Voor onze
Voor Verstrooiing en Verpoozing
2£ïïï,i^ïïÉ'S35J
Ï3k 5?. Je
WE D|EZjE WEEKj?
Zondag.
Koolsoep, gestoofde konijn, appelmoes, aardap
pelen, caramel vla.
Maandag.
Bjjst met berry, zoete appeltjes, aardappelen',
ommclet.
Ui rusdag.
Biefstuk, andijvie, aardappelen, appelkoekjes.
Woensdag.
Aardappelsoep, varkenslapjes, koolraap, gestoof
de aardappelen.
Donderdag.
Rolpens, roode kool, aarjdappelen, watergruwel.
Vrijdag.
Gebakkeu schol, sla van andijvie en bieten
pommes frires, sagoschoteltje.
Witte boonensoep, roereieren, bloemkool, aard
appelpuree. v
Zaterdag.
Klapstuk, hutspot van peen, uien en aardap
pelen, karnemelksche pap.
Koolsoep.
.500 gram runderpoulet, 2 li. water, zout en
kerry, 1 groen kooltje, 75 gr. boter, 30 gram
Siam sago.
De poulet wasschen wij en zetten ze ©enigen
tijd in de 2 d.L. water met zout weg; om ze
'daarna te laten trekken, totdat ze geheel en
al gaar is, milnstens 21/2! a 3 uur, waarna wij de
bouillon zeven.
Die kool wordt schoongemaakt en in dunne
fijne reepea geschaafd of gesneden, waarna wij
zj gedurende een minuut of 15 in de boten en
de kerry laten smoren, daarna komt er een deel
van de bouillon bij en wordt de kool hierin verder
gaar gekookt, waartia de overige bouillon en
sago er bij gevoegd worde,n en alles tezamen
wordt gekookt, totdat de sagokorrels doorschij
nend zijn. Het vleesch, waarvan wij de bouillon
hebben gietrokken, gebruiken wij1 voor de kerrv-
rijst van Maandag. We hebben behalve het
vleesch noodig ongeveer 600 gram gekookte
lijst, 2 groote uien, 1 flinke 'theelepel kerry, 60
gram- t>0ter, 4 d.L. koke'nd water en 2 mao-ei
blokjes. oë
lln een gedeelte van de boter worden de uien
met de kerry lichtbruin gefruit, terwijl wij in-
tusschén 'net vleesch fijn. hakken en dit met de
uön bij de droge rijst voegen; om het sdnoteltje
hiet te droog te maken, lossen wijl 2 maggiblok-
jes op in 4 d.L. bouillon en mengen dit door
de rijst, waarna we alles in de pan door en door
warm laten -worden; ook kunnen wij de massa in
eén beboterden vuurvasten vorm overbrengen en
eén half uurtje in den oven plaatsen. We 'nebben
dus het vleesda verwerkt in onze voorschotel
en nemen daarna nog een aardappelommelet met
zoete appeltjes, waarvoor wij een goed kruimelige
soort aardappelen goed fijn maken en met melk
tót een stevige massa verwerken, waarna we er
nog een stuk boter en 2 dooiers bijl voegen, noot
muskaat en zoo noodig wat zout, het laatst 'net
stijfgeklopte eiwit der beide eieren, zoodat wij
een luchtige puree (hebben verkregen.
We smelten een stukje boter o'f een blokje
delfrite in de kóekepan en leggen hierin de pu
ree; de ommelet wordt eerst aan de eene zijde
lichtbruin gebakken ten daarna "aan de andere
zijde; het gemakkelijkst kunnen wij de ommelet
keeren, door deze even op een deksel te laten
glijden en daarna in de koekepan te keeren.
Ons sagoschoteltje vraagt100 gram sago., 1 L>.
melk, 40 gram boter, 2 eieren, 50 gram suiker,
25 gram amandelen, schil van 1 citroen.
Die sago wordt gewasschen en gedurende eenige
urer. in de melk geweekt, daarna zoo lang ge
kookt met het zeer dun afgesneden citroenschil
letje, totdat de korrels doorschijnend zijn. De
eierdooiers en de suiker worden goed geklopt en
doo rde pap geroerd, het laatste de jijn gehakte
amandelen, die we in heet water van het schil
letje hebben ontdaan, en het zeer stijf geklopte
eiwit. D|e massa wordt in een ingevet schoteltje
gedaan en ongeveer drie kwartier in den oven ge
plaatst. 1
Na u de vorige week recepten voor speculaas
en marsepein gegeven te hebben, wil ik ditmaal
borstplaat met u maken.
We nemen 500 gram witte suiker en 1 d.L.
water eii zetten dit op een kleine pit om: zoo
lang te koken, totdat zich een dikke suikerstroop
gevormd heeft. W,e hebben een glas of beker
water klaar staan met een dikke haaknaald er in.
Halen wij de naald nu door de stroop en is deze
zoo dik, dat wij er een stevig zacht balletje van
kunnen vortnen, dan neme nwij de pan van het
'vuur en druppelen er een of andere essence of
6® nlepel zeer sterke koffie-extract in en klop-
xpen de suikerstroop zóólang totdat ze een doffe
tint krijgt en daarna wordt zij onmiddellijk over
gegoten in ringen, die wij eerst in koud water en
daarna o,p wit papier of op vochtige aanred.it
nebben gezet. Zoodra de borstplaat hard begint
te worden, verschuiven wij de ringen naar een
droog gedeelte, om daar verder geheel en al te
drogen en hard te laten worden.
Voor chocolade borstplaat moet de suiker eerst
®«t chocolade vermengd worden en daarna komt
bet water erbij, verder wojijdt zij op dezelfde' wij,ze
Huishoudelijk; allerlei.
Onschadelijke kleurstoffen voor de keuken.
Saffraan of kurkuma gebruik© men om geel
te kleuren. B
Perenrood en cochenille gebruike men om rood
te ldeuren.
Pistaches, d.z. boontjes met ©en groenen kern
en paarsachügen schil, om groen te kleuren.
Koffie of chocolade om iets bruis te kleuren'.
Het onderhoud van nikkel.
Nikkelen voorwerpen heeft men na het gebruik
slechts^ te overgieten met kokend water, en daar
na met ©en zichten doek af te wrijven. Wanneer
zijn aangeslagen kan men ze gewoon poetsen
met poetspomade. Vernikkelde voorwerpen moet
men Lever behandelen met droog krijt en spi-
rtus en alleen op de vlekken een weinig poe
pomade aanbrengen.
BONT ALLERLEI.
Bij eeu dineetje vermijde men, zoo dit ©enigs
zins mogelijk is, met dertien aan tafel te zitten
daar zeer vele metóchen zich niet behagelijk
gevoelen bij dit „onzalige" getal. Met dienen
wjordt begonnen met de dame die rechts van
den gastheer zit, daarna volgt zij, die aan den
linkerkant is gezeten. Dje gastvrouw wordt na
de laatste dame bediend en de heer des huizes'
na den laatsten mannelijken gast.
Het venster is niet alleen als lichtgevende
factor in een muur aangebracht, maar kan ook
zeer veel bijdragen ""tot de gezellige sfeer van
een kamer. Hierdoor spelen de venstergordijnen
ook een groote rol, daar zij het licht temperen
of versterken kunnen, naarmate dit bij den toon
der kamer past.
Men kan natuurlijk het kunstlicht ook als
decoratief element benutten en hierdoor een in
tieme sfeer in de kamer brengen.
Die gordijnen zullen zoo noodig een te schel
licht in de kamer moeten kunnen temperen en
ons fc ijavond een heerlijk rustig gevoel kun
nen geven, dat wij van de buitenwereld afgeslo
ten zijn, zoodra wij ze dicht getrokken hebben:
Om zonder gevaar voor de gezondheid mager
der te worden, kan men het volgende diëet toe
passenn. Maandag: één hard gekookt ei en een
appel. Dinsdag: twee hard gekookte eieren en
twee appels. Woensdag: 1 L. melk. Donderdag:
het gewone menu volgen, dus alles met mate
eten. Vrijdag: voor zeer goede doorstraling zor
gen. Dit diëet éénmaal per maand doorgevoerd.
geMt prachtige resultaten zonder dat het scha
delijk werkt.
De vraag of het venster in de kinderkamer
s nachts open moet blijven, is moeilijk te be
antwoorden, daar dit een individueele kwestie
betreft; het eene kind zal er tegen kunnen, het
aiidere niet. Voor gevoelige en vatbare kinderen
is het zeker niet aan te bevelen, daar hetj dan
aanleiding geeft tot kouvatten.
In dergelijkte gevallen is het beter, het raam
vn een aangrenzende kamer te openen en de deur
der kinderkamer eveneens open te laten staan.
Is de nacht] udat voor sommige gevoelige kin-
deren nog te koud, dan sluite men 's nachts
de vensters en bepale men zich er toe de kamer
overdag flink te luchten. Ook hier is voorkomen
beter dan genezen.
ten van de veeren (dezer vogels voor modedoel-
dtden, is er strafbaar.
Met dezen oproep van de Zwitsersche ver
eniging tot vogelbescherming cm de bij de wet
beschermde vogels te sparen, willen deze natuur
de Afrikaansche struisvogel behoort, hebben zij
daar geeh bezwaar tegen, evenmin wanneer het
gaat om de veeren van vogels, die gedurende het
jachtseizoen geschoten mogen worden, wat o.i.
wel een weinig inconsequent is, daar het toch ook
in gevangenscha pgekweekte vogels, waarbij ook
twee pijpjes krijt.
Vogel bescherm ing en mode.
Gaarne worden vragen betreffende deze ru
briek beantwoord door de Redactrice „Opze Keu
ken", Hofzichtlaan 4, Djen Haag.
K
Nu de nieuwe mode ons steeds meer en meer
hoeden geeft, die met groote of kleine veereni
gegarneerd zijn, wordt o.a. door het Zwitsersche
comité van de vogelbescherming op het gevoel
der vrouwen gewerkt en vraagt zij hare mede
werking in den strijld tegen het dragen van
veeren van bij de wet beschermde vogels.
Vele vrouwen zijn er zich niet van bewust,
dat zulk een mode ongelooflijk veel vogels met
de mooiste kleurenpracht eischt, en waarbij men
zich bij het vangen niet ontziet zijn toevlucht
tot de gruwzaamste middelen te nemen.
Zoo'n vernietiging t(p .groote schaal maakt,
dat vele vogelsoorten zo ögoed als geheel uit
sterven.
Zijn de vrouwen, die de zoo buitengewoon mooi
gevormde reigerveeren dragen, er zich wel van
bewust, dat de reigers deze veeren slechts in
den broedtijd dragen? Om deze veeren machtig
te worden moet men op de reigers jagen, in den
tijd, dat zij druk bezig zijn met de verzorging
van hun jongen. Ouderliefde, die ook bij de vo
gels bijzonder sterk' ontwikkeld is, doet de anders
z, voorzichtige reigers bij hun jongen blijven,
waar zij dan bij het nest neergeschoten worden.
De op winst beluste jagers bekommeren zich
vérder niet om de jongen en laten deze een gruw-
zamen hongerdood sterven.
De hebzucht uit winstbejag naar deze reiger
veeren is zóó groot, dat in Plattensee (Hongarije)
een kolonie van 20 reigerparen door bewapende
wachters bewaakt moest wordeh.
Een twintig jaar geleden zag men op de hoe-
dén der damers allerlei soorten vogeltjes dra-
gén, zwaluwen, meesjes, vinken, spreeuwen, spech
ten e.a.
Al deze soorten vogels, alsook' meeuwen, zee
zwaluwen, 'ijsvogels, enz. zijn, in Zwitserland
althatas, door de wet beschermd. Htet dooden en
vahgeu van en Tiet handelen in doode en levende
exemplaren van deze levende vogelsoorten is niet
alleen streng verboden, maar. reeds het verwer-
J ANTJE MAAKT 10 FOUTEN IN ZIJN
DJQTEE
door SjOTlTO
„Die juffrouw heeft vandaag 'die japon met
die blauwe balletjes aan. Dfcn 'krijgen we vast
weer zoo n moeilijk dictee", zei Henkje Mole
naar toen de juffrouw van de vierde klas op de
school afstapte. Dte andere jongens knikten Het
was vreemd, maar waar: als de juffrouw die ia-
pon met de blauwe bolletjes zoo noemden
de leerlingen van de vierde het aanhad was
ze altijd in een slechte stemming. Ze was dan
erg stréng, kon geen gepraat of gelach van de
kinderen hebben en... besloot den dag meestal
met het geven van een van haar beruchte dictee's
waarin altijd geweldig veel fouten werden ge
maakt. 8
„Dag juffrouw," zei ".Jantje Dólkéma. „Heeft
u goed geslapefn Ein zonder het antwoord af
te wachten maakte tnij zijn schooltasch open en
ga fzijn peer die hij van moeder meegekregen
had om in het speelkwartiertje op te eten
aan de juffrouw.
Maar toen zij weg was gegaan, zei Henkie
lachend:
„Het helpt je toch niet of je die peer ook weg
geeft. De juffrouw zal er toch geen fouten voor
laten zitten in je dictee."
«JaJntje zuchtte. Ja, het was zoo: hij maakte
Mtijd vreeselijk veel fouteln in zijn dictee's. Dat
was niet omdat hij lui was, in het geheel niet.
Hij deed moeite genoeg om Let goed te doen
maar. hij wist niet waarom; 'tging nu eenmaal
tate. In zijn sommen maakte hij nooit fouten,
maar die dictee's
Maar er was géén tijd meer voor verdere over
peinzingen. D|e bel ging en de jongens traden
de klas binnen.
„D© j apon met de blauwe balletjes" was weer
iT' ''ove'nmeester had bezoek. Was dat
een voordeel voor hem of
„Zoo Jantje," sprak de heer Bfosman opgeruimd
„Wat is er van uw dienst meneer?"
W-er keek glimlachend toe.
dJTflVt b1ll^emsnel na. Wat moest hij
iC'JÏÏ - laten zien? 'Neem, dat kon niet
Dan werd hij minstens van school gestuurd. Die
meneer Alexander kon zoo streng zijn.
„Meneer, zei hij met een benepen stemmetje,"
ui W Jraagt om twee Pijpjes krijt."
„Maar ze heeft gisteren toch pas krijt ge-
haL Ze moet wat zuiniger zijn hoor." g
n.;„ Je zljn twee stukjes kriit. Hii
ging terug naar de klas en toen hij nauwelijks
war. binnengetreden, rinkelde de bel voor het
rtT?-ier- de-l niet Z m2
de spelletjes hoewel hij daarbij anders altiid
'T WaS' Maar 'nu baadden de twee pijp
jes krijt hem in zijn broekzak. Wat zon er ge-
beare" ajs,ziln leugentje uitkwam? En uitko-
Het^laatste uur was hij erg onoplettend. Hij
kon zijn gedachten niet bij de les houden, want
She if-c J ^aa,r te denken aan die twee
pijpejs krijt in Zijn broekzak.
Z* Ju.ffrouw vee 1 beter gestemd dan in
het begin van den morgen. Toen de bel om
faar gmg.en alle kinderen de klas al uit
waren, bleef Jantje nog staan.
„Hó Jantje sprak de juffrouw vriendelijk,
„heb jij geen haast om weg te komen?"
flnfklpnT1 llet niet meer ui tinouden.
7€rteWe hlJ de heele geschiedenis en
samen met een aantal touwtjes, ©en knikker en
eeu stukje potlood bracht hij de twee stukjes
knjt te voorschijn. Angstig keek hij naar het ge
zicht van de juffrouw. En hij vond het heerlijk
dat ze deed alsof ze zijn traantjes niet zag,
maar hem daarentegen vroeg of hij nu eens rus
te merken. D;e juffrouw was erg kribbig, deelde Jig wilde .vertellen welke moeilijkheden hii bii
veel standjes lyt en moest bij het lesoveihooren b"A 1 J
veel meer weten dan anders,
En. natuurlijk kwam het tweede uur het ge
vreesde dictee. Jantje rilde van angst toen de
juffrouw de eerste zinnen begon op te lezen.
FTe, v/at was het weer moeilijk*. Daar laad je
bijvoorbeeld het woord onmiddellijk'. Hoe moest
je dat nu schrijven? Eerst probeerde hij het zoo:
Ommiddelijk. Maar dat stond eigenlijk een beetje
gek ,die twee m's achter elkaardat zou zeker
fout zijn. Jantje dacht even na. „Onmiddelijk"
schreef hij toen. Dat leek' er meer op. 'Maar of
het nu goed wasTaal was zoo moeilijk!i Maar
er was weer geen tijd om lang na te denken. De
juffrouw noemde de volgende zin al. En Jantje
schreef door ten fronste zijn voorhoofd bij alle
moeilijkheden, die er waren. En dat waren er
véél
het dictee had.
En voordat ze dien middag het lokaal ver
lieten, had de juffrouw begrepen waarom die
kleine Jantje altijd zooveel fouten in zijn dic
tee's maakte. J
Daarna was het nooit meer noodig om uem
naar meester Bosman te sturen ook al had
de juLrouw haar japon met de blauwe balletjes
REKENKJUNSiTJES.
Veronderstel dat het een vervelende regen
middag is. Je zit thuis je bibliotheekboek heb
je uit en je boek van school ook. Dlani weet ik
paar aardige rekenkuüstjes
Schrijf het volgende op een stuk papier. Het
kunstje heet: vermenigvuldigen maken en maar
Toen de juffrouw het werk' aan het nakijken ^6er vermenigvuldigen,
as zat Jantje in spanning. Hij kón vanaf zijn I X 8 -j- 1
bank goed op het tafeltje dat voor de klas stond
zien.. Ja, nu had de juffrouw zijn blaadje. Kras
ging het potlood. Dat was één fout. Weer kras,
kras .kras, kras. Jantje telde het al niet meer.
Hij hield zijn hart vast. Het was weer erg
slecht geweest, dat voelde hij wel. Hij kon nu
eenmaal geen dictee's maken. Zijn sommen
„Maar dat is nu toch vreeselijk Jantje", hoor
de hij de juffrouw plotseling nijdig zeggen. „Tien
fouten in je dictee. Neen, dat gaat zooniet
jongenheer. Ik heb je nu al genoeg gezegd dat
je mèer je best moet doqn, maar je schijht niet
te willen. Dat is goed hoor. Ik' weet er wel iets
anders pp. Ga jij je werk maar aan den boven
meester, aan meneer Bosman laten zien."
Pats! Daar had je het. Hij moest naar den
bovenmeester om zijn dictee, waarin maar liefst
tien fouten waren te laten zien. Dat werd na
tuurlijk straf, héél veel straf.
Jantje stond aarzelend op. Bij de tweede bank
struikelde hij over Henkje's been. Die had zijn
been natuurlijk met opzet uitgestoken. j
„Wacht maar tot twaal fuur.. buiten," grom- j
de hij. Toten kwam hij bij de juffrouw en, nam j
zijn werk in ontvangst. Het was rood van de
fouten. Wat zo umeneer Bosman kwaad zijhj
Jantje had wel eens in boekjes gelezen dat
men kon loopen alsof men „lood in de schoenen
had'. Hij had dat nooit goed begrepen, maar
nu wist hij wel degelijk wat dat voor een gevoel
was. Nog nooit had hij zo otraag door de gang
geroopen. Hij had heelemaal geen haast. Bij de
vijfde klas bleef hij even staan luisteren. Hij
hoorde de stem van den meester en plotseling
het geschater der kinderen. Die meester maakte
zeker een grapje. Djat was meester Biovenboom.:
Elen aardige man was dat. Altijd had hij een
mopje. Ja dat was leuk'. Leuker dan de juffrouw
als ze de japon met de blauwe balletjes aan
had. Ahders kon ze óók heel aardig zijn.
Maar daar was de deur van meneer'Biosman's
kamer. Jantje stond er vlak voor en voélde
zich plotseling héél erg klein. Vanuit de ka
mer drongen gedempte mannenstemmen tot hem
12 X '8 -f-
123 x 8 -f 3 987
In de rij aan 'den linkerkant komt telkens
oen opklimmend getal bij. Gok het getal dat
telkens moet worden opgeteld, klimt gestadig.
Alleen 'de 8 blijft onveranderd. Voert men dit
kunstje tot 9 op, dan komt men tot slot" (ot
de volgende som:
123456789 X 8 -f- 9 987654321.
Verder behoeven we het kunstje niet te ver
klaren. Jullie zien het n,u zelf wel.
Een andere opgave. N uworldt de 8 vervangen
door ©en 9. D|e derde rij (de getallen 'die moeten
worden opgeteld) klimmen op als boven. Het
gaat nu tot en met 10 en begint met 2 in plaats
van 1. D|us zoo:
1X9 2= 11
12X9 3=111 enz.
Het slot wordt dan de vólgende merkwaar
dige som:
123 456 789 X 9 1111111 UI.
WEEKPRAATJE VAN OOM MAARTEN.
Lieve kinderen: t
J+ +b nog geen enkel verlanglijstje ontvan
gen. Zijn jullie het nog niet met je zelf! eens,
met je Zelf eens, wat je graag wilt hebben?
Leze week heb ik iets bijzonders voor jullie en!
aat is een teekén- en rijmwedstrijd. Die kin
deren .die niet zoo oged kunnen teekenen, mo
gen een versje maken en de anderen leveren een'
teekaning in. Allebei mag ook, maar dan moet
je er bij schrijven, of je rijmpje voor den wed-
strijd geldt of de teekteing.
Teekenwedstrijd.
Te teekenen Sinterklaas met zwarte Piet. op
het dak. Die teekening moet 20 maal 20 c M.
groot zijn en gekleurd. Die beste teekenaar of
ieekenares krijgt een extra mooie prijs. Inleveren
xvoor 1 December.