W E Ofiiciêele opening van de nieuwe Schutsluis te IJmuiden yNieuwsblad y. Holl. Noorderkwartier No. 51 TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52. DINSDAG 29 APRIL 1930 39e Jaargang üb.uiuuiniiitui DEZE COURANT VERSCHIJNT DINSDAG D®NDERDAG en ZATERDAG. Abonnmentsprij s per 3 maanden 1.15. li Uitgave: Firma I. H. KEIZER. Redacteur IJ. KEIZER. Bureel Koerdscharwoude. ADVERTENTIEN Van 15 regels 75 cent; elke regel meer 15 cent. GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE. De grootste der wereld EENIGE TECHNISCHE BIJZONDERHEDEN; EEN WERK DAT TIEN JAREN DUUR DE EN ƒ18 MILLIOEN KOSTTE. EEN GRONDVERZET VAN 20 M1LLIOEN KUB. M. 225.000 KUB. M. GEWAPEND BETON GEGOTEN EN 19.000 PALEN INGESLA GEN. DEUREN VAN 11 MILLIOEN KILOGRAM GEWICHT. H. M. de Koningin verricht de plechtigheid stoomhooten „Friesland" en „Zuiderzee" van de N. aan boord van de „Johan van Oldenbarne- V. Koppe's Scheepsagentuur gereed lagen. Te ruim j negen uur vertrokken deze beide booten, waarop j zien ook in de hoofdstad woonachtige gasten bevon I den, naar de „Johan van Oldenbarneveldt" waar De Noor- I kort daarop in de salons de meest vooraanstaande I figuren va ngeheel Nederland elkaar ontmoetten. Van de vele honderden, die den tocht met het mailschip naar IJmiuden meemaakten, noemen wij j I de Ministers van Staat H. Colijn, A. W. F. Idenburg en D. Fock. Mgr. Dr. W. H. N. Nolens. Voorts verschillende ministers, de oud-ministers Mr. H. van i I der Vegte, en E. P. Westerveld, den Commissaris j I van de Koningin in Noordholland Jhr. Mr. Dh. A. I j Roëll; talrijke Kamerleden, voorts de Burgemees- ters van Amsterdam en Rotterdam, de. heeren W. iaDrieKerL en van de viuSt en Mr- Drooglever Fortuyn, den Burge- i een gebeurtenis waaron meester van Antwerpen Van Cauwelaert, de Am- een gebeurtenis, waarop I sterdamsche weth0uders Douwes en Abrahams en den gemeente-secretaris den heer J. J. Roovers. Verder ware naanwezig Dr. C. J. K. van Aalst, tal rijke hoogleeraren, van wie wij afzonderlijk noemen Prof. Mr. W. F. Treub en Prof. B. M. Taverne, de laatste als waarnemend voorzitter van den Raad van Scheepvaart. Mede waren aanwezig de le den van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Amsterdam, verschillende Amsterdamsche raads leden, uitgezonderd die der Socialistische en Com munistische fracties; de Consuls van bijkans alle landen en verder om slechts uit het groote aan tal vooraanstaande figuren een greep te doen Jhr. Mr. J. W. G. Boreel van Hogelanden; C. A. Lion Cachet, S. P. van Eeghen, D. Goedkoop, H. Goedkoop, E. H. Krelage, Jhr. H. Loudon, Mr. Dr. F. A. C. Graaf van Lynden'van Sandenburg, Ir. Mussert, J. J. Rambonnet, Dr. C. F. Stork, Mr. J. Schokking, Qud-Generaal C. J. Snijders, P. H. Ba ron Taets van Amerongen, Mr. G. Vissering, Mr. W. L. Baron de-Vos van Steenwijk, Mr. H. A. van de Wall Bake, en Mr. P. Coninck Wessenberg, de laatste President der Arrondissements-Rechtbank teAmsterdam. IJMUIDEN, (V. D.) 29 April derschutsluit te IJmuiden, de grootste sluis ter we reld, is heden door H. M. Koningin Wilhelmina of ficieel in gebruik gesteld. De totstandkoming van dit gigantische werk, waaraan een lange reeks van jaren gestaag is ge arbeid en dat in zijn geheel een product is van Ne- derlandsche aannemers en fabrieken; en van Nederlandsch vernuft ons land terecht trotsch mag zijn, een gebeurtenis ook, die van groote beteekenis voor de hoofdstad mag heeten, wijl thans de grootste schepen ter we reld haar haven zullen kunnen bereiken. Groote drukte te IJmuiden. Reeds in de morgenuren heerschte er in IJmui den een groote drukte en bedrijvigheid. De burge rij had door het uitsteken van de vlag blijk gegeven van haar medeleven met het grootsche gebeuren, dat te wachten stond; ook van alle openbare ge bouwen en fabrieken in den omtrek wapperde de driekleur, zoodat de stad een bijzonder vroolijk en feestelijk aspect bood. In de verschillende straten en op de buitenwegen bewoog zich een vrij dichte menigte, mannen, vrouwen en kinderen, de mees ten getooid met het traditioneele oranjestrikje of -knoopje, wel een .bewijs dat de vele met dit artikel ventende kooplui goede zaken maakten. Zelfs de genen, die omtrent het aantal inwoners van Am sterdam's voorhaven in absolute onwetendheid ver keerden, konden zoo tegen twaalf uur wel gissen, dat de zich over de toegangswegen tot het sluizen- gebied bewegende massa IJmuiden's woningcapaci teit verre overtrof. Er waren dan ook tallooze be langstellenden van heinde en verre gekomen om de plechtigheid bij te wonen. Wat de vervoermid delen betreft, lieten vooral de fiets, het motorrij wiel en de auto zich in groote verscheidenheid zien De Openbare macht zag echter sterng toe, dat al deze vehikels het verkeer niet in gevaar brachten. Zoo waren reeds van negen uur at' het Sluisplein, de overgang der bruggen, 'en sluisdeuren en het sluisterrein voor geen enkel vervoermiddel toegan kelijk; zelfs was het verboden om met een fiets aan de hand zich op deze plaatsen te vertoonen! Voor de zeer vele auto's was er op het Kennemer- plein, in de Kennemerlaan en op de Visschersha- ven, alle dichtbij het' sluisterrein gelegen stads gedeelten, een uitstekende gelegenheid om te par- Keeren, ter.wijl op tal van plaatsen rijwielstallingen waren ingericht. Van een en ander werd druk ge bruik gemaakt. Voor den grooten aanvoer van „buiten" af waren bij Velsen drie ponten in gebruik gesteld, een maat regel, die zeker niet overbodig bleek te zijn. Vooral van dit punt af begaven, zich talloozen, de ge meente mijdende, naar de Noordzijde van de nieu we sluis. Doeltreffende politiemaatregelen. Dat de 34 politiemannen, welke IJmuiden rijk is, de verkeersregeling, de controle op toegangsbewij zen e. d. niet alleen afkonden, valt licht te begrij pen. Er was voor een flinke versterking zorg ge dragen, bestaande uit 36 man marechaussee te voet 8 te paard en 46 rijskveldwachters. De geheele openbare macht stond onder leiding van den poli tiecommissaris van Velsen en IJmuiden, den heer D. de Ridder, en van den hoofdinspecteur B. F. Kipp. Het uit den aard der zaak overgroote deel der belangstellenden, wien niet het voorrecht van een gereserveerde plaats was ten deel gevallen, kon de plechtigheid toch op bijzonder goede wijze volgen aan de reeds vermelde Noordzijde van de nieuwe Sluis en langs de geheele lengte daarvan, waar op het uitgstrekte zandterrein plaats was voor dui zenden. De voor genoodigden gereserveerde ruimte bevond zich aan den Zuidkant van de Sluis, zoodat zoowel bakboord- als stuurboordkant van de „Jo han van Oldenbarneveldt" honderden paren oogen tot zich zouden trekken. In de Amsterdamsche haven. Ook het havengebied van Amsterdam bood een fleurigen aanblik door de talrijke, van particuliere en openbare gebouwen wapperende vlaggen en aoor de verschillende gepavoiseerde zeeschepen. Aan den ooroep van het gemeentebestuur, om in de stad zelf de driekleur uit te steken, was door velen gevolg gegeven. Ook hier bleek dat de Amsterdammers de beteekenis van dezen dag volkomen begrepen. Aan de Sumatrakade, grenzende aan het buiten Aankomst der Kon. Familie. Terwijl allen aan boord waren arriveerden per auto's in de hoofdstad Hare Majesteit de Konin- gin, Z. K. H. Prins Hendrik en II. K. H. Prinses Juliana met groot gevolg. Dank zij de uitstekende politiemaatregelen konden de auto's in snelle vaart naar de Piet Heinkade bij de Oosterdoksluis rij den. waar een extra pont gereed lag om de Hooge Gasten naar het mailschip te brengen. Er was vrij veel publiek dat het oprijden der auto's op de pont met nelangstelling gadeesloeg. Aan boord van ae „Johan van Oldenbarneveldt" werd de Koningin verwelkomd door den Minister van Waterstaat. Voor de ontvangst van den Prins en de Prinses waren o.m. aanwezig de heer Tegel berg. oudste directeur van de „Nederland" de kapi tein van het schip, de heer Kruyt, en verschillen de Hoofdamotenaren van Rijkswaterstaat. Voor het Koninklijk gezin was aan ooord de eerste klasse rooksalon en schrijfsalon gereserveerd. De Konin gin had ook de beschikking over een luxe hut. Op net moment dat de Kon. Familie zich op het schip bevond, werd de Kon. Standaard in top geheschen, temidden aer andere, veie vlaggen. De verbinding met de sieepbooten was inmiddels reeds tot stand gebracht, zoodat niets meer het vertrek in den weg stond. Weldra bevond de trotsche mailstoomer zien dan ook in het midden van het vaarwater en ving de vaart naar IJmuiden aan. Een boot der Am sterdamsche navenpoiitie begeleidde het schip toi aan de grens aer gemeente; daar nam Rijkswater staat het toezicht in handen. Zeer vele belang stellenden stonden op de De Ruyterkade en langs den anderen Y-oever geschaard om den trotschen mailstoomer met zijn Kostbaren last te zien pas- seeren. Verschillende scnepen, die gepasseerd wer den, brachten het saluut met de vlag. Aan boord van het mailschip werd tegen twaali' uur een „loo- pende" lunch aangeboden; de Koningin gebruikte net noenmaal met Gemaal en Dochter in oe schrijf salon. De aankomst te IJmuiden. Nog nimmer gaf de aankomst van een zeeschip in de haven van IJmuiden zulk een duizendvoudi ge belangstelling en zulk een enthousiasme als maus het geval was met de „Johan van Oldenbar neveldt." Toen het schip de nieuwe sluis naderde, klonk uit de dichte menigte op den wal herhaalde lijk gejuich en hoerageroep op! Langzaam passeer de het gevaorte de geopende binnensluisdeuren en het was in deze oogenblikken, dat een koor van on- geever duizend schoolkinderen, dat op het steenen gedeelte aan den Zuidkant van de sluis was opge steld, het „Wilhelmus" aanhief. Helder en zuiver klonken de stemmen, begeleid door de muziek van het Christelijk Fanfarecorps „Wilhelmina" Onder leiding van den heer N. Gonlag werden twee cou- pleten gezonge En.en manifestatie van de jeugd, welke diepen indruk maakte. mo,t^onnii Onmiddellijk nadat de „Johan van Oldenbarne- land" gemeerd, welk schipdoor de:ze in de veldt" aan de Noordzijde van de Sluis was gemeerd Y, lag het trotsche mailschip, iet g:roo werd de binnensluisdeur gesloten en werd het wa- vaart op Nen. Indie, de „Johan van oidenDarne- veldt" van de Stoomvaart Maatschappij Neder - aan de regeering voor de plechtige opening van de f.SS'JSS&S'eïfSr groot aa»«I gas- D, v,„ d, «.als, ken ÏÏ"™n^xMa-«eSeSn,gheTcent?aal SUHoï Het plechtige moment van de opening was hier- Door den Noordeliiken uitgang begaven allen zich mede genaderd. Een ceremonieel van historische naar steigfr S aan de Dl Iuytertade, waar de beteekenis, hetwelk zich voltrok op de brug van het schip. Het was op deze plaats, waar de Konink lijke Gasten waren bijeengekomen, dat de Minis ter van Waterstaat een rede uitsprak, die, dank zij fret aanbrengen van luidsprekersinstallaties door Philips te Einhoven, zoowel voor de gasten op het schip als voor het publiek op het sluisterrein ver staanbaar was. Het feit, dat ook de A.V.R.O. de rede uitzond, maakte het mogelijk dat duizenden in den lande dit deel der plechtigheid konden aanhooren. Aan de rede van den Minister is het volgende ont leend Rede van den Minister van Waterstaat Majesteit, Nu het plechtig oogenblik is aangebroken, waarop een arbeid van omstreeks 15 jaren bekroond gaat worden doordat Uwe Majesteit aan dezen arbeid zijn bestemming za lgeven, moge ik eraan herin neren, dat het thans meer dan halve eeuw geleden is, dat niet ver van deze plaats eenzelfde plechtig heid plaats had, als welke Uwe Majesteit staat te verrichten. Op 1 November 1876 immers opende Uwer Majesteits Koninklijke Vader op officieelewij ze den nieuwen toegang uit zee tot de haven van Amsterdam, de doorgraving van Holland op zijn smalst. De sluis, die destijds het Kanaal van de zee af sloot, kreeg voor haar tijd groote afmetingen, en werd voor verre toekomst berekend geacht. Kort na haar openstelling bleek echter reeds, dat de belangen van handel en scheepvaart van de hoofd stad verruiming van schutgelegenheid noodig maak ten en moest met het ontwerpen va neen nieuwe, grooteresluis wordep aangevangen. De voordturende en snelle toeneming, zoowel van het aantal als van de afmetingen der schepen, welke te IJmuiden de sluizen passeerden, maakte bovendien, dat al spoedig, ondanks de aangebrach te belangrijke verbeteringen, welke in 1896 tot Stand kwamen, de vraag naar verdere verruiming van den toegang uit zee opnieuw aan de orde kwam Niet alleen waren de afmetingen van de groote sluis niet meer voldoende om de allergrootste sche pen, die Amsterdam moesten aandoen, door te laten doch de vrees, dat bij mogelijke beschadiging en onbruikbaarheid van deze sluis de scheepvaart op Amsterdam nagenoeg geheel kon worden stilge legd, deed den wensch naar een zeer belangrijke uitbreiding der schutgelegenheid sterker worden. Het heeft echter nog tot 1917 geduurd voordat ten deze een besluit werd genomen. De oorlogs- >uistandigfreden hebben ook hier een remmenden invloed doen gelden. In de Wet van 2 Januari van dat jaar leest men: „Van Rijkswege zullen worden uitgevoerd de werken, noodig voor den bouw van een schutsluis met een slagdrempelbreedte van 15 M. N.A.P., ten Noord-Oosten van de groote Noord zeesluizen te IJmuiden. Het resultaat van deze wettelijke opdracht is thans gereed om door Uwe Majesteit aan zijn be stemming te worden gegeven. Ik acht mij gelukkig hier op dit historische oogen blik met een enkel woord uiting te mogen geven aan de gevoelens, welke zeker ons allen vervullen. In de eerste plaats moge ik erop wijzen, dat de Hoofdstad des lands thans heeft verkregen een ver ruiming van den toegang uit zee, tot haar havenge bied, welke verruiming van den toegang haar vol ledig effect zal verkrijgen, wanneer ook de verbe tering aan liet Noordzeekanaal zal zijn voltooid. De geschiedenis leert, dat elke verruiming van den toegang tot haar haven gevolgd is door een nieuwe opleving van handel en scheepvaart der Hoofd stad. Wij mogen ons verzekerd houden, dat de eer en de bloei van de hoofdstad en haar goede naam in de wereld van deze nieuwe verbetering rijpe vruchten zal mogen plukken. Vervolgens moge ik wijzen op het inderdaad na tionale karakter va nhet grootsche werk, dat hier is tot stand gebracht. De sluis, waarin wij ons thans bevinden, en die den naam draagt van Noor- dersluis, is de grootste ter wereld. Zij is 400 meter lang, 50 metere breed en 15 meter diep. Haar schut kolk-oppervlak bedraagt derhalve 2 H.A. Noch het Panamakanaal, noch welke andere gelegenheid voor de groote zeescheepvaart ook, biedt ruimer schut gelegenheid dan deze nieuwe sluis. Door deze zeer groote afmetingen heeft dit werk reeds thans de belangstelling en bewondering van binnen- en bui tenland bij voortduring gewekt. Het werk is uit gevoerd met alle middelen van de moderne weten schap. Ik mag er niet aan denken in te gaan op die vele vraagstukken, die bij den bouw der sluis onder de oogen moesten worden gezien. Vele mil- lioenen zijn met de uitvoering van dit werk ge moeid geweest, doch het werk is geslaagd en de ramingen werden nietoverschreden. De provincie Noordholland en de gemeente Amsterdam hebben hierin naar vermogen bijgedragen. Ik ducht geen tegensrpaak, wanneer ik zeg, dat dit werk getuigt van een krachtgi initiatief een vooruitzienden blik en van een groot vertrouwen in de toekomst van stad en land. Dit werk mag worden genoemd een monument van nationale kracht. Het is met begrijpelijke trots wanneer ik er hier aan moge herinneren, dat dit geheele werk is ont worpen en tot stand gekomen door- en onder lei ding van ingenieurs van den Rijkswaterstaat. Ik moge hunne namen hier verzwijgen. Deze in genieurs hebben methunne etchnische medewerkers in den loop der jaren hun beste krachten aan dezen belangrijken arbeid gegeven, welke den goeden naam va nhet gansche corps bevestigt en waar door onze vooraanstaande plaats op waterbouwkun dig gebied in de wereld wordt gehandhaafd en ver sterkt. Maar ook in ander opzicht geldt het hier een nationaal werk. Het is uitgevoerd door Neder- landsche aannemers en Nederlandsche werklieden en ook zij heben aanspraak op onze erkentelijkheid voor wat hier is tot stand gekomen. Uwe Majesteit, die steeds zooveel belang stelt in de ontwikkeling van ons land en ons volk, heeft zich tot onze groote vreugde bereid verklaard, om in gezelschap van Hare Koninklijke Hoogheid Prin ses Juliana en Z. Koninklijke Hoogheid den Prins der Nederlanden de opening van deze sluis persoon lijk te verrichten, waardoor deze openstelling wordt gewijd tot een nationae gebeurtenis in den besten zin des woords, tot een feestadag voor ons volk. Voor Hare bereidwilligheid moge ik Uwer Majesteit eerbiedig dank" betuigen!" Het moge Uwe Majesteit thans behagen de daad te verrichten, welke deze sluis aan hare bestem- mingzal doen beantwoorden. Nadat de minister zijn toesrpaak geëindigd had, kwam het lang verbeide moment, dat Z. Exc. aan de Koningin verzocht om door het overhalen van een handle het sein te geven tot het openen van de deur van het buitensluishoofd. Hare Majesteit gaf, na een enkel woord, hieraan gehoor, en onmiddel lijk daarop zagen duizenden paren oogen, dat de geweldige deur zijdelings in de deurkas wegrolde. De plechtige opening was geschied, de doorvaart naar de Noordzee was vrij gegeven. Terwijl allerwege gejuich opklonk was de verbin ding van de „Johan van Oldenbarneveldt" met den wal losgemaakt en voer het schip langzaam de sluis uit. En weer klonken heldere tonen over het water. Thans was het een gemengd koor van on geveer 300 leden dat onder leiding van den heer S. Vlessing het lied „Nederland aan de Zee" zong, met muziekbegeleiding van de Harmoniekapel „De Eendracht" en de Harmonievereeniging „Concordia" Het waren momenten van ontroerende plechtigheid Statig voer het schip door het nieuwe buitentoelei- dingskanaal ten Noorden va nhet fort naar de bui tenhaven. Het eerste zeeschip ter wereld dat dit nieuwe kanaal mocht inwijden. Vooraf voer de ge pavoiseerde motorboot „Insulinde"' van de Noord en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij en toen het mailschip de buitenhaven bereikte, daverde, als militair saluut aan de Koningin, 35 schoten scho ten van den mijnenlegge „Mrdusa" over het water. Buitengaats werd de „Johan van Oldenbarneveldt" opgewacht door de torpedobooten Z 5 en 2 7. De tocht strekte zich uit tot drie mijlen uit de kust, waar, nadat het mailschi pgedraaid was, de terug tocht werd aanvaard. Het was reeds namiddag, toen de „Johan van Oldenbarneveldt" bij den Toeristen steiger meerde. Het officieele gedeelte van de plech tigheid was geëindigd. Op den steiger waren ter ontvangst van de Ko ningin, den Prins en de Prinfees, die dadelijk met het gevolg debarkeerden, aanwezig de burgemeester van Velsen-IJmuiden, de heer J. G. Rijkens; ter plaatse waren eveneens en haie opgesteld de beman ningen van de reddingbooten, de bedienaars van het reddingmateriaal, alsmede enkele oud-redders van "de Noord- ën Zuidhollandsche" Redding-Maat schappij, stations (Noord, Midden en Zuid)) IJmui den, met den schipper Pieter Kramer. Voorts bevon den zich hier de commissieleden dezer maatschap pij, de heeren S. Koster, en C. Oud, alsook de di recteuren der koren, die bij de plechtigheid gezon gen hadden, de heeren S. Vlessing en N. Gonlag. Een dochtertje van wethouder J. C. Dunnehier bood de Koningin en een dochtertje van wethouder K. H. Tusenius de Prinses bloemen aan. Na een kort oponthoud op den steiger begaven de Vorstelijke Personen zich naar de wachtende auto's die vervol gens in matig tempo door de Visseringstraat, de Ka naalstraat en de Oranjestraat reden. Een zeer tal rijk publiek juichte het Koninklijk Gezin van ach ter de afzettingen enthousiast toe. De buurtver- eeniging „IJmuiden-Centrum" had de Kanaalstr. en de Oranjestraat op schitterende wijze met vlag gen en groen versierd. eHt was namens deze buurt- vereeniging dat ter hoogte van perceel 16 in laatst genoemde straat het dochtertje van het bestuurslid H. K. Jansen de Koningin bloemen offreerde, ter wijl het dochtertje van het bestuurslid M. J. H. Heere zulks deed aan de Prinses. Beide meisjes werden begelid door mevrouw G. Fennell, echtge- noote van den voorzitter der buurtvereeniging en door mevrouw H. K. Jansen. De heer Fennell zelf, alsook de secretaris, de heer C. M. Arends en de overige bestuursleden hadden zich hier opgesteld. Langsde Oranjestraat ging de Koninklijke Stoet langs de Wilhelminakade over de betonbrug langs honderden juichende toeschouwers linksaf naar de Julianakade, om ter hoogte van de Willem Barendszstraat halt te houden. Op dit punt was aanwezig het bestuur van de Oranje-vereeniging „IJmuiden", voorzitter de heer P. Heere. Ook ston den hier opgesteld de leden van de vereeniging van Ned. Christelijke Vrouwen. Ook op deze plaats werd een bloemenhulde gebracht en wel door een doch tertje van den heer Heere en door de voorzitster der Vrouwenvereeniging, mevrouw Homburg- Ho- gendijk. Langs de Julianakade, den Wijk aan Zeeër- weg, de Trompstraat en de Willebrordusstraa!t reden de auto's langs dichte menschenhagen linksaf naar den Stationsweg om vervolgens onder de tunnels door in rechtgaande richting de Velserpont te be reiken. Alleen op het laatste gedeelte der route, die buiten het eigenlijke stadsgedeelte viel, was de be langstelling eenigermate geluwd. Bij de pont nam de Koningin afscheid van den burgemeester van Velsen-IJmuiden, dien Zij dankte voor de groot sche hulde, welke Haar in deze gemeente was ge bracht. Spoedig daarna waren de auto's uit het gezicht verdwenen en behoorde de geheele plech tigheid, waarvan de herinnering in de harten van duizenden bewaard zal blijven, tot het verleden. In IJmuiden bleef echter de feestelijke stemming voortduren. Zoo staan voor vanavond muziekfeesten op het programma. Ook de hoofdstad zal niet in vreugde-uitingen achterblijven. Daar zal de opening van de nieuwe sluis officieel worden gevierd met een diner in het Carlton-Hotel, dat door het ge meentebestuur van Amsterdam wordt aangeboden aan zeer vele genoodigden, terwijl de burgerij op muziekuitvoeringen op den Dam, op verschillende pleinen en in de parken, alsmede op een klein vuur werk. dat wordt afgestoken aan den overkant van het Y, zal worden vergast. Tevens zal te Amsterdam aan den Zuidelijken Wan delweg een groot vuurwerk voor de brugerij worden afgestoken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 1