Kier i Mail
Woensdagavond half 8 vergaderde de leden van
bovengenoemde Kamer ten Stadhuize te Alkmaar
onder voorzitterschap van den WelEd. Heer S.
W. Arntz.
Secretaris is de heer D. J. Scheffel.
Afwezig de heer Hoogland, terwijl van den heer
Ringers bericht van verhindering is ingekomen.
De Voorzitter opent de vergadering met een
woord van welkom, waarna de notulen der vorige
vergadering, welke den leden zijn toegezonden,
onder dankzegging ami den samensteller ongewij
zigd worden vastgesteld.
aAfschrift van een aderes van de Tweede
Kamer, verzonden door den Bond van Bedrijfsauto-
houders in Nederland, inzake het ontwerp van wet
tot herziening van de financiëele verhouding tus-
schen het Rijk en de Gemeenten, met verzoek om
adhaesie-beiuiging daaraan.
[De heer de Raat stelt voor het wetsontwerp
te verwijzen naar de Commissie voor Verordeningen
ter nadere bestudeering, daar deze zaak van groot
nut is voor de neringdoenden.
De heer Schmalz onderstreept het gesprokene
van den vorigen spreker.
Conform het voorstel wordt aldus beslaten.
b. Bericht van de gemeente Alkmaar, dat de
Raad afwijzend heeft beschikt op een verzoek om
op den Goeden Vrijdag de kaasmarkt niet te hou
den.
c. idem, dat verschillende Gemeenten aan de
Zaan, die belang hebben bij de verbetering van den
scheepvaartweg van de Achterzaan naar het
Noordhollandsch Kanaal, geen aandeel in de kos
ten van vaartverbetering willen dragen, zoodat
derhalve van de voorgenomen werken zal moeten
■worden afgezien.
De heer Nobel stejt voor samenwerking te ver
zoeken van de Kamer van Koophandel te Zaandam,
•opdat de voorgestelde verbetering! alsnog tot stand
,zal komen.
Aldus wordt besloten.
d. Schrijven van den Directeur der Direlcte Bel-
lastingen te Amsterdam, in antwoord op een tele
gram der Kamer, waarin eerstgenoemde mede
deelt, dat de noodzakelijkheid voor aanwijzing van
een tijdelijk publiek entrepót te den Helder, voor
teruggave van accijns op gedistilleerd, nog niet
is gebleken, doch dat hij tot overleg bereid is.
De heer Grunwald deelt mede, dat intusschen
een lokaliteit beschikbaar is gesteld.
e. Bericht van den Commissaris der Koningin
van Noordholland, dat het Ontvangkantoor der
NRegistratie en Domeinen te Schagen, voorshans
niet zal worden opgeheven.
De heer Schmalz uit een woord vaïi dank en
feliciteert de Kamer met het behaalde suooes.
f. Missive van het Departement van Arbeid,
Handel en Nijverheid, inzake de bestaande plan
nen tot wijziging van het douanetarief in de er-
eenigde Staten, d.d. 9 Febuari 1929.
Ten gevclge op haar schrijven van 19 Novem
ber 1928, Nu 14650, verwijst de Afdeeling Handel
en Nijverheid van het Departement van Arbeid,
Handel en Nijverheid U in de eerste plaats naar
het terzake in „Handelsberichten" van 17 Januari
j.l. No. 1140, blz. 84, gepubliceerde overzicht van
de in de Vereenigdc tSaten van Amerika te hou-
•den „hearings" in verband met de bestaande plan
nen tot wijziging van het douanerecht. Nog voor
de opening van het congres heeft de voorzitter
van het „House Comitte on Ways and Means"
destijds in de pers doen weten, dat hij een alge-
•heele tariefsherziening voorstond en dat deze zoo
spoedig mogelijk, dat is in de straks na zijn ambt
aanvaarding door President Hoover, bijeen te roe
pen buitengewone zitting van het nieuwe Congres,
zou moeten worden behandeld. Aanvankelijk zou
de buitengewone zitting van het Congres, door den
heer Hoovei in het vooruitzicht gesteld, alleen die
nen voor het ontwerp tot wetgeving ter ondersteu
ning van den landbouw. Onder dergelijke wetgeving
zoiu ook begrepen worden tariefsherziening van
landbouwproducten. Begint men echter met ta
riefsherziening voor enkele producten in overweging
te nemen, dan wast de stroom van aanvragen om
bescherming dusdanig, dat er alle aanleiding
schijnt te zijn voor een algemeene tariefsherziening.
Naast landbouwproducten als uien, tomaten en
aardappelen, worden nog de volgende industriepro
ducten genoemd: flesschen, horloges, balksteen,
cement, huiden, schoenen en textielwaren, welke
alle in aanmerking komen voor tariefsverhooging-
Hoewel er aanleiding schijnt te bestaan om een
algemeene tariefsherziening te verwachten, mag
toch niet uit het oog worden verloren, dat oak in
het Huis geen volledige overeestemming onder de
republikeinen nopens de bij de tariefsherziening
\jte volgen politiek bestaat. Onder leiding van den
„Speaker" van het Huis is er namelijk een Bewe
ging ontstaan, welke de tariefsherziening tot land
bouwproducten en enkele nijverheidsproducten be
perkt zou willen zien.
Hr. Ms. Gezant heeft met den Consul-Generaal
te New-York en den eScretaris der Kamer van
Kcophandel de mogelijkheid en de wenschelijkheid
besproken een actie te voeren op de te houden
„Hearings" tegen eventueele aanvragen om tariefs-
verhoogingen door de Amerikaansche Nijverheid.
Het wordt niet wenschelijk geacht zulks officieel
te doen, daar een tegenovergestelde uitwerking
dan gevreesd wordt. Ook de vertegenwoordigers
Van andere mogendheden, zooals van. Frankrijk,
jDDuitschland en Zweden, zijn die meening toe
gedaan. De eenige kans op succes wordt geacht
I te zijn een actie uitgaande van Amerikaansche
afnemers van buitenlandsche producten. Daartoe
dienen uit den aard der zaak de Nederlandsche
producenten aan hunne Amerikaansche afnemers
de noodige gegevens te verschaffen. Voorzoover
kan wrden nagegaan, is een der belangrijkste
prganisaties, welke de belangen der Amerikaansche
consumenten van buitenlandsche mrodujeten wil ver
dedigen, de „National Council of Importers and
Traders", welke intusschen omtrent 'e wijze, waar
op zij actie voert, niet veel uitlaat.
Afd. Handel en Nijverheid.
(w.g. HERINGA.
Door den heer C. Wagenaar is een studiereis
door de Vereenigde Staten gemaakt, mede in ver
band met deze kwestie en kunnen de resultaten
daarvan als volgt worden samengevat:
Er wordt in 't schrijven van de Afd. Handel en
Nijverheid van het Departement van Arbeid, Han
del en Nijverheid op gewezen de exporteurs in
Amerika actie te laten voeren tegen de verhoogde
invoerrechten op land- en tuinbouwproducten, do|ch
'deze heeren interesseeren dus er zich heel weinig
vcor. De vergaderingen (hearings), hierover wer
den te Washangton gehouden, doch van: New-York
de belangrijkste invoerplaats van de Holl. tuin
bouwproducten, is geen enkele der groote impor
terus er heen geweest- Ze vinden invoerrechten op
'geïmporteerde artikelen wel goed en wanneer door
een of minder mislukte oogst veel buitenlandsche
land- ent uiribouwproducten moeten worden ge
ïmporteerd, vinden ze 't vanzelfsprekend, dat daar
op tamelijk hooge rechten worden geheven. De
'Amerik. producten brengen daardoor meer op,
waarvan hoofdzakelijk de handelaren profiteeren,
omdat die doorgaans de oogst der boeren reeds
door bemiddeling van hun makelaars in handen
\hebben voor 't eigenlijk bekend is of de oogst goed
jf slecht zal uitvallen. De boeren, vooral de klei
nere, hebben in .Amerika over 't algemeen een
armoedig bestaan en moeten dikwijls vooruit ver-
kimen om aan geld te komen. In enkele gevallen
wordt ook door de banken voorschot op de.oogst
gegeven. Daar de afstanden in Amerika groot zijn
en de spoorvrachten hoog, zouden in de kust
plaatsen bijv. Holl. kool, uie en wortelen, welke
dc voornaamste exportartikelen naar Amerika zijn,
xveel goedkooper geleverd kunnen worden dan. die
xuit het land zelf. Zoo is bijv. de vracht van NeW-
York naar Chicago, een afstand van ongeveer 2000
Kilometer ongeveer het dubbele van die van Rot
terdam naar New-York een afstand van ruim' 5000'
'Kilometer. Vandaar dan ook, dat met Holl. land-
mf tuinbouwproducten alleen iets kan gedaan wor
den in de kustplaatsen als New-York, Philadel
phia, Boston en misschien nog enkele kleine
plaatsen. Op uien, waarvan het invoerrecht 51/2
5cent per Kilo was, is sedert 20 Jan. '29 het recht
met 50 pCt. verhoogd en alzoo thans ongeveer
81/2 cent per Kilo, terwijl er zeer veel kans op
is, dat 't nog meer verhoogd zal worden. Op kool
en wortelen is het invoerrecht 26 pCt. der waarde
wat echter vrij zeker ook verhoogd zal worden.
g. Afschrift van een adres van de Kamer van
Koophandel te Tilburg, gericht aan de Directie
der Nederlandsche Spoorwegen, inzake de reizi
gerstarieven.
Te behandelen bij punt j.
De Voorzitter stelt voor punt j thans hierbij,
te behandelen.
j. Schrijven van de N.V. v.h. Gebr. Sluijter,
met verzoek te willen bevorderen, dat de Directilo
der Spoorwegen overgaat tot het invoeren van
achtdaagsche abonnementskaarten.
De heer Kuiper stelt voor geen adhaesie 'te
betuigen, doch een afzonderlijk adres te richten
aan de Directie der Spoorwegen.
De Voorzitter meent, indien hiermede nieuwe
argumenten worden aangevoerd, dit van. groot be
lang is.
De heer Kolster zegt, dat door de beroeps-
reizigers de 5-daagsche abonnementen worden ge-
pref eerd, echter over het algemeen is mien voor
de 8-daagsche, doch spreker is van meening, dat
het thans moeilijk zal zijn, dat de Kamer heden
avond een uitspraak hieromtrent zal doen, daar
geen overeenstemming is verkregen.
.De Voorzitter wenscht juist «en uitspraak te
vernemen.
De heer Moens vraagt of het niet mogelijk is
beide abonnementen te verkrijgen.
De heer Kolster merkt op, dat verschillende
zaken gevraagd worden, n.m.l.
ie. goedkoope tarieven;
2e. abonnementen voor 2 personen (van dezelfde
firma);
3e. 5-daagsche abonnementen;
4e. 8-aaagsche abonnementen.
Omtrent sub| "2 deelt spreker mede, dat de meer
dere kosten pl.m. 75 pCt. van den prijs zouden
bedragen.
De heer Nobel verwacht de meeste nesultatjan
van 8-daagsche abonnementen
De heer Kuiper zegt, dat de handel hiervan niet
profiteert, daar 't den Zaterdag en den Zondag
voor den handel uitsluit. Indien het goedkoopte
wordt gezocht aldus spreker, zijn de 5-daagsche
5het meest gewenscht.
Dc Voorzitter stelt voor 5- en 10-daagsche, het-
geen echter door den heer Grondsma wordt weer
legt op grond van den Zaterdag en Zondag.
Tenslotte spreekt de Kamer zich uit voor de
5-daagsche abonnementen. Door dit besluit ver
valt punt j.
h. Afschrift van een adrés van de Kamer als
boven, gericht aan den Minister van Arbeid, Han
del en Nijverheid, inzake de handelspolitiek tegen
over Engeland (speciaal wollen stoffenj);.
Uitvoerig adres ligt ter inzake op het Secre
tarie.
Wordt voor kennisgeving aangenomen.
i. Bericht van den Directeur van het Telegraaf
kantoor te Alkmaar met ingang van 21 Jamuri 1929
voor het publiek is opengesteld van 7I/221 uur.
Als voren.
k. Afschrift van een adres van de Vereenigimg
Effectenbescherming te 's-Gravenhage, gericht aan
de leden van meerdere Tweedie Kamerfracties met
voorstel tot wijziging van artikel 3 der Beurswet
1914, met verzoek van de Kamer van Koophandel
te Maastricht, daaraan adhaesie te willen betuigen.
(Ter kennisname op het Secretariaat.
Toelichting van den heer Mr. Moens.
In de toelichting stelt spreker zich op het stand
punt, dat deze zaak niets uit te staan heeft met de
Kamer van Koophandel, daar het betreft de geld
beleggers te beschermen tegenover de banken.
Spreker concludeert het adres voor kennisgeving
aan te nemen.
Aldus wordt besloten.
De Voorzitter dankt Mr. Moens vcot de toe
lichting.
1. Verslagen van de zittingen van den Spoor
weg raad.
Uittreksel van hetgeen Hollands Noorderkwar
tier betreft is aan de leden en pers verstrekt.
Toelichting van den heer M. A. Kolster.
De heer Kolster dankt den secretaris, die zoo
bereidwillig is geweest het uitgebreide verslag aan'
de leden en pers toe te zenden, waardoor het voor
spreker ten zeerste vergemakkelijkt is en .en toe
lichting zoo goed als vorbodig is. Spreker maakt
den leden er opmerkzaam op, dat enkele ver
beteringen zijn aangebracht ten opzichte der dienst
regelingen, evenwel is er nog veel te vier bet er etn.
Officieus deelt spreker mede, dat de trein, die
te Amsterdam om 16.56 vertrekt, een doorgaande
trein zal worden tot den Helder. De aankomst al
daar zal zijn 18.31.
De heer Grondsma zegt den heer Kolster dank
voor zijn boeiingen, doch geeft spreker hem gaar
ne in overweging er bij de pSoorwegcn op aan te
dringen, dat op de lijn den Helder beter matriaal
komt en de beste wagons niet alleen op de lijn
PurmerendEnkhuizen worden gebruikt. De wa
gons naar den Helder zijn, aldus spreker, van het
tudste soort en de verlichting der coupé's laat zeer
veel te wenschen over.
De heer Koster zegt, hierop al meerdere ma
len de hebben gewezen, echter zonder sudbes en
steeds het antwoord krijgende, dat wij op dit
traject gelukkig zijn ten opzichte van anderen-
De heer Grondsma zag gaarne betere verbin
ding met Rotterdam', terwijl door vele reizigers
wordt geklaagd, dat bijna met alle treinen in
Uitgeest moet worden overgestapt! voor de richting
Haarlem. Wellicht kan hierin eenige verbetering
worden gebracht.
De heer Kolster merkt op, dat door de elec-
'trificatie van het traject Amsterdam'Rotterdam
geen doorgaande rijtuigen Alkmaar—Rotterdam
mogelijk zijn. j
De Voorzitter vowndert er zich over. dat zoc
vele punten op die vergadering van dit district
zijn gekomen, waardoor de Directie wel den in
druk heeft moeten verkrijgen, dat dis district min
der gunstig er aan toe is. Spreker uit! den wensch,
dat door voortdurend aandringen en- mede oor
de hulp van den heer Kolster, vele verbeteringjen
tot stand zulien komen. Het verzoek van den
heer Grondsma wenscht de voorzitter gaarne te
ondersteunen.
De Voorzitter brengt hierna een woord van
dank aan den heer Kolster voor de verkregen
resultaten. ^(Applaus.)
Punt 4. Verslag van den Voorzitter omtrent
de gehouden vergadering, inzake de cetrale stand
plaats voor vrachtrijders en het eventueel benoe
men van commissieleden.
De Voorzitter zegt tot de volgende conclusie te
zijn gekomen: Wanneer een commisie wordt be
noemd, waarin tevens de heer Schenk van 't Markt
wezen zitting heeft, zal de centralisatie niet alleen
behouden, doch nog meer doorgevoerd worden.
Spreker stelt voor, dat de K. v. K. zitting zal
nemen in de gezamenlijke commissie en de plan
nen nader wil uitwerken. In deze commissie zul
len tevens de beide Middenstaodsvereenigingfcn ver
tegenwoordigd zijn.
Intusschen deelt de Voorzitter mede, dat een
schrijven is ingekomen van den directeur der H.B.S,
waarin gewezen wordt op het vele lawaai door het
aanslaan van motoren, het lossen en laden det
.goederen enz., waardoor het onderwijs veel hindei
ondervindt. 1
Naar aanleiding hiervan merkt de Voorzitter
op, dat wellicht rekening gehouden kan worden,
dat de vrachtwagens aan de andere zijde der Paar
denmarkt worden geplaatst.
Besloten wordt zitting te nemen in de gezamen
lijke commissie'
5. Causerie van den heer H. de Raat inzake
het Handelsavondschool-onderwijs.
Met vele gegevens en cijfers wordt door spr.
aangetoond, dat het Handelsonderwijs zich in de
laatste jaren over een grooten bloei mag verheu
gen. Uit de groote toename van het goederenver
voer blijkt ten duidelijkste, dat de handel zich
enorm uitbreidt. Aan het Handelsonderwijs mag
dan ook, volgens spreker, niets ontbreken.
Tot slot uit spreker den wensch, dat de K. v. K.
(met voorstellen zal komen, die tot verbetering
van genoemd onderwijs zullen leiden.
De heer Grunwald is bevreesd, dat door te veel
.aandacht te schenken aan het Handerlsonderwijs,
:het dagonderwijs in de verdrukking wordt gebracht.
Echter zal het voor de leden thans moeilijk zijn een
beslissing te nemen en ziet gaarne, dat de leden
een afschrift van de gehouden causerie ontvangen
voor meerdere bestudeering.
De Voorzitter zegt dit laatste toe.
De heer Kluitman zegt, dat het niet mogelijk zal
zijn, zooals de heer de Raat zich indenkt, het Hoo-
gere Handelsonderwijs en het Avondonderwijs in
één wet samen te vatten.
De heer de Raat merkt op, dat het geenszins
zijn bedoeling is het avondonderwijs te bevoordee-
len boven het dagonderwijs, wat niet wegneemt,
aat het avondonderwijs een zegen is voor diegenen,
die niet in de gelegenheid zijn het dagonderwijs) te
kunnen volgen. Het dagonderwijs noemt spreker
•een ideaal, daar het avondonderwijs zeer veel vergt
van het individu, n.m.l. het kind. Spreker wenscht
een gelijke regeling van Hooger Handelsonder
wijs en Handelsavondonderwijs. In het laatste ziet
spreker geen Vervolgonderwijs en acht de rang
schikking van den minister van dit onderwijs bij
het Vervolgonderwijs niet juist. Spreker acht een
meerdere studie van doze zaak van groot 'belang
en stelt voor, dat de Commissie voor Handels
onderwijs dit punt in studie neemt.
Aldus wordt besloten.
6. Uragen van den heer D'. H. Grunwald' inzake
de intrekking der Rijksdaalder-zilverbons.
De» heer Grunwald merkt op, dat deze zaak
al meerdere malen in de K. v. K. is bespreken,
echter zijn de resultaten nihil. Of de zilverbens al
of niet zullen blijven bestaan, hieromtrent is nog
9teeds niets bekend. Spreker dringt erop aan,
dac de K. v. K. steeds de aandacht hieraan zal
schenken, daar een blijvende circulatie der bons
zeer gewenscht is. Spreker stelt voor opnieuw te
adresseeren aan den Minister of de circulatie al: of
niot gehandhaafd zal worden.
De secretaris merkt op, dat op het laatste
schrijven aan den Minister van Financiën nog
steeds geen antwoord is ontvangen, terwijl reeds
tweemaal is gerapporteerd.
De heer Grunwald acht het gewenscht, nog
maals aan te dringen op antwoord.
De heer Schmalz wel tevens de aandacht ves
tigen op zilverbons van f5.—, als zijnde een betaal
middel, waaraan de groote behoefte wordt ge
voeld.
De secretaris deelt mede, dat op 16 Januari j.l.
het laatste schrijven verzonden is.
De heer Grunwald zegt hiermede niet bekend
te zijn.
Besloten wordt het antwoord van den Minister
a fte wachte»
7. Vaststelling van het jaarverslag over 1928.
Hiertoe wordt besloten.
De Voorzitter brengt een woord van dank aan
den secretaris voor de groote uitgebreidheid van
het verslag, hetwelk ruim 100 pagina's omvat.
8. Eenige mededeelingen van den Voorzitter
van de Verkeerscommissie inzake het Rijkswegen
plan 1929.
Rapport van een bezoek, hetwelk de Voorzit
ter der Verkeerscommissie, de heer D. H. Grun
wald, met den secretaris heeft gebracht aan den
HLoofdingenieur van den Rijkswaterstaat te Alk
maar, op Dinsdag den 2ósten Februari 1929.
Teneinde de vergadering een overzicht te kun
nen geven van den stand der werkzaamheden aan
de Rijkswegen in het District der Kamer, wordt
'het onderstaande overzicht aangeboden:
Werken, die in 1929 zullen worden uitgevoerd,
of reeds zijn -uitgevoerd:
Rijksweg AlkmaarVelzen.
Het wegvak van beginpunt benoorden het Noord-
Nzeekanaal tot de spoorwegovergang bij Beverwijk
wordt in 1929 voorzien van een keistraat 5.50 M.
breed, waarnaast 2 x 1 M. klinkerstraat en een
trottoir.
(De keibestrating geschiedt in overleg met het
Gemeentebestuur van Beverwijk, wijl der plaatse
een buizennet ligt. De trottoirs zullen door deze
Gemeente worden aangelegd.)
Voorbij Beverwijk, ongeveer vanaf café „de
Vriendschap" K.M. paal 13.200 tot K.M. 14400 is
fie aanleg van een teerslak wegdek bestead(de
de aanleg van een teerdek wegdak beste^id (da
uitvoering wordt gelijk aan de bedekking, die be
zuiden Heil o voor een gedeelte is aangelegd.
Voorts zijn drie vakken asphaltverharding be
steed
van K.M. 17.525 tot 18.725,
van K.M. 24.230 tot 24.660,
van K.M. 25.800 tot 26.615.
Bovendien wordt bezuiden Castricum nog een
gedeelte klinkerbestrating tot 6 Meter verbroed.
De weg VierstatenRegulierslaan, waarvoor in
1926 het geld beschikbaar was, is gestagneerd, om
dat geen o verenstemming werd bereikt tusschen
Rijkswaterstaat en het Gemeentebestuur van Alk
maar. p
maar.
Omtrent de verbetering van het wegvak Vier
staten—-Heiloërbrug is Rijkswaterstaat in onder
handeling met de gemeente Alkmaar.
De verbetering van het wegvak vanaf het einde
van de terreinen van P. A. de Lange tot Heila
wacht op het verkrijgen van overeenstemming met
de N.V. Nijenburg en Natuurmonumenten.
Voor het wegvak VierstatenHeiloërbrug is
f 50.000.beschikbaar, terwijl voorts nog f 40.000
en f75.000 disponibel zijn voor verbetering van
andere wegzakken tusschen Heilo en Castricum.
WWeg AlkmaarHelder. Zal vermoedelijk in
1929 voltooid worden.
Weg Heldervan Ewijcksluis zal zeer vermoe
delijk op het Rijkswegenplan 1930 worden ge
bracht. Hiermede zou meerdere spoed niet nood
zakelijk zijn, daar de brug, waarover de verbinding
met dezen weg wordt gevormd, niet eereer klaar
kan zijn.
Nieuwe Rijksweg 't Zandvan Ewijcksluis.
Met het maken van de brug bij 't Zand zou
spoedig worden aangevangen.
De heer de Raat stelt voor een actie te voeren
voor verbetering van de Vlotbrug. Het verkeer is
gedurig gestremd, doordien de brug voor de klein
ste roeiboot geopend moet warden. Volgens opgave
van den secretaris moest in 1928 de brug 56.387
maal geopend worden.
Hierover ontspit zich een levendige discussije,
waarbij door de heeren Kuiper en de Raat de dem
ping van het Verdronenoord wordt bepleit. Hier
door zou een breede verkeersweg worden vierkne-
gen, met aansluiting op het- breede Zeglis, terwijl
de verkeersweg naar Amsterdam een 60-tal Meters
verlegd kon worden naar de richting Verdronken-
oord. f
De heer Nobel meent, dat één groote draaibrug
het euvel van Friesche'brug en Vlotbrug zou ver
beteren.
Volgens eenige leden is zulks niet mogelijk, daar
het hier twee verschillende wegen betreft, n.m.l.
richting Amsterdam en richting Hoorn.
De heer Kluitman bestrijdt de demping van het
Verdronkenoord uit een schoomheidsoógpunt-
De Voorzitter onderschrijft ten volle hetgeen
door de heeren Kuiper en de Raat naar voren is
gebracht.
De heer Nobel wenscht tevens bij behandeling
van dit verkeersvraagstuk de aandacht te vestigen
op den verkeersweg AlkmaarBergen.
De Voorzitter verzoekt den voorzitter der Ver
keerscommissie de punten Verkeerswegen in die.
commissie in behandeling te nemen.
Aangaande de vraag van den heer Schmalzwan
neer de primaire provinciale wegen verbeterd zul
len worden, deelt de heer Grunwald mede, dat
hieromtrent niets bekend is, doch zal spreker spoe
dig een vergadering der commissie uitschrijven, om
te trachten de zaak te bspoedigen.
9. Verslag van de Zuiderzee-commissie omtrent
hare handelingen sedert de laatste leden vergacïe-
ring.
De heer Nobel, als voorzitter van genoemde com
missie, deelt mede, dac verschillende onderwerpe»
in studie zijn. Voor twee punten vraagt spreker
speciaal de aandacht:
ie. de kanalisatie AlkmaarOudkarspelKol-
horm met het kanaal, hetwelk Schagen verbinding
geeft met het Noordhollandsch Kanaal.
Spreker stelt voor een adres, te zenden aan den
Minister van .Waterstaat, waarin Z.Ex. onder het
oog wordt gebracht, dat de spoedige totstandko
ming van genoemde kanalen dringend gewenscht is.
2c. het bevisschen van het Boezemmeer.
Naar aanleiding hiervan wil men een' conferentie
houden met het Gemeentebestuur van den Helder