Fortuin's Kleeding
V
<r
Adverteert in di
„DE RIJWIELHAL", Laat 158-160, Alkmaar
II I. L HOL 8 tlflsiSTIIIIEIi,
Schoonmaak-Artikelen
Langesfraaf hoek Houftil Alkmaar
VRAAGT onze prijslijst voor
Bloemen-, Boonen- en Siullen-stokken, lichte en
zware Hek- en Heiningpalen, Bamboe-stokken,
beste Klaver-Ruiters enz.
Kaaszout, LANDBOUWZOUT, LIKSTEEN, merk „Asse", Mangaan-Sulfaat
en Kopervitriool.
Neemt proef met de nieuwste Stikstofmeststof
Kalk-Amnion - Salpeter,
bevattende ca. 10 Salpeterstikstof, ca. 10
Ammoniak en bovendien ca. 35 koolzure kalk.
ALKMAAR. v.k. Fa. JOH. F. M08RA.
Ziet deze LAGE PRIJZEN.
Let op het JUISTE ADRES J. HENSTRA.
CARBID-BRANDERS,
o s
d -
Als extra n
Pendaien voor 89 coot.
Wij Moffelen en Biezen
Uw Rijwiel voor f 12.50
met hijlevering van roestvrije
Spaken en nieuwe Spatborden
—M—M—
VLAKKE-, B3L- en LENSGLAZEN.
Kamerkroniek
Reclame
Verdronkenoord 123, lxoek Huigbrouwerstraat Alkmaar. Tel. 774
v i x x per 30 pond 325 c.
Glyc. Zeep per pond 14 c., per 30 pond 355 c.
Condor Zeep per 4 stukken 32 c., met Cadeaux.
Delta Zeep per 2 stukken 20 c., Roodband Zeep per 2 stukken 10 c.
Roodband Zeeppoeder per pakja 10 c. Pleinis Vetloogmeelperpak9c.
Zoete Pruimen per li/a pond 25 c. Schijfjes Appelen per pond 55 c,
Prachtige Blanke Appelen per pond 60 cent
Pruimendante p. p. 35, 40 c. Abrikozen p. p. 70 c., 80 c., 90 c.
Verkade's Biskwie en Ontbijtkoek,
Zandkoekjes (6 soorten) per V2 pond 25 cent.
■<K
Leidsche Kaas per pond 40 ct.
Alle soorten Kunstmest uit voorraad leverbaar.
Zaklantaarnhulzen
vanaf 10 ct-
Wij hebben StaafZak-, Kast
en Roosterbatterijen
Rijwiel- en
Zaklantaarn-
Lampjes
Prijzen vanaf
91/2 cent.
Buitenbanden vanaf
Binnenbanden vanaf
f 0 85
f 0.59
Rijwielkettingen in prijzen van
90, 125, 200, 250, 3 )0 cent.
Perry Transportkettinghet beste
van het beste 300 cent.
v.af 5,10,15, 20 ct.
CARBID 25 ct. per
kilo, bij de 10 kilo
korting
Strijkijzers 525 cent compleet
125 en 220 V. m. 3 jaar garantie
Strijkijzer
stekker
35, 60 met
afsluit. 125
Sponning
contacten
prima
40 cent.
LU LO
CQ
00
Aft
LU
LU
Fittingvolle Steen- en Buscontact.
15 ct. Tooneelfitting 24 cent.
Kruisfitting 32 cent.
Stekkers vanaf 9, 12, 15, 25 cent.
Brugstekker 20, 35. Driewegs 15 cent
Zolderrozet 12 en 25 cent.
Driepootjes 5, open kapdrager 12 ct.
Buitendeurbel-drukker in koper en
brons 60 ct.
Ziet de Etalage.
Al ons
snoer is v
lste kwal
Schelledraad per 100 M. 150 ct.
Draad per 100 Meter 500 cent,
per Meter 6 cent.
Radiosnoer per 50 M. 350 cent,
per Meter 8 cent.
Stofzuiger- en Strijkijzersnoer
per Meter 16 cent.
Trekschakelaar 65, prima 75 ot.
Kroonsteentjes
5 cent.
Schakelaar, koper binnenwerk,
gewone afsluiter 20 cent
Botel 25 cent
Serie 25 cent
lm. Zeta 40 cent
Or Zeta 55 cent
Prima schakelaar kan links en
rechts gedraaid worden 50 cent
Wij houden in voorraad alle
maten
Als
reclame de
bekende
VDEStop
5 cent.
W ATEJRST A ATSBEGROOTIN G
Na haar korte Paaschvacantie is de Ferste
a am ér begonnen met de behandeling van hoofd
stuk IX der Rijksbegrooting voor 1929, de be
groeting van Waterstaat.
Tegen het maken van een tramemplacement in
een plantsoen te Breskens, zonder dat het tech
nisch noodzakelijk is, juist daar dat emplacement
te Blaken, had de heer de Muralt (lib.) bezwaar.
Ook wijst hij op het afnemen der duinen daar ter
plaatse en op de gevaren daaraan verbonden.
Terwijl de vele ongelukken door de onbewaakte
overwegen, gevoegd bij de vele millioenen winst
der spoorwegen hem aanleiding gaven tot indie
ning eener motie, die de wenschelijkheid uit
spreekt, dat verhairde verkeerswegen weder be
waakt worden.
Die heer Moltmaker (S.D.A.P.) gal', zooals de
Minister van Waterstaat, de heer v. 'd. Vegte.
het uitdrukte een uitstalling van alle door hem
gewensehte en nog niet vervulde regelingen, die
hij de laatste 3 jaren heeft opgebouwd. Hij sprak
voor invoering bij de spoorwegen van de in enkele
bedrijven reeds bestaande medezeggenschap der
arbeiders. Die naar zijn meening den arbeidslust
doet toenemen en het verantwoordelijkheidsbesef
versterkt. Hij pleitte om voorziening in de tekor
ten aan bet pensioenfonds der spoorwegambtena
ren, herziening van het A.R.D'. en van de stand-
plaatsindeeling. Verder spreekt hij van het ver
steende hart van alle opeenvolgende regeeringen
tegenover de stakers van '1903 en-over de rationa
lisatie der tramwegen. Die teren op staatssubsi
dies. Vooral tegen de Rotterdamsche Tramweg
Maatschappij richt zich zijn betoog. Sinds haar
oprichting ontving ze uit de openbare kassen 13
millioen, terwijl de balanswaarde van het geheele
bedrijf slechts ID/2 millioen is.
De regeering dient haar macht, die ze over de
tramwegen heeft, aan te wenden om de vakver-
eenigingen te steunen tegenover de Directies der
tramwegen.
Door verschillende sprekers werd het kanalen-
vraagstuk aangeroerd. Zoo dringt de S.DtA.P.
afgevaardigde Lindeijer aan op afmaking van
het kanaal AxelHulst, met het graven waarvan
reeds in 1827 begonnen werd. Die heer Gelderman
(lib.) brengt den aanleg van het Twente-Rijnka-
naal met zijtakken ter sprake en verzocht spoed
te maken met de onteigening van het gedeeld
Geldersche grensEnschede. Over den spoeden
aanleg van het kanaal door het Bosscheveld naar
Maastricht voert de r.k., de heer Jansen, het
woord. Een kanaal van belang zoowel voor de
nationale als internationale scheepvaart. De ver
binding van Amsterdam met den Bovenrijn wordt
door den heer Koster (lib.) besproken. Terwijl de
heer Reymer (r.k.), die de rij der sprkers sluit,
een pleidooi houdt voor een kanaal Kortenhoef
- Hilversum voor schepen van 300 a 400 ton en
verbetering vraagt van de Naardertrekvaart.
U ziet wel een rijke verzameling wenschen, die
te zamen genomen veel gelijkenis vertoont met
het verkiezingsprogram van Lloyd George. Door
den heer Lindeyer (s.d.a.p.) werd verder gespro
ken over het mijnbedrijf. De loonen en werktijden
hier, zijn niet gunstiger dan die in het buiten
land, waarschijnlijk ongunstiger. Het aantal onge
vallen met doodelijken afloop neemt toe evenals
het ziektecijfer. Wat de afgevaardigde toeschrijft
aan de mechanisatie van het bedrijf. Het rapport
der directie en de conclusies daarvan inzake de
ramp in.de mijn Hendrik, zijn zeer bevredigend
en vol tegenstrijdigheden.
En wat had de minister hierop wel te antwoor
den? Diacht-ie misschien „Veel beloven en weinig
geven, doet den dwaas in vreugde leven?"1 Neen,
daarvoor kon hij te veel verwijzen naar zijn
spoedig verscheiden. Zoo wat betreft de stroom1
van wenschen van den heer Mol tinaker. „Die
eischen vallen niet binnen het kader van dit ka
binet" was zijn even handig als eerlijk antwoord.
En waf. al die kanalen betreft kan 's ministers
antwoord in 't kort worden samengevat, dat „met
voortvarendheid wordt gewerkt". Wat de onbe
waakte overwegen betreft, zeide de Minister, dat
deze opvoedend werken. De afgesloten overweg
maakt den roekeloozen man zorgeloos. En diezelf
de man is op den gewonen weg even gevaarlijk,
misschien nog gevaarlijker. Wat de heer Muralt
(lib.) allesbehalve aanstond. „Op het scheiden van
do markt is de Minister aan den heer Muralt
zeer onsympathiek gebleken. Het is geen kwestie
van politiek. Spreker 'staat hier als christelijk
man en zijn overtu'igi/g van binnen uit is, dat de
moordpartij door de overheid moet ophouden".
Minister spelen is 96k niet alles!
4-
Zeer geachte lezer, lieftallige lezeres, mag ik
U eens iets vragen'? 1
Hebt ge bijgeval ook iets van Ema gehoord?'
Niet? Hoe is dat mogelijk, ge zijt toch wel goed
„bij";?
Maar als ge dan niets van Ema afweet, is U
toch stellig iets van Ember bekends
'k Zie U al schouderschokkend en verbaasd
kijken, want waarschijnlijk weet ge evenveel van
Ema als van Ember. f
Laat mij U uit den droom helpen. Tegenwoor
dig doet men aan de dwaze gewoonte, namen ie
verkorten. In de oorlogsdagen kende iedereen de
N.U.M. en EOT.; 't publiek spraje van nun en
not, en iedereen wist daf daarmee de Nieder-
fan cl sche Uitvoer-Mij. en'de Nederlandsche Overzee
Trust bedoeld werden.
Sinds is die afkorting een algemeene gril, een
dwaze modegril geworden. Ge 'hoort in trein, boot,
tram of bus soms termen, waar ge niets van
snapt, meestal zijn 't van die afkortingen. - y
Zoo ook Ema en Ember; de Ema is door de
aardappelenhandelaars uitgevonden en beteekent:
Eet meer aardappelen, en Emfoer, wil de men-
schen gezonder, beter, levenslustiger maken, door
hen cp alle mogelijke en onmogelijke manieren
voor te houden: „Eet meer brood".
Dus weet ge nu wat Ema ep'Emtoer beteekent.
Ge vraagt U af, als ge de tallooze opschriften
in aile mogelijke kleuren leest op affiches, uit
hangborden, des avonds eLectrisch verlicht, soms
Tn He wolken geschreven per vliegmachine, in alle
mogelijke middelen van vervoer aangebracht, op
borden, stations en vul verder zelf maar in, wat
bewust de menschen toch?
"t Antwoord ligt voor de hand, men wil Invloed
op uw levenswijs uitoefepen. Ge moet dit meer
gebruiken, dat vooral niet vergeten. Want ienk
toch om de voedingswaarden, om de vitamicnen.
het zetmeel, om kalk, phosphor en wat niet al. 1
Men vergelijkt den kostprijs van het zetmeel in het
eene artikel met dat in een ander. Nhtu.uclijk is
het aangeprezene spot spotgoedkoop.
•De reclamemakers is het otn de winst te doen;
een voornaam doel in onzen tijd. Daar is niets I
tegen, 'k heb niets geen bezwaar tegen de Eima- j
j en de Emberbeweging, hoegenaamd niets. j
Zou men uit het al meer toenemen van deze i
reclames mogen afleiden, dat zulks succes heeft? j
j Zoo nu en dan verneemt men wel van goede I
resultaten. Zoo hebben de Engelsche fruitmenschen
'n slordige tienduizend pond besteed ow 't fruit-
gebruik te bevorderen, 't Gevolg is geweest, dat
de totaalomzetten enkele millioenen ponden stegen. I
't Is echter de grootei vraag of elke soortgelijke
reclame effect sorteert. Zou 't inderdaad mogelijk
blijken, ons nuchtere Nederlanders er toe te krij
gen, net afs de Duitschers vaak plegen te doen,
twee maal per dag aardappelen te eten? f
Daar gelief ik niets van te geloovicn. 1
Omgekeerd vraag ik me af, zo-u "'t "mogelijk
wezen, het broodgebruik te doen toenemen ten
kosten van het gebruik van aardappelen?
IE en moeilijke vraag. 'Ook hier rijst twijfel.
Waarom zouden de erwten- en boonenverbotw'
wers er niet toe: overgaan, om1 een campagne op
touw te zetten, om het gebruik van peulvruch
ten te bevorderen? De melkboeren om meer melk"
kwijt te raken? En zoo zouden we kunnen voort
gaan.
De vergelijking tusscben menschen en beesten
valt niet altijd ten gunste van de eersten uit. Als!
ik Hector, mijn trouwe viervoeter, al honderd
maal voor zou houden, dat bruine boonen zoo
goed voor hem zijn, 't geeft me niemendal. Hij
iet er geen b.ek aan.
Kon ie praten, hij zou zeggen: geef me een
kluif. 1 -
Zijn voorliefde voor 'n goede vette kluif boven
alle andere toUgstreLende ingrediënten laat hij op
hondenmanieren merken. Voor de bakkers is ie
goedig, hij blaft niet op hen. Aan mannen mett
glimmende knotopen heeft ie 'n hekel, 't is of hij
ze riekt op grooten afstand. Al ziet 't bbeest ze
niet, toch blaft-hij o.p hen. Maar de slager; hij
kwispelstaart al als hij diens stap maar verneemt.
Zoo'n beest, nietwaar?
Waarmede ik maar zeggen wil, dat voor Hiek
geen Ema- of Ember-campagne noodig is; hij
heeft nu eenmaal zijn bepaalde lievelingskostjes
Wij heeren en beheerschers der schepping laten
ons van alles wijs maken. Misschien zou een cam
pagne „Eet meer kikkerbilletjes" zelfs o£> ons
succes hebben. i
Wat is er toch 'n boel vreemds in 't Leven-
''t Vreemde zit 'm niet in die reclame-makers,
heusch dat zijn uitgeslapen, jongens, die best weten
wat ze doen. Ze gooien met 'n spierinkje naar
een vetten kabeljauw.
't Vreemde zit in olns wijfelende, onrustende,
halfslachtige menschen, die ons laten suggereert,
dat dit zoo gezond, dat zoo goedkoop, en een
ander artikel zoo onontbeerlijk is.
Hek zou zeggen, als ie verstaanbaar praten
km: Geef me 't kluif.