NIEUWE Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier aude No. 28 TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52. DONDERDAG 6 MAART 1930 39e Jaargang StemmingsiteeiaSGroenienl^mS im uien soort f 4.7C ol le soort roode kool ti deensche Boerenkool 00 kg. Ge- f2.10 per f3.60 per Selderie —1.60 per Uien 1.40 ter 100 ki- soort 2.50 cent. Drie 8.10. 35200 gram. 5.80—7.40. er 100 st. 19 melk- acht f7— tpen vette men f40. it. i f 60—120 Ivfren 8 r Ned. pd. kens ma- kilogram 10—62 ki- —5.70. oer 17000 L00 stuks. igezonden iten aard Telefoon iam gaat 'an over groot en prijs als oters ge- ;aat. iets lder land rond en tegen 75 .k dat de iodat ook ijzen ge- .90—2.10. ve poters .telanders Ypolder -2. Drent f 1—1.50 Middag- 4— - 5.30— iiaamsch. ►er et te: platen. Middag- rouwen. 10—6.45 'uwhalf- platen. 10.30'- Middag- - 3—4 5-5.30 platen. invaart. 9.35 i,tje. 5— 6—7.15 ierzang- 0-11 11.Sp ioneert -5 kin- radio 10 pro- .45 ra il.30— ert. ndwer- >—3.45 10 Or- 7.40— 1—12 luziek. onoert'. 0 Cur- eekuit- Ifuur. ur. ■er an to platen, sneert, DEZE COURANT VERSCHIJNT DINSBAG DONDERDAG en ZATERDAG. Uitgave: Firma J. H. KEIZER. Redacteur I. H. KEIZER. Bureel Noardscharwoude ADVERTENTIEN Van 15 regels 75 cent; elke regel meer tö cent. GROOTE LETTERS '•'AAR PLAATSRUIMTE. Voor ditmaal begin ik eens niet met kool: 'i weer is er vandaag eigenlijk te mooi voor ge weest. Misschien wijd ik straks nog een enkel re geltje aan liet Langendijker marktartikel van grootc beteekenis. Eerst over heel iets anders' over écn nieuwtje uit de Streek, dat elke tuin bouwer aan. den Lahgendijk interesseeren zal. Te Bovenkarspel hoeft de groote tuinbouwyer- eeniging' ,JD© Tuinbouw'' haar jaarvergadering gehouden en o.m. is daar „eingehend* de kwestie van de beste vroege aardappelen-soi io ring be sproken. Uit hel mij toegezonden verslag in een Streeker orgaan is me gebleken, dat de Streeker tuinbouwers heusch* geen marionetten' zijn die dansen naar de pijpen 'der bestuurders. Ze zijn er inderdaad zeil', weten van zich' ai' te spreken en staan zelfs - als 't moei. ook wel als 't m.i. niet moet tegenover de leidende figuren. Dat. kan een verdienste zijn, die zelfstandig heid, maar eveneens bewijs van oppervlakkigheid. 't.Is heiwch geen uitgemaakte zaal:, geen erkend feit, dal de breede massa 't beter weet, dan: en kelen. Een Napoleon."wist er alleen meer van. - wat oorlogvoeren aangaat dan regimenten sol daten samen. Van de beste aardappel-sorteering1 heeft blijkbaar iedereen verstand, wat tot gevolg heeft, de meest, tegenstrijdige meeningen. De koop lui zijn het over dit probleem"I verre van eens, getuige de houding ter dézer zake ingenomen door Koophandel eener en de Noord-Holland- seiie E-xportcursbond anderzijds. En van de hou wers kan gezegd worden, dat ze hel ook niet eens zijn; als bewijs kan dienen de bespreking 0|p de laatst gehouden Jaarvergadering van de Provinciale Commissie. Een bepaald voorstel omtrent maten voor drie lingen en groot en was er niet. En dat is, een lee- lijk dingd. Als men iets bereiken wil, moet èn doel èn methode, zoo niet vast, dam toch helder voor oogen staan. Te Bovenkarspel hecl't men gesproken over 'een wenschelijk geachte verandering van maten, zon der bepaalde maten Voor te stellen. Er zijn in de laatste vroege-piepcrscampagne lal van stemmen opgegaan om de sorteering te wijzigen. Men vond het een misselijk gezicht, een aardappeltje van 34 m.M. doorsnee en een partij aan te treffen, waar ook exemplaren boven 65 m.M. voorkomen. Dat is niet in orde, zeiden .Je kooplui; vele tuinders zijn het daarmee eens- Hoe nu verandering te. brengen. Koophandel en Exporteursbond zijn het er stellig over eens. dat een wijziging gewenscht is. 't Gaal maar om 't hoe. Een sorteering meer is aanbevolen, en daar over hebben de Streeker bouwers een beslissing genomen. Om de groote aardappelen in twee teil te splitsen, in middelbaar en grof, daarvan wilden do ,Streekers .niets weten'. Hoogstens zijn zé bereid, de drielingenmaat van 33 m.M. op te. voeren tot 36 m.M., zelfs gaan er stemmen op, te gaan tot 38 m.M. Dit laatste is stellig een verbetering, gaan de kleinste aardappelen uit een partij, dan. knapt die aprlij niet weinig op en wordt liet contrast lussehen klein en groot in een en dezelfde zak geringer. Met dat al lijkt me do derde sorteering van pie pers om hals gébracht immers is de beslissing gevallen in het vroege-aardappelcentrum O route- broekBoven karspel. Men kan er nog wat over nabootsen, nu net daar niet ging, zal het ook hier wei niet gaan. Ik geloof, dat men zich wat al te veel heeft laten afschrikken door de tegenstanders, lie ip het'vele extra werk, vaak niel betaald, hebben gewezen Hoevele bouwers zïjjiï gewend de zgn. ..bonken" apart te veilen? Zij hebben zieli allaiig q.an 'die meer-werkvragende methode gewend. In 't verleden is geweldig gesputterd tegen de wor telen- en uiensorteering. Hoe kort geleden nog maag waren Rroekcr bouwers gepikeerd van wege de letters U.C.B. op t veilingsbordje. Dat was de dwaasheid gekroond, t leek' eenvoudig nergens op. Edoch, 't komt alles op z n pootjes terecht-, help maag eens kijken. Je hoort over de benaming U.C.B. op 't bordje geen kik meer. i (iaat goed, zeer goed zelfs en is andere veilin gen aan te bevelen. Worden de uien ondanks de heibclvaak in 't verleden, niet, keurig gesorteerd? Wat dat betreft, hadden de leden van de Tuin bouw heel goed in principe kunnen besluiten, er nog maar een sorteering bij te doen. 'k Heb nog eens nagedacht overshot voorstel van de tuinbouwvereeniging te Zuidseharwoude. ingediend bij de. Algemeone Vergadering van de L.G.GC., om zoo mogelijk te konten tot pcnsionce- rigg van tuinbouwers. Als dit stukje onder de oogen dor lezers, komt, is het voorstel Zuidsehar- woude zonder meer al weer gekelderd'. Het prae- advies van lu* bestuur is afwijzend en dal is een leelijk ding. Waarschijnlijk redeneert 't college: moeten wij ook deze zaak ons op den hals nemen Ligt clat, nu op ons terrein? 'kKan me zeer wel voorstellen, dat: zoo gedacht is-, Niet graag zou ik beweren, dat de L.Gx zoo'n beweging voor haar leden op touw moet zetten, TLijkt me veeleer toe, dat het lichaam daarvoor te klein is. Echter is het een andere vraag, of de L.G.Ce aan deze niet van belang ontbloote zaak geen medewerking kan verleenen Zoo n zedelijk en zakelijk ruggesteuntje. Ver- get.e men niet, dat*" het de leden van (ie Toe komst' bepaald eert, dat zij zelf voor den ouden dag willen zorgen. Ze vragen fondsvorming, en men kan op z'n tien vingers uittellen, dat zoo'n fonds' door de tuinbouwers zelf moet worden ge vormd. Het vraagstuk verdient stellig algemeene overweging, vooral in dezen tijd, nu al meer men- sehen roepen om staatspensioen. Blijkbaar stellen, zich velen nog den Staat voer als een wezen ergens in Arabië, in '1 gelukkig bezit van schat - ka nieren met onuitputtelijken voorraden. Ei: vergeet, naar het kernachtig gezegde van I Handelsblad* 'dat men in easu voor den Strict k kan schrijven een andere'belasting betaler. Dat om voorziening gevraagd wordt oje deze manier door zelfhulp, is bewijs, dat er nog pit zit in onze NóordhollandsChe tuinbouwers. WinfeHezingen te Broek op Langendijk. Jsïys en f!e moderne mensch Wintel-lezing. Jezus en de moderne mensch. Vervol g. Bij de. geboorte zoo zegt de legende treft het den verbaasden Jozef, dal alles in de natuur stil is. De vogelen zitten zwijgend in de boomen, het konijn zit stil voor zijn hol, de wandelaar staat stil op den weg, geen windje wordt gevoeld, S geen wolkje beweegt zich. De wereld is stil om 'twonder. E,enerzijds een hulpeloos kind. en an- derzijds toch God. Denk u 'een oogenblik in, wat het zeggen wil, •dat Jezus tot Zijn 30ste levensjaar timmerman is geweest te Nazareth. Dat Hij deuren en ven stors hoeft gemaakt, des avonds na volbrachte 'dagtaak, vermoeid gezeten heeft op de bank voor .Jozefs huis, daar stellig de klaagtonen verno men heeft van zijn buren en bekenden, gewacht, heeft op loon. Hij heeft behoefte gehad als wij van spijs en drank. Hem was bange. Üw ver sta ml staat stil, in alles is Hij ons gelijk en toch* is Hij de Eeuwige God. Daar te Nazareth heeft, Hij in gehoorzaamheid voor zijn ouders gewerkt. Dior heeft Hij den Zaaier tegen de berghellingen zijn zaad zien uitstrooien, in de ossen, die rlen ploeg trekken, 'in de grazende kudde, in de jube- t lende vogelen, in 't spelende kind Gods gedaeh- ton gezien. Hij kent toorn en vreugde, het eerste doet Hem het „Wee u, gij adderen gebroedsels den Farizeeën toezeggen, en op velerlei manier i geeft Hij aan zijn vreugde uiting. Zijn zondelooze natuur kent de angst voor den dood en de behoefte aan het' gebed. Hij is de Zondelooze. Hoe zal dat zijn? heeft vóór Zijn geboorte Maria den Engel gevraagd en de hemel bode heeft geantwoord: De Heilige Geest zal ,u overschaduwen, daarom 't heilige, dat uit u ge boren zal worden, zal Gods Zoon genaamd wor den. Hij mag zeggen: Wie overtuigt zij van zonde? Voor Hem gel'dt niet het woord uit .Job: Wie zal een reine voortbrengen uit een onreine. De Zondelooze, de Reine is door Nietsche ge haat en wordt in Rusland eveneens doodelijk ge it de derde plaats een enkel wootd over de «haaf Hij brengt immers een slavenmoraal' rstelb'ag van -Dir. Lohiier, die in Jezus een voorstelling van iJr. boliner, die m .Jezus een A, rolstoi en Kautsky roemen Zijn voortreffelijk- zHokmnke hhmiï ie zien, 't genie, dat verheven -JÜHd- en toe-hHij is meer dan goed en voor- begon en in waanzin is geëindigd. Den Duitseh professor heeft zelfs beweerd, dat Jezus zeer waarschijnlijk aan vallende ziekte leed, en ziels krank was De twaalfjarige Jezus in den tempel ertooni 't type van het vroeg-rijpe kind. Hij doet de leeraars verwonderd staan om zijn ant- woorden Bij Zijn doop ziet Hij visioenen, hallu- einahVs. Zijn genezingen zijn niet werkelijk, lui is waarschijnlijk een wonderdokter geweest. Heb ook oog voor de zenuwachtige, drukke sfeer, waarin Hij verkeert. Een natuurals Petrus, druk en bewegelijk werkt schadelijk op Hem in. Ook is irllij - uw Heiland, stel hot u eens voor, hoe kan "ii durft men. het zeggen -— hoogmoedig, zelfs onverschillig. In een aanval van waanzin drijft Hij met een geesel. van touw- (le kooplieden ui» den tempel. Hij weigert vpedsel zieh te nemen. I)e rabbi, die niets bezit, spreekt van oen Hem tocbehoorend koninkrijk; 'tis een bewijs van hoogmoedswaanzin als Hij durft zeggen van zich zelf: meer dan Salomo is hier. Tragisch is het eind; op een ezelin gezet-en rijdt Hij, de koning, Jeruzalem binnen en sterft als een slaaf aan het kruis fn de vierde plaats nog een enkel woord over het beeld van Jezus, zooals vele wijsgeeren heb ben geteekend. Met den histórischen Jezus, den persoon houdt men zich veelal niet op. De wijsbegeerte van pathéistiscben inslag, noemt God de groote ge dachte, die in alles zich realiseert. Zoo ook is God in het lijden; Ereclrik van Eden zong er van. Het lijden is naar deze voorstelling, in Chris tus gesymboliseerd. De heilsfeiten, gaan zoo-ver loren, 'da idee van den God-mensch blijft. Wie Hem ziet, zooais we teekenden. Hem zich voorstelt naar eigen gedachten maaksel, verliest Hem. Wie Jezus vervormen wil naar eigen idee, zal in Hem nooit een Zaligmaker vinden- \lleeii zooais de Heilige Schrift Hem doet zien, zoo wil Hij gezien worden. Wie tot Hem wil gaan. komc niet als Ti rijke, want dan-Volgt ledige wegzending, doch men kome als een hongerige, een dorstige, met een door zoijde en schuld ver slagen hart. Dezulken worden niet afgewezen, doch door Hem aangenomen. Het angstig geblaat van het arme schaap is type van: goede houding, waarvan Fs. 119 het 88ste vers gewaagd, dat ter verpoozing wordt gezongen. De dwaasheid der menschen heeft meer dan 180 beelden van Jezus gevormd. Elk vindt iets in Hem, men schudt eigen wijsheid in dat geheim zinnige gedachtenbeeki en meent dan. Hem te kunnen beoordeelen. Bij al de armzaligheid dezer vlo voorstellingen, zeggen we toch: hoe rijk is de Christusfiguur De ideeën over Jezus geuit, zijn in wezen eigenlijk fantasiën. Wat zegt reu K.outsky objectief tegenover Jezus te staan, doch hij maakt Hem tot een proletariër zonder meer. Nu k.an ook de C hristen nimmer de grootheid van Jezus volkomen kennen, van den Imm'anuël, God' met ons. D-e verborgenheid der godzaligheid is grooti, God is. geopenbaard in het vleesch. Dat is mys terie, wonder. God en mensch, dc verbinding van alomtegenwoordigheid en beperktheid, van eeuwigheid en tijd, van almacht en zwakheid. Bij Jezus' kribbe, 'n schamele voederbak past, daar 1 nu bij het Hallel der Engelen treffelijk, wie in Hem niet méér ziet, kent -Jezus niet, ja beleedigt Hem. Hij is niet alleen een voortreffelijk mensch, een zondeloos mensch. Hij is ook God', zooals het zoo uitnemend gezegd wordt in de geloofsbelijdenis van Athanasius. Indien Hij geen God is, zijn wij dc ellendigslen van alle menschen. Maar Hij is: God uit God, licht uit licht. Zoo ziet de wereld Jezus niet, zoo wil men Hem niet zien, dewijl men eigen zonde niet wil erkennen. Dan maar een voorbeeld, een idee. een proletariër, .een begaafd medium. Men bedriegt zich zelf, gelijk vele mediums anderen bedriegen. Een bekende clair-voyante toovérde het bewonde rend publiek rozen voor, tot het uitkwam, dat zij \iit een geheime zak de rozen te Voorschijn haalde. T/ezus is geen medium, maar de Mediator, dat. is de Middelaar, die niet te begrijpen is, de heme len kunnen Hem niet bevatten en eerst als er een herschepping van den mensch hóef/ plaats gehad, krijgt hij eenig'besef van Zijn onuitspreke lijke, ïiiet te waardeeren waarde. Van Napoleon wordt verhaald, dat hij opzien- ;b- naar den starrenhemel, een ster als de zijne aanwees Doch Napoleon's ster is ondergegaan- wie buiten Jezus eenig steunpunt zooht, komt bedrogen uit. Wie Jezus volgt, vindt in Maria van Bethanië een type van eigen levensbeeld. Ook: 'hij kent dat stil zich terugtrekken in'de eigen zieletempel, om gemeenschap te oefenen met Jezus- Ook kent hij het snikken van'de eigen ziel, die Hem zoekt met innig verlangen Dat op recht verlangen wordt altijd bevredigd, Jezus laat zich vinden en is Hij gevonden, dan wordt reeds iets genoten van een stralende hemelheer- lijkheid. Dan rijst uit de verheugde ziel h$t lied tor eere van Jezus. •"Voor 'de praktijk van ons leven beeft dit alles zoo groote beteekenis We moeten niet alleen zui- ver zijn in do leer, doch ook in oris leven' Hem volgen. liet oude evangelie blijft altijd nieuw en 't woord van August,inus heeft nog niets van. zijn bcteekeni.: verloren. De ziel heeft alleen rust,, als ze die gezonden heeft in God. Christus is meer dan eenig mensch of zelfs een engel u zeggen kan. De taal der engelen is nog te gebrekkig om Zijn waarde uit te spreken, want een engel weet niet van verlossing af. Veler christenen leven is te slordig. Zij toonen ■anderen de heerlijkheid van huil Heiland niet. Zij doen niet, zijn geen daders des Woords. Niets stoot meer af dan een slordige wandel. Ons leven vertoone het beeld van (len glasruit, hoe minder de ruil gezien wordt; des te beter. Ook in ons móet het meer en meer worden naar het bekende woord van Johannes den Doo- per Hij moet wassen, en ik minder worden. En teil slotte, moeten we leeren; af te zien iets tot eigen zaligheid bij te brengen. Alles moe ten we leeren ontvangen. In Kopenhagen staat in het voorportaal het beroemde Christusbeeld van Thornwaldscii. Een reiziger betreedt de kerk en bekijkt rechts en links het beeld. Geen indruk maakt het op hem. totdat hij do knie buigt en staart in de edele trekken: 'tis of de lippen spreken: Komt allen tot Mij, die vermoeid en beladen zijt, en Ik zal u ruste geven. Of de opgeheven handen zieh zege nend over hem uitbreiden en 't is als hoort, hijr Mijn vrede geef ik u, niet gelijk' de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ont roerd. De ontroerde reiziger komt zoo onder den., indruk, dat hij de woorden van Thomas uit: Mijn Heere en mijn God. Niet van boven, maar van onder op, 'dat is de weg, die tot Jezus leidt. Heere, maak mij arm van geest, opdat Uwe genade en vergiffenis mijn deel vtorden. Wie Hem zoo kent, is reeds hier geluk kig, straks zalig en zal eens behooren tot de schare bekleed met witte kleederen. Daar is Hij, Jezus in 't rood, zij, de verlosten in 't wit- Hier moge do mensch de grofste arbeid hebben verricht, weinig zijn, geteld, daar zal de hand toch grijpen naar de gouden en. den hemel mee doen vervullen van lof en dank aan'Jezuf,. net licht des hemels, uit volkomen vreugde over de verlossing. Jezus, Jezus, Uw Naam zij eer, Want Gij zijt der menschen en engelpn Heer. Gezongen werd van den Avondzang het eerste, en vierde vers, waarna Ds. Buff inga in dankzeg ging voorging. Revue van de Week 4 Maart- De laatste. Februariweek, waarin verdween het allerletste sprankje hoop bij sommigen, dat sprak kolmaand 1330 toch nog tikje ijsvermaak zou brengen, schoon de ochtenden en avonden soms deden gevoelen, dat men „om en bij het vries punt leefde, heeft, zooals was aangekondigd, oen reeks van openbare vergaderingen der beide takken van onze vertegenwoordiging gebracht. Welke reeks zal worden voortgezet totdat, wat den Senaat betreft, April in zicht, komt, terwijl ons Lagerhn bs -gjS tel lig zal voortwerken tol de Stille Week. De Tweede Kamer behandelt de Indische Be grooting in eei; tempo", zóó langzaam, en zoo zeer telkens toevend bij de „details" van het Budget, als niemand zich zal kunnen herinneren, dat ooit het geval was. De nieuwe bestuursrege- ling en wat (laarmede verband houdt, heeft, aller minst gebracht de beknoptheid van discussie, wel ke men daarvan verwachtte. Op Dinsdag 25 Febr. hervatte de Tweede Kamer den tocht, door de Indische Begroot,ing. Fn toen zij Vrijdagmiddag 28 dezer tot den 4en Maart uiteenging, was Tie afdeel ing Binnenlandsch Bestuur afgedaan. Do eerste week van Lentemaand moet- er dus 'voor een vermoedelijk belanrijk stuk „aan gelooven". Door het besluit van de Tweede Kamer om het ontwerp-D'rankwet, nadat minister Verschuur zul ke ingrijpende wijzigingen heeft, gebracht jn het ontwerp van zijn voorganger, naar de commissie van Voorbereiding tot nader onderzoèk terug te zenden, heeft de Kamer respectabele speelruimte van tijd gekregen voor de periode tot Pasehen. Het besef van dezen tijdrijkdom weerspiegelt zich in de wijze, waarop de Indische Begrooting wordt behandeld De afdeeling Regeering en Hooge Col leges werden den 25en dezer goedgekeurd. Met de stemmen der soc.-dem. en communisten tegen De fractie-Albarda manifesteerde hiermee haar tekort aan vertrouwen in het beleid van minister Dc Graaff. oor d;- beschouwingen, gevoerd over'de af deeling justitie der Indische Begrooting verwijs ik naar de verslagen in de bladen. Ook j,hans vormde de kwestie van het al of niet handha ven in de Oost - Aan de Poenale-sanotie- wel den hoofdschotel van het menu. Mr stip aan. dat- de minister van Koloniën toegaf, hoe de Re geer ine: het zeker niet zal betreuren, indien de Poenale Sanctie kan worden uitgeschakeld. Het streven is in de richting van afschaffing. Niet overal in Insulinde kan dit in verband vooral inet wat voor streken/waar zich weinig koelies aanmelden, nog worden doorgevoerd. Vast staat, dat de 1 oenale Sanctie langzamerhand zal ver dwijnen. In de vergadering van Donderdag 27 Februari kwam o.a. de Indische Begrooting is elf afdeelingen groot ter sprake de oude kwestie van de voor 1930 gepéhsioiineerden. Mi nister De Graaff deed gevoelen, dat deze per sonen moreel recht hebben om te worden, ge holpen. Ff is reeds een en ander gedaan boven de algemeene werhooging van 40 pet. Eixc. de Graaff verklaarde zich bereid, het geheele vraag stuk nog eens te overwegen, in de eerste plaats voor de minderen. Verlaging der leeftijdsgroens van zestig jaar schijnt Z.Fxe. van Koloniën het meest aan te trekken. Hij zal den G.G. in over weging geven, zoo mogelijk een gelijke regeling in te voeren als hier te lande geldt. Door deze belofte werd een motie, .door den heer K. ter Laan in deze aanhangig, gemaakt, onnoodig- Zij wed met 4026 verworpen. In de zitting van uit. Februari is veel be spiegeld over Indische Onderwijs-aangelegenhe- den. Waarbij ds. Lingbeek, de man van de Staatk. Geref. Partij, gelegenheid vond te betoogen, dat blijkens de wijze, waarop in de Oost het veelbe sproken art. 177 R.R. wordt toegepast, men bezig

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 1