Fortuin's Kleeding V <r Adverteert in di „DE RIJWIELHAL", Laat 158-160, Alkmaar II I. L HOL 8 tlflsiSTIIIIEIi, Schoonmaak-Artikelen Langesfraaf hoek Houftil Alkmaar VRAAGT onze prijslijst voor Bloemen-, Boonen- en Siullen-stokken, lichte en zware Hek- en Heiningpalen, Bamboe-stokken, beste Klaver-Ruiters enz. Kaaszout, LANDBOUWZOUT, LIKSTEEN, merk „Asse", Mangaan-Sulfaat en Kopervitriool. Neemt proef met de nieuwste Stikstofmeststof Kalk-Amnion - Salpeter, bevattende ca. 10 Salpeterstikstof, ca. 10 Ammoniak en bovendien ca. 35 koolzure kalk. ALKMAAR. v.k. Fa. JOH. F. M08RA. Ziet deze LAGE PRIJZEN. Let op het JUISTE ADRES J. HENSTRA. CARBID-BRANDERS, o s d - Als extra n Pendaien voor 89 coot. Wij Moffelen en Biezen Uw Rijwiel voor f 12.50 met hijlevering van roestvrije Spaken en nieuwe Spatborden —M—M— VLAKKE-, B3L- en LENSGLAZEN. Kamerkroniek Reclame Verdronkenoord 123, lxoek Huigbrouwerstraat Alkmaar. Tel. 774 v i x x per 30 pond 325 c. Glyc. Zeep per pond 14 c., per 30 pond 355 c. Condor Zeep per 4 stukken 32 c., met Cadeaux. Delta Zeep per 2 stukken 20 c., Roodband Zeep per 2 stukken 10 c. Roodband Zeeppoeder per pakja 10 c. Pleinis Vetloogmeelperpak9c. Zoete Pruimen per li/a pond 25 c. Schijfjes Appelen per pond 55 c, Prachtige Blanke Appelen per pond 60 cent Pruimendante p. p. 35, 40 c. Abrikozen p. p. 70 c., 80 c., 90 c. Verkade's Biskwie en Ontbijtkoek, Zandkoekjes (6 soorten) per V2 pond 25 cent. ■<K Leidsche Kaas per pond 40 ct. Alle soorten Kunstmest uit voorraad leverbaar. Zaklantaarnhulzen vanaf 10 ct- Wij hebben StaafZak-, Kast en Roosterbatterijen Rijwiel- en Zaklantaarn- Lampjes Prijzen vanaf 91/2 cent. Buitenbanden vanaf Binnenbanden vanaf f 0 85 f 0.59 Rijwielkettingen in prijzen van 90, 125, 200, 250, 3 )0 cent. Perry Transportkettinghet beste van het beste 300 cent. v.af 5,10,15, 20 ct. CARBID 25 ct. per kilo, bij de 10 kilo korting Strijkijzers 525 cent compleet 125 en 220 V. m. 3 jaar garantie Strijkijzer stekker 35, 60 met afsluit. 125 Sponning contacten prima 40 cent. LU LO CQ 00 Aft LU LU Fittingvolle Steen- en Buscontact. 15 ct. Tooneelfitting 24 cent. Kruisfitting 32 cent. Stekkers vanaf 9, 12, 15, 25 cent. Brugstekker 20, 35. Driewegs 15 cent Zolderrozet 12 en 25 cent. Driepootjes 5, open kapdrager 12 ct. Buitendeurbel-drukker in koper en brons 60 ct. Ziet de Etalage. Al ons snoer is v lste kwal Schelledraad per 100 M. 150 ct. Draad per 100 Meter 500 cent, per Meter 6 cent. Radiosnoer per 50 M. 350 cent, per Meter 8 cent. Stofzuiger- en Strijkijzersnoer per Meter 16 cent. Trekschakelaar 65, prima 75 ot. Kroonsteentjes 5 cent. Schakelaar, koper binnenwerk, gewone afsluiter 20 cent Botel 25 cent Serie 25 cent lm. Zeta 40 cent Or Zeta 55 cent Prima schakelaar kan links en rechts gedraaid worden 50 cent Wij houden in voorraad alle maten Als reclame de bekende VDEStop 5 cent. W ATEJRST A ATSBEGROOTIN G Na haar korte Paaschvacantie is de Ferste a am ér begonnen met de behandeling van hoofd stuk IX der Rijksbegrooting voor 1929, de be groeting van Waterstaat. Tegen het maken van een tramemplacement in een plantsoen te Breskens, zonder dat het tech nisch noodzakelijk is, juist daar dat emplacement te Blaken, had de heer de Muralt (lib.) bezwaar. Ook wijst hij op het afnemen der duinen daar ter plaatse en op de gevaren daaraan verbonden. Terwijl de vele ongelukken door de onbewaakte overwegen, gevoegd bij de vele millioenen winst der spoorwegen hem aanleiding gaven tot indie ning eener motie, die de wenschelijkheid uit spreekt, dat verhairde verkeerswegen weder be waakt worden. Die heer Moltmaker (S.D.A.P.) gal', zooals de Minister van Waterstaat, de heer v. 'd. Vegte. het uitdrukte een uitstalling van alle door hem gewensehte en nog niet vervulde regelingen, die hij de laatste 3 jaren heeft opgebouwd. Hij sprak voor invoering bij de spoorwegen van de in enkele bedrijven reeds bestaande medezeggenschap der arbeiders. Die naar zijn meening den arbeidslust doet toenemen en het verantwoordelijkheidsbesef versterkt. Hij pleitte om voorziening in de tekor ten aan bet pensioenfonds der spoorwegambtena ren, herziening van het A.R.D'. en van de stand- plaatsindeeling. Verder spreekt hij van het ver steende hart van alle opeenvolgende regeeringen tegenover de stakers van '1903 en-over de rationa lisatie der tramwegen. Die teren op staatssubsi dies. Vooral tegen de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij richt zich zijn betoog. Sinds haar oprichting ontving ze uit de openbare kassen 13 millioen, terwijl de balanswaarde van het geheele bedrijf slechts ID/2 millioen is. De regeering dient haar macht, die ze over de tramwegen heeft, aan te wenden om de vakver- eenigingen te steunen tegenover de Directies der tramwegen. Door verschillende sprekers werd het kanalen- vraagstuk aangeroerd. Zoo dringt de S.DtA.P. afgevaardigde Lindeijer aan op afmaking van het kanaal AxelHulst, met het graven waarvan reeds in 1827 begonnen werd. Die heer Gelderman (lib.) brengt den aanleg van het Twente-Rijnka- naal met zijtakken ter sprake en verzocht spoed te maken met de onteigening van het gedeeld Geldersche grensEnschede. Over den spoeden aanleg van het kanaal door het Bosscheveld naar Maastricht voert de r.k., de heer Jansen, het woord. Een kanaal van belang zoowel voor de nationale als internationale scheepvaart. De ver binding van Amsterdam met den Bovenrijn wordt door den heer Koster (lib.) besproken. Terwijl de heer Reymer (r.k.), die de rij der sprkers sluit, een pleidooi houdt voor een kanaal Kortenhoef - Hilversum voor schepen van 300 a 400 ton en verbetering vraagt van de Naardertrekvaart. U ziet wel een rijke verzameling wenschen, die te zamen genomen veel gelijkenis vertoont met het verkiezingsprogram van Lloyd George. Door den heer Lindeyer (s.d.a.p.) werd verder gespro ken over het mijnbedrijf. De loonen en werktijden hier, zijn niet gunstiger dan die in het buiten land, waarschijnlijk ongunstiger. Het aantal onge vallen met doodelijken afloop neemt toe evenals het ziektecijfer. Wat de afgevaardigde toeschrijft aan de mechanisatie van het bedrijf. Het rapport der directie en de conclusies daarvan inzake de ramp in.de mijn Hendrik, zijn zeer bevredigend en vol tegenstrijdigheden. En wat had de minister hierop wel te antwoor den? Diacht-ie misschien „Veel beloven en weinig geven, doet den dwaas in vreugde leven?"1 Neen, daarvoor kon hij te veel verwijzen naar zijn spoedig verscheiden. Zoo wat betreft de stroom1 van wenschen van den heer Mol tinaker. „Die eischen vallen niet binnen het kader van dit ka binet" was zijn even handig als eerlijk antwoord. En waf. al die kanalen betreft kan 's ministers antwoord in 't kort worden samengevat, dat „met voortvarendheid wordt gewerkt". Wat de onbe waakte overwegen betreft, zeide de Minister, dat deze opvoedend werken. De afgesloten overweg maakt den roekeloozen man zorgeloos. En diezelf de man is op den gewonen weg even gevaarlijk, misschien nog gevaarlijker. Wat de heer Muralt (lib.) allesbehalve aanstond. „Op het scheiden van do markt is de Minister aan den heer Muralt zeer onsympathiek gebleken. Het is geen kwestie van politiek. Spreker 'staat hier als christelijk man en zijn overtu'igi/g van binnen uit is, dat de moordpartij door de overheid moet ophouden". Minister spelen is 96k niet alles! 4- Zeer geachte lezer, lieftallige lezeres, mag ik U eens iets vragen'? 1 Hebt ge bijgeval ook iets van Ema gehoord?' Niet? Hoe is dat mogelijk, ge zijt toch wel goed „bij";? Maar als ge dan niets van Ema afweet, is U toch stellig iets van Ember bekends 'k Zie U al schouderschokkend en verbaasd kijken, want waarschijnlijk weet ge evenveel van Ema als van Ember. f Laat mij U uit den droom helpen. Tegenwoor dig doet men aan de dwaze gewoonte, namen ie verkorten. In de oorlogsdagen kende iedereen de N.U.M. en EOT.; 't publiek spraje van nun en not, en iedereen wist daf daarmee de Nieder- fan cl sche Uitvoer-Mij. en'de Nederlandsche Overzee Trust bedoeld werden. Sinds is die afkorting een algemeene gril, een dwaze modegril geworden. Ge 'hoort in trein, boot, tram of bus soms termen, waar ge niets van snapt, meestal zijn 't van die afkortingen. - y Zoo ook Ema en Ember; de Ema is door de aardappelenhandelaars uitgevonden en beteekent: Eet meer aardappelen, en Emfoer, wil de men- schen gezonder, beter, levenslustiger maken, door hen cp alle mogelijke en onmogelijke manieren voor te houden: „Eet meer brood". Dus weet ge nu wat Ema ep'Emtoer beteekent. Ge vraagt U af, als ge de tallooze opschriften in aile mogelijke kleuren leest op affiches, uit hangborden, des avonds eLectrisch verlicht, soms Tn He wolken geschreven per vliegmachine, in alle mogelijke middelen van vervoer aangebracht, op borden, stations en vul verder zelf maar in, wat bewust de menschen toch? "t Antwoord ligt voor de hand, men wil Invloed op uw levenswijs uitoefepen. Ge moet dit meer gebruiken, dat vooral niet vergeten. Want ienk toch om de voedingswaarden, om de vitamicnen. het zetmeel, om kalk, phosphor en wat niet al. 1 Men vergelijkt den kostprijs van het zetmeel in het eene artikel met dat in een ander. Nhtu.uclijk is het aangeprezene spot spotgoedkoop. •De reclamemakers is het otn de winst te doen; een voornaam doel in onzen tijd. Daar is niets I tegen, 'k heb niets geen bezwaar tegen de Eima- j j en de Emberbeweging, hoegenaamd niets. j Zou men uit het al meer toenemen van deze i reclames mogen afleiden, dat zulks succes heeft? j j Zoo nu en dan verneemt men wel van goede I resultaten. Zoo hebben de Engelsche fruitmenschen 'n slordige tienduizend pond besteed ow 't fruit- gebruik te bevorderen, 't Gevolg is geweest, dat de totaalomzetten enkele millioenen ponden stegen. I 't Is echter de grootei vraag of elke soortgelijke reclame effect sorteert. Zou 't inderdaad mogelijk blijken, ons nuchtere Nederlanders er toe te krij gen, net afs de Duitschers vaak plegen te doen, twee maal per dag aardappelen te eten? f Daar gelief ik niets van te geloovicn. 1 Omgekeerd vraag ik me af, zo-u "'t "mogelijk wezen, het broodgebruik te doen toenemen ten kosten van het gebruik van aardappelen? IE en moeilijke vraag. 'Ook hier rijst twijfel. Waarom zouden de erwten- en boonenverbotw' wers er niet toe: overgaan, om1 een campagne op touw te zetten, om het gebruik van peulvruch ten te bevorderen? De melkboeren om meer melk" kwijt te raken? En zoo zouden we kunnen voort gaan. De vergelijking tusscben menschen en beesten valt niet altijd ten gunste van de eersten uit. Als! ik Hector, mijn trouwe viervoeter, al honderd maal voor zou houden, dat bruine boonen zoo goed voor hem zijn, 't geeft me niemendal. Hij iet er geen b.ek aan. Kon ie praten, hij zou zeggen: geef me een kluif. 1 - Zijn voorliefde voor 'n goede vette kluif boven alle andere toUgstreLende ingrediënten laat hij op hondenmanieren merken. Voor de bakkers is ie goedig, hij blaft niet op hen. Aan mannen mett glimmende knotopen heeft ie 'n hekel, 't is of hij ze riekt op grooten afstand. Al ziet 't bbeest ze niet, toch blaft-hij o.p hen. Maar de slager; hij kwispelstaart al als hij diens stap maar verneemt. Zoo'n beest, nietwaar? Waarmede ik maar zeggen wil, dat voor Hiek geen Ema- of Ember-campagne noodig is; hij heeft nu eenmaal zijn bepaalde lievelingskostjes Wij heeren en beheerschers der schepping laten ons van alles wijs maken. Misschien zou een cam pagne „Eet meer kikkerbilletjes" zelfs o£> ons succes hebben. i Wat is er toch 'n boel vreemds in 't Leven- ''t Vreemde zit 'm niet in die reclame-makers, heusch dat zijn uitgeslapen, jongens, die best weten wat ze doen. Ze gooien met 'n spierinkje naar een vetten kabeljauw. 't Vreemde zit in olns wijfelende, onrustende, halfslachtige menschen, die ons laten suggereert, dat dit zoo gezond, dat zoo goedkoop, en een ander artikel zoo onontbeerlijk is. Hek zou zeggen, als ie verstaanbaar praten km: Geef me 't kluif.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1929 | | pagina 6