De Alkmaarsche Kermis
Liefde en Misdeed
Plaatselijk Nieuws
De
gevolgen van de uitvinding
van den verrekijker
Dit den Omtrek
De Moord van Saint-Ouen.
NOORDSCHARWOUDE.
DE A.S. KERMIS.
Door de ondernemers van de Centraal Bioscoop
alhier is voor den Maandagavond van de a.s. ker
mis beslag gelegd op de film „Watt en half-Watt."
Deze film wordt gegeven in het vaste gebouw,
dus in de tooneelzaal van het hotel „Het Bonte
Paard" van den heer J. de Bakker.
Wij mogen zeker een bezoek ten zeerste aanbeve
len, gezien de goede prestaties van deze bioscoop
gedurende de kermisdagen te Oudkarspel.
En zeker niet minder zal het de rolprent zelf zijn
die bezoekers op dezen Maandagavond zal lokken.
Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar
de in dit nummer voorkomende advertentie.
NOORDSCHARWOUDE—OUDKARSPr.L.
Hoezeer het werken en streven van de winkeliers
van Noordscharwoude en Oudkarspel door de bur
gerij op prijs wordt gesteld, moge blijken uit het
feit, dat door de bewoners van de Spoorstraat op
spontane wijze wordt medegewerkt.
Op welke wijze zal deze medewerkink plaats neb
ben, zal men zich onwillekeurig afvragen.
Welnu, wordt met lijsten geloopen om geld in
te zamelen bij de burgers aan beide zjjden van de
Spoorstraat, dus bij de bewoners van Noordschar
woude en Oudakrspel.
Waarvoor? Wel om luister bij te zetten aan
deze zoo grootsch opgezette winkelweek.
De Spoorstraat zal aan beide zijden gemeenschap
pelijk worden versierd met groen, bloemen en lam
pions, zoodat bij mooi weer een schitterend effect
zal worden verkregen met de verlichting vooral
mee door den rijken boomengroei aan weerskanten
van den weg.
We zouden de bewoners van de andere dorpsge
deelten willen opwekken het gegeven voorbeeld te
volgen of uitvoering te geven aan daarvoor gekoes
terde plannen.
Het zal waarlijk een feestweek zijn.
OUDE NIEDORP.
Naar wij vernemen wordt voor kostelooze vacci
natie aan ingezetenen gelegenheid gegeven op 28
Augustus a.s. des namiddags 4 uur (n.t.) in een der
schoollokalen van de r.k. school ta 't Veld en op 31
Augustus a.s. namiddags 4 uur (n.t.) op het raad
huis te Oude Niedorp.
SINT PANCRAS.
Door den bekenden toonkunstenaar Fred. J. Roes
ke werd een repetitie bijgewoond van de plaatselij
ke zangvereeniging „Zanglust" in het gewone repe
titielokaal, café Gerritsen, zulks in verband met 't
feit, dat de directeur, de heer Zaal, door hem is
opgeleid. Nadat enkele liederen waren gezongen
werden door den heer Roeske enkele opmerkingen
gemaakt en aanwijzingen gegeven, overigens zijn
voldoening uitende over het gepresteerde, vooral
daar dit koor nog slechts anderhalf jaar bestaat,
doch, volgens den heer Roeske onder zijn tegen-
woordigen directeur zoor doorgaande, een goede
toekomst tegemoet gaat.
Deze repetitie is voor „Zanglust" een zeer leer
rijke geweest, waarmede zij, naar wij hopen, haar
voordeel zal weten te doen.
bliek in extase bracht, zich ontladend in een storm
achtige ovatie.
„Het Volk": Wat is dat alles zeer levendig, boei
end, sprankelend vap geest, en tinteling van voort
durende activiteit.
„De Tijd" zegt over het alleraardigste blijspel:
„Nummer zeventien" Het was een prachtavond voor
I Bart Kreeft en voor zijn publiek. Kostelijk
1 heeft men zich geamuseerd.
1 De verslaggever van „De Nieuwe Langedijker Cou
rant" voegt erbijWie zich een kermisavond van on
bedaarlijk pleizier en gezonde leverschuddende lach
wil verschaffen, meldde zich present bij „Nummer
zeventien". Zoowel Bart Kreeft, de onverwoestbare
I humorist als koning Christiaan XVII, alsmede Eli-
as van Praag, kunstenaar bij uitnemendheid, in
elk genre, in de rol van den kruier en dubbelgan
ger van den vorst, dragen er zorg voor, dat de op-,
gewekte stemming geen oogeriblik wordt onderbro-
ken.
Tenslotte schrijft de „Alkmaarsche Courant" over
het sterk dramatisch „Het teeken op de deur" dat
ook met succes is verfilmd, het volgende:
De vertooning was vlot, en de dames en heeren
maakten opnieuw een krachtig gebruik van de ge
legenheid, die hun werd geboden tot het geven van
krachtig en boeiend spel.
I De inhoud van het tooneelwerk is zeer drama-
tisch, geeft spanning en emotie, met een bevredi-
gende en niet van goede moraal odntbloote oplos-
sing.
Summa summarum: In „Het Gulden Vlies" valt
lederen avond voor liefhebbers van mooi en artis
tiek tooneelspel een smakelijk vorkje mee te pik
ken.
HET NIEUW NEDERLANDSCH TOONEEL, REGIE
LOUIS SAALBORN
IN „HET GULDEN VLIES."
HEERHUGOWAARD.
Dezer dagen was men bezig met graafwerk op
het erf van den heer M. Spaan aan den Westdijk
alhier, toen de spade afstuitte op steenwerk. Opge
dolven werden twee tamelijk gave zandsteenblok-
ken, leeuwenkoppen voorstellende en vermoedelijk
afkomtsig van een oud bouwwerk.
HEERHUGOWAARD.
Voor rekening van den heer K. Twisk alhier werd
aanbesteding gehouden van een te bouwen kool-
schuur naar teekening en bestek van den heer A.
Groot. De inschrijvingen waren als volgt: A. Kalf
2695. C. Beers ƒ2691. Goed en Boekestein f 2598.
P. Hittema ƒ2585. W. F. Kuiters ƒ2575. N. Bolten
2398.K. Hoogzand ƒ2389. De 5 eerstgenoemden te
Heerhugowaard. de laatstgenoemden respectievelijk
te Heiloo, en Spanbroek. Het wekr werd gegund
aan den laagsten inschrijver.
OUDE NIEDORP.
Van de 15 ingeschrevenen voor den dienstplicht
1930 werden er 4 ongeschikt verklaard en 7 vrijge
steld wegens broederdienst. Van de 4 overgebleve
nen werden er 3 nl. C. Th. Broersen, Jb. de Groot
en P. J. Raatgers aangewezen voor den dienstplicht
terwijl 1 persoon J. Moras is vrijgeloot.
OF
„Ik kom u enkele inlichtingen vragen en wel
betreffende uw eigen vak als magnetiseur. Wilt
ge oprecht tegen mij zijn
„Dfrömmels, dat is een heel netelig vraagstuk,"
lachte O'Brien. „U moet in elk' geval, wat je we
ten wilt, mij duidelijker omschrijven."
„Welnu dan, wat is er voor waarheid in het
magnetisme, het somnabulisme, het hypnotisme
„Gekker vraag, mijn waarde. Alles is waar
en is tegelijk weer niet waar.W:aar is de
strikt-wetenschappelijke kunst, boerenbedrog wat
men noder alle omstandigheden aan lichtgeloo-
dge menschen weet te vertoonen om er geld
mee te verdienen. Ik wil daarover op dit oogen-
blik nu geen wetenschappelijke verhandeling
gaan houden, maar ik kan u met de 'hand op het
hart verzekeren, dat hypnotisme en somnabulis
me, toegepast op de genees- en heelkunde zulke
verwonderlijke resultaten hebben opgeleverd, dat
zelfs de meest ongeloovige geneesheeren thans
niet meer zouden durven volhouden, zooals ze
dat vroeger deden, dat alles maa r„apenkool" is.'"
,,'tls niet over het somnabulisme, toegepast
op de geneeskunde, dat ik u wilde spreken, mijn
waarde heer O'Brien. Wel over het zoogenaamde
dubbel-zien."
„Goed Preciseer mij uw gedachten."
„Ka\n 'een suejt, in magnetischen slaap ge
bracht, tegen wien gij zegt: „Ik wil weten, wat
er gebeurd, is op dien dag, op dat uur, op die
Plaats," u naar waarheid daarop antwoorden?"'
O'Brien zag Bobert glimlachend aan. „Kom
aan," sprak hij, ,,daar komen wij aan het magne
tisme van Cagliostro
„En hoe luidt uw antwoord?"
„Mijn antwoord luidt ja, mits het sujet is in
geslapen op de plaats zelvfy waar de feiten ge
schied'zijn of in aanraking worde gebracht met
hem of haar, van wien men de verschillende
In aansluiting va nons bericht betreffende het
optreden van dit voortreffelijk gezelschap, laten we
nog eenige diverse persbeoordeelingen volgen:
Over „Robert en Bertram" schrijft „De Telegr.":
„Ik geloof niet, dat ons Nederlandsch Tooneel
ooit een betere uitvoering van deze klucht heeft ge
geven. Elias van Praag wiens declamatorisch ta
lent we dezer dagen voor den luidspreker mochten
bewonderen, speelt hierin zijn meesterrol
„Het Volk": Het N. N. Tooneel geeft volkomen te
recht een heropvoering van Heijermans satyrische
klucht. Het publiek toonde zich voor het gebodene
zeer dankbaar.
Met betrekking tot „Jongen of Meisje" uit zich de
tooneelrecensent als volgt: „Magda Jansen speelt
met geest, temperament en charme. Naast haar is
Oscar Tourniaire een prachtige grijsaard, Lord Ca
vendish.
„De Maasbode": Magda Jansen is Freddy en komt
voor het voetlicht als een voorjaarsbui: een lach,
een traan en een fijn geestig masker, waarop zich
j elk oogenblik nieuwe aandoeningen wearspiegelen.
I Oscar Tourniaire is nooit één oogenblik uit zijn rol
als de oude jichtige Lord Cavendish en slechts wei
nigen bevroeden hoe knap hij dit weergeeft.
I „De Tijd": Tintelend van guitigheid, van brui
send leven, van jongen overmoed en vrouwelijke
teerheid is Magda Jansens spel
Omtrent „De getemde Feeks" het steeds nog in
ongedoofden glans schijnend meesterwerk van Sha
kespeare schrijft „De Telegraaf":
j „In één woord Een Shakespeare-perimère
I zoo tintelend en bruisend als er in jaren en jaren
geen gegeven werd.
.Algemeen Handelsblad": Het was een avond van
mooi en boeiend Tooneel. Langdurig applaus en tal
van bloemen
„De Tijd": Een hoogtepunt van kunst was het
zaalveroverend samenspel van Magda Jansen en
Louis Saalborn, wier geestspattend talent het pu-
handelingen weten wil."
„Hoe kan die aanraking geschieden? Wordt
daartoe de persoon zelf vereischt?"
„Dat is 't best, maar 't kan ook geschieden,
door te leggen in de hand der somnabule een voor
werp, dat bedoelde persoon heeft toebehoord."
„Alzoo," ging koortsachtig sprekend Bichards
broeder voort, „alzoo kan uw sujet, als zij oen
voorwerp in handen heeft, verloren b.v. op de
plaats van de misdaad door den misdadiger zelf,
in magnetischen slaap den persoon uitduiden,,
die van dat voorwerp de eigenaar is geweest?"
„Zelfs de geheele toedracht beschrijven, ja,
honderdmaal ja!"
„Is dat uw meening, Oi'Brien
„Het is onomstootelijke overtuiging, door tal
van feiten ontstaan en gestaafd Maar om tot
zulke resultaten te komen, moeten twee dingen
samen gaan, die men niet dan hoogst zelden'ver-
eenigd vindt. Van den magnetiseur moet een ge
weldige kracht uitgaan en de somnabule moet'
bizonder clair-voyant zijn."
B'obert wischte zich het zweetvan het voor
hoofd af.
„Als derhalve over een uur, iemand bij u
kwam, voorzien van eenig voorwerp op het too
neel van de misdaad door den misdadiger achter
gelaten, zoudt ge dan dien misdadiger in aw|
macht hebben?"
„Ja, zeer zeker, 'Vernière. Maar ik moet er
in één adem bijvoegen, dat, al gaat de wetenschap
met reuzenschreden vooruit, de justitie daaren
tegen een slakkengang volgt. Voor haar hebben
de op zich zelf staande onthullingen, eener somna
bule hoegenaamd geen waarde. Ik ga nog verder:
Nu, je mijn oprechtheid hebt gevraagd en'ik tegen
over jou ook oprecht wil wezen, moet ik jei
ook zeggen, dat de misdadiger hier van de mag'
netische kunst niets hoegenaamd te duchten
heeft."
„Waarom riïet?"
„Omdat er bij al mijn collega's niet een enkele
somnabule bestaat, die werkelijk helderziend is.
Ze zijn dat alleen in hunne opgeschroefde re
clames."
„Bat wil dus zeggen, dat al uw confraters?....,
I Men neemt aan dat uit het werken met lenzen
de uitvinding van den verrekijker omstreeks 1590
I als het ware vanzelf is voortgekomen,
i Nochtans hebben onze landgenooten Zacharius
Jansz. en Hans Lipperhey te Middelburg zich zeer
i verdienstelijk gemaakt, meer nog zijn beroemd ge-
i worden door het bgelangrijke verbeteren van den
kijker. Het is mijn bedoeling in het onderstaande
i de wereldhistorische beteekenis van deze uitvinding
in het licht te stellen. U te laten zien, hoe zij er
machtig toe heeft medegewerkt de bestaande we-
reldleer onderste boven te werpen. Wat was die we
reldleer.?
i Karakteristiek voor de middeleeuwsche maat-
I schappij is het verbonden zijn van christelijke denk
i beelden met heidensche philosophie. De philosophie
I van den denkreus Aristoteles (384323 v. Chr.),
i wiens uitspraken nog algemeen voor onaantast
baar golden. De aarde was het midden van het heel
al. Ze bestond uit vier elementen aarde, lucht, wa-
I ter en vuur. Aarde en water waren zwaarder dan
I lucht en vuur. gingen daarom naar het midden
van het heelal toe. Lucht en vuur waren lichter,
gingen naar boven. Ieder element kreeg zoo zijn
natuurlijke plaats. De lucht die de aarde omgeeft
van alle kanten wordt op groote hoogten steeds
ijler en gaat over in vuur. Gaan we nog verder dan
het vuur, dan komen we in het „quinta essentia",
het werelddeel slechts bewoond door goden, waar
geheel andere wetten gelden dan op aarde. Waar
zon, maan, planeter. en vaste starren zie bewegen
in zuivere cirkels. Natuurlijk, immers in de vol-
maakste lijn. Ook de platneten bewogen zich in cir
kels. Had immres Ptolemaens 3 eeuwen na Aris
toteles met zijn epicykeltheorie het zekere nog
ni^t eens gewezen. De planetenbeweging was alleen
maar een combinatie van> 2 cirkelbewegingen. Geen
veranderingen in het „quinta essentia." Daar is 't
eeuwige, onveranderlijke, het vaste, niet af wij ken -
l de, het hemelsche. In tegenstelling tot het aard-
sche waar alles beweegt, verandert.
De godheid beweegt de sfeer van vaste sterren,
deze de platneten en vari hieruit wordt de aarde
bewogen. Zoo wordt het levenslot der menschen
bepaald door, in verband gebracht met het gebeu
ren aan den hemel. En groot was daarom de taak
der astrologen die de menschen in kennis brachten
l met den wil des hemels. Geen wonder, dat geen
I „Charlatans zijn, die leven van de lichtgeloo-
vigheid der menigte."
„Maar als men bij u kwam?"'
„Zou dat geen verschil maken."
,Maar <£ij zijt toch zelf geen charlatan,
O'Brien?"
„Neen op mijn woord niet. Maar, herhaal het
u, om de resultaten te verkrijgen waarvan _gij
spreekt, is een operateur noodig met groote mag
netische kracht en een in waarheid helderziend
sujet. De operateur is er, ikhet sujet ontt-
breekt."
1 „Uw somnabule dan?"
„Eva Mariani... een mooi meisje zeer intelli-
i gent, die haar rol met de uiterste perfectie speelt,
en mij als groote comedienne het verlangde re
pliek geeft, maar op wie overigens de magneti
sche stroom weinig vat heeft. Maak u dus vol
strekt niet ongerust over uw veiligheid!"
„Mijn veiligheid?" herhaalde Bobert. „Wat
veronderstelt ge dan?"
„Niets. Ik ben zeker van mijn zaak. Je ziet
mij toch, denk ik, niet voor een domoor aan Het
voorwerp, waarvan daareven sprake was, is door
u verloren op de fabriek van Saint Ooien in den
nacht van 1 op 2 Januari."
„Zwijg! Zwijg toch!"
„Vrees niets. Niemand hoort ons hier. Ik weet
heel goed, dat jij des avonds een reisbiljet hebt
genomen voor den trein van zes uur zooveel, maar
eerst veel later bent vertrokken mei/den sneltrein
over Brussel, zoodat je te Berlijn, na hier uwi
zaken te hebben afgedaan, slechts enkele minuten
later zijt gearriveerd dan 't geval zou zijn ge
weest ,als je met den trein van zes uur zooveel
waart gegaan. Je ziet dus, dat hier alles bekend
is van A. tot Zj."
„Hoe weet je 't?'" stamelde de broedermoorder.
„Als 't mij te doen was om reclame, zou ik
je wijzen op de almacht mijner kunst, maar te
genover u wil ik liever niet met zulke draaie
rijen omgaan en je eenvoudig de waarheid zeg
gen: Je bent nagegaan mijn waar.de!"
„Ik? Nagegaan? Door wie?"
„Door de spionnen van 3e Duitsche ambas
sade. Maar ik heb je met hand en tand verde-
potentaatje, maar ook niet de paus, buiten êen as
troloog kon, er een of meerder aan zijn hef ver
bond. Juiste voorspellingen eischten echter juiste
waarnemingen. Met de grootste nauwgezetheid be
spiedden de astrologen den hemel. Ei veel heeft
daarom de sterrenkundige wetenschap aan deze as
trologen te danken. Zoo zijn de. bekende wetten van
Keppler gebaseerd op de waarnemingen van den
beroemden astroloog Tycho Brake, welke waarne
mingen beoogden de leer van Copernicus te doen
vallen.
In zijn sterfjaar (1543) publiceerde nl. Copernicus
(1473—1543) zijn „De revolutionibus orbium Libri
VI" Copernicus bracht in zooverre verandering in
de bestaande wereldleer, dat hij tegenover het geo
centrische stelsel stelde het heliocentrische. Niet de
zon draait om de aarde, de aarde draait om de zon.
De zon is het middelpunt van draaiing. Algemeen
achtte men deze uitspraak niet van groote betee
kenis. Men beschouwde het meer als een „rechne-
rische Spielerei." De kerk heeft zich dan ook in den
aanvang tegen de leer van Copernicus in het ge
heel niet verzet. Zijn boek is opgedragen en aan
vaard door den Paus.
Ook de beroemde weten van Keppler (1571—1630)
hierboven reeds genoemd, brachten geen noemens
waardige verandering in de wereldleer (wet der
perken, de planeten bewegen zich óm de zon in
ellipsen; de harmonische wet.)
Neen, de ontzaglijke verandering in de wereldbe
grippen kwam eerst door de ontdekkingen van Gal-
lllei (15641642) met den kijker. Daardoor werd al
les onderste boven geworpen de philosophie van
Aristoteles volkomen te gronde gericht. De juist
heid van de leer van Copernicus kon niet worden
ontkend. Want wat zag Galilei? Hij zag de vier
wachters van Jupiter. Deze manen schommelden
afwisselend ter rechter en ter linkerzijde van de
planeet heen en weer evenals Venus en Mercurius
ten opzichte van de zon heen en weer schomme
len.
Hier was nu duidelijk te zien dat de aarde onmo-
gelij het middelpunt van alle cirkelbeweging kon
zijn en dat er naast haar nog andere middelpunten
Maar Galilei zag nog veel meer. Hij zag bergen
op de maan, bergen als op de aarde. De maan was
een lichaam als de aarde.
Ook zag hij een duidelijk verschil tusschen de
vaste sterren en de planeten. De vaste sterren ver
toonden zich nooit cirkelvormig begrensd, maar
door trillende, schitterende stralen omgeven. Ze
zien er in den kijker evenzoo uit als met het bloote
oog. En de planeten? Deze vertoonden zich door
den kijker als volkomen, ronde, cirkelvormige bolle
tjes, met kwartieren als kleine maantjes, met licht
gedrenkt. Volgt daar echter dan niet uit, dat ook
de planeten lichamen zijn als de aarde.
Echter was dan ook de door den godsdienst ge
heiligde opvatting, dat de aarde het hoofdlichaam
van het heelal was, en dat dit heelal voor de bewo-
neers der aarde, voor den menschen, geschapen
was, niet juist. De aarde nam geen bijzondere
plaats in. Ze was een gewone planeet als alle na
dere.
Maar daarmede werd ook de aarde volledig ont
troond. En wat bleef over van het „quinta essen
tia?"
Wat de Kerk ontstelde, was niet alleen het feit,
dat er verschil was tusschen het Woord van de
Schrift en de ontdekkingen en theorieën der nieu
we geleerden, maar vooral het besef, dat er iets
nieuws kwam dat men de wereld ging verklarei*
uit haar eigen orde, de scheppingsdaad van God
ging ontkennen en ervaring en waarneming als
grondslag van alle kennis nam.
Terwijl, zooals ik u boven vertelde, in den aan
vang de Kerk zich tegen het werk van Copernicus
niet verzette, werd dit thans anders. Ondanks alle
moeite, die Galilei bij de hem bevriende Kardina
len deed, kon hij niet verhinderen, dat de congre-
fatie van den index in 1616 de leer van Coperni-
us en alle boeken, waarin zij als waarheid geleerd
werd verbood. Alleen als eenvoudige hulponderstel
ling voor wiskundige doeleinden mocht ze worden
gebruikt. Zelfs werd Galilei in een proces voor de
inkwisitie gewikkeld, toen hij in 1632 zijn prachtig
geschreven „Dialoog over de beide belangrijkste we
reldsystemen" uitgaf.
Galilei legt door zijn onderzoekingen den grond
slag tot de mechanica. Straks verschijnt Newton
(1643—1727) en brengt ons de wet der algemeene
aantrekkingskracht: alles trekt aan. Ze is algemeen
en geldt dus voor de aarde maar ook voor het „quin
ta essentia."
Het is de overwinning der natuurwetenschap.
digd."
„Jij?"
„Ja, een maand geleden was ik nog verbonden
aan het inlichtingsbureau der ambassade, zoöals
in uw tijd te Berlijn."
„Maar wanneer men daar alles weet, ben ik
verloren!" riep Bobert, zich zelf geheel verge
tend uit.-
„Dat ben je niet, want ik heb bij den baron
Sehwarts jou zaak zoo goed bepleit, dat hij in
zijn meening aan 't wankelen is gebracht; maar
zét in 's hemels naam niet zoo'n onthutst gezicht,
want daarmede zoudt ge u zélf, op m'ijn woord,
aan de heele wereld verraden."
„Wat kan die baron Sehwarts tegen mij heb
ben?"
„Tegen u persoonlijk niets, maar hij is be
ducht, dat jij, eenmaal in Frankrijk zijnde, aan
'tFransche gouvernement sommige geheimen van
de> Duitsche bewapening zoudt kunnen verraden.
En waarom vertel ik je nu al die dingen? In de
eerste plaats omdat je mijn vriend bent en dan
misschien' ook, omdat ik een verfoeilijken haat
heb gekregen'aan de Pruisen, om allerlei redenen.
't Voornaamste is maar, dat jij doordrongen
wordt van de zekerheid, dat ik je nooit zal gaan
verraden. Je bent vermetel als ik, evenals ik
zonder veel gewetensbezwaren, voor niets terug
deinzend, dat vormt een band tusschen ons.
Over eenigen tijd ga ik Parijs en Frankrijk ver
laten om mijn fortuin te beproeven in alle groote
steden van Europa maar voor het daartoe komt,
kunt ge in alle omstandigheden op mij rekenen."
Zooals jij 't op mij kunt doen, O'Brien!" zeide
Bobert ,den dokter de hand drukkend. „In spijt
van dat alles maak ik mij'toch nog zeer ongerust.
Het#voorwerp, dat de vrouw, die met mij heeft
geworsteld, mij van 't lijf heeft gerukt, kan voor
mij een vernietigend stuk van overtuiging wor
den..."
„Wat is 't?"
„Een cachet van een horlogeketting, een zeer
bizonder stukje antieke kunst, een leeuw met een
smaragd tusschen de klauwen."
„En letters op den steen misschien?"
"(Wordt vervolgd).