smmsm
Rechtzaken
SS,
Ons denken
bIÏH»" vïï, rk ÏFS&S
st üsssSS
Radio-vooruitzichten
zonder eind
ALLERLEI
Bescheidenheid
bocaid van het langszij van het ss. „Asien" lig
gende lichterschip „OhristophorufT een 500 Kg.
zware hijsfch ijzeren ringen op het lichaam ge
kregen, tengevolge waarvan hij met zware in
wendige kneuzingen in het ziekenhuis* aan: den
Coolsingcl nrócsl wórden opgenomen, waar hij
kort. na aankomst overleed. h
DUITSCiH POSïVLIÈGXUKl
VER ONGELI KT.
Hetpostvliegtuig D 1826 van dé Deutsche
I ufthansa is bij Askoe, in de büurt van Valde-
marsvik in zinkenden toestand aangetroffen. De
beide inzittenden, de vlieger W, Langanke en
de radio-telegrafist I indeman n zijn waarschijn
lijk, bij een poging om zwemmende de kust te
bereiken, om het leven gekomen.
Faillissementen
in Nederland
UITGESPROKEN:
5 Aug. G. J. C. Uytenhaak, Sittard, Agrioolstraat
32. 5 Augustus Willy Joos, meubelmaker, Heerlen
Tollenstraat 2.-5 Augustus J. W. Gruils, koopman
Maastricht, Czaar Peterstraat 82. 6 Augustus P.
J. Varekamp, Amsterdam, Paramaribostraat 2.-6
Augustus Willem van der Lugt en Johannes Gerar-
dus Marinus Christiaan van der Lugt, beiden Am
sterdam, Hooge Kadijk 28. 6 Augustus J. J. Sprék-
kreeff, Amsterdam, Korte Leidschedwarsstraat 79 I.
6 Augustus Adriana Hendrika Goossens, weduwe
van Pieter van der Voort en Jacobus van der Voort
beiden Amsterdam, Sassenheimstraat 8.-6 Aug!
L. B. Wiersma, autohandelaar, Bussum Nassaulaan
31. 6 Augustus R. E. Botter, caféhouder, Amster
dam, Goudsbloemstraat 32. 6 Augustus J. H. Dan-
ke, Amsterdam, Wittenburgergracht 15. 6 Augus
tus J. H. Labots, Amsterdam, Marnixkade 61—6
Augustus Gerardus Theodorus Willebrordus van der
Linden, reiziger in technische artikelen, Amsterdam
Jekerstraat 39 huis. 6 Augustus H. Dijkgat, fabr.-
arbeider, Stootshorn 'gemeente Noordbroek. 6 Au
gustus H. Kamminga, hndelsreiziger, Huizum. 6
Augustus O. Foelkel, Driebergen, Traay 3Ö3. 6 Au
gustus A. J. Bovens de Bilt Waterweg 9. 6 Au
gustus H. P. D. Wink, wed. G. van der Heeden, Oude
water, Ysselkade. 6 Augustus H. Voskuilen, Soest
Lange Brinkweg 36. 6 Augustus M. van der Have!
koopman Ierseke. 7 Augustus Agnes Gertrui van
Beek, weduwe van Arie Kossen, huishoudster te
Amsterdam, Wilhelminastraat 39 II. 7 Augustus
Tjeerd de Vries, zonder beroep, voorheen winkelier
in comestibles, Amsterdam, Maasstraat 100 II.
Vernietigd op grond van verzet door gerechtshof
te Amsterdam:
25 Juli G. van der Sluys te Amsterdam.
UITGESPROKEN:
5A ugustus J. van Boxel, rijwielhandelaar, Bergen
op Zoom. 5 Aug. A. Peters van Oirschot, visch-
handelaar, Tilburg. 5 Aug. A. Schilders, arbeider
Berkel Enschot. 5 Aug. Pa. Jac. B. Janssen en Co
Tilburg. 5 Aug. G. M. Ligthart, slager Tilburg.
5 Aug. Abraham van der Sande vrachtrijder Tholen.
6 Aug. Frederik Pasman, winkelier in glas, porce-
leln en aardewerk. Rotterdam, Mathenessenweg 4.
b. 6 Aug. Nicolaas Riebeek, pensionhouder, Rot
terdam, Henegouwerplein 46. 6 Aug. Michael
van den Ierssel, schildersknecht, Rotterdam, Oost
einde 22c. 6 Aug. Cornells R. Huiser,. koopman in
chocolade en suikerwerken, Rotterdam, ftQdenrijsche
laan 21. 6 Aug. Adolphe Philippe Donckers, auto-
busdienstondernemer, Rotterdam, le Middelland
straat 32a. 6 Aug. Pieter Johannes Zwanenburg,
voerman, Rotterdam, Korte Kade 14. 6 Aug. D.
J. Blom, koffiehuishouder, Deventer, Rijkmanstraat
27. 6 Aug. Mej. Jo Streek, boekhandelaarster, han
nelende onder den naam Winterswijksche boekhan
del Winterswijk. 6 Aug. de nalatenschap van M.
Philips, in leven slager te Deventer. 7 Aug. C.
Pijnenzurg, den Bosch, Kastanjestraat. 7 Aug.
Wilhelmus Linders, vroeger landbouwer te Volkel,
thans te Eindhoven Woensel, Archimedsstraat 4.
7 Aug. H. Adriaans, caféhouder, Eindhoven, van
Braketlsraat 18. 7 Aug. H van Bekhoven, koopman
en pensionhouder, Eindhoven, Orchideeënstraat 17.
7 Aug. J. Botermans, koopman te Eindhoven van
Anholtstraat 18. 7 Aug. C. Renders en Lamb.
Kieviets, hndelende onder den firmanaam C. Ren
ders en Co. Eindhoven, Hugo de Grootstraat 33.
7 Aug. J. van der Heijden, veehandelaar, Dinther.
7 A ug. H. C. J. van Abkoude, Sergeant-majoor
administrateur, Blerick. 7 Aug. Willem Frederik
Hendrik van Zwanenburg, smid. Sint Pancras. Bo-
venweg 39. 7 Aug. C. de Haan, metselaar en aan
nemer, Zwaagdijk, gemeente Westwoud. 7 Aug.
Pieter de Vries koopman te Zwolle Assendorperstraat
OPGEHEVEN WEGENS GEBREK AAN ACTIEF:
6 Augustus A. de Kreek Rotterdam. 6 Aug.
J. Meerman te Rotterdam. 7 Augustus R. de Raat
Almkerk. 8 Augustus C. A. J. de Groot, Alkmaar.
De natuur was overschoen, maar de behan- op de arbeidslijst, doch hadden aangenomen de
as T n'* geprezen. dakafdekking van een perceel tegen f 15 per 100
De 35-jarige heer J.. v. d. K., leeraar te Rot- stuks. 'Daar geen getuigen waren gedagvaard
afsta"d> de mo('lt(i lieP d® zaak door deze toelichting direct vast
5 verdachte voor den kantonrechter, en werd aisnu voor onbepaalden tijd aangehouden
n\r, Rastert te verschijnen- naar aanleiding van-
dl' hem ten. laste gelegde overtreding, dat hijModern vervoer in ie eeuw van efficiëntie,
op J8 Juli j.l. met. zijn motor, waarop een colv".
léga als duo-passagier, le Bergen in de eeuwige' j -D« heeren N. W. W. Th., 'n 18-jarig kantoor-
laan, nabij de „Franschman" het rijwielpad had: bediende. t& Alkmaar en zijn vriend G. K., had
bereden. Van deze overtreding was aangifte ge-' den samen op 28 Juli. met behulp van twee rij-
daan door een aldaar gestationeerde ijscoman, WJelen, door hen respectievelijk bereden, vervoerd
den heer G. de Zwart. De heer v. d. K.„ die ®on pnllenren en waren alstoen door een waak-
zicli liet onbeduidend feit bijzonder sterk scheen zamen dienaar Hermandads op den N. Singel
aan te trekken, verklaarde dat hij op gezegden
datum uit de richting Beverwijk was aangeko
men, met het doel pension te Bergen aan Zee
te zoeken. Hij was geheel onbekend ter plaatse en
ontkende ten stelligste, dat hij opzettelijk van
aangehouden en op den bon gezet wegens over
treding art. 22, M. en Rijwielwet, het in gevaar
brengen van de veiligheid van het verkeer. De
heer T., als eenig representant van de firma aan
wezig, erkende het ten laste gelegde. Hij had
het rijwielpad gebruik had gemaakt. Hij was te voorrijder, de voorzijde vastgehouden, achter
vea- doorgereden en toen teruggekeerd, waarbij |lem reed zijn vriend, die de achterzijde van de
hij eenige oogenblikken op bedoeld pad, dat al- «uikensren vasthield. De verdachte was niet zoo
aldaar niet als zoodanig was aangeduid, haid stevig overtuigd van het gevaar dat zij zouden
gereden. hebben kunnen veroorzaken als de ambtenaar,
De kantonrechter trachtte daarop den heer v. dl®..de zaak meer pessimistisch inzag en de mo-
d--|f„ sc,hter zonder noemenswaardig succes, dui- gelijkheid van ernstige ongevallen fatamorgani-
dêliik te maken, dat bij. een overtreding het op- geerde. Gevorderd werd i"4 boete of 4 dagen,
zet geen onmisbaar élement is voor de strafbaar- a°ch dc heer kantonrechter bleek het niet eens
beid en de ambtenaar, van meening. zijnde, dat zÜn met. de opvatting van het openbaar mi-
een .geroutineerd motorrijder, ook al' is hij ter nisterie, voornamelijk niet, omdat de jongelieden
plaatse niet bekend, had moeten opmerken, dat a('h1er elkander hadden gereden. De kantonrech-
het bedoelde pad achter de boomen aangelegd, een 1®^ was^de meening toegedaan, dat in casu aan
artikel 22 der motor- en rijwielwet een te ver
strekkend èbeteekenis was gehecht. Hij verklaar
de dus het tenlaste gelegde wel bewezen, doch
niet strafbaar en ontsloeg verdachten aldus van
5RNIETIGD OP GROND VAN VERZET:
6 Augustus J. F. Swemmer te Rotterdam.
ALKMAAR..
VOOR DEN KANTONRECHTER.
Strafzitting van Vrijdag 8 Augustus.
Kantonrechter mr. D. Bastert.
Het voordeel van de kippenhouderij wordt op
die wijze tot nul gereduceerd.
Mevrouw de wed. St., een bejaarde bewoonster
van de Nieuwpoortslaan te Alkmaar, mag zich
verheugen in het bezit van een flinken moestuin,
die voor de helft van de opbrengst wordt be
werkt door haar buurman, den rentenier Dirk
Sloovés. Minder aangenaam smaakte het echter
de oude luidjes, dat een andere buurtgenoot, biet
name Hendrik B., zonder eenig gemoedsbezwaar,
toeliet, dat zijn kippen een dagelijks bezoek
brachten aan den boven omschreven tuin, ter
aanvulling van hun gewoon voedselrantsoen en
al doende door hun gekrabbel en geschraap veel
schade toe-brachten aan de jonge groenten en ge
wassen. Al meermalen was buurman gewaar
schuwd, zijn vrijpostige pluimvee, tot de orde
ie roepen, doch zonder merkbaar resultaat, zoo
dat ten einde raad mevrouw St. healoot bij de
bevoegde autoriteiten aangifte te doen van deze
chronische burenplaag. zulks met, gevolg dat, he
den gezegde heer B. ter verantwoording was
geroepen. De comparant scheen niet veel per
soonlijke belangstelling voor het geval tc koes
ieren, aangezien hij niet was verschenen. Moge-
ijwielpad was, reeqdireerde f8 boete of 8 dagen.
De verdachte, absoluut nog niet overtuigd, roem
de grootelijks de heerlijke natuur en 'het schil
derachtige landschap van Bergen, maar voegde er
op droevigen toon bij, de betoonde gastvrijheid alle rechtsvervolging,
allerminst te kunnen roemen. Waarop de kan- j
tonrechter den verdachte, wien waarlijk de tra- I
inen van medelijden met zichzelf, in de oogen j Blirfi^fiHiikfi Stflllff
stonden, onder aanneming van verzachtende- om- 1 O wmsiu
standigheden veroordeelde tot f 2 boete of 2 i.
Mysterieuze aanrijdingen te Sehoorl.
Die in 't begin van Juli uitgevoerde wëgver-
beteringen te Sehoorl schenen niet te hebben
bijgedragen om de veiligheid van het verkeer
aldaar bij die gelegenheid te vergrooten, althans
verscheen ter zake overtreding art. 22 Motor
en 'Rijwielwet, de heer Jan Sm., chauffeur te St.
Maartensbrug, welke heer, als bestuurder op 1
Juli van een oudbakken ford-vrachtauto, gebe
zigd voor het vervoer van zand, zou hebben aan
gereden den werkman Jan Beeldman en boven
dien nog mevrouw Morel, de echtgenoptc van
den candidaainotaris. Tot intense verbazing van
ambtenaar en kantonrechter verklaarde de aan-
geredëne 'echter, dat hij door dezen verdachte
ih 'f geheel niet was aangereden, wel echter door
eer. anderen zandrijder, de chauffeur K. van
Sehoorl. Verbaasd Vroeg de kantonrechter: Heb
jij zooveel aantrekkingskracht of behoor je tot
die menschen, die nooit op zij gaan, want zulke
lui ken ik ook.
Een tweede getuige, de arbeider Tennis de
Jong, was de meening toegedaan, dat Beeldman
wel degelijk was aangereden door verdachte, -doch
nader geinférpelleerd, bleek zijn wetenschap al
léén gegrond op de omstandigheid dat het motor
rijtuig ook een oud fordje was.
Verdachte zelf, 'die blijkbaar veel plezier had
in de bestaande verwarring, ontkende pertinent
Beeldman tot slachtoffer van zijn „doorzettings-
verntogen te heb be ngemaakt. Wel gaf hij toe,
misschien genoemde mevrouw Morel te hebben
geraakt, toen zij op den Damweg wandelde .en
ondanks herhaalde signalen, zich niet terzijde
van den weg begaf. Verdachte had toen in de
stellige meening verkeerd, dat de dame zou uit
wijken en toen zij zulks naliet, was het verdachte
niet mogelijk geweest door de slechte gesteld
heid van den wegberm, meer naar rechts uit te
halen. De ambtenaar voegde hem toe, dat hij
alsdan verplicht was geweest te stoppen, waarop
verdachte zijncrzijdsch repliceerde, dat het moei
lijk was een ouden fordwagen, beladen met een
zware zandvracht, zoo spoedig tot stilstand te
brengen.
Waar men evenwel zoo weinig houvast had
aan de getuigenverklaringen en mevrouw Morel
niet was gedagvaard, wat de kantonrechter be
treurde, bleek het niet mogelijk het benood-igde
bewijs te eonstrueeren, zoo'dat de ambtenaar ver
plicht was vrijspraak te requireeren. De kanton
rechter sprak overeenkomstig dit requisitoir den
heer i8m. dan ook vrij, doch verzwakte de waarde
va ndit „meevallertje" niet onbelangrijk door
verdachte geen vaarwel maar een tot weerziens
toe te roepen. Het is ook niet uitgeslooten, dat
de meermalen ter sprake gebrachte heer Kerk-
meer nog iets naders omtrent deze mysterieuze
strafzaak zal vernemen.
Die bakker dar lit er wat al te gemakkelijk over.
Een' te Héiloo wonend en werkzaam 19-jarige
bakkersgezel, de heer Willibrordus Adrianus J.,
die zich bij het rondbrengen van het versche-brood
bij de clientele bedient van een bakwagen en aan
gespannen két, had op 27 Juni opder het het
dienen van zijn klanten, ket en voertuig onbe
heerd en onbevestigd aan den kant van den weg
achtergelaten, welke gevaarwekkende situatie
door een bevoegd ambtenaar was geconstateerd
en geverbaliseerd, zoodat de heer Willebrordus
heden terecht stond. Bij deze gelegenheid bleek
ook dat door de maatschappij van Ned. Spoorwe
gen tegen*-het jongemensch procesverbaal was
opgemaakt, omdat hij bij 'n andere gelegenheid
zich met zijn voertuig had bevonden bij een on-
bewaakten overweg op de spoorbaan op 't mo
ment, dat een trein naderde. Slechts door gewel
dig remmen en het geven van tegenstoom was
toen een noodlottig ongeval voorkomen. De jeug
dige hakker, overigens een vriendelijk en open
hartig jongmensch, gaf dit alles zonder eenige
restrictie en onomwonden toe. Hij werd gestraft
met èen flinke, boetë, f 10 of 10 dagen in de ver
wachting, dat hij in 't vervólg wat meer aandacht
zal schenken aan de veiligheid van 't verkeer.
De kwestie nog niet voldoende opgehelderd.
Defa heer O. M. v. L., aannemer te Alkmaar,
was in zijn werkgeversschoenen geschoven, dat
hij- op Vrijdag 4 Juli èen tweetal arbeiders, 'de
heerCn «Scheurer en BoeVe zou"'hébben dóen a-rhei-
lijk is het échter dat zijn interesse wordt gewekt den na 4.30 uur, wélk üurrniefr'overeenkwam met
door de omstandigheid, dat hij, mede op grond de arbeidslijst. De heer v. L. ontkende dit vol-
van zijn betoonde nalatigheid na herhaalde waar- strekt niet, doch bëweerde als werkgever niets
schuwingen, door den kantonrechter werd ver- met deze werklieden 'te maken te hebben. Zij
oordeeld tot f20 boete subs. 20 dagen hechtenis. waren niet in zijn dienst en kwamen niet voor
Gemeente OUDE NIEDORP.
(Ingeschreven over de maand Juli)
Ondertrouwd: Simon Wit en Elizobeth Zijdewind.
Getrouwd: Simon Wit en Elizabeth Zijdewind
GeborenAdrianus, zoon van Jacobus Hendrikus
Verlaan en AUda Ruiter. - Wilhelmina Anna, doch
ter van Willem Kolkman en IJda Maria Boekei.
Loop der bevolking.
Ingekomen personen: Cornelia den Braseu rk
onderwijzeres van Rotterdam, Lange Warande 42a
naar 't Veld, Rijderweg 249. Rienk Vlieger, n. h
waterbouwk. opzichter van Schagen, Lage Noord F
50 naar Verlaat. Elizabeth Krap, n. h. dienstbode
van Zijpe, (Schagerbrug E 171) naar de Leijen 22a
Lambertus Minardus Lemmers, r.k. bakkerskn
van Heerhugowaard Middenweg D 54 naar Zijdewind
179. - Johannes Barwegen, g. k. landarbeider van
Schermerhorn (Schermeer C 80) naar Oude Nnedorp
Vertrokken personen: Jan van der Molen, n h
chauffeur van Verlaat 106 naar Winkel. Jan Win
kel n.h. landarbeider van Odue Niedorp 129 naar
Heerhugowaard, Schapenweg D 4. Jacob van
Beek en gezin n. h. en g. k. arbeider van Moerbeek
229 naar Steenwijkerwolde. Johannes Petrus Bak
ker, r.k. boerenkn. van Blokhuizen 221 naar Haren
karspel (Slootgaard.) Agatha Roozendaal, r. k.
dienstbode van Verlaat 127 naar Harenkarspel.
Elizabeth Zijdewind, n. .h zonder beroep van Zijde-
wind 215 naar Sint Maarten (Stroet.)
SZE&JSX ?iacht u Joor overdrtiving, want de
ver gedreven verandert in „Welt-
tehSt rfp 'mis 1?uurSloern zijn- Naar beide uitersten
ken" overkVh™°deSkhebbn ®n Zijn ^taan ook den-
miScSiI itS p denken. Daardoor bestaat hii als
etmSkMftn dThrdeS
Eerlijke6 Sn'hh ST? t5 S^chts ^t
men trachten ze te vangen in formules of zl te lef
hun ktefstf™ pande Wegen' De gedachten verbreken
aiSSho riÜ gaan waar ze willen. Zij slaan lo
gische redeneeringen stuk en treden buiten de bed-
De aandacht die in onzen tijd wordt geschonken
aan Aziatische problemen, niet alleen om de poli
tieke evoluties, die zich voortdurend in dit wereld
deel afspelen, maar ook omdat wij langzaam tot
het inzicht komen, dat Azië de bakermat is van tal
van geestelijke overstroomingen die thans na zooveel
eeuwen voor ons opnieuw een actueel probleem
gaan uitmaken, is aanleiding om hier even de aan
dacht te vestigen op een dikwijls verwaarloosd feit,
namelijk, dat de Portugeezen nog steeds in Indo
china als koloniaal bezit hebben, hetzij dan nog
van betrekkelijk geringen omvang.
Op de westkust van Indo-China hebben de Portu
geezen drie nederzettingen behouden. Goa, Damao,
en Diu, overblijfsel van het groote keizerrijk dat
door Vasco de Gama en Albuquerque werd opge
richt. Zij vormen samen een provincie met als de
hoofdstad Pandjim, ook wel Villa Nova.
De oppervlakte van Portugeesch Indië werd zeer
verschillend geschat van 3650 tot 4366 vierkante ki- I Le^C I1S WIISllCIEf
lometer. Hetzelfde geldt voor wat de bevolking be- i
treft de laatste schatting dagteekent van December T
1110 en geeft een cijfer van 605.000 inwoners Goa is I Het lev-n 1S ons eenie goed. Het is een onuitputte-
is gelegen ten noorden van Bombay en beslaat een ljJke bron* omdat op den bodem van alle dingen de
-1-1 schoonheid en het geluk zich openen oneindige ver
schieten. We voorgevoelen de mogelijkheid van een
Keuring blijkt, hoe de radio midden in de
publieke belangstelling staat. Sedert bv enkele maan
den geleden onder bepaalde voorwaarden aan ami-
teurs vergunning is verleend tot het hebben en ge-
br"'ke" van radio-zendinstallatie, zijn in totaal
reeds 56 machtigingen verleend De controle op de na
leving van de gestelde voorwaarden is een vrii om
werk- In het bijzonder het verbod om Tet
clandestiene zenders in verbinding te treden bliikt
meermalen te worden overtreden. De lijst van mach-
wftpn mU?erS is..daarom gepubliceerd, opdat deze
weten met wie zjj mogen werken. Tegen de overtre-
getreden v®rbod kan thans strenger worden op-
Tnrua' ™£rUiwdat radi°-telefoonverbinding met
«Hni I v^i wordt, vertoont een geleidelijke stij-
gmg. Behalve aanzienlijke verbeteringen, welke aan
beide zijden aan zend- en ontvangmiddelen sinds de
openstelling van het verkeer zijn aangebracht, wor
den ook proeven genomen, met een systeem van zgn
geheime radio-telefonie, waardoor het afluisteren
der gesprekken door particulieren met gewone ont-
vangtoestellen practisch onmogelijk zal worden ge
maakt, hetgeen in het bijzonder voor zakengesprek-
ken van belang moet worden geacht. De gelegen-
heid ook andere landen van de verbinding met
Indie via Nederland te doen gebruik maken (tran-
sitverkeer) is met Frankrijk, België, Denemarken en
Engeland reeds tot stand gekomen en voor eenige
andere omliggende landen in een vergevorderd sta
dium van voorbereiding. In alle richtingen en in
steeds grooter afstanden schakelt het radio-telefo
nische wereldverkeer zich in het maatschappelijk
leven der volkeren. Het radio-verschiet is inderdaad
zpnder.éind. In voorbereiding is*nog-de mogelijkheid
om van schepen in volle zee met den vasten wal
te telefoneeren. Daartoe is te Scheveningen-radio
een provisorische zender gebouwd, en te Noordwijk-
radio een ontvangtoestel voor dit verkeer opgesteld.
Het resultaat van de eerste proefnemingen die op 27
en 28 Mei met het van een scheepsinstallatie voor
ziene stoomschip „Prinses Juliana" van de Maat
schappij Zeeland werden gehouden, was zeer bevre
digend.
Wat tenslotte de voorbereiding betreft voor een
radiodienst van beeldtelegrafie tusschen Nederland
en Ned. Indië staat het thans wel vast, dat voors
hands alleen wit-zwarte beelden zullen worden toe
gelaten, totdat proefnemingen zuilen hebben aange
toond dat de techniek ten opzichte van de radiogra
fische overbrenging van zgh. halftoonbeelden tonder
welke o.a. fotografieën zijn te rangschikken) zoo ver
gevorderd is, dat het resultaat voor commercieele
doeleinden voldoende is.
strook van ongeveer 150 kilometer lengte, gelegen
tusschen de zee en dé Ghatesbergen, op sommige
plaatsen tot 50 kilometer breed. De hoofdstad Pand
jim telt 24000 inwoners en is per spoorweg met Bom
bay en Madras verbonden. Men vindt op dit grond
gebied 501 zoutontginningen en ook een twintigtal
mangaanmijnen te Mornugao.
Damao heeft slechts een oppervlakte van onge
veer 80 vierkante kilometer. De hoofdstad van dit
district draagt denzelfden naam en telt 6000 inwo
ners. Deze havenplaats is gelegen 162 kilometer ten
noorden van Bombay en een 50 kilometer ten zui
den van Surate aan den ingang van de golf van Cam
bay. Men vindt er 11 zoutmijnen. Diu is een eilandje
van ongeveer 30 vierkante kilometer oppervlakte,
gelegen ten zuiden van het schiereiland Kathiawar,
142 vierkante mijlen W.N.W. van Damao. De hoofd
stad ervan telt 12.500 inwoners Pandjim en Damao
hebben een zekere economische beteekenis als door
voerhavens langs waar een gedeelte van den En-
gelsch-Indischen handel plaats heeft. In dit opzicht
hebben zij dezelfde waarde als Pondichery.
Wijsheid is die jeugd des geestes, die ons doet in
zien, dat de waarheid niet in de schatkamers der
dogmatiek ligt opgesloten, maar vrij en leven is.
Meer dan dertig jaar geleden liet een man zich
keuren, die leed aan de ziekte van Bright. Hij werd
voor een verzekering afgewezen. Doch hij werd over
de zestig jaar oud. Dit bewijst niet, dat de verzeke
ringsmaatschappij verkeerd deed met hem niet aan
te nemen. Wat het echter wel bewijst is, dat, zelfs
wanneer men aan een zekere kwaal lijdende is, men
deze in toom kan houden, door een zorgvuldige, ver
standige levenswijze.
„Bescheidenheid" is een sieraad. „Voor de jeugd"
zet men er vaak achter, alsof het in den ouderdom
niet meer noodig zou zijn bescheiden te zijn. Alsof
alleen het rijpe oordeel goed was. De praktijk wijst
anders uit. Waar zou anders de vooruitgang blijven?
Die komt toch voort uit de ideeën der jongeren. Ze
ker past hen, die ideeën bescheiden te propageeren,
doch het past zeker niet overdreven bescheidenheid
geheel achter te houden. Want: „Bescheidenheid
is een sieraad, doch verder komt men zonder haar."
Dikwijls is het voor de goede zaak noodig, krachtig,
ja zelfs brutaal op te treden. Dant wordt het doel be
reikt, dat anders nog ver zou zijn. Natuurlijk heeft
brutaliteit het nadeel van de geforceerdheid, en de
voorzichtige zal u zeggen: „Zonder bescheidenheid
komt men verder? Misschien bij u, niet bij mij."
De voorzichtige, die meestal blijkt de wijze te zijn,
heeft een afkeer van forceeren. Hij gaat bescheiden
zijn gang, zonder ophef, zonders schokken. Want
schokken zijn gevaarlijk. Ze kunnen zoolicht de
zftak zelf, die voortschokt, schaden, of zelfs ver
nietigen. „Trage gang, en verre zien. Is het doen
van deze wijze liên."
Het is toch maar het beste te blijven bij het spreek
woord, zonder meer, zonder die uitvluchten. Beschei
denheid is het beste middel om op den voorgrond te
karnen. Zij, die zich vooraandringen en met luide
stem zichzelf aanprijzen worden voorbijgezien Maar
bescheidenheid die zich van eigen waarde wel-be-
wuSt is, zonder zich daarop te verheffen geeft ver-
Het kooktoestel dat we hier behandelen zal zeer
nuttig bevonden worden in magazijnen, werkplaat
sen, of waar men een flinke hoeveelheid frisch water
en tevens drinkbaar bij de hand wil hebben. Het
toestel bestaat uit twee stukken verglaasde aarden
buizen, een van 60 op 90 c.M Het andere van 30 op 90
Men maakt eerst een cementen bodem door de
grootste buis op een vlakken ondergrond te drukken
en er cement in te gieten, en door de kleine buis in
het beton te drukken. Het vlak van dezen bodem
tusschen de twee buizen helt schuin over in de rich
ting van de afvoerbuis. De bodem binnenin de klein
ste buis helt schuin naar een uitwendige buis, die
evenals de afvoerbuis, opgesteld wordt voordat de
cement wordt aangebracht. De distributiebuis is aan
het uiteinde van een uitstekend kraantje voorzien.
Daar het tamelijk moeilijk is een gat te boren in
deze soort buizen, kan men dit op de fabriek laten
doen, waar men ze koopt. Men kan het geheel op
een withouten voetstuk opstellen of op een plank,
en plaatst er een emmer onder. De dubbele sluit-
planken, tusschen de planken waarvan een zinken
plaat is aangebracht, worden op elk van de buizen
aan gebracht. De vergietbuis bestaat uit twee ge
deelten. De ruimte In de kleinste buis wordt ge
bruikt voor het bewaren van het water, en heeft on
geveer 60 liter inhoud. De ruimte tusschen de twee
buizen wordt gevuld met stukken ijs of met een af
koelende stof.