S ^goRDScSSt'c'DE fur^ztrPS^SwU^'- S.NT PANCRAS 19.
4"üf .r"ïJsrLÏÏ 4
Plaatselijk Nieuws
dwijnen. Wij dachten niet anders, dan dat het op WAT D|B K.L-M. IN 10 JAAK, WIST TB
Leeuwarden zou afgaan, zooals ook in het plan lag. BEREIKEN.
Maar de Zeppelin is niet boven Leeuwarden ge
weest, dr. Eckener heeft de Friezen moeten teleur- h t th*ans geieden, dat eenige
SriJSoS ef» meS ESkiSS NlSbla^che m,™ n* «en
koers ingeslagen, was belangrijke daad verrichtten. Een daad, die ver
strekkende gevolgen zou hebben. Want door het
aan den buitenkant van Assen vertrouwell dat deze mannen hadden, in de toe-
I komst der luchtvaart, schroomden zij niet over
te gaan tot een belangrijke kapitaalstorting,
1 J -if!a> ril
NED
LUCHTPOST
rland-nederlandsch-indie.
r. «e 7e 8e 9e
VLUCHT VLUCHT VLUCHT VLUCHT VLUCHT VLUCHT
te ?ien en verscheen omstreeks acht uur
boven Meppel.
Er was veel belangstelling. Enkele fabrieken lie
ten toen het schip passeerde de stoomfluiten gil
len. Slechts enkele minuten cirkelde het luchtschip
boven de plaats om vervolgens de reis in Zuidelij
ke richting voort te zetten.
Ook in Vries, Norg en Steenwijk was het gevaarte
duidelijk te zien geweest.
Om kwart over acht naderde het luchtschip
Ook hier waren de weersomstandigheden bijzon
der gunstig voor de waarneming va nhet schip,
dat langzaam in Zuidelijke richting verder ging.
Het publiek stroomde naar buiten en volgde den
Zeppelin zoo lang mogelijk.
Geheel onverwachts verscheen het schip te 8.35
boven Deventer
Slechts weinigen hebben het gezien, daar niet
bekend was, dat de Zeppelin Deventer zou bezoeken
Het luchtschip bleef slechts kort boven de stad en
zette koers naar
Apeldoorn.
waar het vijf minuten later arriveerde. Na een
vlucht over de stad werd koers gezet naar Het Loo.
waar zich een duizendkoppige menigte in de om
geving van het paleis had opgesteld. Toen het schip
naderde ging er een groot gejuich op. Het cirkelde
boven het Paleis en vloog daarna naar de stad te
rug Even later verscheen het wederom boven het
paleis Het Loo, waar Prins Hendrik en zijn broer
Prins Adolf het luchtschip vanaf een platvorm
waarnamen. Het is niet bekend of H.M de Konin
gin en Prinses Juliana de „Graf Zeppelin vanuit
haar kamérs of vanaf het dak hebben gevolgd.
Om 9.05 kwam de „Graf Zeppelin"
boven Arnhem,
Waar het vroeger aankwam dan men verwacht had.
Het vloog slechts eenmaal over de stad op betrek
kelijk geringe hoogte en verdween 10 minuten later
in Zuid-Westelijke richting. Ook hier was betrek
kelijk weinig publiek daar zooals gezegd het
luchtschip „te vroeg" kwam. „1n
Om ruim kwart voor tien naderde de Zeppelin
's-Hertogenbosch
ui de richting Oss. Het schip vloog laag docbten
gevolge van den mist kon men het niet gemakke
fijk waarnemen. Er was overigens heel veel publiek
°*Vrij spoedig verdween het in Zuid-Westelijke rich
ting, om te ruim 10 uur
boven Tilburg
te verschijnen, waar ook een enorme menigte op
de been was. De weersomstandigheden waren hier
evenwel niet gunstig.
Om kwart over tien verscheen het schip
boven Breda
Hoewel het zeer laag vloog was het moeilijk
waar te nemen, daar het uitzicht belemmerd werd
door een dichte mistbank. Bij het passeeren van
een kerk, waar het gevaarte iets duidelijker zicht
baar werd, verliet een groot gedeelte van de kerk
gangers het kerkgebouw om de „Graf Zeppelin
tG Eenige minuten voor half elf verscheen het lucht
Sphip
boven Dordrecht,
geëscorteerd door vliegtuigen. Alhoewel er 'n lichte
nevel hing, was de Zeppelin goed waar te nemen.
Te ruim kwart voor elf arriveerde het lucht
schip
boven Rotterdam.
De belangstelling was hier enorm °u^e^e^Apn"
den zich opgesteld op straten, piemen en daken.
Het schip was goed zichtbaar, Weef slechts kort
boven de stad en verdween m de richting Delft.
Even voor elf bereikte het
Den Haag.
waar de belangstelling ook groot was. Boven het
Koninklijk paleis werd met de Nederlandsche vlag
g6De tocht werd voortgezet in de richting
Leiden,
Waar hét te 11.12 zichtbaar werd. Hier was evenals
de belangstelling groot.
Naar Utrecht
werd het wonder een eindweegs begeleid door een
"fSm'KFSrïhVnhïSen Utrecht =n ch
kelde om den Domtoren, waarop genoodigden van
het gemeentebestuur en de Pers hadden P°st gevat"
Ook in deze stad was het zeer druk op straat.
Te half een verscheen het schip
boven Nijmegen
vanwaar het reglrecht koers zette naar Duitsch
laTe 12 50 passeerde het de grens nabij Beek om
"tochfvfn drG^fle%IundXven Nederland
heeft in zijn geheel precies 6 uur en 10 minuten
geHetriuchtschip vloog via Kleef naar
Keulen,
waar duizenden belangstellenden den Zeppelin toe-
julchten. verder Rijn opwaarts over Coblenz
Boppard enz. en tegen half zeven toen de duister
nis?eeds was ingevallen, arriveerde de „Graf Zep
nplin" weer boven Friedrichshafen.
n£ nog eenigen tijd boven de Bodensee te hebben
gekruist, is het luchtschip om 6.50 vlot geland.
xe ga.au wt w uwt.u6..j..- V j
waardoor de grondslag werd gelegd tot de op
richting der Koninklijke Luchtvaartmaatschappij
voor Nederland en Koloniën. Dat een en ander
gebeurde in samenwerking met overheid en par
ticulieren spreekt van zelf.
Edoch, de ^Maatschappij was opgericht en de
naam klonk heel goed, maardaarom was
men er nog niet! Voor dat zij aan het doel be- j
antwoordde, waarvoor deze Maatschappij was ge
boren, moest er nog heel wat gebeuren. Eenig
bedrijfskapitaal was er, maar daarmede was dan
ook alles gezegd. Machines bezat men niet, even- j
min personeel. En wat de ervaring betreft en de
kennis van de vraagstukken, aan het vliegwezen
verbonden, hiervan wist men nog niets.
Zóó ging men in zee, echternog niet in
de lucht.
Maar ook dit gebeurde toch tenslotte, maar
hoe!?
Hooren wij slechts wat de heer Plesman, de
direkteur der K;.L.M„ in een onderhoud aan een
journalist van „Het Volk" heeft te vertellen:
jWij hebben ons eerst een half jaar voor
bereid, eer wij konden gaan vliegen. Tenslotte
moesten wij toch weten wat een passagebiljet,
een vrachtbrief, een passagier en een douane is. j
Wij wisten daar nog weinig van, omdat nooit
een Nederlander zich met burger-aviatiek had 1
bemoeid.
Wij hebben ons behoorlijke portie pech, maar
J i i_ L-J T_ 1(191 Ucccucn
Van Schiphol 6 u vn
Te Medan ongevN
Te Palembang
Te Batavia
Te Bandoeng
31 OCT. 14 NOV. 28 NOV
- DEC
17 OCT
26 OCT! "9 NOV. 23 NOV.
27 OCT. 10 NOV. 24 NOV.
28 OCT. 11 NOV. 25 NOV.
28 OCT 11 NOV. 25 NOV.
12 DEC.
21 DEC.
8 DEC. 22 DEC.
9 DEC. 23 DEC.
9 DEC. 23 DEC.
28 DEC.
6 JAN.
7 JAN.
8 JAN.
8 JAN.
40 CENT.
LUCHTRECHT VOOR BRIEFKAARTEN EN POSTWISSELS
l6°"" "rt !eW0"e """VOOR ANDERE SIUKKENTOTEN gram S K
VERDER VOOR IEDERE 20 GRAM MEER 75 CENT
LUCHTPOSTZEGELS TER WAARDE f7'5°
Het gebruik van deze luchtpostzegels is niet verplichtend.
ADRES TE VOORZIEN VAN DUIDELIJKE AANWIJZING OF ETIKET: PER LUCHTPOST
THUISVLUCHTENVERTREK BANDOENG EN BATAVIA,8 OCTOBER; PALEMBANG 9 OCTOBER;
MEDAN 10 OCTOBER EN VERVOLGENS OM DE 14 DAGEN.
16 October 30 October 13 November
LAATSTE BUSLICHTING: - rrofk OP LANGENDIJK 20 te OUDKARSPEL
schoolkinderen, terwijl het aantal pleziervliegers
466 bedroeg, voor wie 73 vluchten werden uitge
voerd.
uitbetaling rente, verzending en ontvangst tele
grammen,' zijn cel-telefoongesprekken, de in- en
uitgaande poststukken benevens de financieele
afdeeling enz., zich ook nog met „"koeien te
DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE.
Het eerste postvliegtuig op de retuor-
vlucht.
11106x611.
Wij gelooven, dat onze jubilaris morgen wei
veel belangstelling zal hebben en mag verdach
ten. Daaraan twijfelen wij heelemaal niet. Moge
het zijn, dat het woord van waardeering, dat wij
bemoeid. het zlJn' aat ne wooru van wcMauramg,
Wij hebben ons behoorlijke portie pech, maar By de k.l.m. Is bericht ingekomen dat de P.H. in dit nr. aan hem wijden, eemgszms zijn ag
ook zeldzaam geluk had. In 1921 begonnen —A.E.Z. (eerste postvliegtuig op de retourvlucht) mag vervroolijken. Wl] eeren in hem een ambte
„pil nnd t.vns Havilland, gisteren in Jask is aangekomen. Men heeft benzi- naar Uit duizenden. Die de geschetste eigenschap-
nnk zeldzaam geluk had. in 19zl begonnen —A.E.Z. (eerste postvliegtuig op ue icuu v.uui,, mag vervrooiijneii. ±j lulr .r -- -------
wii te vliegen met een oud type Havilland, gisteren in Jask is aangekomen. Men heeft benzi- naar uit duizenden. Die de geschetste eigenschap-
in onze oogen een man van verdienste.
Moge deze dag voor hem worden een dag van
vreugde en glorie!
aat niet ons eigeuuuin cjj. me» ket te 17
niet bij ons in dienst was. 's Winters zetten
wij den boel stop. Het volgende jaar waren wij
tenminste zoo ver, dat wij niet met vreemd
personeel, maar met eigen menschen vlogen
Het derde vliegtuig te Medan
Aldus begon de heer Plesman zijn onderhoud.
Nu vergelijken wij dat peuterachtig begin met
de tegenwoordige regeling en organisatie! Den
ken we slechts aan de Nederland-Lndië vluchten,
iets wat toen nog een droom was. JEh Hoe
kort is het nog geleden en toch in welk een kor
ten tijd heeft de evolutie in het vliegwezen zich
voltrokken. Feitelijk zijn we niet juist als we
zeggen „voltrokken", want wie weet hoe ver we
na de eerstvolgende tien jaren heen zijn. De
techniek rust nimmer, zij werkt en zoekt zoo
lang, tot zij het bijna volmaakte zal hebben
bereikt
Bij de K.L.M. is bericht ingekomen, dat het der
de postvliegtuig op de heenreis (de E.N.) om 12.10
uur te Medan is aangekomen.
Morgen ,den 16en October, is èr wat te doen m'eeër veel plaatsen hier te lande zijn dergenjKe
in de gemeente Ziuidscharwoude. Waar de geheele filmdemonstraties reedsbezo£k 8DeTelangstel-
gemeente belang bij heeft. Het betreft een man ziez™r tevreden over hetgeen hun ge-
-o- met een gewoon beroep, welk beroep nu juist boden werd wy twijfelen er dan ook niet aan of
:relkt" T niet medebrengt, dat alles op stelten zal staan - - -"g| «deorenheid
Toen de K.AM. begon, had men nog geen morgen een niet onbelangrijk jubileum
kabine-vliegtuig, kende men ze nog niet. (Met Qf zouden ong vergissen? Zou het
open machines, en met dikke jassen aan, e n Legft men werkelijk zóó mede, dat
vliegkajp op, zoo vervoerde men de passagiers het toch nog ,al wat beteekent,
Wij zeggen dit m hpt meervoud, maar m 19^ wanneei. men 25 jaar een ambt vervult, van het- Het eerste deel van de film gunt u een m i
kon de K.L.M. een, hoogstens twee passagiers afhangt! En dan is het niet alleen schitterend landbouwbedrijf, dat aan Ae fabriek
U6g611JJv VtJIVUCiCli. x.cgouvï t/uiu.15 *0 "VV, -
tjes anders. Degene, die thans in een K.L.M;
vliegtuig stapt, komt in goed verwarmde en ge
ventileerde kabines te zitten. Evenzoo is het
met de piloten, die beschut zijn tegen regen en
wind.
BEN JUBILEUM.
BROEK OP LANGENDIJK.
Op 16 October e.k., aanvang des avonds hall 8,
zal in de zaal van hotel „Welgelegen" te Broek op
Langendijk een openbare voordracht genouden wor
den over Volksvoeding met betrekking tot de Mag-
gi's Producten, waaraan verbonden worden kook
demonstraties en een filmvertooning, die den be-
zoekers(sters) het geheele Maggi-bedryf zal too-
nen zoowel landbouw- als fabrieksbedryf, en een
kijkje geeft van het Zwitsersche landschap.-
In zeer veel plaatsen hier te lande zijn dergelijke
i.VN/-V/-V/-IO rroVioiiHpn PD TYlOP.llb©!! ZU
boden werd. wy twyieien ei uau uua r:
de dames van Broek zullen van deze gelegenheid
een druk gebruik maken.
Zie verdere aankondiging in dit blad.
Een en ander van de Maggifilm.
Het eerste deel van de film gunt u een blik in 't
chitterend landbouwbedrijf, dat aan de fabriek
wem zou veei aLnau^Li -k*jj - -cnwerexu haar van de benoodigde fyne
de lange termijn die een woordje meespreekt, nten in verschen toestand te voorzien. Niet al
maar de wijze waarop dat ambt is vervuld. hLet leen slechts den landman, maor zeker ook menige
is reeds aangekondigd, wij hebben er eigenlijk huisvrouw zal zich interesseeren een modelbedryi
niet m<*r aan te herinneren, - maar wij willen met de modernste landbouwmachines m werkmg
et de' piloten, di. beschut zSn tegen regen en »'fn tet op„bMI vert9llen, d.t de tctoorhouder te gen SS.tftSÏÏiS
ijk ui 4o -pw te Ziuidscharwoude, de heer A. Kist, morgen zijn iandsChap. Even groote waardeering zullen de prach
Zooals de heer Plesman in alVOrens vijf en twintig jarig jubileum viert. Dan staat tige rasdieren ondervinden, welke men op het wit-
STÏ'pZS» 3 vtvo^Vpnnte» S
door deskundigen getoetet en eventueele fouten tuur;ijt toch, v,;j vergissen ons niet zoo A'vX Is de orde en
met allerlei apparaten gemeten. heel erg Want de heer Kist liet een nieuwe wo- d^heid die 0Veral heerschen. Waar eenigszins mo-
In het begin was het ook met de piloten e^ bouwen, waarin het hulpkantoor gelyk is' de handenarbeid door vernuftig geconstru-
schipperen. Men liet de candidates maar een 7° d toen hij werd benoerad. Dat was Lde machines vervangen, die del^hoon-
beetje fladderen en waren ze dan medisch goed- E en nieuwe kantoor maken der groenten tot
gekeurd, dan was men al lang blij, dat men ..e dgn 1 December van dat jaar. Zijn ^/^et de substkntie in aanraking komt.
ïad. Vergelijk dat eens met hedenvoorganger, de heer Joh. Greidanus, "had op zijn Zoo biedt de Maggi-film veel wat interessant is,
In alles is men vooruit gegaan De techniek ontslag gekregen op den 16 Juli, en vooral de huisvrouw die al lang genoeg met dai
wordt tot het uiterste opgevoerd. De piloten jfist voorloopig als waarne- naam van Maggi vertrouwd is, zal «gnocigen
worden met behulp van vele instrumenten ter- waarop de neer a. aisx vooiiWi. g zien waar en hoe deze overal zoo
women, mei wuip J mend ambtenaar werd benoemd. Draae geziene producten bereid worden.
En de nieuwe ambtenaar had slechte de sporen 65
te drukken van zijn voorganger om 't zijn supe-
nzoo-is nei mex rieuren naar den Jzin te maken. De heer Grei- Blijkens aankondiging in dit nummer wordt door
geleden wist men daar nog niets kennen wii nog in zijn arbeid en in zijtal de Kamer van Koophandel Fabrleken m
men kan er onmogelijk niet meer d-s Wenwij J.. t ^derkwartier
WUiUCHj 111CD UOXXtlAj^ »tau
degie geoefend in het .„blindvliegen", dat voor
de vliegveiligheid natuurlijk van het grootste
belang is. Evenzoo te het met de grondorganisa-
tie. Tien jaar geleden wist men daar nog niets
van en nu
buiten
LGGIUlcLICLl 11UUJ. vyxj y
Lixeu- f 1 1 1 mond: Weet u, wat er voor vereischt wordt,
Hoewel ons land voor een intensief lokaal ver- betrekk- alg deze te vervullen? Trouw
keer te klein is, schieten de vlammen voor een gn eerlijkheid!" - Wij verge-
Twentsche luchthaven al aardig ^b lhet zH Pdie 1>e voetstappen van
misschien ruet zoo lang meer duren of Groningen voorganger had hij slechte te drukken om
en Zuid-Limburg krijgen ook hun vliegterrein. Z P k betrekking te kunnen hand-
Zpo gaat de KAM maar steedsdoor, en is zij fin nieuwe^
nu paraat voor de toekomst. Nog is zij niet n inoeslas.en weg voortgaan! Het' was eigen-
rendabel, en de regeenngssubsidie is dan ook nog eemakkeliik genoeg. En nu heeft onze
noodig. Maar in de komende periode zal men de a!gS geachte kantoorhouder,
trachten den kostprijs te drukken, door het aai- opzitten. Em nu kijken wij eens achter-
brengen van verbeteringen, die lederen dag tot .P Nog Jmaar 46 jaar. Hoe
stand, komen, en waardoor men hoopt het vlieg- dus b3eg0Ilnen! - Ja, het was een lan-
bedrijf rendabel te maken. i hi: is afgelegd en zoo hier en daar,
De KAM bezit nu reeds de F VIII, die 15 was de rustpooze kort,
passagiers tegelijk kan vervoeren en over eenigen mgn kJn dan rustell in dankbare stern-
tijd wordt de F IX m de lucht gebracht, die aan van den tocht was kaim. D
18 passagiers plaats biedt mijjK. 6 -
lands NooraerKwarwei,
derom een cursus in de Spaansche taal geiseven.
Zij meent dit met temeer vrymoedigheid tes kun
nen doen, gezien de resultaten, die reeds met een
vorigen cursus werden bereikt.
Aan deze cursus is als leerares verbonden mevr.
Dra J. L. v. Sluys-Barbiers.
Eveneens zal bij genoegzame deelname een cur
sus in Esperanto worden geopend voor eerstbegin
neVoOT het leiden van dezen cursus zal nog naar 'n
beproefde leerkracht worden uitgezien.
Voor nadere bijzonderheden verwyzen wy naar
de advertentie.
Langs de straat
We zijn op stap geweest, Nurks en ik. Neen,.
maar men kón dan ook rusten in 'dankbare stem- niet naar Mokumomde^
- "„ALLO - 0.Het b in van den tocht was kaim. De wc wandelden naar den Twuijverweg, om die een
passagiers plaats biedt uitbreiding is geleidelijk gekomen. Dé kantoor- te bekijken.
Dat is wat anders dan de open twee-persoons werkzaamf edelfzijn niet meer te vergelijken bij 'Weer liep
machines waarmede men begon! J- - J 1xt.„.i«,
rC3e?,nge4rS «liepen we do.
vroeger. Wat klinkt dat verweg! Maar het is kreeg Nurks over de spoorwegkruismg t^buiten
toch zoo. Ja, men zou het aan den jubilaris met and m zicht, of hij begon al
TIJIO. tjjiI (lienstiiver. Ja, dat. lievelmgs-idee. Daar moet, volgens hem, nroe
la.na m zicnx, ua aaij dlSvu
lievelings idée. Daar moet, volgens hem, Broek
toonen, wat het vermag. Een groot plein, kaden,
"•opdkoope woningen aan breede straten, wat
plantsoen, een badhuis (ook al geen luxe voor de
Broek ers, al zijn ze nog zoo gnap, zei ie op zijn
W6I1 Z'Jv» Uit) iiltJll Ia\J u. «.«JXX J
HET VERKEER IN SEPTEMBER. zeggen. Jong nog, vol dienstijver. Ja, dat
heeft hij begrepen, zoo worden en doen als zijn
Schiphol werd gedurende de maand September J en de zaak is in orde. Em op
1Q9Q hpwneht door 702 vliegtuigen van het regelma- voorganger, eu ue mk r
tig burger-luchtverkeer en door 326 militaire vlieg- de vraag, heb ik t naar jullies zin gemaakt, zou- H
tuigen van leger en marine, terwijl zes extra-vlieg- den wij hem willen antwoorden: Geachte Jubila- Uroekers, a J ondernemen, naar
tuigen aankwamen en vertrokken. Tevens werden r-g wjj sprekell uit naam van het publiek, van manier), k p l' droogmaking
99 vluchten gedaan met vliegtuigen van de N.V. b "L£j van alle inw0ners uwer gemeente,, evenredigheid van het nationale, de droogmaking
"S1£ffiep.»Sr^oes 1240, D« a» uw
tal bezoekers 11090 en het aantal deelnemers aan schap hadden, en dan zeggen wij u, gij neDt
de rondleidingen 5866, van wie 553 schoolkinderen. de mees{ loffelijke wijze uw taak vervuld..
Waalhaven werd gedurende die maand bezocht Wanneer kwamen wij ongelegen? Nooit! Wan-
door..^ v«keerslie|tuigen^en^doort57^ militair^ ncer een knorrig gezicbt? Nimmer!
Zpo^n ambtenaar draagt men op z n handen
En wat is er al niet te doen op zoo'n hulpkan
toor! Daarbij is onze kantoorhouder nog sub-
door 287 verkeersvliegtuigen en uuui .„aa,^,
terwijl 24 proef- en fotovluchten met K.L.M.-ma
chines gehouden werden. Bovendien werd Waalha
ven bezocht door zeven particuliere vliegtuigen en
werden vluchten met vier Pander-vliegtuigen van
de Rotterdamsche aero-club uitgevoerd
tijd, zei Nurks.
Maar vervolgt ie wat doet nu de Raad*
Geen sikkepit, hij laat alles over aan 't parti-
culier initiatief, dat schromelijk te kort schiet.
Want er zit niet voldoende muziek in.
Nurks zei ik je'bent onredelijk. Je be
oordeelt den Baad glad verkeerd. Onze raadsle-
i _ioio iii art i IL.
erden vluchten met vier Pander-vliegtuigen van D;aarbij is onze kantoorhouder nog suh- oordeelt den haaa giaa verhei
Wie 115 ontvanger.-Hij Left naast den postzegelverkoop, den zien de zaken zeker zoo goed als jij 4