Vallei des doods en de zoutmeeren.
Plaatselijk Nieuws
- NO ORDlSiCHAR, W 0 UDEu
Zaterdagnacht hadden twee inbrekers door op
schuiving van een raam zich toegang verschaft
tot de woning van de wed. W. alhier.
De vrouw en "de zoo ndes huizes, gewekt door
eenig gerucht, togen pp onderzoek uit en wisten
zij een der indringers vast te grijpen, die zich
echter losrukte en het hazenpad koos.
De rijks- en gemeentepolitie alhier werd on
middellijk gewaarschuwd, smaakte het genoegen
de beide daders een zékere B. te Broek op Lan-
gendijk en G. te Znidscharwoude van hun bed
te lichten en in verzekerde bewaring te stellen.
(Ziij zullen hun gerechte straf niet ontloopen.
- BROEK OP LANGENDIJK.
De Heer Dj. A. J. Zaal alhier, is met ingang
van 27 Aug. a.s. benoemd tot tijdelijk onderwij
zer aan de Nutsschool te Eindhoven.
- BROEK OP LANGENDIJK.
Die Zonnestraal-collecte aan den Langendijk
en St. Pancras heeft totaal f 240.40 opgebracht,
tegen f285.42 't vorig jaar.
Uit den Omtrek
OUDE NIEDORP.
De beharding van den dorpsweg met teerverbin-
ding, is door B. en W. opgedragen aan de bekende
Firma te Heemstede.
SINT PANCRAS.
Vrijdag 2 Augustus had het cshoolfeest plaats voor
de kinderen der Christelijke school alhier. Des mor
gens werd met een vijftal bussen, waarvan twee
gevuld met belangstellenden afgereden en de dag
op genoegelijke wijze doorgebracht te Wijk aan Zeé
en omstreken. Zag de lucht er des morgens nogal
dreigend uit, gaandeweg werd het weer beter, zoo
dat de kinderen ongetwijfeld een prettigen dag
hebben gehad.
Buitenland
DE „GRAF ZEPPELIN" TE LAKEHURST.
DE REIS VOLBRACHT.
Het luchtschip boven New Yark.
De „Graf Zeppelin" verscheen Zondagavond om
20 uur 30 A.T. (1 uur 30 M.E.T.) boven New York
en kruiste op geringe hoogte over de stad.
De bevolking stroomde de straten op en juichte
het luchtschip enthousiast toe.
Inmiddels was aan boord aan de autoriteiten te
Lakehurst bericht gezonden, dat het luchtschip
binnen een uur naar de landingsplaats zou terug-
keeren.
De weersomstandigheden waren beter geworden en
het zicht was goed.
Van Lakehurst stegen ter begroeting van het 1
luchtschip tal van vliegtuigen op.
Het indrukwekkende oogenblik.
Omtrent het landetn van de „Graf Zeppelin" ver j
neemt V.D. uit Lakehurst de volgende bijzonder-
heden.
Nadat de „Graf Zeppelin" boven Ne to York had- j
gekruist, keerde het luchtschip zonder de vlieg-
tuigen, die het op zijn tocht naar New York had- 1
den vergezeld naar Lakehurst teruk. Meer dan j
25000 fnenschen zagen kans, ondanks de groote po- i
litiemacht, om door de afzetting heen te breken,
teneinde de landing beter te kunnen gadeslaan. De j
oostelijke deuren van de hal werden geopend en
toen het luchtschip nog 250 meter van de hal ver
wijderd was, werden de motoren afgezet. Twee ka-
bels werden uitgeworpen en hoewel de windsterk- j
te nog ongeveer 16 mijl bedroeg werd het lucht-
schip veilig naabr omlaag getrokken.
Da-immigratie- en douaneambtenaren en de
Duitsche consuls Haeusser en Schwarz als verte- j
genwoordigers van Duitschland bestegen het; eerst
het luchtschip. Vanwege den ongunstigen wind
werd', het luchtschip aan den ankermast vastge- j
legd. De douaneformaliteiten verliepen snel.
DeaPoolonderzoeker Wilkins was de eerste die het j
luchtschip verliet en verklaarde dat de reis schit- I
terend was geweest. Spoedig daarop verlieten de
overige passagiers het luchtschip en vertrokken zij
met een gereedstaande autobus. De landing vond j
plaats te vier uur M. E. T. dus ongeveer te half
elf Zondagavond (Amer. tijd.)
De identiteit van den blinden passagier.
I
De naam van den blinden passagier is Buschko. I
De jongen is 18 jaar oud. Geboren te Dusseldorf en j
naar hij zegt bakkersleerling. Gedurende de gehee- i
le vlucht was de jongen opgesloten aangezien men i
vreesde dat hij nog meer kwaad zou uithalen. j
Mededeelingen van dr. Eckner. I
Nadat de wind was gaan liggen, werd het lucht-
schip te 1.52 uur Amerikaansche tijd in den af ge- j
loopen nacht in de hal gebracht. In zijn onderhoud
met de pers verklaarde dr. Eckner het volgende: I
VI -
,De reis was ditmaal buitengewoon interessant.
We hadden alle soorten weer, ook stormen en i
zelfs in het begin zeer hevige stormen, zoodat wij
aarzelden of wij de reis zouden voortzetten. Wij j
besloten echter voort te gaan en kozen den weg i
over Gibraltar. Toen hadden wij weer langen tijd j
goed weer, doch de laatste veertig uren waren j
weer vreeselijk. Boven den Golfstroom hadden we
veel regen. De vlucht van Friedrichshafen tot i
aan de landing te Lakehurst, dus van Donderdag i
morgen 3.30 uur tot Maandagochtend 12.30 uur, I
heeft 93 uur geduurd. In dien tijd werd afgelegd i
5003 zeemijlen of 9255 K.M. De vlucht van Gi- I
braltar tot aan de Amerikaansche kust heeft 67.5
uur geduurd. Op dit traject, dus boven den Oce- I
aan, hadden wij een gemiddelde snelheid van 55
knoopen of 101.86 K.M. per uur.
Deze reis bevestigd wederom dat de „Graf Zep
pelin alle weersgesteldheden kan doorstaan. We
hadden aan boord voldoende amusement. We
maakten muziek, we dansten en hadden ook vol
doende wijn te drinken. De reis beviel drie pas
sagiers zoo goed, dat zij mij verzochten ook den
verderen tocht te mogen meemaken. Tot mijn
spijt moest ik dit weigeren aangezien alle plaat
sen voor de terugreis reeds gereserveerd zijn. Ik
ben over het resultaat van deze vlucht zoo te
vreden, dat wanneer alles gereed was, onmiddel
lijk voor de wereldreis vertrokken zou kunnen
worden. j
Woensdagavond a.s. vertrekken wij van hier
om naar Friedrichshafen terug te keeren."
De verdere plannen.
Omtrent de terugreis deelde dr. Eckner mede,
dat deze reeds Woensdagnacht zou aanvangen, in
dien snel genoeg brandstof en olie kon worden in
genomen.
Hij en zijn officieren weigerden nadere mededee
lingen te doen omtrent den verstekeling. Zij wensch
ten den naam niet te noemen. Den verstekeling
werd echter dadelijk een verhoor afgenomen door
een immigratie-ambtenaar en hij zal voorloopig in
verzekerde bewaring blijven tot hij met de eerste
scheepsgelegenheid naar Europa kan worden terug
VREESELIJKE RAMP VOO® OS-TENUE.
Voor de haven van Üstende, in de vaargeul
naast het staketsel, waarin destijds de „Vindic-*
tive" door de Eingelschen aan den grond werd}]
gezet, heeft Zondagmiddag tegen twee uur een
vreeselijk .ongeluk plaats gehad. Een der kleine,
visschers-motorbooten, waarmede de badgasten
tochtjes op de zee plegen te maken, de „O; 21",
was juist teruggekeerd en maakte zich gereed
om te meren, toen een pleizierboot, de „Stad
Knocke", die uit de haven kwam, door een) tot
Hu toe onbekende oorzaak op het pleizierbootje
liep en het letterlijk in tweeën sneed.
Aan boord van het visschersvaartuig bevonden
zich pl.m. 50 personen; nog voordat zij zich
.goed rekenschap hadden gegeven van wat er ge
beurd was, begon het bootje snel te zinken.. Et
ontstond een paniek, die alle reddingsmaatregelen
aan boord onmogelijk maakte. Uit de vaargeul en
de dichtsbijzijnde havens kwamen in allerijl eeni-
ge schippers met motor- en roeibootjes toesnellen,
terwijl ook de aanvarende boot, de „Stad Knocke"
ondanks haar zware averij, alles in het werk
stelde om de drenkelingen aan boord te halen.
Ongeveer 40 menschen werden aldus van den
dreigenden dood gered. Op talrijke geredden, van
wie verscheidene zwaar gewond waren, moest lan
gen tijd de kunstmatige ademhaling worden toe-,
gepast. Inmiddels waren vele dokters te hulp
geroepen. Dertig geredden werden naar het zie
kenhuis te Ostende getransporteerd, o.w. de schip
per van de ,,0:. 21", die er ernstig aan toe is.
De reddingsdienst van de haven, die intusschen
ook ter plaatse was verschenen, bracht weldra
acht dooden aan wal.
HERINNERING AA 4 AUG. 1914.
Eén minuut van niet vergeten.
Zondagmorgen, stipt half tien, heeft men te
Antwerpen de wereld één minuut er aan herin-'
nerd, dat vijftien aar gejleden op hetzelfde uur
België's neutraliteit werd geschonden,
i Om de herinnering aan die gebeurtenis te doen
I voortleven werden de kerkklokken geluid en lie
ten de stoomfluiten der schepen hun doordrin
gende kreten hooren. Trams auto's en verdere
voertuigen stonden één minuut stil, terwijl hier
I en daar tal van voetgangers hunne vroege wan
deling eenige seconden onderbraken.
1 [Met kanonschoten werd begin en einde van de
1 „één-minuut-van-niet-vergeten" aan de bevolking
bekend gemaakt.
Nieuwstijdingen
ALASTRIM.
Naar gemeld wordt, is een Koninklijk Besluit
in voorbereiding, waarbij eenige artikelen van de
besmettelijke ziekten-wet van 1872 van toepas
sing worden verklaard op de ziekte, genaamd
alastrim.
De bedoeling hierbij is vóór alles, dat door
de aangifte van de gevallen het beloop van> de
.ziekte bekend zij.
"Wordt dit besluit afgekonndigd, dan komt de
verplichting, dat aan huizen, waar alastrim-pa-
tiënten zijn, de bekende briefjes op de deur moe-,,
ten aangeplakt worden.
In verband met de door sommige medici uitge
broken meening, dat men bij de zoogenaamde
patiënten juister kan spreken van 'lichte pokken,
heeft de „Maasbode" zich andermaal gewend tot
-den wnd.-directeur van den Gen. Dienst te Rot
terdam, mét de vraag, of in de meening van de
medische autoriteiten dat het hier alastrim be
treft, verandering is gekomen. Dr. van Beuningen
deelde mede, dat men bij de alastrim-diagnose
blijft. Van pokken is geen sprake. Daarover zijn
zij, die hierover met ervaring en kennis van za
ken kunnen oordeelen, het allen eens. De ontwik
keling der ziekteverschijnselen heeft in deze diag
nose geen verandering gebracht. Echter is het
een feit, dat sommige patiënten er zeer vreemd
uitzien ien dat het niet een ziekte is, waarmede
valt le lachen. In de pokkenbarak van 'het zie
kenhuis aan den Coolsingel te Rotterdam zijn
eenige zeer ernstige patiënten opgenomen. Doch
buiten de twee reeds voor eenige dagen gevallen
met doodelijken afloop bij kinderen, is nog geen
alastrim-patiënt overleden.
Men heeft dus af te wachten, hoe de ziekte zich
zal ontwikkelen.
CO-LIJN TWEEDE KAMERLID.
Ook de heer Colijn heeft zijn benoeming tot
lid der Tweede Kamer aangenomen. Alle geko
zenen hebben nu hun benoeming aangen'omen.
De heer Colijn zal in de Eerste Kamer worden
opgevolgd door Jhr. S. van Citters, gewezen
commissaris der Koningin in de provincie Gelder
land. O..
De heer Van Citters was lahgeren tijd lid van
de Tweede Kamer voor het "oude district Ede.
1-Iij volgde indertijd wijlen jhr. Mollerus alsi
Commissaris op. Bij zijn aftreden als Commissa
ris werd hij opgevolgd door den huidigen Com
missaris, mr. S. baron van Heemstra.
Jhr. van Citters woont thans op zijn landgoed'
„De Engelenburg" te Brammen.
Zenuwachtig, Overspannen
en Slapeloos
Mijnhardt's Zenuwtabletten
zullen uw zenuwen kalmeeren en sterken en
Uw slapeloosheid verdrijven.
Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
De officieele reisduur en het aantal af
gelegde kilometers.
Een N. T. A.-telegram uit New York meldt ten
slotte nog, dat de Zeppelin de reis volbracht in
precies 94 uren en 1 minuut en met een gemiddelde
snelheid van 80 km. 5331 kilometers aflegde.
SjTAKING.
Te Nieuwe Niedorp, Oude Niedorp en Winkel
is een staking uitgebroken onder de georganiseer
de bouwvakarbeiders, aangesloten bij het N.V.V.
als gevolg van een loonconflict. Genoemde ge
meenten betalen 50 en 55 cent per uur, omdat ze
worden gerangschikt in de 5e klasse, doch dé
werknemers verlangen een loon van 62 cent, over
eenkomstig de derde klasse. De patroons van
Oude- en Nieuwe Niedorp konden genoegen ne
men met een loon van 60 cent, doch die van Win
kel weigerden toe te geven.
avond reeds met verschillende menschen twist
had gezocht. ,Mjet Pillen echter had hij niets on
aangenaams gehad. D;e moord geschiedde met een
jachtgeweer. De getroffene kreeg op een afstand
van drie meter de volle lading in den rug. Na het
plegen van zijn daad is de moordenaar gevlucht.
Politie en marechaussée zijn den geheelen dag op
zoek geweest en hebben den dader ten huize van
zijn schoonzuster te Nieuwenhage gearresteerd.
ALARM IN HET GEMEENTE-MUSEUM.
TE 's-GRAVENHAGE.
In het gemeentemuseum aan den Korten Vijver
berg is een dezer dagen op eigenaardige wijze de
nachtelijke stite verstoord.
De waker, die iederen nacht de ronde doet, be
vond zich met zijn herdershond op zijn gewonen
inspectietocht. Hij had nog geen kennis gemaakt
met de uurwerktentoonstelling maar wist uit den
aard der zaak dat hij niet kon rekenen op die
stilte, die een museumgebouw gewoonlijk in den
nacht kenmerkt,
De nachtwaker bevond zich met Hertha, zijn
trouwe gezellin, in een der bovenzalen. Het was
in het holst van den nacht toen beneden een Man
nenstem gehoord werd: „Het is twee uur." De man
sprak met eenigszins gedempte stem dat dan ook
alleen bestemd kon zijn voor zijn medeplichtige,
maar toch te hard om niet den nachtwaker en
Hertha op te schrikken en te overtuigen dat er on
raad was.
Beiden begaven zich ijlings naar den kelder waar
de waker zijn geladen revolver had liggen. Daar
mede gewapend, scherp luisterende, stevende de
nachtwaker op de tentoonstellingszalen af. Niets
hoorde hij, dan het gewone concert van het klok-
kengezelschap. Maar na tien minuten een nieuwe
schrik: „Het is kwart over twee." werd er gezegd.
Er moesten inbrekers aan het werk zijn, een kon
digde den tijd aan en zette zijn makker tot spoed
aan.
Onze held ging nu tot den aanval over. Hertha
moest de voorhoede vormen. „Pak ze" riep de man
der wacht met donderende stem. Hertha rende woe
dend naar binnen en bleef in een hoek staan blaf
fen en keffen. Zij had de ongenoode gasten waar
schijnlijk ontdekt. X>e beide inbrekers hielden zich
doodstil. Hij zou ze nu tot „hands up" dwingen en
met zijn revolver schietklaar begaf hij zich naar
de zaal. Het licht opdraaiende richtte hij zijn vuur
wapen op den hoek, waar Hertha stond te blaffen
tegende sprekende klok.
Met groote verbazing staarde hij het wonder- in
strument aan, het angstig onbekende, het uurwerk,
dat, malgré iui, hem de stuipen op het lijf had
gejaagd.
„Half drie" zei de klok.
Betamelijkheid verbiedt ons 's-nachtwakers ant
woord hierop te vermelden.
EEN ZELFGEMAAKT UURWERK.
De uurwerktentoonstelling in het gemeentemu
seum te 's-Gravenhage is een aanwinst rijker ge
worden. De horlogemaker Westerbos te Vinkeveen
heeft er een geheel door hem met de hand vervaar
digde pendule ingezonden! die drie maanden loopt
De draaislinger maakt slechts twee wendingen per
hiinuut. hetgeen een groote eigenaardigheid is,
evenals de z,g.n spilgang van het uurwerk. Het is
geheel koper zaagwerk, terwijl er nog verschillende
figuren zijn ingestoken.
De heer W. heeft over dit uurwerk vijf winters
gewerkt.
AUTO-ONGELUK OP EEN ONBEWAAKTEN
OiVE|R|WEG.,
Zaterdamiddag om twaalf uur passeerde nabij
wachtpost 22 A te Rilland-Bath de sneltrein no.
138 komende uit Roosendaal en rijdende in de
richting Ylissingen, den onbewaakten overweg
aldaar, toen plotseling een Belgische luxe auto
genummerd 86233 en bestuurd door den heer L.
V. Bastijns uit Antwerpen, aankwam. De machi
nist van den trein, die pas op 15 Meter afstand
van dezen overweg het voertuig bemerkte, remde
uit alle macht om een aanrijding te voorkomen,
maar deze was onvermijdelijk. Met een flinke
vaart reed de auto tegen de locomotief op, De
trein sleurde de auto eenige tientallen meters
mede. De auto sloeg met een smak over den kop.
De inzittenden kwamen wonder boven wonder
met den schrik vrij, alleen de zoon van den be
stuurder kreeg eenige verwondingen aan het ge
laat, terwijl, zooals later bleek, een der dames een
lichte hersenschudding had gekregen.
Dr. Moree uit Rilland, die spoedig ter plaatse
was, verleende de eerste geneeskundige hulp. De
auto was totaal vernield. De vooras en de wielen
waren geheel verwrongen, en de linkerzijde was
geheel vernield. De bumpers waren van voren
zoowel als van achteren weggerukt. Bij onderzoek
bleek, dat een stuk van de treeplank van, den
trein tusehen de wielen van de auto was terecht
gekomen. 1
pólytushoef werd druk gevlagd. Van den vasten
wal was er véél publiek overgekomen.
Öm kwgrt over zeven kwam de koninging na
haar bezoek op Wieringen, aan het station ta
Schagen aan, waar zij onder het gejuich der me
nigte -mar haar salonrijtuig ging om den nacht
door te brengen. Om 8 uur'hedenochtend vertrekt
H.M. weer naar Wieringen om tlan per boot naar
Medemblik te gaan. De salonrijtuigen worden van
Schagen naar Medemblik getransporteerd, van
waar H.M. weer vertrekt.
DE KABINETSCRISIS.
Zooals reeds bericht is, zijn de beraadslagingen
van den Kabinetsformateur Jhr. Mr. Ruys de Bee-
renbrouck met de vertegenwoordigers der rechter
zijde, ongunstig verloopen voor het otstandkomen
De oorzaak der mislukking ligt in de bekende
weigering der C. H. fractie om zich op een rege-
ringsprogram vast te leggen. Tot een eigenlijke be-
j spreking van het program van den Kabinetsforma-
i teur is het dan ook niet eens gekomen. Op de wei-
gering van de C. H. is alles afgestuit.
Bivmeroiaercd
MOORD te HEERLEN.
Zaterdagavond halfelf is de 44-jarige J. W.
'Pillen, vader van zes kindeken, in een cafél te
Brunssum vermoord gevonden. Deze moord ge
schiedde door den 29-jarigen Dautzenberg uit
Amsterrade, die ongunstig bekend staat en dien
BE KONINGIN NAAR DE ZUIDERZEE
WERKEN.
Met den trein van 10.20 uur zijn de Koningin
en prinses Juliana Maandag op het station te
Schagen aangekomen voor hun bezoek aan de Zui
derzeewerken.
Het gezelschap werd verwelkomd door den
loco-burgemeester van Schagen, den heer Leguit,
die vervolgens aan de koninklijke gasten voor
stelde de aanwezige ingenieurs van de Zuiderzee
werken.
Het gezelschap begaf zich in auto's langs den
afsluitdijk naar Wieringen (Den Oever), vanwaar
aan boord van een der directie-vaartuigen een
tocht gemaakt werd langs de werken op het iBree-
zand, de Middelgronden en het Kornwer der zand.
Te ongeveer half twaalf arriveerden de ko-.
nir.gin en prinses Juliana over den afsluitdijk op
Wieringen. Langzaam ging het door Hyppoly-
tushoef naar de Zuiderzeewerken, waarbij vooral
de groote uitwateringssluis de aandacht van de
koningin en de prinses trok.
De directeur-generaal der Zuiderzeewerken, de
heer V. J. P. de Blocq van Kuffeler, maakte den
geheelen tocht mee. Ir. W. A. A. Hupkens van
der Eist en ir. J. O. N. Ringeling werden'aan de
koningin en de prinses voorgesteld. Vervolgens
ging men aan boord van het stoomschip „Zilver
meeuw". De tocht ging eerst naar 'den in aanleg
zijnden afsluitdijk met werkhavensop Breezand,
vervolgens naar het sluiseiland Kornwerderzand
en het hiermede verbonden voltooide gedeelte van
den afsluitdijk, aansluitende aan de Friesche kust.
Be belangstelling van de zijde der Wieringers
was buitengewoon groot. In den Oever en in jHyp-
D|E KABINETSCRISIS.
Opdracht tot vorming van een extra
parlementair kabinet.
De Koningin heeft Zaterdagmorgen ten paleize
Soestdijk jhr. mr. Oh. J. M. Ruys de Beeren-
brouck ontvangen, die heeft meegedeeld, dat hij
niet geslaagd was in het vormen van een perle-
mentair rechtsch kabinet.
H.M. heeft hem thans opdracht gegeven tot
vorming van een extra parlementair kabinet, Jhr.
(Ruys de Beerenbrouck heeft verzocht deze op
dracht in beraad te mogen houden.
De oorzaak van de mislukking van de poging
tot vorming van een parlementair rechtsch ka
binet ligt, zoo wordt gemeld, in de bekende wei
gering der Chr. Hi.st. fractie, om zich op een
regeeringsprogram vast te leggen. Tot een eigen
lijke bespreking van het program van den kabi
netsformateur is het dan ook niet eens gekomen.
Op de weigering van de christelijk-historischen
is alles afgestuit.
(Overgenomen uit het „Handelsblad")
Een 300-tal kilometers ten Noord-Westen van Los
Angeles, vlak bij de grens tusschen Californië en
Nevada, ligt de „Death Valley", met Searless Lake,
Owens Lake, etc., overblijfselen van een groot bas
sin, waarvan de woestijnachtige omgeving het
grootste deel van het water deed verdampen, zoo
dat langzamerhand zakken (pockets) werden ge
vórmd met een buitengewoon sterke oplossing van
allerlei zouten of met vaste zouten erin. Keuken
zout, soda, borax, kalizouten, etc. worden er gevon
den en speciaal de laatstgenoemde zijn de oorzaak
dat men in Amerika in de laatste periode zooveel
aandacht aan die streek is gaan wijden.
Het is geen toeval dat die belangstelling ongeveer
gelijk valt met de Engelsche aandacht in de zou
ten der Doode Zee. Vóór den oorlog had Duitsch
land vrijwel een monopolie van de voor den land
bouw onmisbare kalizouten en van dat monopo
lie werd „rücksichtlos" gebruik gemaakt om het
buitenland extra te doen betalen. Het initiatief er
toe werd genomen doof de Duitsche regeering
(1910) en het was de starre egoïstische houding
van die regeering, die allerwege de noodzaak deed
gevoelen om naar andere kalibronnen te gaan zoe
ken en van bekende bronnen de exploitatiemoge
lijkheden na te gaan. Frankrijk verkreeg na den
oorlog de lagen van den Elzas en was dus tevreden
in dit opzicht. Engeland kreeg het beheer over het
Heilige Land en het gelukte tenslotte (in Mei 1929)
de contracten te sluiten, die de kalizouten uit de
Doode Zee ter beschikking zal brengen van den
wereldlandbouw.
Dat in de streek rondom de vallei des Doods ka
li gevonden werd was reeds meer dan een kwart
eeuw bekend. Meermalen was geprobeerd om ze te
winnen en steeds bleek men met verlies te moeten
werken, tot de chemicus Teeple de noodige phy-
sisch-chemische studiën deed verrichten, die voer
den tot de rhethoden, noodig om uit het gevonden
zoutmengsel van Searless Lake de bestanddeelen
van waarde af te scheiden. Hij vond bovendien de
toestellen uit, die de exploitatie onder die om
standigheden mogelijk maakten.
De doodsvallei zelf wordt niet wegens kali, maar
om borax geëxploiteerd. Ze ligt in een dorre (des
zomers) ongelooflijk heeté en dorre streek en men
moet de pioniers bewonderen, die den moed hebben
gehad deze zout woestijnen door te trekken. Pas in
1880 werd ontdekt dat in die vallei bijna zuivere
borax of de grondstof ervoor, werd gevonden en
het gevolg van die ontdekking was een „rush" er
heen, vergelijkbaar met den trek naar een goud-
of diamantveld, met claims van allerlei aard,
„claimjumpers" (bedriegers die claims van anderen
trachtten in bezit te krijgen desnoods met geweld)
processen, gevechten, etc. etc.
Het verwerken der ruwe zouten tot borax was op
vele plaatsen zeer gemakkelijk. Men had sléchts
de gevonden massa uit te trekken met water en
de oplossing te laten uitkristalliseeren, om borax te
krijgen, 't Aan de markt brengen was echter moei
lijker, wegens de woestheid van de streek, De bo
rax werd verladen op groote wagens, getrokken
door een groot aantal muildieren, tot 20 toe. Van
daar dat het merk „Twenty Mule Team" borax nog
steeds wordt gevoerd. In 1904 werd een wagen, be
spannen met 20 muildieren, gedreven op de tentoon
stelling te St. Louis en dit was de beste reclame die
voor het impressionabele Amerikaansche publiek
bedacht kon worden, zoodat sedert dien het ge
noemde merk over geheel Amerika bekend is. De
verkregen borax bracht direct een goeden prijs op,
die voor een groot deel gehandhaafd kon worden,
omdat de toenemende email- en glazuur-industrie
steeds grooter hoeveelheden ging opnemen. Ook de
glasindustrie werd een goede afnemer voor de pro
ductie van sommige glassoorten. Het soldeeren en
smelten van sommige metalen vereischte groote
hoeveelheden terwijl ook andere toepassingen (ver
verij, looierij, sicctief, perboraat) afnemers deden
ontstaan. Ook Searless Lake werd in dien tijd ge
ëxploiteerd als boraxproducent, maar veranderde
langzaam van bestemming en werd in de jaren na
den oorlog vooral van belang voor het leveren van
kalizouten, tot pas in de laatste jaren door Teeple
de methode gevonden werd om concurreerend met
de Europeesche kalimijnen te werken. Tegenwoor
dig wordt ongeveer 90 pet. van de Amerikaansche
behoefte uit Searless Lake gedekt.
In Death Valley werd ook toevallig de ontdek
king gedaan, dat op een bepaalde plaats (ongeveer
ter oppervlakte van 500 hectaren) een enorme hoe
veelheid bitterzout (magnesiumsulfaat, E^som-
zout) was opgehoopt, en dat ongeveer in het mid
den ervan een heuvel, opgebouwd uit zuivere aluin,
te vinden was. De aanwezigheid dier afzettingen
kan verklaard worden uit onderaardsche stroomen,
die deze zouten aanvoeren en in die vallei aan de
oppervlakte treden zoodat het water verdampt. Er
is dus geen evenwicht, maar voortdurende aanvoer
van verschillende stoffen. Dit is ook het geval in
Searless Lake, hetgeen tot gevolg heeft, dat de in-