De Vrouw en de Mode we het tomaten moes, de peterselie, peper en zuot er bU en vullen hiermede de uitgeholde tomaten, die we daarna in een vuurvaste schotel doen en gedurende 20 a 25 minuten in de oven plaatsen. OP VERZOEK. FRAMBOZEN JAM. Al deze dingen en nog heel wat meer doet men zonder moeite met behulp van oude kranten, Gaan deweg ontdekt men er steeds meer. Maar er zijn ook dingen, waarvoor kranten niet gebruikt mogen wor den. B.v. niet om de schoolboterham van uw kind in te pakken. Een krant gaat altijd door vele han den en mag dus nooit rechtstreeks in aanrakering met voedsel worden gebracht. Om dezelfde reden mogen ook vleesc hcof andere eetwaren niet in krantenpapier worden gepakt. M II DiIINEiRJAFONNEN. 1. K.G. frambozen en 7*/s ons suiker. De frambozen worden eerst goed nagezien en daarna gewasschen en in een goed geemailleerde pan aan de kook gebracht. Daarna voegen wij de suiker bij en laten de jam inkoken tot ze de ver- eischte dikte heeft. Om dit te zien, doen we een lepeltje jam op een schoteltje en laten dit afkoelen; is de jam klaar, dan brengen wij ze nog warm in met soda water schoongemaakte jampotten en slui ten deze af met perkament paier, waarna ze op een koele plaats bewaard wordt. Bessen- en frambozen jam wordt op dezelfde wijze klaargemaakt, we nemen dan half K.G. bessen en half K.G. frambozen en 750 gram suiker en bereiden de jam op dezelfde wijze als in het voorgaand recept is aangegeven. NUTTIGE HUWELIJKSCADEAUX. Wat wij het jonge paar kunnen geven. Elke keer, dat er een vriend of vriendin van U gaat trouwen, vraagt U zich af; „Wat voor een cadeau kan geven?" In een wanhopige poging om iets oorspronkelijks te bedenken, raadpleegt u een catalogus van een Juwelier, om eindelijk besluiteljos de straat op te gaan. In een etalage ziet u zes mooie zilveren theelepeltjes in een doosje van lila fluweel. Ja dat is mooi," besluit, niet omdat die lepeitjes in werkelijkheid zoo mooi zijn, maar omdat U al moe is van het voortdurend zoeken. En zoo krijgt de bruid haar zesde doosje theelepeltjes. Maar mijn voorbeeld is slecht gekozen, want thee lepeltjes komen op den duur altijd te pas. Laten wij nu eens veronderstellen, dat u een koperen vruch tenschaal had gekocht. Bij uw eerste bezoek aan het pasgetrouwde paar ziet u echter, dat die vruchten schaal geen plaatsje heeft gekregen. En u kunt dat het jonge vrouwtje niet eens kwalijk nemen, want haar heele voorsuite is met aardewerk versierd en daarbij zou iets van koper uit de lijn vallen. Maar in stilte verwijt u zichzelf, dat U daaraan niet ge dacht heeft. Bovendien ziet u nu, dat dat mooie fluweelen kussen van tante Martha ook nergens te vinden is. Het kleurt niet bij de rest van de in richting. Een gebruiksvoorwerp komt altijd veel beter te pas. En electrische toestellen zijn in deze groep wel het meest gescchikt. Ze behoeven niet altijd duur uit te komen. Ik denk b.v. aan het electrische strijk ijzer, dat nog niet zoo heel lang geleden als een luxe voorwerp werd beschouwd, maar nu een nood zakelijk voorwerp is in elk modern ingericht huis houden. De beste hebben een wijzertje, waardoor ze naar keuze op drie verschillende temperaturen ge bracht en gehouden kunnen worden. Voor de fijne stoffen neemt men de laagste temperatuur om scchroeien te voorkomen. De regeling van de tempe ratuur is dus een groot voordeel, dat de nieuwe strijkijzers op de oude hebben. Aardig zijn ook de kleine strijkijzertjes voor de reis, die maar weinig stroom verbruiken en soms nog op een bepaalde plaats krulijzers warm kunnen maken. De andere electrische toestellen zijn niet zoo be kend, maar daarom even practisch. De nieuwe electrische ketels regelen de temperatuur op dezelfde wijze. Bij de oude ketels kan men niet den stroom inschakelen, als er geen water in is, want dan droogt het element uit en de ketel is verder waar deloos. Doch de nieuwe ketels zijn voorzien van een wijzertje, dat zoo gesteld kan worden, dat de tem peratuur niet boven een bepaalde grens kan stijgen, zoodat de ketel niet beschadigd behoeft te worden. Veel goedkooper dan de electrische ketel is de z.g. altron, die men eenvoudig in het water steekt. Na een paar minuten kookt het reeds. Ook voor een ■man is zoo'n altron handig voor het maken van scheerwater. De electrische kookplaat is van meer algemeen nut Men kan er water, melk enz. op koken, wat ook met de altron kan gebeuren, doch men kan er ook eieren, vleesch, spek of braden, of met behulp van een rooster er brood op roosteren. Er zijn ook af zonderlijke electrische roosters, die het brood uit zich zelf omkeeren. t De bruid, die zulke nuttige cadeaux krijgt, zal veel meer in haar schik zijn, dan wanneer zij een grooit aantal decoratieve geschenken krijgt, die zij toch niet kan gebruiken. PEDAGOGISCH PRAATJE. De slaap onzer kinderen. Zooals de geheele verzorging en voeding van een kind geregeld moet gaan, zoo heeft het ook be hoefte aan geregelde slaap. Hier moet dezelfde re gelmaat in acht worden genomen als met de etens uren. Hoe laat het kind moet gaan slapen, hangt af van den leeftijd. Een kind van nog geen twee jaar kan niet genoeg slapen, daarna vermindert de behoefte aan slaap langzamerhand. Een kind van zes jaar heeft al niet meer dan tien uur slaap noodig. Bij de verdeeling van deze uren, waarop het kind opstaat en naar bed gaat, bedenken wij, dat de slaap vóór middernacht het meest verkwikt. Aan de eenmaal vastgestelde tijd moet men van het begin af streng de hand houden. In dit opzicht zijn vele ouders onverschillig. Zij staan de kinderen toe om 's avonds laat om te blijven en als ze ein delijk toch naar bed moeten, geeft dit de grootste onaangenaamheden. Dit is een bewijs, dat slechte gewoonten en ongeregeldheden hebben postgevat. Als het kind van zijn prilste jeugd aan regelmaat gewend is, zal men er niet de minste moeite mee hebben. Dit is niet alleen goed voor de karakter- vorming, doch vooral voor de gezondheid. Ons li- chaam kan aan verschillende dingen gewend worden, doch als we eenmaal iets tot gewoonte hebben gemaakt, is het niet goed om daar niet aan vast te houden. Slechts wanneer het kind weer een paar jaar ouder is geworden en wel een uur later naar bed kan gaan, kan men bij een verjaardag instel- j len, dat het uur- voortaan veranderd wordt. (Nadruk verboden). i haar 400en sterfdag op 30 Juni 1931. Door Dr. G. STANGE. Zwart met wit is nog altijd de meest gekozen combinatie voor diner japonnenwij kennen niet veel voorbeelden, dat een bepaalde modezoo lang stand hield en telkens weer op ander ge bied triomfen vierde. Dit seizoen hebben op nieuw tal van couturiers, w.o. Patou, Lahvin en Malyneux, het zwart-met-wit op hun programma gezeten als men het publiek in de mondaine ge legenheden opneemt, schijnt deze combinatie meer dan ooit de algemeene gunst te genieten. En wij moeien toegeven, dat de schijnbaar zoo eenvoudige zwart met witte costuums in een groote menigte altijd nog meer de oogen tot zich trekken dan de opvallend genoemde japonnen met groote bloempatronen, om van de mooie pastelkleuren in uni niet eens te spreken. Daardoor lijkt het misschien ook, dat zwart met wit zoo algemeen gedragen wordt, want als men eens gaat tellen, blijkt het aantal dezer japonnen niet eens zoo groot te zijn. De tweede favoriet is wit satijn, weer een ty pisch kenmerk van de nieuwe mode. Vooral jon- ge meisjes dragen het veel, in nauwsluitende i modellen met gradieuse ruimvaïïende rokken, waarvan de lijn soms in een korte cape wordt j wordt herhaald. Zoo'n cape maakt op het eerste gezicht den indruk, dat zij -feen onderdeel van de japon is, zij wordt dan ook niet afgedaan I en staat vooral vlot bij het dansen. Op de derde plaats komen, w3t hun populari- teit betreft, de kanten japonnen. Die zijn tus- I schen twee haakjes ook al een heelen tijd in de mode geweest. Het meest ziet men wit, zwart, i blauw en groen. Deze japonnen vertoonen als j eenige garneering een draperie of rimpels, ter- I wijl ook hierbij af en toe korte jasjes worden ge- dragen van dezelfde kant. j Men is echter aan niets gebonden, wat de stof j betreft. Tafzijde wordt tamelijk veel gezien, er was o.a. een grijze tafzijden japon met een vier- I kante halsuitsnijding, die tot aan de knieën voor zien was van evenwijdige verticale plooien, waar Als men zichc bezighoudt met het leven van een j historisch persoon, vraagt men onwillekeurig ook 1 naar zijn moeder. Hoe zag zij eruit? wat is bekend j weworden van haar. I Het uiterlijk van Margreet Lutheer is ons goed - bekend, want in de Lutherzaal op den Wartburg door daaronder vanzelf de noodige ruimte werd hangt 'een schcilderij van zijn ouders, geschilderd verkregen. Er werd een kort rozerood jasje bij door Lukas Cranadh de Oudere, de geniale schilder j ff6(jragen dat om het middel werd dichtgebonden. ïh'XsT SlMfiS i wordt ook oog voel gedx.g», doch witten hoofddoek, haar over elkaar geslagen handen deze japonnen willen niet meer zoo op. Toch en haar onregelmatige, magere, hoekige gelaats- wordt de algemeene indruk, die een groot ge- trekken. Ze paste volkomen bij haar man, met wien zij een lang leven sleet, waarin armoede, hard werk, een talrijk kroost, twist en vreindschap ten ten- zelschap op iemand maakt, niet weinig opge- vroolijkt door deze luchtige gebloemde japon netjes. Er worden soms korte jasjes op gedra- PAPIER IN HET HUISHOUDEN. Als men in een stad woont, is het huis zoo klein en beknopt mogelijk gehouden; hetzelfde geldt ook van de keuken. De moderne gerieflijke indeeling bij de technische hulpmiddelen maken een groote keuken ook overbodig, terwijl zij bovendien de huisvrouw in staat stellen om zonder veel moeite haar werk te doen zonder dienstmeisje. Op het platteland en in de kleine plaatsen gaat dat alles niet zoo ge makkelijk; daar voelt men nog eerder een vermin dering van inkomsten. In dezen tijd kan ook menige huisvrouw om financcieele redenen geen gebruik maken van al de technische inrichtingen, die voor haar gemak zijn ontworpen. Maar een goede oude vriend, die binnen ieders bereik valt, is het papier. Dit bespaart ons ook veel werk. Als we een krant uitspreiden op de aanrecht- tafel kunnen wij daarop aardappelen schillen, groente afhalen, vleesch toebereiden, enz. zonder dat de tafel vuil wordt. Hoe voorzichtig men ook is, er vallen altijd wel druppels water, meel of stukjes deeg op de tafel, als men zélf iets te bakken heeft; ligt er nu papier overheen, dan is het schoon maken veel gauwer gedaan en er zijn geen kleverige vaatdoeken en dergelijke. Als men nog kippen of varkens houdt en daarvoor een speciale afvalemmer heeft staan naast de gewone vuilnisemmer, kan men ook zonder moeite alles wat van hun gading is in de afvalemmer werpen, mits men alweer papier ge bruikt. Het is een goede gewoonte, om overal waar met vette of kleverige dingen gewerkt wordt, eerst een krant uit te spreiden. Ruiten worden met schoon water zonder zeep af- gewasschen en met een ineengefrommelde krant gewreven; zoo noodig verwijdert men eerst de ergste nattigheid met een doek. Onder in de pan, waarin flesschen van de inmaak worden gekookt, leggen wij eenige lagen kranten papier om te voorkomen dat ze springen. Wikkel een stopflesch in kranten, voordat gij er warme confituren of stroop in giet, en laat de flesch dan in het papier afkoelen. Als onder het linoleum de vloer met kranten papier wordt bedekt, voorkomt dit een muffe lucht, het stof wordt er bovendien door tegengehouden, zoodat met betrekkelijk weinig werk een grondige reiniging kan worden verricht. Papier houdt vocht vrij goed tegen; in geval van nood kan men eenige lagen daarvan onder een zuigeling leggen inplaats van hospitaaldoek. onderdeel van het toilet, zij staan bijzonder jeug dig. Bónt wordt er slechts bij uitzondering op aangebracht. Over het algemeen kan men zeggen, dat de zomersche avondjaponnen, met uitzondering van de bepaalde galatoiletten, altijd gedragen wor den roet een jasje, bolerd, cape of shawl. Voor onofficieele dinertjes zijn er bovendien zeer ele gante ensembles, avond-mantelpakken, ads wij die zonderlinge benaming mogen gebruiken. Dus geen kort manteltje, dat op verschillende avond japonnen kan worden gedragen, en geen japon met een bolero van dezelfde stof, maar werkelijk een ensemble in twee kleuren, waarbij de lichtste kleur wordt gebruikt voor het bovengedeelte van de japon en voor de garneering van het jasje. Satijn is ook hiervoor zeer gewild om de glans ,doch chiffon en crepe wordt ook veel genomen en zelfs in zeer stemmige kleurencom binaties, bruin, donkerblauw, of zwart met wit, creme of vleeschkleur. Patos lanceert een ja pon, die bestaat uit een witsatijnen sehootblouse met vierkante halsuitsnijding, en een zwartsa tijnen klokrok, die er ter hoogte van de heupen aangezet is. Om het middel is een witsatijnen ceintuur met een flonkerende strassgesp aange bracht. een eenvoudige, doch zeer elegante avond japon dus. Er wordt een wit satijnen manteltje over gedragen, dat een flink stuk over de heupen reikt. Hetzelfde soort ensemble ziet men in een fees telijker vorm in kant. Molyneus heeft witte kant en zwarte crepe Elizabeth gecombineerd op on geveer dezelfde wijze als Patou in zijn boven be schreven ensemble van satijn. D|e kanten blouse heeft de moderne jabotvormige revers en eindigt ter hoogte v^p. de heupen in punten. De mouwen en de zoom van het manteltje eindigen ook in punten. De ensembles in kant met gebloemd o feffen chiffon staan natuurlijk fleuriger. Soms worden de bloemen uit de chiffon uitgeknipt en op de kant geapplqueerd. Bij effen chiffon wordt de kant dikwijls in dezelfde kleur geverfd. Hier moet ik nog even een prinsesmodel van écru kant vermelden met een wijd uitvallende rok, die van achteren even sleepte; er waren glan zende rozeroode chiffon rozen op geappliqueeTd, die als een guirlande onder langs den rok en in een slingerende lijn omhoog over de heupen lie door dames, die de nmiddelbaren leeftijd naderen. De Blerthakragen, strookjes en kleine ruikertjes van blauwe en roze 'bloempje doen seen nog veel oudere mode herleven, nl. die van de zestiger jaren. De ajour geborduurde stoffen worden ge- wwoonlijk genomen in de moderne pastelkleuren, o.a. in zeer licht groen. Ze worden dikwijls met effen goed gecombineerd, want de meeste mo dellen vertoonen de geborduurde stof alleen voor het'klokkende onderstuk van den rok en voor een korte, vlotte bolero. slotte nog een zekeren welstand haar deel werden, netjes, rr women soms aoioe jasjes op Haar sterfdag, 30 Juni 1531, is erbij vermeld; dat is gen van satijn of fluweel in levendige kleuren een van de weinige feiten, die omtrent haar per- I X)ezo jases zijn trouwens het meest opvallende soon vaststaan. 1 1 11 L i g4L« Wij weten niet eens, wanneer zij geboren is. Som migen meenen, dat haar meisjesnaam Lindemann was. Het is ook onbekend, op welken dag haar huwe lijk is gesloten, en zij zelf kon later niet meer opge ven in welk jaar haar tweede zoon Martin, de latere kerkhervormer, ter wereld kwam. Zoo weinig gaf men toen om jaartallen. Terloops geuite mededee- lingen van haarzelf, haar zoon of tijdgenooten zijn het eenige, waaraan wij hoevast hebben, en die zijn nog schraal genoeg. Dat lag in den aard der dingen. In dien tijd had een huisvrouw geen tijd, om zich veel in zich zelf te verdiepen. Dat leverde niets op; er was veel te veel te doen in het huishouden, haar man en kin deren namen haar geheel in beslag en daarbuiten bleef er niets voor haar over dan de godsdienst. Het leven van Magreet Luther was niet anders. Zij was een kind van haar tijd en werd gevormd door de omstandigheden, waaronder zij was opgegroeid en waarin zij door haar man werd gebracht. Spalatih heeft haar een merkwaardige vrouw genoemd en zeer zeker moet zij een krachtige persoonlijkheid ge weest zijn, doch dezelfde Spalatih spreekt van een groote gelijkenis tusschen moeder en zoon en dat kunnen wij toch niet onderschrijven, als wij de portretten van beiden eens naast elkaar leggen. Melanchton roemt haar: „Zij had vele deugden, die een eerbare vrouw sieren. Zij muntte vooral uit door kuischheid, godsvrucht en vlijtig bidden, zoodat zij door andere brave vrouwen als een toonbeeld van zedigheid werd beschouwd.." Dit alles kunnen wij gerust woord voor woord aannemen, ook al uitte zij dikwijls ruwe woorden, grappen of scheldwoorden en al hanteerde zij de roede op een wijze, dat haar kinderen wegkropen. Maar in dien tijd was dat heel gewoon. Wij moeten dat dan ook niet tragisch opvatten. Evenmin behoeft het ons te verwonderen, dat deze streng geloovige vrouw aan den anderen kant het meest primitieve bijgeloof aannam. Doch zoo dachten al haar tijdgenooten en zelfs haar groote zoon heeft zijn leven lang het met de booze geesten te kwaad gehad. Mergreet zag achter alles kobolden, feeën en heksen, zij vreesde zon- en maansverduisteringen en kómeten, de griezelige „staartsterren", doch wanneer deze angstbeelden haar te zeer benauwden zocht en vond zij altijd steun in het gebed. Haar man dacht er precies eender over. Hij geloofde haar «nvoorwaardelijk, toen zij verklaarde dat een buurvrouw heksenkun sten aan het uithalen was, op het oogenblik dat de kleine kinderen begonnen te huilen en niet tot bedaren waren te brengen. Hij was het volkomen met haar eens, dat zij de booze vrouw geschenken moesten brengen om zoo den invloed van haar zwarte kunst te neutraliseeren. Magreet Luther heeft haar zoon Martin nooit los gelaten. Geen van beiden schijnen zij bepaald be mind te zijn geweest, doch Magreet gaf grif toe, dat zij daar zelf de oorzaak van waren door hun stroefheid. Toch had zij een flink, eerlijk karakter. In haar spreken was zij niet bijzonder vlot of gees tig, maar ze zei wat haar voor den mond kwam. Het was in het geheel niet moeilijk, haar te doorgron den. Ze had misschien geen groote gaven, doch in het dagelijksch leven kon ze er wezen. Recht van hart en recht van wil ging zij door het leven, dat niet gemakkelijk voor har is geweest, en on danks al haar strengheid hielden haar kinderen van haar. Laten wij dus de eenvoudige moeder van den grooten hervormer herdenken als een vrouw zonder gekunsteldheid, zonder ernstige fouten. Wij eeren haar het beste door aan haar te denken als de vlijtige, rechtschapen boerin, de trouwe en gehoor zame echtgenoote, de strenge doch rechtvaardige moeder en de voorbeeldige huisvrouw en wij zullen mousseline de soie, point d'egript en katoen of niet meer aan haar trachten toe te schrijven, dan linnen met ajour borduurwerk. Organdi, dat tien Magreet Luther zelf wist te bezitten.^ yerboden) jaar geleden speciaal voor heel jonge meisjes be- BERLIJNSCHE BRIEF. stemd scheen, wordt nu bij voorkeur gedragen Japon van beige wollen mousseline, bedrukt met rood en geel. Door drie geplooide en eenigs- sins klokkend geknipte volants van effen beige mousseline wordt de rok verwijd, de ceintuur is van effen roode mousseline gemaakt en de dubbele volants van de kraag van effen gele mousseline. Aardige japon van strookleurige Honauzijde met lichtgroene spikkels en kringen. De zijba- nen van den rok en de stolpplooien voor en ach ter geven de noodige ruimte. De kraag is voor zien van groote, flauw gebogen schulpen. Japon van witte voile met roode bloempjes, waarop van roode voile een schuin geknipte rand en een fichakraag zijn aangebracht. De kraag wordt ook van achteren nog eenmaal ge kruist en tenslotte van voren bij wijze van pen, terwijl de Blerthakraag er ook mee versierd j ceintuur dichtgebonden De shawls, die ook dikwijls inplaats van een jasje worden gedragen, zijn geen rechte lapjes chiffon, doch dikwijls e.ven ingewikkeld van snit als een rok. Zij worden in twtee en soms drie kleu ren gemaakt en hangen soms als vleugels van de schouders af. Naast satijn, chiffon, crepe en kant ziet men 's avonds ook nieuwe stoffen, of liever gezegd stoffen, die lang vergeten zijn geweest, maar nu opnieuw in de mode komen, zooals organdi, I Japon van blauwe crepe de chine, die met donkerblauwe en zjvarte bloemen is bedrukt. De opzij dichtgebonden fichu is afgemaakt met een schuin geknipte rand van effen zwarte crepe, doch de ceintuur wordt gevormd door een zwart lint. In den rok is ook van achteren een geplis- seerd paneel aangebracht, het is echter lager in gezet dan van voren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1931 | | pagina 6