Kier i Mail Woensdagavond half 8 vergaderde de leden van bovengenoemde Kamer ten Stadhuize te Alkmaar onder voorzitterschap van den WelEd. Heer S. W. Arntz. Secretaris is de heer D. J. Scheffel. Afwezig de heer Hoogland, terwijl van den heer Ringers bericht van verhindering is ingekomen. De Voorzitter opent de vergadering met een woord van welkom, waarna de notulen der vorige vergadering, welke den leden zijn toegezonden, onder dankzegging ami den samensteller ongewij zigd worden vastgesteld. aAfschrift van een aderes van de Tweede Kamer, verzonden door den Bond van Bedrijfsauto- houders in Nederland, inzake het ontwerp van wet tot herziening van de financiëele verhouding tus- schen het Rijk en de Gemeenten, met verzoek om adhaesie-beiuiging daaraan. [De heer de Raat stelt voor het wetsontwerp te verwijzen naar de Commissie voor Verordeningen ter nadere bestudeering, daar deze zaak van groot nut is voor de neringdoenden. De heer Schmalz onderstreept het gesprokene van den vorigen spreker. Conform het voorstel wordt aldus beslaten. b. Bericht van de gemeente Alkmaar, dat de Raad afwijzend heeft beschikt op een verzoek om op den Goeden Vrijdag de kaasmarkt niet te hou den. c. idem, dat verschillende Gemeenten aan de Zaan, die belang hebben bij de verbetering van den scheepvaartweg van de Achterzaan naar het Noordhollandsch Kanaal, geen aandeel in de kos ten van vaartverbetering willen dragen, zoodat derhalve van de voorgenomen werken zal moeten ■worden afgezien. De heer Nobel stejt voor samenwerking te ver zoeken van de Kamer van Koophandel te Zaandam, •opdat de voorgestelde verbetering! alsnog tot stand ,zal komen. Aldus wordt besloten. d. Schrijven van den Directeur der Direlcte Bel- lastingen te Amsterdam, in antwoord op een tele gram der Kamer, waarin eerstgenoemde mede deelt, dat de noodzakelijkheid voor aanwijzing van een tijdelijk publiek entrepót te den Helder, voor teruggave van accijns op gedistilleerd, nog niet is gebleken, doch dat hij tot overleg bereid is. De heer Grunwald deelt mede, dat intusschen een lokaliteit beschikbaar is gesteld. e. Bericht van den Commissaris der Koningin van Noordholland, dat het Ontvangkantoor der NRegistratie en Domeinen te Schagen, voorshans niet zal worden opgeheven. De heer Schmalz uit een woord vaïi dank en feliciteert de Kamer met het behaalde suooes. f. Missive van het Departement van Arbeid, Handel en Nijverheid, inzake de bestaande plan nen tot wijziging van het douanetarief in de er- eenigde Staten, d.d. 9 Febuari 1929. Ten gevclge op haar schrijven van 19 Novem ber 1928, Nu 14650, verwijst de Afdeeling Handel en Nijverheid van het Departement van Arbeid, Handel en Nijverheid U in de eerste plaats naar het terzake in „Handelsberichten" van 17 Januari j.l. No. 1140, blz. 84, gepubliceerde overzicht van de in de Vereenigdc tSaten van Amerika te hou- •den „hearings" in verband met de bestaande plan nen tot wijziging van het douanerecht. Nog voor de opening van het congres heeft de voorzitter van het „House Comitte on Ways and Means" destijds in de pers doen weten, dat hij een alge- •heele tariefsherziening voorstond en dat deze zoo spoedig mogelijk, dat is in de straks na zijn ambt aanvaarding door President Hoover, bijeen te roe pen buitengewone zitting van het nieuwe Congres, zou moeten worden behandeld. Aanvankelijk zou de buitengewone zitting van het Congres, door den heer Hoovei in het vooruitzicht gesteld, alleen die nen voor het ontwerp tot wetgeving ter ondersteu ning van den landbouw. Onder dergelijke wetgeving zoiu ook begrepen worden tariefsherziening van landbouwproducten. Begint men echter met ta riefsherziening voor enkele producten in overweging te nemen, dan wast de stroom van aanvragen om bescherming dusdanig, dat er alle aanleiding schijnt te zijn voor een algemeene tariefsherziening. Naast landbouwproducten als uien, tomaten en aardappelen, worden nog de volgende industriepro ducten genoemd: flesschen, horloges, balksteen, cement, huiden, schoenen en textielwaren, welke alle in aanmerking komen voor tariefsverhooging- Hoewel er aanleiding schijnt te bestaan om een algemeene tariefsherziening te verwachten, mag toch niet uit het oog worden verloren, dat oak in het Huis geen volledige overeestemming onder de republikeinen nopens de bij de tariefsherziening \jte volgen politiek bestaat. Onder leiding van den „Speaker" van het Huis is er namelijk een Bewe ging ontstaan, welke de tariefsherziening tot land bouwproducten en enkele nijverheidsproducten be perkt zou willen zien. Hr. Ms. Gezant heeft met den Consul-Generaal te New-York en den eScretaris der Kamer van Kcophandel de mogelijkheid en de wenschelijkheid besproken een actie te voeren op de te houden „Hearings" tegen eventueele aanvragen om tariefs- verhoogingen door de Amerikaansche Nijverheid. Het wordt niet wenschelijk geacht zulks officieel te doen, daar een tegenovergestelde uitwerking dan gevreesd wordt. Ook de vertegenwoordigers Van andere mogendheden, zooals van. Frankrijk, jDDuitschland en Zweden, zijn die meening toe gedaan. De eenige kans op succes wordt geacht I te zijn een actie uitgaande van Amerikaansche afnemers van buitenlandsche producten. Daartoe dienen uit den aard der zaak de Nederlandsche producenten aan hunne Amerikaansche afnemers de noodige gegevens te verschaffen. Voorzoover kan wrden nagegaan, is een der belangrijkste prganisaties, welke de belangen der Amerikaansche consumenten van buitenlandsche mrodujeten wil ver dedigen, de „National Council of Importers and Traders", welke intusschen omtrent 'e wijze, waar op zij actie voert, niet veel uitlaat. Afd. Handel en Nijverheid. (w.g. HERINGA. Door den heer C. Wagenaar is een studiereis door de Vereenigde Staten gemaakt, mede in ver band met deze kwestie en kunnen de resultaten daarvan als volgt worden samengevat: Er wordt in 't schrijven van de Afd. Handel en Nijverheid van het Departement van Arbeid, Han del en Nijverheid op gewezen de exporteurs in Amerika actie te laten voeren tegen de verhoogde invoerrechten op land- en tuinbouwproducten, do|ch 'deze heeren interesseeren dus er zich heel weinig vcor. De vergaderingen (hearings), hierover wer den te Washangton gehouden, doch van: New-York de belangrijkste invoerplaats van de Holl. tuin bouwproducten, is geen enkele der groote impor terus er heen geweest- Ze vinden invoerrechten op 'geïmporteerde artikelen wel goed en wanneer door een of minder mislukte oogst veel buitenlandsche land- ent uiribouwproducten moeten worden ge ïmporteerd, vinden ze 't vanzelfsprekend, dat daar op tamelijk hooge rechten worden geheven. De 'Amerik. producten brengen daardoor meer op, waarvan hoofdzakelijk de handelaren profiteeren, omdat die doorgaans de oogst der boeren reeds door bemiddeling van hun makelaars in handen \hebben voor 't eigenlijk bekend is of de oogst goed jf slecht zal uitvallen. De boeren, vooral de klei nere, hebben in .Amerika over 't algemeen een armoedig bestaan en moeten dikwijls vooruit ver- kimen om aan geld te komen. In enkele gevallen wordt ook door de banken voorschot op de.oogst gegeven. Daar de afstanden in Amerika groot zijn en de spoorvrachten hoog, zouden in de kust plaatsen bijv. Holl. kool, uie en wortelen, welke dc voornaamste exportartikelen naar Amerika zijn, xveel goedkooper geleverd kunnen worden dan. die xuit het land zelf. Zoo is bijv. de vracht van NeW- York naar Chicago, een afstand van ongeveer 2000 Kilometer ongeveer het dubbele van die van Rot terdam naar New-York een afstand van ruim' 5000' 'Kilometer. Vandaar dan ook, dat met Holl. land- mf tuinbouwproducten alleen iets kan gedaan wor den in de kustplaatsen als New-York, Philadel phia, Boston en misschien nog enkele kleine plaatsen. Op uien, waarvan het invoerrecht 51/2 5cent per Kilo was, is sedert 20 Jan. '29 het recht met 50 pCt. verhoogd en alzoo thans ongeveer 81/2 cent per Kilo, terwijl er zeer veel kans op is, dat 't nog meer verhoogd zal worden. Op kool en wortelen is het invoerrecht 26 pCt. der waarde wat echter vrij zeker ook verhoogd zal worden. g. Afschrift van een adres van de Kamer van Koophandel te Tilburg, gericht aan de Directie der Nederlandsche Spoorwegen, inzake de reizi gerstarieven. Te behandelen bij punt j. De Voorzitter stelt voor punt j thans hierbij, te behandelen. j. Schrijven van de N.V. v.h. Gebr. Sluijter, met verzoek te willen bevorderen, dat de Directilo der Spoorwegen overgaat tot het invoeren van achtdaagsche abonnementskaarten. De heer Kuiper stelt voor geen adhaesie 'te betuigen, doch een afzonderlijk adres te richten aan de Directie der Spoorwegen. De Voorzitter meent, indien hiermede nieuwe argumenten worden aangevoerd, dit van. groot be lang is. De heer Kolster zegt, dat door de beroeps- reizigers de 5-daagsche abonnementen worden ge- pref eerd, echter over het algemeen is mien voor de 8-daagsche, doch spreker is van meening, dat het thans moeilijk zal zijn, dat de Kamer heden avond een uitspraak hieromtrent zal doen, daar geen overeenstemming is verkregen. .De Voorzitter wenscht juist «en uitspraak te vernemen. De heer Moens vraagt of het niet mogelijk is beide abonnementen te verkrijgen. De heer Kolster merkt op, dat verschillende zaken gevraagd worden, n.m.l. ie. goedkoope tarieven; 2e. abonnementen voor 2 personen (van dezelfde firma); 3e. 5-daagsche abonnementen; 4e. 8-aaagsche abonnementen. Omtrent sub| "2 deelt spreker mede, dat de meer dere kosten pl.m. 75 pCt. van den prijs zouden bedragen. De heer Nobel verwacht de meeste nesultatjan van 8-daagsche abonnementen De heer Kuiper zegt, dat de handel hiervan niet profiteert, daar 't den Zaterdag en den Zondag voor den handel uitsluit. Indien het goedkoopte wordt gezocht aldus spreker, zijn de 5-daagsche 5het meest gewenscht. Dc Voorzitter stelt voor 5- en 10-daagsche, het- geen echter door den heer Grondsma wordt weer legt op grond van den Zaterdag en Zondag. Tenslotte spreekt de Kamer zich uit voor de 5-daagsche abonnementen. Door dit besluit ver valt punt j. h. Afschrift van een adrés van de Kamer als boven, gericht aan den Minister van Arbeid, Han del en Nijverheid, inzake de handelspolitiek tegen over Engeland (speciaal wollen stoffenj);. Uitvoerig adres ligt ter inzake op het Secre tarie. Wordt voor kennisgeving aangenomen. i. Bericht van den Directeur van het Telegraaf kantoor te Alkmaar met ingang van 21 Jamuri 1929 voor het publiek is opengesteld van 7I/221 uur. Als voren. k. Afschrift van een adres van de Vereenigimg Effectenbescherming te 's-Gravenhage, gericht aan de leden van meerdere Tweedie Kamerfracties met voorstel tot wijziging van artikel 3 der Beurswet 1914, met verzoek van de Kamer van Koophandel te Maastricht, daaraan adhaesie te willen betuigen. (Ter kennisname op het Secretariaat. Toelichting van den heer Mr. Moens. In de toelichting stelt spreker zich op het stand punt, dat deze zaak niets uit te staan heeft met de Kamer van Koophandel, daar het betreft de geld beleggers te beschermen tegenover de banken. Spreker concludeert het adres voor kennisgeving aan te nemen. Aldus wordt besloten. De Voorzitter dankt Mr. Moens vcot de toe lichting. 1. Verslagen van de zittingen van den Spoor weg raad. Uittreksel van hetgeen Hollands Noorderkwar tier betreft is aan de leden en pers verstrekt. Toelichting van den heer M. A. Kolster. De heer Kolster dankt den secretaris, die zoo bereidwillig is geweest het uitgebreide verslag aan' de leden en pers toe te zenden, waardoor het voor spreker ten zeerste vergemakkelijkt is en .en toe lichting zoo goed als vorbodig is. Spreker maakt den leden er opmerkzaam op, dat enkele ver beteringen zijn aangebracht ten opzichte der dienst regelingen, evenwel is er nog veel te vier bet er etn. Officieus deelt spreker mede, dat de trein, die te Amsterdam om 16.56 vertrekt, een doorgaande trein zal worden tot den Helder. De aankomst al daar zal zijn 18.31. De heer Grondsma zegt den heer Kolster dank voor zijn boeiingen, doch geeft spreker hem gaar ne in overweging er bij de pSoorwegcn op aan te dringen, dat op de lijn den Helder beter matriaal komt en de beste wagons niet alleen op de lijn PurmerendEnkhuizen worden gebruikt. De wa gons naar den Helder zijn, aldus spreker, van het tudste soort en de verlichting der coupé's laat zeer veel te wenschen over. De heer Koster zegt, hierop al meerdere ma len de hebben gewezen, echter zonder sudbes en steeds het antwoord krijgende, dat wij op dit traject gelukkig zijn ten opzichte van anderen- De heer Grondsma zag gaarne betere verbin ding met Rotterdam', terwijl door vele reizigers wordt geklaagd, dat bijna met alle treinen in Uitgeest moet worden overgestapt! voor de richting Haarlem. Wellicht kan hierin eenige verbetering worden gebracht. De heer Kolster merkt op, dat door de elec- 'trificatie van het traject Amsterdam'Rotterdam geen doorgaande rijtuigen Alkmaar—Rotterdam mogelijk zijn. j De Voorzitter vowndert er zich over. dat zoc vele punten op die vergadering van dit district zijn gekomen, waardoor de Directie wel den in druk heeft moeten verkrijgen, dat dis district min der gunstig er aan toe is. Spreker uit! den wensch, dat door voortdurend aandringen en- mede oor de hulp van den heer Kolster, vele verbeteringjen tot stand zulien komen. Het verzoek van den heer Grondsma wenscht de voorzitter gaarne te ondersteunen. De Voorzitter brengt hierna een woord van dank aan den heer Kolster voor de verkregen resultaten. ^(Applaus.) Punt 4. Verslag van den Voorzitter omtrent de gehouden vergadering, inzake de cetrale stand plaats voor vrachtrijders en het eventueel benoe men van commissieleden. De Voorzitter zegt tot de volgende conclusie te zijn gekomen: Wanneer een commisie wordt be noemd, waarin tevens de heer Schenk van 't Markt wezen zitting heeft, zal de centralisatie niet alleen behouden, doch nog meer doorgevoerd worden. Spreker stelt voor, dat de K. v. K. zitting zal nemen in de gezamenlijke commissie en de plan nen nader wil uitwerken. In deze commissie zul len tevens de beide Middenstaodsvereenigingfcn ver tegenwoordigd zijn. Intusschen deelt de Voorzitter mede, dat een schrijven is ingekomen van den directeur der H.B.S, waarin gewezen wordt op het vele lawaai door het aanslaan van motoren, het lossen en laden det .goederen enz., waardoor het onderwijs veel hindei ondervindt. 1 Naar aanleiding hiervan merkt de Voorzitter op, dat wellicht rekening gehouden kan worden, dat de vrachtwagens aan de andere zijde der Paar denmarkt worden geplaatst. Besloten wordt zitting te nemen in de gezamen lijke commissie' 5. Causerie van den heer H. de Raat inzake het Handelsavondschool-onderwijs. Met vele gegevens en cijfers wordt door spr. aangetoond, dat het Handelsonderwijs zich in de laatste jaren over een grooten bloei mag verheu gen. Uit de groote toename van het goederenver voer blijkt ten duidelijkste, dat de handel zich enorm uitbreidt. Aan het Handelsonderwijs mag dan ook, volgens spreker, niets ontbreken. Tot slot uit spreker den wensch, dat de K. v. K. (met voorstellen zal komen, die tot verbetering van genoemd onderwijs zullen leiden. De heer Grunwald is bevreesd, dat door te veel .aandacht te schenken aan het Handerlsonderwijs, :het dagonderwijs in de verdrukking wordt gebracht. Echter zal het voor de leden thans moeilijk zijn een beslissing te nemen en ziet gaarne, dat de leden een afschrift van de gehouden causerie ontvangen voor meerdere bestudeering. De Voorzitter zegt dit laatste toe. De heer Kluitman zegt, dat het niet mogelijk zal zijn, zooals de heer de Raat zich indenkt, het Hoo- gere Handelsonderwijs en het Avondonderwijs in één wet samen te vatten. De heer de Raat merkt op, dat het geenszins zijn bedoeling is het avondonderwijs te bevoordee- len boven het dagonderwijs, wat niet wegneemt, aat het avondonderwijs een zegen is voor diegenen, die niet in de gelegenheid zijn het dagonderwijs) te kunnen volgen. Het dagonderwijs noemt spreker •een ideaal, daar het avondonderwijs zeer veel vergt van het individu, n.m.l. het kind. Spreker wenscht een gelijke regeling van Hooger Handelsonder wijs en Handelsavondonderwijs. In het laatste ziet spreker geen Vervolgonderwijs en acht de rang schikking van den minister van dit onderwijs bij het Vervolgonderwijs niet juist. Spreker acht een meerdere studie van doze zaak van groot 'belang en stelt voor, dat de Commissie voor Handels onderwijs dit punt in studie neemt. Aldus wordt besloten. 6. Uragen van den heer D'. H. Grunwald' inzake de intrekking der Rijksdaalder-zilverbons. De» heer Grunwald merkt op, dat deze zaak al meerdere malen in de K. v. K. is bespreken, echter zijn de resultaten nihil. Of de zilverbens al of niet zullen blijven bestaan, hieromtrent is nog 9teeds niets bekend. Spreker dringt erop aan, dac de K. v. K. steeds de aandacht hieraan zal schenken, daar een blijvende circulatie der bons zeer gewenscht is. Spreker stelt voor opnieuw te adresseeren aan den Minister of de circulatie al: of niot gehandhaafd zal worden. De secretaris merkt op, dat op het laatste schrijven aan den Minister van Financiën nog steeds geen antwoord is ontvangen, terwijl reeds tweemaal is gerapporteerd. De heer Grunwald acht het gewenscht, nog maals aan te dringen op antwoord. De heer Schmalz wel tevens de aandacht ves tigen op zilverbons van f5.—, als zijnde een betaal middel, waaraan de groote behoefte wordt ge voeld. De secretaris deelt mede, dat op 16 Januari j.l. het laatste schrijven verzonden is. De heer Grunwald zegt hiermede niet bekend te zijn. Besloten wordt het antwoord van den Minister a fte wachte» 7. Vaststelling van het jaarverslag over 1928. Hiertoe wordt besloten. De Voorzitter brengt een woord van dank aan den secretaris voor de groote uitgebreidheid van het verslag, hetwelk ruim 100 pagina's omvat. 8. Eenige mededeelingen van den Voorzitter van de Verkeerscommissie inzake het Rijkswegen plan 1929. Rapport van een bezoek, hetwelk de Voorzit ter der Verkeerscommissie, de heer D. H. Grun wald, met den secretaris heeft gebracht aan den HLoofdingenieur van den Rijkswaterstaat te Alk maar, op Dinsdag den 2ósten Februari 1929. Teneinde de vergadering een overzicht te kun nen geven van den stand der werkzaamheden aan de Rijkswegen in het District der Kamer, wordt 'het onderstaande overzicht aangeboden: Werken, die in 1929 zullen worden uitgevoerd, of reeds zijn -uitgevoerd: Rijksweg AlkmaarVelzen. Het wegvak van beginpunt benoorden het Noord- Nzeekanaal tot de spoorwegovergang bij Beverwijk wordt in 1929 voorzien van een keistraat 5.50 M. breed, waarnaast 2 x 1 M. klinkerstraat en een trottoir. (De keibestrating geschiedt in overleg met het Gemeentebestuur van Beverwijk, wijl der plaatse een buizennet ligt. De trottoirs zullen door deze Gemeente worden aangelegd.) Voorbij Beverwijk, ongeveer vanaf café „de Vriendschap" K.M. paal 13.200 tot K.M. 14400 is fie aanleg van een teerslak wegdek bestead(de de aanleg van een teerdek wegdak beste^id (da uitvoering wordt gelijk aan de bedekking, die be zuiden Heil o voor een gedeelte is aangelegd. Voorts zijn drie vakken asphaltverharding be steed van K.M. 17.525 tot 18.725, van K.M. 24.230 tot 24.660, van K.M. 25.800 tot 26.615. Bovendien wordt bezuiden Castricum nog een gedeelte klinkerbestrating tot 6 Meter verbroed. De weg VierstatenRegulierslaan, waarvoor in 1926 het geld beschikbaar was, is gestagneerd, om dat geen o verenstemming werd bereikt tusschen Rijkswaterstaat en het Gemeentebestuur van Alk maar. p maar. Omtrent de verbetering van het wegvak Vier staten—-Heiloërbrug is Rijkswaterstaat in onder handeling met de gemeente Alkmaar. De verbetering van het wegvak vanaf het einde van de terreinen van P. A. de Lange tot Heila wacht op het verkrijgen van overeenstemming met de N.V. Nijenburg en Natuurmonumenten. Voor het wegvak VierstatenHeiloërbrug is f 50.000.beschikbaar, terwijl voorts nog f 40.000 en f75.000 disponibel zijn voor verbetering van andere wegzakken tusschen Heilo en Castricum. WWeg AlkmaarHelder. Zal vermoedelijk in 1929 voltooid worden. Weg Heldervan Ewijcksluis zal zeer vermoe delijk op het Rijkswegenplan 1930 worden ge bracht. Hiermede zou meerdere spoed niet nood zakelijk zijn, daar de brug, waarover de verbinding met dezen weg wordt gevormd, niet eereer klaar kan zijn. Nieuwe Rijksweg 't Zandvan Ewijcksluis. Met het maken van de brug bij 't Zand zou spoedig worden aangevangen. De heer de Raat stelt voor een actie te voeren voor verbetering van de Vlotbrug. Het verkeer is gedurig gestremd, doordien de brug voor de klein ste roeiboot geopend moet warden. Volgens opgave van den secretaris moest in 1928 de brug 56.387 maal geopend worden. Hierover ontspit zich een levendige discussije, waarbij door de heeren Kuiper en de Raat de dem ping van het Verdronenoord wordt bepleit. Hier door zou een breede verkeersweg worden vierkne- gen, met aansluiting op het- breede Zeglis, terwijl de verkeersweg naar Amsterdam een 60-tal Meters verlegd kon worden naar de richting Verdronken- oord. f De heer Nobel meent, dat één groote draaibrug het euvel van Friesche'brug en Vlotbrug zou ver beteren. Volgens eenige leden is zulks niet mogelijk, daar het hier twee verschillende wegen betreft, n.m.l. richting Amsterdam en richting Hoorn. De heer Kluitman bestrijdt de demping van het Verdronkenoord uit een schoomheidsoógpunt- De Voorzitter onderschrijft ten volle hetgeen door de heeren Kuiper en de Raat naar voren is gebracht. De heer Nobel wenscht tevens bij behandeling van dit verkeersvraagstuk de aandacht te vestigen op den verkeersweg AlkmaarBergen. De Voorzitter verzoekt den voorzitter der Ver keerscommissie de punten Verkeerswegen in die. commissie in behandeling te nemen. Aangaande de vraag van den heer Schmalzwan neer de primaire provinciale wegen verbeterd zul len worden, deelt de heer Grunwald mede, dat hieromtrent niets bekend is, doch zal spreker spoe dig een vergadering der commissie uitschrijven, om te trachten de zaak te bspoedigen. 9. Verslag van de Zuiderzee-commissie omtrent hare handelingen sedert de laatste leden vergacïe- ring. De heer Nobel, als voorzitter van genoemde com missie, deelt mede, dac verschillende onderwerpe» in studie zijn. Voor twee punten vraagt spreker speciaal de aandacht: ie. de kanalisatie AlkmaarOudkarspelKol- horm met het kanaal, hetwelk Schagen verbinding geeft met het Noordhollandsch Kanaal. Spreker stelt voor een adres, te zenden aan den Minister van .Waterstaat, waarin Z.Ex. onder het oog wordt gebracht, dat de spoedige totstandko ming van genoemde kanalen dringend gewenscht is. 2c. het bevisschen van het Boezemmeer. Naar aanleiding hiervan wil men een' conferentie houden met het Gemeentebestuur van den Helder

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1929 | | pagina 3