t Hike Breijer's Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier akker s Abdij sir oop Donkere dagen en doodende mist jjjim: firn» 11. MM. - Redacteur I. H. KEIZER. Bureel Noordscharwoude. BIJGELOOF Speciaal Corsetten - Magazijn Mienl II Alkmaar Iel. 526 goedpassende Buikbanden Elastieken Kousen Plaatselijk Nieuws Benauwd op de Borst? TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52. ZATERDAG 13 DECEMBER 1930 WE LANGEDIJKER Uil 111VI DEZE COURANT VERSCHIJNT DINSDAG D®NDERDAG en ZATERDAG. Abonnmentsprijs: per 3 maanden f 1.15. Het klinkt wel somber! En wij gelooven, dat er menschen zullen zijn, die terugschrikken om deze regelen te lezen. Er is narigheid genoeg, in onze onmiddellijke omgeving zelfs, om er aan herinnerd te worden, hoe 't daar buiten is gesteld. Nauwelijks hebben wij het vriendelijke Sint Nicolaasfeest achter den rug en wordt nog een blik geslagen op de ge schenken, uit ruime of schrale beurs aangekocht, verlustigen wij ons nog in de blijde kindervreugde, die tot uiting komt, of wij worden weder herinnerd aan alle ellende rondom ons. Een enkele zonnige dag gaf slechts even een warme stemming in het gemoed, maar zij straalde slechts korten tijd, de zon, die weder achter een gordijn van ondoordringbare mist is schuil gegaan. De donkere plagen voor Kerst mis zijn aangebroken en het is of zij zwaarder druk ken dan anders. Van doodelijke ongevallen leest men eiken dag. Mijnrampen, aardbevingen, spoor wegongelukken, cyclonen, typhonen, overstroomin gen,, pest cholera, moord, brandstichting, oplichting zedenmisdrijven, diefstallen, effectenzwendel, werk stakingen, geloofsvervolging, hongersnood houd op asjeblieft, het wordt ons wee om het hart, Algemeene verwildéring, verwording, zedelijke inzin king zijn de kenmerken van dezen bangen tijd. Een vloek rust blijkbaar op ons maatschappelijk en eco nomisch leven; hoe komen wij er uit?! Don kere wolken stapelen steeds weer in dichte massa aan den horizont op en wij worden opnieuw her innerd aan den tijd toen de wereld in vlammen stondDoor de f inantieele wereld is een schok gegaan bij het dalen der fondsen, die aan groote en kleine bezitters millioenen schade berok kende. De werkeloosheid neemt onrustbarend toe, doet onrust ontstaan zoowel in de steden als op het platteland. Gemeenten zijn noodlijdend en roepen den steun in van Staat en Provincie. Men zoekt naar midelen tot verbetering van den toestand; steun aan land- en tuinbouw, aan de millioenen werkloozen, verlaging van spoorwegtarieven, herzie ning van het pachtstelsel, bevoorrechting der bin nenlandsche industrie en zoovele maatregelen meer, tot herstel van het verbroken evenwicht. Werkweken van -vijf dagen worden reeds in enkele landen in gevoerd, loonen worden met 10, 15 en 20 procent ver laagd, versobering wordt als eerste eisch gesteld om het vraagstuk der malaise op te lossen. Het is wel een tijd van donkere dagen en doodende mist, van verwarring en cultureelen ondergang. En de vraag: hoe komen wij uit deze impasse is eerder gesteld en beantwoord. Wij bewandelen een weg, die dood loopt, gelegen in het labyrinth van zelfzucht en immoreele belangen. Het eigenbelang viert hoogtij en houdt de mentaliteit op het laagste peil, die leidt tot verregaande lichtzinnigheid De weg loopt dood. Wij herinneren ons enkele dichtregelen, die den weg wijzen, tot welken wij moeten terugkeeren. Wij zouden deze kunnen samenvatten in twee wogffden „Vrede" en „Arbeid." ADVERTENTIEN: Va» 1—5 regels 75 cent; elke regel meer 15 cent GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE. Schoon is het goud, het schoonste der metalen, Schoon 't alebast en 't luchtige kristal; Schoon is het licht, wanneer de zon gaat dalen, Schoon 't elpenbeen en 't rozenrood kor al; Schoon is de Mei met bloemen zonder tal, Schoon is de zeeg' met haar bekranste zweerden; Maar, die de kroon moet dragen bovenal: Schoon is de VREE, de schoonste op der eerden! ARBEID. De wetenschap steekt in geen bed met pluimen: Wie leeren wil, moet vroeg de veeren ruimen; Wie eerdt nog egt, die heeft geen kans van graan; Wie dorschen wil moet eerst de ploeg doen gaan; Wie niet en turft, kan zich daarna niet warmen; Wie winst wil doen, die reppe hand en armen; Wie prijs begeert, die stelle zich ter loop: Voor ARBEID heeft God alle ding te koop. Het zijn wel donkere dagen, die vooraf gaan aan het jubelfeest van Licht en Vrede. Het naderende Kerstfeest staat wel in het teeken van mist en duisternis. Hoe zullen wij het begrijpen?! Onze schuld, de schuld van allen is het, dat wij het niet verstaan, niet willen inzien: Het Licht scheen in de duisternis maar de duisternis heeft dit niet be grepen! Er is slechts één weg: Terug naar het geloof, den vrede en den arbeid. Langs dien weg trekken de nevelen op, verdwijnt de duisternis, straalt het Licht in vollen glans, wordt de wanhoop uit het harte verbannen, gloort de dageraad van eeri nieuw en beter leven! De kortste dag nadert, het groote vredefeest volgt met een verheven profetie van Licht en vrede! Moge het zijn het einde der donkere dagen en doo dende mist. Het is wel een eigenaardig verschijnsel, dat zoo vele menschen, de een meer, de ander minder, bijge- loovig is. Men laat zich waarzeggen, de kaart leggen, de toekomst onthullen door koffiedik, door een Somnambule, een helderziende, uit de lijnen van j de hand, waarin voorS.1 Zigeunerinnen zoo knap zijn, i en men gelooft aan Swastika en talisman, die geluk' brengen en ongelukken doen voorkomen. Er zijn i nog altijd booze geesten en heksen, en wee de stak- kert, die er op aangezien wordt het kwaad in den vorm van ziekte of tegenspoed te hebben berokkend, haar leven wordt vergald. Wie op een hoek van een tafel zit trouwt in geen zeven jaar; als het meisje, als verloofde, eerder boter op haar brood smeert dan haar „galant" trouwt zij niet met hem; evenmin trouwt „hij" met „haar" als „hij" per ongeluk op straat onder een trap doorloopt van een glazenwasscher bijvoorbeeld. Alle mogelijke pop petjes, voorwerpen en gedrochtjes bengelen voor de achterruiten van auto's en een mes op z'n kant brengt ruzie, evenals 't morsen van zout, Breekt er iets, niet boos worden, want „stuk" brengt „geluk". Schilt men een peer of appel en de schil breekt, niet, „zij zal spoedig" in „kennis" komen met een jongen. Wordt de schil over het hoofd, heen- geworpen, zij zal de voorletter vormen van „zijn" naam. Zeven is een geluksgetal; elf het gekke nummer; dertien het ongeluksgetal. Wie over vogels en rijden droomt heeft geluk wie over paarden en water droomt wordt ziek en krijgt tegenspoed. Men-sla er maar eens het droom boek op "na, in eiken boekhandel verkrijgbaar, en de toekomst is geen geheim meer. Wie het doodekloppertje driemaal hoort tikken, kan zijn tes tament wel maken. Dan zijn er nog de voorteekenen en ook de spookhuizen zijn niet opgedoekt. Het bij geloof speelt in ons volksleven een groote rol en de verbeelding fantaseert de meest zonderlinge Ver schijningen", „geluiden" en „gebeurlijkheden". In eigen land heeft elke provincie haar eigenaardige geestelijke uitingen betreffende het waangeloof, dat zoo groote rol speelt onder alle volksklassen, vooral ook onder de veelal vrome visschersbevolking. Spiritisme, telepathie, magnetisme, hypnotisme en andere vormen van occultisme, zijn zoovele middelen om het wezen der wereld te naderen en invloed daarop te oefenen, of daarvan te ontvangen. Bezwe ringen tegen booze geesten en ziekten vinden nog plaats als gevolg van de vatbaarheid van den mensch voor bepaalde gebeurtenissen, verschijnselen en de behoefte om een uitweg te zoeken uit allerlei halfbewuste aandoeningen van hoop en vrees. Zoo komt in het Oude Testament waarzeggerij, tooverij, hoezeer ook verboden, voor. (Deut. 19 9 v.v.). Op den Kerstavond viert de bevolking van het Ertsgebergte in Duitschland haar Kerstfeest en ver schijnen niet minder dan negen gerechten op den feestdisch. Dit feest wordt door de bevolking het „Neunerlei" (negenderlei) genoemd. Elk gerecht be antwoordt aan een bijzonderen wensch. Zoo betee- kent deegballetjes: groot geld; linzen: veel klein geld; hpringslagezondheid en kracht; schapen- vleesch: voorspoed. En dan is er nog het bijgeloof omtrent de maan en het mannetje in de maan, waarmede wij dit artikel willen eindigen. Nog altoos wordt aan dit hemellichaam min of meer een bijzondere invloed op velerlei toestanden toegeschreven. Gaven in den ouden heidenschen tijd onze voorouders bij de beraadslagingen over oorlog, vrede of andere gewichtige gebeurtenissen, bijzonder acht op de gestalte van de maan, thans is het de landman die bij het zaaien of anderen veldarbeid zich min of meer regelt naar den stand van de maan. In Duitschland is men de meening toegedaan, dat alles wat bij opkomende maan ge zaaid wordt, met de wassende maanschijf ziender- oogen groeit en voor vele onheilen bewaard is; bij afnemende maan gezaaid kwijnt het weg en zal wei nig of geen vruchten afwerpen in ons land ge looven vele landbouwers, dat al wat boven den grond groeit, bij afnemende, wat daar onder wast, bij opko mende maan gezaaid moet worden. Zij het niet algemeen, toch zijn er die zeggen, dat het scheren van schapen bij wassende maan moet geschieden in vroeger dagen moest ook het knippen van het hoofdhaar bij wassende maan ge schieden. In Duitschland heerschte het geloof, dat het bij opkomende maan gezaaide gras en gekapt hout zich in sneller en milder groei mogen verheu gen en dat het, onder deze omstandigheden gekapte hout niet aan houtworm onderhevig en tevens duur zamer was. Is het voor brandhout bestemd, dan zal het beter branden wanneer het bij afnemende maan wordt gekapt. Men moet met de isaan verzichtig zijn, zoo heette het vroeger en er niet met de vingers naar wijzen, dat is oneerbiedig, ja, zelfs godtergend en dit euvel straft zich door z.g. omloop of zwerenden vinger. Ook moet men niet tegen de maan spuwen of eenige on reinheid plegen, men loopt dan gevaar uitslag om den mond, een gezwel of een wrat aan het oog te krijgen. De maan heeft ook eene genezende kracht. Wie een krop heeft, moet zoo geloofde men te Oste- roode (Harz) op drie achtereenvolgende avonden met het gezicht naar de maan gaan staan, zonder een woord te spreken, een steen nemen, daarmede het kropgezwel bestrijken en die dan achter zich werpen. En ziet de krop verdween. Men kende oudtijds aan de maan een grooten invloed op den mensch toevandaar de uitdrukking maanziek, maanzuchtig. Ongedoopte kinderen moet men zorgvuldig voor maneschijn hoeden, anders worden ze misschien maanziek, en krijgen op' lateren leeftijd neiging tot tooverij. Wie bij de nieuwe maan geen geld op zak heeft, lijdt de geheele maand door aan geldgebrek, maar hij die bij opkomende maan een gevulde beurs heeft, groete de maan en buige haar ootmoedig toe, want zijn geld zal, zoolang de maanschijf wast, toenemen en vermeerderen. afstammeling van de aarde (Heibus) onder dien naam voorstelde. Later luidde het verhaal: het mannetje in de maan is een dief, die als straf «voor Hét stelen van hout bij nieuwe maan naar die 'planeet gebannen is. tt£ men hem Zlen- een zwaren last torsende. Uit die mythe heeft men den wensch afgeleid- „loop naar de maan" en de spreekwijze van iemand die zijn vermogen verkwist, en dan plotseling ver dwijnt „hij is naar de maan" of „zijn geld is naar de maan." Men kan het bestaan van deze nachtzijde van het geestelijk leven ontkennen en alle voorstellingen en praktijken van het bijgeloof uit de fantazie trachten te verklaren verbannen zal men het bijgeloof Vertrouwd adres voor: Corsetten BROEK OP LANGENDIJK. Vrijdag 12 December 1930, des namiddags 2 uur, werd een vergadering gehouden van de afd. Bloem bollencultuur, Langendijk en Omstreken, in de zaal van den heer Vijzelaar. i Langendijk werkt voor de Vereen"igtag0siechte één Voorzitter, K. Wagenaar, opent met een welkom verpleegster. Voor haar wordt het werk te veel zij kan het eigenlijk niet af. Er moet hulp komen, 't Is vereeniging het wel gewenscht acht voor het be drijf. Spr. meent dat het een bron is van ongenoe gen. De heer de Boer is van meening eerst een af te wachten welke prijzen op andere voor veilingen wor den besteed en dan eens te hooren wat de leden zelf willen. Nadat nog is opgemerkt dat wanneer geen voor- veeiling gehouden wordt er dan meer uit de hand zal worden verkocht, werd van dit punt afgestapt. De heer C. Timmerman doet eenige mededtelin- gen in verband met de ge houden bloembololenvei- lingen. Er zijn gehuden 2 voorveilingen en 10 droge veilingen. De omzet was: Per 1 November f 32.314.14; per 1 Maart f 15.412.67; per 1 Mei f 136.197.58. Alzoo een totaalbedrag van f 183.924.39. Heden werd meegedeeld dat spoedig te verwachten is, dat de bloembollenveilingen an bloc zich zullen verbinden met het H. B. G. (Holland Bloembollen cultuur Genootschap) en dat daardoor ten eerste werd bedoeld, de bescherming van kweekers en ten tweede, ook bevorderlijk voor den goeden gang van zaken in den handel. Ook zal dit inzonderheid het veilingssysteem ten goede komen. De heer W. Visser, afg. der L. G. C. dankt voor de uitnoodiging om deze vergadering bij te wonen. Spr. wijst nog op het voordeel der veiling, daar dit ze kerder waarborg biedt, dan het verkoopen aan ex porteurs e wnekt allen op om zoo mogelijk alles aan te voeren aan onze veiling. Het zal dan blijken dat onze bollenveiling terdege levensvatbaarheid heeft Ten slqtte dankt de Voorzitter de leden voor hun opkomst en medewerking en brengt nog een woord van waardeering en dank aan de commissie de Boer, de Geus en Timmerman en betaalmeester Dirkmaat. Hierna sluiting. BROEK OP LANGENDIJK. Den 17en December1 1930, zal er in de zaal van den heer J. de Boer, vanwege de C. J. G. O. B een demonstratie-film worden gehouden. BROE,K OP LANGENDIJK. Het Bestuur van de Vereeniging „Het Witte Kruis" orgamseerd een film-avond in de zaal van den heer J. de Boer alhier. Voor nadere bijzonderheden ver wijzen we naar de in dit nummer voorkomende ad- vertentie. Het is ons echter een aangename taak, het publiek °P ,wekken deze samenkomst te bezoeken. Men stelle het Besi. <ir, dat geen moeite te veel acht de goede zaak voor te staan, in dezen niet te leur Op nog iets, wat de zoo nuttige vereeniging aan gaat, heeft men onze aandacht gevestigd. Aan den en wijst er op dat de bloembollenteelt meer in alge meene belangstelling toeneemt, zulks komt doordat het bedrijf groen tenteelt allengs meer wordt omgezet in een alzijdiger bedrijf, ook voornamelijk door de uitbreiding der tulpenteelt. Er moet nog veel geleerd worden in deze cultuur, maar ondanks dat, kunnen wij hier doorgaans, gezien de hooge landprijzen die elders besteed worden. Het zal goed zijn ook in dit bedrijf er rekening mee te houden, dat ook hierin magere jaren zullen komen. Wij mogen veilig aan nemen dat dit jaar, wat opbrengst betreft, heel hccg stond. En de prijs, over het algemeen genomen, was bevredigend. En wat teelt en wat prijs betreft, vormt de gladiolus hierop terdege een tegenstelling. Vervolgens werd de beschrijvingsbrief voor de Alg. vergadering punt voor punt voorgelezen en besproken. De keuringsdienst op bloembollen leverde nog al eenige bespreking op. Gevraagd werd of de keur Wie kent niet de uitdrukking van het mannetje in de maan? Dit zou een zinspeling zijn op een lang vergeten volksgeloof, dat den stamvader van de menschen Man of Mani als begeleider en als Niet officiéél werd geantwoord f 15.— per H.A. De heer C. de Boer raadde deze keuring ten zeer ste aan. Spr. is van meening dat het certificaat waarborg geeft en vooral ook voor de zuiverheid van plantgoed. Voorzitter merkt op dat de zwaarheid onzer tulpen in 't algemeen hier hoog staat aangeschreven. Spr. meent dat de keuringsdienst te velde niet het meeste weegt voor de exporteur, maar wel de behandeling na het rooien. Nadat nog is opgemerkt dat niemand verplicht is zijn te veld staande tulpen te laten keuren, werd evenwel toch aangenomen het voorstel van het hoofdbestuur van een keuring te velde op tulpen in het leven te roepen. De andere punten werden zonder bespreking ge passeerd. Tot afgevaardigde naar de algemeene vergadering werden gekozen de heeren K. Wagenaar en C. Tim merman. In de plaats van den heer P. Leijen, welke af treedt, werd als bestuurslid gekozen de heer E. Vlug te Zuidscharwoude, met bijna algemeene stem men. In de rondvraag werd allereerst gevraagd: „Hoe denkt men over voorveiling van Tulpen?" De heer Vlug is van meening, om de veiling in stand te houden wel één of meer voorveilingen te houden. De heer Dirkmaat (betaalmeester), vraagt of de onverantwoordelijk en ongeoorloofd, te veel van de krachten van die eene zuster te vorderen. Een twee de zuster fjient te worden benoemd. En nu zou het bestuur daartoe graag overgaan, indien hét daartie financieel ih staat was. Zo:'den de Langendfjker Gemeentebesturen niet kunnen helpen? De zorg voor de volksgezondheid behoort toch ook to' de Overheidstaak. Tast de wortel van het kwaad zijt niet ziek. Het is alleen maar vies daar van binnen. Uw borst zit als 't ware vol slijm en ziektekiemen en die moet Gij verwijderen. Abdijsiroop kan U helpen de oude ontsteking veroorzakende slijm op te lossen, die kleverige massa te ver dunnen en op normale wijze te doen verdwijnen. Wordt wegens haar bijzon dere samenstelling sedert jaren geprezen bij: Hoest, Bronchitis, Kinkhoest, Asthma. Voor de Borst"i Alom verkrijgbaar. Prijs Fl. 1.50, Fl. 2.75, FL4.50 Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons (60 ct.). Dan bespoedigt Ge Uw genezing. ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1930 | | pagina 1