Naar da II Ll-Scliool Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier No. 32 40e Jaargang Buitenlandsche Brieven TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 58?'^ DINSDAG 17 MAART 1931 WE LANGEIUKKI COURANT DE?E COURANT VERSCHIJNT DINSDAG D®NDEE en ZATERDAG. Abonnmen tsprij s per 3 maanden 1.15. Uitgave: firma H. KEIZER.Redacteur 1. H. KEIZER.Bureel Noordscharwoude. ADVERTENTIEN: Van 1—5 regels 75 cent; elke regel- meer 15 cent GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE. In ons nr. van jl. Zaterdag brengen Burgemeester en Wethouders der gemeente Noordscharwoude ter kennis van ouders, voogden of verzorgers, die hunne kinderen of pupillen uitgebreid lager onderwijs wil len doen geven, dat de aangifte tot toelating voor de Gemeenschappelijke School voor Uitgebreid On derwijs met vier-jarigen cursus te Noordscharwoude is opengesteld TOT 31 MAART a.s. bij den heer H Janssonius, Hoofd dier School. De Oudercohimissie plaatste eene oproeping aan de ouders, die hunne kinderen naar de U.L O - School wenschen te zenden, om eens met elkander te praten. Wij hebben voor enkele weken een viertal artikelen geplaatst, waarin wij het onderwijs op deze onder wijsinrichting ten zeerste hebben aanbevolen Dit is zooals wij reeds zeiden, weer enkele weken gele den, maar nu de oproeping van B. en W. in de krant heeft gestaan, de oudercommissie eveneens van zich heeft laten hooren, nu meenen wij, dat ook wij nog eens op het groote belang moeten wijzen dat dit onderwijs voor de jeugd heeft. Wij beleven een overgangstijdperk. De omwente ling, die door den wereldoorlog is teweeg gebracht en de normale evolutie die er plotseling door is versneld, hebben de wereld overrompeld met groote schots en scheef loopende krachten, die naar haar resultante zoeken. Veel is afgebroken en als waarde loos over boord geworpen, zonder dat er iets gelijk waardigs voor in de plaats kwam. Een golf van sceptimisme is over de jongere generatie geslagen heeft velen meegesleurd in een warrelenden maal stroom, maar ook bij velen het verlangen gewekt naar nieuw houvast. Wat zouden wij er nu nog meer van kunnen zeg gen, dan wij reeds gedaan hebben? Wij namen dit aanloopje, om te bewijzen, dat waar zoo veel is veranderd het zoo moeilijk is den juisten weg te kiezen, die leidt, voor zoover dit kan worden voor zien, naar een zekere beSMhming, waarnaar wordt gestreefd. Wilde men maar inzien, dat in de eerste plaats noodig is, dat men in de tegenwoordige wereld toch waarlijk wat meer moet hebben geleerd, wil men zich het recht'verwerven naar hoogere idealen, dat is in practischen zin gesproken, naar betere le vensvoorwaarden te streven. Het leven is kort, hoe- vele malen hoort men 't uit den mond van ouderen, maar, lang is de weg, die door de jongeren moet worden afgelegd. En wanneer de ouders dit willen inzien en erkennen, dan ook zal men aanvaarden, dat de mensch eerst waarlijk mensch is, die aan al de eischen zijner natuur gelijkelijk recht kan laten wedervaren, aan elk zijner vermogens de rechte ruimte gunt, den waren rang aanwijst, en alzoo het hoogere en lagere, het blijvende en het voorbij gaande, behoorlijk weet te rangschikken. Laat uw kinderen iets leeren, ouders, geeft hun iets mede op hun tocht door het leven, „stuurt uw kind naar die school, waar het een goede leerling kan zijn." Zendt uw kind naar de U.L.O.-School. En wilt ge de voorrechten, verbonden aan het bezit van een diploma, eens nader kennen, wij bieden U het volgende lijstje aan: Vrijstelling van het examen Reservekader geeft dlpl. B, en ook A met voldoende voor Algebra en Meetkunde. Vrijstelling van het examen voor Surnumerair bij de Nederl. Spoorwegen, (ruim-voldoende voor rekenen, aardr., Ned. taal, Fransch, Duitsch en Schrijven.) Vrijstelling van het examen K.P.M. (Koninkl. Paketvaart Mij.,) te Amsterdam. B geeft on voorwaardelijk toelating, A alleen met wiskunde voor B. Gelijkstelling met eind 3-jarige H.B.S. of over gang naar vierde klas voor de Kon. Ned Mij. tot Expl. van Petroleumbronnen in Indië. Voorkeur bij sollicitatie bij Van Gend Loos (Hoofdkantoor Antwerpen.) Toelating Suikerschool te Amsterdam. Toelating tot het examen voor adsp. opzichter bij de Ned. Spoorwegen (diploma B.) A geeft aanbeveling voor cursus Hulp in de Huishouding te Amsterdam, B voor cursus Huis houdster. Vrijstelling van het examen voor leerling klerk bij de Ned. Spoorwegen (ruim voldoende in Ned. Taal, Aardr., Fransch Duitsch.) Gelijkstelling met 3-jaar H.B.S. voor examen apotheker-assistent te Groningen en Utrecht. Idem bij de Maatschappij der IndischeSpoor- wegen. Idem bij de dienst der Staatsspoorwegen op Java. Zijne Excellentie de Gouverneur-Generaal van Ned. Indië heeft bepaald: Het diploma M.u.l.o. staat gelijk met bewijs van overgang naar vierde klas H.B.S. voor plaatsing en bevordering in 's Lands dienst. Het diploma geeft toelating tot de vakscho len en tot de Voorbereidend Hooger Onder- wijs-af deelingen der Algemeene Middelbare School. tementen en de Gewestelijke en Plaatselijke bureaux. De bezitters kunnen bevorderd wor den tot commies en hoofdcommies. 19. Benoembaarheid tot pandhouder, boormeester, opziener, klerk en commies, bij het mijnwezen, opzichter bij den dienst der zoutverpakking, adjunct-administarteur bij den pandhuisdiens;, klerk bij de depots der opium-regie, opzichter bij de tolrechten enz. enz. inN.I. 20. Middelb. Kolon. Landbouwschool te Deventer dipl. B. 21. Middelb. Nederl. Landbouwschool te Groningen (dipl. B.) 22. Vrijstelling examen surnumerair bij de N.C.S. Mij. 23. Idem examen Rijkstuinbouw-Winterschool te Toegang tot de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Gelijkstelling met 3-jaar H.B.S. door de Alge meene Mij. van Levensverzekering en Lijfrente te Amsterdam. Idem bij het examen voor klerk ter gemeente secretarie te Amsterdam. Vrijstelling van het toelatingsexamen voor het Station voor Maalderij en Bakkerij te Wagenln- gen. Benoembaarheid tot klerk op de Indische Depar 24. Idem examen Vakschool voor Heilgymnastiek en Massage te Amsterdam. 25. Aanbeveling examen Opvoedend Ambtenaar bij de Rijksopvoedingsgestichten. 20. Idem bij het examen voor leerares in' het Lin gerievak. 27. Toelating tot de Vakschool van de vereen, ter bevordering van de belangen der boekhandels te Amsterdam. 28. Toelating tot Handelsschool te Utrecht (B.) 29. Idem Middelbaar Technische School te Utrecht B. 30. Idem Tuinbouwstichting Huis te Lande te Rijs wijk (A en B.) 31. Idem kweekschool voor de Zeevaart te Rotter dam. 32. Idem de examens voor leerares aan Huishoud scholen. 33. Idem Rijkslandbouwhuishoudschool „de Rolle- cate" te den Hulst. 34. Idem Middelbaar Technische school te Leeuw arden. 35. Vrijstelling van examen 2e klerk bij de bedrij ven in den Haag. 36. Toelating tot de Tooneelschool van het Ncd. Tooneelverbond te Amsterdam. 37. Idem tot examen Marine-Machinistenschool te Dordrecht. 38. Idem tot de Nieuwe Middelbare Handelsschool te Rotterdam. 40. 41. Idem tot het tweede studiejaar van de Gemeen telijke kweekschool te Amsterdam. 42. Idem tot de Middelbare Technische School te Rotterdam voor Bouwkunde, Waterbouwkunde, Warktuigkunde Electrotechniek en Scheepsbouw kunde (Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen.) 43. Idem tot alle cursussen van de Academie voor Beeldende Kunsten te den Haag. 44. Idem voorwaardelijk tot de Midd. Techn. school te Dordrecht. 45. Idem tot Instituut voor Lichamelijke Opvoeding te Groningen (geheel of gedeeltelijke vrijstel ling.) 46. Vrijstelling voor de schoolvakken op het examen tot toelating op de „Société anonyme interna tionale de télégrafie sans fil" (B) 47. Toelating tot Gemeentelijke Telefoondienst te 's-Gravenhage. 48. Idem tot Zeevaartsschool te Scheveningen. 49. Idem tot Zeevaartschool in het Zeemanshuis te Amsterdam (B met goede cijfers voor Wiskunde en Engelsch.) 50. Idem tot den Postcheque en Girodienst te 's-Gra venhage. 51. Vrijstelling van het examen voor leerling-kan toorbediende, leerling-telefoondienst, bij den localen dienst., het ontwikelingsexamen voor commies-titulairalles bij Postrijen, Te legrafie en Teelfonie. 52. Diploma A en B. geven toelating tot de Kweek school Voor Onderwijzers (art. 142 L. O. Wet.) 53. Diploma A en B geven vrijstelling van het voor examen voor Analist. 54. Diploma A en B geven toegang tot de opleidings scholen (art. 150 L. O. Wet.) 55. Opleiding tot commies (controleur 2e klas) en de hoogere rangen bij post-, telegraaf- en te lefoondienst in N. Indië. Diploma B geeft op het examen van het Ned. Instituut van Accountants bij deel I vrijstelling voor Ned. Taal, Rekenkunde, Algebra, Staatsin richting, Aardrijkskunde en Geschiedenis. koloniale, wat rommelige Colon en het zindelijke moderne Cristobal. De piannen voor het kanaal zijn al oud. Een Fran- sche maatscnappy nad er van IööZ tot löou gewerkt om een sanaai te graven in aen geest van net suez- kanaai. De treurige vooroeeiuen van geiaverswisting en siecnt beneer zuilen neiaas anyd verbonuen bujven aan de gescmedenis van net kanaal. Wy mogen eenter niet vergeten, dat er nara gewerkt is dat men een tragiscnen stryn te voeren nan tegen ziekte en nood. in lau4 kwam een overeenxouist tot stand tusscnen de Vereenigne Staten nie ne Pranscne maatscnappy hadden uitgenocnt, en ne jonge repuonek Panama, in begin iaoö werd het ontwerp goedgekeurd en in lau1 met net -went begon nen. Uoeinais en zyn leger van wersneaen gingen graven. Mannen van tairyse nationaliteiten wersten met voorbeeldige volharding, onoanss ae ontmoedi gende teleurstellingen, o.a. de aardverscnuivingen op groote scnaai. Eindelijk kon in 1913 president Wilson vanuit Wasnington de groote Gamooaaam laten springen, die vier jaar lang het water van de Cnagres had tegeneghouden, om Goethais in staat te stellen de beroemde Cuiebra-insnyding te ma ken. Onae r het gejuich der udizenaen werklieden sprongen de vele tonnen dinamiet, en de dam zelf in ne lucht en kolkte het water in de Culebra-in- snijding. Het Panam-kanaal was werkeüjkneid ge worden. In 1914 werd het voor het verkeer ge opend. Thans ziet men te Christobal en Colon groote dok ken en drukke havens. Het breede kanaal dat men voor zich uit door het land ziet loopen ziet er in drukwekkend uit. Hoe verder het schip komt, hoe meer de bewondering der passagiers toeneemt. De groote stalen schutsluizen te Gatun met hun massie ve muren van gewapend beton, de hooge electrische booglampen en de sterke locomotieven, die de sche pen voortsleepen, vormen een geheel met het groe ne land, dat zich uitstrekt zoover het oog reikt rechts tot Costa Rica en links tot Columbia toe. Bovenop de reusachtige dam van Gatun heeft met zelfs een golf veld aangelegd met een clubhuisje en schuurtjes, vlaggen en pselers in golfcostuum, vlak bij de bosschen, de halfgekleede inboorlingen en de alligators, die zich in de zon koesteren. Voorbij de groote schutsluizen komt men in het meer van Gatun, dat echter geen natuurlijk meer is. Vroeger was het het dal van de Chagres, die daar langs zijn weg zocht naar den Atlantischen Oceaan Men had de rivier afgedamd door den tijdelijken Gamboadam. Aan de eene zijde had men de Cu- lebra-insnijding gemaakt, terwijl aan den anderen kant den permanenten Gatundam werd gebouwd, Toen de Gamboadam werd opgeblazen, vulden de opgehoopte wateren van de Chagres aan den eenen kant de Culebra-insnijding en aan den anderen kant het oude rivierdal, totdat zij in hun loop gestuit werden door den Gatun-dam. Zoo ontstond het Gatunmeer, waarin nog altijd de Chagres uit stroomt om het kanaal van water te voorzien. Het bverweldigende oerwoud op de oevers van de Cha gres, dat werd overstroomd, steekt nog altijd zijn stomme gtuigen in de lucht. De toppen, van de doode nu geheel ontbladerde boomen, die boven de opper vlakte van het Gatunmeer uitsteken. Men kan er aan zien, hoe ondiep dit kunstmatige meer aan de kanten is. Wij zijn het Gatunmeer doorgevaren en komen nu in de Culebra-insnijding. Het beroemdste onder deel van het grootsche werk. Officieel heet het nu nu de Gaillard-insnijding naar den ingenieur, die zoo'n groot aandeel eraan heeft gehad en zijn le ven verloor in dienst van de menschheid. Van den rechteroever wanneer men van den Atlantischen naar den Grooten Oceaan vaart bevindt zich een steen met een inscriptie om hem te eeren. Doch ondanks dat, blijft men in de wandeling spreken van de Culebra-insijnding, een vreemde voorkeur, wanneer men bedenkt dat Culebra in het Spaansch slang beteekent. Thans kan men z ich niet meer voorstellen dat nog geen twintig jaar geleden deze oevers droog en kaal waren, dat het groote kanaal droog lag, terWijl de machines de aarde van de oevers wegschepten en de werklieden op den bodem zwermden. Met uit zondering van enkele rotsachtige gedeelten zijn de oevers nu weer begroeid. Het 14 meter diepe kanaal is gevuld met stilstaand water en van de groote aard verschuivingen, die zooveel slachtoffers maakten, en het werk ernstiig vertraagden, zijn nog slechts vage sporen te zien. Alles ziet er vredig en rustig VAART DOOR HET PANAMA-KANAAL. (Van onzen briefschrijver.) Panam-City einde Februari 1931. uit. Voorbij de insijnding komen we aan de schutslui zen van Pedro Miguel en Miraflores, die kleiner zijn dan die "van Gatun. Dan varen wij langs Balboa een moderne Amerikaansche stad midden in het tropische landschap. Keurige villatjes van één ver dieping snelle auto's over beschaduwde asfaltwegen soldaten in Amerikaansche uniform voor moderne hygiënische barkken, kortom een plaats die ons haast even verwonderd doet staan als het grootsche kanaal zelf. Dan komt Ancon. Weer zoo'n modern plaatsje, en dan Panama, waar men weer meer het idee van een Zuid-Amerikaansche stad krijgt. Het kanaal heeft er wel een cosmopolitisch tintje aan gegeven, doch wanneer men in de mooie kathedraal komt, voelt men zich weer geheel terug in den ouden Spaanschen tijd. En in oud-Panama denkt men in het geheel niet meer aan het kanaal, de kanaalzone, statistieken, en moderen techniek. Daar leeft weer de verzameling troostelooze ruines, over blijfsels van een klooster, een eenzame toren, die boven het omringende kreuplehout uitsteekt, stuk ken muur en vergane brug. Dat is alles wat er is Twintig jaar geleden bestond het Panama-kanaal nog niet. Het was niet meer dan een illusie, die door enkele ingenieurs op papier was gezet. Dat is haast niet te gelooven, wanneer men nu door het kanaal vaart. Het ziet eruit, alsof het er altijd is geweest. Het vormt geen tegentselling, doch een overgebleven van de Spaansche stad, waar vroeger eenheid met het oerwoud aan weerszijden. Onze het goud en zilver van Peru uit de schepen geladen stoomboot vaart langzaam en voorzichtig binnen werd om op muildieren door de landengte te worden de pieren, die ver vooruit steken voorbij de dicht- vervoerd. Aan de kust van den Atlantischen Oceaan begroeide groene kust. Alleen staan langs de rai- j werd het in andere schepen overgeladen, die ze af- ling om het technische wonder goed te kunnen leverden aan den Spaanschen koning, wanneer zij zien Aan stuurboord ziet men de twee plaatsjes, 1 tenminste niet door kapers werden overvallen en die door het kaanal tot bkei zijn gebracht, het oud- buitgemaakt. Doch in de tweede helft der zeventiende eeuw kwam aan de geschiedenis der stad een ontijdig stigste feit, dat ooit aan zyn gilde is ten laste gelegd einde. Dee zeeroover Henry Morgan bedreef'het ern- Hy overmeesterde de stad en plunderde haar uit waarbij ue meeste inwoners weruen gedood. Naoat zij huizen, kerken en kloosters hadden leeggenaaid, trokken zij met hun buit over de landengte naar nun schepen, die aan de kust van den Atianoiscnen oce aan voor anker lagen. De enkele inwoners, die er het leven hadden afgebracht, keerden niet terug om de stad te herbouwen, die door de toortsen der zee- roovers was afgebrand. Zij richtten op eenigen af stand een nieuwe stad op, die beter gewapend was tegen dergeiyke vijanden. Het tegenwoordige Pana ma. Wanneer men uit de oude ruinenstad die zoo welsprekned van de groote verwoesting getuigt, met de auto terugxeert naar de nieuwe stad, ziet men in korten tijd de verandering. oWaarvoor eeuweii noodig geweest zijn. Het is vier eeuwen geleden, dat Vasco Nunez de Balboa zwijgend uitkeek over de uitgestrekte watervlakte van den Stillen Oceaan, dien hij als eerste Europeaan aanschouwde. Het is slechts één eeuw geleden, dat de Spaansche vlag van de landengte verdween. En slechts vijftig jaar dat de mannen van de Lesseps begonnen met hun graafwerk om den Atlantischen Oceaan met den Stillen Oceaan te verbinden. (Nadruk verboden.) BULGAARSCHE VREEDZAAMHEID. EEUWIG DURENDE ONRUST. (van onze Correspondent.) SOFIA, Maart 1931. Tot de „gewonde" landen, wier wonden niet hee- len kunnen, telt men met recht Bulgarije. Niét de wereldoorlog heeft dit land smartelijke wonden ge slagen, waaraan he tegenwoordig nog lijdende is. Dat geschiedde toen na den oorlog der drie ver bonden naties, Bulgarije, Servië en Griekenland dié noodlottige strijd der drie Balkanstaten volgde, waarin Roemenië ingreep, toen het zijn militaire wandeling door het reeds door Servië en Grieken land overwonnen Bulgarije maakte. Bulgarije moest bijna geheel Macedonië met eenhonderd duizend zielen tellende Bulgarasche bevolkinga ande Ser viërs afstaan .De wereldoorlog bracht Bulgarije nieu we bloed- en landverliezen en nog erger op de plaats van Servië kwam het veel grooter en sterker en volkrijke Joego-Slavië en voerde zijn centralisti sche Groot-Servische politiek in Macedonië door. De Bulgaarsche Macedoniërs zouden Serviërs worden Servisch spreken, in het Servische leger dienen. De Macedonische Bulgaar is echter meer Bulgaar dan zijn landsman in het kernvaderland. En daar in dit ongelukkig Macedonië de stammen niet gescheiden, maar bont door elkaar wonen, kwam het in het Joe- go Slavische gebied tot ontzettende strijd onderling, waarbij niet alleen dorp tegen dorp, maar ook in de dorpen zelf boerderij tegen boerderij streed. De regeering in Sofia kwam daardoor vaak in de grootste moeilijkheden, daar zij door Belgrado be schuldigd werd den onderlingen strijd aan tewak- keren. Dat heeft zij weliswaar niet rechtstreeks ge daan, maar ook was het natuurlijk dat de zwerven de stammen hun toevlucht in Bulgarije zochten en dat de Bulgaarsche autoriteiten de oogen toedrukten en de Macedonische vluctelingen dan ook niet za gen wanneer zij op klaarlichten dag door Sofia wan delden. Onder deze zwervende „Komitats Jis" nu was voortdurend strijd en oneenigheid over de beste me thode/ waarop men de Macedonische Bulgaren kon helpen zich van het Servische juk te bevrijden. De eenen waren meer voor diplomatie, (natuurlijk in hun zin) de anderen meer voor een oorlog, waarin zoomogelijk Sofia met zijn leger zou ingrijpen. Ver tegenwoordiger van de eerste opvatting was Proto- gerow, die in het Bulgaarsche leger de positie van brigade -generaal had bekleed. Zijn taktlek was het in hand in hand opereeren met de regee ring van Sofia. Zijn tegenstander was Iwan Mi- chailow, die zonder acht te slaan op de ongelegenhe den, waarin de regeering van Liaptsjew zou kun nen geraken, zijn persoonlijke veldtocht in het Joego Slavisch gebied ondernam. Op zekeren dag werd Protogerow door Michailowisten in een straat van Sofia neergeschoten. De moordenaars wisten te ontkomen, werden door de politie ook slechts slap vervolgd, wat tot gevolg had, dat de Pro- togerowisten hunnerzijds eenige aanhangers van Michailows deels met een dolk afmaakten, deels met geweerkogels. Nu ontketende zich tusschen de „Komitatsjis" een vreeselijke bloedwraak, waarvan honderd menschen ten offer vielen. Was de politie machteloos of wilde zij het zijn. Een groot deel der moorden geschiedde' op klaarlichten dag in de straten van Sofia en andere steden. Wanneer het absoluut niet te vermijden was nam men een moor denaar in hechtenis en bracht hem voor de recht bank indien hij niet uit de voorloopige hechtenis wist te ontkomen. De straffen vielen zeer mild uit. Velen dezer menschen hadden uit „verkeerd-begre- pen" vaderlandsliefde gehandeld. Deze vendetta werd echter een verschrikkelijke plaag voor het land en de Bulgaarsche politiek. De Protogerowmenschen, die van het begin af meer politiek verstand getoondh adden dan de Mi chailowisten, hebben nu een begin gemaakt met hun verzoening door te verklaren, dat zij den wraak veldtocht voor hun vermoorde leiders niet verder zullen voortzetten. Daarmede kan men slechts de regeering van Liaptsjew gelukwenschen. Al zal zij er ook nimmer aan kunnen denken de Bulgaren in Macedonië door een veldtocht te bevrijden, zoo zal het toch nu tenminste mogelijk zijn ook de aanhangers van Michallow voor een verstandige po-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1931 | | pagina 1