Uit den Omtrek - ISfT. 'ANGRAS. Op Vrijdag 14 Eebr. werd in de openbare school een ouderavond geUouden, die uitstekend ge slaagd mag heeten. Deze avond was het resul taat van een door vele oqders meermalen ge- uitte wensen naar meer activiteit der oudercom missie, naar een beter contact met en grooter belangstelling in den gang van ons openbaar on derwijs, waaraan door het Hoofd der school, zoo wel als door het bestuur van Volksonderwijs met loffelijke volharding was gewekt en had tevens ten doel de ouders in de gelegenheid te stelle ntot bezichtiging van de uitbreiding en verbetering van het schoolgebouw. Tegen half acht waren met het onderwijzend personeel en nagenoeg alle belangstellende ou- ders, ook alle schoolkinderen present en toen de spreker van dezen avond, de welbekende heer Klaas de Vries arriveerde, klonk uit de vele kindermonden eei hartelijk welkomstliedje, dat bij alle aanwezigen bijval vond. Na een welkomst woord van den heer Sinjewel richtte de spreker zich op de hem eigene wijze, waaruit men den echten paedagoog herkent, met een hartelijk woord tot de kinderen. Het was een aardig mo ment op de kindergezichtjes de gespannen aan dacht waar te nemen als bewijs hoe spr. ook de kinderen wist te boeien en hoe allen instemden met een driewerf hoera voor onze school, de school voor allen. Hierna werden de kinderen getracteerd op een kleine versnapering, waarmede allen in opge wekte stemming huistoe gingen terwijl de ouders in de gelegenheid werden gesteld de verschil-, lende schoollokalen te bezichtigen, waarin de vele verbeteringen getuigden van de zorg van het! ge meentebestuur om het onderwijs onder zoo gun stig mogelijke omstaiftighcden te kunnen doen plaatsvinden. Algemeen wer<f hierbij ook waar- deering geuit voor ..Volksonderwijs" welks be stuur bij de autoriteiten verschillende verbete ringen had bepleit. Vooral het aangebouwde en vernieuwde lokaal verwierven, ovenals de ruime gangen met modern sanitair, door haar rustige en ordelijke inrichting de algemeene voldoening der ouders. Algemeen was de opinie, dat onze gemeente trots kan zijn op haar school. Ook het werk der leerlingen werd met groote voldoe ning bezichtigd. Nadat allo aanwezigen hunne plaatsen weer hadden ingenomen werd de thee geserveerd. Hier bij dient nog opgemerkt dat door de goede zor gen van het gemeentebestuur het 4e lokaal ruim is voorzien van stoelen en tarels, zoodat ook hierdoor de mogelijkheid is geschapen dergelijke bijeenkomsten op gezellige wijze te organiseeren. Hierna werd het woord gegeven aan Hen heer Klaas de Vries, die als onderwerp had gekozen ,.Het doel en het nut van Ouderavonden". Spr. begon met een hartelijke gelukwensch aan de aanwezigen met hét schoone gebouw dat, thans zoo goed is ingericht voor het openbaar onder wijs. hopende dat niet alleen hierdoor, doch ook en vooral door onderlinge samenwerking en goe de verstandhouding het onderwijs voor on?e kin deren steeds beter en meer volmaakt mocht wor den. ,,Niet zoozeer als Yolksonderwijsman of iid van het hoofdbeftuur zal ik thans tot u spreken, doch méér als zelf vader, als ouder, kennende de groote beteekenis en moeilijkheid van de taak, als opvoeder. Met blijdschap zie ik, aldus spr., higr een groot aantal móéders, immers op <le moc-der rust meestal voor de grootste helft, de zware taak der opvoeding. Daarom is samen werking van moeders en onderwijzers vanvzoo groot belang. Dat dit door vele ouders ook wel wordt gevoeld, doch in de praktijk van het leven wel eens op moeilijkheden afstuit, werd door spr- met enkele treffende voorbeelden aangetoond. Deze. moeilijkheden spruiten meestal niet voort uit onwil der ouders tot medewerking. Veelal zij nmaatschappelijke omstandigheden en onkun digheid'oorzaak van een niet begrijpen en menig misverstand zou door een oogenblikje met den onderwijzer te spreken, opgéhelderd worden. Spr. las een briefje van een moeder, die slecht was te spréken over het huiswerk, dat meester had meegegeven. Toch was dit niet zoo erg bedoeld. De mensoh is nu eenmaal veel beter dan hij lijkt de inhoud is altijd beter dan de ruwe schil. Een treffend voorbeeld hiervan gaf Maxim Gorki in een verhaal over een mensch, dje inderdaad een zéér slechte daad had verricht, die éen zijner médemenschen had vermoord. En dat is toch een slechte daad en als één straf had verdiend, dan was het deze man. Die vrouw van den gevangenis directeur nu. was een hoogstaand mensch, in dier voege dat zij Tijk was aan liefde, hoogstaande liefde voor den evenmensch en alle gevangenen voelden dit en 't verwarmde hun gemoed. De liefdevolle omgang met deze hoogstaande vrouw riep edeler en betere gevoelens wakker, ook in de harten van al deze slechte menschen en zij gevoel den zich niet zoo wanhopig slecht m^eer. Doch het ongeluk wilde, dat deze vrouw hen moest verla ten en bij het afscheid sprak zij met. alle ge vangenen. Zoo ook met dezen moordenaar, de allerslechtste mensch, die tranen schreide en op haar vraag, haar liefdevolle vraag: „B.cn jij nu werkelijk zoo slecht dat je dit gedaan hebt bewogen antwoordde: ,,Ik deetjl 't wel, maar ik ben het niet!" Hij wilde de daad niet ontkennen doch in zijn ziel was hij het niet. Zoo zijn wij menschen beter dan wij schijnen, in ieder geval, wij streven er naar. Naar 't hoogste te streven is het pogen van ieder en meestal blijven wij ver beneden dit stre ven. Erger is het als wij ons dit niet bewust zijn. Wij moeten niet anders willen als omhoog. Zon digen kan, tegen beter willen, doch nooit tegen beter kunnen. Deze wil om beter te worden te steunen, is de taak van den opvoeder. Moge het. ieder voor zich" gelden in deze maatschappij, in de school is het, de onderwijzer die de eere plaats vervult als opvoeder, evenals vader en moeder thuis zullen trachten de eereplaats in de. harten hunner kinderen in te nemen. Ejn de liefde die onze kinderen, ons ouders, van nature schenken, maakt het ons toch zoo makkelijk. Die liefde komt ons zoo te stade bij de moeilijke taak der opvoeding die wij ouders als onze hoog ste plicht moeten beschouwen, n.l. alles te zijn voor onze kinderen. Laten wij er toch naar stre ven om nooit het vertrouwen onzer kinderen te verliezen, zoodat zij met al hun moeilijkheden tot ons kunnen kqnien opdat wij hen kunnen hel pen. Laat nooit een kind vergeefs roepen om vader of moeder, ook niet op lateren leeftijd in smart- of wee als wij hen soms nog erger van noode zijn is het een heerlijke voldoening nog steeds het vertrouwen onzer "kinderen te bezit ten. Zorg er voor, dit vertrouwen niet reeds bij het jonge kind te verliezen door ondoordachte drift, door slaan, of door u zelve nooit geen tijd te gunnen voor uw kinderen. Ik zal geen moe der er hard om vallen, moeders hebben vaak hard te werken om alles in het huishouden orde lijk én rein te houden en deze taak is niet ge ring te achten. Ik wil u dan ook volstrekt niet opwekken tot het slordiger opvatten van" deze taak, doch ik vraag u vriendelijk, geef u ook' eens, al is het maar een uurtje per dag, aan uw kind. Geef u dan geheel, met al uw aandacht, aanhoor de vragen van uw kind en beantwoord ze en leef met hen mede. Het is vaak zoo moeilijk doch doe het en ge zult ervaren welk' een "dank bare taak 'dit is. Herinner u hoe ge ook kind zijt geweest. Jan Ligthart zeide eens: „Weest boef met de boefjes medc'é waarmede hij wilde zeggen, be grijpt. uw kinderen en leef met hen mede en dan pas zult ge uw taak als opvoeder kunnen ver vullen. Ik ben in dit opzicht niét beter en het is niet precies te zeggen hoe met kinderen om 'te gaan. Al hebt ge er twaalf, ge zult er niet een gelijk vinden, evenmin, als de bladeren van een boom- Gij moet ze brengen op het pad, dat ge meent dat voor uw "kind goed is. Doe dat met, voorzichtigheid en liefde en wek vertrouwen op- dat het kind met zijn fouten tof u komt en wees indachtig aan het Bijbelwoord dat zegt: „Hebt lief en alle goede dingen zullen u worden toege worpen." Dit is de groote zegen van onze school, de liefde voor allen zonder uitzondering. Dat is het karakter van de school voor allen, de openbare school. Ter afwisseling gaf spreker hier enkele voorbeelden uit zijn rijke ervaring als opvoeder ,,Veel kunnen wij, aldus spr., in onze dagelijk- scne omgang, van kinderen leeren als wij maar willen. Ein de ouders kunnen de onderwijzers zoo krachtig steunenin de taak der opvoeding door hen te helpen hun kinderen te leeren kennen. Fröbel zegt: „Ieder kind is een fontein van krachten, die wij niet kennen, doch eerbiedigen moeten en een plaatsje geven. Wij kunnen dit? als ouders, door eerbied -te hebben voor school en kind en onze samenwerking te geven om dit doel te bereiken. Begrijpt elkander en steunt elkaar. Wij weten maar al te goed dat de schoolwetge ving nog zwakke plekken heeft en hoe de groote vereeniging „Volksonderwijs" naar verbetering streeft en hoe dit streven thans allerwegen meer instemming verwerft, moge blijken uit het feit dat wij begonnen met 3627, op Vredesdag, 11 November 1929 het 50.000ste lid mochten in- schrijvéln en thans ruim 520.000 leden tellen. Waarom? Omdat „Volksonderwijs" streeft naar een schoon ideaal, naar éénheid: éen school voor allen! Betreurenswaardig noemde spr. het stre ven om tweedracht te zaaien, dat in ons land al zoover is gevorderd, dat op een dorpje in Friesland in een bizondere school op het bord stond geschreven: wij mogen geen touwtjesprin gen met. kinderen van de andere school! en dat den vorigen winter bij het schaatsenrijden te Kol- lum een afzonderlijke ijsbaan was afgesloten met het opschrift: Christelijke ijsbaan! Dat is toch niet den geest van dezen tijd! Wij hebben eerbied voor andersdenkenden en trach ten op te voeden tot Cjhristelijke en maatschap pelijke deugden in zachtmoedigheid en verdraag zaamheid, indachtig aan het Bijbelwoord: Zalig zijn de zaehtmoedigen. Wij erkennen maar éene scheiding ,n.l. die tus- schen Deugd en Ondeugd, gelijk die ook zoo schoon tot uitdrukking is gekomen in de Berg- rede, Maith. 25 en Jezus, alle volken tegenover zich ziende, scheidende de rechtvaardigen van de onrechtvaardigen! Dat is de eenige scheiding Qhristus. Allen zonder onderscheid op te voeden tot Christelijke deugden, dat is de taak die de openbare school verricht als een bindende kracht van eenheid in ons volk in liefde en verdraag zaamheid. De hoogste en schoonste plicht die ons als opvoeders is opgedragen en "die is neer gelegd in het schoone Bijbelwoord Gal. 5:14. Hebt uw naasten lief als u zelve. Dan is het zoo bedroevend als wij overal bizon dere scholen zien' oprichten, waarbij allerlei mid delen worden gebruikt om tot het begeerde doel te komen en waarvan spr. verschillende voorbeel den noemde. En hiertegen hebben wij, aldus spr., vele malen gepleit, tot zelfs bij den Raad van State en wij hebben het meegemaakt dat men ons poogde te verslaan met 2 Rom. 12:6. „Alzoo ik listiger was, heb ik u gewonnen." Neen, dat is niet de geest der openbare school, die geest moeten wij houden verre van de kin deren. Daarom is hét goed dat de wetgever ons voor schrijft oudercommissies tevormen. Dat deze niet altijd aan het doel beantwoorden is zeer zéker te betreuren. Toch 'kan deze instelling de geest van eenheid krachtig bevorderen 'en V. O. zal toezien dat dit Kon. Besluit goed wordt uitge voerd. i Spr. weidde hier uitvoerig over uit en* wekte de aanwezigen op in dit geval niet achterwaarts, 1 doch voorwaarts te zien. Verschillende wenken in verband met een vruchtbare werkzaamheid der oudercommissie werden hierna nog door spr. gegeven onder aan- 1 haling van hetgeen gebeiteld staat op "de graf- steen van Jan Ligthart; Die kwestie der opvoe- ding is Liefde, Geduld en Wijsheid; waar de 1 eerste is komen de twee anderen van zélf. Door deze dingen met elkaar te overdenken en te be spreken kunt gfe elkaar sterken tot verbetering van onderwijs en opvoeding uwer kinderen. Met een krachtige opwekking in deze richting werk zaam te zijn en te blijven besloot spr. dijn,schoone rede, die met een groote aandacht was aange hoord. Door de heeren Koelemeij en Hoogland werden in verband met het gesprokene enkele opmer kingen gemaakt en vragen gesteld welke in het kort door spr. werden beantwoord, die wegens gebrek aan tijd in uitzicht stelde, hierop in een volgende bijeenkomst dieper op in te gaan. Door den heer Sinjewel werd een welgemeend woord van dank gebracht aan den spr., waarna, na eenige bespreking werd overgegaan tot de verkiezing van een oudercommissie, bestaande uit '5 personen. Hiertoe werde nverkozen de dames J. Sinjewel v. Amerongen en A. VolkersKuiper en de heeren Jac. de Vries Jz„ O. de Jong Jr. \pn Cl. Vos. De heer Sinjewel bracht een woord van dank aan de afgetreden leden en beval de belangen van het onderwijs bij de nieuwverkozen commissie aan. De heer Jac. de Vries sprak het vertrouwen uit dat ieder lid voor zich zelve 'ongetwijfeld zijn beste krachten hiervoor beschikbaar zou stel len. Tevens gaf hij de aanwezige niet-leden van Volksonderwijs in ernstige overweging zich als lid aan te sluiten bij deze vereeniging, die reeds! veel goed werk had verricht en nog kon verrich ten in het belang der openbare school. Nadat bij rondvraag nog de wenschelijkheid naar voren was gébracht, dat de volgende rede, di ein April door den heer K:- de Vries zal worden gehouden, zal uitgaan van Volksonderwijs, op dat meerderen, ook niet-ouders van schoolgaande kinderen hiervan zouden kunnen profiteeren, werd de bijeenkomst, met dank voor de groote belangstelling, gesloten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 4