Binnenland.
Steeds sneller
Radio Programma's
VRIJDAG 13 JANUARI.
HILVERSUM, A. V. R. O.: 12.00 Tijdsein 12.01
Avro-klein-orkest 2.00 gramofoonmuziek 2 30
Avro-kamerorkest 4.00 sluiting.
HILVERSUM, V. A. R. A.: 8.00 gramofoonmuziek
10.15 gramofoonmuziek 11.10 Onze keuken
11.40 Jan Lemaire draagt voor: 12.00 sliu-
ting 4.00 De Notenkrakers 4.50 Na school
tijd 5.30 Vara-klein-orkest 6.15 gramofoon
muziek 6.20 Orgelspel 6.40 van leed en strijd
van hoop en geluk in Sovjet-Rusland 7.00
Vara-orkest 8.00 sluiting 11.00 gramofoon
muziek 12.00 Tijdsein en sluiting.
HILVERSUM, V. P. R. O.: 8.00 Tijdsein 8.01 cur
sus 8.30 concert 9.00 Cursus 10.00 Pers
berichten v. h Vrijz. Godsd. Persbureau 10.05
Vaz Dias 10.15 Serie fragmenten en verhalen
10.45 Gramofoonmuziek.
HUIZEN, K. R. O.: 8.00 Morgenconcert 10.00
gramofoonmuziek 11.30 Halfuurtje voor zieken
en ouden van dagen 12.01 Politieberichten
12 15 K. R. O. Sextet 1.45 verzorging zender
'2.00 gramofoonmuziek 2.30 Recital voor twee
piano's 3.00 Gramofoonmuziek 3.10 vervolg
piano-recital 4.00 Else Nolthenius, piano, John
Helden, viool 4.30 Inleiding op de serie inter
views over „landbouwcrisis en Crisissteun" 5.00
Else Nolthenius en John Helden 5.30 gramo
foonmuziek 5.50 Louise Wijngaarden viool, en
Johan Ligtelijn, piano 6.15 Albert Vogel: „Wel
sprekendheid 6.45 Louise Wijngaarden en Jo
han Ligtelijn 7 10 Van vreemde landen en vol
keren 7.30 Politieberichten 7.45 S. J. Coomans
8.05 Gramofoonmuziek 8.15 Klein Dorrit,
Operette in drie bedrijven 9.15 Vaz Dias
11.30 Gramofoonmuziek.
ZATERDAG 14 JANUARI.
HILVERSUM, V. A R. A.: 8.00 Gramofoonmuziek
10.00 Morgenwijding V.P.R.O. 10.15 VARA.
Uitzending voor de arbeiders in de continube
drijven 12.00 De Notenkrakers 2.00 verzor
ging zender 2.15 gramofoonmuziek 2.50 J.
G. Schoup„Anti-oorlogsactie". 3.10 Vara-man-
doline-Ensemble 3.50 Beoefening der Huismu
ziek 4.30 Uit de roode jeugdbeweging 4.50
Accordeon-soli 5.10 rondgang door het veilig
heidsmuseum 5.40 Literair Overzicht 6.01
Fries uurtje 7.00 Th G. Uilham 7.15 Toe
spraak door A. de Vries 7.30 De Flierefluiters
7.55 Herhaling van S. O. S.-berichten 8.00 Za
terdagavond-programma 10.00 Varia 10.30
Vaz Dias 10.40 gramofoonmuziek 12.00 Tijd
sein en sluiting.
HUIZEN, K. R. O.: 8.00 Morgenconcert 10.00
gramofoonmuziek 11.30 Godsd. halfuurtje
12.01 Politieberichten 12.15 Het Con Brio Trio
verzorging zender 2 00 halfuurtje voor de
rijpere jeugd 2.30 Kinderuurtje 4.00 orgelbe
speling 5.15 Esperanto-nieuws 5.30 de kro-
boys 6.20 weekoverzicht 6.40 de kro-boys
710 Prof Kaag 7.30 Politieberichten 7.45
Sportpraatje 8.00 Kro-orkest 9.00 Vaz Dias
9.45 voordracht door Aug. de Laat 10.00 kro-
orkest 10.30 voordracht 10.45 orkest
11.00 Gramofoonmuziek.
Uit der? Omtrek
HEERHUGOWAARD.
Poging tot inbraak?
Vorige week des nachts werd plotseling de heer
A. Overtoom in zijn slaap opgeschrikt door hevig
geblaf van zijn hond, die in de woonkamer lag.
De heer O. sprong onmiddellijk uit zijn bed, doch
kwam tot de onaangename ontdekking, dat, toen
hij licht wilde maken, dit plotseling overal tegelijk
uitsprong. Bij onderzoek in de woning werd echter
nog niets verdachts bespeurd. De politie die pek
auto daar passeerde, heeft echter ook niets ver
dachts bespeurd Het is echter mogelijk dat de(n)
verdachte(n) zich weder achter de woning het land
in hebben begeven. Men zij hierdoor weder op zijn
hoede' (Nrd. Holl: Dbl.)
DE HONDERDDUIZEND BIGGEN.
Het Nederl. Correspondentiebureau komt thans
met een bevestiging van ons bericht van Maan
dagavond, waarin wij melding maakten van de
plannen van de Varkenscentrale om 106.000 big
gen op te koopen.
Het communique maakt voorts melding van de
onzen lezer reeds bekende afwijzing door het Na
tionaal Crisiscomité, op advies van de directies van
abbattors, om de speenverkentjes onder de werk-
loozen en armlastgen te distribueeren. De plaat
selijke comité's worden echter volkomen vrij gelaten
om, indien zij een andere meening zijn toegedaan,
zich met de varkenscentrale in verbinding te stel-
16 Woensdagmddag heeft de Varkenscentrale over
deze aangelegenheid een langdurige vergadering ge
houden, waar besloten is, alsnog te zoeken naar an
dere wegen om het varkensvleesch beschikbaar te
StMocht dit echter niet gelukken, dan zal tot ver
nietiging der biggen moeten worden wergegaam
Ricrprijs worfdt niet hoogor.
Be Bond van Nederlandsche Bierbrouwerijen
schrijft:
Met ingang van den eersten Januari is rte
bieraccijns voo rden tijd van een jaar met vijf
tien procent verhoogd.
Baar de regeering harerzijds biji herhaling
heeft betoogd, dat de verhooging van den bier
accijns slechts voor een jaar zou gelden, is de
bond na ampele overweging tot de conclusie
gekomen, dat de blijvende schade, die het ge
volg zou zijn van de verwachte, versterkte da
ling van het verbruik bij verhooging van de eon
sumptieprijzen niet mag worden geriskeerd.
De brouwerijen zijn er evenzeer van over
tuigd dat bij een noodtoestand, waarin het kof-
fiehuisbedrijf zich momenteel bevindt, de on
derhavige nieuwe last niet op die bedrijven kan
worden afgewenteld, zonder dat zulks den on
dergang van tal van bedrijven met zich zou bren
gén. Afwenteling zou zonder twijfel zoowel ont
wrichting van den tusschenhandel alsook funeste
gevolgen voor de brouwerijindustrie veroorza
ken.
Eerhalve werd door de brouwerijen besloten
voorshands niet tot eenigerlei verhooging van
den bierprijs over te gaan.
Mochten de omstandigheden zich evenwel wij
zigen of mocht de accijhsverhooging na 1933 van
kracht blijven, dan zal de bierprijs onvermijdelijk
verhoogd moeten worden, daar er geen sprake
van kan zijn, dat het brouwerij bedrijf dezen
nieuwen last blijvend voor haar rekening kan
nemen. (Handelsblad.)
De bokkesprongen der Varkenscentrale
Wij lezen in het „Handelsblad":
In arren moede is de Ned. Varkenscentrale
er 'toe overgegaan (zoo meldt de „Vee- en Vleesch
handel") om 5000 zware varkens aan de vleesch
warenfabrieken te laten verwerken. Het blad
zegt ervan:
,jHet zijn geen varkens, die voor de worst
fabricage geschikt zijn, zooals men weet, en er
zijn ook fabrikanten, die er voor zullen bedan
ken; we denken van de meeste doch er moe
ten er enkelen zijn, die dit varkentje wel willen
wasschen. Er zal niet op. verloren behoeven te
worden. Het spek dezer varkens moet er na
tuurlijk uit. In Duitschland is het reeds aan
geboden en zoo komt de Centrale ook daar in
het afzetgebied van onze spekexporteurs en niet
zacht ook, want zoo'n paar honderd ton spek
door de Centrale geplaatst, telt mee op de Duit
sche markt, die toch al niet al te willig is voor
ons gezouten spek en die de exporteurs ook zoo
moeilijk kunnen bedienen, onder den onzekeren
toestand, waaronder ze werken dank zij het be
staande contract, waarmee de Centrale den spek
uitvoer aan handen en voeten wil binden, ja al
heeft gebonden.
Waarom zoekt de Centrale niet debiet voor
spek in Italië? Baar hebben onze exporteurs
nu toch geen kans meer en zagen zij, die vroe
ger levende varkens exporteerden ook een af
zetgebied verloren gaan. (Dank zij de Centrale
- Eed. H.) f
De toestand in Italië is echter verslecht,
meldt onze correspondent uit Milaan in zijn
marktbericht. De Centrale zou er veel moeten
verliezen en zal het nu in Duitschland pro-
beeren
Het zou voor onze spekexporteurs die met
een product moeten concurreeren van richt
prijs afkomstig en zonder toeslag een leelijk
ding zijn. Doch de Centrale zit in nood en men
weet het, dan worden soms rare sprongen ge
maakt. De baconexport naar Engeland geeft zoo
veel verlies ,dan men nog beter bacon naar Bel-
gie kan sturen. Ze moet daar door de Centrale
zijn verkocht voor 20 cent per pond. Of daar
geld bij moet. En dan ontwikkelt zich ook nog
zooveel onstemming onder de loonslagers in
Belgie over den velen invoer van geslacht. De
Belgische minister van Landbouw wil verande
ring brengen. Contingenteering staat voor de
deur."
Tevens meldt dit vakblad naar aanleiding
van de vraag van het Kamerlid den heer Braat
of er een tekort bestaat bij de Varkenscentrale,
dat een bestuurslid der Centrale op een "bóeren-
vergadering te Keeuwijk heeft toegegeven, dat
een tekort inderdaad bestaat en dat de minister
niet wil bijpassen aangezien de centrale zichzelf
moet oedruipen. Daarom ook kan de richtprijs
der exportvarkens niet verhoogd worden.
Hieruit blijkt alweer terecht hoe de Frie-
sche Mij. van Landbouw de Varkenscentrale ver
zocht heeft een finantieêl verslag te publiceeren.
üie&awstijdingen
Jeugdige kerkdieven.
Op klaarlichten dag hebben een paar jongens,
wonende aan den Tierheijdenschen weg hij Bre
da, in de kerk van Christus Koning aldaar, een
offerblok losgemaakt. Zie waren onbeschaamd
genoeg met het blok bij zich door den hoofd
ingang de kerk te verlaten. Maar daar liepen
ze tegen een surveilleerenden agent. Niet in het
minst van streek gebracht, wilden ze hem wijs
maken dat ze het offerblok op den weg ge
vonden hadden. Maar deze wilde geen geloof
slaan aan het verhaaltje van de knapen en nam
ze kort en goed mede naar het politiebureau
waar proces verbaal werd opgemaakt.
Berooving vak f 2700.
De 60-jarige koopman J. A., thans verblijf
houdende te Maastricht, heeft aangifte gedaan
van de vermissing van 1200 gulden in geld en
een Credietbrief der Geldersche Credietvereeni-
ging ter waarde van ongeveer f1500. Hij had
dit geld in een portefeuille; bij zich die hij in
een binnenzak van zijn vest droeg. Zondagmid
dag had hij zich voor een middagslaapje ter rus
te begeven en 'had hiertoe zijn vest met de por
tefeuille daarin aan een stijl van zijn bed op
gehangen. Toen hij ontwaakte ontdekte hij dat
het geld verdwenen was. Verdacht wordt zijn
kamerada, dien hij dezen zomer in Gelderland
had loeren kennen en met wien hij te Maastricht
op een kamer sliep. D|it vermoeden wórdt ver
sterkt door het feit, dat zijn maat thans spoor
loos verdwenen is.
Auto rijdt op kinderen in.
Te Obdam is Dinsdagmiddag te vier uur een
brandstoffenauto uit Amsterdam bij het uitwij
'ken voor een op den weg loopend kind, ingere
den op een groep spelende kinderen.
Het vijfjarig dochtertje van den slager Knijn
werd op slag gedood. Eien dochtertje van den
caféhouder Diekker werd zeer ernstig gewond.
Het kind bekwam een hersenschudding en ver
moedelijk een schedelbreuk, zoodat voor het
leven wordt gevreesd. Een tweede kind van den
heer Diekker en een kind van den heer Neefjes
werden minder ernstig gewond. De jeugdige
slachtoffers werden de ouderlijke woningen bin
nengedragen.
De chauffeur verkeerde na het ongeval in
hoogst overspannen toestand. D|e schuldvraag is
nog niet opgelost.
De vrachtauto bestuurd door den 20-jarigen
H„ uit Amsterdam, moest plotseling uitwijken
voor een kind, dat den weg overstak. Dloor dit
snelle manoeuvreeren naar links, is vermoe
delijk een band gesprongen. H. verloor toen de
macht over zijn stuur en reed in op de vier
kinderen die zich niet op den rijweg bevonden,
met het reeds bekende gevolg.
Rijks en gemeentepolitie die onmiddellijk ter
plaatse waren, stelden aanstonds een uitgebreid
onderzoek in, terwijl het parket te Alkmaar ge
waarschuwd werd.
Dien chauffeur die diep onder den indruk van
net voorgevallene was, werd een verhoor afge
nomen en eerst des avonds te negen uur op vrije
voeten gesteld.
De auto is in beslag genomen.
Dinsdagnacht is ook het negenjarig dochter
tje Lies van den caféhouder Diekker te Obdam
aan de gevolgen der auto-aanrijding overleden.
Die oorzaak van dit droevig ongeval, dat nu
aan twee kinderen het leven kostte, is nog niet
definitief vastgesteld.
Er heerscht groote verslagenheid in het dorp
over het gebeurde.
Buitenland
DE DUITSCHE FINANCIëN.
In de begrootingscommissie van den Rijksdag
heeft de Rijksminister van Financiën de begrooting
besproking. Over 1932 wordt n totaal op mindere
inkomsten van ongeveer 800 millioen Mark aan be
lastingen en invoerrechten gerekend, verdeeld over
het Rijk en de landen. Voor de spoorwegen moet op
eent ekort van 50 millioen op het geraamde bedrag
worden gerekend, doordat aandeelen tot dit be
drag niet konden worden geplaatst.
De minister gaf verder een overzicht van de ex-
tra-uitgaven, welke noodig waren; 40 millioen voor
de winterhulp, 35 millioen voor steun aan verscha
lende banken, 25 millioen voor kolonisatie nabij de
groote steden en 35 millioen voor de Charlotten-
huette. In totaal bedroeg het tekort einde 1932 met
het tekor van vorige jaren, ongeveer 2070 millioen.
De minister was van meening, dat, hoe ernstig de
toestand ook is, hij, gezien den toestand in andere
landen, niet al te gevaarlijk is. Hij verklaarde ver
der, dat gedurende de laatste maanden geen noe
menswaardige moeilijkheden met kasgeld voorkwa
men. Hij verwachtte, dat deze moeilijkheden tot
Maart ook niet zouden ontstaan.
Zou 't nu geen tijd worden, dat de oorlogsschul
den werden geschrapt, het internationale handels
verkeer geen belemmeringen meer ondervond, de
grenzen werden opengesteld ende Ontwape
ning zijn beslag kreeg?
DICHTE MIST BOVEN ENGELAND.
Boven geheel Engeland hing Dinsdag een buiten
gewoon dichte mist. Overal heeft het verkeer ern
stige stagnatie ondervonden In de Theemstunnel
heeft een botsing plaats gehad tusschen twee
vrachtauto's, waarbij elf personen werden gewond.
Te Portsmouth was de mist zoo dicht, dat het
slagschip „Nelson" en het slagschip „Hood" met
konden uitvaren om deel te nemen aan de voor
jaarsmanoeuvres.
(Zwaluwen „lovervallm" een stoomschip
Tienduizenden zwaluwen, zoo wordt uit
1 Melbourne gemeld, zijn kort geleden op het Ein-
gelsche schip „Largs Bay" neergestreken, toen
dit schip op weg naar Australië door de Roode
Zee voer. Dagenlang bleven de zwaluwen op
het schip en stelden het geduld van 'de ppvaren-
den op harde proef. Ze zaten niet .alleen pp de
dekken, doch kwamen ook in zalen en cabines,
zaten op de schouders der passagiers en op de
petten der bemanning. Onder de zwaluwen wa
ren nog eenige havikken, die kwaad stichtten,
door de kanariepietjes der bemanning te dooden
en den stuurman Scott in zijn bed te overvallen
De havikken verlieten spoedig het schip. De
zwaluwen verhieven zich eenige dagen later in
gesloten colonne in de 'lucht en verdwenen im de
rchting van Indie.
WERKTIJDVERKORTING EN
WERKLOOSHEIDBESTRIJDING
De eerste dag der algemeene beschouwingen van
de voorbereidende conferentie voor de verkorting
van den arbeidstijd is zonder eenige verrassing ver-
loopen.
De arbeiders bepleitten bij monde van Jouhaux
de noodzakelijkheid der invoering van de 40-urlge
arbeidsweek.
De werkgevers wezen bij monde van Oersted op
de sevaren van dien maatregel en betoogden, dat
deze hervorming op de werkloosheid juist het tegen
gestelde van de beoogde uitwerking zou hebben.
Van de regeeringen spraken die van Duitschland,
Spanje en Zweden zich ten gunste van een con
ventie tot invoering van de 40-urige arbeidsweek
uit. D? Fransche regeerlngsgedelegeerde hield een
slag om den arm en de Engelsche regeering beves
tigde haar reeds vroeger geuit verzet tegen verkor
ting.
Met het oog op den krachtigen tegenstand van
de Engelsche regeering kan men reeds thans ver
klaren, dat, als men als resultaat van deze voorbe
reiding en de in Juni te houden algemeene arbeids-
ccnferentie, erin zou slagen tot een conventie tot
invoering der 40-urige arbeidsweek te komen, deze
conventie dan toch niet in werking zou kunnen
treden wegens het ontbreken van de Engelsche rat-
ficatie
Zelfs de vertegenwoordigers van de socialistische
Zweedsche regeering verklaarden, dat Zweden niet
zou ratificeeren als niet alle staten, de Zwedens
belangrijke concurrenten op industrieel gebied zijn,
de conventie eveneens zouden ratificeeren.
Handelsblad.
Internationaal Pooljaar.
Dezer dagen werd van de leden van de Ne
derlandsche expeditie in Angmagssalik een uit
voerig brieftelegram ontvangen, waaraan het
volgende wordt ontleend:
De expeditieleden maken het allen wel en
wenschen allen een gelukkig Nieuwjaar. Zij wa
ren zeer dankbaar voor de radiouitzending van
den V.P.R.O. op 1 Januari, die zij heel goed
hebben ontvangen.
De 1875 meter golf wordt daar in Angmagssalik
goed waargenomen. Vooral ook dat in de toespraak
van mej. dr N. Bruining niet alleen de Hollanders
in het buitenland werden bedacht, maar dat ook zij
die dit jaar in Groenland zitten, nog afzonderlijk
werden toegesproken, heeft hen zeer verrast. Zij
hadden een drukken, maar uiterst gezelligen Kerst
tijd, vele Kersttelegirammen zijn ontvangen en al
lerlei kerstgeschenken, die de ouders voor het ver
trek in hun koffers hadden verstopt, hebben zij
wederzijds elkaar cadeau gedaan.
Een aardige gewoonte daar in Groenland is dat
in den nacht van 24 December de Eskimo's in koor
liederen komen zingen bij de slaapkamers van alle
Europeanen. Op Oudejaarsavond en Nieuwjaars
dag komen ze voor de ruiten schieten. Dat heeft een
heele bres geslagen in den sigarenvoorraad van de
expeditieleden.
Op ski's.
Allen zijn daartoe overgegaan de ski's, die som
migen verleden jaar uit Finland' hadden meege
bracht, te verwisselen voor ski's zooals de Groen -
landers ze daar gebruiken. Deze zijn korter en bree
der en hebben een huid onder het loopvlak. Hierbij
is wel te bedenken, dat het daar geen uitgezochte
skiterreinen zijn, zooals lezers ze kennen, die aan de
wintersport doen. Het terrein is zeer geaccidenteerd
en oneffen, zoodat ook bij een deel der werkzaam
heden buitenshuis de ski's worden gebruikt.
De leden van de expeditie oefenen zich in het
nemen van hellingen op de ski's, tot groot ver
maak van het dorp.
Handelsblad.
Steeds sneller.
Plaatsten wij in een der vorige jaargangen van
ons blad enkele artikelen over de voortbewe
ging, 1933 zal zich kenmerken door de t.riowf
der voortbewegingstechniek, welke zich ook in
ons land zal openbaren.
In het „Handelsblad" lezen wij het volgende:
Wij zijn thans in staat nadere bijzonderheden
te melden omtrent de wijze,, waarop de Neder
landsche Spoorwegen de snelheid op sommige
hoofdbaanvakken tot 100 kilometer denken bp
te voeren, waarover wij reeds vroeger bericht
hebben. Het ligt nl. in de bedoeling over te
gaan tot invoering van een diesel-electrische
tractie op groote schaal, ten einde tot een bete
ren dienst voor het reizend publiek te komen.
Zoo mogelijk zal dit nieuwe verkeersmiddel in
gaande zomerdienst 1934 in dienst worden gesteld
voorloopig op de lijnen RotterdamUtrecht, Den
Haag—Utrecht, AmsterdamUtrechtArnhem
en Utrecht—Dien Bosch—Eindhoven. Met behoud
van de internationale treinen en enkele stoomtrei
nen voor groot-afstandsverkeer zal met de diesel
electrische treinen op deze baanvakken in uur-
dienst worden gereden. Die snelheid zal voorloo
pig 100 kilometer per uur bedragen, ook door
het groot aanzetvermogen gelijk aan dat
der electrische treinen zal de rijduur worden
bekort. De treineenheid zal bestaan uit een drie-
wagentrein (drie klasgekoppelde rijtuigen op 4
draais tellen) met 160 zitplaatsen (48 tweede klas
en 112 derde klasse plaatsen). Voor drukkere
treinen worden twee eenheden gecombineerd (zes-
wagentrein.)
Het grooterc comfort.
Die rijtuigen zullen volgens het stroomlijntype
zeer lieht worden gebouwd. Gezorgd wordt voor
comffortabele ruime zitplaatsen, een rustigen zoo
geruischloos mogelijken gang, terwijl ook verder
aan het publiek zooveel mogelijk comfort gebo
den zal worden. Zoo zal voor kunstmatige venti
latie' in de rijtuigen en warmwater in de wasch
gelegenheden worden gezorgd en zal de verwar
ming door voorverwarmde lucht met automa
tisch werkende temperatuurregelaars geschie
den.
Nederland aam de spits.
Wij hebben ons op het bureau van de Ne
derlandsche Spoorwegen aan de hand van teeke-
ningen van de comfortabele inrichting dezer trei
nen kunnen overtuigen en den indruk gekregen
dat men thans niets heeft nagelaten om het rei
zend publiek te gerieven. Er zal misschien hier
en daar het bezwaar worden geopperd, dat .de
ze treinen slechts uit twee klassen zullen be
staan, maar voorloopig ziet men hierin de beste