NIEUWE KEG KOFFIE MEMEUER's FRIESCHE HEERENBAAI Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier Wil Mi Donderdag 80 Mei 1929 38e Jaargang 5 ets f VOOR FIJNPROEVERS Kamerkroniek NO 68 IHTERC. TELEPHOOH 52 LAMUKER COURANT Deze courant verschijnt Dinsdag, Donderdag en Zaterdag Abonnementsprijs per 3 maanden f 1.15 Uitgave: Firma I. H. KEIZER. Redacteur J. H. KEIZER. Bureel Noordscharwoude. Advertentiën van l5 regels 75 oent, elke regel meer 15 cent. Groote letters naar plaatsruimte De verkiezingen voor de Staten-Gjeneraal staan weer voor. de deur. Het kan, geloof ik, g|een kwaai:]! eens eenige onderwierpen van wat men noemt Staatsrecht te behandelen. Beginnen we met helt geschreven recht, de z,gn. wettfen en verordeningen. Wie geeft de wetten? Antwoord: dje wetgevende macht? Wie is de wetgevende macht? Antwoord: Koning plus 'Staten-Generaal. De Koning en de Stattjen- Generaal geven dus samen de wietten. Maar nu spreekt het vanzelf, dat alvorens e|en wet tot stand kan komen eerst een voorstel daartcfs gedaan m(oiet worden. Een wet voorstellen nu kan' hij, die bezit het zgn. recht van initiatief». Ein dijt recht van initiatief hebben de Koning en de Statfen-Geineraal, beter gezegd de Twejede Kamer. Hoewel dus de Tweede Kamfer het recht van initiatief heeft, wordt er in de praktijk van dit recht maar weinig gebruik gemaakt. Het voorbereiden toch van een wetsontwerp fs een' omvangrijk wterk, dat gemakkelijker verricht kan worden door den Minister met al zijn helpers dan door de Tweiede Kamer. Toch is de waarde van het recht van initiatief niet denkbeeldig. Immers kan dit necht beteekenis krijgen, wannejér de Regeering bfez waren heeft met een bepaald voorstlel van wet te komen. Is nu een wetsontwerp door den Minister, gjehel pen door departementale ambtenaren, in elkaar gezèet, dan heeft het nog een langen, weg af tie leggen, alvorens het in het Staatsblad geplajajtstJ kan werden. Bij belangrijke wetsontjwerpen wordt het ontwerp in de eerste plaats: behandeld in den Ministerraad, die, als regel bij meerderheid van stemmen, besluit of het onttwerp zal' worden vopr- gedragen. Het gaat dus naar de Koning. De Mi nister verzoekt koninklijke machtiging om advies in te winnen bij den Raadi vaii Stfete. Die machti ging wordt bij Kabinetsrescript verleend, i Voorzitter van den Raad van State is de Konipg, in feite echter de vice-president van den Raad. Deze vice-presidenj: zendt na het advies aan den Koning, die het om nader rapport' doprzendt aan den Minister. Soms worden wijzigingen voorgesteld. Zijn deze van ingrijpenden aard, dan moet 'de Ministerraad worden geraadpleegd. Na deze formaliteiten is het ontwerp gereed voor indiening bij de Tweede Kamer, welke indiening, doorgaans schriftelijk plaats heeft bij Koninkliike boodschap- Zooals men weet bezit de Tweede Kamer het tgn. recht van amendement, het recht van wijzigin gen aan te brengen in voorstellen des Kcfnsngs 13e regeerin.g kan wel het aanbrengen van wijzi gingen ontraden, niet belettten- Wil daarom de regeering een wijziging tegengaan, dan moet zij dreigen met het ontwerp in te trekken of hij principieele punten de portefpuillekiwestie stellen. De Eerste Kamer mist hfet recht! van amen dement. Maar toch kan ook de Eerste Kamer gewenschte wijzigingen doorzetten. Immers kan zij b.v. dreigen het geheele ontwerp te zullen verwier pen, wanneer niet de gewenschte wijzigijngep wor den aangebracht. Eenige malen zijn voorstellen gedaan aan de Eerste Kamer het zgn- recht va{n regres te verkenen: het recht om den wnttwe'rp naar de Tweede Kamer terug te kunnein zenden met verzoek om eenige wijzigingen: aan te bren gen. Wanneer men met deze wijzigingen niet ac- roord ging, werd het ontwerp geacht te zijn ver worpen. Bij de behandeling van een Regeeraigs- ontwerp in de Tweede Kamer onderscheidt men het vooronderzoek en de apenbare behandeling- Het vooronderzoek geschiedt in Afdeelingen, de tailonderzoek kan n uieenmaal moeilijk geschie den in een vergadering van ioo leden,- Bij' lo,t;mg worden er, telkens voor 2 maanden',. 5 Afdeelingen elk van 20 leden, aangewezen,. Iedere Afdcjeling kiest haren voorzitter en onder-^c^rzittet, d>e' t<? zamen de Centrale Sectie vormen. Voorzittterl dier Centrale Sectie is de Voorzitter der Tweedie Kamfer, die, geen lid zijnde der Afdeelingen, s^echt's den raadgevende stem heeft.- 'Een der voornaamste werkzaamheden der Cen trale Sectie is de regeling van' de werkzaamheden der Kamer, d.i. van de volgorde van behandeling der aanhangige voorstellen, een zeer gewichtig,q| taak, waarbij zich vaak allerjei gewichtige politieke kwesties voordoen. Is mu een wetsontwerp bij de Tweede K^mer ingekomen en gedrukt aan de leden rofc(ffeedeet.\ dan kunnen hiermede verschillende dingen wor den gedaan. Het kan rechtstreeks naar de Afdee lingen worden verzonden, het kan worden: gezdtt ff aan eene Commissie van voorbereiding, aan eene vaste Commissie of Begrootóngs-oommissie, Worm het rechtstreeks naar de Afdeelingen. gezonden, dan wordt door elke Afideeling een rapporteur benoemd- Er ziin dus vijf rapporteurs, samen vormende de Commissie van rapporteurs en door wie een. alge-; tneene rapporteur benoemd wordt, In de verga dering der Commissie deelt iedere rapporteur niedfe., hetgeen in zijn Afdeeling Besproken werd- De- samenvatting hiervan is het zgn. voorlcoipig ver slag, welk verslag naar den Minister wordt ge stuurd- Het antwoord van den Minister ïs de. Memorie van Antwoord. De Colmmissie van rap porteurs antwoordt daarop met het1 ,zgn. Eind verslag. De Candidatenlijsf Wilt ge er ook graag eens op staanl? 't Kunstje is klein. Ge trekt een net pak aan en gaat er ma|ar op uit. 1 Met wat moeite verzamelt ge vijf-en-twinitflg handteekeningen van kiezers, die U wel canlklaa# willen stellen. i Om -U te stemmen? j Wel neen, dat behoeft niet; ze stellen U air- leen maar als candidaat voor; misschien wel om» U straks hard voor den mal te fhouden, als gei 't bij de stemming nog niet tot vijf-en-;twintig bren gen kunt. Maar gij hebt dan tkoch een titel'; .jpu,d- candidaat voor de Tweede Kamer". En die is U veel waard, nietwaar? Welnu, betaal die dan ook. Tien tegen één, dat er straks op '3 Juli Iijstaci zijn, waar geen, laat me zeggen, 100 stemmen op. zijn uitgebracht. De indiening was misschien een grappenmakerij pep half pep half ons pep half ons Een van KEG Ko/gie is, dat ze ver/risschend werktdoor haar fijne samenstelling. KEG is overal verkrijgbaar. aan Uwen winkelier ZAANDAM of een gril van een paar mallen of ïjdeltuitfedij van U zelf- Reeds weder wer.l het dfenkbeeld geopperd om de indieners van een lijst 'n waarborgfonds te laten storten; deze waarborgsom z>o|u verbeurd zijn wanr ;neer de lijst bijvoorbeeld gejen 20 pCt. 'van ..ton kiesdeeler haalde. Best, zeggen we; niets op tegien- Al die lijsten toch brengen administratieven rompslomp en kosten mee- "Laat men toondn, wat vqoir zijn standpunt over te hebben, en er vertrouwjen. in te stellen- Dan telt de lappendeken, zekfer heel watmirutor lapjes. En de stemmers raken op 't biljet niet meer verdwaald. En onze belastingpenningen worden dan niet meer verspild voor dwaze Kamer-candiidaat-lilliputterij. EERSTE KAMER1» Verschenen is het vaorloapig verslag der Eerste ■Kamer op het wetsontwerp betreffende wijziging der Ziektewet- Evenals de Tweedie Kamer hjèieft ook de Eerste Kamer hulde gebracht aan Minister Slotemaker de Bruine voor diens onverraioeiden arheid en is ook hier het ontwerp 1 zij het nai- tuurlijk niet met onverdeelde instemming gunstig ontvangen. Immers verklaarden verschillende leden, dat het aan veler wenschen tegemoet! komt en in dringende behoeften voorziet- 't Spreekt vanzelf, dat de vraag gesteld werd, hoeveel d'e Ziekte ¥e.rzle- kering den Staat zal kostten- Geld' speelt nu een maal een groote rol in de wereldll Critiek, was er natuurlijk. Verschillende leden meenden bijv., dat het ontwerp te weinig rekening houd|tj met opvat tingen, welke zich allengs in, het internationaal verkeer hebben baan gebroken. Zij betreurden htet» dat de pogingen in de Tweede Kamer gedaan, om door amendeering het wetsontwerp meer in. over eenstemming te brengen met die internationale opvattingen, geen gunst.tig gevolg hebben gehad. Het zou wel wenschelijk zijn geiweest, dat die in ternationale opvattingen, eens waren gepreciseerd. Thans moet ik volstaan met te vermelden, dat vele teden deze voorstelling van zaken, onjuist achtten. Dat de bijzondere ziekenkassen niet als uitvoe ringsorganen in. het wetsonttwerp zijn opgemlomen was verscheidene leden niet naar den zin- Echter meenden sommige leden, dat eenp oppositie tegen liet ontwerp op grond van hetiti feit, dat bij de wet Talma deze bijzondere kassen .wel werden erkend'! niet meer billijk was, omdat deze kassen een zeer beperkte functie vervulden en practisch slechte uitbetalingskantoren van; de Raden van Arbedi wa ren. Ze zijn van oordeel', dat de thans op te richten bedrijfsvereenigingen een veel ruimer» taak te. Ver vullen zullen hebben. f Zelfs werd door eenige leden helt stelsel djer fabriekskassen als onderdeden eener bedrijlfsvter- eeniging beteurd. Wel zijn voor erkenning van zoo danige kassen bijzondere eischen, gesiteld en zijn ze ondergeschikt aan de bedrijfsvereeniging; niet te ontkennen valt, daft, de eenheid in de uüvoering der wet nu zoek is en het gevaar voor toepas sing van selectie blijft bestaan. In plaatjs vam be perking van het aantal bedrijfsvereenigingen,, is thans de mogelijkheid geschapen, dat een zeer groot aantal vereenigingen wordt opgericht» De vraag ,,wie onder de verzekering zal dienon w vallen, den kring der verzekerden dus ,is ampel besproken. Er zuilen ongeveer 400000 personen minde ronder de Ziektewet vallen, dan oorspno^Ioe- lijk bedoeld werd. Personen, wier bescherming te dezer zake even, wellicht nog meer noodig 'is dan voor arbeiders in een onderneming,, vallen er buiten. Dienstboden, huisnaaisters, werksters, par ticuliere chauffeurs enz. Eenige leden waren daar-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1929 | | pagina 1