Positie van het Autobusbeilrijf Binnenland. Hat witte doek Radio Programma's WOENSDAG 26 OCTOBER. V. A. R. A. HILVERSUM. V.m. 8.00 Tijdsein. 10.00 Morgenwijding V.P. R.O. 10.15 Uitzending voor de arbeiders n de Contnubedrijven 12.00 Tijdsen. De Notenkraker 1.45 Verzorging 2.00 Vrouwenuurtje 3.00 Voor de kinderen 5.30 De Notenkrakers 6.00 Orgelspel 6.15 De Notenkrakers 0.45 Orgelspel 7.00 Actueel allerlei uit de arbeidersbeweging 7.20 Gramofoonmuziek 7.25 VARA-Front 7.30 Paganini-herdenking 7.55 Herhaling S.O.S.-be- richten 8.00 Verspilling van productieve krachten 8.20 VARA-orkest 9.00 Als het komen zou Hoor spel 9.45 Orgelspel 10.00 Vaz Dias 10.10 VA RA-orkest 10.30 Veiligheidscampagne door Mr. P. J. Mijksenaar 10.35 Orgelspel 11.00 Gramo- muziek 12.00 Tijdsein en Sluiting. N. C. R. V. HUIZEN. V.m. 8.01 Schriftlezing 8.15 Tijdsein 8.15 Gramofoonmuziek 10.00 Zang door het NCRV- Dameskoor 10.30 Morgendienst 11.00 Solisten concert 11.30 Orgel-concert 12.00 Politieberich ten 1.00 Vervolg Solistenconcert 2.00 Verzor ging zender 2.30 Gramofoonplaten 3.00 Con cert door het Hollandsch Harpkwartet 5.00 Kin deruurtje 6.00 L. Bückmannn 6.30 Cursus Engelsch 7.00 Onderwijsfonds voor de Binnen vaart 7.30 Politieberichten 7.45 Persberichten van het Ned Chr. Persbureau 8.00 Amersfoorts Mannenkoor 9.00 Ds. B. N. J. Roskott 9.30 vervolg-concert 10.15 Vaz Dias 10.25 Gramo foonplaten. DONDERDAG 27 OCTOBER. A. V. R. O. HILVERSUM. V.m. 8.00 Tijdsein 8.00 Gramofoonmuziek 10.00 Tijdsein 10.01 Morgenwijding 10.15 Gra mofoonmuziek 10.30 Solistenconcert 11.00 Kook en Bakpraatje 11.30 Voortzetting solistenconcert 12.00 Tijdsein 12.01 Het AVRO-Kamerorkest 2.00 Gramofoonmuziek 2.30 Verzorging zender 2.45 Gramofoonmuziek 3.00 Naaicursus 3.45 Gramofoonmuziek 4.00 Ziekenuur 5.00 Causerie 5.30 Het AVRO-Kamerorkest 6.30 Sportpraatje 7.00 AVRO-kamerorkest 7.25 Overschakelen van den zender 7.30 Engelsche les 8.00 Tijdsein 8.01 Vaz Dias 8.05 Gramofoonmuziek 8.15 Aansluiting met het Concertgebouw te Amsterdam 10.30 Kovacs Lajos 11.00 Gramofoonmuziek 11.15 Kovacs Lajos 12.00 Tijdsein en sluiting. K. R. O. HUIZEN. V.m. 8.00 Morgenconcert 11.00 Gramofoon muziek 11.30 Godsdienstig halfuurtje 12.00 Politieberichten 12.15 Lunchconcert. N. C. R. V. HUIZEN. V.m. 10.00 Gramofoonmuziek 10.15 Morgen dienst 10.45 Gramofoonmuziek 2.00 Cursus fraaie handwerken 3.00 Vrouwenhalfuurtje 3.15 Tijdsein 3.30 Verzorging zender 4.00 Bij bellezing 5.00 Viool-recital 5.45 H. J. Stein- voort 6.15 Onze Nederlandsche Monumenten 6.45 Cursus knippen en stofversieren 7.00 Week overzicht 7.15 Tijdsein 7.45 Politiebericthen 7.45 Persberichten van het Ned. Chr. Persbureau 8.00 Gramofoonmuziek 8.15 Concert in de Groote of St. Bavo kerk te Haarlem, door de Chr. Oratorium Vereen. 10.0 Ouderuurtje 10.30 Vaz Dias 10.40 Gramofoonplaten. opgeheven zooals de gem. woningbeurs. Het per soneel is en wordt verder ingekrompen. De post wachtgelden welke het vorig jaar nog 360.000 gulden bedroeg zal daardoor stijgen tot een be drag van 1.187.000. gulden. Wat! toch ook een onproductieve uitgave is. Het personeel zal ove rigens in loon worden gekort, waarvan voor de gemeente de bate zal zijn 900.000 gulden. Als voorbeeld van wat de crisis van een groo te gemeente eischt, voor 1933 is in Rotterdam uitgetrokken voor Maatschappelijk Hulpbetoon 16 railiioen gulden. Ook bij de Spoorwegen vallen ontslagen. Te gen 1 -November is aan 30 machinisten en een leer ling machinist den dienst opgezegd. Er blijft dan nog een overcompleet van 249 locomotief beamb ten, wier spoorwegdagen ook wel zullen zijn ge teld. Als oorzaken van een en ander worden ge noemd, malaise en de autoconcurrentie. Het'bleef de laatste dagen nog maar stormen en regenen. Het gevaar voor overstroomingen groeit. Bij Smilde is een stuwdam bezweken en ook in Z. VI. treedt het water buiten de oevers van kreeken en stroompjes. Bij Zandvoort ^spoelden onderdeelen aan van een vliegtuig, maar het is zeker dat het hier geen ramp met een Nederlandschei machine be treft. Vermoedelijk is het een Engelsch leger vliegtuig dat verongelukte. Emil Ludwig, een bekend internationaal jour nalist en schrijver over wereldpolitiek, kwam in ons land eenige lezingen houden. Hij bleek erg gebeten op de vroegere Diuitschei vorsten en op de huidige regeerders van zijn oud-vaderland. £n Rome en Moskou zitten de grootste figuren onzer dagen zoo deelde hij zijn belangstellende luisteraars mede. (Overgenomen üit het Handelsblad). STRIJD TUSSCHEN OUD EN NIEUW Jaarvergadering van den Bond van Autobusdienst-ondernemers. De Ned. Bond van Autobusdienst-Ondernemers heeft gisteren te Utrecht zijn tiende algemeene jaar vergadering gehouden onder voorzitterschap van den heer G. P. H. Wortman. Openingsrede. Deze heette allereerst welkom den vertegenwoor diger van den minister van Waterstaat, mr. Sil- vergieter Hoogstad en ir. Zijderlaan namens het Rijkstoezicht op de Spoor- en Tramwegen en Auto- busdiensten. Vervolgens constateerde hij, dat het bedrijf evenals alle andere de invloeden van de crisis in sterke mate ondergaat. Zou de in uiraicht gestelde verhooging van de benzinebelasting een feit worden, dan beteekent dit een extra-verzwaring van lasten Meer en meer, vervolgde de heer Wortman, komt de verhouding tusschen spoor- en tramwegen eener- zijds en de autobusbedrijven in het centrum dei- belangstelling staan. Het valt niet te ontkennen dat het tijdperk van vele intercommunale tramlijnen voorbij is. Subsidies en bijdragen, in welken vorm ook verstrekt, moeten beschouwd worden als te zijn geworpen in een bodemloozen put. Wij zien de ont wikkeling van het autobusbedrijf en het vrachtgoe- derenvervoer en de aftakeling van het vervoer per spoor en tramwegen als een proces, als een strijd tusschen oud en nieuw. Niemand en niets zal het moderne leven met zijn nieuwere verkeersbehoeften kunnen terugdringen. In dezen ontwikkelingsgang moet niet vergeten worden, dat juist ons land zich bij uitstek leent voor het autobus- en vracht-auto- verkeer, waarvoor het proces in de verkeersvoor- ziening verhaast zal worden. Blijkbaar hebben de spoor- en tramwegdirecties de oogen voor dezen ontwikkelingsgang gesloten of niet open gehad. Angstvallig wordt vastgehouden aan hetgeen oud en verdwijning nabij is. Als reden voor deze bedrijfs- politiek wordt aangevoerd, dat het nationaal ver mogen dat als voorschot in spoor- en tramwegen is belegd, beschermd moet worden. Dit voorschot bedraagt alleen voor de tramwegen 26 millioen. Spr. vreesde dat van dit bedrag geen cent terecht zou komen. Men wil dus beschermen wat reeds als verloren is te beschouwen. Ook de rechte koopmanschap is bij verschillende spoor- en tramwegdirecties ver te zoeken. Toen het getij verliep werden de bakens niet verzet. Inder daad is het autobusbedrijf in enkele jaren gegroeid tot een machtige organisatie! Naar raming is thans 20 millioen vastgelegd in het materiaal der autobus bedrijven. Men spreekt bij voorkeur van, nationaal vermogen bij de spoor- en tramwegen, maar zijn onze millioenen belegd in onze bedrijven dat niet? Toch moeten wij helaas constateeren, dat zij in de vraagstukken van het verkeer worden beschouwd als niet te bestaan. Typeerend is het, dat bij de samenstelling van het befaamde rapport-Weiter geen enkele verkeersorganisatie of vereeniging op dit gebied geraadpleegd is, maar in bedoeld rapport klakkeloos het advies van spoor- en tramwegen is overgenomen. In de toekomst zal het blijken, dat samenwerking tusschen spoor- en tramwegen en autobusbedrijevn gebiedende eisch zal zijn. Het na tionaal belang brengt mee, dat èn spoor- en tram wegen èn de autobusbedrijven goed worden geëx ploiteerd. Dit alleen mogelijk zijn op de basis van gemeenschappelijk overleg. Spr. bleek ervan overtuigd, dat het autobusbe drijf de reddende hand kan zijn voor het zinkende of reeds gezonken spoor- en trambedrijf. Laten wij steeds blijven toonen, aldus dp heer Wortman, dat onze diensten den toets met dien der spoor- en tramwegmaatschappijen kunnen doorstaan. Na over winning van talrijke moeilijkheden is een provin ciale en landelijke autobusreisgids samengesteld, die in het voorjaar van 1933 het licht zal zien. Met een opwekking gezamenlijk alle krachten in te--span nen tot verhooging van den bloei van den bond be sloot de voorzitter zijn rede. Jaarverslag. De heer Kraak Steeman, secretaris, bracht ver volgens het jaarverslag uit, waarin hij constateerde, dat de organisatie het voortreffelijk maakt. On danks alle pogingen in het afgeloopen jaar het autobusbedrijf te breidelen, neemt dit in bloei toe. En van een vervoersanarchie is geen sprake. Geluk kig heeft het departement van Waterstaat zich niet aangetrokken van het Comité van Economisch ver voer. De proeven, door de spoorwegen met de Mi- cheline genomen, noemde spr. lofwaardig. Of deze autotrein nut zal hebben voor de spoorwegen is nog onzeker, maar elke poging om tot economischer explotatie te komen valt toe te juichen. Van samenwerking met de spoorwegen valt nog niet veel te bespeuren, maar toch kan van een der gelijke samenwerking veel verwacht worden, nu het spoorwegbedrijf zich in dalende lijn bevindt. Zeker is dat de autobus de tram, zoowel de stoom- als de electrische geleidelijk verdringt. Thans bestaat er groote belangstelling voor de concessie over den afsluitdijk en algemeen acht men het waarschijnlijk, dat de afgetakelde A. T. O. de vergunning zal krijgen. Spr. behandelde daarna uitvoerig tal van moei lijkheden die voor Ged. Staten zijn beslecht op het gebied der vergunning, waarbij hij meedeelde, dat de houding der officieele lichamen zich meer en meer ten gunste van het autobedrijf ontwkkelt. De Bond ijverde voorts het afgeloopen jaar sterk voor een rijkskeuring die, naar spr. meende te weten, aan staande is. Ook trad hij op tegen de snorderij en zal dit in het komende jaar in nog sterker maate doen. In de middagvergadering werd tot lid van het dagelijksch bestuur gekozen de heer J. W. Bos, uit Enschede, terwijl tot leden van het Hoofdbestuur werden benoemd de heeren A. H. Hardon, Deventer en J. J. H. Ihle, Hilversum. Besloten werd de volgende vergadering te Amster dam te houden. Vervolgens hield de heer J. Grimm, van het Rijks toezicht op de Spoor- en Tramwegen en Autobus diensten, een lezing over het onderwerp „De nieuwe dienst- en rustijden regeling voor de Autobusbe stuurders. {Nieuwstijdingen Kindermoord Te Groningen is in verzekerde bewaring ge steld vrouw K„ die gescheiden van haar man leeft, in verband met het onder verdachte om standigheden overlijden van haar drie maanden oud kindje. Toen de politie door buren gewaarschuwd, ter plaatse kwam was de vrouw sterk onder den in vloed van sterken drank en was daardoor niet in staat een behoorlijke verklaring af te leggen. De andere twee kinderen tusschen anderhalf en vier jaar zijn voorloopig door de politie in een betere omgeving gebracht daar zij in geheel vervuilden toestand verkeerden. voorstellen (zeer waarschijnlijk aan de orde zou worden gesteld hoewel zulks niet uit de agenda blijkt is uitgesteld tot Woensdag 9 November aanstaande. Koninklijke olie. Naar wij vernemen heeft het bestuur der Ko- ninkl. Ne'derl. Petroleummaatschappij besloten, evenals het vorige jaar ook ten aanzien van het jaar 1932 geen interim-dividend uit te keeren. De kasmiddelen van de groep en van de maat schappijen, bij welke zij is geïnteresseerd, blijven toenemen. Land van Smilde overstroomd Op de Meesterswijk te Smilde is Zaterdag een stuwkade doorgebroken. Het water stroomde met donderend geweld naar de lager gelegen landen) waarop de aardappels nog in de kuilen staan, evenals een massa turf. Een twintigtal arbeiders is bezig het gat te stoppen. De schade beloopt duizenden guldens. Inzake de doorbraak aan de Meesterswijk te Smilde kan nog worden gemeld, dat Zaterdag avond te ongeveer 11 uur een dam klaar was, welke echter tengevolge van den zwaren druk bezweek. Onder leiding van den architect Hu- bregtse en den aannemer de Jong werd om 1 uur des nachts aangevangen met het maken van een nieuwen dam. Door heb inheien van zware trachten het water te stuiten en zoo den toe stand meester worden. Het drama te Putbroek. Maandagochtend diende voor den Hoogen Raad het cassatieberoep van vader en zoon van den Et uit Putbroek tegen het arrest van het gerechts hof te den Bosch, waarbij de vhader schuldig is verklaard aan het voortgezet misdrijf, van dood slag en was veroordeeld tot zvijftien jaar ge vangenisstraf, terwijl de zoon is schuldig ver klaard aan poging tot doodslag en was veroor deeld tot zes jaar gevangenisstraf, met vernieti ging van het vonnis der Roermondsche recht bank welke den vader eveneeng tot vijftien en den zoon tot acht jaar had veroordeeld. Rapporteur was mr. Meekman. De verdediger mr. Tripels lichtte vier cassatiemiddëlen toe. De conclusie van den procureur generaal volgt over 14 dagen. Het stuur kwijtgeraakt. Een motorrijder die Zaterdagmiddag op den rijksweg tusschen de Hakkelaar en de nieuwe Vechtbrdg op een gegeven oogenblik in snel tempo een auto wilde passeeren, raakte hij die manoeuvre het stuur kwijt, zoodat zijn motor rijwiel ormsloeg. De man werdi met een ernsti ge hoofdwonde opgenomen en naar de Majella stichting te Bussum vervoerd. De motor was zwaar beschadigd. Botsing. Tusschen Muiden en de Papelaan heeft Za terdagmiddag een autobotsing plaats gehad, welke veroorzaakt werd door een motorrijwder, die onverwachts zijn machine naar links wend de blijkbaar om weer terug te rijden. De auto bestuurder G. B., die uit de richting Muiden kwam, week naar links uit, om een botsing ta voorkomen en kwam op den grasberm terecht. Op hetzelfde oogenblik naderde van de richting Amsterdam een auto, bestuurd dodr den heer G. H<. B. die ook op den gGrasberm aanstuur de. Met, een flinken schokt botsten de beide au to's op den grasberm tegen elkaar. "Persoonlijke ongevallen kwamen daarbij niet voor doch de beide auto's werden zwaar beschadigd. Tegen den motorrijder werd proces verbaal opgemaakt alsook tegen den heer G. B., die de verkeerde richting hield. iBie loonsverlaging bij de Ned. Spoorwegen De tegen a.s. insdag uitgeschreven conferentie tusschen de directie en den personeelraad van de Nederlandsche spoorwegen, waar de kwestie van de doorde directie ingediende loonsverlagings- TRAGISCHE STERFGEVALLEN TE EKAMF. Bessertvergiftiging? Aan de school alhier deed zich een treurig geval voor. Het 6-jarige dochtertje van den heer R. Korte kreeg plotseling een hevige bloeding uit neus en mond. De in allerijl ontboden geneesheeren te Fin- sterwolde en Beerta konden het kindje niet redden. Het overleed in den loop van den middag. Ook het gezin van den arbeider H. Bouman werd opnieuw in rouw gedompeld. Een week geleden over leed in dit gezin een meisje van 3 jaar en gisteren een jongetje. Vermoed wordt, dat de kinderen ver giftige bessen hebben gegeten. Arme ouders. DE WRAAK VAN DE GEIT? Bijna had zij haar eigenaar, die haar verkocht, gedupeerd. Een niet alledaagsche gebeurtenis had hier plaats op de gehouden veemarkt. Toen iemand zijn geit had verkocht en daarvoor een tienguldenbriefje beurde, moest hij even bij de beurs, ocm eenig geld terug te geven. Het briefje bleef zoolang geopend in de hand, waarvan de geit gebruik maakte, om het tusschen zijn lippen te pakken en het in zijn bek te laten verdwijnen. Voor den verkooper intusschen een leelijke geschiedenis. Gelukkig waren er behulp zame handen, die het dier de keel dichtknepen, waardoor de bek, welke met Been mogelijkheid open te krijgen was, zich wel moest ontsluiten. Het kost bare briefje werd er nu vlug uitgetrokken enb leek behalve een paar scheuren, nog volkomen gaaf te zijn. De eigenaar, in zijn nopjes over de gelukkige oplossing, liet het zich niet te ntweede male ont futselen en zal later met geldswaardige papieren in de nabijheid van geiten wel voorzichtig zijn. DE AANGESPOELDE VLIEGTUIGDEELEN. Buitenlandsch vliegtuig onder Zandvoort verongelukt? Naar aanleiding van de aangespoelde vliegtuig- onderdeelen deelt het U. D. nog mede, dat de Neder landsche Vliegtuigenfabriek te Amsterdam het uit gesloten acht, dat de gevonden vliegtuigdeelen van een Nederlandsch vliegtuig afkomstig zijn. De hou ten constructie van het hoogteroer wijst op buiten landsch fabrikaat en ook de serieletters en -num mers komen in de Nederlandsche vlieguigfabricage niet voor. De Nederlandsche legervliegtuigen dragen deee kleuren wel, doch dan als cirkelmotief. Uit den gevonden band valt op te maken dat men hier met een zeer groot type vliegtuig te doen heeft. Als voorloopig resultaat uit de thans bekende ge geven is af te leiden, dat voor enkele jaren een groot vliegtuig van vreemde nationaliteit vlak onder Zand voort is verongelukt en dat deze ramp geheel onop gemerkt is gebleven. V. A. R. A.-HOOGTIJDAG. „Het Volk" meldt, dat in een telegrafisch bijeen geroepen spoedvergadering van den radioraad ter sprake is geweest het verzoek van den minister van Waterstaat om advies omtrent de aanvrage van de VARA, die op 8 November beschikking wilde hebben over zendtijd, zulks in verband met de Houtrust- demonstratie. De Radioraad heeft na grondige bespreking, met groote meerderheid van stemmen besloten den mi nister te adviseeren op het verzoek van de V.A. R.A. in gunstigen zin te beslissen. VREESELIJKE DOOD. De laatste personentrein in de richting Den Bosch moest Zondagavond omdat aan de noodrem was getrokken, eenige kilometers vóór het station Houten tot stilstand worden gebracht. In een der achterste wagons bleek een reiziger uit den trein te zijn gevallen. Door het personeel van den trein werd met behulp van eenige reizigers in de diepste duisternis de amgeving afgezocht, doch men kon den man ner gens ontdekken. De trein reed daarop verder naar het station Houten, waar een en ander werd ge- ropporteerd. De stationschef ging met den ploegbaas en eenige leden van het baanpersoneel wederom naar de plaats, waar de man uit den trein zou zijn gevallen. Men vond tenslotte het slachtoffer dood en geheel verminkt langs den spoorweg liggen. Dg ongelukkige was bij het uit den trein vallen waarschijnlijk tus schen de treeplank terecht gekomen en daardoor een eindweegs medegesleurd en geheel verbrijzeld. Verschillende lichaamsdeelen lagen hier en daar langs de baan verspreid. Per lorrie werd het stof felijk overschot naar het station Houten en later naar de alg. Begraafplaats aldaar vervoerd. Het slachtoffer bleek te zijn de 33-jarige H. P. de K. uit Tilburg. Hij had in gezelschap van zijn vader en broer gereisd. Hoe deze tragische gebeurtenis zich precies heeft afgespeeld is nog niet bekend, daar de vader en de broer van het slachtoffer zoodanig „onder den invloed" waren dat hun Zondagavon geen verhoor kon worden afgenomen. REGEERINGSCRISIS? De „Avondpost" van Zaterdag deelt mede „met zekerheid" vernomen te hebben, dat het geheele kabinet zijn lot zal verbinden aan het wetsontwerp tot het heffen van 30 opcenten op de invoerrechten. Dit bericht is in dien vorm in elk geval voor barig. Van zeer bevoegde zijde vernam het „Handels blad", dat de regeering hieromtrent nog geen enkel besluit genomen heeft. Iets anders is, dat in parlementairen kring naar mate het oogenblik nadert, waarop het betrokken wetsontwerp aan de orde zal komen (dit zal de volgende week zijn( het gerucht dat minister. De Geer de portefeuille-quaestie zou stellen, aan kracht toeneemt, terwijl velen het vermoeden uiten, dat het .daarbij niet zal blijven, doch dat tenslotte zal blijken, dat de geheele regeering met hem zou wen- schen te staan of te vallen. Een en ander behoort tot de mogelijkheden, doch zeker is het nog geens zins. Die Lachende Luitenant. Temperament. Studio-heelden. De blonde Miriam Hopkins en Claudette Col bert met haar donkere lokken, traden onder het meedoogenlooze licht der schijnwerpers op elkaar toe en sloegen elkaar om de ooren dat het klonk als een klok. Het was een scene voor „Ein Walzertraum'" Chevaliers nieuwe groote film, geregistreerd door Herr Lubitsch. Miriam"s rol was grooter en beter dan die van Claudette. Miriam deed volstrekt geen moeite haar vol doening over dit feit onder stoelen of banken te steken. Toen kwam de dag waarop de groote scene van de film zou worden gedraaid de scene waarin de twee meisjes vechten om Chevalier. Die camera's draaiden. Beide actrioes stappen met energieke gebaren op elkaar toe. Achter de lampen grinnikte Lubitsch. Zooveel te beter voor de film. Maar toen el ke nieuwe opname hardere klappen bracht, wer den de cameralieden en de andere toeschouwers ongerust. Tegen dat de Fransch sprekende op name gemaakt zou worden, ging het bepaald vroolijk toe. Met tranen in de oogen en opeenge klemd etanden zetten de meisjes hup verbitterden strijd voort. Stop commandeerde Lubitsch. Hij ging op de beide temperamentvolle dames toe, feli citeerde hen met hun realistisch werk en plaag de ze net zoo lang tot zij elkaar glimlachend de hand der verzoening toegestoken hadden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1932 | | pagina 2