NIEUWE 1 ike Breijer's Nieuwsblad v. Holl. Noorderkwartier No. 66 ZATERDAG 6 JUNI 1931 40e Jaargang Speciaal Sorsetten - Magazijn Rondom den Waagtoren. Een gratis Filmvoorstelling 8 led ge HEG's Theezakjes TEL1FOON INTERCOMMUNAAL NO. 52. DEZE COURANT VERSCHIJNT DINSDAG DONDERDAG en ZATERDAG. litym: Firma 1.1. KEIZER. per S maanden 1.15 Redacteur I. H. KEIZER. - Bureel Noordscharwoude. ADVERTENTIEN: Van 1—5 regels 75 cent; elke regel meer 15 cent. GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE. PlaatseSijk iflieuws NOORDSCHARWOUDE. Mej. Oudshoorn, tijdelijk onderwijzeres te Anna Paulownapolder, komt voor als no. 1 op de voor dracht ter benoeming van een onderwijzeres aan de openbare school te Schagen. OUDKARSPEL. In den nacht van Donderdag op Vrijdag is een boerderij in de Diepsmeer gemeente Oudkarspel door onbekende oorzaak afgebrand. Des avonds had men het gebuw nog gezien, des morgens was het smeulende puinhoop. Hulp kon door de brandweer niet worden ver leend. BROEK OP LANGENDIJK. Nieuwe telefoonaansluitingen. Nieuwe telefoonaansluitingen in de maand Mei 1931: No. 217 J. BOUWSTRA, Café „De Driesprong" te Sint Pancras. No. 219 JN. BAKKER Klz., Vennetje te Sint Pan cras. NOORD-HOLL. BRANDWAARB. MAATIJ. OUDKARSPEL. In de op Maandag 1 Juni 1.1. te Alkmaar gehouden vergadering van Directie, Commissarissen, Hoogste Deelhebbers en agenten der Noordholl. (Onderlinge) Brandwaarborg-Maatschappij, gevestigd te Oud karspel van 1816 werd het verslag uitgebracht over het 113e boekjaar, waaruit bleek, dat de bedrijfs resultaten zeer gunstig genoemd kunnen worden. Het verzekerd kapitaal nam toe met f5.087.280 en bedroeg op 1 December 1930 f 117.670.671. Aan schade werd betaald f 160.043.15, waarvan door herverzeke ring werd betaald f 64.022.57. Het bedrag der reserve werd gebrchta op f 148.572.655. De aftredende Com missaris H. C. Oud werd herkozen. In deze verga dering werd de heer H. C. Oud gehuldigd ter gele genheid van zijn 25-jarig jubileum als Commissaris der Maatij. Namens Directie en Commissarissen werd door den heer Mr. C. P. Secen onder hartelijke woor den den jubilaris een staande electrische leeslamp aangeboden. Namens de agenten en het personeel werd door de Commissie, bestaande uit de heeren Burgemeester Kroonenburg, Burgemeester Klerk en J. Valkering de jubilaris gehuldigd onder aanbieding van een drietal fraaie Delfts,-blauwe wandborden. Na afloop daarvan vereenigden Directie, Commis sarissen, Commissieleden, agenten en personeel zich aan een gemeenschappelijke koffietafel. Uit den Omtrek iSfP. PANCRAS. Voor de cursisten van „Eierste Hulp bij On gelukken" werd een extra examen afgelegd, on der leiding van Dr. Destree. Voor dit examen slaagden de dames Mevr. iMeessen, Mej. G. Kloosterboer, Mej. Bakker en de heeren J. Boskamp, J. Roos Jr., P- Bus, A. Huiberts, S. Zeegers, en 'Jb. de Vries. - UEL1 DE STREEK. De laatste dagen deden zich op verschillende akkers aardappelen vreemde verschijnselen voor, welke al spoedig door de bouwers als een nieuwe ziekte werden beschouwd. Waren het aanvanke- kelijk de vroege soorten, waarin deze ziekte optrad, later bleken ook de latere, witvleeschige soorten vatbaar te zijn. De vernietiging van de aangetaste planten bleek bijzonder snel te werk te gaan. Niet alleen het blad, maar ook de sten gels werden dermate aangetast, dat een vlug af sterven het gevolg was. Door den hier gevestigden Tuinbouw!eeraar, den heer Miehielse werden eenige zieke planten onderzocht en tevens aan den Plantenziekten- kundigen Dienst te Wageningen voor nader on derzoek opgezonden. "Wij vonden den heer Mi ehielse bereid de conclusie van Wageningen mede te deelen. Hoewel het ziekteproces voor den tuinder mis schien vreemd is, bleek men hier toch met het optreden va nde gewoue aardappelziekte te doen te hebben, welke in normale jaren pas na 15 Juni optreedt, en dan begint met aantasting van de bladeren. Het vroege optreden van de ziekte zo ueen gevolg moeten zijn van het aanwezig zijn van ziektebacteriën in den grond. Immers de laatste onderzoekingen hadden aangetoond, dat do ziektebacteriën zich in labielen (rustenden) toestand in den grond bevinden en onder zekere weersomstandigheden in werking komen. Zooals bekend zijn deze voorwaarden als, relatieve voch tigheid der lucht, gedeeltelijke bewolking gedu rende een bepaald aantal uren in ee netmaal, enz., aanwezig geweest en is het gevaar niet uitgeslo ten, dat nu het besmettingsgevaar zoo groot is, dat uitbreiding der ziekte lang niet denkbeel dig is. Om deze reden is men 'hier dan ook reeds druk bezig met besproeiing van het gewas. Op gemerkt werd nog dat men op beschutte plekjes de meeste last heeft, evenals op het land, hetwelk omgeven is door veel water, waardoor de voch tigheid der lucht veel grooter is. Men zij dus gewaarschuwd. lienl 17 Alkmaar Tel. 52B Vertrouwd adres voor: goedpassende Buikbanden Elastieken Kousen Rechthouders en Rechthouder- Corsetten Alkmaar en de Scheepvaart. De Langedijkers kennen Alkmaar, we zouden zeggen zoo goed als de Alkmaarders hun stad zelf. Naar Alkmaar is de trek bij elk uitstapje. Ongetwijfeld zal men dus met belangstelling lezen wat onder het opschrift: „Rondom den. W.sagtoren" in het „Handelsblad'" werd geschre ven omtrent dit aardige stadje met zijn aan natuurschoon zoo rijke omgeving. Alkmaar is een stad van water en bruggen en wie over de Oude gracht wandelt waar de forsche hoo rnen nu hun dicht bebladerde kruinen als een bree- den ring van levend groen boven het water span nen, wie daartusSchen de pittoreske ophaalbrug getjes als overblijfsels van oud stedenschoon een houten schakel in het steenen wegdek ziet vormen, wie langs den wallekant de fraaie heerenhuizen ziet, met blauwzerken stoepen en kettingen van den rijweg afgesloten, die kan het slechts betreuren, dat van natuuropnamen en komische fiims, waaronder ook die van CHARLSE CHAPLIN, ais extra attractie voor :s in de zaal van den heer P. KRAMER te Zuidscharwoude, op Zaterdag 13 Juni 1931 t: iinifiiii mi Aanvang om 2 uur. Tijdens deze voorstelling ontvangt U gratis ons plaatjes album „Een vacantiereis langs den Rijn." s: s: veie aezer scnoone gracnien, als eertijds ae i_,aai en ae meuwe sioot, aeuempa en m wiiiKeisoraien zijn nerscnapen. juisr aeze dagen, nu de Laat geasfalteerd is, zijn de ouae ioco's weer uit ae arcuieven opgeaoiven en men moet wel toegeven, aat ae staa er, wat scnoon- neia Detreit, niet op vooruit gegaan Is. Hier en aaar vinat men nog een oud, schilder- acnug graentje, waar ae nuizen in net water staan en ane pyzonaerneaen van aen acntergevei m snn- gerenae lijnen weerspiegeia woraen, zooais ae rv.ooi- tuin, aien ae raaa ai veie malen neeit wmen aempen, maar aie nog steeas onaangetast is gepieven. De vreemuenng, aie onze staü bezoeat zal ont- deKxen, üat aiie graenten ten siotte uitioopen in net Noora-Hoiianascne xanaai, net breeae wacei, üat onze voorouaers voor ae groote zeescnepen neooen gegraven, maar aat tnans uitsiuitena nog voor Dmnenscneepvaartverkeer aienst aoet. Groote scnepen komen nier zeiaen of nooit en ae Waterschout mag dansbaar zijn, aat hij tevens commissaris van politie is, omüat nij anders werke lijk niets te doen zou nebben. Eenige jaren geleden heeft Alkmaar een poging geaaan om een recntstreekscne verbinding met Lonaen te krijgen en, gesteund door het gemeente bestuur, hebben toen eenige heeren uit umuiaen een treiler in de vaart georaent, die tweemaal per week van Alkmaar naar Lonaen zou varen. Wat senrijver dezes zien nog van deze semi-gemeentelijke navigatieplannen herinnert is een uitstekend ainer, waaroij veel gedronken en nog meer gesproken werd en een plan, dat denzelfden avond in geestdriftige stemming werd ontworpen, waaroij o.a. onderge- teekende met eenige gemeentelijke hoofdambtenaren met dit bootje naar Londen zou varen, tenemae er handelsrelaties voor Alkmaarsche firma's aan te knoopen. Het slot van de geschiedenis was, dat de heeren, toen zij het bootje nog eens bij daglicht bezien had- den, gezamenlijk tot de overtuiging kwamen, dat zij den overtoent liever met de Harwich-boot maak ten. Schrijver dezes, die over de nieuwe scheepvaart verbinding propaganda-artikelen zou schrijven en daarom noodgedwongen op den treiler was aange wezen, kwam als eenige passagier, na een dag en een nacht op meer dan hardhandige wijze door de oproerige Noordzee heen en weer gesmeten en leeg geschud te zijn, te Londen aan, waar de heeren ambtenaren hem bij de Towerbridge opwachtten en belangstellend naar zijn indrukken informeerden. Bij aankomst bleek onder meer, dat de lading be dorven was omdat de golven door de luiken in het ruim waren geslagen en alle conservenbussen dik onder het roest zaten. Twee of driemaal heeft het bootje nog gevaren en de kapitein heeft namens B. en W. nog eens deftig een Alkmaarsch kaasje als bewijs van goede nabuur schap aan den Lord Mayor van Londen overhandigd. De Lord Mayor heeft er voor bedankt en de groeten mee terug gegeven, maar het gerucht ging dat hij zich na afloop der audiëntie een grooten atlas heeft laten brengen om na te speuren waar het kaasje eigenlijk vandaan was gekomen. Toch heeft destijds ook de Engelsche pers nog aandacht aan de Alkmaarsche „cheeseboat" gewijd en de „Daily Telegraph" heeft er zelfs een vrien delijk artikeltje over geschreven. Weldra bleven echter de vrachten uit en de „Alc- maria" is op een goeden dag weggestoomd om nooit meer terug te keeren. Sinsdien komen er geen zee schepen meer in ons Nqord-Hollandsch kanaal en als er bij uitzondering eens een groote houtboot verdwaalt, staat het in de courant en loopt heel Alkmaar uit om er naar te kijken. Toch klagen de bewoners van de overzijde van het kanaal steen en been, dat altijd de vlotbrug open is als zij naar de stad willen en het is een feit, dat het verkeer op deze brug lang niet zoo vlot gaat als het scheepvaartverkeer, dat er dwars doorheen moet. Dat is het verkeer van beurtscheepjes, kleine vrachtvaardertjes, groentenschuitjes en vletten, die melkbussen vervoeren, scheepjes uit de streek waar voor het kanaal niet meer gemist kan worden en waarvoor weldra nog meer vaarwegen opengesteld zullen worden als het West-friesche kanalenplan tot uitvoering is gekomen. Wie wel eens van Alkmaar naar Den Helder heeft gevaren, begrijpt de verzuchting van den kapitein van de Armaria", dat hij drie volle uren door een kikkersloot moest, vóór hij de ruimte kreeg om er eens vaart achter te zetten. De eenige groote booten die wij hier geregeld te zien krijgen, zijn de salonbooten van de Alkmaar Packet, die een geregelde verbinding met de hoofd stad onderhouden en de aangewezen vervoermid delen zijn voor alle families, dié met hun kroost een dagje naar Amsterdam willen om in Artis naar de aapjes te gaan kijken. De kapiteins zijn in den loop der jaren echte kindervrienden geworden en zij gaan waarschuwend rond als de stoomfluit zal blazen en de oortjes van de kleinen dus tijdig dicht gehou den kunnen worden. Alkmaar is de stad van het water. Maar zij heeft toch altijd meer emplooi geboden aan de kaasboeren dan aan de pikbroeken. Burgerlijke Stand Gemeente WARMENHUIZEN. Geboren: Maria Alida d. v. Wilhelmus Jo hannes Berkhout en van Petronella Zutt. -- Wilhelmus Henricus Maria, z. van Cornells iMoseh eri van Anna Sophia Woestenburg. Anna, d. v. Jan Gerrit Jonker en van Sjoukje IlJbema. Jacobus Adrianus z. v. Wilhelmus Ooijevaar en van Johanna Alida Kauw. Jo hannes Martiuus, z. van L'ornelis Roozendaal en van Elisabeth Adriana Pronk. Adrianus Ma ria, z. van Antonius Petrus Hoogeboom en van Anna Maria Boekei. Pieter, zoon van Hendrik Sevenhuijzen en van Elisabeth Bj-uijn. Ondertrouwd: Nicolaas Nannes, Oud 34 jaren e nAnna Molenaar, oud 26 jaren, beiden wonende te Warmenhuizen. Pieter Hink, oud 23 j. wonende te Noordscharwoude en Gatharina Com mandeur, oud 23 j., wonende te Warmenhuizen. Jacob Vermeulen, oud 27 jaar wonende te Am sterdam en Mari aiMartha Biersteker, oud 25 jaren, wonende te Warmenhuizen. Gehuwd: Nicolaas Nannes, oud 34 jaren en Anna Molenaar, 26 jaren, beiden wonende te Warmenhuizen. Overleden: Anna Maria Hoogeboom, oud 76 jaren, weduwe van Simon Rakker. Pieter Pronk, oud 93 jareü, weduwnaar van Trijntje Hoogwater.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1931 | | pagina 1