Winterlezingen
te Broek op Langendijk.
VROUWENADEL
Slot
De adeldom der vrouw ligt in'het hart en uit zich
in de overgave. Waar die wordt gevonden, werpt ze
zegenrijke vrucht voor den man, vindt de vrouw
haar hoogste voldoening in de weelde van het moe
derschap. Schept zij in het gezin een eigen sfeer,
uit zich verder in liefde-btoon en hulpvaardigheid
overal waar God haar roept. Hieruit trekke men
geen verkeerde conclusie; ook de man heeft zijn
roeping, die echter anders is; waarover straks meer
Als de vrouw zoo haar roeping en taak leert ver
staan en daarnaar handelt, vindt zij ook voldoe
ning.
Als Jezus publiek optreedt, vindt hij al spoedig
volgelingen en onder hen waren naar Lucas 3 ons
meldt, ook vrouwen, waarvan er meerderen worden
genoemd. We lezen van Maria, zittend aan Jezus'
voeten, van Martha, die bezig was met veel dienens
van de andere Maria, die de kostelijke Nardus over
haar Heiland uitstortte, van de vrouwen bij het
kruis en graf.
Dat Jezus discipelen had, konden de Joden nog
plaatsen, dat hij echter vrouwen in Zijn kring
duldde, was hen een ergernis. In die dagen was
zulks iets ongewoons, het kwam niet voor. Dat een
Magdalena zich waagde in Je2(us' nabijheid en de
Heiland haar niet weerde, veroorzaakte een niet
geringe opschudding. Geweldig ergerden zich de
Farizeeërs, die spoedig met hun conclusie gereed
waren. Die Jezus deugde niet, hij ging met vrou
wen om. De vrouw was niet in tel in dien tijd, ze
gold als minderwaardig en werd in één adem ge
noemd. met slaven en kinderen. Hoe sterk dit wel
was, blijkt wel uit het voorschrift van een rabbijn,
die jaren na Jezus' omwandeling op aarde leefde,
welk voorschrift drie dankzeggingen bevatte, nl.:
dat men ten eerste niet als heiden, ten tweede niet
als dwaas, en ten laatste niet als vrouw geboren
was. Bij het dankgebed aan tafel mocht destijds de
vrouw niet eens tegenwoordig wezen.
Hoe verbaasd stonden de menschen, toen ze een
Evangelie vernamen, waarin de vrouw uit haar
minderheid werd opgeheven. Herinner slechts het
„In het Evangelie is noch man, noch vrouw"
van Paulus.
Jezus geneest de vrouwen, ontfermt zich over het
dochtertje van Jairus, over de Kananeesche vrouw
en laat zich de zalving van een overspelige vrouw
welgevallen. Tot de eigengerchtigde Farizeeërs zegt
hij: Hoeren en tollenaren zullen u voorgaan in het
koninkrijk der hemelen. Daaraan hebben zich de
Joodsche leeraars gestooten. Het was een nieuwe,
nooit gehoorde klank ook voor de vrouwen. Jezus
neemt hen op in Zijn kring en we lezen: zij dien
den Hem van hunne goederen. Dit is een levende
prediking, het brengt de vrouwen vrijheid, die ze
niet kenden.
Ook hier wachte men zich voor misverstand.
Jezus maakte de vrouw niet tot de gelijke van
den man, dat zou niet zijn het doel van de her
schepping van God den Vader, die immers man en
vrouw niet gelijk schiep. Oorspronkelijk stelde de
Schepper de vrouw als hulpe tegenover den man.
In Jezus en door Hem alleen wordt zij hersteld
tot een priesteres der liefde. In den Heiland der
wereld ligt voor de vrouw de ware en eenige vrij
making, die met de feministische emancipatie-idee
ën niets gemeen heeft.
Door Christus werk krijgt de vrouw haar adelbrie
terug. Voor slavinnen en slaven der zonde is alleen
een redding bij den eenigen Hoogepriester; wie tot
Hem komt, wordt niet afgewezen.
De vrou win het Paradijs heeft haar adeldom ver
loren, dienen wilde zij niet langer, heerschen wil
de zij. Zij plukte het eerst de verboden vrucht, at
en gaf haar man en ook hij at. In plaats van hul
pe, werd zij verleidster, heur kroon ontviel haar;
van gewaande heerscheres werd zij slavin Jezus heft
haar uit dien staat op, geeft haar een eigen plaats
achter den tweeden Adam.
Letten we maar op deonderscheidene taak van Je-
zus'discipelen en discipelinnen.
De discipelen worden uitgezonden, ze worden de
boodschappers des heils. De vrouwen echter dienen
Hem van hunne goederen, voor den tweeden Adam
zijn ze een hulpe, niet tegenover Hem maar ach
ter Hem. Nu zijn ze proiesteressen en bij die vrou
wen uit Jezus' omgeving blinkt heur adeldom op het
luisterrijkst. Door Jezus opgericht, steunend op
Hem, trotseeren zij alles en allen. De Farizeeërs
en schriftgeleerden mogen hen al schimpen en ver
achten, zij tellen ze niet. Achter Jezus is hun leven
heur taak, heur roem. Hoe schitterend blijkt dit in
een tweetal begenadigde vrouwen, in Maria van Be-
thanië, die Jezus zalft met de kostbare nardus en
zich niet stoort aan de spottende blikken en scham
pere opmerkingen van Judas. De albasten kruik
bracht ze en giet den inhoud over heur Heiland
uit en droogt Hem af met haren van het hoofd Wat
schoone symboliek schulit er in kruik en nardus.
Het albast der kruik wijst op de zuivere motieven
van het begenadigd hart en de nardus der liefde
in dienst stelt van God.
Meer nog blijkt en schittert de adledom der
vrouw bij de moeder des Heeren. Daar in Nazareth
verschijnt een Engel en brengt aan Maria, de bruid
van Jozëi een hemelboodschap. In die boodschap
valt haar de hoogste onderscheiding ten deel, maar
van haar wordt ook alles geëischt.
Zij moet geven zich zelf, haar naam, haar eer,
De Engel zegt: De kracht des Allerhoogsten zal u
overschaduwen, het heilige, dat uit u geboren zal
worden, zal Gods Zoon genaamd worden.
Zou haar niet door de ziel hebben geflitst aller
lei bedenking?
Wat zal Jozef zeggen? Wat de menschen? Zal
haar bruigom haar gelooven? Niemand zal haar ge
looven en zal zij niet onmogelijk worden in Naza
reth, zal men haar niet uitbannen? Haar beschul
digen van heiligschennis?
Zou het wonder zijn geweest, als ze geantwoord
had: dat kan ik niet? Maar neen, die gedachte
blijft weg. Diep in haar ziel leeft de vaste overtui
ging: God zal zorgen en ziende op den eisch, het
voorrechtdat zij mag zijn de begenadigde onder alle
vrouwen, op de eer, dat zij en niemand anders daar
toe is verkoren vergeet zij haren bruigom menschen
en zegt: zie de dienstmaagd des Heeren. Mij ge
schiedde naar Uw Woord.
Hier bij Maria staat ge verwonderd en ziet ge
den adeldom der vrouw in het kerstlicht.
Die overgave is niet naar den geest van on
zen tijd. 't gebogen hoofd wordt bewijs van be
krompenheid geacht. Toch is er wel reactie op
te merken, 't Gemis onzer dagen wordt wel ge
voeld en de bekentenis van onvoldaanheid is
dikwerf niet te miskennen. Toch vindt die onvol
daanheid geen voldoende weerklank, men zoekt
de oorzaak niet, waar déze zit, nl. in het hart.
De critiek op zich zelf leidt niet tot Jezus; de
diepte van het te kort wordt in de moderne lite-
ratuu rniet getoond, noch wordt naar den eeni
gen Helper verwezen. Daarom is het pogen van
[na BoudierBakker onvruchtbaar.
Ook is men in het moderne kamp nodit conse
quent. Men probeert wel, maar handelt niet, 1
men trekt wel lijnen, maar wischt ze weer uit.
En laat 't ons' maar bekennen, vele christinnen i
doen 't ook niet. Men vreest voor bekrompen
te worden aangezien, men schuwt de bijtende
scherts en de vlijmende critiek. Christenvrouwen
tellen niet mee, ze gaan in de massa verloren,
wie let op hen? Zoo denken velen, ook in. onze
kringen. .Wie echter op Christus ziet, Hem kent,
dient en vreest, stelt tegenover het moderne vrou-
wenideaal het priesterschap, het dienen.
Onze vrouwen moeten weten, waarom t gaat.
De man heeft zijn plaats op het publieke terrein,
van dat gebied hielden we de vrouwen liefst
verre. Toch heeft zij te volgen en met belangstel
ling mee te leven in de zaken van Kerk en Staat
en Maatschappij. Dat moet ze doen, om haar zelf,
om haar man en kinderen. In dat alles heeft ze
roeping; bij haar man kan ze correctief optre
den, daartoe door haar fijnere intuïte in staat
gesteld. Daarom is het echt-vrouwelijk-moeder-
lijk optreden in het gezin zoo hoog in eere te
houden .Zoo kan de vrouw een niet te schatten
invloed uitoefenen in 't gezin, tot heil van heel
t christelijk leven, ja van 't volksleven.
Door vrouw te willen zijn, blijft ze haar kroon
dragen.
Verzaakt ze haar roeping, leent ze het oor aan
de moderne vrijheids-ideeën dan klimt ze niet,
maar daalt, wijl ze het vrouwelijk-eigene, dat God
haa rschonk, daardoor verwerpt. Om de eereposi
tie van het vrouwen eigene te behouden, wor-
stele onder biddend opzien tot God iedere chris
ten-vrouw.
Dat kost zielespanningmaar tot bemoediging
mogen we wijzen op een wolk van getuigen, in
de Schrift met name genoemd en in de historie
gekend. We noemen Monica, de moeder van Au-
gustinus, Juliana van Stolberg, en Godlof mag
ook gewaagd worden van uitnemende voorbeeld,
door H.M. koningin Wilhelmina gegeven.
Ziet ge op hen, dan kunt ge leeren, dat alleen
in het gebed en in den gang naar het altaar, in
het brengen van het offer het geheim van den
waren, echten vrouwenadel schuilt.
Naar het bidvertrek, in de gestalte van Eet
kind.
Met handen gereed tot den arbeid en ook
gevouwen.
De vrijheid der handen komt na de gebonden
heid.
Zoo voegen aich hart en hand samen van man
en vrouw in den heiligen staat van het huewlijk Als
ze samen bidden, dan hechten de zielen zich vaster
aaneen, ze kloppen met gelijken slag en zoo zullen
beiden toenemen, groeien in het geloof en toene
men in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
In zulk een huwelijk blinkt het vrouwelijk schoon
toont het zijn adeldom; het is eenig en alleen door
Jezus, die hem schenkt.
Mevrouw Westerbrink-Wirtz heeft gelijk:
„Onze tijd vraagt vrouwen, die sterk zijn en trouw;
in wier harten de liefde brandt; een liefde, die als
een louterend vuur het dwaze verzenkt; onze tijd
vraagt om vrouwen, wier moederlijk gevoel moeite
en zorg durft dragen en desondanks met een glim
lach door het leven gaan. Om vrouwen, die de wa
re deamoed hebben geleerd aan den voet van het
Kruis; met een krachtig geloof.
Kom o Heiland, verlicht met Uw glans onzen
nacht."
Na het zingen van Ps. 89:7 werd de samenkomst
met dankzegging beëindigd.
Langs de straat
INGEZONDEN
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie).
Broek op Langendijk, Dec. 1929.
Mijnheer de Redacteur,
Zou u zoo goed willen zijn om onderstaand stukje
in uw blad op te nemen? Bij voorbaat onzen dank.
Kerstfeest nadert, het aloude en toch weer steeds
nieuwe kerstfeest. Als straks de kerstklokken weer
mogen luiden, zal een ieder zich verblijden, rijk en
arm, jong en oud. Kerstfeest is algemeen.
Jong en oud, ja niet in het minst de jongeren,
de kinderen, want toch het kerstfeest is ook voor
hen, de Heiland Wiens geboorte we herdenken is
ook een kindervriend. En ze beseffen het feit van
het kindeke in de kribbe meer nog, als dat de groo
teren misschien vermoeden.
Daarom is het ook zoo heerlijk dat er Zondagscho
len zijn waar hen uitsluitend wordt verteld en ge
leerd dat feit, dat er eenmaal is geschied.
En in het bijzonder dan op het kerstfeest, rondom
de verlichte kerstboom en verschillende geschenken
Ouders en Belangstellenden, M. de Redacteur,
mogen we misschien wel langs dezen -weg opwekken
om als straks de verschillende dames der Zondag
school komen om een bijdrage voor dat mooie
werk, niet teleur te stellen, maar daarentegen met
vriendelijk woord en dankbaar hart, hun tevens een
ruime gave te overhandigen.
Want ook deze arbeid van Chr. liefde vraagt
naast velerlei vriendelijkheid ook om finantieelen
steun, veel is hiervoor noodig, voor de 160 kinderen
die wekelijks de Zondagschool in de N. H. Kerk
bezoeken is zeker een j aarlij ksche som van onge
veer 200 gulden niet te veel, ja zelfs noodig om alles
in stand te houden en dat is toch zoo zeer den
wensch van het Zondagschoolbestuur en zoovelen
met hen.
U, M. de Redacteur, nogmaals dankend voor de
verleende plaatsruimte,
Aan Mevr. H. v. Zelmv.
Columbuspl.
AMSTERDAM.
Mevrouw,
We lazen met ingenomenheid uw klacht in den
Amsterdamschen raad over het onrustbarende stij
gen der aardappelprijzen, en wij kunnen ons zeer
goed voorstellen, dat u pogingen doet, om dit ide
ale volksvoedsel in prijs te drukken.
Door de buitengewoon hooge prijzen, welke aan
de boeren betaald moeten worden, kan men gerust
zeggen, dat de menschen in de stad door deze
boeren worden uitgeknepen. Bij alle uitgaven welke
voor Sint Nicolaas en de Kerstmis gedaan moeten
worden, stuurt dan ook deze aardappelrekening het
budget van vele huismoeders in de war en wordt 't
zeker tijd dat hieraan paal en petk wordt gesteld.
Denk eens aan: Men verlangt na de laatste prijs
stijging fl. 1.60 per 100 kilogram aardappelen en
wat is nu 100 kilogram? althans met een gezin?
Wie kan er nu fl. 1.60 missen, temeer daar er dan
nog winst, vracht en bezorgloon bijkomt, dus mis
schien nog eens fl. 1.60?
Daarom mevrouw hopen wij, dat u zult doorgaan
voor de belangen der minderbedeelden op te ko
men. Misschien bereiken wij nog eens, dat de uit
zuigers, welke zich boeren noemen, in onze gesocia
liseerde staat als arbeiders zullen medewerken aan
het mooie doel:
GRATIS AARDAPPELEN!
Maandagnamiddag stond ik verrast, buitenge
woon zelfs, 'k Kwam van het station Heerhugo-
waard en maakte me gereed met groote voor
zichtigheid den dezen zomer waschbordachtig-
hobbeligen, nu plaatselijk zwaar gebalsalten
Waarddijk af te fietsen.
'kNam me voor ter wille van de fietsbanden
het gevaarlijk hooge paardenpad te houden.
Even voorbij de melkfabriek wachtte me de
eerste verrassing.
Daar stond even verder een vreemdsoortig,
log gevaarte; voor een auto was het te lomp
('twas al wat hevelig en donker, weet je!) een
boeren melkwagen, daar had het ding ook niets
van.
Naderbii gekomen, Bleek het een wegwals te
wezen, spiksplinternieuw, van Zfwitsersch maak
sel; „Suisse" stond er nl. te lezen op een' op de
machine aangebracht plaatje. Geen stoom-, maar
een motorwals, omstanders wisten me te vertel
len, dat de machine bestemd was voor den. pol
der Hfterhugowaard.
E:en klein stukje was er afgewalst; 't leek een
kolfbaan, geen scherpe, gniepig, fietsbandvijandig
bazaltsteentje was er op te zien. Wat 'n weelde.
D'r stond een bakkersjongen bij, die zei niets
en een schoenpik die beweerde: 'n'mooi ding, zoo n
motorwals, 'maar wil ik je ereis wat zeggen Hoe
wel niemand belangstelling toonde voor de mee
ning des eerbaren schoenmakers, vervolgde hij
toch: ,,Ik zeg, 't ding is te licht, veuls te licht,
't Duurt veel te lang, eer de grint d'r in is!"
Deze schoenmaker heeft blijkbaar, naast inzicht
in de kwaliteit van leer en' pikdraad, ook verstand
van nieuw ingevoerde motorwalzen en derzelver
praestaties.
'Zeer goed geluimd besteeg ik m'n stalen paard
en zag weldra verrassing no. 2.
Eenige arbeiders waren op den weg aan den
arbeid; zeker nog meer basalt er op... meende
ik eerst. Maar neen, ze hanteerden breekijzers,
oftewel koevoeten, ze ruimden de hindernis op,
waarover ik mijn ergernis de vorige week in een
„langs de straatje" uitte, ze braken het paarden
pad op.
Verstandig, hooggeacht Polderbestuur. De fiet-
I sers langs den Waarddijk betuigen u hun dank
voor dit initiatief.
houder. 8—8.30 Bestuursmededeelingen.
8.30—10 Uitzending.
Dtoinderdag 19 December.
8.15—9.30 NCRV. Morgenconcert. 10—10.30
Zang. 10.30—11 Korte ziekendienst. 11—
11.30 Lezing Ohr. lectuur. 11.3011.45 Gra-
mofoonplaten. 11.45—12.30 Landbouwuurtje.
12.30—2 Middagconcert. 2—2.35 Schooluit-
zending. 2.453.45 Fraaie handwerken.
45 Ziiekenuurtje. 5—6 Spreker. 67
Orgelconcert. 7—7.30 Literaire lezing in het
Friesch. 7.308 Cursus Maleisch. 88.30
Spreker Leger des Heils. 8.309 Spreker.
9 Weihnachts-Oratorium.
Vrijdag 29 December.
10.3011 Korte ziekendienst. 1111.25 Ziie-
kenhalfuurtje. 11.30—12 KRO. Godsdienstig
halfuuretje. 12.15—1.15 Lunchmuziek. 1.15
2.30 Nieuwste gramofoonplaten. 4-5 N.C.
Ri.V. Gramofoonmuziek. 56.30 Concert. -
6 30—7 KRO. Spreker. 7—7.30 Cursus schrift
verbetering. 7.35 VPRO. uitzending.
Zaterdag 21 December.
11.3012 KRO. Godsdienstig halfuurtje.
12.15—1.15 Lunchmuziek. 1.15—2 Nieuwste
Gramofoonplaten. 2—3.15 Kinderuurtje.
4.305 Cursus Emgelsch. 55.40 Gramofoon
platen. 5.40—6 Weekoverzicht. 6—7.30
Concert. 7.30—8 Spreker. 8—9 Concert
avond. 9—10 Vroolijk programma. 10—12
Vervolgconcert en gramofoonplaten.
Radio-Omroep
Radio-Centrale HART KUI1T, Oudkarspel A117
PROGRAMMA HILVERSUM.
Woensdag 18 December.
10—10.15 AVRO. Morgenwijding. 12.15—2
Middagmuziek. 2—3 Kinderkoorzang. 3—4
Naaicursus. 44.30 Gramofoonmuziek. - 5
5.30 Causerie over China. 5.306.301 Diner-
muziek. 6.457.45 Cursus Emgelsch. 8
8.45 Nutslezing over Indië. 8.459 Inleidende
causerie der Duitsche avond. 911 Concert
Nico Treep.
Donderdag 19 December,
1010.15 AVRO- Morgenwijding. 12.152
Middagmuziek. 23 Gramofoonplaten. 3
3.30 Huisvrouwenhalfuurtje. 3.304 Gra
mofoonmuziek. 45 Zieekenuurtje. 5.30—
6.30 Dinermuziek. 6.457.15 Landbouwhalf-
uurtje. 7.157.45 Cursus Eransch. 8.00
Praatje door de P.T.T.-diensten. 8.15 Con
certgebouw.
Vrijdag 29 Dieeember.
1010.15 AVRO. Morgenwijding. 12.152
Middagmuziek. 22.45 Schooluitzending.
2.453 Gramofoonmuziek. 34 Maak het
zelf. 4.304.40 Gramofoonmuziek. 4.40
5 Causerie. 5—6.30 Voor avondconcert Nico
Treep. 6.457.15 Cursus Spaansch. 7.15
—7.45 Radiocursus. 8 Uitvoering van „Die
Jahreszeiten" van Jos. Hayden.
Zaterdag 21 December.
10—10.15 AVRO. Morgenwijding. 12.15—2
Middagmuziek. 22.30 Eilmpraatje. 2.30
4 Filmmuziek. 4.305 Sportpraatje. 5
5.30 Gezondheidshalfuurtje. 5.306 Cursus
Duitsch. 6—7.45 Vooravondconcert Nico Treep
8 VARA. Scandinavisch programma, orkest o.l.v.
Hugo de Groot. Voordracht over Peer Gynt
van Ibsen.
PROGRAMMA HUIZEN.
.Woensdag 18 Djeeember.
8.159.30 NCRV- Morgenconcert. 10.30—11
korte ziekendienst. 1111.30 Gramofoonpla
ten. 11.3012.30 Harmoniumbespeling.
12.30—2.45 Concert. 2.45—3.15 Chr. Lectuur
3.154.15 Vervolgconcert. 56 Kinderuur
tje. 6—6.30 Gramofoonplaten. 6.30—7.30
'7.308 Causerie over de stadskippen-
Eerste Langedijker Radio-Centrale
0. Schuitemaker Ir., Neordscliarwiude
PROGRAMMA HILVERSUM.
Woensdag 18 December.
10—10.15 AVRO- Morgenwijding. "12.15—2
Middagmuziek. 2—3 Kinderkoorzang. 3—4
Naaicursus. 44.30 Gramofoonmuziek. 5
5.30 Causerie over China. 5.306.30Diner
muziek. 6.45—7.45 Cursus Engelsch. 8—
8.45 Nutslezing over Indië. 8.459 Inleidende
causerie der Duitsche avond. 9 11 Concert
Nico Treep.
Donderdag 19 December.
10—10.15 AVRO. Morgenwijding. 12.15—2
Middagmuziek. 23 Gramofoonplaten. 3
-3.30 Huisvrouwenhalfuurtje. 3.304 Gra
mofoonmuziek. 45 Zieekenuurtje. 5.30
6.30 Dinermuziek. 6.457.15 Landbouwhalf-
uurtje. 7.15—7.45 Cursus Fransch. 8.00
Praatje door de P.T.T.-diensten. 8.15 Con-
certgebouw.
Vrijdag 29 Dieeember.
10—10.15 AVRO. Morgenwijding. 12.15—2
Middagmuziek. 2—2.45 Schooluitzending.
2.453 Gramofoonmuziek. 3—4, Maak het
ze]f. 4.30—4.40 Gramofoonmuziek. 4.40—
5 Causerie. 5—6.30 Vooravondconcert Nico
Treep. 6.45—7.15 Cursus Spaansch. 7.15
7.45 Radiocursus. 8 Uitvoering van „Die
Jahreszeiten" van Jos. Hayden.
Zaterdag 21 December.
10—10.15 AVRO. Morgenwijding. 12.15—2
Middagmuziek. 2—2.30 Filmpraatje. 2.30
—4 Filmmuziek. 4.30—5 Sportpraatje. 5
5.30 Gezondheidshalfuurtje. 5.306 Cursus
Duitsch. 6—7.45 Voor avondconcert Nico Treep
8 VARA. Scandinavisch programma, orkest o.l.v.
Hugo de Groot. Voordracht over Peer Gynt
van Ibsen.
PROGRAMMA HUIZEN.
Woensdag 18 December.
8.15—9.30 NCRV. Morgenconcert. 10.30—11
korte ziekendienst. 11—11.30 Gramofoonpla
ten. 11.30—12.30 Harmoniumbespeling.
12.30—2.45 Concert. 2.45—3.15 Chr. Lectuur
3 154.15 Vervolgconcert. 56 Kinderuur
tje. 6—6.30 Gramofoonplaten. 6.30—7.30
Lessen. -7.30—8 Causerie over de stadskippen-
houder. 8—8.30 Bestuursmededeelingen.
8.30—10 Uitzending.
Donderdag 19 Dieeember.
8.15—9.30 NCRV. Morgenconcert. 10—10.30
Zang. 10.30—11 Korte ziekendienst. 11—
11.30 lezing Chr. lectuur. 11.30—11.45 Gra
mofoonplaten. 11.45—12.30 Landbouwuurtje.
12.302 Middagconcert. 22.35 Schooluit
zending. 2.45—3.45 Fraaie handwerken.
15 Ziekenuurtje. 56 Spreker. 67
Orgelconcert. 7—7.30 Literaire lezing in het
Friesch. 7.308 Cursus Maleisch. 88.30
Spreker Leger des Heils. 8.30—9 Spreker. -
9 Weihnachts-Oratorium.
Vrijdag 20 Dieeember.
10.30—11 Korte ziekendienst. 11—11.25 Ziie-
kenhalfuurtje. 11.3012 KRO. Godsdienstig
halfuuretje. 12.15—1.15 Lunchmuziek. 1.15
'2.30 Nieuwste gramofoonplaten. 45 N.C.
R.V. Gramofoonmuziek. 5—6.30 Concert. -
6.30—7 KRO. Spreker. 7—7.30 Cursus schrift
verbetering. 7.35 VPRO. uitzending.
Zaterdag 21 Dieeember.
11.30—12 KRO. Godsdienstig halfuurtje. -
lü.151.15 Lunchmuziek. 1.15>2 Nieuwste
Gramofoonplaten. 23.15 Kinderuurtje.
4.305 Cursus Etngelsch. 55.40 Gramofoon
platen. 5.40—6 Weekoverzicht. 6—7.30
Concert. 7.30—8 Spreker. 8—9 Concert
avond. 9—10 Vroolijk programma. 10—1°
Vervolgconcert en gramofoonplaten.