Vallei des doods en de zoutmeeren. Plaatselijk Nieuws - NO ORDlSiCHAR, W 0 UDEu Zaterdagnacht hadden twee inbrekers door op schuiving van een raam zich toegang verschaft tot de woning van de wed. W. alhier. De vrouw en "de zoo ndes huizes, gewekt door eenig gerucht, togen pp onderzoek uit en wisten zij een der indringers vast te grijpen, die zich echter losrukte en het hazenpad koos. De rijks- en gemeentepolitie alhier werd on middellijk gewaarschuwd, smaakte het genoegen de beide daders een zékere B. te Broek op Lan- gendijk en G. te Znidscharwoude van hun bed te lichten en in verzekerde bewaring te stellen. (Ziij zullen hun gerechte straf niet ontloopen. - BROEK OP LANGENDIJK. De Heer Dj. A. J. Zaal alhier, is met ingang van 27 Aug. a.s. benoemd tot tijdelijk onderwij zer aan de Nutsschool te Eindhoven. - BROEK OP LANGENDIJK. Die Zonnestraal-collecte aan den Langendijk en St. Pancras heeft totaal f 240.40 opgebracht, tegen f285.42 't vorig jaar. Uit den Omtrek OUDE NIEDORP. De beharding van den dorpsweg met teerverbin- ding, is door B. en W. opgedragen aan de bekende Firma te Heemstede. SINT PANCRAS. Vrijdag 2 Augustus had het cshoolfeest plaats voor de kinderen der Christelijke school alhier. Des mor gens werd met een vijftal bussen, waarvan twee gevuld met belangstellenden afgereden en de dag op genoegelijke wijze doorgebracht te Wijk aan Zeé en omstreken. Zag de lucht er des morgens nogal dreigend uit, gaandeweg werd het weer beter, zoo dat de kinderen ongetwijfeld een prettigen dag hebben gehad. Buitenland DE „GRAF ZEPPELIN" TE LAKEHURST. DE REIS VOLBRACHT. Het luchtschip boven New Yark. De „Graf Zeppelin" verscheen Zondagavond om 20 uur 30 A.T. (1 uur 30 M.E.T.) boven New York en kruiste op geringe hoogte over de stad. De bevolking stroomde de straten op en juichte het luchtschip enthousiast toe. Inmiddels was aan boord aan de autoriteiten te Lakehurst bericht gezonden, dat het luchtschip binnen een uur naar de landingsplaats zou terug- keeren. De weersomstandigheden waren beter geworden en het zicht was goed. Van Lakehurst stegen ter begroeting van het 1 luchtschip tal van vliegtuigen op. Het indrukwekkende oogenblik. Omtrent het landetn van de „Graf Zeppelin" ver j neemt V.D. uit Lakehurst de volgende bijzonder- heden. Nadat de „Graf Zeppelin" boven Ne to York had- j gekruist, keerde het luchtschip zonder de vlieg- tuigen, die het op zijn tocht naar New York had- 1 den vergezeld naar Lakehurst teruk. Meer dan j 25000 fnenschen zagen kans, ondanks de groote po- i litiemacht, om door de afzetting heen te breken, teneinde de landing beter te kunnen gadeslaan. De j oostelijke deuren van de hal werden geopend en toen het luchtschip nog 250 meter van de hal ver wijderd was, werden de motoren afgezet. Twee ka- bels werden uitgeworpen en hoewel de windsterk- j te nog ongeveer 16 mijl bedroeg werd het lucht- schip veilig naabr omlaag getrokken. Da-immigratie- en douaneambtenaren en de Duitsche consuls Haeusser en Schwarz als verte- j genwoordigers van Duitschland bestegen het; eerst het luchtschip. Vanwege den ongunstigen wind werd', het luchtschip aan den ankermast vastge- j legd. De douaneformaliteiten verliepen snel. DeaPoolonderzoeker Wilkins was de eerste die het j luchtschip verliet en verklaarde dat de reis schit- I terend was geweest. Spoedig daarop verlieten de overige passagiers het luchtschip en vertrokken zij met een gereedstaande autobus. De landing vond j plaats te vier uur M. E. T. dus ongeveer te half elf Zondagavond (Amer. tijd.) De identiteit van den blinden passagier. I De naam van den blinden passagier is Buschko. I De jongen is 18 jaar oud. Geboren te Dusseldorf en j naar hij zegt bakkersleerling. Gedurende de gehee- i le vlucht was de jongen opgesloten aangezien men i vreesde dat hij nog meer kwaad zou uithalen. j Mededeelingen van dr. Eckner. I Nadat de wind was gaan liggen, werd het lucht- schip te 1.52 uur Amerikaansche tijd in den af ge- j loopen nacht in de hal gebracht. In zijn onderhoud met de pers verklaarde dr. Eckner het volgende: I VI - ,De reis was ditmaal buitengewoon interessant. We hadden alle soorten weer, ook stormen en i zelfs in het begin zeer hevige stormen, zoodat wij aarzelden of wij de reis zouden voortzetten. Wij j besloten echter voort te gaan en kozen den weg i over Gibraltar. Toen hadden wij weer langen tijd j goed weer, doch de laatste veertig uren waren j weer vreeselijk. Boven den Golfstroom hadden we veel regen. De vlucht van Friedrichshafen tot i aan de landing te Lakehurst, dus van Donderdag i morgen 3.30 uur tot Maandagochtend 12.30 uur, I heeft 93 uur geduurd. In dien tijd werd afgelegd i 5003 zeemijlen of 9255 K.M. De vlucht van Gi- I braltar tot aan de Amerikaansche kust heeft 67.5 uur geduurd. Op dit traject, dus boven den Oce- I aan, hadden wij een gemiddelde snelheid van 55 knoopen of 101.86 K.M. per uur. Deze reis bevestigd wederom dat de „Graf Zep pelin alle weersgesteldheden kan doorstaan. We hadden aan boord voldoende amusement. We maakten muziek, we dansten en hadden ook vol doende wijn te drinken. De reis beviel drie pas sagiers zoo goed, dat zij mij verzochten ook den verderen tocht te mogen meemaken. Tot mijn spijt moest ik dit weigeren aangezien alle plaat sen voor de terugreis reeds gereserveerd zijn. Ik ben over het resultaat van deze vlucht zoo te vreden, dat wanneer alles gereed was, onmiddel lijk voor de wereldreis vertrokken zou kunnen worden. j Woensdagavond a.s. vertrekken wij van hier om naar Friedrichshafen terug te keeren." De verdere plannen. Omtrent de terugreis deelde dr. Eckner mede, dat deze reeds Woensdagnacht zou aanvangen, in dien snel genoeg brandstof en olie kon worden in genomen. Hij en zijn officieren weigerden nadere mededee lingen te doen omtrent den verstekeling. Zij wensch ten den naam niet te noemen. Den verstekeling werd echter dadelijk een verhoor afgenomen door een immigratie-ambtenaar en hij zal voorloopig in verzekerde bewaring blijven tot hij met de eerste scheepsgelegenheid naar Europa kan worden terug VREESELIJKE RAMP VOO® OS-TENUE. Voor de haven van Üstende, in de vaargeul naast het staketsel, waarin destijds de „Vindic-* tive" door de Eingelschen aan den grond werd}] gezet, heeft Zondagmiddag tegen twee uur een vreeselijk .ongeluk plaats gehad. Een der kleine, visschers-motorbooten, waarmede de badgasten tochtjes op de zee plegen te maken, de „O; 21", was juist teruggekeerd en maakte zich gereed om te meren, toen een pleizierboot, de „Stad Knocke", die uit de haven kwam, door een) tot Hu toe onbekende oorzaak op het pleizierbootje liep en het letterlijk in tweeën sneed. Aan boord van het visschersvaartuig bevonden zich pl.m. 50 personen; nog voordat zij zich .goed rekenschap hadden gegeven van wat er ge beurd was, begon het bootje snel te zinken.. Et ontstond een paniek, die alle reddingsmaatregelen aan boord onmogelijk maakte. Uit de vaargeul en de dichtsbijzijnde havens kwamen in allerijl eeni- ge schippers met motor- en roeibootjes toesnellen, terwijl ook de aanvarende boot, de „Stad Knocke" ondanks haar zware averij, alles in het werk stelde om de drenkelingen aan boord te halen. Ongeveer 40 menschen werden aldus van den dreigenden dood gered. Op talrijke geredden, van wie verscheidene zwaar gewond waren, moest lan gen tijd de kunstmatige ademhaling worden toe-, gepast. Inmiddels waren vele dokters te hulp geroepen. Dertig geredden werden naar het zie kenhuis te Ostende getransporteerd, o.w. de schip per van de ,,0:. 21", die er ernstig aan toe is. De reddingsdienst van de haven, die intusschen ook ter plaatse was verschenen, bracht weldra acht dooden aan wal. HERINNERING AA 4 AUG. 1914. Eén minuut van niet vergeten. Zondagmorgen, stipt half tien, heeft men te Antwerpen de wereld één minuut er aan herin-' nerd, dat vijftien aar gejleden op hetzelfde uur België's neutraliteit werd geschonden, i Om de herinnering aan die gebeurtenis te doen I voortleven werden de kerkklokken geluid en lie ten de stoomfluiten der schepen hun doordrin gende kreten hooren. Trams auto's en verdere voertuigen stonden één minuut stil, terwijl hier I en daar tal van voetgangers hunne vroege wan deling eenige seconden onderbraken. 1 [Met kanonschoten werd begin en einde van de 1 „één-minuut-van-niet-vergeten" aan de bevolking bekend gemaakt. Nieuwstijdingen ALASTRIM. Naar gemeld wordt, is een Koninklijk Besluit in voorbereiding, waarbij eenige artikelen van de besmettelijke ziekten-wet van 1872 van toepas sing worden verklaard op de ziekte, genaamd alastrim. De bedoeling hierbij is vóór alles, dat door de aangifte van de gevallen het beloop van> de .ziekte bekend zij. "Wordt dit besluit afgekonndigd, dan komt de verplichting, dat aan huizen, waar alastrim-pa- tiënten zijn, de bekende briefjes op de deur moe-,, ten aangeplakt worden. In verband met de door sommige medici uitge broken meening, dat men bij de zoogenaamde patiënten juister kan spreken van 'lichte pokken, heeft de „Maasbode" zich andermaal gewend tot -den wnd.-directeur van den Gen. Dienst te Rot terdam, mét de vraag, of in de meening van de medische autoriteiten dat het hier alastrim be treft, verandering is gekomen. Dr. van Beuningen deelde mede, dat men bij de alastrim-diagnose blijft. Van pokken is geen sprake. Daarover zijn zij, die hierover met ervaring en kennis van za ken kunnen oordeelen, het allen eens. De ontwik keling der ziekteverschijnselen heeft in deze diag nose geen verandering gebracht. Echter is het een feit, dat sommige patiënten er zeer vreemd uitzien ien dat het niet een ziekte is, waarmede valt le lachen. In de pokkenbarak van 'het zie kenhuis aan den Coolsingel te Rotterdam zijn eenige zeer ernstige patiënten opgenomen. Doch buiten de twee reeds voor eenige dagen gevallen met doodelijken afloop bij kinderen, is nog geen alastrim-patiënt overleden. Men heeft dus af te wachten, hoe de ziekte zich zal ontwikkelen. CO-LIJN TWEEDE KAMERLID. Ook de heer Colijn heeft zijn benoeming tot lid der Tweede Kamer aangenomen. Alle geko zenen hebben nu hun benoeming aangen'omen. De heer Colijn zal in de Eerste Kamer worden opgevolgd door Jhr. S. van Citters, gewezen commissaris der Koningin in de provincie Gelder land. O.. De heer Van Citters was lahgeren tijd lid van de Tweede Kamer voor het "oude district Ede. 1-Iij volgde indertijd wijlen jhr. Mollerus alsi Commissaris op. Bij zijn aftreden als Commissa ris werd hij opgevolgd door den huidigen Com missaris, mr. S. baron van Heemstra. Jhr. van Citters woont thans op zijn landgoed' „De Engelenburg" te Brammen. Zenuwachtig, Overspannen en Slapeloos Mijnhardt's Zenuwtabletten zullen uw zenuwen kalmeeren en sterken en Uw slapeloosheid verdrijven. Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. De officieele reisduur en het aantal af gelegde kilometers. Een N. T. A.-telegram uit New York meldt ten slotte nog, dat de Zeppelin de reis volbracht in precies 94 uren en 1 minuut en met een gemiddelde snelheid van 80 km. 5331 kilometers aflegde. SjTAKING. Te Nieuwe Niedorp, Oude Niedorp en Winkel is een staking uitgebroken onder de georganiseer de bouwvakarbeiders, aangesloten bij het N.V.V. als gevolg van een loonconflict. Genoemde ge meenten betalen 50 en 55 cent per uur, omdat ze worden gerangschikt in de 5e klasse, doch dé werknemers verlangen een loon van 62 cent, over eenkomstig de derde klasse. De patroons van Oude- en Nieuwe Niedorp konden genoegen ne men met een loon van 60 cent, doch die van Win kel weigerden toe te geven. avond reeds met verschillende menschen twist had gezocht. ,Mjet Pillen echter had hij niets on aangenaams gehad. D;e moord geschiedde met een jachtgeweer. De getroffene kreeg op een afstand van drie meter de volle lading in den rug. Na het plegen van zijn daad is de moordenaar gevlucht. Politie en marechaussée zijn den geheelen dag op zoek geweest en hebben den dader ten huize van zijn schoonzuster te Nieuwenhage gearresteerd. ALARM IN HET GEMEENTE-MUSEUM. TE 's-GRAVENHAGE. In het gemeentemuseum aan den Korten Vijver berg is een dezer dagen op eigenaardige wijze de nachtelijke stite verstoord. De waker, die iederen nacht de ronde doet, be vond zich met zijn herdershond op zijn gewonen inspectietocht. Hij had nog geen kennis gemaakt met de uurwerktentoonstelling maar wist uit den aard der zaak dat hij niet kon rekenen op die stilte, die een museumgebouw gewoonlijk in den nacht kenmerkt, De nachtwaker bevond zich met Hertha, zijn trouwe gezellin, in een der bovenzalen. Het was in het holst van den nacht toen beneden een Man nenstem gehoord werd: „Het is twee uur." De man sprak met eenigszins gedempte stem dat dan ook alleen bestemd kon zijn voor zijn medeplichtige, maar toch te hard om niet den nachtwaker en Hertha op te schrikken en te overtuigen dat er on raad was. Beiden begaven zich ijlings naar den kelder waar de waker zijn geladen revolver had liggen. Daar mede gewapend, scherp luisterende, stevende de nachtwaker op de tentoonstellingszalen af. Niets hoorde hij, dan het gewone concert van het klok- kengezelschap. Maar na tien minuten een nieuwe schrik: „Het is kwart over twee." werd er gezegd. Er moesten inbrekers aan het werk zijn, een kon digde den tijd aan en zette zijn makker tot spoed aan. Onze held ging nu tot den aanval over. Hertha moest de voorhoede vormen. „Pak ze" riep de man der wacht met donderende stem. Hertha rende woe dend naar binnen en bleef in een hoek staan blaf fen en keffen. Zij had de ongenoode gasten waar schijnlijk ontdekt. X>e beide inbrekers hielden zich doodstil. Hij zou ze nu tot „hands up" dwingen en met zijn revolver schietklaar begaf hij zich naar de zaal. Het licht opdraaiende richtte hij zijn vuur wapen op den hoek, waar Hertha stond te blaffen tegende sprekende klok. Met groote verbazing staarde hij het wonder- in strument aan, het angstig onbekende, het uurwerk, dat, malgré iui, hem de stuipen op het lijf had gejaagd. „Half drie" zei de klok. Betamelijkheid verbiedt ons 's-nachtwakers ant woord hierop te vermelden. EEN ZELFGEMAAKT UURWERK. De uurwerktentoonstelling in het gemeentemu seum te 's-Gravenhage is een aanwinst rijker ge worden. De horlogemaker Westerbos te Vinkeveen heeft er een geheel door hem met de hand vervaar digde pendule ingezonden! die drie maanden loopt De draaislinger maakt slechts twee wendingen per hiinuut. hetgeen een groote eigenaardigheid is, evenals de z,g.n spilgang van het uurwerk. Het is geheel koper zaagwerk, terwijl er nog verschillende figuren zijn ingestoken. De heer W. heeft over dit uurwerk vijf winters gewerkt. AUTO-ONGELUK OP EEN ONBEWAAKTEN OiVE|R|WEG., Zaterdamiddag om twaalf uur passeerde nabij wachtpost 22 A te Rilland-Bath de sneltrein no. 138 komende uit Roosendaal en rijdende in de richting Ylissingen, den onbewaakten overweg aldaar, toen plotseling een Belgische luxe auto genummerd 86233 en bestuurd door den heer L. V. Bastijns uit Antwerpen, aankwam. De machi nist van den trein, die pas op 15 Meter afstand van dezen overweg het voertuig bemerkte, remde uit alle macht om een aanrijding te voorkomen, maar deze was onvermijdelijk. Met een flinke vaart reed de auto tegen de locomotief op, De trein sleurde de auto eenige tientallen meters mede. De auto sloeg met een smak over den kop. De inzittenden kwamen wonder boven wonder met den schrik vrij, alleen de zoon van den be stuurder kreeg eenige verwondingen aan het ge laat, terwijl, zooals later bleek, een der dames een lichte hersenschudding had gekregen. Dr. Moree uit Rilland, die spoedig ter plaatse was, verleende de eerste geneeskundige hulp. De auto was totaal vernield. De vooras en de wielen waren geheel verwrongen, en de linkerzijde was geheel vernield. De bumpers waren van voren zoowel als van achteren weggerukt. Bij onderzoek bleek, dat een stuk van de treeplank van, den trein tusehen de wielen van de auto was terecht gekomen. 1 pólytushoef werd druk gevlagd. Van den vasten wal was er véél publiek overgekomen. Öm kwgrt over zeven kwam de koninging na haar bezoek op Wieringen, aan het station ta Schagen aan, waar zij onder het gejuich der me nigte -mar haar salonrijtuig ging om den nacht door te brengen. Om 8 uur'hedenochtend vertrekt H.M. weer naar Wieringen om tlan per boot naar Medemblik te gaan. De salonrijtuigen worden van Schagen naar Medemblik getransporteerd, van waar H.M. weer vertrekt. DE KABINETSCRISIS. Zooals reeds bericht is, zijn de beraadslagingen van den Kabinetsformateur Jhr. Mr. Ruys de Bee- renbrouck met de vertegenwoordigers der rechter zijde, ongunstig verloopen voor het otstandkomen De oorzaak der mislukking ligt in de bekende weigering der C. H. fractie om zich op een rege- ringsprogram vast te leggen. Tot een eigenlijke be- j spreking van het program van den Kabinetsforma- i teur is het dan ook niet eens gekomen. Op de wei- gering van de C. H. is alles afgestuit. Bivmeroiaercd MOORD te HEERLEN. Zaterdagavond halfelf is de 44-jarige J. W. 'Pillen, vader van zes kindeken, in een cafél te Brunssum vermoord gevonden. Deze moord ge schiedde door den 29-jarigen Dautzenberg uit Amsterrade, die ongunstig bekend staat en dien BE KONINGIN NAAR DE ZUIDERZEE WERKEN. Met den trein van 10.20 uur zijn de Koningin en prinses Juliana Maandag op het station te Schagen aangekomen voor hun bezoek aan de Zui derzeewerken. Het gezelschap werd verwelkomd door den loco-burgemeester van Schagen, den heer Leguit, die vervolgens aan de koninklijke gasten voor stelde de aanwezige ingenieurs van de Zuiderzee werken. Het gezelschap begaf zich in auto's langs den afsluitdijk naar Wieringen (Den Oever), vanwaar aan boord van een der directie-vaartuigen een tocht gemaakt werd langs de werken op het iBree- zand, de Middelgronden en het Kornwer der zand. Te ongeveer half twaalf arriveerden de ko-. nir.gin en prinses Juliana over den afsluitdijk op Wieringen. Langzaam ging het door Hyppoly- tushoef naar de Zuiderzeewerken, waarbij vooral de groote uitwateringssluis de aandacht van de koningin en de prinses trok. De directeur-generaal der Zuiderzeewerken, de heer V. J. P. de Blocq van Kuffeler, maakte den geheelen tocht mee. Ir. W. A. A. Hupkens van der Eist en ir. J. O. N. Ringeling werden'aan de koningin en de prinses voorgesteld. Vervolgens ging men aan boord van het stoomschip „Zilver meeuw". De tocht ging eerst naar 'den in aanleg zijnden afsluitdijk met werkhavensop Breezand, vervolgens naar het sluiseiland Kornwerderzand en het hiermede verbonden voltooide gedeelte van den afsluitdijk, aansluitende aan de Friesche kust. Be belangstelling van de zijde der Wieringers was buitengewoon groot. In den Oever en in jHyp- D|E KABINETSCRISIS. Opdracht tot vorming van een extra parlementair kabinet. De Koningin heeft Zaterdagmorgen ten paleize Soestdijk jhr. mr. Oh. J. M. Ruys de Beeren- brouck ontvangen, die heeft meegedeeld, dat hij niet geslaagd was in het vormen van een perle- mentair rechtsch kabinet. H.M. heeft hem thans opdracht gegeven tot vorming van een extra parlementair kabinet, Jhr. (Ruys de Beerenbrouck heeft verzocht deze op dracht in beraad te mogen houden. De oorzaak van de mislukking van de poging tot vorming van een parlementair rechtsch ka binet ligt, zoo wordt gemeld, in de bekende wei gering der Chr. Hi.st. fractie, om zich op een regeeringsprogram vast te leggen. Tot een eigen lijke bespreking van het program van den kabi netsformateur is het dan ook niet eens gekomen. Op de weigering van de christelijk-historischen is alles afgestuit. (Overgenomen uit het „Handelsblad") Een 300-tal kilometers ten Noord-Westen van Los Angeles, vlak bij de grens tusschen Californië en Nevada, ligt de „Death Valley", met Searless Lake, Owens Lake, etc., overblijfselen van een groot bas sin, waarvan de woestijnachtige omgeving het grootste deel van het water deed verdampen, zoo dat langzamerhand zakken (pockets) werden ge vórmd met een buitengewoon sterke oplossing van allerlei zouten of met vaste zouten erin. Keuken zout, soda, borax, kalizouten, etc. worden er gevon den en speciaal de laatstgenoemde zijn de oorzaak dat men in Amerika in de laatste periode zooveel aandacht aan die streek is gaan wijden. Het is geen toeval dat die belangstelling ongeveer gelijk valt met de Engelsche aandacht in de zou ten der Doode Zee. Vóór den oorlog had Duitsch land vrijwel een monopolie van de voor den land bouw onmisbare kalizouten en van dat monopo lie werd „rücksichtlos" gebruik gemaakt om het buitenland extra te doen betalen. Het initiatief er toe werd genomen doof de Duitsche regeering (1910) en het was de starre egoïstische houding van die regeering, die allerwege de noodzaak deed gevoelen om naar andere kalibronnen te gaan zoe ken en van bekende bronnen de exploitatiemoge lijkheden na te gaan. Frankrijk verkreeg na den oorlog de lagen van den Elzas en was dus tevreden in dit opzicht. Engeland kreeg het beheer over het Heilige Land en het gelukte tenslotte (in Mei 1929) de contracten te sluiten, die de kalizouten uit de Doode Zee ter beschikking zal brengen van den wereldlandbouw. Dat in de streek rondom de vallei des Doods ka li gevonden werd was reeds meer dan een kwart eeuw bekend. Meermalen was geprobeerd om ze te winnen en steeds bleek men met verlies te moeten werken, tot de chemicus Teeple de noodige phy- sisch-chemische studiën deed verrichten, die voer den tot de rhethoden, noodig om uit het gevonden zoutmengsel van Searless Lake de bestanddeelen van waarde af te scheiden. Hij vond bovendien de toestellen uit, die de exploitatie onder die om standigheden mogelijk maakten. De doodsvallei zelf wordt niet wegens kali, maar om borax geëxploiteerd. Ze ligt in een dorre (des zomers) ongelooflijk heeté en dorre streek en men moet de pioniers bewonderen, die den moed hebben gehad deze zout woestijnen door te trekken. Pas in 1880 werd ontdekt dat in die vallei bijna zuivere borax of de grondstof ervoor, werd gevonden en het gevolg van die ontdekking was een „rush" er heen, vergelijkbaar met den trek naar een goud- of diamantveld, met claims van allerlei aard, „claimjumpers" (bedriegers die claims van anderen trachtten in bezit te krijgen desnoods met geweld) processen, gevechten, etc. etc. Het verwerken der ruwe zouten tot borax was op vele plaatsen zeer gemakkelijk. Men had sléchts de gevonden massa uit te trekken met water en de oplossing te laten uitkristalliseeren, om borax te krijgen, 't Aan de markt brengen was echter moei lijker, wegens de woestheid van de streek, De bo rax werd verladen op groote wagens, getrokken door een groot aantal muildieren, tot 20 toe. Van daar dat het merk „Twenty Mule Team" borax nog steeds wordt gevoerd. In 1904 werd een wagen, be spannen met 20 muildieren, gedreven op de tentoon stelling te St. Louis en dit was de beste reclame die voor het impressionabele Amerikaansche publiek bedacht kon worden, zoodat sedert dien het ge noemde merk over geheel Amerika bekend is. De verkregen borax bracht direct een goeden prijs op, die voor een groot deel gehandhaafd kon worden, omdat de toenemende email- en glazuur-industrie steeds grooter hoeveelheden ging opnemen. Ook de glasindustrie werd een goede afnemer voor de pro ductie van sommige glassoorten. Het soldeeren en smelten van sommige metalen vereischte groote hoeveelheden terwijl ook andere toepassingen (ver verij, looierij, sicctief, perboraat) afnemers deden ontstaan. Ook Searless Lake werd in dien tijd ge ëxploiteerd als boraxproducent, maar veranderde langzaam van bestemming en werd in de jaren na den oorlog vooral van belang voor het leveren van kalizouten, tot pas in de laatste jaren door Teeple de methode gevonden werd om concurreerend met de Europeesche kalimijnen te werken. Tegenwoor dig wordt ongeveer 90 pet. van de Amerikaansche behoefte uit Searless Lake gedekt. In Death Valley werd ook toevallig de ontdek king gedaan, dat op een bepaalde plaats (ongeveer ter oppervlakte van 500 hectaren) een enorme hoe veelheid bitterzout (magnesiumsulfaat, E^som- zout) was opgehoopt, en dat ongeveer in het mid den ervan een heuvel, opgebouwd uit zuivere aluin, te vinden was. De aanwezigheid dier afzettingen kan verklaard worden uit onderaardsche stroomen, die deze zouten aanvoeren en in die vallei aan de oppervlakte treden zoodat het water verdampt. Er is dus geen evenwicht, maar voortdurende aanvoer van verschillende stoffen. Dit is ook het geval in Searless Lake, hetgeen tot gevolg heeft, dat de in-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1929 | | pagina 2