J
SiSeS "•"-"tóak "SB
SSi*™1» UJSS
SST* SS
Predikbeurten
MMi mi nr. m aan na Infmm.
Laatste berichten
Groentevervoer
Inventarisatie van Stapelproducten
SPORT
EN WEDSTRIJDEN
AGENDA
met een
modellen
icieus. Zij
rst gezien
ar zag ik
zoo werd
aken met
loorweven.
ts tot-het
len; daar-
nen af 6p
,nger was.
achteren
laken, die
t speciale
i. Zij wa-
ertoonden
ts hooger
een over-
itatie. De
zwart en
•boden).
model te
schijnt te
klassieke"
et groote
zijn vorm
de vrou-
es, die op
toed wor-
•zaak van
n wij die
ig hebben
ïee loopt?
ren terug
e Reboux
in in den
wel niet
sn bij het
den; nie-
d na be
niet flat-
el anders
n opgang
als regel
ische past
ndat men
n nemen,
ïring met
nog niet
En toch
hoedgar-
dan bont,
t te wor-
men ze
aan de
ieden? De
and doen
inneemt,
itoffen en
eelen van
reekt het
sn mantel
een lamé
ijn u wel
en komen
>p, zonder
laatste is
ng in de
bont niet
dat men
oeten wij
zal zijn.
agen van
:re hoed-
iVij zagen
i, zoowel
a 15 c.M.
ne beter
oeden in
doch alle
lauw toe!
erboden).
d uitloo-
door een
Ige crêpe-
raag met
rêpe zijn
met een
kraag en
rêpe met
alië, voor
weer een
Zulk een
:n slechts
de tand-
l uit het
a's. Deze
nenschen
zonder
wrijving
of elec-
ïgen ver-
de aarde
•erelddeel
een seis-
irdbeving
e dieren,
in groote
planten
voor de
meening,
gen elec-
)g beves-
gepaard
n, vooral
rard is.
gedaan,
>ms zelfs
ngegeven
juistheid
de aard-
■erre, dat
te geven,
md heeft
d slechts
anardbe-
laats ge-
rn zwaar
Smyrna
)e groote
>er heeft
r klopten
ee dagen
Zwarte
igen aan
e hij in
;rs bezig
bevingen
daarmee
rden be-
zelf een
)och hoe
niet eens
jen kent.
Vervolgens is een huiszoeking verricht ten
huize van diens broeder te Fijnaart, welk onder
zoek evenwel diets heeft opgeleverd.
In de marechausseekazerne heeft de kantoor
bediende, toen hem de feiten welke de Justitie
bekend waren in volgorde werden voorgehouden
een volledige bekentenis afgelegd. Ook zijn broer
viel ep dezelfde wijzé door den mand. Vervol
gens kon ook de kastelein niet langer loochenen
eu bekende. Men is vervolgens naar diens woning
te bijnaart gegaan waar onder het hooi op £en
polder een gedeelte van het geld werd gevonden.
Beter weer de komende weken 'i
Kans op vorstperiode.
De weerkundige medewerker van de Teleur
schrijft:
iSedert den aanvang dezer week is een uit
gesproken verbetering in den algemeenen weers
toestand te bespeuren. De vochtige westelijke
winden, welke ons gedurende de afgeloopen
maand overvloedigen neerslag brachten, hebben
eindelijk voor een drogen continentalen lucht
stroom plaats gemaakt en de luchtverdeeling over
Kuropa is thans een zoodanige dat zeer waar
schijnlijk het momenteel heerschende weertype
zich nog eenigen tijd zal handhaven.
Maandag jl. bleek het alsof de ingtreden op
klaring van voorbijgaanden aard zou zijn. Im
mers was bij IJsland! een zeer diepe depressie
verschenen en het verloop der isobaren ten wes
ten van de Britsche eilanden scheen er op te wij
zen, dat onze omgeving weldra onder invloed
zou komen van west oost trekkende secundairen
der noordwestelijke hoofddepressie. Over de Golf
-JWye was een zeer vlak laagdrukgebied
Dinsdagochtend evenwel had zich het weer
beeld in gunstigen zin gewijzigd. In het nnoord
westen was de luchtdruk aanzienlijk gestegen
de ondiepe storing ten zuidwesten van Frankrijk
was in beteekenis toegenomen en op den Oce
aan werd westelijk een nieuw barometermaximum
gesignaleerd, zoodat voorloopig wel geen vrees
behoeft te bestaan voor het naderen van nieuwe
•■'dêpressiekernen uit den A'tlantischen Oceaan tus
sch.cn 50 en 55 graden N. B. Een zich over on
geveer 70 lengtegraden nl. van 35 gr. Wester tot
3o graden oosterlengte, uitstrekkende strook van
hooge barometerstanden vormt de scheiding tus
senben den lagen druif "In het hooge noorden en
dien over Zuid Frankrijk en Spanje, waardoor ip
onze streken matige oostelijke winden den scep
ter zwaaien. Dientengevolge en mede door het
verminderde vochtigheidsgehalte, der lucht is
de temperatuur, wélke vooral gedurende de laat
ste Novemberdagen aanmerkelijk hooger was dan
normaal, gedaald en zaj/indien niet alle voor
teekenen bedriegen in de naaste toekomst nog
verder dalen. i
Het is geenszins uitgesloten, dat de eerste vorst
periode van het seizoen 1930—1931 zoo juist haar
intrede heeft gedaan en dat het milde, .doch - in
tens vochtige en daardoor zoo onaangename weer
van de laatste weken, door een reeks kou^fej
zonnige winterdagen zal worden afgewisseld. Ile-
ze weersverandering is intusschen niets te vroeg
gekomen. D'e' hooge waterstand' vaii 'de rivieren
zoowel binnen als buiten onze landsgrenzen had
op tal van plaatsen een uiterst kritieken toestand
geschapen, en m den strijd tegen het nat te, ele
ment is de oostenwind een bondgenoot w'iens
hulp niet genoeg kan worden gewaardeerd
BROEK OP LANGENDIJK.
dr5TMga* 5tapelDrodu«™ d» Lange-dijker Groentecmtrale op 1 December
Zuid-Scharwoude 840000
Heerhugowaard
Hensbroek 563000
Koedijk 13150£
Sirit^Pancras (2)
SchermiraarQ <LTBJ 1090000
ocnermer 278500
Totaal 5183500
Op 15 December 1929 bedroeg de voorraad van-
Langendijk 12863oo
KL 3540000
Sint Pancras 457500
Zuid-Scharwoude 1340000
Sint Pancras (2) 1 57000
Heerhugowaard 8?oooo
gjgjowt a. t. mm»
Oterleek106500
Ot0rleek 140000
1930; uitge-
Totaal 9737800
G. Kool
D. Kool
Uien
2918900
1694500
864900
132000
144000
61000
1000000
6000000
410000
856000
853000
61000
179800
208000
147800
580000
1210000
120000
999130
833600
211300
173700
140500
60500
370200
211300
30200
1060000
990000
120000
297000
295000
138000
8566730
7179900
2224700
2720400
2840500
808900
830000
1923500
2600000
160000
236900
1849500
840000
1260000
400000
350500
360500
43600
630000
570000
12450000
3000
60000
1710000
99600
235000
231300
105000
86000
572000
152000
737500
79250
124000
233000
37000
8475000
13640300
2046650
veSchyningS'? g6W' g6SCh' SChetS 48' »Christus'
riVr.Piet van 't Riet, A. R. beginselen artikel 10
de laatste schets „Decentralisatie."
Peen
141000
31700
5000
1000
6400
292100
169500
20000
200000
20000
16500
5000
495000
Tuinbouwbelang 286
Nieuwleven 95
De Eendracht 205
L. T. B. Langedijk 240
Warl. en Omstr. 42
Harenkarspel O 183
L.T.B. H.H.Waard 115
N. Niedorp-Winkel 59
St. Maarten 70
't Veld 105
Totaal 1400
Vorig Jaar oj 16 December
1925 530
141 222 50 12^ 703
73 143 16 2 329
110 190 44 12 561
96 192 52 20 6Ö0
6 27 P/, 2 787»
26 126 121/2 7-- 35472
7 150 1072 7282%
rdisllö'
34
972
n 110
.7» 2467,
3 19P/
525 1255 2307a 59 34637
220 IO872 49831/
Per Telefoon
AMSTEïRDAAM, 6 DEO. 1930. (V.D.)
Spoorvraeht voor den Tuinbouw.
.Standpunt der. Ned. Spoorwegen.
Als verweer tegen de klachten over1 de vracht
'tarieven, geuit in de persconferentie van het C(.
Bureau voor de tuinbouwveilingen, ontvangen
wfpNan de directie der Ned. Spoorwegen een ge
documenteerd betoog.
Jj'ieraan ontleenen wij, dat van de directie die
in tijden van hooge* veilingprijzen de vrachtta
rieVfen niet verhoogde, h., niet mag worden ge
eischt deze bij exceptioneel) lage prijzen te ver
lagen, te meer, omdat in het tarief de tuinbouw
producten geenszins stiefmoederlijk zijn bedeeld
Die concessies van de Duitsche spoorwegen acht
de directie verder veel) te ver gaande en alleen
mogelijk doordat de Duitsche spoorwegen compen
saties aan andere vrachtgoederen opleggen. Door
concurrentie met den waterweg is zulks in Neder
land niet mogelijk.
V ergelijkingen met andere landen, door het O
Bureau gemaakt, gaan naar het oordeel der di
rectie niet op. Met name zijn de Belgische ta
rieven lager dan andere door lageren levensstan
daard, arbeidsloonen en exploitatiekosten in dal
Toen heden morgen tien minuten over half
acht, de postbeambte ,belast met het in ontvangst
nemen der verschillende poststukken, kantoor
Barkstraat, het kantoor betrad en aldaar door
een ambtenaar posttrommels en postzakken wer
den afgegeven om in- een dienstauto te worden
geladen, werd tegelijk het kantoor gesloten, waar
na de ambtenaar zich naar een der lokalen be°-af
om zich te verkleeden. Tegelijk kwam er een
man achter hem, die voor zijn gelaat een masker
droeg en een revolver in de hand hield. Hij som
meerde den ambtenaar de handen omhoog .et
houden en hem te volgen, waaraan de ambte
naar wel moest voldoen wilde hij het leven be
houden. Hij werd gevoerd naar den kolenkelder,
welken de ambtenaar op bevel van den bandiet
moest binnengaan. Hij moet daar den geheelen
nacht hebben doorgebriacht, want des morgens
toen de werkster kwam om het kantoor te reini
gen, werd haar niet open gedaan. Zij dacht'
onmiddellijk, dat iets niet' in orde was en waar
schuwde de politie, die hulpgeroep hoorde ach
ter in het gebouw. Door een afdakje wist zij
zicli toegang te verschaffen en vonden daar den
beambte in den kolenkelder opgesloten. Bij nader
onderzoek vond men twee postzakken openge
scheurd. Door politie en postambtenaren werd
een meer breedvoerig onderzoek ingesteld, waar
uit bleek, dat dé postzakken leeg waren en ,32
brieven met aangegeven waarde waren ontvreemd.
Onder welke een met een inhoud van f3000,—
Omtrent, de omvangrijkheid van de 'buit kon niets
naders worden vastgesteld. Het is blijkbaar aan
den onverlaat niet gelukt1 een der posttrommels
te openeu. Door den commissaris van politie is
een zeer uitgebreid onderzoek ingesteld, maar
omtrent den dader ontbreekt elk spoor.
men denken, dat de tocht onder het ijs een ple
zierreisje was. Elke moeilijkheid is van Tevoren onder
het oog gezien, onderzocht en opgeheven. De onder-
zeeer is een technisch wonder, waarbij de „Nautilus"
van Jules Verne een armzalige kano was. Is dit
niet Sme echter gerechtvaardigd? Wij meenen van
De grootste moeilijkheid is de onbetrouwbare
toestand van het ijs. Zal het mogelijk zijn, op be
paalde tijdstippen naar de oppervlakte te stijgen
voor het doen van verschillende waarnemingen? Zal
men althans den luchtvoorraad van de boot tijdig
kunnen vernieuwen? Dit alles hangt af van de
dikte van de ijslaag.
De technici meenen nu installaties te hebben
bedacht, die geschikt zijn voor de meest dikke
ijslaag. Het eenvoudigste en tevens het krachtigste
wapen der boot is haar eigen opwaarts stuwende
kracht. Wanneer de watertanks der boot leeg zijn
bedraagt deze kracht 150 ton. Zij wordt geconcen
treerd in den zwaar gepantserden toren op de com
mandobrug, die het ijs moet doen barsten, waarna
de bemanning de boot door dezen toren kan ver
laten Wilkins is n.l. van meening, dat in den
zomer deze ijslagen niet zoo dik zijn, of zij barsten
bij een druk van 40 ton.
Wanneer het ijs niet op deze manier gebroken
kan worden, laat men aan den top van den toren
een cirkelzaag werken om een gat uit het ijs te
zagen en in geval van nood bezit de boot nog een
electrische smeltinrichting en tenslotte spiraalboren
die gaten in het ijs kunnen maken, waarin men'
chemicaliën doet om het ijs te doen smelten. ,Zoo
kunnen wij zelfs door ijs van 4 M. dikte heenko
men! roept Wilkins enthousiast uit.
Doch als het ijs dikker is? dan moet men ook
volgens Wilkins beneden blijven, doch dan kan men
nog gaten in het ijs boren en daardoor lucht inne
men. Deze gaten kan men zelfs nog maken in ijs
van 20 M. dikte.
Nu hoopt Wilkins echter, dat het in het geheel
niet noodig zal zijn, het ijs te breken. Volgens zijn
ervaringen, die door Sverdrup en andere poolrei-
zagers bevestigd worden, vindt men 's zomers in de
Poolzee groote wakken in het ijs, zoodat de boot
gemakkelijk aan de oppervlakte kan komen. Gevaar
voor invriezen schijnt ook niet te bestaan, omdat
de temperatuur van het water nog iets boven het
ynespunt ligt.
Men kan de dikte van het ijs meten met een'
veraf tig uitgedacht toestelletje, bestaande uit een
langs het ijs loopend klein rad, dat bevestigd is
aan een lange, verticaal beweegbare stang. Wanneer
het schip nu op dezelfde hoogte blijft varen en
eventueele hoogteverschillen kunnen ook gemeten
en in rekening gebracht worden dan geeft dus
het op- en neergaan van het wieltje het dunner
resp. dikker worden van het ijs aan
?°y,e"dien is de onderzeeër voorzien van een
installatie, waardoor een duiker onder water in en
uit het schip kan gaan; met sterke schijnwerpers
J1611 onderzeecshe fauna en flora bestudee-
ren door de kijkgaten met dik glas. Een bezwaar
is echter, dat het schip slechts 10 zeemijlen kan
varen zouder lucht in te nemen en 200 zonder
accumulatoren bij te laden. Toch zou de tocht zon-
df be™aar gemaakt kunnen worden en het opti
misme der Amerikanen zou gerechtvaardigd zijn
.®r lnderdaad geen andere moeilijkheden zijn
dan die men thans onder het oog heeft gezien
,..D°^ onvoorziene moeilijkheden blijven er bestaan
biJ elke ontdekkingsreis in onbekend gebied en de
omstandigheden in het water onder d! «slaag der
Swïf? ZIjn n0g absoluut onbekend. Men kan er
onaangename verrassingen belevên. De ex-
pedijae kan dus werkelijk „ongevaarlijk" doch
ook zeer gevaarlijk zijn. Zij heeft hetzelfde groote
reizen Verw als alle andere onderzoekings-
(Nadruk verboden).
HEERHUGOWAARD.
dienst K6rk' Zondag voorm- 939 en nam. 2 uur lees
ZUIDSCHARWOUDE.
Zondag Herv. Kerk geen dienst.
BROEK OP LANGENDIJK.
Chr. Ger. Kerk voorm. 9.30 en nam. 3 uur leesdienst
^Doopsgezinde Kerk voorm. 9.45 uur ds. Arn. de
Ned Herv. Kerk voorm. 9.30 en nam. 2.30 ds. A E
van Baaien.
Ger Kerk voorm 9.30 uur leesdienst. nam. 2.30 uur
ds. van Meyenveld van Alkmaar.
NOORDSCHARWOUDE.
Staaf HerV' Kerk Zondag voorm- 939 uur ds. O. J.
Ger. Kerk Zondag voorm. 9.30 ds. A. Dragt JHz
Bed. H. A. Nam 4 uur ds A Dragt JHz Nabetrachting
SINT PANCRAS
Ned Herv. Kerk voorm. 9.30 uur ds. Jellema col
lecte inw. zending. Nam. 6.30 uur ds. Jellema
LAADPLAATS WARMENHUIZEN.
Zaterdag 22 November
Maandag 24 November
Dinsdag 25 November
Woensdag 26 November
Donderdag 27 November
Vrijdag 28 November
Zaterdag 29 November
Maandag 1 December
Dinsdag 2 December
Woensdag 3 December
Donderdag 4 December
Vrijdag 5 December
Totaal
0 wagons
2 wagons
2 wagons
1 wagons
1 wagons
2 wagons
1 wagons
1 wagons
1 wagons
3 wagons
1 wagons
18 wagons
LAADPLAATS NOORDSCHARWOUDE
Zaterdag 29 November 5 waeons
Maandag 1 December 2 wafSns
Dinsdag 2 December 5 waloSs
Woensdag 3 December 5 wae0ns
Donderdag 4 December u wa|0ns
Vrijdag 5 December 5 wafoSs
Totaal
34 wagons
- laadplaats broek op langendijk
Zaterdag 29 November g wagons
Maandag 1 December 4walons
Dinsdag 2 December 14 waloSs
Woensdag 3 December 5 wa|ons
Donderdag 4 December 7 walfns
Donderdag 5 December 8 wagons
Totaal
marktberichten
De j.l. gehouden inventarisatie van stapel produc
ten van de bij den Noord-Hollandschen bond van
Veilingen aangesloten veilingsvereeniging toont aan
dat op 1 December j.l. aanwezig waren:
27197s wagons roode kool
1895 wagons gele kool.
26847s wagons Deensche witte kool.
825 wagons uien
158 „wagons peen.
Totaal 8282 wagons producten a 10.000 K.G.
Op December 1929 was voorradig:
438772 wagons roode kool
1798 wagons gele kool
:5045 wagons Deensche Witte kool
75372 wagons uien
268 wagons peen.
Totaal 12252 wagons producten.
Zoodat blijkens deze telling minder aanwezig zijn
1168 wagons roode kool; 97 wagons gele kool meer;
236072 wagons Deensche Witte kool minder, 717
wagon uien meer, 110 wagons peen minder.
KAPITEIN WILKINS „ONGEVAARLIJKE"
POOLTOCHT.
Door Dr. W. HEINEMAN.
Binnenkort vertrekt de Amerikaansche poolrei
ziger Wilkins met een onderzeeboot paar Spitsber
gen, waar de historischce Koningsbaai de basis
zal worden voor zijn expeditie naar de Noordpool.
In Januari zal Wilkins dan eerst kleinere vaarten
ondernemen om het terrein te verkennen; in Juni
of Juli zal hij pas met zijn onderzeeër onder hët ijs
doorvaren en wel dwars over den Pool naar Alaska
Wilkins wordt vergezeld door den Noorschen pool-
onderzoeker, Harold Sverdrup, en door vier Ameri
kaansche geleerden. De technische leiding berust bij
den Amerikaanschen marineofficier Danhower die
een groote ervaring heeft op het gebied van duik-
booten. Hij heeft tien technisch geschoolde mannen
tot zijn beschikking.
In Amerika worden de voorbereidingen voor deze
expeditie met groote belangstelling gevolgd, voorna
melijk omdat op één na alle deelnemers Amerikanen
zijn Het idee is ook typisch Amerikaansch, want een
nuchter denkend mensch zal het plan van den
vliegenier Wilkins een fantastisch waagstuk vinden
Doch juist het fantastische trekt een Amerikaan
aan. Het is ook de eerzucht van het Amerikaansche
volk, dingen te volbrengen, die men in de rest
van de wereld voor onmogelijk houdt
.Over deze expeditie bestaat reeds een geheele
bibliotheek. Honderden natuuronderzoekers en an
dere geleerden, uitvinders, waarzeggers en belang
stellende burgers zonden hun bijdragen en voor
stellen naar het bureau van Wilkins, die binnen het
jaar zijn plan in alle bijzonderheden had uitgewerkt.
In dien tusschentijd was een oorlogsduikboot der
Amerikaansche marine omgebouwd tot de duikboot
voor zijn expeditie. En terwijl men vroeger zooveel
sprak over de moeilijkheden, die aan dezen tocht
verbonden waren denkt men er nu aan als aan de
meest ongevaarlijke poolexpeditie, die ooit is onder
nomen.
Het is zeker waar, dat men nooit een poolexpeditie
zoo optimistisch begonnen is. Als men de opstellen
der Amerikaansche geleerden over dit onderwerp of
de redevoeringen van kapitein Wilkins zelf leest zou
Zij, die zich heden op
dit blad abonneepen.
ontvangen de tot I Ja-
nuapi verschijnende
nummers gratis.
PROGRAMMA D. T. S. 7 December 1930.
Alkmaar 10 uur. Alkmaar V. 5—D.T.S. 2
Alkmaar 12 uur: Alcm. V. b—D. T S a
Oo udkarspel 2 uur: D. T. S. 3—Andijk 2.
1 14 December 1930.
Oudkarspel 2 uur: D. T. S. 1—Alcm. V. 1.
Oudkarspel 12 uur D. T. S. 2Holl. 3
Bergen 12.30 uur: Bergen a—D. S. a.
j MEDEDEELINGEN.
D T. S. 2 en D. T. S. a. vertrekken gelijktijdig
I pe£, bus.naar Alkmaar, om 9 uur garage Oudkarspel
Terreinwerkzaamheden
Jn Plakman, Jb. Plakman, A. de Wit
Voor 14 December terrein:
I C. Jonker, P. Schrrieken, Jo Bakhuis.
Ger Jongel. Vereeniging „Soli Deo Gloria'
Afd: I, Broek op Langendijk.
Agenda voor Zondag 7 December.
LANGEDIJKER GROENTEMARKT.
-JOOstuks bloemkool reuzen f8.40—f 12.90 idem 2e
so°1' f3.80f3.90. 25000 kilogram roode kool f 1.60
f 6. 24000 kilogram gele kool f 1.60f 3.20. 7300
kilogram deensche witte kool f 1.20—f2 20 8800
kilogram uien. Grove f2.20—f2.50. Uien f 1.90—f2 60
Drielingen f 1.10—f 1.20. Nep f3.90. 2575 kilogram
peen f 160—f 1.80. idem kleine f0.90tl.
6 December
1500 stuks bloemkool reuzen f4.70—f8.70. 29000
kilogram roode kool f 2^f 6.30. 19000 kilogram gele
f i^n f9^T lAnn3u°,0 kiIogrram deensche witte kl.
ff-30—f2.30. 8400 kilogram uien Grove f2.20f2 50
Uien f220—f2.50. Drielingen f 1. 1900 kilogram bie-
f5.40. 2450 kilogram peen fl.70f 1.80
NOORDERMARKTBOND.
5 December. a
750 kilogram aardapjpelen. Schotsche muizen f 3 50
Grove f2.70. 8200 kilogram uien f 1.80—f2 60 Drie-
^InVon^ V60' Nep af 3-3°-f 3.90. Grove f2.40-
f 2.60. 320.0 kilogram peen af 1.30—f 1.50. 30800 kilo-
f9amf ™°de1k0n01 f2-80-f5. 12600 kiolgram gele kool
kilogram deensche witte kooi 1.70
—f2.40. 2400 kilogram spruitkool f180—f510 750
stuks bloemkool f6,60f 10,
6 December.
•19660 kilogram uien. Uien f 1.90—f 2.60. Drielingen
f080—f 1.50. Nep f3.90. Grove f2.40—f2.70 5200
kilogram peen f 130—f 170 53600 kilogram roode kl
L2flnn"7,fi5,8° 16499 kilogram gele kool f 1,80—f2,60
24800 kilogram deensche witte kool f 1,90f 2 40
f 950°gram kr0ten f3 1300 stuks bloemkool'f5,70
WARME NHUIZEN.
Roode kool 2e kwaliteit fl,20-fl.60. Deensche wit
A°on Ullsch0t f f -29' Bloemkool le kwaliteit f6.50
—f9.30. Drielingen f 1.10—f 1.20. Uien f2—f2.20
Grove uien f2f2.10. Bieten f2.30 Aanvoer 3100
kilogram roode kool 1025 kilogram deensche witte
k001 - 5600 kilogram uien - 675 kilogram bieten
230 stuks bloemkool
5 December.
Roode kool le kwaliteit f2.40—f3.60. idem 2e kwa-
K '2'?° idem kale fO M-f2-39- Gele kool kale
f 0-90. Drielingen f 1. Uien f 1.80—f2.40 Aanvoer
10°2!L^O-Fam roode k001 - 400 kilogram gele kool
I 2075 kilogram uien
ALKMAAR
Andijvie f 0,50f 3.70. Bloemendaler kool per 100
stuks f 1f 5. Bloemkool le kwaliteit f 7.90f 20 40
IcZ 2e kwaliteit f 1.80—f4.20. Boerenkool f3.80-
f6-29- Bieten f2.40—f3. Gele kool f 1.f 5. Groene
I f ?°on 6é Roode k0Gl fl—f5. Selderie fl.80—
f 4.30. Spruiten f 10—f 34. Uien f 2.70—f 3.30. Worte-
i len f7,50—f8,50 Witlof le kwaliteit f 11—f 17 idem
2e kwahteit f5f 8, Chineesche kool f0,80f2,20
ALKMAAR.
Kaas, aangevoerd 69 stapels wegende 82000 kilogr.
50 stapels fabriekskaas kleine met merk f 38. 8 sta
pels fabnekscommissie f36. 1 stapel kleine boeren-
gkaas f38. 10 stapels boerencommissie f36 Handel
matig.
1
BOVENKARSPEL.
„5 December. Aangevoerd 330 baal uien grof
uit f 0,70f 0,85. groote gele f0,65—f0,90 drielingen
f 0.45—f 0.50. nep f 1.30—f 1.55. per baal. 57600 stuks
bloemkool le kwaliteit f 6.70—f 13. idem 2e kwaliteit
f2.50—f7. idem 3e kwaliteit f 1.20—f2.20 per 100 st
5600 kilogram roode kool f2.80f4.30 500 lfiloer
gele kool f 1.50—f2.10 per 100 kilogeram
loden)