De Vrouw en de Mode
we het tomaten moes, de peterselie, peper en zuot er
bU en vullen hiermede de uitgeholde tomaten, die we
daarna in een vuurvaste schotel doen en gedurende
20 a 25 minuten in de oven plaatsen.
OP VERZOEK.
FRAMBOZEN JAM.
Al deze dingen en nog heel wat meer doet men
zonder moeite met behulp van oude kranten, Gaan
deweg ontdekt men er steeds meer. Maar er zijn ook
dingen, waarvoor kranten niet gebruikt mogen wor
den. B.v. niet om de schoolboterham van uw kind
in te pakken. Een krant gaat altijd door vele han
den en mag dus nooit rechtstreeks in aanrakering
met voedsel worden gebracht. Om dezelfde reden
mogen ook vleesc hcof andere eetwaren niet in
krantenpapier worden gepakt.
M II
DiIINEiRJAFONNEN.
1. K.G. frambozen en 7*/s ons suiker.
De frambozen worden eerst goed nagezien en
daarna gewasschen en in een goed geemailleerde
pan aan de kook gebracht. Daarna voegen wij de
suiker bij en laten de jam inkoken tot ze de ver-
eischte dikte heeft. Om dit te zien, doen we een
lepeltje jam op een schoteltje en laten dit afkoelen;
is de jam klaar, dan brengen wij ze nog warm in
met soda water schoongemaakte jampotten en slui
ten deze af met perkament paier, waarna ze op een
koele plaats bewaard wordt.
Bessen- en frambozen jam wordt op dezelfde wijze
klaargemaakt, we nemen dan half K.G. bessen en
half K.G. frambozen en 750 gram suiker en bereiden
de jam op dezelfde wijze als in het voorgaand recept
is aangegeven.
NUTTIGE HUWELIJKSCADEAUX.
Wat wij het jonge paar kunnen geven.
Elke keer, dat er een vriend of vriendin van
U gaat trouwen, vraagt U zich af; „Wat voor een
cadeau kan geven?" In een wanhopige poging om
iets oorspronkelijks te bedenken, raadpleegt u een
catalogus van een Juwelier, om eindelijk besluiteljos
de straat op te gaan. In een etalage ziet u zes mooie
zilveren theelepeltjes in een doosje van lila fluweel.
Ja dat is mooi," besluit, niet omdat die lepeitjes
in werkelijkheid zoo mooi zijn, maar omdat U al
moe is van het voortdurend zoeken. En zoo krijgt de
bruid haar zesde doosje theelepeltjes.
Maar mijn voorbeeld is slecht gekozen, want thee
lepeltjes komen op den duur altijd te pas. Laten wij
nu eens veronderstellen, dat u een koperen vruch
tenschaal had gekocht. Bij uw eerste bezoek aan het
pasgetrouwde paar ziet u echter, dat die vruchten
schaal geen plaatsje heeft gekregen. En u kunt dat
het jonge vrouwtje niet eens kwalijk nemen, want
haar heele voorsuite is met aardewerk versierd en
daarbij zou iets van koper uit de lijn vallen. Maar
in stilte verwijt u zichzelf, dat U daaraan niet ge
dacht heeft. Bovendien ziet u nu, dat dat mooie
fluweelen kussen van tante Martha ook nergens te
vinden is. Het kleurt niet bij de rest van de in
richting.
Een gebruiksvoorwerp komt altijd veel beter te
pas. En electrische toestellen zijn in deze groep wel
het meest gescchikt. Ze behoeven niet altijd duur
uit te komen. Ik denk b.v. aan het electrische strijk
ijzer, dat nog niet zoo heel lang geleden als een
luxe voorwerp werd beschouwd, maar nu een nood
zakelijk voorwerp is in elk modern ingericht huis
houden. De beste hebben een wijzertje, waardoor ze
naar keuze op drie verschillende temperaturen ge
bracht en gehouden kunnen worden. Voor de fijne
stoffen neemt men de laagste temperatuur om
scchroeien te voorkomen. De regeling van de tempe
ratuur is dus een groot voordeel, dat de nieuwe
strijkijzers op de oude hebben. Aardig zijn ook de
kleine strijkijzertjes voor de reis, die maar weinig
stroom verbruiken en soms nog op een bepaalde
plaats krulijzers warm kunnen maken.
De andere electrische toestellen zijn niet zoo be
kend, maar daarom even practisch. De nieuwe
electrische ketels regelen de temperatuur op dezelfde
wijze. Bij de oude ketels kan men niet den stroom
inschakelen, als er geen water in is, want dan
droogt het element uit en de ketel is verder waar
deloos. Doch de nieuwe ketels zijn voorzien van een
wijzertje, dat zoo gesteld kan worden, dat de tem
peratuur niet boven een bepaalde grens kan stijgen,
zoodat de ketel niet beschadigd behoeft te worden.
Veel goedkooper dan de electrische ketel is de z.g.
altron, die men eenvoudig in het water steekt. Na
een paar minuten kookt het reeds. Ook voor een
■man is zoo'n altron handig voor het maken van
scheerwater.
De electrische kookplaat is van meer algemeen nut
Men kan er water, melk enz. op koken, wat ook
met de altron kan gebeuren, doch men kan er ook
eieren, vleesch, spek of braden, of met behulp van
een rooster er brood op roosteren. Er zijn ook af
zonderlijke electrische roosters, die het brood uit
zich zelf omkeeren. t
De bruid, die zulke nuttige cadeaux krijgt, zal
veel meer in haar schik zijn, dan wanneer zij een
grooit aantal decoratieve geschenken krijgt, die
zij toch niet kan gebruiken.
PEDAGOGISCH PRAATJE.
De slaap onzer kinderen.
Zooals de geheele verzorging en voeding van een
kind geregeld moet gaan, zoo heeft het ook be
hoefte aan geregelde slaap. Hier moet dezelfde re
gelmaat in acht worden genomen als met de etens
uren. Hoe laat het kind moet gaan slapen, hangt
af van den leeftijd. Een kind van nog geen twee
jaar kan niet genoeg slapen, daarna vermindert de
behoefte aan slaap langzamerhand. Een kind van
zes jaar heeft al niet meer dan tien uur slaap noodig.
Bij de verdeeling van deze uren, waarop het kind
opstaat en naar bed gaat, bedenken wij, dat de
slaap vóór middernacht het meest verkwikt.
Aan de eenmaal vastgestelde tijd moet men van
het begin af streng de hand houden. In dit opzicht
zijn vele ouders onverschillig. Zij staan de kinderen
toe om 's avonds laat om te blijven en als ze ein
delijk toch naar bed moeten, geeft dit de grootste
onaangenaamheden. Dit is een bewijs, dat slechte
gewoonten en ongeregeldheden hebben postgevat.
Als het kind van zijn prilste jeugd aan regelmaat
gewend is, zal men er niet de minste moeite mee
hebben. Dit is niet alleen goed voor de karakter-
vorming, doch vooral voor de gezondheid. Ons li-
chaam kan aan verschillende dingen gewend worden,
doch als we eenmaal iets tot gewoonte hebben
gemaakt, is het niet goed om daar niet aan vast
te houden. Slechts wanneer het kind weer een paar
jaar ouder is geworden en wel een uur later naar
bed kan gaan, kan men bij een verjaardag instel- j
len, dat het uur- voortaan veranderd wordt.
(Nadruk verboden). i
haar 400en sterfdag op 30 Juni 1931.
Door Dr. G. STANGE.
Zwart met wit is nog altijd de meest gekozen
combinatie voor diner japonnenwij kennen niet
veel voorbeelden, dat een bepaalde modezoo
lang stand hield en telkens weer op ander ge
bied triomfen vierde. Dit seizoen hebben op
nieuw tal van couturiers, w.o. Patou, Lahvin en
Malyneux, het zwart-met-wit op hun programma
gezeten als men het publiek in de mondaine ge
legenheden opneemt, schijnt deze combinatie meer
dan ooit de algemeene gunst te genieten. En wij
moeien toegeven, dat de schijnbaar zoo eenvoudige
zwart met witte costuums in een groote menigte
altijd nog meer de oogen tot zich trekken dan
de opvallend genoemde japonnen met groote
bloempatronen, om van de mooie pastelkleuren
in uni niet eens te spreken. Daardoor lijkt het
misschien ook, dat zwart met wit zoo algemeen
gedragen wordt, want als men eens gaat tellen,
blijkt het aantal dezer japonnen niet eens zoo
groot te zijn.
De tweede favoriet is wit satijn, weer een ty
pisch kenmerk van de nieuwe mode. Vooral jon-
ge meisjes dragen het veel, in nauwsluitende
i modellen met gradieuse ruimvaïïende rokken,
waarvan de lijn soms in een korte cape wordt
j wordt herhaald. Zoo'n cape maakt op het eerste
gezicht den indruk, dat zij -feen onderdeel van
de japon is, zij wordt dan ook niet afgedaan
I en staat vooral vlot bij het dansen.
Op de derde plaats komen, w3t hun populari-
teit betreft, de kanten japonnen. Die zijn tus-
I schen twee haakjes ook al een heelen tijd in de
mode geweest. Het meest ziet men wit, zwart,
i blauw en groen. Deze japonnen vertoonen als
j eenige garneering een draperie of rimpels, ter-
I wijl ook hierbij af en toe korte jasjes worden ge-
dragen van dezelfde kant.
j Men is echter aan niets gebonden, wat de stof
j betreft. Tafzijde wordt tamelijk veel gezien, er
was o.a. een grijze tafzijden japon met een vier-
I kante halsuitsnijding, die tot aan de knieën voor
zien was van evenwijdige verticale plooien, waar
Als men zichc bezighoudt met het leven van een j
historisch persoon, vraagt men onwillekeurig ook 1
naar zijn moeder. Hoe zag zij eruit? wat is bekend j
weworden van haar. I
Het uiterlijk van Margreet Lutheer is ons goed -
bekend, want in de Lutherzaal op den Wartburg door daaronder vanzelf de noodige ruimte werd
hangt 'een schcilderij van zijn ouders, geschilderd verkregen. Er werd een kort rozerood jasje bij
door Lukas Cranadh de Oudere, de geniale schilder j ff6(jragen dat om het middel werd dichtgebonden.
ïh'XsT SlMfiS i wordt ook oog voel gedx.g», doch
witten hoofddoek, haar over elkaar geslagen handen deze japonnen willen niet meer zoo op. Toch
en haar onregelmatige, magere, hoekige gelaats- wordt de algemeene indruk, die een groot ge-
trekken. Ze paste volkomen bij haar man, met wien
zij een lang leven sleet, waarin armoede, hard werk,
een talrijk kroost, twist en vreindschap ten ten-
zelschap op iemand maakt, niet weinig opge-
vroolijkt door deze luchtige gebloemde japon
netjes. Er worden soms korte jasjes op gedra-
PAPIER IN HET HUISHOUDEN.
Als men in een stad woont, is het huis zoo klein en
beknopt mogelijk gehouden; hetzelfde geldt ook van
de keuken. De moderne gerieflijke indeeling bij de
technische hulpmiddelen maken een groote keuken
ook overbodig, terwijl zij bovendien de huisvrouw
in staat stellen om zonder veel moeite haar werk
te doen zonder dienstmeisje. Op het platteland en
in de kleine plaatsen gaat dat alles niet zoo ge
makkelijk; daar voelt men nog eerder een vermin
dering van inkomsten. In dezen tijd kan ook menige
huisvrouw om financcieele redenen geen gebruik
maken van al de technische inrichtingen, die voor
haar gemak zijn ontworpen.
Maar een goede oude vriend, die binnen ieders
bereik valt, is het papier. Dit bespaart ons ook veel
werk. Als we een krant uitspreiden op de aanrecht-
tafel kunnen wij daarop aardappelen schillen,
groente afhalen, vleesch toebereiden, enz. zonder dat
de tafel vuil wordt. Hoe voorzichtig men ook is, er
vallen altijd wel druppels water, meel of stukjes
deeg op de tafel, als men zélf iets te bakken heeft;
ligt er nu papier overheen, dan is het schoon
maken veel gauwer gedaan en er zijn geen kleverige
vaatdoeken en dergelijke. Als men nog kippen of
varkens houdt en daarvoor een speciale afvalemmer
heeft staan naast de gewone vuilnisemmer, kan men
ook zonder moeite alles wat van hun gading is in de
afvalemmer werpen, mits men alweer papier ge
bruikt. Het is een goede gewoonte, om overal waar
met vette of kleverige dingen gewerkt wordt, eerst
een krant uit te spreiden.
Ruiten worden met schoon water zonder zeep af-
gewasschen en met een ineengefrommelde krant
gewreven; zoo noodig verwijdert men eerst de ergste
nattigheid met een doek.
Onder in de pan, waarin flesschen van de inmaak
worden gekookt, leggen wij eenige lagen kranten
papier om te voorkomen dat ze springen.
Wikkel een stopflesch in kranten, voordat gij er
warme confituren of stroop in giet, en laat de flesch
dan in het papier afkoelen.
Als onder het linoleum de vloer met kranten
papier wordt bedekt, voorkomt dit een muffe lucht,
het stof wordt er bovendien door tegengehouden,
zoodat met betrekkelijk weinig werk een grondige
reiniging kan worden verricht.
Papier houdt vocht vrij goed tegen; in geval van
nood kan men eenige lagen daarvan onder een
zuigeling leggen inplaats van hospitaaldoek.
onderdeel van het toilet, zij staan bijzonder jeug
dig. Bónt wordt er slechts bij uitzondering op
aangebracht.
Over het algemeen kan men zeggen, dat de
zomersche avondjaponnen, met uitzondering van
de bepaalde galatoiletten, altijd gedragen wor
den roet een jasje, bolerd, cape of shawl. Voor
onofficieele dinertjes zijn er bovendien zeer ele
gante ensembles, avond-mantelpakken, ads wij die
zonderlinge benaming mogen gebruiken. Dus
geen kort manteltje, dat op verschillende avond
japonnen kan worden gedragen, en geen japon
met een bolero van dezelfde stof, maar werkelijk
een ensemble in twee kleuren, waarbij de lichtste
kleur wordt gebruikt voor het bovengedeelte
van de japon en voor de garneering van het
jasje. Satijn is ook hiervoor zeer gewild om de
glans ,doch chiffon en crepe wordt ook veel
genomen en zelfs in zeer stemmige kleurencom
binaties, bruin, donkerblauw, of zwart met wit,
creme of vleeschkleur. Patos lanceert een ja
pon, die bestaat uit een witsatijnen sehootblouse
met vierkante halsuitsnijding, en een zwartsa
tijnen klokrok, die er ter hoogte van de heupen
aangezet is. Om het middel is een witsatijnen
ceintuur met een flonkerende strassgesp aange
bracht. een eenvoudige, doch zeer elegante avond
japon dus. Er wordt een wit satijnen manteltje
over gedragen, dat een flink stuk over de heupen
reikt.
Hetzelfde soort ensemble ziet men in een fees
telijker vorm in kant. Molyneus heeft witte kant
en zwarte crepe Elizabeth gecombineerd op on
geveer dezelfde wijze als Patou in zijn boven be
schreven ensemble van satijn. D|e kanten blouse
heeft de moderne jabotvormige revers en eindigt
ter hoogte v^p. de heupen in punten. De mouwen
en de zoom van het manteltje eindigen ook in
punten. De ensembles in kant met gebloemd
o feffen chiffon staan natuurlijk fleuriger. Soms
worden de bloemen uit de chiffon uitgeknipt en
op de kant geapplqueerd. Bij effen chiffon wordt
de kant dikwijls in dezelfde kleur geverfd.
Hier moet ik nog even een prinsesmodel van
écru kant vermelden met een wijd uitvallende
rok, die van achteren even sleepte; er waren glan
zende rozeroode chiffon rozen op geappliqueeTd,
die als een guirlande onder langs den rok en in
een slingerende lijn omhoog over de heupen lie
door dames, die de nmiddelbaren leeftijd naderen.
De Blerthakragen, strookjes en kleine ruikertjes
van blauwe en roze 'bloempje doen seen nog veel
oudere mode herleven, nl. die van de zestiger
jaren. De ajour geborduurde stoffen worden ge-
wwoonlijk genomen in de moderne pastelkleuren,
o.a. in zeer licht groen. Ze worden dikwijls met
effen goed gecombineerd, want de meeste mo
dellen vertoonen de geborduurde stof alleen voor
het'klokkende onderstuk van den rok en voor een
korte, vlotte bolero.
slotte nog een zekeren welstand haar deel werden, netjes, rr women soms aoioe jasjes op
Haar sterfdag, 30 Juni 1531, is erbij vermeld; dat is gen van satijn of fluweel in levendige kleuren
een van de weinige feiten, die omtrent haar per- I X)ezo jases zijn trouwens het meest opvallende
soon vaststaan. 1 1 11 L i g4L«
Wij weten niet eens, wanneer zij geboren is. Som
migen meenen, dat haar meisjesnaam Lindemann
was. Het is ook onbekend, op welken dag haar huwe
lijk is gesloten, en zij zelf kon later niet meer opge
ven in welk jaar haar tweede zoon Martin, de latere
kerkhervormer, ter wereld kwam. Zoo weinig gaf
men toen om jaartallen. Terloops geuite mededee-
lingen van haarzelf, haar zoon of tijdgenooten zijn
het eenige, waaraan wij hoevast hebben, en die zijn
nog schraal genoeg.
Dat lag in den aard der dingen. In dien tijd had
een huisvrouw geen tijd, om zich veel in zich zelf
te verdiepen. Dat leverde niets op; er was veel te
veel te doen in het huishouden, haar man en kin
deren namen haar geheel in beslag en daarbuiten
bleef er niets voor haar over dan de godsdienst. Het
leven van Magreet Luther was niet anders. Zij was
een kind van haar tijd en werd gevormd door de
omstandigheden, waaronder zij was opgegroeid en
waarin zij door haar man werd gebracht. Spalatih
heeft haar een merkwaardige vrouw genoemd en
zeer zeker moet zij een krachtige persoonlijkheid ge
weest zijn, doch dezelfde Spalatih spreekt van een
groote gelijkenis tusschen moeder en zoon en dat
kunnen wij toch niet onderschrijven, als wij de
portretten van beiden eens naast elkaar leggen.
Melanchton roemt haar: „Zij had vele deugden, die
een eerbare vrouw sieren. Zij muntte vooral uit door
kuischheid, godsvrucht en vlijtig bidden, zoodat zij
door andere brave vrouwen als een toonbeeld van
zedigheid werd beschouwd.." Dit alles kunnen wij
gerust woord voor woord aannemen, ook al uitte zij
dikwijls ruwe woorden, grappen of scheldwoorden en
al hanteerde zij de roede op een wijze, dat haar
kinderen wegkropen. Maar in dien tijd was dat heel
gewoon. Wij moeten dat dan ook niet tragisch
opvatten. Evenmin behoeft het ons te verwonderen,
dat deze streng geloovige vrouw aan den anderen
kant het meest primitieve bijgeloof aannam. Doch
zoo dachten al haar tijdgenooten en zelfs haar
groote zoon heeft zijn leven lang het met de booze
geesten te kwaad gehad. Mergreet zag achter alles
kobolden, feeën en heksen, zij vreesde zon- en
maansverduisteringen en kómeten, de griezelige
„staartsterren", doch wanneer deze angstbeelden
haar te zeer benauwden zocht en vond zij altijd
steun in het gebed. Haar man dacht er precies
eender over. Hij geloofde haar «nvoorwaardelijk,
toen zij verklaarde dat een buurvrouw heksenkun
sten aan het uithalen was, op het oogenblik dat
de kleine kinderen begonnen te huilen en niet tot
bedaren waren te brengen. Hij was het volkomen
met haar eens, dat zij de booze vrouw geschenken
moesten brengen om zoo den invloed van haar
zwarte kunst te neutraliseeren.
Magreet Luther heeft haar zoon Martin nooit los
gelaten. Geen van beiden schijnen zij bepaald be
mind te zijn geweest, doch Magreet gaf grif toe,
dat zij daar zelf de oorzaak van waren door hun
stroefheid. Toch had zij een flink, eerlijk karakter.
In haar spreken was zij niet bijzonder vlot of gees
tig, maar ze zei wat haar voor den mond kwam. Het
was in het geheel niet moeilijk, haar te doorgron
den. Ze had misschien geen groote gaven, doch
in het dagelijksch leven kon ze er wezen. Recht
van hart en recht van wil ging zij door het leven,
dat niet gemakkelijk voor har is geweest, en on
danks al haar strengheid hielden haar kinderen van
haar. Laten wij dus de eenvoudige moeder van den
grooten hervormer herdenken als een vrouw zonder
gekunsteldheid, zonder ernstige fouten. Wij eeren
haar het beste door aan haar te denken als de
vlijtige, rechtschapen boerin, de trouwe en gehoor
zame echtgenoote, de strenge doch rechtvaardige
moeder en de voorbeeldige huisvrouw en wij zullen mousseline de soie, point d'egript en katoen of
niet meer aan haar trachten toe te schrijven, dan linnen met ajour borduurwerk. Organdi, dat tien
Magreet Luther zelf wist te bezitten.^ yerboden) jaar geleden speciaal voor heel jonge meisjes be-
BERLIJNSCHE BRIEF. stemd scheen, wordt nu bij voorkeur gedragen
Japon van beige wollen mousseline, bedrukt
met rood en geel. Door drie geplooide en eenigs-
sins klokkend geknipte volants van effen beige
mousseline wordt de rok verwijd, de ceintuur
is van effen roode mousseline gemaakt en de
dubbele volants van de kraag van effen gele
mousseline.
Aardige japon van strookleurige Honauzijde
met lichtgroene spikkels en kringen. De zijba-
nen van den rok en de stolpplooien voor en ach
ter geven de noodige ruimte. De kraag is voor
zien van groote, flauw gebogen schulpen.
Japon van witte voile met roode bloempjes,
waarop van roode voile een schuin geknipte
rand en een fichakraag zijn aangebracht. De
kraag wordt ook van achteren nog eenmaal ge
kruist en tenslotte van voren bij wijze van
pen, terwijl de Blerthakraag er ook mee versierd j ceintuur dichtgebonden
De shawls, die ook dikwijls inplaats van een
jasje worden gedragen, zijn geen rechte lapjes
chiffon, doch dikwijls e.ven ingewikkeld van snit
als een rok. Zij worden in twtee en soms drie kleu
ren gemaakt en hangen soms als vleugels van de
schouders af.
Naast satijn, chiffon, crepe en kant ziet men
's avonds ook nieuwe stoffen, of liever gezegd
stoffen, die lang vergeten zijn geweest, maar
nu opnieuw in de mode komen, zooals organdi,
I Japon van blauwe crepe de chine, die met
donkerblauwe en zjvarte bloemen is bedrukt.
De opzij dichtgebonden fichu is afgemaakt met
een schuin geknipte rand van effen zwarte crepe,
doch de ceintuur wordt gevormd door een zwart
lint. In den rok is ook van achteren een geplis-
seerd paneel aangebracht, het is echter lager in
gezet dan van voren.