Luchtvaart ALLERLEI Vice Versa Damrubriek EEN VERSTEOOIEE BURGEMEESTER. Vleesehkeuringsstempel op het trouwbewijs. Een vermakelijke stempelgeschiedenis heeft zich onlangs, naar het Tijdschrift voor Dierge neeskunde" aan de Deutsche iSlachthof eitung ontleend, in een dorpje van het Boven-Maindal voorgedaan. De burgemeester van dat plaatsje is n.l. tegelijkertijd keurmeester voor vleesch. Deze dubbele functie bezorgde den burgervader zooveel werkzaamheden, dat hij eens het vleeseh keuringsstempel gebruikte inplaats van het ge meentestempel bij het afstempelen van een werk- loozenkaart. Deze werklooze werd daardoor voor gezond en trichinenvrij verklaard. Ook geschiedde nog het volgende voorval met dit stempel. Een jong bruidspaar wilde trouwem Men had bij de bruiloft te weinig op het dï»6r den burgelijken stand afgegeven 'trouwbewijs acht geslagen. Bij aankomst bij den priester bleek dan ook, dat het huwelijk moest worden uitgesteld daar het trouwbewijs met het vleeschkeurings- stempel was afgestempeld geworden eft derhalve ongeldig moest worden verklaard. Natuurlijk ver liepen er al eenige uren alvorens het vereischte gemeentestempel op het trouwboekje was gezet. Sportvliegen in Engeland. Onlangs is een lijst gepubliceerd met de na men van alle vliegtuigbezitters in Engeland en daarbij bleek duidelijk, hoe het gebruik van par ticuliere vliegtuigen voor sport en zakendoelein- den is toegenomen. Er zijn nu 250 vliegtuigbezit- ter smet [2 9 5 toestellen. Dit aantal lijkt misschien schien klein, als men nagaat hoeveel de kranten ons steeds hebben medegedeeld over de liefheb berij voor sportvliegtuigen onder de rijke Eln- gelschen. Maar volgens statistische mededeelin- gen van een Londensch aviatiekblad is de on gelijke verhouding tusschen het kleine aantal particuliere vliegtuigen en de groote geestdrift en belangstelling voor het vliegen in Engeland een gevolg van de buitengewoon gunstige voor waarden, waarop men vliegtuigen kan afhuren en kan reizen met luchtvaarttaxi's. Boven aan de lijst staat Arthur Guinness, de broer van Lord Ivagh, met vier vliegtuigen w.o. 2 Meth-vliegtuigen. Verder merken wij op de Hertogin van Bedford met een Moth en een Fokker. De Moth-toestellen zijn verreweg het populairste; wij tellen er 174. In de tweede plaats komt de Avro Avion te staan met 21 toestellen en in de deride de Puss Moth met 20 toestellen!. Onder al de bekende namen van vliegtuigbe zitters missen wij dien van den Prins van Wales, wiens enthousiasme voor de luchtvaart alge meen bekend is, hi]* kocht onlangs een Puss Moth machine. De Italiaansche Luchtvaart gaat vooruit. De Italiaansche regeering heeft door het ver- leenen van subsidie aan particuliere maatschap pijen en de binnenlandsche luchtvaart tot groo- ter. bloei gebracht. De subsidies worden gewoon lijk gegeven in baar geld naar het aantal gevlo gen kilometers, terwijl de rijks vliegvelden met de hangars en den meteorologisehen dienst gra tis tot ieders beschikking staan. Etr worden geen invoerrechten geheven voor goedgekeurde bui- tenlandsche vliegtuigen, motoren, onderdeelen, benzine en olie, voor zoover deze voor de lucht vaartmaatschappijen noodig zijn. Deze lichamen betalen ook een minimale belasting, terwijl zij verder nog gesteund worden door contracten voor het vervoeren van poststukken. Eenige jaren geleden was Italië nog geheel van buitenlandsche import afhankelijk, maar nu worden er in het land zelf al een groot aantal vliegtuigen gemaakt, waarbij zooveel mogelijk en soms zelfs uitsluitend Italiaansche grondstof fen verbruikt worden. Er worden zelfs al Ita liaansche vliegtuigen uitgevoerd. Tengevolge van den grooten bloei van het vliegwezen hebben thans verscheidene Italiaan sche fabrieken naast hun hoofdproduct ook het vervaardigen van vliegtuigen of onderdeelen (Vrij naar het Engelsch.) 8) „Ik hoop, dat Je nem in goede gezondheid ach tergelaten hebt? Zulk een liefhebbend vader, Bichard, met zoo'n edel "hart! Ik kreeg in de vacantie een lieven brief van hem, Richard, waar in uit lederen regel je vader's angst voor je wel varen sprak." Paul was een beetje verschrikt. Hij herinner de zich te hebben geschreven, maar hij kon zijn brief niet als „lief betitelen, daar hij niet meer had gedaan dan een cheque in te sluiten om het schoolgeld te betalen. ,JMaar en dit is, wat ik je zeggen wilde, Blinders ton zijn genegenheid is niet dwaas verblind. Hij heeft mij, voor je eigen bestwil ge vraagd, dat als ik je weer van het pad'der plicht zie.afdwalen, mijn handen niet thuis te houden.. En ik zal zijn 'bevelen niet vergeten. Enkele minuten geleden had het Paul zoo ge makkelijk en eenvoudig geleden den doctor alles te vertellen. Maar, hoe het zij, de woorden wilden nu niet te voorschijn komen. D|e gestalte van den leer- aar voor hem kwam hem zoo verschrikkelijk en hoog verheven voor en hijzelf zoo zwak en mach teloos, dat hij al gauw zichzelf bepraatte, dat een publieke plaats zooals het perron van een sta tion geen plaats was voor verklaringen van zulk een pijnlijken aard. Hij gaf op het oogenblik elke gedachte aan weerstand op. „Misschien is het beter, 'dat ik hem in zijn dwaling laat, totdat wij in den trein gaan," dacht hij, ,,dan Taken wij dien anderen jongen kwijt en kan ik het hem langzamerhand in de coupé mededeelen, als ik meer aan hem ge wend raak." „En nu," zei de doctor, naar de stationsklok kijkende, „moeten wij er aan denken om te ver trekken. Maar vergeet niet, wat ik je gezegd heb." daarvan ter hand genomen. Dit gebeurt vooral in het industrieel hoog ontwikkelde Noorden. Over het algemeen zijn de vliegtuigfabrikanten geassocieerd met de maatschappijen, die de lucht lijnen exploiteeren. Zoo worden de Dornier Wal vliegtuigen gemaakt door de CostruziomT Mecca- nische Aeronautiche bij Genua in samenwerking met de ?((ocieta) A(onnima di) N(avigazione) A(erea). De Italiaansche industrie onderscheidde zich vooral in 1929 met de Ca-90, die voorzien was van 6 Asso-motoren elk van 1000 paardekrachten. Deze Asso-motoren vindt men ook in de Cant-22 watervliegtuigen, die drie motoren hebben met 900 paardekrachten. i Een Postzak vanginrichting voor vliegtuigen. Het oppikken van postzakken door vliegtuigen wordt thans in de praktijk uitgevoerd te Bea ver Falls en Newcastle in Amerika, waar een touw bezwaard met een haak dient om een post zak neer te laten op een duidelijk zichtbaren driehoek' op den grond, waarna een anderen post- zq(k wordt opgehaald, zoodat het vliegtuig de plaats niet behoeft aan te doen om post in en uit te laden. Df. Adams te Seattle heeft deze vang inrichting reeds in 1928 gedemonstreerd. De zichtbare driehoek wordt mede gevormd 'door 2 rechtop staande randen in V-vorm. Het laagvlie- gende toestel sleept de af te geven mailzak over den grond tot in de punt van de V, waar hij niet verder kan komen en door den druk losge trokken wordt van het touw; hij wordt n.l. aan het touw bevestigd door een soort reuzen-druk knoop, waarvan de bol aan het touw zit. Dieze bol gaat nu door een groeve naar de op' te vangen zak en wondt daar vanzelf mee verbonden door een speciale installatie. Vliegtuigen tot bestrijding van parasieten. Uit Vancouver wordt gemeld, dat het te velde staande gewas tegen ongedierte wordt beschermd dooi' er met vliegtuigen vergif over heen te strooien. Thans zijn in de bosschen van Britsch Columbia proeven genomen, om op dezelfde wij ze ongedierte te verdelgen. Met 300 pond calcium- arsenaat worden bosschen en een groot park in de omgevnig van Vancouver bewerkt, na afloop waarvan 95 pet. van het ongedierte in het park bleek te zijn gedood. De luchtvaart in Frankrijk. Frankrijk voerde in 1929 uit voor een waarde van 22.443.200 gulden en importeerde aan mate riaal voor de constructie van vliegtuigen voor een waarde van 350.000 gulden. Op de burger lijke luchtlijnen werden 5.661.000 KM. gevlo gen, terwijl er ongeveer 25000 personen ver voerd werden. Particuliere vliegtuigen zijn tot nu toe een groote zeldzaamheid, doch de regee- rin goverweegt maatregelen om de animo daar voor te verhoogen. Een V hegschool te Shangai. Er bestaan plannen tot oprieht;no. van een vliegschool te Shanghai tot opleiding van Ohi- neesche piloten. Deze school zou de eerste zijn in geheel China, wat ondanks hun grooten vooruit gang in de aviatiek hebben de Qhineezen zich nooit iets aan de opleiding van p'iloten gelegen laten liggen. (Nadruk verboden). EWERGCLQWN EN HOOFDREGISSEUR. De beroemde kleine circusclown Zoli, een dwerg, werd geëngageerd voor een circusfilm. Ir. de pauze, toen alle spelers en technici in de cantine tezamen gekomen waren, liep hij overal romd en was er erg trotsch op, dat hij alle film beroemdheden persoonlijk! kende. Aan iedere tafel begroette hij een „bekende". Tegen 'den hoofd regisseur Schwarz, die juist met zijn assistent in gesprek is, zegt hij: „Ach, mijnheer Schwarz, mag ik u misschien een oogenblik storen Ein zij wandelden terug in de richting van de boekenstalletjes langs het 'buffet, naar een deel van het perron, waar zes jongens van ver schillende grootte op een hoopje onder het gas licht van een lantaren stonden, „Aha," zei Dr. Grimby, met iets .in zijn toon van een reus, die jongens opeet, „nog meer van mijn leerlingen hé ,We vormen een heel groep je. Hoe gaat het met jullie, 'jongens? Welkom weer op school!" En de zes jongens traden naderbij, allen schijn baar treurig gestemd en namen hun groote hoe den met een welbestudeerde beleefdheid af. „Hier zijn eenige oude vrienden, Blinderston", zei de doctor, den onwilligen Paul naar de groep duwende. „Je kent Tipping natuurlijk, Qoker ook, die heb je al eerder ontmoet en Coggs. Hoe gaat het met je, Siggers? Je ziet er goed uit. Ha, drommels, ik zie qpn nieuw gezicht. Kif fin, denk ik Kiffin, dit is Blinderston, die je, naar ik hoop, bekend zal maken met onze manieren en gewoonten." Tipping, een lange roodharige jongen met voor uitstekende jukbeenderen, met mouwen en een broek, waar hij uitgegroeid was groote schoenen aan, schudde Paul's hand krachtig. Coggs en Coker verwelkomden hem met open armen als hun gelijke, 'terwijl Siggers, een klei ne, zwakke jongen met scherpe gelaatstrekken op een zachten toon zei: „Hoe gaat het ouwe jongen?" Die andere twee waren Biddlecomb, een jon gen met een frisch roode gelaatskleur en een buitengewoon zachte stem, en de nieuweling Kif fin, die zich ook niet thuis gevoelde in het ge zelschap van andere jongens evenals mijnheer Blinderston, want hij bleef steeds een eind van hen verwijderd staan. Paul was er nu van overtuigd, dat indien hij zich niet zeer inspande om gewichtig te doen, de overeenstemming met zijn zoon nooit in twij fel getrokken zou worden en dat gevaar maakte, dat hij een plotseling besluit nam. ((Wprdt vervolgd). Schwarz keek even om en als hij den dwerg bemerkt, zegt hij„Zou u eerst niet eens opstaan, als u met mij wilt spreken?" ONDER DE KANNIBALEN. Een gesprek met den bekenden schrijver A. P. ANTOINE. door JEAN GRESSELY. De bekende Fransche schrijver leefde gedurende eenige maanden onder de kannibalenstammen van de Nieuwe Hebriden en draaide daar een klankfilm „Avonturen on der de Kannibalen", die door de Aafa wordt uitgebracht. De film is in Buitschland reeds in omloop. Aan den zoom van liet woud van Verrières, temidden van een heerlijke natuur, woont Paul André Antoine en daar ook kreeg ik hem te spre ken. Ik stelde hem verschillende vragen over zijn Hebriden-reis en over de laatste nog levende menscheneters. 1 „Ik zou graag van u "willen weten, hoe u op de gedachte kwam, naar de Stille Zuidzee te gaan;, ook stel ik groot belang in de bijzonder heden van uw verblijf onder de menscheneters." „<Van mijn jeugd af had ik een sterk verlangen naar avonturen. Ik maakte toevallig kennis met den operateur I ugeon en met hem besprak ik de mogelijkheid film-opnamen op de Hebriden te maken. Hij keurde mijn plannen goed en dus be sloten wij te vertrekken. Ons hoofddoel was het eiland Malekula, dat nog ongeveer 5000 men scheneters herbergt." „Hebt u geen angst gehad?" „Jawel, eenigszins wel! De 'Fransche consul verklaarde ons namelijk op den dag van onze af reis, dat wij, voor het geval, dat er iets met ons gebeurde, niet op eenige hulp konden rekenen,. Maar het verlangen een grpot avontuur te be leven, was sterker dan onze vrees!" „Hoe kwam u op het eiland Malakula ,Met een kleine zeilboot, van slechts 7 ton, die met een hulpmotor werd aangedreven. De ex- peeditie begon niet erg gelukkig. Een verschrik kelijke storm stak op, juist toen wij voor het. eiland voor anker waren gegaan. Onze motor had panne. Ondanks alle inspanning'werd het scheep je stuurloos op het strand geworpen. Het kon niet meer vlot komenen daar zaten wij op het menscheneters-eiland." „Kon u zich direct met de wilden in verbinding stellen?" „(Neen, dat was het Juist! Wij voelden, dat wij door de inboorlingen werden gadegeslagen, zonder dat wij één enkele zwarte gezien hadden. Onze donkere begeleiders werden onrustig en wilden vluchten. Toen ondernamen wij een on derzoekingstocht door het binnenland van het eiland. Na een marsch van ongeveer een uur, dwars door het oerwoud, kregen wij eenige hut ten in het. gezicht, die alle door de bewoners wa ren verlaten. Het eenige, wat wij in de hutten vonden, was een aantal beenderen en doodskop pen. Het was niet bepaald een opwekkend ge zicht, deze afgekloven overblijfselen van je me- demenschen. Pas drie weken na onze landing ge lukte het ons met de wilden op grooteren voet van vertrouwelijkheid te komen. IWij werden goe de vrienden met een opperhoofd, Meltetali ge naamd, die ons naar zijn stam bracht. Van dat oogenblik af stonden wij onder zijn bescherming. Zender hen waren wij misschien nooit levend van het eiland afgekomen." „Zijn er veel wilde dieren?" „O neen integendeelalleen ongevaarlijke die ren, als wilde zwijnen en dan veel hoenders." ,-,Wat eten deze kannibalen eigenlijk?" „Niet dat, wat u zoudt verwachten. Deze zoo genaamde „menscheneters" leven haast uitslui tend van vegetarisch voedsel. Het hoofdbestand deel van hun maaltijden is de Yam-wortel. Zij eten wel visch, hoenders, varkens en meeuwen. Menschenvleesch eten zij echter slechts eens per jaar, op een bepaalde dag, het zoogenaamde Na- manguie-feest, op welken dag zij de gevangenen, die zij in den strijd tegen andere stammen heb ben buitgemaakt, slachten. Het is eigenlijk meer een soort menschenoffer. Iedere inboorling krijgt 'dan een stuk menschenvleesch, dat als een bij zondere delicatesse wordt beschouwd. De opper hoofden krijgen de beste stukken, zooals het hart en de hersenen." „Hoe staat het met de vrouwen?" „De vrouwen mogen de hutten slechts op be vel van het opperhoofd verlaten. Zij worden als onrein beschouwd en als slavinnen behan- deld." „Is het klimaat nogal dragelijk?" „Tja! Dat is een kwestie van smaak. Wij" maakten een tropische slagregen mede, die eenige weken lang aanhield. Daarbij maakten ratten, luizen en groote zwermen koortsveroorzakende muskieten het leven daar volgens mij vrij onaan- beschaafde wereld!" „Toen wij in Port-Villa, de hoofdstad van de nieuwe Hebriden aankwamen, vielen onze vrien den van verbazing om. Mén had zich ons reeds lang voorgesteld als een hoopje gebraden en af gekloven knoken." „(Hoeveel'meter film hebt ai kunnen afdraaien? „Ongeveer 30.000 Meter, doch gedurende den storm is er veel verloren gegaan of beschadigd." „Zoover ik weet, heeft u 'de eerste klankfilm opnamen kunnen maken van de Bichlamar-taal. jWjat is dat eigenlijk „Bichlamar is de omgangstaal van de Kanaken, een vermenging van meer dan 'dertig verschil lende dialecten." Antoine had helaas geen tijd meer voor mij, want een dringende afspraak noopte hem te ver trekken. „Gaat, 'ft- mee Stapt u dan maar in Etn in een klein kwartiertje had zijn mooie blauwe wagen mij naar Parijs teruggebracht. (Nadruk verboden). partijtje kaart voor aan een anderen filmacteur, een dirigent en een regisseur. Zij beginnen. Veidt speelt erg gelukkig. Hij wint voortdurend. Dian moet hij plotseling weg, want de opnamen gaan weer beginnen. De spelers rekenen af. Daarbij blijkt het, dat de regisseur zijn schuld niet ge heel en al kan voldoen. Conrad Veidt houdt nog 30 Al ark van hem te goed. „jEn wanneer krijg ik die van je?" vraagt hij. „•Vandaag zal ik je het geld nog thuissturen," verzekert hem zijn schuldenaar, 'sMiddags komt een loopjongen bij Veidt en geeft hem een brief. Conrad opent het couvert, twee tienmarkbiljet- ten vallen er uit fen een Jokerkaart. Veidt, be grijpt deze taal, want de Joker in een spel maakt de andere kaarten volledig. De regisseur heeft met deze kaart het nog ontbrekende tienmark- biljet aangevuld LEONARDO DA VIN Cl EN DE JONGE ACTRICE. Een jonge filmactrice, die pas een half jaar aan de Film was, maar die reeds verscheidene be scheiden rolletjes had gespeeld, waardoor haar naam op de programma's had gestaan, was erg verwaand en vreeselijk dom. Haar mannelijke en vrouwelijke collega's haalden allerlei grappen met haar uit. Op zekeren dag zat zij weer eens in de cantine van Neubabelsberg. Haar medespelers omringden haar en trachtten haar om beurten er tusschen te nemen. Een ervaren filmactrice vroeg plotseling: „Vertel mij eens ,kind, ken je misschien ook den heer Leonardo da. Vinci?" „[Neen," antwoordde de ander zacht, „maar waarschijnlijk kent hij mij wel!" Bulderend gelach J. W. VAN DARTELEN Raadhuisstraat 1, Heemstede Wij geven deze week ter afwisseling eens een tweetal bijzonder fraaie vraagstukken ter oplossing. In de eerste plaats een schitterend probleem van den Franschen kampioen en ex-wereldkampioen Marius Fabre. Probleem nr. 84. Auteur: Marius Fabre, Parijs. Ontleend aan Bizot's rubriek in het Parijsche dag blad „Le Radical". Stand in cijfers: Zwart 8 schijven op: 5, 9, 12, 13, 14, 15, 16 en 22. Wit 9 schijven op: 21, 23, 24, 25, 30, 34, 47, 48 en 50. Wit speelt en wint. Voorts geven wij ter oplossing een zeer leerrijk vraagstuk van den bekenden Franschen eindspel- componist Gaston Beudin. eindspel-studie om te Eindspel no. 85. Auteur: Gaston Beudin. Ontleend aan Bizot's rubriek in het Parijsche1 dagblad „Le Radical". Stand in cijfers: Zwart 3 schijven op: 15, 39 en 45. Wit 2 schijven op: 38 en 50 en een dam op 4. Wit speelt en wint. Het geheim deer trik-trak-lijnen. De oplossingen dezer beide vraagstukken zullen wij in onze volgende rubriek publiceeren. DAMFLITSEN. PAUZE IN HET ATELIER. Voor mensehen, die hun sehuld niet kunnen betalen. Aan een tafeltje in een filmcantine zit Conrad Veidt. Hij heeft een oogenblik pauze en omdat hij een hartstochtelijk speler is, stelt hij een AAN DE VROUWEN. Vrouwen, waarom houdt ge U verre Van het schoone schijvenspel? Waarom laat ge 't aan de mannen, Waarom toch, zeg, weet ge 't wel? Eens slechts zag ik eene dame In een club (een zeer trouw lid), Waarom zoudt ge 't niet probeeren Hoeveel moois in 't Dammen zit? Laat 't vooroordeel nu eens varen; Strijdt ook hier eens voor uw recht. „Wij" toch hebben nooit de vrouwen ,,'t Meedoen" aan ons spel ontzegd. Kom, wie is de eerste vrouwe, Die een Vrouwendamclub sticht? (Slechts als overgang mijn vrienden) Wie stuurt 't eerst hiervan bericht? Later kunnen dan de dames In een club met heeren gaan. Dan kan het heel vaak gebeuren: Door 't dambord naar 't stadhuis gegaan. J. ASSAN Dl ARIBO.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 4