NIEUWE
Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier
aude
No. 28 TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52. DONDERDAG 6 MAART 1930
39e Jaargang
StemmingsiteeiaSGroenienl^mS
im uien
soort f 4.7C
ol le soort
roode kool
ti deensche
Boerenkool
00 kg. Ge-
f2.10 per
f3.60 per
Selderie
—1.60 per
Uien 1.40
ter 100 ki-
soort 2.50
cent. Drie
8.10. 35200
gram.
5.80—7.40.
er 100 st.
19 melk-
acht f7—
tpen vette
men f40.
it.
i f 60—120
Ivfren 8
r Ned. pd.
kens ma-
kilogram
10—62 ki-
—5.70.
oer 17000
L00 stuks.
igezonden
iten aard
Telefoon
iam gaat
'an over
groot en
prijs als
oters ge-
;aat. iets
lder land
rond en
tegen 75
.k dat de
iodat ook
ijzen ge-
.90—2.10.
ve poters
.telanders
Ypolder
-2. Drent
f 1—1.50
Middag-
4—
- 5.30—
iiaamsch.
►er et te:
platen.
Middag-
rouwen.
10—6.45
'uwhalf-
platen.
10.30'-
Middag-
- 3—4
5-5.30
platen.
invaart.
9.35
i,tje.
5—
6—7.15
ierzang-
0-11
11.Sp
ioneert
-5 kin-
radio
10 pro-
.45 ra
il.30—
ert.
ndwer-
>—3.45
10 Or-
7.40—
1—12
luziek.
onoert'.
0 Cur-
eekuit-
Ifuur.
ur.
■er an to
platen,
sneert,
DEZE COURANT VERSCHIJNT
DINSBAG DONDERDAG
en ZATERDAG.
Uitgave: Firma J. H. KEIZER. Redacteur I. H. KEIZER. Bureel Noardscharwoude
ADVERTENTIEN
Van 15 regels 75 cent;
elke regel meer tö cent.
GROOTE LETTERS
'•'AAR PLAATSRUIMTE.
Voor ditmaal begin ik eens niet met kool:
'i weer is er vandaag eigenlijk te mooi voor ge
weest. Misschien wijd ik straks nog een enkel re
geltje aan liet Langendijker marktartikel van
grootc beteekenis. Eerst over heel iets anders'
over écn nieuwtje uit de Streek, dat elke tuin
bouwer aan. den Lahgendijk interesseeren zal.
Te Bovenkarspel hoeft de groote tuinbouwyer-
eeniging' ,JD© Tuinbouw'' haar jaarvergadering
gehouden en o.m. is daar „eingehend* de kwestie
van de beste vroege aardappelen-soi io ring be
sproken. Uit hel mij toegezonden verslag in een
Streeker orgaan is me gebleken, dat de Streeker
tuinbouwers heusch* geen marionetten' zijn die
dansen naar de pijpen 'der bestuurders. Ze zijn
er inderdaad zeil', weten van zich' ai' te spreken
en staan zelfs - als 't moei. ook wel als 't m.i.
niet moet tegenover de leidende figuren.
Dat. kan een verdienste zijn, die zelfstandig
heid, maar eveneens bewijs van oppervlakkigheid.
't.Is heiwch geen uitgemaakte zaal:, geen erkend
feit, dal de breede massa 't beter weet, dan: en
kelen. Een Napoleon."wist er alleen meer van. -
wat oorlogvoeren aangaat dan regimenten sol
daten samen. Van de beste aardappel-sorteering1
heeft blijkbaar iedereen verstand, wat tot gevolg
heeft, de meest, tegenstrijdige meeningen. De koop
lui zijn het over dit probleem"I verre van eens,
getuige de houding ter dézer zake ingenomen
door Koophandel eener en de Noord-Holland-
seiie E-xportcursbond anderzijds. En van de hou
wers kan gezegd worden, dat ze hel ook niet
eens zijn; als bewijs kan dienen de bespreking
0|p de laatst gehouden Jaarvergadering van de
Provinciale Commissie.
Een bepaald voorstel omtrent maten voor drie
lingen en groot en was er niet. En dat is, een lee-
lijk dingd. Als men iets bereiken wil, moet èn
doel èn methode, zoo niet vast, dam toch helder
voor oogen staan.
Te Bovenkarspel hecl't men gesproken over 'een
wenschelijk geachte verandering van maten, zon
der bepaalde maten Voor te stellen.
Er zijn in de laatste vroege-piepcrscampagne
lal van stemmen opgegaan om de sorteering te
wijzigen. Men vond het een misselijk gezicht, een
aardappeltje van 34 m.M. doorsnee en een partij
aan te treffen, waar ook exemplaren boven 65
m.M. voorkomen. Dat is niet in orde, zeiden .Je
kooplui; vele tuinders zijn het daarmee eens-
Hoe nu verandering te. brengen. Koophandel en
Exporteursbond zijn het er stellig over eens. dat
een wijziging gewenscht is. 't Gaal maar om 't
hoe. Een sorteering meer is aanbevolen, en daar
over hebben de Streeker bouwers een beslissing
genomen. Om de groote aardappelen in twee
teil te splitsen, in middelbaar en grof, daarvan
wilden do ,Streekers .niets weten'. Hoogstens zijn
zé bereid, de drielingenmaat van 33 m.M. op te.
voeren tot 36 m.M., zelfs gaan er stemmen op,
te gaan tot 38 m.M.
Dit laatste is stellig een verbetering, gaan de
kleinste aardappelen uit een partij, dan. knapt
die aprlij niet weinig op en wordt liet contrast
lussehen klein en groot in een en dezelfde zak
geringer.
Met dat al lijkt me do derde sorteering van pie
pers om hals gébracht immers is de beslissing
gevallen in het vroege-aardappelcentrum O route-
broekBoven karspel. Men kan er nog wat over
nabootsen, nu net daar niet ging, zal het ook
hier wei niet gaan.
Ik geloof, dat men zich wat al te veel heeft
laten afschrikken door de tegenstanders, lie ip
het'vele extra werk, vaak niel betaald, hebben
gewezen Hoevele bouwers zïjjiï gewend de zgn.
..bonken" apart te veilen? Zij hebben zieli allaiig
q.an 'die meer-werkvragende methode gewend. In
't verleden is geweldig gesputterd tegen de wor
telen- en uiensorteering. Hoe kort geleden nog
maag waren Rroekcr bouwers gepikeerd van
wege de letters U.C.B. op t veilingsbordje. Dat
was de dwaasheid gekroond, t leek' eenvoudig
nergens op. Edoch, 't komt alles op z n pootjes
terecht-, help maag eens kijken. Je hoort over de
benaming U.C.B. op 't bordje geen kik meer.
i (iaat goed, zeer goed zelfs en is andere veilin
gen aan te bevelen. Worden de uien ondanks de
heibclvaak in 't verleden, niet, keurig gesorteerd?
Wat dat betreft, hadden de leden van de Tuin
bouw heel goed in principe kunnen besluiten, er
nog maar een sorteering bij te doen.
'k Heb nog eens nagedacht overshot voorstel
van de tuinbouwvereeniging te Zuidseharwoude.
ingediend bij de. Algemeone Vergadering van de
L.G.GC., om zoo mogelijk te konten tot pcnsionce-
rigg van tuinbouwers. Als dit stukje onder de
oogen dor lezers, komt, is het voorstel Zuidsehar-
woude zonder meer al weer gekelderd'. Het prae-
advies van lu* bestuur is afwijzend en dal is een
leelijk ding. Waarschijnlijk redeneert 't college:
moeten wij ook deze zaak ons op den hals nemen
Ligt clat, nu op ons terrein? 'kKan me zeer wel
voorstellen, dat: zoo gedacht is-,
Niet graag zou ik beweren, dat de L.Gx
zoo'n beweging voor haar leden op touw moet
zetten, TLijkt me veeleer toe, dat het lichaam
daarvoor te klein is. Echter is het een andere
vraag, of de L.G.Ce aan deze niet van belang
ontbloote zaak geen medewerking kan verleenen
Zoo n zedelijk en zakelijk ruggesteuntje. Ver-
get.e men niet, dat*" het de leden van (ie Toe
komst' bepaald eert, dat zij zelf voor den ouden
dag willen zorgen. Ze vragen fondsvorming, en
men kan op z'n tien vingers uittellen, dat zoo'n
fonds' door de tuinbouwers zelf moet worden ge
vormd. Het vraagstuk verdient stellig algemeene
overweging, vooral in dezen tijd, nu al meer men-
sehen roepen om staatspensioen. Blijkbaar stellen,
zich velen nog den Staat voer als een wezen
ergens in Arabië, in '1 gelukkig bezit van schat -
ka nieren met onuitputtelijken voorraden.
Ei: vergeet, naar het kernachtig gezegde van
I Handelsblad* 'dat men in easu voor den
Strict k kan schrijven een andere'belasting
betaler.
Dat om voorziening gevraagd wordt oje deze
manier door zelfhulp, is bewijs, dat er nog
pit zit in onze NóordhollandsChe tuinbouwers.
WinfeHezingen
te Broek op Langendijk.
Jsïys en f!e moderne mensch
Wintel-lezing. Jezus en de moderne mensch.
Vervol g.
Bij de. geboorte zoo zegt de legende treft
het den verbaasden Jozef, dal alles in de natuur
stil is. De vogelen zitten zwijgend in de boomen,
het konijn zit stil voor zijn hol, de wandelaar
staat stil op den weg, geen windje wordt gevoeld,
S geen wolkje beweegt zich. De wereld is stil om
'twonder. E,enerzijds een hulpeloos kind. en an-
derzijds toch God.
Denk u 'een oogenblik in, wat het zeggen wil,
•dat Jezus tot Zijn 30ste levensjaar timmerman
is geweest te Nazareth. Dat Hij deuren en ven
stors hoeft gemaakt, des avonds na volbrachte
'dagtaak, vermoeid gezeten heeft op de bank voor
.Jozefs huis, daar stellig de klaagtonen verno
men heeft van zijn buren en bekenden, gewacht,
heeft op loon. Hij heeft behoefte gehad als wij
van spijs en drank. Hem was bange. Üw ver
sta ml staat stil, in alles is Hij ons gelijk en toch*
is Hij de Eeuwige God. Daar te Nazareth heeft,
Hij in gehoorzaamheid voor zijn ouders gewerkt.
Dior heeft Hij den Zaaier tegen de berghellingen
zijn zaad zien uitstrooien, in de ossen, die rlen
ploeg trekken, 'in de grazende kudde, in de jube-
t lende vogelen, in 't spelende kind Gods gedaeh-
ton gezien. Hij kent toorn en vreugde, het eerste
doet Hem het „Wee u, gij adderen gebroedsels
den Farizeeën toezeggen, en op velerlei manier
i geeft Hij aan zijn vreugde uiting.
Zijn zondelooze natuur kent de angst voor
den dood en de behoefte aan het' gebed. Hij is de
Zondelooze. Hoe zal dat zijn? heeft vóór Zijn
geboorte Maria den Engel gevraagd en de hemel
bode heeft geantwoord: De Heilige Geest zal ,u
overschaduwen, daarom 't heilige, dat uit u ge
boren zal worden, zal Gods Zoon genaamd wor
den.
Hij mag zeggen: Wie overtuigt zij van zonde?
Voor Hem gel'dt niet het woord uit .Job: Wie zal
een reine voortbrengen uit een onreine.
De Zondelooze, de Reine is door Nietsche ge
haat en wordt in Rusland eveneens doodelijk ge
it de derde plaats een enkel wootd over de «haaf Hij brengt immers een slavenmoraal'
rstelb'ag van -Dir. Lohiier, die in Jezus een
voorstelling van iJr. boliner, die m .Jezus een A, rolstoi en Kautsky roemen Zijn voortreffelijk-
zHokmnke hhmiï ie zien, 't genie, dat verheven -JÜHd- en toe-hHij is meer dan goed en voor-
begon en in waanzin is geëindigd. Den Duitseh
professor heeft zelfs beweerd, dat Jezus zeer
waarschijnlijk aan vallende ziekte leed, en ziels
krank was De twaalfjarige Jezus in den tempel
ertooni 't type van het vroeg-rijpe kind. Hij
doet de leeraars verwonderd staan om zijn ant-
woorden Bij Zijn doop ziet Hij visioenen, hallu-
einahVs. Zijn genezingen zijn niet werkelijk, lui is
waarschijnlijk een wonderdokter geweest. Heb ook
oog voor de zenuwachtige, drukke sfeer, waarin
Hij verkeert. Een natuurals Petrus, druk en
bewegelijk werkt schadelijk op Hem in. Ook is
irllij - uw Heiland, stel hot u eens voor, hoe
kan "ii durft men. het zeggen -— hoogmoedig,
zelfs onverschillig. In een aanval van waanzin
drijft Hij met een geesel. van touw- (le kooplieden
ui» den tempel. Hij weigert vpedsel zieh te
nemen. I)e rabbi, die niets bezit, spreekt van oen
Hem tocbehoorend koninkrijk; 'tis een bewijs van
hoogmoedswaanzin als Hij durft zeggen van zich
zelf: meer dan Salomo is hier. Tragisch is het
eind; op een ezelin gezet-en rijdt Hij, de koning,
Jeruzalem binnen en sterft als een slaaf aan het
kruis
fn de vierde plaats nog een enkel woord over
het beeld van Jezus, zooals vele wijsgeeren heb
ben geteekend.
Met den histórischen Jezus, den persoon houdt
men zich veelal niet op. De wijsbegeerte van
pathéistiscben inslag, noemt God de groote ge
dachte, die in alles zich realiseert. Zoo ook is
God in het lijden; Ereclrik van Eden zong er
van. Het lijden is naar deze voorstelling, in Chris
tus gesymboliseerd. De heilsfeiten, gaan zoo-ver
loren, 'da idee van den God-mensch blijft.
Wie Hem ziet, zooais we teekenden. Hem zich
voorstelt naar eigen gedachten maaksel, verliest
Hem. Wie Jezus vervormen wil naar eigen idee,
zal in Hem nooit een Zaligmaker vinden- \lleeii
zooais de Heilige Schrift Hem doet zien, zoo
wil Hij gezien worden. Wie tot Hem wil gaan.
komc niet als Ti rijke, want dan-Volgt ledige
wegzending, doch men kome als een hongerige,
een dorstige, met een door zoijde en schuld ver
slagen hart. Dezulken worden niet afgewezen,
doch door Hem aangenomen. Het angstig geblaat
van het arme schaap is type van: goede houding,
waarvan Fs. 119 het 88ste vers gewaagd, dat ter
verpoozing wordt gezongen.
De dwaasheid der menschen heeft meer dan 180
beelden van Jezus gevormd. Elk vindt iets in
Hem, men schudt eigen wijsheid in dat geheim
zinnige gedachtenbeeki en meent dan. Hem te
kunnen beoordeelen. Bij al de armzaligheid dezer
vlo voorstellingen, zeggen we toch: hoe rijk is
de Christusfiguur De ideeën over Jezus geuit,
zijn in wezen eigenlijk fantasiën. Wat zegt reu
K.outsky objectief tegenover Jezus te staan, doch
hij maakt Hem tot een proletariër zonder meer.
Nu k.an ook de C hristen nimmer de grootheid van
Jezus volkomen kennen, van den Imm'anuël, God'
met ons.
D-e verborgenheid der godzaligheid is grooti,
God is. geopenbaard in het vleesch. Dat is mys
terie, wonder. God en mensch, dc verbinding
van alomtegenwoordigheid en beperktheid, van
eeuwigheid en tijd, van almacht en zwakheid.
Bij Jezus' kribbe, 'n schamele voederbak past,
daar 1 nu bij het Hallel der Engelen
treffelijk, wie in Hem niet méér ziet, kent -Jezus
niet, ja beleedigt Hem. Hij is niet alleen een
voortreffelijk mensch, een zondeloos mensch. Hij
is ook God', zooals het zoo uitnemend gezegd
wordt in de geloofsbelijdenis van Athanasius.
Indien Hij geen God is, zijn wij dc ellendigslen
van alle menschen. Maar Hij is: God uit God,
licht uit licht.
Zoo ziet de wereld Jezus niet, zoo wil men
Hem niet zien, dewijl men eigen zonde niet wil
erkennen. Dan maar een voorbeeld, een idee. een
proletariër, .een begaafd medium. Men bedriegt
zich zelf, gelijk vele mediums anderen bedriegen.
Een bekende clair-voyante toovérde het bewonde
rend publiek rozen voor, tot het uitkwam, dat zij
\iit een geheime zak de rozen te Voorschijn
haalde.
T/ezus is geen medium, maar de Mediator, dat.
is de Middelaar, die niet te begrijpen is, de heme
len kunnen Hem niet bevatten en eerst als er
een herschepping van den mensch hóef/ plaats
gehad, krijgt hij eenig'besef van Zijn onuitspreke
lijke, ïiiet te waardeeren waarde.
Van Napoleon wordt verhaald, dat hij opzien-
;b- naar den starrenhemel, een ster als de zijne
aanwees Doch Napoleon's ster is ondergegaan-
wie buiten Jezus eenig steunpunt zooht, komt
bedrogen uit. Wie Jezus volgt, vindt in Maria
van Bethanië een type van eigen levensbeeld.
Ook: 'hij kent dat stil zich terugtrekken in'de
eigen zieletempel, om gemeenschap te oefenen met
Jezus- Ook kent hij het snikken van'de eigen
ziel, die Hem zoekt met innig verlangen Dat op
recht verlangen wordt altijd bevredigd, Jezus
laat zich vinden en is Hij gevonden, dan wordt
reeds iets genoten van een stralende hemelheer-
lijkheid. Dan rijst uit de verheugde ziel h$t lied
tor eere van Jezus.
•"Voor 'de praktijk van ons leven beeft dit alles
zoo groote beteekenis We moeten niet alleen zui-
ver zijn in do leer, doch ook in oris leven' Hem
volgen. liet oude evangelie blijft altijd nieuw en
't woord van August,inus heeft nog niets van. zijn
bcteekeni.: verloren. De ziel heeft alleen rust,,
als ze die gezonden heeft in God.
Christus is meer dan eenig mensch of zelfs
een engel u zeggen kan. De taal der engelen is
nog te gebrekkig om Zijn waarde uit te spreken,
want een engel weet niet van verlossing af.
Veler christenen leven is te slordig. Zij toonen
■anderen de heerlijkheid van huil Heiland niet.
Zij doen niet, zijn geen daders des Woords.
Niets stoot meer af dan een slordige wandel.
Ons leven vertoone het beeld van (len glasruit,
hoe minder de ruil gezien wordt; des te beter.
Ook in ons móet het meer en meer worden
naar het bekende woord van Johannes den Doo-
per Hij moet wassen, en ik minder worden.
En teil slotte, moeten we leeren; af te zien
iets tot eigen zaligheid bij te brengen. Alles moe
ten we leeren ontvangen.
In Kopenhagen staat in het voorportaal het
beroemde Christusbeeld van Thornwaldscii. Een
reiziger betreedt de kerk en bekijkt rechts en
links het beeld. Geen indruk maakt het op hem.
totdat hij do knie buigt en staart in de edele
trekken: 'tis of de lippen spreken: Komt allen
tot Mij, die vermoeid en beladen zijt, en Ik zal
u ruste geven. Of de opgeheven handen zieh zege
nend over hem uitbreiden en 't is als hoort, hijr
Mijn vrede geef ik u, niet gelijk' de wereld hem
geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ont
roerd. De ontroerde reiziger komt zoo onder den.,
indruk, dat hij de woorden van Thomas uit:
Mijn Heere en mijn God.
Niet van boven, maar van onder op, 'dat is de
weg, die tot Jezus leidt. Heere, maak mij arm van
geest, opdat Uwe genade en vergiffenis mijn deel
vtorden. Wie Hem zoo kent, is reeds hier geluk
kig, straks zalig en zal eens behooren tot de
schare bekleed met witte kleederen.
Daar is Hij, Jezus in 't rood, zij, de verlosten
in 't wit-
Hier moge do mensch de grofste arbeid hebben
verricht, weinig zijn, geteld, daar zal de hand
toch grijpen naar de gouden en. den hemel
mee doen vervullen van lof en dank aan'Jezuf,.
net licht des hemels, uit volkomen vreugde over
de verlossing.
Jezus, Jezus, Uw Naam zij eer,
Want Gij zijt der menschen en engelpn Heer.
Gezongen werd van den Avondzang het eerste,
en vierde vers, waarna Ds. Buff inga in dankzeg
ging voorging.
Revue van de Week
4 Maart-
De laatste. Februariweek, waarin verdween het
allerletste sprankje hoop bij sommigen, dat sprak
kolmaand 1330 toch nog tikje ijsvermaak zou
brengen, schoon de ochtenden en avonden soms
deden gevoelen, dat men „om en bij het vries
punt leefde, heeft, zooals was aangekondigd,
oen reeks van openbare vergaderingen der beide
takken van onze vertegenwoordiging gebracht.
Welke reeks zal worden voortgezet totdat, wat
den Senaat betreft, April in zicht, komt, terwijl
ons Lagerhn bs -gjS tel lig zal voortwerken tol de
Stille Week.
De Tweede Kamer behandelt de Indische Be
grooting in eei; tempo", zóó langzaam, en zoo
zeer telkens toevend bij de „details" van het
Budget, als niemand zich zal kunnen herinneren,
dat ooit het geval was. De nieuwe bestuursrege-
ling en wat (laarmede verband houdt, heeft, aller
minst gebracht de beknoptheid van discussie, wel
ke men daarvan verwachtte. Op Dinsdag 25 Febr.
hervatte de Tweede Kamer den tocht, door de
Indische Begroot,ing. Fn toen zij Vrijdagmiddag
28 dezer tot den 4en Maart uiteenging, was Tie
afdeel ing Binnenlandsch Bestuur afgedaan. Do
eerste week van Lentemaand moet- er dus 'voor
een vermoedelijk belanrijk stuk „aan gelooven".
Door het besluit van de Tweede Kamer om het
ontwerp-D'rankwet, nadat minister Verschuur zul
ke ingrijpende wijzigingen heeft, gebracht jn het
ontwerp van zijn voorganger, naar de commissie
van Voorbereiding tot nader onderzoèk terug te
zenden, heeft de Kamer respectabele speelruimte
van tijd gekregen voor de periode tot Pasehen.
Het besef van dezen tijdrijkdom weerspiegelt zich
in de wijze, waarop de Indische Begrooting wordt
behandeld De afdeeling Regeering en Hooge Col
leges werden den 25en dezer goedgekeurd. Met
de stemmen der soc.-dem. en communisten tegen
De fractie-Albarda manifesteerde hiermee haar
tekort aan vertrouwen in het beleid van minister
Dc Graaff.
oor d;- beschouwingen, gevoerd over'de af
deeling justitie der Indische Begrooting verwijs
ik naar de verslagen in de bladen. Ook j,hans
vormde de kwestie van het al of niet handha
ven in de Oost - Aan de Poenale-sanotie-
wel den hoofdschotel van het menu. Mr stip aan.
dat- de minister van Koloniën toegaf, hoe de Re
geer ine: het zeker niet zal betreuren, indien de
Poenale Sanctie kan worden uitgeschakeld. Het
streven is in de richting van afschaffing. Niet
overal in Insulinde kan dit in verband vooral
inet wat voor streken/waar zich weinig koelies
aanmelden, nog worden doorgevoerd. Vast staat,
dat de 1 oenale Sanctie langzamerhand zal ver
dwijnen. In de vergadering van Donderdag 27
Februari kwam o.a. de Indische Begrooting is
elf afdeelingen groot ter sprake de oude
kwestie van de voor 1930 gepéhsioiineerden. Mi
nister De Graaff deed gevoelen, dat deze per
sonen moreel recht hebben om te worden, ge
holpen. Ff is reeds een en ander gedaan boven
de algemeene werhooging van 40 pet. Eixc. de
Graaff verklaarde zich bereid, het geheele vraag
stuk nog eens te overwegen, in de eerste plaats
voor de minderen. Verlaging der leeftijdsgroens
van zestig jaar schijnt Z.Fxe. van Koloniën het
meest aan te trekken. Hij zal den G.G. in over
weging geven, zoo mogelijk een gelijke regeling
in te voeren als hier te lande geldt. Door deze
belofte werd een motie, .door den heer K. ter
Laan in deze aanhangig, gemaakt, onnoodig- Zij
wed met 4026 verworpen.
In de zitting van uit. Februari is veel be
spiegeld over Indische Onderwijs-aangelegenhe-
den. Waarbij ds. Lingbeek, de man van de Staatk.
Geref. Partij, gelegenheid vond te betoogen, dat
blijkens de wijze, waarop in de Oost het veelbe
sproken art. 177 R.R. wordt toegepast, men bezig