Uil GRQEMTEVEILINGEM
Ontzettends remp boven Frankrijk.
Uif den Omtrek
v
De Kanaalplannen en de
Kanalisatie van Westfriesland
INGEZONDEN
OVERZICHTEN EN PRIISHOTEERIHGEM
N ieuwstijdingen
Het Engelsche Luchtschip de R 101 tegen een heuvel
en verbrand.
Een en vijftig personen vonden den dood in de vlammen
NIBIJWB NIEDORP.
Zaterdagavond omstreeks 10 uur ontstond door
onbekende oorzaak brand in de maalderij van
de graanfirma J. L. van Herwerden, te Nieuwe
Niedorp. De brandweer wist de omliggende per-
oeelen te behouden. Tegen de woedende vuurzé
kon zij niet veel uitrichten. Een enorme hoeveel
heid lijnkoeken graan en meel werd een prooi der
vlammen. Eierst Zondagmorgen om acht uur was
men het vuur meester. Hét fabriekscomplex, dat
een oppervlakte van ongeveer 1600 M2. beslaat,
en dat gedeeltelijk uit hout en steen was opge
trokken, is totaal is totaat verwoest. De ma -
cchnes wist men mét groote moeite te behouden.
De schade, die op ongeveer f40.000 wordt ge
schat, wordt door verzekering gedekt. Persoon
lijke ongelukken deden zich niet voor.
Sept. 1930i Spt. 1929.
530.500
457.006
Kg-
14 785
13.750
'577
70
251.025
409.150
46.100
36.875
'502.000
570.750
98.725
139.805
133 975
132.755
4 925
1.300
8.525
850
»i
10.030
1.925
ïi
3 257
1.660
n
6.195
5.160
n
'880
1.060
90 Kg.
1.965
St.
200
OUDE NIEDORP.
De collecte in deze gemeente gehouden ten bate
van de alleenstaande blinden te Wolfhezen heeft
opgebracht f 38.55.
OUDE NIEDORP.
Vergadering van .den Raad dezer gemeente op
Vrijdag 10 October 1930, n.m. te Vh uur ten raad-
zale.
- WABjMEiNHUIZEN.
Aan de veiling te "W/armenhuizen werd om
gezet
aardappelen
slaboonen
snijboonen
roode kool
gele kool
witte kool
gele nep
uien
bieten
peen
tomaten
zilveruien
grauwe erwten
vale erwten
groene erwten
tuinhoonen
bloemkool
Cjhineesche witkrop
De omzet bedroeg in Sept. 1930 f42.718.44
tegen f66.077.01 in Sept. 1929.
De vorige week werd te Haarlem een ver
gadering gehouden, gepresideerd .door den heer
Kooiman, mét de vertegenwoordigers van ge
meente- en polderbesturen en andere belangheb
benden, over de reeds zoo lang aanhangig zijnde
kanalisatieplannen.
Zooals bekend mag zijn, heeft de minister be
sloten een derde toe te staan in dej kosten, de
Provincie zal de helft betalen, terwijl door de
belanghebbenden 1/6 moet worden bijgedragen.
Door verschillende belanghebbenden zijn reeds
eerder sommen voor de kanalisatie toegestaan,
maar daarmee wordt nog niet het bedrag bereikt,
noodig voor het uitvoeren van de plannen; ka
naal HuigendijkOmvalOudkarspel en Scha-
genKolhdrn
Nu zijn er 2 plannen, op bet eene waarvan
-men f6500 tekort komt en op bet andere f 6.100.
Om het tekort van één van de twee plannen
te dekken heeft men in Haarlem vergaderd, om
dat de minister nu een beslissing heeft gevraagd
op korten termijn.
Zouden de belanghebbenden niet genegen zijn
hu nbijdragen te verhoogen, dan zou daarmede
tevens een absoluut einde worden gemaakt aan
de kanaalplanmen, en deze daardoor geheel en
al van de baan zijn.
Nader vernemen wij; -nog, dat door het am
bacht van iWjestfriesland, genaamd Geestmer-am-
bacht een vergadering zal worden gehouden met
de Clommissie uit Ged. Staten, ter bespreking
van deze aangelegenheid.
voor f 1.20 a f 1.50 werden gekocht. En zoo kwam het
Zaterdag voor dat enkele partijen mooi kleingoed
voor f4.— a f4.50 van de hand gingen. Men moet
dit laatste echter meer toeschrijven als een prijs
uit noodzaak, omdat er zoo weinig komt. Van de
Gele kool gingen ook aan het einde van deze week
nog partijen voor 60 cent a f 1.—echter kwam ook
voor het mooiste goed hiervan de prijs boven de
f 2.— per 100 K.G.
De aanvoer van Witte kool was evenmin belang
rijk, al wêi-d hiervan dan nog gemiddeld 6 wagons
per dag aan beide veilingen samen geveild. Voor
deze soort bleef de prijs vrij stabiel op f 100.a
f 120.— per wagon, behalve de afwijkende kwaliteit,
die beduidend lager noteerde. Van Deensche witte
kool komt nog bijna niets ter veiling; er is trouwens
ook geen vraag naar.
Bloemkool, waarvan het aanbod verminderde, kon
de prijs van vorige week niet handhaven, zelfs niet
voor lecerf, die de laatste dagen voor de beste kwa
liteit niet hooger liep dan f 12.— per 100 stuks. Reu
zebloemkool was op sommige dagen zeer laag in
prijs en bracht bij iets betere vraag niet meer dan
4 6— a f8.— op. Voor de afwijkende kwaliteit was
in het geheel geen belangstelling. Ook van Witkrop
kwamen slechts enkele partijen, die gemiddeld tot 2
cent per stuk gingen.
Wel was er kooplust voor de nog aangevoerde
slaboonen. Door het slechte weer nam de kwaliteit
echter zeer sterk af, maar ook deze maakte nog
prijzen boven 10 en de mooie partijen 12 a 18 cent
per K.G. Snijboonen uit de kas werden zeer graag
gekocht voor 40 cent per koli.
De geringe aanvoer van kroten is niet het gevolg
van een slechten prijs. De hoeveelheden, die ter
markt kwamen werden vrij goed afgenomen tegen
f 2 50— a f 2.50 per 100 K.G. Losse peen kwam echter
maar tot de helft van dezen prijs.
Het eenige artikel, waarin nog eenige geregelde
handel is en waarvan ondanks vele dagen slecht
en nat weer nog een belangrijke hoeveelheid werd
geveild was Uien. De goede kwaliteit hiervan, voor
export, bracht over de geheele week van f2.50 tot
f3.— op, de grove sorteering gemiddeld f2.70 per
100 K.G. Aangezien hiervan nogal goed geteeld is
ruimen velen zelfs voo edzre toch nog lage prijs wat
op. Drielingen bleven zeer laag noteeren en ook
nep kwam maar zelden boven f 3.—.
Op de aardappelmarkt kwamen nog steeds de
Schotsche muizen, die voor pootgoed weer een wat
betere vraag hadden als vorige week. Er werd nu
voor de middelsorteering weer tot f 4.— gemaakt en
voor de drielingen f5.50 a f6.— Consumptieaard
appelen werden hoegenaamd niet meer aangevoerd.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie).
Br. op langendijk, 6 Oct. 1930.
Mijnheer de Redacteur.
Vergun me s.v.p. een weinig plaatsruimte in
uw veelgelezen blad voor het onderstaande.
ERGERLIJKE VERNIELZUCHT.
Toen ik Zaterdagmiddag de Openbare School
sloot, vertoonde de pas geverfde buitendeur nog
geen enkele schram, maar Maandagmorgen prijk
te onze school met een opschrift, zoo vies, dat
ik me mét walging afwendde, walging ook voor
de zedelijke verdorvenheid van het individu, dat
deze wandaad bedreef, 't zij Zaterdagavond of
des Zondags.
Een beleefd verzoek aan alle weidenkenden,
mij te willen bijstaan, onze scTiool tegen het van
dalisme te verdedigen.
U, mijnbeer de Redacteur, beleefd dankend
voor de afgestane plaatsruimte.
v. d. GRAAPE,
Hoofd der Openbare lagere School
te Broek op Langendijk.
Veiling-overzicht, Langendijk.
Evenals in de vorige was het in de afgeloopen
week bijzonder stil aan de veilingen. Van bijna
geen enkel product was er eenig beteekenend aan
bod en de handel bleef even stug als tevoren.
De laatste dagen was er blijkbaar iets betere vraag
naar Roode kool, zoodat zelfs de zwaarsten, die
anders niet meer dan 70 of 80 cent opbrachten, nu
LANG EDI JK ER GROENTEQEiNTRALE.
6 October.
6000 Kg. aardappelen: Schotsche muizen 3.80
—3.90, groote f2.20—2.90, duken f2.30, eigen
heimers f2.70, drielingen fl.406.20, 10400 st.
bloemkool le soort f9.8015.10, 2e soort fl.20
1.90, reuzen fll.50—13.70, 15200 Kg. roode
kool f 1.50—3.80, 2800 Kg. gele kool f 1.10—3,"
30.000 Kg. witte kool 0.601.20, 6500 K'g
Deensche Witte fl.60—2.10, 715 Kg. slaboonen
f4.40—21.60, 25000 Kg. uien: grove f2.30—2.50
uien f2.302.80, drielingen fl.301.50, nep
f2.303.90, 3400 Kg. peen fl.70—1.90, 600 st.
witkrop fl.902.70.
7 October. r
2100 Kg. aardappelen: Schotsche muizen f3—
4 20, 12000 stuks "bloemkool f6—7.80, 2e soort
fó.90—3.90, reuzen f 7.10—4, 22100 Kg." gele
kool f 14 05, 21500 Kg. witte kool f0.801.30
5300 Kg. Eeensche witte 1.60—2, 650 Kg. sla
boonen f 15—16.20, '9000 Kg. uien grove 2.40
2.60, uien f2.50—3, drielingen f 1.10—1.50,
nep f2.50—3.30, 450 Kg. bieten f2.60, 4000 Kg.
peen fl.90—2.10, 3000 stuks witkrop 1.50—2.20
NOOR DERM ARKTBOND:.
6 October.
10000 Kg. aardappelen: groote Schotsche muizen
f2.70—3, ronde duken f2.60, drielingen f4.60,
8100 Kg. uien f3.70—3, drielingen f 1—1.30, gro
ve f2.30— 2.50, gele nep f2.30—3.20, 165 Kg.
spcrcieboonen f8.7015.40, 600 Kg. roode kool
1.501.60, 24200 Kg. witte kool 0.901-20,
4200 Kg. gele kool 0.602.80,
7 October.
27400 Kg. aardappelen: Schotsche muizen f3.90
—4.20, groote f2.70—2.90, ronde duken f2.60,
schoolmeesters f3.40, drielingen f5.105.30,
36400 Kg. uien 2.40—2.90, drielingen fl.20—
1.50, grove f2.10—2.60, geje nep f2.40—3.40,
3400 Kg. peen fl.50—2.20, 700 K|g. spercieboo-
nen 10 60—18.70, 8800 Kg. roode kool f0.90
1.70, 39400 Kg. witte kool fO.90-1.20, 17200
Kg. gele kool f0.70—3.80, 550 stuks bloemkool
f 9.60—12.50.
WARMENHUIZEN, 6 November.
950 Kg. nep f3.10— 3.30, drielingen fl.30—1.40.
1500 Kg. uien f2.20.
ALKMAARSCHE EXPORTVEILING.
Marktbericht van 6 Oct. 1930. Andijvie 0.80—3.20;
Bloemkool le srt. 7.80—15.10; idem 2e srt. 2.60—4.90;
Gele kool 4.00—7.00; Groene kool 2.00—9.00; Kropsla
0.50—2.60; Komkommers 3.207.00; Chineesche kool
3.00—4.40; Roode kool 3.00—8.00, alles per 100 st.
Appelen 7.00—17.00; Druiven 3.00—26.00; Peren 5.00
—10.00; Spruiten 4.00—12.00; Snijboonen 22.10—
23.20; Spercieboonen dubbele 2.6016.ZÖ; Tomaten
A 8.00—13.90; B 13.50; C 10.10; CC 1.80, alles per
100 pond. Postelein p. bakje 0.570.83; Rabarber 100
bos 7.10; Spinazie p. bak 0.67—1.04; Wortelen p. 100
bos 4.60—7.50; Uien p. 100 K.G. 3.70.
Uit de streek.
Het prijsverloop van de aardappelen en groen
ten aan de Markt te Bovenkarspel was over de
afgeloopen week bevredigend te noemen. Voorna
melijk het hoofdartikel, bloemkool, was flink ge
vraagd.
Het eerste soort kon zich dan ook gemiddeld op
f 14,tot f 17.—, soms nog iets hooger, handhaven.
Voor het 2e soort was de prijs ook meer stabiel op
f 5.— tot f 7.—. Was de oogst nu in verhouding tot
den prijs, zou nog van een loonende teelt kunnen
worden gesproken. Echter valt de oogst bij de
meesten erg tegen. Zoo hier en daar treft men
dan ook al ruime velden, zoodat al de verwachting
wordt uitgesproken, dat er geen groote aanvoer zal
komen.
Wat de „zelfdekkers" betreft, is het opmerkelijk,
dat hier, in tegenstelling met andere jaren, zoo
weinig „rotstukken" In voorkomen, wat voor de
bouwers natuurlijk een meevaller is.
Degene, welke gewacht hadden met boonen pluk
ken hebben ditmaal een meevaller, daar momen
teel voor knappe boonen nog ruim f2 per zakje
wordt besteed.
Niettegenstaande alle bepalingen ten opzichte
van het artikel uien, kan deze zich niet in voldoende
belangstelling verheugen om een redelijke prijs meer
op te brengen. Zaterdag liep dit artikel tenminste
beneden f 1.per baal.
Voor aardappelen, in hoofdzaak Wilde Duce, is de
markt iets grager, evenals voor grove Schotten en
Geldersche Schotten. Momenteel worden nogal wat
Pootaardappelen verladen. Echter is de prijs iets
als pl.m. een maand geleden. Naar verluidt zouden
in Friesland voornamelijk vele partijen zijn vast
gehouden, welke thans aan de markt komen, het
welk niet nnalaat zijn invloed op den prijs te doen
gelden.
Marktoverzicht der vorige week, ingezonden
door Jac. Knoop, Makelaar in Aardappelen,
Groenten en Fruit, Nassaukade 158, Tel. 61431,
Amsterdam.
Van verschillende kanten is er vraag voor Hille-
gommers en Drielingen, zand Eigenheimers en Bon
ken hiervan, maar het schijnt dat er in Hillegom en
Omstreken geen blanke zand aardappelen meer
zijn. Van Friesche Borger valt de sorteering niet
tegen, en daar de prijs lager is dan die der Zeeuw-
sche Eigenh. willen de winkeliers dit soort meer
aan hunne klanten voorzetten. Vlaamsche Industrie
vallen mooi van stuk, kwaliteit is best en kunnen
aan onze markt een goede plaats vinden. Ypolder
en Haarl.meer geen aanvoer, meer vraag. Verschil
lende schepen met Spuische Eigenh. en poters zijn
aan de markt, maar daar deze soorten te duur zijn
van inkoop gaat de lossing niet vlug. Drentsche en
Overijsselsche zand Eigenh. in balen, mits extra
blank, blijven gevraagd.
Lezers van dit blad die hunne aardappelen naai
de Amsterdamsche markt ter verkoop willen zenden
kunnen zonder eenige kosten of verbinding alle ge-
wenschte inlichtingen krijgen bij Makelaar Jac.
Knoop, Nassaukade 158, Telef. 61431, Amsterdam.
6 October werden de volgende prijzen gemaakt.
Zeeuwsche Bonten 4.20—4.90; idem blauwen 4.20—
4.90; idem Eigenheimers 3.80—3.90; Flakkeesche
Eigenh. 3.90—4.10; Spuische Eigenh. 3.90—4.10;
Vlaamsche Eigenh. 3.30—3.49; Vlaamsche Industrie
2:90—3.10; Ypolder en Haarl.meer Bevelanders 2.90
—3.10 (klein van stuk); Vallende blauwen 2.50—2.90;
Katwijkerzand 3.50—4.20; Noordhollandsche blau
wen, klein van stuk en slecht in de kook 2.75; Hil-
legommerzand eigenh. 2.8Ö—3.50; idem Drielingen
2.40—2.50; idem Bonken 2.25—2.50. Alles per H.L.
Drentsche en Overijsselsche Nieuwlandsche zand in
balen a 50 K.G. per 100 K.G. 4.50—5.00.
DE HAAG81CIHE BURGEMEfEISTERS-
VACATURE.
De burgemeester van Alkmaar, mr. Wendolaar
spreekt het bericht van „Het Volk" tegen, als
zqu (hij worden benoemd tot burgemeester der
residentie. 1
B:E INDdSOHE POST.
Die speciale trein met post en passagiers iit
aansluiting op het motorschip „Christ. Huygens
zal Woensdagmorgen 8 October te 10.20 van
Genua vertrekken. Aankowst pionderdagworgen
9 Oct. te 7.57 te Arnhem, te 8.48; te Utrecht Cl .Si
te 9.50 Dén Haag, te 9.36 Amsterdam W.P., te
9.53 Amsterdam ÓJ3» en te 10.01 te Rotterdam.
Zondagmorgen ontvingen wij van Vaz Dias
het ontstellende telegram, dat het Engelsche
luchtschip de Ri 101 op reis naar Britsch-Indië
met'58 passagiers en bemanning aan boord, boven
Beauvais in Frankrijk was verongelukt. Door den
hevigen storm was men het luchtschip niet lan
ger meester, dat tegen een heuvel sloeg en door
het ontploffen van het waterstofgas in brand
was geraakt.
Onder de slachtoffers bevonden zich een En-
gelschen' minister van luchtvaart Lord Thomp-
son ,de directeur van de burgerlijke luchtvaart j
Sir Sefton Braneker, de ontwerper van het lucht-
schip kolonel Richmond, Wjngcommander Col
more en den commandant majoor Scott.
In het „Algemeen Handelsblad" van gister
avond lezen wij nog het volgende uitvoerige
relaas van deze ramp
Het tragische bericht Va nhet verongelukken
van de R, 101 in kle laatste edities der Parijsche
ochtendbladen, deed op Idezen Zondag, hoe slecht
het weer ook was, een groot aantal automobilis-
ten de richting van Beauvais inslaan, dat op 70
K.M. afstand ligt. Vooral in den namiddag, toen J
wij naar Parijs terugkeerden, kwamen wij lange,
onafgebroken reeksen van auto's tegen, die na-ar
de plaats van het ongeluk op weg waren.
Enkele kilometers voor Beauvais slaat de weg
nar Allonne links opz ijaf en leidt naar een hoog
plateau, waar 'het landschap het wijde, open ka
rakter van het zacht golvende Picardische land
vert-oont. Hier zag men eensklaps het overschot
van het geweldige gevaarte op een afstand voor
zich liggen en een minuut of tien loopen, door
de zware kleivelden, waarin de laatste suiker
bieten nog staken, bracht ons er bij. Een cordon
van gendarmen en bereden troepen hield de tal
rijke nieuwsgierigen op een afstand. Het gewel
dige karkas van het verongelukte luchtschip ligt
dwars gesmakt over een lagen heuvelrug, 'die
vrijwel recht Oost-West loopt. Het gevaarte is
er met het middengedeelte op terecht gekomen,
waardoor dit, met de schuitjes en de motoren,
die zich hier bevinden, geheel verpletterd is. Het
achterschip, waarvan het geraamte nagenoeg ge
heel ongedeerd gebleven is, verheft zich met
het verticale richtingsroer 'tot een hoogte van
20 a 25 meter boven de ngrond. Op het/ geheele
geraamte is, met uitzondering alleen van bet
hoogteroer, geen stukje doek overgebleven. Alles
is schoon weggebrand, en de massa, deels nog in
tact, maar voor het grootste gedeelte verwron
gen en gebroken stangen en buizen van staal en
alluminiifm, doet in dit wijde, haast vlakke land
onweerstaanbaar denken aan een stuk kinderspeel
goed ,een „Meccano"-combinatie, die zijn tijd ge
had heeft en door den jongen maker weggesmeten
is. Wat opvalt zijn de lage aluminium-motorkap-
pen, die overal in het rond liggen, als waren het
geweldige luchtbanden en détail vol ironie!
de roode brand blusschers, die nog hier en daar
ongedeerd op hun plaats hangen. j
Als in een rattenval
Wie deze verwrongen, verwarde metaalmassa
ziet, begrijpt onmiddellijk, dat nagenoeg nie
mand heeft kunnen ontsnappen. Toen de ont
ploffing plaats had en alles begon te branden,
de enorme voorraden stookolie, het doek van
wanden en bekleedingen, zaten de ongelukkige
passagiers als in een rattenval er wasj geen
ontkomen aan. 'Gelukkig zij, die onmiddellijk
doodgeslagen of tusschen stangen en buizen dood
geknepen zijn. De vreeselijke verwrongen hou
ding van de verkoolde lijken, die op een kleinen
afstand onder witte lakens op een rij lagen, zijn
het bewijs ,hoe onduldbaar hun lijden geweest is
vóór de weldadige dooii er een einde aan kwam
maken. N
Elke identificeering lijkt onmogelijk van deze
overblijfselen, die voor het meerendeel tot zwarte
klompen verschroeid vleesch ineengekrompen zijn,
zonder kleeren, zonder iets brandbaars er meer
aan.
identificatie der lijken.
Naarmate de doodkisten aangevoerd worden
men heeft er in de provincie niet zoo dadelijk
vijftig bij elkaar! worden de lichamen er in
gelegd, en de soldaten geven met luider stem
op, wat bij elk lijk gevonden is: „no. 27: een
fototoestel, no. 28: een scheer-nécessaire...." Wie
van deze vijftig mannen gisteravond nog vroo-
lijke cleanshaven Eingelschen, die opgewekt hun
mooien tocht begonnen, minister of matroos, had
niet zijn „kodak" of zij ngilette bij zich 3 Men
beweert, dat de minister van luchtvaart herkend
is aan de monocle met schildpad rand, die' hij
bij zich droeg, maar was hij de eenige, die er zoo
ee nhad? Het is te voorzien, dat vrij we 1( allen,
wier verminkte lijken de withouten kisten vul
len in de dorpsschool van Allonne, die met- wat-
kaarsen en vlaggedoék in een schamele „cha-
pelle arden te" is veranderd, anoniem het graf in
zullen gaan...
Die geredden.
Zooals men weet, zijn er acht geredden. Deze
bevonden zich voor het meerendeel in het achter
gedeelte van de R 101 en maakten deel nit, van
de nachtploeg, die dienst deeld terwijl de anderen
sliepen. Leach, de hoofdingenieur, de ontwerpei-
en bouwer van het luchtschi pwist door een
opening in! den linnen wand, die al brandde, heen
te kruipen. Twee machiniste nwerden gered door
dat een waterreservoir boven hen barstte, het
water overstroomde hen en sleurde hen mee naar
buiten. De marconist maakte een buiteling en
kwam ongedeerd op eenige nafstand in het veld
terecht. Vier der geredden zijn ernstig verbrand;
men hoopt' zé echter in het leven te houden.
Hoe de ramjp geschiedde.
Omtrent de waarschijnlijke oorzaken blijkt uit
de verklaringen van l each en vajn de Fransche
toeschouwers uit Beauvais, die opgebleven waren
om het luchtschip te zien overkomen, het vol
gende: De R 101, zwaar geladen mét brandstof,
bewoog zich met moeite tegen den zeer kraehtigen
zuidwesten wind in. Een geweldige stortbui deed
het gewicht van het geheel zoH toenemen, dat
men al lager (en lager kwam, boiven Beauvais was
men nog slechts op 200 a 300 meter. Een serie
rukwinden moet den kop steeds meer omlaag
gedrukt hebben, het manoeuvreeren met het diep
teroer was' onvoldoende om dit te verhelpen.
Zoo is waarschijnlijk door een nieuwe vlaag
het luchtschip op den heuvelrug geslagen, en een
vonk, van het gebroken metaal of van een af ge-
knapten electrischen kabel afkomstig, heeft gas
en stookolie doen ontploffen. Vólgens sommige
6erichten heeft men op eenige kilometers afstand
sttukken van het roer gevonden, 'die er te voren
afgevallen waren, en 'dat zou verklaren waarom
het luchtschip zich niet meer voldoende verhef
fen kon.
De lezingen van de geredden loopen trouwens
nogal uiteen. Die radio-telegrafist meent, dat men
in een „gat in de lucht" terecht gekomen is;
volgens een ander was men al in moeilijkheden.
Deze uiteenloopende verhalen zijn blijkbaar te
verklaren doordat de personen zich op verschil
lende punten in het 220 meter lange luchtschip
bevonden en niet goed wiste nwat elders ge
beurde.
Nog maar enkele minuten vóór de ramp heeft
het radio-station van I.e Bourget, dat zooals alle
Fransclue stations, den geheelen nacht open ge
bleven was, de R. 101 zijn positie opgegeven:
2 km. ten noorden van Beauvais. Het antwoordde
op de inlichting met een simpel „merci". Zeer
kort daarop had het ongeluk plaats.
Hier in Frankrijk is men natuurlijk 'diep ge
roerd door dit 'vreeselijke ongeluk, en pers en
autoriteiten beijveren zich om hun diepe deel
neming aan de zoo zwaar getroffen natie te be
tuigen. Maar na de min geslaagde proefnemingen
met het luchtschip, dat zeker niet heelemaal
,,au point" was, "is mén niet zeer verbaasd over
de ramp, eerder verbaasde men er zich over, dat
onder deze omstandigheden zulk een groote reis
ondernomen werd, en dat hoewel de weersgesteld
heid zeer ongunstig was. Enkele bladen herin
neren aan de verliezen, 'die Frankrijk op deze
zelfde wijze geleden heeft, het laatst door liet
verongelukken van de ,Dixmude" bij de Oicili-
aansche kust, en onderstrepen dat juist om de
weinige veiligheid van deze luchtschepen de
Eransche militaire autoriteiten definitief van het
„plus léger que l'air" hebben afgezien.
Elr is echter maar één roep over den moed en
ondernemingsgeest van de Engelsche luchtvaar-
ders en een groote sympathie voor het volk,
dat door deze ramp zoo zwaar geteisterd werd.
Het aantal dooden tot 51( gestegen.
Het N.'T'.A. meldt heden nog uit Beauvais,
dat de overlevenden van de ramp van de Rj '101
alle nme't beslistheid verklaren, dat zich 58 per
sonen aan boord bevonden. Het ministerie van
Luchtvaart gaf evenwel op, dat er 54 opvarenden