in herinnering mogen brengen, dat de
schippers alles hebben gedaan wat ze konden,
om :1e vaart .open te houden. Een hunner heiaft
me verzekerd, dat het openhouden van lie ring-
sloot ruim f 700 heeft gekost.
Hoeveel schroefbladen zijn op 't ijs stukgesla
gen
Op 't Noord-Hollandsch kanaal zijn er op 't eindl
een paar schepen vastgevroren. Neen, daar kunnen
Het Pact van Kellogg. Ophef
fing van de "Rijkswerf te Hellevoet -
sluis. Vreemdelingenwet. - De
Z uider zeesteun wetStaatspensi
oen. Zomertijd.
De Tweede Kamer is de jongste onthullingten
van het „Utrechtsch Dagblad" niet stilzwijgend
voorbijgegaan. Wel- zijn ze geen onderwerp van
discussie geworden. Maar de volksvertegenwoor
diging heeft toch getoomd de zaak ernstig te ne
men. Reeds lang prijkte het pact van TCellogg
op de agenda. Het wetsontwerp nopens toetiledfing
tot het verdrag van 'Parijs tot uitbanning van den
oorlog. Handig was het van den r.k. afgevaar
digde van Vuuren, aan d!e kamer voor te stellen
„in de tegenwoordige omstandigheden" dit punt
voorloopig van de agenda af te voeren. "Per slot
van rekening kreeg de heer v. Vuuren wel niet
z'n zin. Immers werd zijn voorstel met 4126
stemmen verworpen. Maar toet lat al hadden de
verschillende politieke partijen dan toch maai
de gelegenheid het een en ander te zeggen. En
dat was misschien 't geen door "den Katholiek ver
langd werd.
De heer Hiemstra (3.D.A.P.) interpelleerde den
Minsiter van Jefentie den heer Ijambooy. Hij
vroeg of door bepaalde maatregelen als het op
dragen van de herstelling van schepen van alle
rijksdiensten, de werf te Hellevoiélsluis niet renda
bel kan worden gemaakt en hare opheffing kan
worden vobrkomem. Men zou zoó'n voorstel van
een soc.-democraat allerminst verwachten- Maai
de zaak was, dat reeds in 1923 Hellevoetsluis
als marinestation werd opgeheven.. Oorlogssche
pen vertoeven in den regél daar niet meer;. Tn
tegenstelling met Willemsoord is het niet tegen
luchtaanvallen beschermd, hetgeen wel met een
belangrijke particuliere werf te Rotterdam' het
geval zal zijn. Gevolg van de opheffing- van de
Rijkswerf te Hellevoetsluis zal natuurlijk zijn
ontslag van personeel enz. Een bezuiniging van
f460.000 per jaar volgens den Minister- En voor
die ontslag krijgenden sprong de heer Hiemstra
in de bres. De motie Hiemstra werd aanvaard;
door de anti-rev., chr- hist., staatkundig-gerefor
meerden, liberalen en sociaal-democraten, teza
men 37 afgevadbdigden. Tegen waren er 29. Al-
gemeene principes kwamen echter niet naar voren
Door den comm. afgevaardigde de Visser werd
geïnterpelleerd over het aanwezig zijn in ons
land van den gewezen Duitschen luitenant Kurt
Vogel en omtrent het regelmatig gevangén nemen
en uitwijzen van 'revolutionairen, die niet van be
hoorlijke papieren ?ijn voorzien. Zooals men weet
is Kurt Vogel één der zoogenaamde moordenaars
van* Rosa Luxemburg en Karl Liebknecht. Be
oogd werd een herziening der vreemdelingenwet.
De vreemdelingenwet dateert van 1849, is verou
derd en eisch-t al te veel formaliteiten. De wet
wordt mede daarom niet heel vaak nageleefd en
de regeering zelf laat dit oogluikend' toe. Maar
als de autoriteiten het noodig achten kan plots
het gemis van papieren en waarborgen, welke
van vele vreemdelingen nimmer worden gevraagd-,
reden tot uitzetting zijn. Daarin kan willekeur
schuilen, al zal stellig menige uitzetting alles-
zin sgerechtvaardigd zijn.
Ware de motie -de Visser niet zoo scherp gesteld
gelest, ze zou stellig zelfs door "den Minister
aanvaard zijn. Thans weid ze ver'worenp met
44—23 stemmen. Voor stemden de soc. dem.,
vrij-z. dem., en de communist. De led»en der 2.e
Kamer zijn blijkbaar wel zeer begaan met het
lot der Zuiderzeevisschers. Door d<e afsluiting
en droogmaking der Zuiderzee worden velen hun
ner in hun bestaan bedreigd.
Zonder hoofdelijke stemming nam de Kamer
een motie Duymaer v. Twist aan, waarin op her
ziening in dit zittingsjaar van de Z.uiderzeesteun-
wet werd aangedrongen. Ofschoon d<e minister
verzekerd had, dpzen aandrang niet eens te be
hoeven.
De heer Sannes heeft uitgerekend, dat er thans
38000 lieden van 65 jaar of hooger leeftijd zijn,
•lie niet profit;eeren van do Invaliditeitswet of de
Ouderdomswet en een route kwalijk kunnen ont
beren. Bij de motie Sannes (staatspensioen als
noodmaatregel, als kostelooze rente voor hen, die
nu 65 jaar of ouder zijn) ging het links tegen
rechts. Voor staatspensioen verklaarde zich de
geheele linkerzijde, rechts vonden dje voorstan
ders van kostelooze ouderdomsrente alleen steun
bij mr. Arts. i
En iddan kwam weer do heer Braat voor de zoo-
veelste maal met een voorstel tot afschaffing van
den zomertijd. Verschillende jaren had de plat
telander de zaak laten rusten. Maar dit jaar,
voor de verkiezingen, zou hij niet nalaten het ge
vat weer eens naar voren te brengen. Zonder
eenige discussie is het wetje met 63 tegen 1 stem
tel ie van -den heer Braat) verworpen.
Zonder hoofdelijke stemming werd aangenomen
het wetsontwerp tot toetreding tot het Kellogg-
Pact. Toetreding zal echter eerst eerst definitief
j mogelijk zijn, wanneer de oorspronkelijke onder-
j teekenaars hunne ratificaties te Washington heb
ben neergelegd, hetgeen nog lang niet met allen
het geval is.
Plaatselijk Nieuws
NOORESCHARWOUDjEi.
IJSCLUB „VOORWAARTS"
Dinsdagavond vergaderde bovengenoemde ijs-
club in de Burg. De voorz., de heer J. Ootjers
dankte in zijn open in gis woord voor de goede op
komst. Zooals heden is deze nooit geweest en /dit
wijst wel op de buitengewone omstandigheden,
welke wij meemaken. Er bestaat ontevredenheid
over -den gang van zaken mét het ijs openmaken
cp het oogenblik, maar spr. wijst er op, dat
eenig verwijt liet Bestuur moeilijk kan treffen,
omdat de ledien 'door afwezigheid ter vergadle-
ring nooit van eien afwijkende meèning kennis
hebben gegeven. Spr. moet beamlen, Jat de toe
stand hier van het ijs, als wij dit niet Broek en
Zuidscharwoude vergelijken, beschamend is en
spr .-hoopt -dat op -deze vergadering kan worden
besloten om een voer ie toekomst betere riegeling
te treffen.
De Secretaris, de heer H. Swager, l-eest hierna,
de notulen, welke worden goedgekeurd.
Hierna zegt de voorz., daé ook het bestuur van
meening is dat een betere regeling noodzakelijk
is. Wel moet niet al te zeer gelet worden als
iemand eens om dringende redenen verhindlerd
is. maar er was bij het ijshakken gebrek aan
samenwerking. Op het Spoor moet men zleh niet
beroepen, want het is laar verre van gemakke
lijk. Maar misschien is ook dit door een nieuwe
regeling te ontlasten. Spr. deelt nog méde den
heer J. Groen Az. namens Jen L.T B. verlof te
hebben verleend aanwezig té zijn en geeft deze
hierna het woord.
De heer Green wijst er op, dat zich aan het
Noordeinde van Zuidscharwoude moeilijkheden
met Je menschen voordoen, omdat te Noordsehar-
woude. waar zij met hun producten heen moeten,
het ijs dicht blijft. Spr- dringt er op aan hier
eenzelfde regeling te makten als te Zuidschar
woude, iwaar 'de Commissie uitgaat van de Tuin
bouw vereeniging en Jen L.T.B., de leden der ver-
eenigingen over even groote wijken zijn verdeeld
en -dat iedere groep va~n leden tiezamen het voor
hen bestemde deel openhakken.
De heer IJ. Kaan zegt dat men hier toch ook
een regeling in 'dezen geest heeft, maar spr. heeft
als de grootste last gevoeld, dat het bij het
Spoor toch niet open was en dus hakken langs
het dorp toch -niets gaf.
De heer D. Kansen uit zich in denzélfden geest).
Spr. zegt Jat dit allereerst in or die moet komen,
evenals in Broek.
De voorz. zegt dat in Januari bij het Spoor
alles in orde was en men zeer tevreden kon
zijn. Met de strenge vorst zijn echter de moeilijk
heden gekomen; zoo Ts "het op het ooge-nblik een
onmogelijkheid om er menschen voor te krijgen.
De heer P. Duijves stelt voor, dat offk bij het
Spoor het ijs door Je bouwers wordt opengdhiaakt
en hierop een strenge regeling in toepassing te
brengen.
Na hog eenige besprekingen wordt besloden
aan de tuinbouwvereeniging en den L.T.B. te ver
zoeken ,voor 'Je ijsregeling een Commissie te be
noemen, die overigens het gehfeele beheer blijft
voeren. Verder dezelfdte regeling in het leven 'te
roepen als te Zuidscharwoude, nl. een wijkv-er-
deeling te maken met aanwijzing van een even
groot gedeelte voor elke groep van leden. Een
boetebepaling wordt niet noodig geacht, omdat
de tuinbouwvereenigingen de leden bij onwillig
heid en verzuim kunnen bestraffen met' röyiement.
Verder kaan aan Je Gemeenteraad een subsidie
wonden aangevraagd. Besloten twordt het uitwer
ken van die plannen aan de besturen der tuin
bouwvereenigingen over te laten.
Gevraagd wordt hoe het aan het Spoor moét.
Besloten wordt -deze zaak aanhangig te maken
bij de vereenigingen Eendracht te Oudkarspel,
Tuinbouwbelang en -len L.T.B., omdat dit een
zaak is, waarbij allen zeer veel belang hebben.
"Nog enkele meer ondergeschikte punten wor
den besproken. De heer \V. Goudsblom zegt voor
een volgend jaar als voorman van Men ijs boeier
te bedanken. De voorzitter doet op "hem een be
roep, waar hij -het vertrouwen 'heeft van iedereen
om op dit besluit terug te komen. "Als de heer
G. bij zijn besluit blijft, vraagt de voorz., om
dit toch nog vóór volgend jaar in beraad1 te hou
den.
Hierna wordt de vergadering onder dank door
den voorzitter gesloten.
EEN AANRIJDING.
Omstreeks 12 uur, hedenmiddag, reed de vracht
auto van de firma Verburg een in lading zijnde
koolwagen aan van den heer Jb. Kroon aan dén
.Dijk Oudkarspel. De werkman KI. Dekker was
bezig met laden, toen de aanrijding plaats had.
Deze werd van den wagen geslingerd en bezeerde
zijn rug. Oorzaak niet voldoende uitwijken van
de auto, daar de weg op deze plaats diepe geu
len heeft-
Nieuwstijdingen
HET ONGEVAL OP DE WADDEN.
Omtrent het ongeval tusschen Terschelling in
de Frieschc kust, waarbij een auto door het ijs
zakte en de beer Bakker om het leven kwam, wordt
aan de „Lw. Crt." nog het volgende gemeld:
Ongeveer op de helft van de terugreis zonk
tct grooten schrik van de drie inzittenden, Tho
mas, Spanjer en Bakker, (je auto plotseling in
'de diepte weg, geheel onder water.
Een ooggetuige vertelde ons, dat eerst de voor
wielen wegzakten en daarna de achterwielen. In
een minimum van tijd was de auto in de diepte.
De vader van den heer Spanjer, die op den dijk
bij Zwartehaan het gezelschap stond op te wach
ten en met een kijker de naderende auto gadesloeg,
zag dus ook het ongeluk gebeuren.
De chauffeur Thomas opende nog tijdig het
portier en kwam droog op het ijs terecht. De
heeren Bakker en G. Spanjer verdwenen mee in
de diepte, laatstgenoemde verscheen even later
aan de oppervlakte en werd door den heer Tho
mas gegrepen.
H^e hij het voertuig had verlaten, de heer
Spanjer kon er geen verklaring van geven.
Inmiddels stelde de heer Thomas nog tot twee
maal toe pogingen in het werk om den heer Bak
ker, die achter in de auto zat, te hulp te komen,
waartoe hij zich in het ijskoude water moest neer
laten. Te vergeefs echter!
Verdere pogingen konden niet in 't werk ge
steld worden en de beide autorijders werden, totaai
verkleumd, door passeerende personen, o.a. den
heer Jouwersma, den zaalwachter van het post-
'kantoor te Leeuwarden, ondersteund, naar de kust
gebracht, waar zij ten huize van den herbergier
B. v. d. Zee te Zwartehaan werden opgenomen
en te bed gebracht. De toestand van den chauf
feur Thomas liet zich eerst minder goed aanzien,
maar door de goede zorgen van de familie v. d.
Zee en de behandeling van dr. Kliphuis te tS.
Annaparochie, die gewaarschuwd was, trad spoedig
verbetering in; nog 's avonds zijn beiden naar hun
woonplaats Heerenveen vertrokken.
De wielrijders en -sters, die inmiddels het
eiland weer hadden verlaten om vóór hoog water
('s namiddags 3 uur)' de Friesche kust te berei
ken, werden nog onder de kust van Terschelling
door een motorrijder op de hoogte gebracht van
het noodlottig ongeval en hun werd den goeden
raad gegeven de rechterzijde van de baan, welke
als 't ware zich als een zwart lint over de Wadden
kronkelde, te houden.
Te begrijpen viel, dat 't velen in de been-en
schoot. Toch ondernam men den terugtocht, op
behoorlijken afstand van elkaar rijdende, allen wa
ren onder één hoedje te vangen, zoo goed werden
de verkeersteekens van den voorrijder opgevolgd.
'Midden op 't Wad passeerde men de plaats van
't ongeval. Velen merkten haar niet op. Het on-
heü had plaats gehad links van de baan, op een
vaargeul, zoodat mag worden aangenomen, zoo
als een ooggetuige ons ook opmerkte, dat de auto
van het pad is afgeweken.
Deze tochtgenooten bereikten 's namiddags 2
uur behouden den dijk bij het Hooghuis en allen
waren dankbaar behouden te zijn aangekomen.
EEN DOOS MET ZWARE VERGIFTEN
GEVONDEN.
Door een jongen werd bij de Heerengracht bij
de Oude Leliestraat te Amsterdam een lang smal
aoosje gevonden, dat door hem aan een agent' van
politie werd ter hand gesteld. Deze nam het mee
'pnaar het bureau. Het bleek te bevatten een viertal
zeer kleine fleschjes van een kublieké centimeter
grootte, die door doktoren worden gebruikt voor
het iullen van injecties-uitjes. Dé inhoud van déze
fleschjes was zeer zwaar vergif van verschillende
soort.
Bij onderzoek js gebleken, dat vermoedelijk door
leerlingen van de kleermakersschool op de Hee
rengracht 119 een pak met deze doosjes is ge
vonden. lAthans bij een aantal leerlingen waren
deze fleschjes in handen gezien. Er werden nog1 27
gevulde doosjes in een pak op deze school terug
gevonden. Verondersteld mag worden, dat er door
leerlingen een aantal van deze doosjes of fleschjes
mee naar huis is genomen.
Het gevaar was dus zeker niet denkbeeldig,
dat er geproefd zou worden of dat de inhoud
ervan in aanraking zou komen met de handen
der bezitters, die doodelijke gevolgen zouden heb
ben. Maar evenzeer was de politie machteloos
om in den avond deze fleschjes met hun zeer ge
vaarlijken inhoud te achterhalen. Om echter zoo
veel mogelijk het gevaar te beperken is per radio
gewezen op den gevaarlijken inhoud der fleschjes.
BEN GRAPPENMAKER?
In een particuliere bank van leening' in de
Govert Flinckstraat te Amsterdam heeft zich Vrij
dagmiddag een zonderling geval voorgedaan.
Deze bank van leening wordt gehouiden door
twee vrouiwen, -die, omstreeks kwart over één,
voof het loketje van hun kantoor een gèmas-
kerden man zagen verschijnen, 'die niet ze iele,
doch wel ©en revolver toonde. De pand huishoud
sters schrokken daarvan natuurlijk hevig; de een
meende goed te doen een ruit stuk te slaan en
om hulp te roepen. De geheimzinnige, -die dat
zag, liep daarop naar buiten, nu zonder masker
en zei-Je tot omstanders, die natuurlijk terstond
waren komen opdagen, dat hij de politie zou gaan
waarschuwen, want -dat hier vreemde dingen ge
beurden. De gevaarlijke man heeft zich -daarop
De revolver bleek hem later niet meer te pas
ongehinderd kunnen verwijderen,
te komen want die werd naderhand gevonden.
Had de pandhuishou-dster nu maar geen ruit stuk
geslagen, want het bleek een klapperpistool te
zijn
EE NVIERTAL ROOVERS.
Uit Helmond meldt men:
Eenigen tijd geleden werd men in Oostelijk
Noord-Brabant telkens opgeschrikt door gepleeg-
de roofovervallen, diefstallen en dergelijke. Dbor
de politie is gedurende enkele maanden een streng
•onderzoek ingesteld. Men meende, dat men hier
te doen had met een groote bende. De opsporing
van de daders van den roofoverval te Lierop heeft
klaarheid in deze zaak gebracht.
Zooals gemeld, is dezer dagen een arbeider
zekere A. M., gehuwd en wonende te Helmond,
-gearresteerd. Dit bleek de hoofddader te zijn. Hij
heeft bij den roofoverval op de familie VVijlaars
te Lierop een slag met een knuppel toegebracht.
'Hij is te Roermond in arrest gesteld. Ook de ver
dachten S. uit Uden en T. H., eveneens uit Uden,
'bevinden zich nog steeds in voorarrest, terwijl de
onlangs op vrije voeten gestelde koopman J. K.
weer is gearresteerd. Door deze arrestaties schijnt
de geheele bende, waarvan allen vermoedelijk ge-