Ml n DO. '32
van den
verbeterde
r Geestmer
watergemaal
t.
EEN MOOI STUK WERK VAN NEDERLAND SCHE
INDUSTRIE.
Vrijdagmiddag te half twee werd officieel in ge-
ruik genomen het verbeterde watergemaal van
en Polder Geestmer-Ambacht (Oosterdijk en Mo-
«ngeerzen), waartoe zich een aantal autoriteiten
n genoodigden op het gemaal hadden verzameld,
tader de aanwezigen merkten wij op het Bestuur
an het Ambacht, den Dijkgraaf en Hoofdingelanden
ie Burgemeesters van Heerhugowaard en Broek op
langendijk, eenige heeren uit Eenigenburg als ver-
egenwoordigers van den Ringpolder, den Heer Tau-
,er als Opzichter en vertegenwoordigers der Stork-
abrieken uit Hengelo. Voor den aanvang was een
er ingenieurs van de Storkfabrieken zoo vriendelijk
Ins een uiteenzetting te geven omtrent de verbete-
ng door de ruw-olie-stookmethode verkregen, waar-
iit duidelijk bleek, dat ook hier de steeds voort-
chrijdende techniek aanzienlijke besparingen brengt
De nieuwe machines.
De pomp wordt aangedreven door drie-cylinder
itork viertaktmotoren, welke bij 350 omwentelin
gen 170 P.K. ontwikkelen. Deze motoren van het
Ign. Hesselmantype, een model, dat de Storkfa-
>rieken al jaren met succes in bedrijf brengt, door
ïunne eenvoudigen bouw, en speciale verwarmings-
:amer, waardoor een zuinig brandstofverbruik ver
kregen wordt. Ook blijft bij hoogere belasting de
rerbranding nog rookvrij. Met één handel is de mo
or aanzetbaar. Waar in de machinehal met de
uimte gewoekerd moest worden, was de plaatsing
Ier motoren een moeilijk punt, doch door een spe-
iiale kamwieloverbrenging is dit vraagstuk opge-
en bleef er toch nog voldoende doorgang tus
schen de beide machines. De vacuumpomp voor de
lentrifugaalpompen wordt direct gedreven door een
Deutzmotor, welke fabriek speciaal motoren met
dein vermogen in den handel brengt. De kamwiel-
>verbrenging drijft ook een pomp aan, welke voor
iet noodige koelwater zorgt. De druklucht voor het
lanzetten wordt geleverd door twee trapsluchtcom-
pressors, eveneens aangedreven door een 5 P.K.
Deutzmotor. De benoodigde druklucht wordt verza-
neld door twee luchtreservoirs, waarvan één voor
eserve dient. Er wordt een besparing van ongeveer
weederden verkregen. Iedere motor gebruikt on-
;eveer 90 cent per uur aan brandstof, dus 30 K.G.
uwe olie tegen 3 cent
Te ongeveer kwart voor twee beklom de voorzitter,
ie heer Jb. Swan het platvorm van een der ma-
hines en sprak ongeveer de volgende
Mijne Heeren,
Ik heet u hier allen hartelijk welkom, ik zou
haast zeggen, de belangstellenden, en de belangheb
benden. Het doet mij genoegen, dat het voorloopige
onderzoek naar de uitkomsten en geschiktheid van
het nieuwe bedrijf heeft geleid tot zeer tevreden
sic 'lende resultaten, zoodat wij met een gerust hart
lieden de nieuwe installatie in gebruik kunnen ne-
inen. Wat is er niet veel veranderd! Ik wil u eens
in het kort vertellen, hoe het vroeger was. Toen
ik een jongen was van een jaar of acht, geschied
de de bemaling enkel en alleen door molens, en wij
hadden er altijd schik in, als 's winters de landerijen
onder water stonden, omdat wij dan zoo prettig
konden schaatsen rijden. Ik wil u daarmede alleen
aantoonen dat de waterstand 20 cm. verschilde met
de tegenwoordige eischen. Langzamerhand drong
het toch tot de bevolking door, dat de productivi-
i. Een door de Commissie van Beheer der Licht-
bedrijven vastgesteld reglement voor ambtenaren
en werklieden bij die bedrijven.
Voorstellen van Burgemeester en Wethouders,
1. Prae-advies op het daers van bewoners aan
den Laanweg inzake straatverlichting en reiniëings
dienst.
2. Prae-advies op het adres van het bestuur van
de Tuinbouwvereeniging „de Eendracht" inzake een
bijdrage op het exploitatie-tekort van de poter-be
waarplaats.
3. Wijziging van de gemeentebegrooting voor het
dienstjaar 1932.
4. Gemeentebegrooting voor het diestjaar 1933.
5. Begrooting van het gasbedrijf diestjaar 1933.
6. Begrooting vanhet electriciteitsbedr. dienstjaar
teit van den bodem nauw samenhing met den wa
terstand, en in 1872 werd het eerste stoomgemaal
met twee liggende machines met twee vijzels in
bedrijf genomen. Tot 19061907 hielden de ma
chines het uit, maar in 1908 werd de toestand zóó,
dat de machines geheel hersteld en herzien moes- j
ten worden. In 1913 werd een geheel nieuw stoom- 1
gemaal in werking gesteld, met behulp van eenige
molens, ofschoon de capaciteit van de machines
voldoende werd geacht, om de bemaling alleen nor
maal te doen verloopen. In 1920 konden de machi
nes het niet af, en hinkte men toen eigenlijk op twee
gedachten; zoolang de molens gingen, de machines
laten rusten, of de machines toch maar alleen te
laten draaien. Ik wil hier nog een speciaal woord
van hulde brengen aan den machinist die steeds
de machines in zoo'n keurigen staat hield, maar
toch de bemaling met stoom bleef een vraagstuk
dat steeds dringender oplossing vroeg. De vraag rees
nu echter; hoe en wat? En wie zou ons adviseeren?
Nu is er een bond van waterschappen, en een Unie
van Waterschapsbonden, en konden we veilig aan
nemen safe te zijn, als we het advies van de deskun
digen van deze lichamen volgden. Men heeft ons
een zeer lijvig rapport uitgebracht, waarin nog
maals den machinist hulde werd gebracht voor zijn
werk aan de stoommachines, die zoo schitterend
in conditie waren. Het neuwe bedrijf, zooals wij
dit thans hebben, wordt begroot, buiten kapitaal-
lasten op 6291.— per jaar, terwijl ons oude be
drijf 11050.— kostte. Ook hebben wij nog onderzoek
ingesteld naar electrische bemaling, maar waar dit
ƒ12893.— moest kosten, behoefden wij-niet te twij
felen. Een rondgang bij eenige andere stoomgemalen
o.a. in den Spaarndammer polder en in Voorburg,
overtuigde ons ook, dat deze ruw-olie-bemaling aan
de hoogste eischen voldoet.
Nu kwam aan de orde het leveren van de instal
latie, en hoewel wij geen openbare inschrijving
hebben gehouden, meenden wij niet beter te kunnen
doen, dan zestien of zeventien van de beste fir
ma's aan te schrijven. Aan Stork's Machine-Fa
brieken te Hengelo, werd als de laagste inschrijf-
ster het werk gegund. Wij gelooven tevreden te kun
nen zijn. De eerste maalstaat van de olie was de
helft minder dan het steenkolenverbruik. Alvorens
te besluiten wil ik een woord van dank brengen
aan de adviseurs, den secretaris, die met den pen
ningmeester al hun krachten aan het nieuwe bedrijf
hebben gegeven, aan de Firma Stork, aan den heer
Tauber, die met zijn mannen den onderbouw ver
zorgde, aan den eersten en den tweeden machinist,
die zich in het nieuwe werk zoo goed bekwaamd heb
ben, aan alle werklieden van hoog tot laag, die het
óns mogelijk hebben gemaakt, deze opening te doen
plaats vinden. Ik hoop dat ik niemand heb verge
ten. En nu verzoek ik mijnheer Priester van de
Stork-Fabrieken, mij behulpzaam te willen zijn met
het inwerkingstellen van het bedrijf, en verklaar
dit officieel voor geopend. (Applaus.)
Met een paar handgrepen werd het drijfwerk aan
gezet en
de wielen draaiden.
Het was een imposant oogenblik, de machtige,
van buiten schijnbaar zoo eenvoudige machines
hun regelamtig werk te zien aanvangen, en de
aanwezigen toonden hun volle belangstelling.
Nadat een Persfotograaf zijn werk had verricht,,
was deze eenvoudige plechtigheid ten einde, en ver-
eenigden de Heeren zich aan een gemeenschappelij-
ken maaltijd in „Het Huis de Brederode"
De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Hollands Noorderkwartier richtte in verband met het
wetsontweerp tot tijdelijke heffing, van opcenten
op alle invoerrechten en op den accijns op bier een
adres tot den minister van Justite, teneinde te be
vorderen, dat de normale nvoeren niet onderhevig
worden gesteld aan de terugwerkende kracht dei-
voorgestelde heffing van 30 opcenten.
Tevens bepleitte zij bij dezen hoogen bewindsman
de indiening van een wetontwerp, waardoor een een
voudiger procedure dan de thans geldende voor het
innen van kleine vorderingen zal kunnen worden
verkregen.
In een adres aan den Raad van Ministers werd
voorts gewezen op de nadeelen, die het bedrijfsleven
te duchten zal hebben van een verhooging der ben
zinebelasting.
GOEDERENRUIL MET DUITSCHLAND.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Hollandsch Noorderkwartier stelde zich heden in
verbinding met alle importeurs van Duitsche goe
deren in haar District om na te gaan of met hun
medewerking vrije deviezen ten behoeve van den
exporthandel zullen kunnen worden verkregen.
Hieu^&tijdingers
GEEN SCHADE AAN DE AFSLUITDIJK.
De zware Noord Westerstorm heeft geen enkele
schade toegebracht aan den afsluitdijk en de bij-
behoorende werken van de Zuiderzee. Wel was
blijkens berichten uit Harlingen de waterstand
boven den afsluitdijk zeer hoog. Dit is naar de
directie van de Zuiderzeewerken ons verzekerde, ook
geheel in overeenstemming met de verwachting,
dat door de afsluiting bij hevige stormvloeden het
water tenn oorden van den dijk veel hooger zou
worden dan vroeger. Daarop is bij den aanleg van
de werken dan ook gerekend.
JONGEN MET ZIJN ZUSJE IN HET WATER
GEWAAID.
Een bescheiden redderL
Het 12-jarig zoontje van F. Klönne te Klaziena-
veen kwam met zijn 5-jarig zusje op de fiets van
de school. Zij wonen aan den Kloostermanswijk zoo
dat zij bij de Smeulveensche brug moesten afdraaien
Door een hevigen rukwind kon de jongen het stuur
niet houden en reed pardoes het water in. Zijn
zusje die voorop de fiets zat verdween onder het
water. De jongen wist zijn hoofd boven te houden.
Een juist passeerende man begaf zich oogenblik-
kelijk gekleed te water en mocht het genoegen
smaken de kleine behouden op het droge te bren
gen. Ook de jongen kwam er goed af. De onbekende
redder verdween zonder dat men wist wie hij was.
Ze woonden in Leeuwarden en hadden daar, zoo
vertelden ze, van een juilrouw een fiets gekregen,
waarmee ze met hun arieen op stap waren gegaan.
De ouasoe lb jaar oud trapte natuurlijk en de an
dere twee, aueoei lo neeie jaren oud, zaten voor en
acnter op ue nets. Een van de kleine belhamels
had maar een arm. In Leeuwarden bleken deze drie
vageoonaen, zoo jong ais ze waren, geen onbeken
den van de ponne te zijenn en daar bekend te
staan ais een te straatscnuimers en roovertjes. De
liets was ook niet op eerlijke wijzen in hun bezit
gekomen.
wem een treurige opvoeding zulke kinderen krij
gen, blijkt wel uit net ieit, dat d; ouders in Leeu
warden neelemaal niet ongerust waren over het
wegblijven van hun kroost en daarvan ook nog niet
eens kennis hadden gegeven aan ue politie.
WAAROM OP 20 SEPTEMBER EEN EXTRA TREIN
VOOR DE BETOOGERS?
De regeerig wisj, er niets van.
Naar aanleiding van de ongeregeldheden op 20
September in Den Haag heeft het Tweede Kamer
lid Boon den Minister van Waterstaat o.m. gevraagd,
of het hem bekend was dat een extra trein zou
worden ingelascht om elementen, die op den dag van
de opening der Staten-Generaal van hun revolu-
tionnaire gezindheid wilden doen blijken naar Den
Haag te brengen, niettegenstaande er een uitdruk
kelijk verbod van demonstratie door den burge
meester van Den Haag was uitgevaardigd en door
wie bedoeld verzoek om een of meer extra treinen
te doen loopen is gedaan.
De Minister van Waterstaat heeft hierop geant
woord, dat ingevolge artikel 100, van het algemeen
Reglement Dienst en van het Algemeen Reglement
Dienst Locaalspoorwegen bevoegd is om, behoudens
kennisgeving aan den Rijksambtenaar, belast met
het dagelij ksch toezicht, buiten d,e vastgestelde
dienstregeling reizigerstreinen in te leggen of te
doen inleggen.
Het reisbureau der Mitropa te Amsterdam heeft
d.d. 13 September j.l. bij de directie aangevraagd
een extra-trein van Amsterdam naar den Haag en
terug op 20 September d.a.v. voor ten minste 300
personen, waarbij werd medegedeeld dat deze rei
zigers te ongeveer 13 uur in Den Haag moesten
zijn en om ongeveer 18 uur zouden terugkeeren.
Het lag niet op den weg van den Minster om zich
dienaangaande nader tot de directie te wenden.
POGING TOT DOODSLAG.
De dader gearresteerd.
Te Dongen s door Rijks- en gemeentepolitie ge
arresteerd een zekere W. P. J. de Wit, die den heer
van Schijndel, eigenaar van den motordienst Van
Schijndel, met een hakmes had aangevallen en
diens schedel wilde verbrijzelen. Door een gelukkige
omstandighed kon de slag worden afgeweerd. Het
gng hier om een ontslagkwestie. De gearresteerde
is voorgeleid voor den offcer van Justte te Breda.
Plaatselijk
den, en hopen dat de waardeering der ingezetenen
zich zal uiten in een overbezet kerkgebouw.
Nieuws
OUDKARSPEL.
HET BEZOEK VAN DEN COMMISSARIS DER
KONINGIN AAN DEZE GEMEENTE.
Hedenmorgen tusschen 9 en 10 uur bracht de
Commissaris der Koningin in de provincie Noord-
Holland, rondgeleid door B. en W. een kort bezoek
aan onze gemeente. Eerst werd een bezoek gebracht
aan de pootaardappelbewaarplaats aan de Butter-
laan, waar alles in oogenschouw werd genomen.
Vervolgens werd het gymnastieklokaal van de D.
L. School bezichtigd. Daar werd den Commissaris
door de Kinderen der hoogste klasse, onder leiding
van het hoofd der school, een paar liederen toe
gezongen. 't Was een heel mooi oogenblik, vooral
toen twee meisjes de beide zangen uit het Wilhel
mus. Lieflijk klonk het: „Mijn schild en de betrou-
wen55, door de zaal. Daarna werd nog gezongen:
Alle man van Neêrlands stam. Vervolgens liet de
Commissaris zich inlichten over het gymnastiek
lokaal en werd een rondgang door de verschillende
klasselokalen gemaakt. Na een vriendelijk afscheid
verliet de Commissaris de school en kort daarop
de gemeente.
- ZUIDSCHARWOUDE.
ORGELCONCERT.
Wij wekken gaarne onze lezers-muziekliefhebbers
op het orgelconcert op Zondag a.s. in de N. H. Kers
te Zuidscharwoude vooral niet te verzuimen. De na
men der uitvoerders ieder voor zich bekende so
listen waarborgen een middag van waarlijk kunst
genieten, en maakt de zeer geringe entreeprijs dit
concert te meer aanlokkelijk. Wij meenen reeds van
te voren de organisatoren van dit concert te kun
nen gelukwenschen, dat zij het zooveel verbeterde
orgel op zoo'n waardige wijze zullan kunnen inwij-
OUDKARSPEL.
De raad dezer gemeente komt Dinsdag a.s. ver
gadering bijeen, des avonds ten zeven uur ten raad-
De volgende agendapunten zullen worden behan-
^Vaststelling van de notulen van de vergadering
van 13 September 1932.
Mededeelingen.
Ingekomen stukken: z
a. rapport van de hooistekers omtrent de door
hen verrichtte werkzaamheden.
b adres van den gemeenteraad van Laren, hou
dende verzoek om adhaesie te betuigen aan het ver
zoek van den gemeenteraad van Jisp, gericht totGed.
Staten van Noordholland, inzake te nemen maat
regelen voor steun aan veehouders, tuinbouwers
en andere noodlijdende bedrijven, en het bevorderen
van verlaging van tarieven voor electriciteit en wa
terleiding.
c adres van het bestuur der Schager Handeldrij
vende en Industreele Middenstandsvereeniging te
Schagen, houdende verzoek, om een jaarlijksche bij
drage te willen verleenen van ƒ10.— per leerling,
welke uit dezegemeente aan den cursus deelneemt.
d. adres van burgemeester en wethouders van
Sint Pancras inzake voorstel overdracht Twuijver-
weg aan het Hoogheemraadschap Noordhollands
Noorderkwartier.
e Brief vanGed. Staten van Noordholland in
zake tijdelijke verlaging van de jaarwedden van
Burgemeester, Secretaris en Ontvanger.
f Adres van de Commissie tot Wermg van School
verzuim inzake schoolverzuim.
g, 'Verzoek van de afd. Schagen en omstreken
van den Ned. Bond van Koffiehuishouders en res
taurateurs en slijters inzake verlaging van de per-
soneele belasting.
h Adres van het Wit Gele Kruis, R.K. vereeni-
eing voor Volksgezondheid en Ziekenverpleging te
Noordscharwoude, houdende verzoek om subsidie
voor 1933.
INEENSTORTING VAN HET PLATTELAND NABIJ
Aldus de Bond van Landpachters in een
adres aan den minister.
Door den Bond van Landpachters in Nederland is
gisteren aan den minister van Justitie het vol
gende telegram verzonden.
„Het Dagelijksch Bestuur van den Bond van
Landpachters, te Utrecht bijeen, verzoekt uwe Ex
cellentie dringend, spoedig maatregelen te nemen,
dat dreigende executie wordt voorkomen bij pach
ters, die restant pacht, waarvoor geen vrijstelling
is verleend, krachtens Crisis-pachtwet 1932, niet
kunnen betalen en bij hypotheekboeren, die aflos
sing en rente onmogelijk kunnen opbrengen.
Ieenstorting platteland schijnt nabij, tenzij in
grijpende maatregelen spoedig worden genomen om
ondergang pachters en hypotheekboeren te voor
komen.
DRIE LEEUWARDER JOCHIES OP STAP.
De ouders heelemaal niet ongerust
Een boer in Buitenpost hoorde, terwijl de stroo-
mende regen om zijn huis raasde, geklop aan de
ramen en buiten gekomen zag hij drie kleine jongens
kletsnat en bibberend, die hem vroegen om onder
dak. Ze hadden met z'n drieën één fiets. Ze zagen er
uit als juigdige struikroovers en omdat hun verhaal
niet erg waarschijnlijk leek, waarschuwde de boer
den veldwachter, die al heel gauw eens kwam kij
ken, welke wereldreeizigers in den laten avond
Buitenpost hadden „aangedaan". De kinderen ver
telden dat ze in Groningen woonden, waar hun
vader met een schip lag. De veldwachter zette het
drietal met de fiets op den trein en waarschuwde
de Groningsche politie per telefoon. Een agent van
politie haalde de jongens van den trein. Ze zagen
er uit als echter boefjes.
Maar al heel gauw bleek, dat zie nog nooit eerder
in Groningen waren geweest en ook geen heel
groote stad bewoonden, want de electrische tram
had zeer hun bewondering. Zoo iets hadden zè nog
nooit gezien.
En de Martinitoren bleek verlicht te zijn. Spoedig
kwam het hooge woord er uit, dat ze nog nooit
in Groningen waren geweest en dat hun ouders in
een schip niet woonden, zooals ze beweerd hadden.
BROKSTUKKEN VANEEN VLIEGTUIG OP HET
ZANDVOORTSCHE STRAND AANGESPOELD.
Het Handeslblad meldt, dat Donderdagmiddag
op het strand bij Zandvoort brokstukken gevonden
zijn van een vliegtuig, die daar waren aangespoeld.
Wat des middags door de zee was teruggegeven
was in de eerste plaats een ruim twee meter lang
geraamte bedekt met op vele plaatsen afgescheurd
linnen bekleedsel, vermoedelijk een derroeren van
een vliegtuig.
Het tweede wrakstuk was een buitenband.
De Zandvoortsche politie stelde zich in verbinding
met Schiphol en vandaar werd de afdeeling Lucht
vaart van Waterstaat gewaarschuwd. Inspecteur
van der Hexden zou een onderzoek instellen.
Waarschijnlijk is hier sprake of van een Fransch
of van een Engelsch vliegtuig, daar de op het hout
van de wrakstukken voorkomende registratienum
mers in die richting wijzen. De mogelijkheid is niet
uitgesloten, dat het hier betreft het verimste En-
gelsche vliegtuig, dat Zondag in de buurt van Bolt-
head op zee is gedaald en waarvan nadien niets
meer is vernomen.
Inspecteur Bolle, van de Zandvoortsche politie
vertelde aan het blad nog uitvoerig het volgende:
Aan het strand ten zuiden van Zandvoort nabij
strandpaal 70 is Donderdagmiddag aangespoeld een
stuk van een vliegtuig en een band. Men trof daar
aan een draaibaar vliegtuigvlak dat blijkbaar met
geweld ergens afgerukt was, omstreeks twee meter
lang en 50 cm. breed. Op dat wraksetuk zaten hier
en daar flarden van met aluminium bespoten bal-
lonstof, terwijl het houtwerk wit geverfd was.
Aan het eind van dit stukdraagvlak bevond zich
een gebogen ijzeren stang, die knap onder de roest
zat De houten stukken waren van Amerikaansch
grenenhout, in de vlakken uitgehold. Eenige stuk
ken staaldraad waren nog aan het vlak vastgemaakt
terwijl midden in een ijzeren plaatje blijkbaar als
steun voor een staander had gegolden.
Als kenteekenen kwamen op het hout voor de
letters F.S. wat echter ook F8 zou kunnen zijn.
Bovendien de cijfergroepen 23125 en 20963.
In de gescheurde ballonstof op het wrakstuk wa
ren nog twee kleuren te bekennen, blauw en wit.
Ook kwam op een der houtdeelen in roode cijfers
nog 6049 voor.
De band, die aangespoeld was, was naar de mee-
rjng van inspecteur Bollee, een band van eengroot
type vliegtuig, een Palmer Cord Aero Tyre 9.75x2.25
dragende een cijfercombinatie 51815.
Tot zoover het verhaal van den heer Bollee, die
mededeelde, het stuk van het roer meegenomen
to hebben naar zijn bureau. De band had hij, na
her nemen van het signalement, laten liggen.
Een ander stuk van een vliegtuig is later aan
gevoeld op het strand tusschen Zandvoort en
IJmuiden. De commissaris van politie te Bloe-
mendaal, onder wiens ressort dit stuk door ae zee
is aangebracht, deelde ons mede, dat het een
soort hoogteroer was, dragende alsond srscheidlngs
teekenen de letters C.D. en het cijfer 32.
Vermoed werd, na het hooren van eenige bewo
ners van deomg eving, dat op omstreeks 2 km.
van de kust zich het wrak van een vliegtuig bevindt
De politie zou bij laag water dat is omstreeks half
drie trachten te weten te komen, wat daarvan
waar is.
Het is dus nog onbekend van weU vliegtuig
er in dezen sprake kan zijn. Een Nederlandsen
vliegtuig betreft het zeker niet.
BRUGGEDEELTE INGEZAKT.
De nieuwe in aanbouw zijnde brug over de Rroer
te Roermond is gisterochtend omstreeks half eif
over een lengte van tien meter tijdens het beton-
storten ingezakt. De houten steunvlakken, die van
de rivier uit den ijzeren ondergrond tegenhielden,
braken af door het groote gewicht dat zij e c-.n
kregen.
Hierdoor ontstond een plotselinge druk op het
zoo goed als gereed zijnde wekdek. Enkele werklieden
die dicht bij het storten waren, konden zich spoedig