NIEUWE
KEG KOFFIE
MEMEUER's
FRIESCHE HEERENBAAI
Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier
Wil Mi
Donderdag 80 Mei 1929
38e Jaargang
5 ets
f
VOOR FIJNPROEVERS
Kamerkroniek
NO 68 IHTERC. TELEPHOOH 52
LAMUKER COURANT
Deze courant verschijnt
Dinsdag, Donderdag en Zaterdag
Abonnementsprijs
per 3 maanden f 1.15 Uitgave: Firma I. H. KEIZER.
Redacteur J. H. KEIZER. Bureel Noordscharwoude.
Advertentiën van l5 regels 75
oent, elke regel meer 15 cent.
Groote letters naar plaatsruimte
De verkiezingen voor de Staten-Gjeneraal staan
weer voor. de deur. Het kan, geloof ik, g|een kwaai:]!
eens eenige onderwierpen van wat men noemt
Staatsrecht te behandelen. Beginnen we met helt
geschreven recht, de z,gn. wettfen en verordeningen.
Wie geeft de wetten? Antwoord: dje wetgevende
macht?
Wie is de wetgevende macht? Antwoord: Koning
plus 'Staten-Generaal. De Koning en de Stattjen-
Generaal geven dus samen de wietten. Maar nu
spreekt het vanzelf, dat alvorens e|en wet tot stand
kan komen eerst een voorstel daartcfs gedaan m(oiet
worden. Een wet voorstellen nu kan' hij, die bezit
het zgn. recht van initiatief». Ein dijt recht van
initiatief hebben de Koning en de Statfen-Geineraal,
beter gezegd de Twejede Kamer.
Hoewel dus de Tweede Kamfer het recht van
initiatief heeft, wordt er in de praktijk van dit recht
maar weinig gebruik gemaakt. Het voorbereiden
toch van een wetsontwerp fs een' omvangrijk wterk,
dat gemakkelijker verricht kan worden door den
Minister met al zijn helpers dan door de Tweiede
Kamer. Toch is de waarde van het recht van
initiatief niet denkbeeldig. Immers kan dit necht
beteekenis krijgen, wannejér de Regeering bfez waren
heeft met een bepaald voorstlel van wet te komen.
Is nu een wetsontwerp door den Minister, gjehel
pen door departementale ambtenaren, in elkaar
gezèet, dan heeft het nog een langen, weg af tie
leggen, alvorens het in het Staatsblad geplajajtstJ
kan werden. Bij belangrijke wetsontjwerpen wordt
het ontwerp in de eerste plaats: behandeld in den
Ministerraad, die, als regel bij meerderheid van
stemmen, besluit of het onttwerp zal' worden vopr-
gedragen. Het gaat dus naar de Koning. De Mi
nister verzoekt koninklijke machtiging om advies
in te winnen bij den Raadi vaii Stfete. Die machti
ging wordt bij Kabinetsrescript verleend, i
Voorzitter van den Raad van State is de Konipg,
in feite echter de vice-president van den Raad.
Deze vice-presidenj: zendt na het advies aan den
Koning, die het om nader rapport' doprzendt aan
den Minister. Soms worden wijzigingen voorgesteld.
Zijn deze van ingrijpenden aard, dan moet 'de
Ministerraad worden geraadpleegd.
Na deze formaliteiten is het ontwerp gereed voor
indiening bij de Tweede Kamer, welke indiening,
doorgaans schriftelijk plaats heeft bij Koninkliike
boodschap-
Zooals men weet bezit de Tweede Kamer het
tgn. recht van amendement, het recht van wijzigin
gen aan te brengen in voorstellen des Kcfnsngs
13e regeerin.g kan wel het aanbrengen van wijzi
gingen ontraden, niet belettten- Wil daarom de
regeering een wijziging tegengaan, dan moet zij
dreigen met het ontwerp in te trekken of
hij principieele punten de portefpuillekiwestie
stellen. De Eerste Kamer mist hfet recht! van amen
dement. Maar toch kan ook de Eerste Kamer
gewenschte wijzigingen doorzetten. Immers kan zij
b.v. dreigen het geheele ontwerp te zullen verwier
pen, wanneer niet de gewenschte wijzigijngep wor
den aangebracht. Eenige malen zijn voorstellen
gedaan aan de Eerste Kamer het zgn- recht va{n
regres te verkenen: het recht om den wnttwe'rp
naar de Tweede Kamer terug te kunnein zenden
met verzoek om eenige wijzigingen: aan te bren
gen. Wanneer men met deze wijzigingen niet ac-
roord ging, werd het ontwerp geacht te zijn ver
worpen. Bij de behandeling van een Regeeraigs-
ontwerp in de Tweede Kamer onderscheidt men
het vooronderzoek en de apenbare behandeling-
Het vooronderzoek geschiedt in Afdeelingen, de
tailonderzoek kan n uieenmaal moeilijk geschie
den in een vergadering van ioo leden,- Bij' lo,t;mg
worden er, telkens voor 2 maanden',. 5 Afdeelingen
elk van 20 leden, aangewezen,. Iedere Afdcjeling
kiest haren voorzitter en onder-^c^rzittet, d>e' t<?
zamen de Centrale Sectie vormen. Voorzittterl dier
Centrale Sectie is de Voorzitter der Tweedie Kamfer,
die, geen lid zijnde der Afdeelingen, s^echt's den
raadgevende stem heeft.-
'Een der voornaamste werkzaamheden der Cen
trale Sectie is de regeling van' de werkzaamheden
der Kamer, d.i. van de volgorde van behandeling
der aanhangige voorstellen, een zeer gewichtig,q|
taak, waarbij zich vaak allerjei gewichtige politieke
kwesties voordoen.
Is mu een wetsontwerp bij de Tweede K^mer
ingekomen en gedrukt aan de leden rofc(ffeedeet.\
dan kunnen hiermede verschillende dingen wor
den gedaan. Het kan rechtstreeks naar de Afdee
lingen worden verzonden, het kan worden: gezdtt ff
aan eene Commissie van voorbereiding, aan eene
vaste Commissie of Begrootóngs-oommissie, Worm
het rechtstreeks naar de Afdeelingen. gezonden, dan
wordt door elke Afideeling een rapporteur benoemd-
Er ziin dus vijf rapporteurs, samen vormende de
Commissie van rapporteurs en door wie een. alge-;
tneene rapporteur benoemd wordt, In de verga
dering der Commissie deelt iedere rapporteur niedfe.,
hetgeen in zijn Afdeeling Besproken werd- De-
samenvatting hiervan is het zgn. voorlcoipig ver
slag, welk verslag naar den Minister wordt ge
stuurd- Het antwoord van den Minister ïs de.
Memorie van Antwoord. De Colmmissie van rap
porteurs antwoordt daarop met het1 ,zgn. Eind
verslag.
De Candidatenlijsf
Wilt ge er ook graag eens op staanl?
't Kunstje is klein.
Ge trekt een net pak aan en gaat er ma|ar op
uit. 1
Met wat moeite verzamelt ge vijf-en-twinitflg
handteekeningen van kiezers, die U wel canlklaa#
willen stellen. i
Om -U te stemmen? j
Wel neen, dat behoeft niet; ze stellen U air-
leen maar als candidaat voor; misschien wel om»
U straks hard voor den mal te fhouden, als gei
't bij de stemming nog niet tot vijf-en-;twintig bren
gen kunt.
Maar gij hebt dan tkoch een titel'; .jpu,d-
candidaat voor de Tweede Kamer".
En die is U veel waard, nietwaar?
Welnu, betaal die dan ook.
Tien tegen één, dat er straks op '3 Juli Iijstaci
zijn, waar geen, laat me zeggen, 100 stemmen op.
zijn uitgebracht.
De indiening was misschien een grappenmakerij
pep half
pep half ons
pep half ons
Een
van KEG Ko/gie is,
dat ze ver/risschend
werktdoor haar fijne
samenstelling. KEG
is overal verkrijgbaar.
aan Uwen winkelier
ZAANDAM
of een gril van een paar mallen of ïjdeltuitfedij
van U zelf-
Reeds weder wer.l het dfenkbeeld geopperd om
de indieners van een lijst 'n waarborgfonds te laten
storten; deze waarborgsom z>o|u verbeurd zijn wanr
;neer de lijst bijvoorbeeld gejen 20 pCt. 'van ..ton
kiesdeeler haalde.
Best, zeggen we; niets op tegien-
Al die lijsten toch brengen administratieven
rompslomp en kosten mee-
"Laat men toondn, wat vqoir zijn standpunt over
te hebben, en er vertrouwjen. in te stellen-
Dan telt de lappendeken, zekfer heel watmirutor
lapjes. En de stemmers raken op 't biljet niet
meer verdwaald.
En onze belastingpenningen worden dan niet meer
verspild voor dwaze Kamer-candiidaat-lilliputterij.
EERSTE KAMER1»
Verschenen is het vaorloapig verslag der Eerste
■Kamer op het wetsontwerp betreffende wijziging
der Ziektewet- Evenals de Tweedie Kamer hjèieft
ook de Eerste Kamer hulde gebracht aan Minister
Slotemaker de Bruine voor diens onverraioeiden
arheid en is ook hier het ontwerp 1 zij het nai-
tuurlijk niet met onverdeelde instemming gunstig
ontvangen. Immers verklaarden verschillende leden,
dat het aan veler wenschen tegemoet! komt en in
dringende behoeften voorziet- 't Spreekt vanzelf, dat
de vraag gesteld werd, hoeveel d'e Ziekte ¥e.rzle-
kering den Staat zal kostten- Geld' speelt nu een
maal een groote rol in de wereldll Critiek, was er
natuurlijk. Verschillende leden meenden bijv., dat
het ontwerp te weinig rekening houd|tj met opvat
tingen, welke zich allengs in, het internationaal
verkeer hebben baan gebroken. Zij betreurden htet»
dat de pogingen in de Tweede Kamer gedaan, om
door amendeering het wetsontwerp meer in. over
eenstemming te brengen met die internationale
opvattingen, geen gunst.tig gevolg hebben gehad.
Het zou wel wenschelijk zijn geiweest, dat die in
ternationale opvattingen, eens waren gepreciseerd.
Thans moet ik volstaan met te vermelden, dat vele
teden deze voorstelling van zaken, onjuist achtten.
Dat de bijzondere ziekenkassen niet als uitvoe
ringsorganen in. het wetsonttwerp zijn opgemlomen
was verscheidene leden niet naar den zin- Echter
meenden sommige leden, dat eenp oppositie tegen
liet ontwerp op grond van hetiti feit, dat bij de wet
Talma deze bijzondere kassen .wel werden erkend'!
niet meer billijk was, omdat deze kassen een zeer
beperkte functie vervulden en practisch slechte
uitbetalingskantoren van; de Raden van Arbedi wa
ren. Ze zijn van oordeel', dat de thans op te richten
bedrijfsvereenigingen een veel ruimer» taak te. Ver
vullen zullen hebben. f
Zelfs werd door eenige leden helt stelsel djer
fabriekskassen als onderdeden eener bedrijlfsvter-
eeniging beteurd. Wel zijn voor erkenning van zoo
danige kassen bijzondere eischen, gesiteld en zijn
ze ondergeschikt aan de bedrijfsvereeniging; niet
te ontkennen valt, daft, de eenheid in de uüvoering
der wet nu zoek is en het gevaar voor toepas
sing van selectie blijft bestaan. In plaatjs vam be
perking van het aantal bedrijfsvereenigingen,, is
thans de mogelijkheid geschapen, dat een zeer groot
aantal vereenigingen wordt opgericht»
De vraag ,,wie onder de verzekering zal dienon w
vallen, den kring der verzekerden dus ,is ampel
besproken. Er zuilen ongeveer 400000 personen
minde ronder de Ziektewet vallen, dan oorspno^Ioe-
lijk bedoeld werd. Personen, wier bescherming te
dezer zake even, wellicht nog meer noodig 'is
dan voor arbeiders in een onderneming,, vallen er
buiten. Dienstboden, huisnaaisters, werksters, par
ticuliere chauffeurs enz. Eenige leden waren daar-