smmsm Rechtzaken SS, Ons denken bIÏH»" vïï, rk ÏFS&S st üsssSS Radio-vooruitzichten zonder eind ALLERLEI Bescheidenheid bocaid van het langszij van het ss. „Asien" lig gende lichterschip „OhristophorufT een 500 Kg. zware hijsfch ijzeren ringen op het lichaam ge kregen, tengevolge waarvan hij met zware in wendige kneuzingen in het ziekenhuis* aan: den Coolsingcl nrócsl wórden opgenomen, waar hij kort. na aankomst overleed. h DUITSCiH POSïVLIÈGXUKl VER ONGELI KT. Hetpostvliegtuig D 1826 van dé Deutsche I ufthansa is bij Askoe, in de büurt van Valde- marsvik in zinkenden toestand aangetroffen. De beide inzittenden, de vlieger W, Langanke en de radio-telegrafist I indeman n zijn waarschijn lijk, bij een poging om zwemmende de kust te bereiken, om het leven gekomen. Faillissementen in Nederland UITGESPROKEN: 5 Aug. G. J. C. Uytenhaak, Sittard, Agrioolstraat 32. 5 Augustus Willy Joos, meubelmaker, Heerlen Tollenstraat 2.-5 Augustus J. W. Gruils, koopman Maastricht, Czaar Peterstraat 82. 6 Augustus P. J. Varekamp, Amsterdam, Paramaribostraat 2.-6 Augustus Willem van der Lugt en Johannes Gerar- dus Marinus Christiaan van der Lugt, beiden Am sterdam, Hooge Kadijk 28. 6 Augustus J. J. Sprék- kreeff, Amsterdam, Korte Leidschedwarsstraat 79 I. 6 Augustus Adriana Hendrika Goossens, weduwe van Pieter van der Voort en Jacobus van der Voort beiden Amsterdam, Sassenheimstraat 8.-6 Aug! L. B. Wiersma, autohandelaar, Bussum Nassaulaan 31. 6 Augustus R. E. Botter, caféhouder, Amster dam, Goudsbloemstraat 32. 6 Augustus J. H. Dan- ke, Amsterdam, Wittenburgergracht 15. 6 Augus tus J. H. Labots, Amsterdam, Marnixkade 61—6 Augustus Gerardus Theodorus Willebrordus van der Linden, reiziger in technische artikelen, Amsterdam Jekerstraat 39 huis. 6 Augustus H. Dijkgat, fabr.- arbeider, Stootshorn 'gemeente Noordbroek. 6 Au gustus H. Kamminga, hndelsreiziger, Huizum. 6 Augustus O. Foelkel, Driebergen, Traay 3Ö3. 6 Au gustus A. J. Bovens de Bilt Waterweg 9. 6 Au gustus H. P. D. Wink, wed. G. van der Heeden, Oude water, Ysselkade. 6 Augustus H. Voskuilen, Soest Lange Brinkweg 36. 6 Augustus M. van der Have! koopman Ierseke. 7 Augustus Agnes Gertrui van Beek, weduwe van Arie Kossen, huishoudster te Amsterdam, Wilhelminastraat 39 II. 7 Augustus Tjeerd de Vries, zonder beroep, voorheen winkelier in comestibles, Amsterdam, Maasstraat 100 II. Vernietigd op grond van verzet door gerechtshof te Amsterdam: 25 Juli G. van der Sluys te Amsterdam. UITGESPROKEN: 5A ugustus J. van Boxel, rijwielhandelaar, Bergen op Zoom. 5 Aug. A. Peters van Oirschot, visch- handelaar, Tilburg. 5 Aug. A. Schilders, arbeider Berkel Enschot. 5 Aug. Pa. Jac. B. Janssen en Co Tilburg. 5 Aug. G. M. Ligthart, slager Tilburg. 5 Aug. Abraham van der Sande vrachtrijder Tholen. 6 Aug. Frederik Pasman, winkelier in glas, porce- leln en aardewerk. Rotterdam, Mathenessenweg 4. b. 6 Aug. Nicolaas Riebeek, pensionhouder, Rot terdam, Henegouwerplein 46. 6 Aug. Michael van den Ierssel, schildersknecht, Rotterdam, Oost einde 22c. 6 Aug. Cornells R. Huiser,. koopman in chocolade en suikerwerken, Rotterdam, ftQdenrijsche laan 21. 6 Aug. Adolphe Philippe Donckers, auto- busdienstondernemer, Rotterdam, le Middelland straat 32a. 6 Aug. Pieter Johannes Zwanenburg, voerman, Rotterdam, Korte Kade 14. 6 Aug. D. J. Blom, koffiehuishouder, Deventer, Rijkmanstraat 27. 6 Aug. Mej. Jo Streek, boekhandelaarster, han nelende onder den naam Winterswijksche boekhan del Winterswijk. 6 Aug. de nalatenschap van M. Philips, in leven slager te Deventer. 7 Aug. C. Pijnenzurg, den Bosch, Kastanjestraat. 7 Aug. Wilhelmus Linders, vroeger landbouwer te Volkel, thans te Eindhoven Woensel, Archimedsstraat 4. 7 Aug. H. Adriaans, caféhouder, Eindhoven, van Braketlsraat 18. 7 Aug. H van Bekhoven, koopman en pensionhouder, Eindhoven, Orchideeënstraat 17. 7 Aug. J. Botermans, koopman te Eindhoven van Anholtstraat 18. 7 Aug. C. Renders en Lamb. Kieviets, hndelende onder den firmanaam C. Ren ders en Co. Eindhoven, Hugo de Grootstraat 33. 7 Aug. J. van der Heijden, veehandelaar, Dinther. 7 A ug. H. C. J. van Abkoude, Sergeant-majoor administrateur, Blerick. 7 Aug. Willem Frederik Hendrik van Zwanenburg, smid. Sint Pancras. Bo- venweg 39. 7 Aug. C. de Haan, metselaar en aan nemer, Zwaagdijk, gemeente Westwoud. 7 Aug. Pieter de Vries koopman te Zwolle Assendorperstraat OPGEHEVEN WEGENS GEBREK AAN ACTIEF: 6 Augustus A. de Kreek Rotterdam. 6 Aug. J. Meerman te Rotterdam. 7 Augustus R. de Raat Almkerk. 8 Augustus C. A. J. de Groot, Alkmaar. De natuur was overschoen, maar de behan- op de arbeidslijst, doch hadden aangenomen de as T n'* geprezen. dakafdekking van een perceel tegen f 15 per 100 De 35-jarige heer J.. v. d. K., leeraar te Rot- stuks. 'Daar geen getuigen waren gedagvaard afsta"d> de mo('lt(i lieP d® zaak door deze toelichting direct vast 5 verdachte voor den kantonrechter, en werd aisnu voor onbepaalden tijd aangehouden n\r, Rastert te verschijnen- naar aanleiding van- dl' hem ten. laste gelegde overtreding, dat hijModern vervoer in ie eeuw van efficiëntie, op J8 Juli j.l. met. zijn motor, waarop een colv". léga als duo-passagier, le Bergen in de eeuwige' j -D« heeren N. W. W. Th., 'n 18-jarig kantoor- laan, nabij de „Franschman" het rijwielpad had: bediende. t& Alkmaar en zijn vriend G. K., had bereden. Van deze overtreding was aangifte ge-' den samen op 28 Juli. met behulp van twee rij- daan door een aldaar gestationeerde ijscoman, WJelen, door hen respectievelijk bereden, vervoerd den heer G. de Zwart. De heer v. d. K.„ die ®on pnllenren en waren alstoen door een waak- zicli liet onbeduidend feit bijzonder sterk scheen zamen dienaar Hermandads op den N. Singel aan te trekken, verklaarde dat hij op gezegden datum uit de richting Beverwijk was aangeko men, met het doel pension te Bergen aan Zee te zoeken. Hij was geheel onbekend ter plaatse en ontkende ten stelligste, dat hij opzettelijk van aangehouden en op den bon gezet wegens over treding art. 22, M. en Rijwielwet, het in gevaar brengen van de veiligheid van het verkeer. De heer T., als eenig representant van de firma aan wezig, erkende het ten laste gelegde. Hij had het rijwielpad gebruik had gemaakt. Hij was te voorrijder, de voorzijde vastgehouden, achter vea- doorgereden en toen teruggekeerd, waarbij |lem reed zijn vriend, die de achterzijde van de hij eenige oogenblikken op bedoeld pad, dat al- «uikensren vasthield. De verdachte was niet zoo aldaar niet als zoodanig was aangeduid, haid stevig overtuigd van het gevaar dat zij zouden gereden. hebben kunnen veroorzaken als de ambtenaar, De kantonrechter trachtte daarop den heer v. dl®..de zaak meer pessimistisch inzag en de mo- d--|f„ sc,hter zonder noemenswaardig succes, dui- gelijkheid van ernstige ongevallen fatamorgani- dêliik te maken, dat bij. een overtreding het op- geerde. Gevorderd werd i"4 boete of 4 dagen, zet geen onmisbaar élement is voor de strafbaar- a°ch dc heer kantonrechter bleek het niet eens beid en de ambtenaar, van meening. zijnde, dat zÜn met. de opvatting van het openbaar mi- een .geroutineerd motorrijder, ook al' is hij ter nisterie, voornamelijk niet, omdat de jongelieden plaatse niet bekend, had moeten opmerken, dat a('h1er elkander hadden gereden. De kantonrech- het bedoelde pad achter de boomen aangelegd, een 1®^ was^de meening toegedaan, dat in casu aan artikel 22 der motor- en rijwielwet een te ver strekkend èbeteekenis was gehecht. Hij verklaar de dus het tenlaste gelegde wel bewezen, doch niet strafbaar en ontsloeg verdachten aldus van 5RNIETIGD OP GROND VAN VERZET: 6 Augustus J. F. Swemmer te Rotterdam. ALKMAAR.. VOOR DEN KANTONRECHTER. Strafzitting van Vrijdag 8 Augustus. Kantonrechter mr. D. Bastert. Het voordeel van de kippenhouderij wordt op die wijze tot nul gereduceerd. Mevrouw de wed. St., een bejaarde bewoonster van de Nieuwpoortslaan te Alkmaar, mag zich verheugen in het bezit van een flinken moestuin, die voor de helft van de opbrengst wordt be werkt door haar buurman, den rentenier Dirk Sloovés. Minder aangenaam smaakte het echter de oude luidjes, dat een andere buurtgenoot, biet name Hendrik B., zonder eenig gemoedsbezwaar, toeliet, dat zijn kippen een dagelijks bezoek brachten aan den boven omschreven tuin, ter aanvulling van hun gewoon voedselrantsoen en al doende door hun gekrabbel en geschraap veel schade toe-brachten aan de jonge groenten en ge wassen. Al meermalen was buurman gewaar schuwd, zijn vrijpostige pluimvee, tot de orde ie roepen, doch zonder merkbaar resultaat, zoo dat ten einde raad mevrouw St. healoot bij de bevoegde autoriteiten aangifte te doen van deze chronische burenplaag. zulks met, gevolg dat, he den gezegde heer B. ter verantwoording was geroepen. De comparant scheen niet veel per soonlijke belangstelling voor het geval tc koes ieren, aangezien hij niet was verschenen. Moge- ijwielpad was, reeqdireerde f8 boete of 8 dagen. De verdachte, absoluut nog niet overtuigd, roem de grootelijks de heerlijke natuur en 'het schil derachtige landschap van Bergen, maar voegde er op droevigen toon bij, de betoonde gastvrijheid alle rechtsvervolging, allerminst te kunnen roemen. Waarop de kan- j tonrechter den verdachte, wien waarlijk de tra- I inen van medelijden met zichzelf, in de oogen j Blirfi^fiHiikfi Stflllff stonden, onder aanneming van verzachtende- om- 1 O wmsiu standigheden veroordeelde tot f 2 boete of 2 i. Mysterieuze aanrijdingen te Sehoorl. Die in 't begin van Juli uitgevoerde wëgver- beteringen te Sehoorl schenen niet te hebben bijgedragen om de veiligheid van het verkeer aldaar bij die gelegenheid te vergrooten, althans verscheen ter zake overtreding art. 22 Motor en 'Rijwielwet, de heer Jan Sm., chauffeur te St. Maartensbrug, welke heer, als bestuurder op 1 Juli van een oudbakken ford-vrachtauto, gebe zigd voor het vervoer van zand, zou hebben aan gereden den werkman Jan Beeldman en boven dien nog mevrouw Morel, de echtgenoptc van den candidaainotaris. Tot intense verbazing van ambtenaar en kantonrechter verklaarde de aan- geredëne 'echter, dat hij door dezen verdachte ih 'f geheel niet was aangereden, wel echter door eer. anderen zandrijder, de chauffeur K. van Sehoorl. Verbaasd Vroeg de kantonrechter: Heb jij zooveel aantrekkingskracht of behoor je tot die menschen, die nooit op zij gaan, want zulke lui ken ik ook. Een tweede getuige, de arbeider Tennis de Jong, was de meening toegedaan, dat Beeldman wel degelijk was aangereden door verdachte, -doch nader geinférpelleerd, bleek zijn wetenschap al léén gegrond op de omstandigheid dat het motor rijtuig ook een oud fordje was. Verdachte zelf, 'die blijkbaar veel plezier had in de bestaande verwarring, ontkende pertinent Beeldman tot slachtoffer van zijn „doorzettings- verntogen te heb be ngemaakt. Wel gaf hij toe, misschien genoemde mevrouw Morel te hebben geraakt, toen zij op den Damweg wandelde .en ondanks herhaalde signalen, zich niet terzijde van den weg begaf. Verdachte had toen in de stellige meening verkeerd, dat de dame zou uit wijken en toen zij zulks naliet, was het verdachte niet mogelijk geweest door de slechte gesteld heid van den wegberm, meer naar rechts uit te halen. De ambtenaar voegde hem toe, dat hij alsdan verplicht was geweest te stoppen, waarop verdachte zijncrzijdsch repliceerde, dat het moei lijk was een ouden fordwagen, beladen met een zware zandvracht, zoo spoedig tot stilstand te brengen. Waar men evenwel zoo weinig houvast had aan de getuigenverklaringen en mevrouw Morel niet was gedagvaard, wat de kantonrechter be treurde, bleek het niet mogelijk het benood-igde bewijs te eonstrueeren, zoo'dat de ambtenaar ver plicht was vrijspraak te requireeren. De kanton rechter sprak overeenkomstig dit requisitoir den heer i8m. dan ook vrij, doch verzwakte de waarde va ndit „meevallertje" niet onbelangrijk door verdachte geen vaarwel maar een tot weerziens toe te roepen. Het is ook niet uitgeslooten, dat de meermalen ter sprake gebrachte heer Kerk- meer nog iets naders omtrent deze mysterieuze strafzaak zal vernemen. Die bakker dar lit er wat al te gemakkelijk over. Een' te Héiloo wonend en werkzaam 19-jarige bakkersgezel, de heer Willibrordus Adrianus J., die zich bij het rondbrengen van het versche-brood bij de clientele bedient van een bakwagen en aan gespannen két, had op 27 Juni opder het het dienen van zijn klanten, ket en voertuig onbe heerd en onbevestigd aan den kant van den weg achtergelaten, welke gevaarwekkende situatie door een bevoegd ambtenaar was geconstateerd en geverbaliseerd, zoodat de heer Willebrordus heden terecht stond. Bij deze gelegenheid bleek ook dat door de maatschappij van Ned. Spoorwe gen tegen*-het jongemensch procesverbaal was opgemaakt, omdat hij bij 'n andere gelegenheid zich met zijn voertuig had bevonden bij een on- bewaakten overweg op de spoorbaan op 't mo ment, dat een trein naderde. Slechts door gewel dig remmen en het geven van tegenstoom was toen een noodlottig ongeval voorkomen. De jeug dige hakker, overigens een vriendelijk en open hartig jongmensch, gaf dit alles zonder eenige restrictie en onomwonden toe. Hij werd gestraft met èen flinke, boetë, f 10 of 10 dagen in de ver wachting, dat hij in 't vervólg wat meer aandacht zal schenken aan de veiligheid van 't verkeer. De kwestie nog niet voldoende opgehelderd. Defa heer O. M. v. L., aannemer te Alkmaar, was in zijn werkgeversschoenen geschoven, dat hij- op Vrijdag 4 Juli èen tweetal arbeiders, 'de heerCn «Scheurer en BoeVe zou"'hébben dóen a-rhei- lijk is het échter dat zijn interesse wordt gewekt den na 4.30 uur, wélk üurrniefr'overeenkwam met door de omstandigheid, dat hij, mede op grond de arbeidslijst. De heer v. L. ontkende dit vol- van zijn betoonde nalatigheid na herhaalde waar- strekt niet, doch bëweerde als werkgever niets schuwingen, door den kantonrechter werd ver- met deze werklieden 'te maken te hebben. Zij oordeeld tot f20 boete subs. 20 dagen hechtenis. waren niet in zijn dienst en kwamen niet voor Gemeente OUDE NIEDORP. (Ingeschreven over de maand Juli) Ondertrouwd: Simon Wit en Elizobeth Zijdewind. Getrouwd: Simon Wit en Elizabeth Zijdewind GeborenAdrianus, zoon van Jacobus Hendrikus Verlaan en AUda Ruiter. - Wilhelmina Anna, doch ter van Willem Kolkman en IJda Maria Boekei. Loop der bevolking. Ingekomen personen: Cornelia den Braseu rk onderwijzeres van Rotterdam, Lange Warande 42a naar 't Veld, Rijderweg 249. Rienk Vlieger, n. h waterbouwk. opzichter van Schagen, Lage Noord F 50 naar Verlaat. Elizabeth Krap, n. h. dienstbode van Zijpe, (Schagerbrug E 171) naar de Leijen 22a Lambertus Minardus Lemmers, r.k. bakkerskn van Heerhugowaard Middenweg D 54 naar Zijdewind 179. - Johannes Barwegen, g. k. landarbeider van Schermerhorn (Schermeer C 80) naar Oude Nnedorp Vertrokken personen: Jan van der Molen, n h chauffeur van Verlaat 106 naar Winkel. Jan Win kel n.h. landarbeider van Odue Niedorp 129 naar Heerhugowaard, Schapenweg D 4. Jacob van Beek en gezin n. h. en g. k. arbeider van Moerbeek 229 naar Steenwijkerwolde. Johannes Petrus Bak ker, r.k. boerenkn. van Blokhuizen 221 naar Haren karspel (Slootgaard.) Agatha Roozendaal, r. k. dienstbode van Verlaat 127 naar Harenkarspel. Elizabeth Zijdewind, n. .h zonder beroep van Zijde- wind 215 naar Sint Maarten (Stroet.) SZE&JSX ?iacht u Joor overdrtiving, want de ver gedreven verandert in „Welt- tehSt rfp 'mis 1?uurSloern zijn- Naar beide uitersten ken" overkVh™°deSkhebbn ®n Zijn ^taan ook den- miScSiI itS p denken. Daardoor bestaat hii als etmSkMftn dThrdeS Eerlijke6 Sn'hh ST? t5 S^chts ^t men trachten ze te vangen in formules of zl te lef hun ktefstf™ pande Wegen' De gedachten verbreken aiSSho riÜ gaan waar ze willen. Zij slaan lo gische redeneeringen stuk en treden buiten de bed- De aandacht die in onzen tijd wordt geschonken aan Aziatische problemen, niet alleen om de poli tieke evoluties, die zich voortdurend in dit wereld deel afspelen, maar ook omdat wij langzaam tot het inzicht komen, dat Azië de bakermat is van tal van geestelijke overstroomingen die thans na zooveel eeuwen voor ons opnieuw een actueel probleem gaan uitmaken, is aanleiding om hier even de aan dacht te vestigen op een dikwijls verwaarloosd feit, namelijk, dat de Portugeezen nog steeds in Indo china als koloniaal bezit hebben, hetzij dan nog van betrekkelijk geringen omvang. Op de westkust van Indo-China hebben de Portu geezen drie nederzettingen behouden. Goa, Damao, en Diu, overblijfsel van het groote keizerrijk dat door Vasco de Gama en Albuquerque werd opge richt. Zij vormen samen een provincie met als de hoofdstad Pandjim, ook wel Villa Nova. De oppervlakte van Portugeesch Indië werd zeer verschillend geschat van 3650 tot 4366 vierkante ki- I Le^C I1S WIISllCIEf lometer. Hetzelfde geldt voor wat de bevolking be- i treft de laatste schatting dagteekent van December T 1110 en geeft een cijfer van 605.000 inwoners Goa is I Het lev-n 1S ons eenie goed. Het is een onuitputte- is gelegen ten noorden van Bombay en beslaat een ljJke bron* omdat op den bodem van alle dingen de -1-1 schoonheid en het geluk zich openen oneindige ver schieten. We voorgevoelen de mogelijkheid van een Keuring blijkt, hoe de radio midden in de publieke belangstelling staat. Sedert bv enkele maan den geleden onder bepaalde voorwaarden aan ami- teurs vergunning is verleend tot het hebben en ge- br"'ke" van radio-zendinstallatie, zijn in totaal reeds 56 machtigingen verleend De controle op de na leving van de gestelde voorwaarden is een vrii om werk- In het bijzonder het verbod om Tet clandestiene zenders in verbinding te treden bliikt meermalen te worden overtreden. De lijst van mach- wftpn mU?erS is..daarom gepubliceerd, opdat deze weten met wie zjj mogen werken. Tegen de overtre- getreden v®rbod kan thans strenger worden op- Tnrua' ™£rUiwdat radi°-telefoonverbinding met «Hni I v^i wordt, vertoont een geleidelijke stij- gmg. Behalve aanzienlijke verbeteringen, welke aan beide zijden aan zend- en ontvangmiddelen sinds de openstelling van het verkeer zijn aangebracht, wor den ook proeven genomen, met een systeem van zgn geheime radio-telefonie, waardoor het afluisteren der gesprekken door particulieren met gewone ont- vangtoestellen practisch onmogelijk zal worden ge maakt, hetgeen in het bijzonder voor zakengesprek- ken van belang moet worden geacht. De gelegen- heid ook andere landen van de verbinding met Indie via Nederland te doen gebruik maken (tran- sitverkeer) is met Frankrijk, België, Denemarken en Engeland reeds tot stand gekomen en voor eenige andere omliggende landen in een vergevorderd sta dium van voorbereiding. In alle richtingen en in steeds grooter afstanden schakelt het radio-telefo nische wereldverkeer zich in het maatschappelijk leven der volkeren. Het radio-verschiet is inderdaad zpnder.éind. In voorbereiding is*nog-de mogelijkheid om van schepen in volle zee met den vasten wal te telefoneeren. Daartoe is te Scheveningen-radio een provisorische zender gebouwd, en te Noordwijk- radio een ontvangtoestel voor dit verkeer opgesteld. Het resultaat van de eerste proefnemingen die op 27 en 28 Mei met het van een scheepsinstallatie voor ziene stoomschip „Prinses Juliana" van de Maat schappij Zeeland werden gehouden, was zeer bevre digend. Wat tenslotte de voorbereiding betreft voor een radiodienst van beeldtelegrafie tusschen Nederland en Ned. Indië staat het thans wel vast, dat voors hands alleen wit-zwarte beelden zullen worden toe gelaten, totdat proefnemingen zuilen hebben aange toond dat de techniek ten opzichte van de radiogra fische overbrenging van zgh. halftoonbeelden tonder welke o.a. fotografieën zijn te rangschikken) zoo ver gevorderd is, dat het resultaat voor commercieele doeleinden voldoende is. strook van ongeveer 150 kilometer lengte, gelegen tusschen de zee en dé Ghatesbergen, op sommige plaatsen tot 50 kilometer breed. De hoofdstad Pand jim telt 24000 inwoners en is per spoorweg met Bom bay en Madras verbonden. Men vindt op dit grond gebied 501 zoutontginningen en ook een twintigtal mangaanmijnen te Mornugao. Damao heeft slechts een oppervlakte van onge veer 80 vierkante kilometer. De hoofdstad van dit district draagt denzelfden naam en telt 6000 inwo ners. Deze havenplaats is gelegen 162 kilometer ten noorden van Bombay en een 50 kilometer ten zui den van Surate aan den ingang van de golf van Cam bay. Men vindt er 11 zoutmijnen. Diu is een eilandje van ongeveer 30 vierkante kilometer oppervlakte, gelegen ten zuiden van het schiereiland Kathiawar, 142 vierkante mijlen W.N.W. van Damao. De hoofd stad ervan telt 12.500 inwoners Pandjim en Damao hebben een zekere economische beteekenis als door voerhavens langs waar een gedeelte van den En- gelsch-Indischen handel plaats heeft. In dit opzicht hebben zij dezelfde waarde als Pondichery. Wijsheid is die jeugd des geestes, die ons doet in zien, dat de waarheid niet in de schatkamers der dogmatiek ligt opgesloten, maar vrij en leven is. Meer dan dertig jaar geleden liet een man zich keuren, die leed aan de ziekte van Bright. Hij werd voor een verzekering afgewezen. Doch hij werd over de zestig jaar oud. Dit bewijst niet, dat de verzeke ringsmaatschappij verkeerd deed met hem niet aan te nemen. Wat het echter wel bewijst is, dat, zelfs wanneer men aan een zekere kwaal lijdende is, men deze in toom kan houden, door een zorgvuldige, ver standige levenswijze. „Bescheidenheid" is een sieraad. „Voor de jeugd" zet men er vaak achter, alsof het in den ouderdom niet meer noodig zou zijn bescheiden te zijn. Alsof alleen het rijpe oordeel goed was. De praktijk wijst anders uit. Waar zou anders de vooruitgang blijven? Die komt toch voort uit de ideeën der jongeren. Ze ker past hen, die ideeën bescheiden te propageeren, doch het past zeker niet overdreven bescheidenheid geheel achter te houden. Want: „Bescheidenheid is een sieraad, doch verder komt men zonder haar." Dikwijls is het voor de goede zaak noodig, krachtig, ja zelfs brutaal op te treden. Dant wordt het doel be reikt, dat anders nog ver zou zijn. Natuurlijk heeft brutaliteit het nadeel van de geforceerdheid, en de voorzichtige zal u zeggen: „Zonder bescheidenheid komt men verder? Misschien bij u, niet bij mij." De voorzichtige, die meestal blijkt de wijze te zijn, heeft een afkeer van forceeren. Hij gaat bescheiden zijn gang, zonder ophef, zonders schokken. Want schokken zijn gevaarlijk. Ze kunnen zoolicht de zftak zelf, die voortschokt, schaden, of zelfs ver nietigen. „Trage gang, en verre zien. Is het doen van deze wijze liên." Het is toch maar het beste te blijven bij het spreek woord, zonder meer, zonder die uitvluchten. Beschei denheid is het beste middel om op den voorgrond te karnen. Zij, die zich vooraandringen en met luide stem zichzelf aanprijzen worden voorbijgezien Maar bescheidenheid die zich van eigen waarde wel-be- wuSt is, zonder zich daarop te verheffen geeft ver- Het kooktoestel dat we hier behandelen zal zeer nuttig bevonden worden in magazijnen, werkplaat sen, of waar men een flinke hoeveelheid frisch water en tevens drinkbaar bij de hand wil hebben. Het toestel bestaat uit twee stukken verglaasde aarden buizen, een van 60 op 90 c.M Het andere van 30 op 90 Men maakt eerst een cementen bodem door de grootste buis op een vlakken ondergrond te drukken en er cement in te gieten, en door de kleine buis in het beton te drukken. Het vlak van dezen bodem tusschen de twee buizen helt schuin over in de rich ting van de afvoerbuis. De bodem binnenin de klein ste buis helt schuin naar een uitwendige buis, die evenals de afvoerbuis, opgesteld wordt voordat de cement wordt aangebracht. De distributiebuis is aan het uiteinde van een uitstekend kraantje voorzien. Daar het tamelijk moeilijk is een gat te boren in deze soort buizen, kan men dit op de fabriek laten doen, waar men ze koopt. Men kan het geheel op een withouten voetstuk opstellen of op een plank, en plaatst er een emmer onder. De dubbele sluit- planken, tusschen de planken waarvan een zinken plaat is aangebracht, worden op elk van de buizen aan gebracht. De vergietbuis bestaat uit twee ge deelten. De ruimte In de kleinste buis wordt ge bruikt voor het bewaren van het water, en heeft on geveer 60 liter inhoud. De ruimte tusschen de twee buizen wordt gevuld met stukken ijs of met een af koelende stof.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 5