Uil GRQEMTEVEILINGEM Ontzettends remp boven Frankrijk. Uif den Omtrek v De Kanaalplannen en de Kanalisatie van Westfriesland INGEZONDEN OVERZICHTEN EN PRIISHOTEERIHGEM N ieuwstijdingen Het Engelsche Luchtschip de R 101 tegen een heuvel en verbrand. Een en vijftig personen vonden den dood in de vlammen NIBIJWB NIEDORP. Zaterdagavond omstreeks 10 uur ontstond door onbekende oorzaak brand in de maalderij van de graanfirma J. L. van Herwerden, te Nieuwe Niedorp. De brandweer wist de omliggende per- oeelen te behouden. Tegen de woedende vuurzé kon zij niet veel uitrichten. Een enorme hoeveel heid lijnkoeken graan en meel werd een prooi der vlammen. Eierst Zondagmorgen om acht uur was men het vuur meester. Hét fabriekscomplex, dat een oppervlakte van ongeveer 1600 M2. beslaat, en dat gedeeltelijk uit hout en steen was opge trokken, is totaal is totaat verwoest. De ma - cchnes wist men mét groote moeite te behouden. De schade, die op ongeveer f40.000 wordt ge schat, wordt door verzekering gedekt. Persoon lijke ongelukken deden zich niet voor. Sept. 1930i Spt. 1929. 530.500 457.006 Kg- 14 785 13.750 '577 70 251.025 409.150 46.100 36.875 '502.000 570.750 98.725 139.805 133 975 132.755 4 925 1.300 8.525 850 »i 10.030 1.925 ïi 3 257 1.660 n 6.195 5.160 n '880 1.060 90 Kg. 1.965 St. 200 OUDE NIEDORP. De collecte in deze gemeente gehouden ten bate van de alleenstaande blinden te Wolfhezen heeft opgebracht f 38.55. OUDE NIEDORP. Vergadering van .den Raad dezer gemeente op Vrijdag 10 October 1930, n.m. te Vh uur ten raad- zale. - WABjMEiNHUIZEN. Aan de veiling te "W/armenhuizen werd om gezet aardappelen slaboonen snijboonen roode kool gele kool witte kool gele nep uien bieten peen tomaten zilveruien grauwe erwten vale erwten groene erwten tuinhoonen bloemkool Cjhineesche witkrop De omzet bedroeg in Sept. 1930 f42.718.44 tegen f66.077.01 in Sept. 1929. De vorige week werd te Haarlem een ver gadering gehouden, gepresideerd .door den heer Kooiman, mét de vertegenwoordigers van ge meente- en polderbesturen en andere belangheb benden, over de reeds zoo lang aanhangig zijnde kanalisatieplannen. Zooals bekend mag zijn, heeft de minister be sloten een derde toe te staan in dej kosten, de Provincie zal de helft betalen, terwijl door de belanghebbenden 1/6 moet worden bijgedragen. Door verschillende belanghebbenden zijn reeds eerder sommen voor de kanalisatie toegestaan, maar daarmee wordt nog niet het bedrag bereikt, noodig voor het uitvoeren van de plannen; ka naal HuigendijkOmvalOudkarspel en Scha- genKolhdrn Nu zijn er 2 plannen, op bet eene waarvan -men f6500 tekort komt en op bet andere f 6.100. Om het tekort van één van de twee plannen te dekken heeft men in Haarlem vergaderd, om dat de minister nu een beslissing heeft gevraagd op korten termijn. Zouden de belanghebbenden niet genegen zijn hu nbijdragen te verhoogen, dan zou daarmede tevens een absoluut einde worden gemaakt aan de kanaalplanmen, en deze daardoor geheel en al van de baan zijn. Nader vernemen wij; -nog, dat door het am bacht van iWjestfriesland, genaamd Geestmer-am- bacht een vergadering zal worden gehouden met de Clommissie uit Ged. Staten, ter bespreking van deze aangelegenheid. voor f 1.20 a f 1.50 werden gekocht. En zoo kwam het Zaterdag voor dat enkele partijen mooi kleingoed voor f4.— a f4.50 van de hand gingen. Men moet dit laatste echter meer toeschrijven als een prijs uit noodzaak, omdat er zoo weinig komt. Van de Gele kool gingen ook aan het einde van deze week nog partijen voor 60 cent a f 1.—echter kwam ook voor het mooiste goed hiervan de prijs boven de f 2.— per 100 K.G. De aanvoer van Witte kool was evenmin belang rijk, al wêi-d hiervan dan nog gemiddeld 6 wagons per dag aan beide veilingen samen geveild. Voor deze soort bleef de prijs vrij stabiel op f 100.a f 120.— per wagon, behalve de afwijkende kwaliteit, die beduidend lager noteerde. Van Deensche witte kool komt nog bijna niets ter veiling; er is trouwens ook geen vraag naar. Bloemkool, waarvan het aanbod verminderde, kon de prijs van vorige week niet handhaven, zelfs niet voor lecerf, die de laatste dagen voor de beste kwa liteit niet hooger liep dan f 12.— per 100 stuks. Reu zebloemkool was op sommige dagen zeer laag in prijs en bracht bij iets betere vraag niet meer dan 4 6— a f8.— op. Voor de afwijkende kwaliteit was in het geheel geen belangstelling. Ook van Witkrop kwamen slechts enkele partijen, die gemiddeld tot 2 cent per stuk gingen. Wel was er kooplust voor de nog aangevoerde slaboonen. Door het slechte weer nam de kwaliteit echter zeer sterk af, maar ook deze maakte nog prijzen boven 10 en de mooie partijen 12 a 18 cent per K.G. Snijboonen uit de kas werden zeer graag gekocht voor 40 cent per koli. De geringe aanvoer van kroten is niet het gevolg van een slechten prijs. De hoeveelheden, die ter markt kwamen werden vrij goed afgenomen tegen f 2 50— a f 2.50 per 100 K.G. Losse peen kwam echter maar tot de helft van dezen prijs. Het eenige artikel, waarin nog eenige geregelde handel is en waarvan ondanks vele dagen slecht en nat weer nog een belangrijke hoeveelheid werd geveild was Uien. De goede kwaliteit hiervan, voor export, bracht over de geheele week van f2.50 tot f3.— op, de grove sorteering gemiddeld f2.70 per 100 K.G. Aangezien hiervan nogal goed geteeld is ruimen velen zelfs voo edzre toch nog lage prijs wat op. Drielingen bleven zeer laag noteeren en ook nep kwam maar zelden boven f 3.—. Op de aardappelmarkt kwamen nog steeds de Schotsche muizen, die voor pootgoed weer een wat betere vraag hadden als vorige week. Er werd nu voor de middelsorteering weer tot f 4.— gemaakt en voor de drielingen f5.50 a f6.— Consumptieaard appelen werden hoegenaamd niet meer aangevoerd. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). Br. op langendijk, 6 Oct. 1930. Mijnheer de Redacteur. Vergun me s.v.p. een weinig plaatsruimte in uw veelgelezen blad voor het onderstaande. ERGERLIJKE VERNIELZUCHT. Toen ik Zaterdagmiddag de Openbare School sloot, vertoonde de pas geverfde buitendeur nog geen enkele schram, maar Maandagmorgen prijk te onze school met een opschrift, zoo vies, dat ik me mét walging afwendde, walging ook voor de zedelijke verdorvenheid van het individu, dat deze wandaad bedreef, 't zij Zaterdagavond of des Zondags. Een beleefd verzoek aan alle weidenkenden, mij te willen bijstaan, onze scTiool tegen het van dalisme te verdedigen. U, mijnbeer de Redacteur, beleefd dankend voor de afgestane plaatsruimte. v. d. GRAAPE, Hoofd der Openbare lagere School te Broek op Langendijk. Veiling-overzicht, Langendijk. Evenals in de vorige was het in de afgeloopen week bijzonder stil aan de veilingen. Van bijna geen enkel product was er eenig beteekenend aan bod en de handel bleef even stug als tevoren. De laatste dagen was er blijkbaar iets betere vraag naar Roode kool, zoodat zelfs de zwaarsten, die anders niet meer dan 70 of 80 cent opbrachten, nu LANG EDI JK ER GROENTEQEiNTRALE. 6 October. 6000 Kg. aardappelen: Schotsche muizen 3.80 —3.90, groote f2.20—2.90, duken f2.30, eigen heimers f2.70, drielingen fl.406.20, 10400 st. bloemkool le soort f9.8015.10, 2e soort fl.20 1.90, reuzen fll.50—13.70, 15200 Kg. roode kool f 1.50—3.80, 2800 Kg. gele kool f 1.10—3," 30.000 Kg. witte kool 0.601.20, 6500 K'g Deensche Witte fl.60—2.10, 715 Kg. slaboonen f4.40—21.60, 25000 Kg. uien: grove f2.30—2.50 uien f2.302.80, drielingen fl.301.50, nep f2.303.90, 3400 Kg. peen fl.70—1.90, 600 st. witkrop fl.902.70. 7 October. r 2100 Kg. aardappelen: Schotsche muizen f3— 4 20, 12000 stuks "bloemkool f6—7.80, 2e soort fó.90—3.90, reuzen f 7.10—4, 22100 Kg." gele kool f 14 05, 21500 Kg. witte kool f0.801.30 5300 Kg. Eeensche witte 1.60—2, 650 Kg. sla boonen f 15—16.20, '9000 Kg. uien grove 2.40 2.60, uien f2.50—3, drielingen f 1.10—1.50, nep f2.50—3.30, 450 Kg. bieten f2.60, 4000 Kg. peen fl.90—2.10, 3000 stuks witkrop 1.50—2.20 NOOR DERM ARKTBOND:. 6 October. 10000 Kg. aardappelen: groote Schotsche muizen f2.70—3, ronde duken f2.60, drielingen f4.60, 8100 Kg. uien f3.70—3, drielingen f 1—1.30, gro ve f2.30— 2.50, gele nep f2.30—3.20, 165 Kg. spcrcieboonen f8.7015.40, 600 Kg. roode kool 1.501.60, 24200 Kg. witte kool 0.901-20, 4200 Kg. gele kool 0.602.80, 7 October. 27400 Kg. aardappelen: Schotsche muizen f3.90 —4.20, groote f2.70—2.90, ronde duken f2.60, schoolmeesters f3.40, drielingen f5.105.30, 36400 Kg. uien 2.40—2.90, drielingen fl.20— 1.50, grove f2.10—2.60, geje nep f2.40—3.40, 3400 Kg. peen fl.50—2.20, 700 K|g. spercieboo- nen 10 60—18.70, 8800 Kg. roode kool f0.90 1.70, 39400 Kg. witte kool fO.90-1.20, 17200 Kg. gele kool f0.70—3.80, 550 stuks bloemkool f 9.60—12.50. WARMENHUIZEN, 6 November. 950 Kg. nep f3.10— 3.30, drielingen fl.30—1.40. 1500 Kg. uien f2.20. ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. Marktbericht van 6 Oct. 1930. Andijvie 0.80—3.20; Bloemkool le srt. 7.80—15.10; idem 2e srt. 2.60—4.90; Gele kool 4.00—7.00; Groene kool 2.00—9.00; Kropsla 0.50—2.60; Komkommers 3.207.00; Chineesche kool 3.00—4.40; Roode kool 3.00—8.00, alles per 100 st. Appelen 7.00—17.00; Druiven 3.00—26.00; Peren 5.00 —10.00; Spruiten 4.00—12.00; Snijboonen 22.10— 23.20; Spercieboonen dubbele 2.6016.ZÖ; Tomaten A 8.00—13.90; B 13.50; C 10.10; CC 1.80, alles per 100 pond. Postelein p. bakje 0.570.83; Rabarber 100 bos 7.10; Spinazie p. bak 0.67—1.04; Wortelen p. 100 bos 4.60—7.50; Uien p. 100 K.G. 3.70. Uit de streek. Het prijsverloop van de aardappelen en groen ten aan de Markt te Bovenkarspel was over de afgeloopen week bevredigend te noemen. Voorna melijk het hoofdartikel, bloemkool, was flink ge vraagd. Het eerste soort kon zich dan ook gemiddeld op f 14,tot f 17.—, soms nog iets hooger, handhaven. Voor het 2e soort was de prijs ook meer stabiel op f 5.— tot f 7.—. Was de oogst nu in verhouding tot den prijs, zou nog van een loonende teelt kunnen worden gesproken. Echter valt de oogst bij de meesten erg tegen. Zoo hier en daar treft men dan ook al ruime velden, zoodat al de verwachting wordt uitgesproken, dat er geen groote aanvoer zal komen. Wat de „zelfdekkers" betreft, is het opmerkelijk, dat hier, in tegenstelling met andere jaren, zoo weinig „rotstukken" In voorkomen, wat voor de bouwers natuurlijk een meevaller is. Degene, welke gewacht hadden met boonen pluk ken hebben ditmaal een meevaller, daar momen teel voor knappe boonen nog ruim f2 per zakje wordt besteed. Niettegenstaande alle bepalingen ten opzichte van het artikel uien, kan deze zich niet in voldoende belangstelling verheugen om een redelijke prijs meer op te brengen. Zaterdag liep dit artikel tenminste beneden f 1.per baal. Voor aardappelen, in hoofdzaak Wilde Duce, is de markt iets grager, evenals voor grove Schotten en Geldersche Schotten. Momenteel worden nogal wat Pootaardappelen verladen. Echter is de prijs iets als pl.m. een maand geleden. Naar verluidt zouden in Friesland voornamelijk vele partijen zijn vast gehouden, welke thans aan de markt komen, het welk niet nnalaat zijn invloed op den prijs te doen gelden. Marktoverzicht der vorige week, ingezonden door Jac. Knoop, Makelaar in Aardappelen, Groenten en Fruit, Nassaukade 158, Tel. 61431, Amsterdam. Van verschillende kanten is er vraag voor Hille- gommers en Drielingen, zand Eigenheimers en Bon ken hiervan, maar het schijnt dat er in Hillegom en Omstreken geen blanke zand aardappelen meer zijn. Van Friesche Borger valt de sorteering niet tegen, en daar de prijs lager is dan die der Zeeuw- sche Eigenh. willen de winkeliers dit soort meer aan hunne klanten voorzetten. Vlaamsche Industrie vallen mooi van stuk, kwaliteit is best en kunnen aan onze markt een goede plaats vinden. Ypolder en Haarl.meer geen aanvoer, meer vraag. Verschil lende schepen met Spuische Eigenh. en poters zijn aan de markt, maar daar deze soorten te duur zijn van inkoop gaat de lossing niet vlug. Drentsche en Overijsselsche zand Eigenh. in balen, mits extra blank, blijven gevraagd. Lezers van dit blad die hunne aardappelen naai de Amsterdamsche markt ter verkoop willen zenden kunnen zonder eenige kosten of verbinding alle ge- wenschte inlichtingen krijgen bij Makelaar Jac. Knoop, Nassaukade 158, Telef. 61431, Amsterdam. 6 October werden de volgende prijzen gemaakt. Zeeuwsche Bonten 4.20—4.90; idem blauwen 4.20— 4.90; idem Eigenheimers 3.80—3.90; Flakkeesche Eigenh. 3.90—4.10; Spuische Eigenh. 3.90—4.10; Vlaamsche Eigenh. 3.30—3.49; Vlaamsche Industrie 2:90—3.10; Ypolder en Haarl.meer Bevelanders 2.90 —3.10 (klein van stuk); Vallende blauwen 2.50—2.90; Katwijkerzand 3.50—4.20; Noordhollandsche blau wen, klein van stuk en slecht in de kook 2.75; Hil- legommerzand eigenh. 2.8Ö—3.50; idem Drielingen 2.40—2.50; idem Bonken 2.25—2.50. Alles per H.L. Drentsche en Overijsselsche Nieuwlandsche zand in balen a 50 K.G. per 100 K.G. 4.50—5.00. DE HAAG81CIHE BURGEMEfEISTERS- VACATURE. De burgemeester van Alkmaar, mr. Wendolaar spreekt het bericht van „Het Volk" tegen, als zqu (hij worden benoemd tot burgemeester der residentie. 1 B:E INDdSOHE POST. Die speciale trein met post en passagiers iit aansluiting op het motorschip „Christ. Huygens zal Woensdagmorgen 8 October te 10.20 van Genua vertrekken. Aankowst pionderdagworgen 9 Oct. te 7.57 te Arnhem, te 8.48; te Utrecht Cl .Si te 9.50 Dén Haag, te 9.36 Amsterdam W.P., te 9.53 Amsterdam ÓJ3» en te 10.01 te Rotterdam. Zondagmorgen ontvingen wij van Vaz Dias het ontstellende telegram, dat het Engelsche luchtschip de Ri 101 op reis naar Britsch-Indië met'58 passagiers en bemanning aan boord, boven Beauvais in Frankrijk was verongelukt. Door den hevigen storm was men het luchtschip niet lan ger meester, dat tegen een heuvel sloeg en door het ontploffen van het waterstofgas in brand was geraakt. Onder de slachtoffers bevonden zich een En- gelschen' minister van luchtvaart Lord Thomp- son ,de directeur van de burgerlijke luchtvaart j Sir Sefton Braneker, de ontwerper van het lucht- schip kolonel Richmond, Wjngcommander Col more en den commandant majoor Scott. In het „Algemeen Handelsblad" van gister avond lezen wij nog het volgende uitvoerige relaas van deze ramp Het tragische bericht Va nhet verongelukken van de R, 101 in kle laatste edities der Parijsche ochtendbladen, deed op Idezen Zondag, hoe slecht het weer ook was, een groot aantal automobilis- ten de richting van Beauvais inslaan, dat op 70 K.M. afstand ligt. Vooral in den namiddag, toen J wij naar Parijs terugkeerden, kwamen wij lange, onafgebroken reeksen van auto's tegen, die na-ar de plaats van het ongeluk op weg waren. Enkele kilometers voor Beauvais slaat de weg nar Allonne links opz ijaf en leidt naar een hoog plateau, waar 'het landschap het wijde, open ka rakter van het zacht golvende Picardische land vert-oont. Hier zag men eensklaps het overschot van het geweldige gevaarte op een afstand voor zich liggen en een minuut of tien loopen, door de zware kleivelden, waarin de laatste suiker bieten nog staken, bracht ons er bij. Een cordon van gendarmen en bereden troepen hield de tal rijke nieuwsgierigen op een afstand. Het gewel dige karkas van het verongelukte luchtschip ligt dwars gesmakt over een lagen heuvelrug, 'die vrijwel recht Oost-West loopt. Het gevaarte is er met het middengedeelte op terecht gekomen, waardoor dit, met de schuitjes en de motoren, die zich hier bevinden, geheel verpletterd is. Het achterschip, waarvan het geraamte nagenoeg ge heel ongedeerd gebleven is, verheft zich met het verticale richtingsroer 'tot een hoogte van 20 a 25 meter boven de ngrond. Op het/ geheele geraamte is, met uitzondering alleen van bet hoogteroer, geen stukje doek overgebleven. Alles is schoon weggebrand, en de massa, deels nog in tact, maar voor het grootste gedeelte verwron gen en gebroken stangen en buizen van staal en alluminiifm, doet in dit wijde, haast vlakke land onweerstaanbaar denken aan een stuk kinderspeel goed ,een „Meccano"-combinatie, die zijn tijd ge had heeft en door den jongen maker weggesmeten is. Wat opvalt zijn de lage aluminium-motorkap- pen, die overal in het rond liggen, als waren het geweldige luchtbanden en détail vol ironie! de roode brand blusschers, die nog hier en daar ongedeerd op hun plaats hangen. j Als in een rattenval Wie deze verwrongen, verwarde metaalmassa ziet, begrijpt onmiddellijk, dat nagenoeg nie mand heeft kunnen ontsnappen. Toen de ont ploffing plaats had en alles begon te branden, de enorme voorraden stookolie, het doek van wanden en bekleedingen, zaten de ongelukkige passagiers als in een rattenval er wasj geen ontkomen aan. 'Gelukkig zij, die onmiddellijk doodgeslagen of tusschen stangen en buizen dood geknepen zijn. De vreeselijke verwrongen hou ding van de verkoolde lijken, die op een kleinen afstand onder witte lakens op een rij lagen, zijn het bewijs ,hoe onduldbaar hun lijden geweest is vóór de weldadige dooii er een einde aan kwam maken. N Elke identificeering lijkt onmogelijk van deze overblijfselen, die voor het meerendeel tot zwarte klompen verschroeid vleesch ineengekrompen zijn, zonder kleeren, zonder iets brandbaars er meer aan. identificatie der lijken. Naarmate de doodkisten aangevoerd worden men heeft er in de provincie niet zoo dadelijk vijftig bij elkaar! worden de lichamen er in gelegd, en de soldaten geven met luider stem op, wat bij elk lijk gevonden is: „no. 27: een fototoestel, no. 28: een scheer-nécessaire...." Wie van deze vijftig mannen gisteravond nog vroo- lijke cleanshaven Eingelschen, die opgewekt hun mooien tocht begonnen, minister of matroos, had niet zijn „kodak" of zij ngilette bij zich 3 Men beweert, dat de minister van luchtvaart herkend is aan de monocle met schildpad rand, die' hij bij zich droeg, maar was hij de eenige, die er zoo ee nhad? Het is te voorzien, dat vrij we 1( allen, wier verminkte lijken de withouten kisten vul len in de dorpsschool van Allonne, die met- wat- kaarsen en vlaggedoék in een schamele „cha- pelle arden te" is veranderd, anoniem het graf in zullen gaan... Die geredden. Zooals men weet, zijn er acht geredden. Deze bevonden zich voor het meerendeel in het achter gedeelte van de R 101 en maakten deel nit, van de nachtploeg, die dienst deeld terwijl de anderen sliepen. Leach, de hoofdingenieur, de ontwerpei- en bouwer van het luchtschi pwist door een opening in! den linnen wand, die al brandde, heen te kruipen. Twee machiniste nwerden gered door dat een waterreservoir boven hen barstte, het water overstroomde hen en sleurde hen mee naar buiten. De marconist maakte een buiteling en kwam ongedeerd op eenige nafstand in het veld terecht. Vier der geredden zijn ernstig verbrand; men hoopt' zé echter in het leven te houden. Hoe de ramjp geschiedde. Omtrent de waarschijnlijke oorzaken blijkt uit de verklaringen van l each en vajn de Fransche toeschouwers uit Beauvais, die opgebleven waren om het luchtschip te zien overkomen, het vol gende: De R 101, zwaar geladen mét brandstof, bewoog zich met moeite tegen den zeer kraehtigen zuidwesten wind in. Een geweldige stortbui deed het gewicht van het geheel zoH toenemen, dat men al lager (en lager kwam, boiven Beauvais was men nog slechts op 200 a 300 meter. Een serie rukwinden moet den kop steeds meer omlaag gedrukt hebben, het manoeuvreeren met het diep teroer was' onvoldoende om dit te verhelpen. Zoo is waarschijnlijk door een nieuwe vlaag het luchtschip op den heuvelrug geslagen, en een vonk, van het gebroken metaal of van een af ge- knapten electrischen kabel afkomstig, heeft gas en stookolie doen ontploffen. Vólgens sommige 6erichten heeft men op eenige kilometers afstand sttukken van het roer gevonden, 'die er te voren afgevallen waren, en 'dat zou verklaren waarom het luchtschip zich niet meer voldoende verhef fen kon. De lezingen van de geredden loopen trouwens nogal uiteen. Die radio-telegrafist meent, dat men in een „gat in de lucht" terecht gekomen is; volgens een ander was men al in moeilijkheden. Deze uiteenloopende verhalen zijn blijkbaar te verklaren doordat de personen zich op verschil lende punten in het 220 meter lange luchtschip bevonden en niet goed wiste nwat elders ge beurde. Nog maar enkele minuten vóór de ramp heeft het radio-station van I.e Bourget, dat zooals alle Fransclue stations, den geheelen nacht open ge bleven was, de R. 101 zijn positie opgegeven: 2 km. ten noorden van Beauvais. Het antwoordde op de inlichting met een simpel „merci". Zeer kort daarop had het ongeluk plaats. Hier in Frankrijk is men natuurlijk 'diep ge roerd door dit 'vreeselijke ongeluk, en pers en autoriteiten beijveren zich om hun diepe deel neming aan de zoo zwaar getroffen natie te be tuigen. Maar na de min geslaagde proefnemingen met het luchtschip, dat zeker niet heelemaal ,,au point" was, "is mén niet zeer verbaasd over de ramp, eerder verbaasde men er zich over, dat onder deze omstandigheden zulk een groote reis ondernomen werd, en dat hoewel de weersgesteld heid zeer ongunstig was. Enkele bladen herin neren aan de verliezen, 'die Frankrijk op deze zelfde wijze geleden heeft, het laatst door liet verongelukken van de ,Dixmude" bij de Oicili- aansche kust, en onderstrepen dat juist om de weinige veiligheid van deze luchtschepen de Eransche militaire autoriteiten definitief van het „plus léger que l'air" hebben afgezien. Elr is echter maar één roep over den moed en ondernemingsgeest van de Engelsche luchtvaar- ders en een groote sympathie voor het volk, dat door deze ramp zoo zwaar geteisterd werd. Het aantal dooden tot 51( gestegen. Het N.'T'.A. meldt heden nog uit Beauvais, dat de overlevenden van de ramp van de Rj '101 alle nme't beslistheid verklaren, dat zich 58 per sonen aan boord bevonden. Het ministerie van Luchtvaart gaf evenwel op, dat er 54 opvarenden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 2