BERVOETS euriq nietwaar! Binnenlanefsch Overzicht Uif den Omtrek VOOR ETS GOEDS NAAR Brief uit het Buitenland Binnenland. Dr. J. Th. de Visser overleden. Geen ver laging der spoorvrachttarieven. Hitler's stormtroepen ontbonden. Tijdens het samenstellen va n ons overzicht van Donderdag jl. hadden nog enkele belangrijke gebeur tenissen plaats, welke een memoratie in deze ru briek behoeven. Een droef feit was het plotseling verscheiden op Donderdag van Staatsraad dr. de Visser Wel was hij in de laatste weken bedlegerig geweest en had hij zelfs een kleine operatie ondergaan, maar van bezorgdheid was geen sprake geweest. In zijn slaap is deze verdienstelijke staatsburger heengegaan op 74-jarigen leeftijd. De volksvertegenwoordiging was er eveneens ten zeerste door verrast, en in de Twee de Kamer werden dan ook gevoelvolle woorden aan zijn nagedachteins gewijd. De overledene was een groote nationale figuur Hij had zich enorme verdiensten verzameld als ka merlid, vertegenwoordigende de C. H. partij Zijn werk als minister van Onderwijs is mede zeer ge waardeerd en in 1925 heeft hij in moeilijke omstan digheden zijn land als kabinetsformateur gediend De allergrootste verdienste van den ontslapene was zijn absolute onkreukbaarheid. Vriend en tegenstan der waren gewoon om zich aan zijn oordeel te on derwerpen, omdat men wist, dat dit oordeel door geen enkele nevengedachte kon zijn beïnvloed Talrijke malen werd aan dr. de Visser een uitspraak in een eerezaak verzocht. Zulke absoluut onkreukbaar figuur kunnen we moeilijk missen in dezen tijd en misschien helaas ook niet vervangen. Een verrassing van geheel anderen aard bracht het rapport van de commissie de Vries, omtrent het gehouden ondezoek terzake de huidige goederenta- rieven der spoorwegen, in het bijzonder van die, welke van invloed zijn op den uitvoer van land en tuinbouwproducten. De commissie geeft een reu- zepluim voor de tarievenpolitiek der spoorwegen. Zij acht die politiek zeer juist en meent, dat onze spoorwegtarieven tegevnover die in het buitenland niet hoog mogen worden genoemd. De tarieven voor producten van land- en tuinbouw acht ze naar een alleszins bevredigend plan geregeld. Men kan zl ch slechts afvragen, hoe men bij zoo'n idealen toestand ooit tot het instellen dezer commissie door het departement van Waterstaat is gekomen. Het rapport is in elk geval teleurstel lend voor allen, die met den export, in het bij zonder van land- en tuinbouwproducten hebben uit te staan. Het zal nu wel weer alles bij het oude blijven. De Duitsche regeering bracht een verrassing door na afloop van de presidentsverkiezingen en met het uitzicht op de Pruisische Landdagverkiezingen de Nationaal Socialistische partij in het hart te tref fen door een verbod van haar Storm- en Estafette afdeelingen. Men kan er van op aan, dat een en an der nog tot veel incidenten aanleiding zal geven. De Brunswijksche regeering bv. blijkt al weinig geneigd o mhet ontbindingsdecreet, een noodver ordening, uit te voeren. Mogelijk wil de Rijksregee- ring de partij van Hitier verzwakken tegen de Prui sische verkiezingen, mogelijk gelooft ze ook in ernst aan putch-plannen en wil ze deze verhinderen. In ieder geval hebben we weinig vertrouwen in de doel matigheid van het besluit. De Nazi's sieren zich. blij kens een proclamatie van Hitier nu met het aureool van het maretlaarschap, wat sterk op het senti ment van de massa werkt. De semi-militaire formaties, van welke partij ook, had men nimmer mogen dulden. Het is nu onjuist om de stormtroepen van Hitier te ontbinden, terwijl men die van Sthlhelm en van andere politieke groe pen laat voortbestan. Een partij welke momenteel ruim een derde deel van het volk achter zich heeft, moet men ontzien. Met haar praten, althans zulks te pogen is beter, dan tegen ze te vechten. Zoo althans bezien wij het geval. Het kabinet Bru nlng heeft inmiddels reeds meer krachttoeren ver toond, waarvoor men oorspronkelijk zijn hart vast hield, terwijl de uitkomsten toch bevredigend wa ren. Laten we dus maar weer hopen, dat het ook nu goed afloopt. DE TOESTAND IN DE GEMEENTE KOEDIJK De minister wil leenen mits de prijs van den electrischen stroom verhoogd gaat worden. In de gehouden vergadering van den raad der gemeente Koedijk deelde de voorzitter mede, dat de gemeente er niet in geslaagd was bij de banken een leening van 17000 gulden te sluiten voor de 30 procent tuinderscredieten, welke de gemeente moet verschaffen, alvorens de 70 procent door het Rijk verstrekt worden. B. en W. hadden zich tot den minister gewend die bereid was 10.000 gulden te leenen tegen 5 pro cent, onder voorwaarde, dat ter dekking de prijs van den electrischen stroom voor 1 icht op 35 cent per K.W.U. wordt gebracht, en voor kracht op 12 cent en aan het Rijk het recht wordt verleend om als de gemeente met de betaling ingebreke blijft de uitkeering uit de gemeentefondsbelasting in te houden. De raad was algemeen van oordeel, dat de houding der regeering scherp gelaakt moest worden. Aan gezien de aardappelen reeds gepoot zijn en de bou wers geen week meer op kunstmest kunnen wach- ten omdat er dan niets meer van het gewas te recht komt werd besloten aan de eischen van de regeering te voldoen en den minister telegrafisch te verzoeken, het bedrag van 10.000 gulden tot 17 duizend gulden te verhoogen opdat de minister van binnenlandsche zaken de 39.800 gulden, welke ge reed liggen voor de credleten van het rijk aan de tuinders, kan overmaken. Verzoek aan de Vereeniging van Nederland- sche gemeenten. B. en w. werden voorts gemachtigd om te trachten (Ihgezonlden mededeeling.) Dèt is Bervoets-kleeding, goed verzorgd, uitmuntend van pas vorm en alles uit de nieuwste voorjaars-stoffen vervaardigd. Van kwaliteits - kleeding als deze hebt U langer plezier en toch betaalt U er niet meer voor, want Bervoets is absoluut de goedkoopste. Ziet onze étalages. Het koolseizoen is thans spoedig voorbij. Er komt over eenige maanden weer een nieuw en het is in het waarachtig belang van Langendijk te hopen dat aan het verzoek van „Koophandel" tot nadere bespreking door de tuindersbesturen gevolg zal ge geven worden. Hoogachtend, RENS SLOT EN BONNET. een kasgeldleening van 17000 gulden aan te gaan om zoo spoedig mogelijk de tuinders te kunnen hel pen. Voorts werd aan het college opgedragen om de afdeeling Noordholland van de Vereeniging van Nederlandsche gemeenten te verzoeken, een spoed vergadering te beleggen, om maatregelen te bera men, hoe bij de regeering te bereiken, dat de plat telandsgemeenten door de regeering beter behan- deld worden. De nood in tuindersgezinnen. De heer W. Visser becijferde, dat 183 tuindersge- j zinnen he vorig jaar 175.000 voor hun producten hadden ontvangen. Hiervan hadden zij betaald 103 j duizend verzekerd arbeidsloon, en 45.000 aan kunst- I mest, zoodat voor deze gezinnen bleef een bedrag van 25.000 waarvan de grond- en ploderlasten nog j moesten worden betaald. i De nood in deze gezinnen is dan ook zoo groot dat in vele daarvan het geld ontbreekt om brood te koopen. 9e. Verlaging der vrachttarieven ten einde in dezen vorm den Nederlandschen tuin- en landbouw een verkapt subsidie te doen toekomen moet men als een ondoeltreffende, onbillijke en economische bedenkelijke maatregel worden verworpen. Er be staat geen enkele reden om, wanneer ondersteuning van land- en tuinbouw gerechtvaardigd mocht wor den geacht, dezen steun niet rechtstreeks, maar langs den omweg eener vrachtverlaging te bieden. Als bijlage zijn aan het verslag een 16-tal gra- phieken toegevoegd. INGEZONDEN (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) DE GOEDERENTARIEVEN DER SPOORWEGEN. De Spoorwegen dienen te sterven naar vol ledige dekking hunner kosten uit de op brengst van het vervoer. Op dit oogen- blik geen aanleiding tot algemeene herzie ning, ook niet als ssteun aan den tuinbouw. Verschenen is het verslag van de bij beschikking van den minister van waterstaat van 13 Januari 1931 ingestelde commissie van onderzoek betreffende de tegenwoordige goederentarieven der Nederland sche Spoorwegen, in het bijzonder omtrent die voor den uitvoer van land- en tuinbouwproducten (com missie prof. mr. de Vries.) DE CONCLUSIES. Op de twee in haar oorspronkelijke opdrdacht aan de commissie gestelde vragen luidt kort samengevat het antwoord aldus: le. Zoowel het algemeen belang als economische beginseelen eischen, dat de spoorwegen worden ge leid als een openbare onderneming, zoodat zij der halve hebben te sterven naar een volledige dekking hunner kosten uit de opbrengsten van het vervoera. 2e. De regels der prijsvorming moeten bij de be paling van de vrachttarieven als leiddraad genomen worden. Op grond van het feit, dat de algemeene kosten bij een spoorwegbedrijf in sterke mate het overwicht hebben, moet dit leiden tot een stelsel van differentieele tarieven, hetgeen wil zeggen, dat het beginsel der vervoerwaarde de voornaamste be- palingsgrond moet zijn bij het opstellen van vracht tarieven, hoewel daarnaast ook aan Verschillende factoren, welke de hoogte der kosten bepalen, in vloed moet worden toegekend. 3e. De Nederlandsche Spoorwegen worden te recht met het sub le genoemde beginsel geleid, l 4e. Het goederentarief der Nederlandsche Spoor wegen van 1926 is als een systematisch opgqzette en goed doordachte toepassing van het sub 2e. ge noemde beginsel te beschouwen. 5e. Er bestaat op het oogenbük nog geen aan leiding om tot een algemeene herziening van friet goederentarief over te gaan. 6e. Aan de tarieven voor (den uitvoer van tuin bouwproducten en aardappelen is in het goederen- tarief van 1926 een alleszins bevredigende en gun stige plaats ingeruimd. 7e. Verlaging van deze tarieven is ook in ver gelijking met die van andere naar Duitschland ex- porteerende landen niet gerechtvaardigd, daar noch gebleken is, dat de Nederlandsche producten door die van andere landen van de Duitsche imarkten i zouden jworden verdreven, doch dat er hoogere vrachtkosten op de Nederlandsche producten zouden drukken. Intengendeel verkeeren de Nederlandsche producten in dit opzi cht in de overgroote meerder heid der gevallen in een gunstiger positie dan die der overige landen. 8e Van een verlaging der vrachttarieven is voor al in de huidige omstandigheden geen vermeerde ring van den Nederlandschen uitvoer te verwachten. In het courantenverslagstaat te lezen: „Wat de bonnen betreft, het is toch wel ver „gezocht als men in een jaar als dit nog meent „gelegenheid te moeten hebben om uit de hand „te koopen. Erwordt tegen geprotesteerd, dat „een handelaar het heeft aangedurfd om het „In de krant zoo voor te stellen, alsof de el lendige toestand voor een deel aan de af- „schaffing van de bonnen is te wijten." Zooals het daar staat, wordt wel een zeer ver keerde indruk teweeg gebracht, en zeer onjuist weer gegeven, wat geschreven is. Niet de ellendige toe stand wordt door het straffe veilingsysteem teweeg gebracht. De crisis Is er in al haar omvang, maar de ellendige toestand had minder kunnen zijn de afzet der stapelproducten regelmatiger en beter en daardoor zeer waarschijnlijk een totaal grootere opbrengst der koolvoorraden. Wat heeft Noordholland steeds zijn voorsprong gegeven op het buitenland? De kwaliteit zijner pro ducten, de goede sorteering en ook zeer zeker de wetenschap der buitenlandsche importeurs, dat zij hier steeds een ruime markt vonden, d.w.z. indien zij bestelden, ook ropmpt verladen werd. Juist in ellendige tijden moet men alle zeilen bijzetten, om geen vleugje verloren te laten gaan. Het is dan ook een verblijdend teeken, dat in de vergadering van den Vierbond stemmen van leiders zijn opgegaan, die inzagen, dat het gevolgde systeem niet het ware was. Indien gij bestuurders, door beperking van aan voer uw prijzen wilt verbeteren, had dan bij den aanvang een gedeelte der oogst vernietigd. Bij groote voorraden is niet doorslaggevend hetgeen verkocht wordt, maar de groote hangende voorraden die ieder oogenblik gepresenteerd kunnen worden. Van alle groote stapelproducten rubber, suiker, enz. worden de prijzen voor een groot deel gedrukt door den voorraad, ook al wordt die niet gepresenteerd. Langedijk is afhankelijk van de wereldmarakt, Langedijk is geen dictator, die kan voorschrijven aan het buitenland wat het wenscht. Integendeel, tuinders en handelaren hebben meer dan ooit zich in de toekomst te voegen naar de wenschen van hun afnemers, wil men een groot gedeelte van den afzet niet verliezen. Door eigen productie in het buitenland, zal de concurrentie van Langedijk met het buitenland steeds moeilijker worden, steeds feller worden. Wat geschreven is, was niet de meening van één handelaar, maar van vrijwel den geheelen handel en een goed deel der tuinderrs. Het is niet geschreven o meen waarheid te verdraaien, en om te misleiden, maar om eerlijk voor een overtuiging uit te komen. Laten de voorstanders van „geen bonnen" feiten geven en noemen, die aantoonen, dat inderdaad heht systeem van na 1 Januari, best en gelukkig heeft gewerkt, de handel heeft met feiten aangetoond, dat het niet zoo is. Door afshaffing der bonnen hebt gij een Veilig heidsklep weggenomen, en vergeten een andere er voor in de plaats te stellen. Het gaat hier niet per sé om bonnen, maar zoolang er niet een ander, of beter systeem is bedacht, is "het foutief, het'over boord te gooien. Gij tuinderrsbesturen hebt een groote verantwoor delijkheid op u geladen, door zonder diepgaand overleg met den handel, eenzijdig een besluit te ne men, dat sterk op den afzet de producte ingreep. Gij hebt op den Langendijk een vereeniging van den Handel, die steeds bereid is gevonden met u in over leg te treden en gezamenlijk voor deproblemen, welke aan den Langendijk zich voordoen, een oplos sing te vinden. Bij een belangrijk besluit als afschaf fing der bonnen bleek het bestaan dezer vereeni ging u onbekend. INDRUKKEN VAN DE MALAISE IN AMERIKA. TOCH NOG EEN GUNSTIGE HANDELSBALANS. Het is in Amerika malaise, wat de klok slaat. Nauwelijks is men in New York aangekomen, of men hoort en leest er overal van. Ook de stad New York moet er volgens de artikelen in de dagbladen slecht voor staan. Aan de zorgellooze en roekelooze finantieele politiek dezer wereldstad is door de ma- laise plotseling een einde gemaakt. Tot nu heeft men de zaken nog in het rechte spoor kunnen hou- den, doch de deskundigen verklaren openlijk, dat I er spoedig wat gedaan moet worden. En de moei- I lijkheid is, dat werkelijk afdoende maatregelen niet I zoo gemakkelijk te vinden zijn. In het verleden heeft I men zonde de minets aarzeling de eene schuld op I de andere gestapeld, totdat de netto schuldenlast der stad 2000 millioen dollar bedroeg. Er is de stad New York een leening van 200 millioen dollar toe gestaan waarvan de helft dadelijk werd bijeenge bracht door een aantal banken, doch dit bedrag is nog ni et eens voldoende om de meste drin gende betalingen te verrichten. Bezuiniging is een onderwerp, waar opvallend weinig over gesproken word.t Zooveel te meer heeft men het over ver hooging van de inkomsten der stad. Er wordt bv. voorgesteld om het tarief van de waterleiding te verhoogen of het tarief van de veerponten. Daarbij gaat het telkens om enkele millioenen, een groot bedrag op zichzelf, doch weinig in vergelijking met de totale schuldenlast. Het weder invoeren van de tollen bij de bruggen, die reeds 20 jaar geleden wa ren afgeschaft, zal bv. naar schatting 4—6 millioen per jaar opbrengen. Er zijn nog andere berichten, die er duidelijk op wijzen, hoe moeilijk de toestand is. Van de banken die genoodzaakt waren hun betalingen te staken, komen er volgens een juist gepubliceerde mededee ling van den schatkist-inspecteur 336 in aanmer king om te worden gesteund door de Reconstruction Finance Corporation, welke tot dat doel door de regeering der Unie is opgericht. De deposito's bij deze banken beloopen in totaal 279 millioen dollar, terwijl zij 23 millioen dollar bezitten in contant geld en de waarde van hun overige bezittingen geschat worden op 114 millioen. Door ongeveer 43 millioen aan deze banken te leenen, zou men hen in staat kunnen stellen, 66 millioen aan bevroren credieten los te maken. Door een enkel bericht wordt de toestand ge- teekend. De finantieele moeilijkheden van New York zijn ouder dan de wereldmalaise, want onlangs moesten de eigenaars van huizen, die vier jaar geleden onteigend waren, om een nieuwen onder- grondschen spoorbaan de kunnen aanleggen, een protest indienen, omdat zij nog steeds niet het hun toekomende geld hadden ontvangen. En dat terwijl hun huizen reeds in Juni 1928 werden afgebroken. Een ander typisch bericht is, dat voor den staat New York een wetsvoorstel is ingediend, om geen nummerbewijzen af te geven voor auto's, die vijf of meer jaren oud zijn, tenzij een dergelijke auto deskundig is onderzocht en ook wat het uiterlijk betreft in goede conditie verkeert. Dit is na tuurlijk een zeer rekbaar begrip en de opzet is dui delijk: de oude auto's moeten verdwijnen, en het publiek moet gedwongen worden tot koopen. Met de velen, die daartoe eenvoudig niet instaat zijn, en door het gemis van hun oude voertuig, vooral in een auoland als Amerika, ernstig gedupeerd worden, houdt men geen rekening. Zooals bekend bestaat er in Amerika geen werk lozensteun, geen armenzorg vanwege de overheid. Alles hangt af va nhet particulier initiatief. Een zeer sympathiek plan is uitgevoerd door de New Yorksche kleedingindustrie. In een der grootste klee dingmagazijnen hebben de verschillende firma's kleeren voor mannen, vrouwen en kinderen bijeen gebracht tot een gezamenlijk gewicht van drie ton: Verder hebben zij eenige leden van hun per soneel fagestaan om bij de uitdeeling behulpzaam te zijn. De kleeren zijn alle nieuw en deels van de beste kwaliteit. Zij worden afgestaan om de winkels en magazijnen geheel ter bechikking te hebben voor de modellen van het nieuwe seizoen en men zou het dus kunnen vergelijken met een gratis uitverkoop. Het mooie ervan is, dan men het voor de bedeelden zoo weinig mogelijk kwetsend maakt. Zij worden door het winkelpersoneel behandeld pre cies alsof zij iets kwamen koopen. Zij krijgen klee ren, die hen passen en overeenkomen met hun per soonlijken smaak en behoeften. De gekochte klee ren worden op de-gewone wijze in doozen verpakt, zoodat aan niets te zien is, dat zij gratis verstrekt zijn. Er zal geen controle worden uitgeoefend op het gebruik, dat van de kleeren gemaakt wordt, misbruiken als onderhands verkoopen van de klee ren zullen trouwens na deze uitdeeling op groote schaal wel niet zoo licht voorkomen. De steun van de groote zaken alleen is echter niet genoeg. Men heeft ook leine bijdragen noodig, die door hun groot aantal nog een belangrijke som kunnen vertegenwoordigen. De inzameling vandeze bijdragen is op een echt Amerikaansche wijze ge organiseerd. In elke uhizenblok wonen enkele vrij willigers van het wervingsleger en deze bepalen zich bij hun actiet tot de bewoners va nhun eigen blok. Alle bewoners daarvan worden persoonlijk bezocht op de hoogte gesteld van de werkzaamheden en ver zocht om een kleine bijdrage, zoo mogelijk een vaste wekélijksche bijdrage, hoe klein ook. De bijdragen zullen in de eerste plaats gebruikt worden om hulp te verleeenen aan de arme inwoners van dezelfde stadswijk. Eerst daarna kunnen de wijken onderling van elkaar leenen. Het kan wel niet anders, of vol gens dit systeem krijgt men meer geld binnen dan op eenige andere wijze. Na al het bovenstaande zal het den lezer ongetwij feld verwonderen, dat Amerika nog in Januari 1932 een voordeelige handelsbalans had. De uitvoer be droeg 14.7 millioen dollar meer dan de invoer. De beied cijfers bedroegen resp. 149.2 en 135.2 millioen tegen 249.0 en 183.1 millioen in Januari 1931. Een ander merkwaardig feit was, dat voor het eerst sinds November 1928 de handeslbalans ten opziche van Rusland ongunstig was. Er werd voor 1.2 mil lioen dollar ingevoerd, terwijl de export naar de So vjet-Unie slechts 0.7 millioen bedroeg. Sedert De cember 1928 is men er steeds in geslaagd den uit voer hooger te houden dan den invoer, doch met het oudejaar verdwenen voor Amerika de leveran ties van machines, die men in Rusland noodig had voor de verwezenlijking van het vijfjarenplan. (Nadruk verboden.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1932 | | pagina 5