Positie van het Autobusbeilrijf
Binnenland.
Hat witte doek
Radio Programma's
WOENSDAG 26 OCTOBER.
V. A. R. A. HILVERSUM.
V.m. 8.00 Tijdsein. 10.00 Morgenwijding V.P.
R.O. 10.15 Uitzending voor de arbeiders n de
Contnubedrijven 12.00 Tijdsen. De Notenkraker
1.45 Verzorging 2.00 Vrouwenuurtje 3.00
Voor de kinderen 5.30 De Notenkrakers 6.00
Orgelspel 6.15 De Notenkrakers 0.45 Orgelspel
7.00 Actueel allerlei uit de arbeidersbeweging
7.20 Gramofoonmuziek 7.25 VARA-Front 7.30
Paganini-herdenking 7.55 Herhaling S.O.S.-be-
richten 8.00 Verspilling van productieve krachten
8.20 VARA-orkest 9.00 Als het komen zou Hoor
spel 9.45 Orgelspel 10.00 Vaz Dias 10.10 VA
RA-orkest 10.30 Veiligheidscampagne door Mr.
P. J. Mijksenaar 10.35 Orgelspel 11.00 Gramo-
muziek 12.00 Tijdsein en Sluiting.
N. C. R. V. HUIZEN.
V.m. 8.01 Schriftlezing 8.15 Tijdsein 8.15
Gramofoonmuziek 10.00 Zang door het NCRV-
Dameskoor 10.30 Morgendienst 11.00 Solisten
concert 11.30 Orgel-concert 12.00 Politieberich
ten 1.00 Vervolg Solistenconcert 2.00 Verzor
ging zender 2.30 Gramofoonplaten 3.00 Con
cert door het Hollandsch Harpkwartet 5.00 Kin
deruurtje 6.00 L. Bückmannn 6.30 Cursus
Engelsch 7.00 Onderwijsfonds voor de Binnen
vaart 7.30 Politieberichten 7.45 Persberichten
van het Ned Chr. Persbureau 8.00 Amersfoorts
Mannenkoor 9.00 Ds. B. N. J. Roskott 9.30
vervolg-concert 10.15 Vaz Dias 10.25 Gramo
foonplaten.
DONDERDAG 27 OCTOBER.
A. V. R. O. HILVERSUM.
V.m. 8.00 Tijdsein 8.00 Gramofoonmuziek
10.00 Tijdsein 10.01 Morgenwijding 10.15 Gra
mofoonmuziek 10.30 Solistenconcert 11.00 Kook
en Bakpraatje 11.30 Voortzetting solistenconcert
12.00 Tijdsein 12.01 Het AVRO-Kamerorkest
2.00 Gramofoonmuziek 2.30 Verzorging zender
2.45 Gramofoonmuziek 3.00 Naaicursus 3.45
Gramofoonmuziek 4.00 Ziekenuur 5.00 Causerie
5.30 Het AVRO-Kamerorkest 6.30 Sportpraatje
7.00 AVRO-kamerorkest 7.25 Overschakelen
van den zender 7.30 Engelsche les 8.00 Tijdsein
8.01 Vaz Dias 8.05 Gramofoonmuziek 8.15
Aansluiting met het Concertgebouw te Amsterdam
10.30 Kovacs Lajos 11.00 Gramofoonmuziek
11.15 Kovacs Lajos 12.00 Tijdsein en sluiting.
K. R. O. HUIZEN.
V.m. 8.00 Morgenconcert 11.00 Gramofoon
muziek 11.30 Godsdienstig halfuurtje 12.00
Politieberichten 12.15 Lunchconcert.
N. C. R. V. HUIZEN.
V.m. 10.00 Gramofoonmuziek 10.15 Morgen
dienst 10.45 Gramofoonmuziek 2.00 Cursus
fraaie handwerken 3.00 Vrouwenhalfuurtje
3.15 Tijdsein 3.30 Verzorging zender 4.00 Bij
bellezing 5.00 Viool-recital 5.45 H. J. Stein-
voort 6.15 Onze Nederlandsche Monumenten
6.45 Cursus knippen en stofversieren 7.00 Week
overzicht 7.15 Tijdsein 7.45 Politiebericthen
7.45 Persberichten van het Ned. Chr. Persbureau
8.00 Gramofoonmuziek 8.15 Concert in de
Groote of St. Bavo kerk te Haarlem, door de Chr.
Oratorium Vereen. 10.0 Ouderuurtje 10.30
Vaz Dias 10.40 Gramofoonplaten.
opgeheven zooals de gem. woningbeurs. Het per
soneel is en wordt verder ingekrompen. De post
wachtgelden welke het vorig jaar nog 360.000
gulden bedroeg zal daardoor stijgen tot een be
drag van 1.187.000. gulden. Wat! toch ook een
onproductieve uitgave is. Het personeel zal ove
rigens in loon worden gekort, waarvan voor de
gemeente de bate zal zijn 900.000 gulden.
Als voorbeeld van wat de crisis van een groo
te gemeente eischt, voor 1933 is in Rotterdam
uitgetrokken voor Maatschappelijk Hulpbetoon
16 railiioen gulden.
Ook bij de Spoorwegen vallen ontslagen. Te
gen 1 -November is aan 30 machinisten en een leer
ling machinist den dienst opgezegd. Er blijft dan
nog een overcompleet van 249 locomotief beamb
ten, wier spoorwegdagen ook wel zullen zijn ge
teld. Als oorzaken van een en ander worden ge
noemd, malaise en de autoconcurrentie.
Het'bleef de laatste dagen nog maar stormen
en regenen. Het gevaar voor overstroomingen
groeit. Bij Smilde is een stuwdam bezweken en
ook in Z. VI. treedt het water buiten de oevers
van kreeken en stroompjes.
Bij Zandvoort ^spoelden onderdeelen aan van
een vliegtuig, maar het is zeker dat het hier
geen ramp met een Nederlandschei machine be
treft. Vermoedelijk is het een Engelsch leger
vliegtuig dat verongelukte.
Emil Ludwig, een bekend internationaal jour
nalist en schrijver over wereldpolitiek, kwam in
ons land eenige lezingen houden. Hij bleek erg
gebeten op de vroegere Diuitschei vorsten en op
de huidige regeerders van zijn oud-vaderland.
£n Rome en Moskou zitten de grootste figuren
onzer dagen zoo deelde hij zijn belangstellende
luisteraars mede.
(Overgenomen üit het Handelsblad).
STRIJD TUSSCHEN OUD EN NIEUW
Jaarvergadering van den Bond van
Autobusdienst-ondernemers.
De Ned. Bond van Autobusdienst-Ondernemers
heeft gisteren te Utrecht zijn tiende algemeene jaar
vergadering gehouden onder voorzitterschap van den
heer G. P. H. Wortman.
Openingsrede.
Deze heette allereerst welkom den vertegenwoor
diger van den minister van Waterstaat, mr. Sil-
vergieter Hoogstad en ir. Zijderlaan namens het
Rijkstoezicht op de Spoor- en Tramwegen en Auto-
busdiensten. Vervolgens constateerde hij, dat het
bedrijf evenals alle andere de invloeden van de
crisis in sterke mate ondergaat. Zou de in uiraicht
gestelde verhooging van de benzinebelasting een
feit worden, dan beteekent dit een extra-verzwaring
van lasten
Meer en meer, vervolgde de heer Wortman, komt
de verhouding tusschen spoor- en tramwegen eener-
zijds en de autobusbedrijven in het centrum dei-
belangstelling staan. Het valt niet te ontkennen dat
het tijdperk van vele intercommunale tramlijnen
voorbij is. Subsidies en bijdragen, in welken vorm
ook verstrekt, moeten beschouwd worden als te zijn
geworpen in een bodemloozen put. Wij zien de ont
wikkeling van het autobusbedrijf en het vrachtgoe-
derenvervoer en de aftakeling van het vervoer per
spoor en tramwegen als een proces, als een strijd
tusschen oud en nieuw. Niemand en niets zal het
moderne leven met zijn nieuwere verkeersbehoeften
kunnen terugdringen. In dezen ontwikkelingsgang
moet niet vergeten worden, dat juist ons land zich
bij uitstek leent voor het autobus- en vracht-auto-
verkeer, waarvoor het proces in de verkeersvoor-
ziening verhaast zal worden. Blijkbaar hebben de
spoor- en tramwegdirecties de oogen voor dezen
ontwikkelingsgang gesloten of niet open gehad.
Angstvallig wordt vastgehouden aan hetgeen oud
en verdwijning nabij is. Als reden voor deze bedrijfs-
politiek wordt aangevoerd, dat het nationaal ver
mogen dat als voorschot in spoor- en tramwegen
is belegd, beschermd moet worden. Dit voorschot
bedraagt alleen voor de tramwegen 26 millioen.
Spr. vreesde dat van dit bedrag geen cent terecht
zou komen. Men wil dus beschermen wat reeds als
verloren is te beschouwen.
Ook de rechte koopmanschap is bij verschillende
spoor- en tramwegdirecties ver te zoeken. Toen het
getij verliep werden de bakens niet verzet. Inder
daad is het autobusbedrijf in enkele jaren gegroeid
tot een machtige organisatie! Naar raming is thans
20 millioen vastgelegd in het materiaal der autobus
bedrijven. Men spreekt bij voorkeur van, nationaal
vermogen bij de spoor- en tramwegen, maar zijn
onze millioenen belegd in onze bedrijven dat niet?
Toch moeten wij helaas constateeren, dat zij in de
vraagstukken van het verkeer worden beschouwd
als niet te bestaan. Typeerend is het, dat bij de
samenstelling van het befaamde rapport-Weiter
geen enkele verkeersorganisatie of vereeniging op
dit gebied geraadpleegd is, maar in bedoeld rapport
klakkeloos het advies van spoor- en tramwegen is
overgenomen. In de toekomst zal het blijken, dat
samenwerking tusschen spoor- en tramwegen en
autobusbedrijevn gebiedende eisch zal zijn. Het na
tionaal belang brengt mee, dat èn spoor- en tram
wegen èn de autobusbedrijven goed worden geëx
ploiteerd. Dit alleen mogelijk zijn op de basis van
gemeenschappelijk overleg.
Spr. bleek ervan overtuigd, dat het autobusbe
drijf de reddende hand kan zijn voor het zinkende
of reeds gezonken spoor- en trambedrijf. Laten wij
steeds blijven toonen, aldus dp heer Wortman, dat
onze diensten den toets met dien der spoor- en
tramwegmaatschappijen kunnen doorstaan. Na over
winning van talrijke moeilijkheden is een provin
ciale en landelijke autobusreisgids samengesteld, die
in het voorjaar van 1933 het licht zal zien. Met een
opwekking gezamenlijk alle krachten in te--span
nen tot verhooging van den bloei van den bond be
sloot de voorzitter zijn rede.
Jaarverslag.
De heer Kraak Steeman, secretaris, bracht ver
volgens het jaarverslag uit, waarin hij constateerde,
dat de organisatie het voortreffelijk maakt. On
danks alle pogingen in het afgeloopen jaar het
autobusbedrijf te breidelen, neemt dit in bloei toe.
En van een vervoersanarchie is geen sprake. Geluk
kig heeft het departement van Waterstaat zich niet
aangetrokken van het Comité van Economisch ver
voer. De proeven, door de spoorwegen met de Mi-
cheline genomen, noemde spr. lofwaardig. Of deze
autotrein nut zal hebben voor de spoorwegen is
nog onzeker, maar elke poging om tot economischer
explotatie te komen valt toe te juichen.
Van samenwerking met de spoorwegen valt nog
niet veel te bespeuren, maar toch kan van een der
gelijke samenwerking veel verwacht worden, nu het
spoorwegbedrijf zich in dalende lijn bevindt. Zeker
is dat de autobus de tram, zoowel de stoom- als de
electrische geleidelijk verdringt.
Thans bestaat er groote belangstelling voor de
concessie over den afsluitdijk en algemeen acht
men het waarschijnlijk, dat de afgetakelde A. T. O.
de vergunning zal krijgen.
Spr. behandelde daarna uitvoerig tal van moei
lijkheden die voor Ged. Staten zijn beslecht op het
gebied der vergunning, waarbij hij meedeelde, dat de
houding der officieele lichamen zich meer en meer
ten gunste van het autobedrijf ontwkkelt. De Bond
ijverde voorts het afgeloopen jaar sterk voor een
rijkskeuring die, naar spr. meende te weten, aan
staande is. Ook trad hij op tegen de snorderij en zal
dit in het komende jaar in nog sterker maate doen.
In de middagvergadering werd tot lid van het
dagelijksch bestuur gekozen de heer J. W. Bos, uit
Enschede, terwijl tot leden van het Hoofdbestuur
werden benoemd de heeren A. H. Hardon, Deventer
en J. J. H. Ihle, Hilversum.
Besloten werd de volgende vergadering te Amster
dam te houden.
Vervolgens hield de heer J. Grimm, van het Rijks
toezicht op de Spoor- en Tramwegen en Autobus
diensten, een lezing over het onderwerp „De nieuwe
dienst- en rustijden regeling voor de Autobusbe
stuurders.
{Nieuwstijdingen
Kindermoord
Te Groningen is in verzekerde bewaring ge
steld vrouw K„ die gescheiden van haar man
leeft, in verband met het onder verdachte om
standigheden overlijden van haar drie maanden
oud kindje.
Toen de politie door buren gewaarschuwd, ter
plaatse kwam was de vrouw sterk onder den in
vloed van sterken drank en was daardoor niet in
staat een behoorlijke verklaring af te leggen.
De andere twee kinderen tusschen anderhalf
en vier jaar zijn voorloopig door de politie in een
betere omgeving gebracht daar zij in geheel
vervuilden toestand verkeerden.
voorstellen (zeer waarschijnlijk aan de orde zou
worden gesteld hoewel zulks niet uit de
agenda blijkt is uitgesteld tot Woensdag 9
November aanstaande.
Koninklijke olie.
Naar wij vernemen heeft het bestuur der Ko-
ninkl. Ne'derl. Petroleummaatschappij besloten,
evenals het vorige jaar ook ten aanzien van het
jaar 1932 geen interim-dividend uit te keeren.
De kasmiddelen van de groep en van de maat
schappijen, bij welke zij is geïnteresseerd, blijven
toenemen.
Land van Smilde overstroomd
Op de Meesterswijk te Smilde is Zaterdag een
stuwkade doorgebroken. Het water stroomde
met donderend geweld naar de lager gelegen
landen) waarop de aardappels nog in de kuilen
staan, evenals een massa turf.
Een twintigtal arbeiders is bezig het gat te
stoppen. De schade beloopt duizenden guldens.
Inzake de doorbraak aan de Meesterswijk te
Smilde kan nog worden gemeld, dat Zaterdag
avond te ongeveer 11 uur een dam klaar was,
welke echter tengevolge van den zwaren druk
bezweek. Onder leiding van den architect Hu-
bregtse en den aannemer de Jong werd om 1
uur des nachts aangevangen met het maken van
een nieuwen dam. Door heb inheien van zware
trachten het water te stuiten en zoo den toe
stand meester worden.
Het drama te Putbroek.
Maandagochtend diende voor den Hoogen Raad
het cassatieberoep van vader en zoon van den Et
uit Putbroek tegen het arrest van het gerechts
hof te den Bosch, waarbij de vhader schuldig is
verklaard aan het voortgezet misdrijf, van dood
slag en was veroordeeld tot zvijftien jaar ge
vangenisstraf, terwijl de zoon is schuldig ver
klaard aan poging tot doodslag en was veroor
deeld tot zes jaar gevangenisstraf, met vernieti
ging van het vonnis der Roermondsche recht
bank welke den vader eveneeng tot vijftien en
den zoon tot acht jaar had veroordeeld.
Rapporteur was mr. Meekman. De verdediger
mr. Tripels lichtte vier cassatiemiddëlen toe.
De conclusie van den procureur generaal volgt
over 14 dagen.
Het stuur kwijtgeraakt.
Een motorrijder die Zaterdagmiddag op den
rijksweg tusschen de Hakkelaar en de nieuwe
Vechtbrdg op een gegeven oogenblik in snel
tempo een auto wilde passeeren, raakte hij die
manoeuvre het stuur kwijt, zoodat zijn motor
rijwiel ormsloeg. De man werdi met een ernsti
ge hoofdwonde opgenomen en naar de Majella
stichting te Bussum vervoerd. De motor was
zwaar beschadigd.
Botsing.
Tusschen Muiden en de Papelaan heeft Za
terdagmiddag een autobotsing plaats gehad,
welke veroorzaakt werd door een motorrijwder,
die onverwachts zijn machine naar links wend
de blijkbaar om weer terug te rijden. De auto
bestuurder G. B., die uit de richting Muiden
kwam, week naar links uit, om een botsing ta
voorkomen en kwam op den grasberm terecht.
Op hetzelfde oogenblik naderde van de richting
Amsterdam een auto, bestuurd dodr den heer
G. H<. B. die ook op den gGrasberm aanstuur
de. Met, een flinken schokt botsten de beide au
to's op den grasberm tegen elkaar. "Persoonlijke
ongevallen kwamen daarbij niet voor doch de
beide auto's werden zwaar beschadigd.
Tegen den motorrijder werd proces verbaal
opgemaakt alsook tegen den heer G. B., die de
verkeerde richting hield.
iBie loonsverlaging bij de Ned. Spoorwegen
De tegen a.s. insdag uitgeschreven conferentie
tusschen de directie en den personeelraad van de
Nederlandsche spoorwegen, waar de kwestie van
de doorde directie ingediende loonsverlagings-
TRAGISCHE STERFGEVALLEN TE EKAMF.
Bessertvergiftiging?
Aan de school alhier deed zich een treurig geval
voor. Het 6-jarige dochtertje van den heer R. Korte
kreeg plotseling een hevige bloeding uit neus en
mond. De in allerijl ontboden geneesheeren te Fin-
sterwolde en Beerta konden het kindje niet redden.
Het overleed in den loop van den middag.
Ook het gezin van den arbeider H. Bouman werd
opnieuw in rouw gedompeld. Een week geleden over
leed in dit gezin een meisje van 3 jaar en gisteren
een jongetje. Vermoed wordt, dat de kinderen ver
giftige bessen hebben gegeten. Arme ouders.
DE WRAAK VAN DE GEIT?
Bijna had zij haar eigenaar, die haar verkocht,
gedupeerd.
Een niet alledaagsche gebeurtenis had hier plaats
op de gehouden veemarkt. Toen iemand zijn geit
had verkocht en daarvoor een tienguldenbriefje
beurde, moest hij even bij de beurs, ocm eenig geld
terug te geven. Het briefje bleef zoolang geopend in
de hand, waarvan de geit gebruik maakte, om het
tusschen zijn lippen te pakken en het in zijn bek te
laten verdwijnen. Voor den verkooper intusschen
een leelijke geschiedenis. Gelukkig waren er behulp
zame handen, die het dier de keel dichtknepen,
waardoor de bek, welke met Been mogelijkheid open
te krijgen was, zich wel moest ontsluiten. Het kost
bare briefje werd er nu vlug uitgetrokken enb leek
behalve een paar scheuren, nog volkomen gaaf te
zijn. De eigenaar, in zijn nopjes over de gelukkige
oplossing, liet het zich niet te ntweede male ont
futselen en zal later met geldswaardige papieren
in de nabijheid van geiten wel voorzichtig zijn.
DE AANGESPOELDE VLIEGTUIGDEELEN.
Buitenlandsch vliegtuig onder Zandvoort
verongelukt?
Naar aanleiding van de aangespoelde vliegtuig-
onderdeelen deelt het U. D. nog mede, dat de Neder
landsche Vliegtuigenfabriek te Amsterdam het uit
gesloten acht, dat de gevonden vliegtuigdeelen van
een Nederlandsch vliegtuig afkomstig zijn. De hou
ten constructie van het hoogteroer wijst op buiten
landsch fabrikaat en ook de serieletters en -num
mers komen in de Nederlandsche vlieguigfabricage
niet voor. De Nederlandsche legervliegtuigen dragen
deee kleuren wel, doch dan als cirkelmotief.
Uit den gevonden band valt op te maken dat men
hier met een zeer groot type vliegtuig te doen heeft.
Als voorloopig resultaat uit de thans bekende ge
geven is af te leiden, dat voor enkele jaren een groot
vliegtuig van vreemde nationaliteit vlak onder Zand
voort is verongelukt en dat deze ramp geheel onop
gemerkt is gebleven.
V. A. R. A.-HOOGTIJDAG.
„Het Volk" meldt, dat in een telegrafisch bijeen
geroepen spoedvergadering van den radioraad ter
sprake is geweest het verzoek van den minister van
Waterstaat om advies omtrent de aanvrage van de
VARA, die op 8 November beschikking wilde hebben
over zendtijd, zulks in verband met de Houtrust-
demonstratie.
De Radioraad heeft na grondige bespreking, met
groote meerderheid van stemmen besloten den mi
nister te adviseeren op het verzoek van de V.A.
R.A. in gunstigen zin te beslissen.
VREESELIJKE DOOD.
De laatste personentrein in de richting Den
Bosch moest Zondagavond omdat aan de noodrem
was getrokken, eenige kilometers vóór het station
Houten tot stilstand worden gebracht.
In een der achterste wagons bleek een reiziger uit
den trein te zijn gevallen.
Door het personeel van den trein werd met behulp
van eenige reizigers in de diepste duisternis de
amgeving afgezocht, doch men kon den man ner
gens ontdekken. De trein reed daarop verder naar
het station Houten, waar een en ander werd ge-
ropporteerd.
De stationschef ging met den ploegbaas en eenige
leden van het baanpersoneel wederom naar de
plaats, waar de man uit den trein zou zijn gevallen.
Men vond tenslotte het slachtoffer dood en geheel
verminkt langs den spoorweg liggen. Dg ongelukkige
was bij het uit den trein vallen waarschijnlijk tus
schen de treeplank terecht gekomen en daardoor
een eindweegs medegesleurd en geheel verbrijzeld.
Verschillende lichaamsdeelen lagen hier en daar
langs de baan verspreid. Per lorrie werd het stof
felijk overschot naar het station Houten en later
naar de alg. Begraafplaats aldaar vervoerd.
Het slachtoffer bleek te zijn de 33-jarige H. P. de
K. uit Tilburg. Hij had in gezelschap van zijn vader
en broer gereisd.
Hoe deze tragische gebeurtenis zich precies heeft
afgespeeld is nog niet bekend, daar de vader en de
broer van het slachtoffer zoodanig „onder den
invloed" waren dat hun Zondagavon geen verhoor
kon worden afgenomen.
REGEERINGSCRISIS?
De „Avondpost" van Zaterdag deelt mede „met
zekerheid" vernomen te hebben, dat het geheele
kabinet zijn lot zal verbinden aan het wetsontwerp
tot het heffen van 30 opcenten op de invoerrechten.
Dit bericht is in dien vorm in elk geval voor
barig. Van zeer bevoegde zijde vernam het „Handels
blad", dat de regeering hieromtrent nog geen enkel
besluit genomen heeft.
Iets anders is, dat in parlementairen kring naar
mate het oogenblik nadert, waarop het betrokken
wetsontwerp aan de orde zal komen (dit zal de
volgende week zijn( het gerucht dat minister. De
Geer de portefeuille-quaestie zou stellen, aan kracht
toeneemt, terwijl velen het vermoeden uiten, dat
het .daarbij niet zal blijven, doch dat tenslotte zal
blijken, dat de geheele regeering met hem zou wen-
schen te staan of te vallen. Een en ander behoort
tot de mogelijkheden, doch zeker is het nog geens
zins.
Die Lachende Luitenant.
Temperament.
Studio-heelden.
De blonde Miriam Hopkins en Claudette Col
bert met haar donkere lokken, traden onder het
meedoogenlooze licht der schijnwerpers op elkaar
toe en sloegen elkaar om de ooren dat het klonk
als een klok.
Het was een scene voor „Ein Walzertraum'"
Chevaliers nieuwe groote film, geregistreerd door
Herr Lubitsch.
Miriam"s rol was grooter en beter dan die van
Claudette.
Miriam deed volstrekt geen moeite haar vol
doening over dit feit onder stoelen of banken
te steken.
Toen kwam de dag waarop de groote scene van
de film zou worden gedraaid de scene waarin
de twee meisjes vechten om Chevalier.
Die camera's draaiden. Beide actrioes stappen
met energieke gebaren op elkaar toe.
Achter de lampen grinnikte Lubitsch.
Zooveel te beter voor de film. Maar toen el
ke nieuwe opname hardere klappen bracht, wer
den de cameralieden en de andere toeschouwers
ongerust. Tegen dat de Fransch sprekende op
name gemaakt zou worden, ging het bepaald
vroolijk toe. Met tranen in de oogen en opeenge
klemd etanden zetten de meisjes hup verbitterden
strijd voort.
Stop commandeerde Lubitsch. Hij ging
op de beide temperamentvolle dames toe, feli
citeerde hen met hun realistisch werk en plaag
de ze net zoo lang tot zij elkaar glimlachend
de hand der verzoening toegestoken hadden.