Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier
De lach en de glimlach
No. 40
ZATERDAG 18 APRIL 1931
40e Jaargang
Uitian: Firma I. H. UIZES.
Redacteur I. H. SEIZES.
Bureel Moordscharwoude.
Binnenland
Buitenland
PRIMA
ZUIVERE
KRISTAL
STIJFSEL
Uit den Omtrek
lat er een zekere
t, dat de velllng-
s van 1 tot 50 tot
p Zaterdag gewel-
imens deze vereen,
en bedongen prijs,
gelden van dezen
srhooglng van het
oeslag geldt alleen
T. B.) meent dat
t lager zal zijn als
irdt door een der
Ijes te geven aan
men veilt en den
irden opgehouden,
idracht" in stem-
nmen voor en 24$
,,'t Veld", waarin
r één niet best af
.ndere regeling In
i.v. bepaalde num- I
ractisch al vrijwel 3
k met dit verzoek
/erzocht te mogen
den tuinbouw."
)r. er op dat con-
nindering der ex-
iat kooplieden uit
en op terrein der
tegen te doen en H
>eken.
spr. wordt bedoeld
en contractbouw
nbouwers aan den
I drukken van den
;e zich door een
het normaal jaar,
als er buiten een
trom dient er pro-
n stem er tegen te
;e zijn.
•nbloc voor kleine
en enorm groot is
rorden aangevoerd,
gen in hunne ver
deze partijtjes en
veilen wordt be
de Eendracht" nog
ïeent dat dit toch
lijken weg moéten
op, dat het eerste
:digden totaal on-
maakt spreker de
t worden voor 15
voorzitter de hoop
eerstkomende be-
evenveel genoegen
vertegenwoordigers
had, daar er veel
aren, dat de ver-
:ds uitvoerige ver
en van den Noor
hunne tegenwoor-
arop spreker altijd
pt dat dit zoo zal
ktbond in de vol-
spreker de verga-
ontwikkeld zou
iteit van Ohicago
eerdering van het
jepaand gaan met
nschouwing en de
i rusteloozer ma-
vooruitgang gunt
minder tijd dan
n'in hun leven,
t de menscli in het
blijven, U.w.z. het
n in korteren tijd
idig geeompliceer-
zal niet meer
irigen leeftijd uit-
veel tijd daarvoor
aeerien levensstan-
dat ieder mensch Jj
iet. dat de leidek- I
in zijn vrijen tijd #3
pasis van ons poli- 9
veel geleden heb- 'M
door een of an- Jl
3trie mogelijk te jH
:ven groot belang I
handwerk en als
ralisme. Wanneer 4
intreedt, dan kan :,|i
ote vermeerdering -.-Ja
n en ongelukkig® I
'oorspellingen van
Deze meent, dat
ar hoogtepunt be-
jere 'ten onder-
l, waarmede onze
eeft, geeft grond
a val zal zijn. Het
dezen val zooveel
de neemt van de
ie geleerden, dan
lat onze tijd, on-
eter is dan de toe- I
TELEFOON INTERCOMMUNAAL NO. 52.
NIEUWE
LANGERUKER COURANT
DEZE COURANT VERSCHIJNT
DINSBAO DONDERDAG
en ZATERDAG.
Abonnmentsprij s
per 3 maanden 1.15.
ADVERTENTIEN:
15 regels 75 cent;
elke regel meer 15 cent.
GROOTE LETTERS
NAAR PLAATSRUIMTE.
Gelaat; kunde omvat ook de kennis of de studie
van de lach en de glimlach.
Bij het lachen en het glimlachen neemt de mond
verschillende vormen aan die van belang zijn voor
den physionoom.
Is de lach eenvoudig, natuurlijk, onschuldig, barst
hij bij een geringe aanleiding los, of te midden
van een opgewekt gesprek, reken dan op de op
rechtheid en openhartigheid van den lacher.
De ingehouden, gedwongen lach kenmerkt den
trouwelooze, kwaadwillige; verwar hem niet met
den glimlach die door smart wordt afgeperst.
Een grof georganiseerd, bekrompen mensch lacht
veel luidruchtig en dikwijls zonder motief; de kunst
van glimlachen zal hij niet verstaan.
De verstandige, ontwikkelde man lacht weinig en
zacht; hij vergenoegt zich veelal met de lippen tot
een glimlach te plooien.
De man van de wereld maakt zich den banalen
lach tot gewoonte en past dien in alle omstandig
heden toe, terwijl de man van geest slechts lacht
wanneer het te pas komt, altijd bescheiden, nooit
luidruchtig.
Een ironische glimlach kan spotlust maar ook
kwaadwilligheid aanduiden; de grijnslach verge
zelt den haat.
Hij, die nooit glimlacht is een ongevoelig, stomp
of kwaadaardig mensch. Hij daarentegen die altijd
een altijd een glimlach op de lippen heeft is zwak,
beleefd of bedriegelijk.
De ware glimlach, die altijd overeenstemt met de
gedachte, is slechts dien menschen eigen, wier
geest langentijd beschaafd en ontwikkeld werd. Die
glimlach is niet, zooals sommigen hem vertolken,
een bewijs van onnadenkende vroolijkheid maar
een teeken van wijsheid, beschaving en dikwijls van
melancholie.
De lach drukt het welbehagen, de gezondheid der
organen, de materieele vroolijkheid uit; de glim
lach dient tot spiegel van de gedachte; hij is de
lach van den geest.
DE TANDEN.
„Niets is beter bewezen," zegt Lavater, „door de
karakteristieke beteekenis der tanden, niet alleen
ten opzichte van hun vorm beschouwd, maar ook
ten opzichte van de wijze waarop ze zich vertoonen."
„Lange tanden zijn een kenmerk van zwakheid
verlegenheid. Korte, kleine tanden zijn bij den vol
wassen mensch een bewijs van lichaamskracht;
men treft ze ook aan bij menschen die met een
groote zucht tot navorschen bedeeld zijn, maar in
beide gevallen zijn ze noch mooi noch wit."
Breede, korte tanden, waarover het tandvleesch
ver schijnt heengegroeid, treft men veel aan bij
menschen met een bekrompen verstand.
Treden de slagtanden sterk op den voorgrond,
dan heeft men met een lastig karakter te doen.
Witte, regelmatige tanden die vooruit schijnen te
komen, zonder dat ze uitsteken, wijzen op een
zachten, beschaafden geest een oprecht gemoed.
Hef vrije uitzicht bij onbewaakte
overwegen.
Het criterium voor de veiligheid
ligt in den afstand waarover men
den spoorweg overzien kan.
Betreffende het actueele vraagstuk van het
vrije uitzicht bij onbewaakte overwegen lezen
wij in het laatste nummer van Spoor en Tram
wegen" het volgende;
Naar aanleiding van de betreurenswaardige
ongevallen, die op onbewaakte overwegen blij
ven voorkomen, verschenen in de dagbladen we
derom beschouwingen, welke wel eenige aanvul
ling behoeven.
Zoo wordt, ten opzichte van het ongeval tus-
schen Eibergen en Neede berekend, dat bij een
vrij uitzicht als ter plaatse aanwezig is, van 21
meter'van den overweg af de bestuurder bij eene
snelheid van 20 K.M. per uur slechts een tijtd van
3.78 sec. tot zijne beschikking zou hebben om
uit te zien en den auto tot stilstand te brengen.
Tegen deze berekening is niets in te brengen,
men vergeet evenwel, dat 20 KAL per uur de
maximum snelheid is, die in het algemeen bij het
naderen van onbewaakte overwegen is toegelaten.
Deze snelheid bedroeg voorheen 10 K.M. p. u.
Aangevoerd wend toen van de zijde der auto
bestuurder dat men redelijkerwijze de onbe
waakte overwegen niet met eene zóó geringe snel
heid kan naderen terwijl dit bij vele overwegen
met ruim uitzicht ook niet noodig was, waarop
de maximum snelheid is verhoogd tot 20 KM.
per uur.
Aan art. II sub. 2 van het Algem. Reglement
voor den Dienst op lie Spoorwegen, resp. op de
Locaal spoorwegen, werd echter een nieuwe ali
nea loegevoegd, luidende:
,,De bestuurder van een motorrijtuig; als be-
doeljd in art. I, punt 1 der Motor- en Rijwielwet,
is verplicht bjj het naderen van eeen overweg,
totdat hij zekerheid verkregen heeft, dat hij
dien overweg zónder gevaar over kan rijden, met
geen grootere snélheid te rijden dan die toelaat
het motorrijtuig nog vóór den overweg tot stil
stand te brengen."
Ilct is wel gewenscht deze bepaling eens on
der de aandacht van het publiek te brengen op
dat men wete, dat men zich bij het niet in acht
nemen van deze overigens voor verstandige auto
bestuurders vanzelfsprekende bepaling aan
een straf Daar Jfeit schuldig maakt.
Dit voorschrift houdt verband met de kwestie
van het verplichte stoppen voor onbewaakte over
wegen.
In verschillende landen, o.a. Italië en eenige
staten van de Vereenigde Staten van N.-Amerika,
moet men voor eiken onbewaakten overweg stóp
pen, ongeacht of er een trein nadert of niet en
heeft men, indien overtreding geconstateerd
wordt, onmiddellijk een vrij hooge boete te' be
talen.
Een zoodanig wettelijk voorschrift wordt ook
bij ons van verschillende zijdien aanbevolen.
De Commissie van onderzoek i.z. de veiligheid
op openbare- niet afgesloten overwegen heeft
dezen maatregel ook niet willen aanbevelen doch,
in verband met de verhooging der toe te laten
snelheid ,ide redactie van het voorschrift voor
gesteld, als thans in het Algem. Reglement voor
den dienst op de Spoorwegen is opgenomen.
De Spoorwegen hebben te zorgen voor een dui
delijke aanduiding der overwegen, hetgeen op
zeer voldoende wijze geschiedt door waarschu-
wingskruisen, zeer opvallend geschilderde hek
werken en op een aantal plaatsen door flikker
lichten.
Daarnaast hebben de Spoorwegen te zorgen
voor een voldoend ver uitzicht op den spoorweg,
van den weg af.
Ee nafstand van 21 m. uit den overweg is daar
voor gelet op de bovenaangehaalde bepaling, vol
doende; in het buitenland wordt ook niet meer
verlangd.
Het criterium voor de veiligheid- op den oyer-
we gligt in den afstand waarover men den spoor
weg overzien kan, deze moet zoo groot zijn,
dat men den spoorweg nog veilig kan overste
ken wanneer men den trein nog niet ziet aan-
komen.
i De afstand waarover men van den weg af uit-
zicht op den spoorweg heeft, is van minder be-
teekenis omdat 'le weggebruiker "het volkomen
in de hand heeft om door de noodige voorzich-
tigheid alle gevaar te ontloopèn. Wie niet han
delt overeenkomstig het meergenoemde 'voor-
schrift is -— behalve dat hij kans loopt op een
strafvervolging eenvoudig roekeloos.
DiK SiT ATEN VER kTEZINO E N.
In de Provincie Limburg.
Voor de verkiezingen van de 45 zetels van
de Provinciale Staten van Limburg, werden in
totaal uitgebracht 197.051 geldige stemmen (in
1927; 171.033 stemmen, in 1929 bij de Kamer
verkiezingen 196.712).
De kiesdeeler was 43789.
De R.K. Dissid. behaalden 3 zetels (thans 0),
R.K. Staatspartij 36, thans 36, S.DA.l'. 4, thans
5, Chr. Hist. Unie en A.R,. 1 (thans 1, Vrijheids-
öbond 1, thans 1.
In de provincie Noord-Brabant.
Het aantal uitgebrachte stemmen voor de ver
kiezing van 64 leden van de Provinciale Staten
beddroeg 357.786, 307.933 in 1927 en 356.377 in
1929. De uitslag luidt als volgt;
R.K. Staatspartij 50 zetels thans 50, S.D.A.P.
5 (3), R.K. Volkspartij 3 (2) Christ. Hist. 2 (3)
Anti-Rev. 2 (2), Vrijheidsbond 1 (2), Vrijz. Dem.
1 (2).
DE TOESTAND IN SPANJE.
De gebeurtenissen in Spanje zijn voor het land
van ernstigen aard.
De voorloopige regeering tracht de orde te hand
haven, neemt daartoe hoogst strenge maatregelen,
maar de hartstochcten zijn nu eenmaal ontbrand
en in verschillende steden komt het tot een treffen
Busschen politie en een opgewonden menigte, die
al wat naar monarchisme zweemt, vernietigt, afrukt,
vermingt en neerhaalt.
De uit het land verbannen republikeinen keeren
in hun land terug, daartoe door de voorloopige
regeering uitgenoodigd, terwijl de aristocratie het
land verlaat.
De koninklijke familie vertoeft na hare verban
ning te Parijs, terwijl de Spaansche gezanten, ver
tegenwoordigers en ambassadeurs in het buitenland
hun ontslag nemen.
Nog enkele bijzonderheden mogen hier volgen.
Het Vaticaan blijft uiterst gereserveerd.
Op het Vaticaan blijft men de grootste gereser
veerdheid betrachten ten aanzien van den toestand
in Spanje.
In kringen der geestelijkheid is men wat minder
terughoudend. Men schijnt van meening te zijn dat
de toestand der kerk in Spanje in hoofdzaak zal
afhangen van de uitlegging die gegeven zal worden
aan de woorden: gewetensvrijheid en geloofsvrijheid,
die als waarborgen door de nieuwe regeerders zijn
verkondigd.
De vlag der republiek.
De rood-geel-violette vlag is tot de officieele vlag
van leger en vloot verheven. In het midden bevat
de vlag het Spaansche wagen met een lauwerkrans.
De minister van Oorlog heeft een deccreet uitge
vaardigd, op grond waarvan de gebruikelijke Zon
dagskerkdiensten in de kazernes gehandhaafd blij
ven. De deelneming is voor de militairen evenwel
niet verplicht.
Een officier der pioniers is tot arrest veroordeeld,
aangezien hij Woensdag met een republikeinsche
viag aan een betooging had deelgenomen. Dit was
in strijd met het bevel der nieuwe regeering, dat
het leger zich van politieke manifestaties moet ont
houden.
Bijeenroeping gemeenteraden.
De Zondag gekozen gemeenteraden zullen thans
dadelijk worden bijeengeroepen.
Het officieele regeeringsorgaan publiceert een de
creet, waarbij de officieren van dé koninklijke lijf
garde op nón-activiteit worden gesteld.
De hertog De Miranda heeft, de pers ontvangende
naar de B. T. A. meldt, verklaard, dat de koning
hem had. opgedragen te zeggen, dat hij de Fransche
regeering niet in ongelegenheid of moeilijkheden
wilde brengen te meer niet daar hij juist het bewijs
had ontvangen van de vriendschap die Frankrijk
hem toedraagt hetgeen hij nimmer zou vergeten.
Het is zijn wensch zijn incognito te bewaren.
Op vragen antwoordend ontweek de hertog hof
felijk en diplomatiek het antwoord op vragen die
voor het oogenblik aanleiding zouden kunnen ge
ven tot tendentieuze commentaren. De koning, zoo
verklaart de hertog, had nog geen tijd gehad om
na te denken over het standpunt, dat hij ten aan
zien van Spanje zou innemen. Waarschijnlijk zou
hij den uitslag der verkiezingen afwachten alvorens
een nieuw besluit te nemen. Nog eens weer deed
de hertog De Miranda uitkomen, dat het de eenige
wensch van den koning was geweest bloedvergieten
te vermijden en dat de koning geen afstand van den
troon had gedaan maar zich eenvoudig tijdelijk uit
Spanje had verwijderd in afwachting van de uit
spraak van het volk.
De hertog deed nog uitkomen, dat de koninklijke
regeering eenigen tijd vóór de verkiezingen in gun
stige overweging had genomen aan Catalonië be
stuursautonomie te verleènen.
Koningin van Roemenië op bezoek.
De koningin van Roemenië heeft een bezoek ge
bracht aan de Spaansche koninklijke familie.
Ex-Keizerin Zitta naar Parijs.
Ex-keizerin Zita van Oostenrijk, die, naar men
weet, tegenwoordig op het kasteel Steenocckerzeel in
België woont, heeft zich eveneens naar Parijs bege
ven om haar opwachting bij de koningin van Spanje
te maken. Haar sympathie gaat in het bijzonder
uit naar de Spaansche koninklijke familie wegens
de gastvrijheid, die deze haar na haar verdrijving
uit Oostenrijk tijdens haar verblijf in Lequeitio, in
Spanje, heeft verleend.
Naar uit Madrid wordt gemeld heeft de minister
van justitie de functie van directeur-generaal van
het gevangeniswezen aangeboden aan de vrouwe
lijke rechtsgeleerde Vicctoria Kent.
DE SPAANSCHE REPUBLIEK.
Officieel ter kennis gebracht.
Ingevolge opdracht van de nieuwe Spaansche re
geering heeft de zaakgelastigde te den Haag aan hrt
PkIma zuivere
KRISTAL STIJFSEL
„DE BUENK0RF
PER PAKJE
Departement van Buitenlandsche zaken kennis gege
ven van den nieuwen regeeringsvorm van zijn land
en de nieuwe samenstelling van het kabinet medege
deeld.
De kwestie of de Nederlandsche regeering het nieu
we Spaansche gouvernement zal erkennen, zal door
de Kroon beslist moeten worden. Dienaangaande
konden wij ter bevoegder plaatse nog geen inlichtin
gen verkrijgen.
QB ELECTRIFICATIE,
Het NoordjHollandsch Dagblad schrijft:
In aansluiting op ons bericht over den proef
rit van den electrischen trein in ons nummer
van Donderdag kunnen wij thans nog eenige me
dedeel ingen geven n. a. v. een onderhoud, dat
wij Woensdag hadden met den heer Ir. A. Sfweers,
ingenieur" van Weg en Werken, alhier.
Als straks, na 15 Mei de electrische treinen
regelmatig zullen loopen, zullen de reizigers voor
de richting Helder en Hoorn steeds in Alkmaar
moeten overstappen. Dit zal o.i. .temeer een be
zwaar zijn, daar 'ieze reizigers zich van de zuid
zijde van he,t perron zullen moeten begeven naar
het nicuw-aangelegde perron aan de oostzijde
van de luchtbrug.
Op onze vraag of voor de lijnen HelidlerHoorn
ook electrificatie in het vooruitzicht kon wor
den gesteld, deelde de heer Schweers ons mee,
dat 'daaraan niet te denken viel, het vervoer over
dez etrajecten is 'daarvoor lang niet druk genoeg,
dit is ternauwernood op de lijn AlkmaarAm
sterdam het geval j men verwacht Aar echter na
electrificatie groote toename van reizigers.
Ook de verbinding over den afsluitdijk met
Friesland zal niet met electrische treinen on
derhouden worden, doch met stoomtreinen.
Voor electrische treinen moet er een druk ver
keer zijn, zooals b.v. tusschen Amsterdam en
Het Gooi' daar schijnt echter dé hoedanigheid
van den bodem eeh bezwaar voor electrificatie
te vormen.
Over de vooruitzichten van die lijn Alkmaar
Bergen deelde ir. Schweers ons mede, dat deze
zooals hij thans ligt, nooit geëlectrificeerd zou
worden, alleen aan materiaal zou dit reeds acht
ton kosten.
Bovendien is het vervoer negen maanden van
het jaar niet voldoende.
Toen w ijopmerkten, dat dit na electrificatie
zeker zou toenemen, zeide idle heer 'Schweers, dat
dan nog deze lijn zich niet voor electrificatie
leende. Zelfs de electrische tractie Haarlem
Ziandvoort is ternauwernood rendabel door on
voldoende verkeer.
Mogelijk zou in de toekomst een rechtstreeks
electrische verbinding van Alkmaar naar ,,De
Franschman, die aanmerkelijk korter is, dan de
lijn via Koedijk vooruitzichten bieden, doch dit
zal afhangen van de uitbreiding zoowel van Ber
gen als van Alkmaar en van de vestiging van
forensen, zoowel uit Amsterdam als Alkmaar
te Bergen.
Voorloopig zullen dezen met dé electrificatie
nog maar ten deele gediend zijn, daar de reisduur
Alkmaar -Bergen even lang is als die van Am
sterdam naar Alkmaar. Reeds vertoeven, vooral
zomers, veel Amsberdanjsche zakenlieden met
hunne gezinnen in het natuurschoon rijke Ber
gen, waar men op de komst van forensen bijzon-