W E
Ofiiciêele opening van de nieuwe Schutsluis te IJmuiden
yNieuwsblad y. Holl. Noorderkwartier
No. 51 TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52.
DINSDAG 29 APRIL 1930
39e Jaargang
üb.uiuuiniiitui
DEZE COURANT VERSCHIJNT
DINSDAG D®NDERDAG
en ZATERDAG.
Abonnmentsprij s
per 3 maanden 1.15.
li Uitgave: Firma I. H. KEIZER. Redacteur IJ. KEIZER. Bureel Koerdscharwoude.
ADVERTENTIEN
Van 15 regels 75 cent;
elke regel meer 15 cent.
GROOTE LETTERS
NAAR PLAATSRUIMTE.
De grootste der wereld
EENIGE TECHNISCHE BIJZONDERHEDEN; EEN WERK DAT TIEN JAREN DUUR
DE EN ƒ18 MILLIOEN KOSTTE. EEN GRONDVERZET VAN 20 M1LLIOEN KUB.
M. 225.000 KUB. M. GEWAPEND BETON GEGOTEN EN 19.000 PALEN INGESLA
GEN. DEUREN VAN 11 MILLIOEN KILOGRAM GEWICHT.
H. M. de Koningin verricht de plechtigheid stoomhooten „Friesland" en „Zuiderzee" van de N.
aan boord van de „Johan van Oldenbarne- V. Koppe's Scheepsagentuur gereed lagen. Te ruim
j negen uur vertrokken deze beide booten, waarop
j zien ook in de hoofdstad woonachtige gasten bevon
I den, naar de „Johan van Oldenbarneveldt" waar
De Noor- I kort daarop in de salons de meest vooraanstaande
I figuren va ngeheel Nederland elkaar ontmoetten.
Van de vele honderden, die den tocht met het
mailschip naar IJmiuden meemaakten, noemen wij j
I de Ministers van Staat H. Colijn, A. W. F. Idenburg
en D. Fock. Mgr. Dr. W. H. N. Nolens. Voorts
verschillende ministers, de oud-ministers Mr. H. van i
I der Vegte, en E. P. Westerveld, den Commissaris j
I van de Koningin in Noordholland Jhr. Mr. Dh. A. I
j Roëll; talrijke Kamerleden, voorts de Burgemees-
ters van Amsterdam en Rotterdam, de. heeren W.
iaDrieKerL en van de viuSt en Mr- Drooglever Fortuyn, den Burge- i
een gebeurtenis waaron meester van Antwerpen Van Cauwelaert, de Am-
een gebeurtenis, waarop I sterdamsche weth0uders Douwes en Abrahams en
den gemeente-secretaris den heer J. J. Roovers.
Verder ware naanwezig Dr. C. J. K. van Aalst, tal
rijke hoogleeraren, van wie wij afzonderlijk noemen
Prof. Mr. W. F. Treub en Prof. B. M. Taverne, de
laatste als waarnemend voorzitter van den Raad
van Scheepvaart. Mede waren aanwezig de le
den van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Amsterdam, verschillende Amsterdamsche raads
leden, uitgezonderd die der Socialistische en Com
munistische fracties; de Consuls van bijkans alle
landen en verder om slechts uit het groote aan
tal vooraanstaande figuren een greep te doen
Jhr. Mr. J. W. G. Boreel van Hogelanden; C. A.
Lion Cachet, S. P. van Eeghen, D. Goedkoop, H.
Goedkoop, E. H. Krelage, Jhr. H. Loudon, Mr. Dr.
F. A. C. Graaf van Lynden'van Sandenburg, Ir.
Mussert, J. J. Rambonnet, Dr. C. F. Stork, Mr. J.
Schokking, Qud-Generaal C. J. Snijders, P. H. Ba
ron Taets van Amerongen, Mr. G. Vissering, Mr.
W. L. Baron de-Vos van Steenwijk, Mr. H. A. van
de Wall Bake, en Mr. P. Coninck Wessenberg, de
laatste President der Arrondissements-Rechtbank
teAmsterdam.
IJMUIDEN, (V. D.) 29 April
derschutsluit te IJmuiden, de grootste sluis ter we
reld, is heden door H. M. Koningin Wilhelmina of
ficieel in gebruik gesteld.
De totstandkoming van dit gigantische werk,
waaraan een lange reeks van jaren gestaag is ge
arbeid en dat in zijn geheel een product is van Ne-
derlandsche aannemers en fabrieken; en van
Nederlandsch vernuft
ons land terecht trotsch mag zijn, een gebeurtenis
ook, die van groote beteekenis voor de hoofdstad
mag heeten, wijl thans de grootste schepen ter we
reld haar haven zullen kunnen bereiken.
Groote drukte te IJmuiden.
Reeds in de morgenuren heerschte er in IJmui
den een groote drukte en bedrijvigheid. De burge
rij had door het uitsteken van de vlag blijk gegeven
van haar medeleven met het grootsche gebeuren,
dat te wachten stond; ook van alle openbare ge
bouwen en fabrieken in den omtrek wapperde de
driekleur, zoodat de stad een bijzonder vroolijk en
feestelijk aspect bood. In de verschillende straten
en op de buitenwegen bewoog zich een vrij dichte
menigte, mannen, vrouwen en kinderen, de mees
ten getooid met het traditioneele oranjestrikje of
-knoopje, wel een .bewijs dat de vele met dit artikel
ventende kooplui goede zaken maakten. Zelfs de
genen, die omtrent het aantal inwoners van Am
sterdam's voorhaven in absolute onwetendheid ver
keerden, konden zoo tegen twaalf uur wel gissen,
dat de zich over de toegangswegen tot het sluizen-
gebied bewegende massa IJmuiden's woningcapaci
teit verre overtrof. Er waren dan ook tallooze be
langstellenden van heinde en verre gekomen om
de plechtigheid bij te wonen. Wat de vervoermid
delen betreft, lieten vooral de fiets, het motorrij
wiel en de auto zich in groote verscheidenheid zien
De Openbare macht zag echter sterng toe, dat al
deze vehikels het verkeer niet in gevaar brachten.
Zoo waren reeds van negen uur at' het Sluisplein,
de overgang der bruggen, 'en sluisdeuren en het
sluisterrein voor geen enkel vervoermiddel toegan
kelijk; zelfs was het verboden om met een fiets
aan de hand zich op deze plaatsen te vertoonen!
Voor de zeer vele auto's was er op het Kennemer-
plein, in de Kennemerlaan en op de Visschersha-
ven, alle dichtbij het' sluisterrein gelegen stads
gedeelten, een uitstekende gelegenheid om te par-
Keeren, ter.wijl op tal van plaatsen rijwielstallingen
waren ingericht. Van een en ander werd druk ge
bruik gemaakt.
Voor den grooten aanvoer van „buiten" af waren
bij Velsen drie ponten in gebruik gesteld, een maat
regel, die zeker niet overbodig bleek te zijn. Vooral
van dit punt af begaven, zich talloozen, de ge
meente mijdende, naar de Noordzijde van de nieu
we sluis.
Doeltreffende politiemaatregelen.
Dat de 34 politiemannen, welke IJmuiden rijk is,
de verkeersregeling, de controle op toegangsbewij
zen e. d. niet alleen afkonden, valt licht te begrij
pen. Er was voor een flinke versterking zorg ge
dragen, bestaande uit 36 man marechaussee te voet
8 te paard en 46 rijskveldwachters. De geheele
openbare macht stond onder leiding van den poli
tiecommissaris van Velsen en IJmuiden, den heer
D. de Ridder, en van den hoofdinspecteur B. F.
Kipp. Het uit den aard der zaak overgroote deel der
belangstellenden, wien niet het voorrecht van een
gereserveerde plaats was ten deel gevallen, kon de
plechtigheid toch op bijzonder goede wijze volgen
aan de reeds vermelde Noordzijde van de nieuwe
Sluis en langs de geheele lengte daarvan, waar op
het uitgstrekte zandterrein plaats was voor dui
zenden. De voor genoodigden gereserveerde ruimte
bevond zich aan den Zuidkant van de Sluis, zoodat
zoowel bakboord- als stuurboordkant van de „Jo
han van Oldenbarneveldt" honderden paren oogen
tot zich zouden trekken.
In de Amsterdamsche haven.
Ook het havengebied van Amsterdam bood een
fleurigen aanblik door de talrijke, van particuliere
en openbare gebouwen wapperende vlaggen en aoor
de verschillende gepavoiseerde zeeschepen. Aan den
ooroep van het gemeentebestuur, om in de stad zelf
de driekleur uit te steken, was door velen gevolg
gegeven. Ook hier bleek dat de Amsterdammers
de beteekenis van dezen dag volkomen begrepen.
Aan de Sumatrakade, grenzende aan het buiten
Aankomst der Kon. Familie.
Terwijl allen aan boord waren arriveerden per
auto's in de hoofdstad Hare Majesteit de Konin-
gin, Z. K. H. Prins Hendrik en II. K. H. Prinses
Juliana met groot gevolg. Dank zij de uitstekende
politiemaatregelen konden de auto's in snelle vaart
naar de Piet Heinkade bij de Oosterdoksluis rij
den. waar een extra pont gereed lag om de Hooge
Gasten naar het mailschip te brengen. Er was vrij
veel publiek dat het oprijden der auto's op de pont
met nelangstelling gadeesloeg.
Aan boord van ae „Johan van Oldenbarneveldt"
werd de Koningin verwelkomd door den Minister
van Waterstaat. Voor de ontvangst van den Prins
en de Prinses waren o.m. aanwezig de heer Tegel
berg. oudste directeur van de „Nederland" de kapi
tein van het schip, de heer Kruyt, en verschillen
de Hoofdamotenaren van Rijkswaterstaat. Voor het
Koninklijk gezin was aan ooord de eerste klasse
rooksalon en schrijfsalon gereserveerd. De Konin
gin had ook de beschikking over een luxe hut. Op
net moment dat de Kon. Familie zich op het schip
bevond, werd de Kon. Standaard in top geheschen,
temidden aer andere, veie vlaggen. De verbinding
met de sieepbooten was inmiddels reeds tot stand
gebracht, zoodat niets meer het vertrek in den weg
stond. Weldra bevond de trotsche mailstoomer zien
dan ook in het midden van het vaarwater en ving
de vaart naar IJmuiden aan. Een boot der Am
sterdamsche navenpoiitie begeleidde het schip toi
aan de grens aer gemeente; daar nam Rijkswater
staat het toezicht in handen. Zeer vele belang
stellenden stonden op de De Ruyterkade en langs
den anderen Y-oever geschaard om den trotschen
mailstoomer met zijn Kostbaren last te zien pas-
seeren. Verschillende scnepen, die gepasseerd wer
den, brachten het saluut met de vlag. Aan boord
van het mailschip werd tegen twaali' uur een „loo-
pende" lunch aangeboden; de Koningin gebruikte
net noenmaal met Gemaal en Dochter in oe schrijf
salon.
De aankomst te IJmuiden.
Nog nimmer gaf de aankomst van een zeeschip
in de haven van IJmuiden zulk een duizendvoudi
ge belangstelling en zulk een enthousiasme als
maus het geval was met de „Johan van Oldenbar
neveldt." Toen het schip de nieuwe sluis naderde,
klonk uit de dichte menigte op den wal herhaalde
lijk gejuich en hoerageroep op! Langzaam passeer
de het gevaorte de geopende binnensluisdeuren en
het was in deze oogenblikken, dat een koor van on-
geever duizend schoolkinderen, dat op het steenen
gedeelte aan den Zuidkant van de sluis was opge
steld, het „Wilhelmus" aanhief. Helder en zuiver
klonken de stemmen, begeleid door de muziek van
het Christelijk Fanfarecorps „Wilhelmina" Onder
leiding van den heer N. Gonlag werden twee cou-
pleten gezonge En.en manifestatie van de jeugd,
welke diepen indruk maakte.
mo,t^onnii Onmiddellijk nadat de „Johan van Oldenbarne-
land" gemeerd, welk schipdoor de:ze in de veldt" aan de Noordzijde van de Sluis was gemeerd
Y, lag het trotsche mailschip, iet g:roo werd de binnensluisdeur gesloten en werd het wa-
vaart op Nen. Indie, de „Johan van oidenDarne-
veldt" van de Stoomvaart Maatschappij Neder -
aan de regeering voor de plechtige opening van de
f.SS'JSS&S'eïfSr groot aa»«I gas- D, v,„ d, «.als,
ken ÏÏ"™n^xMa-«eSeSn,gheTcent?aal SUHoï Het plechtige moment van de opening was hier-
Door den Noordeliiken uitgang begaven allen zich mede genaderd. Een ceremonieel van historische
naar steigfr S aan de Dl Iuytertade, waar de beteekenis, hetwelk zich voltrok op de brug van
het schip. Het was op deze plaats, waar de Konink
lijke Gasten waren bijeengekomen, dat de Minis
ter van Waterstaat een rede uitsprak, die, dank zij
fret aanbrengen van luidsprekersinstallaties door
Philips te Einhoven, zoowel voor de gasten op het
schip als voor het publiek op het sluisterrein ver
staanbaar was. Het feit, dat ook de A.V.R.O. de rede
uitzond, maakte het mogelijk dat duizenden in den
lande dit deel der plechtigheid konden aanhooren.
Aan de rede van den Minister is het volgende ont
leend
Rede van den Minister van Waterstaat
Majesteit,
Nu het plechtig oogenblik is aangebroken, waarop
een arbeid van omstreeks 15 jaren bekroond gaat
worden doordat Uwe Majesteit aan dezen arbeid
zijn bestemming za lgeven, moge ik eraan herin
neren, dat het thans meer dan halve eeuw geleden
is, dat niet ver van deze plaats eenzelfde plechtig
heid plaats had, als welke Uwe Majesteit staat te
verrichten. Op 1 November 1876 immers opende
Uwer Majesteits Koninklijke Vader op officieelewij
ze den nieuwen toegang uit zee tot de haven van
Amsterdam, de doorgraving van Holland op zijn
smalst.
De sluis, die destijds het Kanaal van de zee af
sloot, kreeg voor haar tijd groote afmetingen, en
werd voor verre toekomst berekend geacht. Kort
na haar openstelling bleek echter reeds, dat de
belangen van handel en scheepvaart van de hoofd
stad verruiming van schutgelegenheid noodig maak
ten en moest met het ontwerpen va neen nieuwe,
grooteresluis wordep aangevangen.
De voordturende en snelle toeneming, zoowel van
het aantal als van de afmetingen der schepen,
welke te IJmuiden de sluizen passeerden, maakte
bovendien, dat al spoedig, ondanks de aangebrach
te belangrijke verbeteringen, welke in 1896 tot
Stand kwamen, de vraag naar verdere verruiming
van den toegang uit zee opnieuw aan de orde kwam
Niet alleen waren de afmetingen van de groote
sluis niet meer voldoende om de allergrootste sche
pen, die Amsterdam moesten aandoen, door te laten
doch de vrees, dat bij mogelijke beschadiging en
onbruikbaarheid van deze sluis de scheepvaart op
Amsterdam nagenoeg geheel kon worden stilge
legd, deed den wensch naar een zeer belangrijke
uitbreiding der schutgelegenheid sterker worden.
Het heeft echter nog tot 1917 geduurd voordat
ten deze een besluit werd genomen. De oorlogs-
>uistandigfreden hebben ook hier een remmenden
invloed doen gelden. In de Wet van 2 Januari van
dat jaar leest men: „Van Rijkswege zullen worden
uitgevoerd de werken, noodig voor den bouw van
een schutsluis met een slagdrempelbreedte van 15
M. N.A.P., ten Noord-Oosten van de groote Noord
zeesluizen te IJmuiden.
Het resultaat van deze wettelijke opdracht is
thans gereed om door Uwe Majesteit aan zijn be
stemming te worden gegeven.
Ik acht mij gelukkig hier op dit historische oogen
blik met een enkel woord uiting te mogen geven
aan de gevoelens, welke zeker ons allen vervullen.
In de eerste plaats moge ik erop wijzen, dat de
Hoofdstad des lands thans heeft verkregen een ver
ruiming van den toegang uit zee, tot haar havenge
bied, welke verruiming van den toegang haar vol
ledig effect zal verkrijgen, wanneer ook de verbe
tering aan liet Noordzeekanaal zal zijn voltooid.
De geschiedenis leert, dat elke verruiming van den
toegang tot haar haven gevolgd is door een nieuwe
opleving van handel en scheepvaart der Hoofd
stad. Wij mogen ons verzekerd houden, dat de eer
en de bloei van de hoofdstad en haar goede naam
in de wereld van deze nieuwe verbetering rijpe
vruchten zal mogen plukken.
Vervolgens moge ik wijzen op het inderdaad na
tionale karakter va nhet grootsche werk, dat hier
is tot stand gebracht. De sluis, waarin wij ons
thans bevinden, en die den naam draagt van Noor-
dersluis, is de grootste ter wereld. Zij is 400 meter
lang, 50 metere breed en 15 meter diep. Haar schut
kolk-oppervlak bedraagt derhalve 2 H.A. Noch het
Panamakanaal, noch welke andere gelegenheid voor
de groote zeescheepvaart ook, biedt ruimer schut
gelegenheid dan deze nieuwe sluis. Door deze zeer
groote afmetingen heeft dit werk reeds thans de
belangstelling en bewondering van binnen- en bui
tenland bij voortduring gewekt. Het werk is uit
gevoerd met alle middelen van de moderne weten
schap. Ik mag er niet aan denken in te gaan op
die vele vraagstukken, die bij den bouw der sluis
onder de oogen moesten worden gezien. Vele mil-
lioenen zijn met de uitvoering van dit werk ge
moeid geweest, doch het werk is geslaagd en de
ramingen werden nietoverschreden. De provincie
Noordholland en de gemeente Amsterdam hebben
hierin naar vermogen bijgedragen. Ik ducht geen
tegensrpaak, wanneer ik zeg, dat dit werk getuigt
van een krachtgi initiatief een vooruitzienden blik
en van een groot vertrouwen in de toekomst van
stad en land. Dit werk mag worden genoemd een
monument van nationale kracht.
Het is met begrijpelijke trots wanneer ik er hier
aan moge herinneren, dat dit geheele werk is ont
worpen en tot stand gekomen door- en onder lei
ding van ingenieurs van den Rijkswaterstaat. Ik
moge hunne namen hier verzwijgen. Deze in
genieurs hebben methunne etchnische medewerkers
in den loop der jaren hun beste krachten aan dezen
belangrijken arbeid gegeven, welke den goeden
naam va nhet gansche corps bevestigt en waar
door onze vooraanstaande plaats op waterbouwkun
dig gebied in de wereld wordt gehandhaafd en ver
sterkt. Maar ook in ander opzicht geldt het hier
een nationaal werk. Het is uitgevoerd door Neder-
landsche aannemers en Nederlandsche werklieden
en ook zij heben aanspraak op onze erkentelijkheid
voor wat hier is tot stand gekomen.
Uwe Majesteit, die steeds zooveel belang stelt in
de ontwikkeling van ons land en ons volk, heeft
zich tot onze groote vreugde bereid verklaard, om
in gezelschap van Hare Koninklijke Hoogheid Prin
ses Juliana en Z. Koninklijke Hoogheid den Prins
der Nederlanden de opening van deze sluis persoon
lijk te verrichten, waardoor deze openstelling wordt
gewijd tot een nationae gebeurtenis in den besten
zin des woords, tot een feestadag voor ons volk.
Voor Hare bereidwilligheid moge ik Uwer Majesteit
eerbiedig dank" betuigen!"
Het moge Uwe Majesteit thans behagen de daad
te verrichten, welke deze sluis aan hare bestem-
mingzal doen beantwoorden.
Nadat de minister zijn toesrpaak geëindigd had,
kwam het lang verbeide moment, dat Z. Exc. aan
de Koningin verzocht om door het overhalen van
een handle het sein te geven tot het openen van de
deur van het buitensluishoofd. Hare Majesteit gaf,
na een enkel woord, hieraan gehoor, en onmiddel
lijk daarop zagen duizenden paren oogen, dat de
geweldige deur zijdelings in de deurkas wegrolde.
De plechtige opening was geschied, de doorvaart
naar de Noordzee was vrij gegeven.
Terwijl allerwege gejuich opklonk was de verbin
ding van de „Johan van Oldenbarneveldt" met den
wal losgemaakt en voer het schip langzaam de
sluis uit. En weer klonken heldere tonen over het
water. Thans was het een gemengd koor van on
geveer 300 leden dat onder leiding van den heer S.
Vlessing het lied „Nederland aan de Zee" zong,
met muziekbegeleiding van de Harmoniekapel „De
Eendracht" en de Harmonievereeniging „Concordia"
Het waren momenten van ontroerende plechtigheid
Statig voer het schip door het nieuwe buitentoelei-
dingskanaal ten Noorden va nhet fort naar de bui
tenhaven. Het eerste zeeschip ter wereld dat dit
nieuwe kanaal mocht inwijden. Vooraf voer de ge
pavoiseerde motorboot „Insulinde"' van de Noord
en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij en toen
het mailschip de buitenhaven bereikte, daverde, als
militair saluut aan de Koningin, 35 schoten scho
ten van den mijnenlegge „Mrdusa" over het water.
Buitengaats werd de „Johan van Oldenbarneveldt"
opgewacht door de torpedobooten Z 5 en 2 7. De
tocht strekte zich uit tot drie mijlen uit de kust,
waar, nadat het mailschi pgedraaid was, de terug
tocht werd aanvaard. Het was reeds namiddag, toen
de „Johan van Oldenbarneveldt" bij den Toeristen
steiger meerde. Het officieele gedeelte van de plech
tigheid was geëindigd.
Op den steiger waren ter ontvangst van de Ko
ningin, den Prins en de Prinfees, die dadelijk met
het gevolg debarkeerden, aanwezig de burgemeester
van Velsen-IJmuiden, de heer J. G. Rijkens; ter
plaatse waren eveneens en haie opgesteld de beman
ningen van de reddingbooten, de bedienaars van
het reddingmateriaal, alsmede enkele oud-redders
van "de Noord- ën Zuidhollandsche" Redding-Maat
schappij, stations (Noord, Midden en Zuid)) IJmui
den, met den schipper Pieter Kramer. Voorts bevon
den zich hier de commissieleden dezer maatschap
pij, de heeren S. Koster, en C. Oud, alsook de di
recteuren der koren, die bij de plechtigheid gezon
gen hadden, de heeren S. Vlessing en N. Gonlag.
Een dochtertje van wethouder J. C. Dunnehier bood
de Koningin en een dochtertje van wethouder K.
H. Tusenius de Prinses bloemen aan. Na een kort
oponthoud op den steiger begaven de Vorstelijke
Personen zich naar de wachtende auto's die vervol
gens in matig tempo door de Visseringstraat, de Ka
naalstraat en de Oranjestraat reden. Een zeer tal
rijk publiek juichte het Koninklijk Gezin van ach
ter de afzettingen enthousiast toe. De buurtver-
eeniging „IJmuiden-Centrum" had de Kanaalstr.
en de Oranjestraat op schitterende wijze met vlag
gen en groen versierd. eHt was namens deze buurt-
vereeniging dat ter hoogte van perceel 16 in laatst
genoemde straat het dochtertje van het bestuurslid
H. K. Jansen de Koningin bloemen offreerde, ter
wijl het dochtertje van het bestuurslid M. J. H.
Heere zulks deed aan de Prinses. Beide meisjes
werden begelid door mevrouw G. Fennell, echtge-
noote van den voorzitter der buurtvereeniging en
door mevrouw H. K. Jansen. De heer Fennell zelf,
alsook de secretaris, de heer C. M. Arends en de
overige bestuursleden hadden zich hier opgesteld.
Langsde Oranjestraat ging de Koninklijke Stoet
langs de Wilhelminakade over de betonbrug
langs honderden juichende toeschouwers linksaf
naar de Julianakade, om ter hoogte van de Willem
Barendszstraat halt te houden. Op dit punt was
aanwezig het bestuur van de Oranje-vereeniging
„IJmuiden", voorzitter de heer P. Heere. Ook ston
den hier opgesteld de leden van de vereeniging van
Ned. Christelijke Vrouwen. Ook op deze plaats werd
een bloemenhulde gebracht en wel door een doch
tertje van den heer Heere en door de voorzitster
der Vrouwenvereeniging, mevrouw Homburg- Ho-
gendijk. Langs de Julianakade, den Wijk aan Zeeër-
weg, de Trompstraat en de Willebrordusstraa!t reden
de auto's langs dichte menschenhagen linksaf naar
den Stationsweg om vervolgens onder de tunnels
door in rechtgaande richting de Velserpont te be
reiken. Alleen op het laatste gedeelte der route, die
buiten het eigenlijke stadsgedeelte viel, was de be
langstelling eenigermate geluwd. Bij de pont nam
de Koningin afscheid van den burgemeester van
Velsen-IJmuiden, dien Zij dankte voor de groot
sche hulde, welke Haar in deze gemeente was ge
bracht. Spoedig daarna waren de auto's uit het
gezicht verdwenen en behoorde de geheele plech
tigheid, waarvan de herinnering in de harten van
duizenden bewaard zal blijven, tot het verleden.
In IJmuiden bleef echter de feestelijke stemming
voortduren. Zoo staan voor vanavond muziekfeesten
op het programma. Ook de hoofdstad zal niet in
vreugde-uitingen achterblijven. Daar zal de opening
van de nieuwe sluis officieel worden gevierd met
een diner in het Carlton-Hotel, dat door het ge
meentebestuur van Amsterdam wordt aangeboden
aan zeer vele genoodigden, terwijl de burgerij op
muziekuitvoeringen op den Dam, op verschillende
pleinen en in de parken, alsmede op een klein vuur
werk. dat wordt afgestoken aan den overkant van
het Y, zal worden vergast.
Tevens zal te Amsterdam aan den Zuidelijken Wan
delweg een groot vuurwerk voor de brugerij worden
afgestoken.