Voor onze Voor Verstrooiing en Verpoozing 2£ïïï,i^ïïÉ'S35J Ï3k 5?. Je WE D|EZjE WEEKj? Zondag. Koolsoep, gestoofde konijn, appelmoes, aardap pelen, caramel vla. Maandag. Bjjst met berry, zoete appeltjes, aardappelen', ommclet. Ui rusdag. Biefstuk, andijvie, aardappelen, appelkoekjes. Woensdag. Aardappelsoep, varkenslapjes, koolraap, gestoof de aardappelen. Donderdag. Rolpens, roode kool, aarjdappelen, watergruwel. Vrijdag. Gebakkeu schol, sla van andijvie en bieten pommes frires, sagoschoteltje. Witte boonensoep, roereieren, bloemkool, aard appelpuree. v Zaterdag. Klapstuk, hutspot van peen, uien en aardap pelen, karnemelksche pap. Koolsoep. .500 gram runderpoulet, 2 li. water, zout en kerry, 1 groen kooltje, 75 gr. boter, 30 gram Siam sago. De poulet wasschen wij en zetten ze ©enigen tijd in de 2 d.L. water met zout weg; om ze 'daarna te laten trekken, totdat ze geheel en al gaar is, milnstens 21/2! a 3 uur, waarna wij de bouillon zeven. Die kool wordt schoongemaakt en in dunne fijne reepea geschaafd of gesneden, waarna wij zj gedurende een minuut of 15 in de boten en de kerry laten smoren, daarna komt er een deel van de bouillon bij en wordt de kool hierin verder gaar gekookt, waartia de overige bouillon en sago er bij gevoegd worde,n en alles tezamen wordt gekookt, totdat de sagokorrels doorschij nend zijn. Het vleesch, waarvan wij de bouillon hebben gietrokken, gebruiken wij1 voor de kerrv- rijst van Maandag. We hebben behalve het vleesch noodig ongeveer 600 gram gekookte lijst, 2 groote uien, 1 flinke 'theelepel kerry, 60 gram- t>0ter, 4 d.L. koke'nd water en 2 mao-ei blokjes. oë lln een gedeelte van de boter worden de uien met de kerry lichtbruin gefruit, terwijl wij in- tusschén 'net vleesch fijn. hakken en dit met de uön bij de droge rijst voegen; om het sdnoteltje hiet te droog te maken, lossen wijl 2 maggiblok- jes op in 4 d.L. bouillon en mengen dit door de rijst, waarna we alles in de pan door en door warm laten -worden; ook kunnen wij de massa in eén beboterden vuurvasten vorm overbrengen en eén half uurtje in den oven plaatsen. We 'nebben dus het vleesda verwerkt in onze voorschotel en nemen daarna nog een aardappelommelet met zoete appeltjes, waarvoor wij een goed kruimelige soort aardappelen goed fijn maken en met melk tót een stevige massa verwerken, waarna we er nog een stuk boter en 2 dooiers bijl voegen, noot muskaat en zoo noodig wat zout, het laatst 'net stijfgeklopte eiwit der beide eieren, zoodat wij een luchtige puree (hebben verkregen. We smelten een stukje boter o'f een blokje delfrite in de kóekepan en leggen hierin de pu ree; de ommelet wordt eerst aan de eene zijde lichtbruin gebakken ten daarna "aan de andere zijde; het gemakkelijkst kunnen wij de ommelet keeren, door deze even op een deksel te laten glijden en daarna in de koekepan te keeren. Ons sagoschoteltje vraagt100 gram sago., 1 L>. melk, 40 gram boter, 2 eieren, 50 gram suiker, 25 gram amandelen, schil van 1 citroen. Die sago wordt gewasschen en gedurende eenige urer. in de melk geweekt, daarna zoo lang ge kookt met het zeer dun afgesneden citroenschil letje, totdat de korrels doorschijnend zijn. De eierdooiers en de suiker worden goed geklopt en doo rde pap geroerd, het laatste de jijn gehakte amandelen, die we in heet water van het schil letje hebben ontdaan, en het zeer stijf geklopte eiwit. D|e massa wordt in een ingevet schoteltje gedaan en ongeveer drie kwartier in den oven ge plaatst. 1 Na u de vorige week recepten voor speculaas en marsepein gegeven te hebben, wil ik ditmaal borstplaat met u maken. We nemen 500 gram witte suiker en 1 d.L. water eii zetten dit op een kleine pit om: zoo lang te koken, totdat zich een dikke suikerstroop gevormd heeft. W,e hebben een glas of beker water klaar staan met een dikke haaknaald er in. Halen wij de naald nu door de stroop en is deze zoo dik, dat wij er een stevig zacht balletje van kunnen vortnen, dan neme nwij de pan van het 'vuur en druppelen er een of andere essence of 6® nlepel zeer sterke koffie-extract in en klop- xpen de suikerstroop zóólang totdat ze een doffe tint krijgt en daarna wordt zij onmiddellijk over gegoten in ringen, die wij eerst in koud water en daarna o,p wit papier of op vochtige aanred.it nebben gezet. Zoodra de borstplaat hard begint te worden, verschuiven wij de ringen naar een droog gedeelte, om daar verder geheel en al te drogen en hard te laten worden. Voor chocolade borstplaat moet de suiker eerst ®«t chocolade vermengd worden en daarna komt bet water erbij, verder wojijdt zij op dezelfde' wij,ze Huishoudelijk; allerlei. Onschadelijke kleurstoffen voor de keuken. Saffraan of kurkuma gebruik© men om geel te kleuren. B Perenrood en cochenille gebruike men om rood te ldeuren. Pistaches, d.z. boontjes met ©en groenen kern en paarsachügen schil, om groen te kleuren. Koffie of chocolade om iets bruis te kleuren'. Het onderhoud van nikkel. Nikkelen voorwerpen heeft men na het gebruik slechts^ te overgieten met kokend water, en daar na met ©en zichten doek af te wrijven. Wanneer zijn aangeslagen kan men ze gewoon poetsen met poetspomade. Vernikkelde voorwerpen moet men Lever behandelen met droog krijt en spi- rtus en alleen op de vlekken een weinig poe pomade aanbrengen. BONT ALLERLEI. Bij eeu dineetje vermijde men, zoo dit ©enigs zins mogelijk is, met dertien aan tafel te zitten daar zeer vele metóchen zich niet behagelijk gevoelen bij dit „onzalige" getal. Met dienen wjordt begonnen met de dame die rechts van den gastheer zit, daarna volgt zij, die aan den linkerkant is gezeten. Dje gastvrouw wordt na de laatste dame bediend en de heer des huizes' na den laatsten mannelijken gast. Het venster is niet alleen als lichtgevende factor in een muur aangebracht, maar kan ook zeer veel bijdragen ""tot de gezellige sfeer van een kamer. Hierdoor spelen de venstergordijnen ook een groote rol, daar zij het licht temperen of versterken kunnen, naarmate dit bij den toon der kamer past. Men kan natuurlijk het kunstlicht ook als decoratief element benutten en hierdoor een in tieme sfeer in de kamer brengen. Die gordijnen zullen zoo noodig een te schel licht in de kamer moeten kunnen temperen en ons fc ijavond een heerlijk rustig gevoel kun nen geven, dat wij van de buitenwereld afgeslo ten zijn, zoodra wij ze dicht getrokken hebben: Om zonder gevaar voor de gezondheid mager der te worden, kan men het volgende diëet toe passenn. Maandag: één hard gekookt ei en een appel. Dinsdag: twee hard gekookte eieren en twee appels. Woensdag: 1 L. melk. Donderdag: het gewone menu volgen, dus alles met mate eten. Vrijdag: voor zeer goede doorstraling zor gen. Dit diëet éénmaal per maand doorgevoerd. geMt prachtige resultaten zonder dat het scha delijk werkt. De vraag of het venster in de kinderkamer s nachts open moet blijven, is moeilijk te be antwoorden, daar dit een individueele kwestie betreft; het eene kind zal er tegen kunnen, het aiidere niet. Voor gevoelige en vatbare kinderen is het zeker niet aan te bevelen, daar hetj dan aanleiding geeft tot kouvatten. In dergelijkte gevallen is het beter, het raam vn een aangrenzende kamer te openen en de deur der kinderkamer eveneens open te laten staan. Is de nacht] udat voor sommige gevoelige kin- deren nog te koud, dan sluite men 's nachts de vensters en bepale men zich er toe de kamer overdag flink te luchten. Ook hier is voorkomen beter dan genezen. ten van de veeren (dezer vogels voor modedoel- dtden, is er strafbaar. Met dezen oproep van de Zwitsersche ver eniging tot vogelbescherming cm de bij de wet beschermde vogels te sparen, willen deze natuur de Afrikaansche struisvogel behoort, hebben zij daar geeh bezwaar tegen, evenmin wanneer het gaat om de veeren van vogels, die gedurende het jachtseizoen geschoten mogen worden, wat o.i. wel een weinig inconsequent is, daar het toch ook in gevangenscha pgekweekte vogels, waarbij ook twee pijpjes krijt. Vogel bescherm ing en mode. Gaarne worden vragen betreffende deze ru briek beantwoord door de Redactrice „Opze Keu ken", Hofzichtlaan 4, Djen Haag. K Nu de nieuwe mode ons steeds meer en meer hoeden geeft, die met groote of kleine veereni gegarneerd zijn, wordt o.a. door het Zwitsersche comité van de vogelbescherming op het gevoel der vrouwen gewerkt en vraagt zij hare mede werking in den strijld tegen het dragen van veeren van bij de wet beschermde vogels. Vele vrouwen zijn er zich niet van bewust, dat zulk een mode ongelooflijk veel vogels met de mooiste kleurenpracht eischt, en waarbij men zich bij het vangen niet ontziet zijn toevlucht tot de gruwzaamste middelen te nemen. Zoo'n vernietiging t(p .groote schaal maakt, dat vele vogelsoorten zo ögoed als geheel uit sterven. Zijn de vrouwen, die de zoo buitengewoon mooi gevormde reigerveeren dragen, er zich wel van bewust, dat de reigers deze veeren slechts in den broedtijd dragen? Om deze veeren machtig te worden moet men op de reigers jagen, in den tijd, dat zij druk bezig zijn met de verzorging van hun jongen. Ouderliefde, die ook bij de vo gels bijzonder sterk' ontwikkeld is, doet de anders z, voorzichtige reigers bij hun jongen blijven, waar zij dan bij het nest neergeschoten worden. De op winst beluste jagers bekommeren zich vérder niet om de jongen en laten deze een gruw- zamen hongerdood sterven. De hebzucht uit winstbejag naar deze reiger veeren is zóó groot, dat in Plattensee (Hongarije) een kolonie van 20 reigerparen door bewapende wachters bewaakt moest wordeh. Een twintig jaar geleden zag men op de hoe- dén der damers allerlei soorten vogeltjes dra- gén, zwaluwen, meesjes, vinken, spreeuwen, spech ten e.a. Al deze soorten vogels, alsook' meeuwen, zee zwaluwen, 'ijsvogels, enz. zijn, in Zwitserland althatas, door de wet beschermd. Htet dooden en vahgeu van en Tiet handelen in doode en levende exemplaren van deze levende vogelsoorten is niet alleen streng verboden, maar. reeds het verwer- J ANTJE MAAKT 10 FOUTEN IN ZIJN DJQTEE door SjOTlTO „Die juffrouw heeft vandaag 'die japon met die blauwe balletjes aan. Dfcn 'krijgen we vast weer zoo n moeilijk dictee", zei Henkje Mole naar toen de juffrouw van de vierde klas op de school afstapte. Dte andere jongens knikten Het was vreemd, maar waar: als de juffrouw die ia- pon met de blauwe bolletjes zoo noemden de leerlingen van de vierde het aanhad was ze altijd in een slechte stemming. Ze was dan erg stréng, kon geen gepraat of gelach van de kinderen hebben en... besloot den dag meestal met het geven van een van haar beruchte dictee's waarin altijd geweldig veel fouten werden ge maakt. 8 „Dag juffrouw," zei ".Jantje Dólkéma. „Heeft u goed geslapefn Ein zonder het antwoord af te wachten maakte tnij zijn schooltasch open en ga fzijn peer die hij van moeder meegekregen had om in het speelkwartiertje op te eten aan de juffrouw. Maar toen zij weg was gegaan, zei Henkie lachend: „Het helpt je toch niet of je die peer ook weg geeft. De juffrouw zal er toch geen fouten voor laten zitten in je dictee." «JaJntje zuchtte. Ja, het was zoo: hij maakte Mtijd vreeselijk veel fouteln in zijn dictee's. Dat was niet omdat hij lui was, in het geheel niet. Hij deed moeite genoeg om Let goed te doen maar. hij wist niet waarom; 'tging nu eenmaal tate. In zijn sommen maakte hij nooit fouten, maar die dictee's Maar er was géén tijd meer voor verdere over peinzingen. D|e bel ging en de jongens traden de klas binnen. „D© j apon met de blauwe balletjes" was weer iT' ''ove'nmeester had bezoek. Was dat een voordeel voor hem of „Zoo Jantje," sprak de heer Bfosman opgeruimd „Wat is er van uw dienst meneer?" W-er keek glimlachend toe. dJTflVt b1ll^emsnel na. Wat moest hij iC'JÏÏ - laten zien? 'Neem, dat kon niet Dan werd hij minstens van school gestuurd. Die meneer Alexander kon zoo streng zijn. „Meneer, zei hij met een benepen stemmetje," ui W Jraagt om twee Pijpjes krijt." „Maar ze heeft gisteren toch pas krijt ge- haL Ze moet wat zuiniger zijn hoor." g n.;„ Je zljn twee stukjes kriit. Hii ging terug naar de klas en toen hij nauwelijks war. binnengetreden, rinkelde de bel voor het rtT?-ier- de-l niet Z m2 de spelletjes hoewel hij daarbij anders altiid 'T WaS' Maar 'nu baadden de twee pijp jes krijt hem in zijn broekzak. Wat zon er ge- beare" ajs,ziln leugentje uitkwam? En uitko- Het^laatste uur was hij erg onoplettend. Hij kon zijn gedachten niet bij de les houden, want She if-c J ^aa,r te denken aan die twee pijpejs krijt in Zijn broekzak. Z* Ju.ffrouw vee 1 beter gestemd dan in het begin van den morgen. Toen de bel om faar gmg.en alle kinderen de klas al uit waren, bleef Jantje nog staan. „Hó Jantje sprak de juffrouw vriendelijk, „heb jij geen haast om weg te komen?" flnfklpnT1 llet niet meer ui tinouden. 7€rteWe hlJ de heele geschiedenis en samen met een aantal touwtjes, ©en knikker en eeu stukje potlood bracht hij de twee stukjes knjt te voorschijn. Angstig keek hij naar het ge zicht van de juffrouw. En hij vond het heerlijk dat ze deed alsof ze zijn traantjes niet zag, maar hem daarentegen vroeg of hij nu eens rus te merken. D;e juffrouw was erg kribbig, deelde Jig wilde .vertellen welke moeilijkheden hii bii veel standjes lyt en moest bij het lesoveihooren b"A 1 J veel meer weten dan anders, En. natuurlijk kwam het tweede uur het ge vreesde dictee. Jantje rilde van angst toen de juffrouw de eerste zinnen begon op te lezen. FTe, v/at was het weer moeilijk*. Daar laad je bijvoorbeeld het woord onmiddellijk'. Hoe moest je dat nu schrijven? Eerst probeerde hij het zoo: Ommiddelijk. Maar dat stond eigenlijk een beetje gek ,die twee m's achter elkaardat zou zeker fout zijn. Jantje dacht even na. „Onmiddelijk" schreef hij toen. Dat leek' er meer op. 'Maar of het nu goed wasTaal was zoo moeilijk!i Maar er was weer geen tijd om lang na te denken. De juffrouw noemde de volgende zin al. En Jantje schreef door ten fronste zijn voorhoofd bij alle moeilijkheden, die er waren. En dat waren er véél het dictee had. En voordat ze dien middag het lokaal ver lieten, had de juffrouw begrepen waarom die kleine Jantje altijd zooveel fouten in zijn dic tee's maakte. J Daarna was het nooit meer noodig om uem naar meester Bosman te sturen ook al had de juLrouw haar japon met de blauwe balletjes REKENKJUNSiTJES. Veronderstel dat het een vervelende regen middag is. Je zit thuis je bibliotheekboek heb je uit en je boek van school ook. Dlani weet ik paar aardige rekenkuüstjes Schrijf het volgende op een stuk papier. Het kunstje heet: vermenigvuldigen maken en maar Toen de juffrouw het werk' aan het nakijken ^6er vermenigvuldigen, as zat Jantje in spanning. Hij kón vanaf zijn I X 8 -j- 1 bank goed op het tafeltje dat voor de klas stond zien.. Ja, nu had de juffrouw zijn blaadje. Kras ging het potlood. Dat was één fout. Weer kras, kras .kras, kras. Jantje telde het al niet meer. Hij hield zijn hart vast. Het was weer erg slecht geweest, dat voelde hij wel. Hij kon nu eenmaal geen dictee's maken. Zijn sommen „Maar dat is nu toch vreeselijk Jantje", hoor de hij de juffrouw plotseling nijdig zeggen. „Tien fouten in je dictee. Neen, dat gaat zooniet jongenheer. Ik heb je nu al genoeg gezegd dat je mèer je best moet doqn, maar je schijht niet te willen. Dat is goed hoor. Ik' weet er wel iets anders pp. Ga jij je werk maar aan den boven meester, aan meneer Bosman laten zien." Pats! Daar had je het. Hij moest naar den bovenmeester om zijn dictee, waarin maar liefst tien fouten waren te laten zien. Dat werd na tuurlijk straf, héél veel straf. Jantje stond aarzelend op. Bij de tweede bank struikelde hij over Henkje's been. Die had zijn been natuurlijk met opzet uitgestoken. j „Wacht maar tot twaal fuur.. buiten," grom- j de hij. Toten kwam hij bij de juffrouw en, nam j zijn werk in ontvangst. Het was rood van de fouten. Wat zo umeneer Bosman kwaad zijhj Jantje had wel eens in boekjes gelezen dat men kon loopen alsof men „lood in de schoenen had'. Hij had dat nooit goed begrepen, maar nu wist hij wel degelijk wat dat voor een gevoel was. Nog nooit had hij zo otraag door de gang geroopen. Hij had heelemaal geen haast. Bij de vijfde klas bleef hij even staan luisteren. Hij hoorde de stem van den meester en plotseling het geschater der kinderen. Die meester maakte zeker een grapje. Djat was meester Biovenboom.: Elen aardige man was dat. Altijd had hij een mopje. Ja dat was leuk'. Leuker dan de juffrouw als ze de japon met de blauwe balletjes aan had. Ahders kon ze óók heel aardig zijn. Maar daar was de deur van meneer'Biosman's kamer. Jantje stond er vlak voor en voélde zich plotseling héél erg klein. Vanuit de ka mer drongen gedempte mannenstemmen tot hem 12 X '8 -f- 123 x 8 -f 3 987 In de rij aan 'den linkerkant komt telkens oen opklimmend getal bij. Gok het getal dat telkens moet worden opgeteld, klimt gestadig. Alleen 'de 8 blijft onveranderd. Voert men dit kunstje tot 9 op, dan komt men tot slot" (ot de volgende som: 123456789 X 8 -f- 9 987654321. Verder behoeven we het kunstje niet te ver klaren. Jullie zien het n,u zelf wel. Een andere opgave. N uworldt de 8 vervangen door ©en 9. D|e derde rij (de getallen 'die moeten worden opgeteld) klimmen op als boven. Het gaat nu tot en met 10 en begint met 2 in plaats van 1. D|us zoo: 1X9 2= 11 12X9 3=111 enz. Het slot wordt dan de vólgende merkwaar dige som: 123 456 789 X 9 1111111 UI. WEEKPRAATJE VAN OOM MAARTEN. Lieve kinderen: t J+ +b nog geen enkel verlanglijstje ontvan gen. Zijn jullie het nog niet met je zelf! eens, met je Zelf eens, wat je graag wilt hebben? Leze week heb ik iets bijzonders voor jullie en! aat is een teekén- en rijmwedstrijd. Die kin deren .die niet zoo oged kunnen teekenen, mo gen een versje maken en de anderen leveren een' teekaning in. Allebei mag ook, maar dan moet je er bij schrijven, of je rijmpje voor den wed- strijd geldt of de teekteing. Teekenwedstrijd. Te teekenen Sinterklaas met zwarte Piet. op het dak. Die teekening moet 20 maal 20 c M. groot zijn en gekleurd. Die beste teekenaar of ieekenares krijgt een extra mooie prijs. Inleveren xvoor 1 December.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1931 | | pagina 5