NIEUWE 1
ike Breijer's
Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier
No. 66
ZATERDAG 6 JUNI 1931
40e Jaargang
Speciaal Sorsetten - Magazijn
Rondom den Waagtoren.
Een gratis
Filmvoorstelling
8 led
ge
HEG's Theezakjes
TEL1FOON INTERCOMMUNAAL NO. 52.
DEZE COURANT VERSCHIJNT
DINSDAG DONDERDAG
en ZATERDAG.
litym: Firma 1.1. KEIZER.
per S maanden 1.15
Redacteur I. H. KEIZER. -
Bureel Noordscharwoude.
ADVERTENTIEN:
Van 1—5 regels 75 cent;
elke regel meer 15 cent.
GROOTE LETTERS
NAAR PLAATSRUIMTE.
PlaatseSijk iflieuws
NOORDSCHARWOUDE.
Mej. Oudshoorn, tijdelijk onderwijzeres te Anna
Paulownapolder, komt voor als no. 1 op de voor
dracht ter benoeming van een onderwijzeres aan de
openbare school te Schagen.
OUDKARSPEL.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag is een
boerderij in de Diepsmeer gemeente Oudkarspel door
onbekende oorzaak afgebrand.
Des avonds had men het gebuw nog gezien, des
morgens was het smeulende puinhoop.
Hulp kon door de brandweer niet worden ver
leend.
BROEK OP LANGENDIJK.
Nieuwe telefoonaansluitingen.
Nieuwe telefoonaansluitingen in de maand Mei
1931:
No. 217 J. BOUWSTRA, Café „De Driesprong" te
Sint Pancras.
No. 219 JN. BAKKER Klz., Vennetje te Sint Pan
cras.
NOORD-HOLL. BRANDWAARB. MAATIJ.
OUDKARSPEL.
In de op Maandag 1 Juni 1.1. te Alkmaar gehouden
vergadering van Directie, Commissarissen, Hoogste
Deelhebbers en agenten der Noordholl. (Onderlinge)
Brandwaarborg-Maatschappij, gevestigd te Oud
karspel van 1816 werd het verslag uitgebracht over
het 113e boekjaar, waaruit bleek, dat de bedrijfs
resultaten zeer gunstig genoemd kunnen worden.
Het verzekerd kapitaal nam toe met f5.087.280 en
bedroeg op 1 December 1930 f 117.670.671. Aan schade
werd betaald f 160.043.15, waarvan door herverzeke
ring werd betaald f 64.022.57. Het bedrag der reserve
werd gebrchta op f 148.572.655. De aftredende Com
missaris H. C. Oud werd herkozen. In deze verga
dering werd de heer H. C. Oud gehuldigd ter gele
genheid van zijn 25-jarig jubileum als Commissaris
der Maatij. Namens Directie en Commissarissen werd
door den heer Mr. C. P. Secen onder hartelijke woor
den den jubilaris een staande electrische leeslamp
aangeboden. Namens de agenten en het personeel
werd door de Commissie, bestaande uit de heeren
Burgemeester Kroonenburg, Burgemeester Klerk en
J. Valkering de jubilaris gehuldigd onder aanbieding
van een drietal fraaie Delfts,-blauwe wandborden.
Na afloop daarvan vereenigden Directie, Commis
sarissen, Commissieleden, agenten en personeel zich
aan een gemeenschappelijke koffietafel.
Uit den Omtrek
iSfP. PANCRAS.
Voor de cursisten van „Eierste Hulp bij On
gelukken" werd een extra examen afgelegd, on
der leiding van Dr. Destree.
Voor dit examen slaagden de dames Mevr.
iMeessen, Mej. G. Kloosterboer, Mej. Bakker en
de heeren J. Boskamp, J. Roos Jr., P- Bus, A.
Huiberts, S. Zeegers, en 'Jb. de Vries.
- UEL1 DE STREEK.
De laatste dagen deden zich op verschillende
akkers aardappelen vreemde verschijnselen voor,
welke al spoedig door de bouwers als een nieuwe
ziekte werden beschouwd. Waren het aanvanke-
kelijk de vroege soorten, waarin deze ziekte
optrad, later bleken ook de latere, witvleeschige
soorten vatbaar te zijn. De vernietiging van de
aangetaste planten bleek bijzonder snel te werk
te gaan. Niet alleen het blad, maar ook de sten
gels werden dermate aangetast, dat een vlug af
sterven het gevolg was.
Door den hier gevestigden Tuinbouw!eeraar,
den heer Miehielse werden eenige zieke planten
onderzocht en tevens aan den Plantenziekten-
kundigen Dienst te Wageningen voor nader on
derzoek opgezonden. "Wij vonden den heer Mi
ehielse bereid de conclusie van Wageningen mede
te deelen.
Hoewel het ziekteproces voor den tuinder mis
schien vreemd is, bleek men hier toch met het
optreden va nde gewoue aardappelziekte te doen
te hebben, welke in normale jaren pas na 15
Juni optreedt, en dan begint met aantasting van
de bladeren. Het vroege optreden van de ziekte
zo ueen gevolg moeten zijn van het aanwezig
zijn van ziektebacteriën in den grond. Immers
de laatste onderzoekingen hadden aangetoond, dat
do ziektebacteriën zich in labielen (rustenden)
toestand in den grond bevinden en onder zekere
weersomstandigheden in werking komen. Zooals
bekend zijn deze voorwaarden als, relatieve voch
tigheid der lucht, gedeeltelijke bewolking gedu
rende een bepaald aantal uren in ee netmaal, enz.,
aanwezig geweest en is het gevaar niet uitgeslo
ten, dat nu het besmettingsgevaar zoo groot
is, dat uitbreiding der ziekte lang niet denkbeel
dig is. Om deze reden is men 'hier dan ook reeds
druk bezig met besproeiing van het gewas. Op
gemerkt werd nog dat men op beschutte plekjes
de meeste last heeft, evenals op het land, hetwelk
omgeven is door veel water, waardoor de voch
tigheid der lucht veel grooter is. Men zij dus
gewaarschuwd.
lienl 17 Alkmaar Tel. 52B
Vertrouwd adres voor:
goedpassende
Buikbanden
Elastieken Kousen
Rechthouders en Rechthouder-
Corsetten
Alkmaar en de Scheepvaart.
De Langedijkers kennen Alkmaar, we zouden
zeggen zoo goed als de Alkmaarders hun stad
zelf. Naar Alkmaar is de trek bij elk uitstapje.
Ongetwijfeld zal men dus met belangstelling
lezen wat onder het opschrift: „Rondom den.
W.sagtoren" in het „Handelsblad'" werd geschre
ven omtrent dit aardige stadje met zijn aan
natuurschoon zoo rijke omgeving.
Alkmaar is een stad van water en bruggen en wie
over de Oude gracht wandelt waar de forsche hoo
rnen nu hun dicht bebladerde kruinen als een bree-
den ring van levend groen boven het water span
nen, wie daartusSchen de pittoreske ophaalbrug
getjes als overblijfsels van oud stedenschoon een
houten schakel in het steenen wegdek ziet vormen,
wie langs den wallekant de fraaie heerenhuizen ziet,
met blauwzerken stoepen en kettingen van den
rijweg afgesloten, die kan het slechts betreuren, dat
van natuuropnamen en komische
fiims, waaronder ook die van
CHARLSE CHAPLIN, ais extra
attractie voor :s
in de zaal van den heer P. KRAMER
te Zuidscharwoude, op Zaterdag
13 Juni 1931 t:
iinifiiii mi Aanvang om 2 uur.
Tijdens deze voorstelling ontvangt U gratis ons plaatjes
album „Een vacantiereis langs den Rijn." s: s:
veie aezer scnoone gracnien, als eertijds ae i_,aai en
ae meuwe sioot, aeuempa en m wiiiKeisoraien zijn
nerscnapen.
juisr aeze dagen, nu de Laat geasfalteerd is, zijn
de ouae ioco's weer uit ae arcuieven opgeaoiven en
men moet wel toegeven, aat ae staa er, wat scnoon-
neia Detreit, niet op vooruit gegaan Is.
Hier en aaar vinat men nog een oud, schilder-
acnug graentje, waar ae nuizen in net water staan
en ane pyzonaerneaen van aen acntergevei m snn-
gerenae lijnen weerspiegeia woraen, zooais ae rv.ooi-
tuin, aien ae raaa ai veie malen neeit wmen aempen,
maar aie nog steeas onaangetast is gepieven.
De vreemuenng, aie onze staü bezoeat zal ont-
deKxen, üat aiie graenten ten siotte uitioopen in net
Noora-Hoiianascne xanaai, net breeae wacei, üat
onze voorouaers voor ae groote zeescnepen neooen
gegraven, maar aat tnans uitsiuitena nog voor
Dmnenscneepvaartverkeer aienst aoet.
Groote scnepen komen nier zeiaen of nooit en ae
Waterschout mag dansbaar zijn, aat hij tevens
commissaris van politie is, omüat nij anders werke
lijk niets te doen zou nebben.
Eenige jaren geleden heeft Alkmaar een poging
geaaan om een recntstreekscne verbinding met
Lonaen te krijgen en, gesteund door het gemeente
bestuur, hebben toen eenige heeren uit umuiaen
een treiler in de vaart georaent, die tweemaal per
week van Alkmaar naar Lonaen zou varen. Wat
senrijver dezes zien nog van deze semi-gemeentelijke
navigatieplannen herinnert is een uitstekend ainer,
waaroij veel gedronken en nog meer gesproken werd
en een plan, dat denzelfden avond in geestdriftige
stemming werd ontworpen, waaroij o.a. onderge-
teekende met eenige gemeentelijke hoofdambtenaren
met dit bootje naar Londen zou varen, tenemae er
handelsrelaties voor Alkmaarsche firma's aan te
knoopen.
Het slot van de geschiedenis was, dat de heeren,
toen zij het bootje nog eens bij daglicht bezien had-
den, gezamenlijk tot de overtuiging kwamen, dat
zij den overtoent liever met de Harwich-boot maak
ten. Schrijver dezes, die over de nieuwe scheepvaart
verbinding propaganda-artikelen zou schrijven en
daarom noodgedwongen op den treiler was aange
wezen, kwam als eenige passagier, na een dag en
een nacht op meer dan hardhandige wijze door de
oproerige Noordzee heen en weer gesmeten en leeg
geschud te zijn, te Londen aan, waar de heeren
ambtenaren hem bij de Towerbridge opwachtten en
belangstellend naar zijn indrukken informeerden.
Bij aankomst bleek onder meer, dat de lading be
dorven was omdat de golven door de luiken in het
ruim waren geslagen en alle conservenbussen dik
onder het roest zaten.
Twee of driemaal heeft het bootje nog gevaren en
de kapitein heeft namens B. en W. nog eens deftig
een Alkmaarsch kaasje als bewijs van goede nabuur
schap aan den Lord Mayor van Londen overhandigd.
De Lord Mayor heeft er voor bedankt en de
groeten mee terug gegeven, maar het gerucht ging
dat hij zich na afloop der audiëntie een grooten
atlas heeft laten brengen om na te speuren waar
het kaasje eigenlijk vandaan was gekomen.
Toch heeft destijds ook de Engelsche pers nog
aandacht aan de Alkmaarsche „cheeseboat" gewijd
en de „Daily Telegraph" heeft er zelfs een vrien
delijk artikeltje over geschreven.
Weldra bleven echter de vrachten uit en de „Alc-
maria" is op een goeden dag weggestoomd om nooit
meer terug te keeren. Sinsdien komen er geen zee
schepen meer in ons Nqord-Hollandsch kanaal en
als er bij uitzondering eens een groote houtboot
verdwaalt, staat het in de courant en loopt heel
Alkmaar uit om er naar te kijken.
Toch klagen de bewoners van de overzijde van het
kanaal steen en been, dat altijd de vlotbrug open
is als zij naar de stad willen en het is een feit, dat
het verkeer op deze brug lang niet zoo vlot gaat
als het scheepvaartverkeer, dat er dwars doorheen
moet.
Dat is het verkeer van beurtscheepjes, kleine
vrachtvaardertjes, groentenschuitjes en vletten, die
melkbussen vervoeren, scheepjes uit de streek waar
voor het kanaal niet meer gemist kan worden en
waarvoor weldra nog meer vaarwegen opengesteld
zullen worden als het West-friesche kanalenplan
tot uitvoering is gekomen.
Wie wel eens van Alkmaar naar Den Helder heeft
gevaren, begrijpt de verzuchting van den kapitein
van de Armaria", dat hij drie volle uren door een
kikkersloot moest, vóór hij de ruimte kreeg om er
eens vaart achter te zetten.
De eenige groote booten die wij hier geregeld te
zien krijgen, zijn de salonbooten van de Alkmaar
Packet, die een geregelde verbinding met de hoofd
stad onderhouden en de aangewezen vervoermid
delen zijn voor alle families, dié met hun kroost een
dagje naar Amsterdam willen om in Artis naar de
aapjes te gaan kijken. De kapiteins zijn in den loop
der jaren echte kindervrienden geworden en zij gaan
waarschuwend rond als de stoomfluit zal blazen
en de oortjes van de kleinen dus tijdig dicht gehou
den kunnen worden.
Alkmaar is de stad van het water. Maar zij heeft
toch altijd meer emplooi geboden aan de kaasboeren
dan aan de pikbroeken.
Burgerlijke Stand
Gemeente WARMENHUIZEN.
Geboren: Maria Alida d. v. Wilhelmus Jo
hannes Berkhout en van Petronella Zutt. --
Wilhelmus Henricus Maria, z. van Cornells
iMoseh eri van Anna Sophia Woestenburg.
Anna, d. v. Jan Gerrit Jonker en van Sjoukje
IlJbema. Jacobus Adrianus z. v. Wilhelmus
Ooijevaar en van Johanna Alida Kauw. Jo
hannes Martiuus, z. van L'ornelis Roozendaal en
van Elisabeth Adriana Pronk. Adrianus Ma
ria, z. van Antonius Petrus Hoogeboom en van
Anna Maria Boekei. Pieter, zoon van Hendrik
Sevenhuijzen en van Elisabeth Bj-uijn.
Ondertrouwd: Nicolaas Nannes, Oud 34 jaren
e nAnna Molenaar, oud 26 jaren, beiden wonende
te Warmenhuizen. Pieter Hink, oud 23 j.
wonende te Noordscharwoude en Gatharina Com
mandeur, oud 23 j., wonende te Warmenhuizen.
Jacob Vermeulen, oud 27 jaar wonende te Am
sterdam en Mari aiMartha Biersteker, oud 25
jaren, wonende te Warmenhuizen.
Gehuwd: Nicolaas Nannes, oud 34 jaren en
Anna Molenaar, 26 jaren, beiden wonende te
Warmenhuizen.
Overleden: Anna Maria Hoogeboom, oud 76
jaren, weduwe van Simon Rakker. Pieter
Pronk, oud 93 jareü, weduwnaar van Trijntje
Hoogwater.