Laatste berichten
Voor onze Lezeressen
zijn gediend. Ook spréékt hij een woord van dank
voor het bij zijn huwelijksjubileum ontvangen
bloemstuk, welk blijk van meeleven en waardee
ring dien dag tot een onvergetelijke heeft ge
maakt.
■Met dank voor de waardeering en medewerking
die hij als voorzitter! heeft mogen ondervinden,
valt de hamer.
Openbare ledenvergadering der Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier
op Woensdag 25 Maart 1931 in het Stadhuis te
Alkmaar.
Afwezig de heer Schmalz.
Voorzitter de heer S. W. Arntz.
Secretaris de heer D. J. Scheffel.
OPENING.
De voorzitter heet alleen hartelijk welkom en zegt
het navolgende: j
Zoo juist bereikte mij het schokkende bericht, dat
de heer D. H. Grunwald, die vanaf 1 Januari 1903 tot
31 December 1906 lid van de Kamer te Den Helder
en vanaf 4 April 1922 tot heden lid van de Kamer
van Koophandel voor Hollands Noorderkwartier
is geweest, hedenochtend door den dood aan de
Kamer werd ontrukt.
De heer Grunwald paarde naast groote koopmans
schap, een zeldzame ijver voor de bevordering van
de belangen van de gemeenschap, in het bijzonder
van die van den kop van Noord-Holland.
Waar hij zijne schouders onderzette, dat had door
gaans reeds een goede kans van slagen, want hij
wist van volhouden en volharden.
Zeer veel heeft hij, vooral in zijn functie van
voorzitter der verkeerscommissie, verrichtin het be
lang van handel en industrie van dit Geweest,
zoodat wij dezen krachtigen voorvechter hier zeer
noode zullen missen.
De heer Grunwald is in zijn harnas gestorven op
het oogenblik dat hij zich na een ernstige ziekte
weder aan zijn zaken kon wijden. Wij hoopten allen
dat ook hij weer in ons midden zou kunnen ver
schijnen doch het heeft helaas niet zoo mogen zijn.
Wij dienen te berusten in den wil des Allerhoogsten.
De slag is zwaar voor de Kamer, doch in veel groo-
tere mate voor de familie, waarheen mijn gedachten
thans ook gaan.
Ook de nagedachtenis aan dezen onvergetelijken
ijverigen collega blijve bij ons allen in hooge eeren.
Gij allen zult, eveneens met leedwezen vervuld
zijn geweest bij het vernemen van de tijding, dat de
heer B. G. G. Koning, die vanaf 1926 deel uitmaakte
van het bestuur onzer Kamer op 10 Februari uit
dit leven is weggeroepen.
De ziekte, die hem eerder sloopte dan wij allen
hoopten en verwachtten, belette hem reeds gerui-
men tijd om zich zóó aan het werk der Kamer te
kunnen geven als hij dat graag wilde, want zijn ver
langen was, steeds de belangen van den midden
stand hier meer te kunnen diienen.
Wij verlezen in den heer Koning een trouw lid,
doch zwaarder wordt het gezin getroffen door dit
smartelijk verlies, zoodat onze gedachten ook daar
heen gaan.
De heeren Schmalz en Kolster woonden ramens
de Kamer de plechtigheid van de teraardebestelling
bij, terwijl aan Mevr. de Wed. Koning een schrijven
werd gezonden, waarin de gevoelens der Kamer
werden geuit. Zijn nagedachtenis blijve bij ons
allen in eere!
Deze woorden werden door de leden staande aan
gehoord.
NOTULEN.
De notulen van de vergadering do. 7 Januari 1931
worden ongewijzigd goedgekeurd en vastgesteld.
Het volgende wordt medegedeeld door den se
cretaris:
Dat van den heer Chr. H. Th. Schmalz bericht is
binnengekomen, dat hij verhinderd is hedenmid
dag de vergadering bij te wonen.
Voorts heeft de Kamer een uitnoodiging bereikt
tot bijwoning van de Algemeene schippersvergade-
ring „Schuttevaer", welk congres dit jaar te Zuid-
Scharwoude wordt gehoudena Het Bureau stelt voor
den heer J. Hoogland als afgevaardigde der Kamer
aan te wijzen.
U zult bovendien allen wel in de dagbladen heb
ben gelezen, dat bij het pontveer te Velsen licht
seinen zullen worden aangebracht ter aanwijzing
van de plaats waar de eerstvertrekkende pont zal
afvaren. De Kamer had eenige maanden geleden een
dusdanig verzoek tot den Hoofdingenieur in het
arrondissement van het Noordzeekanaal gericht.
Tenslotte verheugt het mij U te kunnen mede-
deelen, dat de invoerrechten op kaas in Tsjecho
Slawakije worden verlaagd. Naar ik vernam wordt
in verband hiermede thans reeds extra propaganda
voor dit artikel door de Hollandsche exporteurs al
daar gemaakt.
De Kamer heeft dezer dagen nog een verzoek
bereikt om te bevorderen, dat het station Zijdewind
wordt aangewezen voor het afgeven van vrachtgoe
deren. Het Bureau heeft inmiddels het overeen
komstige verzoek aan de directie der Nederl. spoor
wegen gedaan.
INGEKOMEN STUKKEN.
a. Bericht van overlijden van het lid der Kamer,
de heer B. G. G. Koning.
b. Missive van het Departement van Arbeid,
Handel en Nijverheid, dat een belangrijke wijziging
in het douanetarief in Egypte heeft plaats gevonden.
c. Adres van de Kamer van Koophandel te Rot
terdam, gericht aan den Minister van Waterstaat
met verzoek te willen bevorderen, dat in 1931 een
geregelde wekelijksche Nederlandsche luchtdienst
op Oost-Indië wordt ingesteld.
d. Memorie van het Comité Vliegtocht Nederland
Indiëe daarbij hetzelfde verzoek uitsprekend, als
de Kamer te Rotterdam.
De uitvoerige memorie ligt ter kennisname op het
secretariaat.
Besloten wordt dit schrijven te ondersteunen.
e. Afschrift van een door den Minister van Wa
terstaat aan de Kamer van Koophandel te Leiden
gerichte missive, waarin de Minister zijn oordeel
kenbaar maakt over de werking van het nieuwe
telefoongesprekkentarief.
1. In het verslag aan de Koningin betreffende de
diensten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Tele
grafie en Telefonie over 1930 zal bekend gemaakt
worden, welke de in dit jaar opgedane ervaringen
zijn met betrekking tot de werking van het in de
rijkstelefaonnetten ingevoerde locale gesprekken-
tarief, zulks met publiceering van de noodige bij
zonderheden.
2. Hetgeen thans reeds dezerzijds omtrent die
werking bekend is, beantwoordt aan de gekoesterde
verwachting, dat het gesprekkentarief voor het
overgroote deel der aangeslotenen het voordeeligst
is; terwijl het ten grondslag genomen beginsel van
betaling naar gelang van gebruik ook naar de tot
dusver opgedane ervaring als redelijk aangemerkt
moet worden. Voordat een meer gevestigd oordeel
uitgesproken kan worden, moet natuurlijk worden
afgewacht hoe de verdere ervaringen zullen zijn.
3. Met het oog daarop kan Z.Exc. vooralsnog geen
grond vinden om aan de organisaties, wier inzicht
aangaande het gesprekkentarief-systeem indertijd
werd ingewonnen, de vraag voor te leggen of naar
haar oordeel de invoering van het gesprekkentarief
als een geslaagde proefneming kan worden aange
merkt.
f. Schrijven van den Directeur-Generaal der
Posterijen en Telegrafie, dat de proefneming tot
het aannemen van telegrammen op de veilingen
te Broek op Langendijk en Noordscharwoude geen
resultaat heeft opgeleverd. Daar de geboden gele
genheid te Alkmaar, door het aantal aangeboden
telegrammen op prijs wordt gesteld, zal de regeling
aldaar worden bestendigd.
g. Verzoek om adhaesiebetuiging aan het door
den Nederl. Bond van sigarenwlnkeliers-vereenigln-
gen aan den Minister van Financiën verzonden
adres inzake de voorgestelde verhooging van de
Tabaksaccijns op sigaretten.
Zij zijn van oordeel, dat als gevolg van die ver
hooging in geen geval sprake kan zijn en mag zijn
van een verhooging der Détailprijzen van sigaretten,
omdat zij daarvoor de verantwoordelijkheid niet
meenen te mogen aanvaarden, zeker niet, omdat
daardoor de reeds sterk geslonken omzet nog meer
zal dalen en bovendien het rookend publiek in de
zen malaisetijd, niet voor een verhooging mog wor
den geplaatst.
Naar hun meening behoort het derhalve dien weg
te worden uitgeleid, dat de verhoogde accijns wordt
verdisconteerd in de Inkoopsprijzen der sigaretten,
waartoe industrie en handel beide behooren mede
te werken.
Zij zijn zich zeer goed bewust, dat hierdoor een
offer wordt gevraagd in financieel opzicht, zeker
van de sigarenwinkeliers doch zijn overtuigd, dat
prijsverhooging nog meer schade zal beduiden.
Waar de détailhandel in tabaksfabrikaten ont
zettend lijdt door het prijsbederf en hierin feitelijk
een publiek gevaar zit; waar de détailhandel toont
een open oog te hebben voor de nooden des tijds
en bereid is, offers te brengen, mag de billijkheid
en de rechtvaardigheid toch ook wel doen verwach
ten, dat de gewenschte bescherming zal worden
verleend.
De heer Kluitman zegt, dat het niet meer mogelijk
zal zijn om oude voorraden tegen lageren prijs te
kunnen opruimen.
De voorzitter meent, dat dit bij sigaretten niet
veel zal voorkomen, daar bij oude voorraad de oor
zaak der sigaretten ver te zoeken zal zijn.
Spreker acht het punt zeer moeilijk om een onder
heffing dan tegen eene algemeene kwitantie.
Na een korte gedachtenwisseling merkt de heer
Kluitman op, dat door hem het bezwaar genoemd is
met het oog of dit zoo belangrijk is om het adres al
of niet te steunen.
De voorzitter acht het ten opzichte van een goede
controle niet op het verzoek in te gaan.
De eenige weg is een tijdsverloop te verzoeken van
drie maanden, alvorens de wet in werking treedt,
waardoor iedere winkelier de gelegenheid heeft de
oude voorraad uit te verkoopen.
Besloten wordt de Regeering in dezen geest te
adviseeren.
h. Missive van den Minister van Waterstaat in
antwoord op het door onze Kamer gedaan verzoek
tot verlaging van het porto voor briefkaarten in
Binnenlandsch verkeer. Verdere tariefsverlagingen
kunnen voolgens dit antwoord thans niet in over
weging worden genomen.
De heer de Raat merkt op dat de porto voor brief
en briefkaat met elkaar in strijd zijn.
Spreker is ervoor teleurstelling uit te spreken om
trent de handhaving der tegenwoordige porti en in
de toekomst nogmaals een verzoek voor verlaging
te richten.
i. Afschrift van een adres der Kamer van Koop
handel te Leiden, gericht aan de directie Zuid-Hol
land en Utrecht van den Rijkswaterstaat met ver
zoek de stukken welke ten gemeentehuize ter zake
van wegen, bruggen enz. ter inzage worden gelegd,
ter fine van advies ook aan de Kamers van Koop
handel toe te zenden.
j. Afschriften van adressen van de Kamers van
Koophandel te Rotterdam en Vlaardingen, gericht
aan de Tweede Kamer de Staten-Generaal inzake
het ingediende wetsontwerp, houdende nadere be
palingen omtrent de heffing van statistiekrecht.
k. Adres van den heer J. Bos te Alkmaar, als
mede van de R. K. Middenstahdsvereeniging „de
Hanze" te Alkmaar, met verzoek te willen bevor
deren, dat de spoorweg (overweg) aan de Kalkovens-
brug wederom wordt bewaakt.
In deze adressen wordt er gewezen op het groote
gevaar, hetgeen nog zal toenemen bij de invoering
van de z.g. halfurendienst der electrische treinen.
Het uitzicht op dezen overweg wordt ernstig be
lemmerd door bosschage, door de daar zich be
vindende boerderij en door het baanwachtershuisje.
Verzocht wordt er bij den Spoorwegraad op aan
te dringen dezen overweg van afsluitboomen te
voorzien.
De secretaris zegt de situatie in oogenschouw te
hebben genomen en het verzoek alszoodanig wel
kom te motiveeren.
De heer Hoogland, eveneens daar ter plaatse
geweest is het volkomen eens met den vorigen
spreker en acht het spoorweghuisje als het ern
stigste obstakel.
Spreker is van meening, dat dit huisje daar blijft
om het later als woonhuisje te kunnen gebruiken en
stelt voor het verzoek te richten dit huisje op te
ruimen of den weg te doen bewaken.
Op voorstel van den heer Kolster zal tevens de
Inspectie hiermede op de hoogte worden gesteld. De
secretaris deelt mede, dat er op verschillende punten
in ons land barrière over den spoorlijn zijn, waar
door de machinist controle heeft of de overweg
vrij is of niet. Deze draaibare barrière worden auto
matisch bediend. Spreker deelt zulks mede, dat naar
aanleiding van de kwestie alarmsignalen waarover
reeds meermalen is gesproken.
Besloten wordt het verzoek te richten de betref
fende huisjes op te ruimen.
1. Afschrift van een adres van den Bond van
Bedrijfsautcfhouders in Nederland gericht aan den
hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat te Alkmaar,
met verzoek verbeteringen te willen aanbrengen in
de vlotbruggen over het N. H. Kanaal.
Bedoeld worden de bruggen te:
a. 't Zand.
b. Stolpen.
c. Stolpen.
d. Burgerbrug.
e. Koedijk.
f. Alkmaar.
In verband met in redelijkheid te stellen eischen
voor het tegenwoordige verkeer, zullen voorstellen
tot verzwaring of algeheele vernieuwing dezer vlot
bruggen niet achterwege kunnen blijven.
Tevens wordt verzocht voor het gebruik van de
vlotbrug aan de Kooy de heffing van bruggeld ad
f 0.10 per keer te staken daar dit in de tegenwoor
dige omstandigheden niet meer past.
Wordt voor kennisgeving aangenomen.
m. Verzoek om adhaesiebetuiging aan het adres
van den heer J. H. M. Jansen te Bussum, gericht
aan den Minister van Binnenlandschce Zaken en
Landbouw inzake de eierenuitvoercontrole.
In dit schrijvenu wordt er op gewezen dat de
prijsdaling, die het vorig jaar in ingetreden, dit
jaar op onrustbarende wijze zal voortzetten en de
rendabiliteit van de kippenhouderij belangrijk zal
vermminderen.
Onpraktische en te straffe bepalingen der eiet-
uitvoerregeling en het voortdurende wanbeleid door
de meerderheid der belanghebbende bestuursleden
van het Nederlandsche Eiercontrole Bureau zullen
een extra prijs-druk uitoefenen waardoor in samen
werking met de economische crisis het weerstand
vermogen der pluimveehouders ontegenzeggelijk zal
verzwakken.
Het ontstaan dezer critieke toestand had ver
meden kunnen worden, indien het eindadvies over
de te treffen eiercontrole-maatregelen en uitvoe
ringen hiervan niet in hoofdzaak ware overgelaten
aan rijksambtenaren, die bij herhaling blijk geven
van gemis aan deskundigeheid, aan handelservaring
en aan economisch inzicht en die bovendien partij
dig handelen ten gunste van een enkele groep van
belanghebbenden, waarvoor zij hun invloed en macht
ter beschikking stellen.
Thans nu de groote eierproductie spoedig valt, is
het nog juist tijd om verdere ontreddering te sluiten
en eene onberekenbare geldverspilling ten koste van
de kippenhouders te voorkomen.
De heer Nobel is van meening, dat in dit adres
personen van goeden naam en faam worden aange
rand.
Spreker stelt voor dit stuk voor kennisgeving aan
te nemen.
Wordt voor kennisgeving aangenomen.
NAGEKOMEN STUKKEN.
1. Missive van het Departement van Arbeid,
Handel en Nijverheid inzake de handelspatenten
van reizigers in Denemarken.
2. Verzoek van de vereeniging tot bevordering
van het Vreemdelingenverkeer „Groet Camperduin
en Omgeving" om adhaesie te betuigen aan het
door haar gerichte adres aan de directie der Neder
landsche Spoorwegen inzake het doortrekken van de
trambaan SchoorlSchagen naar Camperduin.
Gezien de steeds meerdere uitbreiding der streek
Groet-Camperduin wordt verzocht de trambaan door
te trekken naar Catrijp—Groet—Hargen—Camper
duin.
Als reden wordt opgegeven het groot aantal bad
gasten en bezoekers, de vele touringcars uit alle
deelen van het land, tal van gasten per luxe auto's,
wielrijders, schoolkinderen en kampeerders die deze
streek bezoeken.
De wegen zijn niet voldoende ingericht voor zoo'n
druk verkeer, terwijl het bezoek enorm zal toe
nemen wanneer een goed verkeersmiddel (tram)
aanwezig zal zijn.
De huidige verkeersmiddelen (autobusonderne
ming) wordt te gering en te duur geacht.
Voor kennisgeving aangenomen.
3. Afschrift van een rapport van de Kamer van
Koophandel te Leiden inzake het door haar inge
steld onderzoek naar de zwendelpraktijken bij het
afbetalingssysteem in de naaimachinehandel.
Toelichting door den Voorzitter der commissie van
verordeningen.
Mr. Moens merkt op, dat de machines tegen zeer
lagen prijs verkrijgbaar zijn, doch dat deze prijzen
worden opgedreven door 't afbetalingssysteem daar
dan deze varieeren van f 120.tot f 200.zulks
door toedoen van de provisiereizigers. Zelfs werd bij
een transactie het adres aangewezen, waar men de
machine aan een opkooper kon verkoopen en men
door een kleine boete gevrijwaard was, dat de
kwitantie in handen van een incassobureau werd
gesteld, mits men doorging met de afbetaling.
Toegejuicht wordt, dat bij vonnis van den Haag-
schen Politierechter d.d. 28 Nov. j.l. die in een aan
hangig gemaakte strafzaak wegens verduistering
van een naaimachine toebehoorende aan de N. V.
Huqvarnd Hollandsche Handels Mij., de verdachte
een voorwaardelijke straf zonder bijzondere voor
waarden werd opgelegd.
4. Briefwisseling van den heer Jb. van Zoonen te
Kolhorn met de Directie van de Posterijen en Tele
grafie inzake het uitoefenen van een nevenbedrijf
door ambtenaren.
Door den heer v. Zoonen is aan den Directeur-
Generaal der Posterijen verzocht geen vergunning
te verleenen aan den kantoorhouder te Kolhorn om
handel te drijven, daar hierdoor concurrentie wordt
aangedaan aan de winkeliers in die gemeente.
In het antwoord van den Directeur-Generaal,
wordt medegedeeld dat uit ingewonnen ambtsbe
richten is gebleken, dat geen termen aanwezig zijn
om eenigerlei maatregelen in deze te treffen.
De heer de Raat bestrijdt de opvatting van den
Directeur-Generaal en bepleit, dat de ambtenaren
geen handel mogen drijven en stelt voor het ver
zoek van den heer v. Zoonen over te nemen.
Aldus wordt besloten.
4. Vragen van den heer H. P. Kluitman:
a. Is er wijziging gekomen in de plannen tot
centraliatie van de vrachtrijders, in dier voege, dat
thans een andere standplaats dan achter den keu
ringsdienst gevraagd is aan het Gemeentebestuur
van Alkmaar.
De heer Kluitman zegt te hebben vernomen, dat
de plaats aanvankelijk aangewezen voor de vracht
rijders, nl. achter den keuringsdienst, zal worden
vrij gehouden.
De heer Raat zegt, dat de kwestie van een centrale
plaats voor vrachtrijders reeds dateert van 1921.
De plaats achter den keuringsdienst blijkt niet ge
schikt hiervoor wegens te weinig opslagplaats.
De commissie is wederom op onderzoek uitgeweest
en is door het nieuwe college van B. en W. een
nieuwe plaats aangewezen, waaraan echter moei
lijkheden zijn verbonden.
De commissie heeft verzocht de aangegeven plaats
eenigen tijd in handen te mogen houden om niet
wederom voor dezelfde teleurstelling als voorheen
te komen te staan.
Spreker hoopt, dat het nieuwe ccollege het groote
belang van dit punt moge inzien, daar zulks nauw
verband houdt met het belang van den handel.
Waar aan het nieuwe plan een uitweg moeilijk
te vinden is, acht de voorzitter het wenschelijk, het
eerste terrein alsnog aan te wijzen.
De heer de Raat zegt, dat het nieuwe plan valt en
staat met het vinden van een goeden uitweg, doch
alvorens geen zekerheid van B. en W. is verkregen,
is er verders nog niets te handelen.
,eacseEd,ij oveeegD,adezeedartewezenweabstaantedm
b. Acht de Kamer het gewenscht bij de bevoegde
worden genomen, die een einde maken aan den
gevaarlijken toestand, die de stoomtrams langs de
openbaren weg in het leven roep, doordat zij onge
stoord damp en rook verspreiden, waardoor het uit
zicht vrijwel geheel wordt belemmerd en verkeers
ongelukken in de hand worden gewerkt?
De heer Kluitman zegt nog, dat velen met be
langstelling zullen hebben vernomen, dat een dub
belspoor wordt gelegd voor de tram van Alkmaar
naar Bergen, terwijl het gevaar als bovenvermeld
zeker blijft bestaan, misschien wel vermeerderd.
De secretaris leest voor een antwoord van den
Minister op een zelfde verzoek van de Kamer van
koophandel te Hoorn d.d. 1924, waaruit blijkt, dat er
nog geen middelen zijn om het euvel tegen te gaan,
doch is de machinisten opgedragen langs openbare
wegen zoo min mogelijk rook uit te laten.
De voorzitter acht het wenschelijk de invoering
van tractors, waardoor het euvel verholpen is.
5. Vraag van den heer B. Kuijper.
Acht de Kamer het noodzakelijk, dat pogingen
worden aangewend om spoedig voordeeliger leve
ringsvoorwaarden te verkrijgen voor gas en electri-
citeite daar hiervan niet slechts de gebruikers zullen
profiteeren, dochc ook de handel in gas- en electri
sche apparaten levendiger zal worden?
De heer Kuijper merkt op, dat door de beide Alk-
maarsche Middenstandsvereenigingen reeds meer
dere malen pogingen in het werk zijn gesteld om tot
verlaging te komen, echter met als resultaat „nihil".
Spreker leest de tarieven voor van verschillende
plaatsen, waaruit blijkt dat het tarief te Alkmaar
verreweg te kroon spant.
Ook de zaken op het gebied van electriciteit zul-
er zeker wel bij varen.
Spreker vertrouwt dat de Kamer van Koophandel
het hare er zal bijdragen om hierin verbetering te
brengen.
De heer Raat zegt, toch wel voorzichtig te willen
zijn met het noemen van het vastrecht-tarief het
welk als reclame-object wordt gebruikt.
Een groote onbillijkheid wordt door spreker ge
acht, dat er in Alkmaar groote zaken zijn, die veel
minder betalen dan de kleine zakenmenschcen, om
dat door hen is gedreigd om zelf een kleine centrale
in eigen huis te bouwen.
Hieruit volgt eene langdurige gedachtenwisseling
waaruit blijkt dat de meeningen verschillen.
Tenslotte wordt op voorstel van den voorzitter
besloten het bureau van de Kamer de samenstelling
van een adres op te dragen en hiertoe aan de ge
meentebesturen van Schagen en Den Helder te ver
zoeken gegeven omtrent de tarieven te verstrekken.
Op de eerstvolgende vergadering zal alsdan het
conceptadres worden besproken.
6. Voordracht van den heer Mr. M. Moens
over de makelaardij en de taak 'van de Kamer
bij de beëediging van makelaars,
j Op breedvoerige wijze zet spr. dit onderwerp
uiteen. j I
Op voorstel van den voorzitter worden 'dé
besprekingen tot een volgende vergadering uit
gesteld. i
In verband hiermede lichten wij onze lezers
i omtrent den inhoud van deze voordracht naidler
7. Aanwijzing van een lid in de commissie uit
de Kamers van Koophandel in Noord-Holland, die
tot taak heeft een onderzoek in te stellen naar
de waterleiding van het P. Wj. 'N.
Alszoodanig wordt benoemd de heer Ringers,
die deze functie aanvaardt
Van de uitgegane stukken noemt de vooorz.
het jaarveslag over 1930 der Kamer van 'Köop-
Shandel en brengt den secretaris hulde, daar
dit het eerste verslag is, dat verschenen is voor
de 36 Kamers van Koophandel.
Rondvraag.
De heer Oolthof vraagt den steun 'der Kamer
ter verkrijging van dubbel spoor voor het tra
ject AAnna Paulowna—Den Helder.
"Wordt in handen gesteld van de Verkeerscom
missie.
Hierna sluiting.
Per Telefoon
Uit AMSTERDAM.
NEDERLANDSCHE STOOMVAARTMAAT
SCHAPPIJEN ONDERZOEKEN DE
MOGELIJKHEID VAN EEN LUCHT
VERKEER EUROPA—NED.-INDIë.
Naar wij vernemen van de directies der Stoom-
vaarmaatschappijen Nederland en Rott. Lloyd, heeft
de ontwikkeling van het luchtverkeer reeds lang
hunne volle belangstelling. Men is zich bewust, dat
de techniek zoodanige vorderingen zal maken dat
van de maatschappijen verlangd zal worden de
post en de passagiers in een korter tijdsbestek over
te voeren als thans het geval is.
De mailboot der twee maatschcappijen voldoet
aan hooge eischen en kan met name na de toe
voeging van de nieuwste motorschepen de glans
voor de vergelijking met andere vervoergelegen-
heden naar den Oost doorstaan.
Het verleden heeft bewezen, dat de ontwikkeling
der techniek zeer snel kan geschieden en het is
daarom, dat de maatschappijen besloten hebben een
uitgebreid onderzoek in te stellen naar de toekomst
mogelijkheden van de versnelling der verbindingen
tusschen Nederland en het rijk Ned. Indië, hetzij
per zeeschip dan wel door de lucht, doch zoo dat
de kosten van het vervoer niet aanmerkelijk stijgen.
Eén van de maatregelen door de maatschappijen
reeds genomen is, dat zij in samenwerking met een
groep Nederlanders, die hetzelfde doel beoogen, een
overeenkomst hebben gesloten met de Luftschiff
Bau Zeppelin G. M. B. H. voor het gezamenlijk be-
studeeren van de mogelijkheid van een verbinding
met luchtschepen tusschen Europa en Ned. Indië. De
noutici en technici der maatschappijen zullen aller
eerst in Fxiedrichshafen een studie maken van de
constructie, bestuurbaarheid, etc. der luchtschepen.
Tevens ligt in de bedoeling dat Dr. Eckener in den
loop van dit jaar met een schip voor de Mij. Neder
land of Rott. Lloyd naar Indië zal gaan teneinde
een onderzoek in te stellen aangaande de klima
tologische omstandigheden op het trapectc Europa-
Ned. Indië.
Op overeenkomstige wijze stellen de maatschap
pijen zich voor, hetzij zelfstandig, hetzij met andere
instellingen op dit gebied, een studie te maken voor
vliegtuigen en vliegbooten. Zij hopen, dat zij daarbij
kunnen rekenen op de samenuwerking van die
instellingen, die reeds op dit gebied groote erva
ringen bezitten.
Zij verwachten door een dergelijk onderzoek op
eene weloverwogen wijze eene verbinding tusschen
beide deelen van het Rijk te kunnen ontwikkelen, in
dien zin, die de voortgang der techniek wettigt.
ONZE KEUKEN.
WAT ETEN WIJ DEZE WEEK?
ZONDAG:
Kerry soep; biefstuk; snijboonen en aardoppelen;
sinaasappelcrême met biscuits.
MAANDAG:
Gehakt; gestoofde uien, aardappelen; watergru
wel.
DINSDAG:
Runder Ribstuk; Brusselscch lof; aardappelen;
caramelvla.
WOENSDAG:
Gebakken spek; capucijners; aardappelen; Tutti
Frutti met custard vla.
DONDERDAG:
Koud ribstuk; knolraap, Aardappelen; Aardappel
koekjes.
VRIJDAG:
Garnalen ragout; witte kool; aardappelpurée;
warme rijstpudding met bessensapsaus.
VRIJDAG II.
Tomaten ommelet; witte kool; aardappelpurée;
warme rijstpudding met bessensapsaus.
ZATERDAG
Klapstuk; hutspot van peen, uien en aardappelen;
bessensapvla met rozijnen.
VASTE MENU'S.
Gekookte tong; Aardappelen met peterseliesaus;
griesmeelschotel met abrikozen.
Kabeljauw met aardappelen en botersaus; Veldsla
Deensche Vla.
Gebakken bokking; roode kool; aardappelen; Kar-
nemelksche pap.