S ^goRDScSSt'c'DE fur^ztrPS^SwU^'- S.NT PANCRAS 19. 4"üf .r"ïJsrLÏÏ 4 Plaatselijk Nieuws dwijnen. Wij dachten niet anders, dan dat het op WAT D|B K.L-M. IN 10 JAAK, WIST TB Leeuwarden zou afgaan, zooals ook in het plan lag. BEREIKEN. Maar de Zeppelin is niet boven Leeuwarden ge weest, dr. Eckener heeft de Friezen moeten teleur- h t th*ans geieden, dat eenige SriJSoS ef» meS ESkiSS NlSbla^che m,™ n* «en koers ingeslagen, was belangrijke daad verrichtten. Een daad, die ver strekkende gevolgen zou hebben. Want door het aan den buitenkant van Assen vertrouwell dat deze mannen hadden, in de toe- I komst der luchtvaart, schroomden zij niet over te gaan tot een belangrijke kapitaalstorting, 1 J -if!a> ril NED LUCHTPOST rland-nederlandsch-indie. r. «e 7e 8e 9e VLUCHT VLUCHT VLUCHT VLUCHT VLUCHT VLUCHT te ?ien en verscheen omstreeks acht uur boven Meppel. Er was veel belangstelling. Enkele fabrieken lie ten toen het schip passeerde de stoomfluiten gil len. Slechts enkele minuten cirkelde het luchtschip boven de plaats om vervolgens de reis in Zuidelij ke richting voort te zetten. Ook in Vries, Norg en Steenwijk was het gevaarte duidelijk te zien geweest. Om kwart over acht naderde het luchtschip Ook hier waren de weersomstandigheden bijzon der gunstig voor de waarneming va nhet schip, dat langzaam in Zuidelijke richting verder ging. Het publiek stroomde naar buiten en volgde den Zeppelin zoo lang mogelijk. Geheel onverwachts verscheen het schip te 8.35 boven Deventer Slechts weinigen hebben het gezien, daar niet bekend was, dat de Zeppelin Deventer zou bezoeken Het luchtschip bleef slechts kort boven de stad en zette koers naar Apeldoorn. waar het vijf minuten later arriveerde. Na een vlucht over de stad werd koers gezet naar Het Loo. waar zich een duizendkoppige menigte in de om geving van het paleis had opgesteld. Toen het schip naderde ging er een groot gejuich op. Het cirkelde boven het Paleis en vloog daarna naar de stad te rug Even later verscheen het wederom boven het paleis Het Loo, waar Prins Hendrik en zijn broer Prins Adolf het luchtschip vanaf een platvorm waarnamen. Het is niet bekend of H.M de Konin gin en Prinses Juliana de „Graf Zeppelin vanuit haar kamérs of vanaf het dak hebben gevolgd. Om 9.05 kwam de „Graf Zeppelin" boven Arnhem, Waar het vroeger aankwam dan men verwacht had. Het vloog slechts eenmaal over de stad op betrek kelijk geringe hoogte en verdween 10 minuten later in Zuid-Westelijke richting. Ook hier was betrek kelijk weinig publiek daar zooals gezegd het luchtschip „te vroeg" kwam. „1n Om ruim kwart voor tien naderde de Zeppelin 's-Hertogenbosch ui de richting Oss. Het schip vloog laag docbten gevolge van den mist kon men het niet gemakke fijk waarnemen. Er was overigens heel veel publiek °*Vrij spoedig verdween het in Zuid-Westelijke rich ting, om te ruim 10 uur boven Tilburg te verschijnen, waar ook een enorme menigte op de been was. De weersomstandigheden waren hier evenwel niet gunstig. Om kwart over tien verscheen het schip boven Breda Hoewel het zeer laag vloog was het moeilijk waar te nemen, daar het uitzicht belemmerd werd door een dichte mistbank. Bij het passeeren van een kerk, waar het gevaarte iets duidelijker zicht baar werd, verliet een groot gedeelte van de kerk gangers het kerkgebouw om de „Graf Zeppelin tG Eenige minuten voor half elf verscheen het lucht Sphip boven Dordrecht, geëscorteerd door vliegtuigen. Alhoewel er 'n lichte nevel hing, was de Zeppelin goed waar te nemen. Te ruim kwart voor elf arriveerde het lucht schip boven Rotterdam. De belangstelling was hier enorm °u^e^e^Apn" den zich opgesteld op straten, piemen en daken. Het schip was goed zichtbaar, Weef slechts kort boven de stad en verdween m de richting Delft. Even voor elf bereikte het Den Haag. waar de belangstelling ook groot was. Boven het Koninklijk paleis werd met de Nederlandsche vlag g6De tocht werd voortgezet in de richting Leiden, Waar hét te 11.12 zichtbaar werd. Hier was evenals de belangstelling groot. Naar Utrecht werd het wonder een eindweegs begeleid door een "fSm'KFSrïhVnhïSen Utrecht =n ch kelde om den Domtoren, waarop genoodigden van het gemeentebestuur en de Pers hadden P°st gevat" Ook in deze stad was het zeer druk op straat. Te half een verscheen het schip boven Nijmegen vanwaar het reglrecht koers zette naar Duitsch laTe 12 50 passeerde het de grens nabij Beek om "tochfvfn drG^fle%IundXven Nederland heeft in zijn geheel precies 6 uur en 10 minuten geHetriuchtschip vloog via Kleef naar Keulen, waar duizenden belangstellenden den Zeppelin toe- julchten. verder Rijn opwaarts over Coblenz Boppard enz. en tegen half zeven toen de duister nis?eeds was ingevallen, arriveerde de „Graf Zep nplin" weer boven Friedrichshafen. n£ nog eenigen tijd boven de Bodensee te hebben gekruist, is het luchtschip om 6.50 vlot geland. xe ga.au wt w uwt.u6..j..- V j waardoor de grondslag werd gelegd tot de op richting der Koninklijke Luchtvaartmaatschappij voor Nederland en Koloniën. Dat een en ander gebeurde in samenwerking met overheid en par ticulieren spreekt van zelf. Edoch, de ^Maatschappij was opgericht en de naam klonk heel goed, maardaarom was men er nog niet! Voor dat zij aan het doel be- j antwoordde, waarvoor deze Maatschappij was ge boren, moest er nog heel wat gebeuren. Eenig bedrijfskapitaal was er, maar daarmede was dan ook alles gezegd. Machines bezat men niet, even- j min personeel. En wat de ervaring betreft en de kennis van de vraagstukken, aan het vliegwezen verbonden, hiervan wist men nog niets. Zóó ging men in zee, echternog niet in de lucht. Maar ook dit gebeurde toch tenslotte, maar hoe!? Hooren wij slechts wat de heer Plesman, de direkteur der K;.L.M„ in een onderhoud aan een journalist van „Het Volk" heeft te vertellen: jWij hebben ons eerst een half jaar voor bereid, eer wij konden gaan vliegen. Tenslotte moesten wij toch weten wat een passagebiljet, een vrachtbrief, een passagier en een douane is. j Wij wisten daar nog weinig van, omdat nooit een Nederlander zich met burger-aviatiek had 1 bemoeid. Wij hebben ons behoorlijke portie pech, maar J i i_ L-J T_ 1(191 Ucccucn Van Schiphol 6 u vn Te Medan ongevN Te Palembang Te Batavia Te Bandoeng 31 OCT. 14 NOV. 28 NOV - DEC 17 OCT 26 OCT! "9 NOV. 23 NOV. 27 OCT. 10 NOV. 24 NOV. 28 OCT. 11 NOV. 25 NOV. 28 OCT 11 NOV. 25 NOV. 12 DEC. 21 DEC. 8 DEC. 22 DEC. 9 DEC. 23 DEC. 9 DEC. 23 DEC. 28 DEC. 6 JAN. 7 JAN. 8 JAN. 8 JAN. 40 CENT. LUCHTRECHT VOOR BRIEFKAARTEN EN POSTWISSELS l6°"" "rt !eW0"e """VOOR ANDERE SIUKKENTOTEN gram S K VERDER VOOR IEDERE 20 GRAM MEER 75 CENT LUCHTPOSTZEGELS TER WAARDE f7'5° Het gebruik van deze luchtpostzegels is niet verplichtend. ADRES TE VOORZIEN VAN DUIDELIJKE AANWIJZING OF ETIKET: PER LUCHTPOST THUISVLUCHTENVERTREK BANDOENG EN BATAVIA,8 OCTOBER; PALEMBANG 9 OCTOBER; MEDAN 10 OCTOBER EN VERVOLGENS OM DE 14 DAGEN. 16 October 30 October 13 November LAATSTE BUSLICHTING: - rrofk OP LANGENDIJK 20 te OUDKARSPEL schoolkinderen, terwijl het aantal pleziervliegers 466 bedroeg, voor wie 73 vluchten werden uitge voerd. uitbetaling rente, verzending en ontvangst tele grammen,' zijn cel-telefoongesprekken, de in- en uitgaande poststukken benevens de financieele afdeeling enz., zich ook nog met „"koeien te DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE. Het eerste postvliegtuig op de retuor- vlucht. 11106x611. Wij gelooven, dat onze jubilaris morgen wei veel belangstelling zal hebben en mag verdach ten. Daaraan twijfelen wij heelemaal niet. Moge het zijn, dat het woord van waardeering, dat wij bemoeid. het zlJn' aat ne wooru van wcMauramg, Wij hebben ons behoorlijke portie pech, maar By de k.l.m. Is bericht ingekomen dat de P.H. in dit nr. aan hem wijden, eemgszms zijn ag ook zeldzaam geluk had. In 1921 begonnen —A.E.Z. (eerste postvliegtuig op de retourvlucht) mag vervroolijken. Wl] eeren in hem een ambte „pil nnd t.vns Havilland, gisteren in Jask is aangekomen. Men heeft benzi- naar Uit duizenden. Die de geschetste eigenschap- nnk zeldzaam geluk had. in 19zl begonnen —A.E.Z. (eerste postvliegtuig op ue icuu v.uui,, mag vervrooiijneii. ±j lulr .r -- ------- wii te vliegen met een oud type Havilland, gisteren in Jask is aangekomen. Men heeft benzi- naar uit duizenden. Die de geschetste eigenschap- in onze oogen een man van verdienste. Moge deze dag voor hem worden een dag van vreugde en glorie! aat niet ons eigeuuuin cjj. me» ket te 17 niet bij ons in dienst was. 's Winters zetten wij den boel stop. Het volgende jaar waren wij tenminste zoo ver, dat wij niet met vreemd personeel, maar met eigen menschen vlogen Het derde vliegtuig te Medan Aldus begon de heer Plesman zijn onderhoud. Nu vergelijken wij dat peuterachtig begin met de tegenwoordige regeling en organisatie! Den ken we slechts aan de Nederland-Lndië vluchten, iets wat toen nog een droom was. JEh Hoe kort is het nog geleden en toch in welk een kor ten tijd heeft de evolutie in het vliegwezen zich voltrokken. Feitelijk zijn we niet juist als we zeggen „voltrokken", want wie weet hoe ver we na de eerstvolgende tien jaren heen zijn. De techniek rust nimmer, zij werkt en zoekt zoo lang, tot zij het bijna volmaakte zal hebben bereikt Bij de K.L.M. is bericht ingekomen, dat het der de postvliegtuig op de heenreis (de E.N.) om 12.10 uur te Medan is aangekomen. Morgen ,den 16en October, is èr wat te doen m'eeër veel plaatsen hier te lande zijn dergenjKe in de gemeente Ziuidscharwoude. Waar de geheele filmdemonstraties reedsbezo£k 8DeTelangstel- gemeente belang bij heeft. Het betreft een man ziez™r tevreden over hetgeen hun ge- -o- met een gewoon beroep, welk beroep nu juist boden werd wy twijfelen er dan ook niet aan of :relkt" T niet medebrengt, dat alles op stelten zal staan - - -"g| «deorenheid Toen de K.AM. begon, had men nog geen morgen een niet onbelangrijk jubileum kabine-vliegtuig, kende men ze nog niet. (Met Qf zouden ong vergissen? Zou het open machines, en met dikke jassen aan, e n Legft men werkelijk zóó mede, dat vliegkajp op, zoo vervoerde men de passagiers het toch nog ,al wat beteekent, Wij zeggen dit m hpt meervoud, maar m 19^ wanneei. men 25 jaar een ambt vervult, van het- Het eerste deel van de film gunt u een m i kon de K.L.M. een, hoogstens twee passagiers afhangt! En dan is het niet alleen schitterend landbouwbedrijf, dat aan Ae fabriek U6g611JJv VtJIVUCiCli. x.cgouvï t/uiu.15 *0 "VV, - tjes anders. Degene, die thans in een K.L.M; vliegtuig stapt, komt in goed verwarmde en ge ventileerde kabines te zitten. Evenzoo is het met de piloten, die beschut zijn tegen regen en wind. BEN JUBILEUM. BROEK OP LANGENDIJK. Op 16 October e.k., aanvang des avonds hall 8, zal in de zaal van hotel „Welgelegen" te Broek op Langendijk een openbare voordracht genouden wor den over Volksvoeding met betrekking tot de Mag- gi's Producten, waaraan verbonden worden kook demonstraties en een filmvertooning, die den be- zoekers(sters) het geheele Maggi-bedryf zal too- nen zoowel landbouw- als fabrieksbedryf, en een kijkje geeft van het Zwitsersche landschap.- In zeer veel plaatsen hier te lande zijn dergelijke i.VN/-V/-V/-IO rroVioiiHpn PD TYlOP.llb©!! ZU boden werd. wy twyieien ei uau uua r: de dames van Broek zullen van deze gelegenheid een druk gebruik maken. Zie verdere aankondiging in dit blad. Een en ander van de Maggifilm. Het eerste deel van de film gunt u een blik in 't chitterend landbouwbedrijf, dat aan de fabriek wem zou veei aLnau^Li -k*jj - -cnwerexu haar van de benoodigde fyne de lange termijn die een woordje meespreekt, nten in verschen toestand te voorzien. Niet al maar de wijze waarop dat ambt is vervuld. hLet leen slechts den landman, maor zeker ook menige is reeds aangekondigd, wij hebben er eigenlijk huisvrouw zal zich interesseeren een modelbedryi niet m<*r aan te herinneren, - maar wij willen met de modernste landbouwmachines m werkmg et de' piloten, di. beschut zSn tegen regen en »'fn tet op„bMI vert9llen, d.t de tctoorhouder te gen SS.tftSÏÏiS ijk ui 4o -pw te Ziuidscharwoude, de heer A. Kist, morgen zijn iandsChap. Even groote waardeering zullen de prach Zooals de heer Plesman in alVOrens vijf en twintig jarig jubileum viert. Dan staat tige rasdieren ondervinden, welke men op het wit- STÏ'pZS» 3 vtvo^Vpnnte» S door deskundigen getoetet en eventueele fouten tuur;ijt toch, v,;j vergissen ons niet zoo A'vX Is de orde en met allerlei apparaten gemeten. heel erg Want de heer Kist liet een nieuwe wo- d^heid die 0Veral heerschen. Waar eenigszins mo- In het begin was het ook met de piloten e^ bouwen, waarin het hulpkantoor gelyk is' de handenarbeid door vernuftig geconstru- schipperen. Men liet de candidates maar een 7° d toen hij werd benoerad. Dat was Lde machines vervangen, die del^hoon- beetje fladderen en waren ze dan medisch goed- E en nieuwe kantoor maken der groenten tot gekeurd, dan was men al lang blij, dat men ..e dgn 1 December van dat jaar. Zijn ^/^et de substkntie in aanraking komt. ïad. Vergelijk dat eens met hedenvoorganger, de heer Joh. Greidanus, "had op zijn Zoo biedt de Maggi-film veel wat interessant is, In alles is men vooruit gegaan De techniek ontslag gekregen op den 16 Juli, en vooral de huisvrouw die al lang genoeg met dai wordt tot het uiterste opgevoerd. De piloten jfist voorloopig als waarne- naam van Maggi vertrouwd is, zal «gnocigen worden met behulp van vele instrumenten ter- waarop de neer a. aisx vooiiWi. g zien waar en hoe deze overal zoo women, mei wuip J mend ambtenaar werd benoemd. Draae geziene producten bereid worden. En de nieuwe ambtenaar had slechte de sporen 65 te drukken van zijn voorganger om 't zijn supe- nzoo-is nei mex rieuren naar den Jzin te maken. De heer Grei- Blijkens aankondiging in dit nummer wordt door geleden wist men daar nog niets kennen wii nog in zijn arbeid en in zijtal de Kamer van Koophandel Fabrleken m men kan er onmogelijk niet meer d-s Wenwij J.. t ^derkwartier WUiUCHj 111CD UOXXtlAj^ »tau degie geoefend in het .„blindvliegen", dat voor de vliegveiligheid natuurlijk van het grootste belang is. Evenzoo te het met de grondorganisa- tie. Tien jaar geleden wist men daar nog niets van en nu buiten LGGIUlcLICLl 11UUJ. vyxj y Lixeu- f 1 1 1 mond: Weet u, wat er voor vereischt wordt, Hoewel ons land voor een intensief lokaal ver- betrekk- alg deze te vervullen? Trouw keer te klein is, schieten de vlammen voor een gn eerlijkheid!" - Wij verge- Twentsche luchthaven al aardig ^b lhet zH Pdie 1>e voetstappen van misschien ruet zoo lang meer duren of Groningen voorganger had hij slechte te drukken om en Zuid-Limburg krijgen ook hun vliegterrein. Z P k betrekking te kunnen hand- Zpo gaat de KAM maar steedsdoor, en is zij fin nieuwe^ nu paraat voor de toekomst. Nog is zij niet n inoeslas.en weg voortgaan! Het' was eigen- rendabel, en de regeenngssubsidie is dan ook nog eemakkeliik genoeg. En nu heeft onze noodig. Maar in de komende periode zal men de a!gS geachte kantoorhouder, trachten den kostprijs te drukken, door het aai- opzitten. Em nu kijken wij eens achter- brengen van verbeteringen, die lederen dag tot .P Nog Jmaar 46 jaar. Hoe stand, komen, en waardoor men hoopt het vlieg- dus b3eg0Ilnen! - Ja, het was een lan- bedrijf rendabel te maken. i hi: is afgelegd en zoo hier en daar, De KAM bezit nu reeds de F VIII, die 15 was de rustpooze kort, passagiers tegelijk kan vervoeren en over eenigen mgn kJn dan rustell in dankbare stern- tijd wordt de F IX m de lucht gebracht, die aan van den tocht was kaim. D 18 passagiers plaats biedt mijjK. 6 - lands NooraerKwarwei, derom een cursus in de Spaansche taal geiseven. Zij meent dit met temeer vrymoedigheid tes kun nen doen, gezien de resultaten, die reeds met een vorigen cursus werden bereikt. Aan deze cursus is als leerares verbonden mevr. Dra J. L. v. Sluys-Barbiers. Eveneens zal bij genoegzame deelname een cur sus in Esperanto worden geopend voor eerstbegin neVoOT het leiden van dezen cursus zal nog naar 'n beproefde leerkracht worden uitgezien. Voor nadere bijzonderheden verwyzen wy naar de advertentie. Langs de straat We zijn op stap geweest, Nurks en ik. Neen,. maar men kón dan ook rusten in 'dankbare stem- niet naar Mokumomde^ - "„ALLO - 0.Het b in van den tocht was kaim. De wc wandelden naar den Twuijverweg, om die een passagiers plaats biedt uitbreiding is geleidelijk gekomen. Dé kantoor- te bekijken. Dat is wat anders dan de open twee-persoons werkzaamf edelfzijn niet meer te vergelijken bij 'Weer liep machines waarmede men begon! J- - J 1xt.„.i«, rC3e?,nge4rS «liepen we do. vroeger. Wat klinkt dat verweg! Maar het is kreeg Nurks over de spoorwegkruismg t^buiten toch zoo. Ja, men zou het aan den jubilaris met and m zicht, of hij begon al TIJIO. tjjiI (lienstiiver. Ja, dat. lievelmgs-idee. Daar moet, volgens hem, nroe la.na m zicnx, ua aaij dlSvu lievelings idée. Daar moet, volgens hem, Broek toonen, wat het vermag. Een groot plein, kaden, "•opdkoope woningen aan breede straten, wat plantsoen, een badhuis (ook al geen luxe voor de Broek ers, al zijn ze nog zoo gnap, zei ie op zijn W6I1 Z'Jv» Uit) iiltJll Ia\J u. «.«JXX J HET VERKEER IN SEPTEMBER. zeggen. Jong nog, vol dienstijver. Ja, dat heeft hij begrepen, zoo worden en doen als zijn Schiphol werd gedurende de maand September J en de zaak is in orde. Em op 1Q9Q hpwneht door 702 vliegtuigen van het regelma- voorganger, eu ue mk r tig burger-luchtverkeer en door 326 militaire vlieg- de vraag, heb ik t naar jullies zin gemaakt, zou- H tuigen van leger en marine, terwijl zes extra-vlieg- den wij hem willen antwoorden: Geachte Jubila- Uroekers, a J ondernemen, naar tuigen aankwamen en vertrokken. Tevens werden r-g wjj sprekell uit naam van het publiek, van manier), k p l' droogmaking 99 vluchten gedaan met vliegtuigen van de N.V. b "L£j van alle inw0ners uwer gemeente,, evenredigheid van het nationale, de droogmaking "S1£ffiep.»Sr^oes 1240, D« a» uw tal bezoekers 11090 en het aantal deelnemers aan schap hadden, en dan zeggen wij u, gij neDt de rondleidingen 5866, van wie 553 schoolkinderen. de mees{ loffelijke wijze uw taak vervuld.. Waalhaven werd gedurende die maand bezocht Wanneer kwamen wij ongelegen? Nooit! Wan- door..^ v«keerslie|tuigen^en^doort57^ militair^ ncer een knorrig gezicbt? Nimmer! Zpo^n ambtenaar draagt men op z n handen En wat is er al niet te doen op zoo'n hulpkan toor! Daarbij is onze kantoorhouder nog sub- door 287 verkeersvliegtuigen en uuui .„aa,^, terwijl 24 proef- en fotovluchten met K.L.M.-ma chines gehouden werden. Bovendien werd Waalha ven bezocht door zeven particuliere vliegtuigen en werden vluchten met vier Pander-vliegtuigen van de Rotterdamsche aero-club uitgevoerd tijd, zei Nurks. Maar vervolgt ie wat doet nu de Raad* Geen sikkepit, hij laat alles over aan 't parti- culier initiatief, dat schromelijk te kort schiet. Want er zit niet voldoende muziek in. Nurks zei ik je'bent onredelijk. Je be oordeelt den Baad glad verkeerd. Onze raadsle- i _ioio iii art i IL. erden vluchten met vier Pander-vliegtuigen van D;aarbij is onze kantoorhouder nog suh- oordeelt den haaa giaa verhei Wie 115 ontvanger.-Hij Left naast den postzegelverkoop, den zien de zaken zeker zoo goed als jij 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1929 | | pagina 2