NIEUWE De „Graf Zeppelin'Jioven Nederland Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier Dinsdag 16 October 1929 88e Jaargang De Redacfie van de „Nieuwe Langedijker Courant" met de P.H.-A.E.G. de lucht in. No 1^2 IHTERC. TELEPHOON 58 LANGËD1JKER HU H UT Dleze ooursnt vBrscfiijnt Dinsdag, Donderdag en Zaterdag per 3 maanden f 1.16 Uitgave: Firma J. H. KEIZER. Redacteur J. H. KEIZER.Bureel Koordscharwoude. 'AdvertentiSn ran 1—6 r*(Bla 71 oent, elk» regel meer 16 «sat, Groote lettere naar plaatsruimte DE ZEPPEL TEGEMOET. Wij hadden er nu eenmaal onze zinnen op ge zet, om, wanneer de „Graf Zeppelin" boven Amster dam zou komen, wij daarvan getuigen zouden zijn. Zien, dat groote wonder der techniek! Bijwonen die sensationeele gewaarwordingen, wanneer hèt luchtschip aan den horizon zou verschijnen. Aan voelen, wat er zou leven in de harten der dui zenden en nog eens duizenden, wanneer zij met ons de zilveren walvisch zouden zien. De heer Höhle, uit Alkmaar, is de vertegen woordiger van de K.L.M. en met hem stelden wij ons in verbinding. Ja, het ging. In de P.H.A.E.G. was voor 15 personen plaats. Met een autobus zou den wij naar Schiphol worden gebracht en daar na, zoodra het luchtschip „Graf Zeppelin" in aan tocht was, welnu, dan in het vliegtuig het lucht gevaarte tegemoet. Zesa uur op. Kwart over zevenen met de eerste bus naar Alkmaar, ja, z|iet u, onze auto staat nog ergens in een der autofabrieken, omdat wij nog geen keuze kunnen bepalen en om acht uur op de Paardenmarkt, waar de K.L.M.-bus weldra aan komt rijden om ons op te nemen Nu is een tocht met een autobus naar Amster dam, in gezelschap van jonge menschen, onder wel ke er zich kunnen bevinden, vol humor en een aan geboren vrijmoedigheid bezitten, die aanstekelijk werkt een lust. Wij komen op dien autotocht nader terug. Ja, die moet nog meer breedvoerig beschreven worden. Wij kwamen prachtig op tijd, de uitdrukking is van een der dames op Schiphol aan. De indruk van onzen redacteur vindt ge hier onder vermeld. Wij hebben alleen maar te ver tellen, dat gedurende den tijd, dat hij het „vlieg- wonder" vergezelde, de „Graf Zeppelin" uit de ne velen te voorschijn kwam en er één roep: „Daar is-ie!" over het vliegterrein klonk. Een donkere vlek eerst, steeds duidelijker den vorm vertoonen- de van een reusachtige sigaar. En ja, daar dreef de zilveren „Graf Zeppelin" waarop wij in stille bewondering staarden. Hij zweefde aan, de geweldige monstervisch, pre cies zooals wij hadden verwacht. Strakgespannen het zilvergrijze lijf, waaraan, van onder, de kajuit, klein en petieterig. Plechtig en statig, met dof motorgeronk en om ringd door een escorte van vliegtuigen, zwom hij op ons toe in het milde schijnsel van de vriende lijke Octoberzon; een grijswit luchtverschijnsel, dat, met zijn geel-glanzenden neus en de groote stuur- bladen aan den staart, deed denken aan een mon strueus grooten snoek, waaromheen de vliegmachi nes dartelden als vlugge stekelbaarsjes. Te ruim kwart over elf begon plotseling de si rene op het stationsgebouw te loeien, ten teeken dat het luchtschip binnen het bereik van het oog was gesignaleerd. En waarlijk, aan den westelij ken horizont kwam het gevaarte langzaam uit een nevelsluier te voorschijn. Op dat moment bewoog het zich in de richting van Haarlem. Tien minu ten later maakte het luchtschip een zwenking en vloog het, begeleid door verschillende vliegtuigen, in een rechte lijn op Schiphol af. Spoedig werd reeds het geronk der zware motoren hoorbaar en daar het luchtschip slechts op geringe hoogte naar schatting 150—200 meter vloog, kon men een goeden indruk krijgen van zijn gigantische grootte. Langzaam zwom hij voort, de groote visch, over de juichende menigte; zwenkte statig over het centrum van de stad en koerste recht op ons toe, als wilde hij de vergulde kroon boven ons hoofd plukken van haar looden voetstuk. Gejoel klonk uit de straten en boven ons, tastbaar-dichtbij nu, za gen wij de raampjes van de cabine, waarachter, zoo wisten wij, onze landgenooten elkaar thans zouden vertellen, dat wij, in Zeppelin-vlucht beke ken, eruit zagen als „mieren in een speelgoed- stad.' Te 11.35 precies bevond de „Graf Zeppelin" zich boven het vliegveld en het was op dit moment, dat de postzak met beuhip van een kleine parachute, welke zich dadelijk ontplooide, werd neergevvorpen. De vrij straffe wind duwde den zak in de richting der hoofdstad, maar aangezien hij snel daalde, kwam hij nog net en wel vlak bij den weg naar Haarlem op het vliegterrein terecht, waar hij spoe dig werd opgepikt en in den postauto, die tot op het grasveld was gereden, werd geladen. Toen eerst bleek, dat de post in een groote en een kleinere zak, te zamen wegend minstens 30 K.G., verpakt was. De parachute vermeldde de woorden: „Bitte zuriiekzusenden." Daar ging hij, de „Zepp", daar boog hij alweer weg, den kant van Utrecht opjuist zooals wij hem ons hadden voorgesteld van foto's en film journalen. Schiphol. Wanneer door onzen leider, den heer Höhle, de toegangsbewijzen zijn genomen, passeeren we de portiersloge en wandelen al schertsend naar het Stationsgebouw. Geronk van motoren, die men warm laat loo- pen, klinkt ons tegen. We komen de ruime hal binnen en aan weerszij den wordt de aandacht getrokken door loketten en kantoren de plaatsen, waar het machtig ra derwerk van de K.L.M. in beweging wordt gezet. Voor ons zwarte borden, waarop de vertrektijden van. de vliegtuigen voor de verschillende diensten staan aangegeven. Maar onze blik wordt geboeid door een met krijt omlijst vak, waarin de mededeeling: De Zeppelin passeerde om 9 uur Meppel.was om 10 uur" boven Tilburg. Het is een gejacht en geloop van ambtenaren en beambten der K.L.M. Zij hebben het druk mede in verband met den radio-dienst die in ver binding staat met den „Graf Zeppelin", welke be richten steeds worden doorgegeven aan de in span ning wachtende, duizendkoppige menigte en in verband met de opstijging der vliegtuigen wat ons het meest interesseert die den Zeppelin tegemoet zullen vliegen en het eere-escorte zullen vormen. Maar onze aandacht wordt alweder afgeleid van deze drukte en wij staan voor een viertal feiten uit het leven van de K.L.M., waarvan wij toch even onder den indruk komen. De K.L.M. heeft de gelukkige gedachte gehad, de mijlpalen in haar leven voor het thans.levende geslacht en de nog vele volgende generaties vast te leggen; niet op papier maar zij heeft deze doen beitelen in marmeren platen. Dit marmer en de hierin gegrifte belangrijke evenementen vormen het fundament, den grond slag, waarop door de K.L.M. kan worden en wordt voortgebouwd. We lezen namen als: van der Hoop, Koppen. Scholten, van den Broeke, Geyssendorfer, Van Laer Black, „de Postduif", de „F VII" namen, die ons terugvoeren naar dagen, waarop de geheele we reld met spanning de Verrichtingen, het grootsche pogen volgde van mannen, wier namen onafschei delijk aan de K.L.M. zijn verbonden, om den weg door de lucht te vinden vanuit het Moederland naar het tropische Gewest, dat zich als een gordel van smaragd slingert om den evenaar. Maar ook dit oogenblik is al weer voorbij. We worden uitgenoodigd te volgen en komen op 't vliegveld zelve, waar op het betonnen emplacement 6 K.L.M.- vliegtuigen keurig op een rij staan ge schaard om straks de passagiers het ijle luchtruim in te voeren. 2 toestellen voorzien van 2 motoren ieder, de andere 4 toestellen ieder 1 motor. Wij gaan met de P.H.-A.E.G., zegt onze leider, en wijst ons een keurig 2-motorig toestel aan. Het wachten is nu op het bericht hoe laat we zullen starten en het komt in den vorm van: wij starten tusschen 10.30 en 11.30 en zullen trachten den Zeppelin boven den Haag te ontmoeten. Wij zien op ons horloge en het blijkt, dat we nog ruimschoots tijd hebben om gezamenlijk een kop koffie te gebruiken: een tijd waarin tevens nader kennis kan worden gemaakt met de andere leden van het gezelschap. Al spoedig hebben wij ons 4 dames en 6 hee- ren om een paar tafeltjes vereenigd en wordt de tijd gekort met vroolijke scherts. Totdat wordt medegedeeld dat we ons moeten gereed houden. We komen weer op het vliegveld en na een kort oogenblik van wachten, wordt het gezelschap ge vraagd te volgen en komen wij bij „ons" vliegtuig, waar wij worden uitgenoodigd in te stappen. De 2 keurige gemakkelijke stoelen op de derde rij van voor af, worden bezet door een dame uit Egmond aan Zee behcorende tot ons gezelschap en schrijver dezes. De anderen nemen voor, naast en achter ons plaats. Er stapt een heer binnen, vergezeld door zijn twee zoontjes. De jongens blijven achter in de ca bine, terwijl de heer, met vliegkap op, naast den piloot plaats neemt. Ons viel de eer te beurt, dat niemand minder dan de Directeur der K.L.M., de heer Plesman, met ons zou meevliegen. De P.H.A.E.G. werd bestuurd door den beken den Holland-Indië-vlieger, den piloot Aler. De vliegtocht. Den „Graf Zeppelin" tegemoet. v- Langzaam draaiende, zingen de twee zware mo toren hun eentonig lied laten zij hun zacht ge ronk hooren. Nog wordt het toestel tegengehouden door de blokken, die voor de wielen liggen. We zien de hand van onzen piloot een paar handels grijpen en sneller en sneller wentelen de propellers in het rond steeds zwaarder klinkt het geronk van den motor. Daar wordt het teeken gegeven de blokken worden weggenomen en langzaam rijden wij voort het terrein op. Even een bocht maken dan razen met weergalooze snelheid de schroe ven in het rond als losgebroken monsters, die zegevierend zich van hun boeien weten verbroken, grommen en ronken de machtige motoren. Grooter wordt onze snelheid wij gevoelen ons als in een autobus, totdat absolute rust. Geen kuil, die ons doet schudden. De wielen hebben den grond losgelaten draaien nog eenige oogenblik- ken rond wij vliegen! Steeds dieper zinkt de aarde weg hooger en hooger stijgen wij. Het gaat dan in de richting Leiden. Op een hoog te van ongeveer 600 M. en met een snelheid van 160 K.M. klieven wij het luchtruim den „Graf Zep pelin" tegemoet. Als rechthoeken, driehoeken en zoovele andere vormen meer, ontrolt zich de aarde aan onzen blik en als even zoovele zilveren linten slingeren zich de vaarten tusschen de landerijen. Het is als ware zij één groote legkaart, die wacht op de hand, die alles aaneen zal voegen. De menschen zijn gelijk mieren de huizen zijn als kwamen zij uit een speelgoeddoos op den grond gezet. Welk een machtig schouwspel is 't, dit schitte rend panorama vanuit de lucht te kunnen bewon deren; een panorama dat zich in duizenderlei schakeeringen voor ons ontplooit. Een stoomtrein, die wij zien, is gelijk een jon- gensspoor kruipt als een slak. Kort daarop passeeren twee electrische treinen elkaar. Met een snelheid van een 100 K.M. donde ren zij langs hun ijzeren baan Maar ongelimiteerd aan snelheid vliegen wij door het luchtruim met een gang van 160 K.M. Weer zien we wat anders. Prachtige bosschen bevinden zich onder ons, waartusschen verscholen de landhuizen en buitenplaatsen. Als zilveren meeuwen scheer en de zeiljachten over de Kagerplassen. heiden. - tlïans voor. 't Is echter ondoenlijk de aandacht op een be paald punt te vestigen. Rusteloos dwaalt de blik van allen over al het mooie en schoone heen, als wilde men zooveel mo gelijk in zich opnemen van dit alles, dat nog niet op deze wijze was gezien. Verder steeds verder! We komen boven de duinen zien rechts van ons Katwijk de zee! Een oogenblik staren wij geboeid naar dit groote watervlak naar de groote zandwoestijn, waarin de begroeide gedeelten als oasen zijn, die verkwik king en verpoozing brengen aan den eenzamen wandelaar Als uit een nevel doemt Scheveningen op, en wanneer we zien naar de boulevard en de zich ver in zee uitstrekkende pieren, als houden zij iets in vaste omstrengeling gevangen, dan klinkt de roep „daar is de „Zeppelin!" Statig omgeven door een schitterend kleed in groote majesteit komt het luchtschip aan drijven. In diepe rust stevent het luchtschip onder het vliegtuig door. Twee groote beginselen zijn hier in toepassing gebracht: zweven door middel van een stof „lich ter dan lucht" en opheffing van de wet der zwaartekracht: vliegen door middel van een toe stel „zwaarder dan lucht." Een ontmoeting in de lucht, zoo grootsch zoo overweldigend— dat men geen woorden kon vin den om aan zijn gevoelens uiting te geven. Een moment dat nooit vergeten zal worden. Met geringe snelheid gaat de luchtreus verder, aan weerszijden begeleid door de andere vliegtui gen van de K.L.M. Aan den staart wordt de „Zeppelin" gevolgd door een Pandertoestel, dat, gezien van de hoogte waar op de P.H.A.E.G. kruist, zich als een venijnig in sect schijnt te hebben vastgezet op het trotsche li chaam van dezen veroveraar der luchten. En onwillekeurig denken wij aan den fabel uit het rijk der vogelen: „Koning ben ik!" „Koning ben ik!" Boven den Haag keerend volgen wij Dr. Eckener zijn passagiers en bemanning vliegen voor bij en al keerend en wendend bewonderen wij de pracht van het luchtschip, dat als een tweede Robert de Veroveraar zijn weg vervolgt. Onder het luchtschip waait de Duitsche vlag het zwart-wit-rood trotsch de nationaliteit ver meldend van het „schip" dat door zijn machtige motoren wordt voortgedreven. Zoo dicht naderen wij. dat we het omhulsel door den wind kunnen zien bewegen. Weer komen we boven Lelden. De daken der huizen, en de torens van de hoogere gebouwen zijn bezet met menschen, die in spanning hebben ge wacht op de komst van den „Zepp." Wij vliegen voort en wanneer dan weder ge keerd is, zien we het luchtschip boven de Kager plassen stil! Het drijft! Noch vóór- noch achteruit beweegt het zich. Het daalt om zich te laten bewonderen door en als een groet aan hen die zich aan boord der zeiljachten bevinden Vol spanning zien we toe en een machtige bewondering grijpt ons aan voor het menschelijk vernuft dat dit heeft voortgebracht. Daar verheft hij zich weer. De schroeven gaan sneller en voort beweegt hij zich in de richting Haarlem. Onafgebroken staren wij geboeid door dit grootsch luchtschouwspel vergeten dat we zelf vliegen ons in het ijle luchtruim bevinden. DRAISMAvanVALKEMBURG'S LEEUWARDEN Overal spoeden zich menschen voort. Te voet per auto en per fiets. Zoo komen we boven Haarlem. De Groote Markt is één groote, egale, deinende zwarte massa. Welk een overheerschende bekoring ging er uit van dit alles voor hen, die het voorrecht genoten den „Graf Zeppelin" door het luchtruim te kunnen volgen. En wanneer we dit alles schrijven doorleven we opnieuw de emoties die ons bevingen bij wat we in de ijle luchten meemaakten. Halfweg! Nog eens zien we den „Graf Zep pelin" en dan gaat de P.H.A.E.G. op zich zelf verder boven het luchtschip en wordt koers geaet naar Schiphol. Vanuit de hoogte zien we hoeden en stokken zwaaien en al kunnen we het niet hooren we weten dat deze duizendkoppige menigte in groot, onbedwingbaar enthousiasme hulde brengt aan den commandant Dr. Eckener en zijn bemanning. Het wordt rustiger in het vliegtuig. Het zwaar geronk van de motoren, dat door de geopende ra men het spreken bijna belette, klinkt zachter. De piloot laat zijn machines langzamer werken we dalen en in een sierlijke bocht daalt de vogel drijvend op zijn vleugels naar beneden. De wielen raken den grond we rijden en na een oogenblik staan we voor het betonnen em placement stil. We stappen uit en weten dat we thans iets hebben meegemaakt dat niet zal worden ver geten. Nog éénmaal zien we den „Graf Zeppelin" dan verdwijnt hij in den nevel. Achter den rug. We wandelen naar de achtergebleven leden van ons gezelschap nog onder den indruk van wat was geweest. De tocht met de P.H.A.E.G. was schitterend en vol bewondering zien wij naar het vliegtuig, dat ons op zoo veilige wijze langs den weg der luch ten voerde. Zijn motoren ronken sneller en sneller wen telen de propellers in het rond even een bocht de P.H.—A.E.G. stijgt, al hooger en hoo ger al verder en verderenverdwijnt in het ijle luchtruim. K. L. M. „Koninklijk" is het praedicaat dat wordt gevoerd. „Luchtvaart" is het doel. Maatschappij" is het alles omvattend geheel, ook internationaal welks belangen worden gediend. HET VERTREK UIT FRIEDRICHSHAFEN Zaterdagavond om 11.20 Middel-Europ. tijd (dus half elf Amsterdamsche tijd) was de „Graf Zeppe lin" uit Friedrichshafen vertrokken. De hevige wind der laatste dagen was gaan liggen en de weersom standigheden waren nu zeer gunstig. Het aantal passagiers bedroeg 29, waaronder 22 Nederlanders 5 Duitschers, een Zwitser en een Mexl caan. Zoowaar trachtte weer een jongmensch den tocht als „blinde passagier" mee te maken. Nog wel een Nederlander, een slagerszoon uit Soestdijk die ook reeds dit grapje had trachten uit te halen. Daar hij echter zijn voornemen vooraf aan enkele passagiers kenbaar maakte kon zijn plan nog op tijd worden verijdeld. Kort voor het vertrek werd hij in de bovenste loopgang van de Zeppelin ont dekt en door de politie gearresteerd. Om II uur 15 werd het schip door de Oostelijke poort van de Zeppelin-hal naar buiten gebracht, waarop om 11 uur 20 de start geschiedde, die vlot verliep. Zonder hulp der motoren verhief zich het schip langzaam tot boven de hal en verdween toen over deze in de duisternis van den nacht. Het commando over het schip berustte bij dr. Eckener. De nachtelije tocht in Noordelijke richting ver liep zeer vlot en juist bij zonsopgang 6.20 Amster damsche tijd was het luchtschip boven Emden. BOVEN DELFZIJL. Van Emden stak de Zeppelin over naar Delfzijl. De Groningsche zeehaven heeft dus de eer de eer ste Nederlandsche plaats te zijn welke door het luchtschip werd bezocht. Het was toen even over half zeven. Delfzijl sliep nog maar werd wakker geschrikt door het geronk der motoren. Het was een mooie verrassing, want uit de berichten der voorafgaande dagen had men niet kunnen opmaken dat de luchtreus over Delf zijl zou vliegen. Van Delfzijl zette de Zeppelin koers naar Gronin gen vloog ten zuiden van Appingedam langs en arriveerde, zooals gemeld, precies zeven uur boven de stad. HET VERDERE VERLOOP VAN DEN TOCHT. Wij vertelden boven dat wij het luchtschip in Groningen in Zuid-Westelijke richting zagen ver-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1929 | | pagina 1