Laatste berichten Voor onze Lezeressen zijn gediend. Ook spréékt hij een woord van dank voor het bij zijn huwelijksjubileum ontvangen bloemstuk, welk blijk van meeleven en waardee ring dien dag tot een onvergetelijke heeft ge maakt. ■Met dank voor de waardeering en medewerking die hij als voorzitter! heeft mogen ondervinden, valt de hamer. Openbare ledenvergadering der Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier op Woensdag 25 Maart 1931 in het Stadhuis te Alkmaar. Afwezig de heer Schmalz. Voorzitter de heer S. W. Arntz. Secretaris de heer D. J. Scheffel. OPENING. De voorzitter heet alleen hartelijk welkom en zegt het navolgende: j Zoo juist bereikte mij het schokkende bericht, dat de heer D. H. Grunwald, die vanaf 1 Januari 1903 tot 31 December 1906 lid van de Kamer te Den Helder en vanaf 4 April 1922 tot heden lid van de Kamer van Koophandel voor Hollands Noorderkwartier is geweest, hedenochtend door den dood aan de Kamer werd ontrukt. De heer Grunwald paarde naast groote koopmans schap, een zeldzame ijver voor de bevordering van de belangen van de gemeenschap, in het bijzonder van die van den kop van Noord-Holland. Waar hij zijne schouders onderzette, dat had door gaans reeds een goede kans van slagen, want hij wist van volhouden en volharden. Zeer veel heeft hij, vooral in zijn functie van voorzitter der verkeerscommissie, verrichtin het be lang van handel en industrie van dit Geweest, zoodat wij dezen krachtigen voorvechter hier zeer noode zullen missen. De heer Grunwald is in zijn harnas gestorven op het oogenblik dat hij zich na een ernstige ziekte weder aan zijn zaken kon wijden. Wij hoopten allen dat ook hij weer in ons midden zou kunnen ver schijnen doch het heeft helaas niet zoo mogen zijn. Wij dienen te berusten in den wil des Allerhoogsten. De slag is zwaar voor de Kamer, doch in veel groo- tere mate voor de familie, waarheen mijn gedachten thans ook gaan. Ook de nagedachtenis aan dezen onvergetelijken ijverigen collega blijve bij ons allen in hooge eeren. Gij allen zult, eveneens met leedwezen vervuld zijn geweest bij het vernemen van de tijding, dat de heer B. G. G. Koning, die vanaf 1926 deel uitmaakte van het bestuur onzer Kamer op 10 Februari uit dit leven is weggeroepen. De ziekte, die hem eerder sloopte dan wij allen hoopten en verwachtten, belette hem reeds gerui- men tijd om zich zóó aan het werk der Kamer te kunnen geven als hij dat graag wilde, want zijn ver langen was, steeds de belangen van den midden stand hier meer te kunnen diienen. Wij verlezen in den heer Koning een trouw lid, doch zwaarder wordt het gezin getroffen door dit smartelijk verlies, zoodat onze gedachten ook daar heen gaan. De heeren Schmalz en Kolster woonden ramens de Kamer de plechtigheid van de teraardebestelling bij, terwijl aan Mevr. de Wed. Koning een schrijven werd gezonden, waarin de gevoelens der Kamer werden geuit. Zijn nagedachtenis blijve bij ons allen in eere! Deze woorden werden door de leden staande aan gehoord. NOTULEN. De notulen van de vergadering do. 7 Januari 1931 worden ongewijzigd goedgekeurd en vastgesteld. Het volgende wordt medegedeeld door den se cretaris: Dat van den heer Chr. H. Th. Schmalz bericht is binnengekomen, dat hij verhinderd is hedenmid dag de vergadering bij te wonen. Voorts heeft de Kamer een uitnoodiging bereikt tot bijwoning van de Algemeene schippersvergade- ring „Schuttevaer", welk congres dit jaar te Zuid- Scharwoude wordt gehoudena Het Bureau stelt voor den heer J. Hoogland als afgevaardigde der Kamer aan te wijzen. U zult bovendien allen wel in de dagbladen heb ben gelezen, dat bij het pontveer te Velsen licht seinen zullen worden aangebracht ter aanwijzing van de plaats waar de eerstvertrekkende pont zal afvaren. De Kamer had eenige maanden geleden een dusdanig verzoek tot den Hoofdingenieur in het arrondissement van het Noordzeekanaal gericht. Tenslotte verheugt het mij U te kunnen mede- deelen, dat de invoerrechten op kaas in Tsjecho Slawakije worden verlaagd. Naar ik vernam wordt in verband hiermede thans reeds extra propaganda voor dit artikel door de Hollandsche exporteurs al daar gemaakt. De Kamer heeft dezer dagen nog een verzoek bereikt om te bevorderen, dat het station Zijdewind wordt aangewezen voor het afgeven van vrachtgoe deren. Het Bureau heeft inmiddels het overeen komstige verzoek aan de directie der Nederl. spoor wegen gedaan. INGEKOMEN STUKKEN. a. Bericht van overlijden van het lid der Kamer, de heer B. G. G. Koning. b. Missive van het Departement van Arbeid, Handel en Nijverheid, dat een belangrijke wijziging in het douanetarief in Egypte heeft plaats gevonden. c. Adres van de Kamer van Koophandel te Rot terdam, gericht aan den Minister van Waterstaat met verzoek te willen bevorderen, dat in 1931 een geregelde wekelijksche Nederlandsche luchtdienst op Oost-Indië wordt ingesteld. d. Memorie van het Comité Vliegtocht Nederland Indiëe daarbij hetzelfde verzoek uitsprekend, als de Kamer te Rotterdam. De uitvoerige memorie ligt ter kennisname op het secretariaat. Besloten wordt dit schrijven te ondersteunen. e. Afschrift van een door den Minister van Wa terstaat aan de Kamer van Koophandel te Leiden gerichte missive, waarin de Minister zijn oordeel kenbaar maakt over de werking van het nieuwe telefoongesprekkentarief. 1. In het verslag aan de Koningin betreffende de diensten van het Staatsbedrijf der Posterijen, Tele grafie en Telefonie over 1930 zal bekend gemaakt worden, welke de in dit jaar opgedane ervaringen zijn met betrekking tot de werking van het in de rijkstelefaonnetten ingevoerde locale gesprekken- tarief, zulks met publiceering van de noodige bij zonderheden. 2. Hetgeen thans reeds dezerzijds omtrent die werking bekend is, beantwoordt aan de gekoesterde verwachting, dat het gesprekkentarief voor het overgroote deel der aangeslotenen het voordeeligst is; terwijl het ten grondslag genomen beginsel van betaling naar gelang van gebruik ook naar de tot dusver opgedane ervaring als redelijk aangemerkt moet worden. Voordat een meer gevestigd oordeel uitgesproken kan worden, moet natuurlijk worden afgewacht hoe de verdere ervaringen zullen zijn. 3. Met het oog daarop kan Z.Exc. vooralsnog geen grond vinden om aan de organisaties, wier inzicht aangaande het gesprekkentarief-systeem indertijd werd ingewonnen, de vraag voor te leggen of naar haar oordeel de invoering van het gesprekkentarief als een geslaagde proefneming kan worden aange merkt. f. Schrijven van den Directeur-Generaal der Posterijen en Telegrafie, dat de proefneming tot het aannemen van telegrammen op de veilingen te Broek op Langendijk en Noordscharwoude geen resultaat heeft opgeleverd. Daar de geboden gele genheid te Alkmaar, door het aantal aangeboden telegrammen op prijs wordt gesteld, zal de regeling aldaar worden bestendigd. g. Verzoek om adhaesiebetuiging aan het door den Nederl. Bond van sigarenwlnkeliers-vereenigln- gen aan den Minister van Financiën verzonden adres inzake de voorgestelde verhooging van de Tabaksaccijns op sigaretten. Zij zijn van oordeel, dat als gevolg van die ver hooging in geen geval sprake kan zijn en mag zijn van een verhooging der Détailprijzen van sigaretten, omdat zij daarvoor de verantwoordelijkheid niet meenen te mogen aanvaarden, zeker niet, omdat daardoor de reeds sterk geslonken omzet nog meer zal dalen en bovendien het rookend publiek in de zen malaisetijd, niet voor een verhooging mog wor den geplaatst. Naar hun meening behoort het derhalve dien weg te worden uitgeleid, dat de verhoogde accijns wordt verdisconteerd in de Inkoopsprijzen der sigaretten, waartoe industrie en handel beide behooren mede te werken. Zij zijn zich zeer goed bewust, dat hierdoor een offer wordt gevraagd in financieel opzicht, zeker van de sigarenwinkeliers doch zijn overtuigd, dat prijsverhooging nog meer schade zal beduiden. Waar de détailhandel in tabaksfabrikaten ont zettend lijdt door het prijsbederf en hierin feitelijk een publiek gevaar zit; waar de détailhandel toont een open oog te hebben voor de nooden des tijds en bereid is, offers te brengen, mag de billijkheid en de rechtvaardigheid toch ook wel doen verwach ten, dat de gewenschte bescherming zal worden verleend. De heer Kluitman zegt, dat het niet meer mogelijk zal zijn om oude voorraden tegen lageren prijs te kunnen opruimen. De voorzitter meent, dat dit bij sigaretten niet veel zal voorkomen, daar bij oude voorraad de oor zaak der sigaretten ver te zoeken zal zijn. Spreker acht het punt zeer moeilijk om een onder heffing dan tegen eene algemeene kwitantie. Na een korte gedachtenwisseling merkt de heer Kluitman op, dat door hem het bezwaar genoemd is met het oog of dit zoo belangrijk is om het adres al of niet te steunen. De voorzitter acht het ten opzichte van een goede controle niet op het verzoek in te gaan. De eenige weg is een tijdsverloop te verzoeken van drie maanden, alvorens de wet in werking treedt, waardoor iedere winkelier de gelegenheid heeft de oude voorraad uit te verkoopen. Besloten wordt de Regeering in dezen geest te adviseeren. h. Missive van den Minister van Waterstaat in antwoord op het door onze Kamer gedaan verzoek tot verlaging van het porto voor briefkaarten in Binnenlandsch verkeer. Verdere tariefsverlagingen kunnen voolgens dit antwoord thans niet in over weging worden genomen. De heer de Raat merkt op dat de porto voor brief en briefkaat met elkaar in strijd zijn. Spreker is ervoor teleurstelling uit te spreken om trent de handhaving der tegenwoordige porti en in de toekomst nogmaals een verzoek voor verlaging te richten. i. Afschrift van een adres der Kamer van Koop handel te Leiden, gericht aan de directie Zuid-Hol land en Utrecht van den Rijkswaterstaat met ver zoek de stukken welke ten gemeentehuize ter zake van wegen, bruggen enz. ter inzage worden gelegd, ter fine van advies ook aan de Kamers van Koop handel toe te zenden. j. Afschriften van adressen van de Kamers van Koophandel te Rotterdam en Vlaardingen, gericht aan de Tweede Kamer de Staten-Generaal inzake het ingediende wetsontwerp, houdende nadere be palingen omtrent de heffing van statistiekrecht. k. Adres van den heer J. Bos te Alkmaar, als mede van de R. K. Middenstahdsvereeniging „de Hanze" te Alkmaar, met verzoek te willen bevor deren, dat de spoorweg (overweg) aan de Kalkovens- brug wederom wordt bewaakt. In deze adressen wordt er gewezen op het groote gevaar, hetgeen nog zal toenemen bij de invoering van de z.g. halfurendienst der electrische treinen. Het uitzicht op dezen overweg wordt ernstig be lemmerd door bosschage, door de daar zich be vindende boerderij en door het baanwachtershuisje. Verzocht wordt er bij den Spoorwegraad op aan te dringen dezen overweg van afsluitboomen te voorzien. De secretaris zegt de situatie in oogenschouw te hebben genomen en het verzoek alszoodanig wel kom te motiveeren. De heer Hoogland, eveneens daar ter plaatse geweest is het volkomen eens met den vorigen spreker en acht het spoorweghuisje als het ern stigste obstakel. Spreker is van meening, dat dit huisje daar blijft om het later als woonhuisje te kunnen gebruiken en stelt voor het verzoek te richten dit huisje op te ruimen of den weg te doen bewaken. Op voorstel van den heer Kolster zal tevens de Inspectie hiermede op de hoogte worden gesteld. De secretaris deelt mede, dat er op verschillende punten in ons land barrière over den spoorlijn zijn, waar door de machinist controle heeft of de overweg vrij is of niet. Deze draaibare barrière worden auto matisch bediend. Spreker deelt zulks mede, dat naar aanleiding van de kwestie alarmsignalen waarover reeds meermalen is gesproken. Besloten wordt het verzoek te richten de betref fende huisjes op te ruimen. 1. Afschrift van een adres van den Bond van Bedrijfsautcfhouders in Nederland gericht aan den hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat te Alkmaar, met verzoek verbeteringen te willen aanbrengen in de vlotbruggen over het N. H. Kanaal. Bedoeld worden de bruggen te: a. 't Zand. b. Stolpen. c. Stolpen. d. Burgerbrug. e. Koedijk. f. Alkmaar. In verband met in redelijkheid te stellen eischen voor het tegenwoordige verkeer, zullen voorstellen tot verzwaring of algeheele vernieuwing dezer vlot bruggen niet achterwege kunnen blijven. Tevens wordt verzocht voor het gebruik van de vlotbrug aan de Kooy de heffing van bruggeld ad f 0.10 per keer te staken daar dit in de tegenwoor dige omstandigheden niet meer past. Wordt voor kennisgeving aangenomen. m. Verzoek om adhaesiebetuiging aan het adres van den heer J. H. M. Jansen te Bussum, gericht aan den Minister van Binnenlandschce Zaken en Landbouw inzake de eierenuitvoercontrole. In dit schrijvenu wordt er op gewezen dat de prijsdaling, die het vorig jaar in ingetreden, dit jaar op onrustbarende wijze zal voortzetten en de rendabiliteit van de kippenhouderij belangrijk zal vermminderen. Onpraktische en te straffe bepalingen der eiet- uitvoerregeling en het voortdurende wanbeleid door de meerderheid der belanghebbende bestuursleden van het Nederlandsche Eiercontrole Bureau zullen een extra prijs-druk uitoefenen waardoor in samen werking met de economische crisis het weerstand vermogen der pluimveehouders ontegenzeggelijk zal verzwakken. Het ontstaan dezer critieke toestand had ver meden kunnen worden, indien het eindadvies over de te treffen eiercontrole-maatregelen en uitvoe ringen hiervan niet in hoofdzaak ware overgelaten aan rijksambtenaren, die bij herhaling blijk geven van gemis aan deskundigeheid, aan handelservaring en aan economisch inzicht en die bovendien partij dig handelen ten gunste van een enkele groep van belanghebbenden, waarvoor zij hun invloed en macht ter beschikking stellen. Thans nu de groote eierproductie spoedig valt, is het nog juist tijd om verdere ontreddering te sluiten en eene onberekenbare geldverspilling ten koste van de kippenhouders te voorkomen. De heer Nobel is van meening, dat in dit adres personen van goeden naam en faam worden aange rand. Spreker stelt voor dit stuk voor kennisgeving aan te nemen. Wordt voor kennisgeving aangenomen. NAGEKOMEN STUKKEN. 1. Missive van het Departement van Arbeid, Handel en Nijverheid inzake de handelspatenten van reizigers in Denemarken. 2. Verzoek van de vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer „Groet Camperduin en Omgeving" om adhaesie te betuigen aan het door haar gerichte adres aan de directie der Neder landsche Spoorwegen inzake het doortrekken van de trambaan SchoorlSchagen naar Camperduin. Gezien de steeds meerdere uitbreiding der streek Groet-Camperduin wordt verzocht de trambaan door te trekken naar Catrijp—Groet—Hargen—Camper duin. Als reden wordt opgegeven het groot aantal bad gasten en bezoekers, de vele touringcars uit alle deelen van het land, tal van gasten per luxe auto's, wielrijders, schoolkinderen en kampeerders die deze streek bezoeken. De wegen zijn niet voldoende ingericht voor zoo'n druk verkeer, terwijl het bezoek enorm zal toe nemen wanneer een goed verkeersmiddel (tram) aanwezig zal zijn. De huidige verkeersmiddelen (autobusonderne ming) wordt te gering en te duur geacht. Voor kennisgeving aangenomen. 3. Afschrift van een rapport van de Kamer van Koophandel te Leiden inzake het door haar inge steld onderzoek naar de zwendelpraktijken bij het afbetalingssysteem in de naaimachinehandel. Toelichting door den Voorzitter der commissie van verordeningen. Mr. Moens merkt op, dat de machines tegen zeer lagen prijs verkrijgbaar zijn, doch dat deze prijzen worden opgedreven door 't afbetalingssysteem daar dan deze varieeren van f 120.tot f 200.zulks door toedoen van de provisiereizigers. Zelfs werd bij een transactie het adres aangewezen, waar men de machine aan een opkooper kon verkoopen en men door een kleine boete gevrijwaard was, dat de kwitantie in handen van een incassobureau werd gesteld, mits men doorging met de afbetaling. Toegejuicht wordt, dat bij vonnis van den Haag- schen Politierechter d.d. 28 Nov. j.l. die in een aan hangig gemaakte strafzaak wegens verduistering van een naaimachine toebehoorende aan de N. V. Huqvarnd Hollandsche Handels Mij., de verdachte een voorwaardelijke straf zonder bijzondere voor waarden werd opgelegd. 4. Briefwisseling van den heer Jb. van Zoonen te Kolhorn met de Directie van de Posterijen en Tele grafie inzake het uitoefenen van een nevenbedrijf door ambtenaren. Door den heer v. Zoonen is aan den Directeur- Generaal der Posterijen verzocht geen vergunning te verleenen aan den kantoorhouder te Kolhorn om handel te drijven, daar hierdoor concurrentie wordt aangedaan aan de winkeliers in die gemeente. In het antwoord van den Directeur-Generaal, wordt medegedeeld dat uit ingewonnen ambtsbe richten is gebleken, dat geen termen aanwezig zijn om eenigerlei maatregelen in deze te treffen. De heer de Raat bestrijdt de opvatting van den Directeur-Generaal en bepleit, dat de ambtenaren geen handel mogen drijven en stelt voor het ver zoek van den heer v. Zoonen over te nemen. Aldus wordt besloten. 4. Vragen van den heer H. P. Kluitman: a. Is er wijziging gekomen in de plannen tot centraliatie van de vrachtrijders, in dier voege, dat thans een andere standplaats dan achter den keu ringsdienst gevraagd is aan het Gemeentebestuur van Alkmaar. De heer Kluitman zegt te hebben vernomen, dat de plaats aanvankelijk aangewezen voor de vracht rijders, nl. achter den keuringsdienst, zal worden vrij gehouden. De heer Raat zegt, dat de kwestie van een centrale plaats voor vrachtrijders reeds dateert van 1921. De plaats achter den keuringsdienst blijkt niet ge schikt hiervoor wegens te weinig opslagplaats. De commissie is wederom op onderzoek uitgeweest en is door het nieuwe college van B. en W. een nieuwe plaats aangewezen, waaraan echter moei lijkheden zijn verbonden. De commissie heeft verzocht de aangegeven plaats eenigen tijd in handen te mogen houden om niet wederom voor dezelfde teleurstelling als voorheen te komen te staan. Spreker hoopt, dat het nieuwe ccollege het groote belang van dit punt moge inzien, daar zulks nauw verband houdt met het belang van den handel. Waar aan het nieuwe plan een uitweg moeilijk te vinden is, acht de voorzitter het wenschelijk, het eerste terrein alsnog aan te wijzen. De heer de Raat zegt, dat het nieuwe plan valt en staat met het vinden van een goeden uitweg, doch alvorens geen zekerheid van B. en W. is verkregen, is er verders nog niets te handelen. ,eacseEd,ij oveeegD,adezeedartewezenweabstaantedm b. Acht de Kamer het gewenscht bij de bevoegde worden genomen, die een einde maken aan den gevaarlijken toestand, die de stoomtrams langs de openbaren weg in het leven roep, doordat zij onge stoord damp en rook verspreiden, waardoor het uit zicht vrijwel geheel wordt belemmerd en verkeers ongelukken in de hand worden gewerkt? De heer Kluitman zegt nog, dat velen met be langstelling zullen hebben vernomen, dat een dub belspoor wordt gelegd voor de tram van Alkmaar naar Bergen, terwijl het gevaar als bovenvermeld zeker blijft bestaan, misschien wel vermeerderd. De secretaris leest voor een antwoord van den Minister op een zelfde verzoek van de Kamer van koophandel te Hoorn d.d. 1924, waaruit blijkt, dat er nog geen middelen zijn om het euvel tegen te gaan, doch is de machinisten opgedragen langs openbare wegen zoo min mogelijk rook uit te laten. De voorzitter acht het wenschelijk de invoering van tractors, waardoor het euvel verholpen is. 5. Vraag van den heer B. Kuijper. Acht de Kamer het noodzakelijk, dat pogingen worden aangewend om spoedig voordeeliger leve ringsvoorwaarden te verkrijgen voor gas en electri- citeite daar hiervan niet slechts de gebruikers zullen profiteeren, dochc ook de handel in gas- en electri sche apparaten levendiger zal worden? De heer Kuijper merkt op, dat door de beide Alk- maarsche Middenstandsvereenigingen reeds meer dere malen pogingen in het werk zijn gesteld om tot verlaging te komen, echter met als resultaat „nihil". Spreker leest de tarieven voor van verschillende plaatsen, waaruit blijkt dat het tarief te Alkmaar verreweg te kroon spant. Ook de zaken op het gebied van electriciteit zul- er zeker wel bij varen. Spreker vertrouwt dat de Kamer van Koophandel het hare er zal bijdragen om hierin verbetering te brengen. De heer Raat zegt, toch wel voorzichtig te willen zijn met het noemen van het vastrecht-tarief het welk als reclame-object wordt gebruikt. Een groote onbillijkheid wordt door spreker ge acht, dat er in Alkmaar groote zaken zijn, die veel minder betalen dan de kleine zakenmenschcen, om dat door hen is gedreigd om zelf een kleine centrale in eigen huis te bouwen. Hieruit volgt eene langdurige gedachtenwisseling waaruit blijkt dat de meeningen verschillen. Tenslotte wordt op voorstel van den voorzitter besloten het bureau van de Kamer de samenstelling van een adres op te dragen en hiertoe aan de ge meentebesturen van Schagen en Den Helder te ver zoeken gegeven omtrent de tarieven te verstrekken. Op de eerstvolgende vergadering zal alsdan het conceptadres worden besproken. 6. Voordracht van den heer Mr. M. Moens over de makelaardij en de taak 'van de Kamer bij de beëediging van makelaars, j Op breedvoerige wijze zet spr. dit onderwerp uiteen. j I Op voorstel van den voorzitter worden 'dé besprekingen tot een volgende vergadering uit gesteld. i In verband hiermede lichten wij onze lezers i omtrent den inhoud van deze voordracht naidler 7. Aanwijzing van een lid in de commissie uit de Kamers van Koophandel in Noord-Holland, die tot taak heeft een onderzoek in te stellen naar de waterleiding van het P. Wj. 'N. Alszoodanig wordt benoemd de heer Ringers, die deze functie aanvaardt Van de uitgegane stukken noemt de vooorz. het jaarveslag over 1930 der Kamer van 'Köop- Shandel en brengt den secretaris hulde, daar dit het eerste verslag is, dat verschenen is voor de 36 Kamers van Koophandel. Rondvraag. De heer Oolthof vraagt den steun 'der Kamer ter verkrijging van dubbel spoor voor het tra ject AAnna Paulowna—Den Helder. "Wordt in handen gesteld van de Verkeerscom missie. Hierna sluiting. Per Telefoon Uit AMSTERDAM. NEDERLANDSCHE STOOMVAARTMAAT SCHAPPIJEN ONDERZOEKEN DE MOGELIJKHEID VAN EEN LUCHT VERKEER EUROPA—NED.-INDIë. Naar wij vernemen van de directies der Stoom- vaarmaatschappijen Nederland en Rott. Lloyd, heeft de ontwikkeling van het luchtverkeer reeds lang hunne volle belangstelling. Men is zich bewust, dat de techniek zoodanige vorderingen zal maken dat van de maatschappijen verlangd zal worden de post en de passagiers in een korter tijdsbestek over te voeren als thans het geval is. De mailboot der twee maatschcappijen voldoet aan hooge eischen en kan met name na de toe voeging van de nieuwste motorschepen de glans voor de vergelijking met andere vervoergelegen- heden naar den Oost doorstaan. Het verleden heeft bewezen, dat de ontwikkeling der techniek zeer snel kan geschieden en het is daarom, dat de maatschappijen besloten hebben een uitgebreid onderzoek in te stellen naar de toekomst mogelijkheden van de versnelling der verbindingen tusschen Nederland en het rijk Ned. Indië, hetzij per zeeschip dan wel door de lucht, doch zoo dat de kosten van het vervoer niet aanmerkelijk stijgen. Eén van de maatregelen door de maatschappijen reeds genomen is, dat zij in samenwerking met een groep Nederlanders, die hetzelfde doel beoogen, een overeenkomst hebben gesloten met de Luftschiff Bau Zeppelin G. M. B. H. voor het gezamenlijk be- studeeren van de mogelijkheid van een verbinding met luchtschepen tusschen Europa en Ned. Indië. De noutici en technici der maatschappijen zullen aller eerst in Fxiedrichshafen een studie maken van de constructie, bestuurbaarheid, etc. der luchtschepen. Tevens ligt in de bedoeling dat Dr. Eckener in den loop van dit jaar met een schip voor de Mij. Neder land of Rott. Lloyd naar Indië zal gaan teneinde een onderzoek in te stellen aangaande de klima tologische omstandigheden op het trapectc Europa- Ned. Indië. Op overeenkomstige wijze stellen de maatschap pijen zich voor, hetzij zelfstandig, hetzij met andere instellingen op dit gebied, een studie te maken voor vliegtuigen en vliegbooten. Zij hopen, dat zij daarbij kunnen rekenen op de samenuwerking van die instellingen, die reeds op dit gebied groote erva ringen bezitten. Zij verwachten door een dergelijk onderzoek op eene weloverwogen wijze eene verbinding tusschen beide deelen van het Rijk te kunnen ontwikkelen, in dien zin, die de voortgang der techniek wettigt. ONZE KEUKEN. WAT ETEN WIJ DEZE WEEK? ZONDAG: Kerry soep; biefstuk; snijboonen en aardoppelen; sinaasappelcrême met biscuits. MAANDAG: Gehakt; gestoofde uien, aardappelen; watergru wel. DINSDAG: Runder Ribstuk; Brusselscch lof; aardappelen; caramelvla. WOENSDAG: Gebakken spek; capucijners; aardappelen; Tutti Frutti met custard vla. DONDERDAG: Koud ribstuk; knolraap, Aardappelen; Aardappel koekjes. VRIJDAG: Garnalen ragout; witte kool; aardappelpurée; warme rijstpudding met bessensapsaus. VRIJDAG II. Tomaten ommelet; witte kool; aardappelpurée; warme rijstpudding met bessensapsaus. ZATERDAG Klapstuk; hutspot van peen, uien en aardappelen; bessensapvla met rozijnen. VASTE MENU'S. Gekookte tong; Aardappelen met peterseliesaus; griesmeelschotel met abrikozen. Kabeljauw met aardappelen en botersaus; Veldsla Deensche Vla. Gebakken bokking; roode kool; aardappelen; Kar- nemelksche pap.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1931 | | pagina 4