Ml n DO. '32 van den verbeterde r Geestmer watergemaal t. EEN MOOI STUK WERK VAN NEDERLAND SCHE INDUSTRIE. Vrijdagmiddag te half twee werd officieel in ge- ruik genomen het verbeterde watergemaal van en Polder Geestmer-Ambacht (Oosterdijk en Mo- «ngeerzen), waartoe zich een aantal autoriteiten n genoodigden op het gemaal hadden verzameld, tader de aanwezigen merkten wij op het Bestuur an het Ambacht, den Dijkgraaf en Hoofdingelanden ie Burgemeesters van Heerhugowaard en Broek op langendijk, eenige heeren uit Eenigenburg als ver- egenwoordigers van den Ringpolder, den Heer Tau- ,er als Opzichter en vertegenwoordigers der Stork- abrieken uit Hengelo. Voor den aanvang was een er ingenieurs van de Storkfabrieken zoo vriendelijk Ins een uiteenzetting te geven omtrent de verbete- ng door de ruw-olie-stookmethode verkregen, waar- iit duidelijk bleek, dat ook hier de steeds voort- chrijdende techniek aanzienlijke besparingen brengt De nieuwe machines. De pomp wordt aangedreven door drie-cylinder itork viertaktmotoren, welke bij 350 omwentelin gen 170 P.K. ontwikkelen. Deze motoren van het Ign. Hesselmantype, een model, dat de Storkfa- >rieken al jaren met succes in bedrijf brengt, door ïunne eenvoudigen bouw, en speciale verwarmings- :amer, waardoor een zuinig brandstofverbruik ver kregen wordt. Ook blijft bij hoogere belasting de rerbranding nog rookvrij. Met één handel is de mo or aanzetbaar. Waar in de machinehal met de uimte gewoekerd moest worden, was de plaatsing Ier motoren een moeilijk punt, doch door een spe- iiale kamwieloverbrenging is dit vraagstuk opge- en bleef er toch nog voldoende doorgang tus schen de beide machines. De vacuumpomp voor de lentrifugaalpompen wordt direct gedreven door een Deutzmotor, welke fabriek speciaal motoren met dein vermogen in den handel brengt. De kamwiel- >verbrenging drijft ook een pomp aan, welke voor iet noodige koelwater zorgt. De druklucht voor het lanzetten wordt geleverd door twee trapsluchtcom- pressors, eveneens aangedreven door een 5 P.K. Deutzmotor. De benoodigde druklucht wordt verza- neld door twee luchtreservoirs, waarvan één voor eserve dient. Er wordt een besparing van ongeveer weederden verkregen. Iedere motor gebruikt on- ;eveer 90 cent per uur aan brandstof, dus 30 K.G. uwe olie tegen 3 cent Te ongeveer kwart voor twee beklom de voorzitter, ie heer Jb. Swan het platvorm van een der ma- hines en sprak ongeveer de volgende Mijne Heeren, Ik heet u hier allen hartelijk welkom, ik zou haast zeggen, de belangstellenden, en de belangheb benden. Het doet mij genoegen, dat het voorloopige onderzoek naar de uitkomsten en geschiktheid van het nieuwe bedrijf heeft geleid tot zeer tevreden sic 'lende resultaten, zoodat wij met een gerust hart lieden de nieuwe installatie in gebruik kunnen ne- inen. Wat is er niet veel veranderd! Ik wil u eens in het kort vertellen, hoe het vroeger was. Toen ik een jongen was van een jaar of acht, geschied de de bemaling enkel en alleen door molens, en wij hadden er altijd schik in, als 's winters de landerijen onder water stonden, omdat wij dan zoo prettig konden schaatsen rijden. Ik wil u daarmede alleen aantoonen dat de waterstand 20 cm. verschilde met de tegenwoordige eischen. Langzamerhand drong het toch tot de bevolking door, dat de productivi- i. Een door de Commissie van Beheer der Licht- bedrijven vastgesteld reglement voor ambtenaren en werklieden bij die bedrijven. Voorstellen van Burgemeester en Wethouders, 1. Prae-advies op het daers van bewoners aan den Laanweg inzake straatverlichting en reiniëings dienst. 2. Prae-advies op het adres van het bestuur van de Tuinbouwvereeniging „de Eendracht" inzake een bijdrage op het exploitatie-tekort van de poter-be waarplaats. 3. Wijziging van de gemeentebegrooting voor het dienstjaar 1932. 4. Gemeentebegrooting voor het diestjaar 1933. 5. Begrooting van het gasbedrijf diestjaar 1933. 6. Begrooting vanhet electriciteitsbedr. dienstjaar teit van den bodem nauw samenhing met den wa terstand, en in 1872 werd het eerste stoomgemaal met twee liggende machines met twee vijzels in bedrijf genomen. Tot 19061907 hielden de ma chines het uit, maar in 1908 werd de toestand zóó, dat de machines geheel hersteld en herzien moes- j ten worden. In 1913 werd een geheel nieuw stoom- 1 gemaal in werking gesteld, met behulp van eenige molens, ofschoon de capaciteit van de machines voldoende werd geacht, om de bemaling alleen nor maal te doen verloopen. In 1920 konden de machi nes het niet af, en hinkte men toen eigenlijk op twee gedachten; zoolang de molens gingen, de machines laten rusten, of de machines toch maar alleen te laten draaien. Ik wil hier nog een speciaal woord van hulde brengen aan den machinist die steeds de machines in zoo'n keurigen staat hield, maar toch de bemaling met stoom bleef een vraagstuk dat steeds dringender oplossing vroeg. De vraag rees nu echter; hoe en wat? En wie zou ons adviseeren? Nu is er een bond van waterschappen, en een Unie van Waterschapsbonden, en konden we veilig aan nemen safe te zijn, als we het advies van de deskun digen van deze lichamen volgden. Men heeft ons een zeer lijvig rapport uitgebracht, waarin nog maals den machinist hulde werd gebracht voor zijn werk aan de stoommachines, die zoo schitterend in conditie waren. Het neuwe bedrijf, zooals wij dit thans hebben, wordt begroot, buiten kapitaal- lasten op 6291.— per jaar, terwijl ons oude be drijf 11050.— kostte. Ook hebben wij nog onderzoek ingesteld naar electrische bemaling, maar waar dit ƒ12893.— moest kosten, behoefden wij-niet te twij felen. Een rondgang bij eenige andere stoomgemalen o.a. in den Spaarndammer polder en in Voorburg, overtuigde ons ook, dat deze ruw-olie-bemaling aan de hoogste eischen voldoet. Nu kwam aan de orde het leveren van de instal latie, en hoewel wij geen openbare inschrijving hebben gehouden, meenden wij niet beter te kunnen doen, dan zestien of zeventien van de beste fir ma's aan te schrijven. Aan Stork's Machine-Fa brieken te Hengelo, werd als de laagste inschrijf- ster het werk gegund. Wij gelooven tevreden te kun nen zijn. De eerste maalstaat van de olie was de helft minder dan het steenkolenverbruik. Alvorens te besluiten wil ik een woord van dank brengen aan de adviseurs, den secretaris, die met den pen ningmeester al hun krachten aan het nieuwe bedrijf hebben gegeven, aan de Firma Stork, aan den heer Tauber, die met zijn mannen den onderbouw ver zorgde, aan den eersten en den tweeden machinist, die zich in het nieuwe werk zoo goed bekwaamd heb ben, aan alle werklieden van hoog tot laag, die het óns mogelijk hebben gemaakt, deze opening te doen plaats vinden. Ik hoop dat ik niemand heb verge ten. En nu verzoek ik mijnheer Priester van de Stork-Fabrieken, mij behulpzaam te willen zijn met het inwerkingstellen van het bedrijf, en verklaar dit officieel voor geopend. (Applaus.) Met een paar handgrepen werd het drijfwerk aan gezet en de wielen draaiden. Het was een imposant oogenblik, de machtige, van buiten schijnbaar zoo eenvoudige machines hun regelamtig werk te zien aanvangen, en de aanwezigen toonden hun volle belangstelling. Nadat een Persfotograaf zijn werk had verricht,, was deze eenvoudige plechtigheid ten einde, en ver- eenigden de Heeren zich aan een gemeenschappelij- ken maaltijd in „Het Huis de Brederode" De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier richtte in verband met het wetsontweerp tot tijdelijke heffing, van opcenten op alle invoerrechten en op den accijns op bier een adres tot den minister van Justite, teneinde te be vorderen, dat de normale nvoeren niet onderhevig worden gesteld aan de terugwerkende kracht dei- voorgestelde heffing van 30 opcenten. Tevens bepleitte zij bij dezen hoogen bewindsman de indiening van een wetontwerp, waardoor een een voudiger procedure dan de thans geldende voor het innen van kleine vorderingen zal kunnen worden verkregen. In een adres aan den Raad van Ministers werd voorts gewezen op de nadeelen, die het bedrijfsleven te duchten zal hebben van een verhooging der ben zinebelasting. GOEDERENRUIL MET DUITSCHLAND. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollandsch Noorderkwartier stelde zich heden in verbinding met alle importeurs van Duitsche goe deren in haar District om na te gaan of met hun medewerking vrije deviezen ten behoeve van den exporthandel zullen kunnen worden verkregen. Hieu^&tijdingers GEEN SCHADE AAN DE AFSLUITDIJK. De zware Noord Westerstorm heeft geen enkele schade toegebracht aan den afsluitdijk en de bij- behoorende werken van de Zuiderzee. Wel was blijkens berichten uit Harlingen de waterstand boven den afsluitdijk zeer hoog. Dit is naar de directie van de Zuiderzeewerken ons verzekerde, ook geheel in overeenstemming met de verwachting, dat door de afsluiting bij hevige stormvloeden het water tenn oorden van den dijk veel hooger zou worden dan vroeger. Daarop is bij den aanleg van de werken dan ook gerekend. JONGEN MET ZIJN ZUSJE IN HET WATER GEWAAID. Een bescheiden redderL Het 12-jarig zoontje van F. Klönne te Klaziena- veen kwam met zijn 5-jarig zusje op de fiets van de school. Zij wonen aan den Kloostermanswijk zoo dat zij bij de Smeulveensche brug moesten afdraaien Door een hevigen rukwind kon de jongen het stuur niet houden en reed pardoes het water in. Zijn zusje die voorop de fiets zat verdween onder het water. De jongen wist zijn hoofd boven te houden. Een juist passeerende man begaf zich oogenblik- kelijk gekleed te water en mocht het genoegen smaken de kleine behouden op het droge te bren gen. Ook de jongen kwam er goed af. De onbekende redder verdween zonder dat men wist wie hij was. Ze woonden in Leeuwarden en hadden daar, zoo vertelden ze, van een juilrouw een fiets gekregen, waarmee ze met hun arieen op stap waren gegaan. De ouasoe lb jaar oud trapte natuurlijk en de an dere twee, aueoei lo neeie jaren oud, zaten voor en acnter op ue nets. Een van de kleine belhamels had maar een arm. In Leeuwarden bleken deze drie vageoonaen, zoo jong ais ze waren, geen onbeken den van de ponne te zijenn en daar bekend te staan ais een te straatscnuimers en roovertjes. De liets was ook niet op eerlijke wijzen in hun bezit gekomen. wem een treurige opvoeding zulke kinderen krij gen, blijkt wel uit net ieit, dat d; ouders in Leeu warden neelemaal niet ongerust waren over het wegblijven van hun kroost en daarvan ook nog niet eens kennis hadden gegeven aan ue politie. WAAROM OP 20 SEPTEMBER EEN EXTRA TREIN VOOR DE BETOOGERS? De regeerig wisj, er niets van. Naar aanleiding van de ongeregeldheden op 20 September in Den Haag heeft het Tweede Kamer lid Boon den Minister van Waterstaat o.m. gevraagd, of het hem bekend was dat een extra trein zou worden ingelascht om elementen, die op den dag van de opening der Staten-Generaal van hun revolu- tionnaire gezindheid wilden doen blijken naar Den Haag te brengen, niettegenstaande er een uitdruk kelijk verbod van demonstratie door den burge meester van Den Haag was uitgevaardigd en door wie bedoeld verzoek om een of meer extra treinen te doen loopen is gedaan. De Minister van Waterstaat heeft hierop geant woord, dat ingevolge artikel 100, van het algemeen Reglement Dienst en van het Algemeen Reglement Dienst Locaalspoorwegen bevoegd is om, behoudens kennisgeving aan den Rijksambtenaar, belast met het dagelij ksch toezicht, buiten d,e vastgestelde dienstregeling reizigerstreinen in te leggen of te doen inleggen. Het reisbureau der Mitropa te Amsterdam heeft d.d. 13 September j.l. bij de directie aangevraagd een extra-trein van Amsterdam naar den Haag en terug op 20 September d.a.v. voor ten minste 300 personen, waarbij werd medegedeeld dat deze rei zigers te ongeveer 13 uur in Den Haag moesten zijn en om ongeveer 18 uur zouden terugkeeren. Het lag niet op den weg van den Minster om zich dienaangaande nader tot de directie te wenden. POGING TOT DOODSLAG. De dader gearresteerd. Te Dongen s door Rijks- en gemeentepolitie ge arresteerd een zekere W. P. J. de Wit, die den heer van Schijndel, eigenaar van den motordienst Van Schijndel, met een hakmes had aangevallen en diens schedel wilde verbrijzelen. Door een gelukkige omstandighed kon de slag worden afgeweerd. Het gng hier om een ontslagkwestie. De gearresteerde is voorgeleid voor den offcer van Justte te Breda. Plaatselijk den, en hopen dat de waardeering der ingezetenen zich zal uiten in een overbezet kerkgebouw. Nieuws OUDKARSPEL. HET BEZOEK VAN DEN COMMISSARIS DER KONINGIN AAN DEZE GEMEENTE. Hedenmorgen tusschen 9 en 10 uur bracht de Commissaris der Koningin in de provincie Noord- Holland, rondgeleid door B. en W. een kort bezoek aan onze gemeente. Eerst werd een bezoek gebracht aan de pootaardappelbewaarplaats aan de Butter- laan, waar alles in oogenschouw werd genomen. Vervolgens werd het gymnastieklokaal van de D. L. School bezichtigd. Daar werd den Commissaris door de Kinderen der hoogste klasse, onder leiding van het hoofd der school, een paar liederen toe gezongen. 't Was een heel mooi oogenblik, vooral toen twee meisjes de beide zangen uit het Wilhel mus. Lieflijk klonk het: „Mijn schild en de betrou- wen55, door de zaal. Daarna werd nog gezongen: Alle man van Neêrlands stam. Vervolgens liet de Commissaris zich inlichten over het gymnastiek lokaal en werd een rondgang door de verschillende klasselokalen gemaakt. Na een vriendelijk afscheid verliet de Commissaris de school en kort daarop de gemeente. - ZUIDSCHARWOUDE. ORGELCONCERT. Wij wekken gaarne onze lezers-muziekliefhebbers op het orgelconcert op Zondag a.s. in de N. H. Kers te Zuidscharwoude vooral niet te verzuimen. De na men der uitvoerders ieder voor zich bekende so listen waarborgen een middag van waarlijk kunst genieten, en maakt de zeer geringe entreeprijs dit concert te meer aanlokkelijk. Wij meenen reeds van te voren de organisatoren van dit concert te kun nen gelukwenschen, dat zij het zooveel verbeterde orgel op zoo'n waardige wijze zullan kunnen inwij- OUDKARSPEL. De raad dezer gemeente komt Dinsdag a.s. ver gadering bijeen, des avonds ten zeven uur ten raad- De volgende agendapunten zullen worden behan- ^Vaststelling van de notulen van de vergadering van 13 September 1932. Mededeelingen. Ingekomen stukken: z a. rapport van de hooistekers omtrent de door hen verrichtte werkzaamheden. b adres van den gemeenteraad van Laren, hou dende verzoek om adhaesie te betuigen aan het ver zoek van den gemeenteraad van Jisp, gericht totGed. Staten van Noordholland, inzake te nemen maat regelen voor steun aan veehouders, tuinbouwers en andere noodlijdende bedrijven, en het bevorderen van verlaging van tarieven voor electriciteit en wa terleiding. c adres van het bestuur der Schager Handeldrij vende en Industreele Middenstandsvereeniging te Schagen, houdende verzoek, om een jaarlijksche bij drage te willen verleenen van ƒ10.— per leerling, welke uit dezegemeente aan den cursus deelneemt. d. adres van burgemeester en wethouders van Sint Pancras inzake voorstel overdracht Twuijver- weg aan het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier. e Brief vanGed. Staten van Noordholland in zake tijdelijke verlaging van de jaarwedden van Burgemeester, Secretaris en Ontvanger. f Adres van de Commissie tot Wermg van School verzuim inzake schoolverzuim. g, 'Verzoek van de afd. Schagen en omstreken van den Ned. Bond van Koffiehuishouders en res taurateurs en slijters inzake verlaging van de per- soneele belasting. h Adres van het Wit Gele Kruis, R.K. vereeni- eing voor Volksgezondheid en Ziekenverpleging te Noordscharwoude, houdende verzoek om subsidie voor 1933. INEENSTORTING VAN HET PLATTELAND NABIJ Aldus de Bond van Landpachters in een adres aan den minister. Door den Bond van Landpachters in Nederland is gisteren aan den minister van Justitie het vol gende telegram verzonden. „Het Dagelijksch Bestuur van den Bond van Landpachters, te Utrecht bijeen, verzoekt uwe Ex cellentie dringend, spoedig maatregelen te nemen, dat dreigende executie wordt voorkomen bij pach ters, die restant pacht, waarvoor geen vrijstelling is verleend, krachtens Crisis-pachtwet 1932, niet kunnen betalen en bij hypotheekboeren, die aflos sing en rente onmogelijk kunnen opbrengen. Ieenstorting platteland schijnt nabij, tenzij in grijpende maatregelen spoedig worden genomen om ondergang pachters en hypotheekboeren te voor komen. DRIE LEEUWARDER JOCHIES OP STAP. De ouders heelemaal niet ongerust Een boer in Buitenpost hoorde, terwijl de stroo- mende regen om zijn huis raasde, geklop aan de ramen en buiten gekomen zag hij drie kleine jongens kletsnat en bibberend, die hem vroegen om onder dak. Ze hadden met z'n drieën één fiets. Ze zagen er uit als juigdige struikroovers en omdat hun verhaal niet erg waarschijnlijk leek, waarschuwde de boer den veldwachter, die al heel gauw eens kwam kij ken, welke wereldreeizigers in den laten avond Buitenpost hadden „aangedaan". De kinderen ver telden dat ze in Groningen woonden, waar hun vader met een schip lag. De veldwachter zette het drietal met de fiets op den trein en waarschuwde de Groningsche politie per telefoon. Een agent van politie haalde de jongens van den trein. Ze zagen er uit als echter boefjes. Maar al heel gauw bleek, dat zie nog nooit eerder in Groningen waren geweest en ook geen heel groote stad bewoonden, want de electrische tram had zeer hun bewondering. Zoo iets hadden zè nog nooit gezien. En de Martinitoren bleek verlicht te zijn. Spoedig kwam het hooge woord er uit, dat ze nog nooit in Groningen waren geweest en dat hun ouders in een schip niet woonden, zooals ze beweerd hadden. BROKSTUKKEN VANEEN VLIEGTUIG OP HET ZANDVOORTSCHE STRAND AANGESPOELD. Het Handeslblad meldt, dat Donderdagmiddag op het strand bij Zandvoort brokstukken gevonden zijn van een vliegtuig, die daar waren aangespoeld. Wat des middags door de zee was teruggegeven was in de eerste plaats een ruim twee meter lang geraamte bedekt met op vele plaatsen afgescheurd linnen bekleedsel, vermoedelijk een derroeren van een vliegtuig. Het tweede wrakstuk was een buitenband. De Zandvoortsche politie stelde zich in verbinding met Schiphol en vandaar werd de afdeeling Lucht vaart van Waterstaat gewaarschuwd. Inspecteur van der Hexden zou een onderzoek instellen. Waarschijnlijk is hier sprake of van een Fransch of van een Engelsch vliegtuig, daar de op het hout van de wrakstukken voorkomende registratienum mers in die richting wijzen. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat het hier betreft het verimste En- gelsche vliegtuig, dat Zondag in de buurt van Bolt- head op zee is gedaald en waarvan nadien niets meer is vernomen. Inspecteur Bolle, van de Zandvoortsche politie vertelde aan het blad nog uitvoerig het volgende: Aan het strand ten zuiden van Zandvoort nabij strandpaal 70 is Donderdagmiddag aangespoeld een stuk van een vliegtuig en een band. Men trof daar aan een draaibaar vliegtuigvlak dat blijkbaar met geweld ergens afgerukt was, omstreeks twee meter lang en 50 cm. breed. Op dat wraksetuk zaten hier en daar flarden van met aluminium bespoten bal- lonstof, terwijl het houtwerk wit geverfd was. Aan het eind van dit stukdraagvlak bevond zich een gebogen ijzeren stang, die knap onder de roest zat De houten stukken waren van Amerikaansch grenenhout, in de vlakken uitgehold. Eenige stuk ken staaldraad waren nog aan het vlak vastgemaakt terwijl midden in een ijzeren plaatje blijkbaar als steun voor een staander had gegolden. Als kenteekenen kwamen op het hout voor de letters F.S. wat echter ook F8 zou kunnen zijn. Bovendien de cijfergroepen 23125 en 20963. In de gescheurde ballonstof op het wrakstuk wa ren nog twee kleuren te bekennen, blauw en wit. Ook kwam op een der houtdeelen in roode cijfers nog 6049 voor. De band, die aangespoeld was, was naar de mee- rjng van inspecteur Bollee, een band van eengroot type vliegtuig, een Palmer Cord Aero Tyre 9.75x2.25 dragende een cijfercombinatie 51815. Tot zoover het verhaal van den heer Bollee, die mededeelde, het stuk van het roer meegenomen to hebben naar zijn bureau. De band had hij, na her nemen van het signalement, laten liggen. Een ander stuk van een vliegtuig is later aan gevoeld op het strand tusschen Zandvoort en IJmuiden. De commissaris van politie te Bloe- mendaal, onder wiens ressort dit stuk door ae zee is aangebracht, deelde ons mede, dat het een soort hoogteroer was, dragende alsond srscheidlngs teekenen de letters C.D. en het cijfer 32. Vermoed werd, na het hooren van eenige bewo ners van deomg eving, dat op omstreeks 2 km. van de kust zich het wrak van een vliegtuig bevindt De politie zou bij laag water dat is omstreeks half drie trachten te weten te komen, wat daarvan waar is. Het is dus nog onbekend van weU vliegtuig er in dezen sprake kan zijn. Een Nederlandsen vliegtuig betreft het zeker niet. BRUGGEDEELTE INGEZAKT. De nieuwe in aanbouw zijnde brug over de Rroer te Roermond is gisterochtend omstreeks half eif over een lengte van tien meter tijdens het beton- storten ingezakt. De houten steunvlakken, die van de rivier uit den ijzeren ondergrond tegenhielden, braken af door het groote gewicht dat zij e c-.n kregen. Hierdoor ontstond een plotselinge druk op het zoo goed als gereed zijnde wekdek. Enkele werklieden die dicht bij het storten waren, konden zich spoedig

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1932 | | pagina 3