Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier De lach en de glimlach No. 40 ZATERDAG 18 APRIL 1931 40e Jaargang Uitian: Firma I. H. UIZES. Redacteur I. H. SEIZES. Bureel Moordscharwoude. Binnenland Buitenland PRIMA ZUIVERE KRISTAL STIJFSEL Uit den Omtrek lat er een zekere t, dat de velllng- s van 1 tot 50 tot p Zaterdag gewel- imens deze vereen, en bedongen prijs, gelden van dezen srhooglng van het oeslag geldt alleen T. B.) meent dat t lager zal zijn als irdt door een der Ijes te geven aan men veilt en den irden opgehouden, idracht" in stem- nmen voor en 24$ ,,'t Veld", waarin r één niet best af .ndere regeling In i.v. bepaalde num- I ractisch al vrijwel 3 k met dit verzoek /erzocht te mogen den tuinbouw." )r. er op dat con- nindering der ex- iat kooplieden uit en op terrein der tegen te doen en H >eken. spr. wordt bedoeld en contractbouw nbouwers aan den I drukken van den ;e zich door een het normaal jaar, als er buiten een trom dient er pro- n stem er tegen te ;e zijn. •nbloc voor kleine en enorm groot is rorden aangevoerd, gen in hunne ver deze partijtjes en veilen wordt be de Eendracht" nog ïeent dat dit toch lijken weg moéten op, dat het eerste :digden totaal on- maakt spreker de t worden voor 15 voorzitter de hoop eerstkomende be- evenveel genoegen vertegenwoordigers had, daar er veel aren, dat de ver- :ds uitvoerige ver en van den Noor hunne tegenwoor- arop spreker altijd pt dat dit zoo zal ktbond in de vol- spreker de verga- ontwikkeld zou iteit van Ohicago eerdering van het jepaand gaan met nschouwing en de i rusteloozer ma- vooruitgang gunt minder tijd dan n'in hun leven, t de menscli in het blijven, U.w.z. het n in korteren tijd idig geeompliceer- zal niet meer irigen leeftijd uit- veel tijd daarvoor aeerien levensstan- dat ieder mensch Jj iet. dat de leidek- I in zijn vrijen tijd #3 pasis van ons poli- 9 veel geleden heb- 'M door een of an- Jl 3trie mogelijk te jH :ven groot belang I handwerk en als ralisme. Wanneer 4 intreedt, dan kan :,|i ote vermeerdering -.-Ja n en ongelukkig® I 'oorspellingen van Deze meent, dat ar hoogtepunt be- jere 'ten onder- l, waarmede onze eeft, geeft grond a val zal zijn. Het dezen val zooveel de neemt van de ie geleerden, dan lat onze tijd, on- eter is dan de toe- I TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52. NIEUWE LANGERUKER COURANT DEZE COURANT VERSCHIJNT DINSBAO DONDERDAG en ZATERDAG. Abonnmentsprij s per 3 maanden 1.15. ADVERTENTIEN: 15 regels 75 cent; elke regel meer 15 cent. GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE. Gelaat; kunde omvat ook de kennis of de studie van de lach en de glimlach. Bij het lachen en het glimlachen neemt de mond verschillende vormen aan die van belang zijn voor den physionoom. Is de lach eenvoudig, natuurlijk, onschuldig, barst hij bij een geringe aanleiding los, of te midden van een opgewekt gesprek, reken dan op de op rechtheid en openhartigheid van den lacher. De ingehouden, gedwongen lach kenmerkt den trouwelooze, kwaadwillige; verwar hem niet met den glimlach die door smart wordt afgeperst. Een grof georganiseerd, bekrompen mensch lacht veel luidruchtig en dikwijls zonder motief; de kunst van glimlachen zal hij niet verstaan. De verstandige, ontwikkelde man lacht weinig en zacht; hij vergenoegt zich veelal met de lippen tot een glimlach te plooien. De man van de wereld maakt zich den banalen lach tot gewoonte en past dien in alle omstandig heden toe, terwijl de man van geest slechts lacht wanneer het te pas komt, altijd bescheiden, nooit luidruchtig. Een ironische glimlach kan spotlust maar ook kwaadwilligheid aanduiden; de grijnslach verge zelt den haat. Hij, die nooit glimlacht is een ongevoelig, stomp of kwaadaardig mensch. Hij daarentegen die altijd een altijd een glimlach op de lippen heeft is zwak, beleefd of bedriegelijk. De ware glimlach, die altijd overeenstemt met de gedachte, is slechts dien menschen eigen, wier geest langentijd beschaafd en ontwikkeld werd. Die glimlach is niet, zooals sommigen hem vertolken, een bewijs van onnadenkende vroolijkheid maar een teeken van wijsheid, beschaving en dikwijls van melancholie. De lach drukt het welbehagen, de gezondheid der organen, de materieele vroolijkheid uit; de glim lach dient tot spiegel van de gedachte; hij is de lach van den geest. DE TANDEN. „Niets is beter bewezen," zegt Lavater, „door de karakteristieke beteekenis der tanden, niet alleen ten opzichte van hun vorm beschouwd, maar ook ten opzichte van de wijze waarop ze zich vertoonen." „Lange tanden zijn een kenmerk van zwakheid verlegenheid. Korte, kleine tanden zijn bij den vol wassen mensch een bewijs van lichaamskracht; men treft ze ook aan bij menschen die met een groote zucht tot navorschen bedeeld zijn, maar in beide gevallen zijn ze noch mooi noch wit." Breede, korte tanden, waarover het tandvleesch ver schijnt heengegroeid, treft men veel aan bij menschen met een bekrompen verstand. Treden de slagtanden sterk op den voorgrond, dan heeft men met een lastig karakter te doen. Witte, regelmatige tanden die vooruit schijnen te komen, zonder dat ze uitsteken, wijzen op een zachten, beschaafden geest een oprecht gemoed. Hef vrije uitzicht bij onbewaakte overwegen. Het criterium voor de veiligheid ligt in den afstand waarover men den spoorweg overzien kan. Betreffende het actueele vraagstuk van het vrije uitzicht bij onbewaakte overwegen lezen wij in het laatste nummer van Spoor en Tram wegen" het volgende; Naar aanleiding van de betreurenswaardige ongevallen, die op onbewaakte overwegen blij ven voorkomen, verschenen in de dagbladen we derom beschouwingen, welke wel eenige aanvul ling behoeven. Zoo wordt, ten opzichte van het ongeval tus- schen Eibergen en Neede berekend, dat bij een vrij uitzicht als ter plaatse aanwezig is, van 21 meter'van den overweg af de bestuurder bij eene snelheid van 20 K.M. per uur slechts een tijtd van 3.78 sec. tot zijne beschikking zou hebben om uit te zien en den auto tot stilstand te brengen. Tegen deze berekening is niets in te brengen, men vergeet evenwel, dat 20 KAL per uur de maximum snelheid is, die in het algemeen bij het naderen van onbewaakte overwegen is toegelaten. Deze snelheid bedroeg voorheen 10 K.M. p. u. Aangevoerd wend toen van de zijde der auto bestuurder dat men redelijkerwijze de onbe waakte overwegen niet met eene zóó geringe snel heid kan naderen terwijl dit bij vele overwegen met ruim uitzicht ook niet noodig was, waarop de maximum snelheid is verhoogd tot 20 KM. per uur. Aan art. II sub. 2 van het Algem. Reglement voor den Dienst op lie Spoorwegen, resp. op de Locaal spoorwegen, werd echter een nieuwe ali nea loegevoegd, luidende: ,,De bestuurder van een motorrijtuig; als be- doeljd in art. I, punt 1 der Motor- en Rijwielwet, is verplicht bjj het naderen van eeen overweg, totdat hij zekerheid verkregen heeft, dat hij dien overweg zónder gevaar over kan rijden, met geen grootere snélheid te rijden dan die toelaat het motorrijtuig nog vóór den overweg tot stil stand te brengen." Ilct is wel gewenscht deze bepaling eens on der de aandacht van het publiek te brengen op dat men wete, dat men zich bij het niet in acht nemen van deze overigens voor verstandige auto bestuurders vanzelfsprekende bepaling aan een straf Daar Jfeit schuldig maakt. Dit voorschrift houdt verband met de kwestie van het verplichte stoppen voor onbewaakte over wegen. In verschillende landen, o.a. Italië en eenige staten van de Vereenigde Staten van N.-Amerika, moet men voor eiken onbewaakten overweg stóp pen, ongeacht of er een trein nadert of niet en heeft men, indien overtreding geconstateerd wordt, onmiddellijk een vrij hooge boete te' be talen. Een zoodanig wettelijk voorschrift wordt ook bij ons van verschillende zijdien aanbevolen. De Commissie van onderzoek i.z. de veiligheid op openbare- niet afgesloten overwegen heeft dezen maatregel ook niet willen aanbevelen doch, in verband met de verhooging der toe te laten snelheid ,ide redactie van het voorschrift voor gesteld, als thans in het Algem. Reglement voor den dienst op de Spoorwegen is opgenomen. De Spoorwegen hebben te zorgen voor een dui delijke aanduiding der overwegen, hetgeen op zeer voldoende wijze geschiedt door waarschu- wingskruisen, zeer opvallend geschilderde hek werken en op een aantal plaatsen door flikker lichten. Daarnaast hebben de Spoorwegen te zorgen voor een voldoend ver uitzicht op den spoorweg, van den weg af. Ee nafstand van 21 m. uit den overweg is daar voor gelet op de bovenaangehaalde bepaling, vol doende; in het buitenland wordt ook niet meer verlangd. Het criterium voor de veiligheid- op den oyer- we gligt in den afstand waarover men den spoor weg overzien kan, deze moet zoo groot zijn, dat men den spoorweg nog veilig kan overste ken wanneer men den trein nog niet ziet aan- komen. i De afstand waarover men van den weg af uit- zicht op den spoorweg heeft, is van minder be- teekenis omdat 'le weggebruiker "het volkomen in de hand heeft om door de noodige voorzich- tigheid alle gevaar te ontloopèn. Wie niet han delt overeenkomstig het meergenoemde 'voor- schrift is -— behalve dat hij kans loopt op een strafvervolging eenvoudig roekeloos. DiK SiT ATEN VER kTEZINO E N. In de Provincie Limburg. Voor de verkiezingen van de 45 zetels van de Provinciale Staten van Limburg, werden in totaal uitgebracht 197.051 geldige stemmen (in 1927; 171.033 stemmen, in 1929 bij de Kamer verkiezingen 196.712). De kiesdeeler was 43789. De R.K. Dissid. behaalden 3 zetels (thans 0), R.K. Staatspartij 36, thans 36, S.DA.l'. 4, thans 5, Chr. Hist. Unie en A.R,. 1 (thans 1, Vrijheids- öbond 1, thans 1. In de provincie Noord-Brabant. Het aantal uitgebrachte stemmen voor de ver kiezing van 64 leden van de Provinciale Staten beddroeg 357.786, 307.933 in 1927 en 356.377 in 1929. De uitslag luidt als volgt; R.K. Staatspartij 50 zetels thans 50, S.D.A.P. 5 (3), R.K. Volkspartij 3 (2) Christ. Hist. 2 (3) Anti-Rev. 2 (2), Vrijheidsbond 1 (2), Vrijz. Dem. 1 (2). DE TOESTAND IN SPANJE. De gebeurtenissen in Spanje zijn voor het land van ernstigen aard. De voorloopige regeering tracht de orde te hand haven, neemt daartoe hoogst strenge maatregelen, maar de hartstochcten zijn nu eenmaal ontbrand en in verschillende steden komt het tot een treffen Busschen politie en een opgewonden menigte, die al wat naar monarchisme zweemt, vernietigt, afrukt, vermingt en neerhaalt. De uit het land verbannen republikeinen keeren in hun land terug, daartoe door de voorloopige regeering uitgenoodigd, terwijl de aristocratie het land verlaat. De koninklijke familie vertoeft na hare verban ning te Parijs, terwijl de Spaansche gezanten, ver tegenwoordigers en ambassadeurs in het buitenland hun ontslag nemen. Nog enkele bijzonderheden mogen hier volgen. Het Vaticaan blijft uiterst gereserveerd. Op het Vaticaan blijft men de grootste gereser veerdheid betrachten ten aanzien van den toestand in Spanje. In kringen der geestelijkheid is men wat minder terughoudend. Men schijnt van meening te zijn dat de toestand der kerk in Spanje in hoofdzaak zal afhangen van de uitlegging die gegeven zal worden aan de woorden: gewetensvrijheid en geloofsvrijheid, die als waarborgen door de nieuwe regeerders zijn verkondigd. De vlag der republiek. De rood-geel-violette vlag is tot de officieele vlag van leger en vloot verheven. In het midden bevat de vlag het Spaansche wagen met een lauwerkrans. De minister van Oorlog heeft een deccreet uitge vaardigd, op grond waarvan de gebruikelijke Zon dagskerkdiensten in de kazernes gehandhaafd blij ven. De deelneming is voor de militairen evenwel niet verplicht. Een officier der pioniers is tot arrest veroordeeld, aangezien hij Woensdag met een republikeinsche viag aan een betooging had deelgenomen. Dit was in strijd met het bevel der nieuwe regeering, dat het leger zich van politieke manifestaties moet ont houden. Bijeenroeping gemeenteraden. De Zondag gekozen gemeenteraden zullen thans dadelijk worden bijeengeroepen. Het officieele regeeringsorgaan publiceert een de creet, waarbij de officieren van dé koninklijke lijf garde op nón-activiteit worden gesteld. De hertog De Miranda heeft, de pers ontvangende naar de B. T. A. meldt, verklaard, dat de koning hem had. opgedragen te zeggen, dat hij de Fransche regeering niet in ongelegenheid of moeilijkheden wilde brengen te meer niet daar hij juist het bewijs had ontvangen van de vriendschap die Frankrijk hem toedraagt hetgeen hij nimmer zou vergeten. Het is zijn wensch zijn incognito te bewaren. Op vragen antwoordend ontweek de hertog hof felijk en diplomatiek het antwoord op vragen die voor het oogenblik aanleiding zouden kunnen ge ven tot tendentieuze commentaren. De koning, zoo verklaart de hertog, had nog geen tijd gehad om na te denken over het standpunt, dat hij ten aan zien van Spanje zou innemen. Waarschijnlijk zou hij den uitslag der verkiezingen afwachten alvorens een nieuw besluit te nemen. Nog eens weer deed de hertog De Miranda uitkomen, dat het de eenige wensch van den koning was geweest bloedvergieten te vermijden en dat de koning geen afstand van den troon had gedaan maar zich eenvoudig tijdelijk uit Spanje had verwijderd in afwachting van de uit spraak van het volk. De hertog deed nog uitkomen, dat de koninklijke regeering eenigen tijd vóór de verkiezingen in gun stige overweging had genomen aan Catalonië be stuursautonomie te verleènen. Koningin van Roemenië op bezoek. De koningin van Roemenië heeft een bezoek ge bracht aan de Spaansche koninklijke familie. Ex-Keizerin Zitta naar Parijs. Ex-keizerin Zita van Oostenrijk, die, naar men weet, tegenwoordig op het kasteel Steenocckerzeel in België woont, heeft zich eveneens naar Parijs bege ven om haar opwachting bij de koningin van Spanje te maken. Haar sympathie gaat in het bijzonder uit naar de Spaansche koninklijke familie wegens de gastvrijheid, die deze haar na haar verdrijving uit Oostenrijk tijdens haar verblijf in Lequeitio, in Spanje, heeft verleend. Naar uit Madrid wordt gemeld heeft de minister van justitie de functie van directeur-generaal van het gevangeniswezen aangeboden aan de vrouwe lijke rechtsgeleerde Vicctoria Kent. DE SPAANSCHE REPUBLIEK. Officieel ter kennis gebracht. Ingevolge opdracht van de nieuwe Spaansche re geering heeft de zaakgelastigde te den Haag aan hrt PkIma zuivere KRISTAL STIJFSEL „DE BUENK0RF PER PAKJE Departement van Buitenlandsche zaken kennis gege ven van den nieuwen regeeringsvorm van zijn land en de nieuwe samenstelling van het kabinet medege deeld. De kwestie of de Nederlandsche regeering het nieu we Spaansche gouvernement zal erkennen, zal door de Kroon beslist moeten worden. Dienaangaande konden wij ter bevoegder plaatse nog geen inlichtin gen verkrijgen. QB ELECTRIFICATIE, Het NoordjHollandsch Dagblad schrijft: In aansluiting op ons bericht over den proef rit van den electrischen trein in ons nummer van Donderdag kunnen wij thans nog eenige me dedeel ingen geven n. a. v. een onderhoud, dat wij Woensdag hadden met den heer Ir. A. Sfweers, ingenieur" van Weg en Werken, alhier. Als straks, na 15 Mei de electrische treinen regelmatig zullen loopen, zullen de reizigers voor de richting Helder en Hoorn steeds in Alkmaar moeten overstappen. Dit zal o.i. .temeer een be zwaar zijn, daar 'ieze reizigers zich van de zuid zijde van he,t perron zullen moeten begeven naar het nicuw-aangelegde perron aan de oostzijde van de luchtbrug. Op onze vraag of voor de lijnen HelidlerHoorn ook electrificatie in het vooruitzicht kon wor den gesteld, deelde de heer Schweers ons mee, dat 'daaraan niet te denken viel, het vervoer over dez etrajecten is 'daarvoor lang niet druk genoeg, dit is ternauwernood op de lijn AlkmaarAm sterdam het geval j men verwacht Aar echter na electrificatie groote toename van reizigers. Ook de verbinding over den afsluitdijk met Friesland zal niet met electrische treinen on derhouden worden, doch met stoomtreinen. Voor electrische treinen moet er een druk ver keer zijn, zooals b.v. tusschen Amsterdam en Het Gooi' daar schijnt echter dé hoedanigheid van den bodem eeh bezwaar voor electrificatie te vormen. Over de vooruitzichten van die lijn Alkmaar Bergen deelde ir. Schweers ons mede, dat deze zooals hij thans ligt, nooit geëlectrificeerd zou worden, alleen aan materiaal zou dit reeds acht ton kosten. Bovendien is het vervoer negen maanden van het jaar niet voldoende. Toen w ijopmerkten, dat dit na electrificatie zeker zou toenemen, zeide idle heer 'Schweers, dat dan nog deze lijn zich niet voor electrificatie leende. Zelfs de electrische tractie Haarlem Ziandvoort is ternauwernood rendabel door on voldoende verkeer. Mogelijk zou in de toekomst een rechtstreeks electrische verbinding van Alkmaar naar ,,De Franschman, die aanmerkelijk korter is, dan de lijn via Koedijk vooruitzichten bieden, doch dit zal afhangen van de uitbreiding zoowel van Ber gen als van Alkmaar en van de vestiging van forensen, zoowel uit Amsterdam als Alkmaar te Bergen. Voorloopig zullen dezen met dé electrificatie nog maar ten deele gediend zijn, daar de reisduur Alkmaar -Bergen even lang is als die van Am sterdam naar Alkmaar. Reeds vertoeven, vooral zomers, veel Amsberdanjsche zakenlieden met hunne gezinnen in het natuurschoon rijke Ber gen, waar men op de komst van forensen bijzon-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1931 | | pagina 1