AVIATIEK "^Abdijsiroop Wetenschappen Bi i! K Helpt Uw kinderen bij Kinkhoest! - - M- - L|||' nS 5'S,°5nSSS "eW ™«rPS&geSf 2r"5heW ln «US »eft in de Metropolitan Opera te New-York j0r een enthousiast publiek gespeeld en heeft parijs en "Washington, in Londen en' Berlijn a toehoorders tot tranen geroerd. Hier heb 'tien boekdeelen met kritieken, die alle zeg- >n, dat hij speelt als een volwassen man, als i mensch, die reeds zeer veel beleefd hééft. En ;h is hij innerlijk nog een onschuldig kind. echts wanneer hij speelt verliest hij zijn kin- rlijkheid. Hij is a.h.w. een andere persoonlijk- id geworden; hij ziet ook niets van het publiek van zijn omgeving, hij is dan, alleen de violist In zijn vrijen tijd speelt hij met een treintje of st. Doch meestal duurt het niet lang,, of hij ijpt weer naar zijn viool. De NeV Yorksche aeeenas, Henry Goldman heeft hem die op n laatsten verjaardag gegeven. Het is een Stra varius uit het jaar 1733, die 60.000 Dollar jeft, gekost. Doch mijn zoon is deze kostbare ooi ook waard. Een van de beroemdste violis- in, Adolf Busch, zijn leeraar en begunstiger, *>ft van hem gezegd, dat hij het grootste) won- r in de muziekgeschiedenis is sinds Mozart. Yehudi's lievelingscomponisten zijn Beethoven, ach en Brahms, doch ook Mendelssohn. Hij «eft het vioolconcert van Mendelssohn voor de rste maal in San Franoisco gespeeld <\i> wel et het stedelijk symp'honie-orkest. In die stad bben zijn moeder en ik ook oorspronkelijk thuis »hoord; toen hij) 18 maanden oud was, studeer- »n wij er beiden nog aan de hoogeschool. Wij ®den natuurlijk niet uitgaan en het kind zon- f hulp achterlaten; hulp betalen ging heelemaal et. Toen wij beiden eens erg verlangend warem, n bepaald concert te hooren, besloten wiji ten ade raad hem mee te nemen en zoet te hou- ,n met ëen melkflesch. Die voorzorg was echter at noodig; met stralende oogen en open mondje ck hij naar het orkest. Voortaan namen we ,m mee zonder melkflesch. Op zijn derdet ver- aidag gaf ik hem een speelviooltje; maar toen merkte, dat het geen geluid gaf,, smeet hij het op den grond en trapte er tegen. Kort daarna begonnen de vioollessen, toen hij 4i/2 jaar oud was, stelde zijn leeraar reeds zijn zeldzame be gaafdheid vast. Op zesjarigen leeftijd gaf hij te San Francisco zijn eerste concert. Hij heeft van het begin af niet geweten, was zenuwachtigheid was. Toen hij 8 jaar was, speel de hij in het reusachtige Manhatten-operagebouw operagebouw te New-York alsof hij thuis was. Daarna heeft hij te Parijs gespeeld en weer te New-York. Fritz Busch, de dirigent en Adolf Busch, de Bazeler violist, zoomede Bruns Wai ted werden zijn beschermers en leeraren. Van jaar tot jaar werd de naam Yehuda Menuhin bekender in de muziekwereld. Het vorige jaar speelde, hij in de Dresdener Opera met begeleiding van "Fritz Busch; hij was de eerste solo-violist, die daar concerteerde. Bij dit alles heeft hij zijn kinderlijkheid niet verloren. Toen wij zijn groote begaafdheid be merkten, hebben wij er voor trachten te zorgen, dat hij wel een wonder, doch geen wonderkind werd. Hij 'heeft nog nooit een kritiek over zijn eigen spel gelezen. Ik sta ook niet' toe, dat hij meer dan 15 concerten per jaar geeft, omdat zijn natuurlijke ontwikkeling in geen geval mag wor den gestoord. Hij is op dezen jeugdigen leeftijldl reeds een zeer ernstig kunstenaar. Onlangs speel de hij thuis een stuk door en; zei daarna tegen mij„Ach, 'had ik dat laatst op het' ooneert ook maar zoo gespeeld!" Toch had op dien avond, het publiek hem stormachtig toegejuicht. Wat onze plannen zijn? Voorloopig zijn zijn concerten in Amerika reeds tot het midden van het volgend jaar uitverkocht. Wij hebben reeds uitvoerig programma opgesteld. Doch mijn zoon mag niet zoo druk bezig gehouden worden,j dat zijn kunst er onder lijdt. Fritz Busch heeft ons gezegd, dat 'wanneer hij voortgaat zich zoo. te ontwikkelen, de tradities van Joachim en andere uitstekendeviolisten uit de vorige eeuw kan voortzetten. - Ben ander zeer interessant verschijnsel is, dat er een soort warmteverlies optreedt, waarvoor men nog geen verklaring heeft kunnen vinden en dat nog nader wordt onderzocht. Voor de belasting van een motor is niet alleen de) absolute waarde van den druk in Iden cylinder van belang, doch ook de veranderingen, die deze druk in den cylinder van belang, doch ook de veranderingen, die (leze druk in Ide opeenvolgende momenten ondergaat, aangezien deze ook uitwer ken op de resulteerende gas- en massadruk^ die weer in den vorm van een ruk* uitwerkt in alle onderdeden van het drijfwerk. Die warmtebelasting is van belang bij het pro bleem der koeling en der solidariteit van de cy linderwand. Men verstaat er onder: de warmte, die in een bepaalde tijdseenheid door de cylinder- wand. Men verstaat er onder: de warmte, die, in een bepaalde tijdseenheid door Idie cylinderwand naar buiten straalt. De warmtebelasting met als gevolg de warmte-spanning(uitzetting) is des te gevaarlijker, naarmate de cylinderwand dikker en het verschil tusschen binnen- en buitentem peratuur grooter is. Bij ee haantal vergassings- en Dieselmotoren, waaronder zoowel lucht- als watergekoelde, zoo wel twee- als viertaktmotoren waren, is deze wormtestraling onderzocht en in verband met de warmteontwikkeling in den cylinder en den cylinderwand gedurende een bepaalde tijdseenheid is de verandering in de hoeveelheid warmte/ en de warmte in den cylinder van oogenblik' tot oogenblik bepaald. De warmte moest gelijk zijn aan de hoeveelheid warmte, die in denzelfidten tijd door de brandstof wordt toegevoerd. Uit deze gegevens kon dan de warmtebestraling der verschillende motoren bepaald. Er bestaat een optimaal verloop der verbran ding waarbij de hoogste verbrandingsdruk, de verandering in dezen druk en in den massad'ruk, de verbraridingstijd en de zuinigheid met het oog op de Brandstof, zoomede de belasting en de le vensduur van den motor alle hun optimale waar de bereiken. ZON ALS ELBTORISCHE CENTRALE. Een ontdekking die groote perspectieven opent. door Dr. HANS, ZWITSER. Jedert de geleerden zich met het vraagstuk ;zig houden, waar het heen moet alk na ver- ai! van jaren, tengevolge van de uitputting in energieverwekkende grondstoffen, als steen- él, petroleum, enz., deze materialen uitgeput ken, wordt er druk aan gewerkt om een moge kheid te vinden, waardoor wij energie zouden innen verkrijgen uit geheel andere bronnat*, e nooit uitgeput zouden raken. Schat men het electriciteitsverbruik van alle aden op ongeveer 200 milliard kilowattuur per ar, dan bedraagt de jaarlijks door Idle zon aan aarde toegestraalde energie ongeveer het 10- llioen-voudigeRuim een derde deel van deze orme energie-hoeveelheid wordt door de aarde door haar atmosfeer onbenut in de ruimte uggestraald, de rest verzoirgt het grootste ge- elte van 'de warmte-behoefte onzer planeet. Aan uitvindingen en onderzoekingen om de nnestralen in ©en anderen energievorm over "te engen, heeft het in den loop der jaren niet ont loken. Geen van deze uitvindingen heeft in de [actijk echter eenig resultaat opgeleverd. Wel waar ketit 'men reeds sedert vele jaren toestellen, larmede men lichtenergie in electrische energie n omzetten, b.v. de zoogenaamde photo-cellen hoton is het Grieksche woord voor „licht"),, lar deze kunnen, zooals zij op het: oogenblik 11 ,nog slechts dienen voor wetenschappelijke eleinden. De mechanische gevoeligheid en de lagheid van deze cellen benevens haar beperkte htgevoeligheid zouden bovendien het gebruik' van ten opzichte van de zonnen-energie te ge ïmpliceerd maken. nieuwe Waarneming schijnt intusschen ge- d te hebben tot een geheel nieuwe richting. Dir. lange, van het Kaiser-Wilhelm-Instituut" Berlijn was op zekeren dag in de gelegenheid rkwaardig© storingen waar te nemen aan een istaldetector, die verdwenen bij het invallen R de duisternis. Het gelukte hem, door het 'ichten van het aanrakingsvlak van kristal detectornaald, zonder behulp van een ofl an- K stroombron, tamelijk belangrijke spanningen verkrijgen. Een soortgelijke ontdekking was erigens reeds in 1926 door een Amerikaan ge tenteerd, zonder dat de uitvinder deze ver- lijnselen verder volgde of zich rekenschap van ar gevolgen had kunnen geven. I v an deze waarnemingen uitgaand, construeerde I.ange nu een nieuw soort photocel, bestaan- 1 uit koper, waarqp een laag koper-oxydule, de groote beteekenis van de cel van Dr. Lan- Bestaat hieruit, dat de vliesachtige bovenste !>eflaag weliswaar deze stroomen verzamelt, 1 -L tevens tengevolge van haar doorschijnend- I Mheid, het licht ongehinderd toegang verschaft 1 alle deelen van de cel. Door middel van dteze 1 Dstgreep is- het nu mogelijk photocellen van grootte te vervaardigen. In de wetenschappe- {e "Laboratoria van Siemens, Waar men zich, '®r leiding van den bekende geleerde Professor lottky met ijver heeft toegelegd op de ver dring van deze verschijnselen, heeft hen een otocel geconstrueerd met een oppervlakte van c.MJ2, die na bestraling door zonnelicht een une motor aandrijft! Groote perspectieven heeft deze uitvinding ge- ud, zoowel door de energie-omzetting van zonnestralen, als voor klankfilm, beeld-tele- ^fie, televisie, enz. vraag of het zo ugelukken de photocellen gebruiken om de electrische energie uit zon nestralen rendabel te maken, is thans een vraag stuk dat alle aandacht verdient. Het is gebleken, dat van de invallende stralen ongeveer f/jj pOt in electrische energie kan worden omgezet. Hoe wel dit natuurlijk nog te weinig is om te rendee- ren, is dit resultaat te mooi om er zonder meer aan voorbij te gaan. Een vierkante meter van onzen aardbodem ontvangt gemiddeld zooveel zcume-stralen om ee nvoortdurende stroomspan ning van 1 Kilowatt te kunne nreduceeren. Het zou dus mogelijk zijn bij volledige benutting van de uitgestraalde energie de daken van onze huizen tot kleinere electriciteits-eentrales te verheffen. In de tropen, waar de uitgestraal de zonne-energie intenser en langer is dan hier, daar de zon daar onder een grooteren hoek in valt, zou men zélfs groote zonne-electriciteits-cen- trales kunnen bouwen. En zelfs als de bereke ningen, welke men "heeft gemaakt naar aanleiding van de ontdekking van deze photocel, té veel geflatteerd blijken te zijn waarbij men b.v. reeds bij de tegenwoordige stand |der ontwikke ling door middel van een oppervlakte van 1000 morgen de geheele electriciteitsvoorziening van Nederland op zich zou kunnen nemen dan is toch in ieder geval de hoopt gerechtvaardigd, dat wij ons om de toekomstvan, tde jongere ge- neratie's ten minste wat betreft de energie- verzorging niet meer bezorgd behoeven te maken. i i Het middel dat U zoekt is Abdijsiroop. Het geeft den kleinen een grooten steun om de hoestaanvallen te overmeesteren. De slijmoplossende werking kan de hoest buien doen bedaren en de ademhaling weer diep en vrij maken. Dan ziet Ge de gezichtjes zich weer ontspannen. Waarom zoudt Gij de kinderen niet helpen als het middel zoo eenvoudig te verkrijgen is. Draal niet. Geef vandaag nog voor dien akeligen kinkhoes* de uitkomst brengende *',,Voor de Borst Alom verkrijgbaar. Prijs Fl. 1.50, Fl. 2.75, Fl.4.50 Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons (60 ct.). Dan bespoedigt Ge Uw genezing. ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop» VERGASSINGS- EN B'IESELjMQTORiEfN voor vliegtuigen. C© ontwikkeling der vergassmgs- en Diesel motoren voor vliegtuigen zou ten zeerste bevor derd kunnen worden, wanneer men een inzicht kon verkrijgen in het verloop van het verbran dingsproces. i Dit verbrandingsproces verloopt bij beide soor ten m doren fundamenteel verschillend. Van het ingewikkelde proces in den cylinder van een verbrandingsmachine weet men echter nog zeer weinig af. Uit het indicator-diagram kan men wel den. druk in den cylinder aflezen op ver schillende tijdstippen en men heeft er dan ook een vergelijking tusschen Diesel- en vergassings motoren uit trachten te maken. Men kon er de warmteontwikkeling uit berekenen en aangezien deze overeenkomst met de snelheid der verbran ding in een bepaalde tijdseenheid, kon men de laatste ook bepalen in verband met dei verande ringen in den druk. Die drukkromme werd, door een nieuw .apparaat gedifferenteerd, teneinde deze I veranderingen te kunnen berekeneh. Daarbij is gebleken, dat de onderzochte Dje- 1 selmotoren een belangrijk verschil vertoonden met de vergassingsmotoren. Het verbrandingsproces in den cylinder van een watergekoèlde Dieselmo tor met indirecte toevoer bleek, evenals dit) het geval is bij lucht- of watergekoelde vergassings motoren, bijna dadelijk te beginnen om dan zeer snel het hoogtepunt te bereiken. Die verbrandings- "kromme daalt dan 'zeer regelmatig. Bij lucht- of watergekoelde motoren met directe benzinetoe- voer strijgt de kromme steil op tot een zeer hoog maximum, om dan even plotseling te dalen en opnieuw op te flikkeren. OVER DE FILM EN FILMSPELERS. Men onderschate den invloed der film niet! Eiken middag, eiken avond stroomen de honderdduizenden naar haar toe, geboeid door de magische bekoring, die van haar uitgaat, in Medemblik en in Vancouver, in Toulouse en Terneuzen, in Peking en in Shef field. Zij heeft de absolutie heerschappij over de massa, er is geen kunst, die naast haar vermag te staan wat betreft het aantal harer aanhangers. Prachtige diensten zal zij de menschheid kunnen bewijzen, maar terzelfdertijd zal zij meer kwaad en onheil kunnen stichten dan iemand of iets anders ter wereld. Iedereen kent de film; zij is in waarheid het meest gelezen dagblad der 20ste eeuw met een oplaag, die geen enkel controle-bureau zal kunnen becijferen. De film kan van onschatbare beteekenis zijn, maar zij kan, en dit momenteel met meer recht, even goed het grootste gevaar genoemd worden, dat de techniek ooit heeft weten mogelijk te maken. Erger en moordender dan de meeste helsche machines of vergiftigste gassen, want deze schaden enkel het lichaam, maar de film schaadt maar al te dikwijls te ziel. De geboorte van de film. Wij schrijven 1895. Parijs. In het Grand Café draait de eerste film: een zee, die beweegt en een trein, die rijdt. Voor langen tijd kan men haar dan alleen maar aanschouwen op variété-programma's, in kermistenten en tingel tangels. Onduidelijke, vage, bibberende prentjes van vallende Jockey's, flauwe kluchten; landschappen, die slechts schemerende vlekken zijn, dit alles werd het publiek voorgezet na de bezichtiging van „het kalf met de twee koppen" en voor den slag op het hoofd van Jut. Ziedaar: de geboorte der film, die men beschouw de als een truc, een fotografisch handigheidje, als. boerenbedrog. Het was Amerika, natuurlijk Amerika, dat in deze uitvinding de enorme mogelijkheden zag en. deze wist mogelijk te maken. De eerste Amerikaansche films komen naar dé Oude Wereld: Indianen en Cowboys.en we gaan gewonnen6 W6g 'S gee"end' Ve film had het Pleit Zucht naar romantiek. tipZk1J l d -n°n^e ingeb°r?n zucht naar roman tiek Zij laat ons dingen beleven, die in werke- Iph h ?°°,lt aan ons zullen gebeuren. Het typis- tetje, dat des daags ijverig haar dorre zakelijke b"®ve,n tlkt\ en nauwelijks tijd vindt even haar Poederen, zij gaat 's avonds naar de bios coop en waant zich Pola Negri, Dolores del Rio L j u handen een nonchalnnt niet heënP' gebaar maken: „Graaf, ik bid u..'.. ga aiEnf dëii?0pjr?tgen' lie door weer of wind voor een doet H ,it J gen baas eindelooze boodschappen aoet, nij zit s avonds op een fier en pHpi mc p„ hkkln1^ iS n°S ni6t Waard om zijn schoenzolen te En het gedesillusioneerde vrouwtje en het hpwp dlenstmeisje, dat hooger-op wil" En de belegen, saaie kantoorklerk zii alien warende ^dromen dr°°m' dien ^elfVëtby machte rip^ dromen een oogenblik te vertoeven buiten blstaan De6fii^eer Va.n hun dageliJksch monotoom Destaan. De film vond onder hen dan ook haar S™1thousiaste aanhangers, onder het volk dat magazhnen aar fab™ken, kantoren Wij Hollanders hebben altijd -'hofkan he/Sk ftnaanS wif" ™emd tegenover de füm ge- WlJ accepteeren de programma's, die de bioscoopen ons voorzetten, het ééne vonden wij min. hit ons niet! ander6' V°r de rest interesseerde hp^ebbLn wij ooit daadwerkelijk meegeholpen? Heb- hen wij ooit een film gemaakt, die film was ik^Ph^nrpT6? dan misschien uitgezonderd? tp r producten gezien en het spijt mij dit £ppw zeg.gen> want onze Hollandsche kaas en zijn prima waar je je hart bij vastheild. Fotografien van Hollandsche tooneelspelers, Bouw meester zonder stem. Men miskende, nee, men zag de waarde, de eenige mogelijkheid der film niet? de beweging. Wel breidt de belangstelling zich uit, maar zelf creeeren: ho maar! Wij praten, theoretisch (zie dit artikel) maar we doen niets. We hebben Bouw meester gefotografeerd als circus-directeur en Rika Hopper alsik ben het waarachtig vergeten' Maar elke fotograaf maakt betere foto's De film waarheen het publiek avond aan avond loopt, geduldige drommen, die snakken naar een dolzinnige autorit, naar een handvol liefde en een kruikje vergetelheid, de film, die het publiek kent is iets anders dan gefotografeerd tooneel En de enkele creatief waarop met rechtvaardige trots kan gewezen worden, danken hun bestaan grooten- deels aan het toeval. Maar niet alleen in Holland overweegt de z.g.n. acteursfilm. Ook in het buitenland blijft deze cpper- machtig. Zie het klassieke voorbeeld; de Amerikaan sche film. Neem de „Ten Commandments", regie Cecil B. de Mille. Het ergerlijkste voorbeeld mij bekend. Acteurs spelen tegen een décor, dat stijl en gevoel voor verhoudingen mist. Nergens zocht men !?aaw-,e,enheid' een synthese, integendeel, Cecil B. de Mille het zij hem nooit vergeten gaf er den voorkeur aan de veelheid zoo nadrukkelijk mo gelijk naar voren te brengen. Holand liep storm. Geen plaats bleef onbezet We ken aan weken draaide dit wanproduct in de groote theaters. Een even wanstaltige en schreeu wende reclame ging er aan voraf. En dan weigert men nog 't gevaar aan den film verbonden te zien: Volksbederf en smakeloosheid. Filmspelers. Een iiim heeft paradoxaal gesproken geen ac teurs, geen décors noodig. Het eenig noodige- de regesseur, of liever, dit drukt zijn functie volkomen uit, de cineast. Want hij, en hij alleen, creëert een film. De rest is hulpmiddel. Het gaat om de bewe ging, om het rythme. Wij kennen enkele filmspelers, die dit innerlijke rythme beziten: Charlie Chaplin, Iwan Mosjoukine Asta Nielsen, Conrad Veidtzij zijn te tellen en hun namen zullen nog genoemd worden als de Gloria's, Mary's, Ramon's enz. al lang vergaan zijn, vergankelijk en vluchtig als het celluloid, dat hun pose's en toiletten voor korten tijd onder het pu- pliek bracht. Asta Nielsenlaat ik hier even een onzer schrijfsters (Emmy van Lokhorst) aan het woord Er is in het gelaat van Asta Nielsen, in het leelijke, hoekige gelaat met de als apart levende oogen een schijnsel doorlichting als van een gordijn waarachter een lamp brandt. Er is in den dadelijk weggevleugelden glimlach, in het even wiegen van het hoofd, in het snelle rondzien, een bowögenheid van de ziel, die verwant is aan Ham let's bovenaardsche onrust. Zooals de schim van Hamlet's vader hem vervolgt, zoo wordt ook deze figuur door den schim van onzen levensoorsprong verontrust en naar den eindeloozen dood gedreven. De beteekenis van haar verschijning gaat ver uit boven de figuur, die zij toevallig in de, meestal abjecte, scenario's speeltDeze kunstenares heeft geen leeftijd. Tien, vijftien jaar geleden speel de zij met hetzelfde eeuwig-menschelijke masker. De groote, wat scheeve mond, kan de vrouwelijke teederheid in haar schuwen glimlach geven en de meest norsche weerzin in het even vertrekken der onderlip. Het gezicht in rust lijkt uit steen gebei teld, een felle sombere kop, die boven het „man of vrouw zijn" uit is." Protest. Er valt echter vooruitgang te constateeren. Het publiek slikt niet meer gewillig alles wat het wordt voorgezet. In Frankrijk, in België, in Duitschland, in Ruslanden ook in Holland is een streven merkbaar tegen de smakeloosheid van sommige theater-programma's. Holland heeft zijn filmliga. Het is niet hun doel concurreerend op te treden tegen de bioscopen. Maar de Filmliga zegt eenvoudig: we zijn niet tevreden, dus zullen wij zelf draaien, wat ons artistiek en experimenteel verantwoord lijkt. De Filmliga staat nog in de kinderschoenen, maar deed belangrijk werk. Zij bracht ons eenige experi menten, die in elk geval de moeite waard waren te aanschouwen, zij bracht enkele waarlijk-goede films en eenige waardevolle reprises. Haar middelen zijn beperkt. Zij moet roeien met de riemen die zij heeft. Maar overal verrijzen afdeelingen: Amster dam, Den Haag, Rotterdam, Haarlem, Utrecht, En schede, Dordrecht, Amersfoort, Leeuwarden, Gro ningen Ook het publiek zal zich langzaam maar zeker afkeeren van wat in de film slecht, verderfelijk is. Men zal genoodzaakt zijn films te produceeren. De leden der Filmliga zijn alleen maar pioniers. Laten de heeren film-fabrikanten op hun hoede zijn. „Het kan verkeeren." JAN R. Th. C.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 5