J"
AVIATIEK
^Abdijsiroop
Wetenschappen
/V
Helpt Uw kinderen
bij Kinkhoest!
Het witte doek
beeft in de Metropolitan Opera te New-York
voor een enthousiast publiek gespeeld en heeft
m Parijs en "Washington, in Londen en! Berlijn
zjjn toehoorders tot tranen geroerd. Hiter heb
jk 'tien boekdeelen. met kritieken, die alle zeg
gen, dal hij speelt als een volwassen man, als
een mensoh, die reeds zeer veel beleefd hééft.. Ein
toch is hij innerlijk nog een onschuldig kind'.
Slechts wanneer hij speelt verliest hij zijp kin
derlijkheid. Hij is a.h.w. een andere persoonlijk
heid geworden; hij ziet ook niets van het publiek
0f van zijn omgeving, hij is dan alleen de violist.
In zijn vrijen tijd speelt hij met een treintje of
leest. Doch meestal duurt het niet lang,, of hij
grijpt weer naar zijn viool. D<e New* Yorkschc
.Maecenas, Henry Goldman heeft hem die op
zijn laatsten verjaardag gegeven. Het is een Stra
divarius uit het jaar 1733, die 60.000 Dollar
heeft gekost. Doch mijn zoon is deze; kostbare
viool ook waard. Een van de beroemdste violis
ten, Adolf Busch, zijn leeraar en begunstiger,
heeft van hem gezegd, dat hij het grootstel won
der in de muziekgeschiedenis is sinds Mozart.
Yehudi's lievelingscomponisten zijn Beethoven,
Bach en Brahms, doch ook Mendelssohn. Hij
heeft het vioolconcert van Mendelssohn voor de
eerste maal in San Francisco gespeeld cfci» wel
met het stedelijk symphonie-orkest. In die stad
hebben zijn. moeder en ik ook oorspronkelijk thuis
gehoord; toen hij 18 maanden oud was, studeer
den wij er beiden nog aan de> hoogeschool. Wij
konden natuurlijk niet uitgaan en het kind zon
der- hulp achterlatenhulp betalen ging heelemaal
jiiet. Toen wij beiden eens erg verlangend waren,
een bepaald concert te hooren, besloten wijj ten
eLade raad hem mee te nemen en zoet te hou
den met éen melkflesch. Die voorzorg was echter
niet noodig; met stralende oogen en open mondje
keek hij naar het orkest. Voortaan namen we
hem mee zonder melkflesch. Op zijn derdei ver
jaardag gaf ik "hem een speelviooltje; maar toen
lij merkte, dat het geen geluid gaf„ smeet hij
het' op den grond en trapte er tegen. Kort daarna
begonnen de vioollessen, toen hij 4r/2 jaar oud
was, stelde zijn leeraar reeds zijn zeldzame be
gaafdheid vast. Op zesjarigen leeftijd gaf hij
te San Francisco zijn eerste concert.
Hij heeft van het begin af niet geweten, was
zenuwachtigheid was. Toen hij 8 jaar was, speel
de hij in het reusachtige Manhatten-operagebouw
operagebouw te New-York alsof hij thuis was.
Daarna heeft hij te Parijs gespeeld en Weer te
New-York. Fritz Busch, de dirigent en Adolf
Busch, de Bazeler violist, zoomede Bruns Wal
ter* werden zijn beschermers en leeraren. Van
jaar tot 'jaar werd de naam Yehuda Menub in
bekender in de muziekwereld. Het vorige jartr
speelde hij in de Dresdener Opera mét begeleiding
van "Fritz Busch; hij was de eerste solo-violist,
die daar concerteerde.
Bij dit alles heeft hij zijn kinderlijkheid niet
verloren. Toen wij zijn groote begaafdheid be
merkten, hebben wij' er voor trachten te zorgen,
dat hij wel een wonder, doch geen wonderkinld
werd. Hij 'heeft nog nooit een kritiek over zijn
eigen spel 'gelezen. Ik sta ook niet; toe, dat hij
meer dan 15 concerten per jaar geeft, omdat zijn
natuurlijk© ontwikkeling in geen geval mag wor
den gestoord. Hij is op dezen jeugdigen leeftijld
reeds een zeer ernstig kunstenaar. Onlangs speel
de hij thuis een stuk door en; zei daarna tegen
mij„Ach, 'had ik dat laatst op het' concert ook
maar zoo gespeeld!" Toch had op dien avond, het
publiek hem stormachtig toegejuicht.
Wat onze plannen zijn? Voorloopig zijn zijn
concerten in Amerika reeds tot het midden van
het volgend jaar uitverkocht. Wij hebben reeds
uitvoerig programma opgesteld. Dpch mijn zoon
mag niet zoo druk bezig gehouden worden,; dat
zijn kunst er onder lijdt. Fritz Busch heeft ons
gezegd, dat 'wanneer hij voortgaat zich zoo: te
ontwikkelen, de tradities van Joachim en andere
uitstekende violisten uit de vorige eeuw kan
voortzetten.
Fien ander zeer interessant verschijnsel is, dat
er een soort warmteverlies optreedt, waarvoor
men nog geen verklaring heeft kunnen vinden
en dat nog nader wordt onderzocht.
Voor de belasting van een motor is niet, alleen
da absolute waarde van den druk in iden cylinder
van belang, doch ook de veranderingen, die deze
druk 'in den cylinder van belang, doch,1 ook de
veranderingen, die (deze druk in de opeenvolgende
momenten ondergaat, aangezien deze ook uitwer
ken op de resulteerende gas- en massadrukj; die
weer in den vorm van een ruk( uitwerkt in alle
onderdeelen van het drijfwerk.
Die warmtebelasting is van belang bij het pro
bleem der koeling en der solidariteit van de cy-
linderwand. Men verstaat er onder: de warmte,
die in een bepaalde tijdseenheid door de cylinder -
wand. Men verstaat er onder: de warmte, die, in
een bepaalde tijdseenheid door (die cylinderwand
naar buiten straalt. De warmtebelasting met als
gevolg de warmte-spanning(uitzetting) is des te
gevaarlijker, naarmate de cylinderwand dikker
en het verschil tusschen binnen- en buitentem
peratuur grooter is.
Bij ee 'liaantal vergassings- en Dieselmotoren,
waaronder zoowel lucht- als watergekoelde, zoo
wel twee- als viertaktmotoren waren, is deze
wormtestraling onderzocht en in verband met
de warmteontwikkeling in den cylinder en den
cylinderwand gedurende een bepaalde tijdseenheid
is de verandering in de hoeveelheid warmtef en
de warmte 'in den cylinder van oogenblik' tot
oogenblik bepaald. D!e warmte moest gelijk zijn
aan de hoeveelheid warmte, die in denzelfiden
tijd door de brandstof wordt toegevoerd. Uit
deze gegevens kon dan de warmtebestraling der
verschillende motoren bepaald.
Er bestaat een optimaal verloop der verbran
ding .waarbij de hoogste verbrandingsdruk, de
verandering in dezen druk en in den massaJdïuk,
de verbrandingstijd en de zuinigheid met het oog
op de 'brandstof, zoomecle de belasting en de le
vensduur van den motor alle hun optimale waar
de bereiken.
m ZON ARS ELETCRRSUHE CENTR ALE.
Een entdekking die groote perspectieven
opent.
'door Dr. HANS, ZWITSER.
Sedert, de geleenden zich met het vraagstuk
bezig houden, waar het heen moet als! na ver-
loop van jaren, tengevolge van de uitputting
van energieverwekkende grondstoffen, als steen
kool, petroleum, enz., deze materialen uitgeput
raken, woïdt er druk aan gewerkt om een moge
lijkheid te vinden, 'waardoor wij energie zouden
kunnen verkrijgen uit geheel andere bronnen),
die nooit uitgeput zouden raken.
Schat men het electriciteitsverbruik van alle
landen op ongeveer 200 milliard kilowattuur per
jaar, dan bedraagt de jaarlijks door Idle zon, aan
aarde toegestraalde energie ongeveer het 10-
millioen-voudige! Ruim een derde deel van deze
enorme energie-hoeveelheid wordt door de aarde
en door haar atniosfeer onbenut in de ruimte
teruggestraald, de rest verzoirgt het grootste ge
deelte van 'de warmte-behoefte onzer planeet.
Aan uitvindingen en onderzoekingen om de
zonnestralen in ©en anderen energievorm over "te
brengen, heeft het in den loop der jaren niet ont
broken. Geen van deze uitvindingen heeft in de
practijk echter eenig resultaat opgeleverd. Wel
iswaar kient 'mien reeds sedert vele jaren toestellen,
waarmede men lichtenergie in electrische energie
kan omzetten, b.v. de zoogenaamde photo-cellen
(photon is 'het Grieksche woord voor „licht"),,
waar deze kunnen, zooals zij op het' oogenblik
zijn ,nog Slechts dienen voor wetenschappelijke
doeleinden. De mechanische gevoeligheid en de
traagheid van deze cellen benevens haar beperkte
lichtgevoeligheid zouden bovendien het gebruik'
er van ten opzichte van de zonnen-energie te ge
compliceerd maken,
Eien nieuwe waarneming schijnt intusschen ge
leid te hebben tot een geheel nieuwe richting. Dir.
B. Lange, van het ,,Kaiser-Wilhelm-Instituut"'
te Berlijn was op zekeren dag in de gelegenheid
merkwaardige storingen waar te nemen aan een
kristaldetector, die verdwenen bij het invallen
van de duisternis. Het gelukte hem, door het
belichten van het aanrakingsvlak van kristal
en detectornaald, zonder behulp van een ofl an
dere stroombron, tamelijk belangrijke spanningen
te verkrijgen. Een soortgelijke ontdekking was
overigens reeds in 1926 door een Amerikaan ge
patenteerd, zonder dat de uitvinder deze ver
schijnselen verder volgde of zich rekenschap van
haar gevolgen had kunnen geven.
Van deze waarnemingen uitgaand, construeerde
Br. Lange nu een nieuw soort photocel, bestaan-
k1" uit koper, waarejp een laag koper-oxydule,
de groote beteekenis van de cel van; Dir. Lan-
ï6 bestaat hieruit, dat de vliesachtige bovenste
«ipeflaag weliswaar deze stroomen verzamelt,
doch tevens tengevolge van haar doorschijnend-
«•«Mtieid, het licht ongehinderd toegang verschaft
tot alle deelen van de cel. Door middel van idleze
kunstgreep is het nu mogelijk photocellen van 1
elke grootte te vervaardigen. In de wetenschappe- j
Bjke "kaboratoria van Siemens, Waar men zich, I
wider leiding van den bekende geleerde Professor
-ehottky met ijver heeft toegelegd op de ver-
klaring van deze verschijnselen, heeft hen een
photocel geconstrueerd met een oppervlakte van
50 c.M,'2, die na bestraling door zonnelicht een
kleine motor aandrijft!
Groote perspectieven beeft deze uitvinding ge
opend, zoowel door de energie-omzetting van
zonnestralen, als voor klankfilm, beeld-tele-
grafie, televisie, enz.
•Be vraag of het zo ugelukken de photocellen
gebruiken om de electrische energie uit zon
nestralen rendabel te maken, is thans een vraag
stuk dat alle aandacht verdient. Het is gebleken,
dat van de invallende stralen ongeveer 1/25 pOt.
in electrische energie 'kan worden omgezet. Hoe
wel dit natuurlijk nog te weinig is om te rendee-
ren, is dit resultaat te mooi om er zonjder meer
aan voorbij te gaan. Een vierkante meter van
onzen aardbodem ontvangt gemiddeld zooveel
zonne-stralen om ee nvoortdurende stroomspan
ning van 1 Kilowatt te kunne nredueeeren. Het
zou dus mogelijk zijn bij volledige benutting
van de uitgestraalde energie de daken van
onze huizen tot kleinere electriciteits-oentrales
te verheffen. In de tropen, waar de uitgestraal
de zonne-energie intenser en langer is dan hier,
daar de zon daar onder een grooteren, hoek in
valt, zou men zélfs groote zonne-electriciteits-oen-
trales kunnen bouwen. En zelfs als de bereke
ningen, welke men "heeft gemaakt naar aanleiding
van de ontdekking van deze photocel, té veel
geflatteerd blijken te zijn waarbij men b.v.
reeds bij de tegenwoordige stand (der ontwikke
ling door middel van een oppervlakte van 1000
■morgen de geheele electriciteitsvoorziening van
Nederland, op zich zou kunnen nemen dan is
toch in ieder geval de hoo'p gerechtvaardigd,
dat wij ons om de toekomstvan, ide jongere ge-
neratie's ten minste wat betreft de energie
verzorging niet meer bezorgd behoeven te
maken.
Het middel dat U zoekt is Abdijsiroop.
Het geeft den kleinen een grooten steun
om de hoestaanvallen te overmeesteren.
De slijmoplossende werking kan de hoest
buien doen bedaren en de ademhaling
weer diep en vrij maken. Dan ziet Ge de
gezichtjes zich weer ontspannen. Waarom
zoudt Gij de kinderen niet helpen als het
middel zoo eenvoudig te verkrijgen is.
Draal niet. Geef vandaag nog voor dien
akeligen kinkhoest de uitkomst brengende
''..Voor de Borst"
Alom verkrijgbaar. Prijs PI. 1.50. Fl. 2.75, Fl. 4.50
Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons
(60 ct.). Dan bespoedigt Ge Uw genezing.
ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop»
- - - - - ir»—nr«i~irw*'
VERGASSINGS- EN DIESELMOTOREN
VOOR vliegtuigen.
De ontwikkeling der vergassings- en Diesel
motoren voor vliegtuigen zou 'ten zeerste bevor
derd kunnen worden, wanneer men ©em inzicht
kon verkrijgen in het verloop van het verbran-
Dit verbrandingsproces verloopt bij beide soor
ten motoren fundamenteel verschillend. Van het
ingewikkelde proces in den cylinder van. een
verbrandingsmachine weet men echter nog zeer
weinig af. Uit het indicator-diagram kaai men
wel den. druk iu den cylinder aflezen op ver
schillende tijdstippen en men heeft er dan ook
een vergelijking tusschen Diesel- en vergassings
motoren uit trachten te maken. Men kon er de
warmteontwikkeling uit berekenen en aangezien
deze cvei-eenkomst met de snelheid der verbran
ding in een bepaalde tijdseenheid, kon men de
laatste ook bepalen in verband met de verande
ringen in den druk. Die drukkromme werd, door
©em nieuw .apparaat gedifferenteerd, teneinde deze
veranderingen te kunnen berekene'n
Daarbij is gebleken, dat de onderzochte Die
selmotoren een belangrijk verschil vertoonden met
de vergassingsmotoren. Het verbrandingsproces
in 'den cylinder van een watergekoelde Dieselmo
tor met indirecte toevoer bleek, evenals dit) het
geval is bij' lucht- of watergekoelde vergassings-
motoren, bijna dadelijk te beginnen om dan zeer
snel het .hoogtepunt te bereiken. Die ver brandings-
'kromme daalt dan 'zeer regelmatig. Bij lucht- of
watergekoelde motoren met directe benzinetoe
voer strijgt de kromme steil op toti èen zeer hoog
maximum, om dan even plotseling te dalen en
opnieuw op te flikkeren.
OVER DE FILM EN FILMSPELERS.
Men onderschate den invloed der film niet! Eiken
middag, eiken avond stroomen de honderdduizenden
naar haar toe, geboeid door de magische bekoring,
die van haar uitgaat, in Medemblik en in Vancouver,
in Toulouse en Terneuzen, in Peking en in Shef
field.
Zij heeft de absolutie heerschappij over de massa,
er is geen kunst, die naast haar vermag te staan
wat betreft het aantal harer aanhangers. Prachtige
diensten zal zijde menschheid kunnen bewijzen,
maar terzelfdertijd zal zij meer kwaad en onheil
kunnen stichten dan iemand of iets anders ter
wereld. Iedereen kent de film; zij is in waarheid
het meest gelezen dagblad der 20ste eeuw met een
oplaag, die geen enkel controle-bureau zal kunnen
becijferen.
De film kan van onschatbare beteekenis zijn, maar
zij kan, en dit momenteel met meer recht, even
goed het grootste gevaar genoemd worden, dat de
techniek ooit heeft weten mogelijk te maken. Erger
en moordender dan de meeste helsche machines of
vergiftigste gassen, want deze schaden enkel het
lichaam, maar de film schaadt maar al te dikwijls
te ziel.
De geboorte van de film.
Wij schrijven 1895. Parijs.
In het Grand Café draait de eerste film: een zee,
die beweegt en een trein, die rijdt. Voor langen
tijd kan men haar dan alleen maar aanschouwen
op variété-programma's, in kermistenten en tingel
tangels. Onduidelijke, vage, bibberende prentjes van
vallende Jockey's, flauwe kluchten; landschappen,
die slechts schemerende vlekken zijn, dit alles werd
het publiek voorgezet na de bezichtiging van „het
kalf met de twee koppen" en voor den slag op
het hoofd van Jut.
Ziedaar: de geboorte der film, die men beschouw
de als een truc, een fotografisch handigheidje, als.
boerenbedrog.
Het was Amerika, natuurlijk Amerika, dat in
deze uitvinding de enorme mogelijkheden zag en.
deze wist mogelijk te maken.
De eerste Amerlkaansché films komen naar de
Oude Wereld: Indianen en Cowboysen we gaan
kijken. De weg is geeffend. De film had het pleit
gewonnen.
Zucht naar romantiek.
u y°ldoet aan onze ingeboren zucht naar roman
tiek Zij laat ons dingen beleven, die in werke
lijkheid nooit aan ons zullen gebeuren. Het typis-
tetje, dat des daags ijverig haar dorre zakelijke
brieven tikt en nauwelijks tijd vindt even haar
neus te poederen, zij gaat 's avonds naar de bios-
•coop en waant zich Pola Negri, Dolores del Rio
Mary Pickford, Gloria Swanson of hoe ze in hemels
naam nog meer mogen heeten.
TT™V8rdag,jtikti.z^: "Mijne heeren. In antwoord op
Uw geeerd schrijven d.d's avonds zest ve
haearPslankeëe ^°°ghartieheid in haar stem, terwijl
on trafSrh handen een nonchalnnt, niet
heen F' gebaar maken: „Gradf, ik bid u.... ga
En de loopjongen, die door weer of wind voor een
doet hTl^digen /,baas eindelooae boodschappen
doet, hij zit s avonds op een fier en edel ros en
iikken *S n°g ni8t Waard °m zijn schoenzolen te
En het gedesillusioneerde vrouwtje. en het
coquette dienstmeisje, dat hooger-op wil En de
belegen, saaie kantoorklerkzij allen danken
aan den film den droom, dien zijzelf niet bij machte
HeaneH dr,°merV één °°genblik te vertoeven buuen
bestaan De 6fi 1 m88r Va.n hU? dageliJ'ksch monotoom
bef™an' vond onder hen dan ook haar
enthousiaste aanhangers, onder het volk dat
masazhntn aar n VChXult de fabrieken, kantoren,
Wn®: De vlucht uit de werkelijkheid naar
de verbeelding. Dat wat je niet hebt.
urn Ti 1, Holland en de film.
Holanders hebben altijd hoe kan het ook
anders een beetje vreemd tegenover de film ge
staan. Wij accepteeren de programma's, die de
bioscoopen ons voorzetten, het ééne vonden wij min
der goed dan het andere, vor de rest interesseerde
het ons niet.
Hebben wij ooit daadwerkelijk meegeholpen? Heb
ben wij ooit een film gemaakt, die film was
„Zeemansvrouwen" danmisschien uitgezonderd'
Ik heb producten gezien en het spijt mij dit
te moeten zeggen, want onze Hollandsche kaas en
koeien zijn prima, waar je je hart bij vastheild.
Fotografien van Hollandsche tooneelspelers, Bouw
meester zonder stem. Men miskende, nee, men zag
de waarde, de eenige mogelijkheid der film niet'
de beweging.
Wel breidt de belangstelling zich uit, maar zelf
creeeren: ho maar! Wij praten, theoretisch (zie dit
artikel) maar we doen niets. We hebben Bouw
meester gefotografeerd als circus-directeur en Rika
Hopper als.ik ben het waarachtig vergeten!
Maar elke fotograaf maakt betere foto's.
De film, waarheen het publiek avond aan avorid
loopt, geduldige drommen, die snakken naar een
dolzinnige autorit, naar een handvol liefde en een
kruikje vergetelheid, de film, die het publiek kent
is iets anders dan gefotografeerd tooneel. En de
enkele creaties, waarop met rechtvaardige trots
kan gewezen worden, danken hun bestaan grooten-
deels aan het toeval.
Maar niet alleen in Holland overweegt de zgn
acteursfilm. Ook in het buitenland blijft deze opper
machtig. Zie het klassieke voorbeeld; de Amerikaan-
sche film. Neem de „Ten Commandments", regie
Cecil B. de Mille. Het ergerlijkste voorbeeld mij
bekend. Acteurs spelen tegen een décor, dat stijl en
gevoel voor verhoudingen mist. Nergens zocht men
naar eenheid, een synthese, integendeel, Cecil B.
de Mille het zij hem nooit vergeten gaf er
den voorkeur aan de veelheid zoo nadrukkelijk mo
gelijk naar voren te brengen.
Holand liep storm. Geen plaats bleef onbezet. We
ken aan weken draaide dit wanproduct in de
groote theaters. Een even wanstaltige en schreeu
wende reclame ging er aan voraf. En dan weigert
men nog 't gevaar aan den film verbonden te zien:
Volksbederf en smakeloosheid.
Filmspelers.
Een film heeft paradoxaal gesproken geen ac
teurs, geen décors noodig. Het eenig noodige: de
regesseur, of liever, dit drukt zijn functie volkomen
uit, de cinéast. Want hij, en hij alleen, creëert een
film. De rest is hulpmiddel. Het gaat om de bewe
ging, om het rythme.
Wij kennen enkele filmspelers, die dit innerlijke
rythme beziten: Charlie Chaplin, Iwan Mosjoukine,
Asta Nielsen, Conrad Veidt.zij zijn te tellen en
hun namen zullen nog genoemd worden als de
Gloria's, Mary's, Ramon's enz. al lang vergaan zijn,
vergankelijk en vluchtig ais het celluloid, dat hun
pose's en toiletten voor korten tijd onder het pu-
pliek bracht.
Asta Nielsenlaat ik hier even een onzer
schrijfsters (Emmy van Lokhorst) aan het woord
komen.
Er is in het gelaat van Asta Nielsen, in het
leelijke, hoekige gelaat met de als apart levende
oogen een schijnsel doorlichting als van een
gordijn waarachter een lamp brandt. Er is in den
dadelijk weggèvlëugelden glimlach, in het even
wiegen van het hoofd, in het snelle rondzien, een
bowogenheid van de ziel, die verwant is aan Ham
let's bovenaardsche onrust. Zooals de schim van
Hamlet's vader hem vervolgt, zoo wordt ook deze
figuur door den schim van onzen levensoorsprong
verontrust en naar den eindeloozen dood gedreven.
De beteekenis van haar verschijning gaat ver uit
boven de figuur, die zij toevallig in de, meestal
abjecte, scenario's speeltDeze kunstenares
heeft geen leeftijd. Tien, vijftien jaar geleden speel
de zij met hetzelfde eeuwig-menschelijke masker.
De groote, wat scheeve mond, kan de vrouwelijke
teederheid in haar schuwen glimlach geven en de
meest norsche weerzin in het even vertrekken der
onderlip. Het gezicht in rust lijkt uit steen gebei
teld, een felle sombere kop, die boven het „man
of vrouw zijn" uit is."
Protest.
Er valt echter vooruitgang te constateeren. Het
publiek slikt niet meer gewillig alles wat het wordt
voorgezet. In Frankrijk, in België, in Duitschland,
in Ruslanden ook in Holland is een streven
merkbaar tegen de smakeloosheid van sommige
theater-programma's.
Holland heeft zijn filmliga. Het is niet hun doel
concurreerend op te treden tegen de bioscopen. Maar
de Filmliga zegt eenvoudig: we zijn niet tevreden,
dus zullen wij zelf draaien, wat ons artistiek en
experimenteel verantwoord lijkt.
De Filmliga staat nog in de kinderschoenen, maar
deed belangrijk werk. Zij bracht ons eenige experi
menten, die in elk geval de moeite waard waren
te aanschouwen, zij bracht enkele waarlijk-goede
films en eenige waardevolle reprises. Haar middelen
zijn beperkt. Zij moet roeien met de riemen die zij
heeft. Maar overal verrijzen afdeelingen: Amster
dam, Den Haag, Rotterdam, Haarlem, Utrecht, En
schede, Dordrecht, Amersfoort, Leeuwarden, Gro
ningen
Ook het publiek zal zich langzaam maar zeker
afkeeren van wat in de film slecht, verderfelijk is.
Men zal genoodzaakt zijn films te produceeren. De
leden der Filmliga zijn alleen maar pioniers. Laten
de heeren film-fabrikanten op hun hoede zijn. „Het
kan verkeeren."
JAN R. Th. C.