t
Hike Breijer's
Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier
akker s Abdij sir oop
Donkere dagen
en doodende mist
jjjim: firn» 11. MM. - Redacteur I. H. KEIZER.
Bureel Noordscharwoude.
BIJGELOOF
Speciaal Corsetten - Magazijn
Mienl II Alkmaar Iel. 526
goedpassende
Buikbanden
Elastieken Kousen
Plaatselijk Nieuws
Benauwd op de Borst?
TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52. ZATERDAG 13 DECEMBER 1930
WE
LANGEDIJKER Uil 111VI
DEZE COURANT VERSCHIJNT
DINSDAG D®NDERDAG
en ZATERDAG.
Abonnmentsprijs:
per 3 maanden f 1.15.
Het klinkt wel somber! En wij gelooven, dat er
menschen zullen zijn, die terugschrikken om deze
regelen te lezen. Er is narigheid genoeg, in onze
onmiddellijke omgeving zelfs, om er aan herinnerd
te worden, hoe 't daar buiten is gesteld. Nauwelijks
hebben wij het vriendelijke Sint Nicolaasfeest achter
den rug en wordt nog een blik geslagen op de ge
schenken, uit ruime of schrale beurs aangekocht,
verlustigen wij ons nog in de blijde kindervreugde,
die tot uiting komt, of wij worden weder herinnerd
aan alle ellende rondom ons. Een enkele zonnige
dag gaf slechts even een warme stemming in het
gemoed, maar zij straalde slechts korten tijd, de zon,
die weder achter een gordijn van ondoordringbare
mist is schuil gegaan. De donkere plagen voor Kerst
mis zijn aangebroken en het is of zij zwaarder druk
ken dan anders. Van doodelijke ongevallen leest
men eiken dag. Mijnrampen, aardbevingen, spoor
wegongelukken, cyclonen, typhonen, overstroomin
gen,, pest cholera, moord, brandstichting, oplichting
zedenmisdrijven, diefstallen, effectenzwendel, werk
stakingen, geloofsvervolging, hongersnood
houd op asjeblieft, het wordt ons wee om het hart,
Algemeene verwildéring, verwording, zedelijke inzin
king zijn de kenmerken van dezen bangen tijd. Een
vloek rust blijkbaar op ons maatschappelijk en eco
nomisch leven; hoe komen wij er uit?! Don
kere wolken stapelen steeds weer in dichte massa
aan den horizont op en wij worden opnieuw her
innerd aan den tijd toen de wereld in vlammen
stondDoor de f inantieele wereld is een
schok gegaan bij het dalen der fondsen, die aan
groote en kleine bezitters millioenen schade berok
kende. De werkeloosheid neemt onrustbarend toe,
doet onrust ontstaan zoowel in de steden als op het
platteland. Gemeenten zijn noodlijdend en roepen
den steun in van Staat en Provincie. Men zoekt
naar midelen tot verbetering van den toestand;
steun aan land- en tuinbouw, aan de millioenen
werkloozen, verlaging van spoorwegtarieven, herzie
ning van het pachtstelsel, bevoorrechting der bin
nenlandsche industrie en zoovele maatregelen meer,
tot herstel van het verbroken evenwicht. Werkweken
van -vijf dagen worden reeds in enkele landen in
gevoerd, loonen worden met 10, 15 en 20 procent ver
laagd, versobering wordt als eerste eisch gesteld
om het vraagstuk der malaise op te lossen.
Het is wel een tijd van donkere dagen en doodende
mist, van verwarring en cultureelen ondergang.
En de vraag: hoe komen wij uit deze impasse
is eerder gesteld en beantwoord. Wij bewandelen een
weg, die dood loopt, gelegen in het labyrinth van
zelfzucht en immoreele belangen. Het eigenbelang
viert hoogtij en houdt de mentaliteit op het laagste
peil, die leidt tot verregaande lichtzinnigheid
De weg loopt dood.
Wij herinneren ons enkele dichtregelen, die den
weg wijzen, tot welken wij moeten terugkeeren. Wij
zouden deze kunnen samenvatten in twee wogffden
„Vrede" en „Arbeid."
ADVERTENTIEN:
Va» 1—5 regels 75 cent;
elke regel meer 15 cent
GROOTE LETTERS
NAAR PLAATSRUIMTE.
Schoon is het goud, het schoonste der metalen,
Schoon 't alebast en 't luchtige kristal;
Schoon is het licht, wanneer de zon gaat dalen,
Schoon 't elpenbeen en 't rozenrood kor al;
Schoon is de Mei met bloemen zonder tal,
Schoon is de zeeg' met haar bekranste zweerden;
Maar, die de kroon moet dragen bovenal:
Schoon is de VREE, de schoonste op der eerden!
ARBEID.
De wetenschap steekt in geen bed met pluimen:
Wie leeren wil, moet vroeg de veeren ruimen;
Wie eerdt nog egt, die heeft geen kans van graan;
Wie dorschen wil moet eerst de ploeg doen gaan;
Wie niet en turft, kan zich daarna niet warmen;
Wie winst wil doen, die reppe hand en armen;
Wie prijs begeert, die stelle zich ter loop:
Voor ARBEID heeft God alle ding te koop.
Het zijn wel donkere dagen, die vooraf gaan aan
het jubelfeest van Licht en Vrede. Het naderende
Kerstfeest staat wel in het teeken van mist en
duisternis. Hoe zullen wij het begrijpen?! Onze
schuld, de schuld van allen is het, dat wij het niet
verstaan, niet willen inzien: Het Licht scheen in de
duisternis maar de duisternis heeft dit niet be
grepen! Er is slechts één weg: Terug naar het
geloof, den vrede en den arbeid. Langs dien weg
trekken de nevelen op, verdwijnt de duisternis,
straalt het Licht in vollen glans, wordt de wanhoop
uit het harte verbannen, gloort de dageraad van eeri
nieuw en beter leven!
De kortste dag nadert, het groote vredefeest volgt
met een verheven profetie van Licht en vrede!
Moge het zijn het einde der donkere dagen en doo
dende mist.
Het is wel een eigenaardig verschijnsel, dat zoo
vele menschen, de een meer, de ander minder, bijge-
loovig is. Men laat zich waarzeggen, de kaart leggen,
de toekomst onthullen door koffiedik, door een
Somnambule, een helderziende, uit de lijnen van
j de hand, waarin voorS.1 Zigeunerinnen zoo knap zijn,
i en men gelooft aan Swastika en talisman, die geluk'
brengen en ongelukken doen voorkomen. Er zijn
i nog altijd booze geesten en heksen, en wee de stak-
kert, die er op aangezien wordt het kwaad in den
vorm van ziekte of tegenspoed te hebben berokkend,
haar leven wordt vergald. Wie op een hoek van
een tafel zit trouwt in geen zeven jaar; als het
meisje, als verloofde, eerder boter op haar brood
smeert dan haar „galant" trouwt zij niet met
hem; evenmin trouwt „hij" met „haar" als „hij" per
ongeluk op straat onder een trap doorloopt van een
glazenwasscher bijvoorbeeld. Alle mogelijke pop
petjes, voorwerpen en gedrochtjes bengelen voor de
achterruiten van auto's en een mes op z'n kant
brengt ruzie, evenals 't morsen van zout, Breekt
er iets, niet boos worden, want „stuk" brengt
„geluk". Schilt men een peer of appel en de schil
breekt, niet, „zij zal spoedig" in „kennis" komen
met een jongen. Wordt de schil over het hoofd, heen-
geworpen, zij zal de voorletter vormen van „zijn"
naam. Zeven is een geluksgetal; elf het gekke
nummer; dertien het ongeluksgetal.
Wie over vogels en rijden droomt heeft geluk
wie over paarden en water droomt wordt ziek en
krijgt tegenspoed. Men-sla er maar eens het droom
boek op "na, in eiken boekhandel verkrijgbaar,
en de toekomst is geen geheim meer. Wie het
doodekloppertje driemaal hoort tikken, kan zijn tes
tament wel maken. Dan zijn er nog de voorteekenen
en ook de spookhuizen zijn niet opgedoekt. Het bij
geloof speelt in ons volksleven een groote rol en de
verbeelding fantaseert de meest zonderlinge Ver
schijningen", „geluiden" en „gebeurlijkheden". In
eigen land heeft elke provincie haar eigenaardige
geestelijke uitingen betreffende het waangeloof,
dat zoo groote rol speelt onder alle volksklassen,
vooral ook onder de veelal vrome visschersbevolking.
Spiritisme, telepathie, magnetisme, hypnotisme en
andere vormen van occultisme, zijn zoovele middelen
om het wezen der wereld te naderen en invloed
daarop te oefenen, of daarvan te ontvangen. Bezwe
ringen tegen booze geesten en ziekten vinden nog
plaats als gevolg van de vatbaarheid van den
mensch voor bepaalde gebeurtenissen, verschijnselen
en de behoefte om een uitweg te zoeken uit allerlei
halfbewuste aandoeningen van hoop en vrees. Zoo
komt in het Oude Testament waarzeggerij, tooverij,
hoezeer ook verboden, voor. (Deut. 19 9 v.v.).
Op den Kerstavond viert de bevolking van het
Ertsgebergte in Duitschland haar Kerstfeest en ver
schijnen niet minder dan negen gerechten op den
feestdisch. Dit feest wordt door de bevolking het
„Neunerlei" (negenderlei) genoemd. Elk gerecht be
antwoordt aan een bijzonderen wensch. Zoo betee-
kent deegballetjes: groot geld; linzen: veel klein
geld; hpringslagezondheid en kracht; schapen-
vleesch: voorspoed.
En dan is er nog het bijgeloof omtrent de maan
en het mannetje in de maan, waarmede wij dit
artikel willen eindigen.
Nog altoos wordt aan dit hemellichaam min of
meer een bijzondere invloed op velerlei toestanden
toegeschreven. Gaven in den ouden heidenschen
tijd onze voorouders bij de beraadslagingen over
oorlog, vrede of andere gewichtige gebeurtenissen,
bijzonder acht op de gestalte van de maan, thans
is het de landman die bij het zaaien of anderen
veldarbeid zich min of meer regelt naar den stand
van de maan. In Duitschland is men de meening
toegedaan, dat alles wat bij opkomende maan ge
zaaid wordt, met de wassende maanschijf ziender-
oogen groeit en voor vele onheilen bewaard is; bij
afnemende maan gezaaid kwijnt het weg en zal wei
nig of geen vruchten afwerpen in ons land ge
looven vele landbouwers, dat al wat boven den grond
groeit, bij afnemende, wat daar onder wast, bij opko
mende maan gezaaid moet worden.
Zij het niet algemeen, toch zijn er die zeggen,
dat het scheren van schapen bij wassende maan
moet geschieden in vroeger dagen moest ook het
knippen van het hoofdhaar bij wassende maan ge
schieden. In Duitschland heerschte het geloof, dat
het bij opkomende maan gezaaide gras en gekapt
hout zich in sneller en milder groei mogen verheu
gen en dat het, onder deze omstandigheden gekapte
hout niet aan houtworm onderhevig en tevens duur
zamer was. Is het voor brandhout bestemd, dan zal
het beter branden wanneer het bij afnemende maan
wordt gekapt.
Men moet met de isaan verzichtig zijn, zoo heette
het vroeger en er niet met de vingers naar wijzen,
dat is oneerbiedig, ja, zelfs godtergend en dit euvel
straft zich door z.g. omloop of zwerenden vinger. Ook
moet men niet tegen de maan spuwen of eenige on
reinheid plegen, men loopt dan gevaar uitslag om
den mond, een gezwel of een wrat aan het oog te
krijgen.
De maan heeft ook eene genezende kracht. Wie
een krop heeft, moet zoo geloofde men te Oste-
roode (Harz) op drie achtereenvolgende avonden
met het gezicht naar de maan gaan staan, zonder
een woord te spreken, een steen nemen, daarmede
het kropgezwel bestrijken en die dan achter zich
werpen. En ziet de krop verdween.
Men kende oudtijds aan de maan een grooten
invloed op den mensch toevandaar de uitdrukking
maanziek, maanzuchtig.
Ongedoopte kinderen moet men zorgvuldig voor
maneschijn hoeden, anders worden ze misschien
maanziek, en krijgen op' lateren leeftijd neiging tot
tooverij.
Wie bij de nieuwe maan geen geld op zak heeft,
lijdt de geheele maand door aan geldgebrek, maar
hij die bij opkomende maan een gevulde beurs heeft,
groete de maan en buige haar ootmoedig toe, want
zijn geld zal, zoolang de maanschijf wast, toenemen
en vermeerderen.
afstammeling van de aarde (Heibus) onder dien
naam voorstelde.
Later luidde het verhaal: het mannetje in de
maan is een dief, die als straf «voor Hét stelen van
hout bij nieuwe maan naar die 'planeet gebannen is.
tt£ men hem Zlen- een zwaren last torsende.
Uit die mythe heeft men den wensch afgeleid-
„loop naar de maan" en de spreekwijze van iemand
die zijn vermogen verkwist, en dan plotseling ver
dwijnt „hij is naar de maan" of „zijn geld is naar
de maan."
Men kan het bestaan van deze nachtzijde van het
geestelijk leven ontkennen en alle voorstellingen en
praktijken van het bijgeloof uit de fantazie trachten
te verklaren verbannen zal men het bijgeloof
Vertrouwd adres voor:
Corsetten
BROEK OP LANGENDIJK.
Vrijdag 12 December 1930, des namiddags 2 uur,
werd een vergadering gehouden van de afd. Bloem
bollencultuur, Langendijk en Omstreken, in de zaal
van den heer Vijzelaar. i Langendijk werkt voor de Vereen"igtag0siechte één
Voorzitter, K. Wagenaar, opent met een welkom verpleegster. Voor haar wordt het werk te veel zij
kan het eigenlijk niet af. Er moet hulp komen, 't Is
vereeniging het wel gewenscht acht voor het be
drijf. Spr. meent dat het een bron is van ongenoe
gen.
De heer de Boer is van meening eerst een af te
wachten welke prijzen op andere voor veilingen wor
den besteed en dan eens te hooren wat de leden
zelf willen.
Nadat nog is opgemerkt dat wanneer geen voor-
veeiling gehouden wordt er dan meer uit de hand
zal worden verkocht, werd van dit punt afgestapt.
De heer C. Timmerman doet eenige mededtelin-
gen in verband met de ge houden bloembololenvei-
lingen. Er zijn gehuden 2 voorveilingen en 10 droge
veilingen.
De omzet was:
Per 1 November f 32.314.14; per 1 Maart f 15.412.67;
per 1 Mei f 136.197.58. Alzoo een totaalbedrag van
f 183.924.39.
Heden werd meegedeeld dat spoedig te verwachten
is, dat de bloembollenveilingen an bloc zich zullen
verbinden met het H. B. G. (Holland Bloembollen
cultuur Genootschap) en dat daardoor ten eerste
werd bedoeld, de bescherming van kweekers en ten
tweede, ook bevorderlijk voor den goeden gang van
zaken in den handel. Ook zal dit inzonderheid het
veilingssysteem ten goede komen.
De heer W. Visser, afg. der L. G. C. dankt voor de
uitnoodiging om deze vergadering bij te wonen. Spr.
wijst nog op het voordeel der veiling, daar dit ze
kerder waarborg biedt, dan het verkoopen aan ex
porteurs e wnekt allen op om zoo mogelijk alles aan
te voeren aan onze veiling. Het zal dan blijken dat
onze bollenveiling terdege levensvatbaarheid heeft
Ten slqtte dankt de Voorzitter de leden voor hun
opkomst en medewerking en brengt nog een woord
van waardeering en dank aan de commissie de
Boer, de Geus en Timmerman en betaalmeester
Dirkmaat.
Hierna sluiting.
BROEK OP LANGENDIJK.
Den 17en December1 1930, zal er in de zaal van den
heer J. de Boer, vanwege de C. J. G. O. B een
demonstratie-film worden gehouden.
BROE,K OP LANGENDIJK.
Het Bestuur van de Vereeniging „Het Witte Kruis"
orgamseerd een film-avond in de zaal van den heer
J. de Boer alhier. Voor nadere bijzonderheden ver
wijzen we naar de in dit nummer voorkomende ad-
vertentie.
Het is ons echter een aangename taak, het publiek
°P ,wekken deze samenkomst te bezoeken. Men
stelle het Besi. <ir, dat geen moeite te veel acht de
goede zaak voor te staan, in dezen niet te leur
Op nog iets, wat de zoo nuttige vereeniging aan
gaat, heeft men onze aandacht gevestigd. Aan den
en wijst er op dat de bloembollenteelt meer in alge
meene belangstelling toeneemt, zulks komt doordat
het bedrijf groen tenteelt allengs meer wordt omgezet
in een alzijdiger bedrijf, ook voornamelijk door de
uitbreiding der tulpenteelt. Er moet nog veel geleerd
worden in deze cultuur, maar ondanks dat, kunnen
wij hier doorgaans, gezien de hooge landprijzen die
elders besteed worden. Het zal goed zijn ook in dit
bedrijf er rekening mee te houden, dat ook hierin
magere jaren zullen komen. Wij mogen veilig aan
nemen dat dit jaar, wat opbrengst betreft, heel hccg
stond. En de prijs, over het algemeen genomen, was
bevredigend. En wat teelt en wat prijs betreft, vormt
de gladiolus hierop terdege een tegenstelling.
Vervolgens werd de beschrijvingsbrief voor de
Alg. vergadering punt voor punt voorgelezen en
besproken.
De keuringsdienst op bloembollen leverde nog al
eenige bespreking op. Gevraagd werd of de keur
Wie kent niet de uitdrukking van het mannetje
in de maan? Dit zou een zinspeling zijn op een
lang vergeten volksgeloof, dat den stamvader van
de menschen Man of Mani als begeleider en als
Niet officiéél werd geantwoord f 15.— per H.A.
De heer C. de Boer raadde deze keuring ten zeer
ste aan. Spr. is van meening dat het certificaat
waarborg geeft en vooral ook voor de zuiverheid van
plantgoed.
Voorzitter merkt op dat de zwaarheid onzer tulpen
in 't algemeen hier hoog staat aangeschreven. Spr.
meent dat de keuringsdienst te velde niet het meeste
weegt voor de exporteur, maar wel de behandeling
na het rooien.
Nadat nog is opgemerkt dat niemand verplicht is
zijn te veld staande tulpen te laten keuren, werd
evenwel toch aangenomen het voorstel van het
hoofdbestuur van een keuring te velde op tulpen in
het leven te roepen.
De andere punten werden zonder bespreking ge
passeerd.
Tot afgevaardigde naar de algemeene vergadering
werden gekozen de heeren K. Wagenaar en C. Tim
merman.
In de plaats van den heer P. Leijen, welke af
treedt, werd als bestuurslid gekozen de heer E.
Vlug te Zuidscharwoude, met bijna algemeene stem
men.
In de rondvraag werd allereerst gevraagd: „Hoe
denkt men over voorveiling van Tulpen?"
De heer Vlug is van meening, om de veiling in
stand te houden wel één of meer voorveilingen te
houden.
De heer Dirkmaat (betaalmeester), vraagt of de
onverantwoordelijk en ongeoorloofd, te veel van de
krachten van die eene zuster te vorderen. Een twee
de zuster fjient te worden benoemd. En nu zou het
bestuur daartoe graag overgaan, indien hét daartie
financieel ih staat was.
Zo:'den de Langendfjker Gemeentebesturen niet
kunnen helpen?
De zorg voor de volksgezondheid behoort toch
ook to' de Overheidstaak.
Tast de wortel van het kwaad
zijt niet ziek. Het is alleen maar vies daar
van binnen. Uw borst zit als 't ware vol
slijm en ziektekiemen en die moet Gij
verwijderen. Abdijsiroop kan U helpen
de oude ontsteking veroorzakende slijm
op te lossen, die kleverige massa te ver
dunnen en op normale wijze te doen
verdwijnen. Wordt wegens haar bijzon
dere samenstelling sedert jaren geprezen bij:
Hoest, Bronchitis, Kinkhoest, Asthma.
Voor de Borst"i
Alom verkrijgbaar. Prijs Fl. 1.50, Fl. 2.75, FL4.50
Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons
(60 ct.). Dan bespoedigt Ge Uw genezing.
ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop)